RobIII schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:22:
Als het nou om privacygevoelige gegevens zou gaan zou je een punt hebben, maar het gaat hier over het (kunnen) uitzoeken wie banners aan of uit heeft staan. Dat is iets anders dan mijn koopgedrag gedetailleerd bijhouden en op basis daarvan persoonlijke aanbiedingen doen ofzo.
Wet = wet, hoe onlogisch die ook moge zijn. Je koppelt nog steeds gegevens aan een gebruiker en daar zal het CBP moeite mee hebben. Of het bruikbare gegevens zijn of niet maakt niet uit. Natuurlijk kun je wel het e.e.a. aan elkaar koppelen maar dan moet je de hele boel aanmelden bij het CBP en aan een aantal regels voldoen. Even wat data aan elkaar knopen kan dus niet zo maar, daarvoor zul je moeten voldoen aan de wet.
Ook al heb je weinig gegevens dat hoeft niet meteen te betekenen dat je er ook weinig mee kan. Je kunt zo onwijs veel met data tegenwoordig. Daarom is die WBP en het CBP er ook, om er op toe te zien dat het niet de spuigaten uit loopt. Zomaar even wat data en gebruikers aan elkaar koppelen is iets waar ze moeite mee hebben, vandaar ook dat het CBP druk is om Google eens goed onder de loep te nemen en te kijken of zij wel voldoen aan onze WBP.
Er zijn ook al een aantal uitspraken gedaan over content die op internet staat waaruit blijkt dat het voor de wet niet uitmaakt of het nou op papier, op straat of op internet staat/gebeurd. Ook wel even een belangrijk gegeven voor site eigenaren om daar eens bij stil te staan. Het is nog niet zo erg als in Duitsland waar de rechter heeft bepaald dat forumeigenaren volledig aansprakelijk zijn voor wat er wordt gepost maar dat zegt niks over de toekomst.
Maak van een mug geen olifant en schei uit over "privacy" als het over pure stats gaat. Het is echt niet zo dat iemand je e-mail zit mee te lezen of iets dergelijks. Het enige wat ik zo "bedenk" is dat je wat te verbergen hebt als je zo paranoia bent over je privacy.
Dan wordt het voor jou eens hoogtijd om eens wat beter naar de wet te kijken (die je als Nederlander toch dient te kennen). Daarnaast is het tegenwoordig ook heel belangrijk om eens wat meer te beseffen wat privacy inhoudt. Met mensen zoals jij die wel uber makkelijk er mee omspringen kan een minister Donner weer allerlei rariteiten er doordrukken. Het spreekwoord "je geeft ze je vinger en ze nemen je hele hand" is hier aardig op zijn plaats. Zeker omdat ze voor iedere wetsvoorstel/wijzigiging staan te zwaaien met het argument dat het bestrijden van terrorisme erop vooruit gaat. Hebben ze een boete/celstraf gezet op het niet kunnen identificeren waarna het door agenten uitgebuit wordt om zodoende heel makkelijk aan hun boetequotum te komen (wat gewoon een vaste waarde in een prestatiecontract is

). Ik kan het me dan ook goed voorstellen dat mensen steeds achterdochtiger worden. Dat is enerzijds een goede zaak omdat er dan eens wat meer nagedacht wordt, anderzijds niet want er wordt ook een hoop onzin de wereld in geholpen.
Je hebt wat dat betreft een wel heel erg simpele kijk op de zaken. Er is nog heel veel grijsgebied wat betreft het privacy gebeuren, het is dan ook erg belangrijk dat hier wat meer uitspraken over komen door bijv. de rechter.
BTW: discriminatie en diefstal is tegenwoordig heel makkelijk geworden dankzij het internet en het feit dat personen zoals jij die weinig geven om hun privacy heel wat aan gegevens op internet plaatsen. Via weblogs is het uitermate handig om de handel en wandel van een persoon te achterhalen. Als een dief ergens wil inbreken dan achterhaal je als eerste of iemand een weblog heeft en ga je die in de gaten houden. Op die wijze kun je precies achterhalen wanneer de beste tijdstip is om de boel leeg te roven. Identitytheft is iets wat zich op dit moment in de USA heel erg speelt. Wederom omdat men heel slordig om gaat met hun privacy.
Discriminatie wordt ook makkelijker als je ziet dat bedrijven personeel ontslaan omdat ze weer wta op hun weblog hebben gepost waar het bedrijf niet gelukkig mee is omdat het niet overeenkomt met hun denken, doen en laten.
Je hoeft dus helemaal niets op je kerfstok te hebben.
Erkens schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 13:12:
wat RobIII bedoeld (denk ik) is dat de verzamelde gegevens niet verzameld worden om eens te zien wat die jeroene nu wel en niet op zijn scherm ziet, maar om globaal te kunnen zien wat wel en niet bekeken wordt, in eventuele (publieke) statistieken zullen dan ook geen IP gegevens of user_id's voorkomen.
En dan nog geld dat mocht je ook dat niet willen, dat je kan vragen om het verwijderen van al jouw persoonsgegevens:
Dan worden gegevens dus niet aan een persoon gebonden. Daar had Alex het dus wel over.
De kijk die RobIII op het privacy gebeuren heeft vind ik nogal heel erg simplistisch.
JHS schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 13:16:
Je kan natuurlijk ook een IP bannen dat banners blokkeert, en niet de useraccount

. Een IP kwalificeert zover ik weet niet als persoonsgegeven, dus wat dat betreft kan je dan lijkt mij je gang gaan.
Volgens onze wetgever dus wel en kennelijk ook volgens Google (die hebben hier een tegenstrijdig beleidt over trouwens). De reden om de header weg te laten bij Gmail waaraan je kunt zien vanaf welk IP-adres de mail is verstuurd is dat deze persoonsgebonden is. Bij alle andere producten van Google zeggen ze echter het tegenovergestelde. Dan wordt er ineens hetzelfde beweert als hierboven: een IP-adres is niet persoonsgebonden. Dat is je reinste onzin want in ieder bericht over een P2P raid, arrestatie, etc. heeft men de persoonsgegevens achterhaald a.d.h.v. een IP-adres. Hierover is er in NL zelfs nog flink gezeik geweest met diverse ISP's en St. BREIN.
Bedrijven zelf zien een IP-adres dus ook als een persoonsgebonden gegeven.