People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Hmm, wat heb je besteld dan, welk merk en waar?Saeverix schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:20:
[...]
Ah op zo'n manier... Ik heb ze inmiddels al besteld.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik zelf gebruik al meer dan een half jaar 1GB modules van Transcend in mijn MacBook (en in mijn MacMini modules van Apacer) zonder problemen, dus zie ik de meerwaarde van propietary of Kingston geheugen niet zo. Bij diezelfde webshop hebben ze voor een kleine meerprijs trouwens wel propietary Apple modules: http://shop.transcend.nl/...ail.asp?ItemID=TS2GAP667S Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat dat dezelfde modules zijn met een ander stickertje erop.
Hmm, Transcend is ook een goed merk. Maar wacht nu al op 2x 2GB van Kingston. Hoop dat ze snel geleverd worden!donaldo schreef op woensdag 19 september 2007 @ 12:50:
Ik ben even aan het kijken voor geheugen voor de nieuwe iMac die mijn vader heeft besteld en kwam bij de online shop van Transcend zelf deze 2GB modules voor 96.20 euro tegen: http://shop.transcend.nl/....asp?ItemID=TS256MSQ64V6U Misschien dat dat voor jullie ook interessant is. Bovendien zijn de verzendkosten bij bestellingen boven 100 euro gratis.
Ik zelf gebruik al meer dan een half jaar 1GB modules van Transcend in mijn MacBook (en in mijn MacMini modules van Apacer) zonder problemen, dus zie ik de meerwaarde van propietary of Kingston geheugen niet zo. Bij diezelfde webshop hebben ze voor een kleine meerprijs trouwens wel propietary Apple modules: http://shop.transcend.nl/...ail.asp?ItemID=TS2GAP667S Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat dat dezelfde modules zijn met een ander stickertje erop.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Hier heb ik 2 van besteld.THE_BASE schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:48:
[...]
Hmm, wat heb je besteld dan, welk merk en waar?
http://azerty.nl/producte.../10012/kvr667d2s5-1g.html
Trouwens ik heb geluk dat mijn betaling is mislukt gister. Want ik zie nu dat ze 5 euro goedkoper zijn geworden.
29 euro per stuk
58 euro voor 2GB dus... Goedkoper krijg je t niet denk ik
[ Voor 26% gewijzigd door Saeverix op 19-09-2007 18:40 ]
Ik zie wel dat dit ander geheugen is (niet het KTA wat speciaal voor Apple wordt aangeraden.)Saeverix schreef op woensdag 19 september 2007 @ 18:38:
[...]
Hier heb ik 2 van besteld.
http://azerty.nl/producte.../10012/kvr667d2s5-1g.html
Trouwens ik heb geluk dat mijn betaling is mislukt gister. Want ik zie nu dat ze 5 euro goedkoper zijn geworden.
29 euro per stuk![]()
58 euro voor 2GB dus... Goedkoper krijg je t niet denk ik
Hmmz, dat is niet veel geld, maar dan heb je 2x 1GB geheugen. In mijn iMac zit al 1GB...
Ik begin nu toch te twijfelen: ik heb besteld 2x 2GB Kingston geheugen, dat is 4GB. Denken jullie dat je voor huishoudelijke taken aan 2GB totaal al genoeg kan hebben of is 4GB toch erg lekker werken?
Ik surf, mail, download, iTunes en dat is convert video's... Maar ik kan wel 1GB geheugen bestellen, maar dan heb ik 2 verschillende merken erin en dat schijnt dus niet yovol te zijn... wie weet hoe of wat? Wat raden jullie me aan... 2GB of 4GB?
[ Voor 42% gewijzigd door THE_BASE op 19-09-2007 22:06 ]
Niemand kan natuurlijk in jouw portemonnee kijken maar het verschil in prijs is naar mijn mening klein, dus ik zou bij die 4GB blijven. Zo ben je voorbereid op toekomstige honger naar meer geheugen, en je geniet van maximale prestaties van je Mac.THE_BASE schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:02:
[...]
Wat raden jullie me aan... 2GB of 4GB?
Uhu, daar heb je gelijk in, maar om me heen zeggen de meesten dat het onzin is en dat 2GB zat is voor mijn gebruik. Vereist Leopard nog wat extra's?Deephouse schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:47:
[...]
Niemand kan natuurlijk in jouw portemonnee kijken maar het verschil in prijs is naar mijn mening klein, dus ik zou bij die 4GB blijven. Zo ben je voorbereid op toekomstige honger naar meer geheugen, en je geniet van maximale prestaties van je Mac.
Tja, je maakt jezelf zo wel helemaal gek zeg.THE_BASE schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:54:
[...]
Uhu, daar heb je gelijk in, maar om me heen zeggen de meesten dat het onzin is en dat 2GB zat is voor mijn gebruik. Vereist Leopard nog wat extra's?

Voor jouw gebruik was misschien de 2.0 GHz variant van de iMac ook zat geweest. Waarom wil je eigenlijk überhaupt meer geheugen? Vind je de iMac nu te langzaam? Je kunt altijd als tussenoplossing ook ervoor kiezen om er één module van 2GB bij te plaatsen, zodat je in totaal 3GB hebt. Dan kun je eventueel later alsnog naar 4GB zonder nutteloze modules over te houden. Uit benchmarktests blijkt dat 1 + 2GB non dual channel gunstiger is dan 1 + 1 GB wel dual channel. Zie bijvoorbeeld: http://eshop.macsales.com/shop/Memory_Benchmark/Apple_iMac/THE_BASE schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:54:
[...]
Uhu, daar heb je gelijk in, maar om me heen zeggen de meesten dat het onzin is en dat 2GB zat is voor mijn gebruik. Vereist Leopard nog wat extra's?
Klopt maar ik heb veel mensen hier gelezen waarbij het perfect werkt. En waarom 80 euro per stuk betalen als een reepje van 29 euro van het zelfde merk ook werkTHE_BASE schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:02:
[...]
Ik zie wel dat dit ander geheugen is (niet het KTA wat speciaal voor Apple wordt aangeraden.)
Hmmz, dat is niet veel geld, maar dan heb je 2x 1GB geheugen. In mijn iMac zit al 1GB...
Ik begin nu toch te twijfelen: ik heb besteld 2x 2GB Kingston geheugen, dat is 4GB. Denken jullie dat je voor huishoudelijke taken aan 2GB totaal al genoeg kan hebben of is 4GB toch erg lekker werken?
Ik surf, mail, download, iTunes en dat is convert video's... Maar ik kan wel 1GB geheugen bestellen, maar dan heb ik 2 verschillende merken erin en dat schijnt dus niet yovol te zijn... wie weet hoe of wat? Wat raden jullie me aan... 2GB of 4GB?
Dit is voor in me MacBook waar nu 2x 512 in zit. Dus voor mij geen probleem.
Volgens mij is het besturingssysteem nu namelijk de enige beperking wat betreft het geheugen als je een C2D hebt.
Of zit ik nu fout?
Work hard & be brave.
Ik vrees van wel, het is namelijk een hardwarematige beperking in de chipset die slechts 3GB aan geheugen bruikbaar maakt in plaats van 4GB. Dat heeft verder niets te maken met welk besturingssysteem dan ook.deCube schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:26:
Momenteel is er een maximum van 3GB in Mac OS X Tiger, zal Leopard straks wel meer geheugen aankunnen doordat het volledig 64 bits wordt?
Volgens mij is het besturingssysteem nu namelijk de enige beperking wat betreft het geheugen als je een C2D hebt.
Of zit ik nu fout?
You can't drive your house, but you can sleep in your car!
De beperking is hardwarematig.De_Delph schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 13:56:
Ik heb een MBP met Intel Core Duo (geen Core 2 dus) en toendertijd kon ik maar 2G erin proppen op de site. Mijn vraag: Kan ik zelf upgraden naar 4G (is het puur prijstechnisch) of kan dat niet (is het hardwarematig)?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
momenteel 22 euro
Merk: Transcend
Intern geheugen voor laptops
1GB DDR2 667mhz= (ddr5400)
Model: 200-pin SODIMM
Hoeveelheid geheugen: 1024 MB
Data breedte: 64 Bit
Snelheid (Mhz): 667 Mhz
CAS Latency: CL5
Kloksnelheid bus: 667 Mhz
ECC: ECC
Module configuratie: 128M x 64
Intern geheugen technologie: DDR2-SDRAM
Lead plating: Gold
Input voltage: 1.8 V
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Dat gaat prima werken. Ik heb er van de week ruim 25 voor betaald, maar hem helaas nog niet binnen. Waar kost het 22?momenteel 22 euro
Moet zeggen dat je niet zo snel snelheidswinst merkt. Totdat je iets met iPhoto of iMovie doet, een DVD'tje kijkt of iets in het systeem zoekt. Dat levert genoeg op.
Klaar voor Leopard.
Had ook nog even Boot Camp geprobeerd, en na die driverupdate zag het er gelikt uit: Windows Vista op mijn iMac. Maar ben bang dat als ik het erop laat (het is er inmiddels alweer af), ik terug ga naar Windows, omdat ik het ken... en wil graag wennen aan Mac OS X!
[ Voor 93% gewijzigd door Licko op 22-09-2007 17:03 ]
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Hmmm, wie weet wordt dat vernieuwd rond de lancering van Leopard(core-animation, spaces, quick look etc. lijken me toch aardig wat resources te trekken) maar dat is een hele andere discussie.Deephouse schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:54:
[...]
Ik vrees van wel, het is namelijk een hardwarematige beperking in de chipset die slechts 3GB aan geheugen bruikbaar maakt in plaats van 4GB. Dat heeft verder niets te maken met welk besturingssysteem dan ook.
Work hard & be brave.
Omdat een geheugenlatje van 2 GB de performance moeten geven van 2GB op de ruimte (afmetingen) latje van 1 GB. Ergo, op dezelfde hoeveelheid ruimte 2x zoveel geheugen plaatsen is duur(der)
Cetero censeo Dynalogic delendam esse.
Kingston Geheugenmodule 2 Gb DDR2 PC2-5300 so-dimm
Geheugen module 2 Gb DDR2 PC2-5300 so-dimm
Is dit laatste geheugen merkloos ?
Zal dit geheugen minder presteren dan de eerstgenoemde ?
Ik zou opzich wel 4GB in m'n aankomende iMac willen hebben, dan is 2* 84,49 euro iets aantrekkelijker dan 2* kingston ram..
Past de 1gig ram module, die in de laatste rev iMacs worden geleverd, ook in de macbook ?
[ Voor 8% gewijzigd door Kaspers op 01-10-2007 14:12 ]
Menig Macgebruiker koopt zijn geheugen bij MacStuff, dus dat zit wel snor. Waarschijnlijk is het merk Lifetime.Zal dit geheugen minder presteren dan de eerstgenoemde ? [...] Past de 1gig ram module, die in de laatste rev iMacs worden geleverd, ook in de macbook ?
Mijn Mac Mini draait probleemloos op Transcend geheugen (1 gigabyte voor 20 euro). Daar zou ik dan nog eerder voor kiezen dan voor merkloos, maar verder verwacht ik geen verschil. Het geheugen van iMacs en MacBooks is uitwisselbaar.
Verwijderd
Verwijderd
Ik ben benieuwd waar jij dan aan denkt als je het hebt over minder presteren.Kaspers schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 14:10:
Zal dit geheugen minder presteren dan de eerstgenoemde ?
Hmm, dat heb ik ook in m'n nieuwe iMac. Gaat prima. Op 't eerste gezicht merk je er niet veel van. Maar zware applicaties gaan prima.Kaspers schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:15:
Latency en dergelijke ?
Anyway, ik heb 2*kingston 2GB besteld.
Verwijderd
Naamloos of echt budget geheugen heb ik liever niet, is bovenstaande dan een goede keus?
Het is trouwens wel zonde van de nieuwe 1 x 1 GB die je standaard nieuw in je Macbook Pro hebt zitten en niet meer zal gebruiken als je naar 4 GB wilt overstappen...
Vergelijk het met onderdelen van je auto.
Je kan een merk audi bougie halen, of een no name bij de kwik fit.
Ligt maar net aan waar je budget voor is.
Verwijderd
Verwijderd
De laptop werkt perfect met 1 of 2 reepjes van de standaard meegeleverde 512 MB (maakt niet uit welke of in welk slot), ook met 1 reepje van 1 gig (eveneens is het slot of het reepje niet van belang), ik kan er ook een willekeurig reepje van 1 gig inzetten + een willekeurige van 512 MB nog steeds geen probleem.
Stop ik nu echter de 2 reepjes van 1 gig samen erin dan start hij niet meer op. Het scherm blijft wit en hij begint gigantisch te blazen. Van de 40 keer proberen heeft hij in totaal 2 keer daadwerkelijk opgestart en geeft hij bij info ook keurig 2 gig weer. De volgende reboot is het echter weer fout en werkt niks meer. Ook het booten van de install CD voor een hardware check zit er niet in.
Hoe kan het dat ik elke mogelijke combinatie kan maken met deze 2 reepjes van 1 gig en 2 van 512 MB en hij zonder problemen boot, behalve als ik de 2 reepjes van 1 gig bij elkaar in stop?
Een vriend van mij heeft naar mijn weten precies dezelfde notebook alleen ligt de kloksnelheid iets lager (2 ghz), dit was destijds het midden model. Samen met hem heb ik 4 reepjes van 1 gig gekocht (hij 2 ik 2) en bij hem hebben er zich geen problemen voorgedaan met de installatie.
Helaas heb ik de komende dagen geen mogelijkheid om mijn reepjes bij hem te testen.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Punt is namelijk dat ik op zich wel 200 over heb voor de memory upgrade, maar dat ik het zonde vind als ik met 2 repen blijf zitten. En elk stukje terug verdient is natuurlijk mooi meegenomen.
Vooral omdat ik regelmatig met VMWare draai wil ik naar 4 GB, dan kan ik namelijk een VM draaie met 1GB geheugen en nog genoeg ruimte overhouden voor de rest van mijn software...
Oh nou, dat valt gelijk weer mee... Heb je even een mailtje gestuurd (althans, zodra mijn providers SMTP weer bereikbaar is). Kijken wel of we er dan uit kunnen komen. Eigenlijk hoort dit via vraag en aanbod te gaan...Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:47:
Ik wil ze wel als de prijs goed is.
[ Voor 8% gewijzigd door The - DDD op 03-10-2007 16:10 ]
Heb gekocht bij shop.transcend.nl, was ik klaar voor 166 euro voor 2 repen 2GB (had mazzel, klikte 11 procent korting in een of ander halloween spel). Geheugen gekozen via hun configurator, dus volgens mij moet dit in 1 keer passen en in 1 keer werken.
Ik sluit me hier helemaal bij aan.torp schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 09:09:
pff... wat een saaie berichten hiero, zullen we de persoonlijke dagboekervaringen een beetje voor onszelf houden?
Laat ons weten wat je ervaringen zijn met geheugen, zonder allerlei aannames en verwachtingen en post geen berichten zoals "ik heb ook geheugen besteld".
[ Voor 13% gewijzigd door Deephouse op 05-10-2007 10:47 ]
Kan je vertellen, loopt lekker. Had eerst 2 gb, maar met een vm open had ie het af en toe moeilijk. Met 4 gig (crucial) loopt alles lekker...The - DDD schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 23:44:
Heb zojuist 4GB besteld voor mijn MacBook Pro. Nu hopen dat VMWare eindelijk een beetje redelijk draait. Op zich draait het wel, maar het kan lekerder.Heb wel een VM met XP en dik 700 meg ram...
Heb gekocht bij shop.transcend.nl, was ik klaar voor 166 euro voor 2 repen 2GB (had mazzel, klikte 11 procent korting in een of ander halloween spel). Geheugen gekozen via hun configurator, dus volgens mij moet dit in 1 keer passen en in 1 keer werken.
Ik ben benieuwd. Ik zal mijn ervaringen er over posten...MrOrange schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 10:47:
[...]
Kan je vertellen, loopt lekker. Had eerst 2 gb, maar met een vm open had ie het af en toe moeilijk. Met 4 gig (crucial) loopt alles lekker...
Sinds wanneer is iedereen moderator op dit forum?
Alle Intel machines van Apple gebruiken vooralsnog hetzelfde geheugen (met uitzondering van de Mac Pro).Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:24:
MacBook Pro geheugen gaat toch prima in een MacBook?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
http://www.macstuff.nl/pr...387_1388&products_id=3495
Maar nog steeds geen echte ervaringen of reviews over dit memory.
Ze hebben daarnaast ook kingston geheugen wat voor mij interessant is, maar daar staat weer niet bij of het de KTA variant is. Met dat KTA memory hebben veel mensen problemen in dit topic, dat progs niet meer opstarten enzo.
Ik wil wel 4gb GOEDE ram in mijn macbook pro straks, maar niet 600 euro dokken op apple.com
Kingston KTA-MB667 geheugen is juist van harte aanbevolen voor Intel Macs. Ik heb geheugen van dit type in verschillende Intel Macs gehad en dat gaf nooit problemen (op één defecte module na dan). Ook in andere forums lees ik voornamelijk goede berichten over dit geheugen.Executor16 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 00:38:
Ze hebben daarnaast ook kingston geheugen wat voor mij interessant is, maar daar staat weer niet bij of het de KTA variant is. Met dat KTA memory hebben veel mensen problemen in dit topic, dat progs niet meer opstarten enzo.
Overigens, ik gebruik 2 x 2GB Kingston Value Ram in mijn Mini en dat draait probleemloos.
Ok, ik d8 dat ik hier een paar post tegenkwam dat mensen last hadden van kernels ofzo en dat programma's bij het opstarten gelijk crashen. En dat geheugen van die shop zelf dan? staat geen merk bij ofzo, maar het is wel een stuk goedkoper ook.Deephouse schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 08:56:
[...]
Kingston KTA-MB667 geheugen is juist van harte aanbevolen voor Intel Macs. Ik heb geheugen van dit type in verschillende Intel Macs gehad en dat gaf nooit problemen (op één defecte module na dan). Ook in andere forums lees ik voornamelijk goede berichten over dit geheugen.
Overigens, ik gebruik 2 x 2GB Kingston Value Ram in mijn Mini en dat draait probleemloos.
Losse prijs bij Apple al gezien trouwens
http://store.apple.com/Ap...oa/wa/RSLID?nclm=8C8A070A
[ Voor 6% gewijzigd door Executor16 op 09-10-2007 09:02 ]
Passen perfect, worden herkend en ik ben ermee door de korte hardware test gekomen. Moet nog even de uitgebreide test is doen, maar daar heb ik nu geen tijd voor.
Laptop is er met simpele dingen niet sneller geworden, enige wat me opvalt is dat mijn Virtual Memory size een stuk kleiner is. En zeeën van geheugen over.
Totale kosten 166 euro voor 2 x 2GB intern in een MacBook Pro (van de juni update dit jaar, dus ik heb ook echt nut van de volledige 4 GB).

Beetje veel vrij geheugen zo...
Edit: Oh ja, geheugen gekozen middels de memory configurator van shop.transcend.nl
[ Voor 13% gewijzigd door The - DDD op 12-10-2007 12:41 ]
Dat is ook wel relaxed idd voor maar 166,- !! Ben benieuwd of het goed blijft werken ook, beter post je nog na die uitgebreide test nog even je ervaringenThe - DDD schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:36:
Nou, ik heb mijn reepjes binnen van Transcend.
Passen perfect, worden herkend en ik ben ermee door de korte hardware test gekomen. Moet nog even de uitgebreide test is doen, maar daar heb ik nu geen tijd voor.
Laptop is er met simpele dingen niet sneller geworden, enige wat me opvalt is dat mijn Virtual Memory size een stuk kleiner is. En zeeën van geheugen over.
Totale kosten 166 euro voor 2 x 2GB intern in een MacBook Pro (van de juni update dit jaar, dus ik heb ook echt nut van de volledige 4 GB).
[afbeelding]
Beetje veel vrij geheugen zo...
Edit: Oh ja, geheugen gekozen middels de memory configurator van shop.transcend.nl
Draai je trouwens ook iets van parallels desktop of vmware zooi. Daar zou je wel wat moeten merken toch?
Maar iemand raadde mij deze aan: pricewatch: 1GB PC5300 DDR2 SO-DIMM (Kingston, KVR667D2S5/1G)
De Kingston KVR667D2S5, ik las in dit topic dat er problemen gemeld waren met dit specifieke type? Heeft iemand die nog ervaren?
En hoe zit het met de latency? Is die 5ms? Dat lijkt me vrij langzaam, of is dat normaal bij laptop geheugen?
Of moet ik toch maar voor de KTA gaan? Die is wel 10 euro duurder

[ Voor 9% gewijzigd door DaFrenk op 17-10-2007 22:41 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ik heb hetzelfde Kingston geheugen in mijn Macbook zitten, dat werkt al een jaar lang volledig stabiel. CAS5 is de waarde die het originele geheugen ook bevat, ik vraag me af of een lagere waarde meerwaarde biedt (als het überhaupt werkt, ik zou het niet weten).DaFrenk schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:35:
Ik wil heel graag 2GB aanschaffen voor m'n MacBook. Volgens mij zitten er geen verschillen tussen de verschillende modellen.
Maar iemand raadde mij deze aan: pricewatch: 1GB PC5300 DDR2 SO-DIMM (Kingston, KVR667D2S5/1G)
De Kingston KVR667D2S5, ik las in dit topic dat er problemen gemeld waren met dit specifieke type? Heeft iemand die nog ervaren?
En hoe zit het met de latency? Is die 5ms? Dat lijkt me vrij langzaam, of is dat normaal bij laptop geheugen?
Of moet ik toch maar voor de KTA gaan? Die is wel 10 euro duurder
Zoek eens binnen dit topic en je ziet dat dit geheugen bij de veel mensen prima werkt
/edit nav Rapatsk/
En bij een aantal mensen dus blijkbaar ook niet
[ Voor 4% gewijzigd door kamerplant op 18-10-2007 00:11 ]
🌞🍃
Verwijderd
Mijn iMac wordt over een week bezorgd, inmiddels moet ik dan al 2x2GB van dit RAM hebben liggen, dus dan kom ik bij je terugExecutor16 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 00:38:
Veel mensen gehoord in dit topic over dit geheugen van macstuff.nl -> 2x2gb noname ofzo (4gb totaal)
http://www.macstuff.nl/pr...387_1388&products_id=3495
Maar nog steeds geen echte ervaringen of reviews over dit memory.
Ik wil wel 4gb GOEDE ram in mijn macbook pro straks, maar niet 600 euro dokken op apple.com
Ik heb overigens de knoop doorgehakt toen ik in een ander topic las dat het prima werkte in iemands iMac, misschien handig om te weten
Ik zie dus dat ik Memtest moet hebben. Ik heb wel de gratis GUI, maar die werkt dus niet in single user mode. Nu is er ook nog een gratis versie van Memtest voordat deze betaald werd? Is deze betrouwbaar om op een Intel MacBook C2D te testen? En zo ja.. waar kan ik deze dan in hemelsnaam downloaden?
Of wil iemand me aan de meest recente versie helpen? If so.. dafrenk apendinges gmail punt com.
Je kunt ook eerst de geheugentest doen van de test-dvd die Apple met je MacBook meegeleverd heeft.DaFrenk schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 13:22:
Ik zie dus dat ik Memtest moet hebben. [...]
4SNS/1/4000000: Th0H
Ik heb overal al zitten zoeken, maar die foutmelding kent gewoon niemand?! Wel veel andere die specifiek op de MacBook Pro slaan (zoemend geluid).
Nu ben ik Rember aan het draaien (dat duurt bijzonder lang heb ik het idee) en dan draai ik straks nog maar zo'n Hardware Test. Kijken wat er dan uit komt.
Edit: Rember is klaar, 1 "loop" gedaan ruim 1650MB getest van de 2048, geen fouten gevonden. Nu had Rember erover dat je hem ook in single-user mode kan draaien. Even kijken hoe en dan proberen we dat ook maar eens.
[ Voor 20% gewijzigd door DaFrenk op 25-10-2007 15:14 ]
Verwijderd
ik gebruik mijn machine voornamelijk voor VMware (fusion) voor het draaien van PHP/JAVA etc. programmeer software in windows. en hierna nog linux virtual machine, voor het testen overall. ik moet zeggen dat het een stuk lekkerder draait dan met 2GB
ps: en het gebeurt vaak genoeg evengoed nog dat ik 3,5GB geheugen in gebruik heb
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 15:19 ]
Dat zal ik zeker nog eens proberen.Deephouse schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 15:14:
Vervelend. Probeer de modules eens om te draaien, en probeer het eens met slechts één module geïnstalleerd. Misschien kun je dan ontdekken aan welke van de twee modules het precies ligt.
Kan het zijn dat dat L-vormig plaatje een beetje bol staat na het plaatsen van het geheugen? Ik heb ze echt goed aangedrukt tot m'n vingertoppen er pijn van deden.
Ik zag het bij iFixit ook, op deze foto:
http://www.ifixit.com/Guide/86/images_large/03.jpg
Het was me niet direct opgevallen bij de 2x 512MB die er al in zat.
Nee, dat komt door het stukje rubber/metaal-achtige padding dat niet goed zit. Zie ook de foto 2 posts hierboven. Aan de rechterkant is dat goed te zien. Met een mesje/spatel/iets duns dat even op zijn plaats duwen en het zit wel goed.Deephouse schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 16:04:
Dat komt door de hendeltjes waarmee je het geheugen eruit duwt, en kan volgens mij geen kwaad.
Hij is nu 3 sequences aan het draaien van Memtest. Helaas niet het hele geheugen, zelfs single-user mode vraagt nog best veel geheugen. Maar goed, het is denk ik het beste wat je kan krijgen.
Ben heel benieuwd of daar fouten uit komen. Zo niet, dan zal die foutmelding die ik bij de AHT kreeg wel iets anders zijn.. maar wat, dat is me nog altijd een raadsel.
Diezelfde heb ik ook gekocht. Ze werken inderdaad, al had ik dus een probleem. Heb je ook eens de Apple Hardware Test gedraaid?Hercul3s schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 17:04:
Net vanochtend 2x1Gb KTA Kingston geheugen binnen gekregen en geinstalleerd, iets meer dan 50 euro totaal bij Azerty. Werkt perfect.
Memtest is iig aan z'n 2e sequence bezig nu, nog geen fouten ontdekt. *Afkloppen*.
[ Voor 6% gewijzigd door Kaspers op 25-10-2007 17:24 ]
Ik kan dus wel concluderen dat het geheugen prima werkt?
De MacBook heeft het er wel warm van gekregen zeg! Maar hij heeft dan ook wel een tijdje zitten draaien.
Hoe heb je memtest aan de praat gekregen? Ik kreeg het niet voor mekaar met een "Ultimate Bootdisk" die ik nog had liggen. 3 rondjes is doorgaans niet genoeg. 3 dagen komt in de buurt
Tevens vroeg ik me af hoe het met garantie zit als ik er zelf dus een geheugenmodule bij koop en er in doe... Blijft alles gewoon hetzelfde dan als bovenstaande zou werken?
[ Voor 13% gewijzigd door bekok op 27-10-2007 13:11 ]
20" iMac; 2.4ghz Core 2 Duo; 3GB; Ati Radeon 2600HD Pro
Verwijderd
Je moet gewoon zien dat het hetzelfde type is.
Ik neem aan dat de iMac gebruik maakt van DDR2 aan 667mhz.
Serieus? 3 dagen? Dan smelt m'n MacBook helemaal wegRapatski schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 12:52:
@ DaFrenk
Hoe heb je memtest aan de praat gekregen? Ik kreeg het niet voor mekaar met een "Ultimate Bootdisk" die ik nog had liggen. 3 rondjes is doorgaans niet genoeg. 3 dagen komt in de buurt
Via de single-user mode heb ik hem gedraaid, niet al het geheugen was beschikbaar. Maar zover ik heb kunnen lezen is dat de enige mogelijkheid.
Verwijderd
Heb je ze daar ook gekocht? Want dan zijn ze nu alweer in prijs gezakt...?The - DDD schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:36:
Dual channel maakt je computer ietsje sneller, maar betwist wordt of dit duidelijk merkbaar is.
Wat je wilt is dat wanneer de mac dual channel aangaat, beide geheugenchips ook daadwerkelijk hetzelfde zijn, anders kunnen er fouten optreden. Technisch gesproken is de vereiste dat er evenveel chips op de module zitten, maar dat is lastig te beoordelen over het internet. Het veiligst voor dual channel is dus dat je twee dezelfde modules koopt. (ook wel een zogenaamd "matched pair"), maar in principe zou het ook moeten kunnen werken met geheugen van twee verschillende merken.
Kies je voor twee modules van verschillende grootte (1+2GB bijv.), dan zal de mac niet proberen dual channel te draaien en maakt het merk of het aantal chips op de verschillende banks (dat is dan namelijk per definitie verschillend) niet meer uit. Je hebt dan geen (interleaved) dual channel, maar wel een grote geheugentank.
Verwijderd
DDR2 1024MB 667Mhz PC5400 Value Series SODIMM PREMIUM Valueram
zo 2 latjes.
Normaal wel, maar ik vraag het toch even voor de zekerheid.
~100 euro inclusief BTW en verzendkosten bij stebis.nl
Verwijderd
[edit]Omdat de controller niet hoger dan 667 gaat. Ok duidelijk.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2007 17:25 ]
Ik heb me ook afgevraagd waarom ze er niet voor hebben gezorgd dat er 800Mhz (PC6400) geheugen in kan, zodat multiplier FSB:geheugenbus 1:1 is. Feit is dat 800Mhz niet zo heel veel snelheidswinst oplevert tov. van 667; timings ea. Maar belangrijkste argument is dat DDR2-800 relatief veel stroom gebruikt. Bij DDR3 wordt het weer interessant. Maar dat is pas ergens volgend jaar.
Verwijderd
Maar is wel feit dat het officieel niet wordt ondersteund door het platform en wss ook niet door de efi.
Wou eens vragen kun je eigenlijk ook zoals bij pc bij bios daar instellingen gaan veranderen in de efi?
Verwijderd
een vriend van mij heeft een macbook laatste gen, en ik een macbook pro laatste gen.
is het mogelijk om mijn 2gig uit mijn macbook pro te hale, en in de macbook van mijn vriend te stoppen?
volgens de apple site lijkt het ander ram te zijn maar ik ben niet 100% zeker omdat het beide toch notebooks zijn die op dezelfde snelheid draaien
@ yeco: Rosa bedoel je?
[ Voor 13% gewijzigd door Rapatski op 01-11-2007 00:03 ]
Verwijderd
zou er groot verschil zijn tussen merkloos ram en dta van kingston? er staat wel specifiek dat het voor de Mac is.
Je kunt de KTAMB667/2G van Kingston al krijgen voor € 92, dus als je een aanbieding voor deze module van € 150,- hebt gekregen dan wordt je behoorlijk in de maling genomen!Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:41:
Iemand ervaring met de aanbieding op www.macstuff.nl ? die bieden nu voor 70 euro plankjes van 2 gig aan. scheelt wel 80 euro tegenover kingston als ik die koop.
zou er groot verschil zijn tussen merkloos ram en dta van kingston? er staat wel specifiek dat het voor de Mac is.
In dit topic staan overigens talloze ervaringen over geheugen van Macstuff

Twee van deze reepjes, werkt dat dual channel? (Zou mooi zijn, het kost werkelijk geen drol...)
Verwijderd
1 bankje van 2gig kost 72 euro. 2 keer 2 gieg is 150Deephouse schreef op donderdag 01 november 2007 @ 09:01:
[...]
Je kunt de KTAMB667/2G van Kingston al krijgen voor € 92, dus als je een aanbieding voor deze module van € 150,- hebt gekregen dan wordt je behoorlijk in de maling genomen!
In dit topic staan overigens talloze ervaringen over geheugen van Macstuff
yepDropsen schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:42:
Voor een Mac Mini C2D:
Twee van deze reepjes, werkt dat dual channel? (Zou mooi zijn, het kost werkelijk geen drol...)
Verwijderd
Maar nu,
Wat is handiger?
De MM upgraden tot 1 GB en 2 GB in de MB laten zitten of zowel de MM als de MB upgraden/downgraden tot 1,5 MB per stuk?
Ik gebruik de MM vaker dan de MB.
De Mac Mini wil je niet vaker openmaken dan strikt noodzakelijk, dus zou ik daar maar meteen 2GB in doen en totdat je je nog een upgrade kan veroorloven 1GB in je MacBook.Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 20:49:
Ik heb een dillemma. Ik heb een MacBook met 2GB ( 2 reepjes van 1 GB) en ik heb een Mac Mini met 512 MB. Nu wil ik de Mac Mini upgraden. Ik heb 2 reepjes van 512MB per stuk gekocht (koopje samen 20 euro) en wil de MM upgraden.
Maar nu,
Wat is handiger?
De MM upgraden tot 1 GB en 2 GB in de MB laten zitten of zowel de MM als de MB upgraden/downgraden tot 1,5 MB per stuk?
Ik gebruik de MM vaker dan de MB.