Dat heb ik maar ik snap het geheugen van Mac niet zo erg... kan niemand dan aangeven of ik iniedergeval een beetje in de juiste richting zit??Deephouse schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 17:13:
Zeg hankie010, neem eens de moeite om in ieder geval een paar berichten uit dit topic te lezen.
Welk geheugen je moet hebben en hoeveel er in je Mac past, staat precies vermeld in de handleiding. Het geheugen wat in je Mac gaat is hetzelfde wat er in een PC gaat. Er is wel speciaal Apple geheugen, maar dat is eigenlijk onzin. Zolang het geheugen aan de JEDEC-standaard voldoet, moet het gewoon werken.Anoniem: 253743 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 21:58:
[...]
Dat heb ik maar ik snap het geheugen van Mac niet zo erg... kan niemand dan aangeven of ik iniedergeval een beetje in de juiste richting zit??
Enige uitzondering hierop is de Mac Pro, aangezien die minder airflow genereert dan dat de JEDEC voorschrijft. Daarom dat Apple ook aanraad om speciaal hun geheugenmodules met grotere headsinks te kopen. In praktijk blijkt echter dat modules met standaard heatsinks net zo goed werken. Alleen in hele extreme situaties kan het problemen opleveren (als in dat het geheugen zich terugklokt).
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Anoniem: 253743
Bedankt voor de reacties, ik heb nu 2 geheugen bankjes van 1Gb aangeschaft via Macstuff.nl
iBood heeft vandaag een mooie aanbieding voor 2GB Transcend ram-geheugen (JM667QSU-2G), voor de iMac's, MacBook's en MacBook Pro's. Gewoon een SO-DIMM 2GB DDR2 667mhz dus. 25 euro voor 1 bankje (tot 4 te bestellen p.p.), komt nog 5 euro verzendkosten bij. Erg de moeite, ver onder de gemiddelde prijs!
Meteen even meegenomen.
Meteen even meegenomen.
Ik heb dat Transcend geheugen in mijn MacBook zitten, alleen dan 2*1GB, en ben er erg tevreden over, niets te klagen. Prima merk qua geheugen. Nu dus 2*2GB bestelt voor in de iMac waarop ik dit bericht typ.
Bedankt, ik ga het ook proberen....lh-Online.nl schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:33:
iBood heeft vandaag een mooie aanbieding voor 2GB Transcend ram-geheugen (JM667QSU-2G), voor de iMac's, MacBook's en MacBook Pro's. Gewoon een SO-DIMM 2GB DDR2 667mhz dus. 25 euro voor 1 bankje (tot 4 te bestellen p.p.), komt nog 5 euro verzendkosten bij. Erg de moeite, ver onder de gemiddelde prijs!
Meteen even meegenomen.
"Non scholae sed vitae discimus"
Zeg, waarom kost het ongeveer 300 euro om van 2Gb ram naar 4Gb ram te gaan als je je MBP gaat bestellen, maar kost het maar 100euro als je ze zelf ergens koopt (bijv kingston)en ze der zelf in doet?
Naar wat ik lees is het kingston geheugen niet eens inferieur ofzo
En hoe zit het met die iBood.nl strips, die zijn al helemaal véél goedkoper
Naar wat ik lees is het kingston geheugen niet eens inferieur ofzo
En hoe zit het met die iBood.nl strips, die zijn al helemaal véél goedkoper
Er is speciaal apple geheugen, maar apple maakt hier gewoon exta winst op, bij de mensen die te bang zijn om een schroevendraaier te pakken (doet dell overigens ook hoor..).
Heb zojuist die iBood reepjes in m'n MacBook geprikt. Werkt als een trein. Heb nu ook m'n MacMini maxed out op 3GB
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Ik weet niet over welke macbook jij het hebt, maar 3.1 (santa rosa platform) kan er prima mee omgaan. Zoals je hier ook kan zien.
Heb net 2x2GB Dane-Elec in de nieuwste MBP geplaatst. Wordt netjes herkend door m'n macbookpro. Werkt ook lekker!
If it aint fixed, it's broken.
Anoniem: 220294
Offtopic: Startpost zou wel eens vernieuwd mogen worden. Aantal dode linkjes en de prijzen zijn nu al een heel stuk gedaald. Kingston KTA MB667K2/4G kost nu tussen de 75 en 95 euro ongeveer, ipv 200+ voor 2G
We zitten al ruim over de 1000 posts, dus dat is een mooie gelegenheid om een nieuw deel te starten met een bijgewerkte topicstart. Ik weet niet of Artox die taak op zich wil nemen, of dat iemand anders zich geroepen voelt?Anoniem: 220294 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:26:
Offtopic: Startpost zou wel eens vernieuwd mogen worden. Aantal dode linkjes en de prijzen zijn nu al een heel stuk gedaald. Kingston KTA MB667K2/4G kost nu tussen de 75 en 95 euro ongeveer, ipv 200+ voor 2G
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Anoniem: 255561
Ben benieuwd wat de ervaring is met macbook pro geheugen en dan met name het verschil tussen dane elec en bijvoorbeeld kingston. De laatste zie ik hier vaker terug namelijk.
Ook deze aanbieding is te mooi om waar te zijn; Corsair 2GB DDR2 SODIMM PC5300 CL5.0 Value 2*2 gig voor 36,-€
Is er veel verschil in geheugen wbt merk?
Ben tot nu toe alleen met pc bezig geweest ( nu dus macbookpro) maar zie vooral hetzelfde geheugen terugkomen op de verschillende forums, bij pc maakte dat niet uit want het werkte over het algemeen toch wel.
De mac is dus waarschijnlijk geoptimaliseerd voor een bepaald merk/type geheugen?
De mac winkel krijg ik al helemaal geen hoogte van want die doen nu alsof ze de heilige graal moeten verkopen. En dan de onderlinge prijsverschillen...niet normaal ( wel vanuit hun oogpunt)
Welk merk geheugen is aan te raden om een upgrade te doen van 2 naar 4 gig
...of maakt dat werkelijk niet uit?
Ik moet wel even zeggen dat ik geen tijd heb gehad om de mac open te schroeven om te kijken wat erin zit, iemand die dat wel heeft gedaan?
Ook deze aanbieding is te mooi om waar te zijn; Corsair 2GB DDR2 SODIMM PC5300 CL5.0 Value 2*2 gig voor 36,-€
Is er veel verschil in geheugen wbt merk?
Ben tot nu toe alleen met pc bezig geweest ( nu dus macbookpro) maar zie vooral hetzelfde geheugen terugkomen op de verschillende forums, bij pc maakte dat niet uit want het werkte over het algemeen toch wel.
De mac is dus waarschijnlijk geoptimaliseerd voor een bepaald merk/type geheugen?
De mac winkel krijg ik al helemaal geen hoogte van want die doen nu alsof ze de heilige graal moeten verkopen. En dan de onderlinge prijsverschillen...niet normaal ( wel vanuit hun oogpunt)
Welk merk geheugen is aan te raden om een upgrade te doen van 2 naar 4 gig
...of maakt dat werkelijk niet uit?
Ik moet wel even zeggen dat ik geen tijd heb gehad om de mac open te schroeven om te kijken wat erin zit, iemand die dat wel heeft gedaan?

Geloof dat zolang het geheugen niet in een Mac Pro gestoken moet worden het geen klap uitmaakt. Alle reepjes die ik in m'n research rondom de iBood ben tegengekomen hebben een CL5 timing.
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Iemand al ervaring met dat nieuwe corsair geheugen? type VSA4GSDSKIT667C4. Het heeft een CL4 timing en ik zag het bij komplett.nl voor 81,- staan. Ben zelf nu in de usa, en hier kan je het online bestellen voor $115,- dus das net wat goedkoper... maar presteert het ook zo goed als corsair zelf beweert?
http://cgi.benl.ebay.be/T...ewItem?_trksid=p1638.m122
is dit dezelfde als ibood?
ik ga proberen begin volgende week de draad te uptdaten. nu even geen tijd om alles door te nemen
Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!
is dit dezelfde als ibood?
ik ga proberen begin volgende week de draad te uptdaten. nu even geen tijd om alles door te nemen
Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!
[ Voor 31% gewijzigd door Daedalus op 21-03-2008 12:18 ]
Toch trubbels gehad met het transcend geheugen. Heb het idee dat 1 van de reepjes er niet lekker in 'klikt'. Heb ze even omgewisseld, kijken of dat werkt, anders even memtest oid. Iemand een idee waar ik Rember kan downloaden of zin om het naar me te mailen?
Hmmz, problemen lijken niet meer voor te komen.. alle programma's gestart die ik zo kon bedenken, niets aan de hand..
Edit: Maar eens alle applicaties afgegaan in de applications map.. wel weer een vastloper. Gaat dus om het transcend geheugen van Ibood..
Edit: Maar eens alle applicaties afgegaan in de applications map.. wel weer een vastloper. Gaat dus om het transcend geheugen van Ibood..
[ Voor 37% gewijzigd door m_a_rnix op 25-03-2008 12:22 ]
Ik heb hetzelfde geheugen van iBood. (Uiteraard 4 gigabyte) Geen enkel probleem gehad tot nu toe. Het plaatsen ging inderdaad niet helemaal soepel maar nu werken de reepjes uitstekend!Verbal_Kint schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:13:
Hmmz, problemen lijken niet meer voor te komen.. alle programma's gestart die ik zo kon bedenken, niets aan de hand..
"Non scholae sed vitae discimus"
Ik heb nog steeds geen fatsoenlijk memtest-ding gevonden dat ik ook daadwerkelijk kon downloaden. Het lijkt er op dat 1 bankje fout is. Met bankje A en de oude 512 kan ik opstarten wat ik wil zonder een enkele fout. Bankje B geeft random quits van programma's en services. A+B heeft een paar keer geresulteerd in you need to restart your computer..PieperM schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:47:
[...]
Ik heb hetzelfde geheugen van iBood. (Uiteraard 4 gigabyte) Geen enkel probleem gehad tot nu toe. Het plaatsen ging inderdaad niet helemaal soepel maar nu werken de reepjes uitstekend!
Ik heb een VSA2GSDS667D2 memory module (MAC compatible memory) gekocht om mijn 2x512 MB moduls van mijn Macbook Pro te upgraden. Nu ik het geheugen erin heb zitten, krijg ik de notebook echter niet aan de praat zolang er een van de originele modules (Hynix 512 PC2-5300) in heb zitten. Ik kan dus niet een van de 512 modules upgraden naar de 2GB, alleen de beide modules vervangen met de 2GB.
Dat is opzich wel een tegenslag, want ik heb de module besteld met het idee dat ik één dimmetje kon vervangen en 2,5GB krijg. Nu heb ik twee modules over en een halve GB minder dan ik dacht. Is er iemand dit dit probleem herkent en een oplossing weet? Als dit niet werkt dan had ik namelijk beter een 2GB kit kunnen kopen, aangezien ik dan voor hetzelfde geld wel dual channel had gehad.
Ik heb trouwens beide mogelijke configuraties (bank 0 en 1 met 2GB/512MB en 512MB/2GB) geprobeerd en tevens de truckjes die Corsair geeft (hardware reset met alt+option+p+r en hardware re-detectie door een halve minuut zonder geheugen te laten draaien en daarna geheugen in te bouwen) geprobeerd. Niets lijkt te werken.
Dank.
Dat is opzich wel een tegenslag, want ik heb de module besteld met het idee dat ik één dimmetje kon vervangen en 2,5GB krijg. Nu heb ik twee modules over en een halve GB minder dan ik dacht. Is er iemand dit dit probleem herkent en een oplossing weet? Als dit niet werkt dan had ik namelijk beter een 2GB kit kunnen kopen, aangezien ik dan voor hetzelfde geld wel dual channel had gehad.
Ik heb trouwens beide mogelijke configuraties (bank 0 en 1 met 2GB/512MB en 512MB/2GB) geprobeerd en tevens de truckjes die Corsair geeft (hardware reset met alt+option+p+r en hardware re-detectie door een halve minuut zonder geheugen te laten draaien en daarna geheugen in te bouwen) geprobeerd. Niets lijkt te werken.
Dank.
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Brum,... heb je een MacBook Pro van de eerste generatie? Dus met een Core Duo processor? Thans daar lijkt het op. Die machines ondersteunen namelijk slechts maximaal 2 GB aan RAM.
Je zou daar zomaar gelijk in kunnnen hebben. Ik heb inderdaad de eerste generatie MBP (MA601LL) en ben er vanuit gegaan dat het regeltje "two SODIMM slots support 2GB" aangaf dat de slots modules van 2GB aankunnen (wat ze dus ook kunnen), maar dat het maximum op 3 GB zit (zoals (model-onafhankelijk) staat aangegeven op zowel de Apple site als Corsair's memory configurator, waar voor exact dit model staat dat er max 3GB in gaat). Dat laatste is in ieder geval reden om het geheugen terug te sturen en om te ruilen voor een 2x1GB setje...
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
meer info over het "nut" van je apple RAM:
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=86467
om te kijken hoeveel ram je MAC aankan:
http://mactracker.dreamhosters.com
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 101445 op 15-04-2008 11:05 ]
Anoniem: 256443
Wel jammer dat hij de laatste generatie mbp niet vindtAnoniem: 101445 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 11:02:
meer info over het "nut" van je apple RAM:
Info over de laatste MBP kan je gewoon op apple.nl vindenAnoniem: 256443 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:15:
[...]
Wel jammer dat hij de laatste generatie mbp niet vindt
In dit geval kan in de laatste Penryn MBP max. 4 Gb geheugen.
Anoniem: 256443
Ik weet dat hij 4GB aankan, alleen jammer dat na 2 maanden het proggie nog niet is aangepast... Morgen komen m'n 2 reepjes van 2GB binnen. Eens zien of het werkelijk verschil maakt dat Corsair geheugen (alvast goedkoop gekocht).
zalige filmpjes op je ram op eender welke mac te vervangen, ook voor de imac:
http://eshop.macsales.com/tech_center/installation.cfm
kan je tevens ook zien hoe een HD te vervangen.
http://eshop.macsales.com/tech_center/installation.cfm
kan je tevens ook zien hoe een HD te vervangen.
Ik heb al 4GB geheugen klaarliggen voor mijn MBP. Maar het probleem is dat ik niet de goede schroevendraaiers ervoor heb. Na wat zoeken blijkt het dat je een PH00 (Phillips 00) nodig hebt.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8326 < dus deze moet je dus hebben?
Je kan ook naar de bouwmarkt gaan en vragen aan het personeel daar dat je een PH00 nodig hebt. Meeste bouwmarkten hebben die namelijk gewoon, is namelijk niet echt een exotische schroevendraaier.Pinata schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:01:
Ik heb al 4GB geheugen klaarliggen voor mijn MBP. Maar het probleem is dat ik niet de goede schroevendraaiers ervoor heb. Na wat zoeken blijkt het dat je een PH00 (Phillips 00) nodig hebt.
Hm, lijkt me idd een beter plan.Red schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:19:
[...]
Je kan ook naar de bouwmarkt gaan en vragen aan het personeel daar dat je een PH00 nodig hebt. Meeste bouwmarkten hebben die namelijk gewoon, is namelijk niet echt een exotische schroevendraaier.
ik heb nu een maand oude macbook pro en wil er eigenlijk 4 gb in ivm met virtualisatie enzo.
is dit wat:
OCZ 4 GB DDR2-667 Kit (OCZ2MV6674GK)
is nu bij alternate 69 euro. en daar moet ik toch nog een dotje bestellen vandaar. maar voordat ik bestel wil ik er wel zeker van zijn dat het werkt in mijn mbp. op internet nog niet veel wijzer geworden.
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=ICNEM4
iemand?
is dit wat:
is nu bij alternate 69 euro. en daar moet ik toch nog een dotje bestellen vandaar. maar voordat ik bestel wil ik er wel zeker van zijn dat het werkt in mijn mbp. op internet nog niet veel wijzer geworden.
iemand?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Anoniem: 227070
Zaterdag 2x GeiL 2 GB DDR2-667 gekocht voor de iMac, moet volgens mij ook in de mbp gaan.remcoXP schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 20:52:
ik heb nu een maand oude macbook pro en wil er eigenlijk 4 gb in ivm met virtualisatie enzo.
is dit wat:
iemand?
Werkt als een speer was toen nog 32euro p/s.
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBNE89
Anoniem: 91841
Zijn deze ook geschikt voor mijn MBP?Anoniem: 227070 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 22:04:
[...]
Zaterdag 2x GeiL 2 GB DDR2-667 gekocht voor de iMac, moet volgens mij ook in de mbp gaan.
Werkt als een speer was toen nog 32euro p/s.
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBNE89
Ik heb afgelopen weekend de vernieuwde iMac aangeschaft en wil er 4GB geheugen in zetten.
Op diverse fora en posts is te lezen dat hier ander geheugen voor gebruikt moet worden ten opzichte van de voorgaande revisie : PC2-6400 (800MHz) DDR2 i.p.v. PC2-5300 (667MHz).
Aangezien dit het Mem ervaringen topic is leek het mij handig om de beschikbare opties even op een rij te zetten en vragen of er al MAC’ers zijn die ervaringen hiermee hebben.
De volgende PC2-6400, 800MHz, DDR2 SO-DIMM modules heb ik gevonden :
- Buffalo 2 GB DDR2-800 D2N800C-2GMEJ
- Crucial 2 GB DDR2-800 CT25664AC80E
- GeIL 2 GB DDR2-800 GX2S6400-2GBA
- Kingston 2 GB DDR2-800 KVR800D2S5/2G
- Kingston 4 GB DDR2-800 Kit KVR800D2S5K2/4G
- OCZ 2 GB DDR2-800 OCZ2M8002G
- OCZ 4 GB DDR2-800 Kit OCZ2M8004GK
De huidige prijs voor 4GB is ongeveer €80, soms wat meer en soms wat minder.
Heeft er al iemand ervaringen van de genoemde merkenen types i.c.m. een iMac (early 2008)?
Op diverse fora en posts is te lezen dat hier ander geheugen voor gebruikt moet worden ten opzichte van de voorgaande revisie : PC2-6400 (800MHz) DDR2 i.p.v. PC2-5300 (667MHz).
Aangezien dit het Mem ervaringen topic is leek het mij handig om de beschikbare opties even op een rij te zetten en vragen of er al MAC’ers zijn die ervaringen hiermee hebben.
Heeft er al iemand ervaringen van de genoemde merkenen types i.c.m. een iMac (early 2008)?
Processor informatie -> www.cpu-info.com & www.coprocessor.info
Ik heb vandaag de nieuwe iMac binnengekregen, in de loop van de week krijg ik 2 x Kingston 2 GB DDR2-800 KVR800D2S5/2G binnen. Ik zal dan mijn ervaringen posten, maar ik voorzie in principe geen problemen met dit geheugen.simmayor schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 12:55:toon volledige bericht
Ik heb afgelopen weekend de vernieuwde iMac aangeschaft en wil er 4GB geheugen in zetten.
Is dat geheugen van Kingston ook dual channel? Of loop ik een beetje achter qua hardwareSuperhuuper schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:44:
[...]
Ik heb vandaag de nieuwe iMac binnengekregen, in de loop van de week krijg ik 2 x Kingston 2 GB DDR2-800 KVR800D2S5/2G binnen. Ik zal dan mijn ervaringen posten, maar ik voorzie in principe geen problemen met dit geheugen.
Het gaat erom dat het past en werkt in je Mac en in die nieuwe iMac heb je idd dan niet heel veel keus, ik heb die reepjes ook besteld (bij Azerty), maar men maakt geen haast blijkbaar, 2-3 dagen is blijkbaar rekbaar begrip.ronwiel schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 17:31:
[...]
Is dat geheugen van Kingston ook dual channel? Of loop ik een beetje achter qua hardware.
Cogito Ergo Credo
je loopt een beetje achter denk ik. het idee is datje met een 4gb kit 2 identieke reepjes koopt en dus dual channel draait. bij de macbook heeft dit wat meer voordelen dan de mbp ivm shared video memory.ronwiel schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 17:31:
[...]
Is dat geheugen van Kingston ook dual channel? Of loop ik een beetje achter qua hardware.
die 800mhz reepjes kan je laptop iig niet gebruiken, daar kan je gewoon PC5300 CL5 in stoppen. als je wat sneller geheugen wilt kan je voor de 2x2gb CL4 reepjes van corsair gaan (€83 in de pricewatch). Dat is voor zover ik weet het snelste wat je macbook/macbook pro kan gebruiken. Andere CL4 geheugenreepjes zullen mss ook werken, maar niet gegarandeerd. De nieuwe iMac weet ik niet, me niet zo in verdiept.
Zoals ik (en vele anderen waaronder simmayor) al zei heeft die die 6400 nodig...jpvk007 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 17:50:
[...]
De nieuwe iMac weet ik niet, me niet zo in verdiept.
[ Voor 54% gewijzigd door jopiek op 07-05-2008 18:46 ]
Cogito Ergo Credo
vandag m'n 4GB kitje ontvangen voor de MBP
Kingston Geheugen Type Kingston KTA-MB667K2/4G
Werkt als een trein
.. PhotShop loopt ook iets beter tot u toe.. we zllen zien
Kingston Geheugen Type Kingston KTA-MB667K2/4G
Werkt als een trein
A Soldiers manual and a pair of boots.
Denk het wel.
In de Imac modellen werken die ook
De nieuwste iMacs hebben ddr2-800Mhz nodig en geen ddr2-667Mhz.Mei schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 13:40:
Da's nog steeds hetzelfde model, dus die moet gewoon hetzelfde geheugen vreten.
Anoniem: 86903
ik heb een nieuwe imac (dus met 800mhz geheugen) en wil er ook 2x2 gig instoppen. Nu lees ik verschillende dingen, de ene keer staat er sodimm en de andere keer sdram (of is dat hetzelfde).
MIjn vraag is of dit: http://www.interngeheugen.com/prodmem.odb?artcod=33155 erin past?
MIjn vraag is of dit: http://www.interngeheugen.com/prodmem.odb?artcod=33155 erin past?
Géén SD-RAM. Je moet SO-DIMMs hebben (laptopgeheugen) en dan DDR2-RAM. Dat van die link ziet er niet uit als een SO-DIMM latje. Kijk anders hier in de pricewatch eens. Daar staat een hele categorie met SO-DIMM.
Anoniem: 86903
ok, thanks. Dus als ik er twee van deze koop: http://www.electronicagigant.nl/nl/product/412740
moet het gaan werken?
moet het gaan werken?
Anoniem: 91841
Ik ben eigenlijk van plan om deze te bestellen.
Dat moet toch werken?
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=ICNE2G&
Dat moet toch werken?
Dat zou prima moeten werken.Anoniem: 86903 schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 16:16:
ok, thanks. Dus als ik er twee van deze koop: http://www.electronicagigant.nl/nl/product/412740
moet het gaan werken?
Het schijnt goed te zijn, alhoewel er niet bij staat op het nou non-EEC is of niet. Voor apple producten moet je non-EEC memory hebben, probeer anders eens: Kingston KTA-MB667K2/4G. Die is voor dezelfde prijs wel te vinden, en deze heeft de grootste kan van slagen.Anoniem: 91841 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 15:58:
Ik ben eigenlijk van plan om deze te bestellen.
Dat moet toch werken?
Ik heb onlangs Kingston KTA-MB667K2/4G in mijn 2,4Ghz MBP geplaatst, werkt als een trein. In PS merk ik ietwat snelheidswinst. Op zich weinig, maar ik ben graag klaar voor de toekomst.
Wat ik wel merk is dat OS X ten tijde van mijn 2GB dagen zo rond de 60% geheugen in gebruik nam, en nu met 4GB al snel op 50% zit. Past OS X zijn bestedingsruimte aan ofzo, hij bepaald niet bang om even wat meer te gebruiken.
Anoniem: 87541
Zo gaat OS X nou eenmaal met zijn geheugen om. Ongebruikt geheugen is zinloos!Loderunner schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:35:
Ik heb onlangs Kingston KTA-MB667K2/4G in mijn 2,4Ghz MBP geplaatst, werkt als een trein. In PS merk ik ietwat snelheidswinst. Op zich weinig, maar ik ben graag klaar voor de toekomst.
Wat ik wel merk is dat OS X ten tijde van mijn 2GB dagen zo rond de 60% geheugen in gebruik nam, en nu met 4GB al snel op 50% zit. Past OS X zijn bestedingsruimte aan ofzo, hij bepaald niet bang om even wat meer te gebruiken.
/edit
Ik had nog een vraagje.
Is dit het goed geheugen voor de nieuwste macbook? Ik twijfel omdat de fabrikantcode niet op de website staat. Ook is de telefoon steeds bezet van pcmegastore..
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 87541 op 22-05-2008 14:28 ]
Ik heb vandaag 'eindelijk' mijn 4GB geheugen voor het nieuwste model iMac binnengekregen.
Het betreft 2x Kingston KVR800D2S5/2G en het lijkt vooralsnog goed te werken.
Er was nog geen speciaal Kingston KTA geheugen te krijgen op deze snelheid, vandaar dat ik voor de KVR serie gekozen heb.
Kit van 4GB staat hier in de pricewatch voor ~€65.
Het betreft 2x Kingston KVR800D2S5/2G en het lijkt vooralsnog goed te werken.
Er was nog geen speciaal Kingston KTA geheugen te krijgen op deze snelheid, vandaar dat ik voor de KVR serie gekozen heb.
In principe is dat goed geheugen. Je hebt echter voor vrijwel hetzelfde geld Kingston KTA geheugen. Dit is geheugen dat speciaal is 'getest' voor Apple. De meeste 'normale' geheugenmodules werken ook gewoon goed met Apple, maar met het KTA geheugen heb je toch net wat meer zekerheid.Anoniem: 87541 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 12:39:
[...]
Zo gaat OS X nou eenmaal met zijn geheugen om. Ongebruikt geheugen is zinloos!
/edit
Ik had nog een vraagje.
Is dit het goed geheugen voor de nieuwste macbook? Ik twijfel omdat de fabrikantcode niet op de website staat. Ook is de telefoon steeds bezet van pcmegastore..
Kit van 4GB staat hier in de pricewatch voor ~€65.
[ Voor 13% gewijzigd door Superhuuper op 22-05-2008 15:59 ]
Anoniem: 41365
Ik heb zelf een witte Macbook (2,16GHz, 1 gb mem) en ik heb zojuist deze gekocht:
http://www.mycom.nl/Produ...ect_KIT/151722.aspx#Specs
Twee reepjes van 1gb voor 34,95 euro.
Nu is er ook deze aanbieding:
http://www.mycom.nl/Produ..._Memory/141997.aspx#Specs
Twee reepjes van 1 gb voor 42,95 euro. Nu heet het alleen ineens MAC-memory. Volgens mij is er geen enkel verschil en zet MyCom je gewoon voor die luizige 8 euro af.
Weet iemand misschien of er toevallig wel een verschil is ?
Twee reepjes van 1 gb voor 42,95 euro. Nu heet het alleen ineens MAC-memory. Volgens mij is er geen enkel verschil en zet MyCom je gewoon voor die luizige 8 euro af.
[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 41365 op 27-05-2008 19:27 ]
Het verschil is de 8 euroAnoniem: 41365 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:24:
Ik heb zelf een witte Macbook (2,16GHz, 1 gb mem) en ik heb zojuist deze gekocht:
If it aint fixed, it's broken.
Sterker nog:Anoniem: 41365 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:24:
http://www.mycom.nl/Produ...Memory/141997.asp(x#Specs
Ik heb net deze gehaald:
http://www.mycom.nl/Produ...DDR2%2cSODIMM/144021.aspx
En nu zie ik inderdaad dat ze "MAC" (het is iMac, of Apple Computer

http://www.mycom.nl/Produ...2c_MAC_Memory/141997.aspx
Ik was alleen vergeten dat mijn iMac juli 2006 echt niet meer dan 2GB aan kan.
Dus ik heb het geheugen maar in mijn MacBook feb 2007 geplaatst.
Werkt prima
puur voor de zekerheid; kan dit in een macbook?
http://www.alternate.nl/h...1059156&showTechData=true
Ja.mklkhanou schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 18:18:
puur voor de zekerheid; kan dit in een macbook?
Apple stelt geen eisen aan het merk zoals HP/Compaq/Digital vroeger deden.
Als je aan de specs voldoet, werkt het.
DDR2, 667Mhz.
Even een vraagje,
mijn vader heeft net een nieuwe imac gekocht de goedkoopste dus met 1 gb ram en de slechtste grafische kaart. Als ik het geheugen nu vergroot is er dan een prestatie winst te zien of is de grafische kaart de beperkende factor?
Is het dan verstandig zijn om er 2 gb in te gooien of 4 gb?
En zouden deze dan goed zijn http://www.pcmegastore.nl....php?products_id=32993130 (zoals eerder vermeld) of kan ik beter gaan voor 800 Mhz?
mijn vader heeft net een nieuwe imac gekocht de goedkoopste dus met 1 gb ram en de slechtste grafische kaart. Als ik het geheugen nu vergroot is er dan een prestatie winst te zien of is de grafische kaart de beperkende factor?
Is het dan verstandig zijn om er 2 gb in te gooien of 4 gb?
En zouden deze dan goed zijn http://www.pcmegastore.nl....php?products_id=32993130 (zoals eerder vermeld) of kan ik beter gaan voor 800 Mhz?
[ Voor 24% gewijzigd door walletje-w op 01-06-2008 12:27 ]
Afhankelijk van wat je gaat doen:walletje-w schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:25:
Even een vraagje,
- Gamen: je zal niet enorm veel verschil merken van een upgrade naar 2GB of meer. Je GPU is dan de beperkende factor
- Zwaardere applicaties draaien: je merkt zeer zeker een verschil bij een upgrade naar 2GB, bij 4GB is dat minder (eigen ervaring tot nu toe).
Voor gamen niet denk ik, voor zware applicaties welIs het dan verstandig zijn om er 2 gb in te gooien of 4 gb?
Die zijn primaEn zouden deze dan goed zijn http://www.pcmegastore.nl....php?products_id=32993130 (zoals eerder vermeld) of kan ik beter gaan voor 800 Mhz?
800MHz heeft geen zin gezien de andere componenten maar tot 667MHz gaan, simpel gezegd. Zie ook het aangeraden geheugen in de shop van Apple en de tech specs.
Zelf werk ik sinds vandaag met 2x2GB. Kwam van 2x1GB (MacBook sinds eergisteren in bezit).
Eventueel kun je ook mijn 2x1GB over nemen: dan weet je zeker dat je perfect werkende nieuwe reepjes hebt
Zegato, de vraag ging over een iMac en jij verwijst naar de technische specs van de Macbook. De MB heeft inderdaad 667Mhz geheugen nodig, maar de nieuwste iMacs hebben toch echt allen 800Mhz geheugen nodig, kijk maar.Zegato schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 02:54:
[...]
800MHz heeft geen zin gezien de andere componenten maar tot 667MHz gaan, simpel gezegd. Zie ook het aangeraden geheugen in de shop van Apple en de tech specs.
667Mhz werkt trouwens ook gewoon in de nieuwe iMacs, ik zou er gewoon 800Mhz in proppen, kost amper wat extraDeephouse schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 09:05:
[...]
Zegato, de vraag ging over een iMac en jij verwijst naar de technische specs van de Macbook. De MB heeft inderdaad 667Mhz geheugen nodig, maar de nieuwste iMacs hebben toch echt allen 800Mhz geheugen nodig, kijk maar.
Iemand al ervaring met die corsair VSA4GSDSKIT667C4 modulen? CL4 voor de MBP... Heb ze zojuist besteld en krijg ze morgen of maandag als t goed is binnen...
Ik kan er maar weinig reviews over vinden, de meeste gaan over de Kingston KTA-MB667/4G, maar die zijn qua prijs ongeveer gelijk, en dan kies ik toch voor corsair
Ik kan er maar weinig reviews over vinden, de meeste gaan over de Kingston KTA-MB667/4G, maar die zijn qua prijs ongeveer gelijk, en dan kies ik toch voor corsair
Mijn excuses, moet ook niet meer posten op zo'n tijdstipDeephouse schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 09:05:
[...]
Zegato, de vraag ging over een iMac en jij verwijst naar de technische specs van de Macbook. De MB heeft inderdaad 667Mhz geheugen nodig, maar de nieuwste iMacs hebben toch echt allen 800Mhz geheugen nodig, kijk maar.
* Zegato is een beetje MacBook-focussed
Kingston 2x2GB DDR2 SODIMM PC5300 CL5.0
€ 73.50
Net besteld voor een nieuwe MBP 2.5ghz.
Is wel goed toch?
€ 73.50
Net besteld voor een nieuwe MBP 2.5ghz.
Is wel goed toch?
Beetje late reactie, maar bedankt allemaal.
Aangezien mijn vader niet de slimste is met computers en nogal snel een rommeltje maakt van zijn imac wil hij snel gaan klikken, programma's openen en bestanden verwijderen dus is een beetje extra geheugen niet erg.
En zo zou ik dus ook kunnen leren photoshoppen zonder m'n tijd te verdoen aan wachten.
Aangezien mijn vader niet de slimste is met computers en nogal snel een rommeltje maakt van zijn imac wil hij snel gaan klikken, programma's openen en bestanden verwijderen dus is een beetje extra geheugen niet erg.
En zo zou ik dus ook kunnen leren photoshoppen zonder m'n tijd te verdoen aan wachten.
Als ik geheugen nodig heb, koop ik het hier:
http://www.interngeheugen.com
Ze hebben daar een speciale selector zodat je precies kan zien welke je nodig hebt voor welke computer.
Ik had die van mij besteld, maar helaas hebben ze me de verkeerde opgestuurd.
Kreeg de KTA-MP800K2/4G ipv KTA-MB800K2/4G
http://www.interngeheugen.com
Ze hebben daar een speciale selector zodat je precies kan zien welke je nodig hebt voor welke computer.
Ik had die van mij besteld, maar helaas hebben ze me de verkeerde opgestuurd.
Kreeg de KTA-MP800K2/4G ipv KTA-MB800K2/4G
Anoniem: 222889

Tijd voor een geheugen upgrade denk ik zo
Als ik het goed begrijp moet ik deze hebben voor mijn MacBook van eind 2007?
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 222889 op 16-06-2008 19:00 ]
Jazeker joost, daarmee zit je goed, heb ik ook voor mijn MBP eind 07.
Om maar even ervaringen te delen; Ik heb deze in mijn macbook (2,4ghz maart-2008) zitten:
Send me your gameboys
Anoniem: 125123
Ik had deze in mijn laptop http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IANEBB .
Ze zitten nu in mijn pas nieuwe Mac mini. Het werkt super.
(2x1GB)
Toen ik ze had gekocht waren ze 80 euro per stuk
Ze zitten nu in mijn pas nieuwe Mac mini. Het werkt super.
(2x1GB)
Toen ik ze had gekocht waren ze 80 euro per stuk
Anoniem: 235134
Zelf heb ik de macbook (wit) van 3 maanden geleden dus met een 2.4ghz proc en 2 gig geheugen. Weet iemand of het mogelijk is om hier 8 gig geheugen in te doen (2 x 4)?
En wie heeft eventueel een link voor mij waar ik de juiste kingston modules (van 2 gig) voor een relatief lage prijs kan bestellen? Ik heb hiervoor helaas een verkeerde besteld...
En wie heeft eventueel een link voor mij waar ik de juiste kingston modules (van 2 gig) voor een relatief lage prijs kan bestellen? Ik heb hiervoor helaas een verkeerde besteld...
4 gig is het maximum. In de pricewatch staan mooie prijzen, ik weet alleen ff niet meer het topic te vinden waarin staat welke modules je kan gebruiken.
NOSIG
Anoniem: 222889
Heb sinds kort 4gb geheugen in mijn MacBook gezet, waar ik eerst nog bijna net zoveel page outs als page ins had heb ik sinds de 4gb erin zit nooit meer een page out gehad. Heeft ontzettend geholpen.
Anoniem: 81539
Ik heb een geheugen kwestie.
Ik heb de nieuwste MBP met de frontsidebus van 800 mhz. Nu zie ik echter dat Apple er 667mhz geheugen in heeft gepropt. Wat is nu het beste geheugen om naar te upgraden, 800 mhz of 667 mhz?
Ah heb het antwoord volgens mij al gevonden, de memorybus kan maar 667mhz aan, toch?
Overigens heb ik nog een vraag (die misschien wel heel dom is). Bij interngeheugen is de 4gb kit op, maar de 2gb modules zijn er nog wel. Heeft de 4gb kit nog een voordeel behalve dat ze bij elkaar in een doosje zitten, want twee 2gb modules zijn bij elkaar zelfs 1 euro goedkoper.
Ik heb de nieuwste MBP met de frontsidebus van 800 mhz. Nu zie ik echter dat Apple er 667mhz geheugen in heeft gepropt. Wat is nu het beste geheugen om naar te upgraden, 800 mhz of 667 mhz?
Ah heb het antwoord volgens mij al gevonden, de memorybus kan maar 667mhz aan, toch?
Overigens heb ik nog een vraag (die misschien wel heel dom is). Bij interngeheugen is de 4gb kit op, maar de 2gb modules zijn er nog wel. Heeft de 4gb kit nog een voordeel behalve dat ze bij elkaar in een doosje zitten, want twee 2gb modules zijn bij elkaar zelfs 1 euro goedkoper.
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 81539 op 30-06-2008 17:45 ]
een kit zou een voordeel kunnen hebben als ze verschillende memorychips gebruiken bij de fabrikant. het beste kan je een set nemen met allemaal dezelfde memorychips. Beste geheugen is gewoon 667mhz geheugen. evt bestaat er low latency geheugen voor de mac (cas4 ipv cas5), van corsair... dat zou het snelste geheugen zijn voor de mbp op dit moment. mijn mbp werkt er feilloos mee...Anoniem: 81539 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:08:
Ik heb een geheugen kwestie.
Anoniem: 81539
Hmm, dat van Corsair is dan wel interessant. Dat gaat dan om dit geheugen toch: VSA4GSDSKIT667C4
http://www.corsair.com/_datasheets/VSA4GSDSKIT667C4.pdf
Volgens de Pricewatch verkoopt alleen komplett.nl dit geheugen, waar heb jij het vandaan?
http://www.corsair.com/_datasheets/VSA4GSDSKIT667C4.pdf
Volgens de Pricewatch verkoopt alleen komplett.nl dit geheugen, waar heb jij het vandaan?
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 81539 op 30-06-2008 21:01 ]
Net 2x 2GB PC2-6400 OCZ geheugen in mijn iMac gestopt. Hardware test gedraaid voor de zekerheid en alles werkt dusver perfect. Ik ben blij met de performance boost ^_^
Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?
Anoniem: 234657
Ik heb me inmiddels helemaal scheef gezocht voor 4gb geheugen voor een Imac 2,4 standaard instapmodel.
helaas kan ik nergens een goed sluitend antwoord vinden omtrent het werken van de geheugenchips en welke dat precies zijn.
heb wel gezien dat speciaal geheugen voor mac in omloop is en dan toch al gauw 2 tientjes duurder is.
Graag wil ik van jullie weten wat ik het beste kan doen
?
helaas kan ik nergens een goed sluitend antwoord vinden omtrent het werken van de geheugenchips en welke dat precies zijn.
heb wel gezien dat speciaal geheugen voor mac in omloop is en dan toch al gauw 2 tientjes duurder is.
Graag wil ik van jullie weten wat ik het beste kan doen
pricewatch: Kingston KTA-MB667K2/4GAnoniem: 234657 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:39:
Ik heb me inmiddels helemaal scheef gezocht voor 4gb geheugen voor een Imac 2,4 standaard instapmodel.
Graag wil ik van jullie weten wat ik het beste kan doen?
Gewoon kingston KTA erin en klaar. KTA werkt altijd perfect in apple spul. Heb het zelf ook, nooit problemen, minder kans op fouten dan KVR
[ Voor 4% gewijzigd door sergev op 18-07-2008 10:54 ]
Anoniem: 193933
Vraagje over de nieuwe en oudere imac. In hoeverre merk je verschil tussen 667 en 800 geheugen van de vorige en de huidige imac, met toepassingen als photoshop, dreamweaver en final cut? Ben namelijk aan het twijfelen tussen een nieuwe en een oudere imac. Budget is voor een oudere van 24" of een nieuwe van 20", geef alleen de voorkeur aan een 24" maar die moet wel bovenstaande programma's lekker kunnen draaien. Idee was dan om er 4 gig in te steken.
(btw. het verschil in processoren ben ik van op de hoogte, geheugen verschil lijkt me een grotere verandering?)
(btw. het verschil in processoren ben ik van op de hoogte, geheugen verschil lijkt me een grotere verandering?)
Het maakt niet zoveel uit, alleen de nieuwe modellen hebben een iets hogere fsb en iets hogere kloksnelheid geheugen om het bij te benen, maar het verschil in effectieve bandbreedte is nauwelijks te merken. Je hebt bij die programa's meer aan een flinke stapel geheugen dan aan bandbreedte of processorkracht. Als je het budget niet voor een nieuwe 24 hebt, zou ik voor een 2ehands 24 inch gaan, heb je later hogere verkoopwaarde aan en je hebt bij die programma' s ook veel aan schermruimte.
Bedankt voor het snelle antwoord. Hoe staat een nieuwe ( tweedehands, wat ik eigenlijk minder zie zitten ) in vergelijking met een van begin dit jaar (dus voor de upgrade)? 2.8 ghz processor alleen niet de penryn, en 667 mhz geheugen ipv 800. Deze zijn nieuw ook nog erg leuk te koop.sergev schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:58:
Het maakt niet zoveel uit, alleen de nieuwe modellen hebben een iets hogere fsb en iets hogere kloksnelheid geheugen om het bij te benen, maar het verschil in effectieve bandbreedte is nauwelijks te merken. Je hebt bij die programa's meer aan een flinke stapel geheugen dan aan bandbreedte of processorkracht. Als je het budget niet voor een nieuwe 24 hebt, zou ik voor een 2ehands 24 inch gaan, heb je later hogere verkoopwaarde aan en je hebt bij die programma' s ook veel aan schermruimte.
Tommeh, ik heb 2 weken terug een iMac 24'' 2.8 GHz van dat eerdere model gekocht (eerste alu iMac). Dus met 667 MHz geheugen. Moet zeggen dat Photoshop en dergelijke programma's perfect draaien. Ook prima naast elkaar. Snelheidsverschil weet ik niet omdat ik het nooit op een nieuwe heb gedaan, maar weet dus wel dat het allemaal prima en soepeltjes loopt.
PSN: Sluuz
Tnx!Sluuz schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:48:
Tommeh, ik heb 2 weken terug een iMac 24'' 2.8 GHz van dat eerdere model gekocht (eerste alu iMac). Dus met 667 MHz geheugen. Moet zeggen dat Photoshop en dergelijke programma's perfect draaien. Ook prima naast elkaar. Snelheidsverschil weet ik niet omdat ik het nooit op een nieuwe heb gedaan, maar weet dus wel dat het allemaal prima en soepeltjes loopt.
Ik heb begrepen dat als je het geheugen uitbreid, de laptop traag word met het inschakelen van de slaapstand. Het is een keer beschreven hoe dit sneller gemaakt kon worden alleen begreep ik het niet.
Wilt iemand dit aub in lekentaal nog een keer willen uitleggen?
Bedankt
Bedankt
Had het laatst ook al gevraagd, maar met de dalende geheugenprijzen voor 800mHz geheugen is het best actueel: Ik heb en iMac mid 2007 waar volgens de specs 677mHz geheugen in moet. Kan ik ook gewoon 800mHz geheugen kopen en dat erin stoppen? Er staat me iets van bij dat het dan gewoon langzamer gaat draaien en dat het verder geen kwaad kan, maar is dat echt zo?
Yup, dit geheugen werkt perfectsergev schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:48:
[...]
pricewatch: Kingston KTA-MB667K2/4G
Gewoon kingston KTA erin en klaar. KTA werkt altijd perfect in apple spul. Heb het zelf ook, nooit problemen, minder kans op fouten dan KVR
leoaq.fm // Jeune Loop
Niemand?Anoniem: 235134 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 01:33:
Ik heb begrepen dat als je het geheugen uitbreid, de laptop traag word met het inschakelen van de slaapstand. Het is een keer beschreven hoe dit sneller gemaakt kon worden alleen begreep ik het niet.
Bedankt
idd, ook ik kan dit be amen, merk alleen niet zo heel veel verschil nog tussen 1gb en 4gb
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Inmiddels heb ik de KTA 4gb al een paar dagen geleden geïnstalleerd in mijn macbook. Er is enorm veel verschil in snelheid, maar ik doen dan ook zware fotobewerkingen en af en toe videobewerkingen. Zo blijft de laptop altijd snel zelfs als ik xp prof in vmware aan hebt staan. Voorheen werd de laptop aanzienlijk trager.
De harde schijf hoor je helemaal niet meer.
De enige 2 nadelen zijn dat het lang duurt voor de macbook in de slaapstand zit en de macbook heet word aan de onderkant.
De harde schijf hoor je helemaal niet meer.
De enige 2 nadelen zijn dat het lang duurt voor de macbook in de slaapstand zit en de macbook heet word aan de onderkant.