Rataplan schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 08:38:
AgentSmith: je hebt kennelijk over het woord 'wij' heengelezen

De regels voor aaneenschrijvingen worden hier regelmatig anders uitgevoerd dan wat je bijvoorbeeld bij Taalunieversum zal aantreffen. Misschien kan het je goedkeuring niet wegdragen, maar wij denken dat de duidelijkheid ermee gediend is, dus daar gaan we verder niet over in discussie. Het wordt zo te zien een stuk consequenter gedaan dan ik dacht: zoek maar 'ns op 'Intelprocessor'. Gebruiken we gewoon niet

Tegenvoorbeelden zijn vast te vinden, maar dienen in dit geval geen redelijk doel: wij gaan vooralsnog op de oude voet door.
Overigens vraag ik me af of de regels die jij citeert niet van de nieuwe spelling zijn, die ergens over een maandje of wat pas ingaat maar waar de taalsites van doen alsof 'ie altijd al heeft bestaan. Dat vind ik pas irritant - momenteel is Taalunieversum gewoon niet bruikbaar om te kijken of iets fout is. Maar dat terzijde.
Tja, als men zich niet aan de officiële spellingsregels houdt dan heeft het nog weinig zin om hier te posten

. Overigens heb ik dat "wij" inderdaad zien staan maar anders geïnterpreteerd (wat taalkundig gezien een incorrecte samentrekking is maar niettemin betreft het een duidelijke zin

).
Of het daadwerkelijk om nog bestaande spelling gaat of om de aanstaande kan ik niet met zekerheid zeggen. Wel weet ik zeker dat voorbeelden als
Telfortwinkel en
Shellstation allang aan elkaar worden geschreven, althans in de media. Ik zie ook geen enkele reden om er uitzonderingen van te maken. Juist het afwijken van de standaard hierin lijkt mij onnodig verwarrend. En eenmaal afgeweken stapelen de fouten zich op, zeker in bijzondere gevallen als
Fuel for travel-winkel. Ik begrijp de hang naar duidelijkheid maar juist het beperken van 'bijverzonnen' uitzonderingen (de officiële uitzonderingen zijn al talrijk genoeg!) lijkt mij daarvoor het ideale uitgangspunt. En persoonlijk zou ik toch iets meer de gulden middenweg zoeken tussen duidelijkheid en officieel foute spelling i.p.v. een schrijfwijze te volgen die a.h.v. de regels niet meer valt goed te praten.

Kortom, in dit specifieke geval:
Fuel-for-travelwinkel is de officiële schrijfwijze. Vraag: is dit onduidelijk? Antwoord: nee. Conclusie: officiële regels opvolgen. Ingewikkelder zou ik het niet maken.
*edit*
Het Taalunieversum hanteert de
Officiële Spelling 2005, een geüpdatete Woordenlijst der Nederlandse Taal conform de bestaande (oude) spelling.
[
Voor 37% gewijzigd door
Anoniem: 55563 op 28-07-2006 15:41
]