Murcielago schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:07:
Hoeveel mensen hebben hier al gezegd dat ze zelf het probleem hebben? En hoeveel mensen hebben een MacBook? Volgens mij valt het reuze mee.
Ik gok zelf de de problemen voorkomen bij 1 op de 500 tot 1 op de 300 gebruikers.
Die 1 op 500 en 1 op 300 zijn grote aantallen hoor. Het is ook niet te verwachten dat een bedrijf zoals Apple die al jaren ervaring heeft met een volledig ander platform niet meteen de spijker op z'n kop slaat met een product die een volledig nieuwe architectuur bevat. Ze waren zelfs 1 van de eersten met de Core Duo. Ze hebben dus best nog wel een gok genomen. Doet dat afbreuk aan het feit dat een product waarvan grote aantallen problemen hebben gewoon een slecht product is? Nee. Het zal ongetwijfeld opgelost gaan worden in nieuwere revisies.
Wat moeten die gebruikers dan doen? Apple in gebreke stellen, meer niet. Apple zal dan bepalen wat ze met je probleem gaan doen. En kunnen ze het neit oplossen? Dan zoek je een andere oplossing, consumentenbond, rechtszaak, e.d.
De kosten die om de hoek komen kijken wanneer je het op het niveau van consumentenbond en een rechtszaak zit zijn zo hoog dat maar bar weinig mensen (zoals jij?) die kunnen betalen. Wel erg gemakkelijk gezegd imho. Heb je een probleem met je Macbook dan kun je die gewoon laten omruilen tegen een ander exemplaar, althans, dat is wat ik hier zie in dit topic.
Het lijk inderdaad een vreselijk slecht gebouwd apparaat, als je al die gebreken ziet, maar feit is dat je de mensen zonder problemen niet hoort, including me. Mijn MacBook werkt prima, geen enkel probleempje, geen rare geluiden, geen afbladderende verf.
Zoals ik al zei zijn 1 op 500 en 1 op 300 nog steeds grote aantallen. Voor mensen die zo'n ding willen aanschaffen is dat best nog een groot risico. Het is maar afwachten of je een goede Macbook krijgt en als hij slecht is kun je hem alleen ruilen. Je kunt dat risico wel verkleinen door af te spreken dat je zonder problemen het ding terug kunt brengen en je geld terugkrijgt.
Het is dit risico waarom mensen nu terughoudend zijn tegenover die Macbook.
[Airwolf] schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:30:
Het probleem met Apple is, is dat ze perfect moeten zijn. Dus op het moment dat er iemand een probleem heeft, is het gelijk groot nieuws. Het grootste voorbeeld hiervan is de ondergepiste stroomstekker natuurlijk.
Het probleem is dat mensen willen dat Apple perfect is. Dat gaat op voor de mensen die een flinke smak geld hebben uitgegeven (ja, 1100, 1300 en 1500 euro is een smak geld) en graag waar voor hun geld willen hebben ongeacht het merk maar ook voor de fanboys die niet willen dat hun ideaal beeld van Apple haarscheurtjes vertoond omdat er veel gevallen van defecten aan de Macbook zijn. Het is nogal schipperen door het midden.
De hitte van de macbook bijvoorbeeld, daar is gewoon echt niks mis mee hoor. Ik kan hem op mijn blote benen houden en het wordt wel warm maar meer ook niet. En electronica wordt nou eenmaal warm en dat was met de powerbooks ook zo en met alle andere laptops ook, waarom is het dan zo erg als een Mac warm wordt ?
Gezien de hoeveelheid koelpasta die Apple voorschrijft om op de processortjes te gooien is daar alels mee mis. Die hoeveelheid gebruik je met tandpasta, niet met koelpasta. Er is ook officieel toegegeven door Apple dat er tijdens de productie nog een beschermfolie is blijven zitten bij een aantal Macbooks. Het is dus niet eenvoudig een kwestie van "pech, elektronica wordt warm, leef er maar mee" (wat wel erg makkelijk is gezegd). Het lijkt me ook aan de elektronica fabrikant om eens wat meer rekening te houden met dat soort zaken maar waarschijnlijk is het gewoon goedkoper om dat niet te doen.
Dus als er wat online gezegd wordt betekent dat helemaal niets.
Wat wederom voor beide kampen geldt

Het moo geluid, dat heeft mijn macbook ook, maar sorry hoor. De vogels fluiten buiten harder. En dan is het nog maar precies op het moment dat je temperatuur op die grens zit waar het voorkomt.
Als iemand zegt dattie er last van heeft zegt zo'n iemand dat niet zomaar. Respecteer gewoon eens een ander zijn bevindingen i.p.v. dit walgelijke fanboy gedrag. Dat hele whine en moo gebeuren is afhankelijk van de Macbook en de gebruiker. Als 1 iemand meldt dat hij er ietsje last van heeft en een ander weer dat hij er absoluut niet mee kan leven, so be it, dat zijn hun bevindingen. Jouw manier van reageren is nogal respectloos en betuttelend richting die mensen, walgelijk.
En die vlekken wat sinds gister overal weer is, daarvan moet eens online goed gekeken worden. Dan zie je dat het al maar heel weinig gebruikers zijn. Op de duizenden macbooks die er verkocht zijn, dus deze mensen moeten gewoon hun macbook omruilen en dan is het probleem opgelost.
Dat is dan ook het beste advies wat je de mensen kunt doen: probleem, dan terug naar de winkel en ruilen. Laat de winkel de garantie e.d. maar afhandelen, dat is hun taak.
Het grootste probleem is dat mensen niet kunnen accepteren dat Apple ook niet 100% perfect is. Er zitten _altijd_ productie fouten bij producten, zo werkt dat nou eenmaal.
Het probleem is ook dat mensen niet de bevindingen van anderen kunnen accepteren en respecteren.
De hele discussie over die whine, moo en warmte is zo subjectief als de pest. Het ligt echt aan de gebruiker en de Macbook hoe intens de whine, moo, warmte is (hoewel de warmte een universeel probleem is gezien de hoeveelheid koelpasta die voorgeschreven wordt). Je hebt dus zeker wel een risico op een niet jofele Macbook maar dat risico valt prima af te vangen door te regelen dat je het apparaat mag omruilen of je geld terug krijgt. Het is een probleem maar niet eentje waar niets aan te doen valt.