[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:
  • 7.926 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
MacBook: de meest geavanceerde en betaalbare Mac-notebook ooit.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7af9134b31b3d53225b0074b58e9b4b1/full.jpg
Macbook - Specs:

• 1,83GHz of 2,0GHz Intel Core Duo processor
• Apple Remote met Front Row
• Tot 2GB 667MHz DDR2 SDRAM (standaard 2x256MB)
• Intel GMA950 graphics processor met tot 64MB shared videogeheugen
• mini-DVI connector
• combodrive of superdrive
• 60 of 80 GB harddisk
• Built-in gigabit Ethernet
• Airport Extreme en Bluetooth
• iSight camera ingebouwd
• iLife '06, Mac OS X Tiger
MacBook

We hebben er lang op moeten wachten, maar hier is-ie dan: de nieuwe MacBook. De opvolger van de iBook G4 komt in een prachtig glossy wit of zwart jasje met een widescreen beeldscherm van 13,3 inch. De MacBook is net zoals zijn broertje standaard uitgerust met een Intel Core Duo processor, AirPort Extreme, Bluetooth 2.0, een ingebouwde iSight en Front Row plus de inmiddels welbekende Apple remote.

Enkele vernieuwende dingen die we nog niet waren tegengekomen op de grote broer. Het geniale magneet-design sluitinkje. De MacBook Pro is al uitgerust met een magnetische power adapter, maar de MacBook sluit ook volledig magnetisch. Geen gehannes meer met knopjes en sluitinkjes, maar simpel en strak.

De MacBook wordt geleverd in drie modellen. Het low-end model (€1099) heeft een Intel Core Duo processor van 1,83 GHz, een 60 GB HD en een ComboDrive. Het middenmodel (€1299) heeft een Intel Core Duo processor van 2 GHz, een 60 GB HD en een SuperDrive. Het duurste model (€1499) is zwart, heeft een Intel Core Duo processor van 2 GHz, een 80 GB HD en een SuperDrive.

De resolutie van het scherm is verhoogd naar 1280 x 800 pixels en ook is het LCD-scherm feller gemaakt. Het lijkt erop dat je voortaan ook een tweede beeldscherm kunt gebruiken zonder de screenspanning-hack te hoeven gebruiken.
MacBook - Meer info:

• Algemene info: http://www.apple.com/macbook/macbook.html
• Foto gallery: http://www.apple.com/macbook/gallery/
• Technische specificaties: http://www.apple.com/macbook/specs.html
• Vergelijking met de MacBook Pro: http://store.apple.com/Ca...ges/comparison_chart.html
MacBook - Reviews

• Uitgebreide review bij Ars Technica: http://arstechnica.com/reviews/hardware/macbook.ars
• Idem dito maar dan bij Notebook review: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2946
• Bij Cnet.com ook nog een review: http://reviews.cnet.com/A...4505-3121_7-31884384.html
Topicregels:

• Houd het svp ontopic, dus geen opmerkingen over bestellingen en levertijden, daarvoor kun je terecht in Levertijd Apple producten
• Over korting voor studenten en developers is met de search genoeg te vinden, posts met vragen of opmerkingen hierover worden verwijderd
• Het vorige topic is hier te vinden: [rml][ 13" MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ[/rml]
• Veel plezier bij het lezen en/of posten over de Apple MacBook :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

De MacBook is niet de meest betaalbare Mac Notebook ooit volgens mij hoor, de vorige iBook was 999 in de goedkoopste 12" uitvoering :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 07:37
Hertog schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:13:
De MacBook is niet de meest betaalbare Mac Notebook ooit volgens mij hoor, de vorige iBook was 999 in de goedkoopste 12" uitvoering :)
offtopic:
Wel gezien zn capaciteiten.. zo staat het in de context volgens mij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
het blijft een stoere bak, maar door dingen als de resolutie, het reflectieve scherm en de toetsen heb ik voor mezelf nu toch duidelijk dat ik een Pro wil. Over een jaar, that is, zodra ik mn huidige laptop heb afgeschreven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slazh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 16:38

slazh

Here To Stay

Ik heb vandaag ook de knoop door gehakt, en een 2Ghz MacBook gereserveerd / besteld bij MacSupport (Apple Centre Centraal Station) aangezien die 7 dagen per week open zijn.

Ik ben er vrijdag al langsgeweest, maar toen was alles al weer uitverkocht. Liep nogal storm volgens de verkoper. Really sherlock? :D

Benieuwd wanneer me MacBook leverbaar is O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:36
Ik ben telkens zo bang voor die hitte, je hoort echt idiote verhalen van mensen die hun vinger niet eens op de linkerbovenhoek van de MacBook kunnen leggen. Toch denk ik dat ik er over een paar weken eentje bestel. Ik kan hem altijd terugsturen als dit soort dingen echt aan de orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Hier ook iemand die het niet zo op die hitteproblemen heeft. 'Gelukkig' kan ik op z'n vroegst pas met een klein jaartje een Mac(Book) kopen en ik hoop dat ze problemen dan verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
Aan de andere kant, hoogstwaarschijnlijk is dat een Core Duo probleem, en niet een Apple probleem. Ik denk niet dat ze het ding veel koeler krijgen, maar misschien dat ze de fan eerder aan kunnen laten gaan met een firmwareupdate ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:22

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Ik hoop mijn MacBook komende week thuis in ontvangst te mogen nemen. Heb een 1.8Ghz versie met 1gb ram en 80gb harde schijf besteld.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 21:07

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Toch schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:31:
Aan de andere kant, hoogstwaarschijnlijk is dat een Core Duo probleem, en niet een Apple probleem. Ik denk niet dat ze het ding veel koeler krijgen, maar misschien dat ze de fan eerder aan kunnen laten gaan met een firmwareupdate ofzo.
De Core Duo gebruikt in idle mode meer stroom dan de voorgaande Pentium M chips, maar het probleem dat ze wel HEEL warm worden zit hem in de massa koelpasta die bij het fabricageproces wordt aangebracht... is een tikje overkill zeg maar. Het schijnt bij de MB minder te zijn dan bij de MBP, maar daar moet je het zoeken

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Whieee schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:49:
[...]

De Core Duo gebruikt in idle mode meer stroom dan de voorgaande Pentium M chips, maar het probleem dat ze wel HEEL warm worden zit hem in de massa koelpasta die bij het fabricageproces wordt aangebracht... is een tikje overkill zeg maar. Het schijnt bij de MB minder te zijn dan bij de MBP, maar daar moet je het zoeken
Apple had toch enkele Vaio technici weggekaapt om de Intel techniek te kunnen implementeren?
Hoe warm worden VAIO's?

En dat van die pasta, dat is toch een grap? Ga me niet vertellen dat die Apple gasten dat niet eens weten!

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 28-05-2006 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
Whieee schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:49:
[...]

Dat is niet zo stellig te zeggen, aangezien ik meerdere reacties heb gelezen van mensen die Arctic Silver aangebracht hebben, en dat scheelde daar 1-5 graden Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 11:43
Wat blijft iedereen nou toch klagen over een vermoedelijk hitte probleem wat slechts bij enkele exemplaren voorkomt. Geruchten napraten is erg leuk, maar het zaait vooral veel (onnodige) paniek. Ga naar de winkel, voel eraan, en je ziet dat het meevalt.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QyRoZ
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 23:37

QyRoZ

Just Q it!

Murcielago schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:55:
Wat blijft iedereen nou toch klagen over een vermoedelijk hitte probleem wat slechts bij enkele exemplaren voorkomt. Geruchten napraten is erg leuk, maar het zaait vooral veel (onnodige) paniek. Ga naar de winkel, voel eraan, en je ziet dat het meevalt.
Ik ben benieuwd, we zullen zien, ik denk dat het ook wel mee gaat vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Morgen komt de mijne. Ik typ dit op een iBook G4 12". Dus ik zal het je laten weten.
Het lastige is alleen dat dit soort geruchten altijd wel terug blijven komen. Net zoals met die doorgefikte MagSafe, wat dus geen constructiefout bleek te zijn, maar een pissende kat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
Ik denk (en hoop!) persoonlijk ook dat het meevalt, maar je verwacht voor zo'n prijs (ze zijn nu eenmaal niet écht goedkoop) gewoon een goed apparaat. In de winkels worden ze matig tot niet belast, terwijl de hitte bij consumentengebruik dus wel hoger kan zijn. Maar nogmaals, ik zaai geen paniek, maar ik wil er toch graag het mijne van weten voordat ik zo'n aankoop doe. De enige manier lijkt mij te vragen naar gebruikservaringen van consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarvdb
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 09:45

oscarvdb

and like that...

Vandaag besteld O+ .
Goedkoopste stockmodel, van Onderwijsstore.
Ben benieuwd wanneer 'ie binnen is.

... he's gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Murcielago schreef op zondag 28 mei 2006 @ 21:09:
Morgen komt de mijne. Ik typ dit op een iBook G4 12". Dus ik zal het je laten weten.
Het lastige is alleen dat dit soort geruchten altijd wel terug blijven komen. Net zoals met die doorgefikte MagSafe, wat dus geen constructiefout bleek te zijn, maar een pissende kat.
je pissende kat is natuurlijk een loos argument. Dat was één doorgefikte connector met een berg media aandacht. De te hete MacBook Pro's komen echter in groten getale voor (zie ook het MBP ervaringen topic), en je ziet GROTE verschillen bij mensen die de 'koelpasta' mod hebben gedaan. Daarnaast heb ik inmiddels welgeteld 6 MBPs gemod, en in alle gevallen scheelde het meer dan 10 graden.

Maar je hebt ongetwijfeld gelijk... immers heb jij ook allang een MacBook (Pro) dus jij kan het weten. Ik leef uiteraard in een fantasiewereld en maak in mijn fantasie de geruchten live mee. :z

nofi verder, maar de ervaringen (dus ook de mijne) liegen er niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik heb gisteren even bij de Apple Store in de passage in Den Haag gekeken. Wat me direct opviel was dat de MacBook niet direct in het zicht stond maar de iB00k G4. Blijkbaar moeten zij nog van de iBooks af.

Wat betreft hitte. De MacBook bij de Apple Store staat waarschijnlijk de hele dag te idle'en. Toch voelde het toetsenbord erg warm aan. Waar je polsen op rusten valt mee, enkel het toetsenbord en de onderkant voelden warm aan. Toch vraag ik me af wat er met die warmte gebeurt als je dat ding op zn staart trapt. Erg jammer eigenlijk.

Is er al meer bekend over wanneer de Core 2 Duo mobile variant uitkomt? Anders wacht ik daar even op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
  • Laatst online: 04-03-2022
wachten is wel interessant idd als je het op het moment niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Ik heb em nog niet, dat is zeker, ik vindt het alleen vreemd dat iedereen elke keer weer over hitteproblemen begint. Ja de koelpasta is te veel, maar of Apple dat ook bij de MB zelf gaat doen? Dat lijkt mij niet.
Maargoed, we zullen het wel merken hoe het zit. De mijne komt morgen, als het goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-05 17:23

LoneWolf

Just a Byte

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de onboard video oplossing, hoe doet die het onder Windows met bv een spel als Battlefield 2 en Need For Speed Underground 2

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157155

LoneWolf schreef op zondag 28 mei 2006 @ 22:19:
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de onboard video oplossing, hoe doet die het onder Windows met bv een spel als Battlefield 2 en Need For Speed Underground 2
Reken maar op slecht :D De X700 kaart is al niet gemaakt om te gamen, laat staan onboard. Misschien zal het lopen, maar dan 800*600 of zelfs lager en dan alles low. Dit geld van voor nfsmw, bf2 betwijfel ik zelf of het loopt :D

Nog even slapen en dan komt mijn macbook ook weer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Anoniem: 157155 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 22:22:
[...]

Reken maar op slecht :D De X700 kaart is al niet gemaakt om te gamen, laat staan onboard. Misschien zal het lopen, maar dan 800*600 of zelfs lager en dan alles low. Dit geld van voor nfsmw, bf2 betwijfel ik zelf of het loopt :D
Hoe kom jij bij de X700? In de Macbook zit een Intel GMA950...

Maar die games zullen inderdaad niet erg lekker lopen vermoed ik. Over een weekje of twee ga ik het eens uitproberen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:47

botoo

💀 too old to die young

Wat blijft iedereen nou toch klagen over een vermoedelijk hitte probleem wat slechts bij enkele exemplaren voorkomt
...
voel eraan, en je ziet dat het meevalt.
Ik zal je uit je droom helpen, het is geen 'vermoedelijk' hitteprobleem en het valt _niet_ mee. Als het MacBookje flink bezig is dan wil je hem zeker niet met een korte broek op je 'lap' hebben. Bij mij ligt de temperatuur tijdens een beetje browsen boven de 65 en tijdens stevig werken boven de 80.

Imho is dat toch echt wel een beetje voor verbetering vatbaar :X

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

botoo schreef op zondag 28 mei 2006 @ 22:30:
[...]

Ik zal je uit je droom helpen, het is geen 'vermoedelijk' hitteprobleem en het valt _niet_ mee. Als het MacBookje flink bezig is dan wil je hem zeker niet met een korte broek op je 'lap' hebben. Bij mij ligt de temperatuur tijdens een beetje browsen boven de 65 en tijdens stevig werken boven de 80.

Imho is dat toch echt wel een beetje voor verbetering vatbaar :X
Al de koelpasta verwijderd en de andere aangebracht? Trouwens dat is de warmte op een bepaalde plaats. De hitte word nog altijd verdeeld over je hele macbook. Nog altijd is het te warm voor op je benen, en voor de mannen is het ook nog eens fout voor de zaadjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

http://koopjes.marktplaat..._en_laptops/36465552.html

Shit, wat jammer nou dat ik mijn 13.3" Macbook al besteld heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:44
Welcome to Nigeria :P

Maare, er schijnt een EFI toolkit te zijn dat je je shared mem van je GPU omhoog kan zetten van 64MB naar 128MB ?
Ik zoek er nu naar.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
ook even meldt dat mijn MacBook 2.0Ghz met 80Gb HDD onderweg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
Mag niet klagen, Sony Vaio FE11S, ook een Core Duo, heb nog nooit het gevoel gehad dat ie echt TE warm werd. Bij het runnen van minder CPU belastende taken wordt hij niet eens warm, bij langere render sessies in C4D (100% CPU) wordt hij warm, maar niet heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
  • Laatst online: 22-05-2023
Ballebek schreef op zondag 28 mei 2006 @ 22:46:
[...]
Maare, er schijnt een EFI toolkit te zijn dat je je shared mem van je GPU omhoog kan zetten van 64MB naar 128MB ?
Ik zoek er nu naar.
Ben benieuwd, dat zou erg gaaf zijn!
Ik krijg als 't goed is die van mij morgen binnen, dan hoop ik ook wat ervaringen te kunnen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mijn ibook 12" 800mhz wordt bij volle belasting 63 graden, waarna de ventilator aanslaat en hij niet meer warmer wordt.

Als die macbooks nog warmer worden, dan wacht ik eerst wel totdat dit gefixed wordt. Ik weiger een nieuwe laptop open te moeten slopen en te moeten modden. Het moet niet gekker worden.

Dankzij de temperatuur verhalen kijk ik de kat voorlopig wel uit de boom voor wat betreft de macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299

Wie weet hoe het zit met de service van Apple?
Ik hoor van alle kanten verhalen... Iemand die duidelijk weet of ze moeilijk doen over het feit dat ze maar 1 jaar garantie geven enn in de EU staat dat het 2 jaar is?

Zat net met een vriend van mij te discussieren... Ik heb uit veel bronnen vernomen dat Apple moeilijk doet wanneer hij buiten de garantie periode kapot gaat... Heeft iemand hier dit ook letterlijk van Apple te horen gekregen? Vraag hier dus om gebruikerservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Anoniem: 110299 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 23:36:
Wie weet hoe het zit met de service van Apple?
Ik hoor van alle kanten verhalen... Iemand die duidelijk weet of ze moeilijk doen over het feit dat ze maar 1 jaar garantie geven enn in de EU staat dat het 2 jaar is?

Zat net met een vriend van mij te discussieren... Ik heb uit veel bronnen vernomen dat Apple moeilijk doet wanneer hij buiten de garantie periode kapot gaat... Heeft iemand hier dit ook letterlijk van Apple te horen gekregen? Vraag hier dus om gebruikerservaringen.
Het is idd recht maar probeer jij maar eens je gelijk te krijgen bij Apple en ja ze doen idd moeilijk als het meer dan een jaar buiten je garantie valt.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:11
In de garantie voorwaarden staat 1 jaar en daar ga je mee akkoord wanneer je het product koopt. Je kunt roepen, schreeuwen, dreigen... 1 jaar = 1 jaar. De discussie is al vollop gevoerd hier op GoT en 1 jaar = 1 jaar. Laten we aub doorgaan over de MacBook en niet de garantie.

Zie ook:
http://store.apple.com/Ca...es/worldwidewarranty.html

En als je je garantie wilt uitbreiden naar 3 jaar (incl. 3 jaar telefonische ondersteuning):
http://store.apple.com/Ap...wo?productLearnMore=M8852

[ Voor 24% gewijzigd door ericafterdark op 28-05-2006 23:45 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157155 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 22:33:
[...]

Al de koelpasta verwijderd en de andere aangebracht? Trouwens dat is de warmte op een bepaalde plaats. De hitte word nog altijd verdeeld over je hele macbook. Nog altijd is het te warm voor op je benen, en voor de mannen is het ook nog eens fout voor de zaadjes :D
Als je een PC kopt van 3000 gulden dan mag je toch wel aannemen dat je neit zelf dat ding open moet schroeven om er nog wat pasta op te doen. Kunnen ze die chinezen geen goeie instructie geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Anoniem: 87302 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 23:51:
[...]

Als je een PC kopt van 3000 gulden dan mag je toch wel aannemen dat je neit zelf dat ding open moet schroeven om er nog wat pasta op te doen. Kunnen ze die chinezen geen goeie instructie geven?
Als je Chinezen goede instructie geeft doen ze het goed, zodra er maar 1 klein foutje in je product zit kopieren ze het naadloos terwijl ze kunnen zien dat het niet klopt, zijn net robots!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 23:51:
[...]

Vind ik een hele foute redenering. De personen die de apple macbook/pro in elkaar zetten, krijgen een aantal opdrachten voordat de productie gestart is. Dit is het enige dat ze doen. Als hun de opdracht krijgen van hun baas dit te doen, dan doen ze dat. Anders is het exit. Wanneer ze dus een foute opdracht krijgen ,gaat dat dus gewoon fout, en zullen zei dat niet eens doorhebben.

Natuurlijk is het weleens mogelijk dat wanneer je 1000 macbooks in je handen hebt gehad, dat je weleens een foutje kan maken, dat is menselijk. Anders zouden ze het moeten gaan automatiseren.

Er komt vast en zeker nog wel een oplossing voor. De fan slaat aan zodra de macbook op xx graden is beland. Als hij echter aanslaat zodra het 50 graden is, zal hij wel wat vaker spinnen, maar word je macbook wel minder warm.

De koelpasta zal verschil geven, maar dat zal het probleem niet verhelpen. Dit zijn gewoon kleine kinderziekte's waar je kans op hebt als je meteen de nieuwste zo snel mogelijk wil hebben. Net zoals ik dus ;)

Ik maak me er nog niet druk om, want morgen komt de mijne en dan gaan wel wel eens zien hoe vork nu precies in zijn steel zit.

Dit is trouwens mijn eerste mac, dus hoop dat het allemaal goed komt :D

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 157155 op 28-05-2006 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299

Eiríkr schreef op zondag 28 mei 2006 @ 23:43:
In de garantie voorwaarden staat 1 jaar en daar ga je mee akkoord wanneer je het product koopt. Je kunt roepen, schreeuwen, dreigen... 1 jaar = 1 jaar. De discussie is al vollop gevoerd hier op GoT en 1 jaar = 1 jaar. Laten we aub doorgaan over de MacBook en niet de garantie.

Zie ook:
http://store.apple.com/Ca...es/worldwidewarranty.html

En als je je garantie wilt uitbreiden naar 3 jaar (incl. 3 jaar telefonische ondersteuning):
http://store.apple.com/Ap...wo?productLearnMore=M8852
Ok bedankt! Jij ook ballebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik snap niet helemaal hoe dat met die pasta zit. Ergens klopt het namelijk niet.

De gemeten temeperatuur is gewoon afhankelijk van wat er aan warmte vrijkomt en wat er aan warmte wordt afgevoerd. Indien de isolatie slecht is (veel pasta) dan kan de CPU dus warmer worden, maar dan zal bij de hogere temperatuur op den duur alsnog een evenwicht ingesteld worden met de omgeving zodat je op een bepaald moment warmte in = warmte uit krijgt.
Indien je de laptop op schoot neemt, heb je naast gewoon warmteverlies ook je lichaam dat een uitstekend ding is om warmte weg te voeren. Dus als de laptop in z'n geheel 60 Watt uitstoot en jij die 60 Watt kan afvoeren (makkelijk dus) vraag ik mij af waarom een laptop op bepaalde punten dus waarneem 'te heet' wordt. Dat slaat namelijk nergens op.

Maar goed, dan blijft dus staan dat de Macbook een ideale Mac is als je geen spellen oid speelt (surfen enzo). Maar als ik de verhalen zo lees, wacht ik ook wel op revisie2 als er een core2 ingebouwd wordt. Vooral de virtualisatie-kant van de Macs vind ik iig buitengewoon interessant, dus misschien ergens in september..... :)
Eiríkr schreef op zondag 28 mei 2006 @ 23:43:
Apple kan zulke leuke dingen verzinnen: in de Europese wetgeving staat toch echt 2 jaar. Gaat 'ie stuk en je hebt zin in een advocaat betalen om je recht te halen, dan win je altijd.

[ Voor 21% gewijzigd door Delerium op 29-05-2006 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:01

Bezulba

Formerly known as Eendje

dat staat er dus niet.. je krijgt geen 2 jaar garantie op al je producten.. hoe hard je ook roept dat het in de europese wet staat.. je hebt 2 jaar de tijd om een defect te ontdekken wat er sinds het begin aanwezig is (zogehete fabrieksdefect).. en 6 maanden na afleveringsdatum is dat aan de leverancier (in de meeste gevallen dus niet eens Apple) om te bewijzen dat het niet zo is.. na de 6 maanden aan de klant.

http://www.justitie.nl/pu...entenkoop_en_garantie.asp
http://www.dealerinfo.nl/2002/203/wet.htm

[ Voor 20% gewijzigd door Bezulba op 29-05-2006 01:13 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Is er een MacBook eigenaar in de gelegenheid om eens te testen of asymmetric dual channel daadwerkelijk werkt? Volgens de specsheets van Intel ondersteunt de chipset het wel, maar Apple claimt van niet. Het gaat om de volgende test:

1) MacBook met 2 gelijke SO-DIMMs (gelijke grootte, CAS latency en aantal chips) - bij voorkeur 1GB of meer:
XBench, Cinebench, en een willekeurige 3D game (wel universal binary)

2) MacBook met 2 ongelijke SO-DIMMs (ongelijke grootte, gelijke CAS latency) - bij voorkeur 1,25 GB:
Dezelfde benches als onder 1)

3) vergelijk de scores ;)

Als asymmetric dual channel niet werkt moeten de scores van de 3d game significant lager zijn. In deze discussie is al te zien dat 2 ongelijke modules slechts een klein verschil oplevert in de geheugen benchmarks van XBench, maar er moet nog wel genoeg bandbreedte zijn voor de GMA950, en dat kan de 3D game aanduiden.

note: voor er weer allerlei lui over me heen gaan vallen met de mededeling dat je niet moet gamen op een MacBook; ik wil er niet op gamen, maar ik wil ook geen lamgelegde GUI omdat de GPU geen bandbreedte heeft ;) Ik wil dus enkel weten of asymmetric dual channel daadwerkelijk werkt (zoals de Intel sheet zegt) of niet (zoals Apple zegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjempie
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
na pagina's en pagina's posts te hebben gelezen over warme macbooks, laptop- of notebook-discussies, resulterend in niet-werkende zaadjes bij mannen :'( hierbij de (wat mij betreft) ideale oplossing om van je Apple notebook een "laptop" te maken: http://www.raindesigninc.com/ilap.html Volgens de site is de 14" de juiste maat voor de Macbook 13.3"

Afbeeldingslocatie: http://www.frecklegirl.com/blog/images/ilap.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.macidol.com/assets/images/ilap_side.jpg

Ik heb op dit moment voor mijn andere laptop (mijn macbook wordt nu -hopelijk- door de ijverige chinese vingertjes met de juiste hoeveelheid koelpasta in elkaar gezet) ook al een ilap en die bevalt echt super; de hoek van de laptop is echt super als deze op de ilap staat, en het voelt een stuk comfortabeler dan de warme laptop op schoot. Daarnaast kan de laptop ook beter koel blijven op het aluminium...

ze zijn onder andere te koop (en te zien) bij de apple-centers.... :)

[ Voor 3% gewijzigd door sjempie op 29-05-2006 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricost
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 16:25

ricost

Veur altiéd eine Venlonaer

LoneWolf schreef op zondag 28 mei 2006 @ 22:19:
Ik heb onder de Windows XP omgeving GTA San Andreas getest en die liep toch als een zonnetje :9

Hitte problemen vallen me trouwens erg mee, ok hij wordt warm onder stevige belasting maar ik vindt het nog goed te doen. Ik heb toch meer de indruk dat mijn oude G3 600 MHz iBookje warmer werdt. Die liep ook altijd keihard te blazen.

Het toetsenbord vindt ik zelf trouwens super tikken ! O+

.. Ik hoop trouwens dat Apple snel de drivers bouwt voor het gebruik van de iSight webcam onder XP. Ben benieuw hoe die gaat werken onder MSN.

[ Voor 10% gewijzigd door ricost op 29-05-2006 08:22 ]

Straks aan de euverkant van de nach door wach de veurjaorszon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144108

Ecteinascidin schreef op maandag 29 mei 2006 @ 00:49:
Dus als de laptop in z'n geheel 60 Watt uitstoot en jij die 60 Watt kan afvoeren (makkelijk dus) vraag ik mij af waarom een laptop op bepaalde punten dus waarneem 'te heet' wordt.
Ga jij eens een 60 watt lamp vast houden, word je niet blij van hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
Anoniem: 144108 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 08:35:
[...]

Dun glas is wel wat anders dan vrij dik polycarbonaat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Anoniem: 157155 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 23:57:
Er komt vast en zeker nog wel een oplossing voor. De fan slaat aan zodra de macbook op xx graden is beland. Als hij echter aanslaat zodra het 50 graden is, zal hij wel wat vaker spinnen, maar word je macbook wel minder warm.
Persoonlijk denk ik dat daar het probleem nu ook zit. Waarschijnlijk is tijdens het ontwerp geprobeerd om de Mac Book (Pro) zo stil mogelijk te maken. Dit proberen ze te realiseren door de fan zo weinig mogelijk aan te laten slaan en zo snel mogelijk weer uit te zetten als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt. Kennelijk niet voldoende, maar gelukkig wel iets dat met een firmware update op te lossen is.
Ik heb m'n Asus notebook nu 15 minuten aan staan en de fan draait al rustig zijn rondjes, zonder dat ik zware taken uitvoer. Dat heb ik liever dan een te warme notebook, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
Flydesign.nl schreef op maandag 29 mei 2006 @ 09:12:
[...]
Persoonlijk denk ik dat daar het probleem nu ook zit. Waarschijnlijk is tijdens het ontwerp geprobeerd om de Mac Book (Pro) zo stil mogelijk te maken. Dit proberen ze te realiseren door de fan zo weinig mogelijk aan te laten slaan en zo snel mogelijk weer uit te zetten als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt. Kennelijk niet voldoende, maar gelukkig wel iets dat met een firmware update op te lossen is.
Ik heb m'n Asus notebook nu 15 minuten aan staan en de fan draait al rustig zijn rondjes, zonder dat ik zware taken uitvoer. Dat heb ik liever dan een te warme notebook, met alle gevolgen van dien.
Dat is volgens mij exact het probleem. De MacBook fan gaat pas aan als het eigenlijk al te laat is, en dan houdt ie er veel te vroeg mee op, en dan begint de cyclus weer opnieuw. Als ze nou gewoon die fan vanaf een bepaalde temperatuur constant zacht zouden laten draaien zou er al veel minder aan de hand zijn volgens mij. Je kunt beter een over het algemeen luidere laptop hebben dan eentje met een fan die telkens aan- en uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144108

Toch schreef op maandag 29 mei 2006 @ 08:57:
Dun glas is wel wat anders dan vrij dik polycarbonaat hoor.
Ja maar hij zei dat je licham makkelijk 60 watt kan absorberen. Ik denk van niet.
60 watt=60 watt dus maakt het ook niet uit of het via lucht, water, glas of polycarbonaat komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
Anoniem: 144108 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 09:40:
[...]

Ja maar hij zei dat je licham makkelijk 60 watt kan absorberen. Ik denk van niet.
60 watt=60 watt dus maakt het ook niet uit of het via lucht, water, glas of polycarbonaat komt
Daar heb je gelijk in. Maar er komt geen 60 watt van de MacBook, alleen van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Maar het ene materiaal transporteert warmte beter dan het andere. Het hangt van deze factor af hoe warm je schoot het gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 20:36
Anoniem: 144108 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 08:35:
[...]

Jij bent Apples met Peertjes aan het vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67046

als er 13inch sleeves beschikbaar komen laat het me weten ;)
Nu kan die nog niet mee naar school...
Ik heb het lijstje gezien, maar ik koop ze liever als NL ze heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
tucano komt er binnenkort mee, gewoon ff afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
Anoniem: 67046 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 11:01:
als er 13inch sleeves beschikbaar komen laat het me weten ;)
Nu kan die nog niet mee naar school...
Ik heb het lijstje gezien, maar ik koop ze liever als NL ze heeft.
Heb deze besteld, gewoon met paypal betalen, en maar 8 dollar verzendkosten naar NL. Om nou speciaal te wachten tot tucano ofzo er eentje heeft, en deze is ongeveer even duur als de rest (35 euro met verzendkosten, omgerekend). Zit ook nog een mooi tasje bij voor je lader/muis, en een lapje voor het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

35 euro vind ik belachelijk veel. Ik laat het mijn moeder maken, dan ben ik net een tientje kwijt aan materiaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
Vond 't ook wel veel geld, maar dat kosten ze allemaal, en deze was mooi en compleet. Mam wou er ook een maken maar leek me erg lastig om dat mooi te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
Ik heb em binnen! w00t! Zo vet :D Foto's volgen straks, ik ga m zo aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Check ook idays.nl
Als je 1, 2 of 3 juni een MacBoekje koopt bij een Apple Store kun je wat korting krijgen op bepaalde artikelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.idays.nl/img/superaanbiedingen_64.jpg (20 euri)
Afbeeldingslocatie: http://www.idays.nl/img/superaanbiedingen_58.jpg (110 euri)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjempie
  • Niet online
mijn macbook wordt nog gemaakt maar toch maar alvast wat geheugen besteld. Omdat Corsair-geheugen vreemde problemen blijkt te geven in Macbooks heb ik toch maar besloten om Kingston geheugen te kopen dat speciaal voor de Macbook geschikt is: http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Zoeken

Ik heb deze besteld bij Simmcity.nl: http://www.simmcity.nl/?m...%20Apple&art=740617089929 voor 121,80€ (incl. btw) per 1gb-module.... En dat is geen gekke prijs vergeleken bij de online store van Apple: daar betaal je 500€ ! bij A-mac in Amersfoort kom je uit op zo'n 400€.... dus dan valt dit nog best mee... De 1gb-module bij mail-a-mac kost inclusief btw 124,95€..

Ennuh: vanochtend besteld, vanmiddag kan ik het al ophalen!! _/-\o_ was Apple ook maar zo snel met het maken van de bestelde Macbooks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
AlexanderOnline schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:26:
Ik heb em binnen! w00t! Zo vet :D Foto's volgen straks, ik ga m zo aanzetten
Stoer! Laat je uitgebreid weten hoe hij bevalt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28928

Datafeest schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:38:
Check ook idays.nl
Als je 1, 2 of 3 juni een MacBoekje koopt bij een Apple Store kun je wat korting krijgen op bepaalde artikelen.

[afbeelding] (20 euri)
[afbeelding] (110 euri)
voor die tas staat toch nergens dat die aanbieding alleen geld als je een mac koopt?!?!

misschien nog nuttig voor iemand , ik heb die mensen van beez gmaild voor een 13 inch rugzak .... dit was hun antwoord:

About Bacpack we recommand to use LEbag15 for 13" MB user.
Other bag for 13" MB users :

- LEvertigo : Available now
- LArobe MB 13.3" : Available on 15th June in Europe ( Pink, Blue,
Green, Classic, B&W)
- LE13 will come soon.

Other products will be announced in Apple Expo'06 12-16 Sept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Ik heb in het weekend nog eens op een iBook G4 kunnen werken (heb zelf nóg geen mac) en het valt mij op dat dit toetsenbord echt zalig is. Heel mooi, modern, goed afgewerkt. Grote vlakke toetsen met een schuin randje.

En in dat opzicht ben ik toch niet zo gerust op het toetsenbord van de macbook eigenlijk. Mischien moet ik het in het echt eens proberen, maar ik vind er op foto niet zo veel aan. Zeker al die afzonderlijke blokjes (knopjes, of precies de toetsen van een gamecontroller of zo) zien er vreemd uit. De redenering achter deze design wissel is blijkbaar key travel of zo? Maar daar heb ik op die iBook helemaal geen last van gehad. Aanraken is typen, no issue. Verder kan je bij de iBook ook het toetsenbord afhalen en vervangen (schade, vuil) wat hier niet mogelijk is. En dan lijkt dit toetsenbord nog eens gevoeliger voor vuil.

Klopt het dat er een soort ruimte is tussen het basisvlak en de onderkant van de toets? (kan een er papiertje tussen?) Daar kan stof in en zo. Dan vond ik het ontwerp van de iBook ook in dat opzicht iets beter.

Maar goed, in het echt valt het misschien beter mee. Zowieso heb ik nu geen budget voor een macbook, en komt er eerst een mac mini. (als eerste mac) Eventueel later ben ik dan eerder geneigd er heel goedkoop een tweedehands iBook G4 bij te nemen (omdat die voor mij gewoon snel genoeg was voor laptop gebruik en ik dan al een bootcamp enabled mac zou bezitten).

In elk geval vond ik dat het toetsenbord van de iBook geen verbetering hoefde,zowel qua design en qua verbruik, dus ik vind het een beetje vergezocht, en daarom ben ik er ook wat terughoudend over. In elk geval was dat G4 tobo een van de beste laptop keyboards die ik ooit heb gebruikt. Niets op aan te merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Laatst online: 15:09
Ik heb met mijn MacBook een mini-DVI naar DVI adaptertje gekocht.

Afbeeldingslocatie: http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/M9321_screen.jpg

Nu wil ik mijn MacBook op mijn TV Philips 26pf3320 (zie onderstaand plaatje) aanlsuiten via DVI. Maar deze TV heeft een DVI-I aansluiting. Wat voor kabel moet ik kopen?

Afbeeldingslocatie: http://geizhals.at/img/pix/175056.jpg

Ik heb een DVI-I to DVI-I kabel gekocht (zit nog in doos) en volgens mij gaat dat niet passen....Als ik de adapter ga vergelijken met onderstaand plaatje dan heeft het adaptertje een DVI-D Dual Link aansluting (rechts onderin)! Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.datapro.net/images/dvi-config.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Flatwhite op 29-05-2006 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 16:48
Hmm, vandaag echt een half uur in AppleCenter Den Haag geweest, zitten stoeien met dit ding en een mederwerker, toch een hele hoop wijzer geworden! Het toetsenbord is echt sweet, gaat lekker smooth en niet wat ik ervan gedacht had ofzo. Hij zei zelf dat er nog geen mensen terug zijn gekomen over warmteproblemen bij de MB, wel met MBP's met revA. Hij had zelf 10dvd's achter elkaar gebakken en nog geen fouten/ziekelijke warmte.

Over het glossy scherm, ja ik weet het nog zo net niet, maarja zonder is steeds minder te vinden dus ja ach, dan moet het maar schat ik zo..

Wat wel nice is, hij zei dat als ik bij hun een MB kocht dat ik eerst kon checken op dode pixels etc, als dit het geval was kon ik hem gewoon weigeren.

Ook heb ik even google earth binnengehaald daar O-) en er even mee zitten stoeien, dat vond ik bijzonder vlot gaan zeg, echt een klap sneller/soepeler dan op mijn G4 1.42 macmini. :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

stevenP schreef op maandag 29 mei 2006 @ 15:50:
Hmm, vandaag echt een half uur in AppleCenter Den Haag geweest, zitten stoeien met dit ding en een mederwerker
Was het gezellig? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjempie
  • Niet online
dode pixels..... goed punt, weet iemand hoe Apple/Apple-centers omgaan met dode pixels op de schermen van Macbooks (en andere apple-tft's)??

Ik kan daar op de nl-site van Apple niets over vinden. Op het forum bij Apple.com zie ik dat de Apple-stores daar naar eigen inzicht mee omgaan; sommigen schroeven er gewoon een nieuw scherm in en anderen doen dat pas bij 5 dode pixels....

Ik ga uiteraard ook nog even bellen met het Apple-center waarik mijn macbook besteld heb maar ben benieuwd naar wat Apple zelf er mee doet en wat jullie ervaringen zijn hiermee bij Apple :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
sjempie schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:09:
dode pixels..... goed punt, weet iemand hoe Apple/Apple-centers omgaan met dode pixels op de schermen van Macbooks (en andere apple-tft's)??

Ik kan daar op de nl-site van Apple niets over vinden. Op het forum bij Apple.com zie ik dat de Apple-stores daar naar eigen inzicht mee omgaan; sommigen schroeven er gewoon een nieuw scherm in en anderen doen dat pas bij 5 dode pixels....

Ik ga uiteraard ook nog even bellen met het Apple-center waarik mijn macbook besteld heb maar ben benieuwd naar wat Apple zelf er mee doet en wat jullie ervaringen zijn hiermee bij Apple :/
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=22194-nl
Geen aantallen maar wel een richting hoe Apple er mee omgaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn pinpas gaat pas door de sleuf nadat ik zie dat mijn Macbook géén dode pixels heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Anoniem: 37526 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:16:
Mijn pinpas gaat pas door de sleuf nadat ik zie dat mijn Macbook géén dode pixels heeft :)
Heel verstandig haha.
Ik koop 'm denk ik online want dan heb je altijd de meest recente build maar wanneer ik dode pixels heb gaattie denk ik ook regelrecht terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjempie
  • Niet online
Wij hebben 'm op dezelfde dag besteld... in de zelfde winkel...en krijgen 'm wellicht we gelijktijdig dus ik sta dan achter je bij het pinnen :*) (nee, en niet om je pincode te achterhalen :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door sjempie op 29-05-2006 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sjempie schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:21:
[...]

Wij hebben 'm op dezelfde dag besteld... in de zelfde winkel...en krijgen 'm wellicht we gelijktijdig dus ik sta dan achter je bij het pinnen :*) (nee, en niet om je pincode te achterhalen :+ )
Dan heb je pech, want waarschijnlijk ik ga eerst een half uurtje over mijn Macbook kwijlen voordat jij aan de beurt bent :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjempie
  • Niet online
Anoniem: 37526 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:27:
[...]

Dan heb je pech, want waarschijnlijk ik ga eerst een half uurtje over mijn Macbook kwijlen voordat jij aan de beurt bent :9
dan is het wel te hopen dat je een laptopverzekering hebt genomen want ik denk dat macbooks niet tegen zoveel vocht kunnen? of heb jij die experimentele macbook met waterkoeling??? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Laatst online: 12-06 08:52
Ik moest eerst nog een paar weekjes vakantiewerk doen bij de apple centre voor ik mijn eigen MacBook kan krijgen maar ik ga hem beslist kopen. Daar kan ik nog wel op wachten.

Maar die nieuwsgierigheid. Wat kan ie. Hoe bevalt ie. Wie heeft hem al en wil zijn ervaringen delen?

Welke games kan je er op spelen?

Ik ben zelf een AMD XP2000+ Ati Radeon 9200 combi gewend. Die speelt battlefield (1) op een acceptabele instelling maar hoe zit dat met die macbook? Komt ie daar in de buurt of valt ie er ver onder?

Hoe werkt XP met bootcamp en virtualisatie? Ik moet nog veel windows doen voor school. Is het te doen met de dubbele core? Is 1 Gig genoeg of moet je 2 overwegen?

Ik kan het straks allemaal testen als ik er mee mag spelen bij de centre maar ik kan gewoon niet wachten. Tell me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 16:48
Ja daarom vroeg ik dat dus ook aan hem, hij zei ook al als we er een uit de kast trekken voor je, kan je gewoon eerst even kijken voordat je hem koopt, anders neem je hem gewoon niet!

Trouwens, die verkoper liet me ook wat zien, wat ik nog nergens gelezen had..:
Met goed licht (daar in de winkel bijvoorbeeld) boven je, en je zet photobooth aan en je kanteld je scherm tot een bepaalde hoek, heb je lichtinval van je glossy scherm in je isight, hij toverde het rechtsonderin de lens, was heel raar.. :?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

aequitas schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:37:
Ik moest eerst nog een paar weekjes vakantiewerk doen bij de apple centre voor ik mijn eigen MacBook kan krijgen maar ik ga hem beslist kopen. Daar kan ik nog wel op wachten.

Maar die nieuwsgierigheid. Wat kan ie. Hoe bevalt ie. Wie heeft hem al en wil zijn ervaringen delen?

Welke games kan je er op spelen?

Ik ben zelf een AMD XP2000+ Ati Radeon 9200 combi gewend. Die speelt battlefield (1) op een acceptabele instelling maar hoe zit dat met die macbook? Komt ie daar in de buurt of valt ie er ver onder?

Hoe werkt XP met bootcamp en virtualisatie? Ik moet nog veel windows doen voor school. Is het te doen met de dubbele core? Is 1 Gig genoeg of moet je 2 overwegen?

Ik kan het straks allemaal testen als ik er mee mag spelen bij de centre maar ik kan gewoon niet wachten. Tell me!
als je even zoekt zie je dat de meeste van je vragen al beantwoord worden in dit topic en de vorige versie van dit topic (zie ook de topic start). Maar om een korte samenvatting te geven (ik ben in een goeie bui):

Games
Het ding is niet gemaakt om te gamen, maar desalniettemin presteert de GMA950 redelijk. Belangrijk is wel dat je niet bezuinigt op geheugen, meer is beter.

Virtualisatie
Bootcamp maakt geen gebruik van virtualisatie, Parallels doet dit wel. Je kunt dan Windows op een aparte CPU core draaien, en dat draait soepel, mits (daar gaan we weer) je niet bezuinigt op RAM.

1GB of 2GB RAM?
Dat kunnen wij niet voor je bepalen, maar als je van plan bent om 2 OS'es naast elkaar te gaan draaien zou ik gewoon voor 2GB gaan als je budget het toelaat. (ik heb geen idee wat je onder Windows wilt gaan doen - hardware accelerated 3d wordt niet ondersteund door parallels. Bootcamp doet het wel maar dat is gewoon een dualboot situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 16:51

Maverick2001

Never look back

Ik heb de 2Ghz echter vind ik de accu duur wel een beetje vaag. Die schommelt heel erg en de ene keer geeft ie 4 uur aan, de andere keer 3 uur of nog korter.

Ik begrijp dat het erg afhankelijk is van wat je doet en hoe je settings staan vandaar het volgende.

Heb de settings van de batterij op : langste batterij duur.
Schermhelderheid op : 50%
Blue-tooth : uit
Airport : aan
Activiteit internetten en MSN aan.

Ben benieuwd wat de andere ervaringen zijn mbt de duur van de accu.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het even kan 2GB doen :).

Serieus.. wil je zorgen dat je computer snel wordt? Stop er veeeel geheugen in. Momenteel is voor een Windows computer 1GB redelijk "normaal", om over een tijdje ook nog lekker te zitten is het slim om dit te verdubbelen naar 2GB. Onder Windows heb je geen profijt van "te veel" geheugen, Windows laat dit gewoon ongebruikt. Onder Unix (dus ook MacOS X) zal het geheugen worden gebruikt om bestanden te cachen, je hebt dus nooit een overkill aan geheugen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Laatst online: 20-02 13:44
Je kan er áltijd nog geheugen bij pluggen. Dus je kan best wel een maandje met 512 als je geld op is :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Datafeest schreef op maandag 29 mei 2006 @ 18:10:
Onder Windows heb je geen profijt van "te veel" geheugen, Windows laat dit gewoon ongebruikt. Onder Unix (dus ook MacOS X) zal het geheugen worden gebruikt om bestanden te cachen, je hebt dus nooit een overkill aan geheugen.
Beetje onzin, vanaf w2k is geheugen beheer best goed, maar terug naar osx, als je apps gebruikt die veel geheugen nodig hebben dan is >1gig aan te raden.
Benchmarks laten bij 'normaal' (lees 99% van de internet/office-achtige apps) gebruik geen beter resultaat zien.
Dus... gebruik je bijv photoshop voor laten we zeggen paar honderd mb projectjes dan is het aan te raden, daaronder zou ik gewoon nu imho 1gig erin zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jipje schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:24:
[...]

Jij bent Apples met Peertjes aan het vergelijken ;)
Post van de maand ! :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Laatst online: 25-04 07:37
Heb vanmiddag een kleine 45 minuten met de Macbook (wit, 1.83 Ghz, 512mb) wezen spelen. Ik was eerst een (beetje) huivering i.v.m de temperaturen (heb geen zin in gezeik als met mn Prescott nu :( ) Maar het valt echt mee! Het zijn echt exemplarische problemen volgens mij! Heb de temps (op gevoel) vergeleken met een Acer (Paradigit) en een Asus (MyCom), maar de Apple was niet warmer.. eerder koeler..

Heb een paar keer met mn handen gevoeld, een Core Temp Duo (zo heet dat prog. toch?) Gaf 65 graden stressed aan. (photoshoppen, internetten, iTunes tegelijk, beetje programma's starten)

Het toetsenbord is een zegen. Wel even wennen omdat de toetsen een stukje uit elkaar staan. Maar na 10 min was ik er aan gewend.

Verder de looks. Super natuurlijk. Echt Apple'tjes wit, glossy scherm is erg mooi. Heb het vergeleken met een Acer (Paradigit) en een Asus (MyCom), maar de Apple was toch echt het best. Goed contrast, minste spiegeling (okee.. wel aardig wat, maar dat is imo een kwestie van gewenning)

1 Gb koste €160 eurie's om bij in te laten zetten. Dus dat doe ik lekker zelf. Dat waren de vragen die ik had, en de antwoorden... misschien heeft iemand er wat aan.

Ik heb er in ieder geval een gereseerveerd. Ze kregen er maar 3 per week binnen. En over 2 weken wil ik hem hebben (beetje showen/patsen op mn examenfeestje ;) ) en dat ga ik dan met dit tempo niet halen. Dus heb ik hem maar gereserveerd... misschien helpt het iets.. ze zeiden dat het opliep, 1e week krijgen ze er 3 binnen, dan 5, week erna 6 enz. enz. Dus misschien lukt het! Let's hope! O+

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenGans op 29-05-2006 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Maverick2001 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 18:04:
Ik heb de 2Ghz echter vind ik de accu duur wel een beetje vaag. Die schommelt heel erg en de ene keer geeft ie 4 uur aan, de andere keer 3 uur of nog korter.

Ik begrijp dat het erg afhankelijk is van wat je doet en hoe je settings staan vandaar het volgende.

Heb de settings van de batterij op : langste batterij duur.
Schermhelderheid op : 50%
Blue-tooth : uit
Airport : aan
Activiteit internetten en MSN aan.

Ben benieuwd wat de andere ervaringen zijn mbt de duur van de accu.
Drie tot vier uur met WLAN aan is toch niet zo slecht?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
stevenP schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:38:
[...]

Met goed licht (daar in de winkel bijvoorbeeld) boven je, en je zet photobooth aan en je kanteld je scherm tot een bepaalde hoek, heb je lichtinval van je glossy scherm in je isight, hij toverde het rechtsonderin de lens, was heel raar.. :?
Als je licht van boven hebt en je kantelt je scherm ver genoeg achterover valt er volgens mij gewoon licht direct in de lens van je isight. kan me haast niet voorstellen dat dat van het scherm zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Laatst online: 12-06 08:52
Whieee schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:43:
[...]

als je even zoekt zie je dat de meeste van je vragen al beantwoord worden in dit topic en de vorige versie van dit topic (zie ook de topic start). Maar om een korte samenvatting te geven (ik ben in een goeie bui):

Games
Het ding is niet gemaakt om te gamen, maar desalniettemin presteert de GMA950 redelijk. Belangrijk is wel dat je niet bezuinigt op geheugen, meer is beter.

Virtualisatie
Bootcamp maakt geen gebruik van virtualisatie, Parallels doet dit wel. Je kunt dan Windows op een aparte CPU core draaien, en dat draait soepel, mits (daar gaan we weer) je niet bezuinigt op RAM.

1GB of 2GB RAM?
Dat kunnen wij niet voor je bepalen, maar als je van plan bent om 2 OS'es naast elkaar te gaan draaien zou ik gewoon voor 2GB gaan als je budget het toelaat. (ik heb geen idee wat je onder Windows wilt gaan doen - hardware accelerated 3d wordt niet ondersteund door parallels. Bootcamp doet het wel maar dat is gewoon een dualboot situatie)
Bedankt voor deze opheldering. Ik heb dit topic al aardig doorgelezen het lastige bij die grote topics is altijd dat je over de details heen leest en dat je ziet hoeveel mensen hem onderhand al in huis hebben/krijgen. Dan zijn samenvattingen altijd wel zo fijn.

Ik wist dat hij niet voor gamen geschikt was wat mooi uitkomt ziedaar ik geen die-hard gamer ben. Maar om een beetje een idee te krijgen welke games je wel kan verwachten vroeg ik het toch even.

Het verschil tussen bootcamp en virtualisatie was mij al duidelijk. Misschien heb ik mijn vraag een beetje verkeerd gesteld.

Waarschijnlijk zal ik dus voor 2 gb moeten gaan zoals jij me verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Laatst online: 18-04 15:08
Vanmiddag ben ik even bij de Mexpert langs geweest en heb de Mac Book mogen bewonderen. Ik heb niets toe te voegen aan de lovende woorden van velen... _/-\o_

Betreft de geheugen upgrade: voor die 142 euro (excl btw) krijg ik speciaal geheugen dat voor Apple gemaakt is. Hier zit een cache latency op van 2,5.

Voor de upgrade van de harde schijf raden ze me toch aan om op 5300rpm te blijven zitten. 7200rpm neemt redelijk veel van je batterijtijd af, terwijl de snelheidswinst minimaal is.

Nu nog 15 dagen wachten tot de order binnen is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Kan je de hdd niet gewoon op 5400rpm laten draaien zolang hij op de accu werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dit moment heb ik 2x256MB erin zitten, en het draait goed! Natuurlijk kan het sneller, maar dat komt bij mijn volgende upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120082

Snap niet echt wat je juist bedoelt?
Voor de upgrade van de harde schijf raden ze me toch aan om op 5300rpm te blijven zitten. 7200rpm neemt redelijk veel van je batterijtijd af, terwijl de snelheidswinst minimaal is.

Lijkt mij sterk dat de winst minimaal is, al is het maar om OS te laden. Het verschil moet je toch echt wel merken? Niet :| ...

Verder ...
Orgasmic die MacBook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

Flydesign.nl schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:35:
Vanmiddag ben ik even bij de Mexpert langs geweest en heb de Mac Book mogen bewonderen. Ik heb niets toe te voegen aan de lovende woorden van velen... _/-\o_

Betreft de geheugen upgrade: voor die 142 euro (excl btw) krijg ik speciaal geheugen dat voor Apple gemaakt is. Hier zit een cache latency op van 2,5.

zo'n expert is mexpert niet imo...

een cas latency van 2,5ns bestaat volgens mij niet bij pc2-5300 (uberhaubt bij ddr2) en uit meerdere reviews blijkt dat de toename van het stroomverbruik minimaal is met een 7200rpm schijf en de prestaties zeker merkbaar zijn, ook qua hitte is het verschil niet tot nauwelijks merkbaar

[ Voor 6% gewijzigd door airliner op 29-05-2006 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Waarom zie ik iedere x dezelfde vragen langskomen en dezelfde antwoorden?
F*cking DeJaVu topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik zit nog met het volgende:

-Deze Mb heeft dus een mini dvi. Is het naar alle waarschijnlijkheid mogelijk om een 24" scherm te gebruiken icm deze Mb? Dit scherm kan een reso aan van 1920*1200.

-Is het wederom naar alle waarschijnlijkheid mogelijk om films op bovengenoemd scherm te bekijken in 1080p met deze Mb (bv, na het upgraden van het ram geheugen)?

-Voor degenen die hun Mb ook in de trein gebruiken en op andere fel verlichte plekken: is die glare in de praktijk nou eerder positief of negatief? Ik heb bv sample foto's van dpreview.com bekeken en die waren scherp en mooi van kleur/contrast e.d. Maar de weerkaatsing van de verlichting was toch zeker merkbaar.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Ballebek schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:00:
Waarom zie ik iedere x dezelfde vragen langskomen en dezelfde antwoorden?
F*cking DeJaVu topic?
;)

[ Voor 71% gewijzigd door Sijmen op 29-05-2006 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67046

Ik heb em eindelijk, en hij is super
alleen mijn probleem is dat ik bij mijn macbook in de widgets, istat en alles wat maar een temp. of fan gebruikt werkt die niet.
Ik kan dus niet zien wat de temp is, met welk widget werkt dit wel als het toch hiermee zou moeten werken.
Zou het kunnen dat er iets fout zit met sensors in mn macbook of ligt het aan de widgets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
De reactie van Ballebek komt nog het dichtst in de buurt van hetgeen ik wil weten: 'Even nog over HD filmpjes draaien onder Quicktime: Ik was de trailer van Cars op 1080i aan het afspelen met een MB 1,83Ghz / 512MB op een extern 23" scherm van Apple op 1920x1200 en dat ging dus gewoon vloeiend!

En dat standaard al!'

Dat is dus 1080i, 1080p op een scherm met reso 1920*1200 kán anders zijn. Eerder postte Ballebek: 'HD films kijken op deze MacBook: Ik heb op de Mini 1.5 solo 720P materiaal afgespeeld en dat gaat vloeiend zelfs 1080P gaat eigenlijk nog best wel strak (heeft zelfde chipset als de MacBook)'.

Best wel strak, is niet vloeiend in mijn ogen. Vandaar mijn vraag.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Die mini is een Core Solo en de MacBook is een Core Duo die ook nog is sneller is.
Zoals ik al schreef: 1080 gaat perfect zelfs standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 16:51

Maverick2001

Never look back

Anoniem: 67046 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:08:
Ik heb em eindelijk, en hij is super
alleen mijn probleem is dat ik bij mijn macbook in de widgets, istat en alles wat maar een temp. of fan gebruikt werkt die niet.
Ik kan dus niet zien wat de temp is, met welk widget werkt dit wel als het toch hiermee zou moeten werken.
Zou het kunnen dat er iets fout zit met sensors in mn macbook of ligt het aan de widgets?
Same here... was ik ook benieuwd naar dus ben benieuwd naar de oplossingen.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:17

alienfruit

the alien you never expected

1080 gaat hier op mijn Powerbook niet vloeiend, 720p met moeite :) Maar ja 1080 past toch niet op mijn scherm :) Veeellstte groot.

[ Voor 33% gewijzigd door alienfruit op 29-05-2006 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IbexGirl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-02-2021

IbexGirl

Love Ibex forever

http://speedit.increw.org/

Ik weet niet of jullie dit al geprobeerd hebben... Ik weet niet precies wat het doet eigenlijk, maar het ziet er wel interessant uit voor zover ik er wijs uit geraak :p. Misschien ga ik het eens proberen als ik mijn MacBook binnen heb.

[ Voor 42% gewijzigd door IbexGirl op 29-05-2006 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:46
Vanmiddag eentje besteld in rotterdam, bij het station. Die geven namelijk wel 6% onderwijskorting, de apple winkel op de lijnbaan gaat maar tot 2%, ook toen ik zei (even peilen of er korting te regelen was) dat ik er een externe hd en crumpler tas (a 130) bij wou halen, wou die kerel niet een beetje concurerend zijn.
offtopic:
Levertijd voor mijn Macbook BTO (1 Gb, 80 GB HDD ==> €1174) is volgens de verkoper twee weken, maximaal drie
Pagina: 1 2 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.