[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:
  • 7.977 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-07 20:25
Flydesign.nl schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:35:
Vanmiddag ben ik even bij de Mexpert langs geweest en heb de Mac Book mogen bewonderen. Ik heb niets toe te voegen aan de lovende woorden van velen... _/-\o_
Bij Mexpert lopen echt een paar vreselijke prutsers. Ga niet naar die winkel voor technisch advies, want ze hebben geen idee waarover ze praten.

Daarnaast zijn ze wel erg 'slick' in het binnenhalen van klanten, enkele voorbeeldjes die ik van ze heb mogen horen, naast bovengenoemde:
"Als je bij apple.nl besteld, is de levertijd zeker 2 tot 3 weken. Wij hebben waarschijnlijk over 1.5 week je macbook als je nu besteld". Navraag bij apple zelf: Gegarandeerd binnen 2 weken geleverd, mexpert heeft een grotere kans op een trage bestelling. (Gaat via een ander bestelkanaal).
"Als je bij apple.nl besteld kost het je veel geld als je problemen hebt, terugsturen etc". Navraag bij apple: Apple komt bij problemen kosteloos je macbook ophalen voor reparatie.
"Bootcamp is nog een beta, en erg instabiel. Je hebt best een grote kans dat windows niet goed gaat werken. Het is niet aan te raden om bootcamp te gebruiken". Pardon...Ik heb nog niets negatiefs over bootcamp gehoord?

Serieus, ga bij mexpert langs om je Macbook even te bekijken en testen...en koop daarna bij apple.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Ben er na paar uur werken echt blij mee. Alvast foto'd hier
Morgen ga ik bootcamp doen enzo, en wat vertellen over mn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-07 13:01
Net als bij de Apple Store in de Passage hier in Den Haag; ook zulke prutsers als je soms hoort wat ze mensen daar wijs maken Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gif

[ Voor 6% gewijzigd door Uberprutser op 29-05-2006 21:21 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 07:35
Oke beste mensen,

Ik ben van plan om een laptop te kopen, veel mensen verklaren me voor gek maar ik wil een Apple. Nu is het enigste wat ik wil weten, kan ik m'n Photoshop die ik al heb ook op die Apple draaien of gaat dat gewoon niet lukken en moet ik een speciale Apple PS kopen?

En Ohja, hoe typed het toetsenbord? De knopjes zitten nogal ver van elkaar namelijk...

[ Voor 15% gewijzigd door Heaget op 29-05-2006 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Flatwhite schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:31:
[...]

Nou het zit zo. De Pop3 en SMTP adressen zijn beide mail.home.nl Alle clients geven echter aan dat ze niet kunnen verbinden met de smtp servers van @home. Kan dit liggen aan het feit dat ik in Utrecht (en dus Casema) op het internet zit? En wat is hier aan te doen?
Dan moet je de SMTP van Casema gebruiken heeft niks met je Mac te maken ;)
Heaget schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:27:
Oke beste mensen,

Ik ben van plan om een laptop te kopen, veel mensen verklaren me voor gek maar ik wil een Apple. Nu is het enigste wat ik wil weten, kan ik m'n Photoshop die ik al heb ook op die Apple draaien of gaat dat gewoon niet lukken en moet ik een speciale Apple PS kopen?

En Ohja, hoe typed het toetsenbord? De knopjes zitten nogal ver van elkaar namelijk...
Toetsenbord werkt perfect, beter dan in de vorige PowerBooks en huidige MacBook Pro's (voor mij geld dat dan)

En als je PhotoShop op OSX wilt draaien moet je idd PhotoShop voor OSX kopen.
Wat soms ook werkt is om Adobe te bellen en te vragen of je in aanmerking komt voor het omzetten van je serienummer naar een Mac licentie.

[ Voor 52% gewijzigd door Uberprutser op 29-05-2006 21:49 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Flatwhite schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:48:
[...]

Maar moet ik dan elke keer mijn SMTP veranderen als ik ergens anders mijn e-mail wil versturen? Dit is toch niet logisch??
Als je SMTP authenticatie instelt zul je bij sommige providers vanaf elke verbinding kunnen emailen via dezelfde SMTP server, namelijk die van je provider. Xs4all is hier een voorbeeld van, deze biedt ook secure SMTP en secure Pop3 aan, dat is wel aan te raden indien je emailt over een openbaar netwerk.
Ondersteund je ISP dit niet? Dan zul je een eigen SMTP server moeten plaatsen, of hosting nemen waarbij je ook de SMTP server mag gebruiken. Is dat beide geen optie? Dan moet je inderdaad iedereen je settings veranderen :P

AlexanderOnline: Nice pics d:)b. Komt uit het Apple logo aan de achterkant nog licht zodra het scherm aan staat? Indien "ja", zou je daar ook eens een pic van willen maken? :9

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Flatwhite schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:58:
[...]

Bedankt voor je reactie. Als het goed is, is de SMTP van casema smtp.casema.nl. Maar ik woon op kamers in Utrecht en maak gewoon gebruik van de verbinding en niet van een casema e-mail account o.i.d. Ik heb echter wel een e-mail account bij @home (toen ik nog thuis woonde). Zoals je al zei is dus de smtp van @home hier in Utrecht geblockt! Maar om de smtp van casema te gebruiken heb ik een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, maar deze heb ik dus niet, omdat ik geen casema e-mail account heb. Hoe is dit in vredesnaam op te lossen, zonder een e-mail account bij casema te nemen.

Ookal is het logisch dat de smtp servers geblockt worden....handig is het allerminst!!!
Er zal ongetwijfeld een smtp server in het netwerk hangen waar je nu op zit. Zoek uit welke internet provider je nu via internet en wat de smtp servers van die provider zijn, daarmee kan je e-mail verzenden.

Zullen we het nu weer over de Mac Book gaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:13
AlexanderOnline schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:50:
Ben er na paar uur werken echt blij mee. Alvast foto'd hier
Morgen ga ik bootcamp doen enzo, en wat vertellen over mn ervaringen.
Prachtige foto's Alexander! :9~
Bedankt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
En ik heb verdomme nog steeds geen Arctic Silver 5 kunnen halen :(
Vroegah hadden ze dat hier in de stad nog wel maar tegenwoordig niet meer te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157155

Hoe kan ik nu onder os x een map hernoemen? Zit daar al de hele tijd op te stuntelen..Verders werkt mijn macbook perfect :)

Hier foto's van mijn opstelling: http://members.home.nl/maikelschippers/macbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144108

Anoniem: 157155 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 22:22:
Hoe kan ik nu onder os x een map hernoemen? Zit daar al de hele tijd op te stuntelen..Verders werkt mijn macbook perfect :)

op enter drukken, langzame dubbel klik... en er is vast nog wel een menu-item ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:40
Xandrios schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:50:
[...]

Bij Mexpert lopen echt een paar vreselijke prutsers. Ga niet naar die winkel voor technisch advies, want ze hebben geen idee waarover ze praten.

Daarnaast zijn ze wel erg 'slick' in het binnenhalen van klanten, enkele voorbeeldjes die ik van ze heb mogen horen, naast bovengenoemde:
"Als je bij apple.nl besteld, is de levertijd zeker 2 tot 3 weken. Wij hebben waarschijnlijk over 1.5 week je macbook als je nu besteld". Navraag bij apple zelf: Gegarandeerd binnen 2 weken geleverd, mexpert heeft een grotere kans op een trage bestelling. (Gaat via een ander bestelkanaal).
"Als je bij apple.nl besteld kost het je veel geld als je problemen hebt, terugsturen etc". Navraag bij apple: Apple komt bij problemen kosteloos je macbook ophalen voor reparatie.
"Bootcamp is nog een beta, en erg instabiel. Je hebt best een grote kans dat windows niet goed gaat werken. Het is niet aan te raden om bootcamp te gebruiken". Pardon...Ik heb nog niets negatiefs over bootcamp gehoord?

Serieus, ga bij mexpert langs om je Macbook even te bekijken en testen...en koop daarna bij apple.nl.
Even iets rechtzetten. Je MacBook wordt niet opgehaald bij problemen wanneer je hem in de online store besteld. Dit gebeurt alleen bij desktop computers en dan heb je bovendien ook een Apple Care Protection plan nodig. Voor de portables geldt carry in bij een AASP in NL.

Verder is het grote voordeel van in de online store kopen dat je altijd een laatste build hebt. De machines in de winkels liggen er meestal al een tijd. Nu gaat dat bij de introductie van een nieuw apparaat zoals nu natuurlijk niet op.

-edit-

Betreft Bootcamp, pas er toch maar mee op. Het is en blijft beta en ik heb vandaag iemand kunnen laten formateren omdat de MacBook Pro niet meer wilde booten. Wat er ook geprobeerd werd.

[ Voor 12% gewijzigd door ericafterdark op 29-05-2006 22:32 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser

1 of 2x klikken op de map, maar je mag niet je usermap of systeemmappen hernoemen (zoals Library, System etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok bedankt mensen :D Heb nu alles werkend wat ik altijd gebruikte... Zoals eerder gezegt, once a mac, always a mac.

Ben enorm trots op mijn macbookje :) Heb er namelijk hard voor moeten werken!

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 157155 op 29-05-2006 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Super om te horen man, heerlijk gevoel he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eiríkr schreef op maandag 29 mei 2006 @ 22:39:
Super om te horen man, heerlijk gevoel he.
Zeker weten! Binnenkort even de geheugen upgraden, vond echter de 2GB geheugen bij Apple iets te duur ;)
Heeft er hier iemand trouwens link voor core duo temp? Kan ik eens zien hoe heet de mijne word..

Hoe kan het trouwens dat ik maar 2-3uur met mijn macbook haal? En als laatst: hoe kan ik bepaalde processen aan een core hangen?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 157155 op 29-05-2006 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Laatst online: 12:31
Anoniem: 157155 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 23:00:
[...]
Hoe kan het trouwens dat ik maar 2-3uur met mijn macbook haal? En als laatst: hoe kan ik bepaalde processen aan een core hangen?
Heb jenem al gecalibreerd... d.w.z. MacBook gebruiken totdat deze aangeeft dat hij moet worden opgeladen....blijven doorwerken totdat ie in de slaapstand gaat. Daarna volledig opladen!
Dat gaf i.i.g mij goede resultaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Anoniem: 157155 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 23:00:
[...]

Zeker weten! Binnenkort even de geheugen upgraden, vond echter de 2GB geheugen bij Apple iets te duur ;)
Heeft er hier iemand trouwens link voor core duo temp? Kan ik eens zien hoe heet de mijne word..

Gebruik dan dit programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 18:09

Heerlijk he zo'n ikKromme. Heb er zelf ook een voor mijn iBook. Daar pas straks mooi een MacBook op.

Het kost een paar knaken maar dan heb je meer cm2's op LAN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Krijg daar de melding van: No sensors found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:01
Hmm, hoe zit het nou precies met de standby/sleep modes met een xBook?

Ik heb nu een mac mini, en deze kan gewoon in sleep mode, hier slaat hij zijn sessie op in de ram en draaid hij op een minimaal voltage nog wel door, zodat hij met een paar seconden paraat is, toch?

Met een flaptop kan je hem ook gewoon dichtbeuken en in standby schieten, hoe is dit qua batterij/warmte?

En clamshell-mode? Is dit standaard? Is dit een fix? Is hier een switch-app voor ofzo? Dat als ik thuis kom, hem op clampshell zet en onder tafel schuif en op school ook zo met dichtklappen op sleep gaat?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ballebek schreef op maandag 29 mei 2006 @ 22:26:
[...]

1 of 2x klikken op de map, maar je mag niet je usermap of systeemmappen hernoemen (zoals Library, System etc.)
userlibrary kan je prima renamen hoor evenals je usermap. niet dat het aan te raden valt, vooral dat laatste is een recept voor veel troubles maar het kan wel :)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
stevenP schreef op maandag 29 mei 2006 @ 23:49:
Met een flaptop kan je hem ook gewoon dichtbeuken en in standby schieten, hoe is dit qua batterij/warmte?
Bij de PowerBook gebruikt de sleep 4% batterij over 24 uur heb ik ooit ergens gelezen. Mijn PowerBook 12" (te koop) is eigenlijk helemaal koel in sleep mode, alsof hij uit staat.

/edit: zoals hieronder ook al door iemand anders genoemd: ik gebruik hem ook weken zonder hem uit te zetten. Als ik hem écht uitzet is dat meestal vanwege een patch ofzo.
En clamshell-mode? Is dit standaard? Is dit een fix? Is hier een switch-app voor ofzo? Dat als ik thuis kom, hem op clampshell zet en onder tafel schuif en op school ook zo met dichtklappen op sleep gaat?
Clamshell is standaard.

De laptop gaat altijd naar sleep als je hem dicht doet. Als je een toetsenbord/muis, voeding, en externe monitor aansluit en op een (muis)knop drukt zal hij weer ontwaken, gebruikmakend van het externe scherm.

[ Voor 10% gewijzigd door Sijmen op 30-05-2006 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
stevenP schreef op maandag 29 mei 2006 @ 23:49:
Hmm, hoe zit het nou precies met de standby/sleep modes met een xBook?

Ik heb nu een mac mini, en deze kan gewoon in sleep mode, hier slaat hij zijn sessie op in de ram en draaid hij op een minimaal voltage nog wel door, zodat hij met een paar seconden paraat is, toch?

Mijn ervaring met mijn iBook. Dichtklappen, openklappen, dichtklappen, openklappen. Wekenlang. Nooit reboten (softwareupdates uitgezonderd). Warme, nooit last van. Soms wel eens een week op standby gehad. No problemo. Zelfs met mijn 20 minuten accu houdt ie dat vol.

Ik denk dat het bij de MacBook niet anders zal zijn.

Een nadeel. Wel het lampje afdekken als je gaat slapen anders zie je spoken :D

PS. Weet iemand of target mode ook werkt op de MacBook's ("t" ingedrukt houden tijdens booten en firewire kabel aansluiten)

[ Voor 13% gewijzigd door aequitas op 30-05-2006 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Xandrios schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:50:
Bij Mexpert lopen echt een paar vreselijke prutsers.
Precies..een paar, dus niet allemaal. Zoals bij iedere computerwinkel geldt ook bij Mexpert dat je het maar net moet treffen. De ene keer heb je iemand die weet waar hij/zij over praat, de andere keer is het alleen een enthousiaste verkoper die bar weinig weet.
Duh, tuurlijk raden ze dat af, had je wat anders verwacht dan bij BETA software?
Er is echt geen enkele winkelier die het risico aan durft om een klant dat aan te raden. Er is een kans dat het niet werkt en als de winkel het je aanraadt en zegt dat het wel werkt dan heb je een boze klant voor de deur staan wanneer het bij hem/haar niet werkt. Winkeliers zijn ook niet van gisteren.
Zoals bij iedere winkel geldt hier gewoon het punt dat je toch enigzins gezond verstand moet toepassen. Blind afgaan wat zo'n verkoper je staat te verkondigen is ook gewoon uiterst dom. Als je bij apparatuur met dit soort bedragen niet rond kijkt en helemaal uitzoekt wat het kan, doet en wat de voor- en nadelen zijn ben je gewoon ontzettend dom bezig. Op die wijze is het dan ook wel heel erg makkelijk om geld door iemands neus te boren (en helaas gebeurt dat dus ook in de praktijk).

Wat je hier staat op te sommen geldt dus gewoon in zijn algemeenheid voor iedere winkel of het nou een Apple dealer is of een of andere keukentoko.

Ik vond de Macbook in de winkel overigens niet gruwelijk warm ofzo. Menig pc-laptop (nogal foute benaming maar bij gebrek aan een betere...) wordt warmer. Met name geheugen wat dicht onder de behuizing (meestal aan de onderkant van de laptop) zit wordt erg warm en omdat het dus zo dicht onder die behuizing zit kun je het ook heel makkelijk voelen. Waarschijnlijk heeft die Macbook een dermate dikke behuizing dat het daardoor minder warm aan voelt. Ook de plek waar de HD zit wordt vaak aardig warm. overigens zitten hd en geheugen bij de Macbook voornamelijk in het midden van de laptop en dus ver van de behuizing af, dus ook minder warmtegeleiding naar buiten via de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

aequitas schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 00:02:
[...]PS. Weet iemand of target mode ook werkt op de MacBook's ("t" ingedrukt houden tijdens booten en firewire kabel aansluiten)
Target Disk Mode werkt ook op een MacBook, maar je hebt op de host computer minimaal Mac OS X 10.3.9 nodig om de MacBook op je bureablad te krijgen. Dit komt omdat de Intel Mac's met hun EFI firmware een andere formaat voor de partitietabel gebruiken (GPT) dan PowerPC Mac's (APM). Het tweede punt waar je op moet passen, is dat je de HD van de MacBook in de Target Disk Mode, alleen vanaf een Intel Mac als host kunt formatteren. Een PowerPC Mac kan de HD wel formatteren, maar vervolgens kun je er niet meer van opstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 30-05-2006 00:16 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
Daedalus schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 00:15:
[...]

Target Disk Mode werkt ook op een MacBook, maar je hebt op de host computer minimaal Mac OS X 10.3.9 nodig om de MacBook op je bureablad te krijgen. Dit komt omdat de Intel Mac's met hun EFI firmware een andere formaat voor de partitietabel gebruiken (GPT) dan PowerPC Mac's (APM). Het tweede punt waar je op moet passen, is dat je de HD van de MacBook in de Target Disk Mode, alleen vanaf een Intel Mac als host kunt formatteren. Een PowerPC Mac kan de HD wel formatteren, maar vervolgens kun je er niet meer van opstarten.
Bedankt voor de tip. Ik heb target mode altijd al een van de betere functies van mac gevonden die je nu nog steeds niet in de pc wereld ziet. Ik weet niet tot hoe ver het teruggaat maar ik had een keer een powerbook met scsi aansluiting die het al had. Dat ding was zo oud en toch had ie het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
aequitas schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 00:02:
[...]

Mijn ervaring met mijn iBook. Dichtklappen, openklappen, dichtklappen, openklappen. Wekenlang. Nooit reboten (softwareupdates uitgezonderd). Warme, nooit last van. Soms wel eens een week op standby gehad. No problemo. Zelfs met mijn 20 minuten accu houdt ie dat vol.

Ik denk dat het bij de MacBook niet anders zal zijn.

Een nadeel. Wel het lampje afdekken als je gaat slapen anders zie je spoken :D

PS. Weet iemand of target mode ook werkt op de MacBook's ("t" ingedrukt houden tijdens booten en firewire kabel aansluiten)
Tuurlijk, ik weet ook wel dat je oneindig kan dichtklappen/openklappen, mijn macmini staat ook gewoon een maand lang aan, ik reboot alleen met security updates, voorderest altijd aan en af en toe sleep, merk je geen drol van in je os verder.

Wat ik meer bedoelde, als ik mijn laptop dichtklap gaat hij dan naar de sleepmode die ik ken van mijn apple-menutje (linkerbovenhoek, appeltje, sleep)? Of is dit een soort van standby?

Want ja, als hij in een tas verdwijnt en ik ga de fiets op ofzo, en hij blijft nog gewoon draaien ben ik bang dat hij zich (in een skin) erg warm gaat maken.. Maar in sleepmode maakt dat volgens mij geen drol uit, of niet?

De clampshellmode is me volledig duidelijk zo, dank je :)

Nog een ander klein vraagje wat me te binnen schoot, de adapter hoe ziet die er eigenlijk uit? Gewoon een xBook adapter zoals wij deze gewend zijn met cablemesh-klemmetjes erop?
zelf al gevonden, foto dat het laat zien!

[ Voor 4% gewijzigd door stevenP op 30-05-2006 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand de link naar Core Duo Temp aangezien de Hardware Monitor van Ballebek hier niet werkt? Tevens gaat mijn accu maar 2-3 uur mee, hij staat al op accuduur besparing. Bluetooth uit, wireless aan, brightness laag.

Daarmaast zoek ik zoiets als deamon tools, die en virtuele schijf aanmaakt zodat ik bijvoorbeeld geen dvd erin hoef te doen in frontrow oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Anoniem: 157155 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 00:23:
Weet iemand de link naar Core Duo Temp aangezien de Hardware Monitor van Ballebek hier niet werkt? Tevens gaat mijn accu maar 2-3 uur mee, hij staat al op accuduur besparing. Bluetooth uit, wireless aan, brightness laag.

Daarmaast zoek ik zoiets als deamon tools, die en virtuele schijf aanmaakt zodat ik bijvoorbeeld geen dvd erin hoef te doen in frontrow oid..
Eerste googlehit: coreduotemp

Wat bedoel je? Je hebt een image van een dvd en die wil je 'erin' doen voor frontrow oid? De speler VLC *ook wel bekend als VideoLan* vreet de image zo, zonder pardon. Als je het echt in frontrow wil hebben, weet ik het niet 123, moet wel te doen zijn! Wat voor formaat is die dvd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stevenP schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 00:25:
[...]

Eerste googlehit: coreduotemp

Wat bedoel je? Je hebt een image van een dvd en die wil je 'erin' doen voor frontrow oid? De speler VLC *ook wel bekend als VideoLan* vreet de image zo, zonder pardon. Als je het echt in frontrow wil hebben, weet ik het niet 123, moet wel te doen zijn! Wat voor formaat is die dvd?
Ik heb een dvd gekopieerd naar mn hdd, dus heb 2 mappen, video_ts en audio_ts. Deze kan ik niet afspelen dmv idvd of frontrow aangezien hij niet ziet dat er een dvd in het station zit. Dus mijn vraag was eigenlijk hoe kan ik een dvd van een hdd afspelen? :)

Hoe is het trouwens mogelijk om je 2e core in mac os x te benaderen? Heb nog nergens dat gevonden in mijn manual ;)

Nog een laatste vraag, en dan heb ik weer wat te doen, als ik vai BitTorrent een torrent laad, en daarna mijn pc afsluit, dan ben ik daarna al mijn data kwijt wat in bittorrent geladen stond, hoe kan dat?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 157155 op 30-05-2006 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
Anoniem: 157155 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 00:45:
[...]

Ik heb een dvd gekopieerd naar mn hdd, dus heb 2 mappen, video_ts en audio_ts. Deze kan ik niet afspelen dmv idvd of frontrow aangezien hij niet ziet dat er een dvd in het station zit. Dus mijn vraag was eigenlijk hoe kan ik een dvd van een hdd afspelen? :)

Hoe is het trouwens mogelijk om je 2e core in mac os x te benaderen? Heb nog nergens dat gevonden in mijn manual ;)

Nog een laatste vraag, en dan heb ik weer wat te doen, als ik vai BitTorrent een torrent laad, en daarna mijn pc afsluit, dan ben ik daarna al mijn data kwijt wat in bittorrent geladen stond, hoe kan dat?
Je moet de dvd niet kopieren maar er een diskimage van maken. Apple vorm van mountable iso's. Zoek in hulpprogramma's in je applications naar schrijfbeheer en dan vind je het wel (of gebruik spotlight, appeltje-spatie) engelse naam is disk utility.

Wat bedoel je met je 2e core benaderen? aan/uitzetten? Dat doet osx zelf neem ik aan. Zal wel ergens een management programma inzitten.

die laatste vraag zou ik even op het bittorrent forum stellen. Denk niet dat het mac specefiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108824

Ben niet echt bekend met geheugenmodules, maar ik vroeg me af of het volgende reepjes ook in de MacBook passen: Link

Het is dus een reep met een CL van 4/4/4. In deel 1 las ik dat iemand aangaf dat het standaard geheugen wat Apple er zelf in stopt een CL van 5/5/5 is.

Ook vroeg ik me af of de garantie vervalt wanneer je zelf het geheugen vervangt. Via een filmpje op youmac zag ik dat het simpel zelf te vervangen is (dus dat niets vastgesoldeerd is, zoals op een ander forum beweerd werd), maar zitten er seals op die verwijderd moeten worden om het geheugen daadwerkelijk te vervangen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Anoniem: 108824 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 01:34:
Ook vroeg ik me af of de garantie vervalt wanneer je zelf het geheugen vervangt. Via een filmpje op youmac zag ik dat het simpel zelf te vervangen is (dus dat niets vastgesoldeerd is, zoals op een ander forum beweerd werd), maar zitten er seals op die verwijderd moeten worden om het geheugen daadwerkelijk te vervangen...?
Geheugen is user replaceble zoals Apple dat noemt net als je harde schijf en batterij dus niks vervallen garantie.

Wat betreft geheugen: Maakt geen zak uit wat voor geheugen je erin stopt de snelheden zitten vast in je EFI gebakken dus als CL5 goedkoper is heeft het dus geen nut om duurder CL4 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net met Machouse Woerden gebeld over de levertijd van de MacBook en meteen ook gevraagd over of de garantie vervalt wanneer je geheugen of hd vervangt. Meneer aan de andere lijn zei van wel..... Kan natuurlijk ook een praatje zijn, om de klant te overtuigen om direct bij hun werkgeheugen en eventueel HD te kopen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De garantie vervalt niet zodra je de hdd of het geheugen veranderd, iig dit is mij verteld! Zou tevens wel heel raar zijn.. Iemand nog die kan helpen mbt een programma net zoals deamon tools? Ik kan echt niets vinden en ben al even bezig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 157155 op 30-05-2006 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Laatst online: 18-04 15:08
Anoniem: 157155 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 09:43:
Iemand nog die kan helpen mbt een programma net zoals deamon tools? Ik kan echt niets vinden en ben al even bezig :)
Onmisbare tools / software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er zijn zelfs consumenten manuals beschikbaar op Apple.nl waarin exact wordt uitgelegt hoe je de hard disk, geheugen en accu vervang. Het lijkt me bijzonder vreemd als de garantie vervalt indien je gewoon opvolgt wat in de manual staat :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Anoniem: 108824 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 09:40:
Net met Machouse Woerden gebeld over de levertijd van de MacBook en meteen ook gevraagd over of de garantie vervalt wanneer je geheugen of hd vervangt. Meneer aan de andere lijn zei van wel..... Kan natuurlijk ook een praatje zijn, om de klant te overtuigen om direct bij hun werkgeheugen en eventueel HD te kopen.......
Duh, die hebben een lekkere dikke marge op geheugen zitten en harde schijven.
Garantie vervalt niet anders zou het geen user replaceble parts heten niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ballebek schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:12:
[...]

Duh, die hebben een lekkere dikke marge op geheugen zitten en harde schijven.
Garantie vervalt niet anders zou het geen user replaceble parts heten niet?
Idd daar ging ik zelf ook vanuit. Maar dit is de 2e Apple Centre waar ik het vroeg en ik kreeg 2 keer hetzelfde antwoord. :/ Ik vroeg ook nog of er zegels o.i.d. erop zitten, maar dat was niet het geval. Dus nog steeds makkelijk zelf te vervangen zonder dat iemand erachterkomt.
Ik hou wel het standaard geheugen en eventueel ook de standaard hd. ALS ik iets heb en ik laat het repareren, dan kunnen ze je helemaal niets maken. Je weet maar nooit.

Nog even terugkomend op het werkgeheugen. Dit gaat dus wel passen?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 108824 op 30-05-2006 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Datafeest schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 09:57:
Er zijn zelfs consumenten manuals beschikbaar op Apple.nl waarin exact wordt uitgelegt hoe je de hard disk, geheugen en accu vervang. Het lijkt me bijzonder vreemd als de garantie vervalt indien je gewoon opvolgt wat in de manual staat :)
Correct
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721
http://manuals.info.apple..._13inch_HardDrive_DIY.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door ericafterdark op 30-05-2006 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Misschien handig om het op te nemen in de startpost: Garantie vervalt niet bij vervangen HD of / en geheugen.

Over dat geheugen: Passen wel maar werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ballebek schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:21:Over dat geheugen: Passen wel maar werken?
Doel je daarmee op de CL van het geheugen (CL4), iets anders van die reep of simpelweg dat je het nooit zeker kan weten? (Sorry ben een n00b op dit gebied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Mijn ervaring met de iIntel Mac's is dat ze eigenlijk al het geheugen slikken wat je erin kan stoppen maar helaas zijn er toch wel wat uitzonderingen zoals CL4 geheugen wat niet altijd herkend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjempie
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ballebek schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:21:
Over dat geheugen: Passen wel maar werken?
lijkt mij een beetje groot risico... reeële kans dat het niet goed/betrouwbaar gaat werken.. als zelfs Corsair-geheugen al spontane reboots blijkt te geven... :'( ga dan voor wat extra eurootjes voor Kingston-geheugen dat speciaal voor macbooks gemaakt is:

http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Zoeken
http://www.simmcity.nl/?m...%20Apple&art=740617089929

Dan heb je toch even net wat meer zekerheid en het is nog steeds veel goedkoper dan bij Apple..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
sjempie schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:39:
[...]

lijkt mij een beetje groot risico... reeële kans dat het niet goed/betrouwbaar gaat werken.. als zelfs Corsair-geheugen al spontane reboots blijkt te geven... :'( ga dan voor wat extra eurootjes voor Kingston-geheugen dat speciaal voor macbooks gemaakt is:

http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Zoeken
http://www.simmcity.nl/?m...%20Apple&art=740617089929

Dan heb je toch even net wat meer zekerheid en het is nog steeds veel goedkoper dan bij Apple..
Kingston en Dane Elec; durf ik aardig wat op te verwedden dat dat probleemloos werkt (en dat de modules nagenoeg geen uitval hebben).
Vroegah werkte ik met een geheugen leverancier die was toen 10 gulden per module goedkoper maar die hadden altijd last van slechte batches of dat het geheugen niet goed werkte.
Nu doe ik alleen Dane Elec en zie maar een paar modules per jaar terugkomen!

Snap ook niet dat mensen het goedkoopste van het goedkoopste geheugen in hun Apple willen proppen; dan komen klagen dat het instabiel werkt hier op het forum (zat voorbeelden use Search and see for urself...)

[ Voor 10% gewijzigd door Uberprutser op 30-05-2006 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm..... ga mss als ik m'n MacBook heb, even langs die winkel en vragen of ik het mag testen :) This toch een groot prijsverschil t.o.v. het Kingston geheugen, 2GB voor 150 euri tegenover ca. 250 euri voor het Kingston geheugen.

Iemand al het geheugen binnen van die Hong Kongse eBayer.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108824 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:48:
Hmmm..... ga mss als ik m'n MacBook heb, even langs die winkel en vragen of ik het mag testen :) This toch een groot prijsverschil t.o.v. het Kingston geheugen, 2GB voor 150 euri tegenover ca. 250 euri voor het Kingston geheugen.

Waar heb jij 2GB voor 150 euro? :) En welk geheugen heb je dan, zou je eventueel kunnen posten of het daadwerkelijk werkte of niet.. Zou voor velen veel moeite en werk schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Anoniem: 157155 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:53:
[...]

Waar heb jij 2GB voor 150 euro? :) En welk geheugen heb je dan, zou je eventueel kunnen posten of het daadwerkelijk werkte of niet.. Zou voor velen veel moeite en werk schelen!
Zie link een paar posts terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie daar wel het Kingston geheugen staan, echter niet voor 150 euro voor 2x 1GB :) Wel 199$ voor 1GB.

[editmode]

Bedankt voor de link :D

[/editmode]

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 157155 op 30-05-2006 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157155 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:53:
[...]

Nogmaals: zie link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69526

Anoniem: 108824 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:48:

Ik heb 2 bankjes van 1gb besteld bij die Hong Kongse eBayer en is vorige week verzonden. Ik heb 127 euro betaald inclusief verzendkosten voor 2x 1gb A-Data. Ze zouden ongeveer tegelijk binnen moeten komen met m'n Macbook dus zal het laten weten of het werkt... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 69526 op 30-05-2006 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
In mijn ogen kan geheugen wat zo goedkoop is niks anders zijn dan onbetrouwbare teringmeuk...

Hoor net dat waarschijnlijk de komende 1,5 week geen zwarte MacBook's worden afgeleverd in NL :(

[ Voor 35% gewijzigd door Uberprutser op 30-05-2006 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69526 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:59:
[...]

Ik heb 2 bankjes van 1gb besteld bij die Hong Kongse eBayer en is vorige week verzonden. Ik heb 127 euro betaald inclusief verzendkosten voor 2x 1gb A-Data. Ze zouden ongeveer tegelijk binnen moeten komen met m'n Macbook dus zal het laten weten of het werkt... :)
A-Data zit ook in de MSI S262 cto bij ALB-Computer. Daar werkt het wel, hoop dus dat het werkt, want dan weten we wat we allemaal kunnen bestellen, en tegen welke prijs :)
In afwachting van andere wacht ik rustig de ervaringen van andere tweakers hier voor ik mijn geheugen ga kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 12:45
Zooi is binnen, ziet er prima uit. Zat alleen wel ff te zoeken hoe die nou open moest, maar heb het gevonden.
- M'n temp staat nu op 65 graden, soms 70. Lijkt prima, heb wel een lekkere warme linkerknie.
Misschien een ideetje om in de startpost een poll hierover op te nemen.
- Het scherm is echt geweldig, heb em nu alleen maar 's avonds kunnen gebruiken, maar hij is echt
veeel helderder dan de iBook G4. 50% helderheid staat gelijk aan 100% op de iBook.
- Hij is nog stiller dan de iBook, de hdd is nu bijna helemaal onhoorbaar, en de fan (als die
aanspringt) is nog geruislozer.
- Hij zou iets zwaarder moeten zijn dan de iBook, maar daar merk je niks van. Wel lijkt hij nu groter
dan hij is.
- Airport is een stuk verbeterd sinds de iBook. Met de iBook kreeg ik af en toe mijn achterbuurman,
nu krijg ik de hele buurt op de kaart.
- Het enige wat nog niet helemaal in orde is, is de batterijtijd. Hoe kan ik em nou wat meer richting
de 3-4 uur krijgen?
- iSight is geweldig, ongelofelijk beeld eigenlijk, daar kan geen enkele webcam aan tippen.

Ik ga zometeen aan de slag met Bootcamp/Parallels en dan XP erop zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Murcielago op 30-05-2006 13:04 ]

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36817

Net gebeld door Macstore De passage. Mijn zwarte MacBook is binnen. Grrr, ik heb het veel te druk vandaag, en kan 'm pas vanavond ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QyRoZ
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 23:37

QyRoZ

Just Q it!

Anoniem: 36817 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:12:
Net gebeld door Macstore De passage. Mijn zwarte MacBook is binnen. Grrr, ik heb het veel te druk vandaag, en kan 'm pas vanavond ophalen.
Wanneer heb je hem besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 19:02
Murcielago schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:02:
- Het enige wat nog niet helemaal in orde is, is de batterijtijd. Hoe kan ik em nou wat meer richting
de 3-4 uur krijgen?
Hoeveel haal je nu en wat voor activiteiten voer je dan uit?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Murcielago schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:02:

de 3-4 uur krijgen?
Kijk hier eens rond: http://www.apple.com/batteries/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

QyRoZ schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:14:
[...]

Wanneer heb je hem besteld?
Volgens mij was het afgelopen woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Breepee schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:15:
[...]

Hoeveel haal je nu en wat voor activiteiten voer je dan uit?
nu 2-2,25 uur, meer niet.
Wel airport aan, BT aan, scherm op 30%. CoreDuoTemp geeft aan dat ik 45% CPU doe, maar ik kan geen processen daarvan terugvinden in Activiteitenweergave.
Of verbruikt een CoreDuo 2Ghz toch meer?

Ik laat em nu wel elke keer leeglopen, en laadt em dan weer op. Hopelijk helpt dat. Daarna ga ik over op laden wanneer ik thuis, dus laden bij ongeveer 25% batterij, en dan helemaal vol laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 20:57
Anoniem: 157155 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 00:45:
[...]

Met dvd-speler kan je gewoon een video_ts map openen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 11-07 19:02
Dat vind ik toch wel erg ver van de 6 uur afzitten. Iemand anders hier met dezelfde ervaringen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38875

Ik ben ook van plan een MacBook te bestellen. Het wordt mn eerste mac dus heb er geen ervaring mee. Het wordt de 2.0, wit en dan met 100gig hd. Het geheugen wil ik ook groter, liefts 2 gb, maar dan loopt de prijs nogal op. Vooral als ik hier lees dat zelf bijprikken goedkoper is.

Stel, ik bestel de versie met 512mb, daarna bestel ik ergens anders 2 bankjes van 1 gb. Kan ik die erbij prikken of worden die 2 van 256 dan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Anoniem: 38875 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:50:
Ik ben ook van plan een MacBook te bestellen. Het wordt mn eerste mac dus heb er geen ervaring mee. Het wordt de 2.0, wit en dan met 100gig hd. Het geheugen wil ik ook groter, liefts 2 gb, maar dan loopt de prijs nogal op. Vooral als ik hier lees dat zelf bijprikken goedkoper is.

Stel, ik bestel de versie met 512mb, daarna bestel ik ergens anders 2 bankjes van 1 gb. Kan ik die erbij prikken of worden die 2 van 256 dan vervangen?
er is plaats voor 2 bankjes, dus die oude gaan er uit

verder is ook een 100gb hdd goedkoper als je het zelf doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah, scheelt eigen hd plaatsen veel dan?

Ik ben natuurlijk totaal nieuw op gebied van Mac en met zelf de hd vervangen moet ik ook de complete installatie weer zelf doen en ik twijfel of me dat direct gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 10:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Als je daar al over twijfeld kan je dan niet beter het geheugen ookal door apple laten plaatsen? nofi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou geheugen bijprikken lijkt me niet moeilijk. Heb een aantal jaren als bijbaantje pc bouwen en installeren gehad (en nee, nooit een mac ;)) dus dat moet wel lukken...

Ik hik meer tegen de installatie aan dus...het gaat mij dus om os x natuurlijk (wil geen xp draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 10:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

itt windows installatie geeft apple zelf de hardware uit die bij de software hoort.
Dus de installatie van macosx lijkt me ongeveer een factor 100x simpeler dan xp :) En als je pc gebouwd hebt zul je windows ook wel honderden keren geinstalleerd hebben... en/of hd's vervangen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

idd, geheugen of hd vervangen gaat ook wel goedkomen ;)

maar goed, zal t nog s verder informeren maar als dat dus echt 100x simpeler is dan xp dan moet t ook wel lukken lijkt me ;) tanx iig voor de response!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
OSx installeren is echt een makkie. Veel meer dan wat op 'next' klikken hoef je niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

http://www.macworld.com/w...05/macbookvideo/index.php

Niet echt moeilijk hoor, het vervangen.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
Gisteren mijn eerste Kernel Panic gehad. Tenminste, dat denk ik!....Een kernel panic is toch als er op een gegeven moment een venstertje te voorschijn komt met de volgende tekst:

Afbeeldingslocatie: http://robert.cailliau.free.fr/ByLetter/M/MacInfo/WhereAmI/KernelPanicMessages.png

Dat had ik namelijk toen ik een gedownloade tv-serie - *.avi (met ondertitels *.srt) aan het kijken was met VLC. Echter gebeurde dit pas toen ik klaar was met kijken en net alles wilde gaan afsluiten. Komt dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat ziet er idd simpel uit...

Geheugen schaf ik waarschijnlijk bij simcity aan, dan ben ik nog bijna 300,- (ex) goedkoper uit! Nu nog ergens een goeie hd van 100gb of meer vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

Wat nou als ik een laptop-hdd koop en zo'n mooi USB-kastje, kan ik dan via USB eerst mijn oude schijf naar de nieuwe schijf kopieren (terwijl deze schijf nog in de laptop zit?), en dan de interne schijf vervangen? Net als Norton Ghost?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 37526 op 30-05-2006 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-07 17:10

Gerco

Professional Newbie

Lijkt me geen probleem, het commando 'dd' zal waarschijnlijk wel beschikbaar zijn op MacOS X en dat kun je prima gebruiken voor het mirroren van schijven, tot en met de partitietabel aan toe. Geen Ghost of andere tools voor nodig, alleen "man dd".

Kijk overigens wel goed uit wat je als if= en of= opgeeft, dd doet niet aan bevestiging vragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Gerco op 30-05-2006 16:01 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109676

Flatwhite schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 15:48:
Gisteren mijn eerste Kernel Panic gehad. Tenminste, dat denk ik!....Een kernel panic is toch als er op een gegeven moment een venstertje te voorschijn komt met de volgende tekst:

[afbeelding]

Dat had ik namelijk toen ik een gedownloade tv-serie - *.avi (met ondertitels *.srt) aan het kijken was met VLC. Echter gebeurde dit pas toen ik klaar was met kijken en net alles wilde gaan afsluiten. Komt dit bekend voor?
lijkt mij een geheugen fout, heb ik ook een hele tijd met een mac mini gehad.

ander geheugen erin geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ander vraagje, ik lees op meedere websites dat het grafisch echt minder is als de mbp en dan vooral met 3d graphics en gamen. Nu doe ik dat toch niet dus dat is geen probleem. Wat ik wel veel doe is photoshoppen, eigenlijk alleen maar, raw files bewerken, exporteren naar tiff (tussen de 25 en 100 mb)...ik ben fotograaf in opleiding en wil m daar dus echt voor gaan gebruiken

Iemand daar mss ervaring mee of moet ik dan toch echt naar de mbp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Kernel Panics op een MacBook had ik tot nu toe tijdens het laden van een Quicktime HD 720 trailer en tegelijkertijd spelen met Ableton Live.

[ Voor 13% gewijzigd door ericafterdark op 30-05-2006 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 21:43
Anoniem: 38875 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:11:
Ander vraagje, ik lees op meedere websites dat het grafisch echt minder is als de mbp en dan vooral met 3d graphics en gamen. Nu doe ik dat toch niet dus dat is geen probleem. Wat ik wel veel doe is photoshoppen, eigenlijk alleen maar, raw files bewerken, exporteren naar tiff (tussen de 25 en 100 mb)...ik ben fotograaf in opleiding en wil m daar dus echt voor gaan gebruiken

Iemand daar mss ervaring mee of moet ik dan toch echt naar de mbp?
Photoshop doet verder niks met de 3D graphics, dus daarvoor is 'ie prima geschikt. Het belangrijkste is een flinke hoeveelheid geheugen, met 2GB zou het allemaal soepeltjes moeten werken (zeker als er een keer UB's van Adobe komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 14:56
enlet er wel op dat er een sata schijf in de MacBook zit, de meeste losse 2,5" schijven zijn pata. En vrijwel alle schijven die je in een behuizing kan kopen ook. (heb die iig nog niet gezien in sata uitvoering, maar heb er dan ook weer niet nar gezocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172601

Ik heb 'm voor me (de budget versie wel, 1.83 / 512MB). Het enige wat me direct opvalt is dat de reactietijd van het scherm wat tegen lijkt te vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
  • Laatst online: 11-07 23:19
Is er al iets bekend of FCP of FCE het doet op de nieuwe MacBook?
Ik ben van plan het middelste model met 2GB ram en een 7200 RPM schijf te kopen en ik zou het wel fijn vinden als ik licht FCP (Hobby) werk kan doen? zwaar en snel is niet zo belangrijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:12
Mischien is het handig om dit filmpje even in de starterspost te zetten, zodat mensen die niet weten hoe het moet een duidelijk voorbeeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok net mn MacBook binnen gekregen. Eerste reacties:

Hij is zwaarder dan verwacht.
dun!
snel!
Ik kan eindelijk hd content afspelen :P
kijkhoek vertikaal valt een beetje tegen, horizontaal is niks mis mee.
Keyboard heeft een veel kleinere travel dan een gewoon tobo (geen idee hoe dit zit bij andere laptops)
Wel iets wat op een whine lijkt, maar heel zacht dwz: het is hier zo stil als het maar zijn kan, en ik kan hem alleen horen als als ik mn oor tegen het gedeelte waar de usb poorten houd. En dan vind ik het eerder klinken als een geluid van de hd... meer hierover later
Hij word wel warm/lauw, maar hij staat denk ik nog niet lang genoeg aan om hier iets zinnigs over te zeggen.
Ik dacht dat 13,3" te klein zou zijn, maar het valt me alles mee, en als ik echt hard aan de slag moet heb ik nog een oude 17" CRT die ik kan aansluiten :)

Als ik verbind met mn andere mac kan ik niet aliasen 'ingaan'... ze doen alsof ze lege scripts zijn ipv directories ofzo :(

voor de rest: Wauw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
Kan ik mijn MacBook dichtklappen als ik 'm op een extern scherm heb aangesloten. Zo ja hoe doe je dit. Als ik 'm nu dichtklap dan gaat ie uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 19:19

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 15:58:
Wat nou als ik een laptop-hdd koop en zo'n mooi USB-kastje, kan ik dan via USB eerst mijn oude schijf naar de nieuwe schijf kopieren (terwijl deze schijf nog in de laptop zit?), en dan de interne schijf vervangen? Net als Norton Ghost?
Lang leve Disk Utility wat dat betreft :) (voor de NL'ers: Schijfhulpprogramma)

1) hang de nieuwe harddisk in een externe behuizing aan je Mac
2) Open Disk Utility
3) Selecteer de schijf en kies voor Partion in het rechterdeel
4) Maak een Mac OS Extended partitie aan die minstens even groot is als je huidige schijf (meestal zul je gewoon 1 schijfvullende partitie maken)
5) Kies nu voor Restore
6) Sleep je huidige schijf in het source vakje en je nieuwe schijf in het target vakje
7) Klik op restore

De data van je huidige schijf wordt nu 1 op 1 naar je nieuwe geschreven ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:35

botoo

💀 too old to die young

Wild pigeon schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:56:
Is er al iets bekend of FCP of FCE het doet op de nieuwe MacBook?
Ik ben van plan het middelste model met 2GB ram en een 7200 RPM schijf te kopen en ik zou het wel fijn vinden als ik licht FCP (Hobby) werk kan doen? zwaar en snel is niet zo belangrijk....
Final Cut Studio General System Requirements]
Macintosh computer with 867MHz or faster PowerPC G4, PowerPC G5, or Intel Core Duo processor
HD features require 1GHz or faster single or dual processors (authoring HD DVDs requires a PowerPC G5 or Intel Core Duo processor)
512MB of RAM; 1GB of RAM for HD features (2GB recommended)
Display with 1024-by-768 (or higher) resolution
AGP Quartz Extreme or PCI Express graphics card (Final Cut Studio is not supported on systems using the Intel Extreme Graphics 950 GMA)
Motion requires the standard graphics card found in any MacBook Pro, iMac Intel Core Duo, Power Mac G5, iMac G5, a 1.25 GHz or faster PowerBook G4, or a 1.25 GHz or faster flat-panel iMac.
Mac OS X 10.4.4 or later
QuickTime 7.0.4 or later
4GB of disk space to install all applications Additional 42GB to install all optional templates, loops, content, and tutorials (may be installed on separate discs) DVD drive for installation Playback of DVD Studio Pro 4-authored HD DVDs requires a PowerPC G5 or Intel Core Duo processor Replication of DVD Studio Pro 4-authored DVDs requires a DLT drive
Recommended Graphics Cards: ATI Radeon X850 XT, ATI Radeon X800 XT, ATI Radeon X1600, ATI Radeon 9800 XT or 9800 Pro, ATI Radeon 9700 Pro, ATI Radeon 9600 XT or 9600 Pro, ATI Mobility Radeon 9700, ATI Mobility Radeon 9600, NVIDIA GeForce Quadro FX 4500, NVIDIA GeForce 7800 GT NVIDIA GeForce 6600 and 6600 LE, NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL or 6800 GT DDL, NVIDIA GeForce Go5200 or FX 5200 Ultra
maar ook:
Final Cut Studio is not supported on MacBook
If you have a MacBook, the Final Cut Studio (Universal) crossgrade Installer does not prohibit you from installing the pro applications, but this configuration does not meet the minimum system requirements for Final Cut Studio.

See the Final Cut Studio system requirements for complete requirements.

Note: The integrated graphics processor in the MacBook does not permit float processing in Motion and will result in degraded performance and other issues in Motion and other Final Cut Studio applications.
Toch heb ik al meldingen gezien van mensen die e.e.a. wel bruikbaar vinden op een MacBook, ik ga het ook proberen (te laat die nieuwere specs gezien :o :( ), maar ik wil eerst wachten op de Universal (crossgrade) van FCP en die moet uit Schotland vandaan komen.
Ik verwacht wel dat het werkt maar zeker bij zwaardere projecten zal je behoorlijk tegen de beperkingen aanlopen, maar dan kan je beter (had ik :( ) een MBPro nemen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yeah, net m'n Macbook zwart binnen. eerst even opnieuw installeren. Drie partities lijkt me leuker dan 1 biggie.
Wat een vet ding, en mensen die zeuren dat zwart minder mooi is dan wit, die kunnen me rug op!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Laatst online: 11-07 13:31

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Anoniem: 36817 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 19:25:
Yeah, net m'n Macbook zwart binnen. eerst even opnieuw installeren. Drie partities lijkt me leuker dan 1 biggie.
Wat een vet ding, en mensen die zeuren dat zwart minder mooi is dan wit, die kunnen me rug op!!
Ik weet niet of je van plan ben met bootcamp Windows er op te zetten, maar dan mag je maar 1 partitie hebben naar ik weet.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok de mijne whined :( ik hoor zachte piepjes en ruis en als ik photobooth opstart is het opeens weg
De oplader en het gedeelte waar de poorten zitten worden vrij warm, maar niet te erg dat ik hem weg moet leggen, de rest is niet merkbaar warmer dan wat het zou worden van mn lichaam...

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 144108 op 30-05-2006 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Xilantof schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 19:27:
[...]

Ik weet niet of je van plan ben met bootcamp Windows er op te zetten, maar dan mag je maar 1 partitie hebben naar ik weet.
Dat ben ik idd wel van plan!!
Meestal maak ik twee partities aan. 1 voor m'n OS, en een tweede voor mijn data. Nu dus een derde voor XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Laatst online: 11-07 13:31

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Anoniem: 36817 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 19:32:
[...]

Dat ben ik idd wel van plan!!
Meestal maak ik twee partities aan. 1 voor m'n OS, en een tweede voor mijn data. Nu dus een derde voor XP.
Bootcamp werkt alleen met 1 partitie. Heb ik gehoord (moet je ff naar dat topic toe). Want hij maakt zelf speciaal een 2de aan voor XP. Je kunt, naar mijn weten, niet een bestaande partitie toewijzen aan XP.

Dus even wachten met het partitioneren denk ik.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

Wat is op OSX het nut van meerdere partities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 21:35
Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 20:20:
Ik denk hetzelfde voordeel als bij alle andere OS'en: je kan makkelijk het OS herinstalleren zonder dat je de data die op andere partities staat kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172601

Anoniem: 36817 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 19:25:
Ik vond hem prachtig, maar het prijsverschil tussen wit en zwart was me toch iets te gortig om heel eerlijk te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Flatwhite schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 17:51:
Kan ik mijn MacBook dichtklappen als ik 'm op een extern scherm heb aangesloten. Zo ja hoe doe je dit. Als ik 'm nu dichtklap dan gaat ie uit
Klopt, hang er een externe muis/keyboard aan *duh, dat heb je nodig als hij dichtzit, je kan immers niet meer bij het interne werk* en klik of ram op spatie ofzo, dan komt hij uit sleep en werkt perfect op je externe scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109125

Zijn er al skins gevonden..

Mijn macbooki is nu sinds introductie datum in gebruik en hij bevalt nog goed. Heb geen probleem met de warmte.. Hij is wel lekker warm maar niet te Heet ofzo.

Ik moet wel behoorlijk wennen aan de "mac" het is mijn eerste.. Maar ik begin het door te krijgen. Soepele Laptop.. maar niet voor desktop vervanger. Hij is naar mening niet snel genoeg, maarja ik heb 512. Met 2gb zal i wel wat meer speel ruimte hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Anoniem: 109125 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:01:
Zijn er al skins gevonden..

Mijn macbooki is nu sinds introductie datum in gebruik en hij bevalt nog goed. Heb geen probleem met de warmte.. Hij is wel lekker warm maar niet te Heet ofzo.

Ik moet wel behoorlijk wennen aan de "mac" het is mijn eerste.. Maar ik begin het door te krijgen. Soepele Laptop.. maar niet voor desktop vervanger. Hij is naar mening niet snel genoeg, maarja ik heb 512. Met 2gb zal i wel wat meer speel ruimte hebben..
Ja kijk het is maar waarmee je het vergelijkt he.. Mijn desktop is een G4 1.42ghz, een powerbook dus zeg maar. Dan is hij een klap sneller ja, maar als jij het vergelijkt met een amd 4200+ met een 7800GT en 2TB aan ram :+

Maar inderdaad, voor sommige mensen is het nog niet genoeg als workstation, maar dit is een flink rappe laptop hoor als ik zo eens om me heen kijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 20:20:
Zelfde als onder andere *NIX/BSD systemen. Van handige indelingen voor eventueel vervangen of backuppen van schijven tot performance winsten. Voor de gemiddelde gebruiker heeft het weinig zin.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.