@Barry:
Ik neem aan dat je die Denon koopt om ook voor surround te gebruiken.
Ik denk dat iedereen wel een beetje overdrijft qua brakheid van de onderdelen van zo'n receiver.
Waar het meeste op bezuinigd wordt is toch de voeding en eindtrappen.
Om je even een idee te geven van de onderdelen van de Denon:
DAC: Analog Devices AD-1837 (24 bit/192 Khz met multibit filters stereo, 24bit/ 96Khz 8 kanalen)
DSP: Analog Devices Hammerhead SHARC ADSP-21266 (1200 MFlops)
Dit zijn dus best aardige onderdelen, alhoewel vooral de DAC het niet zal halen bij een goede stereo DAC. De DSP is echter zeker niet minder dan die in enigzins betaalbare Rotels zit.
Bij deze Denon is er dus juist veel aandacht besteed aan de voorversterking en minder aan de voeding.
Om nu vooral bij surround nog een circuit extra in de keten op te nemen (de Rotel), puur en alleen zodat die ook nog gebruikt wordt, vind ik persoonlijk onzin. Qua surroundvoorversterking zit het echt wel goed bij die Denon.
Ik zelf zie eerlijk gezegd meer nut in een goede eindtrap dan een 1000 euro voorversterker, hoe geil zo'n dikke Rotel er ook uit mag zien

. DSP's en dergelijken worden nu eenmaal beter en als je naar de signaal/ruis niveau's van de huidige DAC's (108 dB) kijkt valt het qua brakheid ook allemaal wel mee.
Ik heb wel eens een relatief dure oude cd-speler analoog vergeleken met een nieuwe goedkope Marantz, en die nieuwe deed er echt niet voor onder.
Ik zal wel veel mensen met dure voorversterkers tegen het been stoten met deze opmerkingen, maar ik zie relatief weinig verschil in voorversterkers en véél meer in eindtrappen en met name speakers.
Als je dus 2% kwaliteit moet inboeten voor 50% meer mogelijkheden en gebruiksgemak, so be it.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 29-06-2006 20:36
]