ovdberg schreef op zondag 18 juni 2006 @ 21:58:
[...]
En waarom kies je nog voor een CRT TV. Ik sta zelf ook op het punt iets nieuws te kopen en wilde eerst ook gaan voor de 32pw9551. Maar sta je dan ik de winkel dan blijkt dat negen van de tien toestellen LCD's zijn. Dus weinig keus meer in de CRT wereld zal ik maar zeggen.
Gezien de levensduur van een CRT zeg ik nu, ik wil niet nog tien jaar zou flinke CRT bak in de woonkamer. Dus ben ik toch aan het kijken naar een LCD en wel de Toshiba 32LW66.
Zie je reactie graag tegemoet.
Toevallig, ik was ook op zoek naar een goede lcd tv en ook de nieuwe Toshiba 32WL66 stond bovenaan mijn short list (samen met o.a. de Sony 32v2000).
Deze Toshiba kost echter zo'n € 1050,- en "ik vind" dit een hoop geld voor een systeem (LCD) wat nog volop in ontwikkeling is. De Sony is nog duurder. Het komt erop neer dan wanneer je een goede LCD tv wilt kopen van 32" je minstens zo'n 1200 of 1300 euro moet betalen (de Toshiba uitgezonderd). Als ik een LCD zou kopen dan moet deze een maximale responstijd van 8 ms hebben en ook nog eens een leuke contrast ratio kunnen voortbrengen.
Ik verwacht dat de meeste 32" LCD tv's over een jaar of 2 native 1080p zullen ondersteunen en ook nog eens een stuk goedkoper zijn. Ik geef liever nu 3x minder uit voor een CRT tv die aan het einde van zijn ontwikkeling is en dus maximaal zijn potentie benut, dan een LCD die aan het eind van het jaar alweer aan bijna alle kanten voorbij wordt gestreeft door betere LCD's voor minder geld.
Mijn uiteindelijk keuze heb ik gemaakt op basis van mijn situatie nu, en in de toekomst:
1) Ik ga voorlopig geen HD of digitale tuner aanschaffen. Mijn huidige analoge signaal van casema is erg goed en voor wat ik gehoord en gezien heb kan een crt scherm nog ff wat beter omgaan met analoog signaal. (lcd laat teveel signaalfouten zien)
2) Deze CRT tv van Philips is een heel stuk goedkoper dan LCD tv's die een zelfde beeld kwaliteit laten zien. Ik ga deze Philips kopen voor €599,- incl BTW. Ik houd dus geld over een voor de Yamaha reciever en de KEF speakers!!
3) Met een CRT tv heb je geen last van dode pixels, ghosting etc. problemen die (nu nog) inharent zijn aan de techniek LCD. Dit zal in de toekomst beter worden, zie mijn reactie in de alinea hierboven.
4) Goede zwartwaardes zijn voor veel LCD's nog een probleem. Bij wat duistere films wordt zwart vaak blauwig of vallen veel details weg omdat de lhuidige LDC techniek nog niet verfijnt genoeg is. Een CRT scherm geeft perfect zwart weer en heeft ook nog eens een veel breder kleuren palet dan dat LCD heeft. zie ook:
nieuws: 'Nieuwe lcd-technologie geeft crt het nakijken'
5) Ik heb afgelopen vrijdag de Philips 32PW9551 met eigen ogen om zien gaan met een 1080i signaal en ik was zeer onder de indruk. Voor wat ik gelezen en gehoord heb is LCD wel beter in stilstaande beelden zoals verkenner op je pc. Echter dat CRT met bewegende beelden als games en films veel LCD's voorbij streeft. Dit zag ik dus ook gebeuren met de MediaMarkt HD bron op 1080i
6) Deze tv heeft 1xHDMI en 1x component, qua connectiviteit doet deze tv voorlopig niet onder voor de meeste LCD tv's. Deze tv kan dus met 720p en 1080i signalen omgaan!!
Natuurlijk heeft mijn keuze voor CRT ook nadelen:
1) Een nadeel van deze CRT tv is zijn omvang en gewicht, je zult deze tv dus echt moeten neerzetten op een meubel. Als je daar de ruimte voor hebt zoals ik dan hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn.
2) LCD werkt op een andere manier dan CRT en kan bijvoorbeeld vertikale lijnen perfect vertikaal weergeven. Als je je tv gaat gebruiken om je PC op aan te sluiten en je gaat dingen in windows zoals bijv windows verkenner gebruiken, dan kun je zien dan een CRT scherm wat geometrie problemen kan hebben. Bij films kijken of gamen zie je deze afwijking nieteens!
Dit zijn eigenlijk de twee grote nadelen van CRT t.o.v. LCD op dit moment, LCD techniek zal in de toekomst zeker een beter plaatje gaan neerzetten dan CRT. Op dit moment echter verkies ik toch lekker CRT, juist omdat bovenstaande nadelen voor mij geen probleem zijn!
in het forum:
philips 28PW9551: Dé oplossing voor goedkope HDTV?
kun je meer lezen over deze tv.
in het forum:
Samsung HDTV met beeldbuis voor € 900,-
pagina 42 zie ja wat plaatjes van de tv in actie met een xbox360 op 720p
Als ik over een jaar of twee alsnog een LCD ga kopen dan verhuist de CRT natuurlijk naar de slaapkamer, Deze nieuwe Cineos HDTV zal in de slaapkamer ook over twee jaar nog geen misselijk beeld opleveren.
Aan alle LCD tv eigenaars die blij zijn met hun tv: Dit is mijn mening en kan dus botsen met die van jullie! Val mij daarom niet af plz
Sorry ovdberg dat het zo'n lap tekst is geworden. ik hoop dat je je nu een beetje kunt inleven.
[
Voor 4% gewijzigd door
swopdark op 18-06-2006 23:24
]
Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop