Hoi All,
Het bouwen van een cockpit zal tussen de 3000 (als je alles zelf maakt) en de 10.000 euro kosten.
Maar je kunt makkelijk verder gaan, ik ken mensen die meer dan 30.000 hebben uitgegeven.
Ik zit zelf rond de 5000 euro nu. Het is maar net hoe echt je het wilt hebben.
Project Magenta kost ruim 500 euro en dat is alleen voor de captains side. Voor de F/O komt er nog eens 260 bij, PMsystems (overhead logica) kost 150 euro en het instructors station ook.
Er werd gezegd dat die 899 ex voor de fmc extreem duur is....dat is betrekkelijk....een hoop geld: JA, extreem duur: NEE.
Je moet niet vergeten dat dit een niche markt is. Er worden niet honderden van die dingen per maand verkocht. De ontwikkelingskosten hebben in de tienduizenden euros gelopen en dat moet allemaal worden terugverdiend. Vergeet niet dat er een hoop dedicated componenten inzitten. Als je alleen een frontplaat los koopt bij een bedrijf als hispapanels ben je al 120 euro kwijt....tel daar alle switches, tft scherm en onderliggende electronica en je ziet dat 899 ex niet eens zo duur is.
Vergelijk het eens met een mcp die ook 700 euro moet kosten. Een mcp bouw je zelf voor 100 euro.
Het begrip duur is dus betrekkelijk.
Het bouwen van een cockpit is gewoon duur. Als ik kijk naar mijn eigen sim:
5 computers
2 19 inch breedbeeld tft's voor captain en F/O
2 12 inch tft voor eicas
2 x fmc
mcp
2x efis
beamer
alle panelen: MIP, pedestal, fwd en aft overhead.
echte throttle
etc
Ook ik ben begonnen met een zelfgemaakte MIP van MDF, maar op een gegeven moment wil je toch verbeteren en ben ik overgestapt op professionele panelen.
De cockpit in de LHshop wordt gemaakt door een nederlands bedrijf...de FMC ook.
kijk eens op
www.737cockpit.com
nog even een paar plaatjes van mijn sim (in aanbouw....al 2 jaar

):