3 Db is qua volume een zeer minimaal verschil, qua verfijning is het de helft van het quadraat in de hoogste bitjes (32K~65K=grofweg 16K minder mogelijkheden)Bas van der Doorn schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:13:
Volgens mij kun je het verschil niet horen tussen een muziekstuk op 0dB en een stuk dat eerst naar -3dB is afgezwakt en daarna weer versterkt is naar 0dB. Met 16 bits die normaal de volle resolutie gebruiken en dan niet slechts 1 harde passage in een verder erg zacht stuk of zo, maar iets dat regelmatig richting de 0dB gaat zonder echt zachte passages.
Ik zou idd er zeker niet mijn hand voor in het vuur durven leggen of je niet iets van minder glans ervaart als je gaat A/B en. Als je al ziet hoe weinig verschil hoorbaar is tussen 320 Kb/s (met een algoritme dat wel) en een wavje van 1411 Kb/s
Ach het is allemaal theorie...veel belangrijker is de studioapparatuur (zeker de preamps en mics) en de producer (last but not least) voor een mooie productie..
Punt is gewoon als je de theorie kent, waarom zou je dat kleine beetje extra dan laten liggen?