Kwaliteit cd's tegenwoordig belabberd

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste
Acties:
  • 33.807 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bas van der Doorn schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:13:
Volgens mij kun je het verschil niet horen tussen een muziekstuk op 0dB en een stuk dat eerst naar -3dB is afgezwakt en daarna weer versterkt is naar 0dB. Met 16 bits die normaal de volle resolutie gebruiken en dan niet slechts 1 harde passage in een verder erg zacht stuk of zo, maar iets dat regelmatig richting de 0dB gaat zonder echt zachte passages.
3 Db is qua volume een zeer minimaal verschil, qua verfijning is het de helft van het quadraat in de hoogste bitjes (32K~65K=grofweg 16K minder mogelijkheden)
Ik zou idd er zeker niet mijn hand voor in het vuur durven leggen of je niet iets van minder glans ervaart als je gaat A/B en. Als je al ziet hoe weinig verschil hoorbaar is tussen 320 Kb/s (met een algoritme dat wel) en een wavje van 1411 Kb/s
Ach het is allemaal theorie...veel belangrijker is de studioapparatuur (zeker de preamps en mics) en de producer (last but not least) voor een mooie productie..
Punt is gewoon als je de theorie kent, waarom zou je dat kleine beetje extra dan laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:43:
Punt is gewoon als je de theorie kent, waarom zou je dat kleine beetje extra dan laten liggen?
Om headroom te reserveren voor dynamiek? Jij haalt vanalles door elkaar: we hebben het hier niet over het normaliseren van muziek om het dynamisch bereik optimaal te benutten. Iedereen zal het er wel over eens zijn dat dat zinvol kan zijn. Waar we hier over discussieren is het verkrachten van muziek door ALLES hard te maken door compressie te gebruiken en de dynamiek in elkaar te persen. En niet alleen compressie, maar zelfs harde clipping komt in veel opnames voor. Pure vervorming dus.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10 22:59

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Als het zo simpel was als een plaat compleet afhebben alleen hij zit op -6dB en ik heb hem op 24bits opgenomen, terwijl hij nu naar een 16bit CD'tje gaat, dan zou ik hem zeker ook naar 0dB omhoog schuiven. Ik denk trouwens ook dat iedereen dat zou doen, want anders gooi je echt alleen maar detail weg. Maar misschien was dat in de goede oude tijd een stuk minder makkelijk dan nu met alles digitaal? Geen idee, in 1985 (waar de nodige zachte CD's uit stammen) speelde ik met duplo, niet met studioapparatuur ;)
@Excirion: mensen die muziek verkrachten met te harde compressie mogen dan ook vriendelijk een plaatsje naar beneden opschuiven wat mij betreft })

[ Voor 12% gewijzigd door OruBLMsFrl op 26-04-2007 14:53 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:49:
[...]

Om headroom te reserveren voor dynamiek? Jij haalt vanalles door elkaar: we hebben het hier niet over het normaliseren van muziek om het dynamisch bereik optimaal te benutten. Iedereen zal het er wel over eens zijn dat dat zinvol kan zijn. Waar we hier over discussieren is het verkrachten van muziek door ALLES hard te maken door compressie te gebruiken en de dynamiek in elkaar te persen. En niet alleen compressie, maar zelfs harde clipping komt in veel opnames voor. Pure vervorming dus.
Ik haal niks door elkaar hoor :P Als je mijn eerdere post ff leest dan zie je dat ik het over die verkrachting helemaal met je eens ben (maroon 5 CD bijv...niet om aan te horen). Is imo een teken van een slechte masteringstudio of de tijdgeest van schreeuw schreeuwer schreeuwst...en dat vind ik ook jammer, ik luister veel liever naar oude opnames..maar geluidstechnisch zijn ze niet beter te noemen, ze zijn wel prettiger, muzikaler... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bas van der Doorn schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:52:
Als het zo simpel was als een plaat compleet afhebben alleen hij zit op -6dB en ik heb hem op 24bits opgenomen, terwijl hij nu naar een 16bit CD'tje gaat, dan zou ik hem zeker ook naar 0dB omhoog schuiven. Ik denk trouwens ook dat iedereen dat zou doen, want anders gooi je echt alleen maar detail weg. Maar misschien was dat in de goede oude tijd een stuk minder makkelijk dan nu met alles digitaal? Geen idee, in 1985 (waar de nodige zachte CD's uit stammen) speelde ik met duplo, niet met studioapparatuur ;)
haha, jij snapt mijn verhaal tenminste... en in 1985 stonden hele goede A/D en D/A converters nog in de kinderschoenen, de conversie van toen haalt het gewoon niet bij bijv de apogees van 20 jaar later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:30

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:56:
maar geluidstechnisch zijn ze niet beter te noemen, ze zijn wel prettiger, muzikaler... :)
'T is maar niet wat je technisch goed vindt natuurlijk. Dat verkrachten is af en toe ook wel weer een meesterwerk op zich eigenlijk...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12
Eerder in dit topic (pagina 8 ofzo) was deze LINK al een keer neergezet. Was het net aan het lezen en kwam deze passage tegen:

Loud records? Can't you just turn it down? Well, yes and no.

Let's say you go to the store to buy a CD, a brand-new CD of a popular rock band. The group is your favorite, you've been looking forward to this CD for some time. You have the band's other recordings, you've seen them live, perhaps you've even heard the new songs once or twice at a show. You buy the CD. You take it home and throw it in the CD player. You couldn't be more excited as it starts to play. But something weird happens as you listen to it. You like the songs, but you don't really want to listen to it for very long and you're not entirely sure why. You take it off. A few minutes, later you put it back on. Same thing happens: You like the music, but you still want to take the CD off. It's more than a little weird.

Condolences. You are officially a casualty of the loudness wars, the ongoing competition among bands, labels and A&R folks to make ever-louder albums.

Ik las dit, en ineens viel het kwartje bij mij! Nu begrijp ik pas waarom ik vroeger uren naar mijn CD's kon luisteren en intens van de muziek kon genieten, en nu bij recente aankopen na een paar nummers luisteren m'n concentratie verlies, zin heb om iets anders te gaan doen, of het volume zachter draai en de rest van de CD als achtergrond muziek gebruik.

En het grappige is dat sommige van deze originele CDs door mij gekocht waren NADAT ik de muziek eerder al had gedownload (via P2P en op MP3 spelers regelmatig in auto of trein geluisterd). Maar op mijn hifi installatie miste ik wat bij die nieuwe CDs. Dynamiek dus!

Heb overigens recentelijk (sinds ik nu KEF iQ7 speakers heb) weer eens naar oude CD's van mij geluisterd die van rond 1990-1994 stammen, en die zijn totaal niet vermoeiend om naar te luisteren. Kan daar echt van genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:40
Op de volgende pagina staat ook een goed verhaal over dit probleem.
http://www.mindspring.com/~mrichter/dynamics/dynamics.htm

Het is eigenlijk begonnen tijdens de grote vlucht van portable audio spelers, aangezien de goedkope exemplaren vaak uitgerust waren/zijn met slechte koptelefoons proberen ze het geluid zo hard mogelijk te maken.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuke linkjes! Ik had dit te hard gemastered gevoel voor het eerst bij de doe maar CD "klaar". Ik kon er niet lang naar luisteren, terwijl ik het te gekke nummers vond. Die oude doe maar (analoge van origine) tracks vind ik veel prettiger...
Wat vermoeiend geluid betreft vind ik de hele RnB (christina, britney enz) producties van nu de kroon spannen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 17:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:10:
Ik had dit te hard gemastered gevoel voor het eerst bij de doe maar CD "klaar".
Bij de gitaarintro van 'Watje' moet je idd oordoppen in doen. Niet normaal hoe dat opgenomen is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Bas van der Doorn schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:52:
Dat je een 24bits opname normaliseert op 0db en hem vervolgens converteert naar 16bits is idd verstandig, zo benut je de gehele 16bits range.Ik digitaliseer vandaag juist wat vinyl op die manier.De uitschieters laat ik net onder de 0 db komen.In 1985 was dat ook prima mogelijk, op mijn amigaatje ging dat al prima (Audiomaster), studioapparatur uit die tijd zullen dat moeiteloos voorelkaar gekregen hebben.
Maar normaliseren is natuurlijk heel wat anders als comprimeren, dat je zelfs de zachte passages naar de 0db probeert te drukken is echt vre-se-lijk :r

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 15:01:
[...]

haha, jij snapt mijn verhaal tenminste... en in 1985 stonden hele goede A/D en D/A converters nog in de kinderschoenen, de conversie van toen haalt het gewoon niet bij bijv de apogees van 20 jaar later...
Jammer genoeg hoor je dat niet terug. Neem bijv Dire Straits - Brothers in Arms op een prachtig zilveren schijfje uit 1985. Klinkt stukken beter dan 99% van de moderne cd's ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 23:11

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 20:46:
[...]

Jammer genoeg hoor je dat niet terug. Neem bijv Dire Straits - Brothers in Arms op een prachtig zilveren schijfje uit 1985. Klinkt stukken beter dan 99% van de moderne cd's ;).
BiA was een showstukje van philips om de CD technologie tentoon te stellen, dus daar is echt heel erg veel zorg aan toegedragen dat het kwalitatief in orde was.

Best grappig trouwens,mijn pa heeft nog een CD van the police, die compleet uit 1 glad stuk zilveren schijf bestaat, en niet zo'n doorzichtige ring die minder dik is in het midden. Zo zag het her vroegâh uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Dit is het laatst refreintje van Ontour/Hydrofish (2005/Soundverb Records, Docdata). Categorie: rockbandje.

Afbeeldingslocatie: http://uva.hobby-site.com/~skinkie/ontour-sound.png
Dit is het laatste stukje van de track, maximale intensiteit is 1.0366555843066767 Pascal (gebasseerd op Sinc700 interpolatie).

Afbeeldingslocatie: http://uva.hobby-site.com/~skinkie/ontour-spectrum.png
Wanneer je naar het spectrum plaatje kijkt heb je wellicht al een idee hoe het liedje klinkt; alles gaat in elkaar op, en als er was gefilterd tot 12kHz had je het verschil niet eens gehoord.

Nu is de vraag: waarom? De track is niet zoals bij de 'warner-tracks' een grote compressie blob. Echter een 0 dB (ipv -12 dB methode) is hier zeker wel toegepast. Helaas is dit 'geschikt voor de autoradio'-effect niet meer terug te draaien. Of misschien toch wel? Heftig: open source music die je zelf kunt afmixen.

Analyse en verwerking met Praat.

[ Voor 3% gewijzigd door Skinkie op 28-04-2007 14:13 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een korte input om deze thread een beetje leven in te blazen.

Ik ben momenteel "Portishead - Dummy" weer eens aan het luisteren, en het valt me op dat dit toch een mooi voorbeeld is van een CD die tot de max is verzadigd en toch nog goed .. wat zeg ik .... fantastisch klinkt. Een prima CD om te zien of je versterker en/of speakers de geluidsdruk kunnen weergeven.

De kick is omdat ik denk dat deze CD een voorbeeld is van "de uitzondering die de regel bevestigd". Dwz tot de max volgepropt, en toch goed geluid zonder clippen (en als er geclipt wordt is dat met opzet).

Jullie zijn het hiermee eens hoop ik toch ??

EDIT
Oftewel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/58929/full.gif

En o ja, Mogwai kan er ook wat van :P
Mogwai - Ten Rapid

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 00:11
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 22:40:
Even een korte input om deze thread een beetje leven in te blazen.

Ik ben momenteel "Portishead - Dummy" weer eens aan het luisteren, en het valt me op dat dit toch een mooi voorbeeld is van een CD die tot de max is verzadigd en toch nog goed .. wat zeg ik .... fantastisch klinkt. Een prima CD om te zien of je versterker en/of speakers de geluidsdruk kunnen weergeven.

De kick is omdat ik denk dat deze CD een voorbeeld is van "de uitzondering die de regel bevestigd". Dwz tot de max volgepropt, en toch goed geluid zonder clippen (en als er geclipt wordt is dat met opzet).

Jullie zijn het hiermee eens hoop ik toch ??

EDIT
Oftewel:
[afbeelding]

En o ja, Mogwai kan er ook wat van :P
Mogwai - Ten Rapid
Gelukkig is het bij deze cd de bedoeling dat de instrumenten niet natuurgetrouw hoeven te klinken. Verder vind ik het 2e album van Portishead qua geluidskwaliteit wel veel beter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

De prijs van cd's ligt tegenwoordig ook stukken lager dan vroeger (42 gulden voor een cd, tov max 18 euro), als je inflatie gaat meerekenen is het al helemaal goedkoper. Het moet ergens op bezuinigd worden, plus dat de time-to-market ook zo kort mogelijk moet zijn. Opzich wel logisch, maar wel ontzettend jammer, eigenlijk van de zotte, maar wellicht dat ze van degelijke albums maar eens audiophile-remasters mogen maken.
Ik betaal er graag een paar euro meer voor indien het kwalitatief beter afgemixt is. Dat 90% niet de setup danwel behoefte heeft om dat verschil te horen zou geen reden moeten zijn om het maar af te raffelen.. (loudness, bass boost, normalizen, etc kunnen alle honkietonkie dingen wel (al danniet door de gebruiken zelf af te regelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Laatst online: 29-09 00:11
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 01:37:
De prijs van cd's ligt tegenwoordig ook stukken lager dan vroeger (42 gulden voor een cd, tov max 18 euro), als je inflatie gaat meerekenen is het al helemaal goedkoper. Het moet ergens op bezuinigd worden, plus dat de time-to-market ook zo kort mogelijk moet zijn. Opzich wel logisch, maar wel ontzettend jammer, eigenlijk van de zotte, maar wellicht dat ze van degelijke albums maar eens audiophile-remasters mogen maken.
Ik betaal er graag een paar euro meer voor indien het kwalitatief beter afgemixt is. Dat 90% niet de setup danwel behoefte heeft om dat verschil te horen zou geen reden moeten zijn om het maar af te raffelen.. (loudness, bass boost, normalizen, etc kunnen alle honkietonkie dingen wel (al danniet door de gebruiken zelf af te regelen).
Time-to-market heeft er niks mee te maken. Verder maakt een remaster een album niet beter gemixed, masteren gebeurt na het mixen en meestal is een remaster alleen slechter dan het origineel omdat men tegenwoordig veel meer gebruik maakt van compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

PHiXioN schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 02:02:
[...]

Time-to-market heeft er niks mee te maken. Verder maakt een remaster een album niet beter gemixed, masteren gebeurt na het mixen en meestal is een remaster alleen slechter dan het origineel omdat men tegenwoordig veel meer gebruik maakt van compressie.
Je begrijpt wat ik bedoel: dat er een cd komt die aan de wensen van de audioliefhebber voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 11:40:
[...]

Je begrijpt wat ik bedoel: dat er een cd komt die aan de wensen van de audioliefhebber voldoet.
Er zijn natuurlijk enkele audiofiele labels die erg goede kwaliteit cd's uitbrengen, echter is de keuze natuurlijk wel beperkt. Veel hedendaagse populaire muziek zullen ze niet in het assortiment hebben, maar ja, veel van die populaire muziek is eigenlijk nauwelijks muziek te noemen...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij alternatieve platenzaken vind je er genoeg, ik kan me iig zo geen gekochte CD herinneren die bol staat van de compressie. De enige CD met beroerde afwerking die ik momenteel in m'n bezit heb is die van de RHCP (live at hyde park) maar die heb ik geleend.

De jaren 80 mastering is soms ook wel apart, zo heb ik Substance van New Order.. over de koptelefoon klinkt het best wel vol maar via de speakers is het een stuk leger net alsof de stem verzuipt in de nagalm van de instrumenten die soms vrij 'dun' klinken, de waveform is wel ok.

Het klinkt niet slecht, maar heeft toch zo z'n gebreken. Het zijn dingen die met een remaster zeker op te lossen zijn. Iedere periode kent zo wel z'n experimenten op het gebied van audio / stereo.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een witte pagina :?

Verder begrijp ik niet wat kwaliteit van de master te maken zou moeten hebben met de prijs van de CD of time-to-market. Het verneuken van muziek lijkt me veel moeilijker en duurder dan het makem van een normaal klinken de master ;)

[ Voor 36% gewijzigd door voodooless op 25-06-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar werkt direct linken niet (ik zie hem wel, vast gecached).

Dus dan maar imageshack to the rescue:
Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/6623/loudnesswarrj6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik werd niet lang geleden volledig onprettig verrast door het laatste album van Within Temptation. Ik wil me niet een fan van het eerste uur noemen (ik heb ze ontdekt met het album Mother Earth), maar ik had wel een vrij hechte band als fan (ik werkte samen met hun toemalige manager en heb ze zo ook meerdere keren gesproken en live gezien).
Mother Earth was een erg goed gemixt album, veel detail, mooie balans tussen de instrumenten. Met The Silent Force was al een hint op te vangen welke kant de master op ging, en helaas is dat met The Heart of Everthing pijnlijk duidelijk geworden... Het laatste album bevat namelijk nauwelijks nog iets sprankelends in het geluid, zware gitaar klanken overheersen. Het klinkt alsof je tweeters niet meedoen...
In de rock-scene staat dit ook wel bekent als het amerikaanse geluid, zoals je dat ook hoort bij o.a. Limb Bizkit of Evanescence. In mijn ogen ook een zware verkrachting...

Sowieso vind ik een compressor een rampen apparaat, het haalt op een heel effectieve manier over het algemeen de dynamiek uit de muziek... Lichte compressie is altijd wel nodig, maar niet zoals het tegenwoordig wordt toegepast...

Hetzelfde merk ik trouwens tegenwoordig ook bij films die op tv worden uitgezonden... daar hoor je gewoon het geluid zachter en harder worden onder invloed van een compressor...

Overigens een heel prettige ontdekking was het album Sex 'n' Jazz van Gare du Nord. Deze klinkt fris, zuiver en puur, met mooie klank dynamieken. Deze gaat ook mee komende zaterdag als ik naar een semi-audiofiel set (Cambridge) ga luisteren en waarschijnlijk ook kopen, samen met Come away with me van Norah Jones (ondanks een paar kleine foutjes met clippen toch ook een uitstekend gemixt album). Verder moet ik nog een beetje rondsnuffelen wat nog meer in aanmerking komt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Het is natuurlijk Substance van Joy Division, en da's typisch een product van de jaren 70. Ze hebben als band de jaren 80 gehaald, maar niet ver. Op 18 mei 1980 was het over. Dat Substance een verzamelaar is die acht jaar later uitkwam doet daar niet veel aan. Een andere kenmerkende plaat uit het eind van de jaren zeventig is Vienna van Ultravox. Die heeft een vergelijkbare atmosfeer, maar nog wat duidelijk aangezet dan Substance. Ook Gary Numan zal je qua klank dan wel bekend voorkomen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nee, ook New Order heeft een album 'Substance' gemaakt.. (en het is natuurlijk eigenlijk een en dezelfde band minus Ian Curtis...)

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:16:
Verder moet ik nog een beetje rondsnuffelen wat nog meer in aanmerking komt...
Fleetwood Mac - Tango in the Night (en dan de gelijknamige track)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 21:41
Paul Oakenfold - A lively mind

Die cd is gewoon crimineel. Het kraakt gewoon, en hard ook. Hoe durfen ze zoiets te verkopen. Tis gewoon een kapot product. :| Ik erger mij wel vaker aan cd's, maar dit is wel heel erg. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/poludump/PaulOakenfold.png

Valt me nog mee dat het niet helemaal een massief blok is :P

jboelen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 09:54
polu schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 20:16:

Valt me nog mee dat het niet helemaal een massief blok is :P
Ziet er erg massief uit.

Trouwens eerder in dit topic werd Loose van Nelly Furtado genoemd als hoe het niet moet. Ik luister toch nu naar Say It Right en dat dondert toch echt uit mijn Infinity Omega's, met haar stem mooi boven in het midden..... O+ nelly...

[ Voor 37% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 29-06-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een massief blok (schaamteloos gejat van wikipedia).

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/13/Some_might_say.png
Waveform of "Some Might Say", from (What's the Story) Morning Glory?

:X .

Icky Thump van de White Stripes is ook onluisterbaar. De eerste drum aanslag hoor je hem al clippen ;( . Iemand had er een analyse overheen gegooit (geen idee waarmee) en daar kwam uit dat alleen al in het eerste nummer 51000 mogelijke clippings zouden zitten :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met smart zitten wachten op het nieuwe album van Candy Dulfer. In potentie een geweldige luister CD maar wat beroerd gemasterd. Geen dynamiek te bekennen en op een lekker volume na 3 tracks al vermoeiend. De liedjes zelf zijn echt goed en lekker funky alleen er is niet naar te luisteren. Gewoon asociaal dat dit zo verkocht wordt. Zelfde verhaal met het nieuwe album van Joss Stone. Na één track heb je het weer gehad. Of neem het album van Racoon. Van begin tot het einde zwaar overstuurd. Het is gewoon zwaar klote tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 15:09

MBV

Oh, dus dáárom kan ik niet langer dan 2 nummers naar Joss Stone luisteren! Ik heb nooit geweten waar dat aan lag, maar na een paar nummers ging hij af. Die zit dus al bij de zachte stukken in het rood (meerdere samples een vlake lijn, met uitschieters naar onderen :() Mika heeft ook een erg sterke compressor, maar daar hoort het gewoon bij de muziek (en drukt de bass de rest niet echt hard weg). Daar kan ik wel het album 'uitzitten' ;)
Ik zal er eens wat op letten, 'k heb een Grado SR40 en CX300 oordopjes, dus daar merk je het wel mee. Gelukkig zijn mijn genres nog niet echt vervuild. Ik heb complete albums gedownload van o.a. Norah Jones, Jamie Cullum en Acda & de Munnik. Norah Jones en Jamie Cullum hoef ik niet door Audacity heen te halen om te checken, dat hoor je direct wel ;)
Het andere 'genre', christelijke 'pop', is ook niet echt vervuild wat dat betreft. Sterker nog: ik wil eigenlijk op de een of andere manier zorgen dat mijn MP3-speler de volumeverschillen compenseert...

Ook eens een nummer van Billy Joel door Audacity gehaald: wow, wat een dynamiek! Kennelijk klopt het dat het met de jaren meer is geworden :)
wat crasht audacity vaak bij mij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 22:32

BHQ

Volume voor het oor gelijk maken: mp3gain ;)

Verder, nu je het weet ga je je wrs er op letten en er meer aan ergeren dat muziek zo beroerd gemasterd wordt. Zo leuk is muziek luisteren ineens niet meer ;)

Best grappig toch. Vroeger heb ik echt -zo- veel versies van Californication gehad, en ik dacht dat de beroerde kwaliteit altijd aan de rip lag. Tot zelfs een flacje beroerd klonk :) en later bleek het dat onze alleraardigste Vlado Meller de boel professioneel geweldig heeft gemasterd.

[ Voor 36% gewijzigd door BHQ op 01-07-2007 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 15-10 23:40
deepbass909 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:16:

Overigens een heel prettige ontdekking was het album Sex 'n' Jazz van Gare du Nord. Deze klinkt fris, zuiver en puur, met mooie klank dynamieken.
Grappig. Mijn vriendin nam deze vorige week mee, ik stop 'm in de speler en had dezelfde ervaring als jij omschrijft :) Het viel me echt ontzettend op, was aangenaam luisteren die CD.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 23:24:
Hier een massief blok (schaamteloos gejat van wikipedia).

[afbeelding]
Waveform of "Some Might Say", from (What's the Story) Morning Glory?

:X .
Dan kun je beter de cd single van Some Might Say nemen:
Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/smsth.png

Die is een stuk acceptabeler :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

blobber schreef op zondag 01 juli 2007 @ 01:38:
[...]

Dan kun je beter de cd single van Some Might Say nemen:
[afbeelding]

Die is een stuk acceptabeler :)
Dat is een waveform van Audacity, die als het maar even kan een dipje laat zien ;)

@Yasper: Weet ik niet. Ik heb er bij Joss Stone echt op gelet, maar ik kon de kraakjes ofzo echt niet horen. Maar ik merkte wel dat het heel vermoeiend luisteren was. Nu weet ik dus waar dat door komt. MP3Gain is niet het soort oplossing wat ik zoek: ik wil dat mijn speler een tag achterlaat in de ID3-data o.i.d., niet dat de MP3's worden veranderd. Quod Libet zou het moeten doen, maar doet het volgens mij toch niet. Binnenkort eens in de Python files duiken om te zien waar dat aan kan liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat er geen plug-in voor itunes is die de nummers op dynamiek selecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

MBV schreef op zondag 01 juli 2007 @ 13:29:
[...]

Dat is een waveform van Audacity, die als het maar even kan een dipje laat zien ;)
Nee hoor, hier is dezelfde song, maar dan van wtsmg, spot the difference ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/wtsmgth.png

mp3gain was trouwens op beide toegepast zoals je ziet :) (zoals op al mijn mp3's)

[ Voor 4% gewijzigd door blobber op 01-07-2007 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 14-10 19:32

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Het laatste album van Nelly Furtado hebben ze ook de Warner-Blok methode toegepast :( wat een drama. Met koptelefoon luisteren is er gewoon niet bij.

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 21:35
The Kaiser Chiefs is ook verschrikkellijk! Mika is ook ongelooflijk!

Ik heb nog wel een cd kunnen lenen van iemand met een opname van 1982 (een cd van de Baked Potato, een live optreden van een heleboel beroemde artiesten). Wat een kwaliteit! Superieur in vergelijking met de rotzooi van vandaag! Zo helder, schoon en strak! Dat gaat niet ten koste van het luisterplezier! Wow! Wat een plaat...

[ Voor 3% gewijzigd door masser120 op 02-07-2007 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is de laatste CD van The Chemical Brothers ?

Ik wil deze erg graag aanschafen maar als daar ook die compressie zooi opzit laat ik dat even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

masser120 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:46:
Mika kan ik toch best wel naar luisteren, ook al hoor je wel duidelijk dat er geen dynamiek in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:46

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:01:
Hoe is de laatste CD van The Chemical Brothers ?

Ik wil deze erg graag aanschafen maar als daar ook die compressie zooi opzit laat ik dat even.
Ik denk dat je er bij de Brothers sowieso vanuit moet gaan dat er een fikse portie compressie in zit, het is immers elektronische dansmuziek :p Daar wordt compressie juist als 'tool' gebruikt om de boel nog beter te laten pompen :)

Belangrijker is dan de vraag: Hoeveel dynamiek zit erin? :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chiron schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat je er bij de Brothers sowieso vanuit moet gaan dat er een fikse portie compressie in zit, het is immers elektronische dansmuziek :p Daar wordt compressie juist als 'tool' gebruikt om de boel nog beter te laten pompen :)

Booka Shade is ook dance. Heb het voor de grap even door GoldWave gegooit.
Afbeeldingslocatie: http://a63548.com/public/thumb_468a3a1b1c405179629958.png

En Rage against the machine vond ik ook altijd zo lekker klinken, dus die ook maar gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://a63548.com/public/thumb_468a3a1aee54a147586966.png

(heb gewoon geladen in goldwave, had ik nog iets van instellingen aan moeten passen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Die RATM cd word dan ook beschouwd als een van de beter gemasterde in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chiron schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:17:
[...]

Ja precies, ik bedoel compressie over het hele album heen.
Had 'm van het weekend als mp3 gedownload en dat klonk erg slecht.
Nu is mp3 ook geen goed vergelijkingsmateriaal, en hoop dus dat het daaraan lag.

@hieronder.
Klopt idd, goed geripte mp3 is prima, deze was 192 Stereo CBR met low-pass ofzoiets.
Andere mp3's heb ik ook zo en die klinken prima in vergelijking met de nieuwe TCB.
Vrees dus het ergste.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 15:04:
[...]

Ja precies, ik bedoel compressie over het hele album heen.
Had 'm van het weekend als mp3 gedownload en dat klonk erg slecht.
Nu is mp3 ook geen goed vergelijkingsmateriaal, en hoop dus dat het daaraan lag.
Mhwah, zolang het v0 is is mp3 erg goed te doen :).Slechte gemasterde cd's klinken toch wel slecht, maakt niet uit of het Lossless of 192kbit is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

masser120 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:46:
Kaiserchiefs - ruby, is denk de slechtste mastering die ik ooit beluisterd heb met mijn speakers. HEt was echt nog veel slechter dan je je kan voorstellen. Er is compleet niet naar te luisteren. Ongeacht je set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig heb je hier en daar nog wel cd'tjes die het uiterste halen uit je installatie. De laatste cd van Trentemöller bijvoorbeeld; dynamisch heel erg goed en geen last van compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:43
Dat het allemaal droeve ellende is, is inmiddels wel duidelijk, maar is er nu echt niets aan te doen?

Zolang de studio's stelselmatig de zaak verkloten zitten wij met de gebakken peren, maar even terug maakte iemand een slimme opmerking over een itunes-plugin die de dynamiek van een nummer laat zien.

Mijn vraag: is er een redelijk betrouwbare formule te geven die uitrekent hoe beroerd het met een cd gesteld is? Als dat kan, zouden we een database op kunnen zetten waar je eerst in kan kijken voor je een cd koopt. Er zijn vast genoeg mensen bereid om daar een bijdrage aan te leveren, het is CDDB tenslotte ook gelukt.

Als je niets direct aan het probleem kunt doen, kun je het op zijn minst zichtbaar maken. Daar zijn alle audiofielen in ieder geval al mee geholpen en wellicht dat de gewone consument het ook langzaam op zal pakken?

Een publieke database die aangeeft in hoeverre een cd/nummer verkloot is met compressie, is het een goed/haalbaar idee volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Klinkt als een goed idee, maar in dat geval zou je meer informatie moeten aanbieden dan alleen het feit of een cd last heeft van veel compressie. Doe dan ook meteen wat algemene informatie en nog meer info over de kwaliteit van een CD. Anders zijn het echt alleen de audiofreaks die er op kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Een kwaliteitsindex moet eenvoudig te maken zijn. Clipping is simpel zat te detecteren (meer dan 3 samples op max of min = foute boel), te veel compressie ook (gemiddeld volume is meer dan -6db, dynamiek is afwezig). Maar om mensen enthousiast te krijgen daarvoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MBV schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:10:
Clipping is simpel zat te detecteren (meer dan 3 samples op max of min = foute boel)
Nog simpeler: 3x achter elkaar zelfde waarde (en niet te dicht bij de 0 ). Je hebt vaak ook nog softclipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En plaatje van de waveform erbij voor de looks B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Mensen jullie zijn teveel gefixeerd op clipping en waveform plaatjes. Beide zeggen niet per definitie iets over de mate van compressie. Daarvoor kun je beter de replaygain waarde als uitgangspunt nemen. Dit is het aantal dB dat je bij die track (of het album) de volumeknop zachter moet draaien dan de referentie om het resultaat op 89dB(A) te horen in de referentiesituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

dan heb ik een cd waardeloos gemasterd, clips overal, en schroef ik het volume 5dB(A) terug. Statistiek weer happy, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

't gaat om de optelsom van verschillende eigenschappen. Een puntensysteem verdeeld over verschillende onderdelen is niet zo gek wat dat betreft.

Misschien leuk om zo'n tooltje te maken, die dan ook meteen de resultaten upload naar een website :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:24

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

DJ Henk schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 14:14:
Zolang de studio's stelselmatig de zaak verkloten zitten wij met de gebakken peren, maar even terug maakte iemand een slimme opmerking over een itunes-plugin die de dynamiek van een nummer laat zien.
Probleem is: Dat is juist iets wat door veel goede mastering engineers niet gewild maar hun wel opgedrongen wordt. Waarom? Platenlabelmannetje zegt: Moet net zo hard klinken als <insert name>, want als het zachter klinkt laat men het liggen. Ik heb hierover al eens wat gelezen van mastering engineers. Heel triest, want de goeden lijden hier eigenlijk onder. De CD met hun naam erop moet van hogerhand verneukt worden. Sinds de komst van Waves L2 (of hoe die ultramaximizer ook heet) en consorten is het voor de platenjongens nog eenvoudiger geworden om die laatste dB eruit te persen.

Eigenlijk is dit allemaal heel amusant, want wie weet allemaal nog 1 van de grote verkoopargumenten back in the days van de CD? Inderdaad, dat mooie grote dynamisch bereik. Wat dus helemaal weggeblazen wordt door deze trend. Ik heb een aantal CD's die qua songs harstikke goed zijn maar ik nooit meer speel omdat het na 3 nummers dodelijk vermoeiend is geworden.

Groot nadeel is ook dat jan-met-de-pet "dikke vervorming" ervaart als "hard". Een ex van me draaide altijd enorme kutmuziek keihard op het rotte stereootje van d'r auto, met het volume op 11. Niet dat het nu echt hard was, maar het was vooral pijnlijk voor de oren.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wanneer klinkt iets vervormd? Ik zou er niet goed de vinger op kunnen leggen, totdat het erg extreem is (tijdens de intro-week van de TU/e vorig jaar zat er in de kroegentocht 1 café waar ik binnen 5 min buiten stond, dat deed letterlijk pijn :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het ligt heer erg aan de vervorming of deze goed hoorbaar is of niet. 2e orde vervorming is best goed te pruimen namelijk. Die compressoren en ook clipping voegt helaas vooral 3e orde vervorming toe. 't is lastig uit te leggen hoe dat klinkt vrees ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
voodooless schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:36:
't gaat om de optelsom van verschillende eigenschappen. Een puntensysteem verdeeld over verschillende onderdelen is niet zo gek wat dat betreft.

Misschien leuk om zo'n tooltje te maken, die dan ook meteen de resultaten upload naar een website :)
Een website maken is voor mij niet zo'n probleem. Een tooltje maken is een aardige uitdaging, maar ik vind het wel interessant genoeg om me er eens in te verdiepen. Ik ga eens rondsnuffelen...

Misschien moet men naast de objectieve metingen ook subjectieve meningen kunnen insturen, door middel van stemmen, o.i.d...

[ Voor 10% gewijzigd door DJ Henk op 05-07-2007 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

voodooless schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 20:08:
Het ligt heer erg aan de vervorming of deze goed hoorbaar is of niet. 2e orde vervorming is best goed te pruimen namelijk. Die compressoren en ook clipping voegt helaas vooral 3e orde vervorming toe. 't is lastig uit te leggen hoe dat klinkt vrees ik :(
Wat is dan 2e en 3e orde vervorming? Heb je een formule hoe je het kan berekenen, of een waveform, of een voorbeeld-mp3'tje (wav mag ook ;))

[edit]
Ehm, oh ja, je bedoelt natuurlijk dat output = F(input) waarbij F bijv input^2 is. Die had ik zelf kunnen verzinnen, zonder Wikipedia :X Voorbeeldje blijft welkom ;)

@DJ Henk: de formule verzinnen lijkt mij erg lastig, de formule implementeren in software nog lastiger. Als dat is gedaan kan ik ook wel iets in elkaar knallen, da's het probleem niet.

[ Voor 28% gewijzigd door MBV op 05-07-2007 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Vervorming is niet te meten, zolang je geen originele pre-master opname erbij hebt als referentie. Bovendien kan vervorming heel goed een onderdeel van de artistieke interpretatie van de componist/uitvoerende zijn. Bekendste voorbeeld is uiteraard (elektrische) gitaarmuziek. Gitaristen hebben een heel scala aan pedaaltjes en gitaarversterkers om het gewenste effekt te bereiken. Omdat de versterker uiteindelijk de sound voor een belangrijk deel bepaalt, wordt elektrische gitaarmuziek meestal opgenomen met een microfoon voor de speaker van de guitar amplifier (eigenlijk erg low tech) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 05-07-2007 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

2e orde vervorming is vervorming met even harmonischen, en 3e orde is vervorming van oneven harmonischen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Henk007 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 21:37:
Vervorming is niet te meten, zolang je geen originele master opname erbij hebt als referentie. Bovendien kan vervorming heel goed een onderdeel van de artistieke interpretatie van de componist/uitvoerende zijn. Bekendste voorbeeld is uiteraard (elektrische) gitaarmuziek. Gitaristen hebben een heel scala aan pedaaltjes en gitaarversterkers om het gewenste effekt te bereiken. Omdat de versterker uiteindelijk de sound voor een belangrijk deel bepaalt, wordt elektrische gitaarmuziek meestal opgenomen met een microfoon voor de speaker van de guitar amplifier (eigenlijk erg low tech) :)
Yup, dat begon mij tijdens het lezen van Wikipedia en de Distortion 101 die onderaan de pagina gelinkt staat. Maar zeg eens: is er een regel behalve clipping en dynamiekmeting die je automatisch kan uitvoeren op een plaat, om te kijken of de plaat bagger gemasterd is?
voodooless schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 21:37:
2e orde vervorming is vervorming met even harmonischen, en 3e orde is vervorming van oneven harmonischen.
Zie mijn edit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
MBV schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 21:28:
@DJ Henk: de formule verzinnen lijkt mij erg lastig, de formule implementeren in software nog lastiger. Als dat is gedaan kan ik ook wel iets in elkaar knallen, da's het probleem niet.
Ah, echt puur de vervorming meten is niet mogelijk, inderdaad. En het zou ook best juist de bedoeling kunnen zijn om te vervormen. Maar ik bedoelde ook niet een formule die exact de vervorming tot op 10 cijfers achter de komma berekent.

Als mensen hier een wave-plaatje posten is het de bedoeling dat we in één oogopslag zien dat het een baggeropname is. Dat moet dan toch te automatiseren zijn, lijkt me. Met een dynamiekmeting en het meten van clipping kom je al een heel eind, volgens mij.

Een voorwaarde is wel dat je de juiste gegevens bekijkt. Dus eigenlijk zou je op één of andere manier een programma als EAC ervoor moeten gebruiken.

edit:
Hmm.. nu ik er zo over nadenk. Dat zou best weleens voor veel mensen een drempel kunnen zijn om het te gebruiken. Als je mee wilt doen ben je verplicht om een bepaald rip-programma te gebruiken..

[ Voor 9% gewijzigd door DJ Henk op 05-07-2007 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Exact Audio Copy? Waarom? Normaliseren kan je zelf ook wel maken ergens jatten, genoeg GPL-projectjes die iets met geluid doen. Ik denk dat voor een redelijke analyse je moet normaliseren tegen het clip-punt aan, en dan:
- gemiddelde volume meten
- aantal punten waar het clip-punt wordt bereikt/benaderd 'tellen'
- aantal punten waar meer dan 2 metingen achter gelijk zijn, en dicht bij het clip-punt
- korte en lange dynamiek meten

Wat ik bedoel met de laatste: kort is de snelle volume-verschillen. Zeker in rap-achtige nummers zijn die er best veel, dus dat zal geen goede 'metric' zijn. De 'lange dynamiek' is meer interessant: hoeveel plekken zijn er waar de muziek tijdelijk zachter is dan gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Wat ik bedoelde te zeggen is dat je een cd wel een eerlijke kans moet geven. Dus dat je niet een WAV moet bekijken die slecht geript is, aangezien die dan misschien daardoor slecht scoort. Vandaar Exact Audio Copy.

Maar goed, ik kan ook eerst algemeen kijken of er wat interessants te meten is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

hoe kan je een wav slecht rippen? Op een CD staan toch eentjes en nulletjes, die precies zo in een WAV worden gezet? Of snap ik iets niet :S

@hieronder: dat bedoel ik, en bij een leesfout wordt toch de toon doorgezet en niet het voltage constant gehouden, toch? Dan maakt het helemaal niks uit :)

[ Voor 36% gewijzigd door MBV op 06-07-2007 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Er bestaat ook nog zoiets al leesfouten. Al denk ik niet dat dat veel uit zal maken in een dergelijke analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Laatst online: 15-10 21:42
MBV schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 12:41:
hoe kan je een wav slecht rippen? Op een CD staan toch eentjes en nulletjes, die precies zo in een WAV worden gezet? Of snap ik iets niet :S

@hieronder: dat bedoel ik, en bij een leesfout wordt toch de toon doorgezet en niet het voltage constant gehouden, toch? Dan maakt het helemaal niks uit :)
Ik denk dat DJhenk bedoeld dat bijv een cd geript is naar WAV via de analoge uitgang cdrom/ingang geluidskaart. Dus twee maal getransformeert van het digitale/analoge/digitale domein waar tussen nogal wat vernaggeld kan worden, denk aan bijv input gains.

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Slecht rippen doe je door snel over de schijf te gaan en alle data (inclusief leesfouten) slikken.

Goed/professioneel rippen doe je met een programma dat foutdetectie/correctie doet zodat je bitcorrect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

hmm, ja. Ach, EAC is met installer 1,2MB groot, moet te doen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Als mensen een tooltje willen maken; de post die ik heb gedaan met Praat laat eigenlijk al zien dat het pakket vrij goed is om snel dingen mee te laten zien. Maar je kunt er ook geheel automatisch (met scripts) analyses in uitvoeren.

Na een rip met EAC zou je dus niet de mp3.exe moeten laden, maar een praatscript met de file als argument. Als we een aantal eisen opstellen moet daar best wat mee te doen zijn. Ik kan me ook voorstellen dat we een soort dynamiek curve laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wat een scriptingtaal :X Mijn eerste indruk is dat je daar wel wat mee moet kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 14-10 19:32

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Ik was in matlab aan het prutten gegaan, maar er zit een bug in wavread, en die krijg ik er niet uit :(

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 20:08:
2e orde vervorming is best goed te pruimen namelijk. Die compressoren en ook clipping voegt helaas vooral 3e orde vervorming toe.
Ik kan me vergissen, maar voor zover ik me herinner is vervorming van oneven harmonischen (overstuurde buizen in een Marshall of Vox AC30 gitaarversterker) prettiger dan even harmonischen (een clippende transistorbak).
Maar 't is al heel lang geleden dat ik me hierin verdiept heb, dus ik kan er falikant naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ja je snapt iets niet: nl. de opbouw van een (audio) cd.

Als het zo simpel was zou het ook geen "rippen" heten maar gewoon "kopieeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

joopv schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 19:38:
[...]

Ja je snapt iets niet: nl. de opbouw van een (audio) cd.

Als het zo simpel was zou het ook geen "rippen" heten maar gewoon "kopieeren".
Wat wil je mij dan gaan uitleggen over het verschil tussen audio-cd's en data-cd's? Dat ze met tracks werken, zeg maar zoals een LP, en niet met FAT? Dat ze geen foutcorrectie hebben, en zo nog tig dingen? Ja leuk, maar dat werd toch allemaal opgevangen door de cdrom-lezer? :S

Enneh, DVD maakt wel gebruik van een bestandssysteem, en daar heet het ook rippen ;) (ook hier: geen foutcorrectie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

MBV schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 20:23:
[...]
Dat ze geen foutcorrectie hebben, en zo nog tig dingen? Ja leuk, maar dat werd toch allemaal opgevangen door de cdrom-lezer? :S
Nee. Als je in rotvaart over een CD heen gaat (wat bepaalde beroerde rippers gewoon doen) heb je de kans dat je gewoon plopjes e.d. in je rip overhoud. EAC controleert wat er gelezen wordt. Als er staat dat de quality 100,0% is, dan heb je iets volledig indentieks aan de CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yapser schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 22:13:
[...]

Nee. Als je in rotvaart over een CD heen gaat (wat bepaalde beroerde rippers gewoon doen) heb je de kans dat je gewoon plopjes e.d. in je rip overhoud. EAC controleert wat er gelezen wordt. Als er staat dat de quality 100,0% is, dan heb je iets volledig indentieks aan de CD.
Niet correct.

CRC waarden laten zien of de rip identiek is aan de test fase. Percentages onder de 100% betekenen dat er fout correctie is toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

MBV schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 14:38:
wat een scriptingtaal :X Mijn eerste indruk is dat je daar wel wat mee moet kunnen :)
Volgens mij zijn de die hard gebruikers (+ de twee ontwikkelaars ;)) bij ons het er allemaal overeens... het is een gedrocht. Maar goed het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 22:26:
[...]

Niet correct.

CRC waarden laten zien of de rip identiek is aan de test fase. Percentages onder de 100% betekenen dat er fout correctie is toegepast.
Volgens mij zat het hele probleem van rippen in het feit dat de CRC lengtes te kort zijn en er geen uiteindelijke CRC over de CRC's zelf zit. Pin me er niet op vast, maar dit was wat ik er van onthouden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 20:23:
[...]Wat wil je mij dan gaan uitleggen over het verschil tussen audio-cd's en data-cd's? Dat ze met tracks werken, zeg maar zoals een LP, en niet met FAT? Dat ze geen foutcorrectie hebben, en zo nog tig dingen? Ja leuk, maar dat werd toch allemaal opgevangen door de cdrom-lezer? :S
Nee.
Er zijn boeken vol geschreven over het CD systeem de afgelopen 25 jaar. Lees eens wat over C1 en C2 error correctie, en of die doorgegeven wordt aan een eventuele host.
http://web.ncf.ca/aa571/daefaq.htm
Enneh, DVD maakt wel gebruik van een bestandssysteem, en daar heet het ook rippen ;) (ook hier: geen foutcorrectie)
Bij DVD heeft "rippen" in de volksmond een andere betekenis, nl. die van "decrypten". Is niet te vergelijken met "rippen" van een audio CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hmm, kennelijk zat ik er wat dat betreft toch naast.

Bij DVD heeft rippen exact dezelfde betekenis, vraag maar aan mijn zusje/haar vriendje/... Het is het proces waarmee je dingen die op een schijfje staan, op je harde schijf zet. Hoe graag een stelletje nerds (including me) een onderscheid tussen kopiëren en rippen wil maken.

@Skinkie: dat is het verhaal met video-dvd's. Die hebben een kortere CRC-lengte dan data-dvd's, daarom past er meer op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Eventuele leesfouten bij CDDA extractie (in de volkmond 'rippen' genoemd) zijn in dit topic niet relevant. Ze zullen mogelijk leiden tot hoorbare glitches of spikes in het resulterende PCM audio bestand, maar zullen niets wezenlijks veranderen aan de in elkaar gedrukte dynamiek van de muziek, waarover we het hier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 22:26:
Percentages onder de 100% betekenen dat er fout correctie is toegepast.
En percentages boven de 100%? :+

En nu even serieus: hoe stel je vast of een sector goed gelezen is? Ofwel via C1/C2 error vlaggen, en als je die niet hebt is er geen manier vast te stellen of een sector (track/nummer/CD) foutloos gelezen is. Je zou kunnen zeggen dat twee opeenvolgende leespogingen die dezelfde data opleveren een indicatie is van succesvol lezen, maar da's een aanname en nog een twijfelachtige ook. De enige echte optie is dezelfde CD door een ander laten rippen en CRC of MD5-sums uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Een versterker levert een uitgangs-signaal af wat als het goed is identiek is aan het ingangsignaal maal de versterkingsfactor. Tweede en derde-orde producten (en de mate waarin ze voorkomen heet tweede en derde orde vervorming) zijn intermodulatie-effecten tussen componenten uit je originele signaal. Het heeft niets met harmonischen te maken maar juist met kruismodulatie. Stel dat je bij testen twee tonen weergeeft. 1000 en 400 Hz. Een versterker die meetbaar last heeft van tweede-orde vervorming zal in z'n uitgangs-signaal (1000-400)Hz, (1000+400)Hz weergeven. Je hoort dus behalve 400 en 1000Hz ook nog 600 en 1400Hz, hoewel die in je originele signaal niet voorkwamen. Derde-orde vervorming zijn mengtonen tussen tweede-orde producten en het originele signaal. Dus: 400+600, 400-600, 400+1400, 400-1400, 1000+600, 1000-600, 1000+1400, 1000-1400Hz enzovoort. Zoiets zie je in een FFT uitstekend:
Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/wp-content/images/im.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe verklaar je dan je dergelijke harmonische vervorming ook kan meten met een single tone test :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

voodooless schreef op maandag 09 juli 2007 @ 08:47:
Hoe verklaar je dan je dergelijke harmonische vervorming ook kan meten met een single tone test :?
Omdat harmonische vervorming een heel ander beest dan intermodulatie-vervorming is, ook al hebben ze dezelfde oorzaak. Harmonische vervorming is heel lastig te horen, omdat alle door de vervorming gegenereerde bijproducten harmonischen zijn van het signaal wat je al hebt. De meeste mensen zullen 2 of 3 procent harmonische vervorming niet eens opmerken, en als ze het merken zullen ze het misschien zelfs als 'warmer' en 'voller' dan het onvervormde signaal omschrijven. Het is een van de verklaringen waarom buizen zo populair zijn in bepaalde kringen. IM is veel storender. Het genereert allerlei nieuwe geluiden in je muziek die niet-harmonisch zijn en enorm opvallen en storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

IM is weliswaar storender, maar ook veel minder aanwezig dan harmonische vervorming. Bij een beetje degelijke versterker zit dat onder de 100 dB.

Maar dingen als IMD worden niet meer als een signaal clipt. Het is juist de harmonische vervorming, en dan met name de 3e orde vervorming die flink toeneemt. Het blijft dan ook zeker niet bij slechts 3%, maar flink meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

voodooless schreef op maandag 09 juli 2007 @ 09:55:
Het is juist de harmonische vervorming, en dan met name de 3e orde vervorming die flink toeneemt.
Heb je intergraalrekenen gehad op school? Derde-orde vervorming is intermodulatie tussen je bron en tweede-orde producten, en tweede-orde producten is al vervorming, bijvoorbeeld door oversturing of niet-lineair gedrag. (Beiden zijn niet-lineaire afgeleiden van je originele signaal..)

Wat je bedoelt te zeggen is dat de derde harmonische voorkomt in een vervormd geluid. Als je stevig overstuurt zal je uitgangs-signaal op een blokgolf gaan lijken. In een blokgolf komen alleen oneven harmonischen voor.

Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/wp-content/images/Square_Wave.gif

Het begint nu een beetje mierenneuken te worden, overigens, en zo is het niet bedoeld. :P

[ Voor 3% gewijzigd door burne op 09-07-2007 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is precies wat ik bedoel, bedankt voor de aanvulling :P Overigens hoeft het niet eens clippen te zijn. Dynamische compressie zal wel een soort gelijke vervorming teweeg brengen.

Hier trouwens nog een mooi stukje over IMD

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 09-07-2007 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

1e nummer nieuwe Editors cd :'(

Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/editorsth.jpg

2e nummer :|

Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/editors2th.jpg

De rest hoeft niet meer ;(

[ Voor 36% gewijzigd door blobber op 11-07-2007 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat artiesten dit zelf toestaan (okay, granted, sommige weten het niet beter..) ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Vind ik ook ongelooflijk, maar ik denk dat artiesten bij zo'n groot label nauwelijks iets in te brengen hebben over de uiteindelijke cd mastering.
Of ze stemmen ermee in omdat het kennelijk goed verkoopt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer van die nieuwe Editors cd, vooral de single klinkt heel leuk maar ik kan er niet te lang naar luisteren omdat mijn oren er snel moe van worden.

Vandaag heb ik een pareltje gekocht: "New Favorite' van Alison Krauss & Union Station. Ter demonstratie, hier het eerste een screenshotje van het eerste nummer:
Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/6314/alisonkraussswr5.jpg

Klonk elke cd maar zo..:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Damnit. Ze zouden het gewoon moeten verbieden dat CD's meer dan een x aantal clippers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 23:51:
Vandaag heb ik een pareltje gekocht: "New Favorite' van Alison Krauss & Union Station. Ter demonstratie, hier het eerste een screenshotje van het eerste nummer:
[afbeelding]

Klonk elke cd maar zo..:(
Dat ziet er iig goed uit, als het ook zo goed klinkt lijkt het me wel een aanrader (en heb ff op haar site geluisterd) :)

[ Voor 17% gewijzigd door blobber op 12-07-2007 00:20 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste