@gastje13: cl
ouseau

Ben paar weken geleden nog in 't sportpaleis geweest.
@hierboven: er is een heel groot verschil tussen een simpele gain control (AGC) en dikke vette mastering. AGC lost het probleem waar jij op doelt namelijk prima op. Om volumes met elkaar gelijk te krijgen heb je geen mastering nodig.
Maargoed, welkom in de wondere wereld van (de meeste) consumenten die het toch allemaal niet horen of willen horen. Die al genoegen nemen met de "youtube" kwaliteit of 96 kbps joint stereo mp3 en simpelweg het verschil niet horen tussen dat en een fatsoenlijke CD.
Diezelfde consumenten lopen in een cafe of bar rond, waar net zulke slechte rommel wordt gedraait. Ik erger me mateloos, de rest van de bezoekers aldaar maakt het niets uit.
Soms staan er zelfs speakers in tegenfase aangesloten. Ik denk: WTF!? De rest maakt 't niets uit.
Kennis van me download een CD. He-le-maal trots laat ie 'm aan me horen. Na de eerste 2 tonen en binnen 3 seconden ik: "crap". Hij: "hou je niet van deze muziek". Ik: "jawel, maar dan wel graag met iets meer kwaliteit." Hij: snapt niet...
En hetzelfde met ronduit veel te heftige geprocessde CD's. Slopend vind ik het.
Ach, wij in dit topic zijn (blijkbaar) duidelijk in de minderheid en pas als we andere mensen wijzen op de "effecten", zeggen ze even: "oja, ik hoor het!" en een dag later staat die zelfde gedownloadde én veel te heftig geprocessde CD weer gewoon aan.
Tja,
ik snap het niet. Maar we zijn in de minderheid. Dus we moeten het maar slikken dat (wannabe) DJ's niet boven de 128 kbps MP3 uitkomen, zij het nodig vinden om hun Pioneer DJM800 mixer zover in het rood te jagen dat er (a) alleen nog maar een blokgolf uit de uitgang komt en (b) de rode leds in de VU meter tegen het doorbranden aan zitten. En dan nog niet horen dat het uber slecht klinkt. Ach, 1 voordeel. In deze situatie maakt het dan niet meer uit dat er een 128 kbps mp3'tje liep.
Dan zijn er nog de radio stations, die om technische (en wettelijke) redenen hun audio wel
moeten processen. Maar er is een klein subtiel verschil tussen datgene wat strikt noodzakelijk is en een complete loudness war aangaan met de concurrentie. En het erge is: die loudness war die per ongeluk is onstaan door de technische en wettelijke beperkingen voor het uitzenden via FM, gaat gewoon fijn door in het digitale domein. Daar waar je je maar aan 1 regel hoeft te houden: niet boven de 0 dB uitkomen. Processing is dan zoveel simpeler. Maar nee hoor, er moet gewoon een Eur 25K kostende processor tussen die die grens welliswaar beschermt maar het menselijke oor ervaart het geluid zo'n 3,5 dB harder. Gefeliciteerd. U bent de hardste. Net als bij de CD's. O, verrek. Da's ook het digitale domein. En zie hier waar de CD producenten het van "af hebben gekeken". De CD moet net zo klinken als de radio. Voila.
1 nadeeltje: waar denk je dat radio stations hun muziek vandaan halen. Ja hoor, van diezelfde CD. Gevolg: en de CD is geprocessed, en bij het radio station ook nog eens: optelsom = overprocessed.
Dan mag je nog van geluk spreken dat er soms op CD's " radio edits" staan. Ik hoor jullie denken "huh?". Ja, radio edits. Die zijn vaak wat minder heftig geprocessed, zodat ze niet overprocessed de zender uitknallen.
Het is wachten op het moment dat de CD producers de +2% pitch die Radio 538 en Veronica toepassen op hun audio. Ook zoiets psychisch.
We gaan er allemaal niet dood van, maar je zou toch zowat je eigen band beginnen om nog normaal een stuk muziek te beluisteren...
Alles kan stuk.