Kwaliteit cd's tegenwoordig belabberd

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 33.796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Jarpse schreef op maandag 14 februari 2011 @ 19:20:
[...]

Jawel. Die vent die gemasterd heeft staat normaal bekend om z'n relatief goede opnames. Maar als je eenmaal getekend hebt en zulke bagger aangeleverd krijgt waarmee je moet werken.. tsja..
Als iemand claimt dat hij tracks krijgt en die ruk waren, dan betekent dat wel dat hij alle sporen los heeft...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:47
En die Guitar Hero versie van DM dan die via usenet en torrents te verkrijgen is/was?
Ik heb begrepen dat dat dus ongemasterde tracks waren.

Deze klinken lang niet slecht, hooguit ietwat dof. Daar is zeker een goed klinkend album mee te produceren.
Doodjammer dat ze dat dus niet hebben gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:02
gastje13 schreef op zondag 27 december 2009 @ 13:23:
De DVD/framerate problemen hier zijn nog niks. Er zijn al enkele jaren helemaal geen tv's meer te koop die een gewpme dvd fatsoenlijk weergeven, door al die processing (ja alweer processing) ziet een gewone dvd er ronduit beroerd uit op al die flatscreens, zelfs de duurdere plasma's vind ik erg matig met SD beeld.

Net als indertijd, een low-end 50hz crt gaf beter beeld dan een ultra dure 100hz met allerlei processing die niet uit kon . . .

Gelukkig is dit met blu-ray weer een beetje over, en geeft dat wél weer een goed beeld.

Snap het niet waarom men niet gewoon een dynamiek compressor inbouwt in al die ipods, minisetjes en dergelijke, kunnen de cd's weer gewoon normaal opgenomen worden en kan de consument kiezen hoe die t wil luisteren.
Weet niet op welke plasma's gezien hebt, maar ik ben dan toch van mening dat deze niet goed zijn ingesteld.

Als ik hier op mijn simpele pioneer dvd speler van 160 euro een (goede!) dvd op zet, ziet dat er uitermate strak uit op mijn plasma van Panasonic (800 euro toen ik 'm kocht). Neem van mij maar gerust aan dat er geen CRT is die daar tegenop kan. ècht niet. 50hz zorgt in dit geval alleen maar voor onrustiger beeld, 100hz is rustiger voor de ogen en er is geen verschil in beeldkwaliteit. de dvd speler is uiteraard wel HDMI aangesloten.

Tevens kan je bij mijn plasma gewoon alle "overbodige , ben ik met je eens" processing dingen uitzetten, en dan heb je echt fantastisch strak beeld.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 13:44:
[...]

Wat vindt jij, met jouw ervaring, dan bv. van de CD van Adèle ?
Ik heb het album nog niet uitvoerig beluisterd, maar bij wat ik ervan gehoord heb vond ik het niet storend overcompressed zoals ik dat bijv. wel had bij dat laatste album van Metallica, al kan die indruk ook enigszins sneller zijn gewekt als gevolg van het genre. (dat hoeft natuurlijk ook niks met elkaar te hebben, maar hard (alsin: ruig) + harde compressie = te hard, terwijl niet zo hard + harde compressie naar mijn mening minder storend is.

Overigens wil ik niet beweren dat ik superveel ervaring heb op dit gebied... ik neem alleen regelmatig bandjes op, maar dit heeft nog niet tot commerciële successen geleid :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Vorige week vertelde Paskal Jakobsen over het nieuwe album van Blof en dat deze gelayerd was opgenomen. Alleen al door de manier waarop hij vertelde hoe het gedaan was, kon je al nagaan dat de ruimte voor foutjes en bijgeluiden minimaal is. En dat hoor je ook terug, de eerste single is weinig opvallend.

Ik blijf het verschil gewoon gigantisch vinden met de opnames van Room Eleven/Schradinova. Deze laatsten "leven" omdat er bijgeluidjes te horen zijn. Geluidjes die je ook hoort als je zelf in een band speelt of bij een concert bent. Die geluidjes maken voor mij het verschil tussen een leuk liedje of een nummer dat leeft en onder je huid kruipt.

Overigens is het gebruik van een compressor of limiter niet per definitie slecht, sterker nog, ze zijn nodig bij een opname. Maar ze moeten wel correct gebruikt worden...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top 3 is inderdaad zonder verrassingen. Wat mij betreft zijn ze alledrie ex aequo en ik sluit me volledig aan bij de opmerkingen over U2. Doodzonde, als de opname beter was dan zou ik vaker naar de muziek luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:43

BHQ

Skinkie schreef op maandag 14 februari 2011 @ 19:41:
[...]

Als iemand claimt dat hij tracks krijgt en die ruk waren, dan betekent dat wel dat hij alle sporen los heeft...
Wss kreeg-ie doodleuk een stereo track aangeboden.. Zo gaat dat geloof ik vaker. Platte eindmix, soms zelfs gewoon geftp'de wave files..
Richub schreef op maandag 14 februari 2011 @ 19:44:
En die Guitar Hero versie van DM dan die via usenet en torrents te verkrijgen is/was?
Ik heb begrepen dat dat dus ongemasterde tracks waren.

Deze klinken lang niet slecht, hooguit ietwat dof. Daar is zeker een goed klinkend album mee te produceren.
Doodjammer dat ze dat dus niet hebben gedaan...
Dat zijn remixes vanaf pre-mix stems. Guitar Hero werkt met losse lagen, dus wrs. zijn er losse mixen gemaakt achteraf (drums / gitaar / bas / vox / solo's..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit eraan te denken om morgen de Miles Davis Complete Columbia Album Collection te kopen bij de Bijenkorf voor € 150. Ik lees alleen nogal wisselende verhalen over de geluidskwaliteit van deze set. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
ik vertrouw jullie oordeel meer dan een random reviewtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:16:
Vorige week vertelde Paskal Jakobsen over het nieuwe album van Blof en dat deze gelayerd was opgenomen. Alleen al door de manier waarop hij vertelde hoe het gedaan was, kon je al nagaan dat de ruimte voor foutjes en bijgeluiden minimaal is. En dat hoor je ook terug, de eerste single is weinig opvallend.

Ik blijf het verschil gewoon gigantisch vinden met de opnames van Room Eleven/Schradinova. Deze laatsten "leven" omdat er bijgeluidjes te horen zijn. Geluidjes die je ook hoort als je zelf in een band speelt of bij een concert bent. Die geluidjes maken voor mij het verschil tussen een leuk liedje of een nummer dat leeft en onder je huid kruipt.

Overigens is het gebruik van een compressor of limiter niet per definitie slecht, sterker nog, ze zijn nodig bij een opname. Maar ze moeten wel correct gebruikt worden...
Perfectie zit 'm voor mij in oneffenheden, met alles.. vroeger wel een korte periode gehad dat ik voor de perfect gemasterde.. als in gladgestreken platen ging maar het maakt me niet zoveel meer uit. Als het niet de kwaliteit van een amateur opname is met een mobiele telefoon dan vind ik het wel best. Het gaat in de eerste plaats om de artiest en de muziek, de rest is voor mij bijzaak.. geen hoofdzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt verschrikkelijk opgenomen en bewerkt. Adele verdient beter.

aanwinst: Do - Zingen in het donker, beste vocal cd die ik in de laatste 2 maanden heb beluisterd :), had ik echt niet verwacht

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2011 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 22-09 15:38
Het kan natuurlijk ook heel erg per release verschillen. Neem bijvoorbeeld "The Resistance" van Muse. De CD-versies zijn echt verschrikkelijk (zowel de Helium-3 Original als de Japanse release). Gelukkig kwam ik erachter voordat ik het album had gekocht. Ter illustratie:

CD (brak mp3'tje ergens snel van internet geplukt om plaatje te maken, maar ik weet zeker dat dit ook op de CD zelf zo is):
Afbeeldingslocatie: http://vandenborne.net/img/resistance/cd.png

DVD (bitperfect 5.1 DVD):
Afbeeldingslocatie: http://vandenborne.net/img/resistance/dvd.png

Vinyl:
Afbeeldingslocatie: http://vandenborne.net/img/resistance/vinyl.png

Rood = clipping

Ik besef me dat dit verschillende mediums zijn en het is over het algemeen zo dat de Vinyls, SACD's en in mindere mate DVD-A's beter gemasterd zijn dan de CD-release(s), al is het maar omdat ze hier een hogere prijs voor willen vragen en deze releases toch een beetje zijn gericht op de audiofielen. Het nadeel van SACD is dan weer het aanbod en de compatibiliteit en Vinyl is gewoon erg onderhoudsgevoelig en prijzig om goed te doen. Dat is overigens ook de reden dat ik zelf geen LP-installatie heb. Als studio's het niet voor elkaar krijgen om een fatsoenlijke CD uit te brengen, excusez moi, maar dan download ik wel een rip van een release die geen slachtoffer is van de loudness war, of anderszins is verminkt. Die rip moet dan wel gedaan zijn door mensen die er verstand van hebben en die goede apparatuur hebben. Bij CD, DVD-A en digitale SACD-rips maakt het niet zoveel uit. Als je de juiste hardware en software gebruikt kan er niet heel veel fout gaan. Dat geldt niet voor analoge SACD-rips en vooral voor Vinyl-rips. Daar kan vanalles misgaan.

Maar goed, ik dwaal af. Ook per CD-release kan het enorm verschillen. Bijvoorbeeld "Something" van "Abbey Road":

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Cd_loudness_trend-something.gif

Weten welke releases wel en niet goed zijn; dat is de truuk en dat is goud waard. Ik loop tegenwoordig ook nooit meer een winkel binnen en neem een album mee. Ook al wil ik een album kopen, kijk ik nog eerst op de site waar ik mijn muziek download als ik de fysieke drager niet heb. Daar wordt het snel genoeg opgemerkt of de release te luid is en zo ja, welke release/rip dan wel goed is.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Ik heb een vraag over het album Wasting Light van de Foo Fighters. Enkele maanden geleden heb ik een documentaire gezien over het maken van de album. Het album is op CD en LP te verkrijgen.
Wasting Light' is geproduceerd door Butch Vig en gemixed door Alan Moulder en is in zijn geheel op analoge tape opgenomen in de garage van Dave Grohl in California's San Fernando Valley. De 'back to basics' aanpak zonder computers en software heeft geresulteerd in het sterkste en meest samenhangende werk van de Amerikaanse band die inmiddels al een 15-jarige carrière achter de rug heeft. Dit is o.a. terug te horen in de eerste single 'Rope', maar ook in albumtracks als de openingstrack 'Bridge Burning' en het mooie 'These Days'. Het album kent ook gastoptredens van Bob Mould ('Dear Rosemary') en Krist Novoselic ('I Should Have Known'). De eerste single van dit album, 'Rope' is de 3FM Megahit.
Ik heb de originele CD geript met Mediamonkey naar .wav en door audacity gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6756471/thesedays.PNG

Kan ik hieruit concluderen dat het geen bal uit heeft gemaakt? En kan iemand de zelfde nummer van de LP versie analyseren ter vergelijking? Moet ik wat verder op een bepaald fragment inzoomen of is de rip van Mediamonkey gewoon slecht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Da's natuurlijk weer gewoon gesloopt tijdens het masteren. Met een beetje geluk is de LP-versie niet geruïneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:05
Ik wil een aantal Lp's rippen naar Flac (om eens te kijken en te luisteren of deze dan beter klinken als een geripte cd), maar heb geen apparatuur hiervoor. Is er iemand in de regio Rotterdam, Zoetermeer bereid om mij te helpen met een 4/5 tal albums?

Anders wordt het misschien een USB platenspelertje maar volgens mij ga ik er dan niet op vooruit?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben maar op vinyl overgestapt. Ga geen cd's meer kopen. En dat is op zich jammer, want het kan zo goed klinken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Tsja. Ik koop CD's nu op 2 dingen: 1) Vind ik de muziek goed en 2) Hoe is het gemasterd?

Het is werkelijk absurd dat het zo naar de klote geholpen moet worden. Gelukkig zijn er soms inderdaad vinyl releases met een andere master, één keer een goede rip maken en je zit goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 22-09 15:38
Cobb schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:52:
Ik wil een aantal Lp's rippen naar Flac (om eens te kijken en te luisteren of deze dan beter klinken als een geripte cd), maar heb geen apparatuur hiervoor. Is er iemand in de regio Rotterdam, Zoetermeer bereid om mij te helpen met een 4/5 tal albums?

Anders wordt het misschien een USB platenspelertje maar volgens mij ga ik er dan niet op vooruit?
Het rippen van vinyl is veel moeilijker dan het rippen van een CD. Dat laatste is gewoon EAC of Accurip aanslingeren en je hebt (bwvs) een bit-perfect rip.

Vinyl rippen kun je niet zomaar bij iedereen gaan doen. Daar hebt je dure apparatuur voor nodig, een goede, professionele kaart met een goede balanced ADC. Als je dat met de Franse slag doet dan krijg je een ware gruwel als dit: http://vandenborne.net/soundcheck/D2-Whatsername.flac (Green Day - American Idiot - Whatsername). Je merkt het door heel het nummer, maar vooral vanaf 00:01:02 wordt het echt dra-ma-tisch. Dit is een hoe een gruwelijk slechte vinyl rip klinkt. Dan kun je véél beter een CD doen die dan maar last heeft van clipping (zoals het gros van de CD's in het pop/rock/urban/hardwhatever genre).

Zo zijn er genoeg 'sukkels' die een Vinyl rippen mbv een Macbook (Pro). Niet aan beginnen. Unbalanced en geen ADC om over naar huis te schrijven. Alles behalve.

Dit is ook de reden dat ik zelf geen platenspeler heb; het kost gewoon teveel geld en moeite om zoiets goed te doen. Als de CD slecht is, download ik wel een rip van een gerenommeerde ripper die met hoge kwaliteit hard- en software LP's ript. Iemand die dat fantastisch kon (maar er inmiddels mee is gestopt) is pbthal.
gakkethijs schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:26:
Ik heb een vraag over het album Wasting Light van de Foo Fighters. Enkele maanden geleden heb ik een documentaire gezien over het maken van de album. Het album is op CD en LP te verkrijgen.

[...]

Ik heb de originele CD geript met Mediamonkey naar .wav en door audacity gehaald.

[afbeelding]

Kan ik hieruit concluderen dat het geen bal uit heeft gemaakt? En kan iemand de zelfde nummer van de LP versie analyseren ter vergelijking? Moet ik wat verder op een bepaald fragment inzoomen of is de rip van Mediamonkey gewoon slecht??
Nee de ripping software zorgt niet voor dergelijke zaken. Dat is puur te wijten aan een slechte master. Helaas pindakaas. Dit is dus zo'n album dat simpelweg 'victim of the loudness war' is. En niet zo'n beetje ook niet, zo te zien. Het is net een rechthoek.

[ Voor 50% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-07-2011 03:20 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
Ik zit hier al een tijdje mee te lezen en vol me met de minuut dommer worden :)
Concreet zit ik met een probleem bij het organiseren van een 90's dance/retro feestje. De truuk zou moeten zijn om alle songs ( 320kbps cbr en flac's ) , op eenzelfde volume te krijgen , zonder clipping. Het gaat om een aantal uur muziek , alles bestaande uit voornamelijk aparte songs.

Sommige liedjes komen van Hitbox ( uitgebracht in BE ) cd's bijvoorbeeld , maar in die Hitbox serie zelf , merk je per CD ook al een enorm verschil in volume. Is replaygain hiervoor ok , en gezien het aantal uren muziek , heb ik hiervoor dan bijna geen super computer nodig ?

Ik heb al eens zitten spelen met replaygain op 1 enkel Hitbox cd , maar ik kreeg daar bij sommige nummers last van clipping ( vooral in de visuele wav analyse , tijdens het afspelen van die muziek merkte je die enkele piekjes niet op ).
Een mixer ertussen en DJ spelen en het volume telkens bijstellen zie ik niet zitten , ik zou liever die volledig playlist starten en de rest van de avond mij geen zorgen meer hoeven te maken over de muziek.

Heeft iemand hier ervaring mee aub ?

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dit is wel mogelijk, als je van alle tracks de replaygain waarde laat berekenen en vervolgens afspeelt met een replaygain-tag aware afspeelprogramma.
Foobar 2000 kan dit, maar je moet wel even uitzoeken hoe het precies werkt.
Als je alles in mp3 hebt, of daarnaartoe omzet, zou je mp3gain kunnen gebruiken. Als je die de volumes laat aanpassen, maakt het vervolgens niet meer uit met welke player je afspeelt.
Wees bewust van het feit dat dit alles geen wondermiddel is, want binnen één nummer kan het volume nog flink veranderen, zeker met die oudere muziek. Hoewel ik denk dat het in dat dance/disco genre wel mee zal vallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 01-08-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kick

Heeft iemand de nieuwe master van Pink Floyd's The Wall al gehoord ?

Afgaande op de EAC / flac's die ik heb gehoord is die remaster een schoolvoorbeeld van hoe een CD prachtig kan klinken. Als de CD werkelijk zo goed is geremasterd, doe ik met plezier mn oude versie weg ten faveure van deze. Hij klinkt veel dynamischer, opener en helderder, een hammond-orgel klinkt nu weer echt fantastisch zoals zo'n ding klinken kan. Er is gewoonweg 'meer te horen' qua cymbals en/of achtergrondgeluidjes enzovoorts. Het hele soundstage is verbeterd, tot en met de vocals aan toe die opener en verstaanbaarder etc. klinken. Verbazingwekkend.

Zou van deze CD graag eens zo'n grafiekje zoals er in dit topic staan zien, om mijn vermoeden te bevestigen dat dit een erg goede productie is.

Edit: /me gaat de remasterde box eens opzoeken bij de lokale platenboer.

[voorbehoud: Ik heb alleen de FLAC's hier, de CD's kon ik nog niet verkrijgen. En ik speel die af via digitaal via ATI HDMI out, waarbij de samplerate van 44.1 opgetrokken wordt naar 88.2 -> Onkyo TX-SR875)]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
Even een vraagje aan de experts.. Ik heb vandaag iets ontdekt wat me niet zo bevalt.

Ik luister graag af en toe een stukje Katie Melua, simpelweg omdat ik haar stem echt geweldig vind, maar nu blijkt er bij het nummer Nine million bicycles èn What a Wonderful world met Eva Cassidy een soort van clipping op te treden. ik hoor het op mijn dedicated muziek setup (Denon AVR-2105 icm Canton Fonum 501 vloerstaanders) beter dan op mijn pc luidsprekers (Creative T40) , maar op beide bronnen heb ik op precies hetzelfde punt een soort bijgeluid als Katie een scherpe S produceert.. dit zou moeten betekenen dat òf de opname clipt op dat punt of dat zowel mijn Creative T40's als mijn eigen Canton luidsprekers het niet trekken, wat ik wel vreemd zou vinden. zeker gezien de canton's in hun tijd (10-12 jaar geleden) zeker niet low-end waren. ik luister uiteraard op pure-direct mode, dus alle enhancements van mijn Denon worden omzeild.

De bron is trouwens FLAC.

Wat is jullie mening over dit fenomeen , waar denken jullie dat het probleem ligt? zijn hier vaker muziekbestanden van Katie geanalyseerd en zijn daar problemen mee gevonden?

Ik moet zeggen dat de opnames van Katie voor de rest subliem klinken, en heb het ook nog noit eerder gehoord.

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
Ik heb mezelf maar even gequote. heb de betreffende bestanden door Auditicty gehaald, als leek zijnde, en heb het oversturings-opsporing element aangezet. nu blijken er toch aardig wat rode lijnen in te zitten op de punten waar ik het probleem hoor. dat zou dus betekenen dat er niets met mijn spullen aan de hand is.. op zich fijn om te weten , maar wat doen we eraan? is er een manier om dit op te lossen? of kijken of ik een betere rip kan vinden?

En de belangrijkste vraag, op zich zou mij dit er niet van stoppen om de opnames te beluisteren, maar die punten waar de muziek clipt - is dit gevaarlijk of slecht voor mijn tweeters , omdat het in de hoogte mis gaat? of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
S-hiss of sibilance is een hardnekkig probleem in de audio recording business.
Silencing sibilance

Ik ga er vanuit dat bij het masteren de engineer niet nauwkeurig genoeg heeft opgelet. Zelf heb ik het genoemde album ook, binnenkort eens kijken of ik tijd heb er eens wat dieper op in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
Henk007 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 12:52:
S-hiss of sibilance is een hardnekkig probleem in de audio recording business.
Silencing sibilance

Ik ga er vanuit dat bij het masteren de engineer niet nauwkeurig genoeg heeft opgelet. Zelf heb ik het genoemde album ook, binnenkort eens kijken of ik tijd heb er eens wat dieper op in te gaan.
Ja, ik zit het in de waveform ook terug. je kunt in Audiocity ook afspelen, en *PRECIES* op de punten waar ik het probleem hoor, zijn er rode lijnen of zelfs rode blokken van 2-3 mm achter elkaar. ik weet echter niet of dit aan mijn rip ligt of aan de bron.

Edit : Probleem opgelost. heb een andere FLAC rip gedownload en deze door audiocity gehaald, en niet 1 rode lijn te ontdekken in beide opnames. het probleem lijkt dus niet bij de opname te liggen, maar bij de rip. nu klinken beide nummers ook echt zoals het hoort. genieten met en grote G dus.

Ben nu ook in staat om zelf dit soort problemen op te sporen dankzij audiocity, wat een geweldig programma. je kunt direct FLAC's inladen om te kijken of er een probleem is.

Èèn vraag blijft echter staan , is het afspelen van muziek die clipt slecht voor je luidsprekers?

[ Voor 28% gewijzigd door Visgek82 op 20-10-2011 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 13:44:

Ik hoor storende tekortkomingen bij mij thuis. In de Audi (B&O) van mijn vrouw klinkt het wel prima.

Het is dus geen beste CD. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf erbij dat het lezen van een waveform en daaruit opmaken of iets niet de moeite waard is erg subjectief is. Meer een quasi-wetenschappelijke obsessie met voorkennis dan een liefhebberij. In een eerlijke blinde test die is uitgevoerd door een HBO student die ook geobsedeerd was en aannam dat anderen het ook wel hoorden kwam naar voren dat men helemaal geen verschil hoorde en dat men zelfs een voorkeur gaf aan het wat 'sterkere' geluid. Een beetje zoals de cola test waarbij de zoetere wint van de minder zoete.

Ik had zelf eens een track op Soundcloud staan en heb deze hier gedeeld. Bij Soundcloud maakt zelfs een geluid van een vallende speld op afstand zonder enige compressie (als dat het enige geluid is) tot een waveform die tot het dak gaat.

Eerste reactie was in de trent van.. "ik zie aan de waveform al dat de compressie over de top is, dus luister ik er bij voorbaat al niet naar". Behoorlijk gek als je 't mij vraagt.

Ik vraag me af wat voor liefhebberij het is, het is zoiets als niet willen kijken naar een poster als het geen echt schilderij is of geen DVD willen kijken omdat je iets in HDR wilt zien. Ik had zelf vroeger ook wel een behoorlijke obsessie voor die semi-liefhebberij onzin maar tegenwoordig kan ik net zo goed luisteren naar een concert over een transistorradio en vind ik een 4:3 film op TV bij (wijze van spreken) ook de moeite waard. Het gaat om de content.

Begrijp me niet verkeerd, ik respecteer iedereen die het tot z'n hobby maakt maar hopelijk komt er een tijd dat je als 'muziekliefhebber' denkt.. dit is onzin en laat ik gewoon genieten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:12:
Ik blijf erbij dat het lezen van een waveform en daaruit opmaken of iets niet de moeite waard is erg subjectief is.
Nee, dat is het niet. Het klopt gewoon niet dat het geluid van een vallende speld even luid klinkt als een kanonschot. De dynamiek is dan volledig uit de muziek. Daar komt nog bij dat je sowieso informatie verliest bij clipping. De ene hoort het verschil, de andere niet. Nog een andere kan het gewoon niet schelen :P
Maar het maakt dus weldegelijk verschil. 't Is maar waar je belang aan hecht.

[ Voor 23% gewijzigd door Slonzo op 21-10-2011 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slonzo schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:19:
[...]

Nee, dat is het niet. Het klopt gewoon niet dat het geluid van een vallende speld even luid klinkt als een kanonschot.
Dat is niet wat er staat en je geeft tegelijk ook een tweede voorbeeld want je doet een aanname vooraf zonder dat je ook maar iets te heben geluisterd. Ik had het namelijk niet over het geluid zelf maar over het feit dat er een automatische stretch functie in Soundcloud zit die iedere normale waveform tot het dak visualiseert zonder het geluid te versterken.

Maar om je zijweg te nemen, je zult in de muziek nooit het werkelijke verschil tussen een kanonschot en een vallende speld waarnemen. Als je een vallende speld in het echt hoort hoor je bijna niets, doe je het voor een film of een stuk muziek dan plaats je een microfoon dichtbij en hoor je 'm heel erg duidelijk alsof je een mier bent waar zo'n ding naast dondert. Ik denk dat je verder blij mag zijn dat je een explosie niet op het volume van een echte explosie hoort, dat kun je moeilijk versterken noemen. Daar worden vaak wel wat trucjes mee uitgehaald om het 'druk' effect een beetje te vergroten maar alles is bewerkt. Dat is het verschil tussen de echte wereld en de versterkte wereld. Alles wat aan media gerelateerd is, is versterkt.. van verhalen in boeken en films (waar de oninteressante momenten in ontbreken) tot beeld tot geluid.

Dat is gewoon de wereld van de muziek en film, de werkelijkheid is vaak een stuk saaier. :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 13:30 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste