Het kan natuurlijk ook heel erg per release verschillen. Neem bijvoorbeeld "The Resistance" van Muse. De CD-versies zijn echt verschrikkelijk (zowel de Helium-3 Original als de Japanse release). Gelukkig kwam ik erachter voordat ik het album had gekocht. Ter illustratie:
CD (brak mp3'tje ergens snel van internet geplukt om plaatje te maken, maar ik weet zeker dat dit ook op de CD zelf zo is):
DVD (bitperfect 5.1 DVD):
Vinyl:
Rood = clipping
Ik besef me dat dit verschillende mediums zijn en het is over het algemeen zo dat de Vinyls, SACD's en in mindere mate DVD-A's beter gemasterd zijn dan de CD-release(s), al is het maar omdat ze hier een hogere prijs voor willen vragen en deze releases toch een beetje zijn gericht op de audiofielen. Het nadeel van SACD is dan weer het aanbod en de compatibiliteit en Vinyl is gewoon erg onderhoudsgevoelig en prijzig om goed te doen. Dat is overigens ook de reden dat ik zelf geen LP-installatie heb. Als studio's het niet voor elkaar krijgen om een fatsoenlijke CD uit te brengen, excusez moi, maar dan download ik wel een rip van een release die geen slachtoffer is van de loudness war, of anderszins is verminkt. Die rip moet dan wel gedaan zijn door mensen die er verstand van hebben en die goede apparatuur hebben. Bij CD, DVD-A en digitale SACD-rips maakt het niet zoveel uit. Als je de juiste hardware en software gebruikt kan er niet heel veel fout gaan. Dat geldt niet voor analoge SACD-rips en vooral voor Vinyl-rips. Daar kan vanalles misgaan.
Maar goed, ik dwaal af. Ook per CD-release kan het enorm verschillen. Bijvoorbeeld "Something" van "Abbey Road":
Weten welke releases wel en niet goed zijn; dat is de truuk en dat is goud waard. Ik loop tegenwoordig ook nooit meer een winkel binnen en neem een album mee. Ook al wil ik een album kopen, kijk ik nog eerst op de site waar ik mijn muziek download als ik de fysieke drager niet heb. Daar wordt het snel genoeg opgemerkt of de release te luid is en zo ja, welke release/rip dan wel goed is.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW