Kwaliteit cd's tegenwoordig belabberd

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste
Acties:
  • 33.796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20

voodooless

Sound is no voodoo!

multipasser schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:31:
Buiten dat feit is het niet iedereens smaak van masteren, maar de tendens is toch duidelijk.
Mensen luisteren muziek op GSM's en Ipod's, dus moeten die liedjes zo hard mogelijk klikken. Dat is gewoon de evolutie, je moet opvallen als ze jou lied laten horen tussen 4 andere ringtones op tv, enzo...
Zoals ik al vaker gezegt hebt: Als ze zo graag willen dat het op die meuk troep leuk klinkt, dan zorgen ze maar dat ze die compresoors en limiters in die meuktroep inbouwen. Kost een paar IC's die er zowiso al wel in zitten, of een beetje DSP power die ze best nog wel over hebben.

Bovendien is die RHCP plaat nog van voor de mp3 en GSM hype, net als vele andere van dergelijke platen.
Dat is opzich allemaal $$, maar om hier echt liggen te roepen dat het slecht gemasterd is, dat is iets persoonlijks! Ik wil jullie wel eens zo'n master zien afleveren aan die levels. Dat is ook een kunst. Ik vind dat er nog veel overblijft van de muziek als je de waveform bekijkt. (spreek hier enkel over Dani)
Punt is: wij willen niet eens zo'n master afleveren! Met smaak heeft het niks te maken. Het is gewoon bagger: klaar. Je mag natuurlijk het eindresultaat wel mooi vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat de master goed is. Ik heb nog steeds geen argument gehoort van je waarom het goed zou zijn. Erg jammer maar weer.
Dat een ongemasterde mooier klinkt voor jullie dat is persoonlijk, je moet je stereo wel 3x harder zetten en dan gaat die weer vervormen. Zo blijven we bezig :)
Lolbroek :X Wat denk je dat die bolkgolven zijn :? Dat zijn tientalle procenten vervorming. Als ik mijn 400W amp vol open zet kom ik op slechts 0.07% ofzo (hou ik de speakers ff buiten beschouwing, want die doen het natuurlijk niet meer op 400W :+ ).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:01

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik moet geen argumenten geven over iets wat persoonlijk is. Jij zit te verkondigen 'Wij willen niet zo'n master afleveren' 'Dat is bagger' Waar zijn uw argumenten?
Het gaat over smaak en daar valt niet over te twisten.

Sommige zweren bij oude PA's omdat ze kraken, slecht klinken en ruw zijn. Andere willen clean sound uit PA. Is daarom de muziek van de eerste slecht? Net hetzelfde voor mastering.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

multipasser schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:31:
[...]

Wat zeg ik enkele posts hoger! Dat ik enkel een mp3 had van Dani met het hoorbare gekraak op de chorus, dacht ik afkomstig was van bad encoding, wat je zoveel tegenkomt. Glitches/cracks enzo.

Ik vind dat er nog veel overblijft van de muziek als je de waveform bekijkt. (spreek hier enkel over Dani)
Je geeft het nu zelf toe dat het brak klinkt en dat je informatie kwijtraakt. Wat is er dan eenvoudiger om te zeggen dat je niet wil betalen voor rommel?
Dat het een trend wordt om ringtones en itunes mp3's in blokvorm te verkopen wil niet zeggen dat audio discs maar moeten volgen (of dat het een goede trend is). Meestal worden audio cd's op andere apparatuur afgespeeld dan bovengenoemde mp3's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

multipasser schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:58:
Ik moet geen argumenten geven over iets wat persoonlijk is. Jij zit te verkondigen 'Wij willen niet zo'n master afleveren' 'Dat is bagger' Waar zijn uw argumenten?
Ehh... het hele topic staat vol argumenten waarom het technisch een slechte master is. Ik denk dus niet dat ik die argumenten nogmaals op moet rakelen. En over hoe het klinkt hebben we het dan nog helemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 16:06

Boekster

Naimoholic

Gekraak en klikjes wil je niet in muziek. Die kraken en klikjes komen erin door clipping, wat een resultaat is van een slechte master. Dat is een klotemoster. Die willen wij niet afleveren. Of luister jij wel graag naar krakende en piepende stukken muziek?

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Tja, ga klagen bij diegene die de oorzaak zijn.
Dat ben ik niet.

Luister de CD in de winkel, klinkt hij niet, koop hem dan niet.
Maar kom dan niet zagen als de waveform niet 'mooi' is.
Of ga ze live bekijken.

Is iemand hier nog eigenlijk bezig over de muziek zelf? RHCP rox. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-09 19:30

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

multipasser schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:58:

Sommige zweren bij oude PA's omdat ze kraken, slecht klinken en ruw zijn. Andere willen clean sound uit PA. Is daarom de muziek van de eerste slecht? Net hetzelfde voor mastering.
t is simpel waarom een goede master belangrijk is. met een goede master kun je later altijd nog je krakkemikkige versterkers ertegenaangooien, maar zitten te mensen met de precieze apparatuur niet met slechte input. :)

tuurlijk gaat het uiteindelijk om de muziek zelf, maar ik vind het gewoon zwak dat men niet meer de moeite doet om iets goed afgewerkt en gemixt af te leveren.

[ Voor 9% gewijzigd door powerflux op 22-01-2007 22:10 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

multipasser schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:09:
Tja, ga klagen bij diegene die de oorzaak zijn.
Dat ben ik niet.
Jij bent wel de enige die niet klaagt, dus automatisch het pispaaltje :+ Niet persoonlijk bedoelt hoor :)
Luister de CD in de winkel, klinkt hij niet, koop hem dan niet.
Dat doe ik dan ook. Of ik download hem gewoon en luister zo eerst. Echter luister je in de winkel steeds vaker naar zo'n brakke mp3 computer met 64 Kbit streams (of vaak nog erger).
Kijk, als jij eigenaar bent van een mooit Formule 1 wagen, dan ga je daar ook niet Jos Verstappen in zetten, om hem keer op keer weer in het grind te laten rijden. Zo'n auto moet gewoon lekker zijn rondes maken, en verdient dus een goed coureur.

Nogmaals: Als jij volgende keer rotte appels koopt, en je komt terug zeg ik ook tegen jou: "Ben je eigenlijk nog wel met smaak bezig... beetje bruin... daar kijk je toch overheen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 17:31
Het is zo jammer dat ik duizenden euro's uitgeef aan een installatie, om vervolgens erachter te komen dat van álle dingen die er zijn, de _CD_ het zwakste punt in mijn schakel is! De CD, waar honderdduizenden, zo niet miljoenen euro's in zijn gepompt is het zwakste punt in mijn signaalketen.
Dát is wat ik jammer vind, nog afgezien van het feit dat ik er niet met plezier uren naar kan luisteren.

Gelukkig behoort het gros van de popmuziek al een behoorlijke tijd niet meer tot mijn smaak, en worden Fusion-CD's wél fatsoenlijk gemasterd :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003

BHQ

Neuh maar bekijk het eens simpel. Het is toch gewoon compleet belachelijk dat muziek regelmatig kraakt (overstuurd is) omdat het zo hard mogelijk op de CD geknald moet zijn? -Juist- het voordeel van CD's e.d. is dat je er heel erg dynamisch spul op kwijt kunt. De verminking moet maar op de apparaten zelf zitten (Dat zit het tegenwoordig zelfs, Simpele stereo's hebben ook gewoon 'max loudness functies) en niet op de CD zelf. Ik vind een krakende CD waar geen moeite in is gestopt geen geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

multipasser schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:09:
[...]

offtopic:
RHCP rockte ooit eens, nu niet meer ... en ik heb ze vaak gezien in de periode 1995/1996 ~ nu (sinds ik naar festivals ga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:21:

Nogmaals: Als jij volgende keer rotte appels koopt, en je komt terug zeg ik ook tegen jou: "Ben je eigenlijk nog wel met smaak bezig... beetje bruin... daar kijk je toch overheen".
_/-\o_ spijker op z'n kop!

@multiplasser: als het dan toch over mening gaat, bespaar ons die dan van jou in het vervolg. Het wordt steeds wanstaltiger geblaat dat echt niks maar dan ook niks toevoegt. Kom gewoon een keer met goede argumenten of blijf weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan nog veel erger :'(

Ik heb de CD Outer Crust van Crashdog, als je goed luisterd hoor je een ander nummer op de achtergrond, het is netalsof ze de radio aan hadden staan tijdens het maken van de nummer 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Om even een mooi voorbeeld te geven van hoeveel vervorming eigenlijk wordt toegevoegd door het compressen en clippen van signalen hier visueel voorbeeld met een simpele sinus golf:

Afbeeldingslocatie: http://www.voodooless.com/download/440_sin.png

Een simpele 440 Hz sinus... Spectrum ziet er dan ook als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.voodooless.com/download/440_sin_spec.png

Nu heeft Audacity een handige functie genaamd "leveler" waarmee men dingen lekker "hard" kan laten klinken. Voor het gemak heb ik die op "moderate" gezet, met "Noise Threashold" op -35 dB (maar die heeft niet echt invloed bij dit signaal. Vervolgens nog een normalize om het signaal weer teven de 0 dB te krijgen. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.voodooless.com/download/440_sin_comp.png

Niet zo dramatisch veel verschil zul je zeggen. De toppen zijn een beetje afgevlakt, so what. Merk op, dit is op de "moderate" instelling. Wat we in de voorbeelden van deze thread gezien hebben is echt vele malen meer compressie dan dit.

Oke, dan nu het spectrum:

Afbeeldingslocatie: http://www.voodooless.com/download/440_sin_comp_spec.png

Wat zien we: een massieve 3e orde vervorming op zo'n -31 dB van het orgineel. Dat is nog maar zo'n 2.8 % vervorming. Zet je de compressor op "heaviest", dan gaat dat al omhoog naar zo'n 7%. Zelfs een goede speaker kan dat onder de onder de 1% komen boven de 100 Hz. In dit geval is het ook nog eens 3e order vervorming, en dat ligt helemaal niet lekker in het oor, zeker als er geen 2e orde vervorming aanwezig is... Maar goed, dat is meer een implementatie kwestie van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is toch wel helemaal te grappig voor woorden, zelfs absolute Pulp als NoLimit van 2 Unlimited is beter opgenomen dan de RHCP... echt té jammer gewoon...
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/japionetnl/nolimit.JPG
Het is in ieder geval vrij van clipping en klinkt nu ik er op let ook veel dynamischer.

Even een begin aan een blacklist voor 'slechte' CD's:

Green Day - American Idiot
Blur - Think Tank
Muse - Black Holes and Revelations
Artic Monkeys - Whatever people say.......
Franz Ferdinand - You Could have so much better (what's in the name }:O )
Blink 182 - Enema of the State
Jet - Get Born
Carpark North - All Things to All people
Coldplay - X&Y
Fall Out Boy - From under the Cork Tree
Gorillaz - Feel Good Inc.
The Infadels - We're not the Infadels
Kaiser Chiefs - Employment
Kane - Fearless
KT Tunstall - Eye to the Telescope
Oasis - Don't Believe the Truth
QOTSA - Songs for the Deaf
RHCP - Stadium Arcadium
Scissor Sisters - Ta-Dah
The Hives - Your new favourite Band
The Hives - Veni Vidi Vicious
U2 - How to Dismantle an Atomic Bomb

Nog opvallender is dat sommige 'nieuwe' cd's wél goed worden opgenomen: zoals The Offspring en The Bloodhound gang...

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:03

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 12:14:
Dit is toch wel helemaal te grappig voor woorden, zelfs absolute Pulp als NoLimit van 2 Unlimited is beter opgenomen dan de RHCP... echt té jammer gewoon...
[afbeelding]
Als 2Unlimited die plaat hedendaags had uitgebracht, was het waarschijnlijk ook zo flut gemaserd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:05

EraZor

Don't mention the war

Die CD's van de Hives vind ik persoonlijk niet zo slecht gemasterd hoor....ligt wellicht meer aan het genre ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:57:
Ik heb de CD Outer Crust van Crashdog, als je goed luisterd hoor je een ander nummer op de achtergrond, het is netalsof ze de radio aan hadden staan tijdens het maken van de nummer 8)7
Klinkt bekend. Ik heb ook een CD waarbij met tapes gewerkt is want je hoort voor het begin van een nummer al het stukje waarmee het nummer daarna daadwerkelijk begint. Oftewel, de tape is niet goed gewist voordat het uiteindelijke nummer erop is gezet ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EraZor schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 13:16:
Die CD's van de Hives vind ik persoonlijk niet zo slecht gemasterd hoor....ligt wellicht meer aan het genre ;)
Mja, hoort inderdaad wel een beetje bij de muziek (en zo maskeert het ook een beetje de slechte stem van de zanger), maar toch, open ze maar eens in audacity, een grote donkerblauwe massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:05

EraZor

Don't mention the war

Zal best ja....maar wel bewust gedaan, lijkt me. Heb je ze wel 's live gehoord/gezien? Volledig overstuurd :D

CD van Zwan kan je ook aan het rijtje toevoegen trouwens. Ook bewust te hard opgenomen volgens een quote van Billy Corgan zelf (zal ff zoeken of ik 'm kan vinden ergens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:29

Polycom

Poes van goud

Koop een platenspeler en platen, er zal een wereld voor jullie open gaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Er kan veel meer met een CD dan door de platenmaatschappijen wordt gedaan op dit moment. Veel oudere opnames bewijzen dat. Daar gaat dit topic over. Een LP kan ook een slechte persing zijn. Gelukkig komt dat minder voor dan CD's die slecht gemasterd zijn op dit moment.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

PuDy schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:25:
Dat is natuurlijk geen oplossing van het probleem. Een masteropname die op LP goed klinkt zal op CD net zo goed klinken. De ellende is alleen dat ze CD opnamen compleet verkrachten omdat het medium dat toelaat, in tegenstelling tot de LP.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:27
PuDy schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:25:
Als ik voor zo'n 20 euro een geluidsdrager koop, wil ik dat dat product in goede staat verkeert, en niet dat de een of andere (goed betaalde) knoppofiel de geluidskaliteit compleet verkloot.
Dat kunnen de hedendaagse boomboxen zelf ook wel, en bij goed gemasterde cd's heeft de koper tenminste zelf nog de keuze tussen goed of baggergeluid.

Nou wordt mij dat baggergeluid door de strot geramd, terwijl ik daar nooit-never-niet voor zou kiezen. :X

Edit:
En ja, platen klinken bijzonder, maar niet iedereen wil heden ten dage nog met platen muziek draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door Richub op 26-01-2007 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:17

DJ Vincento

1422055

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 12:14:
[afbeelding]
Het is in ieder geval vrij van clipping en klinkt nu ik er op let ook veel dynamischer.

Even een begin aan een blacklist voor 'slechte' CD's:

Green Day - American Idiot
Blur - Think Tank
Muse - Black Holes and Revelations
Artic Monkeys - Whatever people say.......
Franz Ferdinand - You Could have so much better (what's in the name }:O )
Blink 182 - Enema of the State
Jet - Get Born
Carpark North - All Things to All people
Coldplay - X&Y
Fall Out Boy - From under the Cork Tree
Gorillaz - Feel Good Inc.
The Infadels - We're not the Infadels
Kaiser Chiefs - Employment
Kane - Fearless
KT Tunstall - Eye to the Telescope
Oasis - Don't Believe the Truth
QOTSA - Songs for the Deaf
RHCP - Stadium Arcadium
Scissor Sisters - Ta-Dah
The Hives - Your new favourite Band
The Hives - Veni Vidi Vicious
U2 - How to Dismantle an Atomic Bomb

Nog opvallender is dat sommige 'nieuwe' cd's wél goed worden opgenomen: zoals The Offspring en The Bloodhound gang...
En dan te bedenken dat dit nog albums zijn, als je een commerciele verzamel CD hebt zit er nog even wat extra compressie over heen. Mijn verzamel CD's klinken ook meestal nog harder dan albums. Dus dat duid op nog meer compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Exirion schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 14:32:
[...]

Klinkt bekend. Ik heb ook een CD waarbij met tapes gewerkt is want je hoort voor het begin van een nummer al het stukje waarmee het nummer daarna daadwerkelijk begint. Oftewel, de tape is niet goed gewist voordat het uiteindelijke nummer erop is gezet ;)
Dat heet doordrukking , dat is letterlijk zoals het heet. Hoor ik ook heel vaak bij bandjes, je hoort het liedje dan een paar seconden van te voren heel zachtjes aankomen.

Dat voorbeeld wat je geeft, is wel een voorbeeld van HEEL slordig masteren,ik zou je geld terugvragen voor die CD. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 22:41

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik was aan het luisteren naar de soundtrack van World of Warcraft, The burning crusade, en vond het heerlijk klinken. Maar goed, toch maar eens even de waveforms en FFT's erbij pakken, om te zien of mijn 'liefde' voor het spel me misschien verblind had. Niets is minder waar, zoals hieronder te zien valt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/79ddd9721aeec9bf8a23eeef32b1fa56/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3e7f5febe53105d523ec9a3611428126/thumb.jpg

Klinkt goed en het ziet er dus nog goed uit ook... in het vervolg dus maar gewoon gaan gamen ipv hedendaagse audio CD's kopen ;)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 23-09 22:41

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

En dan ontbreekt in deze thread natuurlijk nog het commerciele pop-idool van de afgelopen jaren, Britney Spears. Zijnde in het bezit van de albums (god weet waarom :P) vond ik het tijd om deze totaal overmasterde zooi nog eens door te spitten. Verreweg de meeste nummers zijn een grote blokvorm, of hangen daar te dicht tegenaan, zodat er weinig informatie overblijft om een leuke uitspraak over te doen. Geheel volgens verwachting dus... echter, tot mijn grote schrik was er een nummer te vinden op nota bene de laatste CD 'in the Zone', wat nauwelijks het maximale volume haalde, namelijk 'Everytime'. _/-\o_
Dat mevrouw nu niet bepaald de beste zangstem heeft wisten we al, maar met de FFT van 'Everytime' wordt ook duidelijk waar nu precies het probleem zit (of een van de problemen, zo u wilt), er zit echt totaal geen vermogen in dat hoog. Enjoy!
Ik moet er wel nog even bijzeggen dat dit natuurlijk aan de mastering zou kunnen liggen... je hoort echter ook duidelijk dat als Britney omhoog moet met haar stem dat ie dan erg 'dun' wordt. Het zou natuurlijk ook een bewust effect kunnen zijn, hoewel onwaarschijnlijk, maar ik vond het toch nodig mijn eerdere uitspraak iets te nuanceren :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ac68256367a7213ca98694cc4f420472/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fc34c0afb041d9942cb207f813dc7dd4/thumb.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door OruBLMsFrl op 27-01-2007 11:04 . Reden: disclaimertje ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DJ Vincento schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 19:30:
Dat voorbeeld wat je geeft, is wel een voorbeeld van HEEL slordig masteren,ik zou je geld terugvragen voor die CD. :/
Mwah... CD is Barry White - The Collection uit 1988 met nummers uit de jaren 70, dus wat dat betreft kun je dan niet zo heel kritisch zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind je? :) ik wil je Kenny Burrell - Midnight Blue wel een keer laten horen. 1968 1963, een van de mooiste opnames die ik ken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 12:21:
Vind je? :) ik wil je Kenny Burrell - Midnight Blue wel een keer laten horen. 1968, een van de mooiste opnames die ik ken ;)
Mjah, ik heb ook wel supergoeie opnames van bijv Miles Davis uit de jaren '50 (of een Nina Simone), maar Barry White is toch wel van een iets ander kaliber :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je bedoelt dat ze toen ook al commerciële, snel geproduceerde pulp hadden? :P (niet dat ik BW stom vind of zo)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Zo. Weer even iets door AudaCity gehaald, Ben benieuwd hoe verantwoordelijk jullie dit vinden voor een metal-album:

Afbeeldingslocatie: http://www.yapser.nl/AmonAmarth.PNG

Het is heel hard en dynamiekloos, maar in principe perfect voor het genre. Kickdrums kunnen er op deze manier nog uitkomen (Wat ook te merken is :9) en splashes enzo hebben ook nog net hun ruimte om sja, te splashen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Yapser schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 20:35:
Zo. Weer even iets door AudaCity gehaald, Ben benieuwd hoe verantwoordelijk jullie dit vinden voor een metal-album:

[afbeelding]

Het is heel hard en dynamiekloos, maar in principe perfect voor het genre. Kickdrums kunnen er op deze manier nog uitkomen (Wat ook te merken is :9) en splashes enzo hebben ook nog net hun ruimte om sja, te splashen ;)
Het is wel een dynamiekloos blok, maar hij komt toch nauwelijks bij de 0 dB, alleen maar tijdens een kickdrum. Is zeker een netjes gemasterd vierkantblok :)

Maar metal-muziek is zelf ook dynamiekloos, het is gewoon een grote ruis van gitaren en drums, dus of er in de muziek zelf dynamiek zit is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Het is gewoon idd een en al stampen, maar dan vind ik nog wel dat zelfs dat een beetje fatsoenlijk gemasterd kan worden (Dit vind ik dan best fatsoenlijk voor tegenwoordige standaarden). Kickdrums moeten gewoon de sub in beweging houden en splashes moeten ook gewoon door de mix komen, bass moet gewoon lekker drammen. Juist wat deze CD doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je ziet aan de grafiekjes ook de evolutie van bands (en hun platenmaatschappijkeuze). Ik voeg de reële loudness/volume-metingen met mp3gain toe, zulke tools meten hoe hard muziek voor onze oren klinkt en bepaalt hoeveel dB het luider/zachter dan normaal (89dB) klinkt. Daarmee kan je alle nummers op normale loudness afregelen zodat je niet continue naar de volumeknop moet grijpen omdat bepaalde nummers overstuurd zijn.

Within Temptation was een tijdje bezig en na verloop van tijd zijn ze commercieel geworden (de gitaren worden zachter gedraaid op de albums tov hoe het in de concerten klinkt, hierdoor verliezen ze hun oorspronkelijke fans).

Enter (1997)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/wt-restless.jpg
Restless 95,7dB (6,7dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/wt-enter.jpg
Enter 95,8dB (6,8dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/wt-pearloflight.jpg
Pearl of Light 96dB (7dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/wt-candles.jpg
Candles 96,2dB (7,2dB oversturing)

The Dance (mini-CD 1998, deze opname heeft nogal wat achtergrondruis)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/wt-dance.jpg
The Dance 96,9 (7,9dB oversturing)

Mother Earth (2000, ze hadden gekozen om de gitaren zachter te zetten zodat ze een groter doelpubliek kunnen bereiken)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/wt-motherearth.jpg
Mother Earth 98,4dB (9,4dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/wt-icequeen.jpg
Ice Queen 96,8dB (7,8dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/wt-deceiveroffools.jpg
Deceiver of Fools 98,2dB (9,2dB oversturing)

The Silent Force (2004, de overstap naar een grote platenmaatschappij)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/wt-standmygrond.jpg
Stand My Grond 99,6dB (10,6dB oversturing) Een compromis tussen de dynamiek van de band en de loudness van de platenmaatschappij?

En eens zien hoe het bij Epica zit.

The Phantom Agony (2003)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/epica-sensorium.jpg
Sensorium 99dB (10dB oversturing) Ziet er nogal plat eruit.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/epica-cryforthemoon.jpg
Cry For The Moon 98,9dB (9,9dB oversturing) Platduwen, waar mogelijk.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/epica-facadeofreality.jpg
Facade of Reality 99,1dB (10,1dB oversturing) Platduwen, waar mogelijk.

Niet raar dat deze album nogal vermoeiend ervaren wordt.

Consign To Oblivion (2005)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/epica-thelastcrusade.jpg
The Last Crusade 96dB (7dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/epica-motheroflight.jpg
Mother of Light 96,2 (7,2dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/epica-consigntooblivion.jpg
Consign To Oblivion 95,8dB (6,8dB oversturing)

Ze keren terug naar 6 à 7 dB oversturing.

Eens zien hoe het zit bij Milk inc. (grootste dance-groep van België). Belgische dance-producers hebben de neiging om een volledig kant-en-klaar product bij de platenmaatschappij af te leveren. Ze moeten maar de CDR kopiëren.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/milkinc-lavache.jpg
La Vache (1997) 95,6dB (6,6dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/milkinc-inmyeyes.jpg
In My Eyes (1999) 96dB (7dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/milkinc-oceans.jpg
Oceans (1999) 95,8dB (6,8dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/milkinc-losinglove.jpg
Losing Love (1999) 96,7dB (7,7dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/milkinc-walkonwater.jpg
Walk On Water (2000) 97,2dB (8,2dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/milkinc-landoftheliving.jpg
Land of the Living (2000) 97,7dB (8,7dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/milkinc-livinalie.jpg
Livin' A Lie (2001) 97,3dB (8,3dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/milkinc-neveragain.jpg
Never Again (2001) 97,6dB (8,6dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/milkinc-wideawake.jpg
Wide Awake (2001) 98,1dB (9,1dB oversturing)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/milkinc-sleepwalker.jpg
Sleepwalker (2002) 96,5dB (7,5dB oversturing)

De recentere albums/singles heb ik niet om ermee te vergelijken. Milk Inc. heeft 10 jaar verjaardag gevierd en is in België succesvol geworden. Ze slaan erin om het Sportpaleis eigenhandig vol te krijgen. De nummers zijn niet volgeblazen tot aan de bovengrens, maar er wordt ook aan oversturing gedaan. Waarschijnlijk is dit een onderdeel van hun succesformule?

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 28-01-2007 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

rapture schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:37:
De nummers zijn niet volgeblazen tot aan de bovengrens. Waarschijnlijk is dit een onderdeel van hun succesformule?
Waarschijnlijk niet, want een gemiddelde luisteraar van ze doet dat niet op high-end spul maar op een simpele boombox. Verschil horen ze niet.

Hierbij presenteer ik u RHCP..

Afbeeldingslocatie: http://www.yapser.nl/rhcp_1984.PNG
in 1984 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.yapser.nl/rhcp_1990.PNG
in 1991 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.yapser.nl/rhcp_2006.PNG
en in 2006 :'( :(

[ Voor 23% gewijzigd door BHQ op 27-01-2007 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Wanneer gaan jullie stoppen met waveform viewing?
Ik ken Flip van Milk Inc. En ik weet wat hij technisch kan.
La Vache is letterlijk op paar uur in elkaar gegooid, dus veel mastering zal er niet op gebeurd zijn.
Of toch niet zo grondig als bij de laatste nummers. Maar op basis van de waveforms bepaal jij dat ze niet volgeblazen zijn? De stemmen zijn loeihard gecompresseerd en typische style van Milk Inc.
Een deel van hun succes zou ik het niet noemen, ze maken gewoon toegankelijke dance muziek.

Je kan iets laten clippen zonder dat het de 0db raakt hoor! Clippen op -6db gaat perfect, je ziet het alleen niet, maar toch noemen jullie dat beter dan iets wat de 0dB raakt. Straf.

Elke muzieksoort is anders, bij dance heb je pieken op telkens dezelfde maten terwijl dat bij rock totaal anders is; bv de distortion van de guitaren zorgt vanzelf wel voor een blokvorm. Daar zit geen dynamiek in, gewoon maar kabaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

multipasser schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 23:09:
Elke muzieksoort is anders, bij dance heb je pieken op telkens dezelfde maten terwijl dat bij rock totaal anders is; bv de distortion van de guitaren zorgt vanzelf wel voor een blokvorm. Daar zit geen dynamiek in, gewoon maar kabaal!
Err, als ik een microfoon zet voor een gitaarkabinet die leuk aan het distorten is, dan komen daar echt geen square waves uit. Rustige stukken (bijv. geen powerchords maar een solo of een stuk clean) zullen al helemaal niet een groot blok worden. Bij rock en andere soorten zie ik liever de kickdrum de pieken maken dan een gitaar die veel te hard is opgenomen/ingemixt.. (Hoihoi SOAD!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je kan iets laten clippen zonder dat het de 0db raakt hoor! Clippen op -6db gaat perfect, je ziet het alleen niet, maar toch noemen jullie dat beter dan iets wat de 0dB raakt. Straf.
0dB raken betekent 9 kansen op 10, dat het over 0dB gaat en er wordt een stuk afgevlakt/afgekapt/afgerond/...

Je kan idd krachtig oversturen en de toppen zodanig afronden dat het netjes onder 0dB blijft. Dit kunnen we van de waveforms niet afleiden, daarvoor zal ik vannacht loudness/oversturings-dB's opmeten met een tool zoals mp3gain. Dan kan ik het aantal dB-oversturing bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even de topic door gelezen.
Ik vind de cd's ook beroert van tegenwoordige.
Mijn opa heeft cd's liggen van de jaren 70\80\90 muziek en ook klassiek.
Dit zijn al ouwe cd's maar kwa geluid is alles goed aanwezig en in verhouding.
Vooral met klassiek kan je het verschil erg merken (zelfde muziek alleen nieuwe cd's van de winkel)

Nu vraag ik me af? doen ze dit nu ook met dvd muziek (concerten en anderen soorten clips)
Ik merk dat bij films ook al de audio achteruit gaat (veel laag word verwerkt)

Je kan tegenwoordige net zogoed van een torrit binnen halen en heb je bijna de zelfde kwaltijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 23:37:
Dit zijn al ouwe cd's maar kwa geluid is alles goed aanwezig en in verhouding.
Juist toen CD's uit waren werd er gebruik gemaakt van de dynamiek. Tegenwoordig totaal niet meer..
Nu vraag ik me af? doen ze dit nu ook met dvd muziek (concerten en anderen soorten clips)
Ik merk dat bij films ook al de audio achteruit gaat (veel laag word verwerkt)
Volgens mij hebben al die studio's afgesproken standaarden. Dat er dan bijv. leuk een basboost achteraan word gegooid, sja. Het is verschrikkelijk vervelend, maar sja, de massa...
Je kan tegenwoordige net zogoed van een torrit binnen halen en heb je bijna de zelfde kwaltijd
Je doelt op een torrent? CD rips kunnen gewoon 100% indentiek zijn aan de CD. Zelfs met fatsoenlijk gemasterde CD's (Veel succes met vinden anno 2007..) kan je gewoon een 1 on 1 kopie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yapser schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:47:
[...]

Waarschijnlijk niet, want een gemiddelde luisteraar van ze doet dat niet op high-end spul maar op een simpele boombox. Verschil horen ze niet.
Het is dan ook sinds de laatste tijd dat 'audiofielen' ineens heavy metal en rock als RHCP moeten beluisteren op high-end spul alsof het klassiek is. Rock, of in het geval van de RHCP top-40 / stadionrock staat zowiezo al niet bekend als muziek van dynamiek waarin je details moet kunnen horen. Als die rare mastering eraf moet.. geldt dit ook net zo goed voor distortion, phasers en flanger effecten die de muziek aantasten.

Waarom zijn dat soort effecten wel geaccepteerd en is een opgepompte mastering ineens het einde van de wereld?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:28:
[...]
Het is dan ook sinds de laatste tijd dat 'audiofielen' ineens heavy metal en rock als RHCP moeten beluisteren op high-end spul. Rock, of in het geval van de RHCP top-40 / stadionrock staat zowiezo al niet bekend als muziek van dynamiek waarin je details moet kunnen horen.
Het gaat erom dat er wel ooit dynamiek in heeft gezeten. Wat boeit de soort muziek? Metallers kunnen ook best audiofiel zijn. Dat het wel vrijwel continu dynamiekloos gerag is wil niet zeggen dat de mix wel fatsoenlijk moet zijn. Zoals eerder: die enorm grote kickdrums zijn er niets voor niets, op een drum worden de splashes heus niet voor niets aangeramd. De basgitaar word niet bespeeld omdat dat leuk op het podium staat. Dat moet gewoon ook hoorbaar zijn. Een bijv. metal nummer ziet er heel anders uit dan een stuk klassiek als je ernaar gaat kijken, absoluut. Dan moet het alsnog gewoon fatsoenlijk gemasterd zijn en niet loudness-based. Een opname met headroom (al is het maar een klein beetje, ik refereer weer naar m'n screenie) klinkt veel gaver dan eentje die doodgecompressed is.
Als die rare mastering eraf moet.. geldt dit ook net zo goed voor distortion, phasers en flanger effecten die de muziek aantasten.
Dat zijn effecten waarvoor de artiest zelf kiezen om ze toe te voegen. Dat is gewoon een deel van de muziek / het instrument.
Waarom zijn dat soort effecten wel geaccepteerd en is een opgepompte mastering ineens het einde van de wereld?
Het ene hoort gewoon bij de muziek en er is door de muzikant gekozen dit erin te zetten. Om clippende mastering heeft compleet niemand gevraagd.

@onder: quote even het deel van de persoon waarop je wil reageren, maakt het iets handiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je daar geen hoofdpijn van krijgt? Ruimte voor rust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een beetje een luie vraag, maar welke albums van de RHCP zijn wel goed opgenomen? Volgens mij is Blood Sugar Sex Magik er één of niet; ben eens van plan om ze origineel te halen, de rest blijven wel mp3tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Alles tot ~1995 is goed gemasterd. Alles na 1999 is sowieso een ramp. Valt me overigens op dat "By The Way" niet een enorm clippend braksel is als Californication is maar gewoon enorm kut klinkt.

Alles van het album dat dezelfde naam draagt als te band tot One Hot Minute (1995) is veilig. Of er moeten al clippende remasters zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yapser schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:37:
[...]

Het gaat erom dat er wel ooit dynamiek in heeft gezeten. Wat boeit de soort muziek? Metallers kunnen ook best audiofiel zijn. Dat het wel vrijwel continu dynamiekloos gerag is wil niet zeggen dat de mix wel fatsoenlijk moet zijn. Zoals eerder: die enorm grote kickdrums zijn er niets voor niets, op een drum worden de splashes heus niet voor niets aangeramd. De basgitaar word niet bespeeld omdat dat leuk op het podium staat. Dat moet gewoon ook hoorbaar zijn. Een bijv. metal nummer ziet er heel anders uit dan een stuk klassiek als je ernaar gaat kijken, absoluut. Dan moet het alsnog gewoon fatsoenlijk gemasterd zijn en niet loudness-based. Een opname met headroom (al is het maar een klein beetje, ik refereer weer naar m'n screenie) klinkt veel gaver dan eentje die doodgecompressed is.
Het is maar net wat je er als band mee wil. Wil je de luidste band zijn dan zul je het naast de muziek ook wel in dit soort middelen zoeken. Dat metal dan nog vermoeiender klinkt maakt dan in dat geval niet zoveel meer uit. Het is toch al nooit luistermuziek geweest.

Zo'n band verwacht niet dat een luisteraar met z'n oor op de speaker hangt, het stuk als een meesterwerk van bach wordt nagekeken. Nee, dat moet gewoon hard.. en het liefst nog harder dan hard.

In de popmuziek worden alle trucendozen opengetrokken om er maar uit te springen, ik zag hier zelfs een album van Kane genoemd worden. Nu kan er veel beweerd worden, maar ik geloof echt niet dat men de muziek ineens wel gaat waarderen zonder deze trucage. Een blok als wave is bij deze band wel het laatste waar ik me aan zou storen.

Ik heb hier b.v. meerdere CD's van New Order, waarvan de jaren '80 uitvoeringen met de techniek van de jaren '80 afgemixed is. Daarnaast een recente uit 2003 die in deze tijd past en die waarschijnlijk ook wel in het bovenstaande rijtje waveforms terecht kan. Wordt de muziek er minder om? De inhoud blijft iig gelijk en zolang dat het geval is stoor ik me niet aan de afwerking.
Dat zijn effecten waarvoor de artiest zelf kiezen om ze toe te voegen. Dat is gewoon een deel van de muziek / het instrument.
Afwerking is ook een deel van de muziek en in ieder tijdperk ontdekt men weer nieuwe mogelijkheden. Het jaren '60 stereobeeld, de jaren '80 snaredrum met nagalm. Overal zijn wel voor of tegenstanders van. En al die trucage kun je nu ook toepassen, dat is het leuke van muziek. Er bestaat geen standaard voor.
Het ene hoort gewoon bij de muziek en er is door de muzikant gekozen dit erin te zetten. Om clippende mastering heeft compleet niemand gevraagd.
Als de band er niet tevreden mee was dan had het album niet in de schappen gelegen. Reken maar dat de bandleden van de RHCP de uiteindelijke versie ook te horen hebben gekregen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 01:27:
[...]
'Klinkt veel gaver' is iets wat persoonlijk is.
Absoluut :)
Dat metal dan nog vermoeiender klinkt maakt dan in dat geval niet zoveel meer uit. Het is toch al nooit luistermuziek geweest.
Je hebt alleen last van je nek hoor ;) Maar probeer eens naar Dummy Burger te luisteren, het recente werk is echt onmogelijk aan te horen. En dat is omdat het een clippende bende is.
Zo'n band verwacht niet dat een luisteraar met z'n oor op de speaker hangt, het stuk als een meesterwerk van bach wordt nagekeken. Nee, dat moet gewoon hard.. en het liefst nog harder dan hard.
Zo gaat het helaas, maar als het nét wat minder luid is zodat oa. kicks erdoor kunnen komen, dan had het kunnen klinken zoals waarschijnlijk de echte intentie was. Jammer dat bands zo snel tevreden zijn, gaat duidelijk alleen om de centen..
In de popmuziek worden alle trucendozen opengetrokken om er maar uit te springen, ik zag hier zelfs een album van Kane genoemd worden. Nu kan er veel beweerd worden, maar ik geloof echt niet dat men de muziek ineens wel gaat waarderen zonder deze trucage. Een blok als wave is bij deze band wel het laatste waar ik me aan zou storen.
Dit vind ik dan wel weer een voorbeeld waarbij de 'verminking' niet veel zal uitmaken. Er zullen vast wel audiofielen zijn die Keane weten te waarderen, maar niet veel..
Ik heb hier b.v. meerdere CD's van New Order, waarvan de jaren '80 uitvoeringen met de techniek van de jaren '80 afgemixed is. Daarnaast een recente uit 2003 die in deze tijd past en die waarschijnlijk ook wel in het bovenstaande rijtje waveforms terecht kan. Wordt de muziek er minder om? De inhoud blijft iig gelijk en zolang dat het geval is stoor ik me niet aan de afwerking.
Niets op tegen te brengen / mee eens te zijn ;)
Afwerking is ook een deel van de muziek en in ieder tijdperk ontdekt men weer nieuwe mogelijkheden. Het jaren '60 stereobeeld, de jaren '80 snaredrum met nagalm. Overal zijn wel voor of tegenstanders van. En al die trucage kun je nu ook toepassen, dat is het leuke van muziek. Er bestaat geen standaard voor.
Met effects tijdens de opname moet de band het dan ook eens zijn en dit is er dan ook gewoon in geknald omdat de band dat wilde. Neemt niet weg dat Hendrix liever z'n channel knopje op de middenstand kon laten tho. Het is gewoon onderscheid tussen hoe de muziek opgenomen is (de keus van de band die het zo wil maken) en de verminking die er achteraf mee gebeurt (Compression, limiting, brickwalling, de hele mikmak en uiteindelijk het geheel te hard op CD knallen..)
Als de band er niet tevreden mee was dan had het album niet in de schappen gelegen. Reken maar dat de bandleden van de RHCP de uiteindelijke versie ook te horen hebben gekregen. :)
Ik geloof niet dat RHCP met Californication en By The Way tevreden zijn. Over de verkoopcijfers misschien.. Ze hebben ook geen inbreng daarin lijkt me. Anders waren er toch wel iets meer fatsoenlijke opnames op de markt..

[ Voor 7% gewijzigd door BHQ op 28-01-2007 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik dacht.. het is 1.50 's nachts.. ipv previewen, gooi ik m'n post erin. en wijzig 'm daarna nog wel even door iets eruit te halen wat minder relevant is voor de discussie :P
Je hebt alleen last van je nek hoor, doof ben je toch al al als metaller ;)
haha idd :D
Zo gaat het helaas, maar als het nét wat minder luid is had het kunnen klinken zoals waarschijnlijk de echte intentie was.
Je zou het als luisteraar soms misschien wel willen, maar het is moeilijk om daar iets over te zeggen. :)
Dit vind ik dan wel weer een voorbeeld waarbij de 'verminking' niet veel zal uitmaken. Er zullen vast wel audiofielen zijn die Keane weten te waarderen, maar niet veel..
Keane is wel ok.. al ken ik die alleen een beetje van een live 8 optreden. Ik bedoel dat bandje van ene Dinand. :P
Met effects tijdens de opname moet de band het dan ook eens zijn en dit is er dan ook gewoon in geknald omdat de band dat wilde. Neemt niet weg dat Hendrix liever z'n channel knopje op de middenstand kon laten tho. Het is gewoon onderscheid tussen hoe de muziek opgenomen is (de keus van de band die het zo wil maken) en de verminking die er achteraf mee gebeurt (Compression, limiting, te hard op CD knallen..)

[...]

Ik geloof niet dat RHCP met Californication en By The Way tevreden zijn. Over de verkoopcijfers misschien..
De RHCP zijn eigenlijk ook een band van de jaren '90 generatie die naast deze 'doelgroep' ook weer een nieuwe wil aanspreken. En eigenlijk is ze dat best goed gelukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De oversturingsmetingen zijn toegevoegd: rapture in "Kwaliteit cd's tegenwoordig belabberd"

Kan Yapser de metingen op de oude RHCP-albums doen? De wav's omzetten naar mp3 en door mp3gain laten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer gaan jullie stoppen met waveform viewing?
Zodra mensen als jij stoppen met beweren dat er niks aan de hand is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mjah ik heb de reactie ook gelezen en mijn wenkbrauwen fronsten.

Ten eerste zegt een waveform JUIST heel veel. Er is goed te zien wanneer is luider wordt, wanneer er pieken zijn etc. (leuk bij Loreena mckennit om te zien hoe hard bv de zang toeneemt)

Zegt dus een hele hoop over dynamiek. Als alles op hetzelfde niveau blijft, kun je dus wel zeggen dat de dynamiek niet al te groot is.

Wat ik overigens niet begrijp is dat als iets snel moet worden opgenomen, en dus weinig geremasterd is, dat een soort "excuus" is voor het slechte dynamisch bereik (clippen etc)

Volgens mij heeft dat met een slechte opname techniek te maken. volgens mij is de bedoeling dat je je zo weinig mogelijk het originele signaal aantast om een goede copy te hebben.

En als je signaal al minder dan 0dB een pure blokgolf is, dan moet je toch gaan afvragen of er iets niet is is.
Ik heb al dikwijls elektrische gitaren opgenomen (speel overigens zelf ook) en het klopt dat ze wat "Vervormder" zijn (gek heh :P) maar een blok golf zie je absoluut niet.

wat overigens ook ene leuk plaatjes geeft (kan ik nu fftjes niet showen) is muziek van guns n roses.
Waar volgens mij een dikke compressor op zit, alles blijft op een bepaald punt steken...

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 30-01-2007 10:17 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

B_FORCE schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:15:
Zegt dus een hele hoop over dynamiek. Als alles op hetzelfde niveau blijft, kun je dus wel zeggen dat de dynamiek niet al te groot iser geen dynamiek is.
Volgens mij heeft dat met een slechte opname techniek te maken. volgens mij is de bedoeling dat je je zo weinig mogelijk het originele signaal aantast om een goede copy te hebben.
Opnames worden wel goed afgeleverd (zie bijv. Stadium Arcadium op Vinyl, da's een goede opname op de glitch in Dani na), alleen ze worden gruwelijk hard verziekt bij het record label. Er wordt niet meer naar het resultaat geluisterd lijkt het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Yapser schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:52:
[...]

[...]

Opnames worden wel goed afgeleverd (zie bijv. Stadium Arcadium op Vinyl, da's een goede opname op de glitch in Dani na), alleen ze worden gruwelijk hard verziekt bij het record label. Er wordt niet meer naar het resultaat geluisterd lijkt het..
Ben ik helemaal met je eens.

Ik had het puur over het feit dat er gezegd werd dat er van te voren (voor de mixing dus) al geclipt signaal is.

foute boel lijkt me dat dan :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort komt de nieuwe cd van Bloc Party uit, en hij is al te beluisteren op hun Myspace. Nu heb ik de nummers even beluisterd en door Audacity gehaald. En het ziet er netjes uit moet ik zeggen, nu is het natuurlijk even afwachten of het ook daadwerkelijk zo op de cd gaat komen, maar dat lijkt me wel. Even een voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hoebe334/WhereIsHomeKlein.jpg

Kheb er niet zoveel verstand van, maar ik hoor (en zie) dynamiek ;) Nou is dat in hun muziek ook wel vrij belangrijk, dus het zou ook wel logisch zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Dat ziet er (tot iets voor de helft waar het een groter blok wordt) erg netjes uit. het is hard maar raakt iig. de grens niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Merkte dit zelf ook al bij de laatste cd van Muse. Het klinkt echt vreselijk. Gewoon vette distortion/clipping. Ik dacht even dat het ergens anders aan lag...... en wilde serieus de cd gaan kopen. Maar nu ik dit lees en de cd van Muse ook in het lijstje zie ga ik dat toch maar niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

die CD van Muse is idd. nog verschrikkelijker dan Californication bijna. Die 'klopjes' in het begin van Exo-Politics waren ooit kickdrums schijnt..

Overigens, "A Bigger Bang" (alweer wat ouder idd) van Rolling Stones is ook heel erg beroerd opgenomen/gemasterd. Niet verwacht van zo'n band..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Bah... Ik zit momenteel 'Once' van Nightwish te luisteren (CD dus) en die klinkt echt belabberd. Heb geen zin om te rippen, waveformpjes te maken enz, dus geen idee hoe het eruitziet, maar ik zit me momenteel echt te ergeren dat ik hier voor betaald heb :(
Enorm kil geluid (vast enorm veel hoog erin ofzo :P) geen dynamiek, maar vooruit, het is metal dus het is ze vergeven :P Weinig tot geen stereobeeld ook.
Gewoon brak dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Voorbeeldje van goed gemasterde CD's die ik recent gekocht heb:

Breakfast in America - Supertramp
The Devinitieve - Foreigner

Voorbeeldje van slecht gemasterde CD's die ik recent gekocht heb:

Legends - ToTo
Greatest Hits - Boston (deze is echt bagger)
Radio 538 Smash Dance Hits ( Ook van een CD met dance hits mag je kwaliteit verwachten)
Hitzone best of 2006 ( Cd is van mijn zusje, maar ook van top 40 muziek mag je kwaliteit verwachten voor je geld)
Heavy Heavy Hits - Madness ( Gaat nog wel maar niet perfect, erg leuk muziek trouwens, aanrader!)

Het lijstje met slecht gemasterde CD's is toch aardig groter.

[ Voor 5% gewijzigd door DJ Vincento op 02-02-2007 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ik heb net een oude CD van Mike Batt door Audacity gedaan. Heel erg netjes, dat in ieder geval!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~boek0030/Pics/Agadir-small.jpg
(klikbaar)

Het komt vaak tot net op de helft. Ofwel, je moet de boel wat hadrer zetten, maar clipping is iets waar je je niet druk om heft te maken :)

[ Voor 25% gewijzigd door Boekster op 10-02-2007 21:13 ]

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Dit is een nummer van Chamillionaire - Radio Interruption. Het is een rap nummer, volgensmij ziet dit er wel redelijk goed uit. :)

Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/5733/chamillionarepk2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Mastasidaz op 10-02-2007 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Mastasidaz schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:09:
Dit is een nummer van Chamillionaire - Radio Interruption. Het is een rap nummer, volgensmij ziet dit er wel redelijk goed uit. :)

[afbeelding]
Het is sowieso een dynamiek rijk geluid aan dat plaatje te zien. Alleen de pieken gaan wel gevaarlijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 13-09 20:09

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Wormaap schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 00:19:
Bah... Ik zit momenteel 'Once' van Nightwish te luisteren (CD dus) en die klinkt echt belabberd. Heb geen zin om te rippen, waveformpjes te maken enz, dus geen idee hoe het eruitziet, maar ik zit me momenteel echt te ergeren dat ik hier voor betaald heb :(
Enorm kil geluid (vast enorm veel hoog erin ofzo :P) geen dynamiek, maar vooruit, het is metal dus het is ze vergeven :P Weinig tot geen stereobeeld ook.
Gewoon brak dus :P
Vreemd, ik heb die CD ook, en ik zit even te kijken in Audition en tegelijk naar Pinguin Audio Meter (zeer handige tool om snel te zien of muziek "stuk" is). De correlation-meter (meestal rond de +0.5) en stereo-meter zijn het met me eens dat er wel degelijk een fatsoenlijk stereo beeld in zit. En zo hoor ik het ook op mijn installatie. Daarnaast is in het nummer "Wish I had an angel" wel een limiter gebruikt op -0.2 dB voor zover ik snel kan zien.
Als ik naar de waterval kijk, of naar het spectrum, dan zie ik geen vreemde dingen (tv noice oid) en de cd klinkt dan ook prima. (moet wel toegeven dat alle metal hier pas lekker is gaan klinken na alle drastische aanpassingen in mijn audio systeem)

Let wel dat het juist voor metal funest is als je deze muziek (al dan niet onbewust) gaat up-samplen naar 48k (wat bv de sb-live serie en de oude audigy standaard doet omdat dit in de hardware vast zit, evenals veel terratec kaarten). Daarnaast is deze muziek door de enorme bult hogere harmonische van de gitaren een ramp voor een cd-speler met OP-amps in de uitgangstrap en zal deze continu tegen zijn slew-rate aanhangen wat het signaal echt doet vervormen... Lang leven uitgangstrappen zonder feed-back :>

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe maken jullie waveform's, gewoon cd naar mp3 rippen en dan laden in audacity en daar een screenshot van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
De CD vervormt ook niet, de overall sound is gewoon niet mooi (naar mijn mening)
De zang wordt verborgen achter een muur van gitaren die klinken als een bult ruis enz.
Verder waag ik te betwijfelen of mijn Rega Apollo upsamplet (heb de CD origineel :P)
Of'ie opamps in de uitgangstrap heeft zou ik echt niet weten, maar't is naar mijn idee toch wel een vrij aardige CD-speler :P
Dan vind ik de overall sound van bijvoorbeeld Epica - The Phantom Agony een stuk prettiger, geen idee in hoeverre die clipt ofzo, maar hij klinkt in ieder geval een heel stuk minder kil. Once vind ik sinds ik deze set heb echt enorm tegenvallen qua sound.

Edit@2ndbest: Inderdaad gewoon rippen (liefst naar FLAC of WAV natuurlijk) en dan openen en een screenshot maken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 11-02-2007 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Raven- schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:44:
Merkte dit zelf ook al bij de laatste cd van Muse. Het klinkt echt vreselijk. Gewoon vette distortion/clipping. Ik dacht even dat het ergens anders aan lag...... en wilde serieus de cd gaan kopen. Maar nu ik dit lees en de cd van Muse ook in het lijstje zie ga ik dat toch maar niet doen.
Ik vind die cd te vermoeiend om naar te luisteren, er zit geen rust in. na een paar nummers zet ik wat anders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze

MidiMaze

Wormaap schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:10:
De CD vervormt ook niet, de overall sound is gewoon niet mooi (naar mijn mening)
De zang wordt verborgen achter een muur van gitaren die klinken als een bult ruis enz.
Verder waag ik te betwijfelen of mijn Rega Apollo upsamplet (heb de CD origineel :P)
Of'ie opamps in de uitgangstrap heeft zou ik echt niet weten, maar't is naar mijn idee toch wel een vrij aardige CD-speler :P
Dan vind ik de overall sound van bijvoorbeeld Epica - The Phantom Agony een stuk prettiger, geen idee in hoeverre die clipt ofzo, maar hij klinkt in ieder geval een heel stuk minder kil. Once vind ik sinds ik deze set heb echt enorm tegenvallen qua sound.
Ik neem even aan dat je deze hebt? http://www.gt-audio.fr/banc_p1.php?id=302 , in dat geval heb je en op-amps in je uitgangs trap, en ook nog eens elco's ... (beide kan beter, op DIY-audio zijn legio mogelijkheden te vinden om dat aan te pakken :))

D'OH, ik bedoelde over-samplen! Up-samplen is geen probleem, hierbij sample je up met een veelvoud, bv 4 keer oid. Dit is geen probleem omdat je lineair kan interpoleren. Het probleem ontstaat als je gaat over-samplen met een niet geheel getal (dus van de 44.1 naar 48).
Een flatgenoot van me heeft een Sony ES speler staan, en daarop klinkt het in vergelijking met mijn Marantz als een grote wollige bende en de bekkens als een stuk blik...
Met mn Marantz heb ik niet dat de zang verborgen gaat achter de rest maar juist netjes op de voorgrond.

[ Voor 0% gewijzigd door MidiMaze op 11-02-2007 12:28 . Reden: beter lezen ]

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Iets veranderen aan de speler heb ik momenteel weinig zin in, 't ding heeft genoeg gekost en er zit nog garantie op (Tweakerspirit ten top, ik weet't :P) en above all: Ik vind't een superspeler, die ook erg goed past bij de rest van de set. Once is dan ook een van de weinige CD's die ik echt tegen vind vallen, ik mis voornamelijk een stuk 'warmte' en de CD klinkt in mijn oren erg druk, terwijl andere CD's, of het nou jazz, klassiek of metal is, juist erg prettig zijn. Zal voor een deel ook wel met smaak te maken hebben, maar ik vind't 3 keer niks qua productie :P
Het nieuwste Therion-album (Gothic Kabbalah) wat qua stijl toch wel enigszins vergelijkbaar is, en zelfs bij het zelfde label zit, vind ik als voorbeeld ook'n stuk fijner klinken (nog steeds niet briljant, maar what the heck, het blijft een metal-CD :P)

[ Voor 18% gewijzigd door Wormaap op 11-02-2007 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze

MidiMaze

Als ie binnen de garantie valt zou ik het idd ook niet doen :)
Ik zal die cd eens op zoeken. Btw, cd's van Dragonforce zou ook goed gemasterd.
Edit : cd net gevonden in FLAC, straks ff bakken met mn externe op stoeptegel geplaatste Plextor :P...

[ Voor 26% gewijzigd door MidiMaze op 11-02-2007 12:44 ]

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

MidiMaze schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:41:
Als ie binnen de garantie valt zou ik het idd ook niet doen :)
Ik zal die cd eens op zoeken. Btw, cd's van Dragonforce zou ook goed gemasterd.
Edit : cd net gevonden in FLAC, straks ff bakken met mn externe op stoeptegel geplaatste Plextor :P...
Stoeptegel?

Heiden! Weet je niet hoeveel staande golven zo'n ding creëert? De azimuth-correctie raakt zo helemaal van slag! Je moet puur marmer gebruiken, de kromming van het clark-veld wordt weer tenietgedaan door de loodkristallen in het marmer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze

MidiMaze

Ik zorg ook eerst dat er geen mensen meer op de stoep lopen :P

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Ik beluister regelmatig via mijn HD 580 Sennheiser koptelefoon muziek en dacht wat klinken sommige cd`s vermoeiend. Nu land ik in dit toppic en val om van verbazing.

Ik denk dat ik hier een voorbeeld heb wat dus ook behoorlijk niet klopt:
geluid klinkt op die momenten behoorlijk over de top.

Afbeeldingslocatie: http://img155.imagevenue.com/loc16/th_01507_Image5_122_16lo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij 31.168 is ie inderdaad aardig afgekapt. Voor de rest lijkt het wel mee te vallen. Ben het wel met je eens dat die cd van John Legend erg vermoeiend klinkt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Ik heb weer een bagger-sound CD toe te voegen aan het lijstje:

Nevermind - Nirvana

Net gister gekocht in groningen-stad.

Muzikaal gezien is het heel aardig, maar het geluid :'( :'( :'(
Ik heb echt het gevoel dat ik naar een 128 kb/s Mp3 zit te luisteren, een beetje erg veel bass, een gigantisch slap hoog, hihats klinken gewoon niet meer als hi-hats, maar als wc-papier die langs je reet haald, totaal geen dynamiek. En daar betaal je 10 euro voor, belachelijk. Ik voel me gewoon verneukt, al had ik dit wel weer aan kunnen zien komen.

En er zullen wel mensen zijn die zeggen dat het moeilijk is Hard Rock op te nemen, maar dat is absolute onzin. Ik heb hier genoeg hard rock liggen ( AC/DC , Foreigner, Dire Straits) die wel goed en dynamiek rijk klinkt.

Weet iemand of de oudere elpee's van Nirvana wel goed klinken? Zoja, Dan ga ik gelijk op jacht naar de elpee's, want de muziek is zelf :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ Vincento schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:41:
Ik heb weer een bagger-sound CD toe te voegen aan het lijstje:

Nevermind - Nirvana

Net gister gekocht in groningen-stad.

Muzikaal gezien is het heel aardig, maar het geluid :'( :'( :'(
Ik heb echt het gevoel dat ik naar een 128 kb/s Mp3 zit te luisteren, een beetje erg veel bass, een gigantisch slap hoog, hihats klinken gewoon niet meer als hi-hats, maar als wc-papier die langs je reet haald, totaal geen dynamiek. En daar betaal je 10 euro voor, belachelijk. Ik voel me gewoon verneukt, al had ik dit wel weer aan kunnen zien komen.

En er zullen wel mensen zijn die zeggen dat het moeilijk is Hard Rock op te nemen, maar dat is absolute onzin. Ik heb hier genoeg hard rock liggen ( AC/DC , Foreigner, Dire Straits) die wel goed en dynamiek rijk klinkt.

Weet iemand of de oudere elpee's van Nirvana wel goed klinken? Zoja, Dan ga ik gelijk op jacht naar de elpee's, want de muziek is zelf :9~
Nevermind lijkt me wel naar wens van de band afgemixed. In die tijd waren zelfs dance-nummers nog niet voorzien van stevige compressie. Het is net als One van Pearl Jam niet echt een album die je niet draait om de verfijnde details.

Die hihats klinken gewoon zo omdat het iets is wat bij de grunge hoort, op eerdere Nirvana albums klinkt dat niet veel beter. Wellliswaar een andere stijl.. maar neem het album St. Anger van Metallica, waarbij Lars Ulrich als een idioot op een snaredrum zit te harken die klinkt als een conserveblik. Dat wordt er op een LP niet veel beter op.

Als je houd van detail waarbij je het ademen van kobain, het achtergrondgeschuif en fretgeluid kunt horen dan kun je beter gaan voor het 'Unplugged in New York' album van ze. Maar ja, dat is toch wat meer laidback en dus ook minder vermoeiend.
En daar betaal je 10 euro voor, belachelijk. Ik voel me gewoon verneukt
10 euro is een hele mooie prijs. dat is bij het album van Nirvana zo'n beetje 1 euro per track. In de alternatieve platenzaken die ik weleens bezoek varieert het van 7,50 t/m 20 euro. Die van 20 euro zijn vaak onafhankelijke labels van de artiest zelf. Tzadik van John Zorn is b.v. zo'n label.

In de platenzaak kun je trouwens alles wat je koopt eerst beluisteren. Zo kom je nooit met iets thuis waarbij je achteraf denkt 'had ik het nu maar nooit gekocht'. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 22:15:
waarbij Lars Ulrich als een idioot op een snaredrum zit te raggen die klinkt als een conserveblik.
*proest* :D

St. Wanker is idd. een album dat gigantisch bagger gemasterd is maar ook in de studio gewoon belabberd is opgenomen. Om nog maar niet over de content zelf gesproken als de CD wel fatsoenlijk was opgenomen. Ze hebben fatsoenlijker spul geproduceerd tot 1990 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yapser schreef op zondag 25 februari 2007 @ 23:00:
[...]

St. Wanker is idd. een album dat gigantisch bagger gemasterd is maar ook in de studio gewoon belabberd is opgenomen. Om nog maar niet over de content zelf gesproken als de CD wel fatsoenlijk was opgenomen. Ze hebben fatsoenlijker spul geproduceerd tot 1990 ongeveer.
Bij Metallica is de inspiratie al lang verdwenen, tegenwoordig hebben ze zelfs een personal coach dus dat niveau dat ze vroeger haalden zullen ze waarschijnlijk wel nooit meer halen. Volgens de band was St. Anger ook zo gecompliceert dat men er geen gitaarsolo's in kon verwerken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:45
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 23:09:
[...]

Bij Metallica is de inspiratie al lang verdwenen, tegenwoordig hebben ze zelfs een personal coach dus dat niveau dat ze vroeger haalden zullen ze waarschijnlijk wel nooit meer halen. Volgens de band was St. Anger ook zo gecompliceert dat men er geen gitaarsolo's in kon verwerken :?
Tja, het is natuurlijk verdomd lastig om de opnamesessies te plannen zo tussen de pedicure- en schoonheidsbehandelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Yapser schreef op zondag 25 februari 2007 @ 23:00:
[...]

St. Anger is idd. een album dat gigantisch bagger gemasterd is maar ook in de studio gewoon belabberd is opgenomen. Om nog maar niet over de content zelf gesproken als de CD wel fatsoenlijk was opgenomen. Ze hebben fatsoenlijker spul geproduceerd tot 1990 ongeveer.
Behoorlijk ongefundeerd dat het belabberd is opgenomen. Lijkt me niet dat ze dat compleet anders gedaan hebben dan voorgaande albums.. En na 1990 hebben ze zeker nog goede albums/nummers gemaakt. De albums Load en Reload bijvoorbeeld.
Of de nummers van St. Anger je trouwens bevallen is behoorlijk persoonlijk en net zo zinloos als iemand die naar Trance luistert uitfoeteren vanwege zijn smaak... :) Toch Yapsie? :w
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 23:09:
[...]

Ze hebben geen Personal Coach. Dat was een Therapeut die ze hielp. En het niveau dat ze vroeger haalden kunnen ze nog steeds. Alleen nu doen ze het zonder elke avond dronken te zijn. En als zij er geen gitaarsolo's in willen stoppen, dan doen ze dat toch lekker niet? :?
PHiXioN schreef op zondag 25 februari 2007 @ 23:38:
[...]

Tja, het is natuurlijk verdomd lastig om de opnamesessies te plannen zo tussen de pedicure- en schoonheidsbehandelingen
En hier spreekt mister Rock&Roll himself? :X

Nofi hoor, maar het is zo simpel om maar even wat 'flames' richting Metallica te maken omdat ze het niet doen zoals veel mensen het willen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu:

Red hot chili peppers - Stadium arcadium.
Vinyl rip (lossles)

Met dit commentaar:
Yes, it is quieter, but there has been NO COMPRESSION done to these recordings.
This is a first-play (right out of the wrapper) vinyl recording.

Ik zal als ik hem binnen heb even een waveform screen posten. Ik hoop dat ik nu eindelijk naar de rhcp kan luisteren zonder me te irriteren. Tenminste ik irriteer me aan van alles sinds ik die cd hier terug vond in dit topic.

Overigens is het formaat .flac.bc waarmee ik geheel onbekend ben. Het klinkt niet als iets dat itunes gaat ondersteunen :)

Heeft iemand hier hoop dat dit beter zal klinken dan de echte cd?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Ik heb ze beide en ik vind de CD (ondanks het geclip) toch wat 'beter' klinken.. De vinyl vind ik vrij dof/saai (weinig high iig), de CD is veeel te hard en kraakt. Als Hoffman nou de CD had gemastered..

Flac is af te spelen met oa. foobar2000.
Satch schreef op maandag 26 februari 2007 @ 00:46:
[...]

Behoorlijk ongefundeerd dat het belabberd is opgenomen. Lijkt me niet dat ze dat compleet anders gedaan hebben dan voorgaande albums..
Neuh, expres de drum als een blikje cola laten klinken is niet compleet anders :z
En na 1990 hebben ze zeker nog goede albums/nummers gemaakt. De albums Load en Reload bijvoorbeeld.
True, maar die was ik ff vergeten.
Of de nummers van St. Anger je trouwens bevallen is behoorlijk persoonlijk
Hmja, maar noem 3 mensen die St. Anger kunnen aanhoren. Waar mag ik m'n prijs in ontvangst nemen?
en net zo zinloos als iemand die naar Trance luistert uitfoeteren vanwege zijn smaak... :) Toch Yapsie? :w
Sssssh, alleen met meuk die uit mobiele telefoons komt :P

[ Voor 70% gewijzigd door BHQ op 26-02-2007 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://arne.bluearena.com/diversen/coldplay.jpg

Een eerlijk topic verdiend een eerlijke vergelijking, ik had dit al eens voorgesteld maar daar is men verder niet op ingegaan. In plaats van een Mp3 direct te openen heb ik een CD via de line-in opgenomen. Alleen op deze manier kan ook een LP worden opgenomen, dus is het een 1:1 vergelijking.

Het is Coldplay met Clocks.

Deze CD staat op de blacklist hier in het topic, het resultaat mag er zijn vind ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:26:Alleen op deze manier kan ook een LP worden opgenomen, dus is het een 1:1 vergelijking.

Het is Coldplay met Clocks.

Deze CD staat op de blacklist hier in het topic, het resultaat mag er zijn vind ik ;)
Of je nu via line in of een rip maakt, maakt geen drol uit. Met een goede geluidskaart krijg je het zelfde resultaat. Jou opname is ook niet genormaliseerd, doe je dat wel, dan krijg je exact de zelfde wavefrom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:41:
[...]

Of je nu via line in of een rip maakt, maakt geen drol uit. Met een goede geluidskaart krijg je het zelfde resultaat. Jou opname is ook niet genormaliseerd, doe je dat wel, dan krijg je exact de zelfde wavefrom.
Een CD rippen naar Mp3 bestanden heeft niets te maken met de kwaliteit van de geluidskaart. Het zal zelfs zonder kunnen al zullen de programma's waarschijnlijk dan wel beginnen te mekkeren dat er geen geluidskaart gedetecteerd is.

LP's kunnen niet geript worden dus is rippen geen optie als je een directe vergelijking wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yapser schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:54:
Ik heb ze beide en ik vind de CD (ondanks het geclip) toch wat 'beter' klinken.. De vinyl vind ik vrij dof/saai (weinig high iig), de CD is veeel te hard en kraakt. Als Hoffman nou de CD had gemastered..

Flac is af te spelen met oa. foobar2000.
Hij klinkt veel beter dan de 320 kbs mp3. Bijvoorbeeld de drum klinkt als een drum en niet als een lage toon. Alleen als ze hard gaan spelen mis je inderdaad wat hoog en warmte in de vinyl rip;

mp3 en vinyl flac rip trouwens vergeleken op een marantz receiver met 2x Klipsch F2 via pc.
(geen logitech setje ofso :> )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 18:01:
Een CD rippen naar Mp3 bestanden heeft niets te maken met de kwaliteit van de geluidskaart.
Rippen niet, wat jij nu gedaan hebt wel!
LP's kunnen niet geript worden dus is rippen geen optie als je een directe vergelijking wilt maken.
Hoezo zou het geen directe vergelijking zijn? Ik snap de redenering eerlijk gezegd niet. Rip je een CD, dan krijg je precies dat wat erop staat (zolang je het lossless doet natuurlijk). Een LP kun je enkel en alleen analoog opnemen, je hebt dus geen keus..

Anyway, ik heb al eens een analoge opname van CD en een digitale rip van dezelfde CD vergeleken: dat was gewoon of wat kleine afrondingen na exact gelijk! Zoniet, dan is of je CD-speler defect, of je geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op maandag 26 februari 2007 @ 19:32:
[...]

Rippen niet, wat jij nu gedaan hebt wel!
wat leuk dat je dat ziet aan een waveform.

Raar ook dat die opmerking dan niet komt bij alle LP opnames.
Hoezo zou het geen directe vergelijking zijn? Ik snap de redenering eerlijk gezegd niet. Rip je een CD, dan krijg je precies dat wat erop staat (zolang je het lossless doet natuurlijk). Een LP kun je enkel en alleen analoog opnemen, je hebt dus geen keus..
Wat is er niet te snappen aan een vergelijking met dezelfde middelen? Neem dan een manier van opnemen die op 'allebei' toepasbaar is. Het levert misschien niet de voor jou gewenste resultaten op maar dat is een andere bijkomstigheid.
Anyway, ik heb al eens een analoge opname van CD en een digitale rip van dezelfde CD vergeleken: dat was gewoon of wat kleine afrondingen na exact gelijk! Zoniet, dan is of je CD-speler defect, of je geluidskaart.
Aan m'n geluidskaart mankeert niets en nogmaals.. dit wordt niet ter discussie gesteld als het om opnames van LP's gaat dus je bekijkt het nogal door een gekleurde bril.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Of je de CD nou afspeelt of die line-in opname op gelijk volume (!), het is hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 19:55:
Raar ook dat die opmerking dan niet komt bij alle LP opnames.
Ow, wel degelijk hoor. Er zijn hier ook een aantal verneukte LP's langs gekomen.
Wat is er niet te snappen aan een vergelijking met dezelfde middelen? Neem dan een manier van opnemen die op 'allebei' toepasbaar is. Het levert misschien niet de voor jou gewenste resultaten op maar dat is een andere bijkomstigheid.
Het levert precies op wat het moet zijn, alleen is je opname niet eens genormaliseerd, vergelijken is zo zinloos.
Aan m'n geluidskaart mankeert niets en nogmaals.. dit wordt niet ter discussie gesteld als het om opnames van LP's gaat dus je bekijkt het nogal door een gekleurde bril.
Neu, over het rippen van LP's kunnen we nog heel lang discussiëren denk ik .

Neem die CD maar eens goed op (normaliseer de zaak), en bekijk dan de wavjes eens naast een Rip. Als het goed is zijn die identiek. Daarom is het ook zinloos om CD via line-in op te nemen, en dus ook zinloos om te stellen dat dat de enige juiste manier is om het LP te vergelijken.

zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.voodooless.com/dire_small.png

Eentje is de rip, de andere de analoge opname. Na normalisatie vrijwel identiek (en dan is dit ook nog een analoge opname van de SACD laag, en de rip is natuurlijk van de AUDIO-CD laag!).

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 26-02-2007 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

voodooless schreef op maandag 26 februari 2007 @ 21:32:
Eentje is de rip, de andere de analoge opname. Na normalisatie vrijwel identiek (en dan is dit ook nog een analoge opname van de SACD laag, en de rip is natuurlijk van de AUDIO-CD laag!).
Hier blijkt maar weer eens uit dat audio-cd en SACD precies dezelfde masters zijn, alleen die SACD's zijn wel even flink wat duurder. Je wordt gewoon verneukt waar je bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Neu hoor, een SACD is echt niet duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op maandag 26 februari 2007 @ 23:02:
Neu hoor, een SACD is echt niet duurder ;)
Helaas een fatsoenlijke speler wel.
Een marantz (matcht receiver) is toch niet meer echt een leuk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

DJ Vincento schreef op maandag 26 februari 2007 @ 22:16:
[...]

Hier blijkt maar weer eens uit dat audio-cd en SACD precies dezelfde masters zijn, alleen die SACD's zijn wel even flink wat duurder. Je wordt gewoon verneukt waar je bij staat.
Duh. :Z

Vaak wordt de CD laag van een SACD omgezet van de DSD laag. Dus ja, dan heb je dezelfde master, so what? Wat ook nog wel eens voorkomt is dat ze 24bit/192KHz PCM omzetten naar DSD en naar 16bit/44,1KHz ook beiden dezelfde master. Wat een schande :z

De DSD behoudt gewoon meer van het origineel dan de CD laag sim-pel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Heel veel CD's worden idd gecompresseerd, maar in tegenstelling wat de meeste hier denken worden Dance/Trance/House CD's nauwelijks gecompresseerd. dat is namelijk niet nodig, omdat dat soort muziek juist mooi is om de dynamiek. Daarnaast is de muziek van zichzelf al hard, dus hoeft er geen compressor over heen, het wordt hooguit genormaliseerd om de pieken een beetje tegen de 0 dB te krijgen.

Hieronder een voorbeeldje van een dance CD die ik een paar weken geleden gekocht heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadwire.com/out.php/i1940_jumpram.JPG

Ik kon het even niet laten om die onder audacity door te halen: Wat zie ik, dynamiek. Ze ziet duidelijke pieken, en het spul is niet geclipped, buiten de bewust gekozen clipeffecten om dan.

EDIT: Ik ga hem nog ff vergelijken met een platgecompresseerde Nirvana CD

[ Voor 5% gewijzigd door DJ Vincento op 31-03-2007 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Daar hebben ze idd. wel door dat je impact maakt door juist -niet- extreem te compressen.

Werd dat maar eens op elk stukje muziek gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Toch jammer dat zo een rare "muziekstijl", bestaande uit wat geprogrammeerde ritmes en samples, wel goed op cd gezet wordt. En dat zoveel muziek het erg moet afzien alvorens op cd te staan...

Gelukkig zijn er nog labels waar wel met zorg een goed stukje muziek op cd wordt gezet...

Ik heb overigens vernomen dat Nero helemaal niet zo'n goede brandsoftware is wat vaak wel wordt beweerd... Mijn God, je kunt het zelfs erg belabberde brandsoftware noemen !!!

Neem eens een copy van een audio-cd met Nero en dan eentje met EAC. En dan mag het rip-proces exact hetzelfde zijn, bijvoorbeeld met juist ingestelde EAC. Maar brand je nu de wav-bestanden met Nero of met EAC (incl. DAO versie) dan hoor je wel degelijk verschil... Met Nero als overduidelijke prutser !!!

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Merkwaardig. Ik brand heel wat DTS cd's via Nero (vanuit wav + cue files) en die spelen goed af.

Bij DTS cd's wordt de PCM codering alleen gebruikt als envelop voor de daadwerkelijke DTS stream. Als er ook maar een paar bitjes fout gebrand worden hoor je dat onmiddelijk, in de vorm van een drop-out.

Misschien moet je de instellingen van Nero eens nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik gebruik voor audio dan ook Burrrn.
Ideaal progsel! Supersimpel, en als je getagde bestanden gebruikt dan neemt hij de tags over in de CD-TEXT, handig voor in de sporadische autoradio die het ondersteunt (de mijne dus). :+
Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste