Nou, heel simpel: Een betere geluidskwaliteit, waardoor slechte opnames nog slechter lijken te klinken.
Begrijp ik hieruit dat je alleen muziek luistert via de computer? Zelfs op een middelmatige audioset hoor je al snel hoe beroerd opnamen zijnRichub schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 13:29:
Nou, heel simpel: Een betere geluidskwaliteit, waardoor slechte opnames nog slechter lijken te klinken.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Net even door het topic gelezen en een eigen recording van piano+zang 'professioneel' gemastered naar een mooi blokvormig waveformpje 
Het nummer had eerst een mooie dynamiek, het piekte op -0.18dB onder het maximum geluidsniveau volgens Cubase met zachtere zang in de 'dalen' van rond de -35dB.
Als eerste een redelijk harde compressie er overheen, vanaf -40dB met een 5.0 ratio (hij kan tot een 8.0 ratio, maar dan wordt het echt niet meer te harden). Dat ontzield het nummer enigzins, maar het valt nog wel mee, hoewel ik er al duidelijk minder plezier aan beleefde zo.
Daarna moest ie natuurlijk ook nog eens door de softclipper heen met een flinke input en output gain... dan wordt het pas echt oerlelijk, heb natuurlijk expres veel te veel gain ertegenaan gegooid die dus allemaal werd geclipped. Net alsof je in zo'n honkie tonkie box opgesloten zit
Het was wel een grappig experiment, maar voorlopig houd ik het toch maar bij amateur 'mastering' met de volle dynamiek, komen die speakers ook nog eens tot hun recht
Het nummer had eerst een mooie dynamiek, het piekte op -0.18dB onder het maximum geluidsniveau volgens Cubase met zachtere zang in de 'dalen' van rond de -35dB.
Als eerste een redelijk harde compressie er overheen, vanaf -40dB met een 5.0 ratio (hij kan tot een 8.0 ratio, maar dan wordt het echt niet meer te harden). Dat ontzield het nummer enigzins, maar het valt nog wel mee, hoewel ik er al duidelijk minder plezier aan beleefde zo.
Daarna moest ie natuurlijk ook nog eens door de softclipper heen met een flinke input en output gain... dan wordt het pas echt oerlelijk, heb natuurlijk expres veel te veel gain ertegenaan gegooid die dus allemaal werd geclipped. Net alsof je in zo'n honkie tonkie box opgesloten zit

Het was wel een grappig experiment, maar voorlopig houd ik het toch maar bij amateur 'mastering' met de volle dynamiek, komen die speakers ook nog eens tot hun recht
[ Voor 0% gewijzigd door OruBLMsFrl op 13-01-2007 14:15 . Reden: typos ]
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Mooi huh?multipasser schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 13:23:
Wow jullie kunnen mooie waveforms square waves posten!
Bij zo'n groot blok is het vrijwel onmogelijk dat het niet clipt. bijv. Iron Maiden's Prowler (lading postjes hierboven) heeft ook stukken die 'aan de max' zitten maar ze clippen niet. Hedendaags het anders.En zodra het een blok is ook direct uitmaken dat het MOET clippen.
De muziek klinkt slecht, dan ga je kijken -waar- het aan kan liggen. Je komt er al snel achter dat het een groot blok is waar geen zuchtje dynamiek in zit, het moet allemaal zo hard mogelijk.. De muziek klinkt gewoon echt hoe het eruit ziet, belabberd.Zegt veel over de kennis over muziek. Stop aub met naar waveforms te kijken.
Ja, U2 is een band die crappy masters op het publiek loslaat. Vertigo is juist een perfect voorbeeld..Een U2 vertigo is ook een blok, en U2 is zeker zo'n band die crappy masters op het publiek loslaat?
Ze zijn weldegelijk overstuurd en ze clippen. punt. Als je ontkent dat Californication clipt, wat zelfs hoorbaar is (zelfde voor oa. Snow), dan klopt er gewoon echt iets niet. Zelfs al zou het niet clippen dan is het wel de beroerde opname zelf. Vroeger zat ik uren te zoeken naar een 'goede' versie, maar die is er dus niet.Nogmaals geloof me dat die masters tiptop zijn. Misschien niet jullie stijl, maar overstuurd/clippen doen ze niet!
Waar haal je de hele onzin vandaan dat het zaakje -niet- clipt?
De laatste Vinyl is gemasterd door Hoffman, iemand die -wel- weet hoe muziek hoort te klinken. De CD is 'gemasterd' door onze grote vriend Vlado door grote boze Warner Bros die alle knopjes op 100 geducttaped heeft.En dat gezever over RHCP's vinyl dat die ongemasterd is is ook zever. Hij is minder iets minder had gemasterd dan de CD versie maar ze hebben er ook alles uitgehaald wat mogelijk was voor vinyl, trust me.
Houd het maar op je 'amateur mastering' als ik dit zo hoorBas van der Doorn schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:14:
maar voorlopig houd ik het toch maar bij amateur 'mastering' met de volle dynamiek, komen die speakers ook nog eens tot hun recht
[ Voor 7% gewijzigd door BHQ op 13-01-2007 14:32 ]
Waar haal jij de onzin dat het wel clipt? Aan een waveform zie je dat niet.Yapser schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:31:
[...]
Een compressor (afhankelijk van de settings) compresseert, of beter gezegd verwijderd bijna, een deel van een dB range die volgens de mastermaster kan wegvallen. Door de gain wordt dat terug op 0dB getrokken. Natuurlijk krijg je de vorm van een square maar dat wil niet zeggen dat het clipt hé.
Clippen is bijv. iets te hard opnemen en dat het dan ook overstuurd klinkt. Is totaal iets anders dan de blokken die we hier zien! En klinkt ook totaal anders. Snap niet dat jullie dat niet doorhebben.
Ookal is RHCP misschien te hard gecompressed maar die zijn niet aan het oversturen of clippen. Ze compressen gewoon TE veel van het bereik waardoor je ivp 30dB range maar 10db overhoudt. Klink voor de meeste niet leuk of muddy. I dont care, maar het is NIET geclipt of overstuurd.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Exirion: De zang van U2 klinkt mede zo compleet waardeloos omdat Bono in de studio persé wil inzingen met een Shure SM58, een live-zangmicrofoon van nog geen 100 euro die live al slecht klinkt 
@Multipasser: Luister gewoon eens goed naar zo'n CD. Het kraakt gewoon... En da's dus wél clipping
@Multipasser: Luister gewoon eens goed naar zo'n CD. Het kraakt gewoon... En da's dus wél clipping
[ Voor 21% gewijzigd door Wormaap op 13-01-2007 14:58 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Aan de waveform zie je dat wel. Iets wat keihard tegen de rand aan ligt clipt -wel-. Een piekje richting de rand (kickdrum) is niet erg, dat clipt niet. maar iets wat continu aan de rand ligt omdat het zo hard mogelijk moet is gewoon clipping.multipasser schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:39:
[...]
Waar haal jij de onzin dat het wel clipt? Aan een waveform zie je dat niet.
Dat is dus ook het geval met RHCP. Uiteindelijk is het -veel- te hard op het CD'tje geperst.Clippen is bijv. iets te hard opnemen en dat het dan ook overstuurd klinkt.
Je kan iets beroerd opnemen door vet te oversturen (bijv. keihard te schreeuwen in een microfoon, dat vind ie niet leuk en dan krijg je ook complete square waves). Children of Bodom anyone?Is totaal iets anders dan de blokken die we hier zien! En klinkt ook totaal anders. Snap niet dat jullie dat niet doorhebben.

Dat sowieso..Ookal is RHCP misschien te hard gecompressed
Het hele probleem is dat het -wel- overstuurd word. Als er wat compressie overheen zat en het was op de CD gezet zonder te clippen had het al een heel stuk beter geklonken als de opname zelf ook goed was.maar die zijn niet aan het oversturen of clippen. Ze compressen gewoon TE veel van het bereik waardoor je ivp 30dB range maar 10db overhoudt. Klink voor de meeste niet leuk of muddy. I dont care, maar het is NIET geclipt of overstuurd.
Maar laten we het omdraaien. Hoe verklaar jij het gekraak op de CD's van RHCP?
Klopt, 80% van de tijd staan mijn Z2300's hier te spelen.Exirion schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 13:54:
[...]
Begrijp ik hieruit dat je alleen muziek luistert via de computer? Zelfs op een middelmatige audioset hoor je al snel hoe beroerd opnamen zijn
En wat betreft de middelmatige audioset: Klopt ook, maar met een upgrade (X-Fi) hoor je dus nog beter hoe bagger sommige albums klinken... Een upgrade is dus niet alleen plezier, soms.
Upgrade?een upgrade (X-Fi)
Creative geluidskaartjes kunnen nog zoveel leuke trucjes uithalen, maar een upgrade vergeleken met een CD rechtstreeks afspelen is het niet.
Misschien is het wel harder?
Disclaimer: Ervan uitgaande dat beiden via de digi-out worden afgespeeld, daar zijn beide kaartjes toch niet bitperfect.
[ Voor 21% gewijzigd door coptician op 13-01-2007 16:06 ]
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Verwijderd
waar haal je die info vandaan?Wormaap schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:56:
Exirion: De zang van U2 klinkt mede zo compleet waardeloos omdat Bono in de studio persé wil inzingen met een Shure SM58, een live-zangmicrofoon van nog geen 100 euro die live al slecht klinkt
Verwijderd
Ik moet het op het moment helaas zelf even zonder losse CD speler doen. Maar heeft iemand de mogelijkheid om eens zo'n nummer van Stadium Arcadium of een ander voorbeeld op een goede CD speler op te nemen via de line-in op te nemen en het volume op een redelijk niveau bij te regelen.
Ik ben namelijk erg benieuwd geworden of je dan ook die blokken krijgt, of dat er ineens wel een goed herkenbare waveform verschijnt, zou een leuke vergelijking zijn met dat voorbeeld van de LP opname eerder in dit topic.
Ik ben namelijk erg benieuwd geworden of je dan ook die blokken krijgt, of dat er ineens wel een goed herkenbare waveform verschijnt, zou een leuke vergelijking zijn met dat voorbeeld van de LP opname eerder in dit topic.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 16:33 ]
Dat heeft geen zin. Als de PCM stream op de CD vernaggeld is, kan geen enkele CD speler daar meer iets aan veranderen. Het nummer geript naar een wav (44.1 kHz/16 bit/stereo) is the best you can get, namelijk identiek aan datgene wat er op de CD staat. In tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd kun je die overigens wel bit-perfect afpelen naar een digitale receiver, mits je de juiste kernel streaming/asio drivers gebruikt.Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:31:
Ik moet het op het moment helaas zelf even zonder losse CD speler doen. Maar heeft iemand de mogelijkheid om eens zo'n nummer van Stadium Arcadium of een ander voorbeeld op een goede CD speler op te nemen via de line-in op te nemen en het volume op een redelijk niveau bij te regelen.
Het is volgens mij nogal wiedes dat je dan dezelfde platte pieken krijgt, de cd speler en versterker zullen er niet ff weer een mooie golf van maken. Het zal hoogstens op een ander niveau liggen, maar daarmee klinkt het nog steeds slecht.Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:31:
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Is me ooit verteld door een bevriende studiotechnicus.
Via google kom ik ook uit op talloze links die het zelfde beweren
Wordt vaak als argument gebruikt waarom de SM58 zo goed is, ik gebruik het als argument waarom Bono zo brak klinkt
Kan iemand misschien een plaatje posten van de eerste snare(neem ik aan) drum van Metallica - One (want die heb ik in mijn hoofd zitten als een perfecte drum), dan kan ik die vergelijken met andere plaatjes hier.
Helaas klinken de cd's van U2 vanaf pakweg Zooropa erg bagger op dure setjes (de live dvd's klinken overigens weer wel erg goed).
Maar op dezelfde set van een vriend van me klonk Metallica And justice for all ook erg brak en we kunnen maar niet achterhalen waarom die cd dat ook heeft (andere cd's klinken wel erg goed, maar vind zijn setje nog steeds veel te duur voor het geluid).
Helaas klinken de cd's van U2 vanaf pakweg Zooropa erg bagger op dure setjes (de live dvd's klinken overigens weer wel erg goed).
Maar op dezelfde set van een vriend van me klonk Metallica And justice for all ook erg brak en we kunnen maar niet achterhalen waarom die cd dat ook heeft (andere cd's klinken wel erg goed, maar vind zijn setje nog steeds veel te duur voor het geluid).
[ Voor 27% gewijzigd door MeNTaL_TO op 13-01-2007 18:01 ]
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Verwijderd
Precies die CD van U2 die een paar weken geleden is uitgekomen klinkt voor geen meter
Dat terwijl het best leuke liedjes zijn.
Misschien een idee: een non-clipping cd lijst maken hier op het forum!!
Misschien een idee: een non-clipping cd lijst maken hier op het forum!!
Een goed voorbeeld van een goed gemasterde recente CD vind ik Rhythms del Mundo
Ook muzikaal inhoudelijk interessant door de mix van de originele nummers met de karakteristieke Cubaanse sound
Ook muzikaal inhoudelijk interessant door de mix van de originele nummers met de karakteristieke Cubaanse sound
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:59:
Kan iemand misschien een plaatje posten van de eerste snare(neem ik aan) drum van Metallica - One (want die heb ik in mijn hoofd zitten als een perfecte drum), dan kan ik die vergelijken met andere plaatjes hier.

De eerste snare zit ongeveer bij het lijntje.
Neemt niet weg dat er geen basgitaar in de mix zit en Hetfield het leuk vond de complete bass- en mid uit z'n gitaar te draaien.
Kan schitterend klinken. Is dat de waveform van een compleet lied?Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 20:04:
Zie hier de cd van Renee Fleming:
[afbeelding]
Klinkt schitterend!
Snap niet waarom die zo laag in volume opnemen. Veel dynamiek gaat verloren.
Die pieken mogen best tot aan 0db.
Als je dit op een hifi luistert moet je het zodanig hard zetten dat er meer hoorbare ruis is.
Zal wel meevallen. De toppen komen tot ongeveer de helft van de maximale amplitude. Een halvering van de amplitude is -6dB, dus de S/N ratio is niet veel lager.multipasser schreef op zondag 14 januari 2007 @ 02:09:
Als je dit op een hifi luistert moet je het zodanig hard zetten dat er meer hoorbare ruis is.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Inderdaad, ofwel ongeveer 1 bit minder resolutie. Vaak is dat laagste bitje toch al gedithered.
Tja, dat zijn de keuzes van de componist van het stuk, heb ik meer vrede mee dan dat een technieker dat achteraf maar doet omdat ie dan beter klinkt op de radio.Yapser schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:53:
Neemt niet weg dat er geen basgitaar in de mix zit en Hetfield het leuk vond de complete bass- en mid uit z'n gitaar te draaien.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Yasper: noem eens een enkele rede waarom dergelijke "square wave" mixen getuige zouden van een goede master
Ze klinken ronduit waardeloos, zijn ook nog eens slecht voor je oren (al helemaal als via een hoofdtelefoon), en het heeft geen enkel nut what so ever...!
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Ik heb vanmiddag eventjes een recent gekochte CD van boston opgezet. Man,wat klinken de bassen van het liedje 'more than a feeling' verneukt,ik heb dat liedje ook op plaat, daar klinkt het helemaal niet vervormd. kwa dynamiek was plaat (op gehoor) niet beter,maar hij vervormde in elk geval niet.
Het was trouwens een CD van sony music, dat zegt al genoeg denk ik
Het was trouwens een CD van sony music, dat zegt al genoeg denk ik
voodooless: Ik zeg nergens dat square waves goed klinken. Ze sluipen er alleen helaas niet alleen in bij de Vlado-fase, maar ook in de studio zelf.
Hmm, volgens mij was deze vraag eigenlijk voor multipasser bedoeldYapser schreef op zondag 14 januari 2007 @ 20:35:
voodooless: Ik zeg nergens dat square waves goed klinken. Ze sluipen er alleen helaas niet alleen in bij de Vlado-fase, maar ook in de studio zelf.
Mischien een domme vraag, maar wat is RHCP?
Overigens ben ik het wel eens met de meeste hier. naar mijn idee zijn sommige cd's ook te hard ogpenomen wat je al vrij snel kan horen bij idd U2, of te hard opgenomen weet ik niet, maar het klinkt gewoon niet zoals het hoort te klinken.
Overigens ben ik het wel eens met de meeste hier. naar mijn idee zijn sommige cd's ook te hard ogpenomen wat je al vrij snel kan horen bij idd U2, of te hard opgenomen weet ik niet, maar het klinkt gewoon niet zoals het hoort te klinken.
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Rood Hete Chili Pepers.Visgek24 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 10:55:
Mischien een domme vraag, maar wat is RHCP?
Verwijderd
ik hoorde het album Love van de Beatles en ik dacht: dat zullen ze wel vernueckt hebben. Maar volgens mij is het prima gemasterd:
Get Back - The Beatles

ingezoomd

Ik vind het in ieder geval niet slecht klinken (op sommige stukjes na, maar dat is meer de mix dan de master).
Get Back - The Beatles

ingezoomd

Ik vind het in ieder geval niet slecht klinken (op sommige stukjes na, maar dat is meer de mix dan de master).
Doe eens een FFT van een flink stuk?
Jazeker
"Analyseren -> plot spectrum"
Dat is precies zoals het zou moeten
Natuurlijk is er wel wat teveel compressie toegepast wat mij betreft.
[ Voor 47% gewijzigd door voodooless op 15-01-2007 12:04 ]
Er is wel een ongemasterde version van de hele Californication CD "in omloop". Deze is wel beter, maar niet veel; bij deze CD is het denk ik een combo van zwaar belabberde mastering en gewoon belabberde opname...Yapser schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:31:
[...]
Ze zijn weldegelijk overstuurd en ze clippen. punt. Als je ontkent dat Californication clipt, wat zelfs hoorbaar is (zelfde voor oa. Snow), dan klopt er gewoon echt iets niet. Zelfs al zou het niet clippen dan is het wel de beroerde opname zelf. Vroeger zat ik uren te zoeken naar een 'goede' versie, maar die is er dus niet.
[...]
leoaq.fm // Jeune Loop
Die versie is me bekend jaleokennis schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:03:
[...]
Er is wel een ongemasterde version van de hele Californication CD "in omloop". Deze is wel beter, maar niet veel; bij deze CD is het denk ik een combo van zwaar belabberde mastering en gewoon belabberde opname...

Is dat de versie die vanaf vinyl komt? Of zijn er meerdere 'ongemasterde' versies?
Nee...volgens mij geen vinylopname maar gewoon zonder mastering...
leoaq.fm // Jeune Loop
Het zou mij ook verbaasd heben als sir George Martin er een vierkant blok van gemaakt zou hebben of zou hebben toegestaan dat zijn zoon of anderen dat zouden doenVerwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:27:
ik hoorde het album Love van de Beatles en ik dacht: dat zullen ze wel vernueckt hebben. Maar volgens mij is het prima gemasterd:
Get Back - The Beatles
[ Voor 25% gewijzigd door blobber op 15-01-2007 15:28 ]
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Verwijderd
ja daar kwam ik ook achter, dat het door de grote man zelf gedaan was (en zijn zoon). Maar je weet hoe dat gaat, dan hoor je die reclame op de radio: "Beatles songs zoals je ze nog nooit gehoord hebt! oude nummers met de mix van nu!!!". Dan denk ik: jezus het zal toch niet waar zijn...blobber schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:10:
[...]
Het zou mij ook verbaasd heben als sir George Martin er een vierkant blok van gemaakt zou hebben of zou hebben toegestaan dat zijn zoon of anderen dat zouden doen
Enfin, ik was blij verrast.
De nieuwe cd van Hennie Vrienten, alhoewel zo nieuw is ie nu ook weer niet, maar goed ik vond de cd erg rielekst klinken.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Is Hung up van Madonna nu ook een gevalletje clipping? Want op mijn auto Pioneer ruist de S gigantisch hard, hoe ik mijn radio ook instel. Nu heb ik echter geen idee of het aan mijn radio ligt of dat het aan mijn bedrading speakers (ook Pioneer) ligt (uiteraard vanaf audio cd gespeeld).
Het clipt niet, maar het spectrum laat duidelijk het probleem zien:

Nu heb ik elektronica gedaan op de MTS, maar van geluid heb ik een stuk minder verstand, waar gaat het precies dan mis in deze spectrum?voodooless schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 20:36:
Het clipt niet, maar het spectrum laat duidelijk het probleem zien:
[afbeelding]
Is het spraak enorm versterkt?
Er is veel te veel hoog aanwezig. Het hoort gewoon langzaam af te lopen naar het hoof toe. Niet een als een dik blok. Hoog energie is dus veel te aanwezig. Dat maakt het niet alleen fel, maar ook nog eens zeer schadelijk voor je oren als je het hard zet!
Eeeeh... 
Dan moet je eens de nieuwe CD van Justin Timberlake eens beluisteren
Dat is echt zoooo belabberd gemasterd
ik kon wel janken toen ik die in mijn cd-speler stopte.
Ik dacht: 'Vet, ga ik eens strakke heldere beats luisteren' Kwam ik toch van een koude kermis thuis.
En dat terwijl de muziek opzich heel erg fris is een toch redelijk vernieuwend (niet de slappe shit voor kleine meisjes).
Erg zonde
[EDIT]: Voordat mensen zeggen: Waarom Justin...eewwww; zijn nieuwe cd bevat wat erg mooie beats die ik niet eerder tegen ben gekomen. Op m'n nieuwe hi-fi set had ik verwacht dat deze toch wel erg goed zouden klinken. Dus niet

Dat is echt zoooo belabberd gemasterd
Ik dacht: 'Vet, ga ik eens strakke heldere beats luisteren' Kwam ik toch van een koude kermis thuis.
En dat terwijl de muziek opzich heel erg fris is een toch redelijk vernieuwend (niet de slappe shit voor kleine meisjes).
Erg zonde
[EDIT]: Voordat mensen zeggen: Waarom Justin...eewwww; zijn nieuwe cd bevat wat erg mooie beats die ik niet eerder tegen ben gekomen. Op m'n nieuwe hi-fi set had ik verwacht dat deze toch wel erg goed zouden klinken. Dus niet

[ Voor 21% gewijzigd door MGSNK op 17-01-2007 21:05 ]
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
...MGSNK schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:00:
Justin Timberlake
Pardon?(niet de slappe shit voor kleine meisjes).
Maar dit is waarschijnlijk weer zo'n gevalletje commerciëel veel te hard opgepompt zodat de bass lekker vervormt. Doe je weinig aan. Rip 'm eens en haal 'm door Audacity, ben benieuwd naar de square wave..
Wel vervelend: een album van AFI dat ook door Mp3Gain gehaald nogsteeds als de bezetene kraakt. Het is niet de scheurende gitaar helaas
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Op deze manier wordt het topic steeds oninteressanter IMO... Iedereen post maar wat grafiekjes die we ondertussen wel gezien hebben. Is er niet iets nuttigers te doen met dit topique?
(ik weet zo snel even niets te verzinnen BTW, vat deze post dus vooral op als niets meer dan een constatering)
Yep die grafiekjes zijn grappig. En dan vooral iemand die effe verkondigd dat Justin zijn cd niet klinkt.
Misschien effe het systeem checken waarop je hem speelt.
Die dingen zijn super tight gemasterd en klinken goed voor hun genre. Ze pompen meer dan genoeg en zijn ook strak genoeg. Maak maar snel grafiekjes van Justin, mooie squared waves voor tegen de muur te hangen.
Die dingen zijn super tight gemasterd en klinken goed voor hun genre. Ze pompen meer dan genoeg en zijn ook strak genoeg. Maak maar snel grafiekjes van Justin, mooie squared waves voor tegen de muur te hangen.
Multipasser: Wat je zegt klopt domweg voor geen meter. Ik ben benieuwd hoe jij de clipping in hedendaagse CD's NIET kunt horen, terwijl je claimt een goede set te hebben.
Dan kunnen de grafiekjes nog zo saai zijn, ze geven in ieder geval een verklaring van wat ik (en met mij vele anderen, getuige dit topic) hoor.
Dan kunnen de grafiekjes nog zo saai zijn, ze geven in ieder geval een verklaring van wat ik (en met mij vele anderen, getuige dit topic) hoor.
[ Voor 37% gewijzigd door Wormaap op 18-01-2007 02:20 ]
Als je iets opneemt, dan let je erop dat de pieken onder de bovengrens ligt. Je hebt dan geen clipping en het is niet overstuurd. De platenindustrie/elektronicaindustrie ontdekte dat de consument harder/luider met kwalitatiever associëren. Zo zie je koptelefoonverkopers, die bij het beluisteren van een dure koptelefoon de volumeknop goed ver opendraait en de klant denkt "wauw, wat een geluid uit die koptelefoon". Met CD's heb je hetzelfde fenomeen zodat men al vrij vroeg begon met meer dB's in CD's te pompen ipv de consument duidelijk te maken dat er een volumeknop aan je radio, versterker, hifi-keten,... zit. Nogal een manier om zich van de concurrentie te onderscheiden, consumenten zouden de luidere CD's beter dan de minder luide vinden en de consument kan ook op basis van luidheid CD's uitkiezen in de platenzaken.
Het is vrij duidelijk dat de pieken boven de bovengrens dreigt te komen en je hebt dan clipping (er wordt een stuk van de golven afgekapt). En je bent ook bezig met over te sturen, oversturen is niet veel meer dan meer dB's proberen door te pompen om de elektronica lekker hard te overbelasten zodat je vervorming hoort. Bij gitaren is vervorming gewenst, maar de gitarist bepaalt dat zelf met zijn gitaarversterker (zodat zijn gitaar klinkt zoals het hoort ipv verneukte muziek door het veel te luid te masteren).
Compressie is niet veel meer, dan de afgekapte topjes/pieken zodanig af te ronden zodat het netjes onder de bovengrens ligt. Zo hebben we toch geen clipping of is het slechts een cosmetische oplossing? Oversturing is nog altijd bezig, er wordt nog altijd een aantal dB's teveel tov normaal.
Uiteindelijk kan men steeds meer en meer oversturen totdat alle signalen/sinussen zodanig opgepompt zijn, dat we enkel blokgolven overhouden. Dan zit je bijna een 56k-modem aan het beluisteren.
Ik denk dat de conclusie van deze topic al vrij duidelijk is, dB's oppompen omdat de consumenten CD's op luidheid beoordelen en dit gaat ten koste van de kwaliteit.
Het is vrij duidelijk dat de pieken boven de bovengrens dreigt te komen en je hebt dan clipping (er wordt een stuk van de golven afgekapt). En je bent ook bezig met over te sturen, oversturen is niet veel meer dan meer dB's proberen door te pompen om de elektronica lekker hard te overbelasten zodat je vervorming hoort. Bij gitaren is vervorming gewenst, maar de gitarist bepaalt dat zelf met zijn gitaarversterker (zodat zijn gitaar klinkt zoals het hoort ipv verneukte muziek door het veel te luid te masteren).
Compressie is niet veel meer, dan de afgekapte topjes/pieken zodanig af te ronden zodat het netjes onder de bovengrens ligt. Zo hebben we toch geen clipping of is het slechts een cosmetische oplossing? Oversturing is nog altijd bezig, er wordt nog altijd een aantal dB's teveel tov normaal.
Uiteindelijk kan men steeds meer en meer oversturen totdat alle signalen/sinussen zodanig opgepompt zijn, dat we enkel blokgolven overhouden. Dan zit je bijna een 56k-modem aan het beluisteren.
Ik denk dat de conclusie van deze topic al vrij duidelijk is, dB's oppompen omdat de consumenten CD's op luidheid beoordelen en dit gaat ten koste van de kwaliteit.
[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 18-01-2007 04:18 ]
Verwijderd
Ik heb al wat nummers van die nieuwe cd gehoord. Muzikaal is het echt top! Voor degenen die JT nog niet helemaal serieus nemen: die kerel doet ondertussen briljante dingen en zet fantastische concerten neer.MGSNK schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:00:
Eeeeh...
Dat is echt zoooo belabberd gemasterdik kon wel janken toen ik die in mijn cd-speler stopte.
Erg zonde
Maarre, ik ben nu ook wel eens benieuwd naar wat grafiekjes van JT's nieuwe album. Kan je die niet ff plaatsen?
Haha, grapjas.multipasser schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:40:
Yep die grafiekjes zijn grappig. En dan vooral iemand die effe verkondigd dat Justin zijn cd niet klinkt.
We praten over een audio installatie van 1600+ euro, het had duurder gekund ware het niet Chinese Hi-fi. Chinese Hi-fi = perfecte mix prijs/kwaliteit.
Ik weet echt wel wat ik gekocht heb en ik kan over het algemeen dus wel janken als ik hierop nieuwe cd's luister want ze klinken schel en de details vallen weg.Met wat oude cd's zoals Sting heb ik dat b.v. niet. Zelfs een oude Michael Jackson klinkt top. Ik zit sterk te twijfelen over het aanschaffen van een platenspeler om deze reden.
Met een goede hi-fi set hoor je erg goed hoe brak de cd's van tegenwoordig gemastered zijn
[ Voor 14% gewijzigd door MGSNK op 18-01-2007 07:24 ]
Verwijderd
Volgens mij haal je limitting (of maximizing) en compressie door elkaar. Compressie verminderd de dynamiek, dus als je een geluid hebt van -6db en er zit een piek in van -3db dan kun je deze piek zachter maken, bijvoorbeeld naar -5db. De stream die je dan overhoudt kun je dan harder zetten zonder te hoeven limitten/clippen.rapture schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 04:09:
Het proces dat jij beschijft (het "aftoppen" van de pieken) doet een limiter.
Toch nog maar wat plaatjes dan.

Je hebt nog steeds niet een enkele rede kunnen aandragen wat aan dit soort praktijken zo goed aan zou zijn? We wachten namelijk in spanning af!
JT valt nog wel mee zo te zien, maar er is duidelijk sprake van afgevlakte toppen, en dus clipping. Het is dan misschien wel nettjes verpakt, maar het blijft ranzig en duidelijk hoorbaar.multipasser schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:40:Die dingen zijn super tight gemasterd en klinken goed voor hun genre. Ze pompen meer dan genoeg en zijn ook strak genoeg. Maak maar snel grafiekjes van Justin, mooie squared waves voor tegen de muur te hangen.

Je hebt nog steeds niet een enkele rede kunnen aandragen wat aan dit soort praktijken zo goed aan zou zijn? We wachten namelijk in spanning af!
Fucking hell trouwens. Ik luister nu pas eens goed naar SOAD - Hypnotize maar -dat- is een bak clipping niet te zuinig 
Zomaar ff een snapshotje (1272 is te breed idd) uit een nummer:

Beetje heel jammer. Clipverbod bij recordboeren invoeren anyone?
Zomaar ff een snapshotje (1272 is te breed idd) uit een nummer:
Beetje heel jammer. Clipverbod bij recordboeren invoeren anyone?

Ze moeten een internationale Anti-clipping wet invoeren.
Lekker weertje trouwens buiten he
Lekker weertje trouwens buiten he
Heul goed plan. Hoe?DJ Vincento schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:41:
Ze moeten een internationale Anti-clipping wet invoeren.
Serieus ik moet hier met uber audiofielen te maken hebben.voodooless schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:36:
Toch nog maar wat plaatjes dan.
[...]
JT valt nog wel mee zo te zien, maar er is duidelijk sprake van afgevlakte toppen, en dus clipping. Het is dan misschien wel nettjes verpakt, maar het blijft ranzig en duidelijk hoorbaar.
[afbeelding]
Ik geef je 100.000euro als je in een lied waar 4 clippers inzitten eruit kunt halen op de seconde.
Luisteren jullie muziek of blijft het bij wave files bekijken?
Nog nooit zo'n bende ongeregeld gezien.

Ik weet nog steeds niet waar jullie de muziek op luisteren. Onboard geluidskaarten en speakers van 2watt rms? Als je echt gelooft dat ze hoorbare fouten in waarschijnlijk een van de duurste popproducties gaan steken ben je wel echt niet goed snik. En dan is de conversatie hier ook gedaan, geen zin om daar nog tijd in te steken. Kijk dan maar mooi verder naar die waveforms.
Als je het zo graag wil weten:
Rega Apollo --> Rega Mira3 --> 2x Amphion Argon2.
Geen verkeerde set dacht ik zo
Goed gemasterde muziek klinkt geweldig. Brak gemasterde muziek valt genadeloos door de mand.
Waveforms zijn alleen maar een middel om visueel te maken wát er nou zo slecht klinkt.
Rega Apollo --> Rega Mira3 --> 2x Amphion Argon2.
Geen verkeerde set dacht ik zo
Waveforms zijn alleen maar een middel om visueel te maken wát er nou zo slecht klinkt.
Multipasser: je -blijft- bokken. Californication is een voorbeeld van hoorbare clipping (JA! het clipt -echt!-). Zelfs leken hebben geklaagd over het krakende geluid (Clipping dus. Niets anders. Clipping.)
Is een dergelijk - belachelijk overstuurde - mastering eigenlijk een geldige reden om een CD terug te brengen ? Ik zou er in ieder geval geen genoegen mee nemen .... lijkt wel een middels mini-jack gecopieerd cassette-bandje

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin
Zo klinkt het waarschijnlijk ookSKiLLa schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:10:
[...]
Is een dergelijk - belachelijk overstuurde - mastering eigenlijk een geldige reden om een CD terug te brengen ? Ik zou er in ieder geval geen genoegen mee nemen .... lijkt wel een middels mini-jack gecopieerd cassette-bandje
Het ging daarboven over Justinneke.Yapser schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:09:
Multipasser: je -blijft- bokken. Californication is een voorbeeld van hoorbare clipping (JA! het clipt -echt!-). Zelfs leken hebben geklaagd over het krakende geluid (Clipping dus. Niets anders. Clipping.)
Als ik de muziek kon aanhoren wil ik best de -hoorbare- clipping eruit halen. Niet dat ik het niet kan aanhoren omdat ik vooraf de square waves heb gezien, maar gewoon door de muziek zelf
Weet niet onder welke steen jij zat, maar zelfs ik weet dat er allang een loudnesswar bezig is, eerst in reclame, daarna op de radio en nu ook op de cd's.multipasser schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:57:
[...]
Serieus ik moet hier met uber audiofielen te maken hebben.
Ik geef je 100.000euro als je in een lied waar 4 clippers inzitten eruit kunt halen op de seconde.
Luisteren jullie muziek of blijft het bij wave files bekijken?
Ik weet nog steeds niet waar jullie de muziek op luisteren. Onboard geluidskaarten en speakers van 2watt rms? Als je echt gelooft dat ze hoorbare fouten in waarschijnlijk een van de duurste popproducties gaan steken ben je wel echt niet goed snik. En dan is de conversatie hier ook gedaan, geen zin om daar nog tijd in te steken. Kijk dan maar mooi verder naar die waveforms.
Of het nu hoorbaar is of niet, het is gewoon niet nodig.
Verwijderd
Van de andere kant bekeken is het eigenlijk ook wel zot dat er gesproken wordt over clipping in een plaat die al bol staat van vervorming op het geluid (distortion, flanger-effecten e.d.). Over getrouwe weergave gesproken.
Ach, Multipasser is waarschijnlijk iemand die (in leer) bij een studio werkt ofzo...MeNTaL_TO schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:52:
[...]
Weet niet onder welke steen jij zat, maar zelfs ik weet dat er allang een loudnesswar bezig is, eerst in reclame, daarna op de radio en nu ook op de cd's.
Of het nu hoorbaar is of niet, het is gewoon niet nodig.
Daar wordt hem natuurlijk aangepraat dat het allemaal geen clipping is, maar dat het een stukje uitmuntend goede mastering is.
Zo'n goede mastering dat het cd'tje in staat is om zonder enig nadelig effect ver buiten het kunnen van het maximaal toelaatbare te treden.
Mogelijk wordt een weerwoord daarop afgedaan met: "denk je nou echt dat er op zo een productie, waar miljoenen in omgaan, een brakke mastering wordt toegepast?"
Ik ben ook benieuwd naar een onderbouwde verklaring van Multipasser. Want met "denk je nou echt dat..." komen we hier niet echt verder denk ik. Ik zou het jammer en nogal makkelijk van hem vinden als hij het hierbij laat en zich niet wat duidelijker uit...
Want net zeg je (multipasser) nog dat we het zojuist over JT hadden en niet over RHCP. Maar een paar reacties terug zeg je exact hetzelfde over RHCP. Maar nu lijkt het met deze opmerking over JT, dat je dus toegeeft dat RHCP wel clipped...
En misschien mogen we lang niet altijd het woordje clipping gebruiken, maar wordt het clip-effect wat eigenlijk zou optreden met zo een mastering opgevangen door een limitter. Die kennelijk dus het signaal niet keihard laat clippen maar het op het laatst nog even netjes probeerd af te toppen... Maar daarmee snij je dus wel een heleboel van de orginele informatie weg... gewoon weg... toch?
[ Voor 12% gewijzigd door Ejorne op 18-01-2007 20:19 ]
Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...
Kom dan maar op met die centen, want dat stukje wat ik liet zien is minder dan een secondemultipasser schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:57:
Serieus ik moet hier met uber audiofielen te maken hebben.
Hoe vaak moeten we je nog zeggen dat die zooi nergens naar klinkt en dat het duidelijk hoorbaar is.Luisteren jullie muziek of blijft het bij wave files bekijken?
Ontwijk de vraag niet en geef eens een antwoord i.p.v steeds te dingen te beweren zonder onderbouwing!
Sinds wanneer heeft watt iets met kwaliteit te maken. Er zijn heel wat buizenamps van 2 Watt die prima klinken ('t is niet mijn smaak, maar toch). En nee, ik luister niet op onboard sound. SACD speler met 400W versterker als je het echt weten wil.Ik weet nog steeds niet waar jullie de muziek op luisteren. Onboard geluidskaarten en speakers van 2watt rms?
Hoezo dan? Zoals je zelf al aangeeft draait alles om geld. Kwaliteit is slechts ondergeschikt.Als je echt gelooft dat ze hoorbare fouten in waarschijnlijk een van de duurste popproducties gaan steken ben je wel echt niet goed snik.
Kom eerst maar eens met argumenten aanzetten i.p.v te zeuren dat wij teveel kijken naar wavforms.
is Multipasser niet gewoon toevallig Tue Madsen? 
Gast die masters maakt die ontzettend clippen, dus..
Gast die masters maakt die ontzettend clippen, dus..
Verwijderd
hmmm, weet iemand hoe je een screenie van een DVD-A met MLP kan maken ?
Of moeten we dan echt aan die hele dure Minnetonka-toestanden denken, en wordt het moeilijk ?
Ben wel benieuwd hoe dat zit met het verschil tussen de 3 versies van Pink Floyd's Dark side of the Moon (CD / SACD / DVD-A quad mix). Ben die laatste nu aan het luisteren, man daar zit hem een dynamiek in, super.
Daar kunnen de CD en de SACD, die ik ook heb, echt niet tegenop
Of moeten we dan echt aan die hele dure Minnetonka-toestanden denken, en wordt het moeilijk ?
Ben wel benieuwd hoe dat zit met het verschil tussen de 3 versies van Pink Floyd's Dark side of the Moon (CD / SACD / DVD-A quad mix). Ben die laatste nu aan het luisteren, man daar zit hem een dynamiek in, super.
Daar kunnen de CD en de SACD, die ik ook heb, echt niet tegenop
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 20:53 ]
Verwijderd
/me luistert vanavond meer oude muziekjes
Maar de CD versie van Supertramp's "Crime of the Century" is to dynamisch gezien toch echt erg goed zeg
Die gaat van bijna niet hoorbaar, zo zacht, tot oorverdovend; Ik weet bijna zeker dat mijn buren het daarmee eens zijn
Maar de CD versie van Supertramp's "Crime of the Century" is to dynamisch gezien toch echt erg goed zeg
Die gaat van bijna niet hoorbaar, zo zacht, tot oorverdovend; Ik weet bijna zeker dat mijn buren het daarmee eens zijn
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 23:53 ]
Zet stadium arcadium maar eens op, 1e cd, 1e nummer, 2:46.multipasser schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:57:
[...]
Hoorbare fouten in een van de duurste popproducties, ben ik niet goed snik?
Ik wel maar de platenbazen niet!
Overigens luister ikzelf met een m-audio revolution 7.1, digitaal aangesloten d.m.v een oehlbach kabel op een yamaha RX-V630RDS met 75 watt RMS per kanaal.
Ohja, ik gebruik foobar2000 0.9.2 met kernel streaming, geluidskaart staat op spdif passthrough.
Zo, genoeg info?
Misschien is de Secret Rabbit Code nog een welkome aanvulling?MaCe1337 schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 00:00:
Ohja, ik gebruik foobar2000 0.9.2 met kernel streaming, geluidskaart staat op spdif passthrough.
Zo, genoeg info?
Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...
Ik denk eerder dat jij daarop luistert want anders zou je niet zo slap zitten ouwehoeren hier. Of je bent stokdoof, dat kan natuurlijk ook. De meesten hier luisteren op zeer fatsoenlijke audiosets en als jij blijft volhouden dat die opnamen top zijn, en dat er geen hoorbare fouten in de mixen (bewust!) worden gemaakt... dan ben jij de advocaat van de duivel (platenmaatschappijen) denk ikmultipasser schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:57:
Ik weet nog steeds niet waar jullie de muziek op luisteren. Onboard geluidskaarten en speakers van 2watt rms?
Gebruik ik ook vaak, maar de laatste tijd heb ik hem uitstaan want ik heb een paar DTS cd's en die werken niet als je ze resamplet.Ejorne schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 01:36:
[...]
Misschien is de Secret Rabbit Code nog een welkome aanvulling?
Bitdiepte is 24bit padded naar 32 en ik had meestal 88,2 kHz, 2x de CD rate, 96 kan ook maar ik denk dat bij 88,2 minder gedithert hoeft te worden en als ik 174 doe dan werkt de DSP van mijn versterker niet meer.
[ Voor 25% gewijzigd door mace op 20-01-2007 07:59 ]
Eigenlijk is de huidige situatie rond de cd's te gek voor woorden.
Ik heb sinds 1984 diverse cd spelers gehad en natuurlijk ook cd's uit die tijd die ik nu nog heb.
De cd100 van philips een van de eerste spelers had toen nog maar een 14 bit converter gewoonweg omdat ze nog geen betaalbare 16 bitter konden maken in die tijd.
Toch was de cd speler toen en hele vooruitgang op het gebied van geluidkwaliteit zeker voor de gewone man.
Als ik de cd's van toen nu draai op mijn nad speler geniet ik er nog steeds van,echter de huidige cd's zeker die van sony zijn zo plat en hard dat zelfs mijn kinderen van 10 en 12 zeggen dat ze duidelijk het verschil horen hoe het nu is en hoe het zou kunnen zijn.
Ik heb 25 jaar aangeprutst met cassette bandje krakende platen en nu is er eindelijk een goed en betaalbaar medium verknallen de platen maatschappijen het.
Het is jan met de pet gewoon niet gegunt om naar een stukje goede muziek te luisteren.
En neem van mij aan dat de installatie waarop je luisterd veel minder invloed uitoefend dan de aandacht van de platenmaatschappij.
Natuurlijk is een dure installatie beter maar ook een gewone draagbare radio presteerd veel beter met een cd van 20 jaar terug.
Ik heb sinds 1984 diverse cd spelers gehad en natuurlijk ook cd's uit die tijd die ik nu nog heb.
De cd100 van philips een van de eerste spelers had toen nog maar een 14 bit converter gewoonweg omdat ze nog geen betaalbare 16 bitter konden maken in die tijd.
Toch was de cd speler toen en hele vooruitgang op het gebied van geluidkwaliteit zeker voor de gewone man.
Als ik de cd's van toen nu draai op mijn nad speler geniet ik er nog steeds van,echter de huidige cd's zeker die van sony zijn zo plat en hard dat zelfs mijn kinderen van 10 en 12 zeggen dat ze duidelijk het verschil horen hoe het nu is en hoe het zou kunnen zijn.
Ik heb 25 jaar aangeprutst met cassette bandje krakende platen en nu is er eindelijk een goed en betaalbaar medium verknallen de platen maatschappijen het.
Het is jan met de pet gewoon niet gegunt om naar een stukje goede muziek te luisteren.
En neem van mij aan dat de installatie waarop je luisterd veel minder invloed uitoefend dan de aandacht van de platenmaatschappij.
Natuurlijk is een dure installatie beter maar ook een gewone draagbare radio presteerd veel beter met een cd van 20 jaar terug.
snameroc
Supertramp heeft bijna altijd hele goeie masters. Komt ook omdat het meer serieuse muziek is,die echte muziek-fanaten luisteren,en die willen ook gewoon een beetje kwaliteit. Supertramp word namelijk niet geluisterd door Jan met de pet.Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 23:52:
/me luistert vanavond meer oude muziekjes
Supertramp, pracht muziek he.
Dat is nou net het probleem, de CD's worden zo opgepompt omdat de meeste mensen hun muziek luisteren via media-blokken dozen, kijkshop woofers en alles in een gevalletjes. Hier staat op mijn zusjes kamer ook nog een alles in een setje, als ik daar een goed gemasterde CD uit begin jaren 90 indruk is het ook niet om aan te horen,stop je er zo'n verneukte CD in, klinkt het allemaal een stuk warmer, bonkender, en pompender.snameroc schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 09:46:
Maar als je een goede set hebt,klinken die begin jaren 90 CD's weer veel beter, en de moderne slechte CD's klinken beroerd. Dus als mensen niet allemaal van die rommelsetjes kochten,dan waren die beroerd gemasterde CD's ook niet nodig.
Die glitch zit die ook op de orginele CD? Heb ik niet. Enkel mp3 en dacht dat die daar ingeslopen was met encoden. Als dat effectief op de originele staat is het een fout en een schande. Maar dit feit staat los van de mastering, maybe fout bij het drukken of omzetten van masters naar cd. In ieder geval not done.MaCe1337 schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 00:00:
[...]
Zet stadium arcadium maar eens op, 1e cd, 1e nummer, 2:46.
Zo, genoeg info?
Nee. de Vinyl versie heeft -exact- dezelfde glitch, het is dus de master. Ik ben nu toch best benieuwd op wat voor gear je muziek luisteren doet..multipasser schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 10:54:
los van de mastering, maybe fout bij het drukken of omzetten van masters naar cd. In ieder geval not done.
Over vinyl gesproken.. Tell Me Baby:

[ Voor 8% gewijzigd door BHQ op 20-01-2007 12:20 ]
GrapvolDJ Vincento schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 10:41:
[...]
Supertramp heeft bijna altijd hele goeie masters. Komt ook omdat het meer serieuse muziek is,die echte muziek-fanaten luisteren,en die willen ook gewoon een beetje kwaliteit. Supertramp word namelijk niet geluisterd door Jan met de pet.
Supertramp, pracht muziek he.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Van de RHCP is bekend dat hun laatste cd's kwa geluidskwaliteit echt slecht zijn. Er zit veel te veel loudness in en de muziek vervormd daardoor.MaCe1337 schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 00:00:
[...]
Zet stadium arcadium maar eens op, 1e cd, 1e nummer, 2:46.
Dat wordt in diverse forums ook besproken. Er zijn zelfs acties en petities om de cd's te re-masteren.
http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-103702.html
Ik ben overigens wel fan van de RHCP en heb hun cd's ook gekocht.
lethargy: Lees het topic eens? 
Maar echt, de Vinyl rip is echt heerlijk om te horen. Zuivere hi-hats enzo maken het geheel erg fijn. Echt, hoe kunnen record labels CD's zo keihard verminken. Dit klinkt echt -zo- enorm veel beter..
Maar echt, de Vinyl rip is echt heerlijk om te horen. Zuivere hi-hats enzo maken het geheel erg fijn. Echt, hoe kunnen record labels CD's zo keihard verminken. Dit klinkt echt -zo- enorm veel beter..
[ Voor 75% gewijzigd door BHQ op 20-01-2007 15:39 ]
I know, ik reageerde eventjes op iemand die zei dat je "niet goed snik bent als je denkt dat grote popproducties fouten bevatten"lethargy schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 12:59:
[...]
Van de RHCP is bekend dat hun laatste cd's kwa geluidskwaliteit echt slecht zijn. Er zit veel te veel loudness in en de muziek vervormd daardoor.
Dat wordt in diverse forums ook besproken. Er zijn zelfs acties en petities om de cd's te re-masteren.
http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-103702.html
Ik ben overigens wel fan van de RHCP en heb hun cd's ook gekocht.
Vandaar
Dynaudio Bm5a, BW 602 op een RME.
Verwijderd
Sorry, kan het niet laten: en met zo'n installatie hoor je nog steeds niet wat voor bagger er tegenwoordig op cd geperst wordt? Arme drommel.....multipasser schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 21:28:
Dynaudio Bm5a, BW 602 op een RME.
Misschien is hij even gezegend als ik met een gehoorafwijking? (nee komt niet door harde muziek, is aangeboren (bij mij dan), maar zelfs ik hoor die clipping, zelfs op slechtere setjes.Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 08:50:
[...]
Sorry, kan het niet laten: en met zo'n installatie hoor je nog steeds niet wat voor bagger er tegenwoordig op cd geperst wordt? Arme drommel.....
Ik heb zojuist stadium arcadium op vinyl beluisterd en da's idd een aardig verschil om te horen. In het begin had ik zoiets van 'raar...ik moet de versterker veel verder openzetten', maar verder hoorde ik niet zoveel verschil. Tot je de CD daarna eens beluisterd. Dan hoor je idd dat die behoorlijk platgecompressed is. Het verschil is mi ook zeer duidelijk hoorbaar ja. Ook de ongemasterde versie van Californication klinkt een heel stuk beter. Veel meer verschil tussen hard en zacht en het klinkt over de fegele linie gewoon zuiverder. je hoort de losse instrumenten gewoon beter. Moeilijk om geluid onder woorden te brengen.
Om op multipasser te reageren; ik moet heel eerlijk bekennen dat ik bij Californication (het schoolvoorbeeld van clippen?) nooit eerder heb gedacht van 'wat een brak opgenomen cd'. Pas als je echt naar fouten gaat zoeken dan hoor je idd hier en daar een kraakje (het zgn clippen?). ik moet wél zeggen dat nadat ik de ongemasterde versie heb gehoord, ik in de gaten heb dat het véél beter kan idd. Om nou te zeggen dat de CD 'afgrijselijk' zijn en 'niet te luisteren vanwege pijn aan je oren' gaat mij veel te ver. het is gemasterd voor een doelgroep waar de meesten hier niet in vallen en multipasser blijkbaar wel. geen punt wat mij betreft.
Er is absoluut verschil in opnamen en ik vind de ongemasterde/vinyl versies van beide platen (veel) mooier, maar smaken verschillen en ik vind de orig. cd's absoluut niet onluisterbaar oid.
Eea heeft volgens mij meer met smaak dan met de gebruikte set te maken, dus laten we díé discussie ajb niet aangaan...
Om op multipasser te reageren; ik moet heel eerlijk bekennen dat ik bij Californication (het schoolvoorbeeld van clippen?) nooit eerder heb gedacht van 'wat een brak opgenomen cd'. Pas als je echt naar fouten gaat zoeken dan hoor je idd hier en daar een kraakje (het zgn clippen?). ik moet wél zeggen dat nadat ik de ongemasterde versie heb gehoord, ik in de gaten heb dat het véél beter kan idd. Om nou te zeggen dat de CD 'afgrijselijk' zijn en 'niet te luisteren vanwege pijn aan je oren' gaat mij veel te ver. het is gemasterd voor een doelgroep waar de meesten hier niet in vallen en multipasser blijkbaar wel. geen punt wat mij betreft.
Er is absoluut verschil in opnamen en ik vind de ongemasterde/vinyl versies van beide platen (veel) mooier, maar smaken verschillen en ik vind de orig. cd's absoluut niet onluisterbaar oid.
Eea heeft volgens mij meer met smaak dan met de gebruikte set te maken, dus laten we díé discussie ajb niet aangaan...
[ Voor 6% gewijzigd door EraZor op 22-01-2007 11:23 ]
Dat had ik dus wel. Ik dacht telkens dat ik vroeger gewoon slechte MP3'tjes had, maar zelfs een rip op 320 kbit (en nee, geen Xing oid.) vond ik slecht klinken.EraZor schreef op maandag 22 januari 2007 @ 11:22:
nooit eerder heb gedacht van 'wat een brak opgenomen cd'.
Echt een eye-opener dit topic. Bij een aantal cd's had ik altijd na een tijdje het gevoel 'zet maar gauw uit, het is teveel'. Nu weet ik waar dit door komt...
Maar hoe hoor je nou precies dat clippen? Ik heb geen platenspeler om nog eens te vergelijken dus wie kan me een goed voorbeeld geven??
Maar hoe hoor je nou precies dat clippen? Ik heb geen platenspeler om nog eens te vergelijken dus wie kan me een goed voorbeeld geven??
Verwijderd
Varieert van "tikjes" of "kraakjes" tot een agressief gekraak.Sgimi schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:31:
Echt een eye-opener dit topic. Bij een aantal cd's had ik altijd na een tijdje het gevoel 'zet maar gauw uit, het is teveel'. Nu weet ik waar dit door komt...
Dat laatste komt in de praktijk gelukkig niet voor, alleen als je eea moedwillg veroorzaakt. Maar die tikjes/kraakjes hoor je vaak zat tegenwoordig.
Overigens wijst het imho ook op een prutwerk in de studio; Mijn audioprogrammatuur weigert te clippen, door de standaard mastering-compressor/limiter. Als je in je professionele studio clipping krijgt ... dan heb je vlgs mij niet teveel opgelet bij het opzetten van je effect-chain. Maar ja, dat gepruts in de effect-chain is tegelijkertijd ook de oorzaak van die platgeslagen muziek ... dus wellicht een gevalletje "back to school" ?
Verwijderd
Je kunt het zelf ook nabootsen door gebruik te maken van bijvoorbeeld Audacity. Natuurlijk moet je dan wel een goed gemasterd muziekstuk hebben. (Zie onderstaande voorbeeld. Het bovenste Audicity scherm is origineel ->CDSgimi schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:31:
[img=http://img262.imageshack.us/img262/7004/test3pn.th.png]
Audacity had ik idd al gedownload en op een cd van me losgelaten: Jeff Healey - See the Light en dat zag er keurig uit. Ik heb nu de cd Californication van RHCP opstaan, en het komt allemaal wel heel druk op me over maar kraakjes oid hoor ik echt niet. Wat ik wel merk is dat je heel erg snel 'moe' wordt van de muziek...het wordt teveel zeg maar.
Setup:
Marantz SR5400 OSE
Marantz DV4400
Polkaudio Rti10
Setup:
Marantz SR5400 OSE
Marantz DV4400
Polkaudio Rti10
Zo, ik heb nogmaals de nieuwste "Borthers in Arms, 20th anniversanry edition" SACD uit de kast gehaald. In track 2 van CD geript, en tevens track 2 van de SACD layer opgenomen met geluidskaart. Vervolgens beide tracks kwa timing exact gelijk gemaakt. Vervolgens genormaliseerd zodat de levels vergelijkbaar waren. Dan ingezoomd:

Boven is de SACD versie, onder de CD versie. Tot mijn grote schrik bevat de SACD versie exact zelfde fouten als de CD versie
Het is gewoon exact de zelfde bron.
Vermoedelijk is er dus een 24/96 Khz master gemaakt, waar deze fouten al in zaten, en deze is vervolgens omgezet naar CD (44.1Khz/16bit) en SACD (2.8Mhz/1bit).
Toch wel weer erg jammer! Deze CD is ook best hard opgenomen, maar er is nog wel "iets" van dynamiek zitten gebleven. Ook het spectrum ziet er nog steeds netjes uit, dus het is ook niet vermoeiend.

Boven is de SACD versie, onder de CD versie. Tot mijn grote schrik bevat de SACD versie exact zelfde fouten als de CD versie
Vermoedelijk is er dus een 24/96 Khz master gemaakt, waar deze fouten al in zaten, en deze is vervolgens omgezet naar CD (44.1Khz/16bit) en SACD (2.8Mhz/1bit).
Toch wel weer erg jammer! Deze CD is ook best hard opgenomen, maar er is nog wel "iets" van dynamiek zitten gebleven. Ook het spectrum ziet er nog steeds netjes uit, dus het is ook niet vermoeiend.
System of a Down draai ik niet eens meer op m'n stereo. Die is écht heel slecht gemasterd. Het begint vreselijk hard te kraken op het moment dat er wordt gezongen. Schandalig is het. Ik draai ook over het algemeen wat "oudere" Cd's op m'n set. Die masters en opnames zijn echt een stuk beter dan wat er tegenwoordig gemaakt wordt.
En nog een keer voor dhr. multipasser: Afgeplatte koppen is _clipping_ Geluidsgolven heten niet voro niets golven, anders hadden ze wel geluidsblokken geheten. Je kunt het prima horen, ook op mindere sets. En nee, m'n CDX2 is géén 2watt geluidskaartje.
En nog een keer voor dhr. multipasser: Afgeplatte koppen is _clipping_ Geluidsgolven heten niet voro niets golven, anders hadden ze wel geluidsblokken geheten. Je kunt het prima horen, ook op mindere sets. En nee, m'n CDX2 is géén 2watt geluidskaartje.
Music Addicted
Wat zeg ik enkele posts hoger! Dat ik enkel een mp3 had van Dani met het hoorbare gekraak op de chorus, dacht ik afkomstig was van bad encoding, wat je zoveel tegenkomt. Glitches/cracks enzo.Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 08:50:
[...]
Sorry, kan het niet laten: en met zo'n installatie hoor je nog steeds niet wat voor bagger er tegenwoordig op cd geperst wordt? Arme drommel.....
Buiten dat feit is het niet iedereens smaak van masteren, maar de tendens is toch duidelijk.
Mensen luisteren muziek op GSM's en Ipod's, dus moeten die liedjes zo hard mogelijk klikken. Dat is gewoon de evolutie, je moet opvallen als ze jou lied laten horen tussen 4 andere ringtones op tv, enzo...
Dat is opzich allemaal $$, maar om hier echt liggen te roepen dat het slecht gemasterd is, dat is iets persoonlijks! Ik wil jullie wel eens zo'n master zien afleveren aan die levels. Dat is ook een kunst. Ik vind dat er nog veel overblijft van de muziek als je de waveform bekijkt. (spreek hier enkel over Dani)
Ik heb wavelab nie installed maar ik schat dat Dani wel -10 RMS is, aan die levels is het zonder enige master kennis compleet overstuurd.
Dat een ongemasterde mooier klinkt voor jullie dat is persoonlijk, je moet je stereo wel 3x harder zetten en dan gaat die weer vervormen. Zo blijven we bezig
En ongemasterd is dat ook niet, het is gewoon niet zo plat gemasterd als de cd.