Ik speel het af via een digitaal aangesloten Marantz receiver op B&W luidsprekers waarop andere cd's prima klinken, de nieuwe peppers cd klinkt gewoon niet lekker en kraakjes zijn zeker hoorbaar.Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 23:25:
[...]
Ik ga er niet vanuit dat de kraken op de CD staan (tenzij je iets van Aphex Twin hebt oid.) , als een CD clipt ligt dat vaker bij de audio uitvoer. Ik weet niet hoe je 'm afspeelt, misschien moet je.. mocht je 'm in windows afspelen eens wat invoer apparaten muten.
Mocht het toch van de CD afkomstig zijn dan is dat een blunder geweest bij het afmixen maar daar ga ik bij een professionele band als RHCP niet vanuit.
Dan is het een kwestie van CD rippen en kijken wat er mis isPHiXioN schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 23:33:
Ik speel het af via een digitaal aangesloten Marantz receiver op B&W luidsprekers waarop andere cd's prima klinken, de nieuwe peppers cd klinkt gewoon niet lekker en kraakjes zijn zeker hoorbaar.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Zojuist zelf ook even gekeken... Het nummer waarom ik begon is Ludovico Einaudi - I Giorni.
Een pianonummer dat overall nogal zacht is. Ik probeerde hem wat harder te krijgen door domweg de gain wat te verhogen.
Als ik meer dan 'n dB of 2 erbij deed begon'ie te clippen in de hardere passages.
Een blik in Cubase leerde me wat ik eigenlijk al hoorde: Wat'n dynamiek!

Zie vooral hoe zacht het begin is, en hoe hij op het eind bíjna aan 100% komt.
Vervolgens voor de grap Red Hot Chili Peppers - Snow bekeken:

Tsja... Dan vind ik't inderdaad niet vreemd dat mensen'n beetje clipping horen
Een pianonummer dat overall nogal zacht is. Ik probeerde hem wat harder te krijgen door domweg de gain wat te verhogen.
Als ik meer dan 'n dB of 2 erbij deed begon'ie te clippen in de hardere passages.
Een blik in Cubase leerde me wat ik eigenlijk al hoorde: Wat'n dynamiek!

Zie vooral hoe zacht het begin is, en hoe hij op het eind bíjna aan 100% komt.
Vervolgens voor de grap Red Hot Chili Peppers - Snow bekeken:

Tsja... Dan vind ik't inderdaad niet vreemd dat mensen'n beetje clipping horen
Ticking away, the moments that make up a dull day
Je zou het bovenste nummer eens moeten compressen zoals het onderste, en dan beluisteren
Ga ik morgen proberen, speciaal voor joudeepspace schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 01:51:
Je zou het bovenste nummer eens moeten compressen zoals het onderste, en dan beluisteren
Weet alleen niet of mijn perceptie van muziek dan nog wel dezelfde zal zijn
Edit: Lukte niet zonder'm hier en daar te laten clippen
Heb geen brickwall limiter-plugin
[ Voor 13% gewijzigd door Wormaap op 27-10-2006 10:52 ]
Holy...Dat Snow is pas écht erg!
De Chili Peppers staan inderdaad al bekend om 'Red hot CD's', maar dit is een tikkeltje extreem. Hoe klinkt dit, op goede speakers of koptelefoons, als ik vragen mag?
By the way, is er ook iemand die van overmatig stereogebruik domweg hoofdpijn krijgt? Ik gebruik in-ear oordopjes on the go, en ik MOET sommige nummers doorspoelen, hoe goed ze ook zijn. Ik val anders bijna flauw. Voor mij is veel muziek dan ook niet te doen met oordopjes, en dan moet ik iets thuis luisteren.
De Chili Peppers staan inderdaad al bekend om 'Red hot CD's', maar dit is een tikkeltje extreem. Hoe klinkt dit, op goede speakers of koptelefoons, als ik vragen mag?
By the way, is er ook iemand die van overmatig stereogebruik domweg hoofdpijn krijgt? Ik gebruik in-ear oordopjes on the go, en ik MOET sommige nummers doorspoelen, hoe goed ze ook zijn. Ik val anders bijna flauw. Voor mij is veel muziek dan ook niet te doen met oordopjes, en dan moet ik iets thuis luisteren.
[ Voor 43% gewijzigd door coptician op 27-10-2006 12:36 ]
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
George Yohng's W1 Limiter > http://www.fi.opensound.com/w1limit.html
Hele "leuke" resultaten als je echt voor "radio-ready" wilt gaan
Of anders kun je nog wel misschien bij Blockfish terecht?
teveel zooi, te weinig tijd
Had'm eigenlijk nog nooit geluisterd op m'n nieuwe set, maar inderdaad: Kraakjes in de hardere passages.
En dan ook nog een gitaar die qua volume zwabbert aan alle kanten. Als de basgitaar te horen is, klinkt de gitaar zachter... Bah
@Yoozer: Ga ik proberen
En dan ook nog een gitaar die qua volume zwabbert aan alle kanten. Als de basgitaar te horen is, klinkt de gitaar zachter... Bah

@Yoozer: Ga ik proberen
[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 27-10-2006 12:58 ]
Toch moet ik eerlijk zijn: Stadium Arcadium is aanhoorbaarder dan Californication / By The Way. Ik weet niet -wat- ze met Anthony's stem op BTW hebben gedaan.. lijkt een 64kbit MP3'tje
Verwijderd
Voordat ik mijn volgende argument neerschrijf: Ik ben het grootendeels eens met de stelling van dit topic. Er wordt véél te veel gecompressed.
Maar gezien het feit dat het meerdendeel van de mesnen muziek luisteren op de 10-in-een-dozijn 5.1 surround setjes, met de functie Dolby surround II aangeschakeld .... verbaast het me niet dat er niet teveel over wordt gekaagd.
En als er dan niet geluisterd wordt op zo'n setje, dan wordt er wel geluisterd naar 128~192 kbps MP3's op speakers van gemiddelde PC-speaker kwaliteit (met te waus 400 wattage PMPO!!1!!~~).
Wat ik hiermee wil zeggen dat het overgrote meerendeel van de mensen helemaal niet zoveel belang steld in audiokwaliteit. Je heert bizar vaak de opmerking "het klinkt toch lekker", aangevuld met ondersteunende smoezen als "ik luister toch alleen maar radio"of "ik draai bijna geen CD's". En met gemiddels zulke lage kwaliteitseisen zal er in de nabije toekomst niet al te veel gaan veranderen vrees ik.
Maar gezien het feit dat het meerdendeel van de mesnen muziek luisteren op de 10-in-een-dozijn 5.1 surround setjes, met de functie Dolby surround II aangeschakeld .... verbaast het me niet dat er niet teveel over wordt gekaagd.
En als er dan niet geluisterd wordt op zo'n setje, dan wordt er wel geluisterd naar 128~192 kbps MP3's op speakers van gemiddelde PC-speaker kwaliteit (met te waus 400 wattage PMPO!!1!!~~).
Wat ik hiermee wil zeggen dat het overgrote meerendeel van de mensen helemaal niet zoveel belang steld in audiokwaliteit. Je heert bizar vaak de opmerking "het klinkt toch lekker", aangevuld met ondersteunende smoezen als "ik luister toch alleen maar radio"of "ik draai bijna geen CD's". En met gemiddels zulke lage kwaliteitseisen zal er in de nabije toekomst niet al te veel gaan veranderen vrees ik.
Ik krijg er geen hoofdpijn van, maar ik vind het wel zwaar irritant zodat ik het dus ook skip. Zoals bijvoorbeeld bij Hendrix - Voodoo Child. De hele tijd van links naar rechts wisselen. Ik kan me alleen geen andere nummers herinneren waar ik dat bij hebcoptician schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:30:
Verwijderd
Oude Pink Floyd kent ook veel van die maximale panning. Maar daar past het zo goed bij dat het wss niet zo erg zal irriterenMetal schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:06:
[...]
Ik krijg er geen hoofdpijn van, maar ik vind het wel zwaar irritant zodat ik het dus ook skip. Zoals bijvoorbeeld bij Hendrix - Voodoo Child. De hele tijd van links naar rechts wisselen. Ik kan me alleen geen andere nummers herinneren waar ik dat bij heb
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 13:07 ]
Luister dan maar een de multikanaals versie van de Tubular Bells SACD
Ik ben van mening dat muziek ook goed moet klinken op goede sets en dat het daarop ook afgestemd moet worden. Als je echt van muziek houd heb je wel een fatsoenlijke koptelefoon / set speakers icm. versterker en CD-speler staan. Jammer dat het -nog- baggerder klinkt op een Xiron setje, maar dit is wel heel erg omgekeerde wereld

Verwijderd
Naja, voor muziek geldt wss waarschijnlijk hetzelfde als wat voor bijna alle andere commerciele producten geldt. Het wordt afgestemd op de grootste gemiddelde groep potentiele consumenten ....Yapser schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:12:
Ik ben van mening dat muziek ook goed moet klinken op goede sets en dat het daarop ook afgestemd moet worden. Als je echt van muziek houd heb je wel een fatsoenlijke koptelefoon / set speakers icm. versterker en CD-speler staan. Jammer dat het -nog- baggerder klinkt op een Xiron setje, maar dit is wel heel erg omgekeerde wereld
Therefore, van mening
maar inderdaad. Helaasch..
[ Voor 36% gewijzigd door BHQ op 27-10-2006 13:22 ]
Ja, helaas...
.. helaas is er een oplossing die iedereen tevredenheid zou geven: bouw die puin compressie in de apparaten in i.p.v het op CD te branden!
.. helaas is er een oplossing die iedereen tevredenheid zou geven: bouw die puin compressie in de apparaten in i.p.v het op CD te branden!
Maar dan worden de apparaten duurder en is Jan L. kwaad.
Als ze nou alle CD's 2 keer zouden uitbrengen. De normale versie voor Jan met de korte achternaam, en een (desnoods alleen op bestelling te krijgen) fatsoenlijk gemasterde versie
* Wormaap droomt verder...
Als ze nou alle CD's 2 keer zouden uitbrengen. De normale versie voor Jan met de korte achternaam, en een (desnoods alleen op bestelling te krijgen) fatsoenlijk gemasterde versie
* Wormaap droomt verder...
[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 27-10-2006 13:40 ]
Veel geld hoeft het niet te kosten, wat is nu een opampje van een paar cent... of nog simpeler:

[ Voor 38% gewijzigd door voodooless op 27-10-2006 13:43 ]
Hm... Ik ruik een markt 
Hang je er nog een mooie naam aan 'TNT DEDYNAMIZER voor een VETTER GELUID' ofzo
Hang je er nog een mooie naam aan 'TNT DEDYNAMIZER voor een VETTER GELUID' ofzo
"Dynamic Range Compression" of DRC, doet het doorgaans prima als positieve marketing term
Je hoeft dus niet eens te liegen
Mooi logotje erbij, en klaar
[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 27-10-2006 13:46 ]
Daar heb je eigenlijk wel een punt
Bedrijfje starten?
Nee dank je, ik verkoop liever geen meuk
Verwijderd
deepspace schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:54:
[...]
Nee dank je, ik verkoop liever geen meuk*
* = VooDooLess

Overigens; Met meuk verkopen kan je anders bijzonder rijk worden, en ook een positieve publieke opinie achterlaten (omdat het publiek in je marketingstrategie is getrapt). Kijk maar naar Bose ...
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 14:06 ]
Wahahaha 
En nu is het tijd om te kappen met slowchatten?
Is er eigenlijk nog een AVH-kanaal op IRC?
Volgens mij wel, helaas is het daar altijd zo leeg dat ik er al een half jaar niet meer geweest ben ofzoWormaap schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:03:
En ja, je kunt er veel geld aan verdienen, maar een beetje eer heb zelf ik nog wel

Hah! Trouwens, de normale versie van Tubular Bells (Die ik heb, tenminste) valt erg mee. Hoe zit het eigenlijk met die Mike Oldfield, is hij nou de nieuwe generatie klassieke muziek, of zo? Ik vind het nummer mooi, maar ik snap niks van die gozer.deepspace schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:10:
Luister dan maar een de multikanaals versie van de Tubular Bells SACD
Ontopic: Inderdaad, hedendaagse CD's zijn belabberd. Trouwens, oude ook, en vinyl al helemaal. Maar, niet iedere Cd. Het nieuwste werk van Venice is erg netjes gedaan (er werd ook rekening gehouden met 'too many notes', waardoor het totale volume redelijk blijft. überhaupt doet Venice het in mijn boekje bijna alleen maar goed.), James Taylor haalt steeds hogere kwaliteit, en Bonnie Raitt's nieuwste album is mooi afgewerkt, hoewel zij mij niet té veel boeit.
Ja, ik zou meer niuewe CD's opnoemen, maar ik koop ze nooit
Oh, en Live's mastering is ook niet al te goed!
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Hmm laat ik het zo zeggen: Ik heb voorgenomen muziek die ik echt goed vind te gaan kopen, maar als het zo moet hoeft het van mij niet meer. Tenzij ik de mastertapes voor een leuk bedragje kan overnemen
Heeft imho weinig met "moderne klassieke muziek" te maken (mooie contradictio in terminis), dan denk ik eerder aan Varèse, Nancarrow, Pierre Boulez of Steve Reich (en vele anderen uiteraard).Er zitten wel minimal invloeden in, zou het eerder Pop/New age met klassieke en rock invloeden noemen, maar die hele genre terminologie moet je gewoon het raam uitgooien, als je het mooie muziek vindt, is het mooi welk labeltje aan ander er ook opplaktcoptician schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:46:
[...]
Hah! Trouwens, de normale versie van Tubular Bells (Die ik heb, tenminste) valt erg mee. Hoe zit het eigenlijk met die Mike Oldfield, is hij nou de nieuwe generatie klassieke muziek, of zo? Ik vind het nummer mooi, maar ik snap niks van die gozer.
[ Voor 3% gewijzigd door blobber op 27-10-2006 16:15 ]
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Verwijderd
grappig feitje, ik zette laatst een cd op die ik eigenlijk nog nooit geluisterd had: Brand New Day van Sting (1999).
Na 3 nummers heb ik 'm afgezet en letterlijk weggemikt. Niet-om-aan-te-horen!
Mijn versterker stond op -56dB, wat normaliter behoorlijk zacht is. Toch klonk de muziek heel drammerig en slecht gebalanceerd, ik werd er echt nerveus van. Voor de gein heb ik daarna Graceland van Paul Simon opgezet. Vervolgens moest ik het volume naar -40 dB draaien om dezelfde geluidsbeleving te hebben, maar toen klink het veel rustiger en kon ik het gewoon 'hebben' terwijl ik zat te lezen. Voor mij was dit het ultieme bewijs dat dynamische compressie echt de muziekkwaliteit om zeep helpt.
Mijn versterker stond op -56dB, wat normaliter behoorlijk zacht is. Toch klonk de muziek heel drammerig en slecht gebalanceerd, ik werd er echt nerveus van. Voor de gein heb ik daarna Graceland van Paul Simon opgezet. Vervolgens moest ik het volume naar -40 dB draaien om dezelfde geluidsbeleving te hebben, maar toen klink het veel rustiger en kon ik het gewoon 'hebben' terwijl ik zat te lezen. Voor mij was dit het ultieme bewijs dat dynamische compressie echt de muziekkwaliteit om zeep helpt.
Volgens mij was dat album een poging van Sting om 'hip' met de tijd mee te gaan. De nummers van het album die ik heb gehoord klonken allemaal erg pop en ik vond er weinig aan. Sting moet gewoon blijven doen wat ie deed: goeie muziek maken. En dan liefst ook met een fatsoenlijke opnamekwaliteit.Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 11:41:
grappig feitje, ik zette laatst een cd op die ik eigenlijk nog nooit geluisterd had: Brand New Day van Sting (1999).
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Laat ik dan eens een positieve bijdrage doen;
Calexico's CD van vorig jaar, Garden Ruin, die is gewoon goed gemixt. Het kan dus wèl, ook in de huidige idiote-compressie-tijden
/me zal vanaaf eens een CTRL-PrntScn van Soundforge posten, om eea te illustreren
Calexico's CD van vorig jaar, Garden Ruin, die is gewoon goed gemixt. Het kan dus wèl, ook in de huidige idiote-compressie-tijden
/me zal vanaaf eens een CTRL-PrntScn van Soundforge posten, om eea te illustreren
Het valt me trouwens op (ondanks dat ik het geen geweldige muziek vind) dat Godsmack - IV ook behoorlijk goed gemasterd is. Niets alles boven een bepaald volume pompen, gewoon netjes binnen de lijntjes..
Muziek is tegenwoordig onluisterbaar en dit is gewoon complete square wave om te laten zien hoe beroerd het klinkt.. Platgeslagen, in elkaar gedrukt en kut.Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 20:14:
[...]
Muziek is om naar te luisteren en niet om naar te kijken.
Zal best. Maar als ik naar iets dergelijk kijk, hoef ik niet te luisteren. Dat klinkt gewoon bagger (en dat doet het daadwerkelijk ook).Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 20:14:Muziek is om naar te luisteren en niet om naar te kijken.
Kijk maar eens naar wat wavjes van beste meneer gilmour, daar zul je iets dergelijks niet tegenkomen:

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 08-01-2007 22:34 ]
Verwijderd
Klopt, maar dat is gewoon onluisterbaar. Het is nog leuker om naar een schijtend varken te luisteren.Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 20:14:
[...]
Muziek is om naar te luisteren en niet om naar te kijken.
Als je niet beter weet, dan denk je dat het normaal is
. Het is gewoon een "vet geluid" wat je verkrijgt, wat de jeugd tegenwoordig over het algemeen erg fijn vindt
. Ik heb een set die het allemaal laat horen, maar niet alles direct onluisterbaar maakt, gelukkig
. Over het algemeen zijn oudere opnamen inderdaad beter dan nieuwere. Klassiek is vaak weer een treetje hoger. Als ik kan kiezen om een klassieke CD op het Deutsche Grammophon-label te kopen, zou ik dat blind doen. Die mensen weten namelijk hoe ze een opname moeten maken. Dan zit je altijd safe
. Het is niet zo dat ik niet emer kan genieten van muziek als het niet goed opgenomen is, maar ik geniet gewoon méér van muziek die wel goed opgenomen is
.
Music Addicted
Verwijderd
Ik denk dat zoiets veel te maken heeft met de soort muziek, en de tijd dat het gemaakt is. Luister maar eens naar het oorspronkelijke Tubular Bells. Je hoort eerst ontzettend zacht de piano en vibrafoon, waarbij je de neiging hebt om het volume verder open te zetten. Dan op het punt dat de eerste 'hits' invallen ben je met oordopjes in al zo doof zo hard en schel klinken ze.voodooless schreef op maandag 08 januari 2007 @ 22:21:
[...]
Zal best. Maar als ik naar iets dergelijk kijk, hoef ik niet te luisteren. Dat klinkt gewoon bagger (en dat doet het daadwerkelijk ook).
Kijk maar eens naar wat wavjes van beste meneer gilmour, daar zul je iets dergelijks niet tegenkomen:
[afbeelding]
Met goede speakers of een goede koptelefoon is dit effect niet zo groot omdat de balans vaak wat beter afgesteld is, maar geef mij persoonlijk dan toch maar een geremasterde versie waarbij alles wat dichter bij elkaar ligt en het 'gevoel' exact hetzelfde is als bij het origineel. Zowel op oordopjes als goede speakers klinkt dit naar mijn mening een stuk beter in verhouding. De muziek van toen met de know-how en middelen van vandaag.
Het bekende 'jaren '60 stereo' is er ook alleen maar geweest omdat het mogelijk was, men was in het begintijdperk nog erg bezig om de voor die tijd nieuwe techniek af te tasten en er werd dus veel geexperimenteerd. Voor dynamiek gold precies hetzelfde.
Producers die toen albums afmixten doen het nu vaak liever over omdat men met de nieuwe technieken juist veel meer detail in de muziek naar voren kunnen brengen. Maar ik kan me best voorstellen dat een luisteraar van oude muziek iets met ruis juist mooier vind dan zonder.
Er wordt vaak wel gesproken over die blokken aan geluid en dat vroeger alles beter was maar als je iets fatsoenlijk afmixt kan de piek die er in de muziek ligt best iets hoger zonder dat het de opname 'beschadigt'. Ik denk dat Pink Floyd (voor zover het in dat stadium nog mag heten) met de Division Bell toch ook flink met compressors e.d. bezig geweest. En deze punten alweer wat hoger liggen. Maar dat is dus een voorbeeld van hoe je de nieuwe technieken kunt gebruiken op de 'goede' manier.
Tegenwoordig heb je jammergenoeg een heleboel muzikanten / producenten die het 'afmixen' er 'even bij' doen en al snel terugvallen op aangeleerde trucjes zonder te weten wat dit echt met de muziek doet. Het 'oor' voor muziek ontbreekt ze daarin, het moet snel en dan gaat het meestal op de volgende 'standaard' manier.
Je zet het volume van 'alle' sporen op het maximale volume van 127, incl het mastervolume (+27 boven het 'normale' volume). 'Zonder' enige vorm van nabewerking klinkt dit vaak al hard, schel en vermoeiend waardoor je ook het bekende 'clippen' krijgt, de meters slaan dan ook zwaar in het rood uit. Dan wordt als stap 2 vaak de bassdrum nog iets verder opengeschroefd en worden compressors en stereo verbreders e.d. toegevoegd op de eindmix om het clippen weer tegen te gaan.
Wat je hierdoor krijgt is vaak een lap muziek die letterlijk klinkt als een muur van geluid met bassdrums die zich tussendoor voor de rest van de instrumenten lijken te 'pompen'. Mooiste voorbeeld is denk ik wel die track van Basshunter en meer van die pulp.
Om een track 'goed' af te mixen zonder dat het gevoel en het detail verloren gaat dan zorg je eerst dat het zonder compressors e.d. goed klinkt, hou je alle volumeschuiven tot maximaal 100 (incl. master) en dan voeg je de mastering modules toe. In dit geval zul je nooit die blokvorming krijgen en heb je toch een goede afwerking waarbij niemand gaat lopen zeuren over een vermoeiend geluid
Waarmee ik samengevat wil aangeven... dat ook afwerken een vak is
Ik denk dat vele van jullie gewoon eens muziek moeten luisteren op beter materiaal.
Madonna, U2, RedHotChili's heb ik al zien voorbij komen als namen waarvan de cd shitty klinkt.
Dat is echt wel niet waar. Als er geld tegenaangegooid wordt bij mastering is het wel bij die 3.
En geloof me, beter mastering zal je niet vinden.
Je hebt maar een beperkte ruimte om je muziek in te steken en hij moet ook nog hard klinken. Daarom dat een goed gemasterd lied in waveform op 1 blok lijkt. En zeg aub niet dat het overstuurd is want dat is niet. Ga dan wat lezen over mastering.
Ik vind de kwaliteit in geluid juist omhoog gaan de laatste tijd. Er zijn veel platen waar ik gewoon van denk: 'die mastering is top'. De laatste CD van madonna vind ik supervet klinken. Ik weet niet in hoeverre Le Cont ertussen zit maar respect daar hoor. Het zal niet iedereens lievelings manier van mastering zijn maar elk genre vraagt ook een andere techniek.
Madonna, U2, RedHotChili's heb ik al zien voorbij komen als namen waarvan de cd shitty klinkt.
Dat is echt wel niet waar. Als er geld tegenaangegooid wordt bij mastering is het wel bij die 3.
Je hebt maar een beperkte ruimte om je muziek in te steken en hij moet ook nog hard klinken. Daarom dat een goed gemasterd lied in waveform op 1 blok lijkt. En zeg aub niet dat het overstuurd is want dat is niet. Ga dan wat lezen over mastering.
Ik vind de kwaliteit in geluid juist omhoog gaan de laatste tijd. Er zijn veel platen waar ik gewoon van denk: 'die mastering is top'. De laatste CD van madonna vind ik supervet klinken. Ik weet niet in hoeverre Le Cont ertussen zit maar respect daar hoor. Het zal niet iedereens lievelings manier van mastering zijn maar elk genre vraagt ook een andere techniek.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Verwijderd
123multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:49:
Ik denk dat vele van jullie gewoon eens muziek moeten luisteren op beter materiaal.
Geld is juist waarom het zo kut klinkt. Moet allemaal lekker knallen op de radio
Shit die clipt? Drums die geen punch meer hebben? Geweldig !
Verwijderd
Natuurlijk is het bij die bands goed gemasterd, maar je noemt wel de stadion-acts bij uitstek op. Daarbij is het altijd al belangrijk geweest dat de muziek afgemixed is volgens de laatste 'trends'.multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:49:
Als je zo'n album van Coldplay hebt.. Ik noem Parachutes of A Rush of Blood.. die nog redelijk afgemixed zijn voor 'de liefhebber' dan merk je dat ze met de intrede van X&Y zich al duidelijk willen profileren als een band die ook volle stadions trekt. Niet alleen de muziek is meer mainstream maar ook de de mastering wordt hierop toegepast. Waardoor je dus veel meer een schreeuwerig album krijgt.
Je kunt het moeilijk slecht noemen want het scoort maar dat wordt een discussie over smaak en daarover valt te twisten
Nee hoor. Het zijn gewoon de marketingmensen die met de ontslagbrief wapperen als de schuifjes niet vol open gaan. Zo simpel is dat gewoon, en niet anders. Dat is ook iets van alle tijden, echter begint het nu langzaam een trend te worden. Die mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:30:
Tegenwoordig heb je jammergenoeg een heleboel muzikanten / producenten die het 'afmixen' er 'even bij' doen en al snel terugvallen op aangeleerde trucjes zonder te weten wat dit echt met de muziek doet. Het 'oor' voor muziek ontbreekt ze daarin, het moet snel en dan gaat het meestal op de volgende 'standaard' manier.
Je hebt gelukkig nog wel een paar muzikanten en labels waar de technisie de vrije hand krijgen. En dat hoor je dan ook meteen.
Je haal twee termen door elkaar. Het heet marketing, en niet mastering. Groot verschil!multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:49:
Ik weet niet of je ons nu voor de gek aan het houden bent, maar je blaat echt onzin. Er is geen beperkte ruimte. We hebben 96 dB dynamiek (door dithering vaak nog wat meer), en daarvan wordt vaak slechts 10 tot 20 dB gebruikt... En waarom zou het zo hard moetenJe hebt maar een beperkte ruimte om je muziek in te steken en hij moet ook nog hard klinken. Daarom dat een goed gemasterd lied in waveform op 1 blok lijkt. En zeg aub niet dat het overstuurd is want dat is niet. Ga dan wat lezen over mastering.
Madonna is daar bij uitstek een prima voorbeeld van. Hoe het met haar laatst CD zit weet ik niet, maar ik verwacht niet anders.
multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:49:

Ga jij eens even goed luisteren dan. Het gros van die CD's staat keihard te clippen. Dat is zowel zichtbaar met een audio editor als duidelijk hoorbaar. Als jij het niet hoort zegt dat meer over jouw audio apparatuur en/of oren dan die van onsJe hebt maar een beperkte ruimte om je muziek in te steken en hij moet ook nog hard klinken. Daarom dat een goed gemasterd lied in waveform op 1 blok lijkt. En zeg aub niet dat het overstuurd is want dat is niet.
Ja, en dan? Ik weet er genoeg over. Wat is jouw wijsheid die deze mastering als hoogwaardig kwalificeert?Ga dan wat lezen over mastering.
En waarom dan? Argumenten? Wat zijn je criteria?Ik vind de kwaliteit in geluid juist omhoog gaan de laatste tijd. Er zijn veel platen waar ik gewoon van denk: 'die mastering is top'.
Definieer 'vet'. Als alles in jouw oren hard en met veel effect moet klinken dan snap ik wel waarom je het zo beoordeelt.De laatste CD van madonna vind ik supervet klinken.
Wederom gelul.Ik weet niet in hoeverre Le Cont ertussen zit maar respect daar hoor. Het zal niet iedereens lievelings manier van mastering zijn maar elk genre vraagt ook een andere techniek.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Jammer dat audiofielen alleen maar bezig zijn met luisteren of ze niks 'verkeerds' horen in het geluid en constant bezig zijn om er zoveel mogelijk geld in te pompen zodat ze denken dat het beter wordt, dan genieten van muziek, zoals normale mensen doen.
Groetjes, FaceDown.
Verwijderd
Audiofielen genieten zoveel van muziek, dat ze zich gaan ergeren aan idiote masters die hun luistergenot danig verpesten.FaceDown schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 09:49:
Jammer dat audiofielen alleen maar bezig zijn met luisteren of ze niks 'verkeerds' horen in het geluid en constant bezig zijn om er zoveel mogelijk geld in te pompen zodat ze denken dat het beter wordt, dan genieten van muziek, zoals normale mensen doen.
Of zich ergeren aan mensen die 128 kbps VBR MP3 op de iPod @ 100db tha bomb vinden, en die daardoor menen de kennis in pacht te hebben om geoefende luisteraars te kunnen bekritiseren
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 09:54 ]
Verwijderd
"normale mensen".... hum, jaja. Nou, je hoeft niet 'abnormaal' te zijn om te horen wat er met veel cd's aan de hand is hoor.... en zeker geen audiofiel. Wat ikzelf dus absoluut niet ben, en zoals ik een paar posts terug al meldde hoor je het zelfs voornamelijk als je 'achtergrondmuziek' wil.FaceDown schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 09:49:
/me houd niet van geluidsbehang dat klinkt zoals jaren '70 bloemetjesbehang er uit ziet: schreeuwerig, lelijk en zouteloos.
Laten we hopen dat het net zo'n tijdelijke mode is als dat behang, maar ik vrees van nietVerwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 09:59:
/me houd niet van geluidsbehang dat klinkt zoals jaren '70 bloemetjesbehang er uit ziet: schreeuwerig, lelijk en zouteloos.
Verwijderd
clipping treedt op als de muziek niet gemasterd is of als de afwerking zo amateuristisch is dat men de verkeerde instellingen gebruikt. Het lijkt me sterk dat jij CD's hebt die clippen. Met mastering wordt dit vaak onderdrukt waardoor je eigenlijk een soort van bol conserveblikje krijgt (om het te visualiseren). Haal je de mastering / deksel eraf dan spuit alles naar buiten en krijg je het bekende clippen.Exirion schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 09:45:
[...]
![]()
[...]
Ga jij eens even goed luisteren dan. Het gros van die CD's staat keihard te clippen. Dat is zowel zichtbaar met een audio editor als duidelijk hoorbaar. Als jij het niet hoort zegt dat meer over jouw audio apparatuur en/of oren dan die van ons
Ik ken iemand die het trucje gebruikt en ook vrij commercieel bezig is onder het motto 'zo doen ze dat tegenwoordig om een vet geluid te krijgen'Nee hoor. Het zijn gewoon de marketingmensen die met de ontslagbrief wapperen als de schuifjes niet vol open gaan. Zo simpel is dat gewoon, en niet anders
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 13:33 ]
Hoeveel CD's wil je hebben waar het geluid cliptVerwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:30:clipping treedt op als de muziek niet gemasterd is of als de afwerking zo amateuristisch is dat men de verkeerde instellingen gebruikt. Het lijkt me sterk dat jij CD's hebt die clippen. Met mastering wordt dit vaak onderdrukt waardoor je eigenlijk een soort van bol conserveblikje krijgt (om het te visualiseren). Haal je de mastering / deksel eraf dan spuit alles naar buiten en krijg je het bekende clippen.
Tja, zo is de mensheid natuurlijk verloren...Ik ken iemand die het trucje gebruikt en ook vrij commercieel bezig is onder het motto 'zo doen ze dat tegenwoordig om een vet geluid te krijgen'
[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 09-01-2007 13:39 ]
Verwijderd
Clippen krijg je als pieken van samples boven de 0,00 dB uitkomen, het maximale wat digitaal kan. De toppen van die pieken worden dan gewoonweg afgekapt (alles wat evt. boven die 0,00 uit zou komen verdwijnt gewoonweg). Dus je golfvorm wordt eenvoudigweg afgetopt, denk aan een sinusgulf waarvan je het bovenste deel gewoon afknipt.Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:30:
[...]
clipping treedt op als de muziek niet gemasterd is of als de afwerking zo amateuristisch is dat men de verkeerde instellingen gebruikt. Het lijkt me sterk dat jij CD's hebt die clippen. Met mastering wordt dit vaak onderdrukt waardoor je eigenlijk een soort van bol conserveblikje krijgt (om het te visualiseren). Haal je de mastering / deksel eraf dan spuit alles naar buiten en krijg je het bekende clippen.
[...]
Ik ken iemand die het trucje gebruikt en ook vrij commercieel bezig is onder het motto 'zo doen ze dat tegenwoordig om een vet geluid te krijgen'
Dat hoor je als een heel duidelijke noise, varieren van een soort van zachte tikjes als je weinig is/een klein clipje is; Tot een duidelijk hoorbaar gekraak (wat veel niet geoefende luisteraars kunnen opvatten als een gitaar-effect, lijkend op de overdriver+distortion).
We hebben het met CD's namelijk wel over DIGITAAL, en dus ook digitaal clippen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 13:40 ]
Volgens mij moet je toch eens wat beter gaan luisteren bij een meer diverse selectie muziek. Er zijn heel veel CD's (op Internet genoeg bekende voorbeelden te vinden) die keihard clippen, en ook zodanig dat je het hoort als oversturing van stemmen/instrumenten. Hoe hard opname-'specialisten' het ook ontkennen, een zwaar gecompresste opname klinkt voor geen meter. Het is druk, dynamiekloos en in het minst ideale geval zelfs vervormd.Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:30:
Het lijkt me sterk dat jij CD's hebt die clippen.
'Normale mensen' (Waarvan de oren niet compleet kapot zijn door MP3-spelertjes op >80dB) horen duidelijk het verschil tussen clippende troep en goed gemasterde muziek hoor..FaceDown schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 09:49:
Daar noem je even juist wat extreem slecht gemasterde muziek. Het clipt allemaal als de ziekte (vooral RHCP, ik noem een Californication).multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:49:
Het is iig voor mij ook een reden geen muziek te kopen. De prijs gaat wel, het is de extreem beroerde mastering tegenwoordig waardoor ik het geen cent meer waard vind. Ik wil kickdrums horen, geen clipdrums..
[ Voor 39% gewijzigd door BHQ op 09-01-2007 13:44 ]
Leuk leesvoer:
http://mixonline.com/mag/audio_big_squeeze/
En ook:
Er is zelfs een petitie:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=103702
Enfin, zelfs de studiotechnici komen in opstand, dus dat zegt wel genoeg lijkt me.
http://mixonline.com/mag/audio_big_squeeze/
En ook:
En:Here are some of the more commonly touted examples of loudness-based mastering. These CDs represent some of the most extreme examples of loudness increase via compression and distortion in popular music:
* ABBA - The Visitors (2005 remaster)
You could make me kill by Gorefest clips a lot
You could make me kill by Gorefest clips a lot
* Audioslave - Audioslave [citation needed]
* David Bowie - Earthling, Heathen, Reality [2]
* Depeche Mode - Playing the Angel [3] [4]
* Foo Fighters - One by One [citation needed]
* Goo Goo Dolls - Let Love In [citation needed]
* Iron Maiden - Dance of Death [citation needed]
* John Mayer - Heavier Things [5]
* Oasis - (What's the Story) Morning Glory? [citation needed]
* Red Hot Chili Peppers - Californication, By the Way and Stadium Arcadium [6]
* Rush - Vapor Trails [7]
* U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb [8][9]
* Muse - Black Holes And Revelations [citation needed]
* Big & Rich - Comin' To Your City [citation needed]
Wie zei er ook weer dat die top mastering hadden?Views regarding the impact of the loudness war are heavily subjective. Proponents of louder CDs claim that consumers prefer louder CDs and that they are better for most busy listening environments. Many hold the opinion that only a handful of albums (such as the Red Hot Chili Peppers 1999 release Californication, a CD with such excessive amounts of high-frequency digital clipping that casual listeners as well as audio enthusiasts have made complaints[citation needed]) are examples worth considering
Er is zelfs een petitie:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=103702
Enfin, zelfs de studiotechnici komen in opstand, dus dat zegt wel genoeg lijkt me.
Hou je zelf niet voor de gek. Geluid kan van -96dB tot 0dB komen en is dus beperkt.voodooless schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 08:47:
[...]
Ik weet niet of je ons nu voor de gek aan het houden bent, maar je blaat echt onzin. Er is geen beperkte ruimte. We hebben 96 dB dynamiek (door dithering vaak nog wat meer), en daarvan wordt vaak slechts 10 tot 20 dB gebruikt... En waarom zou het zo hard moetenWat is daar het nut van? Waarom zou het een blok moeten zijn? T'is toch compleet zinloos...Je neemt alle muzikaliteit uit de muziek. Het is plat zaai, schel en irritant, en als het clipt ook nog eens ongezond voor je speakers. Ik zou zeggen, lees zelf ff wat over mastering.
Madonna is daar bij uitstek een prima voorbeeld van. Hoe het met haar laatst CD zit weet ik niet, maar ik verwacht niet anders.
En daarmee moet je het doen. En dat is bij mastering moeilijker dan je denkt want dat spectrum zit direct vol, daarmee dat je veelal een blok ziet.
Ik weet niet wat de audiofielen hier verwachten van muziek! Gewoon een band opnemen en verder niets aan die opname doen? Klinkt voor geen meter! Mastering is accenten leggen, dingen die je niet kan tijdens een normale opname. Luister gewoon naar vele opnames van 50' en 60's die zonder veel mastering op de plaat gezet zijn. Levels kloppen geen meter en sommige dingen zijn overstuurd.
Een goed voorbeeld is 'Foundations - Buttercup' ,mooi nummer, bad recording!
Californication krijg je echt hoofdpijn van op een goede set. Zo drammerig die stemmen en gitaren, zo jammer.
[ Voor 5% gewijzigd door under-world op 09-01-2007 13:50 ]
Verwijderd
Dat zogenaamde 'afknippen' versta ik niet direct onder clippen, maar als dat is wat er in feite bedoeld wordt dan zijn er idd talloze voorbeelden op te noemen waaronder X&Y van Coldplay b.v.Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:38:
[...]
Clippen krijg je als pieken van samples boven de 0,00 dB uitkomen, het maximale wat digitaal kan. De toppen van die pieken worden dan gewoonweg afgekapt (alles wat evt. boven die 0,00 uit zou komen verdwijnt gewoonweg). Dus je golfvorm wordt eenvoudigweg afgetopt, denk aan een sinusgulf waarvan je het bovenste deel gewoon afknipt.
Oh ja, en voor degene die beweerde dat het niet echt clipt:

Er zijn ook screenshots van nummers die uit de jaren 70/80 stammen en dan in een 2005-remaster versie op CD uitkomen. Je gelooft je ogen (en je oren) niet.

Er zijn ook screenshots van nummers die uit de jaren 70/80 stammen en dan in een 2005-remaster versie op CD uitkomen. Je gelooft je ogen (en je oren) niet.
Verwijderd
we hebben het over het zelfde, ik noemde het ook al een paar posts geleden.Exirion schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:38:
[...]
Volgens mij moet je toch eens wat beter gaan luisteren bij een meer diverse selectie muziek. Er zijn heel veel CD's (op Internet genoeg bekende voorbeelden te vinden) die keihard clippen, en ook zodanig dat je het hoort als oversturing van stemmen/instrumenten. Hoe hard opname-'specialisten' het ook ontkennen, een zwaar gecompresste opname klinkt voor geen meter. Het is druk, dynamiekloos en in het minst ideale geval zelfs vervormd.
Toen je het 'digitaal clippen' noemde begreep ik wat je bedoelde (al is het iets wat zo van de laatste tijd is dat ik me afvraag of er al een officiele term voor bestaat), daar gaat zo'n beetje het hele topic ook over. Ik zat meer te denken aan voorbeelden waarbij de meter letterlijk in het rood schiet maar dat is dus niet het geval door die lelijke compressie waarbij alles bijelkaar gedrukt wordt en je dus idd dat zwaar opgepompte geluid met het 'afknippen' van bepaalde delen hebt waar je het al over had.Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:38:
[...]
Clippen krijg je als pieken van samples boven de 0,00 dB uitkomen, het maximale wat digitaal kan. De toppen van die pieken worden dan gewoonweg afgekapt (alles wat evt. boven die 0,00 uit zou komen verdwijnt gewoonweg). Dus je golfvorm wordt eenvoudigweg afgetopt, denk aan een sinusgulf waarvan je het bovenste deel gewoon afknipt.
Dat hoor je als een heel duidelijke noise, varieren van een soort van zachte tikjes als je weinig is/een klein clipje is; Tot een duidelijk hoorbaar gekraak (wat veel niet geoefende luisteraars kunnen opvatten als een gitaar-effect, lijkend op de overdriver+distortion).
We hebben het met CD's namelijk wel over DIGITAAL, en dus ook digitaal clippen.
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 14:34 ]
Het is niet beperkt. Er is meer dan zat ruimte. Het wordt niet eens volledig benut (ja, kwa levels wel, maar het gemiddelde volume heeft variaties van maximaal 10 tot 15 dB).multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:49:Hou je zelf niet voor de gek. Geluid kan van -96dB tot 0dB komen en is dus beperkt.
En daarmee moet je het doen. En dat is bij mastering moeilijker dan je denkt want dat spectrum zit direct vol, daarmee dat je veelal een blok ziet.
Leg me dan maar eens uit hoe ik in zo'n rechthoekig blok een accent moet vindenMastering is accenten leggen, dingen die je niet kan tijdens een normale opname.
Ik heb wat CD's van Madonna, U2 en de Peppers vergeleken.
Red Hot Chili Peppers, Stadium Arcadium, Snow:

Als dit geen clipping is dan eet ik m'n schoen op.
Madonna, Confessions on a Dance Floorm Hung Up:

Wat mij betreft een perfecte mix.
Vooral als je de muziek wat harder zet dan klinkt Madonna lekker strak en klapt er behoorlijk op, de Peppers als een dikke brij. multipasser mag de Peppers uit z'n lijstje van goede mixen schrappen.
Wat ik hieruit niet nogsteeds niet begrijp is waarom dat ze het zo graag snoeihard op een CD willen hebben.

Vooral als je de muziek wat harder zet dan klinkt Madonna lekker strak en klapt er behoorlijk op, de Peppers als een dikke brij. multipasser mag de Peppers uit z'n lijstje van goede mixen schrappen.
Wat ik hieruit niet nogsteeds niet begrijp is waarom dat ze het zo graag snoeihard op een CD willen hebben.
Dit is natuurlijk absoluut waar.Exirion schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:48:
Proponents of louder CDs claim that consumers prefer louder CDs and that they are better for most busy listening environments.
Radiostations draaien ook CD's en elke platenmaatschappij wil z'n eigen nummers zo hard mogelijk op de radio over laten komen, en dat is uitgemond in een 'loudness war' die bizarre vormen heeft aangenomen. De simpele consument die z'n muziekjes thuis fijn met redelijke kwaliteit wil afspelen is het slachtoffer.TheBorg schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:03:
Ironisch genoeg heeft ieder radio station zijn eigen compressors, limitors en normalizers draaien. Effectief is het dan ook zo dat het eigenlijk geen bal uitmaakt. Het is dan ook nog nooit echt aangetoond dat het verneuken een beter verkoopresultaat geeft...Exirion schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:09:Radiostations draaien ook CD's en elke platenmaatschappij wil z'n eigen nummers zo hard mogelijk op de radio over laten komen, en dat is uitgemond in een 'loudness war' die bizarre vormen heeft aangenomen. De simpele consument die z'n muziekjes thuis fijn met redelijke kwaliteit wil afspelen is het slachtoffer.
Verwijderd
Hoe meer dit soort trucage wordt toegepast hoe beter het past tussen andere nummers op TMF, MTV en op de radio. De meeste luisteraars zul je er niet over horen klagen, die vinden dat een 'vet' geluid. Helaas is deze groep die het 'vet' vindt de mainstream en wordt aan de hand daarvan dus bepaald hoe het uiteindelijk op CD komt.TheBorg schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:03:
Ik ben het er ook niet mee eens, maar je doet er weinig aan..
Vroegah, toen er nog dynamiek in muziek zat, klonk de radio altijd een stuk 'sponziger' en pompender dan de CD/tape. Echo's werden harder door de versterking in rustige passages en de beats knepen de compressor/limiter dicht waardoor de beat stuiterig werd.voodooless schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:14:
Ironisch genoeg heeft ieder radio station zijn eigen compressors, limitors en normalizers draaien. Effectief is het dan ook zo dat het eigenlijk geen bal uitmaakt. Het is dan ook nog nooit echt aangetoond dat het verneuken een beter verkoopresultaat geeft...
En nu.... is het zo een gemaximaliseerde en gecompresste zooi dat de compressie/limiting van de radio zelf totaal geen effect meer op het geluid heeft
Luister dan gewoon naar de muziek zelf in plaats van naar de kwaliteit ? 
En anders downgrade je toch je speakers als het daar beter op klinkt, zoals vaak aangehaald in dit topic, spaart je ook weer geld uit.
En anders downgrade je toch je speakers als het daar beter op klinkt, zoals vaak aangehaald in dit topic, spaart je ook weer geld uit.
De wijzen komen uit het Oosten!
Als je de volgende keer gaat eten een een chique restaurant en het is niet te vreten ga ik je ook zeggen: "Ga toch naar de Mc Donalds als je wat te zeuren hebt" ...NoepZor schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:19:
Als ik 20 euro of meer voor een CD uitgeef, dan verwacht ik gewoon dat hetgeen wat erop staat van degelijke kwaliteit is. Zo simpel is het, en niet anders.
Bij de groenteboer ga je ook zitten zeuren als ie je rotte appels verkoopt.
[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 09-01-2007 14:24 ]
Als jij een TV van 2500 euro hebt staan kijk je ook graag naar VHS videobanden?NoepZor schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:19:
Da's precies hetzelfde principe...
Verwijderd
Tegenwoordig gooien ze anders wel overal veel meer smaakversterkers in, zelfs in soep zitten al tig suikerklontjes. Na verloop van tijd denkt een nieuwe generatie dat appelsap zo smaakt zoals het uit een pakje gedronken wordt. Beetje een zelfde discussie.voodooless schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:23:
[...]
Bij de groenteboer ga je ook zitten zeuren als ie je rotte appels verkoopt.
maar dat zou teveel offtopic gaan
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 14:33 ]
Inderdaad, ik zie niet wat rotte appels met smaakversterkers te maken hebbenVerwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:32:maar dat zou teveel offtopic gaan
Wel met 'audioverbeteraars' die een lekker commercieel sausje over het geluid heen gooien voor de CD-opnamevoodooless schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:35:
Inderdaad, ik zie niet wat rotte appels met smaakversterkers te maken hebben
Verwijderd
Da's zowiezo niets nieuws. Er zijn van die restaurants die veel kosten, een mooie compositie op het bord geven, maar er toch voor zorgen dat je nadien naar de McDonalds/Burger King toe moetvoodooless schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:23:
[...]
Als je de volgende keer gaat eten een een chique restaurant en het is niet te vreten ga ik je ook zeggen: "Ga toch naar de Mc Donalds als je wat te zeuren hebt" ...
[...]
Jullie moeten stoppen met het kijken naar waveforms!TheBorg schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:03:
Ik heb wat CD's van Madonna, U2 en de Peppers vergeleken.
[afbeelding]
[afbeelding]
Vooral als je de muziek wat harder zet dan klinkt Madonna lekker strak en klapt er behoorlijk op, de Peppers als een dikke brij. multipasser mag de Peppers uit z'n lijstje v
an goede mixen schrappen.
Je ogen bedriegen je. Geloof me vrij, er is NIETS geclipped bij RedHots. Dat is gewoon mastering/limiting (van dingen die je toch nie zou horen). Er is een verschil tussen wat voor u clipping is bij mastering en een opname die clipped! De laatste is overstuurd maar de eerste niet.
Er is al meerdere malen aangegeven dat je dit overduidelijk kunt horen, het is dus lulkoek om te beweren dat dat niet zo is.multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:39:Jullie moeten stoppen met het kijken naar waveforms!
Je ogen bedriegen je. Geloof me vrij, er is NIETS geclipped bij RedHots. Dat is gewoon mastering/limiting (van dingen die je toch nie zou horen).
Jij moet eens stoppen met onzin praten!multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:39:
Jullie moeten stoppen met het kijken naar waveforms!
Een golf die afgeplat is omdat ie buiten de maximale range gaat clipt. Zo ziet het eruit en zo klinkt het.Je ogen bedriegen je.
Ja, en Bush en Saddam hadden stieken een geheime affaire met elkaar.Geloof me vrij, er is NIETS geclipped bij RedHots.
Dat wat je tussen haakjes zet is in hoge mate subjectief. Bovendien hangt het er maar net vanaf op wat voor apparatuur je luistert. Misschien moet je eens op betere apparatuur gaan luisteren en kijken of je dan nogsteeds stronteigenwijs wil beweren dat je de clipping niet hoort.Dat is gewoon mastering/limiting (van dingen die je toch nie zou horen).
Clipping is clipping, ook als je 'm ergens doorheen mixt. En beweren dat je het niet hoort is net zoiets als beweren dat een MP3 net zo goed is als CD vanwege de maskering, die ook afhankelijk is van het individuele gehoor van de luisteraars.Er is een verschil tussen wat voor u clipping is bij mastering en een opname die clipped! De laatste is overstuurd maar de eerste niet.
Ik daag je uit, ik weet zeker dat ik 95% van de CD's eruit kan pakken die er zo uit zien door alleen te luisteren.multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:39:
[...]
Je ogen bedriegen je. Geloof me vrij, er is NIETS geclipped bij RedHots.
Ach de enigen die het slechte CD's vinden zijn degenen die er over klagen in dit topic volgens mij, anders zouden ze dat toch niet zo mixen neem ik aan. Het gaat allemaal om geld dus ze maken het gewoon zo dat de meeste mensen het mooi vinden, dus dat het beter verkoopt.
De wijzen komen uit het Oosten!
NoepZor schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:55:
Ach de enigen die het slechte CD's vinden zijn degenen die er over klagen in dit topic volgens mij, anders zouden ze dat toch niet zo mixen neem ik aan. Het gaat allemaal om geld dus ze maken het gewoon zo dat de meeste mensen het mooi vinden het nummer opvalt op de radio, dus dat het beter verkoopt.
Verwijderd
Da's het gat in jouw argument, en tevens een drogreden die jij niet kan specificeren cq. kwantificeren.NoepZor schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:55:
[...]de meeste mensen[...]
Om dan maar terug te komen met een soorgeljk argument; Alle vogeltjes zingen zoals ze gebekt zijn. De meeste mensen hebben gewoonweg geen goede installatie/geen interesse in hoge kwaliteit audio, en dientengevolge weten ze niet beter. Ze kunnen daarom geen afgewogen keuze maken (als er al een keuzemogelijkheid zou zijn).NoepZor schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:55:
[...]de meeste mensen het mooi vinden[...]
Mijn stelling, als je 50% van die "de meeste mensen" zou laten kiezen tussen de standaard-versie van Californication en de goed gemixte versie (die ik ergens voorbij heb zien komen, en waarnaar ook in dit topic eens is verwezen) dan zouden ze allemaal meteen omswitchen.
Overigens, als ik een goede marketingcampagne zou opzetten voor de goed gemixte versie, dan zouden ze sowieso voor het grootste deel "om gaan", zonder dat ze überhaupt ooit de CD op een goed systeem hadden gehoord.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 15:02 ]
De meeste mensen horen het gewoon niet omdat ze de cd's op slechte installaties luisterenNoepZor schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:55:
Ach de enigen die het slechte CD's vinden zijn degenen die er over klagen in dit topic volgens mij, anders zouden ze dat toch niet zo mixen neem ik aan. Het gaat allemaal om geld dus ze maken het gewoon zo dat de meeste mensen het mooi vinden, dus dat het beter verkoopt.
Dat doen ze al, en ze noemen het Super Audio CDVerwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:01:
Overigens, als ik een goede marketingcampagne zou opzetten voor de goed gemixte versie, dan zouden ze sowieso voor het grootste deel "om gaan", zonder dat ze überhaupt ooit de CD op een goed systeem hadden gehoord.
Jullie zijn gewoon te erg.Exirion schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:48:
[...]
Dat wat je tussen haakjes zet is in hoge mate subjectief. Bovendien hangt het er maar net vanaf op wat voor apparatuur je luistert. Misschien moet je eens op betere apparatuur gaan luisteren en kijken of je dan nogsteeds stronteigenwijs wil beweren dat je de clipping niet hoort.
En aan mijn monitors zal het niet liggen.
Die zijn goed genoeg en beter dan de meeste hier hebben.
"This perception is still valid considering that the extra loudness (usually 1-3 dB) has often been achieved by simply clipping the smoothly curved tops of the waveforms resulting in flat topped square waves, which may or may not result in a subjective improvement of the sound."
En dit is gewoon al in Wikipedia te vinden.
Misschien eerst toch wat meer lezen ipv op een leuke manier liggen te replyen.
Compressed higher RMS vs clipped higher RMS, density
Some experienced listeners feel that around -12 dBFSD RMS in general or during loud parts and -14 to -16 dBFSD RMS during soft parts is a "sweet spot" for optimal punch and loudness, neither too loud nor too soft. This perception is still valid considering that the extra loudness (usually 1-3 dB) has often been achieved by simply clipping the smoothly curved tops of the waveforms resulting in flat topped square waves, which may or may not result in a subjective improvement of the sound. Prior to clipping, usually the last procedure in audio production, the "natural" RMS of many songs is in fact just around -12 dBFSD RMS. Thus, in many cases where the final RMS is -8 to -11 dBFSD, the RMS has not really been increased over the -12 dBFSD RMS "sweet spot"; only the tops of the waveforms have been clipped by 1-3 dB. The music is not any thicker or denser, merely played louder with less punch and more distortion.
In contrast, a "true" higher RMS is achieved by increasing the density (usually by compression) of the sounds contributing most to the average level (i.e., everything but the drums), so that their volume as a group can be lower in relation to (usually drum) peaks. This retains the same RMS and perceived average loudness as the clipped mix, often with a stronger sense of density and pressure. However, in practice, this too would probably be subjected to some clipping, resulting in even higher loudness and pressure than one that was merely clipped.
In summary, what is important is not how loud the song is made but how the song is made loud.
Kan ik helemaal beamen. Gelukkig zijn de meeste SACD releases al bij voorbaat best goed (in ieder geval die paar die ik thuis hebExirion schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:21:Dat doen ze al, en ze noemen het Super Audio CDTechnisch gezien heeft SACD inderdaad voordelen, maar ze laten het overkomen als een verschil tussen dag en nacht, puur door SACD van fatsoenlijke opnamen te maken. Pure misleiding en marketing. Als je dezelfde masteropnamen op zowel CD als SACD laat horen dan horen ineens een stuk minder mensen het verschil, laat staan de mensen met gemiddelde audiosetjes.
En wat wil je nu zeggenmultipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:26:
Misschien eerst toch wat meer lezen ipv op een leuke manier liggen te replyen.
De conclusie zegt alles:
Clippen is daar zeer zeker geen onderdeel van (en dat staat ook duidelijk in de tekst!). Verder: waarom zou het zo "loud" moetenIn summary, what is important is not how loud the song is made but how the song is made loud.
[ Voor 38% gewijzigd door voodooless op 09-01-2007 15:43 ]
Je kunt beter een niet te sterk signaal nogmaals versterken (waar de laatste stap dus thuis, op de stereo gebeurd) dan een te sterk signaal zwak versterken. Het eerste heeft geen vervelende gevolgen, het tweede is dat je je overstuurde signaal toch nog een keer versterkt. Het kan dan niet meer goed gemaakt worden. Ofwel, voodooless heeft gewoon gelijk, loud heeft GEEN zin.voodooless schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:31:
[...]
En wat wil je nu zeggenIk zie totaal het punt niet? Misschien lees ik niet goed? (En gebruik ff quote tags en doe een bronvermelding)
De conclusie zegt alles:
[...]
Clippen is daar zeer zeker geen onderdeel van (en dat staat ook duidelijk in de tekst!). Verder: waarom zou het zo "loud" moetenT'is compleet zinloos.
Music Addicted
Reply's van Exirion bedoel ik. Niet van u.
Daarom klinkt "A Matter Of Life And Death" van Iron Maiden ook zo goed en is er geen hoorbaar clipje te bekennen. Als je in Californication de clipping ontkent is er echt iets mis met je gehoor of je apparatuur. Om nog maar niet te spreken over überhaupt de opname zelf, die is echt een ramp..multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:49:
Gewoon een band opnemen en verder niets aan die opname doen? Klinkt voor geen meter!
Come on. Het is echt de hele club die van mening is dat bijv. RHCP clipt (wat ook -overduidelijk- aangetoond is) en jij..multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:52:
Reply's van Exirion bedoel ik. Niet van u.
Buiten dat, luid masteren is echt helemaal nergens voor nodig. Radiostations gooien er zelf al een enorme zut compressie en limiting op, een übercompressed liedje wordt dus nog verder in elkaar gesquashed en kan er zelfs minder uitspringen op deze manier. Als ik het hard wil gebruik ik de knop van m'n versterker wel. Op deze manier zet ik het alleen maar zachter of juist af..
Probleem is ook dat normalizen naar bijv. 89dB helemaal geen zin heeft. Kickdrums zijn al geruïneerd naar clipdrums, dag punch..

[ Voor 49% gewijzigd door BHQ op 09-01-2007 16:11 ]
Als je van Maiden houdt moet je dan zeker het album The X Factor eens luisteren. Dat is pas mooi geluidjeYapser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:57:
Daarom klinkt "A Matter Of Life And Death" van Iron Maiden ook zo goed en is er geen hoorbaar clipje te bekennen.
Alle geremasterde albums van Maiden zijn trouwens werkelijk bágger, te jammer
Het ligt helemaal niet aan het remasteren; dat is gewoon de klank van de opnamen. Dit is bijvoorbeeld het plaatje van Prowler (eerste nummer op Iron Maiden, 1980):

En deze is van Futureal (eerste nummer op Virtual XI, 1998):

Het is duidelijk te zien dat het tweede nummer meer gecomprimeerd is. (De schaal is overigens hetzelfde, en geen van beide clippen ze.) Wat dat betreft is de oude opname dus zelfs 'beter'.
Ik vind ook dat die platen-op-cd vaak een ontzettende jaren-80-geluid hebben, maar dat geldt ook voor de LP's. Dat is gewoon de klank/kwaliteit van de opnamen uit die tijd; dat betekent niet dat ze de cd's verpest hebben (en eerlijk gezegd vind ik die cd's waar jij je over beklaagt best goed klinken).

En deze is van Futureal (eerste nummer op Virtual XI, 1998):

Het is duidelijk te zien dat het tweede nummer meer gecomprimeerd is. (De schaal is overigens hetzelfde, en geen van beide clippen ze.) Wat dat betreft is de oude opname dus zelfs 'beter'.
Ik vind ook dat die platen-op-cd vaak een ontzettende jaren-80-geluid hebben, maar dat geldt ook voor de LP's. Dat is gewoon de klank/kwaliteit van de opnamen uit die tijd; dat betekent niet dat ze de cd's verpest hebben (en eerlijk gezegd vind ik die cd's waar jij je over beklaagt best goed klinken).
[ Voor 11% gewijzigd door Soultaker op 09-01-2007 16:54 ]
Dit is bizar indeed. Al die 'volle' stukjes zijn dus gewoon peakjes van de drum ofzo. En ze clippen -niet-..Soultaker schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:53:
Het ligt helemaal niet aan het remasteren; dat is gewoon de klank van de opnamen. Dit is bijvoorbeeld het plaatje van Prowler (eerste nummer op Iron Maiden, 1980):
Bedankt voor de tip, ga ik eens doenWilko schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:33:
[...]
Als je van Maiden houdt moet je dan zeker het album The X Factor eens luisteren. Dat is pas mooi geluidje
[ Voor 27% gewijzigd door BHQ op 09-01-2007 17:05 ]
lol ooit eens een plaatje van michael jackson bekeken 
erger kan het ook bijna niet
, is ook wel flink te horen. Muziek is behoorlijk hard...
Zelfde voor (helaas) Dream Theater. vooral de laatste vind ik zo jammer, want het is heerlijke muziek. Maar opgeblazen als de pest
erger kan het ook bijna niet
Zelfde voor (helaas) Dream Theater. vooral de laatste vind ik zo jammer, want het is heerlijke muziek. Maar opgeblazen als de pest
[ Voor 31% gewijzigd door B_FORCE op 09-01-2007 17:10 ]
Okay, fair enough. Ik moet ook wel zeggen dat ik nog te jong ben om echt het LP-tijdperk meegemaakt te hebben, dus ik geloof je meteen.Soultaker schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:53:
Neemt niet weg dat je the X Factor een keer moet luisteren
De redhots hebben dat ook bij andere albums, daar is het nog veel erger. Hoe dan ook, de kwaliteit van het geluid van hun cd`s is over het algemeen onnodig belabberd.multipasser schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:39:
[...]
Geloof me vrij, er is NIETS geclipped bij RedHots. Dat is gewoon mastering/limiting (van dingen die je toch nie zou horen). Er is een verschil tussen wat voor u clipping is bij mastering en een opname die clipped! De laatste is overstuurd maar de eerste niet.
De meeste CD's van tegenwoordig ( vooral top 40) hebben echt een verschrikkelijke mastering. Het viel me op mijn vorige set vooral op dat de bassen vervormden, bij mijn huidige set hoor( zelfs op lage volume's) van die pijnlijke hoge toontjes, wat duid op digitaal clippen.
Nu ondervind ik niet zoveel hinder van dit verschijnsel, omdat ik vooral muziek van ver voor mijn geboortejaar luister (1990). Als ik persé een modern muziekje wil horen, dan koop ik de CD, maar de meeste oude muziek koop ik op plaat. Bij die oude platen deden ze nog hun best op een fatsoenlijke opname, werd er niet tegen de maximale uitsturing aangemixt,en nog beter, het is analoog.
Het is niet zo dat alle CD's van tegenwoordig slecht zijn , ik heb laatst een CD van supertramp gekocht (breakfast in america) en die is goed gemasterd. Er zit gewoon lekker veel dynamiek in, zo erg zelfs dat je weinig houvast hebt aan de stand van de volume knop. Maar Supertramp stond altijd al bekend dat ze goed gemasterde albums hebben.
CD's van begin jaren negentig (die ik dus tweedehands koop als ik de LP niet kan vinden) klinken over het algemeen wel goed , ze eigenlijk sinds eind jaren 90 met dat geluid-verneuking-pompende-effect-mastering rotzooi begonnen.
Dus als het oude muziek betreft, koop het op LP's, dan heb je perfect afgemixt geluid.
Nu ondervind ik niet zoveel hinder van dit verschijnsel, omdat ik vooral muziek van ver voor mijn geboortejaar luister (1990). Als ik persé een modern muziekje wil horen, dan koop ik de CD, maar de meeste oude muziek koop ik op plaat. Bij die oude platen deden ze nog hun best op een fatsoenlijke opname, werd er niet tegen de maximale uitsturing aangemixt,en nog beter, het is analoog.
Het is niet zo dat alle CD's van tegenwoordig slecht zijn , ik heb laatst een CD van supertramp gekocht (breakfast in america) en die is goed gemasterd. Er zit gewoon lekker veel dynamiek in, zo erg zelfs dat je weinig houvast hebt aan de stand van de volume knop. Maar Supertramp stond altijd al bekend dat ze goed gemasterde albums hebben.
CD's van begin jaren negentig (die ik dus tweedehands koop als ik de LP niet kan vinden) klinken over het algemeen wel goed , ze eigenlijk sinds eind jaren 90 met dat geluid-verneuking-pompende-effect-mastering rotzooi begonnen.
Dus als het oude muziek betreft, koop het op LP's, dan heb je perfect afgemixt geluid.
Een ander geluid dan je misschien van Supertramp gewend bent maar "Some Things Never Change" (album uit 1997) is ook erg de moeite waardDJ Vincento schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:24:
Verwijderd
Ik luister wel eens naar de CD van nirvana (nevermind met die baby voor op), Vooral het eerste nummer (smells like teen spirit) vind ik zodra ze harden gaan spelen totaal niet dynamisch klinken. Kan iemand hier op reageren of zij dat ook horen. Anders ligt het toch aan mijn set,,, zit al een tijd te denken hem te vervangen.
* voodooless meent de CD uit de kast, duwt hem in zijn CD-ROM drive, ript de CD, en bekijkt de wav:

Valt dus op zich nog wel mee. Denk dat het gewoon ongelukkig gemixt is. Aan de andere kant zijn de verschillen tussen de rustige en wilde passages amper aanwezig. Dat zegt dus wel wat.

Valt dus op zich nog wel mee. Denk dat het gewoon ongelukkig gemixt is. Aan de andere kant zijn de verschillen tussen de rustige en wilde passages amper aanwezig. Dat zegt dus wel wat.
[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 09-01-2007 20:12 ]
Verwijderd
Oftwel hot gemastered maar geen clipping.voodooless schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:09:
* voodooless meent de CD uit de kast, duwt hem in zijn CD-ROM drive, ript de CD, en bekijkt de wav:
[afbeelding]
stomme vraag. Wat voor programma gebruik je om zo'n wave te bekijken?