Femme schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 11:16:
Als je het succes van beide fabrikant zou afmeten aan de omvang van het modellenprogramma wint Mercedes inderdaad. De vraag is of BMW dat nodig heeft. Mercedessen zijn veel meer utiliteitsvoertuigen dan BMW's. Het zijn gezinswagens, directiewagens, taxi's, ambulances, terreinwagens en busjes. Bij BMW staan de bestuurder en het rijplezier centraal. Een traditionele mpv met een hoge mpv-daklijn past mijn inziens niet in het programma van BMW en zou afbreuk doen aan het sportieve en dynamische imago. Een terreinwagen heeft BMW ook niet nodig, suv's volstaan, eventueel met sportievere varianten zoals de X6 waarover gespeculeerd wordt. Een kleine suv is veel nuttiger en die heeft Mercedes dan weer (nog) niet.
Om Mercedessen enkel af te doen als utiliteitsvoertuigen gaat wat ver. Ofschoon BMW inderdaad wat consequenter is in het maken van "rijdersauto's", denk aan het handhaven van de 6-in-lijn en gewichtsverdeling 50/50, heeft Mercedes weldegelijk ook echt sportieve modellen.
BMW maakt echter op haar beurt ook SU(utiliteit

)V's, die weliswaar tot de best sturende in hun klasse behoren, maar dat type auto is/wordt natuurlijk nooit écht sportief of dynamisch, hoe je het onderstel ook afstemt. En dan maakt het in beginsel geen verschil of je het beestje gewoon terreinwagen noemt, of SUV. Dus wat is eigenlijk "sportief"?
In (Duitse) testen wordt het weggedrag van BMW veelal omschreven als "agil", en dat van Mercedes als "souverän". En dat zijn dan nog vaak testen op circuits. Op de openbare weg gaan BMW's soms zelfs eerder "dribbelen", of de wielen eerder "slaan", waardoor een Mercedes op een wat slechter wegdek soms juist weer een betere wegligging heeft. Dit zijn echter nuance-verschillen. Beide merken behoren tot, en vormen in feite, de automobiele top. De verschillen worden in testen vaak uitvergroot, maar zijn in werkelijkheid niet zo groot.
Er moet echter niet vergeten worden dat "sportiviteit" slechts een enkel (maar voor velen, inclusief ondergetekende, niet onbelangrijk) aspect van een auto vormt.
De 6-serie is imo niet vergelijkbaar met de CL en ook niet met de CLS. De 6-serie is een GT, de CL een grote coupé die het onderscheidende uiterlijk van de 6-serie mist (CL leunt sterk op de S-klasse). Verder is de CL veel lomper in zowel afmetingen als gewicht.
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik ben het met bovenstaande op zich wel eens.
Maar je kunt ook zeggen: BMW heeft wél 2
terreinwagens SUV's, maar geen grote luxe coupé. Wil je daarentegen een iets kleinere Mercedes coupé, dan neem je een CLK.
In je vergelijking ontbreekt nog de Mini waarvoor MB geen goed alternatief heeft. De A-klasse is wel vergelijkbaar qua formaat maar mist uitstraling.
Helemaal mee eens, ga ik een eindje verder dieper op in.
Verkooptechnisch doet BMW het de laatste jaren stukken beter dan Mercedes. De (nu oude) C-klasse verkoopt voor geen meter en je die dan ook nauwelijks modellen van recente bouwjaren rondrijden. Vorig jaar werden er drie keer zoveel 3-series als C-klassen verkocht. De 5-serie deed het beter dan de E-klasse en de 1-serie en Mini verkochten bij elkaar stukken beter dan de A- en B-klasse. Alleen de S en ML deed MB goede zaken.
Ik heb zo geen verkoopcijfers paraat, maar het is natuurlijk logisch dat een uitloopmodel als de C-klasse minder verkoopt dan een splinternieuw model 3-Serie. Ook werd vorig jaar bij de E-klasse op de facelift gewacht. Door datzelfde mechanisme verkochten de nieuwe S-klasse en ML-klasse juist weer goed.
Motorisch gezien heeft Mercedes z'n zaakjes wel aardig voor elkaar. Er zitten nog wel gaten in het programma, bijvoorbeeld een alternatief voor de 335i. De 335i is een stuk sneller dan een C350 (maar nauwelijks duurder) en nauwelijks trager dan een C 55 AMG ondanks het prijsverschil van ruim 30.000 euro. Ik vind die AMG-modellen trouwens ook niet veel meer voorstellen. Motorisch is het niet veel bijzonders. Een 5,4l V8 waar 367pk uit komt is geen technologisch hoogstandje. Dat ding in een (relatief) kleine auto zoals de C-klasse of SLK lepelen geeft al aan dat een optimale gewichtsverdeling kennelijk geen hoge prioriteit heeft gehad. Dat 6,3l V8 blok wordt ook maar gewoon overal ingelepeld. Als het in een A-klasse zou passen zou je 'm daar nog terugvinden.
De M-modellen van BMW zijn daarentegen zorgvuldig gebalanceerde bolides met een high-tech hoogtoerige motor die als geen ander het gevoel van een sportauto in een gebruiksvriendelijk package op de straat weten over te brengen.
Ik gaf reeds eerder aan dat BMW consequenter vasthoudt aan bijvoorbeeld 6-in-lijn motoren, en 50/50 gewichtsverdeling. Daar heb je dus gewoon een punt.
Toch is iedereen lyrisch over die AMG motoren, en die worden m.b.t. de gewichtsverdeling ook zo diep mogelijk ingebouwd. Waarom een geknepen versie inbouwen? Om dezelfde reden als waarom BMW die V10 niet in z'n geheel in een 3-Serie lepelt, maar er 2 cilinders afhaalt. De complete V10 zou technisch natuurlijk ook best kunnen, lijkt me. En de behaalde gewichtsbesparing door 2 cilinders weg te halen weegt ook niet op tegen die 20% vermogensverlies. Ik denk dat het simpelweg een kostenkwestie is, en het tegengaan van kannibalisme. Maar nogmaals, je hebt wel gelijk dat BMW met name bij de echt sportieve modellen puurdere en lichtere auto's maakt, en Mercedes wat meer comfort toelaat.
Vormgeving is natuurlijk sterk persoonlijk. Ik denk niet dat veel mensen de huidige Mercedessen lelijk zullen vinden, maar ze zullen er ook niet stijl van achterover slaan. De vormgeving is nogal behoudend en het is (met uitzondering van een paar nichemodellen) nogal een eenheidsworst. Bij MB zie je telkens dezelfde vorm grille en koplampen terugkomen. De nieuwe C-klasse is feitelijk een heet gewassen S-klasse. Bij BMW hebben alle modellen een eigen gezicht en is de variatie veel groter.
Ik ben het hier maar ten dele mee eens. Beide merken hebben modellen die sterk op een ander model lijken, en beide hebben modellen die zich duidelijk onderscheiden. BMW geeft de 3-Serie ook een nietszeggende achterkant, en de kont van een 5-Serie heeft volgens mij een heuse ontwerp-fout: Als je vanaf de zijkant bezien de C-stijl volgt, loopt er een schuine carrosserie-naad naar de achterlichten. Volgens mij is er een klei-model van het ontwerp gemaakt, was alles mooi in verhouding, maar realiseerde men zich pas later dat een carrosserie uit meerdere plaatdelen wordt samengesteld. Een ander volume-model dan: de 1-Serie. Mijn persoonlijke mening (net als die van vele anderen, bijvoorbeeld Januszjes): Spuuglelijk, althans wat betreft het exterieur. In die klasse zou ik hem overigens wél kopen, maar puur vanwege de wegligging in combinatie met de in die klasse unieke achterwielaandrijving.
Kortom, en zoals je zelf al aangaf, vormgeving is persoonlijk.
Waar MB het nog wel het meest op verliest is imago. Als fabrikant van massaproducten zou je mijn inziens alle leeftijdsgroepen moeten aanspreken om het grootst mogelijke succes te behalen, maar Mercedes heeft gewoon géén aantrekkingskracht op jongere kopers. Iemand van eind 20 of begin 30 die carrière maakt en een mooie leasewagen van rond de 35K mag uitzoeken loopt bij Audi binnen voor een A3, gaat naar de Volvo-dealer voor een C30 of naar BMW voor een Mini of 1-serie. Er is geen haar op zo iemands hoofd die eraan denkt om het bejaardenwagentje of de gezinsauto van Mercedes uit te zoeken. Ondanks alle inspanningen in o.a. de F1 en de DTM heb ik ook grootse moeite om Mercedes te associëren met sportiviteit en dynamiek. BMW en Audi hebben die associatie wel en die liggen dan ook veel beter bij de doelgroep onder 45 jaar. BMW heeft juist op het gebied van imago de laatste jaren (sinds de eerste auto's volgens de nieuwe designtaal van Bangle en sinds de Mini op de markt is) grote stappen gemaakt.
Ik denk dus niet dat het enkel een imago-kwestie is, maar tevens een centenkwestie.
Het probleem zit 'm volgens mij hierin: Vele "jongeren" zouden juist graag een Mercedes willen rijden, maar dan wel een échte. En daarmee bedoelen ze er een vanaf de C-klasse.
De A-klasse is in beginsel een zeer vernieuwend ontwerp. Denk aan de dubbele bodem, waarin bij een aanrijding de motor verdwijnt, en waarin men aanvankelijk van plan was om accu's of waterstof-tanks in onder te gaan brengen, wanneer dergelijke technieken wat meer gemeengoed zouden gaan worden. Dat is er tot op heden nog niet (massaal) van gekomen, en wat overblijft is iets wat er als een bejaarden-wagen uitziet ("hoog zitten"), ook als zodanig rijdt, en voorwielaandrijving heeft. Dat spreekt een jongere niet aan. Dus als ie mag leasen, of na een tijdje sparen zelf een auto uit die klasse zoekt, vormt zo'n A- of B-klasse vaak niet eens een serieus te overwegen alternatief, zoals je zelf reeds aangaf.
Ga je kijken naar een 2e-hands C-klasse, dan sla je achterover van de prijzen (zo slecht liggen die dus toch niet in de markt!), terwijl je voor aanzienlijk minder geld een BMW kunt kopen. En in het geval van het vorige model, met een beetje zoeken ook nog voorzien van een 6-cilinder voor een redelijk bedrag. Het probleem zit hem volgens mij dus in het feit dat Mercedes voor het budget wat een jongere kan besteden, in die klasse juist hun meest suffige modellen heeft. Terwijl BMW naast de 1-Serie, voor een nog iets kleiner budget ook nog de Mini heeft. Maar daaruit kun je niet concluderen dat het imago van het merk als geheel slecht is,
ze hebben enkel geen aansprekende modellen in de voor jongeren haalbare prijsklasse. Wat op zich natuurlijk een blunder van jewelste is, zeker als je wilt verjongen.
Ik ben overigens wel benieuwd wat Mercedes met de nieuwe C-compact gaat doen. Dit model schijnt echt een ander ontwerp te krijgen dan de nieuwe "gewone" C-klasse, gaat naar verluid ergens in Zuid-Amerika gebouwd worden, en krijgt grotendeels techniek mee uit de huidige C-klasse. Dus gewoon achterwielaandrijving. Als ze daar nu een voor "jongeren" aantrekkelijk (en op zichzelf staand) model van weten te maken, en tegen een redelijke prijs op de markt weten te zetten wat gezien voorgaande opmerkingen toch zou moeten kunnen, dan valt er in die klasse een aanzienlijke inhaalslag te maken. Dus niet net als een oude C-compact, of zeer goed vergelijkbaar: oude 3-Serie Compact, een afgehakt model, maar een regelrechte concurrent voor de 1-Serie. Ze moeten daar echt een hebbeding van maken, en dan niet te duur. In die klasse hoeft er niet een compleet gezin inclusief labrador in te passen.
In algemene zin vind ik het imago van Mercedes overigens juist wel goed. Het is een beetje klasse-loos (ik bedoel daarmee niet zónder klasse!). Er rijdt "iedereen" in. Van boer tot zakenman, van taxi-chauffeur tot hoogwaardigheidsbekleder. Dat vind ik wel leuk.
Een Audi-rijder wil soms geforceerd uitdragen gevoel voor stijl te hebben, l'art pour l'art denk ik vaak, terwijl ze vaak juist ook onbeschoft en boers rijden. Ze hebben volgens mij vaak een misplaatst gevoel van suprematie, omdat ze van zichzelf vinden dat ze o zo stijlvol zijn. Ik generaliseer, maar toch.
Een Jaguar-rijder wil vaak uitdragen goede smaak te hebben en gevoel voor understatement, terwijl het gewoon duur-betaalde Ford's zijn. Koop dan een BMW of Mercedes, die zijn technisch veel geavanceerder, waarbij de prijs 'm niet enkel in de merknaam zit.
Wat dat betreft spreken BMW en Mercedes mij dus meer aan. Met name het laatste merk heeft vele technieken voor het eerst in consumenten-auto's geïntroduceerd, zoals bijvoorbeeld ABS, Airbags en ESP. Dat je als pionier weleens wat tegenslag ondervindt is dan te vergeven, zolang je alles maar oplost. Wellicht ook dat die voortrekkersrol niet bij iedereen even duidelijk is, en wat beter in het imago tot uitdrukking zou moeten komen.
'T is effe tikken, maar dan heb je ook wat...