_sNaRs_ schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 11:22:
Ik heb laatst voor het eerst in een Merc gereden, een E220CDI automaat uit 2003 om precies te zijn.
Een klein verslag..
Ik ben niet zo'n Mercedesfan, dus ik was voorbereid op het ergste....en inderdaad: het dashboard ziet er opgeblazen en kitsch uit. Hout hoort in een boom, niet in een auto, en laat die plastic chromen frutsels ook maar achterwege. Ik hou niet van automatische versnellingsbakken, vanwege de typische automaat-eigenschappen: de koppelomvormer slurpt energie, het ding schakelt vaak wanneer je het niet wil en als je het wel wil duurt het te lang, in stadsverkeer moet je altijd bijremmen omdat het ding nauwelijks inhoudt als je het gas los laat, je moet je poot op de rem houden voor het stoplicht terwijl de motor tegen de koppelomvormer in staat te brommen, de pook heeft een irritante ontgrendelknop....doe mij maar gewoon een handbak.
That said, de automaat van zo'n E220CDI is van een andere klasse. Hij schakelt snel en soepel, de motor klimt niet onnodig hoog in de toeren, en de wagen houdt gewoon in als je het gas los laat. Netjes! De pook is ook handig te bedienen, zonder aparte ontgrendeling. Je duwt em vanuit P een beetje naar rechts en dan kun je naar D. Handmatig schakelen doe je gewoon door de pook in D naar links of rechts te tikken, ook handig in stadsverkeer. Als je het gas intrapt ga je er met minimale vertraging vandoor. Het was eigenlijk voor het eerst dat ik een automaat echt kon waarderen.
Dan nog een goeie feature: SBC Hold. Als je voor het stoplicht stil staat, trap je het rempedaal wat dieper in en de wagen houdt de rem netjes vast. Als je vervolgens gas geeft wordt de rem soepeltjes losgelaten en rij je zonder schokken weg. Erg bruikbaar in stadsverkeer.
En een prima alternatief voor die vage gepatenteerde Mercedes handrem. Grappig: als je SBC-H activeert en uitstapt begint de auto al piepend te protesteren
De remmen zijn goed, uiteraard...maar het gevoel in het pedaal staat me niet zo aan. Het is niet lineair: druk een klein beetje, en je remt een beetje. Druk iets harder, en je remt harder. Druk nog ietsje harder en je zit met je gezicht tegen de voorruit. Dat idee
Bij lage snelheden is de MB opvallend comfortabel. De 'cruise'-factor is hoog, in druk verkeer kost het rijden opvallend weinig moeite. De besturing is me iets te vaag en indirect. Vergeleken met bijvoorbeeld een Audi A6 uit dat jaar (die groter is, als ik me niet vergis) heb je bij de MB het gevoel dat je een flinke sloep aan het kapiteinen bent. Misschien dat MB-rijders dat juist waarderen..kan ook. De motor trekt er lekker aan, zoals je mag verwachten. Met 150pk is het geen echt snelheidsmonster, maar toch aangenaam vlot.
De klokkenwinkel ziet er echt goed uit. De hendel voor de richtingaanwijzers zit me iets te laag, maar dat wordt weer goed gemaakt door het handige hendeltje van de cruisecontrol. De ingestelde snelheid wordt grafisch weergegeven op de snelheidsmeter. Erg doordacht allemaal.
Terwijl ik zo zit te spelen met alle gadgets gebiedt het schermpje voor me opeens dat ik onmiddelijk moet stoppen omdat er iets mis is met de koelvloeistof. Wtf? Stoppen, klep open..en natuurlijk zit er genoeg vloeistof in. Even later verdwijnt de melding weer. Is dat die befaamde Mercedesbetrouwbaarheid waar je Jeremy Clarkson zo vaak over hoort?
Maar eigenlijk zit ik gewoon lekker te genieten van de rit. Een stukje binnendoor om de file op de A50 te mijden. Wachtend op het pontje stap ik uit om de benen te strekken en de E eens goed te bekijken....en hij is gewoon mooi. Wat mij betreft is het een van de mooiste Mercs. Het bochtige stuk weg over de dijk is geen probleem, de E plakt aan de weg en trekt vlot weer uit de bochten. Met de Waalbrug in zicht word ik aangehouden door een motoragent die onmiddelijk begint te schrijven. De reden voor de boete is te lullig om hier te vermelden, en het is eigenlijk nog onterecht ook. Meneer de motormuis doet geen moeite om naar me te luisteren en tegen de tijd dat hij dat wel doet en me min of meer gelijk geeft is de bon al uitgedeeld. Zijn bromsnorren-ego kan geen kant meer op..en ik kies eieren voor m'n geld in de vorm van een onvrijwillige donatie van €50 aan de staatskas.
Domme pech? Terwijl ik de weg weer opdraai ontkom ik niet aan de gedachte dat het gaat om een aparte belasting voor Mercedesrijders. En weetje, met zo'n wagen zou ik daar best mee kunnen leven. De E = OK