Ik heb de gewone versie bij gcshop.nl bestelt, kwam vrijdagmiddag binnen
Mijn config bestaat uit een GeForce 7800 GT, 2 gig RAM en een AMD Athlon 64 3500+. Oblivion detecteerde high quality settings, daar heb ik het op laten staan en dat geeft een framerate die voor mij goed genoeg is. Behalve als ik door een bos loop, maar vooral als op mijn paard door een bos galloppeer is de framerate klote. Verder helemaal geen crashes gehad.
Ik moet zeggen, dit is de beste game van het jaar en waarschijnlijk ook de beste game ooit. Verdorie, alles is zo goed aan deze game, hier is Morrowind niets bij. Maar mij viel het ook op van de dialogen tussen NPC's op straat. Op een gegeven moment zeggen ze "see you" "bye" in een gesprek, maar dan gaan ze daarna soms gewoon nog verder praten
Even wat screenshots (TS, a.u.b. ook even in de OP zetten wat er aangepast moet worden in de INI files zodat je screenshots kan maken). klik op de screenshots voor de originele hoge resolutie versie.
Voor degene die mijn savegame willen hebben dit is hem:
http://www.xs4all.nl/~van...ing%20Time%2009.00.19.ess
Mijn verhaal:
Ik ben dus een Imperial, net level 2. Heb een custom manusje-van-alles class gemaakt, ik ben zowel boogschutter, melee aanvaller en tovenaar. Hoewel ze niet bij mijn major skills zitten, gebruik ik ook veel sneak en destruction. Het is zo stoer om dubbele damage te krijgen als je sneakt en pijlen afschiet
Nadat ik in het begin uit de gevangenis was ontsnapt, heb ik gelijk ge-fasttravelled naar Weynon Priory. Met die Jauffre daar gepraat, maar niet de zoon gaan redden, ik wou de omgeving van Chorrol verkennen en daar ben ik nu nog steeds niet mee bezig, het is zo groot. Maar die Jauffre bij Weynon Priory had dus ook zo'n kist met gratis equipment, de iron armor en de steel claymore en steel bow heb ik daarvan meegenomen. In deze thread heb ik ook gelezen dat wanneer je met die andere gasten bij Weynon Priory praat nadat je met Jauffre hebt gepraat, je een paard mee mag nemen, dat heb ik dus ook gedaan

.
Uitleg over de screenshots/tips van mij
Quest in de buurt van Chorrol, Cloud Top en de Nonwyll Cavern:
spoiler:Nadat ik lid was geworden van de Mages Guild heb ik de quest van Teekeeus uitgevoerd om die recommendation te krijgen. Dus met Ereana gesproken, die stuurt je naar Cloud Top (dat is de bovenste locatie op mijn tweede screenshot). Bij Cloud Top het boek van dat gebraadde lijk gepakt, en het aan Tekeeus gegeven. Tekeeus bergt het op in de kist van zijn kamer, loop met hem mee en je ziet het hem op bergen. Als ie zijn kamer weer uit gaat doet ie de deur niet op slot, en kan jij het boek weer jatten (volgens de game was het niet gejat, want er stond geen rood handje voor het boek in de inventory) en het aan Ereana geven. Een dag later geeft zij jouw dan notities, maar ik had geen shock damage spel dus ik was er nog niet aan toegekomen om de quest af te ronden daar op Cloud Top.
Onderweg naar Cloud Top kwam ik trouwens ook de Nonwyll Cavern tegen (tweede screenshot). Ik ging er in toen ik level 1 was, en daar zitten toch een paar vijanden die niet mis waren. Eerst zijn het Savage Trolls, makkelijk te killen. Maar ik schrok me wel de pleuris toen ik aan het sneaken was en ik dacht dat ik onopgemerkt was, kwamen op eens die trollen onverwacht door een afbuigende gang op mij afrennen

. Waarschijnlijk omdat ik newbie was met sneaken en omdat ik iron boots aanhad, sneak op je blote voeten in dat geval

Maar later kwam ik er savage ogres en een minotaur tegen, daar had ik wel moeite mee man! Ik summonde ff een spook/skelet, maar die gingen neer door een slag van zo'n ogre. Daarna killden ze mij, maar na een aantal keren laden wist ik ze wel te killen door middel van gesneakt pijlen afschieten, en daarna goed blokken en aanvallen met mijn claymore.
Het viel mij trouwens op dat je zelf geen spoken kan mollen met gewone wapens, maar dat vijandige skeletten en ogres mijn gesummonde spoken wel kunnen killen met normale wapens. Het valt mij ook op dat de dynamische belichting zo goed is in Morrowind, cast een vuurbal in een donkere dungeon of loop er met een fakkel rond, en dat ziet er overtuigend uit. In Doom 3 zag je zoiets niet als je met de plasmagun in een donkere ruimte schoot, geen blauw licht zoals je zou verwachten.
Ook stoer in Oblivion is dat je de pijlen ziet zitten in de lijken van vijanden, en dat je pijlen op de grond ziet liggen die hun doel hebben gemist. Die pijlen kan je dan weer oppakken. Oh, en met de "z" toets kan je dus van alles vastpakken en weggooien. Het kan ook met lijken, die kan je dan in leuke posities maneuvreren
Info over een erg coole search-and-rescue quest in Chorrol:
spoiler:Maar nu verder. Ik had dus al flink wat verkend in de omgeving van Chorrol, en voor de zoveelste keer liep ik weer de general store binnen van die argonian in Chorrol. Nu bleek de dochter (Dar-ma was het?) van die argonian vermist te zijn. Hier laat het spel gelijk zijn dat de NPC's zo dynamisch zijn, en niet statisch zoals in Morrowind. Eerst liep die Dar-ma gewoon nog rond in Chorrol, en die quest was dus niet gelijk beschikbaar als je Chorrol voor de eerste keer binnenloopt.
Maar die was dus vermist in Hackdirt. Ik was al eerder in Hackdirt geweest, die gasten daar waren ook onvriendelijk. Nadat je Hackdirt ondekt hebt kan je er ook met Honditar die in Chorrol rondloopt over praten. In Hackdirt zeggen ze dat ze Dar-ma nergens gezien hebben, maar als je dan praat met een gast (naam ben ik vergeten, maar dat houten huis links van de kerk in Hackdirt), zegt ie dat ie er nu niet over kan praten en dat je als het donker wordt naar zijn huis moet komen. Wat er nog meer gebeurtde vertel ik niet, dan spoil ik de coolheid van deze quest

. Maar aan het eind dus die Dar-ma bevrijd, die Dar-ma springt op een paar en we lopen samen op onze paarden terug naar Chorrol. Lopen ja, want als je gallopeert gaat haar paard niet galloperen om jouw bij te houden

. Maar ik vond het zo'n stoere quest, echt geweldig goed uitgewerkt was deze.
Andere leuke quest die je krijgt als je met de boer praat die in de Grey Mare zit in Chorrol:
spoiler:Monsters (veel goblins blijkt later) vallen zijn boerderij aan, en hij vraagt je om ze te killen, samen met zijn zoons. Die zoons ontmoet je in de buurt van Weynon Priory (kijk op de kaart voor de pijl voor de locatie). Dan lopen ze naar hun boerderij. De meest zuidoostelijke plaats op mijn derde screenshot is dat. Dan word je bij die boerderij aangevallen door die goblins in drie golven. Gevecht zelf is niet moeilijk, maar die goblins vallen die zoons dus in de eerste instantie aan en niet jou. Het moeilijke is om die zoons in leven te houden. Niet dat dat essentieel is voor de quest, maar een happy end is altijd leuk

Verdere info over plaatsen in de buurt van Chorrol:
spoiler:Zie mijn derde screenshot. Linksboven Hackdirt is er dus een Aelid (elven) ruin. Grote dungeon, op mijn level 2 was er niet zoveel interessants te halen, behalve dan Welkynd stones. Je kan deze dungeon trouwens niet meer uit als je in het begin van de dungeon naar beneden springt, en daarna een hard lock niet kan picken. Rechtsboven Hackdirt zie een fort, daarbinnen zitten vampieren. Heel dicht in de buurt van Chorrol, bij de south gate, is een mijn die vol zit met bandits. Er is nog een mijn ten zuidwesten van Chorrol, op mijn level 2 vond ik daar goblins en waardeloze schatten.
Ik weet het, id tis een giga post, maar als ik ergens enthousiast over ben lul ik er ook veel over. Oblivion maakt me gek, zo ubervet is het.
Wat ik mis
Niet dat het Oblivion minder leuk maakt, maar er zijn wel dingen die ik in de volgende Elder Scrolls zou willen zien. Bijvoorbeeld mounted combat, zodat je gasten kan neerhakken vanaf je paard, en dat je boog kan schieten vanaf je paard. Ook zou het wel stoer zijn als je met je paard beesten of mensen kan vertrappelen, dan zou je niet meer af hoeven stappen van je paard als zo'n vervelende wolf je aanvalt wanneer je door het bos rijdt
I.p.v. het kopen van huizen zouden ze het groter moeten aanpakken, dat je bijvoorbeeld een kasteel kan kopen of krijgen (net zoals in Baldur's Gate 2, met al die quests die je bij het kasteel kreeg, en die veldslag voor je kasteel, dat was me toch stoer

). Dat je kasteel dan aangevallen wordt en dat je dan boogschutters op de muren kan zetten die aanvallers afschieten.
En nog meer interactie met NPC's. Bijvoorbeeld wanneer je bij Dark Brotherhood zit, dat je dan een quest krijgt om een hinderlaag op te zetten voor een aantal gasten die door een lopen. Samen met een paar vriendjes van je Dark Brotherhood die met je meegaan, en dat je ze dan orders kan geven enzo.
Als ze dat zouden doen zouden ze helemaal een killer game hebben

.
Vraagjes voor juliie:
Ik wil wel eens een hert afschieten met mijn boog, ze lopen vaak rond in het bos rondom Chorrol, maar zodra ik ook maar iets in de buurt kom rennen ze snel weg en kan ik ze niet meer raken. Of moet ik ook proberen te sneaken?
En waar kan ik snel veel ingredienten kopen voor alchemy? In Morrowind was het zo dat je bijvoorbeeld 10 stuks van een ingredient kon kopen, en als je dan het Barter window weer opende was dat ingredient er gelijk weer. Hoe zou ik het aanpakken in Oblivion?
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 25-03-2006 20:03
]