Goed, na uitgebreid diverse delen van dit topic te hebben doorgenomen heb ik nu toch besloten mijn probleem met jullie te delen.
Mijn ADSL Direct abonnement is op 15 mei (een week geleden) omgezet naar Family.
Ter info: ik woon in een nieuwbouw huis, hemelsbreed 667 meter van de centrale.
Mijn statistieken:
Status ADSL-lijn | Verbonden |
ADSL Standaard | G992_5_A |
Upstream | 1024 Kb |
Downstream | 19668 Kb |
Afname | Dichtbij : 15.7 (dB) Ver weg : 4.0 (dB) |
SNR-marge | Dichtbij : 8 (dB) Ver weg : 13 (dB) |
HEC-teller | 0 |
Firmware | 0xe200314 |
ES-teller van 15 min | 0 |
CRC-fouten | 0 |
ES-teller van 1 dag | 0 |
Op zich zijn dit te verwachten waarden gezien de afstand tot de centrale en de lengte van de gebruikte kabel van het ISRA-punt naar de Livebox (50cm). Ik test de verbinding door verscheidene testfiles te downloaden (100MB en 1000MB, vanaf zowel ftp als http) en met behulp van speedtest.nl.
Hier behaal ik downloadsnelheden van respectievelijk 2,1 MB/s en 750 kB/s in zowel Firefox als IE.
Klopt als een bus, niets mis mee.
Maar...
Nog geen twee minuten na het inschakelen en 'intrainen' van de Livebox begint de waarde achter HEC-teller als een idioot te stijgen en zit in no-time op een miljoen. Daarnaast genereert de Livebox vanaf datzelfde moment tienduizenden CRC-fouten. Dit gebeurt onafhankelijk van of ik aan het downloaden ben of niet.
Statistieken op dat moment:
Upstream | 1024 Kb |
Downstream | 19668 Kb |
Afname | Dichtbij : 15.7 (dB) Ver weg : 4.0 (dB) |
SNR-marge | Dichtbij : 8 (dB) Ver weg : 13 (dB) |
HEC-teller | 1203245 |
Firmware | 0xe200314 |
CRC-fouten | 60664 |
Gevolg hiervan is dat mijn downloadsnelheid bij eerdergenoemde testservers en speedtest.nl niet hoger komt dan 100 kB/s (kilobyte dus) en voornamelijk blijft schommelen tussen 10 en 50.
Het openen van een willekeurige website gaat ongelooflijk traag (ook als ik dat doe d.m.v. het IP-adres van de betreffende site om een DNS-probleem uit te sluiten) en lukt vaak zelfs helemaal niet.
Ook pingen geeft vrijwel altijd 100% packetloss, met heel sporadisch succes.
Na dit te hebben geconcludeerd heb ik natuurlijk de kabel die de Livebox met het ISRA-punt verbindt vervangen door twee andere, waarvan er één gloednieuw is.
Beide zijn iets langer dan het origineel van 50cm, maar hebben geen enkel effect op de behaalde waarden en het eindresultaat. Die blijven hetzelfde als hierboven omschreven.
Na enkele uren dusdanig veel fouten te hebben gegenereert lijkt het alsof de Livebox zichzelf terugschakelt, waardoor hij intraint op 9Mbit, soms 8Mbit. Daarna zijn dit mijn statistieken:
Upstream | 1020 Kb |
Downstream | 9812 Kb |
Afname | Dichtbij : 15.6 (dB) Ver weg : 4.0 (dB) |
SNR-marge | Dichtbij : 18 (dB) Ver weg : 12 (dB) |
HEC-teller | 0 |
Firmware | 0xe200314 |
CRC-fouten | 0 |
Hier valt meteen op dat de waarde van 'SNR-marge dichtbij' ineens een stuk hoger ligt. Met deze statistieken worden er nog steeds fouten gegenereert, maar wel een stuk minder dan op 20Mbit.
Met deze statistieken kan ik wél internetten, maar dan haal ik uiteraard niet meer dan 700 à 800 kB/s.
Het lijkt erop dat de snelheid van 20Mbit teveel voor de lijn is, wat ik me niet voor kan stellen met nieuwe koperkabels naar een nieuwbouw huis dat hemelsbreed 667 meter van de centrale ligt...
Bovendien wordt een dergelijk probleem normaal gesproken verholpen door een (korter) kabeltje van betere kwaliteit te gebruiken, wat dus niet het geval is.
Dit plus het feit dat ik vlak ná een Livebox-reset heel even gewoon 20Mbit heb stelt mij voor een raadsel.
Ondanks dat ik het hier waarschijnlijk niet moet zoeken heb ik tevens geprobeerd één pc aan te sluiten op zowel de rode als de gele poort van de Livebox en deze zowel een handmatig als een door DHCP toegewezen IP-adres te geven. Zelfde resultaat natuurlijk.
Ik heb meermaals met de Wanadoo helpdesk aan de lijn gehangen (via KPN dus, Telefonie doet het niet), maar die blijken
"geen zin te hebben in een discussie". Zo langzamerhand begint het steeds moeilijker te worden beleefd te blijven na een week zonder Internet en Telefonie...
In de afgelopen delen van dit topic ben ik niemand tegengekomen met een soortgelijke situatie.
Mijn excuses als ik iets over het hoofd heb gezien. Ik post alleen als het noodzakelijk is