En dat is een hele andere discussie zoals ik eerder ook al aan gaf, een medium als controller is heel wat anders als een medium als afspeel bron. Vinyl heeft niet meer hetgeen wat het vroeger had, vroeger was er namelijk geen fatsoenlijke cd speler en vroeger hadden we nog geen MP3's en dus was vinyl HET medium. Tijden veranderen echter en vinyl heeft geen enkel voordeel meer als medium ten opzichte van de digitale media die een aantal grote voordelen hebben.
Een paar hele simpele,
- Distributie van digitale media is goedkoper.
- Prijs eindproduct digitale media is lager.
- Geen slijtage op je media dragers waardoor er altijd een constante kwaliteit is.
- Veel minder last van storende invloeden van buitenaf (een draaitafel met een slechte naald zal iedere vinyl slecht laten klinken terwijl zelfs de goedkoopste cd speler dit wel goed zal kunnen doen)
- Grotere en snellere verspreiding van je muziek, geen promoter, label, distributeur meer tussen jou als producer en de afnemer. Je doet direct zaken met je label OF je kiest ervoor direct je tracks bij een aantal shops neer te planten waardoor je minder mensen tussen het eindproduct hebt zitten en dus meer geld overhoud aan jouw eigen product.
- Zie vorige punt, een producer houd percentage gewijs gezien meer over aan een MP3 die verkocht word dan een plak vinyl. Mede door het werken met digitale media bereik je een bredere doelgroep met een hogere inkomsten tot gevolg.
- En als laatste (en ik kan er nog wel 50 opnoemen), er is gewoon veel meer mogelijk met digitale media, probeer jij een vinyl track maar eens even snel door een Ableton Live heen te trekken, probeer maar eens loops, hot cue's e.d te maken met een plak vinyl.... allemaal onmogelijk

Nee laten we lekker tegen cd dj's en mensen die met een controllertje gaan zeggen dat cue points nep zijn om onszelf als vinyl dj's nog heel wat te voelen en onzin feitjes uit de kast gaan trekken om het ook nog eens te gaan verdedigen
Ik gebruik zelf ook nog steeds vinyl en gebruik de draaitafel als digitaal medium in de vorm wan een controller en ik weet dondersgoed dat vinyl gewoon op zijn einde loopt, en hoe jammer dat ook mag zijn ik ga niet zeggen dat mensen die cd's gebruiken en cue points zetten nep en/of kinderachtig zijn en zal een ander medium ook niet uitsluiten. Wat ik doe is feiten op een rij zetten, weerleg het eerste rijtje maar eens zou ik zeggen
Geen cd speler te bekennen dacht ik zo
Vinyl heeft gewoon geen grote voordelen meer (zeker gezien de slechte kwaliteit van de vinyl persingen de afgelopen jaren) als media drager, alleen maar nadelen ten opzichte van de nieuwe media gezien het feit dat er voor iedere kwaliteit die vinyl zou kunnen hebben een digitale tegenhanger is die het beter doet.
ps. Reind ben nog steeds benieuwd hoe je aan die info over de Ultrasone hfi-500 dj1 kwam.
Ding word ook verkocht door Ecler onder hun eigen naam en de headphone word in de USA ook nog door een ander merk verkocht. Ultrasone is de "maker" de rest "koopt" het idee en plakt er hun eigen naam op. Ik heb de Ecler op mijn kop gehad en het enige voordeel vond ik dat ie lekker licht was, op het vlak van geluids kwaliteit legt ie het echter af tegen een HD25 van Sennheiser.
Is er niet, de hoop op een revival van vinyl is net zo groot als de kans dat de paus een potje gaat staan vloeken wanneer hij ons bedankt voor de bloemen tijdens het pasen. Vinyl als media drager is gewoon een aflopende zaak, vinyl persingen gaan achteruit, de prijzen gaan omhoog en de alternatieven worden aantrekkelijker en daarnaast is er geen gear fabrikant meer die warm loopt voor een door ontwikkeling van de draaitafel (want er is genoeg mogelijk). Tel dat bij elkaar op en vinyl zit gewoon op een dood spoor... daar hoef je geen kennis van zaken voor te hebben dat is gewoon 1+1=2.
Vinyl als controller medium kan nog prima een tijdje mee zolang er draaitafels blijven staan in de clubs maar hoe lang zal dat nog zo blijven? Ik denk dat dat ook geen 5 jaar meer duurt, steeds meer clubs zetten de SL's ergens in een stoffig keldertje neer en zetten er 2 extra cdj's voor terug. Steeds meer dj's hebben de SL niet meer nodig en dus blijft ie in dat keldertje staan. In Hotel Arena staan geloof ik al geen eens SL's meer, iedere keer als ik in de Jimmy Woo kom dient de SL als plek om je cd map op neer te kwakken met als gevolg dat de toonarm zo gaar is als wat met als gevolg dat ik daar veeeeeeeel liever een CDJ pak met een tijdcode cd er in.
Vinyl als media drager loopt gewoon op zijn eind, zelfs de cd speler heeft niet de winst kunnen boeken die het eigenlijk zou moeten boeken door nieuwe mogelijkheden zoals een Ableton Life en de andere software die aan te sturen is met een midi controller.
[
Voor 50% gewijzigd door
R2D2 op 16-12-2007 14:45
]