Review Nokia Bluetooth Headset BH-601 (aka HS-34W) en Nokia USB Wireless Audio Adapter AD-47W
Inhoud:
In de verpakking zit de BH-601 headset, een Nokia AC-4E standaard oplader (kleine plug), reserve oorkussens, de AD-47W USB audio adapter en handleiding van beide apparaten.
Technische specificaties:
De BH-601 is bluetooth 1.2, klasse 2 headset en ondersteunt de volgende profielen: A2DP, AVRCP, HSP en HFP (1.0). De gebruikstijd is maximaal 8 uur en de standby tijd 250 uur (dat betekent dus dat je hem niet meer uit hoeft te doen maar gewoon standby kunt laten staan).
De AD-47W is een USB 2.0 apparaat met bluetooth 1.2, klasse 2 en ondersteunt de volgende profielen: A2DP en AVRCP.
De ervaringen:
In eerste instantie dacht ik dat de USB stick een standaard bluetooth stick was en was benieuwd welke bluetooth stack Nokia erbij gebundeld had. Maar in de verpakking was geen CD of DVD te bekennen. In de handleiding werd ook niets over software installeren vermeld, slechts inprikken en in de configuratiescherm > Geluiden en audioapparaten bij Audio het standaard apparaat wijzigen naar Nokia Wireless Audio Adapter. Toen begreep ik dat Nokia een compleet andere weg ingeslagen weg was... Veel simpeler en eenvoudiger dan andere fabrikanten. Wat hebben ze gedaan? Eigenlijk is de USB stick een USB geluidsadapter en daarachter zit pas de bluetooth zender. Dan heb je in Windows helemaal niets te maken met stacks en ander gedoe. Je krijgt er dus gewoon een geluidsadapter bij.
En inderdaad, USB stick erin gestoken en hij herkende een nieuw geluidsapparaat. Enkele seconden later direct klaar voor gebruik. Tenslotte nog even de headset paren door eerst de headset in pairingmodus te zetten en dan op het knopje van de USB stick drukken. Dan nog even een wijziging gemaakt in het configuratiescherm en klaar. Verassend!
Terwijl ik dit tik heb ik de headset op. Ik ben echt onder de indruk van de stabiliteit van de verbinding en de kwaliteit van het geluid. Ondanks dat het een 1.2 verbinding is, heb ik nog geen plopje gehoord, echt super stabiel. Het bereik is niet zo heel groot, na 2,5 meter begint de verbinding te haperen. Het is dus echt de bedoeling dat je hem rondom je pc gebruikt. Ook de audio kwaliteit is naar mijn menig erg goed, zowel lage, midden als hoge frequenties. Het volume kan ontzettend hard.
Het draagcomfort is boven mijn verwachtingen. De vormfactor is neckband. Ik weet het niet 100% zeker maar ik vermoed dat de headset gemaakt wordt door Logitech. Hij lijkt wel heel erg op de HS200 maar dan met vierkante oordoppen. Logitech zou ook zelf met een vierkante versie (HS210) maar daar hoor je niets meer van, wellicht omdat Nokia hem exclusief wilde. De sqeezability valt gelukkig mee, na een half uurtje irriteert het me niet. Wellicht komt dat doordat de oorkussentjes iets dikker zijn dan de HS200. Ook als ik wild beweeg met mijn hoofd (headbanging) dan blijft die goed stabiel zitten.
Voor de bediening zitten er op de rechterspeaker 5 knopjes, harder & zachter, volgende & vorige en de powerknop. Volgens mij werken alleen de volgende en vorige op AVRCP. In de Windows Media Player werkt dat prima. Als ik het geluid harder of zachter zet dan is dan volgens mij slechts de versterking op de headset zelf want het volumebalkje blijft staan (ik heb headsets getest die dat balkje wel konden verschuiven). Daarnaast kun je met de powerknop er niet voor zorgen dat er iets gestart als je op er drukt. Als je eenmaal via de PC iets gestart hebt, dan kun je wel pauzeren en weer verder gaan (blijkbaar is het dus een pauze/resume knop en geen start/pauze functie).
Bellen gaat in deze constructie helaas niet. De AD-47W ondersteunt geen HFP en HSP. Maar als je nog ander bluetooth apparaat in je PC hebt (met bijbehorende stack), dan zou je het via de 2e de telefonie kunnen afhandelen. Ik zal dat binnenkort ook nog even testen.
De BH-601 headset op de Qtek 8500
Ook een prima combinatie, zeer goede audioweergave. Groter bereik dan met de USB dongle, tussen de 5 - 10 meter in mijn testhok (met allerlei andere verstorende 2,4 GHz meuk). Ook deze BT1.2 verbinding is boven verwachting stabiel, geen plopje kunnen ontdekken. Volume kan weer knoerthard als je alles op maximaal zet. AVRCP werkt net als met de USB dongle, ook hier weer start de Media speler niet op als je op de powerknop drukt. Als de Media Player eenmaal gestart is kun je wel pauzeren en verder gaan. Wellicht is dan het niet echt afsluiten van applicaties in Windows Mobile dan hier een voordeel, als het op de achtergrond nog open staat, start wel de muziek. De volumeaanduiding in het toestel veranderd ook niet bij het harder zetten op de headset.
Aangezien deze combinatie wel een volledige bluetooth verbinding is en de headset de HFP (headset) en HSP (handsfree) profielen ondersteunt, kon ik er nu mee bellen. Tijdens het telefoongesprek hoor je het alleen door het linker oor, nu weet ik wel bijna zeker dat het een Logitech is gezien omdat ik dit alleen nog maar bij de HS200 heb gezien. De geluidskwaliteit is natuurlijk headset kwaliteit en kan best hard. De microfoon zit op de rechterspeaker, vreemd genoeg aan de achterkant. Als je praat moet het geluid dus zeg maar om je hoofd heen naar achteren. Gek genoeg werkt het vrij goed maar ik verwacht niet dat het goed werkt als je in een lawaaierige omgeving bent. Er zit wel een kousje voor wat lijkt op de gepatenteerde Logitech Windstopper techniek.
De AD-47W USB dongle in combinatie met de Sony Ericsson HBH-DS970
Pairen ging moeiteloos. Gewoon de Sony Ericsson in pairingmode zetten, knopje op de USB stick even paar seconde ingedrukt houden (totdat blauwe led gaat knipperen) en piep-piep klinkt er door de headset, gepaird (zonder PIN dus).
Geluidskwaliteit is ook prima, vooral de bass. Ik heb deze kwaliteit nog nooit gehoord in combinatie met een bluetooth stack. AVRCP werkte ook naar behoren, wel met de eerder beschreven beperking.
Het bereik was ook in dit geval maar 2,5 meter, de dongle zal wel een kleine print antenne hebben. Wellicht misschien een keertje openmaken en er een dikke 8 dB antenne opzetten
Ook als ik beide combinaties gelijktijdig aanzet, naast elkaar houd, blijven de verbinding super stabiel, geen plopje te horen!
Conclusie:
Het heeft even geduurd bij Nokia om met A2DP producten op de markt te komen maar dat werpt nu wel zijn vruchten af. Vanaf dit moment gebruik ik de AD-47W als dongle op Windows XP (ik zal ook binnenkort Vista even testen maar daar verwacht ik geen probleem mee). De oplossing om via USB geluid te gaan is echt een goed idee, het hele gezeur met bluetooth stacks ben je in één keer kwijt. Nadeel is dan wel dat je hem niet voor andere bluetooth toepassing meer kunt gebruiken maar voor weinig koop je gewoon een echte BT stick. Deze oplossing is echt stukken beter.
Ook de BH-601 is fijne headset. Als je neckbanden houdt is dit volgens mij nu de beste keuze. Persoonlijk houd ik meer van in-oordopjes dus ik blijf voor de headset nog wel bij mijn Sony Ericsson HBH-DS970.
Wat misschien jammer voor sommigen is je de AD-47W niet los kunt kopen, hij wordt uitsluitend met de BH-601 in een bundel verkocht.
Update 22/08/2007: de AD-47W werkt met Vista
Nokia heeft mij ook verblijd met een sample van de
AD-42W Wireless Audio Gateway en de
BH-500 headset, deze ga ik denk ik vrijdag testen.