Ik heb sinds een twee weken nu de nieuwe
JB-200 van
Jaybirdgear. Het is de opvolger van de JB-100, ziet er nagenoeg hetzelfde uit, maar kent nu ook AVRCP, een iets langer draadje tussen de twee units, een andere plek voor de microfoon en aangepaste rubberen oordopjes. Hier een verslag.
Het setje wordt geleverd met een beschermtasje, een oplaadstation waar een 5p mini-usb aansluiting op zit, een usb naar mini-usb snoer, een 110V stekker met usb uitgang, de hoofdtelefoon en 3 sets rubberen dopjes. Ik kon geen verschil in de drie setjes rubberen dopjes vinden, volgens mij allemaal precies even groot.
Het oplaadstation is grappig, en werkt prima. Fijn is dat het werkt met een mini-usb aansluiting, dan kan de oplader voor mijn pda er ook gewoon in, scheelt weer een adapter in huis en op reis. De kleine, maar in verhouding wat grote houder is wel weer zo'n ding dat ruimte vreet op mijn bureau, en dat hoef ik eigenlijk niet. Dat er geen mini-usb aansluiting in deze headset paste snap ik wel, maar zo'n arti-doosje, ook al is het niet veel groter dan een pieper, was toch niet nodig geweest imo.
De headset is echt klein, en lijkt op het hoorapparaat van een van de secretaresses op mijn werk. Ik merk dat mensen extra hard gaan praten tegen me als ik ze op heb, ze denken vast dat ik ook half doof ben. Gelukkig valt dat mee

Om ze op te doen moet ik de zwarte 'banaantje' achter de oorschelp haken, het lusje komt voorlangs en de dopjes vallen dan bijna precies over mijn gehoorgang. Het draadje gaat achterlangs naar het andere oor, en zit niet in de weg. Wel vind ik het net iets te lang, dus heb ik er maar een knoopje in gelegd.
Als ze goed om mijn oren zitten vallen ze er inderdaad niet af, die claim klopt. Ik kan springen, snel met mijn hoofd zwaaien of knikken, ze blijven prima zitten. Ook zitten ze heel comfortabel. Ik was bang dat mijn brillepootjes het comfort zouden verpesten, maar niets daarvan: ook met een (zonne)bril op zitten ze bij mij nog steeds prima.
De oorstukjes hebben veel weg van gewone dopjes die je in je oor hangt: wat groot en plat. Niet zoals de in-ear dopjes, die kleiner zijn. Om het geluid uit die grote luidsprekers dan toch in je oor te krijgen zitten er rubberen dopjes bij met (nieuw) een schuin tuitje. Door het dopje in de goede richting erop te zetten, wijst het tuitje precies in de gehoorgang. De dopjes sluiten de gehoorgang niet af, ook niet als ik ze heel hard aandruk, dus kan ik de omgeving nog heel goed horen met deze dingen op. Dat is heel prettig tijdens telefoneren, want het is heel raar bellen met in-ear dopjes in. Nadeel ervan is dat zachte muziek wegvalt in een drukke omgeving. Nu merk ik pas hoezeer in-ear dopjes het luistergenot verhogen in een trein of winkelstraat. Misschien ga ik nog wel proberen oude in-ear dopjes bovenop deze rubberen dopjes te lijmen of zoiets, want het is toch zonde.
Het pairen lukte de eerste keer, maar toen werkte het AVRCP deel niet. Nog een keer gepaird, toen werkte alles wel goed. De verbinding is prima, zelfs met een paar meter afstand hoorde ik nog geen verschil. De bel kwaliteit is goed, de microfoon zelfs boven verwachting voor eentje die naast je oor en niet naast je mond zit. Bij veel wind of herrie in de omgeving wordt het wel lastig, maar dat is bij de meeste headsets niet anders.
Jammer is dat na het uitzetten en weer aanzetten er niet automatisch een verbinding wordt opgezet met mijn telefoon (E-ten X500+), waar andere headsets en carkits dat wel doen. Ik moet handmatig de verbinding herstellen, en dat zijn extra handelingen waar ik niet op zit te wachten. Dit blijkt bekend bij Jaybirdgear, en zal in een volgende versie verholpen worden. Bij deze kan dat niet, want met alleen twee contactjes om de batterij op te laden zal het lastig worden firmware bij te werken, als het al flashbaar zou zijn.
Aan de bovenkant van de rechterschelp zitten drie knopjes, play/pauze/answer, vol down/back en vol up/forward. De knopjes zijn erg klein, maar gelukkig goed voelbaar. Helaas kost het indrukken iets teveel moeite, en moet ik tegendruk geven op mijn oorschelp om dat voor elkaar te krijgen. Het doet net geen pijn, maar scheelt niet veel - de knopjes hadden wel iets soepeler gemogen. Ze doen wel wat ze moeten. Het volume omhoog of omlaag lijkt traploos, erg mooi gedaan. Verder werken ze zonder irritante piepjes om aan te geven dat ze ingedrukt zijn, wat ik een enorm pluspunt vind.
Aan het belangrijkste onderdeel van de headset is het grootste pluspunt: de geluidskwaliteit. Deze is opvallend goed, zo goed zelfs dat een matig opgenomen mp3 opvalt tussen die van betere kwaliteit, iets dat ik met eerdere a2dp headsets er nog niet uit had gehaald. Natuurlijk zal de kwaliteit het nooit halen bij bijvoorbeeld een iAudio speler met bedrade koptelefoon, desondanks komt het er ook voor de kritische luisteraar zoals ik wel dicht genoeg bij in de buurt. Door de grote luidsprekers geven ze een volle bas, met heldere hoge tonen en een mooi vol geluid. Ook de kanaalscheiding is prima, stereo is dan ook echt stereo. Kortom, knap gedaan voor zo'n klein apparaatje.
Op geluidskwaliteit scoort dit apparaat voor mij uitstekend. Ook voor gebruik tijdens sporten is dit naar mijn idee een must have. Het is dan ook jammer dat de headset toch nog een aantal onnodige tekortkomingen heeft. De stugge knopjes zaten ook al op versie 1, de slecht sluitende dopjes ook en zijn weliswaar aangepast, maar duidelijk nog onvoldoende, en het steeds na het aanzetten handmatig de verbinding moeten herstellen is natuurlijk beschamend. Het is jammer dat zo'n innovatief product met evidente kwaliteit daarop sneuvelt. Zeker als je de prijs meerekent, want met verzendkosten en importheffing erbij komt het geheel - mits besteld in de VS - op bijna €140 uit.
Nog vragen?