Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 14:58
Chaoss schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 08:18:
Kheb gister een extra accu besteld ben toch maar voor een iets duurder type gegaan en eentje van een "bekend" merk gekocht namelijk Ansmann koste me 19 euro. Die goedkope batterijen zullen in de meeste gevallen evengoed zijn, maar je zal maar net dat brakke model hebben wat kortsluiting maakt oid :P dan geef ik liever 9 euro extra uit. En ik moest nog een Lowepro Apex tasje bestellen kon mooi bij dezelfde webshop.
Bij welke shop heb je geshopt?

Ik twijfel nog steeds over de tasjes... heb nu een DRES8S maar die vind ik wat dik... twijfel tussen de Apex30AW, Rezo30, Ridge20 en Samsonite Trekking Premium DF22

[ Voor 0% gewijzigd door catchingfire op 11-06-2008 11:03 . Reden: edit: idd de rezo30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

www.Factoryprices.nl

Ik heb idd ook de Apex 30 gekocht. zal niet het kleinste tasje zijn, maar eigenlijk maakt het me niet heel veel uit of hij nou een cm dikker is of niet. Maar de Apex bied een stuk meer bescherming dan de Rezo en Ridge serie en dat is imho toch belangrijker. Daarbuiten is de Rezo20 wel erg dun met zijn 2,5cm de TZ5 zelf is 3,65 dik..

De samsonite heb ik ook nog over getwijfled, ziet er ook aardig stevig uit heeft gunstige binnenmaten, maar de exterieur maten zijn ietsje groter dan die van de Apex30.

[ Voor 19% gewijzigd door Chaoss op 11-06-2008 10:33 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de TZ5 ook sinds zaterdag via 1dayfly. Lijkt een topding en met 8Gb kan er èn geschoten èn gefilmd worden.

Nu nog een goed tasje; lees bovenstaande modellen maar heeft iemand ervaring met de Panasonic DMWD-CTZ5-K? Zo klein mogelijke buitenmaten zijn voor mij het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:46:
Heb de TZ5 ook sinds zaterdag via 1dayfly. Lijkt een topding en met 8Gb kan er èn geschoten èn gefilmd worden.

Nu nog een goed tasje; lees bovenstaande modellen maar heeft iemand ervaring met de Panasonic DMWD-CTZ5-K? Zo klein mogelijke buitenmaten zijn voor mij het belangrijkst.
Ik heb de Lowepro Rezo 30. Past de TZ5 perfect in. En voor de prijs (12 euro) een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:46:
Heb de TZ5 ook sinds zaterdag via 1dayfly....
Dan heb je meer geluk dan een vriend van me:

"We moeten u helaas teleurstellen. Onze leverancier heeft ons op een vreselijke wijze in de kou laten staan. Pas nu blijkt dat we niet aan meer dan de nu geleverde Panasonic Lumix DMC-TZ5 kunnen komen. We kunnen dus niet anders dan uw order annuleren en vandaag nog uw geld terugstorten..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Vandaag de batterij en het Lowepro Apex 30 tasje binnen gekregen, is vlot gegaan gistermiddag om 4 uur pas besteld imho een super tasje voor dat geld. voelt lekker stevig uit, onderkant van rubber, binnenkant van extra zacht spul om de display te beschermen, genoeg ruimte voor 1 of 2 extra batterijen en een stuk of wat SD-kaartjes, Je kan hem aan je broekriem hangen en er zit uiteraard een schouderriem bij. Verder zit er in de onderkant nog een "regenjasje" wat je over het tasje heen kunt trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 11-06-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:43
Hallo,
Dank voor de tip van PhotoME, ik heb versie 10.0.4 en gekocht op 29 april 08. Ik ga toch maar eens aan de slag voor een upgrade, al ben ik niet optimistich. Hoeveel beter is dit geregeld bij Nikon!
Jos
Chaoss schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 08:18:
gewoon even PhotoME installeren, dan laad je een foto gemaakt met je TZ5 in en kunje de firmware versie uitlezen. Die andere hnadeling gaat neit werken denk ik want de TZ% heeft geen hardwarematig knop voor optische stabalisatie, die kunje alleen via het menu instellen.

[...]

Kheb gister een extra accu besteld ben toch maar voor een iets duurder type gegaan en eentje van een "bekend" merk gekocht namelijk Ansmann koste me 19 euro. Die goedkope batterijen zullen in de meeste gevallen evengoed zijn, maar je zal maar net dat brakke model hebben wat kortsluiting maakt oid :P dan geef ik liever 9 euro extra uit. En ik moest nog een Lowepro Apex tasje bestellen kon mooi bij dezelfde webshop.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Chaoss schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:29:
Vandaag de batterij en het Lowepro Apex 30 tasje binnen gekregen, is vlot gegaan gistermiddag om 4 uur pas besteld imho een super tasje voor dat geld. voelt lekker stevig uit, onderkant van rubber, binnenkant van extra zacht spul om de display te beschermen, genoeg ruimte voor 1 of 2 extra batterijen en een stuk of wat SD-kaartjes, Je kan hem aan je broekriem hangen en er zit uiteraard een schouderriem bij. Verder zit er in de onderkant nog een "regenjasje" wat je over het tasje heen kunt trekken.
Top... kun je eens meten hoe dik je tasje is als de TZ5 en 2 extra accu's erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:41
Hoe lang gaat nou de accu gemiddeld mee met flits en foto's en filmpjes zonder flits?
En wat voor nummering gebruikt de TZ5 voor de foto's en filmpjes? en blijft de nummering wel doorgaan als er een ander kaartje in gezet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:24:
[...]

Dan heb je meer geluk dan een vriend van me:

"We moeten u helaas teleurstellen. Onze leverancier heeft ons op een vreselijke wijze in de kou laten staan. Pas nu blijkt dat we niet aan meer dan de nu geleverde Panasonic Lumix DMC-TZ5 kunnen komen. We kunnen dus niet anders dan uw order annuleren en vandaag nog uw geld terugstorten..."
Idd... En bij was het al een heel gestuntel (niet geleverd door leverancier 1, vertraging, leverancier 2 vergeet de USA-NL verloopstekker, daar ben ik nog op aan het wachten). 1dayfly gaat dit allemaal compenseren door een 4Gb kaart gratis op te sturen. Wel enorm goed op de hoogte gehouden door 1dayfly, prima service.

Verder heel tevreden met de mogelijkheden en de kwaliteit (firmware 1.0.13).
Ik heb de Lowepro Rezo 30. Past de TZ5 perfect in. En voor de prijs (12 euro) een koopje.
Dank je voor je antwoord. Vraagjes: zit de TZ5 daar een beetje strak in? Of is er nog ruimte over? Het moet voor mij allemaal zo klein mogelijk zijn.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 09:46:

Dank je voor je antwoord. Vraagjes: zit de TZ5 daar een beetje strak in? Of is er nog ruimte over? Het moet voor mij allemaal zo klein mogelijk zijn.... ;)
Dat zoek ik dus ook :) strak, zacht aan de binnenkant (voor display en lens) en een koord dat erop kan, waterproof en de camera moet er relatief makkelijk in en uit kunnen zonder dat die blijft hangen aan de rits oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Liep toevallig hiertegenaan, heeft iemand dit ooit eens vergeleken? (kwaliteit video 16:9 inferieur t.o.v. 4:3):
http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27338227

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
catchingfire schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 10:54:
Liep toevallig hiertegenaan, heeft iemand dit ooit eens vergeleken? (kwaliteit video 16:9 inferieur t.o.v. 4:3):
http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27338227
Vreemd, ik heb niet alles gelezen, maar het verhaal komt mij ongeloofwaardig over. Als zij gelijk zouden hebben dan zou het switchen tussen 4:3 en 16:9 niet meer informatie in de breedte geven in breedbeeldformaat. Ik weet dat oude videocamera's dit deden in de aanloop naar breedbeeld.

Zou iemand met een TZ5 kunnen controleren (door de camera op een vast punt stil te leggen) in 4:3 een klein stukje film te maken en daarna in 16:9. Bekijk dan wat scherper is en of het breedbeeld uiteindelijk evenveel data in de breedte geven? (zorgt de 16:9 modus dus voor een breder blikveld of is dit exact hetzelfde aan 4:3?)

Indien het exact hetzelfde is, word je wel flink genaaid :/

[ Voor 8% gewijzigd door n00bs op 12-06-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik heb ff snel wat vergeleken tussen "4:3 30fps VGA (640x480)" en "16:9 30fps 16:9H (1280x720)". Mijn snelle conclusie: 16:9 is veel en veeeeeeeel beter dan 4:3. Filegrootte is ook ~2x de filegrootte van een vergelijkbaar 4:3 filmpje.

[ Voor 4% gewijzigd door catchingfire op 12-06-2008 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
catchingfire schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 12:22:
Ik heb ff snel wat vergeleken tussen "4:3 30fps VGA (640x480)" en "16:9 30fps 16:9H (1280x720)". Mijn snelle conclusie: 16:9 is veel en veeeeeeeel beter dan 4:3. Filegrootte is ook ~2x de filegrootte van een vergelijkbaar 4:3 filmpje.
Dank je voor de check :)
Maar heb je in breedbeeld modus nu ook een breder blikveld? zie je dus meer in de breedte dan in 4:3 modus? indien dit niet het geval is dan is er absoluut gesneden in het beeld en daarna interpolatie ervan. (bv 640x480 snijden naar 640x310 en dan interpoleren naar 1280x720)

Je zou dan dezelfde breedte hebben in breedbeeld als 4:3 en 65% minder zien in de verticale richting...

[ Voor 13% gewijzigd door n00bs op 12-06-2008 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 12:28:
Maar heb je in breedbeeld modus nu ook een breder blikveld? zie je dus meer in de breedte dan in 4:3 modus?
Ja, duidelijk breder.

Volgens mij gebruikt Panasonic in de TZ-serie de sensoren anders dan met andere camera's. Omdat ook in de foto-mode 28mm op 16:9 wijder is dan op 4:3 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
catchingfire schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 12:33:
[...]

Ja, duidelijk breder.

Volgens mij gebruikt Panasonic in de TZ-serie de sensoren anders dan met andere camera's. Omdat ook in de foto-mode 28mm op 16:9 wijder is dan op 4:3 bijvoorbeeld.
_/-\o_ dank u ;) was even bang namelijk dat ik alweer een bestelling ging annuleren. :>

Overigens erg jammer digitalstreet rekent 6 Euro voor iDeal :X (zo kan ik ook gratis verzendingen geven).

[ Voor 11% gewijzigd door n00bs op 12-06-2008 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

catchingfire schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 09:11:
[...]

Top... kun je eens meten hoe dik je tasje is als de TZ5 en 2 extra accu's erin zitten?
kan vanavond wel even meten... als ik niet vergeet :P

maar de Apex 30 is niet het dunste tasje wat je kunt kopen voor de TZ5 camera's... imho wel het beste tasje. Bescherming was bij mij het belangrijkste punt. incl ruimte voor een extra batterij en SD-kaartje op nr 2 stond het formaat... en dan kom je automatisch uit bij de Apex 30. Ook niet belachelijk duur 18,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerder gestelde vraag blijft staan...

En is dit wellicht wat? http://www.twenga.nl/prij...C-Beschermkoffer-423591-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ik heb ook nog steeds een vraag onbeantwoord: hoe zit de nummering van de filenames bij de TZ5 in elkaar? en blijft de nummering behouden nadat er een ander geheugenkaartje in gedaan wordt en/of deze wordt geformateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 12:56:
Mijn eerder gestelde vraag blijft staan...

En is dit wellicht wat? http://www.twenga.nl/prij...C-Beschermkoffer-423591-0
alleen als je niets extra's mee wilt nemen, mijn collega heeft die voor haar pania cam. past alleen een camera in, buiten kan is van hard kunststof, dus wel goeie bescherming lijkt me, maar zo'n harde buitenkant lijkt MIJ niet ideaal.
n00bs schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 13:24:
Ik heb ook nog steeds een vraag onbeantwoord: hoe zit de nummering van de filenames bij de TZ5 in elkaar? en blijft de nummering behouden nadat er een ander geheugenkaartje in gedaan wordt en/of deze wordt geformateerd?
je hebt hm toch besteld? dan merk je het vanzelf..

maar hij nummert gewoon door, je kan de counter via het menu resetten en dan gaat hij verder in een nieuw mapje. Dat laatste is erg handig, als je bv op vakantie bent kunje elke dag de counter resetten heb je voor elke dag een aparte map.

[ Voor 38% gewijzigd door Chaoss op 13-06-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 16:37
Persoonlijk heb ik het liefste siliconen hoesjes. Het apparaat is beschermd tegen lichte schokjes, vuil en stof en toch onmiddellijk gebruiksklaar, bovendien nemen ze de minste ruimte in. Ik gebruik ze voor mijn mp3 speler en camera (geen FZ5).

De cases waarover jij het nu hebt bevallen me ook goed. Ik heb ze voor de camera waarvoor geen siliconenhoesje bestaat. Het materiaal is vrij hard waardoor stoten en schokken geen schade aanrichten. De prijs vind ik belachelijk hoog. Via ebay koop je die dingen rechtstreeks in HongKong voor minder dan 10 euro, inclusief verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

voor 16 euro kocht ik iig leiver een lowepro, alles tot 20 euro is niet belachelijk duur voor een goed tasje, maar die doosjes van panasonic zelf stellen weinig voor dus dan ist imho wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Chaoss schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:19:
voor 16 euro kocht ik iig leiver een lowepro, alles tot 20 euro is niet belachelijk duur voor een goed tasje, maar die doosjes van panasonic zelf stellen weinig voor dus dan ist imho wel duur.
Tja, smaken verschillen, no offence. Het nadeel van die soepele tasjes vind ik dat ze gemaakt zijn van gepolsterd materiaal (heet dat zo?) en daardoor dikker zijn dan noodzakelijk. De TZ5 is toch al niet een van de kleinste camera's dus ik vind dat wel belangrijk om hem (inclusief tas) in m'n zak te steken. Daarnaast ben ik van een generatie die alles nog omrekent in guldens. :) Misschien lijkt 20 euro niet veel, het is wel 44 gulden, en dat vind ik een fors bedrag voor een stukje plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

jah maar als ik m'n loon omreken naar guldens is dat ook ineens een hele hoop :P

daarom vindt ik die Panasonic doosjes ook de duur voor wat ze bieden dat is idd maar plastic, een lowepro tasje niet, voelt goed degelijk aan en dat is het belanrijskte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Chaoss schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 13:38:

je hebt hm toch besteld? dan merk je het vanzelf..

maar hij nummert gewoon door, je kan de counter via het menu resetten en dan gaat hij verder in een nieuw mapje. Dat laatste is erg handig, als je bv op vakantie bent kunje elke dag de counter resetten heb je voor elke dag een aparte map.
Ik haal hem straks bij de MM, maar ik wil dat soort dingen liever van te voren weten.
Overigens haat ik namelijk het resetten van de nummering zoals sommige goedkope camera's doen. Ik orden zelf al mijn vele (meer dan 10.000) foto's op dit moment in catagorie en sub mappen. Het mooie juist bij mijn oude Canon is dat de nummering alsmaar doorgaat ook bij een nieuw kaartje of format. Ik kom daardoor nooit met dubbele filenames te zitten.

Het liefst heb ik een nummering dat sequentieel is of anders een datum nummering, maar ik heb dus geen idee hoe Panasonic dit doet.

Is dit trouwens de te verwachten audio kwaliteit? http://www.vimeo.com/1059997

[ Voor 11% gewijzigd door n00bs op 13-06-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:48:
Ik orden zelf al mijn vele (meer dan 10.000) foto's op dit moment in catagorie en sub mappen. Het mooie juist bij mijn oude Canon is dat de nummering alsmaar doorgaat ook bij een nieuw kaartje of format. Ik kom daardoor nooit met dubbele filenames te zitten.
Lijkt me sterk... IMG_nnnn.JPG, dan zit je na 10000 foto's toch met dubbele filenames?
Het liefst heb ik een nummering dat sequentieel is of anders een datum nummering, maar ik heb dus geen idee hoe Panasonic dit doet.
Pmmmnnnn.JPG is de standaard nummering van Panasonic. Ik importeer met Faststone van SD->PC en rename alles naar <originelenaam>_TZ5_yyyymm.JPG
Zo hou ik mooi de foto's van m'n verschillene camera's uit elkaar en weet ik altijd in welk jaar/maand een foto geschoten is.
Is dit trouwens de te verwachten audio kwaliteit? http://www.vimeo.com/1059997
Die is niet echt super nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Camera werkt ondertussen :)

Eerste indruk is zeer positief, handig ook die 2 voorkeur scene modes. Display is fantastisch evenals het objectief. Helaas wel de geplaagde 1.04 firmware ;) maar dit laat ik tzt wel updaten... (wacht wel tot ze nog een versie verder zijn). Het enige minpuntje vind ik de USB aansluiting erg klein en als je de camera oppakt tijdens connectie dan valt de connectie nog wel eens weg...

Ook handig trouwens dat alle instellingen apart per scene mode onthouden worden :) verder nog die mic eens testen, ik denk dat sommigen ook de vinger er ophouden waardoor het geluid extra dof wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Geluid is behoorlijk brak ja...magoed het is dan ook geen filmcamara.

Dat die USB connectie wegvalt heb ik nog geen last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Chaoss schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 23:35:
Geluid is behoorlijk brak ja...magoed het is dan ook geen filmcamara.

Dat die USB connectie wegvalt heb ik nog geen last van gehad.
Nu kijken of er iemand zo gek is om die TZ5 open te maken :) misschien dat ik het zelf nog wel ga doen. Even checken wat voor mic erin zit en of deze eventueel om te wisselen is met een betere en een stukje schuimfoam achter die gaatjes doen om het windgeruis te dempen. Maar goed je blijft ook afhankelijk van de codec en de bitrate... dat zou men met een firmware aanpassing kunnen fixen (mits genoeg mensen zeiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 23:25

Smarron

The bend

Geluid is bij de TZ3 net zo brak. De Fuji F30/F31d doet het daar een heel stuk beter mee (filmpjes in een discotheek en het geluid was nog steeds heel goed!). Maar het gave van de TZ3 was dat het al in 16:9 kon (840x480) en met de TZ5 is dat gewoon 1280x720! Om die reden zou ik mijn TZ3 al in willen ruilen voor een TZ5! :)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ja dat was voor mij dus ook een twijfelpunt, omdat ik redelijk vaak film op feesten en de TZ5 daar een compacte vriend in is... nu moet ik serieus iets gaan vinden op het geluid.
Ik denk dat ik nog maar eens in naam van velen van dpreview een mail stuur naar Panasonic NL en VS in de hoop dat ze de samplerate/bitrate iets willen verhogen in een komende firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik ben bang dat ze het met een firmwareupdate niet kunnen verhelpen. Maar het zou gaaf zijn als dat wel kon. Op feesten filmen wordt denk ik heel lastig wil je een normaal geluid houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Smarron schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:40:
Ik ben bang dat ze het met een firmwareupdate niet kunnen verhelpen. Maar het zou gaaf zijn als dat wel kon. Op feesten filmen wordt denk ik heel lastig wil je een normaal geluid houden.
Ik vraag me af of ze dat niet extra doen om hun camcorder-verkoop niet te ondermijnen. Zo kan de FZ18/TZ3 niet zoomen tijdens 't filmen, de TZ5 heeft niet al te best geluid...

Als de microfoon nu eens aan de voorkant had gezeten ipv de bovenkant (wat heeft dat voor zin?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

catchingfire schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 19:11:
Ik vraag me af of ze dat niet extra doen om hun camcorder-verkoop niet te ondermijnen. Zo kan de FZ18/TZ3 niet zoomen tijdens 't filmen, de TZ5 heeft niet al te best geluid...

Als de microfoon nu eens aan de voorkant had gezeten ipv de bovenkant (wat heeft dat voor zin?)...
De TZ3 heeft net zulk belabberd geluid. :) Dat hebben ze dus gewoon hetzelfde gelaten bij de TZ5. Alleen de resolutie is verhoogd en het zoomen is weer terug (was geloof ik bij de TZ1 wel aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Overigens nog zitten stoeien en testen tot nu toe ben ik zeer tevreden, nu zit ik wel met een paar punten:

- bij de starry night scene lijkt het dat de ISO waarde op 100 blijft steken :? ik heb liever dat de ISO shift in het volledig donker naar 200 eventueel 400 gaat. Waarom werkt ISO shift wel bij de andere settings maar tot nu toe niet (zo lijkt het) bij de starry night (of doe ik iets fout)

Ik zie in de handleiding dat dit niet te veranderen is... puntje voor een FW update ;)

- Vuurwerkscene: 1/8 seconde? lastig met timen ;) )zijn er nog eventueel langere sluitertijden met kleine diafragma maar korter dan starry night)?

Ik zie dat wanneer de stabilisatie uitgezet wordt, deze naar 2 seconde wordt verhoogd.

Misschien nachtlandschap? zou ik moeten testen...

- Alle foto's zijn tot nu toe scherp bij het afspelen op het toestel met een max zoomfactor van 4x (50% dus)... daarna vraag ik mij af waarop scherp is gesteld, ondanks dat ik hem zelfs nu op een single point scherpstelling heb gezet.(ook bij lage ISO settings in verschillende modes). Nu is mijn ervaring met andere camera's dat je tot 67% scherp behoud en daarna niet meer. Kan natuurlijk een beperking van de sensor zelf zijn... dat de 9MP eigenlijk teveel van het goede is voor het formaat sensor (waar het tot nu toe wel op lijkt).

De standaard colour mode satureert bepaalde kleuren veel teveel en is niet geschikt voor huidtinten... dit moet echt op de natural stand en snap niet waarom hij standaard niet op natuurlijk staat. Dus handige tip voor mensen die dit nog niet getest hebben.

Weet iemand hoe je de dubbele flits uit kan zetten (dit waarschijnlijk om rode ogen tegen te gaan). Een enkele flits zorgt ervoor dat je accu langer meegaat en daarnaast dat je mensen niet met dichtgeknepen ogen op de foto krijgt ;)

Ik was in de veronderstelling dat de red eye reduction software matig ging, maar juist door het kiezen van autoflash/ red eye, krijg je de dubbele flits. Problem solved ;)

In de handleiding staat dat in de 16:9H filmmodus, je met een 8GB kaartje een ruim half uur kan filmen. Echter als ik hem op filmmodus zet heb ik nog geen 10 minuten beschikbaar ;) en het aantal foto's dat ik kan maken met mijn 8GB kaartje komt wel overeen met wat in de handleiding staat 8)7

Trouwens nog een bug gevonden, misschien trouwens dat het punt hierboven ook een bug is? als je inzoomd in verschillende scene modes dan wordt er wel scherp gesteld, maar het focus punt wordt niet weergegeven... als je dan weer uitzoomd dan weer wel, zoom je weer in dan meestal ook weer. Mensen die dit ook kunnen bevestigen? (firmware 1.04)

Na nog meer testen, ben ik er ook achter gekomen dat bv wanneer de zon bijna onder is gegaan en je een foto van de lucht probeert te maken die wat verschillende kleuren vertoond, er niet scherp gesteld kan worden |:( (een camera zou wanneer niet scherp gesteld kan worden, altijd op oneindig moeten focussen).

Overigens zeer verrast over het gemakkelijk te bedienen menu en het quick menu.
In ieder geval een erg goede koop! ik moet absoluut het toestel nog beter leren kennen, maar tot nu toe zien de meeste foto's er erg goed uit :*) (neat image vist de ruis op ISO100 er goed uit...)

[ Voor 59% gewijzigd door n00bs op 18-06-2008 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
catchingfire schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 19:11:
[...]

Daar zat ik zelf ook al aan te denken :)
Maar goed mbt de bitrate ga ik toch een poging wagen richting Panasonic in de hoop dat dit gewijzigd gaat worden in een nieuwe FW update.

Ik snap trouwens echt niet waarom mensen de kwaliteit van het beeld van de videofunctie afkraken... dit is echt geweldig. Ik ken zat oudere videocamera's die niet in de buurt van deze kwaliteit komen.

Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om een polarisatiefilter te bevestigen zoals deze? http://www.factoryprices....8_11252&products_id=79839

Als 2e accu zit ik aan deze te denken: http://www.factoryprices...._acco_(Panasonic_CGAS007) iemand ervaring met dit product? of eventueel iemand die een andere optie heeft met een hogere Amperage?

Qua tasje ben ik er ook nog niet "helemaal" uit :+
Het tasje moet natuurlijk stevig zijn, waterafstotend, zacht van binnen en enigszins valbescherming bieden maar verder zo compact mogelijk zijn van binnen en buiten.

Ik twijfel nu tussen de
Vanguard:
Oregon Slim 6, Peking 6, ISA 6B,

Hama Hardcase DF15

Lowepro Apex 20AW

Lowepro Rezo 15

Lowepro Rezo 20AW

Lowepro Ridge 20

Kata DP407

Panasonic TZ5

Sommige tastjes zijn stretched dus is het mij niet duidelijk hoever dit stretched en of daarbij de tas een stuk kleiner gekozen kan worden dan de binnenmaat doet vermoeden?

[ Voor 83% gewijzigd door n00bs op 17-06-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Apex 20 wordt krpa lijkt me, Apex 30 pastie bij mij prima in.

Dat van het focus punt in de scene modes is me nog niet opgevallen, bedoel je daarmee de vierkantjes of dat groene stipje? het nu van het groene stipje is me niet helemaal dudielijk... die staat altijd horizontaal in het midden en verticaal boven het midden... maar volgens mij altijd op dezelfde plaats?

Die viekrnatjes zijn de gebieden waarop hij scherpstelt, maar wat moet ik met dat groene stipje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Heeft iemand hier met 1.13 of hogere firmware ervaringen m.b.t. de C.AF? Is de focus nog steeds aan het zoeken of valt 't mee?

Ik zit erover te denken om vanmiddag naar Leiden te rijden voor een upgrade maar als het niet veel oplost bespaar ik me de tijd (en dure diesel) liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
@Chaoss

Ik bedoel dat groene vierkantje dat aangeeft waarop gefocust wordt. En dit in diverse scene modes wanneer flink ingezoomd wordt.

Qua tastjes heb ik dus liever iets wat strak zit dan los, maar ik weet niet hoe rekbaar bepaalde tasjes zijn... lastig dat er in gewone winkels weinig van dit soort tasjes te vinden zijn.

Kan jij of anderen eventueel ook nog een deel van de andere punten beantwoorden zoals de opnametijd in filmmodus?

@stefimke

Op Dpreview kunnen zien dat het wel degelijk uitmaakt... filmpjes voor de 1.13 en na de update. Echter als je dat niet genoeg vindt, zou ik ook binnenkort langs kunnen gaan. Ik woon er niet ver vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Bedoelde ook dat de Apex30 precies past :) de camera zit er kwa breedte precies klem in, kwa hoogte is er een 2 cm over, tasje wordt een paar mm uitgerekte omdat de binnen dikte iets te klein was.maar gigantisch veel rek zit er ook niet in.

Als ik het niet vergeet zal ik vanavond even foto's maken van het tasje en de dikte opmeten.

Wat dat filmen betreft kan ik niet echt antwoord op geven kheb nog maar 1x geprobeerd te filmen... heb gezien dat het idd hard gaat... was een filmpje van 23s wat al 28,5Mb was. AF probleem met filmen is me ook niet opgevallen, maar ook niet opgelet, khad toen ingezoomd en tijdens het filmen uitgezoomd niets vreemds gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Als die Apex 30 precies past, maar 2CM over in de langste richting, dan past die Apex20 ook makkelijk ;) alleen is die Apex 20 weer 1CM te dik. Dus het moet strakker kunnen :D

Overigens met het filmen: zet hem op de filmstand en vergelijk de max opnametijd dat in beeld staat met wat in de handleiding bij jouw geheugenkaartje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Chaoss schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:25:
Als ik het niet vergeet zal ik vanavond even foto's maken van het tasje en de dikte opmeten.
Yes please :)
Wat dat filmen betreft kan ik niet echt antwoord op geven kheb nog maar 1x geprobeerd te filmen... heb gezien dat het idd hard gaat... was een filmpje van 23s wat al 28,5Mb was. AF probleem met filmen is me ook niet opgevallen, maar ook niet opgelet, khad toen ingezoomd en tijdens het filmen uitgezoomd niets vreemds gezien.
Had je C.AF wel aanstaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

n00bs schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:49:
Als die Apex 30 precies past, maar 2CM over in de langste richting, dan past die Apex20 ook makkelijk ;) alleen is die Apex 20 weer 1CM te dik. Dus het moet strakker kunnen :D

Overigens met het filmen: zet hem op de filmstand en vergelijk de max opnametijd dat in beeld staat met wat in de handleiding bij jouw geheugenkaartje staat.
verschil zit hem ook in de breedte van het tasje de Apex20 is 7cm breed en de 30 is 6cm breed de camera is 5,9 dus in de 30 pastie kwa breedte precies :P

@stefimke zal vanavond even meten en foto's maken :) weet dus niet of dat C.AF aan stond :P

edit: heb het filmpje even online gezet, steld kwa inhoud niets voor, maar kun je even kijken: http://www.audi-fan.nl/temp/TZ5test.MOV

[ Voor 72% gewijzigd door Chaoss op 17-06-2008 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag mijn TZ5 binnen (277,- incl. verzendkosten ) en ik vind um geweldig ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

En dat zien we graag terug in wat mooi geschoten foto's! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:32:
vandaag mijn TZ5 binnen (277,- incl. verzendkosten ) en ik vind um geweldig ! _/-\o_
waar hebt je um besteld als ik vragen mag en is het een nederlands model? Wat is de levertijd?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2008 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Nog een zooi uit zitten zoeken qua tasjes die ik tot nu toe het meest interessant vind en waarin de camera gewoon goed zou moeten passen, gesorteerd op buitenformaat (van klein naar groot):

Lowepro Rezo 15 (als die werkelijk stretched meest compact)
Hama Hardcase DF15
Kata DP407 (niet zo mooi)
Ridge 20 (niet zo mooi tasje)
Apex 20 AW

Panasonic TZx tasje? (weet het formaat niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:56:
[...]

waar hebt je um besteld als ik vragen mag en is het een nederlands model? Wat is de levertijd?
levertijd 24 uur .. had een blauwe versie besteld alhier > http://tinyurl.com/3nxldg

firmware = 1.1.3 engelse handleiding / geen dutch menu ..mwah

geweldig LCD scherm.. word je gewoon stil van 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo306
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 13:04
heb net een zwarte besteld..ben benieuwd wanneer ie binnen is..
voor degene die hem al hebben:
wat voor kaartje heb je en hoe doet ie het|?
dit vraag ik ivm de sdhc kaartjes en de hoeveelheid opslag fotos/hd filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

polo306 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:18:
Ik heb een TZ3 en heb er nu een 8GB SDHC kaartje in van TakeMS class6. Moet ook snel genoeg zijn voor de TZ5 met wegschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Nou, gisteren de oversteek van Oost naar West Nederland gemaakt (en weer terug) om de firmware te upgraden bij ecare in Leiden. Ik moest praten als Brugman om het voor elkaar te krijgen want "over 10 minuten gingen de technici naar huis" en "een Amerikaans model, daar MOGEN we niet eens naar kijken!".... maar gelukkig was de baliemevrouw supervriendelijk en heeft ze 't toch voor elkaar gekregen dat m'n camera in behandeling werd genomen. Ze bood me een kopje thee aan en voordat ik er een keer aan had gesipt kwam ze alweer terug met een geflashte camera! Dat ging zo snel dat ik even m'n laptop erbij pakte om effe te checken of het ook echt gedaan was... en jawel.. 1.1.3 zit erin!

M'n eerste indruk is dat ik het -gevoel- heb dat de C.AF wat minder "pompt". De overshoot is mijns insziens een stuk kleiner, hij regelt het preciezer bij waardoor je het AF-proces minder zichtbaar is.

Maar uiteraard, een dag nadat ik 't land heb doorkruist om de firmware te laten upgraden : http://www.pasctraining.panasonic.com/firmware/
1.1.3: "Improves AF operation during motion video"

("v1.15, that some people have reported, was created to address "production changes" that do not have anything to do with the camera's performance")

[ Voor 6% gewijzigd door catchingfire op 18-06-2008 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Mooi dat die geupdate is, maar hoe kwam je bij die site met de geuploade firmware? ik had meerdere malen Panasonic een mail gestuurd of ze op eigen risico een geupdate FW konden plaatsen, anders zit je straks met vele 1000en mensen die gebruik maken van de Service Center enkel voor een FW update.

Hoe dan ook levert een Internationaal model dus toch wel wat problemen op... vreemd overigens dat er geen EU firmware beschikbaar is.

Zou je svp nog wat punten kunnen testen met de nieuwe fw vanuit mijn posting n00bs in "Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste s..."

(staat ook weer een punt bij: camera kan niet focussen wanneer er minder licht is van de mooie kleurtjes tijdens ondergaande zon).

[ Voor 10% gewijzigd door n00bs op 18-06-2008 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 20:47:
Nog een zooi uit zitten zoeken qua tasjes die ik tot nu toe het meest interessant vind en waarin de camera gewoon goed zou moeten passen, gesorteerd op buitenformaat (van klein naar groot):

Lowepro Rezo 15 (als die werkelijk stretched meest compact)
Hama Hardcase DF15
Kata DP407 (niet zo mooi)
Ridge 20 (niet zo mooi tasje)
Apex 20 AW

Panasonic TZx tasje? (weet het formaat niet)
Dank voor het uitzoeken. Vind de Lowepro Rezo 15 dus eigenlijk nog te breed.... :P
Wellicht zorgt het stretchen in de lengte en vooral de diepte voor een wat minder brede tas (75 (tas)vs 59 (camera) mm)
Ben idd ook wel benieuwd naar dat Panasonic TZ5 tasje. Ga dit weekend wel op pad om te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polo306 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:18:
had nog een aldi aanbieding kaartje liggen van een paar weken geleden.
een traveler 2 gb sd high speed (9,-) en die werkt prima. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:11:
had nog een aldi aanbieding kaartje liggen van een paar weken geleden.
een traveler 2 gb sd high speed (9,-) en die werkt prima. :9~
Transcend 8GB SDHC 6 speed, 25 Euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo306
tja..die aldikaart..daar had ik nog niet aangedacht..zal die maar uit mn pda halen :P

is er iemand die de firmware ergens kan uploaden voor ons?
mn camera komt van digitalstreet.is dat ook een engelse uitvoering???
niet dat ik het erg vind maar als je nederlands kan krijgen is dat toch beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:42:
[...]

Transcend 8GB SDHC 6 speed, 25 Euro ;)
shit.. 8) ( waar ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
http://www.geheugen-online.com

Ik heb net met WinHex een groot deel van die Firmware die op de Panasonic site staat uitgeplozen, maar kan niet direct een audiovalue behorend bij het filmen vinden. Ik vind wel een heel stuk onder MOTION waarbij blijkbaar de configuratie staat mbt het filmgedeelte, maar voor mij niets duidelijk wat en waar aan te passen.

Misschein dat er handigere mensen zijn die firmwares kunnen analyseren... ik wil best als iemand iets kan vinden een poging wagen op mijn TZ5.

[ Voor 59% gewijzigd door n00bs op 18-06-2008 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:55:
[...]

http://www.geheugen-online.com

Ik heb net met WinHex een groot deel van die Firmware die op de Panasonic site staat uitgeplozen, maar kan niet direct een audiovalue behorend bij het filmen vinden. Ik vind wel een heel stuk onder MOTION waarbij blijkbaar de configuratie staat mbt het filmgedeelte, maar voor mij niets duidelijk wat en waar aan te passen.

Misschein dat er handigere mensen zijn die firmwares kunnen analyseren... ik wil best als iemand iets kan vinden een poging wagen op mijn TZ5.
Ik zie iets staan als AGC .. is toch ook iets met audio ?? :X

Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/7209/dis113rj0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
AGC= Auto Gain Control, zover ik het ken van videocamera's. Maar zegt verder niets over de bitrate en samplerate dat ik eigenlijk omhoog wil gooien (en ik neem aan de rest van de TZ5 gebruikers).

Die firmware is beschikbaar en met elke hexedittor in te lezen en te bewerken. Er zal vast iemand op deze planeet zijn die eventueel de firmware kan tweaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben van plan deze camera binnekort aan te schaffen ( zwarte versie). Zijn er dan nog belangrijke dingen waar ik op moet letten, want ik lees zo her en der dingen als USA versie en gedoe met firmware. En waar kan ik hem dan het beste bestellen?

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo306
ha fotoboek:jij vraagt en ik had besteld..ben benieuwd of ik nou een miskoop heb gedaan..
in mn hart (en stiekum in mn portomonnee hoop ik het niet)

ik heb nu nog een powershot g3.,..tot morgen dan..want dan is ie binnen :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand trouwens enig idee of de TZ5 leuk geprijst is bij het fotofeest bij MediaMarkt?

Alle camera's voor waanzinnige prijzen! staat er, maar dat zal wel weer niets zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 17:53:
ik ben van plan deze camera binnekort aan te schaffen ( zwarte versie). Zijn er dan nog belangrijke dingen waar ik op moet letten, want ik lees zo her en der dingen als USA versie en gedoe met firmware. En waar kan ik hem dan het beste bestellen?

Alvast bedankt,
het lijkt erop dat panasonic nederland de wind er onder heeft.
bepaalde dealers, zoals dixons en bv bol.com hanteren (flinke) prijzen maar leveren een TZ5 met nederlands menu en handleiding... gemiddeld 345,-

paralel importeurs halen de camera's uit de states en leveren ook met 1 jaar garantie maar met engelse handleiding en menu.. gemiddeld 280,-
zit een verloopstekker bij de oplader.

tis maar wat je wil.. cameraatje kost in de states 210 EURO, ze verdienen zich hier helemaal klem :+

overigens vind ik de camera echt geweldig.. als je hem op automaat zet lukken gewoon alle foto's en dat is wat je wil als klikklak fotograaf.. _/-\o_
geen handleiding voor nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik twijfel tussen een TZ-5 en een FZ18 van Panasonic. Voordelen van de TZ-5 zijn natuurlijk dat ie iets kleiner is. Voordelen van de FZ18 zijn het grotere bereik... Wie trekt me over de streep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

sander- schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 08:12:
Ik twijfel tussen een TZ-5 en een FZ18 van Panasonic. Voordelen van de TZ-5 zijn natuurlijk dat ie iets kleiner is. Voordelen van de FZ18 zijn het grotere bereik... Wie trekt me over de streep?
Het zijn eigenlijk 2 totaal verschillende camera's, dus niet direct 1 op 1 te vergelijken met elkaar. Ik denk dat je in dit geval de keuze moet maken tussen een pocketcamera of een professionele camera dat je er dan al bent. 10x zoom voor de TZ5 (compact en licht) is al enorm veel, maar 18x is helemaal geweldig bij de FZ18 (maar wel groot en zwaarder).

De TZ5 is uitermate geschikt voor alledaagse foto's en stiekem voor nog wat daar bovenop. Dat is wat ik al ervaar met de TZ3. De FZ18 lijkt mij voor nog meer doeleinden geschikt en het voordeel is dat deze RAW-images kan schieten. De TZ5 kan overigens in 1280x720 filmpjes opnemen! Maar het is uiteraard ook de vraag of je daar waarde aan hecht.

Maar vraag je dus eerst af wat je belangrijkste eisen zijn, dus wat je ermee wilt gaan doen. Als dat duidelijk is, heb je denk ik al automatisch een keuze gemaakt op 1 van beide camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*even aanklampen*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Smarron schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 09:27:
[...]
Het zijn eigenlijk 2 totaal verschillende camera's, dus niet direct 1 op 1 te vergelijken met elkaar. Ik denk dat je in dit geval de keuze moet maken tussen een pocketcamera of een professionele camera dat je er dan al bent. 10x zoom voor de TZ5 (compact en licht) is al enorm veel, maar 18x is helemaal geweldig bij de FZ18 (maar wel groot en zwaarder).

De TZ5 is uitermate geschikt voor alledaagse foto's en stiekem voor nog wat daar bovenop. Dat is wat ik al ervaar met de TZ3. De FZ18 lijkt mij voor nog meer doeleinden geschikt en het voordeel is dat deze RAW-images kan schieten. De TZ5 kan overigens in 1280x720 filmpjes opnemen! Maar het is uiteraard ook de vraag of je daar waarde aan hecht.

Maar vraag je dus eerst af wat je belangrijkste eisen zijn, dus wat je ermee wilt gaan doen. Als dat duidelijk is, heb je denk ik al automatisch een keuze gemaakt op 1 van beide camera's.
Haha, bedankt, je verwoord mijn eigen overweging eigenlijk perfect. De filmpjes hecht ik totaal geen waarde aan. Heb hier al een paar jaar een videocamera liggen die stof ligt te happen en ook op mobiele telefoons en andere fototoestellen is het echt heel incidenteel dat ik iets doe met video.

Ik heb een half jaar geleden voor mijn vader een FZ-18 gekocht voor zijn verjaardag. Deze kreeg ik toen geadviseerd van een bevriende fotograaf. Door het grote zoombereik en de ruime mogelijkheden was dit een goede optie, net onder een DSLR waar je ook gelijk gedoe krijgt met lenzen etc (waar wij niet op zitten te wachten). De camera bevalt hem perfect, maar ik ben zelf nog niet helemaal uit over de grootte... Heb van de andere kant ook altijd nog een Ixus 75 die ik mee kan nemen voor het snelle schietwerk op feestjes etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo306
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 00:00:
iemand trouwens enig idee of de TZ5 leuk geprijst is bij het fotofeest bij MediaMarkt?

Alle camera's voor waanzinnige prijzen! staat er, maar dat zal wel weer niets zijn...
he fotoboek:ik had van de week gebeld naar de mediamarkt.kreeg ik na 10 minuten plus een gare griet aan de lijn:

JE MOET HARDER PRATEN!!! ik was amper begonnen..uitgelegd dat ik de tz5 zocht..FF GEDULD JA !!!!
NA een paar minuten kwam ze terug..319 euro !!!! WE HEBBEN ZE OP VOORRAAD!!
Ik vraag: wat kost ie zonder aanbieding?DIT IS EEN AANBIEDING!!..laat maar muts..en ik heb netjes opgehangen..nou dat was het ff }:O }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 08:05:
tis maar wat je wil.. cameraatje kost in de states 210 dollar, ze verdienen zich helemaal klem :+
Overdrijven is ook een vak, ~280$ :
http://cameras.pricegrabb...eyword=tz5/rd=1/st=query/

Ik heb 'm vlak na introductie in de states voor ~300$ gescoord, was toen omgerekend iets van 195 euro.
sander- schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 08:12:
De TZ5 is een heel pak kleiner. Een FZ stop je never nooit in je broek, als je geen skinny jeans draagt past een TZ gemakkelijk in je broek. Misschien qua foto-kwaliteit -iets- minder goed, maar je hebt wel een grotere kans dat je 'm bij je hebt.

De movie-mode van de FZ18 is een stuk slechter dan die van de TZ5, misschien dat het geluid beter is, maar de video zeker niet. Lagere resolutie en je kunt niet zoomen tijdens het filmen.

De wideangle van de TZ5 is groter dan die van de FZ18. Misschien dat iemand de getallen zo bij de hand heeft maar ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat een TZ3 in 16:9 mode iets van 25.x mm, zie ook http://www.pbase.com/jogy/tz3weitwinkel

De tele-reach van de FZ is dan wel weer groter... vaak op te lossen met een paar stappen naar voren, maar in een safari-jeep in Kenia natuurlijk niet....

Het hangt er helemaal vanaf wat je ermee wilt doen....

@n00bs: hoe staat 't met de tasjes-jacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

sander- schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 09:52:
Haha, bedankt, je verwoord mijn eigen overweging eigenlijk perfect. De filmpjes hecht ik totaal geen waarde aan. Heb hier al een paar jaar een videocamera liggen die stof ligt te happen en ook op mobiele telefoons en andere fototoestellen is het echt heel incidenteel dat ik iets doe met video.

Ik heb een half jaar geleden voor mijn vader een FZ-18 gekocht voor zijn verjaardag. Deze kreeg ik toen geadviseerd van een bevriende fotograaf. Door het grote zoombereik en de ruime mogelijkheden was dit een goede optie, net onder een DSLR waar je ook gelijk gedoe krijgt met lenzen etc (waar wij niet op zitten te wachten). De camera bevalt hem perfect, maar ik ben zelf nog niet helemaal uit over de grootte... Heb van de andere kant ook altijd nog een Ixus 75 die ik mee kan nemen voor het snelle schietwerk op feestjes etc...
Je hebt dus al een Ixus 75. Als je die ook nog gebruikt, zou ik in dit geval kiezen voor de FZ18. Dan heb je een normale, zeer goede fotocamera en een pocketcamera tot je beschikking voor je vakantiepics. Als je de TZ5 zou nemen, ga je er (in mijn ogen) wel op vooruit t.o.v. de Ixus, maar zijn de voordelen niet heel groot. Met een FZ18 erbij heb je 2 camera's voor 2 doeleinden. Perfect lijkt mij. :). Kun je per dag kiezen welke camera je gebruikt. En je kent de FZ18 al, dus een miskoop wordt het sowieso dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• *discostar*
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Even ter info, ik heb deze accu voor mijn TZ5 gekocht. Ongeveer 11 euro met verzenden.
Beide accu's (origineel en deze) zijn voor mij nieuw, en ik merk na een paar avondjes spelen met de camera totaal geen verschil :) Over de lange termijn valt natuurlijk nog niets te zeggen, maar als 2e (backup) accu voldoet ie prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:25
Heb ook zitten twijfelen tussen de TZ3 en de FZ18. Als ik nog geen compact had dan had ik zeker de TZ genomen, kwa grote en kwaliteit is het echt een top ding. Maar had al een Ixus (70) dus de noodzaak om een "feest geschikte camera" te kopen was er niet echt, en was tijdens mij vakantie maar wat tevreden met de FZ18 (houdt gewoon stabieler vast door z'n grote en het zoombereik is natuurlijk een groot pluspunt). De FZ18 overdag gebruikt voor de landschappen en cultuur, de Ixus ging s'avonds in de broekzak mee met het stappen :+

Perfecte combinatie dus (die Ixus is nog kleiner dan de TZx dus past ook in een normale spijkerbroek), met het stappen mis je dat zoombereik over het algemeen toch niet ;)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Op marktplaats wordt sinds gisteren de TZ 5 nieuw aangeboden door main-tronic. Je kunt er alleen bestellen via een 0900 nummer voor 65 cent per minuut. Ik heb dat nummer vandaag 5 x gebeld en krijg steeds een bandje aan de lijn dat alle medewerkers bezet zijn en dat ik het later nog eens kan proberen. Ik begin dit behoorlijk verdacht te vinden en heb ze een mail gestuurd met het verzoek om mij terug te bellen, wat tot vanavond nog niet is gebeurd. Wel hebben ze mij gemaild met de mededeling dat het een nederlandse versie betreft en dat er momenteel een probleem met hun telefoon zou zijn. Kent iemand van jullie deze verkoper? Wie weet waar er momenteel de TZ5 goedkoop wordt verkocht en natuurlijk wel met de goede firmware?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Thei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik heb die advertentie ook gezien. Ik kan me niet voorstellen dat ze hem voor die prijs kunnen verkopen en 65 cent per minuut aan de telefoon .. Dan wordt de camera al snel een stukje duurder. De advertentie zegt volgens mij wel dat je langs kunt gaan om de camera op te halen. Misschien is dat een idee. Dan kun je erachter komen of het allemaal wel klopt. Ik zag via een andere link dat blijkbaar iemand al meerdere producten heeft ontvangen. Dus het lijkt allemaal wel in orde.

Wil je voor safe gaan, dan kun je hier terecht: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Thei schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:33:
Op marktplaats wordt sinds gisteren de TZ 5 nieuw aangeboden door main-tronic. Je kunt er alleen bestellen via een 0900 nummer voor 65 cent per minuut. Ik heb dat nummer vandaag 5 x gebeld en krijg steeds een bandje aan de lijn dat alle medewerkers bezet zijn en dat ik het later nog eens kan proberen. Ik begin dit behoorlijk verdacht te vinden en heb ze een mail gestuurd met het verzoek om mij terug te bellen, wat tot vanavond nog niet is gebeurd. Wel hebben ze mij gemaild met de mededeling dat het een nederlandse versie betreft en dat er momenteel een probleem met hun telefoon zou zijn. Kent iemand van jullie deze verkoper? Wie weet waar er momenteel de TZ5 goedkoop wordt verkocht en natuurlijk wel met de goede firmware?
Thei
Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gif
Sorry hoor, maar hoe goed gelovig kan je zijn... duur 0900 nummer bellen om zogenaamd iets te bestellen. Die mensen lachen zich een ongeluk dat er voor de zoveelste keer mensen in dit soort scam trappen.

Gewoon lekker bij de mediamarkt voor 295 halen en niet moeilijk doen. Straks ben je 100 Euro armer aan telefoonkosten

Ohja 210 Euro: de inkoopsprijs ligt in NL nog hoger :+

En er is 1 persoon die meldt dat hij wat ontvangen heeft, toevallig ook een nieuweling op het forum met zijn eerste posting :+

[ Voor 6% gewijzigd door n00bs op 19-06-2008 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Klopt hoor, ik zou er langsgaan als ik met dat bedrijf in zee zou gaan. Dan is het met eigen ogen waar te nemen of het allemaal wel in orde is of niet. En die 210 euro lijkt ook echt too good to be true, maar als je toch langs kunt gaan, dan lijkt het mij in elk geval wel het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet zeggen dat met de nieuwe firmware het focussen een stuk minder opvallend is, maar het is nog verre van perfect. Zolang je buiten filmt en niet overdreven op kleine dingen inzoomt dan gaat het goed. Maar zodra jij bijv. thuis gaat inzoomen op wat kleinere dingen zoals letters in een boek dan heeft ie er nog steeds veel moeite mee. Ook jammer dat de focus niet realtime wordt aangepast tijdens het zoomen. Wanneer je van 1x naar 10x zoomt dan duurt dit een tijdje en al die tijd is het enige wat je hebt een wazig beeld. Jammer dat je de snelheid van het zoomen niet zelf kunt aanpassen. Geluid is toch al brak dus dat zoomen kan er ook nog wel bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 00:00:

bij mediamarkt hengelo 325 en geen cent minder volgens die muts daar!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo306
hahah zo te zien blijken de mediamarkten er toch verschillende prijzen op na te houden..
morgen is toch echt mn tz5 binnen hell yeah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo306
bij apollo in almere is ie te koop voor 266..wel een zilvere..ik weet niet of het ook om een zwarte gaat of blauw.en of het een nederlandse uitvoering is??
misschien voor iemand een idee???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Voor wie in de omgeveving Utrecht woont. De MM in Utrecht heeft de camera voor €293. Ben er zelf ook naartoe gereden. De €332 van MM Amsterdam was niet echt een actie prijs te noemen.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
polo306 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:01:
bij apollo in almere is ie te koop voor 266..wel een zilvere..ik weet niet of het ook om een zwarte gaat of blauw.en of het een nederlandse uitvoering is?? misschien voor iemand een idee???
Ik weet voor 99,99% zeker dat je voor die prijs geen Nederlandse uitvoering krijgt. Op zich niet zo erg, de Europese of US uitvoering is net zo goed, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Thei schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:33:
Thei
Bij geen enkele prijsvergelijker die ik zo snel heb gechecked is een winkel bekend met die naam. Maar ze bestaan wel: http://main-tronic.com/bedrijfsinformatie.html

Er schijnt een topic over ze te zijn op internetoplichting.nl maar -zelfs als geregistreerd gebruiker- dat kan ik niet vinden... Hier een tinyurl-linkje naar de google-cache: http://tinyurl.com/5ejopl

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo306
grun93 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 22:55:
[...]

Ik weet voor 99,99% zeker dat je voor die prijs geen Nederlandse uitvoering krijgt. Op zich niet zo erg, de Europese of US uitvoering is net zo goed, toch?
heb hem sinds gisteren en ben er ZEER tevreden over..zelfs in het donker doet ie het goed!!!
face detectie is ook leuk gedaan.
ben alleen benieuwd of ik de videomodus beter krijg..die viel tegen vergeleken met deze site:
http://www.vimeo.com/1053231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Bedankt voor jullie reacties over maintronic.
Ik geef ze nog even het voordeel van de twijfel en wacht nog even af of ze inderdaad contact opnemen met mij zoals ze in de laatste email hebben beloofd. Indien er inderdaad een opstart probleem is met hun nieuwe bedrijf(je) zou ik er toch vanuit mogen gaan dat ik binnen een week iets van hun mag horen. Voor die prijs heb ik het ervoor over om even geduld te hebben.
Ik heb geen haast met aankopen en heb overigens mijn TZ3 onlangs verkocht. Was ook een prima toestel en ik verwacht van de TZ5 dat die op de hoge iso waardes nog net wat beter is en ook de nieuwe IA mode was voor mij een reden om mijn 3 maanden oude TZ3 in de verkoop te doen. De betere film kwaliteit vindt ik persoonlijk niet echt belangrijk. Ik was tevreden met de film kwaliteit van de TZ3 maar miste wel het zoomen.
Thei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Hou ons op de hoogte! En ga je langs mochten ze je terugbellen of ga je de camera bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:01

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Hebben jullie de TZ5 al met succes zelf up kunnen daten?
Als ik dat firmware bestand op mijn SD kaart zet en daarna de camera op playback en aanzet krijg ik "No valid picture to play" te zien en niet het firmware update scherm.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je de instructies uit de pdf goed hebt opgevolgd dan heb je misschien al de nieuwste firmware :)

[edit] Zou iemand misschien de TZ4 en TZ5 kunnen toevoegen aan de topicstart (en titel)? Volgens mij is er namelijk al heel lang niks meer aan gedaan :P

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2008 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:01

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 18:43:
als je de instructies uit de pdf goed hebt opgevolgd dan heb je misschien al de nieuwste firmware :)
Als ik in de EXIF kijk zie ik 1.0.4 staan, dus op de een of andere manier wil mijn camera niet updaten.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Smarron schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 13:13:
Hou ons op de hoogte! En ga je langs mochten ze je terugbellen of ga je de camera bestellen?
Ik hou jullie op de hoogte, maar ik ga er zeker niet naar toe om hem af te halen omdat ik in Zuid Limburg woon en een ritje heen en weer Amsterdam mij te duur wordt.
Ik heb overigens ook vandaag weer helemaal NIETS van Main-Tronic vernomen. Dus niet terug gebeld en geen email gehad.
Het zal mij dus zeer benieuwen hoe het gaat aflopen.
Indien ik in de buurt van Almere zou wonen zou ik het mij zelf makkelijk maken en de camera gekocht hebben bij Apollo zoals eerder iemand in dit forum tipte als weekaanbieding voor 266 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedFox schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 19:07:
[...]

Als ik in de EXIF kijk zie ik 1.0.4 staan, dus op de een of andere manier wil mijn camera niet updaten.
kijk is met dat gratis progje PhotoME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Chaoss schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:57:
verschil zit hem ook in de breedte van het tasje de Apex20 is 7cm breed en de 30 is 6cm breed de camera is 5,9 dus in de 30 pastie kwa breedte precies :P

@stefimke zal vanavond even meten en foto's maken :) weet dus niet of dat C.AF aan stond :P
reminder voor Chaoss :)

@n00bs: hoe is 't met de tassenjacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
catchingfire schreef op zondag 22 juni 2008 @ 09:17:
[...]

reminder voor Chaoss :)

@n00bs: hoe is 't met de tassenjacht?
Ik ga waarschijnlijk voor de Kata DP409 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom net terug van de MM in Den Haag, de TZ5 voor 359,-! even duur als een week geleden... hoe durven ze het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op zondag 22 juni 2008 @ 09:40:
Ik ga waarschijnlijk voor de Kata DP409 ;)
Ziet er best strak uit! En niet te dik... ben benieuwd hoe dik die APEX30 is.. (hint voor Chaoss)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Ik heb een week geleden voor 277 (incl verzendkosten) de TZ5 besteld. (Us uitvoering met verloopstekkertje; firmware 1.13).
Ik heb er nu wat mee gespeeld en moet zeggen ben bijzonder onder de indruk vooral van de 10x zoom, de multiburst en het display. Minder te spreken ben ik over (de veelbesproken) C.AF. Deze blijft wat zoekende, ook bij de 1.13 versie.
Ik heb op DPreview gelezen dat er ook al een 1.15 uit is. Ik hoop dat deze snel beschikbaar komt als download.
Meer bevindingen en ook foto's zal ik in de toekomst zeker nog gaan posten.

[ Voor 7% gewijzigd door sjolmers op 23-06-2008 09:58 ]

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
catchingfire schreef op maandag 23 juni 2008 @ 07:32:
[...]

Ziet er best strak uit! En niet te dik... ben benieuwd hoe dik die APEX30 is.. (hint voor Chaoss)
Zojuist besteld inc hahnel 007 accu bij Cameratools. (goedkope winkel en ook de verzendkosten zijn laag, betaling met credit card kost niets extra)

Firmware 1.20 voor de TZ5 is uit
http://panasonic.jp/suppo...download/TZ4_5/index.html

[ Voor 13% gewijzigd door n00bs op 23-06-2008 12:26 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.