Overigens nog zitten stoeien en testen tot nu toe ben ik zeer tevreden, nu zit ik wel met een paar punten:
- bij de starry night scene lijkt het dat de ISO waarde op 100 blijft steken
ik heb liever dat de ISO shift in het volledig donker naar 200 eventueel 400 gaat. Waarom werkt ISO shift wel bij de andere settings maar tot nu toe niet (zo lijkt het) bij de starry night (of doe ik iets fout)
Ik zie in de handleiding dat dit niet te veranderen is... puntje voor een FW update
- Vuurwerkscene: 1/8 seconde? lastig met timen
)zijn er nog eventueel langere sluitertijden met kleine diafragma maar korter dan starry night)?
Ik zie dat wanneer de stabilisatie uitgezet wordt, deze naar 2 seconde wordt verhoogd.
Misschien nachtlandschap? zou ik moeten testen...
- Alle foto's zijn tot nu toe scherp bij het afspelen op het toestel met een max zoomfactor van 4x (50% dus)... daarna vraag ik mij af waarop scherp is gesteld, ondanks dat ik hem zelfs nu op een single point scherpstelling heb gezet.(ook bij lage ISO settings in verschillende modes). Nu is mijn ervaring met andere camera's dat je tot 67% scherp behoud en daarna niet meer. Kan natuurlijk een beperking van de sensor zelf zijn... dat de 9MP eigenlijk teveel van het goede is voor het formaat sensor (waar het tot nu toe wel op lijkt).
De standaard colour mode satureert bepaalde kleuren veel teveel en is niet geschikt voor huidtinten... dit moet echt op de natural stand en snap niet waarom hij standaard niet op natuurlijk staat. Dus handige tip voor mensen die dit nog niet getest hebben.
Weet iemand hoe je de dubbele flits uit kan zetten (dit waarschijnlijk om rode ogen tegen te gaan). Een enkele flits zorgt ervoor dat je accu langer meegaat en daarnaast dat je mensen niet met dichtgeknepen ogen op de foto krijgt
Ik was in de veronderstelling dat de red eye reduction software matig ging, maar juist door het kiezen van autoflash/ red eye, krijg je de dubbele flits. Problem solved
In de handleiding staat dat in de 16:9H filmmodus, je met een 8GB kaartje een ruim half uur kan filmen. Echter als ik hem op filmmodus zet heb ik nog geen 10 minuten beschikbaar

en het aantal foto's dat ik kan maken met mijn 8GB kaartje komt wel overeen met wat in de handleiding staat
Trouwens nog een bug gevonden, misschien trouwens dat het punt hierboven ook een bug is? als je inzoomd in verschillende scene modes dan wordt er wel scherp gesteld, maar het focus punt wordt niet weergegeven... als je dan weer uitzoomd dan weer wel, zoom je weer in dan meestal ook weer. Mensen die dit ook kunnen bevestigen? (firmware 1.04)
Na nog meer testen, ben ik er ook achter gekomen dat bv wanneer de zon bijna onder is gegaan en je een foto van de lucht probeert te maken die wat verschillende kleuren vertoond, er niet scherp gesteld kan worden

(een camera zou wanneer niet scherp gesteld kan worden, altijd op oneindig moeten focussen).
Overigens zeer verrast over het gemakkelijk te bedienen menu en het quick menu.
In ieder geval een erg goede koop! ik moet absoluut het toestel nog beter leren kennen, maar tot nu toe zien de meeste foto's er erg goed uit

(neat image vist de ruis op ISO100 er goed uit...)
[
Voor 59% gewijzigd door
n00bs op 18-06-2008 14:28
]