Dat maakt niets uitRelaxed2000 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 15:49:
Ik heb net de TZ10 aangeschaft (gister) en mijn eerste indrukken zijn goed. (ik kom ook van een simpel Fuji digitaal cameraatje af, en ben nu nog noob in fotografie)
Wat mijn vraag is, is indien ik hem op 8MP zit ipv 12MP. Wordt dan de kwaliteit van de foto beter. (uiteraard begrijp ik dat de resolutie lager is) Of maakt het niets uit ?
Als je in exact dezelfde omstandigheden een foto maakt met de TZ7 en TZ10 en je bekijkt die foto's op ware grootte (100%) dan zal die van de TZ7 wellicht technisch beter zijn, vooral bij de hogere ISO's.Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 22:17:
De TZ 7 maakt dus mooiere/betere foto' s?
Maar dat betekent niet automatisch dat de TZ7 betere foto's maakt.
Met de manuele instellingen en de betere beeldstabilisatie is de kans op een mooie, gelukte foto groter bij de TZ10. Maar ik vind het gewoon ergerlijk dat een fabrikant er geen moeite mee heeft om de kwaliteit te verminderen om toch maar met indrukwekkende marketingslogans uit te kunnen pakken. Zo staat er bv. ook een grote 16X intelligent zoom sticker op de TZ10
Als de TZ10 pixels samenvoegt ipv. er pixels tussenuit te halen dan zou het resultaat misschien wel beter kunnen zijn maar veel zal het niet uithalen.Relaxed2000 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 15:49:
Wat mijn vraag is, is indien ik hem op 8MP zit ipv 12MP. Wordt dan de kwaliteit van de foto beter. (uiteraard begrijp ik dat de resolutie lager is) Of maakt het niets uit ?
Ik heb gisteren een paar interessante reviews toegevoegd (zie TS).
Laatst een vaag probleem met mijn TZ7.
Was in een winkel foto's aan het maken van een bank, met flitser.
Op de automatische stand werden de foto's al wat gelig. Op de handmatige stand, werden ze al helemaal geel. Ondanks dat de colormode op 'standard' stond en de white balance, op indoor verlichting stond.
De foto's werden maar niet normaal van kleur en alleen maar geler.
Later een foto buiten gemaakt, die leek wel weer in orde. Thuis een foto binnen gemaakt, was ook in orde. Maak ik echter een foto van het beeldscherm van de laptop, dan is deze weer wat gelig...
Vraag me nu alleen af of het aan de camera ligt, dat deze ergens kapot is, of dat het 'bij de camera hoort'
Op de automatische stand werden de foto's al wat gelig. Op de handmatige stand, werden ze al helemaal geel. Ondanks dat de colormode op 'standard' stond en de white balance, op indoor verlichting stond.
Later een foto buiten gemaakt, die leek wel weer in orde. Thuis een foto binnen gemaakt, was ook in orde. Maak ik echter een foto van het beeldscherm van de laptop, dan is deze weer wat gelig...
Vraag me nu alleen af of het aan de camera ligt, dat deze ergens kapot is, of dat het 'bij de camera hoort'
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
lol, dit is toch echt een kwestie van de whitebalance goed kiezen, of automatisch of echt een goede handmatige meting doen. Overigens had ik al eerder gemeld dat Pana duidelijk een probleem heeft met de white balance zodra je niet te maken hebt met een goede outdoor verlichting. Daarom hoop ik nog steeds op een goede Canon allround camera. Daar blijft toch mijn hart liggenDjWannaB2002 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:02:
Laatst een vaag probleem met mijn TZ7.
Ik ben aan het twijfelen tussen de TZ6 en de TZ7. Is de TZ7 de meerprijs volgens jullie waard?
Als jij op 720p wilt filmen i.p.v. 480 hoog, dan wel. Het scherm is ook wat groter: 3" om 2,7" en het laatste (minieme) verschil is een sensorgrootteverschil: 1:2,5" om 1:2,33". Maken die zaken jou totaal niet uit, ga dan voor de TZ-6. De beeldkwaliteit ontloopt elkaar namelijk niet/nauwelijks.
Ik zit er ook naar te kijken. Donderdag bij BCC de TZ6 voor 179,- als ik het blaadje mag geloven.Krylinck schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 19:16:
Als jij op 720p wilt filmen i.p.v. 480 hoog, dan wel. Het scherm is ook wat groter: 3" om 2,7" en het laatste (minieme) verschil is een sensorgrootteverschil: 1:2,5" om 1:2,33". Maken die zaken jou totaal niet uit, ga dan voor de TZ-6. De beeldkwaliteit ontloopt elkaar namelijk niet/nauwelijks.
De iets grotere sensor van de TZ7 wordt gebruikt om breedbeeld (16:9) beter te ondersteunen. TZ7 en TZ6 gebruiken beide bij 4x3 3648 x 2736, maar bij 3:2 en 16:9 is het 3776 x 2520 en 3968 x 2232 voor de TZ7 versus 3648 x 2432 en 3648 x 2056 voor de TZ6.
Voor sommigen kan het feit dat de TZ7 stereo geluid opneemt en TZ6 mono misschien ook nog belangrijk zijn.
http://www.dpreview.com/reviews/q209grouplongzoom/ vond ik wel een mooie test, met zowel de ZS1(=TZ6) als de ZS3(=TZ7). Gedeeld testwinnaar daar.
Bedankt voor het advies!
Zijn er nog andere camera's in deze prijsklasse die jullie me kunnen aanbevelen boven de TZ6?
Zijn er nog andere camera's in deze prijsklasse die jullie me kunnen aanbevelen boven de TZ6?
Verwijderd
Ik blijf hem spammen: de Fuji F70 heeft een ongeevenaard groot DR: http://www.photographyblo...lm_finepix_f70exr_review/
TZ7kavish schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:07:
Bedankt voor het advies!
Canon G9, G10, G11, Lumix LX serie, GF
Die zijn iets boven mijn budget (ligt zo rond de 200 euro)
Die ziet er idd heel goed uit. Hij krijgt ook goede reviews.Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:58:
Ik blijf hem spammen: de Fuji F70 heeft een ongeevenaard groot DR: http://www.photographyblo...lm_finepix_f70exr_review/
Ik twijfel nu tussen de TZ6 en de Fujifilm F70EXR.
Iemand anders die zijn mening er over wil geven?
Zo positief is men niet over die F70: http://www.dpreview.com/r...iFilm/fujifilm_f70exr.asp
Ik zou dan toch voor de TZ7 gaan... lekker nog in 720P in stereo kunnen filmen.
Is volgens mij morgen nog bij V&D (en vd.nl) voor 169,99 -10% = 153 euro te koop. De site is wel erg traag.Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:58:
Advies: lees even de gebruikers-reviews op amazon.com en dpreview.com (zijn volgens mij gematigd positief).
Verwijderd
Volgens mij verschillen de gebruikers ervaringen niet veel met die van de TZ6n00bs schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:44:
Zo positief is men niet over die F70: http://www.dpreview.com/r...iFilm/fujifilm_f70exr.asp
Ik ga denk ik voor de TZ6. 720P video ga ik toch niet gebruiken, dus de TZ7 wordt het niet.n00bs schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:44:
Als iemand me op andere gedachten wil brengen, ik sta open voor een andere camera.
Verwijderd
Ik ga de Tz6 zometeen ophalen. Alleen vandaag 179,- bij de BCC
Echt een super prijs als je nagaat dat ik enkele jaren terug een Canon ixus 3mp camera kocht voor bijna 400,-.
Laat even weten wat je ervan vindt!Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:22:
Ik ga de Tz6 zometeen ophalen. Alleen vandaag 179,- bij de BCCEcht een super prijs als je nagaat dat ik enkele jaren terug een Canon ixus 3mp camera kocht voor bijna 400,-.
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom iemand de ZX1 zou verkiezen boven de TZ6.
Volgens de test is de 25mm groothoek de belangrijkste reden om de ZX1 als winnaar uit te roepen maar die heeft de TZ6 ook. De TZ6 heeft ook een lichtsterkere lens en een groter zoombereik.
In de test maken ze nog een fout door te zeggen dat de TZ7 de opvolger is van de TZ6 wat dus niet zo is, dat is de TZ8.
Volgens de test is de 25mm groothoek de belangrijkste reden om de ZX1 als winnaar uit te roepen maar die heeft de TZ6 ook. De TZ6 heeft ook een lichtsterkere lens en een groter zoombereik.
In de test maken ze nog een fout door te zeggen dat de TZ7 de opvolger is van de TZ6 wat dus niet zo is, dat is de TZ8.
Dus jij zegt: gewoon voor de TZ6 gaan?Twister336 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 21:36:
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom iemand de ZX1 zou verkiezen boven de TZ6.
De ZX1 is een half jaar nieuwer dan de TZ6, maar heeft minder aan de tele-kant (8x ipv 12x) en is daarom wat kleiner en lichter. Heeft meer MP maar dat betekent tegenwoordig mindere beeldkwaliteit...kavish schreef op donderdag 01 april 2010 @ 20:58:
Ik kwam hier Panasonic DMC-ZX1 tegen. Ze verkiezen deze boven de TZ6. Iemand die ervaring heeft met deze camera, of er meer over kan vertellen?
De site waar je naar verwijst heeft er niet echt veel kaas van gegeten volgens mij. Ze zeggen dat de TZ7 de opvolger is van de TZ6 terwijl ze tegelijk uitgebracht zijn.
Het valt me trouwens op dat merkwaardigerwijs bij bijna elke camera (ook de Pana's) er gebruikers-reviews tussen zitten van mensen die de beeldkwaliteit als zeer slecht beoordelen. Zou dat zijn omdat de automatische Point&Shoot instellingen bij hen verkeerd uitvallen? Of betekent meer megapixels gewoon dat ze volledige resolutie met volledige resolutie gaan vergelijken (met dus de hogere resolutie in hoger detail bekeken dan de lagere resolutie met navenant meer gebreken uiteraard).
Vanochtend mijn TZ6 binnengekregen. Eerste indruk: wat een mooie foto's!
Ik heb me deze week weer serieus zitten ergeren aan het verwisselen van de lenzen van mijn DSLR. Met die DSLR kan ik prachtige foto's maken maar als je op stap bent met het gezin is dit echt een zware last. En filmen met mijn 500D is gewoon rampzalig.
Dus tijd voor een nieuwe compact met een groot bereik en een degelijke filmfunktie.
Ik denk dat ik de TZ10 volgende week ga kopen. Jammer dat de meeste winkels enkel de zwarte en zilveren versies hebben. De blauwe versie is heel mooi en de rode is ook niet mis.
Dus tijd voor een nieuwe compact met een groot bereik en een degelijke filmfunktie.
Ik denk dat ik de TZ10 volgende week ga kopen. Jammer dat de meeste winkels enkel de zwarte en zilveren versies hebben. De blauwe versie is heel mooi en de rode is ook niet mis.
Ben op dit moment beetje aan het onderzoeken welke camera ik voor de aankomende vakantie ga kopen.
De keuze wordt of de TZ10 of de Sony HX5V.
Zijn er personen die ook voor deze keuze hebben gestaan om een van deze camera's aan te schaffen. En wat gaf uiteindelijk de doorslag om voor de Pana of Sony te kiezen.
Zijn er personen die ook voor deze keuze hebben gestaan om een van deze camera's aan te schaffen. En wat gaf uiteindelijk de doorslag om voor de Pana of Sony te kiezen.
Die Sony had ik nog niet gezien; even in de pricewatch kijken levert deze review op. Daarin staat dat de Sony vooral betere foto's maakt bij weinig licht, CMOS heeft en 1080i kan filmen. Verder is hij vergelijkbaar met de TZ10, die normaalgesproken betere beeldkwaliteit heeft.henkna schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:08:
Ben op dit moment beetje aan het onderzoeken welke camera ik voor de aankomende vakantie ga kopen.
Ik ga nog even verder kijken naar die Sony, want die ziet er verder ook wel interessant uit en heeft nu iig geen MS meer maar ook SDHC.
Waar neig je nu zelf naar en waarom? Heb je vergelijkende reviews gezien? Hier iig een vergelijking op specs bij Letsgodigital. Op DPreview kon ik de sony niet vinden
Edit: nog een review van de Sony HX5 waar de TZ10 ook vaak in genoemd wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door gwystyl op 13-04-2010 23:08 ]
Deze reviews was ik al tegengekomen.
De beide camera's hebben enkel wat verschillen in bepaalde specs. Zo maakt de Sony betere filmpjes en heeft de Pana weer een helderder lcd scherm. Zo'n panorama functie van de Sony boeit me niet zo.
In principe wil ik gewoon gaan voor de camera met de beste foto kwaliteit.
Is zo'n CMOS chip een sterke troef voor de Sony?
De beide camera's hebben enkel wat verschillen in bepaalde specs. Zo maakt de Sony betere filmpjes en heeft de Pana weer een helderder lcd scherm. Zo'n panorama functie van de Sony boeit me niet zo.
Verwijderd
Zie photographyblog voor een andere review. Conclusie: de beeldkwaliteit is vergelijkbaar en de keuze kan gemaakt worden op de opties die je interessant vind. Lees de review even door, want ze gaan daar aardig diep op in!
Een CMOS sensor wordt gebruikt voor snelheid, niet voor kwaliteit.henkna schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 23:30:
Ik denk dat alle camera's die in Full HD kunnen filmen een CMOS sensor hebben.
Wil je het verschil zien tussen een CMOS en CCD sensor vergelijk dan eens de Canon SX1 met een Canon SX10. Quasi identieke camera's, alleen heeft de SX1 een CMOS sensor en de SX10 een CCD sensor.
De SX10 wint op foto kwaliteit.
Met héle minieme verschillen. Als je mij twee foto's van hetzelfde onderwerp met dezelfde instellingen voorlegt en zegt dat de ene gemaakt is met de SX10 en de ander met de SX1, kan ik je niet vertellen welke foto door welke camera gemaakt is.
Verwijderd
Het grappige is dat een CMOS juist niet snel genoeg is voor film: zoek maar eens op rolling shutter!Twister336 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:33:
Een CMOS sensor wordt gebruikt voor snelheid, niet voor kwaliteit.
Ik denk dat alle camera's die in Full HD kunnen filmen een CMOS sensor hebben.
Edit: voor de duidelijkheid, camera's met een CCD hebben daar geen last van. Wel weer van andere beperkingen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 12:53 ]
Het verschil is inderdaad klein maar er is wel degelijk een verschil. Ik vermeldde het vooral omdat veel mensen er onterecht vanuit gaan dat een CMOS sensor betere kwaliteit levert tov. een gelijkaardige CCD sensor.Krylinck schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:46:
Met héle minieme verschillen. Als je mij twee foto's van hetzelfde onderwerp met dezelfde instellingen voorlegt en zegt dat de ene gemaakt is met de SX10 en de ander met de SX1, kan ik je niet vertellen welke foto door welke camera gemaakt is.
Rolling shutter is een nadeel van CMOS sensoren maar dat heeft niets met de snelheid te maken wel met de manier waarop het beeld wordt opgebouwd.Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:52:
[...]
Het grappige is dat een CMOS juist niet snel genoeg is voor film: zoek maar eens op rolling shutter!
Met een CMOS sensor is de pixelinformatie sneller beschikbaar waardoor meer beelden per seconde mogelijk zijn.
Verwijderd
Vziw zitten we hier nog steeds in het TZ topic. Volgens mij zijn CCDs snel genoeg om de framerate van de fotocamera's aan te kunnen. Als je het nu had over bepaalde Casio sensoren dan was ik het met je eens geweest. Ik denk echter eerder aan een kostenaspect of een ander voordeel.
Verwijderd
Beetje laat misschien maar op 1 april dus de TZ6 gekocht voor niet 179,- maar 175,- ! Alle beetjes tellen
Maar echt een super camera zeg! Hij voldoet helemaal aan mijn eisen. Compact, voldoende optische zoom (vergeleken bij andere compact camera's echt veel!) en zoveel mogelijk monkeyproof. Kwaliteit is echt zoveel beter dan mijn vorige Canon Ixus, niet normaal.
Hier dus nog een tevreden consument.
Blauw (tip, zoek op typenr, DMC-TZ10 EG-A)Twister336 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 22:43:
Ik heb me deze week weer serieus zitten ergeren aan het verwisselen van de lenzen van mijn DSLR. Met die DSLR kan ik prachtige foto's maken maar als je op stap bent met het gezin is dit echt een zware last. En filmen met mijn 500D is gewoon rampzalig.
Rood (DMC-TZ10 EG-R)
Ze zijn inderdaad nog niet veel te vinden en vaak duurder dan zwart of zilver, maar ze zijn er wel.
De sensor zelf zal misschien wel snel genoeg beelden kunnen produceren maar met een CMOS sensor heeft de camera gewoon meer tijd om de beeldinformatie te verwerken.Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:19:
Vziw zitten we hier nog steeds in het TZ topic. Volgens mij zijn CCDs snel genoeg om de framerate van de fotocamera's aan te kunnen. Als je het nu had over bepaalde Casio sensoren dan was ik het met je eens geweest. Ik denk echter eerder aan een kostenaspect of een ander voordeel.
Alle (superzoom) camera's die Full HD kunnen filmen hebben een CMOS sensor.
Full HD filmen is toch wel een feature die ik op de TZ10 had verwacht maar dat zal wellicht voor de TZ12 zijn
Bij DigitalStreet staan ze nu ook in de prijslijst maar helaas niet in voorraad.gwystyl schreef op woensdag 14 april 2010 @ 16:17:
[...]
Blauw (tip, zoek op typenr, DMC-TZ10 EG-A)
Rood (DMC-TZ10 EG-R)
Ze zijn inderdaad nog niet veel te vinden en vaak duurder dan zwart of zilver, maar ze zijn er wel.
Verwijderd
Als de sensor snel genoeg is, dan is er verder toch niks aan de hand? De processoren en het geheugen zijn al voldoende snel (anders had je met een CMOS ook niet kunnen filmen), ergo imo is er een andere reden om voor een CMOS te kiezen.Twister336 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 01:39:
De sensor zelf zal misschien wel snel genoeg beelden kunnen produceren maar met een CMOS sensor heeft de camera gewoon meer tijd om de beeldinformatie te verwerken.
Dat is geen bewijs voor de stelling dat men voor een CMOS heeft gekozen ivm de snelheid van de sensor.Alle (superzoom) camera's die Full HD kunnen filmen hebben een CMOS sensor.
Ik denk dat deze link een verklaring heeft waarom camera's met een Full HD vide mode een CMOS sensor gebruiken: How Stuff Works
The CMOS approach is more flexible because each pixel can be read individually.
Bij een CMOS sensor moet je dus enkel de pixels uitlezen die je nodig hebt. Voor Full HD (1920x1200 = 2M) betekent dat de pixelgegevens 6 to 7x sneller worden uitgelezen op een 12/14MP sensor.
Het verklaart ook waarom CMOS camera's zoals de nieuwe Fuji HS10 absurd hoge framerates halen in lage resoluties.
Dus, om nu terug on-topic te gaan, ofwel moet de opvolger van de TZ10 een CMOS sensor hebben ofwel een veel snellere processor voor een Full HD movie mode
The CMOS approach is more flexible because each pixel can be read individually.
Bij een CMOS sensor moet je dus enkel de pixels uitlezen die je nodig hebt. Voor Full HD (1920x1200 = 2M) betekent dat de pixelgegevens 6 to 7x sneller worden uitgelezen op een 12/14MP sensor.
Het verklaart ook waarom CMOS camera's zoals de nieuwe Fuji HS10 absurd hoge framerates halen in lage resoluties.
Dus, om nu terug on-topic te gaan, ofwel moet de opvolger van de TZ10 een CMOS sensor hebben ofwel een veel snellere processor voor een Full HD movie mode
Verwijderd
Ik zal na deze opmerking erover ophouden. Deze camcorder van Panasonic beschikt over CCD sensoren icm FullHD opname. Het is fysiek dus blijkbaar wel mogelijk
Beeldsensor: 1/6”CCD x 3 Totaal pixels: 560.000 x 3 Pixels effectief: 520.000 x 3 [16:9]
Die sensor kan enkel standaard DVD resolutie registreren, maar zeker geen 1920x1200
Panasonic heeft hier behoorlijk vals gespeeld. Hopelijk gaan ze dat nooit met hun fotocamera's doen.
Die sensor kan enkel standaard DVD resolutie registreren, maar zeker geen 1920x1200
Panasonic heeft hier behoorlijk vals gespeeld. Hopelijk gaan ze dat nooit met hun fotocamera's doen.

Verwijderd
Die 1920x1080 zijn ook subpixels
Het valsspelen valt dus wel mee. Maar we gaan nu wel erg offtopic!
Om het terug on-topic te maken: ik vraag me af hoe ze tegenwoordig die beelden voor de videomode opbouwen.Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 16:58:
Die 1920x1080 zijn ook subpixelsHet valsspelen valt dus wel mee. Maar we gaan nu wel erg offtopic!
Bij de TZ10 heb je bv. maar 1 van de 12 megapixels nodig om een 1280x720 beeld op te bouwen.
Gaan ze die 1 MP er gewoon uithalen en de andere 11 MP negeren? In dit geval heb je natuurlijk de nadelen die je hebt bij het maken van full res foto's. Een voordeel zou dan kunnen zijn dat het zoombereik enorm toeneemt door die 1 MP op verschillende plaatsen van de sensor te halen. Er zijn camera's die dit doen (de TZ reeks niet).
Een andere mogelijkheid is om de 12 MP samen te voegen tot 1 M zogenaamde superpixels wat een zeer positieve invloed heeft op de low-light prestaties. Je kunt dan immers vrij agressief de ruis te lijf gaan zonder dat je je zorgen moet maken over de overgebleven details.
Bij mijn Panasonic FZ7 vermoed ik dat de laatste techniek gebruikt wordt aangezien die in low-light situaties meer dan behoorlijke video's kan maken, in ieder geval een stuk beter dan mijn MiniDV camera.
Bij de reviews vind ik hier geen info over.
Verwijderd
Om dezelfde kijkhoek te halen zal men wel gebruik moeten maken van alle pixels. Als men dat niet doet dan krijg je een extreme cropfactor en kun je niet meer met groothoek filmen. Een tussenoplossing is om bepaalde pixels verdeeld over de hele sensor te gebruiken.
Wie helpt me even verder 
Ik ben nu van plan om een SDHC kaartje alvast aan te schaffen voor de TZ7 die ik eind deze maand haal. ( aangezien ik hem uit het buitenland haal; via de website www.mymemory.co.uk , dit is een site met goede prijzen voor de kaartjes, gratis verzending, en uiteraard genuine! )
na wat discussies in dit topic of er voor een class 4 of 6 kaartje moet worden gekozen, ben ik er van overtuigt dat een class 4 voldoende is.
Ik twijfel nu alleen nog Tussen 4GB en 8GB; ik wil ook graag in HD filmen.
heeft iemand een soort van tabelletje ( of eigen ervaring) hoelang ik in HD kan filmen met de TZ7 op een 4 GB kaart en hoeveel op een 8GB?
heb wel wat tabellen gezien hoeveel foto's, maar vraag me af hoelang ik in HD kan filmen?
Sorry voor het misschien wat slecht opgestelde bericht
Ik ben nu van plan om een SDHC kaartje alvast aan te schaffen voor de TZ7 die ik eind deze maand haal. ( aangezien ik hem uit het buitenland haal; via de website www.mymemory.co.uk , dit is een site met goede prijzen voor de kaartjes, gratis verzending, en uiteraard genuine! )
na wat discussies in dit topic of er voor een class 4 of 6 kaartje moet worden gekozen, ben ik er van overtuigt dat een class 4 voldoende is.
Ik twijfel nu alleen nog Tussen 4GB en 8GB; ik wil ook graag in HD filmen.
heeft iemand een soort van tabelletje ( of eigen ervaring) hoelang ik in HD kan filmen met de TZ7 op een 4 GB kaart en hoeveel op een 8GB?
heb wel wat tabellen gezien hoeveel foto's, maar vraag me af hoelang ik in HD kan filmen?
Sorry voor het misschien wat slecht opgestelde bericht
[ Voor 11% gewijzigd door Downstar2 op 18-04-2010 19:00 ]
Handleiding pagina 122-124 moet je hebben.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Waarom zou je hem van een buitenlandse shop kopen dan?
Zelfs bij de 8GB versie scheelt het hooguit €4,50. Ik zou daarvoor geen zin hebben om te wachten + meer gedoe mocht je garantie nodig hebben.
Zelfde geldt voor het 4GB tegenover 8GB verhaal, zeker als je wilt filmen zou ik niet bezuinigen op die paar euro en gewoon lekker die 8GB halen voor minder dan 20 euro. Tegen de tijd dat je het een keer nodig hebt ben je er blij mee.
Zelfs bij de 8GB versie scheelt het hooguit €4,50. Ik zou daarvoor geen zin hebben om te wachten + meer gedoe mocht je garantie nodig hebben.
Zelfde geldt voor het 4GB tegenover 8GB verhaal, zeker als je wilt filmen zou ik niet bezuinigen op die paar euro en gewoon lekker die 8GB halen voor minder dan 20 euro. Tegen de tijd dat je het een keer nodig hebt ben je er blij mee.
Dankje; hier heb ik wat aan :)!
Toch lees ik dat op internet mensen met een class 4 kaartje soms wat haperingen hebben;
lijkt mij toch niet te kunnen ? z'n kaartje schrijft met een minimale snelheid van 4 MB weg.
HD op hoogste stand bij de TZ7 was toch17 Mbit! 17:8 = 2,125MB
moet dus toch makkelijk op een Class 4 kaartje kunnen
Ik heb inmiddels gekozen om voor een 8 GB te gaan,-DG- schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:51:
Waarom zou je hem van een buitenlandse shop kopen dan?
Tevens kies ik maar voor een Class 6 kaartje aangezien het prijs verschil tussen Class 6 en 4 te verwaarlozen is ( 1 a 2 euro). Ik betaal dan zo Rond de 16-17 euro voor 8 GB Class 6 kaartje van het merk Hama of Integral ( Zijn dit kwalitatief voor de prijs nog goede kaartjes ? nog nooit van deze merken gehoord namelijk)
De reden dat ik het uit het buitenland haal is dat ik best een weekje wil wachten voor ik het heb,aangezien ik mijn camera ook pas over ruim een week haal, tevens ben ik met de aanschaf van de TZ7 mijn budget(200)
al met 35 euro gepasseerd ( inclusief verzending). Dus elke 5 euro scheelt toch voor mij.
Hoe zinvol is het om te upgraden van een DMC-FZ5 naar een DMC-TZ7?
Ik vind een TZ8/10 te duur, ik las "ergens" dat TZ7 een betere waar/geld-verhouding heeft dan de andere modellen en wat ik wel interessant vind is dat de DMC-TZ7 wel makkelijk mee te nemen is in tegenstelling tot de DMC-FZ5.
Ik vind een TZ8/10 te duur, ik las "ergens" dat TZ7 een betere waar/geld-verhouding heeft dan de andere modellen en wat ik wel interessant vind is dat de DMC-TZ7 wel makkelijk mee te nemen is in tegenstelling tot de DMC-FZ5.
Verwijderd
Meer groothoek en een groter scherm. Zoiets was het verschil toch? Imo is het nauwelijks de moeite, maar misschien zit jij erom te springen!
*oeps*
*oeps*
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2010 11:53 ]
Ik bedoel niet TZ5 vs TZ7, maar FZ5 vs TZ7. De FZ5 is een ouder en veel dikker model uit een andere serie.
Inmiddels is de tz10 al een tijdje op de markt.
Ben benieuwd wat de ervaringen zijn van bezitters van dit toestel.
Wat zijn de plus- en minpunten?
Ben benieuwd wat de ervaringen zijn van bezitters van dit toestel.
Wat zijn de plus- en minpunten?
Ik ga binnenkort mijn FZ7 upgraden naar een TZ10.Trolando schreef op zondag 18 april 2010 @ 23:16:
Hoe zinvol is het om te upgraden van een DMC-FZ5 naar een DMC-TZ7?
Redenen:
1) kleiner
2) zoomen tijdens filmen
3) beter scherm
De andere voordelen zijn mooi meegenomen.
Er zijn natuurlijk ook nadelen waarbij de grootste de lichtsterkte van de lens is.
Een TZ7 heeft inderdaad op dit moment een interessanter prijskaartje omdat het een einde-reeks model is.
Binnen een paar maanden zal de TZ10 wellicht evenveel kosten.
Verwijderd
Pak even twee reviews van dezelfde site en bekijk de voorbeeldfoto's (die zijn vaak van dezelfde onderwerpen). Ik weet namelijk niet precies hoe de kwaliteit zich onderling verhoud. Verder is de TZ7 natuurlijk bijna op alle vlakken in het voordeel. Groter scherm, kleiner, veel meer groothoek dan de FZ5, betere filmfunctie, etc. Als je je aan de nadelen van de FZ5 (tov de TZ7) ergert dan is het een leuke upgrade. Je levert wel handmatige bediening en handligging in.Trolando schreef op zondag 18 april 2010 @ 23:48:
Ik bedoel niet TZ5 vs TZ7, maar FZ5 vs TZ7. De FZ5 is een ouder en veel dikker model uit een andere serie.
En de lens: van F2.8-3.3 naar F3.3-4.9 is een behoorlijke achteruitgangVerwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:56:
[...]
Als je je aan de nadelen van de FZ5 (tov de TZ7) ergert dan is het een leuke upgrade. Je levert wel handmatige bediening en handligging in.
En als het gaat om FZ5 tov de TZ10? De TZ10 heeft wel handmatige bediening. En het is wel even het verschil tussen een camera uit 2005 en eentje uit 2010. Ik erger me trouwens vooral aan het feit dat ie zo groot is en gewoon niet makkelijk mee te nemen, je kunt 'm niet even in je binnenzak doen ofzo. De TZ7/10 wel.Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:56:
[...]
Pak even twee reviews van dezelfde site en bekijk de voorbeeldfoto's (die zijn vaak van dezelfde onderwerpen). Ik weet namelijk niet precies hoe de kwaliteit zich onderling verhoud. Verder is de TZ7 natuurlijk bijna op alle vlakken in het voordeel. Groter scherm, kleiner, veel meer groothoek dan de FZ5, betere filmfunctie, etc. Als je je aan de nadelen van de FZ5 (tov de TZ7) ergert dan is het een leuke upgrade. Je levert wel handmatige bediening en handligging in.
En hoeveel levert een FZ5 tegenwoordig op als je 'm via Marktplaats verkoopt?
Verwijderd
Sorry, ik reageerde op de upgrade naar de TZ7 en die heeft AFAIK geen handmatige bediening.
FZ5 @ mp
FZ5 @ mp
Ik heb sinds kort een TZ6, erg fijne camera! Het enige waar ik last van heb is dat veel foto's met flits een 'rode gloed' hebben. Voorbeeld:
Zonder flits
Met flits
Iemand anders hier last van?
Zonder flits
Met flits
Ik heb het net even getest, maar ik heb het niet. Komt de rode gloed altijd voor, of alleen bij bepaalde lichtomstandigheden?
Een recentere camera is niet noodzakelijk beter.Trolando schreef op maandag 19 april 2010 @ 17:45:
[...]
En als het gaat om FZ5 tov de TZ10? De TZ10 heeft wel handmatige bediening. En het is wel even het verschil tussen een camera uit 2005 en eentje uit 2010.
De foto's gemaakt met de TZ7 zijn beter dan die van de TZ10.
Tnx voor het testen. Het komt vooral voor als er lampen in beeld zijn. Toen ik foto's schoot in een schemerig restaurant viel het me ook al op, maar ik dacht dat het toen misschien aan de 'vivid' stand lag. Die voorbeeld foto's zijn op de IA stand gemaakt, dus daar kan het niet aan liggen. Ik ga nog even pielen, anders toch maar langs de winkel!kavish schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:40:
Ik heb het net even getest, maar ik heb het niet. Komt de rode gloed altijd voor, of alleen bij bepaalde lichtomstandigheden?
Woei, ik heb ook een TZ10! Het is een bruine/bordeaurode geworden.
Op zich niet heel gek nadat ik hem besteld had natuurlijk, maar ik heb hem gisteren rond 21u besteld en vanochtend om 11u stond de postbode voor de deur. * gwystyl happy
Ik zag dat er geen rechtstreekse lader bij zat maar een batterijlader. Die heeft zo'n standaard eurosnoer met twee polen (plaatje) en nou vroeg ik me af of er ook kabels bestaan van USB naar die tweepolige aansluiting, zodat ik hem in de auto of via de computer/laptop kan opladen. Dat lijkt me wel handig op vakantie....
Op zich niet heel gek nadat ik hem besteld had natuurlijk, maar ik heb hem gisteren rond 21u besteld en vanochtend om 11u stond de postbode voor de deur. * gwystyl happy
Ik zag dat er geen rechtstreekse lader bij zat maar een batterijlader. Die heeft zo'n standaard eurosnoer met twee polen (plaatje) en nou vroeg ik me af of er ook kabels bestaan van USB naar die tweepolige aansluiting, zodat ik hem in de auto of via de computer/laptop kan opladen. Dat lijkt me wel handig op vakantie....
Ik denk het niet, aangezien de lader direct 220v uit het stopcontact verwacht en dat krijg je niet via een USB kabel.gwystyl schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:16:
[ Voor 17% gewijzigd door Mottebelke op 23-04-2010 13:36 ]
Verwijderd
hallo allemaal,
ik ben in het bezit van een nikon d80 en wil graag er een kleinere camera bij kopen, voornamelijk omdat ik met mijn nikon d80 niet kan filmen en omdat ik hem gewoon lang niet altijd mee wil 'slepen' .
hij weegt nl. alleen al met m'n kleinste lens erop ( 50mm) als ruim 800 gram.
ik wil in principe voor de tz10 gaan, alleen jammer dat ie niet heel lichtsterk is, en dan zit nog de fz38 in mijn hoofd, de fz38 is wel lichtsterker, maar helaas wel weer groter, hoewel nog wel de helft lichter dan mijn d80..
is er iemand die zo'n dilemma had, en zal de kwaliteit van de fz38 echt een stuk beter zijn??
hoor het graag!
ik ben in het bezit van een nikon d80 en wil graag er een kleinere camera bij kopen, voornamelijk omdat ik met mijn nikon d80 niet kan filmen en omdat ik hem gewoon lang niet altijd mee wil 'slepen' .
hij weegt nl. alleen al met m'n kleinste lens erop ( 50mm) als ruim 800 gram.
ik wil in principe voor de tz10 gaan, alleen jammer dat ie niet heel lichtsterk is, en dan zit nog de fz38 in mijn hoofd, de fz38 is wel lichtsterker, maar helaas wel weer groter, hoewel nog wel de helft lichter dan mijn d80..
is er iemand die zo'n dilemma had, en zal de kwaliteit van de fz38 echt een stuk beter zijn??
hoor het graag!
Verwijderd
Hoi ilona31,
welkom op GoT! De keuze tussen een FZ38 en een TZ10 is nogal een verschil. Ja, het objectief van de FZ38 is lichtsterker dan die van de TZ10, maar je krijgt daar ook een veel grotere camera voor terug. Die FZ38 lijkt mij niet de meest logische keuze, aangezien je daar mbt de compactheid niet veel mee opschiet en een dSLR betere foto's maakt dan een compact. Ik ben bang dat je in dat geval toch vaak je D80 mee zult nemen ipv de FZ38. Het TZ10 model is gewoonweg een veel kleinere camera die je veel makkelijker meeneemt. Als je bekend bent met de beperkingen (met name bij wat minder licht) en hiermee rekening houdt bij het fotograferen heb je een zeer capabele, kleine camera!
Bedenk wel dat dat mijn verwachtingen zijn. Je zult ze wel even moeten spiegelen aan de jouwe
Tot slot verwacht ik overigens niet dat de FZ38 het heel veel beter doet bij weinig licht dan de TZ10. Ik raad je aan om even een site te zoeken die beide camera's heeft bekeken en dan naar identieke voorbeeldfoto's te kijken. Je ziet dan snel genoeg het verschil tussen beide modellen. Bijvoorbeeld:
FZ38
TZ10
welkom op GoT! De keuze tussen een FZ38 en een TZ10 is nogal een verschil. Ja, het objectief van de FZ38 is lichtsterker dan die van de TZ10, maar je krijgt daar ook een veel grotere camera voor terug. Die FZ38 lijkt mij niet de meest logische keuze, aangezien je daar mbt de compactheid niet veel mee opschiet en een dSLR betere foto's maakt dan een compact. Ik ben bang dat je in dat geval toch vaak je D80 mee zult nemen ipv de FZ38. Het TZ10 model is gewoonweg een veel kleinere camera die je veel makkelijker meeneemt. Als je bekend bent met de beperkingen (met name bij wat minder licht) en hiermee rekening houdt bij het fotograferen heb je een zeer capabele, kleine camera!
Bedenk wel dat dat mijn verwachtingen zijn. Je zult ze wel even moeten spiegelen aan de jouwe
Tot slot verwacht ik overigens niet dat de FZ38 het heel veel beter doet bij weinig licht dan de TZ10. Ik raad je aan om even een site te zoeken die beide camera's heeft bekeken en dan naar identieke voorbeeldfoto's te kijken. Je ziet dan snel genoeg het verschil tussen beide modellen. Bijvoorbeeld:
FZ38
TZ10
Verwijderd
Bedankt voor je reactie!
ja het zou ook eigenlijk maf zijn als ik voor de fz38 zou gaan ipv de tz10!qua omvang.
en het verschil is idd niet groot, dus ik ga zo goed als zeker de tz10 aanschaffen!!
morgen even in de stad kijken hoe ie er in t echt uitziet, maar denk via internet bestellen gezien
de prijs, bij kamera-express heb je al een 'bruine' voor 289, dus gaat goed met de prijs!
nogmaals bedankt!
ja het zou ook eigenlijk maf zijn als ik voor de fz38 zou gaan ipv de tz10!qua omvang.
en het verschil is idd niet groot, dus ik ga zo goed als zeker de tz10 aanschaffen!!
morgen even in de stad kijken hoe ie er in t echt uitziet, maar denk via internet bestellen gezien
de prijs, bij kamera-express heb je al een 'bruine' voor 289, dus gaat goed met de prijs!
nogmaals bedankt!
Verwijderd
Graag gedaan. Ik zou je wel willen vragen om de winkelier waar je gaat kijken ook in de gelegenheid te stellen om het product aan jou te verkopen. Dus als je gebruik maakt van zijn service om het product op voorraad te hebben doe dan jouw best om het ook daar te kopen
(leg gewoon je dilemma voor)
Veel plezier met de TZ10!
Edit: o ja, lees ook nog even dit door. Is een goed alternatief voor de TZ10 en lees even goed de intro en de conclusie!
Veel plezier met de TZ10!
Edit: o ja, lees ook nog even dit door. Is een goed alternatief voor de TZ10 en lees even goed de intro en de conclusie!
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2010 21:51 ]
Er zijn opeens veel winkels die de bruine TZ10 in voorraad hebben en dan meestal nog aan een lagere prijs.
Ziet er best leuk uit maar geef mij maar de blauwe
Ik ken dat probleem, komt waarschijnlijk door de plaatsing van de flitser. De flitser is zo geplaatst dat je hem niet makkelijk/lekker met heel je hand kan vasthouden, anders zit soms net (een randje van) je vinger er voor. Als je ook wat meer naar de rechter onderhoek kijk dan zie je ook een lijn lopen die je anders met flitsen niet hebt.sheepdog schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:23:
Ik heb sinds kort een TZ6, erg fijne camera! Het enige waar ik last van heb is dat veel foto's met flits een 'rode gloed' hebben. Voorbeeld:
Zonder flits
Met flits
Over de TZ10.
Wat maakt het uit in welke kleur hij is? Het enige is dat bij de ene kleur de camera dan goedkoper is (ingekocht)
Verwijderd
vandaag in de stad in winkels gekeken, maar of de tz10 was er niet of de prijs was 360 euro!! beetje te groot verschil dus ik ga m via internet bestellen! scheelt zo'n 60 euro!! ik had inderdaad ook aan de sony hx5 gedacht maar aangezien de panasonic de meeste goede revieuws heeft ga ik toch voor de tz10.
ik ben benieuwd!
ik ben benieuwd!
Verwijderd
In de reviews lees je ook dat de verschillen erg klein zijn en dat het in feite neer komt op welke features je het meest interessant vindt. Dat betekent natuurlijk wel dat beide goede keuzes zijn. Veel plezier ermee alvast!
Er zit een transformator in die lader neem ik aan, die het van 220V naar de laadspanning van de batterij (5.1V?) moet brengen. USB haalt wel 5V volgens mij, en de auto-aansluiting 12V, dus het zou leuk zijn als het bestaat. Ik heb ze alleen nog niet gezienMottebelke schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:36:
[...]
Ik denk het niet, aangezien de lader direct 220v uit het stopcontact verwacht en dat krijg je niet via een USB kabel.
Dat bruin lijkt meer op bordeaurood (zoals het in de PW genoemd wordt), maar ik vind het wel een mooie kleur. Verder ben ik het wel met photophreak eens: als de zwarte, blauwe, zilveren of rode goedkoper was geweest had ik die misschien genomen. Het ding is er immers om foto's mee te maken, niet om te showen aan andere mensenTwister336 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 21:57:
Er zijn opeens veel winkels die de bruine TZ10 in voorraad hebben en dan meestal nog aan een lagere prijs.
[ Voor 42% gewijzigd door gwystyl op 25-04-2010 10:34 ]
Daar heb je gelijk in maar als je dan toch de keuze hebt kies je er gewoon de mooiste uitgwystyl schreef op zondag 25 april 2010 @ 10:30:
[...]
Verder ben ik het wel met photophreak eens: als de zwarte, blauwe, zilveren of rode goedkoper was geweest had ik die misschien genomen. Het ding is er immers om foto's mee te maken, niet om te showen aan andere mensen.
Alleen is bij sommige winkels het verschil tussen de goedkoopste (de bruine) en de duurste (rood/blauw) 30 euro en dat is toch wat overdreven.
Verwijderd
hallo
ik heb onlangs een panasonic dmc-tz10 gekocht op e-bay. (UK-Model)
was er wel vanuit gegaan dat deze ook de nederlandse taal erop zou hebben zitten,
maar helaas niet alleen engels, duits, frans spaans, italiaans en japans volgens mij.
weet iemand of het mogelijk is om op een of andere manier toch de nederlandse taal op dit toestel te kunnen krijgen???
was er wel vanuit gegaan dat deze ook de nederlandse taal erop zou hebben zitten,
maar helaas niet alleen engels, duits, frans spaans, italiaans en japans volgens mij.
weet iemand of het mogelijk is om op een of andere manier toch de nederlandse taal op dit toestel te kunnen krijgen???
Nope, had je een NL model voor moeten kopen.Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:28:
hallo
Gruwelijk gejatte Icoon!
Verwijderd
dat meen je niet, is er geen firmware update voor.
of een instalatie bestand van de nederlandse software??
dit lijkt me een beetje sterk eigenlijk
of een instalatie bestand van de nederlandse software??
dit lijkt me een beetje sterk eigenlijk
UK versie zal je niet met NL versie kunnen flashen. Maar ik zou me er niet druk om maken. Mijn TZ5 is een NL versie maar heb de taal op UK simpelweg omdat die vertalingen altijd ruk zijn en je uren loopt te zoeken naar instellingen omdat deze altijd in het Engels worden besproken.
Verwijderd
dat evaar jij misschien zo, maar ik helaas niet.n00bs schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:51:
UK versie zal je niet met NL versie kunnen flashen. Maar ik zou me er niet druk om maken. Mijn TZ5 is een NL versie maar heb de taal op UK simpelweg omdat die vertalingen altijd ruk zijn en je uren loopt te zoeken naar instellingen omdat deze altijd in het Engels worden besproken.
mijn engels is niet zo geweldig en dan ook nog een foto-camera termen in het engels, nee bedankt!
Had je natuurlijk kunnen verwachten met een UK model dat er geen NL opzit.Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:53:
[...]
dat evaar jij misschien zo, maar ik helaas niet.
mijn engels is niet zo geweldig en dan ook nog een foto-camera termen in het engels, nee bedankt!
Tevens had je t ook kunnen vragen aan de verkoper natuurlijk.
Denk dat er voor jou niets anders opzit dan Engelse foto termen te leren;)
Tevens bestel ik morgen waarschijnlijk een TZ7 :)!
Verwijderd
Wel vreemd eigenlijk dat je er niet gewoon een NL firmware op kunt zetten. Zijn jullie er zeker van dat dit niet kan?
Ik heb een paar vraagjes over de instellingen van mijn TZ6
Als je op de knop Q.Menu drukt (rechtsonder):
Wat betekent:
-Meetfunctie
-Pre AF?
Wat betekent:
-Meetfunctie
-Pre AF?
[ Voor 5% gewijzigd door Brutes op 26-04-2010 21:15 ]
Uhhm, Google is je beste vriend? http://www.portablegear.n...asonic-dmc-tz6_nederlandskavish schreef op maandag 26 april 2010 @ 18:45:
Ik heb een paar vraagjes over de instellingen van mijn TZ6
Wat betekent:
-Meetfunctie
-Pre AF?
(Pagina 36 van de PDF)
Download gewoon de Nederlandstalige handleiding. Dan heb je meteen de vertaling van al die termen en je leert er wat Engels bijVerwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:53:
[...]
dat evaar jij misschien zo, maar ik helaas niet.
Net voor 16.30 nog gauw even de Panasonic TZ7 besteld voor 231,70 bij Topdeals in Zeist.
Voor 16.30 besteld werd het die zelfde dag nog verzonden,Hoop hem dus morgen te mogen ontvangen :)!
Mededankzij jullie ben ik voor de TZ7 gegaan; lees enorm veel goede dingen over en heb veel mooie foto's / video's gezien die genomen zijn met dit toestel dus dat heeft mij overgehaald om hem dan nu eindelijk te bestellen
ben erg benieuwd!
Voor 16.30 besteld werd het die zelfde dag nog verzonden,Hoop hem dus morgen te mogen ontvangen :)!
Mededankzij jullie ben ik voor de TZ7 gegaan; lees enorm veel goede dingen over en heb veel mooie foto's / video's gezien die genomen zijn met dit toestel dus dat heeft mij overgehaald om hem dan nu eindelijk te bestellen
ben erg benieuwd!
vandaag mn TZ7 ontvangen;
maakt super foto's en het filmen is helemaal geweldig!
nu heb ik alleen wel een probleempje; als ik film en ik zoom direct in
tot aan de 12x dan kan het soms zijn dat hij het filmpje zo opeens stopt en dan iets aangeeft in de richting van..
u geheugenkaart kan de schrijfsnelheid niet aan, het filmen word geannuleerd.
maar dit lijkt me zeer vreemd, ik film met een INTEGRAL SDHC 8 GB Class 6..
Zal toch ruim 6 mb minimaal moeten wegschrijven?
het komt niet altijd voor; kan soms ook gewoon normaal in AVCHD lite in hoogste stand filmen..
Iemand een idee waar dit aan kan liggen verder?
Edit:
zie in de handleiding staan dat wanneer ik deze melding krijg en ik toch een class 6 kaartje gebruik.
de bestanden die erop staan veilig moet stellen, en hem opnieuw te formateren .. ga ik dat eens doen..
werkt dat nog niet dan zal ik eens een test doen hoeveel hij wegschrijft met een programma.
maakt super foto's en het filmen is helemaal geweldig!
nu heb ik alleen wel een probleempje; als ik film en ik zoom direct in
tot aan de 12x dan kan het soms zijn dat hij het filmpje zo opeens stopt en dan iets aangeeft in de richting van..
u geheugenkaart kan de schrijfsnelheid niet aan, het filmen word geannuleerd.
maar dit lijkt me zeer vreemd, ik film met een INTEGRAL SDHC 8 GB Class 6..
Zal toch ruim 6 mb minimaal moeten wegschrijven?
het komt niet altijd voor; kan soms ook gewoon normaal in AVCHD lite in hoogste stand filmen..
Iemand een idee waar dit aan kan liggen verder?
Edit:
zie in de handleiding staan dat wanneer ik deze melding krijg en ik toch een class 6 kaartje gebruik.
de bestanden die erop staan veilig moet stellen, en hem opnieuw te formateren .. ga ik dat eens doen..
werkt dat nog niet dan zal ik eens een test doen hoeveel hij wegschrijft met een programma.
[ Voor 15% gewijzigd door Downstar2 op 29-04-2010 00:11 ]
Kan iemand met een TZ10 mij misschien vertellen of je de M modus ook kunt gebruiken tijdens het filmen? Dat wil zeggen, kun je de shutter speed of aperture instellen waarmee je wil filmen?
Volgens mij kan dit niet. Ik heb net in de M-modus gefilmd, maar het enige knopje dat dan reageert is Display, waarmee je wat meer of minder info in beeld krijgt. Verder kan je zoomen en opname stoppen.Mottebelke schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:08:
Kan iemand met een TZ10 mij misschien vertellen of je de M modus ook kunt gebruiken tijdens het filmen? Dat wil zeggen, kun je de shutter speed of aperture instellen waarmee je wil filmen?
Aan de selectieknop draaien zorgt ervoor dat hij weer naar foto-stand gaat en je net gefilmde stuk niet opslaat!
Ja, linkje http://panasonic.nl/html/nl_NL/140651/index.htmlVerwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 18:39:
Wel vreemd eigenlijk dat je er niet gewoon een NL firmware op kunt zetten. Zijn jullie er zeker van dat dit niet kan?
Dag TZ fans,
Sinds enkele dagen ben ik ook een blije bezitter van een TZ10. Wel een klein vraagje:
Als ik de foto's op mijn laptop draai zodat ze goed staan en vervolgens op de camera wil bekijken geeft hij aan dat hij de afbeelding niet kan weergeven. Enig idee of er een mogelijkheid is dat ik hem wel kan draaien en de camera hem ook nog weer kan geven?
Sinds enkele dagen ben ik ook een blije bezitter van een TZ10. Wel een klein vraagje:
Als ik de foto's op mijn laptop draai zodat ze goed staan en vervolgens op de camera wil bekijken geeft hij aan dat hij de afbeelding niet kan weergeven. Enig idee of er een mogelijkheid is dat ik hem wel kan draaien en de camera hem ook nog weer kan geven?
Is je dit nog gelukt? Ik twijfel op het moment bij de aanschaf voor een Class 4 of 6 8gb SDHC kaartje en kan in de handleiding zelf niet vinden voor de TZ7 of een Class 6 kaartje wel daadwerkelijk is vereist voor het continu filmen in hd? Zie wel de tabel met kaartgroottes en dergelijke.Downstar2 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 23:32:
Edit:
[ Voor 4% gewijzigd door C0nscious op 05-05-2010 13:28 ]
"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
Met welk programma draai je het?Tweakable schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:07:
Dag TZ fans,
Ik heb mijn Integral SDHC 8 GB class 6 kaartje geformateerd ( naar FAT32, weet niet of dit het juiste is ???)C0nscious schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 13:27:
[...]
Is je dit nog gelukt? Ik twijfel op het moment bij de aanschaf voor een Class 4 of 6 8gb SDHC kaartje en kan in de handleiding zelf niet vinden voor de TZ7 of een Class 6 kaartje wel daadwerkelijk is vereist voor het continu filmen in hd? Zie wel de tabel met kaartgroottes en dergelijke.
vervolgens weer in mijn TZ7 gedaan en wat lopen filmen.. En wederom heb ik weer een fout gekregen,dat de snelheid te beperkt is om op het kaartje te schrijven, hij stopt dan automatisch met filmen en slaat het bestand op.
Dus ondanks ik een Class 6 kaartje heb, slaat hij toch niet goed op.
Ik ga eens proberen een testje met een applicatie proberen om te zien hoeveel MB hij daadwerkelijk wegschrijft.
volgens de Fabrikant van het kaartje moet hij de TZ7 aan kunnen.
Als je de foto's direct vanaf je geheugenkaart draait dan doen de foto's het niet meer, omdat de TZ10 alleen foto's kan lezen met bepaalde specificaties die veranderen als je fotootjes direct op je geheugenkaart/camera draait. Oplossing: maak een aparte map aan om je foto's te bekijken.Tweakable schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:07:
Dag TZ fans,
Volgens de handleiding roteert de TZ10 de foto's automatisch. Nu zijn er wel twee manieren om een foto te draaien. Ofwel wordt de foto effectief gedraaid en opnieuw weggeschreven (met kwaliteitsverlies en mogelijke incompatibiliteit tot gevolg) of er wordt in de EXIF informatie een vlag gezet die aangeeft dat de foto geroteerd moet worden. In dat laatste geval moet de viewer software hier wel rekening mee houden bij de weergave (IrfanView doet dit).Tweakable schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:07:
ik heb een TZ7 met een class 2 kaartje en ik kan prima AVCHD opnemen. Geen problemen gehad met compleet inzoomen ook.
Beste mensen, kan mij iemand vertellen wat de verschillen zijn tussen de TZ8 en de TZ10. Ik loop al heet hat internet af te zoeken naar dit en kom er maar niet uit. Tot nu toe weet ik alleen dat de TZ10 een groter scherm en een GPS heeft maar verdere verschillen kon ik niet vinden. En is het de de moeite waard om een TZ10/TZ8 te kopen of kan ik toch beter de TZ7 kopen i.v.m. de prijs? Mvgroet en alvast bedankt!
In de TS staan nog wat specificaties en het ligt puur aan jezelf of je GPS en 12MP wilt.remoendo008 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 21:51:
Beste mensen, kan mij iemand vertellen wat de verschillen zijn tussen de TZ8 en de TZ10. Ik loop al heet hat internet af te zoeken naar dit en kom er maar niet uit. Tot nu toe weet ik alleen dat de TZ10 een groter scherm en een GPS heeft maar verdere verschillen kon ik niet vinden. En is het de de moeite waard om een TZ10/TZ8 te kopen of kan ik toch beter de TZ7 kopen i.v.m. de prijs? Mvgroet en alvast bedankt!
Verwijderd
http://www.panasonic.nl/h...-TZ7&p=DMC-TZ8&p=DMC-TZ10remoendo008 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 21:51:
Ik wou gisteren eigenlijk de DMC-ZX1 kopen bij de mediamarkt voor 166€ maar vond hem wel erg klein en twijfel nu toch weer om maar een TZ7 of TZ8 te kopen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2010 00:30 ]
Tja, de grootte, een oude bekende factor bij de aanschaf, iets wat je eigen keuze is.Verwijderd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 00:27:
[...]
http://www.panasonic.nl/h...-TZ7&p=DMC-TZ8&p=DMC-TZ10
Ik wou gisteren eigenlijk de DMC-ZX1 kopen bij de mediamarkt voor 166€ maar vond hem wel erg klein en twijfel nu toch weer om maar een TZ7 of TZ8 te kopen.
Dit topic is gesloten.