ik mag aannemen dat canon al een tijdje geleden is gestopt met de productie van de 20d en dat ze niet zo veel 20d's meer op de planken hebben liggen. ik vermoed eigenlijk dat de prijs van de 20d dan ook nauwelijks in prijs zal dalen en dat dit geen of nauwelijks invloed heeft op de prijs van de 350d. ik denk dat als je nu een 20d wilt kopen, je het beste kunt wachten op de eerste prijsdaling van de 20d en dan toeslaan. als je op spectaculaire prijsdalingen gaat wachten, lijkt de kans me groot dat de 20d nergens meer te vinden isRes-q schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:23:
en blijft de 20D maar op de planken liggen
Verwijderd
toen er nog cash back was, kwam je uit bij bijna 1000 euro voor een 20 d.
Een 30d en een 20d, daar moet toch wel 200 a 300 euro verschil tussen gaan zitten.
Een 30d en een 20d, daar moet toch wel 200 a 300 euro verschil tussen gaan zitten.
maar door die cashback zal canon waarschijnlijk wel door een groot deel van hun voorraad heen zijn. als het goed is, heeft canon niet zoveel 20d's meer.
Verwijderd
Volgens de meeste verkopers van de 20D hebben ze erg weinig voorraad meer. Denk aan mediamarkt en fotoklein bijvoorbeeld. Het duurt dus ook niet lang meer voordat de 20D compleet uitverkocht is. Over de prijs van de 20D word ik niet veel wijzer, ze zeggen namelijk allemaal dat de prijs gelijk blijft, wat op zich logisch is voor het verkopen (anders wacht iedereen totdat de prijs daalt en verkopen ze niks meer), maar wel verwarrend is omdat de prijs maar 50 euro scheelt in het extreemste geval.
Let wel op dat de ISO waarde niet permanent zichtbaar is in de zoeker maar, net als bij de 5D, alleen als je op het knopje ISO change drukt.FlameBoy schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 14:23:
[...]
Ik heb m'n 20D alleen al te koop staan voor deze upgrade omdat de ISO speed in de zoeker te zien is en het LCD scherp sterk verbeterd is.
In de praktijk schiet het dus niet echt op, want je kan dan net zo goed bij het veranderen van je ISO waarde even je camera voor je snufferd vandaan halen en het op het top-LCD instellen.
Kortom: als je denkt eindelijk in 1 oogopslag te kunnen zien waar je ISO waarde op staat kom je bedrogen uit.
--
Verwijderd
En daarom word de 20D dus vervangen.... zoveel ligt er niet aan 20d op stock bij officieele dealers..Res-q schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:23:
Precies, en als dat het geval is, en de prijs voor de 30D is idd ongeveer €1200, dan verwacht ik eigenlijk dat de 20D wel in prijs gaat dalen, want anders wordt die niet meer verkocht. Er moet natuurlijk wel een reden blijven om dan voor de 20D te gaan, als het prijsverschil te gering is koopt iedereen een 30D en blijft de 20D maar op de planken liggen, en daar zitten zowel de winkeliers als Canon denk ik niet op te wachten
Verwijderd
Misschien moet je dan de meest lichtsterke versie proberen, of een keer een knap statief kopen....gium schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 21:41:
[...]
Grappig. Even copy pasten. Klopt.. maar helaas nog niet continu. Ik vergeet gewoon zo vaak m'n ISO instelling, omdat ik vrij vaak wissel. Het getuigt misschien ook van "luiheid" dat ik niet elke keer gewoon controleer wat m'n ISO is, maar continue zou voor mij gewoon praktisch zijn. Elke keer de ISO checken voordat je de sluiter overhaalt is voor mij gewoon onpraktisch.
[...]
De vooruitgang met zuiverdere ISO waardes van een 10D naar 20D was vrij groot. Ik had gehoopt dat zo'n stap nog een keer gemaakt zou worden.
[...]
Jammer dat Canon dus geen klasse heeft tussen "consumer" en "professional" in. Waar is hun 'semi-pro' camera.. ?
[...]
Als je m'n berichten en ook nog eens m'n eerdere berichten in het 'budget DSLR' topic goed had gelezen, dan wist je al lang wat ik wilde en waarvoor ik het zou willen. Dat jij niet veeleisend bent qua bruikbare hoge ISO waardes, dat wil dus nog niet zeggen dat anderen dat niet zijn. Dat heb ik eerder gezegd en dat zeg ik nu nog een keer, want het komt er bij jou maar niet in dat er wel degelijk mensen bestaan die erg vaak ISO 1600 en zelfs ISO 3200 gebruiken. En als je plaatje dan ook nog uitvergroot moet worden op formaten groter dan A3, dan kan je een hoger bruikbare ISO waarde wel waarderen. Leuk dat jij de ruis dan een non-issue vindt, maar vertel jij dat dan ook maar eens aan m'n werkgever.
Ik die als pro/semi-pro/whatever betaald krijg om wekelijks foto's te maken, krijg helaas niet genoeg betaald om in één keer maar een 1Ds mkII met alles erop en eraan te kopen. Zo werkt het gewoon niet in het 'pro' wereldje. Niet iedereen is een PJ die zijn gesponsorde spullen van Canon meekrijgt van de werkgever.
Als je dan als fotograaf meer kan betalen voor een betere camera dan die je nu hebt (zoals 1800-1900 euro voor een cam met meer praktijkgerichte functies als continu ISO, weathersealing,etc), maar niet teveel wilt/kan betalen voor eenzelfde camera met de extra functies die je niet nodig zal hebben (FF sensor met hele hoge resolutie of 8fps-met-hyper-AF), dan hoop ik dat je begrijpt dat ik een dergelijke 'semi-pro' camera wel zou waarderen en het dus jammer vind dat mijn gekozen platform zo'n camera niet op de markt brengt.
IS is nog een optie.... tsja... ik weet niet wat je wilt maar je kunt ook nog een nachtkijker kopen of Een SONY CYBERSHOT met nightview.....
Verwijderd
BTW, nieuwe versie (2.1) van Canon Digital Photo Professional hier neer te halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 12:10 ]
Verwijderd
Meest lichtsterke versie proberen, van wat? En een nachtkijker is geen camera, dus waar dat verband mee heeft snap ik niet. En een compactcamera met een nachtfunctie heeft ook al geen vergelijk met een DSLR.Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 10:53:
[...]
Misschien moet je dan de meest lichtsterke versie proberen, of een keer een knap statief kopen....
IS is nog een optie.... tsja... ik weet niet wat je wilt maar je kunt ook nog een nachtkijker kopen of Een SONY CYBERSHOT met nightview.....
Wat je nou met deze post wilt zeggen ontgaat me eigenlijk
De meest lichtsterke lens bedoel je misschien? Leuk, maar je houdt even geen rekening met de scherptediepte. Die heb ik juist wel nodig als ik bijv. een groep wil fotograferen.Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 10:53:
[...]
Misschien moet je dan de meest lichtsterke versie proberen, of een keer een knap statief kopen....
De opmerking over een statief en IS: ik heb een fijn manfrottootje hier, maar die is dus totaal niet praktisch om mee te nemen in een dichtbevolkte ruimte. Twee van mn lenzen hebben al IS trouwens.
Een nachtkijker en Sony nightview..
[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 16-03-2006 14:05 ]
Niemand ooit van sarcasme gehoord hier 
of snap sysop het echt niet?
of snap sysop het echt niet?
[ Voor 36% gewijzigd door man-o-script op 16-03-2006 14:31 ]
//
hij bedoelt natuurlijk die zeiss 50/0.7 en dat je daar dan op een één of andere manier een canon-mount op schroeft, en ach, dat je totaal geen scherptediepte meer hebt, maakt toch niet uit.Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:52:
Meest lichtsterke versie proberen, van wat?

je mag best verwachten dat de techniek vooruit gaat, lijkt me. in 2015 moeten we gewoon allemaal cleane foto's op ISO 6400 kunnen maken...
Vandaag de 30D besteld met grip BG-E2 bij corne van pieren, ben benieuwd wanneer de 30D geleverd wordt (begin april?)
Voor mij in iedergeval weer een vooruitgang van 300D -> 30D
Die grip is normaal voor de 20D maar compatible met de 30D, ik denk ook niet dat ze een aparte grip zullen gaan maken voor de 30D.
Die grip is normaal voor de 20D maar compatible met de 30D, ik denk ook niet dat ze een aparte grip zullen gaan maken voor de 30D.
[ Voor 4% gewijzigd door Alex214 op 22-03-2006 23:24 ]
En een review: http://www.dcresource.com...os_30d-review/index.shtml
[ Voor 71% gewijzigd door Remy op 23-03-2006 08:37 ]
//
Ik heb maandag ook een 30D besteld, aangevuld met grip, handstrap, 580EX, 24-105L, 10-22 en 50/1.4. Nu maar wachten tot het ding leverbaar wordt
Ben heel benieuwd naar je ervaringen ermee. Qua standaardlens zit ik in de twijfelfase tussen vooral de 17-85 IS en de 17-55 2.8 IS. Ben bang dat de 24-105 voor mij te weinig wijd is om binnen bruikbaar te zijn
Verwijderd
Pollewob, wat heb je nu nog meer?
Die 17-55 IS is trouwens wel een erg aantrekkelijk stuk glas qua specs, maar of het in de praktijk ook zo uitpakt... ik hoop het
Die 17-55 IS is trouwens wel een erg aantrekkelijk stuk glas qua specs, maar of het in de praktijk ook zo uitpakt... ik hoop het
de 17-85 IS is daar zoiezo niet echt geschikt voor,( als je niet op ISO 400 en/of onder de 1/100 wil zitten)Pollewob schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:04:
Ben heel benieuwd naar je ervaringen ermee. Qua standaardlens zit ik in de twijfelfase tussen vooral de 17-85 IS en de 17-55 2.8 IS. Ben bang dat de 24-105 voor mij te weinig wijd is om binnen bruikbaar te zijn
ik zeg: 16-35 2.8 L usm hahaha
canon EOS 350D + EOS 1Dmk2 + 70-200 f2.8L usm + 50 f1.4 + 24-70 2.8L usm+ 430EX
Verwijderd
Uhm, hij geeft geen doeleiden aan? Hoe je dan kunt zeggen dat 5.6 te traag is, is mij een raadsel eigenlijk. Ik schiet met F/4 glas, gaat prima, zelfs binnen in lastige omstandigheden. Daarnaast is de 16-35 ook verry van heilig, flare, niet heel scherp totdat je hem 1-2 stops afstopt, etc.
Zonder de doeleinden van het glas kun je eigenlijk geen advies uitbrengen, en al helemaal niet zo zwart / wit
Zonder de doeleinden van het glas kun je eigenlijk geen advies uitbrengen, en al helemaal niet zo zwart / wit
Het is bedoeld als standaard binnen/korte afstand lens zegmaar, algemeen gebruik. Van de 17-85 wordt vaak gezegd dat deze nogal soft is en ik ben bang dat ik me daar nogal aan ga ergeren als ik die haal (ondanks de veel lagere prijs).

Maar dit is een 30D topic, tegen de tijd dat ik ga kiezen (mei/juni) zal ik het Canon objectieven topic weten te vinden
Als body een 350D + kitlens (niet van mijzelf) met als lens voor buiten gebruik een Sigma 50-500. Ik wil dus een eigen body en 'kit'lensVerwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:51:
Pollewob, wat heb je nu nog meer?
Die aankondiging zag ik ook idd maar was hem eigenlijk alweer vergeten, ook bij die is het wachten op de reviewsVerwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:03:
Tamron komt ook nog met een 17-50/2.8, wellicht ook erg interessant!
Maar dit is een 30D topic, tegen de tijd dat ik ga kiezen (mei/juni) zal ik het Canon objectieven topic weten te vinden
[ Voor 49% gewijzigd door Pollewob op 24-03-2006 14:42 ]
Heerlijke camera, heb hem vandaag eindelijk ontvangen.
Meteen op een event moeten fotograferen, en het ging echt smoother dan ooit tevoren. Ik ben dan ook een 300D gewend, maar toch. Echt een aanrader! (mits goed glas natuurlijk....)
Meteen op een event moeten fotograferen, en het ging echt smoother dan ooit tevoren. Ik ben dan ook een 300D gewend, maar toch. Echt een aanrader! (mits goed glas natuurlijk....)
Verwijderd
En vergeet de Tokina 16-50 F/2.8 niet... (december).Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:03:
Tamron komt ook nog met een 17-50/2.8, wellicht ook erg interessant!
Verwijderd
Zijn ze er al?
Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat de prijsverschillen op internet wel 200 euro bedragen?
Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat de prijsverschillen op internet wel 200 euro bedragen?
Ze zijn er al een tijdje hoor, heb hem al 5 dagen in huis.
De prijzen op internet zijn vaak de adviesprijzen gesteld door Canon, in de winkel valt er altijd wat af te dingen (bij Kamera Express staat bijvoorbeeld op de site 1499, maar komt je in de winkel kun je hem meenemen voor 1199 geloof ik).
De prijzen op internet zijn vaak de adviesprijzen gesteld door Canon, in de winkel valt er altijd wat af te dingen (bij Kamera Express staat bijvoorbeeld op de site 1499, maar komt je in de winkel kun je hem meenemen voor 1199 geloof ik).
//
Verwijderd
Twee maal goed, hij is er en voor de goede prijs, 1200 euro, als het waar is. Alleen begrijp ik niet dat ik van KE niets hoor terwijl ik een e-mail zou ontvangen als ze hem hebben. Ook begrijp ik niet zo goed dat KE reclame maakt met de adviesprijs. Ik zal niet de enige zijn die bijna verleid zijn door internetaanbieders die 200 euro goedkoper zijn. Doet Broer konijn ook mee voor deze prijs? Overigens 1200 euro is bij veel zaken nog de prijs voor de 20d, en bij andere vraagt men nog meer.
Ik heb vandaag inmiddels ook de 30D in huis. Ben van Nikon naar Canon overgestapt. Ben Nikon gewend dus het is wel even zoeken naar wieltjes en knoppen.
Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°
Verwijderd
Ik ga hem binnenkort bestellen, moet hem voor 2 juni hebben
In combinatie met de 17-40mm en 50mm en 70-200 F4. Wat is jullie ervaring met levertijd bij een dergelijke bestelling?
Ligt eraan bij wie je dit gaat bestellen.
Verwijderd
gewoon bij online shops kijken of ze de zooi op voorraad hebben en erheen karren. Bij KE stonden vorige week aardig wat dozen met 30D's.Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:39:
Ik ga hem binnenkort bestellen, moet hem voor 2 juni hebbenIn combinatie met de 17-40mm en 50mm en 70-200 F4. Wat is jullie ervaring met levertijd bij een dergelijke bestelling?
http://62.148.175.62/index.php?page=shownews&pageID=2Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:44:
...Bij KE stonden vorige week aardig wat dozen met 30D's.
30D is bij KE 1499, en de 20D 1099...heel slim gespeeld natuurlijk: terwijl de adviesprijs 1199 is van de 30D. Eerst het oude grut eruit, en dan de 30D wat in prijs verlagen, yup yup

Verwijderd
Oke. Dat zegt meer over hun prijzen dan over de levertijd in het algemeen denk ik. Maar het is inderdaad wat zinvoller om per winkel te bekijken. Aan de andere kant is wat minder om met een eventueel defect aan de camera weer naar de andere kant van het land te moeten rijden.Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:44:
[...]
gewoon bij online shops kijken of ze de zooi op voorraad hebben en erheen karren. Bij KE stonden vorige week aardig wat dozen met 30D's.
Ik bedoelde met mijn vraag meer de levertijd in het algemeen. We hebben bij de Nikon D200 gezien dat dit ding gewoon érg slecht leverbaar was tot voor kort. Nu is het zo dat er meer mensen op een D200 hebben zitten wachten dan op een 30D, maar dat terzijde. Canon lijkt dit probleem niet te hebben met de 30D, is dit zo? Of is het nu bestellen want volgende maand issie backordered?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 23:53 ]
Canon heeft gewoon een sloot productiecapaciteit waar je u tegen zegt, vergeleken bij Nikon. Als Canon een cam aankondigt, zoals de 30D: reken maar dat de productie dan al begonnen is. De D200 is op 1 nov 2005 aangekondigd, en pas op 16 dec begonnen de eerste leveringen mondjesmaat, da's 6 weken later. De 30D is 21 feb aangekondigd en was 2 weken later op 6 april al leverbaar: en nu zelfs ten overvloede leverbaar: lijkt me erg stug dat er een tekort bij de 30D zal ontstaan hoor.
Als Nikon 1000 D200's maakt in een dag, dan maakt Canon 3000 30D's op diezelfde dag, of zelfs meer, zogezegd. Ik weet niet precies die productieaantallen maar die zijn op dit moment ook niet relevant: feit blijft dat Canon heel snel massa kan produceren. Ze hebben natuurlijk wel het enorme voordeel dat ze de oude 20D productielijn gewoon konden hergebruiken, terwijl Nikon voor de D200 een compleet nieuwe productielijn op heeft moeten zetten: dat kost veel tijd, en veel geld.
Als Nikon 1000 D200's maakt in een dag, dan maakt Canon 3000 30D's op diezelfde dag, of zelfs meer, zogezegd. Ik weet niet precies die productieaantallen maar die zijn op dit moment ook niet relevant: feit blijft dat Canon heel snel massa kan produceren. Ze hebben natuurlijk wel het enorme voordeel dat ze de oude 20D productielijn gewoon konden hergebruiken, terwijl Nikon voor de D200 een compleet nieuwe productielijn op heeft moeten zetten: dat kost veel tijd, en veel geld.
[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 28-03-2006 23:56 ]
Je zal wel 6 maart bedoelen.Remy schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:56:
De 30D is 21 feb aangekondigd en was 2 weken later op 6 april al leverbaar: en nu zelfs ten overvloede leverbaar: lijkt me erg stug dat er een tekort bij de 30D zal ontstaan hoor.
Correct 
Wat ik van veel 'overstappers' hoor is dat ze het vooral voor het grotere scherm doen (degenen die van een 20D komen), en in mindere mate voor spot-meting en de kleine onderhuidse aanpassingen. Velen kunnen hun 20D + evt grip voor 800 ~ 1000 nog kwijt, dus heel veel verlies je er niet op op dit moment. Da's wel weer voordeel voor veel 2e hands Canon-kopers: een zeer goeie body kunnen kopen van nog geen 2 jaar oud voor een beschaafde prijs: met Nikon gaat dat wat minder hard
Aan de andere kant, dat laatste is dan weer fijner voor de verkopende partij, dat je wat hogere verkoop-prijzen hebt voor je body's. Glas blijft altijd wel wat waard, dat scheelt ook
Wat ik van veel 'overstappers' hoor is dat ze het vooral voor het grotere scherm doen (degenen die van een 20D komen), en in mindere mate voor spot-meting en de kleine onderhuidse aanpassingen. Velen kunnen hun 20D + evt grip voor 800 ~ 1000 nog kwijt, dus heel veel verlies je er niet op op dit moment. Da's wel weer voordeel voor veel 2e hands Canon-kopers: een zeer goeie body kunnen kopen van nog geen 2 jaar oud voor een beschaafde prijs: met Nikon gaat dat wat minder hard
Verwijderd
Ten overvloede leverbaar is nogal overdreven. Ik heb er een stuk of vijftig in bestelling staan, maar er is nog niks uitgeleverd.
Verwijderd
Wellicht hebben ze een aantal promoverpakkingen, wellicht hebben ze een grote pluk van de eerste zending gekregen, wellicht hebben ze een deel uit het buitenland en een deel uit NL. Met dergelijke zaken weet je het niet en zul je het ook nooit weten. Je moet het als consument ook niet vragen, want je gaat niet naar KE voor de service, maar vanwege de voorraad en de prijs. Als het product dan uit verweggistan blijkt te komen moet je niet zeuren, want je betaalt ervoor. Voor wat betreft het aanpakken van Canon van grijze import dat kunnen we van KE wel vergeten. KE zorgt ervoor dat ze voldoende bij Canon NL afnemen zodat Canon NL wel vier keer nadenkt voordat ze KE zullen aanpakken. Of er voorraad is bij andere zaken is met een telefoontje opgelost!
Verwijderd
Ik denk nog steeds dat de prijs meer zegt over hun voorraden dan over hun inkoopstrategie. Duidelijk is dat ze eerst van hun 20D's af willen (zie ook hier), heel terecht trouwens 
Ik heb bewust gewacht op de 30D om de spotmeting, ik zou dat niet kunnen missen.
Ik heb bewust gewacht op de 30D om de spotmeting, ik zou dat niet kunnen missen.
Hier mijn bevindingen t.o.v. de 20D (schaamteloze sleur-pleur van DPZ). Niet erg veel veranderd natuurlijk, dat wisten we al maar toch een aantal fijne dingetjes. Hieronder een overzichtje:
* Body is iets aangepast. Qua design is er volgens mij praktisch niets veranderd, hooguit een andere coating erover en de mode-dial (links bovenop) is niet meer zo plastic-ie, maar heeft een mooi metalen bovenkantje gekregen.
* Groter scherm (2,5"). Dit is wel een 'wereld' van verschil, niet alleen het formaat maar vooral de inkijkhoek.
Om een indruk te geven (je ziet hem op alle sites altijd met schermpje uit):

Verder is het nu mogelijk om op een (wat mij betreft) beetje vreemde manier in te zoomen direct nadat je een foto hebt gemaakt. Je kunt de print-knop (linksboven) ingedrukt houden en met de [+] (rechtsboven) inzoomen. Naast dat kun je net zo goed even op 'Play' drukken en dan inzoomen, dit kun je instellen in een nieuwe custom function.
* Soft-touch sluiterknop. Iets harder drukken om hem half in te drukken, niet meer alleen je vinger erop leggen dus.
* AE/AF blijft behouden als je de sluiterknop half ingedrukt houdt tussen foto's. Werkt goed, maar in drie dagen tijd nog geen moment tegengekomen om het in de praktijk te gebruiken, kan misschien soms best handig zijn.
* Snellere startup- en uit slaapstandtijden. Niet merkbaar t.o.v. de 20D iniedergeval, was al erg snel natuurlijk.
* Print-knopje achterop de camera. Nog niet gebruikt, had van mij geen speciale knop voor gemaakt hoeven te worden.
* Spot metering. Werkt goed, zoals het hoort!
* 100,000 shot shutter cycle. Ik mag het hopen!
* ISO keuze in 1/3 stops. Da's fijn, de stap naar 1600 vanaf 800 vond ik wel wat te veel van het goede, komt mooi uit.
* ISO zichtbaar in viewfinder. Een druk op de ISO knop en je ziet het in je viewfinder i.p.v. de sluitertijd. Gewoon aanpassen d.m.v. je draaiwiel.
* Keuze uit 3fps of 5 fps snelheid. 5fps heb je niet altijd nodig, dus kan handig zijn. Gaat heel eenvoudig via het Drive knopje aan de bovenkant.
* PictureStyles i.p.v. image parameters. Is iets uitgebreider geworden en er zijn meer stapjes (contrast, verzadiging en kleurtoon in 9 stappen en scherpte in 7 stappen), nieuw is het natuurlijk niet echt.
* 9,999 foto's per folder (i.p.v. 100 op de 20D). Da's wel fijn, gedoe met die mapjes altijd was maar onhandig.
* 15 menu talen (3 nieuwe). Heb hem meteen op Suomi gezet.
* 'Kwaliteit' menu is iets anders ingedeeld inclusief resoluties.
* Meer print opties zo te zien (nooit gebruikt).
* AF punten kunnen worden weergegeven in de 'info'-view van je foto's.
* Er is keuze uit een helderheid of een RGB histogram (3 losse dus).
* Je kan kiezen of portretstand-fotos op het schermpje of op de computer ook verticaal worden weergegeven of niet.
* LCD helderheid is in te stellen in 5 stappen.
- Ergerde me sinds het begin al aan het kleine schermpje op de 20D
- Een combinatie van andere bovenstaande punten
- M'n 20D was uit de garantie inmiddels en kon er nu nog zat voor krijgen
Verder trouwens in de doos van de 30D: het nieuwe cashback-boekje, een DVD met de EF geschiedenis (nog niet gekeken) en een code voor een gratis 512MB CF kaartje
* Body is iets aangepast. Qua design is er volgens mij praktisch niets veranderd, hooguit een andere coating erover en de mode-dial (links bovenop) is niet meer zo plastic-ie, maar heeft een mooi metalen bovenkantje gekregen.
* Groter scherm (2,5"). Dit is wel een 'wereld' van verschil, niet alleen het formaat maar vooral de inkijkhoek.
Om een indruk te geven (je ziet hem op alle sites altijd met schermpje uit):

Verder is het nu mogelijk om op een (wat mij betreft) beetje vreemde manier in te zoomen direct nadat je een foto hebt gemaakt. Je kunt de print-knop (linksboven) ingedrukt houden en met de [+] (rechtsboven) inzoomen. Naast dat kun je net zo goed even op 'Play' drukken en dan inzoomen, dit kun je instellen in een nieuwe custom function.
* Soft-touch sluiterknop. Iets harder drukken om hem half in te drukken, niet meer alleen je vinger erop leggen dus.
* AE/AF blijft behouden als je de sluiterknop half ingedrukt houdt tussen foto's. Werkt goed, maar in drie dagen tijd nog geen moment tegengekomen om het in de praktijk te gebruiken, kan misschien soms best handig zijn.
* Snellere startup- en uit slaapstandtijden. Niet merkbaar t.o.v. de 20D iniedergeval, was al erg snel natuurlijk.
* Print-knopje achterop de camera. Nog niet gebruikt, had van mij geen speciale knop voor gemaakt hoeven te worden.
* Spot metering. Werkt goed, zoals het hoort!
* 100,000 shot shutter cycle. Ik mag het hopen!
* ISO keuze in 1/3 stops. Da's fijn, de stap naar 1600 vanaf 800 vond ik wel wat te veel van het goede, komt mooi uit.
* ISO zichtbaar in viewfinder. Een druk op de ISO knop en je ziet het in je viewfinder i.p.v. de sluitertijd. Gewoon aanpassen d.m.v. je draaiwiel.
* Keuze uit 3fps of 5 fps snelheid. 5fps heb je niet altijd nodig, dus kan handig zijn. Gaat heel eenvoudig via het Drive knopje aan de bovenkant.
* PictureStyles i.p.v. image parameters. Is iets uitgebreider geworden en er zijn meer stapjes (contrast, verzadiging en kleurtoon in 9 stappen en scherpte in 7 stappen), nieuw is het natuurlijk niet echt.
* 9,999 foto's per folder (i.p.v. 100 op de 20D). Da's wel fijn, gedoe met die mapjes altijd was maar onhandig.
* 15 menu talen (3 nieuwe). Heb hem meteen op Suomi gezet.
* 'Kwaliteit' menu is iets anders ingedeeld inclusief resoluties.
* Meer print opties zo te zien (nooit gebruikt).
* AF punten kunnen worden weergegeven in de 'info'-view van je foto's.
* Er is keuze uit een helderheid of een RGB histogram (3 losse dus).
* Je kan kiezen of portretstand-fotos op het schermpje of op de computer ook verticaal worden weergegeven of niet.
* LCD helderheid is in te stellen in 5 stappen.
- Gadgetgeilheid"Maar waarom heb je hem dan gekocht?"
- Ergerde me sinds het begin al aan het kleine schermpje op de 20D
- Een combinatie van andere bovenstaande punten
- M'n 20D was uit de garantie inmiddels en kon er nu nog zat voor krijgen
Verder trouwens in de doos van de 30D: het nieuwe cashback-boekje, een DVD met de EF geschiedenis (nog niet gekeken) en een code voor een gratis 512MB CF kaartje
//
Verwijderd
Dat klinkt aannemelijk en aardig om er een positieve draai aan Nikon te geven, maar het is blijkbaar nooit anders geweest. Laat ik eens deze former salesman quoten:Remy schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:56:
Ze hebben natuurlijk wel het enorme voordeel dat ze de oude 20D productielijn gewoon konden hergebruiken, terwijl Nikon voor de D200 een compleet nieuwe productielijn op heeft moeten zetten: dat kost veel tijd, en veel geld.
Canon is gewoon een massproducer met veel knaken, ze kunnen elke camera zonder teveel backorders leveren.Nikon has been known in the camera business as "Backorder Inc." since the 1960s.
man-o-script schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 20:58:
(schaamteloze sleur-pleur van DPZ).
offtopic:
Hallo PeterW
Vond het al zo'n bekende foto van de 30D met portret.
Hallo PeterW
Vond het al zo'n bekende foto van de 30D met portret.
Verwijderd
Broer konijn vraagt nog steeds de hoofdprijs 1499 euro. hebben jullie ook zoveel betaald?
Nee 1190,-
De genoemde prijzen van 1499 is echt niet de prijs die je gaat betalen, is enkel om de laatste 20D's er nog uit te krijgen. Vraag je het in de winkel kun je hem waarschijnlijk ook meenemen voor 1200 zoals in meer winkels.
//
Verwijderd
ik kreeg van konijnenburg een -bijna boos- mailtje toen ik vroeg naar hun prijs en de prijs van redcoon noemde. Het mailtje gaf geen enkele opening.
Het kan best zijn dat het in de winkel anders ligt, maar om 300 km te rijden en dan zonder toestel terug te komen omdat hij 300 euro duurder is, dat is niet helemaal de bedoeling
Het kan best zijn dat het in de winkel anders ligt, maar om 300 km te rijden en dan zonder toestel terug te komen omdat hij 300 euro duurder is, dat is niet helemaal de bedoeling
Wat moet ik me voorstellen bij een bijna-boos-mailtje?
Ik denk dat ze gewoon omkomen in de mailtjes over die veel te hoge prijs, ik kan me dat wel een beetje voorstellen, van beide kanten natuurlijk. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat als je in de winkel interesse toont, ze je niet de prijs van 1200 euro kunnen geven. Beter een tevreden klant met minimale marge dan geen klant en je prijs hoog gehouden.
De inkoopprijzen zijn toch hetzelfde, dus ook KB kan de 30D voor een normale prijs leveren
Ik denk dat ze gewoon omkomen in de mailtjes over die veel te hoge prijs, ik kan me dat wel een beetje voorstellen, van beide kanten natuurlijk. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat als je in de winkel interesse toont, ze je niet de prijs van 1200 euro kunnen geven. Beter een tevreden klant met minimale marge dan geen klant en je prijs hoog gehouden.
De inkoopprijzen zijn toch hetzelfde, dus ook KB kan de 30D voor een normale prijs leveren
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
Konijnenberg staat ook niet meer in de pricewatch bij de 30D; ze willen hun naam wat betreft aantrekkelijke prijzen hoog houden en/of van die mailtjes af. Duidelijk is dat ze eerst van hun 20D voorraad afwillen. Zou ik ook willen. En voor heel veel mensen voldoet de 20D prima, het is in het geval van de 20D of 30D toch vooral een gevoelskwestie om voor de 30D te gaan.
Verwijderd
Wat mij irriteert is dat bedrijven als Corne en Redcoon op dit moment massaal bezig zijn de prijzen te verzieken. Eerlijk gezegd hoop ik dat Canon hun de eerste twee maanden niet levert. Zonder enige noodzaak wordt de complete marge geminimaliseerd (lees een paar procent), omdat zij een prijs zetten en daarmee de rest van de markt dwingen om mee te gaan. Volslagen onzin. Daarnaast spreekt iedereen op internet al weer over een "normale" verkoopprijs van de 20D van 1199,- en sturen mensen KB mailtjes met de laagste prijs die te vinden is op internet. Als je ze wilt vergelijken gebruik dan Corne of KE, maar niet een Duits kantoortje zonder Nederlandse voorraad.
Zoiets heet "marktwerking".Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 21:24:
Wat mij irriteert is dat bedrijven als Corne en Redcoon op dit moment massaal bezig zijn de prijzen te verzieken. Eerlijk gezegd hoop ik dat Canon hun de eerste twee maanden niet levert. Zonder enige noodzaak wordt de complete marge geminimaliseerd (lees een paar procent), omdat zij een prijs zetten en daarmee de rest van de markt dwingen om mee te gaan. Volslagen onzin. Daarnaast spreekt iedereen op internet al weer over een "normale" verkoopprijs van de 20D van 1199,- en sturen mensen KB mailtjes met de laagste prijs die te vinden is op internet. Als je ze wilt vergelijken gebruik dan Corne of KE, maar niet een Duits kantoortje zonder Nederlandse voorraad.
Waarom nou weer prijzen verzieken? Ze worden nog steeds niet met verlies verkocht, dus als Corne (prima gozer trouwens) deze voor minder kan verkopen zijn zijn kosten gewoon lager. Wat is hier mis mee?Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 21:24:
Verwijderd
Ik begrijp dat het voor de consument marktwerking heet, maar in de detailhandel is dit gewoon een kwestie van prijzen verzieken. Een gloednieuwe camera behoort geen marge te hebben van 1-4%, maar van 10-15%. Dat kun je onzin vinden, maar ik hoop dat Canon idd overgaat tot een systeem waarbij de gegarandeerde marges voor de detailhandel hoger zijn dan die van een internetshop.
Mag ik raden? Je werkt zelf in de detailhandel of hebt ermee te maken.Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:21:
Ik begrijp dat het voor de consument marktwerking heet, maar in de detailhandel is dit gewoon een kwestie van prijzen verzieken. Een gloednieuwe camera behoort geen marge te hebben van 1-4%, maar van 10-15%. Dat kun je onzin vinden, maar ik hoop dat Canon idd overgaat tot een systeem waarbij de gegarandeerde marges voor de detailhandel hoger zijn dan die van een internetshop.
Het is ook gewoon marktwerking, en als dat betekend dat dit voor sommige bedrijven niet vol te houden is moeten ze eens gaan nadenken over hun businessplan. Dit is gewoon hoe het werkt, waarom zou detailhandel een hogere marge moeten hebben dan een internetshop? Omdat ze meer kosten hebben? Daar hebben ze zelf voor gekozen....
Mja, ik heb onlangs ook een spiksplinternieuw model camera gekocht bij een échte winkel (zo'n ouderwetse waar je naar binnen stapt en waar je IRL met verkopers praat), daar was 'ie zelfs goedkoper dan bij de goedkoopste internetshop(!) Camera's worden steeds meer een standaard consumentenproduct (incl. kortere productcycli en uitgebreider voor-elk-wat-wils assortiment). Daarnaast wordt het consumentisme op z'n wenken bediend door de vele reviewmagazine's en -sites waardoor de kenniskloof tussen vakverkoper en consument alsmaar kleiner wordt. Dit resulteert in een verschuiving in de verkoopkanalen, welke al hevig gaande is, en dus ook een verandering van de gehanteerde marge's. Je kunt als klassieke fotovakhandel wel vast willen blijven houden aan datgene wat was, maar vroeg of laat loop je dan keihard achter de feiten aan.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Niks meer aan toe te voegen. Dit is nu eenmaal de realiteit, internetshops hebben minder vaste kosten dan een "echte winkel" waardoor ze dit doorberekenen in de verkoopprijs. Corné is hiervan een perfect voorbeeld en hij geeft tevens een goede service, en dat is nou juist wat de meeste mensen tegenhoudt om bij een internetshop te gaan kopen. Overigens vind ik Konijn voor een "echte" winkel over het algemeen zeer scherpe prijzen aanbieden.Abbadon schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:53:
Mja, ik heb onlangs ook een spiksplinternieuw model camera gekocht bij een échte winkel (zo'n ouderwetse waar je naar binnen stapt en waar je IRL met verkopers praat), daar was 'ie zelfs goedkoper dan bij de goedkoopste internetshop(!) Camera's worden steeds meer een standaard consumentenproduct (incl. kortere productcycli en uitgebreider voor-elk-wat-wils assortiment). Daarnaast wordt het consumentisme op z'n wenken bediend door de vele reviewmagazine's en -sites waardoor de kenniskloof tussen vakverkoper en consument alsmaar kleiner wordt. Dit resulteert in een verschuiving in de verkoopkanalen, welke al hevig gaande is, en dus ook een verandering van de gehanteerde marge's. Je kunt als klassieke fotovakhandel wel vast willen blijven houden aan datgene wat was, maar vroeg of laat loop je dan keihard achter de feiten aan.
En buiten dat, dat wij hier allemaal roepen over Corne, etc. waar je hem op kan halen voor 1190, wil niet zeggen dat de overige 90% van de 30D kopers dat ook doet. Denk dat de meerderheid nog steeds in de 'normalere' fotowinkel wordt aangeschaft hoor. Tweakerts zijn gewoon pricewatch-geil, geef toe
//
Verwijderd
Onze prijs staat vast en wij vergelijken ons zeker niet met Redcoon die u buitenlandse camera's levert.Dit was het antwoord uit Overijssel
Verder niets,geen enkele opening, bijvoorbeeld inruil, lagere prijs als je een komplete uitrusting koopt of iets dergelijks. Na zo'n mailtje ga je niet uit de Randstaf 300 km rijden.
Dat het zuur is voor de normale winkels dat de prijzen in binnen- en buitenland door internet vergelijkbaar zijn is voor hun jammer. Maar dan moeten ze maar door vakkennis hun hogere prijs waarmaken. Bij de doorsneefotozaak weet de klant vaak meer dan de verkoper. Overigens Konijnenburg en KE hebben jaren hetzelfde gedaan, zeer scherpe aanbiedingen , waarbij KE openlijk aangaf dat het "buitenlandse"modellen waren. Mijn canon compact werd door KE met spaanse handleiding geleverd, en doet het nog steeds goed.
Verder niets,geen enkele opening, bijvoorbeeld inruil, lagere prijs als je een komplete uitrusting koopt of iets dergelijks. Na zo'n mailtje ga je niet uit de Randstaf 300 km rijden.
Dat het zuur is voor de normale winkels dat de prijzen in binnen- en buitenland door internet vergelijkbaar zijn is voor hun jammer. Maar dan moeten ze maar door vakkennis hun hogere prijs waarmaken. Bij de doorsneefotozaak weet de klant vaak meer dan de verkoper. Overigens Konijnenburg en KE hebben jaren hetzelfde gedaan, zeer scherpe aanbiedingen , waarbij KE openlijk aangaf dat het "buitenlandse"modellen waren. Mijn canon compact werd door KE met spaanse handleiding geleverd, en doet het nog steeds goed.
Die gasten krijgen dit soort vragen 1000x per dag. Wees reëel en verwacht niet dat ze uitgebreid de tijd gaan nemen om dergelijke vragen uitgebreid te beantwoorden. Het is namelijk heel simpel: prijskopers zijn heel vluchtig. Als ze uitgebreid de tijd voor je gaan nemen en je een heel verhaal ophangen en je koopt toch niet (wat 9 van de 10 doen) hebben ze gewoon wéér wat marge weggekiept (tijd=geld). Ik kan me dus levendig voorstellen dat ze liever tijd besteden aan serieuze klanten. Dat ze daarmee soms een serieuze klant afschrikken nemen ze op de koop toe. Je hebt best kan dat als je in de winkel staat en je 'boodschappenlijstje' neerlegt en zegt dat je het leuk zou vinden als dat voor een schappelijk prijsje jouw eigendom wordt, dat er best wat aan die totaalprijs gedaan kan worden. Ik heb dat zelf met een DVD speler gehad, die na confrontatie met een internetprijs in één keer €300 goedkoper werd. Maar via email onderhandelen doet men gewoon niet.Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 11:20:
Onze prijs staat vast en wij vergelijken ons zeker niet met Redcoon die u buitenlandse camera's levert.Dit was het antwoord uit Overijssel
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Verwijderd
ik ben echt van plan om een kamera met de nodige toebehoren (2 lenzen, grip, flitser) te kopen. Ik had al afspraak met een collega die ook wat aanvulling wilde op zijn 350d. Maar meer dan 300 euro meer, dat is me te veel.
Overigens, hoe interessanter de prijs, hoe minder mensen uiteindelijk afhaken, dus kopen. Zou u op de bonnefooi 300 km gaan rijden om in de winkel te hopen dat het goed komt met de prijs?
Overigens, hoe interessanter de prijs, hoe minder mensen uiteindelijk afhaken, dus kopen. Zou u op de bonnefooi 300 km gaan rijden om in de winkel te hopen dat het goed komt met de prijs?
Verwijderd
Wat wellicht nog een ideetje is, is om de zaak te bellen en een vaste verkoper te spreken. Leg hem uit wat je wilt en dat je de camera bij hun wilt kopen, maar dat je het prijsverschil te groot vindt. Vraag naar de naam van de verkoper en kom bij hem terug.
Wat betreft de positie van normale winkels tav internetshops. Ten eerste merk ik in de winkel dat veel internetbedrijven niks toevoegen op het gebied van after-sales. Mensen blijven zitten met vragen over een product of over de werking ervan. Daarnaast beklagen zij zich massaal over de taal van de meegeleverde handleiding en vinden het dan vreemd dat ik er 30 euro voor in rekening moet brengen (dan worden ze zelfs kwaad op mij....). Ten tweede biedt een winkel altijd iets wat een internetshop niet kan bieden namelijk feeling met het product. Een winkel als MM biedt dat in de meest extreme vorm; alle producten kunnen zonder verkoper betast en bevoelt worden. Ik wil niet eens weten hoeveel mensen van een dergelijk type service gebruik maken zonder daar vervolgens voor te betalen. Tot slot vind ik de consument van dit moment ook extreem dom door alleen naar de hoogste notering in de PW te kijken, maar om dat helemaal te onderbouwen zou een paar pagina's met tekst kosten... Kortweg komt het erop neer dat een consument service wegbezuinigd.
Wat betreft de positie van normale winkels tav internetshops. Ten eerste merk ik in de winkel dat veel internetbedrijven niks toevoegen op het gebied van after-sales. Mensen blijven zitten met vragen over een product of over de werking ervan. Daarnaast beklagen zij zich massaal over de taal van de meegeleverde handleiding en vinden het dan vreemd dat ik er 30 euro voor in rekening moet brengen (dan worden ze zelfs kwaad op mij....). Ten tweede biedt een winkel altijd iets wat een internetshop niet kan bieden namelijk feeling met het product. Een winkel als MM biedt dat in de meest extreme vorm; alle producten kunnen zonder verkoper betast en bevoelt worden. Ik wil niet eens weten hoeveel mensen van een dergelijk type service gebruik maken zonder daar vervolgens voor te betalen. Tot slot vind ik de consument van dit moment ook extreem dom door alleen naar de hoogste notering in de PW te kijken, maar om dat helemaal te onderbouwen zou een paar pagina's met tekst kosten... Kortweg komt het erop neer dat een consument service wegbezuinigd.
Nee, maar er zijn meer winkels. Dat iemand bovenaan de PW staat wil niet zeggen dat de anderen allemaal duurder zijn. Het voorbeeld dat ik aanhaalde met die DVD speler was een klein (onafhankelijk) winkeltje. Ketens kunnen vaak weinig doen met prijzen, hooguit iets erbij kado geven oid. Zij zitten vast aan de prijzen van het concern. Gewoon bij een fotozaak in de buurt proberen. Als je serieus laat zien dat je echt van plan bent om een hele set te kopen, zullen ze best wel bereid zijn om iets in te leveren.Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 14:44:
Zou u op de bonnefooi 300 km gaan rijden om in de winkel te hopen dat het goed komt met de prijs?
Ik ben overigens van mening dat wij (consumenten) onszelf uiteindelijk een beetje in de voet schieten met die pricewatch. Buiten de tenten die de kluit belazeren met valse entries om bezoekers te trekken, is er nóg een vervelend bij-effect: de loyale klant verdwijnt langzamerhand. Waar vroegâh de winkelier je nog probeerde te lijmen met lage prijzen, heeft dat nu vrij weinig zin meer. De waan van de dag (lees: de pricewatch) regeert. Dus voordat je naar de winkel gaat, kijk je in de pricewatch waar het het goedkoopste is. Winkeliers weten dat, dus waarom zouden ze nog extra moeite voor een klant doen? Lage prijzen is op die manier het enige dat telt. Dus doen ze dat en niet meer.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, zowel aan consumenten als een ondernemerskant. Maar het gros van de (internet)shoppers 'leeft' haast naar de pricewatch.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Als je 1000x per dag dezelfde vraag krijgt, kan je ook wel een aardige mailtemplate maken.mphilipp schreef op maandag 03 april 2006 @ 12:36:
[...]
Die gasten krijgen dit soort vragen 1000x per dag. Wees reëel en verwacht niet dat ze uitgebreid de tijd gaan nemen om dergelijke vragen uitgebreid te beantwoorden.
Maar goed dit gaat eigenlijk allemaal niet over de 30D...
{signature}
Verwijderd
Heb er vandaag een bestelt bij Keuzekamp in zwolle
Was wel iets meer geld kwijt ( niet veel ).
Maar ik kom al jaren bij deze zaak in zwolle
goede INFO en lekker dicht bij.
Nu maar hopen dat hij snel binnen komt.
p.s Ik was op de totaale prijs cam - lens enz enz iets meer kwijt.
Was wel iets meer geld kwijt ( niet veel ).
Maar ik kom al jaren bij deze zaak in zwolle
goede INFO en lekker dicht bij.
Nu maar hopen dat hij snel binnen komt.
p.s Ik was op de totaale prijs cam - lens enz enz iets meer kwijt.
Maar er zijn ook gewoon mensen (ik o.a.) die geen gratis slappe koffie en een betweterige (of niet wetende) verkoper tegenover zich willen hebben. Als je iets koopt van €1000+ weet je toch wel waar je mee bezig bent? Het liefst heb ik dat ze het binnen 1 dag aan de deur komen brengen voor de laagst mogelijke prijs met een acceptgiro'tje erbij. Da's pas serviceVerwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:10:
[...]Mensen blijven zitten met vragen over een product of over de werking ervan. Daarnaast beklagen zij zich massaal over de taal van de meegeleverde handleiding en vinden het dan vreemd dat ik er 30 euro voor in rekening moet brengen (dan worden ze zelfs kwaad op mij....). Ten tweede biedt een winkel altijd iets wat een internetshop niet kan bieden namelijk feeling met het product. Een winkel als MM biedt dat in de meest extreme vorm; alle producten kunnen zonder verkoper betast en bevoelt worden.[...]
[ Voor 5% gewijzigd door man-o-script op 03-04-2006 19:22 ]
//
Verwijderd
Service is een heel breed begrip. Je hebt service waarbij onkundige verkopers leuke praatjes houden en service waar beroepsmensen met kennis van zaken je specifieke vragen beantwoorden.
Zo was ik laatst by Dynabyte in Assen om eens wat verschillende digitale SLR's in m'n handen te houden aangezien ik binnen een paar maanden ga overstappen. Ik ben een oude Leica R4 gewend dus de enige overeenkomsten zijn de zoeker, het feit dat je lenzen kan wisselen, sluitertijd/diafragma handmatig doen en klappende spiegels. Ik heb dus geen ervaring met autofocus, zoomlenzen, witbalans, ISO instellen, onboard flitsers, nieuwe meetsystemen, drive mode, ..., etc. Meneer de verkoper, volgens een andere verkoper de, ik citeer, "camera man", begint mij een leuk verhaal te vertellen dat de 1005 lichtmeetsensorpixels van de D70 zorgen voor rijkere kleuren
Op een gegeven moment vroeg meneer of ik van plan was een camera bij hem ging kopen of dat ik hem op internet ging kopen. Ik was eerlijk en ik zei dat daar nog niet uit was. Meneer kijkt mij schuin aan en werkt mij snel weg. Uiterst onfatsoenlijk, het is zijn werk om mij te helpen, of ik nou wat koop of niet. Zulk soort praatjes vallen dus óók onder service.
Toegegeven, Dynabyte is een consumentenwinkel op A-lokaties; ze hebben de 30D daar niet eens (doe noemde hij "professioneel" trouwens). Maar zeg niet te snel dat je ook betaalt voor service.
Zo was ik laatst by Dynabyte in Assen om eens wat verschillende digitale SLR's in m'n handen te houden aangezien ik binnen een paar maanden ga overstappen. Ik ben een oude Leica R4 gewend dus de enige overeenkomsten zijn de zoeker, het feit dat je lenzen kan wisselen, sluitertijd/diafragma handmatig doen en klappende spiegels. Ik heb dus geen ervaring met autofocus, zoomlenzen, witbalans, ISO instellen, onboard flitsers, nieuwe meetsystemen, drive mode, ..., etc. Meneer de verkoper, volgens een andere verkoper de, ik citeer, "camera man", begint mij een leuk verhaal te vertellen dat de 1005 lichtmeetsensorpixels van de D70 zorgen voor rijkere kleuren

Toegegeven, Dynabyte is een consumentenwinkel op A-lokaties; ze hebben de 30D daar niet eens (doe noemde hij "professioneel" trouwens). Maar zeg niet te snel dat je ook betaalt voor service.
Wat een onzin. Sorry dat ik het zeg, maar dat heet detailhandel. Oftewel: je staat in een winkel! Zijn werk daar heeft de officiële benaming van verkoopsadviseur. Dus niet alleen 'adviseur'. Het is dus zijn werk om a) jou een goed advies te geven, zodat b) jij een goede koop zal doen en tevreden de winkel uit zal stappen. Als punt b er niet is, dan maak je eigenlijk misbruik van punt a.Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 19:59:
Op een gegeven moment vroeg meneer of ik van plan was een camera bij hem ging kopen of dat ik hem op internet ging kopen. Ik was eerlijk en ik zei dat daar nog niet uit was. Meneer kijkt mij schuin aan en werkt mij snel weg. Uiterst onfatsoenlijk, het is zijn werk om mij te helpen, of ik nou wat koop of niet. Zulk soort praatjes vallen dus óók onder service.
Het is erg onredelijk om er vanuit te gaan dat zo'n winkel als een soort gratis helpdesk of algemene informatiebalie functioneert. Ik kan goed begrijpen dat een verkoopsadviseur liever iets anders gaat doen als blijkt dat de klant die hij helpt toch nog de spullen bij de concurrent zal halen. Zo kan hij/zij een andere klant helpen die wél van plan is gebruik te maken van zijn service en dus iets te kopen, of hij/zij kan zich natuurlijk bezighouden met overige winkelzaken.
Wil je pure informatie, volg dan een workshop van Nikon/Canon. Daar werken namelijk wel mensen die er puur voor zijn om informatie te geven.
Negerzoen zei dat 'hij er nog niet uit was'. Ipv bot afkappen, bang omdat de klant misschien dus toch gaat internetshoppen, kan je ook gewoon alles uit de kast trekken om die klant wél binnen te halen. Als een verkoper zegt 'jij gaat vast toch naar een stomme internetwinkel!' is dat gewoon een self-fulfilling prophecy.
Tja, soms zal die persoon als nog weglopen en soms haal je hem dan wel binnen. Such is life.
Tja, soms zal die persoon als nog weglopen en soms haal je hem dan wel binnen. Such is life.
[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 03-04-2006 23:10 ]
{signature}
Verwijderd
@gium: Dan begrijp je me verkeerd. Je redenatie gaat volledig op als die verkoper had geweten dat ik voor de informatie kwam maar sowieso nooit iets bij hem ging kopen. Dit was echter, zoals ik schreef, niet het geval. Ik blijf erbij dat verkopers in het algemeen er zijn om je informatie verschaffen. Vervolgens is het voor hem of haar afwachten of je dan overgaat tot een aankoop. Dat kun je niet omdraaien door te stellen dat de inzet van de verkoper afhangt van of je wel of niet iets wilt kopen. Dat is mijn mening.
Jongens, het is wel erg lastig om deze discussie nog direct in verband te brengen met een topic over de 30D, aangezien de genoemde punten ook op kunnen gaan voor het kopen van een Nikon D200, een videokaart of een dvd-box. Als mensen behoefte hebben om de discussie over winkelverkoop versus internetverkoop voort te zetten, dan kan dat beter in een eigen topic, zodat dit topic weer over de 30D kan gaan.
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.
En de review van dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/
djengizz schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 11:16:
En de review van dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/
Dit pakt ie direct van de D200No user memories

"They have it, why can't we have it???"
Maar niet onverwacht, 20D was al een prima cam, dus deze 30D kon alleen maar beter worden
Verwijderd
Het is toch wonderlijk dat er tussen de "buitenlandse"en nederlandse versie meer dan 300 euro zit. dat komt bij andere modellen, naar ik weet niet voor. En het kan ook niet zijn dat 2 de hands restpostjes gedumpt worden. Ergens op de wereld zijn ze dus veel goedkoper.
Verwijderd
In Duitsland zijn ze ook stukken goedkoper. Het hangt maar net van de leverancier af. Maarja, is prijs zó belangrijk? Vergeet niet dat die € 1499 de adviesprijs is van Canon. Winkels hanteren deze louter om van hun 20D's af te komen. De een doet daar nou eenmaal langer over dan de ander.
Die review ziet er heel goed uit. Het zijn veel feiten objectief gebracht met duidelijke illustraties.
Die review ziet er heel goed uit. Het zijn veel feiten objectief gebracht met duidelijke illustraties.
Dit gaat dus niet altijd op. Vorig weekend heb ik een Canon 30d besteld bij camera.nl voor €1158,- en dit betreft (tot mijn verbazing) een Nederlands model van de camera. Dus voor mensen die een Nederlandse handleiding zoeken en niet veel meer willen/kunnen betalen weten waar ze moeten wezen.Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 15:43:
Het is toch wonderlijk dat er tussen de "buitenlandse"en nederlandse versie meer dan 300 euro zit. dat komt bij andere modellen, naar ik weet niet voor. En het kan ook niet zijn dat 2 de hands restpostjes gedumpt worden. Ergens op de wereld zijn ze dus veel goedkoper.
p.s. Voor lenzen ben ik toch echt nog wel vaste klant bij Konijn, alleen die prijs die hij momenteel vraagt voor de 30d is mij wat te gortig (en vele met mij).
Verwijderd
Bedankt voor de goede tip. Het is wel jammer voor broer en KE dat ze zo gevangen zitten bij Canon
Ik kreeg vandaag mijn 30D binnen, een weekje of twee geleden aangeschaft bij Corné (1199 euro). Toen stond er nog niets van dat het een buitenlands model zou zijn (ik heb een Duitse handleiding) wat imho een kleine tegenvaller is, maar ook wel verklaarbaar gezien de lage prijs.
Verder geen klachten, het grote scherm in vergelijking met de 20D van mijn vrouw is echt een groot voordeel, verder is de spotmetering natuurlijk wel fijn. Voor het overige merk ik (nog) geen verschillen.
Verder geen klachten, het grote scherm in vergelijking met de 20D van mijn vrouw is echt een groot voordeel, verder is de spotmetering natuurlijk wel fijn. Voor het overige merk ik (nog) geen verschillen.
Ik krijg mijn 30D (+grip) morgen binnen, ook van Corné. Beetje sneaky dat er nu ineens op de website staat dat het om een Duitse versie gaat. Die van mij zal ook wel een Duitse handleiding hebben, op zich jammer maar voor de rest kan ik er niet wakker van liggen (engelse handleiding is van de canon website te downloaden).
Ik ben zeer benieuwd
Ik ben zeer benieuwd
Verwijderd
Vreemd dat Corne Duitse camera's uitlevert. De NL versie is namelijk supergoed leverbaar. Heeft iemand ervaringen met de aanschaf van eerdere camera's bij Corne? Is dit altijd Duits?
Verwijderd
Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat het lagere kosten oplevert (gezien de Duitse prijzen van camspullen) terwijl de garantie wel gewoon geldt, het is immers Europese import.
Enige nadeel is wel de Duitse handleiding, maar ach, de Engelse en de andere talen vallen met een beetje zoekwerk ook wel te vinden. Sterker nog, Canon biedt het tegenwoordig zelf al aan
Enige nadeel is wel de Duitse handleiding, maar ach, de Engelse en de andere talen vallen met een beetje zoekwerk ook wel te vinden. Sterker nog, Canon biedt het tegenwoordig zelf al aan
Titel veranderd van "Canon EOS 30D dSLR intro" naar "Het grote Canon EOS 30D DSLR topic" aangezien hij al op de markt is
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Daniel schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:53:
Ik kreeg vandaag mijn 30D binnen, een weekje of twee geleden aangeschaft bij Corné (1199 euro).
offtopic:
Weet iemand wat er gebeurt als UPS voor je deur staat en er niemand thuis is? Nog een 2e aanbieding?
Of moet je het dan net als bij TPG post, het halen op "(post)kantoor" van UPS?
Weet iemand wat er gebeurt als UPS voor je deur staat en er niemand thuis is? Nog een 2e aanbieding?
Volgens mij laten ze een briefje achter met een nummer zodat je kan bellen voor een afspraak.Karlok[JY-616] schreef op donderdag 06 april 2006 @ 22:05:
[...]
offtopic:
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Uit de Afleverpogingen - FAQ van UPS.Toen UPS een zending probeerde af te leveren, was ik niet thuis. Er is een UPS InfoNotice achtergelaten. Probeert UPS nogmaals de zending af te leveren?
Ja. UPS probeert drie keer de zending af te leveren (niet op zaterdagen en zon- en feestdagen).
Ik heb de 30D nu ook sinds donderdag binnen. Wat een genot om met dat ding te fotograferen, het is bijna een hele nieuwe evaring. Voor mij duidelijk een vooruitgang op de 300D, alleen wel even wenen aan het grote instel-wiel die niet op de 300D zit.
Wat jammer is is dat er op mijn verpakking geen sticker zat voor de 512mb aktie van Canon
Wat jammer is is dat er op mijn verpakking geen sticker zat voor de 512mb aktie van Canon
Je kunt het beste gewoon even bellen met canon, als je het zo uitlegd en eventueel met de aankoopbon kan zien dat je hem in die periode gekocht hebt, dan weet ik wel zeker dat jij alsnog zo'n code krijgt !
Inderdaad gewoon bellen met Canon, ik had het met mijn 20D ook en kreeg alsnog een kaartje opgestuurd
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
top heb inderdaad een promotiecode gekregen door even te bellen
Ik ga dit topic ook maar es volgen. Gebruik al jaren Canon, maar dan de 'analoge' spullen; hopelijk kan de 30D enigszins aan mijn kwaliteitsverwachtingen voldoen....ik weet dat digi SLR's hard vooruit zijn gegaan de laatste jaren en verwacht dan ook een product voor fotografen, geen 'computer onderdeel'.
De D200 die ik van het weekend in m'n handen had, voldeed hieraan: voldoende groot, goed afgewerkt (gesealde knoppen), makkelijk te bedienen, etc. I.v.m. gebruik Canon lenzen ga ik in ieder geval voor Canon dus hopelijk wordt ik niet teleurgesteld, nog wel ff sparen
Wie weet, als het me bevalt ga ik misschien wel weer opdrachten doen, wat ik in het verleden heb gedaan!
De D200 die ik van het weekend in m'n handen had, voldeed hieraan: voldoende groot, goed afgewerkt (gesealde knoppen), makkelijk te bedienen, etc. I.v.m. gebruik Canon lenzen ga ik in ieder geval voor Canon dus hopelijk wordt ik niet teleurgesteld, nog wel ff sparen
Wie weet, als het me bevalt ga ik misschien wel weer opdrachten doen, wat ik in het verleden heb gedaan!
Leuke plaatjes. Alleen niet zulke verassende conclusies:
- de 5D en 30D presteren beter op de hogere ISO waardes dan een D200.
- De 5D heeft een kleinere scherptediepte bij een gelijke brandpuntsafstand+diafragma dan een D200 of 30D.
- de 5D en 30D presteren beter op de hogere ISO waardes dan een D200.
- De 5D heeft een kleinere scherptediepte bij een gelijke brandpuntsafstand+diafragma dan een D200 of 30D.
Verwijderd
Nou, ik vind de D200 gewoon rampzalig slecht presteren op de hogere iso's (800 gaat nog net, maar daarboven is het crap). De 30D komt een heel eind in de buurt van de netegoede iso-performance van de 5D, maar wat ik niet snap is dat de platen van de 30D hier onscherper zijn dan de 5D, maar ik weet niet of de crops uit de borders komen. Anders zou het oplossend vermogen een deel van het verschil kunnen verklaren, maar dit vind ik vrij extreem?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 00:51 ]
De testfoto's van de Duvel flesjes zijn leuk, maar het zou eerlijker zijn als beide lenzen meer een 'sweetspot' gebruiken van bijv. 5,6 of 8. Dan weet je iig dat beide lenzen optimaal presteren.
Verwijderd
Een 30D internatinaal model bestelt, en ik kreeg een Nederlandse, met Nederlandse gebruiksaanwijzing en actiesticker. Volgens de verkoper kwamen de internationale modellen ook gewoon bij Canon Nedrland vandaan.
Wat een beest van een toestel. Je hebt duidelijk wat in handen. Niet van dat lichtgewicht gepruts, nee gewoon iets goeds. Ook de gebruiksaanwijzing is goed, beter dan die van mijn canon A 80. Voor het groothoek werk een 12-24 Tokina erbij gekocht, past prima bij het kwaliteitsgevoel. Alleen voor het telewerk is moeilijk iets goeds en betaalbaar te vinden. 70 -300 is te extreem, 55-200 werd zwaar afgeraden vanwege kwaliteit.
Wat een beest van een toestel. Je hebt duidelijk wat in handen. Niet van dat lichtgewicht gepruts, nee gewoon iets goeds. Ook de gebruiksaanwijzing is goed, beter dan die van mijn canon A 80. Voor het groothoek werk een 12-24 Tokina erbij gekocht, past prima bij het kwaliteitsgevoel. Alleen voor het telewerk is moeilijk iets goeds en betaalbaar te vinden. 70 -300 is te extreem, 55-200 werd zwaar afgeraden vanwege kwaliteit.
De plaatjes uit de D200 zien er beduidend slechter uit dan andere ISO800+ shots die ik heb gezien op o.a. DPReview. Offtopic in dit topic, maar volgens mij kan de D200 beter presteren.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Let wel dat dit zonder nabewerking is.Arfman schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:21:
De plaatjes uit de D200 zien er beduidend slechter uit dan andere ISO800+ shots die ik heb gezien op o.a. DPReview. Offtopic in dit topic, maar volgens mij kan de D200 beter presteren.
Vandaag 512MB kaartje ontvangen van canon.
Het volgende staat in de brief:
Het volgende staat in de brief:
Eurhhh... en de EOS30D dan?Wij danken u voor de aankoop van de EOS350D, EOS20D, of EOS5D en om u te registreren voor de Canon Image Gateway.
hoe vaak brengt Adobe eigenlijk camera raw updates uit? kwam er vandaag achter dat de 30D nog niet ondersteund wordt. De 5D en de 20Da wel sinds de laatse versie en die camera's zijn alweer meer dan een half jaar oud geloof ik, heb er geen zin in om nog 4-5 maanden te wachten op ondersteuning. Photoshop werkt voor mij nog het fijnst voor het nabewerken van foto's, die canon software ken ik helemaal niet en dan moet ik dat ook nog een keer leren...
This too shall pass