[17" TFT] De Ultieme TFT - Deel 4

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 6.240 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Isaja schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:02:
Nu is dus het grote voordeel van de benq de prijs: zo'n 230 euro. Alleen is dit zonder pixelgarantie, die dus ook al snel weer 40euro kost, en dan kom je alsnog ( in de webshops dan) uit op zo'n 270euro.. En voor 275 koop je ook al de 730bf bij de mediamarkt.
Ongeveer om deze reden heb ik gekozen voor de Philips 170B. Philips levert dit scherm met een 100% pixel garantie.

Het scherm heb ik zojuist binnen gekregen voor ongeveer 280 euro. Vind het er goed uitzien en het werkt meteen prima. Geen dode (sub)pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een TFT scherm en loop nu al een aantal dagen te zoeken naar een scherm. Al vele topics doorgestruind, facs en revieuws gelezen, maar kan er niet uitkomen.

Las over de Samsung 730 bf en 740bf. Maar het het liefste een zwart scherm.
Heb ook al Acer's gezien: AL1722hs, AL1732m, AL1751AS.
Sony: HX75
En las nu ook hier over een nieuwe LG: L1732P

Het moet een scherm zijn die mooie kleuren weergeeft. Supersnel voor games hoeft niet perse. Ik heb gehoord dat je vooral moet letten op hoe zwart een scherm kan. Dit zou betekenen dat hoe hoger het contrast hoe beter dat is en hoe beter de kleuren zijn.

Als we echt voor het design gaan dan steken de Sony en de ACer er toch bovenuit.

Natuurlijk zal niemand mij kunnen zeggen welke van de merken kwalitatief de beste schermen leverd aangezien dat ook een persoonlijke kwestie is.

Toch zou ik van de tweakers hier graag willen horen wat mij geadviseerd wordt en wat helemaal NIET. :) Mijn budget ligt ongeveer bij 250 - 265. De Sony steekt daar al wel weer bovenuit. Maar als dat echt een knaller zou zijn is dat natuurlijk altijd het overwegen waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:06
ik zit ook een beetje met dit probleem, ik wil graag een nieuwe TFT (of eigenlijk een tweede) naast mijn syncmaster 171T. Wat me opvalt is dat er eigenlijk geen snelle 8bit monitoren zijn?

Ik bedoel niet snel als in 2ms maar meer beneden de 20ms. Ik wilde eigenlijk voor de 770P gaan (nota bene door samsung als 'Profesional' aangeprezen), maar ik begrijp van Iwes dat dit scherm dus helemaal niet zo goed is in het kleur bereik?

Nu is er natuurlijk de Eizo L568 maar die lijkt mij te traag om films te kijken? 25ms is het scherm dat ik nu heb ook, maar een beetje donkere film scene veegt over het hele scherm heen.
Ik kan helaas ook niet echt vinden of er nu vooruitgang zit in de 17" markt, er wordt al tijden gemeld dat de OLED of LED schermen komen, maar na de afgelopen CEBIT blijkt dat dat allemaal wel mee valt?

Overigens wordt de 770P zo nu en dan gewoon als 16,7 miljoen kleuren scherm aangeprezen ook prettig voor de argeloze koper, een duur scherm maar helaas zonder de kwaliteit die je er van verwacht voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:35
De 770P heeft een best goede kleurweergave, alleen gebruikt ie dithering om op 16 miljoen kleuren te komen...
De 770P is trouwens niet de enige waarbij onterecht wordt aangegeven dat ie 24 bits kleuren weergeeft, ook veel andere MVA's blijken tegenwoordig maar 18bits+dithering te zijn, en je moet al een redelijk proffessionele monitor hebben als je 24 bits wilt.

Als je echt 24 bits wilt, een reactietijd onder de 12ms, en geld genoeg hebt, dan lijkt de Eizo L578(let op: die is anders dan de L568) me de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
De MM heeft deze 2 monitoren in de aanbieding.

Phillips

170 C6 17 inch 239,-
190 C6 19 inch 289,-

Beide 8 ms

Zijn dat geschikte alround monitoren?
Veelal, gewoon PC werk, beetje photoshop en 50 % gamen.

Ik vindt het design wel aardig en Phillips heeft een goede pixel garantie.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-09 13:19
Heb ze ook overwogen toen ik aan het rondkijken was. Vond de beeldkwaliteit wel mooi, design van de monitoren is ook netjes. Heb er niet veel over gelezen toen omdat ik erg fan was (en ben) van de samsung 730BF maar volgens mij zijn t goeie monitoren.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
ja de L568 das waar, nu nog de boxen er af en ik ben blij :).
Ik vind het wel vreemd dat de kleur kwaliteit naar achter gaat bij nieuwe schermen? waarom is er plotseling alleen nog oog voor de verversing snelheid en het contrast?
Of vergis ik me nu en is 18bits+dithering niet per definitie slechter als 24bit?
Op mijn 171T is in ieder geval wel degelijk dithering te zien, maar ja dat is dan ook een bejaard scherm. Overigens staat daar in de specificaties dat het 16.7 (true) collours heeft.

Wat dat aangaat ga ik er vanuit dat er wel degelijk vooruitgang is geweest in de kleurweergave?
Kortom moet ik me blind staren op 24 bit schermen of is de dithering van voldoende niveau dat je dat niet meer (zo goed) ziet?

[ Voor 2% gewijzigd door breadje op 07-04-2006 17:24 . Reden: spelvouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
B-Buster schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 17:05:
Heb ze ook overwogen toen ik aan het rondkijken was. Vond de beeldkwaliteit wel mooi, design van de monitoren is ook netjes. Heb er niet veel over gelezen toen omdat ik erg fan was (en ben) van de samsung 730BF maar volgens mij zijn t goeie monitoren.
Zijn ze enigsinds vergelijkbaar met de 730BF?
Of is de BF toch stukken beter?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-09 13:19
Ik heb ze naast elkaar zien staan in de winkel (tip overigens, ga vooral ergens kijken waar je wat van die dingen naast mekaar hebt staan). Ik vond de samsung een mooier contrast hebben, wat mooiere kleuren. De philips was zeker niet slecht overigens, heel mooi beeld ook. Ik ben uiteindelijk voor de samsung gegaan omdat die een 4ms reactietijd had wat voor mij als regelmatige gamer wel aantrekkelijker was dan de 8ms.

Ik zou de BF in ieder geval niet stukken beter noemen, de philips is meer een allround scherm terwijl de 730bf wat meer eenn gamersscherm is denk ik.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ok bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
kwhuisman schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 16:54:
De MM heeft deze 2 monitoren in de aanbieding.

Phillips

170 C6 17 inch 239,-
190 C6 19 inch 289,-

Beide 8 ms

Zijn dat geschikte alround monitoren?
Veelal, gewoon PC werk, beetje photoshop en 50 % gamen.

Ik vindt het design wel aardig en Phillips heeft een goede pixel garantie.
Die vallen in de categorie 'game monitoren'.
Als je trouwens gebruik wilt maken van de 0-dode-pixel-garantie van Philips, dan moet je een iets duurder model nemen zoals de 170B6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
breadje schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 17:19:
ja de L568 das waar, nu nog de boxen er af en ik ben blij :).
Ik vind het wel vreemd dat de kleur kwaliteit naar achter gaat bij nieuwe schermen? waarom is er plotseling alleen nog oog voor de verversing snelheid en het contrast?
Of vergis ik me nu en is 18bits+dithering niet per definitie slechter als 24bit?
Op mijn 171T is in ieder geval wel degelijk dithering te zien, maar ja dat is dan ook een bejaard scherm. Overigens staat daar in de specificaties dat het 16.7 (true) collours heeft.
Eerlijk gezegd weet ik niet zo zeker of er wel een achteruitgang is geweest.
Bij MVA's en PVA's werd vroeger altijd geadverteerd met 24 bits kleuren, en hetwerd ook altijd algemeen aangenomen dat MVA's en PVA's 24 bits waren.
Kortgeleden bleek dus dat de meeste MVA's en PVA's 18bits+dithering zijn...
Maar mischien gold dat ook al voor de MVA's en PVA's van vroeger, dus mischien is er helemaal geen achteruitgang...
Hier kan je trouwens zien hoe dithering er ongeveer uit komt te zien(op de 970P).
breadje schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 17:19:
Wat dat aangaat ga ik er vanuit dat er wel degelijk vooruitgang is geweest in de kleurweergave?
Kortom moet ik me blind staren op 24 bit schermen of is de dithering van voldoende niveau dat je dat niet meer (zo goed) ziet?
dithering of niet is niet het enige wat telt voor de kleurweergave.
Een 24 bits scherm kan bijvoorbeeld een slechtere kleurweergave hebben dan een 18 bits scherm omdat de kleuren er te blauw uitien, terwijl de kleuren er bij de 18 bits wel goed uit kunnen zien.
Wat de kleurkwaliteit op zich betreft is de 770P waarschijnlijk ongeveer even goed als de Eizo, dus het enige nadeel van de Samsung is dat de kleurverlopen net iets minder vloeiend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
ah dank voor die site, zeker interessant.
Wat jammer is dat mijn huidige monitor niet donker genoeg is om dithering in de donkere kleuren te zien :+ (t/m 14 in zijn voorbeeld tif is gewoon zwart), maar bij de lichtere kleuren zie ik precies waar ik me zo aan erger met mijn huidige monitor.
Ik ga denk ik eens naar de media markt om de 770P te bekijken in real life. Ik heb in verschillende winkels wel de niet-p samsung varianten gezien en op zich vond ik daar de kleuren van samsung prettiger dan die van Acer. van de Philips monitoren was ik niet echt onder de indruk eerlijk gezegd. Ook de Acer met dat glimmende scherm gezien. Ziet er prachtig uit omdat de kleuren er een stuk beter afkomen, alleen is zelfs mijn CRT niet zo schitterend. Kortom die Acer lijkt me niet zo handig voor mij omdat er licht in mijn kamer valt.

Eens kijken of ik een verkoper zo ver kan krijgen een paar testplaatjes kan laten vertonen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFT met zulke Xbrite coatings of glossy platen lijken vaak fantastisch in de winkel etalage.

Bedenk echter dat je d'r mogelijk uren mee moet werken, jarenlang. Ik zou zo'n sterk reflecterend
scherm echter storend vinden. Zeker met een bureau lampje 's ochtends of 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar de juiste 17"TFT. Ik speel af en toe een spelletje, ben zeker geen diehard daarin dus wil best wel een beetje ghosting accepteren zolang het mijn speelplezier niet vergalt. Ik kijk regelmatig films/tv series op mijn computer dus het is belangrijk dat daar geen rare (en storende) artefacten te zien zijn of dat er veel blacklight leakage is. Ik werk niet vaak met grafische applicaties maar kan een goede kleurgave natuurlijk wel waarderen :)

De Samsung 770P komt niet zo goed uit de verf bij films dus die valt voor mij af. Ik kwam zelf uit bij de Fujitsu Siemens P17-2. Enige nadeel vind ik wel zijn prijs, zeker aan de hoge kant. Ik zag eerder in dit topic dat iemand het had over slechte reviews van de P17-2 maar deze kan ik niet vinden. Kan iemand mij daarnaar toe linken? Ging over een slechte overdrive ofzo. Trouwens, in de openingspost staat bij de P17-2 een contrast van 1000:1 maar in de productdetails staat 1500:1 (vanaf maart 2006). Het is nu april dus misschien kan dat gewijzigd worden?

Heeft iemand nog tips voor andere monitoren die passen bij mijn eisen? Het liefst goedkopere dan de P17-2, je bent een Nederlander of je bent het niet he }:O Of als er iets mis is met de P17-2 wat ik moet weten dan hoor ik het ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met de 17" Dell Ultrasharp 1707FP (8ms)?
Afbeeldingslocatie: http://accessories.euro.dell.com/sna/images/products/200-37319.jpg
Specificaties

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat te denken.. ik overweeg de P17-2 maar ik heb eigenlijk geen behoefte aan een hele goed kleurweergave aangezien ik geen grafisch werk doe. Dus eigenlijk zou ik dan al dat extra geld betalen voor wat grotere kijkhoeken :/ Niet zo slim. Dus ik zit nu te kijken naar de Iiyama X436S-S. Wat ik wél belangrijk vind is dat ik goed films kan kijken op de TFT. Ik vraag me dus af of die P17-2 daar merkbaar veel beter in zal zijn dan de X436S-S. Weet iemand hoe die verhoudingen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Nou vandaag ook maar eentje opgehaald, ging voor de Phillips, maar ik vond het design toch tegen vallen.
Toen viel mijn oog op de Belinea 101725 (prijs 219,-)
Omdat je bij de MM binnen 14 dagen je aankoop toch retour kunt doen, deze maar meegenomen.
Tot nu toe goed tevreden, geen defecte pixels en de ghosting heb ik geen last van.
Maar wat me net opviel was dat de tekst weergave (wit / zwart) niet helemaal lekker is.
Cleartype staat aan maar nog is de zwarte tekst niet helemaal gelijkmatig. Soms zelfs een beetje wazig (vooral in het midden van het scherm) als ik het contrast ook vol open schroef vertoont zwart daar ook meer "paars". Is dit te verhelpen door een instelling of ligt dit aan het scherm?

Hmmm, net alles weer op fabrieksinstellingen gezet en nu is het weg.
Maar even tinkeren nog dan. Laat wel een reviewtje achter over een paar dagen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 09-04-2006 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een algemene vraag. Hierboven ergens poste ik dat ik twijfelde tussen de P17-2 (overdrive MVA) en de X436S (TN). Dus ik moet eigenlijk de keuze tussen MVA en TN maken. Hoe groot is het verschil in de kleurenweergave? Ik weet dat de meeste TN's 6bit zijn en dat er dus eigenlijk maar 260.000 kleuren zijn (zonder dithering). Is dat erg merkbaar? Merk je het duidelijk bij films?

Oh nog een vraagje; sinds maart gebruikt de P17-2 hetzelfde paneel als de 770P. De 770P is echter niet zo goed voor het weergeven van films (twinkling effect). Betekent dit dat de P17-2 dat nu dan ook heeft? Of zit dat meer in de aansturing van het paneel? De reviews van de P17-2 zeggen dat hij zeer goed is voor films maar die reviews zijn allemaal van eind vorig jaar.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:57:
Ik heb een algemene vraag. Hierboven ergens poste ik dat ik twijfelde tussen de P17-2 (overdrive MVA) en de X436S (TN). Dus ik moet eigenlijk de keuze tussen MVA en TN maken. Hoe groot is het verschil in de kleurenweergave? Ik weet dat de meeste TN's 6bit zijn en dat er dus eigenlijk maar 260.000 kleuren zijn (zonder dithering). Is dat erg merkbaar? Merk je het duidelijk bij films?
Het verschil in kleurweergave zit vooral in de donkere kleuren, TN's doen die nog steeds iets te donker.
Verder hebben MVA's en PVA's een grotere kijkhoek, vooral vertikaal.
Dat kan ook een voordeel zijn voor de kleurweergave, want bij sommige TN's zie je al een kleurverloop van boven naar beneden als je dichtbij zit.
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:57:
Oh nog een vraagje; sinds maart gebruikt de P17-2 hetzelfde paneel als de 770P. De 770P is echter niet zo goed voor het weergeven van films (twinkling effect). Betekent dit dat de P17-2 dat nu dan ook heeft? Of zit dat meer in de aansturing van het paneel? De reviews van de P17-2 zeggen dat hij zeer goed is voor films maar die reviews zijn allemaal van eind vorig jaar.
Het 'twinkel effect' wordt veroorzaakt door de te sterke overdrive van de 770P, het zit dus in de aansturing.
De P17-2 zou dus hetzelfde kunnen hebben, maar het is ook mogelijk dat ie het niet heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik zit erg te twijfelen of ik mijn Belinea 101725 in moet ruilen voor een Samsung 730BF.
Ik heb het idee dat zwarte tekst tegen een witte achtergrond niet lekker wordt weergegeven, ik zie soms duidelijk dat zwart bestaat uit meerdere kleuren.
De Belinea heeft geen DVI ingang, de Samsung wel. Ga ik daar veel verschil in scherpte mee krijgen?
(Een DVI kabel heb ik wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
kwhuisman schreef op maandag 10 april 2006 @ 17:31:
Ik zit erg te twijfelen of ik mijn Belinea 101725 in moet ruilen voor een Samsung 730BF.
Ik heb het idee dat zwarte tekst tegen een witte achtergrond niet lekker wordt weergegeven, ik zie soms duidelijk dat zwart bestaat uit meerdere kleuren.
Kan je een foto maken?
kwhuisman schreef op maandag 10 april 2006 @ 17:31:
De Belinea heeft geen DVI ingang, de Samsung wel. Ga ik daar veel verschil in scherpte mee krijgen?
(Een DVI kabel heb ik wel)
De Samsung zal iets scherper beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Afbeeldingslocatie: http://img376.imageshack.us/img376/8844/dscf38810wo.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img376.imageshack.us/img376/7550/dscf38822qa.th.jpg

Lastig om er foto's van te maken.
Opzich valt het wel mee denk ik, met cleartype aan lijkt het erger.
Maar zonder cleartype vindt ik de letters iets te magertjes.
Maar dit gaat DVI ook niet oplossen volgens mij.

Het scherm ben ik eigelijk verder wel prima te vreden over.
Geen dooie pixels, geen backlight leakage.
Ik kan geen ghosting ontdekken tijdens gamen UT2004 en dat voor 219,-.
Moreg ga ik er nog een paar uur achter zitten en dan beslis ik of ik een andere haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat patroon wat je ziet in de witte achtergrond op de foto's van kwhuisman veroorzaakt door dithering of zijn dat gewoon de individuele pixels en zie je dat op alle TFT's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Het is volgens mij een soort interferentiepatroon wat wordt veroorzaakt door de pixels van de monitor en de pixels van de camera, dus als je met je ogen kijkt dan zal je het waarschijnlijk niet zien.

Dithering hoef je trouwens niet in een wit vlak te verwachten, dithering komt namelijk alleen voor in 3/4 van de grijstinten, en het zal vooral zichtbaar zijn in de donkerdere grijstinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
kwhuisman schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:03:
[afbeelding]

[afbeelding]

Lastig om er foto's van te maken.
Opzich valt het wel mee denk ik, met cleartype aan lijkt het erger.
Maar zonder cleartype vindt ik de letters iets te magertjes.
Maar dit gaat DVI ook niet oplossen volgens mij.
Cleartype zorgt er dan ook voor dat de monitor bij de randen van de letters geen zwarte pixels weergeeft, maar gekleurde(maak voor de grap eens een screenshot met cleartype aan).
Als je dit effect wilt verminderen, maar toch iets zachtere letters wilt, dan kan je cleartype tuner downloaden(google maar op microsoft en powertoys).

Ik hoop alleen voor je dat die groene vlek in het midden van je scherm er alleen op foto's is, en niet in het echt...

[ Voor 8% gewijzigd door n-i-x op 10-04-2006 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Nee die groene vlek is er alleen op de foto's.
Het beeld is eigenlijk gewoon goed te noemen.
En dat zwart niet zwart is kwam/komt waarschijnlijk door Cleartype.
Nu ik cleartype een tijdje uit heb, ben ik gewend aan de dunne tekst, en kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat het een prima scherm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=25397383,noline]Weet iemand misschien wat over de kwaliteit van de LG L1770H. Het ziet er naar uit dat dit een TN paneel is met een contrast van 1600:1.
ik ben ook op zoek naar een mooi 17" incht TFT scherm en was sterk aan het twijfelen tussen de alom geprezen (maar wel met backlight leakage kampende) samsung 730BF en de BenQ FP71GX
deze monitoren zijn beide zeer snel, maar hebben "slechts" een contrast verhouding van ongeveer 600:1

nu kwam ik ergens de monitor devolgende monitor van LG tegen:
LG L1770H
deze monitor is evengoed nog redelijk snel (8ms) maar heeft een contrast verhouding van maarliefst 1600:1 (!!!) en dat voor ongeveer dezelfde prijs als de samsung 730BF bij 4launch !!

heeft iemand ervaring met deze monitor of andere nuttige informatie? want nu bedenk ik me dat ik eigenlijk niet (meer) zo veel games speel, maar wel eens een film kijk op mn computer... en dan is een supersnelle monitor niet beter dan een monitor met een goede contrast ratio...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Ik heb ergens gelezen(heb even geen link meer) dat die 1600:1 de dynamische contrastverhouding is, en dat de contrastverhuiding van het paneel zelf nog steeds rond die 600:1 ligt.
Maar als de monitor nou alleen donkere kleuren hoeft weer te geven dan wworden de pixels niet donkerder gemaakt, maar wordt de backlight automatisch minder fel gezet, zodat het zwart dieper wordt.

Als je zowel lichte dingen als donkere dingen op je scherm weergeeft dan zal er dus geen verschil zijn, maar als je alleen donkere dingen hebt(donkere scènes in een film) dan ga je de voordelen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit op de site van Acer te kijken naar een TFT scherm en nu zie ik het volgende: AL1751AS

Hier staat:
Response rates
Total: 8ms
En bij de AL1751CS
Hier staat:
Response rates
4ms (Grey to Grey) 8ms (on/off)
Wat is dit verschil, ik zie het namelijk ook bij de PVA panels van de Acer's: AL1923
Daar staat:
Response rate
20ms on/off (8ms grey to grey)
In de Topicstart van de 19 inch broertjes staat namelijk:
Ze hebben namelijk allebei een overdrive PVA paneel.
(waar met beide bedoelt wordt: de 1923 en de 1922hs)

Wie kan mij nu vertellen wat het verschil is en hoe snel die AL1923 is, aangezien deze staat aangescreven als een goed beeldscherm (vanwege zn PVA panel). Hij moet namelijk wel ene beetje snel zijn, niet dat ik straks veel last van ghosting krijg. Ik wil namelijk een beeldscherm dat de kleuren erg goed weer geeft, zodat het fijn is om naar te kijken. Het verschil tussen de 19 inch en de 17 inch van deze scheremn zit em dan (afgezonderd vand e grotte) vooral in de contrastratio's (700:1 voor 19" en 500:1 voor 17")

Alvast bedankt voor de reacties ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
20ms normaal en 8ms GtG is redelijk snel, het is zo ongeveer de snelheid van alle allroundmonitoren, en volgens reviews van Behardware zijn de allroundmonitors van 8ms GtG ongeveer even snel als een 8ms normaal TN monitor.
Alleen als je de hele dag bezig bent met gamen en zowat CRT-snelheid wilt dan zou ik naar een snellere op zoek gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op woensdag 12 april 2006 @ 23:02:
20ms normaal en 8ms GtG is redelijk snel, het is zo ongeveer de snelheid van alle allroundmonitoren, en volgens reviews van Behardware zijn de allroundmonitors van 8ms GtG ongeveer even snel als een 8ms normaal TN monitor.
Alleen als je de hele dag bezig bent met gamen en zowat CRT-snelheid wilt dan zou ik naar een snellere op zoek gaan...
Hele dag gamen kunnen mijn ogen niet aan :) Ik game vrijwel nooit. Maar vanwaar dat getal, 20 ms dan nog. Als het als ik het van jou goed begrepen heb van die 8 ms moet uitgaan. Maar bij 8 ms merk je toch niet zo verschrikkelijk veel als je dan een keer gamed, dat is met andere woorden dan toch wel snel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Als je af en toe gamed is het snel genoeg ja.
Die 20ms is trouwens de zwart->wit->zwart tijd, dus per overgang is het maar 10ms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn P17-2 binnen 8)

Totaal geen kapotte pixels! Jammer van de pixelgarantie maar die was toch maar 20 euro. Op het eerste gezicht ben ik erg blij mee, zometeen ook even mijn oude 17" crt tegelijk aansluiten. Ben benieuwd naar het verschil. Ik zal over een weekje of 2 wel een review maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
graag, ik ben vooral benieuwd hoe het scherm het doet bij films, twinkelt het scherm nu het dat nieuwe samsung paneel heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breadje schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:40:
graag, ik ben vooral benieuwd hoe het scherm het doet bij films, twinkelt het scherm nu het dat nieuwe samsung paneel heeft?
Ik weet niet om mijn P17-2 hetzelfde paneel als de 770P heeft, het kan zijn dat mijn P17-2 al 2 maanden geleden gefrabriceerd is. Het enige wat ik weet is dat ik revisie 10 heb.

Net even een paar minuten van die grote actiescene in Return of the King (LOTR) gekeken en het ziet er allemaal erg goed uit. Geen storende effecten. Heel soms misschien een klein beetje motionblur maar daar ben ik niet zeker van.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 23:21

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:50:
[...]

Ik weet niet om mijn P17-2 hetzelfde paneel als de 770P heeft, het kan zijn dat mijn P17-2 al 2 maanden geleden gefrabriceerd is. Het enige wat ik weet is dat ik revisie 10 heb.
Waar heb je 'm eigenlijk besteld..en voor hoeveel?

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:50:
[...]

Dus er staat geen productiedatum op?

Kan je trouwens zo'n soort plaatje maken?(kan alleen als je een digitale camera hebt).
Dat doe je zo:
1. Download PixPerAn en open het.
2. Druk op F6 om het autotje te zien te krijgen.
3. Verander niks aan de schuifjes.
4. Stel je camera in op een sluitertijd van rond de 1/200 seconde.
5. Neem een stuk of 10 foto's.
6. Zoek de foto met de meeste ghosting en de foto met de minste ghosting uit, en post ze in dit topic.

Als je dat zou willen doen, dan weten we iets meer over hoe snel de P17-2 eigenlijk is, en mischien weten we dan ook of de jouwe hetzelfde paneel heeft als de 770P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Waar kun je vinden welk scherm Belinea gebruikt voor de 101725?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen. Ik ben vandaag bij de Mediamarkt geweest omdat ik een aantal paneeltjes in levende lijfe wilde zien. Mijn definitieve keuze is nu gevallen voor een Samsung 730 of een Acer 1751AS / CS. Meer dan 300 eu wil er namelijk niet echt voor neertellen. Nu weet ik dat deze beslissing een persoonlijke is. Qua design vind ik ze allebei gaaf. Maar ik zou van jullie toch nog even willen weten, om mij over de streep te kunnen trekken. (graan een beetje onderbouwen waarom :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 20:55:
Ik heb ergens gelezen(heb even geen link meer) dat die 1600:1 de dynamische contrastverhouding is, en dat de contrastverhuiding van het paneel zelf nog steeds rond die 600:1 ligt.
Maar als de monitor nou alleen donkere kleuren hoeft weer te geven dan wworden de pixels niet donkerder gemaakt, maar wordt de backlight automatisch minder fel gezet, zodat het zwart dieper wordt.

Als je zowel lichte dingen als donkere dingen op je scherm weergeeft dan zal er dus geen verschil zijn, maar als je alleen donkere dingen hebt(donkere scènes in een film) dan ga je de voordelen merken.
Heeft iemand misschien (nog) meer informatie over dit scherm, want ik vind het een aantrekkelijk scherm vinden :) of weet iemand misschien welke winkel deze schermen verkoopt zodat ik em eens kan bekijken, want ik heb geen zin om een scherm te bestellen dat me misschien niet zal bevallen...
Hebben meerdere schermen dit zogehete dynamische contrastverhouding en wat zijn de ervaringen daarmee?

vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
De Nec LCD20WGX2 heeft ook een dynamische contrastratio van zo'n 1600:1 en een normale contrastratio van 700:1(dat zijn dan ook de enige overeenkomsten), en uit deze review blijkt dat het vooral helpt als je de monitor op hoge helderheid instelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Isaja schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:02:
Ik krijg morgen mijn nieuwe pc binnen, maar heb nog een schermpje nodig...

Nu ben ik wel heel geinteresseerd in de Benq fp71gx (dezelfde als quintos) Budget is heel simpel: tot 300euro en niet verder.

Nu is dus het grote voordeel van de benq de prijs: zo'n 230 euro. Alleen is dit zonder pixelgarantie, die dus ook al snel weer 40euro kost, en dan kom je alsnog ( in de webshops dan) uit op zo'n 270euro.. En voor 275 koop je ook al de 730bf bij de mediamarkt.

Dus mijn vraag: Zijn er webwinkels met gratis pixelgarantie (of evt voor een heel laag bedrag) en verkoopt de mediamarkt of een andere keten ook Benq schermen, want dan kan ik nl. net zo goed daar gaan kijken. :+

Of is er inmiddels alweer een veel beter alternatief...?
[Beetje late reactie maar zag dat er nog niet op jouw post was gereageerd, ik weet niet of je immiddels misschien al een monitor heb gekocht...maar goed]
Ik weet niet of er webwinkels zijn die gratis pixelgarantie geven of voor een laag bedrag. Maar wat ik wel weet is dat volgens de site van Benq Media Markt ook monitors van BenQ verkoopt. Alleen ik weet niet of ze ook de BenQ FP71GX verkopen, (die ik ook wel wil :9 ). Maar de MediaMarkt verkoopt (als het goed is) iig wel (enkele) monitoren van BenQ en misschien is het dan mogelijk bij MediaMarkt te bestellen. Dus je gaat naar de MediaMarkt en vraagt of ze je de FP71GX kunnen bestellen. Als het kan dan kan je hem over een paar dagen ophalen. En bij MediaMarkt krijg je (zoals je waarschijnlijk al weet) gratis 14 pixelgarantie en retour ("niet goed geld terug").

Als je nog geen monitor hebt gekocht is dit misschien een mogelijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PromoX schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:30:
[...]

Waar heb je 'm eigenlijk besteld..en voor hoeveel?
OBCS, voor 368 euro. Plus pixelgarantie à 20 euro.

Helaas kan ik nu verder ff niks controleren aan mijn monitor omdat hij op mijn kamer in Groningen staat en ik nu t/m maandag in Enschede ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiwaz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04 16:19
Ik heb onlangs het instapmodel van Belinea aangeschaft, de 101725 (Art. No. 111751, 8 ms, contrastratio 500:1, D-sub) voor 219 euro. In de pricewatch staat dat het een 12 ms monitor is. Dat is waarschijnlijk een ouder Art. No.

Wilde eerst voor de Samsung 730BF gaan, maar toen ik rondliep in de winkel kwam ik erachter dat ik dan ook nog een digitale kabel aan zou moeten schaffen. Dus ik besloot voor een wat goedkoper model te gaan. Had eerder nog getwijfeld tussen een 17 of een 19 inch. 19 inch bleek te groot naar mijn smaak. Zeker in vergelijking tot mijn vorige monitor, Samsung Syncmaster 753S, CRT, 17 inch.

Over de monitor:

Bij het kijken van een film met zwarte balken boven/onder valt op dat de backlight met name aan de bovenkant lekt. Vrij duidelijk te merken. Ik vind het niet storend overigens. In Windows merk ik er niets van. Verder is de monitor heel helder. In vergelijking tot mjin vorige monitor althans, voor mij geen CRT meer. Wat me ook opvalt is dat deze monitor een hoge lichtopbrengst heeft. Ik heb contrast en brightness op ~30% ingesteld, kleuren op 'warm' (6500K?). Ik heb de ClearType tuner van Microsoft geïnstalleerd, tekst is nu een stuk duidelijker.

Voor mij is de 8 ms response tijd van deze monitor laag genoeg (office, internet, soms wat foto's bewerken, af en toe een spelletje). 3D shooters kan ik prima spelen, geen last van ghosting. Overigens kan ik niet zeggen dat ik een expert ben in het detecteren van ghosting, ik ben dan ook geen die-hard gamer.

In de monitor zitten 2 speakers ingebouwd. Daarover kan ik kort zijn: Prima geschikt voor Windows/MSN geluiden. Voor muziek, film en games: Waardeloos. Echt (geen verrassing overigens).

Voor eenieder die een niet al te dure monitor zoekt en niet al te hoge eisen stelt kan ik deze monitor aanbevelen. En, wat mij mede over de streep trok bij het kiezen, 36 maanden garantie.

http://www.belinea.com/Pr...t.jsp?node=9&artnr=111751

[ Voor 4% gewijzigd door Tiwaz op 16-04-2006 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Goed dat je een review hebt geschreven, alleen heb ik nog een opmerking (niet over de review). Je zegt het volgende:
Tiwaz schreef op zondag 16 april 2006 @ 13:14:
[...]

Wilde eerst voor de Samsung 730BF gaan, maar toen ik rondliep in de winkel kwam ik erachter dat ik dan ook nog een digitale kabel aan zou moeten schaffen. Dus ik besloot voor een wat goedkoper model te gaan. Had eerder nog getwijfeld tussen een 17 of een 19 inch. 19 inch bleek te groot naar mijn smaak. Zeker in vergelijking tot mijn vorige monitor, Samsung Syncmaster 753S, CRT, 17 inch.

[...]
Die digitale kabel bedoel je daarmee een DVI-kabel? Ik wil je niet terleurstellen ofzo maar die word met je monitor "gratis" erbij geleverd. Weet niet of dit je keuze nog had kunnen veranderen, maar ik vond het wel beter om het nog even te melden voor andere mensen die dit nog lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiwaz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04 16:19
Dan ben ik niet goed geïnformeerd; het had mijn keuze niet beïnvloed overigens. Ik vond het al wat vreemd maar heb niet verder gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Tiwaz, ik heb ook dezelfde monitor gekocht en ik moet zeggen dat ik er ook erg tevreden over ben.
Op HWI wordt zijn "broertje" met een DVI aansluiting ook aangeraden bij het Midrange systeem.
Ik heb ook een beetje last van backlight leakage aan de boven kant, maar dat is zeker niet storend.
En geen dode (sub)pixels.
Ook in games heb ik geen last van "Ghosting", het kan er best zijn maar ik merk het iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben weer terug bij mijn P17-2 en heb een digitale camera meegenomen om plaatjes te schieten van de ghosting. Maar nu ben ik dus de usb-kabel voor de camera vergeten 8)7 Dus daarvoor nog even geduld.

Ik kan nergens een productiedatum vinden (i.v.m. of mijn P17-2 hetzelfde paneel als de 770P heeft) maar op de doos zat nog wel een sticker waarop stond dat de doos op 6 april verzonden is van Fujitsu Siemens naar Ingram Micro. Dat zal wel een groothandel zijn. Anyway, als mijn monitor op 6 april van Fujitsu Siemens wegkomt en de website van FS zegt dat vanaf maart het nieuwe paneel erin zit dan kan ik er wel vanuit gaan dat ik dat nieuwe paneel heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ableeker
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02-2024
Roobje,

Als je meer wilt weten over het paneel, kun je het volgende doen.

Zet de monitor uit. Druk de eerste en de een-na-laatste knop tegelijk in en houdt de knoppen ingedrukt. Zet de monitor aan. Houdt de twee knoppen ingedrukt tot een waarschwing verschijnt. Druk op de eerste knop. Als het goed is, krijg je het OSD-menu te zien, maar er is nu extra informatie aanwezig, waaronder een optie die alleen maar F heet. Kies deze optie. Je ziet nu een aantal extra opties, en ook het type van het paneel. Verlaat het OSD-menu. Zet de monitor uit.

Ik heb zelf ook een P17-2, en ik ben er nog altijd heel erg blij mee: het is een S-PVA-paneel met het mooiste beeld dat ik tot dusver gezien heb! En voor mij snel genoeg, ik heb geen last bij het spelen van games (ik ben geen hardcore gamer). Ik heb zelf de P17-2 een paar maanden geleden gekocht en heb een revisie 9. Ik ben ook wel benieuwd naar revisie 10, ook omdat FSC de specificaties op de site heeft aangepast. Bij mij geeft hij aan dat het een Samsung LTM-170E8-L03 paneel is.

Als je dit doet, krijg je wel een waarschuwing te zien dat je garantie vervalt! Of dit zo is, en of je dit toch wilt uitproberen, moet je zelf bepalen. Ik heb het geprobeerd, en hij doet het nog prima. Ik heb ook geen instellingen gewijzigd, ik heb alleen maar de extra informatie bekeken zoals het paneeltype en de tijd die de TL-buis heeft aangestaan. Ik vemoed dat je je beeld behoorlijk kunt verknoeien als je met de opties aan de gang gaat zonder verstand van zaken, en dan krijg je natuurlijk inderdaad geen garantie meer.

Ik weet niet of deze truc bekend is. Ik heb hem zelf ontdekt, omdat ik gelezen had dat zoiets bij andere monitor werkte. En omdat die ook een paneel van Samsung had, heb ik eens met de knoppen van de P17-2 gespeeld, waarop ik opeens inderdaad het servicemenu kreeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij staat er als paneel: LTM170E8L03. Voor zover ik weet is dat hetzelfde als de 770P :) Maar ik heb gelukkig geen vervelend twinkling effect bij films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Het twinkel-effect wordt veroorzaakt door de overdrive, en die hoeft niet hetzelfde te zijn als bij de 770P...
Als je later dus nog tijd kan vinden om zo'n foto te maken... graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:46:
Bij mij staat er als paneel: LTM170E8L03. Voor zover ik weet is dat hetzelfde als de 770P :) Maar ik heb gelukkig geen vervelend twinkling effect bij films.
Wat voor monitor had je hiervoor en hoeveel beter bevalt deze?
Ik twijfel namelijk nog tussen een aantal. Onder andere Acer AL1923, Samsung 930BF, Acer AL1951AS, maar deze is ook wel aantrekkelijk. (alleen wel een beetje prijziger, 355 volgens de pricewatch..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:07:
Het twinkel-effect wordt veroorzaakt door de overdrive, en die hoeft niet hetzelfde te zijn als bij de 770P...
Als je later dus nog tijd kan vinden om zo'n foto te maken... graag.
I know, gelukkig heeft Fujitsu-Siemens het wat beter afgesteld. Ik heb de foto's al gemaakt maar kan ze pas in het weekend online plaatsen.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:25:
[...]

Wat voor monitor had je hiervoor en hoeveel beter bevalt deze?
Ik twijfel namelijk nog tussen een aantal. Onder andere Acer AL1923, Samsung 930BF, Acer AL1951AS, maar deze is ook wel aantrekkelijk. (alleen wel een beetje prijziger, 355 volgens de pricewatch..)
Ik had hiervoor een 17" CRT.. en niet zo'n beste. Deze bevalt daarom érg goed :) De nadelen van TFT kan op deze monitor niet ontdekken, ik merk eigenlijk alleen maar voordelen. Ik schrijf over een paar dagen nog wel een review. Ik heb trouwens ook eerst gekeken naar 19" TFT's maar toen ik erachter kwam dat die dezelfde resolutie hebben ben ik maar naar 17" gaan kijken. Zonde toch, eigenlijk hebben 19" per definitie een minder scherp beeld omdat hetzelfde aantal beeldpunten op een groter oppervlak zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 22:53:
Ik had hiervoor een 17" CRT.. en niet zo'n beste. Deze bevalt daarom érg goed :) De nadelen van TFT kan op deze monitor niet ontdekken, ik merk eigenlijk alleen maar voordelen. Ik schrijf over een paar dagen nog wel een review. Ik heb trouwens ook eerst gekeken naar 19" TFT's maar toen ik erachter kwam dat die dezelfde resolutie hebben ben ik maar naar 17" gaan kijken. Zonde toch, eigenlijk hebben 19" per definitie een minder scherp beeld omdat hetzelfde aantal beeldpunten op een groter oppervlak zitten.
Ja inderdaad, heb je nog gelijk in ook. En aan gezien ik niet snel tevreden ben.. Ik wil goed beeld en scherp. Dus een 17 inch is dan toch een betere oplossing dan 19 inch ofniet?
Bijkomend voordeel dat 17 inch aardig goedkoper is..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
bedankt roobje voor de info, het is voor mij nu ook een makkelijke keus: ik ga voor de P17-2. Ik kies overigens ook voor een 17" omdat die inderdaad scherper oogt dan een 19" TFT. Wat mij betrefd zijn texten etc groot genoeg op 1280x1024 bij 17".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:06:
[...]

Ja inderdaad, heb je nog gelijk in ook. En aan gezien ik niet snel tevreden ben.. Ik wil goed beeld en scherp. Dus een 17 inch is dan toch een betere oplossing dan 19 inch ofniet?
Bijkomend voordeel dat 17 inch aardig goedkoper is..
zowel 19" monitoren als 17" monitoren geven scherp beeld(ongeveer pixelscherp), maar de 17" geeft iets kleiner beeld.
17" is dus niet per definitie beter dan 19" maar het hangt meer af van hoe groot of klein je alles wilt hebben...
Als je kan zeggen wat voor resolutie je gebruikt, en wat de (zichtbare) diagonaal van je huidige monitor is, dan kan ik wel voor je uitrekenen wat er qua grootte het dichtste bij in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op woensdag 19 april 2006 @ 00:37:
[...]

zowel 19" monitoren als 17" monitoren geven scherp beeld(ongeveer pixelscherp), maar de 17" geeft iets kleiner beeld.
17" is dus niet per definitie beter dan 19" maar het hangt meer af van hoe groot of klein je alles wilt hebben...
Als je kan zeggen wat voor resolutie je gebruikt, en wat de (zichtbare) diagonaal van je huidige monitor is, dan kan ik wel voor je uitrekenen wat er qua grootte het dichtste bij in de buurt zit.
Ik gebruik 1280x1024.
Schermdiagonaal is 43,18 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
43,18 cm = 17,0"
Resolutie is ook hetzelfde als een 17", dus als je het qua grootte goed vindt zo dan kan je inderdaad het beste 17" kopen.
Of heb je er al een, en geef je daarom die 43,18cm op als diagonaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op woensdag 19 april 2006 @ 17:27:
43,18 cm = 17,0"
Resolutie is ook hetzelfde als een 17", dus als je het qua grootte goed vindt zo dan kan je inderdaad het beste 17" kopen.
Of heb je er al een, en geef je daarom die 43,18cm op als diagonaal?
Ik heb hier wel een TFT staan, maar ben nog steeds op zoek naar een andere. Kan er maar niet uitkomen :(

Twijfel tussen:

Acer AL1951AS
Acer AL1923
Samsung 930BF

Maar misschien wel een 17 inch, als ik normaal zit, zit ik ongeveer 65 - 70 cm van mn scherm weg. Soms hang ik voor mn scherm..
Dus ik weet iet zo goed wta ik moet doen. Heb beide formaten al uitgetekend en 19 inch lijkt wel een stuk groter...
Die 1923 spreekt me wel aan vanwege het PVA panel, vanwege de kleurweergave.. etc...
Maar die andere 2 zijn qua design mooier en zwart.. Of het moet dus ene 17 inch worden...
Misschien dat jij me een beetje kan helpen me over de streep te trekken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Vindt je de lettertjes op je 17" aan de kleine kant? -> 19", ik denk dat je het beste gewoon voor de AL1923 kan gaan. Ook de AL1951AS en 930BF zijn niet helemaal zwart, dus het grootste verschil zal in de beeldkwaliteit zitten.
Als je de lettertjes op je 17" prima vindt, dan neem je gewoon een P17-2(770P kan ook), die trouwens ook niet helemaal zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Ik zit wat dat betreft in hetzelfde schuitje.
Ik ben al sinds januari 2005 bezig met een monitor te aanschaffen.

Ik heb op m'n werk een 17" TFT. Ik merk dat ik snel met m'n ogen dichter naar de monitor ga om dingen te lezen. Ik vind het net te klein.

Ik heb vorig jaar de 19" Iiyama 481S (toen nog met IPS paneel) gekocht. 2x terug met dode pixels.
Daarna verder gaan kijken, maar nooit een vervangende gevonden.

Vandaag bij MyCom geweest voor een 20" WideScreen aanbieding (Philips 200W6CS), maar die was qua design niet zo mooi en de pixel pitch is nog kleiner dan bij een 17" TFT. Dus die valt ook af.

Het wordt voor mij dus gewoon 19" omdat wat prettiger kijkt. (vind ik).
Mijn primaire eisen:
  • 19"
  • 16,7 miljoen kleuren
  • maximaal 12ms reactiesnelheid (grey to grey)
  • mooi design
  • kantelbaar
  • verstelbaar in hoogte
De Acer 1923 heeft volgens mij alles wat ik nodig heb. Het design is wat minder en dat is tot nu toe het gene wat me tegen houdt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mickman op 19-04-2006 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op woensdag 19 april 2006 @ 21:03:
Vindt je de lettertjes op je 17" aan de kleine kant? -> 19", ik denk dat je het beste gewoon voor de AL1923 kan gaan. Ook de AL1951AS en 930BF zijn niet helemaal zwart, dus het grootste verschil zal in de beeldkwaliteit zitten.
Als je de lettertjes op je 17" prima vindt, dan neem je gewoon een P17-2(770P kan ook), die trouwens ook niet helemaal zwart is.
Je zegt, ook de AL1951AS en de 930BF zijn niet helemaal zwart. Suggereer je daarmee dat de AL1923 dat ook niet is?
Ik ga vooral voor beeldkwaliteit. Gamen doe ik toch niet en ik de toekomst helemaal niet meer. Lettertjes zijn niet te klein, komt misschien ook wel door cleartype. Maar heb nu een scherm met een vrij dikke rand eromheen en 19 inch lijkt me wel mooi en pakt met een dunnere rand niet erg veel groter op het bureau uit., vooral gezien het niet supergrote prijsverschil...

De fujitsu vind ik vrij prijzig, mede gezien het feit dat het maar een 17 inch is...

Wat Mickman trouwens zegt. Ik doe dat ook veel, automatisch met m'n neus op het beeldscherm gaan hangen. Niet omdat ik het van een afstand niet kan lezen, maar omdat dat relaxter is. Zou dat ook een teken kunnen zijn dat 19 inch relaxter is?
Dat is wat Mickman zegt bij mij ook het grootste wat me tegenhoud. Het design vind ik iets minder dan bijvoorbeeld de AL1951AS.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 21:52:
[...]

Je zegt, ook de AL1951AS en de 930BF zijn niet helemaal zwart. Suggereer je daarmee dat de AL1923 dat ook niet is?
Precies, die heeft een zilveren rand.
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 21:52:
Wat Mickman trouwens zegt. Ik doe dat ook veel, automatisch met m'n neus op het beeldscherm gaan hangen. Niet omdat ik het van een afstand niet kan lezen, maar omdat dat relaxter is. Zou dat ook een teken kunnen zijn dat 19 inch relaxter is?
Ik denk dat dat het is ja.
1600x1200 op een 20" kan ik ook prima lezen, toch wil ik liever iets grotere letters...
Als je dus relaxed naar je monitor wilt kijken zonder met je neus erop te gaan hangen dan lijkt een 19" me dus weer de beste keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehm, je kan toch ook gewoon het lettertype groter zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Niet alles wordt netjes vergroot als je in windows het lettertype groter zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:42:
Precies, die heeft een zilveren rand.
HAHAHA, ik begreep je verkeerd XIN. Ik dacht dat je bedoelde dat je doelde op de beeldkwaliteit. Dat ie zwart niet perfect weergeeft.
nee inderdaadm, ze zijn niet helemaal zwart, maar dat zileveren breekt een beetje zoals ik al eerder zei. Ik ga vooral voor beeldkwaliteit, m'n huidige monitor is ook zilver. Ik had em het liefste zwart gewild, maar als er een duidelijk verschil in kleuren is te merken dan kan ik dat zilver van de al1923 beter voor lief nemen denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:21:
[...]

HAHAHA, ik begreep je verkeerd XIN. Ik dacht dat je bedoelde dat je doelde op de beeldkwaliteit. Dat ie zwart niet perfect weergeeft.
nee inderdaadm, ze zijn niet helemaal zwart, maar dat zileveren breekt een beetje zoals ik al eerder zei. Ik ga vooral voor beeldkwaliteit, m'n huidige monitor is ook zilver. Ik had em het liefste zwart gewild, maar als er een duidelijk verschil in kleuren is te merken dan kan ik dat zilver van de al1923 beter voor lief nemen denk ik.
Je bedoelt dus de backlight bleeding?
Als ik de ervaringen van de AL1922AS en de AL1923 een beetje doorlees, dan komt het er op neer dat ie een klein beetje bleeding in de hoeken heeft, maar verder het zwart wel goed weergeeft.
De 930BF zou onder en/of boven een rand hebben waar je wat ergere backlight bleeding hebt, en hoe het met de AL1951AS zit weet ik niet precies, maar ook die zal er niet vrij van zijn.
Als je echt geen backlight bleeding wilt moet je iets meer geld voor je monitor neerleggen(dan kan je richting de 970P/ Eizo monitoren denken),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op donderdag 20 april 2006 @ 01:14:
[...]

Je bedoelt dus de backlight bleeding?
Als ik de ervaringen van de AL1922AS en de AL1923 een beetje doorlees, dan komt het er op neer dat ie een klein beetje bleeding in de hoeken heeft, maar verder het zwart wel goed weergeeft.
De 930BF zou onder en/of boven een rand hebben waar je wat ergere backlight bleeding hebt, en hoe het met de AL1951AS zit weet ik niet precies, maar ook die zal er niet vrij van zijn.
Als je echt geen backlight bleeding wilt moet je iets meer geld voor je monitor neerleggen(dan kan je richting de 970P/ Eizo monitoren denken),
De 1951AS heb ik in het echt gezien en heeft iets meer bleading dan de Samsung, komt wel duidelijker naar voren.
Ik bedoelde eigenlijk geen backlight bleading, maar ik dacht dat je doelde op de mate waarin het scherm zwart weergeeft. En dachjt dat je bedoelde dat de 1951as en de 930bf dit niet goed deden. en de 1923 óók niet. Tenminste, dat concludeerde ik..
Ik denk dat je het beste gewoon voor de AL1923 kan gaan. Ook de AL1951AS en 930BF zijn niet helemaal zwart, dus het grootste verschil zal in de beeldkwaliteit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is toch het 17" topic en niet het 19"??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 10:11:
Kaaloptt, maar de twijfel tussen 19 en 17 inch komt hier ook naar voren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 10:11:
Tja... Je hebt eigenlijk wel een punt.
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 11:01:
[...]

Kaaloptt, maar de twijfel tussen 19 en 17 inch komt hier ook naar voren...
Eigenlijk heb jij ook wel een punt...
Als je er nu uit bent of je 19" of 17" wilt, wil je dan in het 19" topic verder gaan?
Als je er nog niet uit bent dan lijkt dit me de beste plaats: [rml][ TFT] 17" versus 19"[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:31:
[...]

Tja... Je hebt eigenlijk wel een punt.

[...]

Eigenlijk heb jij ook wel een punt...
Als je er nu uit bent of je 19" of 17" wilt, wil je dan in het 19" topic verder gaan?
Als je er nog niet uit bent dan lijkt dit me de beste plaats: [rml][ TFT] 17" versus 19"[/rml]
Ik ben er wel uit, mede dankzij jou. In het 19" topic was ik al bezig, maar daar werd trouwens ook niet echt gereageerd. En in dit topic begon het met een 17 inch.., maar daar zijn we nu inderdaad klaar mee.

Om dit nog even af te ronden. Jij adviseert mij de AL1923 aangezien ik voor beeldkwaliteit ga, niet echt game, ondanks het feit dat de AL1923 zilver is en ik het design daarvan en daardoor minder mooi vind dan die van de al1951as, 930bf?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 17:49:
Om dit nog even af te ronden. Jij adviseert mij de AL1923 aangezien ik voor beeldkwaliteit ga, niet echt game, ondanks het feit dat de AL1923 zilver is en ik het design daarvan en daardoor minder mooi vindt dan die van de al1951as, 930bf?
Inderdaad, ik zou beeldkwaliteit kiezen boven het uiterlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Laatst online: 27-08 11:32
he mrnoordhoff, ga je mee naar het 19" forum :).

Ik heb zojuist de Acer AL1923 besteld, waarschijnlijk krijg ik hem zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mickman schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:43:
he mrnoordhoff, ga je mee naar het 19" forum :).

Ik heb zojuist de Acer AL1923 besteld, waarschijnlijk krijg ik hem zaterdag.
Goed werk, zat er al op te wachten dat iemand em zou bestellen. Wilde vandaag ook een bestellen, maar heb net nieuw ADSL 2+ aangelegd hier :)
En bij vooruitbetaling haal ik voor het weekend toch niet meer. Maar kom er aan !!! :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier mijn review van de P17-2 (rev. 10):

1. Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn vorige scherm was een oude 17”CRT van een onbekend merk. Hij werd de laatste tijd steeds donkerder dus was het tijd voor een nieuwe. In vergelijking met mijn oude monitor is de P17-2 op bijna alle punten beter. Vooral de kleurenweergave en de helderheid.

2. Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Mijn P17-2 is revisie 10, wat o.a. inhoudt dat er hetzelfde paneel als in de Samsung 770P in zit. Volgens de specificaties heeft mijn P17-2 een contrast van 1:1500 en een reactiesnelheid van 8 ms (GTG). Ik heb hem gekocht via OBCS met pixelgarantie (20 euro). Ik heb daar geen gebruik van hoeven maken; nul dode (sub)pixels :)

3. Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Toen ik de P17-2 naast mijn oude monitor had staan viel me ineens op dat er een blauwgrijze waas over mijn oude monitor zat. De kleurweergave op de P17-2 is volgens mij heel goed maar zonder een objectieve meetmethode blijft het natuurlijk een mening.

4. Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Er is heel weinig tot geen ghosting. Zowel in films als in spellen. Misschien dat er bij heel snel bewegende beelden een klein beetje motion blur is. Dat ik het niet helemaal zeker weet, terwijl ik er heel erg op gelet heb, zegt wel dat áls het er is, het totaal niet stoort want het valt haast niet op.

Ik heb een aantal foto’s gemaakt van de PixPerAn test. Dit zijn de beste 3:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rmajoie1/P17-2_review/ghosting/4.PNG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rmajoie1/P17-2_review/ghosting/11.PNG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rmajoie1/P17-2_review/ghosting/13.PNG

Dit zijn de slechtste 3:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rmajoie1/P17-2_review/ghosting/3.PNG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rmajoie1/P17-2_review/ghosting/6.PNG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rmajoie1/P17-2_review/ghosting/12.PNG

Zoals je kan zien zijn de beste zo goed als perfect. Hier staan nog wat meer foto’s (plus de bovenstaande foto’s).

5. Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
De P17-2 is veel scherper dan mijn oude CRT, ik zie nu allerlei details die ik eerst niet zag. Nadeel is wel dat je de artefacten in films met een lage bitrate nu veel duidelijker ziet!
De helderheid van het scherm staat standaard op 70 maar dat is veel te fel! Ik heb het scherm overdag op iets van 10 staan en bij games vaak op 15-20. ’s Avonds zet ik hem op 5 en soms zou ik zelfs nog wel iets lager dan 0 willen gaan.

De diepte van het zwart; zwart lijkt ook echt zwart te zijn maar als je ’s avonds in een donkere kamer een zwart papiertje bij de monitor houdt kun je zien dat het toch niet helemaal perfect zwart is. Overdag komt het heel erg in de buurt van écht zwart. Ik moet zeggen dat ik hier wel erg kritisch ben hoor, als je geen zwart papiertje bij de monitor houdt zal bijna iedereen zeggen dat het gewoon zwart is.

6. Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Daar kan ik kort over zijn, de uniformiteit is zeer goed.. ik zie geen blacklight leakage.. ook niet ’s avonds in een donkere kamer. Zoals je op onderstaande foto kan zien (die waas in de rechterhelft komt door de camera).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rmajoie1/P17-2_review/uniformiteit.PNG

7. Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
De kijkhoeken zijn volgens de specificatie 178 graden horizontaal en ik moet zeggen dat klopt gewoon. Als je vanuit een extreme hoek kijkt (dicht bij de 180 graden) dan kan je nog prima lezen wat er op het scherm staat. Ook valt me op dat het scherm niet erg van kleur verandert in die hoek.

8. Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
De P17-2 zit zeer stevig in elkaar, alles voelt robuust aan. Als je de monitor in hoogte wilt verstellen moet je wel aardig wat kracht uitoefenen maar dat betekent natuurlijk ook dat de monitor niet snel ineen zakt onder zijn eigen gewicht. Zelfde geldt voor de pivot functie. De P17-2 heeft in zijn voet een kabelgootje zodat je de kabels niet onder je scherm uit ziet komen; handig.

9. Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Persoonlijk vindt ik de P17-2 mooi ontworpen.. zeer elegant. Het ledje heeft me nog geen seconde gestoord.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rmajoie1/P17-2_review/overzicht.PNG

10. Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Conclusie: De P17-2 is een echte allrounder; geschikt voor zowel games, films en grafisch werk. Helaas hangt daar wel een prijskaartje aan.

Voordelen
- Kleurweergave
- Snel paneel (weinig tot geen ghosting)
- Contrast, diep zwart.
- Kijkhoeken
- Ergonomie

Nadelen:
- Prijs
- Helderheid zou iets lager ingesteld moeten kunnen worden

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 23:04:
Hier mijn review van de P17-2 (rev. 10):

[...]
Goede en uitgebreide review Roobje! Duidelijk met al die afbeeldingen. Denk dat mensen hier echt wat aan hebben.

Ik denk echter niet dat ik dit scherm ga kopen vooral door de prijs. :P

[ @ XiN: even ter herinnering die review van Roobje moet nog in de startpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
eigenlijk van 23:00 gisteren tot zo'n 23:00 vandaag niet thuisgeweest, maar ik zal het zo doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Die P17-2 ziet er eigenlijk behoorlijk goed uit op die plaatjes...
P17-2:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rmajoie1/P17-2_review/ghosting/4.PNG
770P:
Afbeeldingslocatie: http://www.lesnumeriques.com/produits/36/717/36_66_101.jpg

Dat bewijs wel dat de P17-2 een stuk minder sterke overshoot heeft, terwijl er niks op de snelheid wordt ingeleverd...

De oude P17-2 zal er wel ongeveer zo uitgezien hebben...(plaatje is eigenlijk van de S1900, die 12ms GtG was(oude P17-2 was 14ms GtG):
Afbeeldingslocatie: http://www.lesnumeriques.com/produits/119/804/119_75_101.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door n-i-x op 23-04-2006 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in het bezit van een AGM A-17s 8ms scherm. Het enigste wat ik hoor zijn specs. Wordt er nimmer gekeken naar een heel groot nadeel van TFT schermen; het knallende wit tegen de donkere kleuren. Vooral in de avond is dat een crime.
We veronderstellen dat we ons omgevingslicht kunnen aanpassen met een paar peertjes :P :>

Het eerste wat ik deed toen ik mijn TFT scherm in gebruik nam is het Windows theme flink overhoop halen. Sinds ik diverse wijzigingen heb doorgebracht is het veel prettiger werken met een TFT met een hoge contrast.

Ik wil niet patsen, maar bekijk mijn bureaublad eens op jouw scherm en zie het verschil tussen je default Luna theme en de Atonement theme met aanpassingen.

Veel minder druk en opdringerig, hetgeen me lang heeft weerhouden om een TFT scherm in armen te nemen:

Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/2857/untitled12ct.th.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O sorry, even een review schrijven

Mijn oude beeldkanon, een standaard 17 ich CRT scherm op 1024x768@85Hz deed het opzich nog goed, alleen kreeg ik de moire niet goed onder controle waarvan ik baalde. Ook had ik mijn bureau verplaatst om meer diepte te krijgen voor zo'n bak van 41 cm diep.

Gisteren met lood in mijn schoenen een TFT aangeschaft. Waarom nu met lood in mijn schoenen? Omdat ik alleen iets wil kopen als ik er echt iets aan heb en ik altijd bang ben voor bright dots. Ik wil het scherm werkend zien in de winkel en het scherm moet passen bij de overige kleuren in mijn hardware grijs/zwart. Daarom is het Atonement theme ook prima geschikt. Ik heb altijd zo'n hekel aan dat opdringerige wit van TFT schermen.

Het scherm is een AGM a-17s, een middelmoot.
De reactiesnelheid van 12ms is goed genoeg voor mij. Ik kan prima gamen op het beeldscherm en alles ziet er zo lekker scherp uit. Wat een verschil tussen 1027x768 en 1280x1024@4xAA.
De kijkhoek is minder vind ik, met 150 graden een middelmoot, maar prima als je de enige gebruiker bent en recht voor het scherm zit. Er is amper kleurverschil in de hoeken of het hele beeld ondanks ik veel met grijs werk waarbij je dat goed zou kunnen zien.
De contrastratio is met 6m2 raam op het zuiden goed te doen. Met 500:1 zit het tevreden prestaties neer als je veel omgevingslicht heb. Is het echter helemaal donker dan zie ik helaas wat backlight lekkage. Het is wel zeer minimaal allemaal en je ziet het alleen als je er echt op gaat letten.
Het scherm geeft het hele kleurepallet weer zodat je weinig kleurshokeringen zult zien in overgangen.
Met de defecte pixels is het goed gesteld. Klasse II. Bij mij scherm is er een klein groen puntje dat heel zwak oplicht als het beeld geheel zwart is. Je ziet het echt niet als je het niet zou weten, dus niet zo'n superfelle bright dot ;)
Met 40 watt aan energieverbruik is het scherm zuinig te noemen. De geïntegreerde speakers zijn voor de sier en de Windows geluidjes, geen hi-fi dus, maar wel fijn om het nieuwe E-mail geluidje te horen. Daarnaast gebruik ik dus een zware hoofdtelefoon waar weinig PC speaker tegenop kan qua volheid van geluid.
De voeding is ingebouwd, dus geen losse adapters en die zooi meer. Het scherm is analoog, maar kent goede instelmogelijkheden om bijvoorbeeld de witte gloed om letters te laten verdwijnen dmv de sharpness regeling die het beeld nauwelijks aantast.

Aangezien alle hardware bij mij grijs/zwart is moest het scherm dat dus ook zijn. Ik heb een voorzetplaat in bestelling omdat mijn katten wel eens op de muis willen jagen en ik van plan met wel een aantal jaren met het scherm te doen.

Ondanks het een middelmoot scherm is ben ik er best content mee. Het beeld is verder prima in orde en het scherm pas helemaal in de omgeving thuis.

Fotootje

Afbeeldingslocatie: http://twojepc.pl/html/neovo_agm_a-17s/m/003.jpg
Afbeeldingslocatie: http://twojepc.pl/html/neovo_agm_a-17s/m/010.jpg
Afbeeldingslocatie: http://twojepc.pl/html/neovo_agm_a-17s/m/005.jpg

Prijs betaald: € 239,95 en voor dat geld vind ik dat ik waar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 11:17:
Ik ben in het bezit van een AGM A-17s 8ms scherm. Het enigste wat ik hoor zijn specs. Wordt er nimmer gekeken naar een heel groot nadeel van TFT schermen; het knallende wit tegen de donkere kleuren. Vooral in de avond is dat een crime.
We veronderstellen dat we ons omgevingslicht kunnen aanpassen met een paar peertjes :P :>
Er wordt wel iets over gezegd:
De helderheid geeft aan hoe helder wit op de monitor is bij maximale helderheid. Maar aangezien de meeste LCD-monitoren al 2 tot 3 keer zo helder zijn als echt nodig is hoef je je hier normaal geen zorgen over te maken. Waar je eerder op moet letten dat is of je de helderheid genoeg terug kan schroeven, maar gelukkig is dat bij de meeste monitoren geen probleem.(let op: dat doe je niet altijd met de brightnes-instelling in het OSD.)
Uit de startpost.
Bij de meeste monitoren kan je de backlight wel iets zachter zetten, zodat het beeld ook wat rustiger is.
Je windows-thema aanpassen kan inderdaad ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op zondag 23 april 2006 @ 14:55:
[...]

Er wordt wel iets over gezegd:

[...]

Uit de startpost.
Bij de meeste monitoren kan je de backlight wel iets zachter zetten, zodat het beeld ook wat rustiger is.
Je windows-thema aanpassen kan inderdaad ook...
Dus? ;)

Ik koop een monitor voor het gemak en als ik wil gaan gamen wil ik niets verstellen. Met mijn theme heb ik een betere balans tussen games en Windows.
In games komt die helderheid uitermate van pas en al helemaal bij daglicht. Op mijn CRT kon ik amper gamen bij daglicht.

Je zult er maar telkens aan moeten denken dat je het contrast versteld als je klaar ben met gamen :X :)

Als je kijkt naar de screenshot zie je dat grijs veel minder schreeuwd naast het zwart. Ik heb nogal gevoel voor kunst en het geheel moet sowieso niet schreeuwen of overbright zijn. Alle icoontjes van Windows beelden een TFT af, maar ze gaan wel aan het werk met helwit en donkerblauw :?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo vervelend is dat bijstellen van de brightness helemaal niet hoor? 5 seconden werk. Ik zou overigens helemaal depressief worden van jouw theme, maar ieder zijn ding he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Met mijn monitor op volle helderheid + dat plaatje van Exuimtum ziet wit er ongeveer even licht uit als met normaal windows thema + monitor op laagste helderheid, maar met monitor op laagste helderheid wordt het zwart donkerder :P
Maar goed, laten we het houden op 'ieder zijn ding', want het zijn allebei mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 20:38:
Zo vervelend is dat bijstellen van de brightness helemaal niet hoor? 5 seconden werk. Ik zou overigens helemaal depressief worden van jouw theme, maar ieder zijn ding he.
Ik ben nogal lui, maar wel creatief.

Ik wordt pas depressief bij die teletubbieinterface en de slechte smaak van M$ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:52:
[...]

ik ben ook op zoek naar een mooi 17" incht TFT scherm en was sterk aan het twijfelen tussen de alom geprezen (maar wel met backlight leakage kampende) samsung 730BF en de BenQ FP71GX
deze monitoren zijn beide zeer snel, maar hebben "slechts" een contrast verhouding van ongeveer 600:1

nu kwam ik ergens de monitor devolgende monitor van LG tegen:
LG L1770H
deze monitor is evengoed nog redelijk snel (8ms) maar heeft een contrast verhouding van maarliefst 1600:1 (!!!) en dat voor ongeveer dezelfde prijs als de samsung 730BF bij 4launch !!

heeft iemand ervaring met deze monitor of andere nuttige informatie? want nu bedenk ik me dat ik eigenlijk niet (meer) zo veel games speel, maar wel eens een film kijk op mn computer... en dan is een supersnelle monitor niet beter dan een monitor met een goede contrast ratio...
Vanaf deze maand(april) krijgt de LG L1770H inplaats van 8ms, 2ms.
Bron: http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=37757

Met kijkhoeken tot 160 graden aan elke kant, een contrast van 1600:1 en kost rond de 300 Euro, dan weet ik het wel wie de vervanger wordt van mijn oude 15" TFT(Samsung 151s). :P

[ Voor 2% gewijzigd door Mystic_Jack op 24-04-2006 18:17 . Reden: Jammer geen 170 graden aan kijkhoeken :( Foutje van Salland Automatisering ]

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Dat zou dan de eerste monitor zijn met kijkhoeken van 170 graden + 2ms, dus ik ben benieuwd wat de reviews erover gaan zeggen...
Het is in ieder geval wel een monitor om even in gedachten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
XiN schreef op maandag 24 april 2006 @ 01:12:
Dat zou dan de eerste monitor zijn met kijkhoeken van 170 graden + 2ms, dus ik ben benieuwd wat de reviews erover gaan zeggen...
Hier is een uitgebreide review, alleen in het Deens.
http://www.flatpanels.dk/...163&archive=&start_from=&

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
In die review zijn de kijkhoeken 160 graden, en uit de plaatjes blijkt ook dat het een TN is...

Volgens mij hoort die review nog bij de oude versie...

[ Voor 24% gewijzigd door n-i-x op 24-04-2006 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwes
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-04 15:04

Iwes

Blaat

Het zit me niet echt mee. Ik heb na lang overwegen dus toch voor de Eizo L578 gekozen, en heb deze bij Disc Planet gekocht, 2 dagen later had ik 'm binnen. Helaas wel een altijd brandende groene sub-pixel.. Ik heb 't 3 daagjes aangekeken (was hij irritant genoeg?), en uiteindelijk toch maar opgebeld om m'n pixelgarantie te claimen. Door wat communicatiefoutjes uiteindelijk een week later pas gebeurd.

2 weken verder werd ik gebeld dat ze de pixel niet konden vinden. Ze zouden nog een andere pc proberen, en nog iemand anders er naar laten kijken. Vandaag, 4 daagjes later opeens een nieuwe monitor op de mat.

Ik helemaal blij natuurlijk. Ding aangesloten en getest: weer een groene subpixel die hyperactief is, deze keer helemaal onderaan, dus niet heel erg irritant. Maar waar ik ook last van heb: hij flipt helemaal op de gradients. Hij verloopt niet egaal, maar af en toe een dikke kleurwisseling. Garantiegevalletje?

En in geval van garantie: kan ik direct bij Eizo claimen? Want er is absoluut 0 communicatie tussen de winkel en mij (een kapotte subpixel duurde al 3 weken, durf niet te denken hoe lang zoiets kost)

Foto van een gradient in Photoshop (Photoshopfile op 100%)
Afbeeldingslocatie: http://www.iwess.nl/monitor2.jpg

Oh: en nog een vraagje: wat betekend "on-site exchange" garantie?

[ Voor 4% gewijzigd door Iwes op 25-04-2006 11:16 ]

Blaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iwes schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:04:
Het zit me niet echt mee. Ik heb na lang overwegen dus toch voor de Eizo L578 gekozen, en heb deze bij Disc Planet gekocht, 2 dagen later had ik 'm binnen. Helaas wel een altijd brandende groene sub-pixel.. Ik heb 't 3 daagjes aangekeken (was hij irritant genoeg?), en uiteindelijk toch maar opgebeld om m'n pixelgarantie te claimen. Door wat communicatiefoutjes uiteindelijk een week later pas gebeurd.

2 weken verder werd ik gebeld dat ze de pixel niet konden vinden. Ze zouden nog een andere pc proberen, en nog iemand anders er naar laten kijken. Vandaag, 4 daagjes later opeens een nieuwe monitor op de mat.

Ik helemaal blij natuurlijk. Ding aangesloten en getest: weer een groene subpixel die hyperactief is, deze keer helemaal onderaan, dus niet heel erg irritant. Maar waar ik ook last van heb: hij flipt helemaal op de gradients. Hij verloopt niet egaal, maar af en toe een dikke kleurwisseling. Garantiegevalletje?

En in geval van garantie: kan ik direct bij Eizo claimen? Want er is absoluut 0 communicatie tussen de winkel en mij (een kapotte subpixel duurde al 3 weken, durf niet te denken hoe lang zoiets kost)

[afbeelding]

Ik heb ook even een gradiënt gemaakt met the Gimp en hier zijn de kleurovergangen perfect vloeiend en zie ik géén schakeringen zoals dat heet.

Het lijkt me duidelijk garantie met een assertief sausje!

En eigenlijk is het niet eerlijk want mijn monitor is goedkoper dan de jouwe (zie mijn review)

En samen hebben we iets met groen. Ik heb in het midden op 5 cm v an de bovenkant een klein groen puntje dat niet helemaal uitgaat. Het is ook geen bright dot want die zie je altijd. Deze zie je alleen op een zwarte ondergrond en als je weet waar hij zit en overdag zie je hem helemaal niet, dus kan ik me er totaal niet aan ergeren.

PS: Nu de zon flink naar binnen schijnt heb ik toch maar een lichtere theme gekozen :X

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
XiN schreef op maandag 24 april 2006 @ 01:12:
OMG :o Een monitor met grote kijkhoeken, een zeer snelle response tijd, DVI en 15 Pin D-Sub, in hoogste verstelbaar (?) en nog wat (standaard) dingen voor een 17" TFT !?! Deze echt even in de gaten houden en hopen dat de prijs niet al te hoog wordt... :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Iwes schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:04:

[afbeelding]
Die foto ziet er echt niet normaal uit, ik zou denken dat een 30 bit monitor het beter zou moeten doen...
Weet je zeker dat je videokaart op 16,7 miljoen kleuren staat, en dat je geen kleurcorrectieprogramma's aan hebt(die kunnen dit mischien veroorzaken)?

'on site' betekent ter plekke, dus bij jou thuis.
'exchange' betekent dat ze em omwisselen voor een ander exemplaar.

Ik denk dat direct via Eizo wel het snelste gaat, maar houd je dan je pixelgarantie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwes
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-04 15:04

Iwes

Blaat

XiN schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:57:[...]
Die foto ziet er echt niet normaal uit, ik zou denken dat een 30 bit monitor het beter zou moeten doen...
Weet je zeker dat je videokaart op 16,7 miljoen kleuren staat, en dat je geen kleurcorrectieprogramma's aan hebt(die kunnen dit mischien veroorzaken)?
Ik heb 'm net aangesloten op de pc van een huisgenoot, en hier is het beeld wel perfect. Ik heb nu op m'n eigen pc alle kleurcorrecties uitgezet, drivers van de grafische kaart geupdate (6600GT) en de monitordrivers geupdate (van Plug&Play naar L578), het probleem is er nog steeds, alleen wel in mindere mate. Ik ga er vanavond nog ff aan klooien, dus als iemand tips heeft: shoot!

Edit Probleem opgelost! Blijkbaar zijn m'n display settings wat brak. Als ik de kleurdiepte instel via de videokaartsetting werkt het wel.
[...]
'on site' betekent ter plekke, dus bij jou thuis.
'exchange' betekent dat ze em omwisselen voor een ander exemplaar.

Ik denk dat direct via Eizo wel het snelste gaat, maar houd je dan je pixelgarantie wel?
Geen idee eigelijk. 't is dus eigelijk niet meer nodig denk ik, aangezien blijkbaar dus aan m'n pc ligt. Pixelgarantie is misschien wel leuk, maar dan moet ik weer 3 weken zonder monitor zitten, ik denk dat ik het zo laat. De pixel op m'n vorige monitor zat op 1/3 van links en 1/2 van boven, dus die was uiterst irritant. De pixel die ik nu heb zit 1.5cm van de onderkant, helemaal links, dus ik laat 't zo denk ik...

[ Voor 27% gewijzigd door Iwes op 26-04-2006 00:35 ]

Blaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 01:43:
[...]

Eerlijk gezegd weet ik niet zo zeker of er wel een achteruitgang is geweest.
Bij MVA's en PVA's werd vroeger altijd geadverteerd met 24 bits kleuren, en hetwerd ook altijd algemeen aangenomen dat MVA's en PVA's 24 bits waren.
Kortgeleden bleek dus dat de meeste MVA's en PVA's 18bits+dithering zijn...
Maar mischien gold dat ook al voor de MVA's en PVA's van vroeger, dus mischien is er helemaal geen achteruitgang...
Hier kan je trouwens zien hoe dithering er ongeveer uit komt te zien(op de 970P).

[...]

dithering of niet is niet het enige wat telt voor de kleurweergave.
Een 24 bits scherm kan bijvoorbeeld een slechtere kleurweergave hebben dan een 18 bits scherm omdat de kleuren er te blauw uitien, terwijl de kleuren er bij de 18 bits wel goed uit kunnen zien.
Wat de kleurkwaliteit op zich betreft is de 770P waarschijnlijk ongeveer even goed als de Eizo, dus het enige nadeel van de Samsung is dat de kleurverlopen net iets minder vloeiend zijn.
Vreemd, ik heb ik een 17 inch TFT voor 239 euro en 12ms en die zal vast geen 24-bits zijn. Alleen zie ik geen dithering op mijn scherm en ook niet in gradients en al helemaal niet in de vorm van het plaatje wat mij een extreem voorbeeld lijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Mischien heb je bewegende(snel knipperende) dithering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik met mijn neus op het scherm ga zitten zie ik inderdaad dat de pixels niet helemaal stilstaan. Zou dat dus die dithering kunnen zijn of ik het ruis op mijn VGA kabel? Het lijkt wel op het patroon van ruis op de televisie, maar dan zo lichtelijk dat het 'voor mij' geen hinder veroorzaakt. Als ik op 50 cm van het scherm (mijn kijkafstand) er echt op ga letten zie ik het zo goed als niet of ik denk iets te zien, maar wie gaat er nu met zijn neus op het scherm zitten. Neem dan een CRT :P

Maar XiN zal het wel eens bij het goede eind kunnen hebben (snelle dithering).

Kan ook bijna niet anders want:
->ATi kaarten staan bekend om hun goede analoge signaal
->Ik heb een TN-panel en die zijn geen 16,7 miljoen kleuren. Er moet haast wel dithering zijn.

Maar nogmaals, als je er last van zou hebben moet je wel heel kritisch zijn B)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:24

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik ben voor iemand een basis systeem aan het samenstellen en zoek er nog een leuk (en niet te duur) TFT scherm bij. Dus kwam ik terecht bij de monitoren van Acer. Nu komt in dit topic de 1716s veel voorbij, maar wat is het verschil met de 1716As? En dan heb je ook nog de 1717As. Als ik een van deze 3 zou nemen, welke dan? Bij Salland staat bv. de 1716s niet in de prijslijst. En ik bestel toch liever alles bij 1 shop. En ik zie allemaal D-Sub aansluitingen, zelf heb ik een Samsung 173P met DVI, maar is DVI echt een pre?
Ik vind ook maar weinig reviews van de As monitoren. Heeft iemand ervaring met 1 van bovenstaande monitoren (de As-versies dan)? Of heeft iemand een andere goede tip?

Edit: volgens mij is het enige verschil tussen de 1716As en de 1717As de speakers bij de laatste.
En beide zijn 6-bits neem ik aan. Op de acer-site staat dat de 1717 8-bit is, maar ze gebruiken beiden hetzelfde paneel toch?

[ Voor 15% gewijzigd door SayWhatAgain! op 29-04-2006 00:09 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.