Hier mijn review van de P17-2 (rev. 10):
1. Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn vorige scherm was een oude 17”CRT van een onbekend merk. Hij werd de laatste tijd steeds donkerder dus was het tijd voor een nieuwe. In vergelijking met mijn oude monitor is de P17-2 op bijna alle punten beter. Vooral de kleurenweergave en de helderheid.
2. Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Mijn P17-2 is revisie 10, wat o.a. inhoudt dat er hetzelfde paneel als in de Samsung 770P in zit. Volgens de specificaties heeft mijn P17-2 een contrast van 1:1500 en een reactiesnelheid van 8 ms (GTG). Ik heb hem gekocht via OBCS met pixelgarantie (20 euro). Ik heb daar geen gebruik van hoeven maken; nul dode (sub)pixels
3. Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Toen ik de P17-2 naast mijn oude monitor had staan viel me ineens op dat er een blauwgrijze waas over mijn oude monitor zat. De kleurweergave op de P17-2 is volgens mij heel goed maar zonder een objectieve meetmethode blijft het natuurlijk een mening.
4. Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Er is heel weinig tot geen ghosting. Zowel in films als in spellen. Misschien dat er bij heel snel bewegende beelden een klein beetje motion blur is. Dat ik het niet helemaal zeker weet, terwijl ik er heel erg op gelet heb, zegt wel dat áls het er is, het totaal niet stoort want het valt haast niet op.
Ik heb een aantal foto’s gemaakt van de PixPerAn test. Dit zijn de beste 3:
Dit zijn de slechtste 3:
Zoals je kan zien zijn de beste zo goed als perfect.
Hier staan nog wat meer foto’s (plus de bovenstaande foto’s).
5. Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
De P17-2 is veel scherper dan mijn oude CRT, ik zie nu allerlei details die ik eerst niet zag. Nadeel is wel dat je de artefacten in films met een lage bitrate nu veel duidelijker ziet!
De helderheid van het scherm staat standaard op 70 maar dat is veel te fel! Ik heb het scherm overdag op iets van 10 staan en bij games vaak op 15-20. ’s Avonds zet ik hem op 5 en soms zou ik zelfs nog wel iets lager dan 0 willen gaan.
De diepte van het zwart; zwart lijkt ook echt zwart te zijn maar als je ’s avonds in een donkere kamer een zwart papiertje bij de monitor houdt kun je zien dat het toch niet helemaal perfect zwart is. Overdag komt het heel erg in de buurt van écht zwart. Ik moet zeggen dat ik hier wel erg kritisch ben hoor, als je geen zwart papiertje bij de monitor houdt zal bijna iedereen zeggen dat het gewoon zwart is.
6. Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Daar kan ik kort over zijn, de uniformiteit is zeer goed.. ik zie geen blacklight leakage.. ook niet ’s avonds in een donkere kamer. Zoals je op onderstaande foto kan zien (die waas in de rechterhelft komt door de camera).
7. Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
De kijkhoeken zijn volgens de specificatie 178 graden horizontaal en ik moet zeggen dat klopt gewoon. Als je vanuit een extreme hoek kijkt (dicht bij de 180 graden) dan kan je nog prima lezen wat er op het scherm staat. Ook valt me op dat het scherm niet erg van kleur verandert in die hoek.
8. Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
De P17-2 zit zeer stevig in elkaar, alles voelt robuust aan. Als je de monitor in hoogte wilt verstellen moet je wel aardig wat kracht uitoefenen maar dat betekent natuurlijk ook dat de monitor niet snel ineen zakt onder zijn eigen gewicht. Zelfde geldt voor de pivot functie. De P17-2 heeft in zijn voet een kabelgootje zodat je de kabels niet onder je scherm uit ziet komen; handig.
9. Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Persoonlijk vindt ik de P17-2 mooi ontworpen.. zeer elegant. Het ledje heeft me nog geen seconde gestoord.
10. Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Conclusie: De P17-2 is een echte allrounder; geschikt voor zowel games, films en grafisch werk. Helaas hangt daar wel een prijskaartje aan.
Voordelen
- Kleurweergave
- Snel paneel (weinig tot geen ghosting)
- Contrast, diep zwart.
- Kijkhoeken
- Ergonomie
Nadelen:
- Prijs
- Helderheid zou iets lager ingesteld moeten kunnen worden
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 21-04-2006 23:06
]