Fujitsu-Siemens P17-2
http://www.fujitsu-siemen...s/tft/scenicview_p17.html
Vorig scherm
De Fujitsu-Siemens P17-2 is mijn eerste TFT, ik heb altijd CRT's gehad. De afgelopen jaren heb ik gewerkt met een 17" Iiyama Vision Master Pro 410. Daar was ik zeer tevreden over, maar onder andere omdat hij kuren ging vertonen, werd het toch tijd om over te stappen. Het eerste wat mij opviel bij de P17-2 (overdrive S-PVA), is dat de kleurweergave en de scherpte veel beter zijn dan bij de CRT. En natuurlijk gebruik ik nu 1280x1024, in plaats van 1152x864. Dat scheelt toch weer.
Bijzonderheden
De P17-2 is een van de weinige 17" schermen die geen TN-scherm gebruikt, maar een VA-scherm. VA-schermen geven kleuren beter weer dan TN-schermen (meestal 24-bits in plaats van 18-bits plus dithering), maar zijn vaak traag. Ook het contrast is indrukwekkend bij VA-schermen, in dit geval 1000:1. Dit geldt ook voor de kijkhoek, hier 178 graden (horizontaal en verticaal). Dit is een van de eerste overdrive VA's, met een reactiesnelheid van 14 ms grey to grey (afhankelijk van waar je kijkt, Fujitsu-Siemens zegt ook wel 8 ms). Hij is in de hoogte verstelbaar, kan naar voren en achteren worden gekanteld, naar links en naar rechts zwenken en hij kan 90 graden worden gedraaid (van landschap- naar portretstand). Hij heeft ook twee ingebouwde 2-watt speakers, die ze wat mij betreft best hadden mogen weglaten, omdat we ze toch niet gebruiken. De monitor heeft een VGA- en een DVI-aansluiting en wordt geleverd met beide kabels. Wij hebben de monitoren rechtstreeks bij Fujitsu-Siemens zelf gekocht, en zij leveren alleen maar een klasse II-pixelgarantie. Gelukkig hadden we geen enkel pixel- of subpixelprobleem, maar omdat we ze via het Internet hadden besteld, is het natuurlijk mogelijk om binnen 7 dagen om te ruilen. Hij is wit (wit of zwart maakt mij niet uit) en ziet er erg goed uit. Hij doet mij denken aan de witte Samsung 770P, alleen is de voet zwart, maar hij heeft gelukkig wel gewoon knoppen om hem mee in te stellen. De P17-2 bestaat in verschillende revisies, deze is revisie 9.
Kleurweergave
Daar hadden we de P17-2 natuurlijk voor gekocht, en we werden niet teleurgesteld. Wat een prachtige kleuren! Niet te vergelijken met een CRT. Wit is stralend wit, zwart is diep zwart en alle kleuren zijn even sprankelend en levendig. Ongelofelijk! Ik denk dat dit onder andere komt doordat dit scherm in staat is om alle 16,7 miljoen kleuren te laten zien zonder dithering. Een VA-scherm is namelijk in staat om 24 bits (8 bits per kleur) te gebruiken bij de weergave van kleuren, in tegenstelling tot veel TN-schermen die 18 bits (6 bits per kleur) en dithering gebruiken om alle kleuren te laten zien. En dat zie je, de kleuren zijn helderder en sprekender dan bij andere schermen.
Ghosting
Ik heb geen ervaringen met games op TN-schermen, maar ik neem aan dat de P17-2 zich qua ghosting niet kan meten met de snelle games-TN-schermen als de Samsung 730BF en 740BF (4 en 2 ms). Wij zijn geen echte gamers, dus voor ons was de kleurweergave belangrijker dan eventuele ghosting-effecten. Ik speel af en toe actiespellen, maar mijn vrouw speelt meestal Popcap-puzzlespellen als Bookworm, Zuma en Insaniquarium en die zien er perfect uit. Zij speelt ook regelmatig The Sims, en dat gaat ook heel goed op deze monitor. Ik heb zelf graphic adventures, racespellen en bijvoorbeeld ook Doom 3, Far Cry en Halflife, maar die laatsten speel ik niet fanatiek. De andere spellen zien er fantastisch uit, maar bij de actiespellen zie ik dat contouren vervagen bij beweging. Het is wennen ten opzichte van een CRT, maar tijdens het spelen zelf valt het wel mee en zie ik het alleen als ik er op let. Ik weet niet of hardcore gamers hiermee kunnen werken, maar ik heb er niet echt last van. Helaas is mijn computer in combinatie met de grafische kaart (nog) niet altijd in staat om de zware actiespellen met alle effecten ingeschakeld uit te voeren in de eigen resolutie 1280x1024. Sterker nog, er zijn spellen die niet eens de mogelijkheid bieden om deze resolutie te kiezen. In deze gevallen wordt het beeld vergroot naar de eigenlijke resolutie. Zelfs dit effect vind ik er heel aannemelijk uit zien. En films zien er ook gewoon goed uit, zonder opvallende neveneffecten. Verder werken we op deze monitor met foto's en daar is hij werkelijk ideaal voor.
Contrast en helderheid
Contrast en helderheid van het beeld zijn fantastisch op deze monitor. Samen met de kleurweergave en de kijkhoek vormen dit de sterke punten van VA-schermen. Zwart is diep zwart en wit is stralend wit. Wel moet ik zeggen dat Fujitsu-Siemens overdrijft bij de fabrieksinstellingen van contrast en helderheid, maar dat doen zo te zien alle fabrikanten. De standaardinstelling voor de helderheid is 100 (maximaal), maar dat is veel te fel. Ik heb deze op 25 gezet, en dat levert een krachtig, maar niet overdreven wit op. Contrast is standaard ingesteld op 50, en dat heb ik maar zo laten staan. Tenslotte kan het zwartpunt nog worden ingesteld, maar ook dat heb ik op de standaardinstelling 50 laten staan.
Uniformiteit van het scherm
De lichtverdeling over het scherm is uitmuntend, geen schaduwen of lichtere plekken. Een diep zwart beeld is overal uniform zwart, een helder wit scherm overal even helder wit. Er is gelukkig totaal geen sprake van backlight leakage. Ook als het scherm bijna of helemaal zwart is (zoals bij het startscherm van Windows), is er geen extra licht zichtbaar. Niet aan de onder- of bovenkant, niet aan de linker- of rechterkant, nergens.
Kijkhoek
Zoals gezegd vormt de kijkhoek een van de sterke punten bij VA-schermen. Dit is hier niet anders, ook bij een schuine kijkhoek blijft het scherm zichtbaar. Het scherm wordt bij een sterke hoek weliswaar wat donkerder, maar het verkleurt niet en wordt niet onleesbaar, zoals bij TN-schermen. Dit punt is voor mij niet zo heel belangrijk, omdat ik recht voor mijn beeldscherm zit, maar het is toch mooi meegenomen als ik het scherm van mijn vrouw kan zien als ik opzij kijk.
Bouwkwaliteit
De monitor staat stevig genoeg. Het verstellen van de hoogte gaat zwaar, dit heeft als voordeel dat de eenmaal ingesteld hoogte ingesteld blijft, en het scherm niet langzaam weer naar beneden zakt. Zwenken en draaien gaat licht. De hele behuizing doet solide aan en geeft de indruk van kwaliteit. Ditzelfde geldt voor de knoppen. De aansluitingen (stroom, VGA, DVI en luidsprekers) zitten achter een klepje, waar ook een aan- en uitschakelaar te vinden is.
Vormgeving
De stroom-LED licht blauw op als de monitor aan staat en oranje in de slaapstand. De LED stoort mij absoluut niet. Door de fantastische kleurweergave zien foto's er geweldig uit op dit scherm. Het werken met Windows is hierdoor een waar genot. Zeker in vergelijking met een CRT, het beeld is helder en scherp. Dit is een geweldig scherm dat precies doet wat wij zochten.
Belangrijkste voor- en nadelen
De belangrijkste voordelen zijn al genoemd: de ongelofelijke kleurweergave, het hoge contrast en de grote kijkhoek. Kleur en contrast zijn voor ons belangrijk, en die zijn voor deze monitor boven verwachting goed. Het nadeel is ook al genoemd, de tragere reactiesnelheid, maar dit weegt voor ons niet zwaar. Helaas zijn VA-schermen duurder dan TN-schermen. Wij vinden dit scherm zijn prijs meer dan waard, maar voor anderen zal dit scherm hierdoor misschien afvallen.
[
Voor 9% gewijzigd door
ableeker op 02-03-2006 09:16
]