(een post van mij geleden, vroeg ik wat over tft`s nu neem ik die BENQ)
Maar werkt dat pretting een doorlopend scherm? Dus bijv met internetten, zie je het dan een helft op allebij de schermen? (wordt wel extreem breed dan
Of met gamen schijnt het zo te zijn dat de meeste games dit nog niet ondersteunen, fijn want ik wil dat ik op het ene scherm gewoon me desktop nog zie, dus bijv als iemand wat tegen me zegt op msn dat ik dat kan zien, niet meteen switchen natuurlijk.
Je kan op elk scherm weergeven wat je wilt, maar een game is idd meestal alleen zichtbaar op een scherm. Er zijn wel spellen die 2 schermen ondersteunen, maar dat is alleen maar vervelend omdat het midden van je scherm precies op de randen van je scherm ligt. Ik heb dus meestal mIRC op mijn rechter scherm terwijl ik op mijn linker scherm zit te gamen (of iets nuttigers
Overigens zijn RTSen die scrollen als je de cursor tegen de zijkant van het scherm richt nog wel eens zo lomp om dan uit de applicatie te vallen, het is handig als je je zelf snel aanleert met de pijltjes toetsen te scrollen
Oh over browsen: je kan zelf weten hoe groot je je browser venster maakt, als je wilt kun je hem inderdaad 2 schermen breed maken (slepen), full screen is echter nog steeds maar 1 scherm groot.
http://tweakers.net/nieuws/42896/Forse-prijsdaling-lcd-schermen-verwacht.html
Ik ben benieuwd...
Verwijderd
De monitoren zijn:
1.
BenQ FP72E prijs € 193,15
- Schermgrootte: 17 inch
- Helderheid: 300 cd/m2
- Contrast verhouding: 500:1
- Resolutie horizontaal: 1280 pixels
- Resolutie verticaal: 1024 pixels
- Inkijkhoek horizontaal: 140 graden
- Inkijkhoek verticaal: 130 graden
- Response tijd: 8 ms
- Ingebouwde speakers: Ja
- Vermogen speakers: 4 watt
- Auto-adjust: Ja
- DVI-D: Ja
2.
Iiyama E1700S-B1 / E1700S-S1 prijs € 201,04
- Schermgrootte: 17 inch
- Helderheid: 300 cd/m2
- Contrast verhouding: 600:1
- Resolutie horizontaal: 1280 pixels
- Resolutie verticaal: 1024 pixels
- Inkijkhoek horizontaal: 140 graden
- Inkijkhoek verticaal: 130 graden
- Response tijd: 5 ms
- Ingebouwde speakers: Ja
- Vermogen speakers: 2 watt
- Auto-adjust: Ja
- DVI-D: Ja
Qua specificaties ziet er de Iiyama iets beter uit, maar is deze ook daadwerkelijk beter qua kleuren, helderheid, scherpte etc. dan een BenQ?
Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 14:35:
2.
Iiyama E1700S-B1 / E1700S-S1 prijs € 201,04

Misschien is dit scherm iets voor de startpost, evt als vervanging voor de E431S?
And I'm the only one and I walk alone.
Bij Salland Automatisering stond nog een demo model zonder kapotte pixels voor 286 Euro. Die kans heb ik niet laten liggen, scheelt mij weer om pixelgarantie te kopen.
Ik wil wel een review schrijven, maar dat doe ik over een paar weken. Eerst even wennen aan de monitor, zodat ik de monitor en zo ook goed kan afstellen.
Op dit moment ben ik tevreden. Het is een veel betere monitor dan de Samsung 151s die voor zijn tijd al een erg goede TFT was.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
Er zijn wel nieuwe Eizo's aangekondigd (1703). Maar die zullen waarschijnlijk nog duurder zijn.
En hoe is de ervaring met deze schermen icm ghosting? Ik ben geen die-hard gamer, maar ben wel een kritische kijker.
PSN: Shiver23
Verwijderd
Volgens mij zijn er nog steeds niet meer monitoren met een Overdrive *VA scherm.Shiver23 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 11:23:
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor en nu gaat mijn voorkeur uit naar een Overdrive *VA scherm. Zijn er inmiddels al andere alternatieven behalve de Samsung en de Fujitsu? En dan met name modellen die qua prijs iets lager liggen? Ik heb zelf niets kunnen vinden namelijk.
Er zijn wel nieuwe Eizo's aangekondigd (1703). Maar die zullen waarschijnlijk nog duurder zijn.
En hoe is de ervaring met deze schermen icm ghosting? Ik ben geen die-hard gamer, maar ben wel een kritische kijker.
Ik weet niet of je al een beslissing genomen hebt, maar je zou eventueel kunnen overwegen om voor een 19" scherm te gaan. De Belinea 101920 is zelfs nog goedkoper dan de 17" Samsung 770P of Fujitsu P17-2. Zie verder het [rml][ 19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 19[/rml] topic.
[ Voor 4% gewijzigd door PromoX op 21-06-2006 19:47 ]
Wel met pixelgarantie. Je weet tenslotte maar nooit....Zonde dat de monitor nergens in de winkel te bewonderen was hier in de buurt. Kan me wel voorstellen dat het niet echt een heel goedlopend model is. Een 19" lijkt vaak goedkoper of ietsje duurder. Maar in gebruikte panels zit zeker wel verschil (ook al doet het typenummer dat niet vermoeden).
[ Voor 27% gewijzigd door Shiver23 op 21-06-2006 20:02 ]
Verwijderd
die ga ik ook kopen bij MyComVerwijderd schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 15:12:
Heb vandaag de PHILIPS 170C6FS gekocht. Als ik in de pricewatch kijk zie ik dat minimum prijs 197 + verzendkosten is. Alleen MyCom heeft de prijs afgelopen week naar 199,95 bijgesteld. Aanradertje als je het mij vraagt.
Waarom kopen jullie voor dat geld niet een 19" breedbeeld?
Verwijderd
Ik ben totaal niet thuis in de monitoren, laat ik dat vooropstellen maar..Kan je voor dat bedrag een 19" met dezelfde kwaliteit krijgen?matsume schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:40:
[...]
Waarom kopen jullie voor dat geld niet een 19" breedbeeld?
En dit ook nog in een "gewone" winkel aangezien dit voor pa&ma is en ze bij problemen gewoon terug kunnen naar de winkel.
Groter lijkt beter gaat in dit geval vaak op voor de meeste mensen. Ik heb zelf ook voor een 17" gekozen. Een 19" op korte afstand ziet er nou eenmaal niet zo scherp uit. En vaak zijn de 19" panels van mindere kwaliteit ivm hun 17" broertjes. (minder bijv qua contrast)breadje schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:34:
omdat een 19" scherm veels te grote pixels heeft. Ik kan er niks aan doen maar een 19" krijgt bijna een gekarteld beeld erdoor. Je zit op een veel groter oppervlak met nog steeds eenzelfde resolutie en dat doet de leesbaarheid van letter geen goed vind ik. Ik vind ook foto's op een 17" beter uitkomen om dezelfde reden. Kortom ik snap niet dat mensen een 19" willen terwijl ze per saldo een slechter beeld krijgen daardoor?
En breedbeeld is voor mij al helemaal uit den boze. Voor het meeste werk vind ik het niet handig.
Is dat bij 19" breedbeelschermen (deze werken met een resolutie van 1440x900) ook het geval?breadje schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:34:
omdat een 19" scherm veels te grote pixels heeft.
De laagste prijs van de Mirai is 217 euro en gezien de reviews/productsurveys lijkt dit geen slechte monitor.Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:52:
[...]
Ik ben totaal niet thuis in de monitoren, laat ik dat vooropstellen maar..Kan je voor dat bedrag een 19" met dezelfde kwaliteit krijgen?
De Mirai is goed verkrijgbaar; Mycom, die over het algemeen een goede garantie schijnt te hebben, verkoopt 'm ook.En dit ook nog in een "gewone" winkel aangezien dit voor pa&ma is en ze bij problemen gewoon terug kunnen naar de winkel.
[ Voor 42% gewijzigd door PromoX op 28-06-2006 12:23 ]
Yep, de resolutie wijkt wel af, maar het aantal pixels per vierkante centimeter is gewoon hetzelfde.PromoX schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 12:18:
[...]
Is dat bij 19" breedbeelschermen (deze werken met een resolutie van 1440x900) ook het geval?
is een 19" breedbeeld met dvi, en d-sub.
De resolutie is gewoon goed hoor, en helemaal niet kantelig(oid). 8ms dus daar kan je ook normaal mee gamen. Kijk ook voor meer reviews op de frontpage, er staan veel productsurvey's over deze monitor, die ook allemaal goed zijn
En dat maar voor een prijs van 217. Die ga ik dus halen
Breedbeeld heb je niks aan in de meeste applicaties... sterker meestal heb je juist meer lengte nodig op je scherm, geen extra breedte. Kortom geen 19" met 1280x1024 pixels voor mij, en al helemaal geen breedbeeld
Op welk soort scherm moet ik dan letten? Ze staan sowieso niet bekent om hun uitmuntende kwaliteit; maar als ik over een poosje een laptop haal... dan maar meteen eentje die het beste is met kleuren.
[ Voor 42% gewijzigd door Silent Thunder op 10-07-2006 14:39 ]
Het gaat hier specifiek om de XXODD LM17V.
Nee, de monitor is niet van een vrachtwagen gevallen
Had geen zin in concessies dus heb bij Salland een F-S P17-2 besteld met pixelgarantie. De eerste die ik kreeg bleek een revisie 1 (van een jaar oud) en gelukkig met defecte pixels. Deze heb ik teruggebracht en na wat probleempjes sinds vandaag een nieuwe.
Dit model is er eentje van revisie 10. En dat is wel te merken. Zo is het panel beter (qua contrast en backlight leakage) en is ook aan de buitenkant wat veranderd. Maar niet allemaal goed want de afwerking van bevestiging tussen voet en scherm is niet echt mooi afgewerkt. Een grote kier ertussen.
En....wat denk je.....weer een defecte pixel. Ook heb ik wat minder meewerkende subpixels.
Ik begin me langzaam af te vragen of Fujitsu als panels de afdankertjes van Samsung krijgt.
Nu zit ik wel te twijvelen of ik hem weer terug zal sturen (met alle kosten en ongemakken) of dat ik deze zal houden.
Verder is mijn eerste indruk van het scherm wel redelijk. Met stilstaande beelden is het beeld subliem maar met games of films ben ik nog niet volledig overtuigd. Ik ervaar nog redelijk wat ghosting. Zijn andere mensen minder kieskeurig dan ik, of zal het iets anders zijn....
Als ik tijd/zin heb zal ik nog wel een review schrijven. Mijn aversie tegen TFT is helaas nog niet volledig verdwenen.....
KickSilent Thunder schreef op maandag 10 juli 2006 @ 14:38:
Welke laptop heeft nou de beste kleurweergave (i.v.m. photoshop).
Op welk soort scherm moet ik dan letten? Ze staan sowieso niet bekent om hun uitmuntende kwaliteit; maar als ik over een poosje een laptop haal... dan maar meteen eentje die het beste is met kleuren.
Eerst zat ik nog ff te twijfele of ik een 17 of een 19 inch
tft schermwou maar ben dr eindelijk uit t word een 17inch
en nog wel 2!
Dus 2 schermpies naast elkaar. Ikga het voornamelijk voor
photoshopgebruiken maa rik speel ook graag een spelleke
en kijk ook vaak films.
Ik zat zelf te denken aan de samsung syncmaster 770p.
Opzich een leuk scherm alleen de prijs! daarom keek ik
tweakers.net voor de pricewatchwat zie ik is er 1 winkel bij
die verkoop het scherm voor 230euro!!! :
Heb ze meteen ge - emailed van als ze die nog hebben en
als de prijs echt klopt. Hoop dat ik snel een reactie krijg.
Ik twijfel alleen op de betrouwbaarheid van die site 230 voor
een 770p =S is da dan wel een nieuw scherm?
Als iemand het scherm al heeft bestelt via de site laat t me weten!
(owja als iemand een foto kan maken van de 770p van hou die
eruit ziet in het zwart of als het scherm aan de muur hangt?
ben ik best nieuwsgierig naar..

-bami
Iemand?Silent Thunder schreef op maandag 10 juli 2006 @ 14:38:
Welke laptop heeft nou de beste kleurweergave (i.v.m. photoshop).
imho kom je dan uit bij een IBM met flexview. (hebben dus niet alle IBM's dus moet je wel specifiek naar zoeken)
[Signature]
Oke, en wat is precies de reden? Hoe onderscheid IBM-flexview zich in haar laptopschermen t.o.v. de rest?woest85 schreef op zondag 16 juli 2006 @ 21:13:
[...]
imho kom je dan uit bij een IBM met flexview. (hebben dus niet alle IBM's dus moet je wel specifiek naar zoeken)
[ Voor 6% gewijzigd door Silent Thunder op 16-07-2006 21:26 ]
zie onder andere filmpje hier:Silent Thunder schreef op zondag 16 juli 2006 @ 21:25:
[...]
Oke, en wat is precies de reden? Hoe onderscheid IBM-flexview zich in haar laptopschermen t.o.v. de rest?
http://www.notebookadvies.nl/viewtopic.php?t=88
is op dat forum nog wel veel meer info te vinden trouwens.
[Signature]

over de 770p.
230 lijkt me ook zeer weinig. En deze is alleen in het wit te krijgen bij mijn weten.Bamikwal schreef op zondag 16 juli 2006 @ 23:35:
Kan iemand ook mijn vraag beantwoorden![]()
over de 770p.
Klopt, mijn leverancier heeft zelfs navraag gedaan bij de importeur en de zwarte versie is niet leverbaar in Europa.Shiver23 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 09:00:
[...]
230 lijkt me ook zeer weinig. En deze is alleen in het wit te krijgen bij mijn weten.

Achja ben toch van plan om
een nieuwe pc aan te schaffen
alles in het wit is ook niet lelijk
En ja 230,- is wel heel erg weinig...
maar als je me niet gelofd moet je
maar kijkenop tweakers pricewatch
Heel erg vaag ik weet het maar
als ze gewoon normaal een e-mailtje
sturen meschein koop ik ut dan wel
wie weet....
-bami

(PS zitten trouwens die muur gevallen erbij zodat je het scherm
aan de muur vast kan zettenof moet je dat danw eer zelf kopen
[ Voor 17% gewijzigd door HowlingWolve op 17-07-2006 12:08 ]
Die moet je er apart bijkopen. Zie bv. de site van Salland Automatsering.Bamikwal schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:06:
(PS zitten trouwens die muur gevallen erbij zodat je het scherm
aan de muur vast kan zettenof moet je dat dan weer zelf kopen)
En die prijs van de 770P is inderdaad erg laag. Ik zou dan verwachten dat ze 2ehands zijn of dode pixels hebben.
En je naam nog 's onder een post zetten is natuurlijk niet nodig
[ Voor 11% gewijzigd door PromoX op 17-07-2006 12:29 ]
naam eronder
Die dingen zijn wel prijzig en als je dan
heel die voet van de 770p verlies dan is het
de 770p niet waard.
Heb net een vaag emailtje van hun terug
gekregenw as precies 8 woordjes lang
''deze monitor is tijdelijk niet leverbaar
onze excuus''
erg vage site

Het gaat om deze monitor:

Liefst heb ik (en misschien zelfs meerdere mensen) dat je dan een review schrijft maar als je daar (nu) geen tijd/zin voor hebt, of je de volgende vraag dan eerst even kan beantwoorden:
Als je games speelt op deze monitor, of je ghosting ziet?
Bij voorbaat dank
Edit:
Heb ook zelf nog gezocht naar reviews maar (nog) geen gevonden...
[ Voor 9% gewijzigd door Regeneration op 20-07-2006 17:45 ]
Het scherm is niet supersnel (12 ms), de één ziet op een dergelijk scherm geen ghosting of vindt het acceptabel, terwijl een ander echt geen trager scherm dan 4 ms zou willen. Het zal dus heel persoonlijk zijn en het zal ook aan je eisen liggen.Ofzoiets schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 17:43:
17" TFT monitor E 176FP van Dell
Als je games speelt op deze monitor, of je ghosting ziet?
Dan heb je niet goed genoeg gezochtHeb ook zelf nog gezocht naar reviews maar (nog) geen gevonden...
[google=E176FP review]
Wat in ieder geval al de volgende reviews oplevert:
http://powerpackedpc.com/...ontent&pa=showpage&pid=15
http://www.bayreviews.com..._lcd_display_monitor.html
http://search.reviews.eba...QfvcsZ2982QQsoprZ52128582
Verder heeft het scherm geen DVI aansluiting, hoewel dat geen groot gemis hoeft te zijn.
Wat prijs betreft staan er trouwens goedkopere schermen met betere specs in de startpost (zijn sneller en hebben wel een dvi aansluiting):
Acer AL1722hs, Hyundai L72D, Hyundai L73D, IIyama ProLite E431S-W3 en BenQ FP71GX (deze is wel heel erg laag geprijsd met 183,30 als laagste prijs).
Ik zou dus zeker niet voor de Dell gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door PromoX op 20-07-2006 19:39 ]
Bedankt voor je reactie. Zeker bedankt voor die reviews.PromoX schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:38:
[...]
Het scherm is niet supersnel (12 ms), de één ziet op een dergelijk scherm geen ghosting of vindt het acceptabel, terwijl een ander echt geen trager scherm dan 4 ms zou willen. Het zal dus heel persoonlijk zijn en het zal ook aan je eisen liggen.
[...]
Dan heb je niet goed genoeg gezocht:
[google=E176FP review]
Wat in ieder geval al de volgende reviews oplevert:
http://powerpackedpc.com/...ontent&pa=showpage&pid=15
http://www.bayreviews.com..._lcd_display_monitor.html
http://search.reviews.eba...QfvcsZ2982QQsoprZ52128582
Verder heeft het scherm geen DVI aansluiting, hoewel dat geen groot gemis hoeft te zijn.
Wat prijs betreft staan er trouwens goedkopere schermen met betere specs in de startpost (zijn sneller en hebben wel een dvi aansluiting):
Acer AL1722hs, Hyundai L72D, Hyundai L73D, IIyama ProLite E431S-W3 en BenQ FP71GX (deze is wel heel erg laag geprijsd met 183,30 als laagste prijs).
Ik zou dus zeker niet voor de Dell gaan.
Dat ik die reviews niet heb kunnen vinden... Ik had van alles geprobeerd alleen had ik de term 'review' steeds voorop gedaan...
vind dat niet echt terug in het topic
Wat is prijs technisch het meest interessant?
Wachten tot begin september, of nu kopen?
De prijzen zullen alleen maar lager worden, nooit hoger. Niet dat ze gelijk zullen halveren in die paar weken, maar die paar euro zijn toch mooi meegenomen. Misschien dat er ook wat mooie nieuwe modellen verschijnen in die tijd.
[ Voor 17% gewijzigd door Piggen op 21-07-2006 18:20 ]
Ik kan je niet helpen met mijn eigen ervaring (want ik heb de 740BF (jammer genoeg) niet) maar misschien kan je goolen en naar reviews zoeken?Soul_ schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 01:08:
iemand hier met een Samsung SyncMaster 740BF die mij kan vertellen of er ook veel backlight leakage is zoals de 730BF ?
vind dat niet echt terug in het topic
Zou ik je misschien kunnen adviezeren zelf wat te gaan zoeken? Natuurlijk mag je hier advies vragen maar met zelf wat zoeken (om te beginnen met misschien starpost doorlezen/bekijken) kom je vaak al heel ver. Verder als je advies wilt vragen zeg dan even erbij wat je wensen zijn en/of wat je wilt doen met je scherm: gamen en/of werken en/of vindt goede kleurweergave belangrijk enz.Bar-Le-Duc schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:57:
Ga een 17" TFT kopen, maar woensdag op vakantie voor 2/3 week.
Wat is prijs technisch het meest interessant?
Wachten tot begin september, of nu kopen?
Edit: Als je alleen kijk naar welke prijs techisch de beste is (uit de startpost) de BenQ FP71GX wel geschikt: laagste prijs nu uit de pricewatch = 183,30 (exc verzendkosten)
Dat kan maar dan kan je altijd wachten. Dat is iig wat mijn mening is. Er komt altijd wel een nieuw model uit en de prijs gaat (meestal) wel naar beneden. Wat ik van vele heb gehoord en mij daarbij aansluit is: als je iets nodig heb (en het is redelijk tot goede koop) koop het gewoon, want anders kan je blijven wachten...MPmad schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 18:14:
Wachten natuurlijk.
De prijzen zullen alleen maar lager worden, nooit hoger. Niet dat ze gelijk zullen halveren in die paar weken, maar die paar euro zijn toch mooi meegenomen. Misschien dat er ook wat mooie nieuwe modellen verschijnen in die tijd.
[ Voor 31% gewijzigd door Regeneration op 21-07-2006 19:00 ]
Ten eerste vraagt hij niet wát hij moet kopen, maar of het verstandiger is om er nu eentje te kopen of pas na zijn vakantie.
Ten tweede zeg ik ook helemaal niet dat hij moet wachten tot sint juttemis, want er komen inderdaad constant nieuwe modellen uit en zijn er prijsverlagingen. Het is alleen zo dat hij volgende week op vakantie gaat en het dan toch geen zin heeft om nu een nieuwe monitor te kopen. Het ding staat er dan immers toch alleen maar minder waard te worden. Daarom adviseer ik om er na de vakantie een te kopen en te profiteren van lagere prijzen en nieuwe modellen.
Excuses, ik had het inderdaad niet helemaal goed begrepen, over zijn vakantie enzo.MPmad schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 19:45:
Misschien moet je zijn post eens wat beter lezen.
Ten eerste vraagt hij niet wát hij moet kopen, maar of het verstandiger is om er nu eentje te kopen of pas na zijn vakantie.
Ten tweede zeg ik ook helemaal niet dat hij moet wachten tot sint juttemis, want er komen inderdaad constant nieuwe modellen uit en zijn er prijsverlagingen. Het is alleen zo dat hij volgende week op vakantie gaat en het dan toch geen zin heeft om nu een nieuwe monitor te kopen. Het ding staat er dan immers toch alleen maar minder waard te worden. Daarom adviseer ik om er na de vakantie een te kopen en te profiteren van lagere prijzen en nieuwe modellen.
Echter hij vraag wel wát hij moet kopen met de vraag:
"Wat is prijs technisch het meest interessant?"
En daarop zeg ik dat hij zelf wat over kan zoeken, of zie ik dat nu ook verkeerd?
Edit (@ hieronder) : Ah, ik snapt het (nu pas...). Excuses...
Ik moet voortaan maar eens beter gaan lezen misschien...

[ Voor 10% gewijzigd door Regeneration op 26-07-2006 15:54 ]
Niet meteen zo lerend doen he

Verwijderd
Let vooral even op de positieve als negatieve ervaringen, misschien een weet voor andere merken LCD's (vliegjes!?!?!
Volgens PC Drome is de 740BF (die met 2ms) voorlopig dus niet te leverenMijn leverancier heeft laten weten problemen te hebben met de levering van de Samsung 740BF schermen.. Zij zeggen ook niet te weten wanneer ze deze weer kunnen gaan leveren. Tot mijn spijt zal ik u bestelling moeten annuleren en wordt het totaalbedrag vandaag nog gecrediteerd. Mijn excuses voor het ongemak.
Iemand een ideetje waarom? (te weinig gemaakt, problemen met het scherm?)
Vliegjes / onweersbeestjes / lopende pixels komen wel eens vaker voor, als je de search gebruikt kan je er genoeg over vinden.Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 15:43:
Hoi voor degene die interesse hebben voor een Viewsonic VP730 heb ik een review toegevoegd bij de lijst product survey van tweakers.net.
Let vooral even op de positieve als negatieve ervaringen, misschien een weet voor andere merken LCD's (vliegjes!?!?!)
De oplossing van Viewsonic vindt ik trouwens wel een hele nette...
Waar ik wel toch weer versteld van sta (of misschien ook niet) zijn de l*letjesrozewater die in veel computer winkels staan. De glazige blik die ze me schonken als ik vroeg of ik het scherm ook even in native resolutie mocht zien sprak boekdelen lijkt me. Ik snap het als ze even niet weten of een scherm een overdrive panel heeft of niet, maar je weet toch wel iets van de resolutie van een TFT monitor af? Maarja, het zal er wel bij horen.
Als het goed is heb ik volgende week mijn scherm ik zal hem dan eens vergelijken met mijn scherm uit de oudheid (syncmaster 171t) dat ik nu gebruik. Het zal wel een verschil maken met de 25ms die mijn scherm nu als topsnelheid heeft.
Ben benieuwd hoeveel verschil het is met de monitor die ik nu heb ( Belinea 101735 )
Ben ook al een tijd tevreden met dit scherm van Belinea maar die verhuist naar een andere computer, en aangezien ik een dual monitor setup wilde voor mijn studio heb ik de 770P's besteld.
Dit omdat ze goed in iedere positie zijn te plaatsen, een hoog contrast hebben en ook nog eens er mooi uitzien.
Ik zal wel een reviewtje posten als ik ze binnen heb.
Ben er op het eerste gezicht heel tevreden mee!!
Heb geen dode pixels of wat dan ook. ( kon nl. geen pixelgarantie nemen op dit scherm )
Nu ga ik ze verder nog ff aan de tand voelen om te kijken in hoeverre deze schermen lekkerder werken dan mijn ( oude ) Belinea 101735.
edit:
- Als je film kijkt is het zwart ook echt zwart!!
- De kleuren zien er veel beter en duidelijker uit dan met mijn Belinea!
- Ik kan geen ghosting vinden als ik een spel speel.
( misschien dat iemand anders ghosting kan opmerken maar dat zal dan wel heeeel erg weinig zijn )
- Verder is het makkelijk dat ze in iedere positie zijn te plaatsen.
Het enige nadeel vindt ik de prijs maar daar kan ik mee leven.
Hier een plaatje hoe ze op dit moment erbij staan:

[ Voor 45% gewijzigd door luminous op 03-08-2006 12:30 ]
Zodra ik hem heb zal ik 's een reviewtje schrijven.
En bij welke winkel heb ben jullie eht gekocht?
Ik zie het in de tweakers pricewatch staan voor 230euro..
en bij de dynabyte isie 400euro dus das nogal een prijsverschil...
En zit er trouwens iets in de doos om de monitoren op te hangen
aan de muur? Had ik in een review gelezen dat je dat meteen kon
doen omdat het al op de voet gemonteerd was en er nog schroeven
bij zaten om hem te bevistigen.
pricewatch: Samsung SyncMaster 770P (17", 6ms, D-sub, Pivot)Bamikwal schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:19:
Hoe duur koste ongeveerde 770p bij jullie?
ik zie hem toch echt voor € 342,32 staan als goedkoopste. Dat hij 400 bij dynabyte kost valt dus mee .
Heb ze gekocht bij 4Launch voor € 353,- p. stukBamikwal schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:19:
Hoe duur koste ongeveerde 770p bij jullie?
En ik heb nergens schroeven gezien toen ik de verpakking openmaakte.
( pixelgarantie geven ze er niet op dit product )
Overigens is het niet zo vreemd dat dynabyte duurder is. Ten eerste is dynabyte een dure winkel en ten tweede moeten zij nu eenmaal veel personeel en winkelruimte betalen.
Had ze ge-mailed over als die prijs wel klopte en ze zijde ja. Ik had ze niet
gekocht omdat ik het niet vertrouwde je weet nooit of ze wel echt nieuw zijn.
Vind 350euro toch wel erg duur..... moet er 2 hebben dus dat zou dan 700euro worden.
Weet iemand een monitor die net zo goed is als de 770p qua beeld kwaliteit maar niet
zon enorme voet heeft die ik toch niet ga gebruiken. Het hoeft niet allemaal te kunnen
kantelen en kunnen ronddraaien. En dus daaorm ok een stukje goedkoper is
[ Voor 3% gewijzigd door HowlingWolve op 10-08-2006 13:41 ]
De 770 die ik als eerste had besteld kon niet met pixelgerantie omdat er in het verleden teveel schermen waren met kapotte pixels.
De P17-2 die ik hierna bestelde met pixelgarantie had kapotte pixels, het beste scherm dat 4launch had staan had een zwarte pixel midden in het scherm. Kortom ook niet echt een optie voor zo'n duur scherm.
Mij werd uiteindelijk dus de LG 1770HG aangeraden vooral om zijn hoge contrast waarde en het fijt dat LG het scherm zelf aanraad als 'professional' Even een korte review dus:
1. Het vorige scherm
Een Samsung 171T (TFT) en een Philips 107T (CRT)
2. Bijzonderheden
Geen pixel problemen, als feutures zit er een 'movie' en 'text' mode kan zetten waarin het contrast gigantisch omhoog gaat. Het nadeel is dat kleuren vervagen, maar zwart op wit wordt zeer goed weergegeven.
3. Kleurweergave
vreselijk... dit scherm is hopeloos, Ten eerste is de standaard calibratie ehh... niet gedaan ofzo. Wit was roze (letterlijk) kortom je bent eerst een kwartier bezig om te proberen wit wit te maken. Daarna bleek dat het scherm een dermate kleine kijkhoek heeft dat een wit vlak roze-wit-roze als kleurstelling had. Zelfs een normaal mailtje schrijven gebeurde in een window (ongeveer 1/3 van mijn scherm groot) dat niet egaal gekleurd was. En dat terwijl ik maar 50cm van mijn scherm zit.
4. Ghosting
Geen problemen mee, het is tenslotte ook een 4ms scherm. Overigens heb ik ook geen problemen met mijn samsung 171T en dat is een 24ms scherm dus misschien heb ik gewoon ‘trage ogen’
5. Contrast & helderheid
Contrast is zeer goed, zeker ook vergeleken met mijn 171T (een PVA scherm) en helemaal in 'text of movie' modus. Dit gaat echter ten koste van de kleuren. (en dus helemaal niet zo geschikt voor films lijkt me?)
6. Uniformiteit van het scherm
Uniformiteit... sja geen backlight leakage, een zwart scherm is echt zwart. Witte vlakjes gloeien niet aan de randen etc. Geen sprankelende witte vlekjes als je een film kijkt (dus geen slechte overdrive)
7. Kijkhoek
Welke kijkhoek? de kwaliteit gaat zoals gezegd al achteruit als je recht vooruit kijkt.
8. Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Zeer degelijk, klein ledje, maar zeker niet te fel. Stevige voet, waar ook de aansluitingen voor je DVI of VGA kabel ingaan. Voeding is extern dus die kun je eventueel uit het zicht bergen. Ik vond het scherm echter wel wat laag in zijn hoogste stand.
9. Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Zeer strak vorm gegeven. Door de open voet en zeer platte achterkant is het echt een klein scherm geworden. Bovendien zijn de knopjes netjes weggewerkt aan de onderrand van het scherm.
10. Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen:
Het scherm is lekker snel, hoge contrast waarde, door smalle rand goed voor multimonitor opstellingen.
Nadelen:
Ik wilde een goed scherm, door de kleine kijkhoek is er echter een veels te groot kleurverloop. Ik heb echter nooit eerder een TN paneel van dichtbij bekeken, dus misschien is dit normaal voor dit type schermen?
The end:
Ik heb net RMA aangevraagd. Ik kan het nauwelijks geloven dat dit nu de kwaliteit is van hedendaagse TFT schermen. Nota benen mijn samsung 171T is beter dan dit broddel ding.
Voor TN-schermen is het vrij normaal, alleen het valt niet iedereen op.breadje schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:19:
Ik wilde een goed scherm, door de kleine kijkhoek is er echter een veels te groot kleurverloop. Ik heb echter nooit eerder een TN paneel van dichtbij bekeken, dus misschien is dit normaal voor dit type schermen?
Als je een beetje rondzoekt in de oudere 17" topics dan kan je foto's vinden van TN monitoren waarbij echt een duidelijk kleurverloop in een grijs vlak zichtbaar is.
Je 171T is, zoals je al zei, een PVA, en heeft dus een vrij goede kleurweergave + kijkhoek.The end:
Ik heb net RMA aangevraagd. Ik kan het nauwelijks geloven dat dit nu de kwaliteit is van hedendaagse TFT schermen. Nota benen mijn samsung 171T is beter dan dit broddel ding.
Als je iets vergelijkbaars/beters wilt hebben dan moet je opnieuw een PVA nemen(zoals je oorspronkelijk al van plan was).
Mischien wil een andere winkel wel een P17-2 of 770P leveren zonder dode pixels?
Maar ik blijf bij mijn mening dat je voor echte verbetering tegenover je 171T een PVA moet zoeken.
Leuk detail is dat alle drie deze schermen hetzelfde samsung paneel gebruiken en blijkbaar hebben 2 van de drie merken die het paneel gebruiken last van een hoog uitval van (sub)pixels.
Helaas zijn 'echte' winkels niet zo geïnteresseerd in de relatief dure PVA panelen en kun je vaak alleen TN panelen bekijken. Een scherm zonder dode pixels uitkiezen in de winkel zal dus lastig zijn, maar ik denk dat dat 'the way to go' is.
De L578 heeft inderdaad enorme randen, maar de L568 valt wel mee, alleen die is 25ms(maar ik had begrepen dat je dat niet zo'n probleem vondt...)
En als je een 1500:1 contrast wilt dan kan je ook even wachten op de S1721.
[ Voor 17% gewijzigd door n-i-x op 17-08-2006 20:06 ]
Verwijderd
http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=15921
Ik heb hem tijdens actie gekocht bij dell en had een mooie prijs
je hoort weinig over deze mooie tft maar ik ben zeer tevreden
Had hiervoor ook al naar tevredenheid een 1704
marc68
17 Inch Multiscanning LCD Monitor (L73D)
- 17 Inch Viewable SXGA(1280x1024) LCD
- Brightness 300 cd/㎡
- Contrast Ratio 700 : 1 (Typical)
- Response Time 8ms
- High quality screen rescaling capability
- Image Color Matching Profile
- Analog & Digital Interface
- Built-in power supply
- Power Management (VESA DPMS)
- Plug-and-Play (VESA DDC1/2B Compatibility)
- TCO'99/03 Certified
- Support VESA Physical Mounting Interface
- Built-in Speaker (2W x 2ch) & Earphone Jack
- Pivot & Height Tilt/Stand
- ImageTune™
Ik ben voornemens binnenkort (volgende week
Alvast dank
leoaq.fm // Jeune Loop
volgens mij is pixel garantie daar 44,99 voor 17 inch. Bij mij zou het iig niet nodig geweest zijn, mijn FP71GX had geen dooie pixels...leokennis schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:04:
Medetweakers,
Ik ben voornemens binnenkort (volgende week) een BenQ FP71GX te kopen bij Azerty. Ik vroeg me af of het verstandig is pixelgarantie te nemen (kost 25 euro, scherm zelf 177). Verschilt het per merk hoe vaak men in het algemeen kapotte pixels heeft? En zoja, zit je dan goed bij BenQ (weinig kapotte pixels in 't algemeen) of slecht (veel kapotte pixels)?
Alvast dank
Leuk schermpje trouwens
leoaq.fm // Jeune Loop
Verwijderd
Overigens heb ik tot nog toe altijd op CRT's gewerkt, dus wie weet ga ik helemaal lyrisch doen over standaarddingen
[ Voor 21% gewijzigd door sjaakaq op 26-08-2006 23:01 ]
leoaq.fm // Jeune Loop
Ik heb de FP71GX dus al een weekje of twee, en vind het een geweldig ding. Maar ja, zelf ook weinig ervaring met TFT schermpjes. Alleen een 21 inch op mijn werk, en die is perfect voor 2D, maar 3d zuigt ie. Maar ja, als ik een review schrijf wordt ie ook alleen maar lyrisch, terwijl ik eigenlijk geen referentie materiaal heb.leokennis schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:00:
Ik heb de FP71GX besteld, verwacht hem op z'n laatst op woensdag. Niet bijster interessant, ware het niet dat ik jullie een review beloof, aangezien deze monitor veelbesproken maar nog niet besproken is, if you catch my drift![]()
Overigens heb ik tot nog toe altijd op CRT's gewerkt, dus wie weet ga ik helemaal lyrisch doen over standaarddingen
Misschien toch maar eentje schrijven binnenkort.
Hij bedoelde dat zijn reply in het verkeerde topic terechtgekomen was; die hoorde in het 19" topicVolumius schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:16:
Lijk me niet het gaat hier toch om 17" tft monitoren? En daar heb ik een vraag over. Namelijk welke monitor snel kan schakelen tussen dvi en dsub met een handige knop of snel toegankelijk menu.
Wat jouw vraag betreft: veel schermen die 2 aasluitingen hebben, bieden de mogelijkheid om via het OSD of via een toets(combinatie) op het scherm te switchen tussen de aansluitingen. Dit kun je eventueel navragen bij een winkel/fabrikant of opzoeken in de handleiding (diverse fabrikanten hebben die op hun website staan).
Verder kan iemand je moeilijk een scherm adviseren als je niet vertelt wat je met het scherm wilt gaan doen.
Alleen Eizo geeft 16,7 miljoen op, maar die zijn ook weer opgebouwd uit iets, maar weet niet wat.
Of maakt het echt niet uit die kleuren? Ben veel met m'n foto's bezig, dus wil wel graag kleuren echtheid.
Verwijderd
Voor een 17" specifiek kun je van Samsung de 770P kopen en deze heeft gewoon 16,7 miljoen kleuren. Philips maakt van 17" schermen volgens mij niets anders meer dan TN panelen en dan houdt het op met 262.000 kleuren die naar dithering opgeschroefd worden tot 16,2 miljoen.
Voor fotobewerking moet je toch echt naar Eizo kijken aangezien dit gewoon de beste (LCD) schermen zijn voor een goede kleurenweergave. Daarbij kun je bij een Eizo monitor de kleuren beter regelen (calibreren) doordat je meer instelmogelijkheden hebt dan bij een ander scherm.
Maar die Samsung 770P is volgens mij al uit productie genomen, is er geen opvolger van? Naar mijn idee kom ik bij de Eizo 1721 of 1731 uit.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 13:50:
Die zijn er al heel lang. Je moet dan in de wat duurdere prijsklasse kijken.
Voor een 17" specifiek kun je van Samsung de 770P kopen en deze heeft gewoon 16,7 miljoen kleuren. Philips maakt van 17" schermen volgens mij niets anders meer dan TN panelen en dan houdt het op met 262.000 kleuren die naar dithering opgeschroefd worden tot 16,2 miljoen.
Voor fotobewerking moet je toch echt naar Eizo kijken aangezien dit gewoon de beste (LCD) schermen zijn voor een goede kleurenweergave. Daarbij kun je bij een Eizo monitor de kleuren beter regelen (calibreren) doordat je meer instelmogelijkheden hebt dan bij een ander scherm.
Verwijderd
Een Eizo is altijd een betere keus dan een Samsung aangezien dezelfde panelen (Samsung) gebruikt worden en Eizo de monitoren (beter) calibreert vanuit de fabriek. Daarbij kun je er later ook meer aan veranderen. Bovendien zit er niet zo heel veel prijsverschil tussen.
Alleen vraag ik me af of je aan 17" of 1280x1024 voldoen hebt aangezien het wel aangenaam is om een groot scherm te hebben wanneer je met foto's in de weer bent.
Verwijderd
Nou, waar blijft je review nou?Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 11:59:
gisteren een 17 inch 8MS tatung scherm gekocht voor 149 eurozal later even een review plaatsen
Ja.martinweb.nl schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 13:16:
Zijn er nu al schermen die wel de volledige 16,7 miljoen kleuren geven? Bij Philips en Samsung vind ik alleen maar 16,2 die dan opgebouwd zijn uit 262.000 kleuren of zo?
Vroeger had elk IPS / MVA / PVA scherm 8 bit kleuren, tegenwoordig zijn die er soms ook met 6 bit + 2 bit dithering.
Eizo monitoren met een PVA paneel(L578, S1721, S1731) hebben in ieder geval echte 8 bits kleuren+2 bit dithering(= 10 bit).
Het aantal bit kleuren maakt eigenlijk vooral uit voor hoe vloeiend kleurovergangen weergegeven worden, De kleurechtheid staat daar eigenlijk los van(maar die is wel in orde met bijvoorbeeld de 770P of de eizo-monitoren.
Opzich vind ik 17" voldoende. 19" is zinloos, aangezien je dezelfde resolutie hebt. Dan moet ik direct door naar 20" of meer. En daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 16:08:
De Samsung is volgens Samsung zelf nog gewoon te leveren aangezien deze gewoon op de website staat. http://www.samsung.com/nl...dmonitors/design/770p.asp
Een Eizo is altijd een betere keus dan een Samsung aangezien dezelfde panelen (Samsung) gebruikt worden en Eizo de monitoren (beter) calibreert vanuit de fabriek. Daarbij kun je er later ook meer aan veranderen. Bovendien zit er niet zo heel veel prijsverschil tussen.
Alleen vraag ik me af of je aan 17" of 1280x1024 voldoen hebt aangezien het wel aangenaam is om een groot scherm te hebben wanneer je met foto's in de weer bent.
Het feit dat 17" en 19" allebei dezelfde resolutie hebben betekent niet dat een 19" zinloos is, het beel is nog steeds groter.martinweb.nl schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:28:
[...]
Opzich vind ik 17" voldoende. 19" is zinloos, aangezien je dezelfde resolutie hebt. Dan moet ik direct door naar 20" of meer. En daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
Beeld is groter ja.n-i-x schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:31:
[...]
Het feit dat 17" en 19" allebei dezelfde resolutie hebben betekent niet dat een 19" zinloos is, het beel is nog steeds groter.
Bij een 19" zou je de foto groter weer kunnen geven(in cm2) dan op een 17"
Maar als je 17" groot genoeg vindt dan hoef je er verder eigenlijk niet over na te denken...
[ Voor 17% gewijzigd door n-i-x op 30-08-2006 20:54 ]
Wat zijn voor die 740BF een beetje gangbare instellingen dan qua contrast en helderheid? En wat is beter?: 1280x1024 - 60hz of 1280x1024 - 75hz.n-i-x schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:16:
Het is wel verstandig om de helderheid wat terug te schroeven, anders krijg je waarschijnlijk last van hoofd/oogpijn.
Geen idee, ik weet alleen dat LCD's in het algemeen veel te helder zijn.Volumius schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 00:34:
[...]
Wat zijn voor die 740BF een beetje gangbare instellingen dan qua contrast en helderheid?
Ik zou zeggen: maak met paint iets met een zwarte achtergrond en een wit blok, en ga knutselen met de instellingen tot je tevreden bent.
75Hz.En wat is beter?: 1280x1024 - 60hz of 1280x1024 - 75hz.
Dan heb je een snellere verversing(vloeiender beeld omdat je monitor dan maximaal 75fps weer kan geven in plaats van 60fps), en je zal geen last meer hebben van overshoot(samsung stelt overdrive meestal iets te sterk af, maar als je een hogere verversingsfrequentie neemt dan wordt de overdrive een beetje verzwakt).
Een zeer goedkoop schermpje (gebruik het dan ook als 2e monitor), maar het beeld is gewoon weg k*t. Het scherm heeft geen DVI, dat maakt niet uit want sluit em toch aan op VGA. De kleuren zijn echt waardeloos, wel hoog contrast maar heb meer et gevoel dat ik tegen 256 kleuren aan kijk dan 16 bit dat het eigenlijk zou moeten hebben. Op veel plekken komt een groen/gele waas om de letters, alleen zwarte tekst op witte echtergrond is echt goed. Maar bij zwart op grijs krijg je al witte randjes op de letters.
Nu snap ik dat et gewoon een goedkoop schem is, en dat ik et niet mag vergelijken met men 20" mva scherm. Maar ik vind dit iets te veel van et goede, nu vroeg ik me af wat een goed alternatief scherm is. Eentje die meschien iets beter de kleurtjes weer geeft, maar in iedergeval geen lijndjes op de tekst geeft. Hij mag max €225 zijn. Zat te denken aan een "Nec 17" TFT 1770NX Zwart 8ms", maar of daar men problemen mee opgelost zijn weet ik niet. Het aantal ms maakt me niet veel uit, zal der niet op gamen en film kijken zal ook wel afvallen. Alleen tekst moet goed leesbaar zijn en de inkijkhoek moet goed zijn.
Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Ik heb em nu, ging toch allemaal wat sneller dan ik dacht
[ Voor 4% gewijzigd door kippy op 31-08-2006 17:23 ]
Wat raden jullie me aan, deze nemen of zou ik toch beter uitkijken naar een nieuw scherm zoals de BenQ FP71GX? En wat denken jullie van de vraagprijs?
[17" TFT] De Ultieme TFT - Deel 5
[ Voor 71% gewijzigd door Ultraman op 16-09-2006 13:55 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Dit topic is gesloten.