Waar ga je dan op rijden?SMSfreakie schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:10:
Ben benieuwd... Hier gaan de snor en brom de winterslaap tegemoet
404 Signature not found
Dat is beter! Die luxe heb ik helaas niet.SMSfreakie schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:49:
[...]
Mag het ook In de auto zijn? Er op is kinda lastig..
niet onmogelijk
Hopelijk is de scooter vandaag klaar. Had gisteren klaar moeten zijn, maar hij was er nog mee bezig.
Scootertje is klaar! Helemaal schoongemaakt, V-snaar vervangen, rolletjes vervagen, luchtfilter vervangen, olie vervangen, andere vertanding, ECU aangepast en nog een paar dingen, maar ik weet niet meer wat. Rijdt als een zonnetje zei ie, geen gekke geluiden, mist alleen trekkracht, maar dat komt door de standaard cilinder. Met een grotere dadelijk moet het plaatje compleet zijn. Hij trekt wel in één keer soepel door, alleen duurt het even. Haalt nu tussen de 62 en 67.
Overigens werd die 90cc afgeraden, omdat ie een heel dun wandje heeft en bijvoorbeeld in de zomer als het warm is, kan ie vastlopen. Hij slijt ook gewoon veel sneller, omdat ie niet gemaakt is voor zo'n blok. . Klinkt logisch. Een 80cc zou geen probleem moeten zijn. Voor een leek als ik zou je zeggen "het scheelt maar 10cc" maar blijkbaar heeft dat grote gevolgen.
[ Voor 54% gewijzigd door chim0 op 30-11-2019 07:28 ]
Anoniem: 1315056
Ik reageer op n oud artikel omdat ik daar bij toeval terecht kwam,mvz schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:33:
Eindelijk de driewieler scooter lopende!
Startmotor zat vast, startrelais was stuk, bougie vonkte niet, oliepomp slangetje zat niet meer goed op het inlaatspruitstuk etc.![]()
Maar hij dut 't!
[YouTube: WhatsApp Video 2018 11 04 at 15 40 40]
Banden zijn erg oud, maar die worden nog vervangen.
Geinig ben er ook achter dat het eigenlijk een aangepaste peugeot rapido 50 scooter is uit 1993..
Aangepast door Inca Techniek in nederland, en nu voorzien van de naam 'INCA Solo'.
vraag me af of ik de enige ben met zo'n ding in NL
Op de GPS tikt ie de 50 net aan, en dat is hard zat op een driewieler.. het voorwieltje heeft af en toe een wat zenuwachtig karakter![]()
Wel fijn dat het oliepompje nog prima werkt, waardoor m'n dinnetje lekker simpel 95 kan tanken.
Nou je bent niet de enige met zo'n Inca Solo. Een maatje van me heeft er sinds kort ook een.
Voor hem ging ik op zoek naar info van deze driewieler en zo kwam ik op deze site terecht.
Ik las in je post dat er een peugeot rapido 50 scooterblokje in zit. Dat gaat hem wellicht al helpen met wat afstelproblemen voor het starten. Het is best een geinig ding al loopt ie behoorlijk hard!!!
Mocht jij wat technische info over dat ding hebben dan hoor ik t graag. Ik ga ook ns de importeur bellen of hij nog iets heeft. Ik las in een van je andere posts dat je vriendin/partner ermee omgevallen was
Ik hoor het graag,
groet,
Frank
Mijn vriendin heeft sinds kort een nieuwe scooter gekocht met een 4takt Euro 4 blokje eronder. Ik stam nog uit het tijdperk van de 2takt, dus ik heb weinig ervaring met 4takt blokken.
Volgens de scooterwinkel heeft deze zijn 1e beurt nodig bij 500, daarna bij 1250 en daarna minimaal 1x per jaar of elke 1000km.
Als de weersomstandigheden een beetje meezitten zal mijn vriendin gemiddeld zo'n 500km per maand maken. Dat zou betekenen dat de scooter elke 2 maanden een beurt nodig heeft.
Is het interval van zo'n scooter echt elke 1000km? Of is dit klinklare onzin?
Volgens de scooterwinkel heeft deze zijn 1e beurt nodig bij 500, daarna bij 1250 en daarna minimaal 1x per jaar of elke 1000km.
Als de weersomstandigheden een beetje meezitten zal mijn vriendin gemiddeld zo'n 500km per maand maken. Dat zou betekenen dat de scooter elke 2 maanden een beurt nodig heeft.
Is het interval van zo'n scooter echt elke 1000km? Of is dit klinklare onzin?
M3P 24'
1000km is wel erg overdreven, gemiddelde interval is eerder rond de 5000km.
Formerly known as Ragdoll
Ik vond het al flink overdreven klinken. Tsja, geld proberen te verdienen aan die beurtjes natuurlijk.:)InFamous schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:40:
1000km is wel erg overdreven, gemiddelde interval is eerder rond de 5000km.
Ik laat hem in de garantie periode dan wel onderhouden bij die gasten, maar daarna doe ik het mooi zelf.
M3P 24'
@Vissa66 Volgens mijn dealer hebben 4takts wel meer en vaker onderhoud nodig dan 2takts. Hij zei ook dat ik beter het model hiervoor had moeten kopen zonder lambdasonde want daar kan je makkelijker mee kloten, nu moet je meer handelingen doen en het kost ook allemaal meer (programmeren van de ECU bijv).
[ Voor 34% gewijzigd door chim0 op 30-12-2019 04:45 ]
Sinds vandaag ook weer een scooter, een piaggio zip SP snorfiets uit 2012 4 takt. Weet iemand wat de tellerafwijking van een zip is ?
Als hij namelijk koud is rijdt ie net aan 22km/u , na 5 minuten ofzo netjes 25km/u maar na 10 minuten wordt dat al 30km/u en na 20 minuten rijden tikt ie bijna de 40km/u aan op de teller terwijl hij helemaal standaard zou moeten zijn Is dat inderdaad normaal voor een niet opgevoerde piaggio zip 4takt uit 2012? Of zou ik gewoon fikse meewind hebben gehad ofzo
Ik begin toch te twijfelen of hij niet ergens een begrenzer mist
anders ga ik er maandag even mee terug. Geen zin in gezeur met oom agent.
En brr volgende keer gaat de helm op bij deze termperaturen ondanks dat het een snorfiets is, was verrekte koud
Als hij namelijk koud is rijdt ie net aan 22km/u , na 5 minuten ofzo netjes 25km/u maar na 10 minuten wordt dat al 30km/u en na 20 minuten rijden tikt ie bijna de 40km/u aan op de teller terwijl hij helemaal standaard zou moeten zijn Is dat inderdaad normaal voor een niet opgevoerde piaggio zip 4takt uit 2012? Of zou ik gewoon fikse meewind hebben gehad ofzo
En brr volgende keer gaat de helm op bij deze termperaturen ondanks dat het een snorfiets is, was verrekte koud
[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 10-01-2020 20:32 ]
Klinkt wel normaal dan zal de werkelijke snelheid onder de 35 liggen. Een scooterteller is nou niet echt een nauwkeurig meetinstrument en staat op die snelheid +- 5 km te hard.
u can fool all people some time and fool some people alltime
het enige verschil is dat bij een viertakt af en toe nieuwe olie in het blok moet...bij motoren is dit om de 6000km meestal, een brommer misschien iets vaker omdat die wat meer toeren maakt....en misschien dat na een paar jaar de kleppen een keer gesteld moeten worden....verder zit er geen enkel verschil in ''onderhoud''chim0 schreef op maandag 30 december 2019 @ 04:24:
@Vissa66 Volgens mijn dealer hebben 4takts wel meer en vaker onderhoud nodig dan 2takts.
sommige 2 takt scooters hebben een oliepomp die ook onderhoud nodig heeft, of uitschakelen en op mengsmering rijden
[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Detonator op 10-01-2020 20:37 ]
Loopt een niet opgevoerde snorscooter 35km/u dan? Ik dacht dat ze wel ophielden bij 30?digifun schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:26:
Klinkt wel normaal dan zal de werkelijke snelheid onder de 35 liggen. Een scooterteller is nou niet echt een nauwkeurig meetinstrument en staat op die snelheid +- 5 km te hard.
Edit: net even gemeten met de GPS en hij gaat (na lange tijd dat wel) over de 38km/u , tellerafwijking is dus nihil maar hij loopt wel gewoon te hard. Volgende week ga ik er dus wel even mee terug, heb de zaak waar ie vandaan komt al even gebeld en waarschijnlijk mist de varioring dus die komt er in terug. Dat klopt denk ik ook wel want mijn vorige zip snor had ook geen varioring meer en die liep net zo hard. Heb alleen geen zin in gezeur dus komt die ring er gewoon weer in terug. Hopelijk geen controle die ene keer dat ik naar de scooterzaak ermee moet

Tevens verplicht plaatje

De Honda vision van mijn vrouw en mijn zip mogen ook niet op E10. En als ik zo eens rondneus dan kan bijna geen enkele 50cc brom/snor fiets tegen E10.KNed schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:55:
Sinds kort is er alleen nog maar E10 benzine te koop. Mijn Kymco scooter kan daar officieel niet tegen.
Nu is het prijsverschil van E5/98 benzine ook niet heel groot maar ik vraag me af hoe groot het probleem van E10 tanken nu echt is? Hoe snel ga je problemen merken? Is dat een rubber slangetje oid wat ipv na 10.000 km nu bij 8.000 km vervangen moet worden?
M'n scooter heeft al meer dan 37.000 km gelopen (woon/werk, 45 km/dag), ik heb niet de ilussie dat ik er nog 20.000 bij ga rijden...
Sinds de invoering van E10 kun je bijna overal ook E5 euro 98 tanken dus kleine moeite en het prijsverschil is bij het verbruik van moderne scooters compleet te verwaarlozen.
Mijn dealer geeft altijd aan om de 5000km of om het jaar, net wat eerder is. Om de 1000km is wel heel extreem, dat reed ik vroeger per maand , dan zou ik elke maand een beurt moeten gevenchim0 schreef op maandag 30 december 2019 @ 04:24:
@Vissa66 Volgens mijn dealer hebben 4takts wel meer en vaker onderhoud nodig dan 2takts. Hij zei ook dat ik beter het model hiervoor had moeten kopen zonder lambdasonde want daar kan je makkelijker mee kloten, nu moet je meer handelingen doen en het kost ook allemaal meer (programmeren van de ECU bijv).

[ Voor 88% gewijzigd door Metro2002 op 12-01-2020 19:32 ]
Veel niet inderdaad, Yamaha lijkt er wel tegen te kunnen. Peugeot ook al adviseren ze toch wel E5 voor "de beste prestaties".Metro2002 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:04:
En als ik zo eens rondneus dan kan bijna geen enkele 50cc brom/snor fiets tegen E10.
[ Voor 17% gewijzigd door KNed op 13-01-2020 15:28 ]
De vering van mijn scooter is veel te stug.
Als ik de banden op de juiste spanning heb dan voel ik echt elk ribbeltje in de weg en zodra het wat grovere bestrating is rammel ik alle kanten op.
Ik heb nu twee van deze schokbrekers:

Er zit dus wel een nippeltje op maar geen idee wat ik daar mee kan
Is daar nog iets aan in te stellen om ze soepeler te maken?
Zo niet zou dan zoiets voldoen:
Schokdemper achter China VX / S á €20
Of kan ik beter wat meer uitgeven voor een merk onderdeel, bijv. :
Schokbreker YSS Pro X 300mm a €33
of
Schokbreker YSS Hybrid DTG 300mm a €48
Andere suggesties zijn ook welkom!
Het gaat me er vooral om dat het comfortabel veert en als het langer mee gaat is dat ook mooi meegenomen.
Bij die laatste staat in de specs “Veerconstante: 35N/mm”, wat me niet zoveel zegt vooral ook omdat het er bij de andere schokbrekers niet bij staat dus dat maakt het lastig vergelijken.
Mijn scooter is trouwens zo’n China Vx50 / Riva kloon.
Als ik de banden op de juiste spanning heb dan voel ik echt elk ribbeltje in de weg en zodra het wat grovere bestrating is rammel ik alle kanten op.
Ik heb nu twee van deze schokbrekers:

Er zit dus wel een nippeltje op maar geen idee wat ik daar mee kan
Is daar nog iets aan in te stellen om ze soepeler te maken?
Zo niet zou dan zoiets voldoen:
Schokdemper achter China VX / S á €20
Of kan ik beter wat meer uitgeven voor een merk onderdeel, bijv. :
Schokbreker YSS Pro X 300mm a €33
of
Schokbreker YSS Hybrid DTG 300mm a €48
Andere suggesties zijn ook welkom!
Het gaat me er vooral om dat het comfortabel veert en als het langer mee gaat is dat ook mooi meegenomen.
Bij die laatste staat in de specs “Veerconstante: 35N/mm”, wat me niet zoveel zegt vooral ook omdat het er bij de andere schokbrekers niet bij staat dus dat maakt het lastig vergelijken.
Mijn scooter is trouwens zo’n China Vx50 / Riva kloon.
De yss schokbrekers zijn echt een stuk beter dan de standaard china schokbrekers. Hier toendertijd de vering van een allo ermee vervangen en dat maakte echt een wereld van verschil.
u can fool all people some time and fool some people alltime
ik heb inmiddels twee YSS Pro X schokdempers besteld maar zag later dat ze ook setjes verkopen:

Niet dat ik deze nu wil hebben want vind de rode minder dan de zwarte die ik nu besteld heb maar vraag me hierdoor wel af of 2 van die losse niet te stug zijn.
Veel scooters hebben maar één schokbreker natuurlijk dus kan me voorstellen dat die stugger moeten zijn dan bij een scooter die er twee heeft.
Of maak ik nu een denkfout?
Valt me op dat er sowieso weinig over schokdempers voor scooters te vinden is op internet helaas, je krijgt enkel verkopers voorgeschoteld.

Niet dat ik deze nu wil hebben want vind de rode minder dan de zwarte die ik nu besteld heb maar vraag me hierdoor wel af of 2 van die losse niet te stug zijn.
Veel scooters hebben maar één schokbreker natuurlijk dus kan me voorstellen dat die stugger moeten zijn dan bij een scooter die er twee heeft.
Of maak ik nu een denkfout?
Valt me op dat er sowieso weinig over schokdempers voor scooters te vinden is op internet helaas, je krijgt enkel verkopers voorgeschoteld.

Na een jeugd vol met mooie schakelbrommers (99% Honda 2-takt) heb ik tegenwoordig alleen nog een AGM retro stuk ellende staan (ok, en sinds kort een motorscooter voor woon-werk)
Heeft 75 euro gekost, heb 'm in jaren '90 kleuren gespoten met action spuitbussen en het ding is eigenlijk vooral om parkeerkosten in het centrum te vermijden als we boodschappen gaan doen (snorscooter)

Maar de zin om dingen aan te passen + het bestaan van ali express hebben voor wat wijzigingen gezorgd;
- 45mm (~72cc, maar ze noemen het 80cc) Glixal cilinder, 25 euro en zag er opvallend netjes afgewerkt uit.
- 9G sliders ipv rolletjes (schijnen minder te slijten en de vario een wat groter bereik te geven)
- 17/49 vertanding (iets zwaarder dan origineel)

Verder nog wat dingen als sproeier aangepast, een beetje met koppelings & drukveer zitten spelen.
En dat alles levert de duizelingwekkende topsnelheid van 28km/u op de GPS op omdat de originele begrensde CDI er nog op zit
Denk dat ik nog een keer op een industrieterrein de 5 euro ali CDI ga proberen om te kijken hoe hard het ding kan en vervolgens de originele weer lekker terug zet.
Hij gaat er overigens wel vrij vlot naartoe, ook met z'n 2en en de topkoffer en treeplank vol boodschappen, wat ook precies het doel was van het hele verhaal.
En er vorig jaar een keer nog stuurmoffen (erg goedkope) en een ruitje (erg goedkoop) op gezet.

Nadeel is dat de verlichting het niet fatsoenlijk doet, dus als ik een keer zin heb ga ik even proberen de nieuwe en oude kabelboom (allebei rotzooi) te combineren tot een werkend geheel.
Heeft 75 euro gekost, heb 'm in jaren '90 kleuren gespoten met action spuitbussen en het ding is eigenlijk vooral om parkeerkosten in het centrum te vermijden als we boodschappen gaan doen (snorscooter)

Maar de zin om dingen aan te passen + het bestaan van ali express hebben voor wat wijzigingen gezorgd;
- 45mm (~72cc, maar ze noemen het 80cc) Glixal cilinder, 25 euro en zag er opvallend netjes afgewerkt uit.
- 9G sliders ipv rolletjes (schijnen minder te slijten en de vario een wat groter bereik te geven)
- 17/49 vertanding (iets zwaarder dan origineel)

Verder nog wat dingen als sproeier aangepast, een beetje met koppelings & drukveer zitten spelen.
En dat alles levert de duizelingwekkende topsnelheid van 28km/u op de GPS op omdat de originele begrensde CDI er nog op zit
Denk dat ik nog een keer op een industrieterrein de 5 euro ali CDI ga proberen om te kijken hoe hard het ding kan en vervolgens de originele weer lekker terug zet.
Hij gaat er overigens wel vrij vlot naartoe, ook met z'n 2en en de topkoffer en treeplank vol boodschappen, wat ook precies het doel was van het hele verhaal.
En er vorig jaar een keer nog stuurmoffen (erg goedkope) en een ruitje (erg goedkoop) op gezet.

Nadeel is dat de verlichting het niet fatsoenlijk doet, dus als ik een keer zin heb ga ik even proberen de nieuwe en oude kabelboom (allebei rotzooi) te combineren tot een werkend geheel.
leeg
Wie is er wel eens op een rollerbank geweest? Mijn snorscooter is vorige week weer helemaal standaard gemaakt en de eerste 7~8km rijden gaat hij inderdaad maximaal 30~31km/u maar als de motor echt goed warm dan rijdt hij nog steeds harder dan de toegestane 34km/u (ongeveer 36-37km/u GPS). Welliswaar met enorm veel overtoeren en het duurt best een tijd voor hij op die snelheid zit maar hij háált het wel. Ik vraag me af hoe ze testen op zo'n bank. Gaan ze minutenlang gas geven om te kijken of die laatste paar km/u er nog uitkomen of hoe werkt dat
? Heb geen zin in gezeur maar ik weet niet hoe ik het op zou moeten lossen aangezien hij nu helemaal standaard is met de snorcdi en de standaard varioring erin.
[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 23-01-2020 09:52 ]
meestal 1 a 2 minuten vol gas, langer niet. je merkt vanzelf of een scooter wil of niet.Metro2002 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:51:
Wie is er wel eens op een rollerbank geweest? Mijn snorscooter is vorige week weer helemaal standaard gemaakt en de eerste 7~8km rijden gaat hij inderdaad maximaal 30~31km/u maar als de motor echt goed warm dan rijdt hij nog steeds harder dan de toegestane 34km/u (ongeveer 36-37km/u GPS). Welliswaar met enorm veel overtoeren en het duurt best een tijd voor hij op die snelheid zit maar hij háált het wel. Ik vraag me af hoe ze testen op zo'n bank. Gaan ze minutenlang gas geven om te kijken of die laatste paar km/u er nog uitkomen of hoe werkt dat? Heb geen zin in gezeur maar ik weet niet hoe ik het op zou moeten lossen aangezien hij nu helemaal standaard is met de snorcdi en de standaard varioring erin.
en ja komt hij er enkele kilometers overheen krijg je een wok. ze hebben geen zeen van tijd.
de volgende persoon moet er toch ook op. blijft een scooter omhoog gaan in km/h in die 1 a 2 minuten dan
houden ze hem langer op. totdat hij zijn top bereikt. heeft en dan krijg je aan de handt daarvan een boete.
wat je kan doen is andere rolletjes of een iets dikkere varioring. (afhankelijk van welk merk/type)
prop in je uitlaat laten zetten. (2 takt.)
mijn vraag
ik heb een yamaha neo's 2 takt 25 km/h hiervan is de uitlaat aan zijn eindt.
een nieuwe uitlaat kost 400 euro. nu hebben we dit aan de handt gehad bij een dezelfde scooter.
maar die was wat ouder. de dealer er destijds een neppert op gezet en de standaardt afgeslepen.
omdat het anders niet paste. hierdoor stondt de scooter onstabiel. (af en toen zijn het echt van die
destijds is er niet overlegdt hierover. maar gewoon gedaan.
nu staan we weer voor dezelfde keuze. wat te doen ? maar de uitlaat is nu eerder op.
ja we kunnen hem dicht laten bakken maar het is uitstel van het probleem.
als het nu goed gebeurt blijft het wel weer 2 jaar lang goed gaan.
maar ik vindt het best wel een beetje veel geldt voor 2 jaar buiten het onderhoudt om.
(om eerlijk te zijn.) zijn er andere uitlaten welke wel gewoon goed passen en voldoende restictie bieden ?
edit: 1
de techno merlin die past dus eigenlijk niet.daarvoor moet je de standaart afslijpen.
de ixil geen ervaringen mee. de vervangings uitlaat heb ik ook geen ervaring mee.
er zijn nog proppen maar de dealer zegt dat het niet werkt bij snorbrommers.
scooters zijn best leuk behalve als je van het standaardt recept af moet wijken.
en het hoeft allemaal echt niet voor een dubbeltje.
maar of het nou 300 of 400 euro kost ja dat maakt me wel uit.
de origine kan ik er eventueel kan ik hem er zelf onder zetten of het bij de dealer laten doen, het is een eenvoudig klusje als het meezit. en anders kan je alles uitboren.(dus vandaar dat dealer het mag doen
ook is het te koud om lekker te kunnen werken)
edit:2 deze keer gewoon een originele uitlaat eronder laten zetten ivm met dat scooter nog relatief jong is.
volgende ronde zien we wel weer verder. misschien dat ik dan wel even een rondje doe langs verschillende dealers om te vragen wat hun oplossing is. het kwam nu op neer dat de rest niet kon of hij er niet aan kon komen. ook is de orinele kwalitatief beter. en je hoeft niks aan te passen.
[ Voor 47% gewijzigd door miciel op 05-02-2020 00:50 ]
Resultaat: 55km/h GPS, had het idee dat ie 'm nog steeds afkapte (de begrenzerdraad zat nog aangesloten)4x2 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:16:
Eigenlijk was dat 45km/h harder dan waar ik mezelf veilig bij voelde
Nou, dat werkt dus ook weer, het bleek dat de kabelboom her en der verkeerd doorverbonden was rond de knopjes die iets met de verlichting te maken hebben.Nadeel is dat de verlichting het niet fatsoenlijk doet, dus als ik een keer zin heb ga ik even proberen de nieuwe en oude kabelboom (allebei rotzooi) te combineren tot een werkend geheel.
En van de, nieuwe, dynamo lag er 1 draadje (van de lichtspoel) gewoon los, was nooit vastgesoldeerd

leeg
Hoorde laatst dat iemand een nieuwe scooter had gekocht waarbij de kabelboom ook helemaal verkeerd was. Schijnt een menselijke handeling te zijn in de fabriek en gaat dus weleens fout.4x2 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 06:47:
[...]
Nou, dat werkt dus ook weer, het bleek dat de kabelboom her en der verkeerd doorverbonden was rond de knopjes die iets met de verlichting te maken hebben.
Weet iemand trouwens hoe dat knopje/schroefje werkt voor het afstellen van je koplamp. Is naar links draaien hoger of lager of andersom?
Bij die Chinese scooters geloof ik het, en heb ik ook wel eens filmpjes van gezien.chim0 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:50:
[...]
Hoorde laatst dat iemand een nieuwe scooter had gekocht waarbij de kabelboom ook helemaal verkeerd was. Schijnt een menselijke handeling te zijn in de fabriek en gaat dus weleens fout.
Weet iemand trouwens hoe dat knopje/schroefje werkt voor het afstellen van je koplamp. Is naar links draaien hoger of lager of andersom?
Maar bij een serieus merk is dat al lang geen handwerk meer. In China kan dat, omdat de lonen zo laag zijn. In andere landen is het waarschijnlijk al heel snel goedkoper om een machine neer te zetten.
Merk je toch snel genoeg? Maar over het algemeen is in, dus naar rechts naar beneden.
[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 05-02-2020 14:27 ]
Ja, alleen je zit zo te kloten met elke keer kap erop kap eraf. Het is nu ook licht dus ik zie het niet goed. Maar volgens mij heb je gelijk want ik heb nu naar links zitten draaien en volgens mij schijnt nu nog verder de hemel in. Dadelijk ff naar rechts proberen.WEBGAMING schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:26:
[...]
Merk je toch snel genoeg? Maar over het algemeen is in, dus naar rechts naar beneden.
Waar zit de schroef? Aan de onderkant? Dan trek je als je hem strakker draait, de onderkant dichter naar de scooter toe zeg maar, dus gaat je licht omlaag.
Kan je niet ergens net tussendoor met een schroevendraaier? Vaak kan dat wel.
Kan je niet ergens net tussendoor met een schroevendraaier? Vaak kan dat wel.
Aan de onderkant ja. Een beetje zoals dit, alleen hier zie je enkel de koplamp zonder de kap maar het ziet er hetzelfde uit. Maar nee, je kan er dus niet zomaar bij. Je moet de kap eraf halen, maar goed dat zijn 6 schroefjes.WEBGAMING schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:52:
Waar zit de schroef? Aan de onderkant? Dan trek je als je hem strakker draait, de onderkant dichter naar de scooter toe zeg maar, dus gaat je licht omlaag.

Ik denk al hoe werkt dit want het voelt niet echt aan als aandraaien. Je kan blijven draaien linksom of rechtsom. Het is ook rot want je kan niet al draaiend zien hoe het licht valt. Je moet elke keer die kap eraf en erop zetten. Maar ik zal later als het donker is kijken hoe ie schijnt. Volgens mij staat ie nu een stuk lager.
Nee, je moet de hele voorkap eraf halen. Ik heb hem nu alweer dicht anders had ik een foto gemaakt.Kan je niet ergens net tussendoor met een schroevendraaier? Vaak kan dat wel.
Het kan ook zijn dat m'n schokdemper iets is ingezakt, zei m'n dealer, waardoor ie ook wat meer op z'n kont ligt en dus wat hoger schijnt. Maar lijkt me sterk toch? Ding is 1 jaar oud.
Eerst dacht ik dat het aan de nieuwe achterband lag. Die lijkt op het oog stukken "platter" dan de originele terwijl ze dezelfde afmetingen hebben en ook m'n dealer zegt dat het dezelfde afmetingen zijn maar ik blijf toch het gevoel hebben dat ie lager is. De ruimte tussen de band en het spatbord lijkt nu veel meer. Ik weet zeker dat de oude wat hoger was, maar goed kan ook aan mij liggen.
[ Voor 37% gewijzigd door chim0 op 05-02-2020 17:01 ]
@chim0
Maar je kan hem dan neem ik aan toch gewoon afstellen zonder die kap?
Weet je hoe je de hoogte goed moet afstellen?
Ik kan op die foto eigenlijk niet zien waar de schroef zit om hem af te stellen.
Maar zo te zien kan je daar ook niet heel makkelijk bij. (als die koplamp van jou scooter is)
Weet je welke banden dat waren, en het nu zijn? Je kan ook altijd foto's van nieuwe scooters vergelijken.
Weet je hoe je de hoogte goed moet afstellen?
Ik kan op die foto eigenlijk niet zien waar de schroef zit om hem af te stellen.
Dat lijkt me dan ook sterk, je kan het ook altijd even opmeten. Zoek een demper op, en kijk naar de hoogte. Dat is meestal gemeten van hart tot hart, dus van het midden van de bout naar het midden van de bout.chim0 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:56:
Het kan ook zijn dat m'n schokdemper iets is ingezakt, zei m'n dealer, waardoor ie ook wat meer op z'n kont ligt en dus wat hoger schijnt. Maar lijkt me sterk toch? Ding is 1 jaar oud.
Eerst dacht ik dat het aan de nieuwe achterband lag. Die lijkt op het oog stukken "platter" dan de originele terwijl ze dezelfde afmetingen hebben en ook m'n dealer zegt dat het dezelfde afmetingen zijn maar ik blijf toch het gevoel hebben dat ie lager is. De ruimte tussen de band en het spatbord lijkt nu veel meer. Ik weet zeker dat de oude wat hoger was, maar goed kan ook aan mij liggen.
Maar zo te zien kan je daar ook niet heel makkelijk bij. (als die koplamp van jou scooter is)
Weet je welke banden dat waren, en het nu zijn? Je kan ook altijd foto's van nieuwe scooters vergelijken.
[ Voor 72% gewijzigd door WEBGAMING op 05-02-2020 17:20 ]
Hoe bedoel je? De koplamp zit zelf ook vastgeschroefd aan de kap maar dan aan de binnenkant. Je moet de kap eraf halen om bij die schroef te kunnen.WEBGAMING schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:10:
@chim0
Nee, eigenlijk niet. Ik zie ook niet wat die schroef doet. Maar jij zegt naar rechts draaien is omlaag en naar links omhoog?Weet je hoe je de hoogte goed moet afstellen?
Heb het omcirkelt voor je.Ik kan op die foto eigenlijk niet zien waar de schroef zit om hem af te stellen.

Nee klopt, dan moet ik nog meer kappen eraf gaan halen. Echt geen zin in. Ik wil trouwens wel een andere demper, maar dat is een ander verhaal.[...]
Dat lijkt me dan ook sterk, je kan het ook altijd even opmeten. Zoek een demper op, en kijk naar de hoogte. Dat is meestal gemeten van hart tot hart, dus van het midden van de bout naar het midden van de bout.
Ik heb het een keer opgemeten en het is ongeveer 6cm bij allebei, maar kan ook optisch bedrog zijn want die nieuwe band loopt veel ronder dan de originele. Het is een Deestone D825 (120/70/12) https://www.google.nl/sea...oECAsQAw&biw=1280&bih=861Weet je welke banden dat waren, en het nu zijn? Je kan ook altijd foto's van nieuwe scooters vergelijken.
De originele is een Kenda (120/70/12). Weet alleen het typenummer niet.
https://www.google.com/se...i19j0i8i30i19.HJPBpRAf9-4
Banden wil ik trouwens ook vervangen, maar ook dit is weer een ander verhaal.
Je kan de koplamp gewoon laten zitten tijdens het afstellen toch?
Je meet eerst de hoogte van de lamp in de koplamp, dus echt waar de lamp zit.
Dan zoek je een plaats op met platte grond, parkeergarage oid.
Stel dat de lamp op 50cm hoogte zit, maak je een streep op de muur op 45 cm. Krijt, tape, whatever.
Je gaat op 5 meter van de muur af staan, en de felste streep van je lamp, moet op die streep uitkomen.
Bij 5 meter moet hij altijd 5 cm lager komen als de lamp op je scooter. Bij 10 meter is het 10 centimeter.
En als je niet weet welke kant je op moet, als je voor een muur staat zie je het meteen. Geef hem een paar slagen en je ziet welke kant hij op gaat.
De maat (en ook hoogtemaat) van die banden is hetzelfde, dus de hoogte zou hetzelfde moeten zijn. Kan zoals je zegt wel dat de een wat ronder is, en de ander wat scherper.
Je meet eerst de hoogte van de lamp in de koplamp, dus echt waar de lamp zit.
Stel dat de lamp op 50cm hoogte zit, maak je een streep op de muur op 45 cm. Krijt, tape, whatever.
Je gaat op 5 meter van de muur af staan, en de felste streep van je lamp, moet op die streep uitkomen.
Bij 5 meter moet hij altijd 5 cm lager komen als de lamp op je scooter. Bij 10 meter is het 10 centimeter.
En als je niet weet welke kant je op moet, als je voor een muur staat zie je het meteen. Geef hem een paar slagen en je ziet welke kant hij op gaat.
De maat (en ook hoogtemaat) van die banden is hetzelfde, dus de hoogte zou hetzelfde moeten zijn. Kan zoals je zegt wel dat de een wat ronder is, en de ander wat scherper.
[ Voor 21% gewijzigd door WEBGAMING op 06-02-2020 00:09 ]
Hier zie je het perfect.WEBGAMING schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:19:
Je kan de koplamp gewoon laten zitten tijdens het afstellen toch?

Zoals je ziet zit de koplamp vastgeschroefd aan de voorkap, dus je moet de hele voorkap incl. koplamp eraf halen om bij die afstel schroef te kunnen (dat goudkleurige ronde ding links). Dan ga je draaien en de kap er weer opzetten om te kijken wat het resultaat is. Maar daarom zeg ik, ik zie niet echt iets gebeuren als je aan die schroef draait of ik zie het niet.
Die koplamp heeft twee lampen zoals je kan zien: een grote in het midden en een kleintje eronder (rechts van die stel schroef) alleen dat kleine lampje brandt nooit. Die doet niks. Geen idee wat dat is? Het is niet je grote licht want dat is die grote lamp. Bij normaal licht gaat de voorste helft van het lampje branden, bij groot licht het achterste gedeelte of andersom. Die stel schroef zit niet verbonden met de lamp. Dus het enige wat die schroef zou kunnen doen, is die reflecterende kap erachter bewegen, maar dat zie ik niet gebeuren of ik doe iets verkeerd.
Gisteren geen tijd gehad. Ga zo even kijken. Anders kom je zelf maar kijken.Je meet eerst de hoogte van de lamp in de koplamp, dus echt waar de lamp zit.
Klopt en toch had ik het idee dat de originele band veel dichter op het spatbord zat, maar goed dat is nu niet belangrijk. Je hebt ook dat 56 en 58 maar dat is volgens mij het gewicht wat ie kan dragen.De maat (en ook hoogtemaat) van die banden is hetzelfde, dus de hoogte zou hetzelfde moeten zijn. Kan zoals je zegt wel dat de een wat ronder is, en de ander wat scherper.
Aha, nu snap ik hem ja.
Dan moet je denk ik gewoon gokken, de kap er weer even op zetten, (zonder schroeven) en kijken waar je bent. Wel ontzettend onhandig zeg, de meeste fabrikanten denken daar beter over na.
Ik heb eigenlijk geen idee wat dat lampje is. Misschien gaat hij branden als de hoofd lamp kapot is.
Dan moet je denk ik gewoon gokken, de kap er weer even op zetten, (zonder schroeven) en kijken waar je bent. Wel ontzettend onhandig zeg, de meeste fabrikanten denken daar beter over na.
Ik heb eigenlijk geen idee wat dat lampje is. Misschien gaat hij branden als de hoofd lamp kapot is.
Ik rij al 6 of 7 jaar met een 90cc, tot nu toe blijft het heel..chim0 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 06:52:
[...]
o
Overigens werd die 90cc afgeraden, omdat ie een heel dun wandje heeft en bijvoorbeeld in de zomer als het warm is, kan ie vastlopen.
Het kleine lampje is je stadslicht en zou moeten branden als je verlichting aan staat.chim0 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 05:32:
[...]
Die koplamp heeft twee lampen zoals je kan zien: een grote in het midden en een kleintje eronder (rechts van die stel schroef) alleen dat kleine lampje brandt nooit. Die doet niks. Geen idee wat dat is? Het is niet je grote licht want dat is die grote lamp. Bij normaal licht gaat de voorste helft van het lampje branden, bij groot licht het achterste gedeelte of andersom.
...
De koplamp is dimlicht en groot licht zoals je al beschrijft die heeft inderdaad 2 standen.
Is het lampje niet gewoon stuk? Meet de kabel anders ook even door met een multimeter.
M'n pa heeft er gisteren naar gekeken en hij kwam erachter. Die stelschroef draait idd de reflecterende kap erachter aan hoger of lager. Stom, ik zag het gewoon niet. Nu hebben we hem vrij hoog (zit nu bijna een cm ruimte aan de onderkant) en nu schijnt ie weer normaal. Hij zou zelfs nog een stukje terug kunnen.WEBGAMING schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:15:
Aha, nu snap ik hem ja.
Ik heb er eigenlijk nooit opgelet vanaf het begin, maar volgens mij was ie in het begin goed, dus het zou best kunnen dat die demper toch iets is ingezakt door de tijd of hij is gewoon niet goed gesteld vanaf fabriek.
Ook hier kwam m'n pa erachter en ook hier weer stom dat ik het zelf niet gezien heb (zal wel vermoeid zijn geweest die dag ofzo). Als je kijkt naar de tweede foto van die kap, zie je dat de grote lamp aangesloten zit met 3 draadjes (groen wit blauw) en het kleine lampje met 2 draadjes (groen bruin). Dat witte blokje erboven is 4-pins en heeft alleen 3 draadjes aangesloten (groen wit blauw) die corresponderen met de draadjes van de grote lamp. In het vierde gaatje zit niks, dus daar zou het bruine draadje van dat kleine lampje moeten lopen. Het is dus waarschijnlijk een voorbereiding voor iets anders of een ander model. Die kap wordt bij Kymco volgens mij voor meerdere modellen gebruikt.Ik heb eigenlijk geen idee wat dat lampje is. Misschien gaat hij branden als de hoofd lamp kapot is.
M'n pa zei dat is normaal, is bij auto's ook zo. Ze maken een standaard model en dan meerdere uitvoeringen en dan zitten er allerlei dingen standaard voorbereid. Waarschijnlijk in dit geval is het een lampje voor stadslicht bij een motoruitvoering of een ander model scooter.
Dat is het dus, ik zou hem gebruiken voor dagelijks verkeer dus dan slijt ie vrij snel, denk ik. Deze wil ik dus.sig69 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:23:
[...]
Ik rij al 6 of 7 jaar met een 90cc, tot nu toe blijft het heel..Wel alleen met mooi weer en bijna nooit vol gas eigenlijk (wat ook niet te doen is eigenlijk)
https://www.k-parts.nl/cilinderkit-naraku-90cc-gy6.html
Maar ik kan je vertellen, m'n dealer heeft een leuk projectje staan. Een ZIP met een Hexagon 150cc motorblok uit 1998 compleet refurbished en vanaf de grond af aan gebouwd met waterkoeling. Dat ding is helemaal geperfectioneerd. Echt bloedmooi is ie donkerblauw. Je ziet totaal niet aan de buitenkant dat het een motorblok betreft. Alles is superstrak gebouwd en afgewerkt. Hij staat wel te koop, maar hij heeft hem niet online staan, omdat ie niet wil dat ie in handen beland van e.o.a. 16-jarige Sjonnie die hem compleet aftrapt. Nou ik kan je vertellen, ik heb op dat ding gereden. Je weet niet wat je meemaakt zodra je die gashendel opendraait. Ik heb m'n broek en onderbroek weg moeten gooien. Dus ik ben wel benieuwd met wat je bedoelt met "niet te doen"?
Ik was er meteen verliefd op en hij wilde hem ook inruilen tegen mijn Agility met een beetje bijbetaling, maar aangezien m'n pa die scooter voorgeschoten heeft en ik hem nog steeds aan het afbetalen ben, vond ik het lullig om te doen. En dan was ie nog geen eens afgesteld want hij had 3 maanden stilgestaan. Maar als ik hem zou overnemen, zou ie hem helemaal in orde maken. Hij kon er zelfs een 172cc in zetten met andere inspuiting ofzo en weet ik het wat nog allemaal meer en een motorluchtfilter want nu zit er een scooter luchtfilter op want die valt niet op. De politie herkent schijnbaar die motor luchtfilters (veel groter) en pakken je gelijk. Als ie goed is afgesteld en alles, haalt ie bijna 160 maar dat is echt gekkenwerk voor mij. Ik zou hem wel willen voor erbij om af en toe gek te doen, maar niet als hoofdscooter. Dat is pas niet te doen in het dagelijks verkeer. Maar ook echt die slag van die motor zodra je hem aanzet "deng deng deng deng". Heel dat ding trilt op z'n vesten. Echt supervet!
@Vliegvlug Zie uitleg hierboven.
[ Voor 48% gewijzigd door chim0 op 15-02-2020 06:21 ]
Die heb ik ook inderdaad (en nog wat ander spul).chim0 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 05:39:
[...]
[...]
Deze wil ik dus.
https://www.k-parts.nl/cilinderkit-naraku-90cc-gy6.html
Die van mij is een snor, dan is een beetje 40 tokkelen wel mooi zat vind ik. Ik heb het spul er alleen onder zitten omdat ik de trekkracht van een tweetakt miste. Zo'n viertakt komt standaard gewoon niet lekker van z'n plek.Dus ik ben wel benieuwd met wat je bedoelt met "niet te doen"?
Tsja, die zip waar je het over hebt: leuk dat het kan, maar koop dan gewoon een motor?
Klopt, dat mis ik ook die trekkracht. Helemaal nu met die grotere vertanding dan trekt ie super langzaam op (maar loopt wel in één keer door) en helemaal als je met z'n tweeën bent. Ik hoef niet perse hard te gaan, maar wil wel snel weg kunnen.sig69 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:44:
[...]
Die heb ik ook inderdaad (en nog wat ander spul).
[...]
Die van mij is een snor, dan is een beetje 40 tokkelen wel mooi zat vind ik. Ik heb het spul er alleen onder zitten omdat ik de trekkracht van een tweetakt miste. Zo'n viertakt komt standaard gewoon niet lekker van z'n plek.
Haha klopt. Dat was ook mijn idee. Het is gaaf maar veel te link om als dagelijks vervoersmiddel te gebruiken.Tsja, die zip waar je het over hebt: leuk dat het kan, maar koop dan gewoon een motor?
Gisteren zag ik een motor Vespa door de stad rijden. Wel heel erg mooi zoiets. Mooi geluid ook.
Brommers...
Als project/handel, maar toch.. sinds vandaag bezit ik er 2:

Ik heb me verbaasd wat die dingen tegenwoordig kosten, als ze in nette en goed rijdende staat zijn
De zwarte is vrijwel origineel (alsin: snelheid), op die oranje zit wat sneller spul. Leuke trip door memory lane, zo
Plannen, blok van de zwarte gaat onder de oranje, zodat ik daar een rijdende Citta van heb. De zwarte heeft nog wel wat meer werk nodig, en het blok van de oranje citta zou een warmloper hebben gehad. Die gaat dus eerst maar eens op de werkbank, kijken wat de schade aan het blok is
Stiekem staat de zwarte er al een tijdje, heb er ook al wel wat werk in zitten. Misschien post ik hier wel 's een update van het projectje.
Als project/handel, maar toch.. sinds vandaag bezit ik er 2:

Ik heb me verbaasd wat die dingen tegenwoordig kosten, als ze in nette en goed rijdende staat zijn

Plannen, blok van de zwarte gaat onder de oranje, zodat ik daar een rijdende Citta van heb. De zwarte heeft nog wel wat meer werk nodig, en het blok van de oranje citta zou een warmloper hebben gehad. Die gaat dus eerst maar eens op de werkbank, kijken wat de schade aan het blok is
Stiekem staat de zwarte er al een tijdje, heb er ook al wel wat werk in zitten. Misschien post ik hier wel 's een update van het projectje.
[ Voor 36% gewijzigd door Destruction op 24-02-2020 23:32 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Zo, vorige week besloot m'n chinese onding weer eens dat ie uit moest vallen net toen ik boodschappen wilde gaan doen (na een 30-60min doet ie het dan gewoon weer, ellendige carburateur)
Uit frustratie met een hamer 2 gaten in de zijkant geslagen, de motor gepakt en het ding bij thuiskomst voor 50 euro te koop gezet op facebook (incl gaten en weinig verhullende chagrijnige advertentie)
Zelfde avond opgehaald en opgeruimd staat netjes
Ondertussen ook alweer wat nieuws gekocht, een Honda SFX die omgekeurd is naar snorscooter (ja, blijkbaar kan dat, wist het zelf niet eens)
Gewoon weer 2-takt (ruikt lekker
) en een merk wat ik wel uit kan spreken.

Ding liep alleen wat te hard (39km/h), dus eerst wat wezen prutsen met een uitlaatprop en extra varioring -> 35km/h, maar wind mee liep ie nog steeds richting die 39km/h....
Toen besloten om het maar zelf op te lossen, even google aangeslingerd, circuitje & code gevonden voor een snelheidsbegrenzer met hall sensor en arduino, m'n vader aan de gang gezet (vind ie leuk
) voor het printje en zelf het hardware gedeelte opgelost:

Heb een spie op het koppelingshuis gelast die ik nog had liggen, iets afgevlakt zodat ie mooi in de korf past, hall sensor in het variodeksel geknutseld en (bijna) alle begrenzingen weer uit de scooter gesloopt.
Toen ff snel een rondje -> 55km/h
Straks even het printje ophalen en installeren, eens kijken hoe goed het werkt (hij zou de ontsteking af moeten kappen op basis vd snelheid, eigenlijk werken die chinese 4-takts gewoon hetzelfde)
Het is trouwens niet de bedoeling om de begrenzer er weer af te kunnen gooien (tenzij ik de code wijzig) dus politietechnisch zou het goed moeten zijn.
Grote voordeel is dat je naar je maximum snelheid mag en die wind mee/tegen/bergop/passagier/boodschappen ook gewoon kan halen omdat je wel vol vermogen hebt.
Uit frustratie met een hamer 2 gaten in de zijkant geslagen, de motor gepakt en het ding bij thuiskomst voor 50 euro te koop gezet op facebook (incl gaten en weinig verhullende chagrijnige advertentie)
Ondertussen ook alweer wat nieuws gekocht, een Honda SFX die omgekeurd is naar snorscooter (ja, blijkbaar kan dat, wist het zelf niet eens)
Gewoon weer 2-takt (ruikt lekker

Ding liep alleen wat te hard (39km/h), dus eerst wat wezen prutsen met een uitlaatprop en extra varioring -> 35km/h, maar wind mee liep ie nog steeds richting die 39km/h....
Toen besloten om het maar zelf op te lossen, even google aangeslingerd, circuitje & code gevonden voor een snelheidsbegrenzer met hall sensor en arduino, m'n vader aan de gang gezet (vind ie leuk

Heb een spie op het koppelingshuis gelast die ik nog had liggen, iets afgevlakt zodat ie mooi in de korf past, hall sensor in het variodeksel geknutseld en (bijna) alle begrenzingen weer uit de scooter gesloopt.
Straks even het printje ophalen en installeren, eens kijken hoe goed het werkt (hij zou de ontsteking af moeten kappen op basis vd snelheid, eigenlijk werken die chinese 4-takts gewoon hetzelfde)
Het is trouwens niet de bedoeling om de begrenzer er weer af te kunnen gooien (tenzij ik de code wijzig) dus politietechnisch zou het goed moeten zijn.
Grote voordeel is dat je naar je maximum snelheid mag en die wind mee/tegen/bergop/passagier/boodschappen ook gewoon kan halen omdat je wel vol vermogen hebt.
leeg
Dat omkeuren naar snorfiets is wel interessant. * Destruction ziet wel mogelijkheden.
Heb ooit nog een Elyseo gehad om filevrij naar m'n werk 10km verderop te overbruggen. Was overigens humor om een scooter te rijden tegen 19ct/km vergoeding
Heb er in een paar jaar tijd zo'n 40k km bovenop gezet zonder problemen (buiten normaal onderhoud), volledig gratis gereden met 't ding
Maargoed, zo'n ding op snor kenteken.. Hmmz..
Heb ooit nog een Elyseo gehad om filevrij naar m'n werk 10km verderop te overbruggen. Was overigens humor om een scooter te rijden tegen 19ct/km vergoeding
[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 25-02-2020 13:22 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Je koppelingshuis is kapot, want die is nu totaal uit balans, en je hebt een begrenzer opgebouwd, waarmee je een veel groter probleem hebt als ze hem vinden, dan als je wat te snel gaat.4x2 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:48:
Zo, vorige week besloot m'n chinese onding weer eens dat ie uit moest vallen net toen ik boodschappen wilde gaan doen (na een 30-60min doet ie het dan gewoon weer, ellendige carburateur)
Gewoon weer 2-takt (ruikt lekker) en een merk wat ik wel uit kan spreken.
[Afbeelding]
Toen besloten om het maar zelf op te lossen, even google aangeslingerd, circuitje & code gevonden voor een snelheidsbegrenzer met hall sensor en arduino, m'n vader aan de gang gezet (vind ie leuk) voor het printje en zelf het hardware gedeelte opgelost:
[Afbeelding]
En die sensor wou je gewoon zo uit je carter laten steken? En hoe wil je dat gat ooit weer dicht krijgen?
Niet echt een geweldige oplossing als je het mij vraagt.
@Destruction Als de scooter technisch helemaal goed in orde is, is het ook helemaal niet zo lastig.
Maar dat omkeuren is ook niet bepaald nieuw, dat kon volgens mij gewoon altijd al. (of in ieder geval al een hele tijd) Maar nu dat ze zo moeilijk aan het doen zijn, is dat weer een beetje in de publiciteit gekomen.
[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 25-02-2020 19:21 ]
Koppelingshuis zit een 2gr extra gewicht op een vrij korte arm, daar zou ik me niet te druk om maken (op al die chinese GY6 dingen zit trouwens exact hetzelfde koppelingshuis, met dat uitstulpingkje)WEBGAMING schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:45:
[...]
Je hebt dus je koppelingshuis gesloopt, want die is nu totaal uit balans, en je hebt een begrenzer opgebouwd, waarmee je een veel groter probleem hebt als ze hem vinden, dan als je wat te snel gaat.
En die sensor wou je gewoon zo uit je carter laten steken? En hoe wil je dat gat ooit weer dicht krijgen?
Niet echt een geweldige oplossing als je het mij vraagt.
En die sensor steekt inderdaad gewoon zo uit het carter, dat is juist de afdichting...
[ Voor 93% gewijzigd door 4x2 op 25-02-2020 17:57 . Reden: jaja, editen na mn reply ]
leeg
@4x2 Ze balanceren ze niet voor niets. Ik weet niet precies hoe veel toeren zo'n ding maakt, maar het is echt wel behoorlijk. Draai maar eens aan je achterwiel met het carter open, dan draait je koppelingshuis al als een gek. Laat staan met een beetje snelheid.
2 gram word een hele hoop gewicht bij een hoop toeren. Ik denk dat je gewoon van de scooter af trilt. Maar al valt dat mee, zal de boel veel sneller kapot gaan.
Super opvallende begrenzer dus? Daar ga je denk ik wel mee in de problemen komen als je een keer op de rollenbank oid terecht komt.
Voor zo ver ik weet, als jij de begrenzing aan kan passen, is het gewoon illegaal. Wie zegt dat jij de boel niet even hebt aangepast onderweg?
En wat gebeurt er als ik een draai geef aan die sensor, en hij los komt? Gaat hij dan weer 55? Dan is het natuurlijk ook gewoon een uitschakelbare begrenzing.
Ik vroeg me af hoe je dat gat weer dicht wil krijgen, mocht die begrenzer er toch ooit uit gaan. Maar hoe meer ik er over na denk is dat eigenlijk best makkelijk op te lossen.
2 gram word een hele hoop gewicht bij een hoop toeren. Ik denk dat je gewoon van de scooter af trilt. Maar al valt dat mee, zal de boel veel sneller kapot gaan.
Super opvallende begrenzer dus? Daar ga je denk ik wel mee in de problemen komen als je een keer op de rollenbank oid terecht komt.
Voor zo ver ik weet, als jij de begrenzing aan kan passen, is het gewoon illegaal. Wie zegt dat jij de boel niet even hebt aangepast onderweg?
En wat gebeurt er als ik een draai geef aan die sensor, en hij los komt? Gaat hij dan weer 55? Dan is het natuurlijk ook gewoon een uitschakelbare begrenzing.
Ik vroeg me af hoe je dat gat weer dicht wil krijgen, mocht die begrenzer er toch ooit uit gaan. Maar hoe meer ik er over na denk is dat eigenlijk best makkelijk op te lossen.
[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 25-02-2020 19:17 ]
@4x2 mooie begrenzer oplossing!! al heeft @WEBGAMING zeker wel een aantal goede punten!
al zijn er bepaalde zaken natuurlijk in je code ook wel af te vangen..
bv als je sensor er uit valt, of het draadje breekt... valt dan je begrenzer gewoon uit? of zegt je code van uh hey ik wil sensor info binnen een X aantal seconden na het starten zien anders gooi ik hem gewoon weer uit? :-)
en code onderweg even snel kunnen wijzigen zou ik me niet te druk om maken...
je mag immers bij een boete etc altijd in beroep mochten ze toch eens moeilijk willen doen
al zijn er bepaalde zaken natuurlijk in je code ook wel af te vangen..
bv als je sensor er uit valt, of het draadje breekt... valt dan je begrenzer gewoon uit? of zegt je code van uh hey ik wil sensor info binnen een X aantal seconden na het starten zien anders gooi ik hem gewoon weer uit? :-)
en code onderweg even snel kunnen wijzigen zou ik me niet te druk om maken...
je mag immers bij een boete etc altijd in beroep mochten ze toch eens moeilijk willen doen
[ Voor 19% gewijzigd door SMSfreakie op 25-02-2020 19:01 ]
404 Signature not found
Dit is exact hetzelfde als het bij die chinese 4-takten zit.
Daar kun je ook 1 draadje doorknippen (waar je zo bij kan) en dan loopt ie 50+
Als je dus een zakmes bij hebt kun je die ook onderweg aanpassen, zelfde logica
Hell, keer goed trekken en die draad is ook kapot, geen gereedschap voor nodig.
Ook de originele begrenzingen kun je er met een 10-15min tijd tussenuit halen met een heel simpel doppendoosje, als die in je helmbak ligt zou je dan ook illegaal bezig zijn volgens die logica.
Het idee is dat de begrenzer niet zomaar uit te schakelen is dmv een code/schakelaar/afstandsbediening, je zult 'm daadwerkelijk moeten verwijderen (waar het losdraaien van die sensor ook onder valt trouwens, dat doe je niet met de hand)
@SMSfreakie Nee, die beveiliging zit er niet in omdat dat de betrouwbaarheid niet echt ten goede komt.
Als de begrenzing kapot gaat onderweg kun je er voor kiezen om te lopen.
Daar kun je ook 1 draadje doorknippen (waar je zo bij kan) en dan loopt ie 50+
Als je dus een zakmes bij hebt kun je die ook onderweg aanpassen, zelfde logica
Hell, keer goed trekken en die draad is ook kapot, geen gereedschap voor nodig.
Ook de originele begrenzingen kun je er met een 10-15min tijd tussenuit halen met een heel simpel doppendoosje, als die in je helmbak ligt zou je dan ook illegaal bezig zijn volgens die logica.
Het idee is dat de begrenzer niet zomaar uit te schakelen is dmv een code/schakelaar/afstandsbediening, je zult 'm daadwerkelijk moeten verwijderen (waar het losdraaien van die sensor ook onder valt trouwens, dat doe je niet met de hand)
@SMSfreakie Nee, die beveiliging zit er niet in omdat dat de betrouwbaarheid niet echt ten goede komt.
Als de begrenzing kapot gaat onderweg kun je er voor kiezen om te lopen.
[ Voor 5% gewijzigd door 4x2 op 25-02-2020 19:04 ]
leeg
Ik kan dat soort geknutsel wel waarderen. Vond het vroeger altijd irritant dat je zo'n trage acceleratie had als je je aan de regeltjes wilde houden. Die beperkte topsnelheid ansich, soit... Maar af en toe wil je gewoon wel de volle trekkracht hebben. De oplossing van 4x2 is wat mij betreft prima.
Als het zo uit de fabriek komt, zit er aan de andere kant van de koppeling 2 gram meer gewicht. Ze balanceren ze gewoon. Nou ja, ik heb niet echt aan Chinese scooters gewerkt, maar als ze de koppeling niet balanceren is het wel heel erg grote troep. En dan zullen de lagers er ook binnen no time uit liggen.
Het legale punt weet ik natuurlijk ook niet precies, maar ik denk dat als je zo'n ding uit je carter hebt hangen je wel vragen gaat krijgen.
En als je dan bij de politie staat, denk ik dat ze het wel goed uit willen zoeken. Begrenzers zijn ze niet flauw mee.
Die sensor is ook echt zo groot? Kan je die niet kleiner krijgen?
Het gaat er trouwens ook echt niet om dat ik het niet leuk vind hoor, (en mijn scooter gaat ook geen 45) ik zie dat ik ook wel negatief overkom, is ook niet helemaal de bedoeling. Natuurlijk zijn dit soort dingen leuk, en ik kan het ook echt wel waarderen. Maar als het je probleem niet oplost, of juist problemen maakt, word je er natuurlijk ook niet blij van.
Het legale punt weet ik natuurlijk ook niet precies, maar ik denk dat als je zo'n ding uit je carter hebt hangen je wel vragen gaat krijgen.
En als je dan bij de politie staat, denk ik dat ze het wel goed uit willen zoeken. Begrenzers zijn ze niet flauw mee.
Die sensor is ook echt zo groot? Kan je die niet kleiner krijgen?
Het gaat er trouwens ook echt niet om dat ik het niet leuk vind hoor, (en mijn scooter gaat ook geen 45) ik zie dat ik ook wel negatief overkom, is ook niet helemaal de bedoeling. Natuurlijk zijn dit soort dingen leuk, en ik kan het ook echt wel waarderen. Maar als het je probleem niet oplost, of juist problemen maakt, word je er natuurlijk ook niet blij van.
Die sensor had ik nog liggen, er zijn ook kortere.
Waarschijnlijk zet ik er iets van een zwart hoesje overheen zodat ie minder opvalt, hoe minder vragen hoe handiger.
En deze begrenzer is het is dus niet de bedoeling van dat je 'm zomaar kan verwijderen/uitschakelen, dat is het hele idee juist
Ik heb gewoon een motorrijbewijs en motor, dus die scooter heb ik echt niet voor de snelheid (en 25-30km/h is hard zat omdat ie vooral is om in de stad boodschappen te doen)
Ik kan er alleen niet tegen als de enige manier om dat ding legaal te maken het monteren van een 10mm dikke varioring is (met bijbehorend toerental)
Dus dan maar zo, ook leuk om te knutselen.
Waarschijnlijk zet ik er iets van een zwart hoesje overheen zodat ie minder opvalt, hoe minder vragen hoe handiger.
En deze begrenzer is het is dus niet de bedoeling van dat je 'm zomaar kan verwijderen/uitschakelen, dat is het hele idee juist
Ik heb gewoon een motorrijbewijs en motor, dus die scooter heb ik echt niet voor de snelheid (en 25-30km/h is hard zat omdat ie vooral is om in de stad boodschappen te doen)
Ik kan er alleen niet tegen als de enige manier om dat ding legaal te maken het monteren van een 10mm dikke varioring is (met bijbehorend toerental)
leeg
Nog maar even verder gegaan met de laatste aanwinst.
De vorige eigenaar was ermee stil komen te staan, hij vermoedde zelf/was zelf bang dat het blok was warm gelopen.
Eerst het blokje er maar eens onder vandaan peuteren:

Toen ik de koppeling demonteerde zag ik al dat de binnenkant van de koppelingsplaat (even de simpele uitleg) was versleten, of beter gezegd: Glad. Daarmee gaat een koppeling niet beter aangrijpen, ofzo...
Goed, blokje maar eens op een werkbankje gelegd:

En eigenlijk had ik het probleem toen al gezien, ik kon aan het vliegwiel draaien zonder dat de krukas mee draaide.
Vliegwiel trekker erbij en het vliegwiel eraf gehaald.

Dat is een afgebroken vliegwiel spie. Een onderdeel van 50 cent ofzo, ik denk dat ik gelijk maar nieuwe punten en een condensator plaats.
Maar dan de vermoedelijke warmloper.. Ik heb toch maar even de kop eraf gehaald, om de cilinderwand te bekijken.

Eigenlijk geen bijzonderheden gezien, geen reden tot zorg. Eerst dus maar eens de punten, condensator en het spietje vervangen
Dit kon wel eens een erg duur project gaan worden, zo
De vorige eigenaar was ermee stil komen te staan, hij vermoedde zelf/was zelf bang dat het blok was warm gelopen.
Eerst het blokje er maar eens onder vandaan peuteren:

Toen ik de koppeling demonteerde zag ik al dat de binnenkant van de koppelingsplaat (even de simpele uitleg) was versleten, of beter gezegd: Glad. Daarmee gaat een koppeling niet beter aangrijpen, ofzo...
Goed, blokje maar eens op een werkbankje gelegd:

En eigenlijk had ik het probleem toen al gezien, ik kon aan het vliegwiel draaien zonder dat de krukas mee draaide.
Vliegwiel trekker erbij en het vliegwiel eraf gehaald.

Dat is een afgebroken vliegwiel spie. Een onderdeel van 50 cent ofzo, ik denk dat ik gelijk maar nieuwe punten en een condensator plaats.
Maar dan de vermoedelijke warmloper.. Ik heb toch maar even de kop eraf gehaald, om de cilinderwand te bekijken.

Eigenlijk geen bijzonderheden gezien, geen reden tot zorg. Eerst dus maar eens de punten, condensator en het spietje vervangen
Dit kon wel eens een erg duur project gaan worden, zo
Heb je eigenlijk al een keer geprobeerd om er wat lichtere rollen in te doen?4x2 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:28:
Die sensor had ik nog liggen, er zijn ook kortere.
@Destruction ai dat wordt een rib uit je lijf zo whehe..
als het eind van de week eens redelijk weer is zal eens kijken wat die meuk hier nog doen wil
ik gok op 100 keer de kickstarter voor de brom.. en een nieuw trekkoord voor de snor
die heb ik dan wel weer kapot getrokken voor die start
als het eind van de week eens redelijk weer is zal eens kijken wat die meuk hier nog doen wil
ik gok op 100 keer de kickstarter voor de brom.. en een nieuw trekkoord voor de snor
404 Signature not found
Tuurlijk (dr zitten al 8gr sliders in ipv de originele 9g rolletjes, helpt genoeg om 'm net wat fijner van zn plek te krijgen) maar dat helpt niet echt tenzij je veel te licht gaat en dan had ik er net zo goed een varioring in kunnen duwen (met een 6-7mm dikke varioring ben ik er ook wel qua snelheid, maar dan draait ie veel teveel toeren)WEBGAMING schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:23:
[...]
Heb je eigenlijk al een keer geprobeerd om er wat lichtere rollen in te doen?
leeg
Tussenstand:

Beetje parts wisselen. Ik wilde eerst onderdelen van de zwarte op de oranje zetten, dat leek minder werk. Maar uiteindelijk besloten om het toch maar andersom te doen. De zwarte heeft van de 2 straks de beste onderdelen
En ja, zelfs de achterbrug zet ik over, omdat-ie nog niet zo oud is. Zoals ik al zei, eigenlijk was het andersom doen veel minder werk. Maarja, houdt je van de straat heh 
Of de oranje (die ik ook gewoon weer in elkaar ga bouwen met de overige spullen) dan nog een project wordt of gewoon in die staat (maar met lopend blok) in de verkoop gaat, weet ik nog niet. Misschien moet ik 'm dan nog maar eens nakijken en een todo lijst maken, extra stof tot nadenken enzo

Beetje parts wisselen. Ik wilde eerst onderdelen van de zwarte op de oranje zetten, dat leek minder werk. Maar uiteindelijk besloten om het toch maar andersom te doen. De zwarte heeft van de 2 straks de beste onderdelen
Of de oranje (die ik ook gewoon weer in elkaar ga bouwen met de overige spullen) dan nog een project wordt of gewoon in die staat (maar met lopend blok) in de verkoop gaat, weet ik nog niet. Misschien moet ik 'm dan nog maar eens nakijken en een todo lijst maken, extra stof tot nadenken enzo
[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 26-02-2020 21:50 ]
Deze ligt bij mij in de schuur ook nog uit elkaar. Als het voorjaar is maar verder opknappen.Destruction schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:43:
Tussenstand:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beetje parts wisselen. Ik wilde eerst onderdelen van de zwarte op de oranje zetten, dat leek minder werk. Maar uiteindelijk besloten om het toch maar andersom te doen. De zwarte heeft van de 2 straks de beste onderdelenEn ja, zelfs de achterbrug zet ik over, omdat-ie nog niet zo oud is. Zoals ik al zei, eigenlijk was het andersom doen veel minder werk. Maarja, houdt je van de straat heh
Ga je ze beide weer verkopen?
De oranje gaat op korte termijn weer weg als het goed is (ik heb nu in totaal 3 projecten staan en er is nog een scooter onderweg die ik voor iemand anders moet nakijken/repareren), dus ik heb het voorlopig even druk genoegSmoothTweaker schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:17:
[...]
Deze ligt bij mij in de schuur ook nog uit elkaar. Als het voorjaar is maar verder opknappen.
Ga je ze beide weer verkopen?
De zwarte ga ik ook spuiten, stickersetje er weer bij regelen etc. en als-ie echt netjes wordt zou hij (gezien de prijzen op MP) ook nog best wel wat waard moeten zijn. Ik denk dat ik er dan ietwat brutaal geld voor ga vragen, en als ik er niet echt een goed bod op kan krijgen bewaar ik 'm denk ik zelf. Jeugdsentiment
[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 01-03-2020 12:20 ]

Aand it's gone. Kan ik weer verder met de andere
[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 07-03-2020 21:14 ]
vorige week alvast eens de "buiten onder een afdak" overwinterende Saxonette uit zn winterslaap gehaald, 4x trekken en hij liep, wel met een enorme bak rook... 80% kans op een rotte keerring 20% kans dat er iemand brommix ingegoten heeft
vandaag de binnenstaande eens naar buiten geduwd, wat extra lucht in de bandjes, en 3x trekken en zn winterslaap was voorbij :-) en gelukkig geen overmatige rook uit de uitlaat
rest alleen nog de tomos uit zn winterslaap schoppen.. maar op het moment is het me nog iets te fris smorgens om die mee te pakken naar het werk
(+- 20km enkeltje)
vandaag de binnenstaande eens naar buiten geduwd, wat extra lucht in de bandjes, en 3x trekken en zn winterslaap was voorbij :-) en gelukkig geen overmatige rook uit de uitlaat

rest alleen nog de tomos uit zn winterslaap schoppen.. maar op het moment is het me nog iets te fris smorgens om die mee te pakken naar het werk
404 Signature not found
YupDestruction schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:14:
[Afbeelding]

Hij loopt ondertussen ook alweer (op remmenreiniger, gemonteerd in de bankschroef)
Even alles schoongemaakt, de verbrandingskamer een stukje uitgekotterd vanwege de 70cc die dr op zit en de koppeling / startsegmenten even met een schuurpapiertje bewerkt.
Meteen de veertjes van de startsegmenten dr uit getrokken, kun je het ding tenminste met de hand aanslingeren.
Na komende week een keer het ding een beetje oplappen, wat dingen vervangen en dan kunnen we dr mooi mee rondpruttelen.
leeg
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken, @4x2
Dat-ie nog een 70cc heeft ook... Vorige eigenaar noemde 'm "nagenoeg origineel" in z'n advertentie
Dat-ie nog een 70cc heeft ook... Vorige eigenaar noemde 'm "nagenoeg origineel" in z'n advertentie
Op de cilinder staat heel mooi DR op de onderkant.
De zuiger en cilinder hadden een ongezonde hoeveelheid extra poorten en er zat een zwarte koolrand van 2-3mm breed rond de cilinderkop (die ik ondertussen dus 1mm dieper heb gelegd)
Ja, die was echt origineel
De zuiger en cilinder hadden een ongezonde hoeveelheid extra poorten en er zat een zwarte koolrand van 2-3mm breed rond de cilinderkop (die ik ondertussen dus 1mm dieper heb gelegd)
leeg
Die rand had ik gezien, evenals DR op de zijkant van de cilinder4x2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:50:
Op de cilinder staat heel mooi DR op de onderkant.
Ach, je hebt 't gezien. Die brommer was van een echte knutselaar
[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 08-03-2020 17:14 ]
Een echte knutselaar is een ding wat zeker is, maar geen al te vaardige
leeg
Je hebt op Facebook een aantal Citta-groepen.
Geinig voor Citta ritten met andere Citta eigenaren, maar ook handig als je betaalbaar aan goeie onderdelen wilt komen. Verder haal ik er een hoop tips vandaag om te klussen (al moet ik zeggen dat ik weleens iemand aankijkt die voor mij klust...)
Voorbeelden van Cittagroepen:
https://www.facebook.com/groups/1513518595348090/
"Gilera Citta Loversss" is mijn favoriet.
Geinig voor Citta ritten met andere Citta eigenaren, maar ook handig als je betaalbaar aan goeie onderdelen wilt komen. Verder haal ik er een hoop tips vandaag om te klussen (al moet ik zeggen dat ik weleens iemand aankijkt die voor mij klust...)
[ Voor 4% gewijzigd door ezra070 op 09-03-2020 09:57 ]
Ik ken die pagina's wel, maar ik heb het niet meer zo op Facebook. Heb er nog wel een account, maar doe daar eigenlijk niets meer mee. Vooral dat soort groepen wil nog wel eens onoverzichtelijk worden. Dan heb ik liever een forum, of gewoon een topic zoals dit hierezra070 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:53:
Je hebt op Facebook een aantal Citta-groepen.
* Destruction heeft in zijn brommer tijd heel veel aan Citta'tjes gesleuteld. Tooltjes als een zuigerstop en vliegwiel trekker heb ik ook gewoon nog liggen en tot m'n verbazing weet ik vrijwel alles nog uit m'n hoofd
[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 09-03-2020 12:21 ]
Nog een?!
Well...

Kenteken zegt 't eigenlijk al
Hij was cheap
Blokje heeft elektrische ontsteking, dat is wel mooi. Het houdt je van de straat, zeg maar
Well...

Kenteken zegt 't eigenlijk al
Hij was cheap
[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 10-03-2020 22:44 ]
Een Citta blok is dan ook bepaald geen rocket scienceDestruction schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:20:
[...]
en tot m'n verbazing weet ik vrijwel alles nog uit m'n hoofd
Maar ik had dat vroeger ook, m'n Peugeot Rapido barrel moest elke 2 weken nieuwe zuigerveren, dus dat kon ik op de tast in 10 minuten zonder de kappen eraf te halen. Indien nodig halverwege een rit pizza bezorgen... Als ie liep bleef ie lopen, maar soms had ik de pizza afgegeven en deed ie niets meer. Nou daar ging ik dan maar weer
Hehe, mja de ervaring met Citta blokken is niet onstaan door de onbetrouwbaarheid van die dingen ofzo. Ik heb er gewoon erg veel aan gewerkt. Ik heb zelf veel Citta'tjes gehad, m'n vader had een Vespa Ciao (zelfde blok), tantes met een Vespa Si (zelfde blok), had het hele spul in onderhoudsig69 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:50:
[...]
Een Citta blok is dan ook bepaald geen rocket science
Maar ik had dat vroeger ook, m'n Peugeot Rapido barrel moest elke 2 weken nieuwe zuigerveren, dus dat kon ik op de tast in 10 minuten zonder de kappen eraf te halen. Indien nodig halverwege een rit pizza bezorgen... Als ie liep bleef ie lopen, maar soms had ik de pizza afgegeven en deed ie niets meer. Nou daar ging ik dan maar weer
Wat jij schrijft herinner ik me vooral van de Kymco DJ's. Dat spul had standaard al koelingsproblemen, zeg dan maar dag tegen betrouwbaarheid als je dan nog het lef had om een uitlaat propje weg te halen oid

Hi medetweakers
,
Ik heb sinds kort een peugeot vivacity uit 2005 overgenomen van een vriend.
De scooter werkt tip top en heeft bijna geen mankementen.
Het enige waar ik me aan erger is, dat de accu van de scooter behoorlijk snel leeg loopt.
Ik moet er minimaal 20-30 minuten mee rijden mocht ik hem de eerste volgendekeer elektrisch willen starten, en dat moet ook binnen 5 minuten gebeuren anders mag je hem weer kicken
Met de kick, start die in één keer..
Nieuwe accu is al geprobeerd, maar nog steeds zonder resultaat.
Iemand enig idee?
Het enige waar ik me aan erger is, dat de accu van de scooter behoorlijk snel leeg loopt.
Ik moet er minimaal 20-30 minuten mee rijden mocht ik hem de eerste volgendekeer elektrisch willen starten, en dat moet ook binnen 5 minuten gebeuren anders mag je hem weer kicken
Iemand enig idee?
@okanylmz.68 Die accu was een echt nieuwe accu? Klinkt gewoon als een accu probleem. Kan ook zijn dat het opladen niet lekker meer gaat, maar met een nieuwe accu zou dat niet uit moeten maken. (tenminste, dan zou je hem in ieder geval gewoon een paar keer moeten kunnen starten)
En als het laden echt zo slecht ging, zat hij natuurlijk ook niet in 20 minuten zo vol dat je weer kan starten.
Misschien zit de startmotor ook wel vast, dat hij gewoon ontzettend veel stroom nodig heeft om hem rond te draaien. Dat vind zo'n accu natuurlijk ook niet leuk.
En als het laden echt zo slecht ging, zat hij natuurlijk ook niet in 20 minuten zo vol dat je weer kan starten.
Misschien zit de startmotor ook wel vast, dat hij gewoon ontzettend veel stroom nodig heeft om hem rond te draaien. Dat vind zo'n accu natuurlijk ook niet leuk.
.okanylmz.68 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:50:
Hi medetweakers,
Iemand enig idee?
Het klinkt alsof er ergens een lekstroom zit, danwel er iets aan blijft staan dat de accu leeg trekt.
Tijd voor het leukste klusje allertijden: De boel doormeten..
In 5 minuten zo leeg dat je niet meer kan starten? Nou, ik weet niet wat voor enorme lekstromen jij hebt... Dan moet er waarschijnlijk ook iets gloeiend heet worden.
Niet onmogelijk natuurlijk, daar niet van, maar dat zou wel een hele grote lekstroom zijn.
Niet onmogelijk natuurlijk, daar niet van, maar dat zou wel een hele grote lekstroom zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door WEBGAMING op 11-03-2020 17:44 ]
Ik lees dat er al een nieuwe accu in gezet is, en dat dit het probleem niet op lost. Dan zou ik wel richting de elektra zelf gaan kijken in elk geval. Een startmotor die zwaar loopt.. Tsja, zou kunnen. Maar dan zou het de accu ook als-ie absoluut vol geladen is veel moeite moeten kosten om de starter rond te gooien.WEBGAMING schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:42:
In 5 minuten zo leeg dat je niet meer kan starten? Nou, ik weet niet wat voor ontzettende lekstromen jij hebt...
[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 11-03-2020 17:45 ]
Ja, dat zeker. Lekstroom heb ik natuurlijk ook wel even aan gedacht, maar dat gaat dan wel heel erg hard. Daarom vroeg ik me ook af of het misschien een "nieuwe" accu was.
Maar meer opties zijn er eigenlijk ook niet. Laden doet hij schijnbaar gewoon goed, dan blijft inderdaad de electronica over.
Klopt, maar als je nog nooit zo'n scooter gehad hebt hoor je dat waarschijnlijk ook niet echt.
Maar meer opties zijn er eigenlijk ook niet. Laden doet hij schijnbaar gewoon goed, dan blijft inderdaad de electronica over.
Klopt, maar als je nog nooit zo'n scooter gehad hebt hoor je dat waarschijnlijk ook niet echt.
in 5 min zoveel prik uit je accu trekken.. dan zijn je accupolen ook wel gloeiende heet volgens mij
404 Signature not found
Klopt, voor lekstroom gaat het wel hard. Maar het is dat, of er blijft iets aan staan en dat de accu leeg trekt. Nou heeft zo'n Vivacity niet zo'n uitgebreide elektra dat ik me van dat laatste veel kan voorstellen, maargoed.. Die richting op dusWEBGAMING schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:51:
Ja, dat zeker. Lekstroom heb ik natuurlijk ook wel even aan gedacht, maar dat gaat dan wel heel erg hard. Daarom vroeg ik me ook af of het misschien een "nieuwe" accu was.
* Destruction heeft vanmiddag de gisteren gekochte (en geposte) Ciao deels uit elkaar gesloopt. Ik ben er normaal wel fan van om iets een nieuw leven te geven, maar tbh.. Ik denk dat ik deze beter gewoon kan gaan parten
Heb je die citta in die kleur gekocht? Mijn eerste brommer (inmiddels 20 jaar geleden) als 14 jarige was een citta die ik in exact dezelfde kleur had gespotenDestruction schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:14:
[Afbeelding]
Vaak bu'j te bang!
Ik heb hem in die kleur gekocht ja. Hij had toen wel zwarte velgen en een andere voorvork, maar die zitten nu onder m'n andere Citta omdat ze beter waren. Wat ik daarna over had heb ik weer onder de oranje Citta geknutseld, om dat ding vervolgens weer uit elkaar te moeten halen zodat @4x2 'm achterin de auto kon meenemen-tom-562 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:49:
[...]
Heb je die citta in die kleur gekocht? Mijn eerste brommer (inmiddels 20 jaar geleden) als 14 jarige was een citta die ik in exact dezelfde kleur had gespoten
Ja weet je, ik weet niet of ik nog tijd wil steken in een scooter van 15 jaar oud..Destruction schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:25:
[...]
.
Het klinkt alsof er ergens een lekstroom zit, danwel er iets aan blijft staan dat de accu leeg trekt.
Tijd voor het leukste klusje allertijden: De boel doormeten..
Hij rijdt verder echt als nieuw en het kicken doet die ook in 1x..
Ja het was echt een nieuwe accu. Dus geen gebruikt nieuwe accuWEBGAMING schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:18:
@okanylmz.68 Die accu was een echt nieuwe accu? Klinkt gewoon als een accu probleem. Kan ook zijn dat het opladen niet lekker meer gaat, maar met een nieuwe accu zou dat niet uit moeten maken. (tenminste, dan zou je hem in ieder geval gewoon een paar keer moeten kunnen starten)
Maar ik denk dat ik het zo laat, want ik weet niet of ik tijd wil steken in een scooter van 15 jaar oud..
Hoe klinkt hij? Vergelijkbaar met deze? (had de bougiekabel even los gehaald)okanylmz.68 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:11:
[...]
Ja het was echt een nieuwe accu. Dus geen gebruikt nieuwe accu
Maar ik denk dat ik het zo laat, want ik weet niet of ik tijd wil steken in een scooter van 15 jaar oud..
https://streamable.com/gawf8
Als het een lekstroom is, zou ik toch echt wel uitzoeken hoe het zit. Op een gegeven moment brand het echt weg. Als je geluk hebt brand het onderdeel en wat draden weg, als je pech hebt veel erger.
Precies zoals je video, alleen veel zwakker. Soms hoor je echt alleen maar getik.WEBGAMING schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:18:
[...]
Hoe klinkt hij? Vergelijkbaar met deze? (had de bougiekabel even los gehaald)
https://streamable.com/gawf8
Als het een lekstroom is, zou ik toch echt wel uitzoeken hoe het zit. Op een gegeven moment brand het echt weg. Als je geluk hebt brand het onderdeel en wat draden weg, als je pech hebt veel erger.
Kan zijn dat je accu dan leeg is, maar klinkt dan ook wel alsof die startmotor slecht is.
Misschien een keer het carter er af pakken, kijken of dat tandwiel niet helemaal vol prut zit oid.
Misschien een keer het carter er af pakken, kijken of dat tandwiel niet helemaal vol prut zit oid.
[ Voor 36% gewijzigd door WEBGAMING op 12-03-2020 15:23 ]
Ik zal even v/d weekend kijken. Hopelijk kom ik er uit met mijn 0 scooter ervaringWEBGAMING schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:22:
Kan zijn dat je accu dan leeg is, maar klinkt dan ook wel alsof die startmotor slecht is.
hm als t nou morgen / zondag inderdaad wel aardig weer wordt.. dan de Tomos maar eens naar buiten trappen en kijken of die lopen wil :-)
gelukkig is die niet gevoelig voor Corona
gelukkig is die niet gevoelig voor Corona
404 Signature not found
Van de week licht ongelukje gehad met een auto. Weg met fietspad ernaast en parkeervakken naast fietspad. Je raadt het al. Ik reed zo'n 10 meter achter auto, auto wilde parkeren in de vakken, auto remt en gooit in één keer stuur om zonder knipperlicht. Op dat moment reed ik er al naast dus kon hem niet meer ontwijken en we schampten elkaar min of meer waarbij mijn linkerspiegel eraf vloog. Allebei vol in de ankers, verder geen schade of iets, maar de beste man schrok zich de pleuris. Hij stortte bijna in mekaar van de schrik dus ik heb hem even gerustgesteld. Had haast, was een beetje gestrest en zocht al een half uur naar een parkeerplek, dus lette even niet op. Eind goed al goed, alles ter plekke afgehandeld. Telefoonnummers uitgewisseld, kosten spiegel opgezocht en tikkie gestuurd en man heeft meteen het geld overgemaakt. Thuis spiegel besteld, was volgende dag binnen. Maar nu komt het, het fokking ding is 3cm korter dan de originele dus nu lijkt het net een stompje. Geen gezicht maar ja, ik had geen zin om terug te sturen en toestanden en ik moet er vandaag mee naar m'n werk en dadelijk krijg ik een bekeuring, omdat ik zonder spiegel rijd (links is verplicht geloof ik?) dus dan maar even zo rijden. Ik wil sowieso een ander setje spiegels, dus dan gaan deze er toch af.
Dus mocht iemand deze willen bestellen > https://www.k-parts.nl/spiegel-links-rms-kymco-agility.html houd er dan rekening mee dat het ding dus stukken korter is dan de originele. De afmetingen staan er helaas niet bij, maar je gaat ervan uit dat het gewoon dezelfde is.
Dus mocht iemand deze willen bestellen > https://www.k-parts.nl/spiegel-links-rms-kymco-agility.html houd er dan rekening mee dat het ding dus stukken korter is dan de originele. De afmetingen staan er helaas niet bij, maar je gaat ervan uit dat het gewoon dezelfde is.

Met dat thuiswerken tegenwoordig heb ik wat meer tijd om aan de citta te knutselen (even naar de tuin lopen en 5-10min bezig zijn enzo)
Helaas zijn de action spuitbussen ook niet meer wat ze geweest zijn, dus het ding zit vol met druipers, maar goed, daar zijn stickers voor.
Al te mooi moet ie ook niet worden, dan jatten ze het ding alleen maar
Vandaag komt er nog wat spul binnen als het goed is, kan ik 'm af maken en er vandaag of morgen een rondje mee rijden.

(De ronde koplamp is omdat ik het geinig vond, moet nu alleen nog wat traanplaat halen voor de voetplaten)
Helaas zijn de action spuitbussen ook niet meer wat ze geweest zijn, dus het ding zit vol met druipers, maar goed, daar zijn stickers voor.
Al te mooi moet ie ook niet worden, dan jatten ze het ding alleen maar
Vandaag komt er nog wat spul binnen als het goed is, kan ik 'm af maken en er vandaag of morgen een rondje mee rijden.

(De ronde koplamp is omdat ik het geinig vond, moet nu alleen nog wat traanplaat halen voor de voetplaten)
leeg
Waaghals ben je! 90cc, geen spiegels. Wat nog meer?sig69 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:26:
[...]
Je mag mijn spiegels wel hebben, ik rij al 7 jaar zonder
Mja, ik krijg aardig wat belastingcentjes terug. Ik wil zoveel mogelijk ervan in die scooter stoppen (anders gaat het op aan de verkeerde dingen) om hem toch wat op te pimpen. Heb al een lijstje gemaakt van wat ik wil, met mijn beperkte kennis, maar mijn dealer zal wel weer wat anders voorstellen. Maar eerst wil ik hem omzetten naar brom want met 60 op een snorfiets rondrijden voelt toch niet zo prettig.
Met 90 cc kan je iedereen achter je laten, heb je geen spiegels nodig.chim0 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:36:
[...]
Waaghals ben je! 90cc, geen spiegels. Wat nog meer?![]()
Op die van mij hoeven eigenlijk ook geen spiegels, maar ik vind het toch wel veel fijner rijden.
True true!WEBGAMING schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:09:
[...]
Met 90 cc kan je iedereen achter je laten, heb je geen spiegels nodig.
Links is toch verplicht? Ik vind het wel fijn hoor aan beide kanten. Links kijk ik ook wel over m'n schouder. Gaat automatisch, komt door autorijden, denk ik.Op die van mij hoeven eigenlijk ook geen spiegels, maar ik vind het toch wel veel fijner rijden.
Die van mij is van 2005, hoeven helemaal geen spiegels op. Vind het toch wel fijn om niet steeds mijn hoofd te hoeven draaien om te zien of er iemand achter me zit oid. Heeft natuurlijk ook wel te maken met de helm, ik heb een systeemhelm, die hebben niet zo'n breed gezichtsveld.chim0 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:14:
[...]
True true!![]()
[...]
Links is toch verplicht? Ik vind het wel fijn hoor aan beide kanten. Links kijk ik ook wel over m'n schouder. Gaat automatisch, komt door autorijden, denk ik.
:strip_exif()/f/image/TSMCCcOXMmWbuBlguStz2Lbi.jpg?f=fotoalbum_large)
Yup, citta doet het, start hels slecht, maar dat is dan weer vrij gezond voor mezelf
Loopt alleen 37km/h met 95mm poelie, prop in de uitlaat gebeund, 13/13 en 2 bouten in het luchtfilter geduwd....
Misschien nog maar een kleinere prop in de uitlaat beunen en een bus in de carburateur frotten, als ie 32km/h loopt is het goed.
Owja, ook het ding achter nog verlaagd door een stuk tussen de schokdempers uit te slijpen en ze weer vast te lassen, de speling tussen achterbrug en frame redelijk opgelost door 2 M12 ringen op maat te draaien en er tussen te duwen. En de cilinderkop ietsjes gevlakt, gewoon omdat het kon.
:strip_exif()/f/image/JkClpwJ0GJfPtjtgNvDo6isT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door 4x2 op 27-03-2020 22:39 ]
leeg
Jaja, dubbelposten mag niet, ik weet het....
De Citta start ondertussen weer perfect, de oplossing bleek bijzonder simpel en absoluut niet intuitief...
Simpelweg de gloednieuwe JMPB bobine vervangen door de originele die half uit elkaar valt, ding start nu binnen 5m lopen.
Denk dat ik de veertjes van de startsegmenten er maar weer uit haal.
En binnenkort ook maar eens een beginnetje maken aan de aanhanger zodat ik eindelijk m'n bierkratten weg kan brengen (ja, het kan met de auto, maar met een citta met aanhanger is veel leuker)
Hoogstwaarschijnlijk maak ik het ding groot genoeg om m'n DIY straalmotor eindelijk eens op te kunnen halen bij m'n ouders en naar m'n eigen huis te brengen.
De Citta start ondertussen weer perfect, de oplossing bleek bijzonder simpel en absoluut niet intuitief...
Simpelweg de gloednieuwe JMPB bobine vervangen door de originele die half uit elkaar valt, ding start nu binnen 5m lopen.
Denk dat ik de veertjes van de startsegmenten er maar weer uit haal.
En binnenkort ook maar eens een beginnetje maken aan de aanhanger zodat ik eindelijk m'n bierkratten weg kan brengen (ja, het kan met de auto, maar met een citta met aanhanger is veel leuker)
Hoogstwaarschijnlijk maak ik het ding groot genoeg om m'n DIY straalmotor eindelijk eens op te kunnen halen bij m'n ouders en naar m'n eigen huis te brengen.
leeg
Leuk om te lezen dat mijn onderdelen donor toch best goed terecht is gekomen
aanhanger met eigen aandrijving.. kan je leuke dingen mee doen4x2 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:38:
404 Signature not found
Daar heb ik aan gedacht, maar dan moet ik nog wel een paar dingetjes wijzigen denk ik, betwijfel of het echt fijn zal rijden als dat ding loopt te duwen met een aanhangerkoppeling dr tussen

leeg
Daar kan je wel iets op verzinnen gok ik.. en verder het gaat om het concept niet om dat het prachtig mooi rijd 
ok.. vandaag de tank van de tomos maar eens leeg getrokken.. benzine kraan lekt ineens als die "dicht" staat.
en gezien dit nog Euro 95 is van VOOR de E10 invoering... slangetje van de kraan afgewipt.. ander stukje slang er op.. jerrycan er naast.... en een busje met lucht vd action! bij gebrek aan een compressor..
beetje druk op de tank en hij was in notime leeg
nu alleen even bedenken of ik deze benzine nog in de auto durf te kieperen (brommer heeft eigen olie tank dus geen olie er door) of ik het beter tegen het onkruid kan inzetten
ok.. vandaag de tank van de tomos maar eens leeg getrokken.. benzine kraan lekt ineens als die "dicht" staat.
en gezien dit nog Euro 95 is van VOOR de E10 invoering... slangetje van de kraan afgewipt.. ander stukje slang er op.. jerrycan er naast.... en een busje met lucht vd action! bij gebrek aan een compressor..
beetje druk op de tank en hij was in notime leeg
nu alleen even bedenken of ik deze benzine nog in de auto durf te kieperen (brommer heeft eigen olie tank dus geen olie er door) of ik het beter tegen het onkruid kan inzetten
404 Signature not found
De auto drinkt het wel op. Ik doe het ook vaak met benzine uit de motor, als-ie langere tijd heeft stil gestaan gooi ik daar liever verse benzine in. En inderdaad, dan mag de auto die ouwe meuk verstoken
njah dan mag de het 1249cc blokje van de auto het opdrinken..
de 750~800ml gemixt wat ik al eerder uit de Saxonette getapt had gaat dan als onkruidverdelger
404 Signature not found
Met dank aan de iPhone van mn vriendin voor het foute muziekje...
leeg