u can fool all people some time and fool some people alltime
Ik vind dat nog altijd zo'n enorm dilemma: Of je rijdt ontgrensd rond en je haalt zonder problemen de 55 per uur met het overige verkeer, en je loopt risico op een WOK, óf je begrenst je brommer netjes maar je wordt links en rechts op alle gevaarlijke punten ingehaald door automobilisten die vinden dat je niet hard genoeg met het verkeer mee scheurt.MrMilco schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:28:
[...]
Dat is dus precies wat ik zei![]()
Maar dat is het risico van ontgrensd/opgvoerd rondrijden. En dit is mijn 1e in 4 jaar dat ik mijn rijbewijs heb... Dus ik mag niet klagen
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Klauw wel netjes geleverd vloeistof niet..

Nouja klauw zit er alvast op nu nog wachten op nalevering van vloeistof er voor..
En klopt 't dat de blokken nog best aanlopen op de remschijf? ( heb er nog niet op gereden maar met de hand 't wiel draaien remt best wel af......)
404 Signature not found
Vooral bij bijna uitval toeren en dan gassen en bij volgas ratelt het blok:
YouTube: 4takt cilinder/zuiger naar de haaien?
Roken doet hij dan ook (blauwe rook).
Gok cilinder en zuiger?
Adjust non olet, plerumque...
Probleem vind ik, zo iets kan ook heel makkelijk veroorzaakt zijn door te veel olie. Als er te veel olie in het carter zit, moet dat ook ergens heen. Je hebt best kans dat dat dat je zuigerveren kapot drukt bijvoorbeeld.
Zal een oneindige strijd worden, maar als ze het echt zo tegen je gezegd hebben, weten ze ook wel dat ze iets fout gedaan hebben, en weten ze ook wel wat voor gevolgen dat kan hebben.
Dat hij als een gek rookt als er te veel olie in is gegooid is ook normaal, maar zo te merken doen ze net of ze gek zijn. Een beetje monteur weet ook dat dat een gevolg kan zijn van te veel olie.
Meestal is het ook niet echt een probleem, helemaal als ze het op tijd door hebben. Maar als je een motor een tijd laat draaien met te veel olie, gaat het gewoon kapot.
Die strijd is waarschijnlijk totaal niet de moeite, maar ga in ieder geval niet meer naar die zaak toe.

Kan die mooi even het overtollige smeersel oproken
404 Signature not found
Neuh daar ga ik niet meer heen idd.WEBGAMING schreef op donderdag 18 april 2019 @ 23:09:
Dan is het waarschijnlijk wel opgelost.
Probleem vind ik, zo iets kan ook heel makkelijk veroorzaakt zijn door te veel olie. Als er te veel olie in het carter zit, moet dat ook ergens heen. Je hebt best kans dat dat dat je zuigerveren kapot drukt bijvoorbeeld.
Zal een oneindige strijd worden, maar als ze het echt zo tegen je gezegd hebben, weten ze ook wel dat ze iets fout gedaan hebben, en weten ze ook wel wat voor gevolgen dat kan hebben.
Dat hij als een gek rookt als er te veel olie in is gegooid is ook normaal, maar zo te merken doen ze net of ze gek zijn. Een beetje monteur weet ook dat dat een gevolg kan zijn van te veel olie.
Meestal is het ook niet echt een probleem, helemaal als ze het op tijd door hebben. Maar als je een motor een tijd laat draaien met te veel olie, gaat het gewoon kapot.
Die strijd is waarschijnlijk totaal niet de moeite, maar ga in ieder geval niet meer naar die zaak toe.![]()
Enfin, binnenkort de kop en cilinder er maar afhalen om te zien wat de schade is, ik gok dat het de cil/zuiger is.
Als ie echt warm is haalt ie ook zn snelheid niet meer, ~50 teller ipv 60 met dus bijbehorend geratel.
Maargoed een simpel cilinderkitje is 40 eu ofzo. Al die verhalen over dat je per se origineel Kymco moet kopen (200 euro) vind ik zelf wat overdreven. Dan gaat het 8000 ipv 15000 mee, so what.
Binnenkort komt er een nieuwe bromscooter. (Sym Fiddle2 euro4)
Standaard zal deze 45km/u rijden.
Ik wil deze een beetje tweaken naar 55km/u.
Nu weet ik dat je de varioring kan verwijderen, maar daarmee kan hij ook 60 of 65 gaan?
Kan je deze ook opvoeren naar 55 met alleen een andere CDI module en de bestaande varioring erin te laten ? (minst lastige om te doen).
Of dien je de varioring te verwijderen en een nieuwe CDI te plaatsen?
Of alleen de varioring?
[ Voor 3% gewijzigd door Valandil op 19-04-2019 13:17 ]
wijze woorden
Varioring verwijderen zal voor ietsje hogere eindsnelheid zorgen, zo rond de 55 teller give or take.Valandil schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:05:
Even een eenvoudige vraag.
Nu weet ik dat je de varioring kan verwijderen, maar daarmee kan hij ook 60 of 65 gaan?
Kan je deze ook opvoeren naar 55 met alleen een andere CDI module en de bestaande varioring erin te laten ? (minst lastige om te doen).
Of alleen de varioring?
De cdi begrenst het toerental en een ontgrensde cdi zal hem nog iets sneller maken, 60 teller ongeveer.
Wil je hem echt sneller hebben dan zal je een grotere cilinder moeten monteren.
Overigens als je de cdi vervangt voor een ontgrensde cdi dan kan je voor iets meer pep onderin ook wat lichtere rollertjes nemen.
Dit zal waarschijnlijk al een gladde vario bus zijn ipv een losse ring.
Ik weet dat de vespa euro4 heel snel last krijgt van koolaanslag met alleen de varioring verwijderen
Valandil schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:05:
Even een eenvoudige vraag.
Of alleen de varioring?
Wil hem juist niet harder laten gaan dan 55.1nsane schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:05:
[...]
Varioring verwijderen zal voor ietsje hogere eindsnelheid zorgen, zo rond de 55 teller give or take.
De cdi begrenst het toerental en een ontgrensde cdi zal hem nog iets sneller maken, 60 teller ongeveer.
Overigens als je de cdi vervangt voor een ontgrensde cdi dan kan je voor iets meer pep onderin ook wat lichtere rollertjes nemen.
Maar 45 op de openbare weg waar alle autos 50 a 60 rijden vind ik juist weer gevaarlijke situaties leveren.
Met 55 kan de scooter net wat beter met het verkeer meekomen lijkt mij.
wijze woorden
Nog steeds wel iets vermogensverlies lijkt het bij warme motor maar nu het gekke.
Hij rookt nog steeds wat maar niet heel de tijd, de ene keer is het weg, de andere keer is het er weer..
Hij klinkt absoluut niet zo stil als je van een 4 takt verwacht maar afgezien van dat ik de kleppen denk ik een stelbeurt moet geven zou niet zo goed weten wat er nou precies aan mankeert verder. Klepjes mogen wat stiller maar tikken niet hard ofzo.
Vooral bij flinke belasting (volgas met 2 personen) lijkt het blokje het moeilijk te krijgen en te gaan walmen, vermogensverlies en meer herrie.
Ik verdenk de krukas niet zo want zo’n geluid maakt ie niet.
*zucht

ding uit zn winterslaap gehaald, starten, rijden allemaal prima.. .behalve dat er geen druppeltje olie meer in het carter zit, omdat die ergens lekt... en ik er na 25+ km ineens aan dacht....
binnenkort maar eens kijken wat de schade is, en kijken of het lekje te vinden is...
voor nu hem iig eens afgevuld met olie
404 Signature not found
Daarom was ik ook "teleurgesteld" toen ik hem kocht dat ik CDI had en geen ECU, want wat dat betreft ben ik net een klein kind, want dan wil ik het nieuwste en ga ik van alles opzoeken erover (ook al snap ik er geen hol van) en dan lees ik dat CDI oud is en ECU nieuw, maar dat schijnt ook weer niet helemaal zo te zijn, dus ik dacht heb ik nou een oud ding gekocht of wat? Maar dat is dus niet zo.
Wat ik wel raar vind ik, is dat als je een snor onbegrensd, je 45/50 gaat en een brom 50/55 terwijl het hetzelfde blok is. Ik geloof dat ik op de GPS iets van rond de 48 ga. Op zich prima verder, maar wel raar. Of zie ik dat verkeerd?
Overigens van de week grote beurt gehad (1800 op de teller) en dan vervangen ze o.a. olie, luchtfilter en bougie, alleen toen ik hem ging ophalen, zag ik dat de luchtfilter scheef weer terug erop geschroefd was, dus de baas was laaiend en zei ik ga ze de volle laag geven (er werken allemaal van die jonge gastjes daar). Maar ik zei, nee joh doe maar rustig. Kan gebeuren. Beetje slordig, maar kan gebeuren. Maar ja, aan de andere kant, het was toevallig dat ik het zag. Stel dat zoiets gebeurt bij een mechanisch onderdeel wat je niet ziet vanaf de buitenkant, rijd je dadelijk je blok verrot. Zie dan maar eens te bewijzen dat het niet jouw fout was.
En verder ga ik er maar vanuit dat alles gedaan is wat op de website staat dat gedaan wordt bij een grote beurt. Ik heb helaas zelf niet de kennis om het te controleren. En ik had zelf nog een paar dingetjes zoals die schroefjes op het dashboard en kapot knipperlicht indicator lampje op dashboard wat kapot was. Dat hebben ze allemaal kosteloos gerepareerd. Hij heeft nu weer een beetje pit want dat was er een klein beetje uit, leek het wel. Alleen mijn hele scooter en zadel zaten onder de vette vingers. Ze hadden er best een doekje overeen kunnen halen. Maar goed, dat is het minste probleem. Volgens de baas kan ik weer een paar duizend km onderhoudsvrij rijden en bij 4000km moet ie weer voor een kleine beurt.
Wat ik wel raar vind, de snelheidsteller heeft een afwijking van pakweg 5km. Dit was vanaf het begin zo. Dus als ik bijvoorbeeld 45 ga, staat het wijzertje op het streepje van 50. Is dit normaal? Bij een auto heb je dat ook. Het is nooit precies vergeleken met een GPS meter, maar een verschil van 5 vind ik wel erg veel. Of is dat normaal bij brommers en moet ik er niet al teveel waarde aan hechten?
en verder zullen ze voor een snor mogelijk een extra beperking er in hebben, (beperking in de uitlaat bv)
toen ik nog een Hyosung Rush Challenger (45km) had ( die behoorlijk gaar was in zn drivetrain ) had ook gewoon een CDI... maar 1 draadje los knippen en de toeren begrenzer was er af...
toen dat ding maar eens verkocht, want dr mankeerde van alles aan... nieuwe eigenaar heeft hem wat liefde gegeven en alles wat stug liep / jaren zonder smering gelopen had

met de zelfde cilinder, uitlaat etc ging die toen richting de 80...
404 Signature not found
Ik kan me enkel voorstellen dat er nog een extra uitlaat restrictie op zit of dat de eindoverbrenging korter is.chim0 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 03:48:
@Valandil Ik ben een leek op het gebied van auto en motortechniek, alleen toen bij mijn Kymco Agility met CDI de begrenzer eraf ging, moest er ook iets met een ring of bus en sproeier gedaan worden (die moesten apart besteld worden). Maar ik geloof dat bij scooters met ECU, alleen de laptop erop moet en klaar, dus geen andere onderdelen, maar ik kan me vergissen.
Daarom was ik ook "teleurgesteld" toen ik hem kocht dat ik CDI had en geen ECU, want wat dat betreft ben ik net een klein kind, want dan wil ik het nieuwste en ga ik van alles opzoeken erover (ook al snap ik er geen hol van) en dan lees ik dat CDI oud is en ECU nieuw, maar dat schijnt ook weer niet helemaal zo te zijn, dus ik dacht heb ik nou een oud ding gekocht of wat? Maar dat is dus niet zo.
Wat ik wel raar vind ik, is dat als je een snor onbegrensd, je 45/50 gaat en een brom 50/55 terwijl het hetzelfde blok is. Ik geloof dat ik op de GPS iets van rond de 48 ga. Op zich prima verder, maar wel raar. Of zie ik dat verkeerd?
Overigens van de week grote beurt gehad (1800 op de teller) en dan vervangen ze o.a. olie, luchtfilter en bougie, alleen toen ik hem ging ophalen, zag ik dat de luchtfilter scheef weer terug erop geschroefd was, dus de baas was laaiend en zei ik ga ze de volle laag geven (er werken allemaal van die jonge gastjes daar). Maar ik zei, nee joh doe maar rustig. Kan gebeuren. Beetje slordig, maar kan gebeuren. Maar ja, aan de andere kant, het was toevallig dat ik het zag. Stel dat zoiets gebeurt bij een mechanisch onderdeel wat je niet ziet vanaf de buitenkant, rijd je dadelijk je blok verrot. Zie dan maar eens te bewijzen dat het niet jouw fout was.
En verder ga ik er maar vanuit dat alles gedaan is wat op de website staat dat gedaan wordt bij een grote beurt. Ik heb helaas zelf niet de kennis om het te controleren. En ik had zelf nog een paar dingetjes zoals die schroefjes op het dashboard en kapot knipperlicht indicator lampje op dashboard wat kapot was. Dat hebben ze allemaal kosteloos gerepareerd. Hij heeft nu weer een beetje pit want dat was er een klein beetje uit, leek het wel. Alleen mijn hele scooter en zadel zaten onder de vette vingers. Ze hadden er best een doekje overeen kunnen halen. Maar goed, dat is het minste probleem. Volgens de baas kan ik weer een paar duizend km onderhoudsvrij rijden en bij 4000km moet ie weer voor een kleine beurt.
Wat ik wel raar vind, de snelheidsteller heeft een afwijking van pakweg 10km. Dit was vanaf het begin zo. Dus als ik bijvoorbeeld 45 ga, staat het wijzertje op het streepje van 55. Is dit normaal? Bij een auto heb je dat ook. Het is nooit precies vergeleken met een GPS meter, maar een verschil van 10 vind ik wel erg veel. Of is dat normaal bij brommers en moet ik er niet al teveel waarde aan hechten?
Met een gladde variobus en andere cdi zou hij gewoon ontgrenst moeten zijn. Of het nu een snor of een brom is.
Bij 2takt had je nog wel eens andere cilinders met begrenzing in de inlaat/uitlaat poort.
Bij 4takt lijkt het me sterk dat er een kop op zou zitten met kleinere kleppen oid.
404 Signature not found
vandaag de carb van de tomos weer eens schoon gemaakt.. zat wel wat bagger in....
enfin nou loopt die weer behoorlijk stationair

alleen blijft het probleem dat als ik een dot gas geef vanaf stationair toerental die ongeveer wil afslaan..
als het toerental iets hoger is dan stationair gaat t gewoon wel goed..
404 Signature not found
Zelf de Tomos recent maar eens uit de schuur getrokken, 2x kicken en hij liep weer, maar ondertussen geheel ontleed omdat hij van top tot teen wel een likje verf mocht hebben.

Jij hebt een ander Lifan blok in je hoofd. Het type wat onder die Honda Dax en klonen daarvan zit.
[ Voor 6% gewijzigd door spifkie op 25-04-2019 16:05 ]
Haha mijne loopt nu weer een stuk fijner.. Alleen denk ik dat er toch een iets grotere sproeier in moet.. Nu alleen ff uitvogelen welke er nu in zit..spifkie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 00:34:
@fvdberg Heb je toevallig al eens gekeken naar een Honda GX blok? Formaat net iets groter en geen versnellingen, maar wel oerdegelijk, en vermogen is niet ondermaats.
Zelf de Tomos recent maar eens uit de schuur getrokken, 2x kicken en hij liep weer, maar ondertussen geheel ontleed omdat hij van top tot teen wel een likje verf mocht hebben.
[Afbeelding]
edit: even bij een losse (gelijke carb) gekeken.. 51.. al vind ik resultaten van 49 tot 54 als standaard voor de brom.. (mogelijk dit met bouwjaren oid) dus maar een set besteld van 50~65
zit vast wel wat goeds tussen
[ Voor 14% gewijzigd door SMSfreakie op 26-04-2019 13:25 ]
404 Signature not found
Wat bleek? Kleppen moesten gesteld worden en de carterventilatie zat verstopt...
Nu rijd ie dus weer top zonder rook
Die ene grote scooterzaak in DH ga ik dus niet meer heen.
Enfin, volgende stap is dat ik de blauwe kappen wil gaan plastidippen voor een wat frissere look!
Snelheid is prima, haalt net geen 48 op gps met wind in de rug, dus dat zou wel goed zitten.
Laten we hopen dat die in 1x goedgekeurd gaat worden,
Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!
hier kan ik dinsdag pas echt verder kijken... (de sproeier die in mn eigen Tosje zit is totaal geen maatvoering meer op terug te vinden...) nu de 51 er voorlopig maar ingedraaid, morgen maar eens kijken wat die daar mee doet (als het droog is
en verder wachten tot dinsdag*... want dan zijn de andere sproeiers er als het goed is ook
* al zegt postnl nog steeds dat ze mn pakketje met sproeiers morgen gaan bezorgen bij t pakketpunt lets hope so
[ Voor 15% gewijzigd door SMSfreakie op 28-04-2019 19:25 ]
404 Signature not found
Je weet maar nooit bij het RDW, ze gaan wel zo diep bezig.SMSfreakie schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:21:
Laten we het hopen...
hier kan ik dinsdag pas echt verder kijken... (de sproeier die in mn eigen Tosje zit is totaal geen maatvoering meer op terug te vinden...) nu de 51 er voorlopig maar ingedraaid, morgen maar eens kijken wat die daar mee doet (als het droog is)
en verder wachten tot dinsdag... want dan zijn de andere sproeiers er als het goed is ook
Wat ik heb vernomen, mag je een uitlaat vervangen door een terugloop, zolang er maar een CE keurmerk op zit ofzo, dus dat laat ik ook lekker nu zo zitten.
Goed rijden doet die daarintegen weer niet, gelukkig hoef ik maar 1 (niet steile) brug op, en een steile fietsbrug op
Over t tomosje, ik heb er ook 1 gehad, met een 13/12 carb volgens mij, had sproeier 54 of 56 inzitten. Liep die best goed op, behalve dat een of andere monteur de hele krukas gesloopt had
Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!
hehe ja met keuringen zit je natuurlijk weer aan flauwe regels....MrMilco schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:25:
[...]
Je weet maar nooit bij het RDW, ze gaan wel zo diep bezig.
Wat ik heb vernomen, mag je een uitlaat vervangen door een terugloop, zolang er maar een CE keurmerk op zit ofzo, dus dat laat ik ook lekker nu zo zitten.
Goed rijden doet die daarintegen weer niet, gelukkig hoef ik maar 1 (niet steile) brug op, en een steile fietsbrug opMensen achter me moeten dan maar geduld hebben
![]()
Over t tomosje, ik heb er ook 1 gehad, met een 13/12 carb volgens mij, had sproeier 54 of 56 inzitten. Liep die best goed op, behalve dat een of andere monteur de hele krukas gesloopt had
maar ach, eenmaal door de keuring en je kan weer behoorlijk veel kanten uit natuurlijk
mijn tosje heeft een lekkere ruime pijp er onder.. ipv zo`n standaard gaar sigaartje, of nog erger de S-bocht sigaar die er officieel onder hoort....
volgens mij is het een 14/12 carb die er nu zit... maar denk dat inderdaad 51 nog wat krap gaat zijn... maar goed dat is voor nu de enige waar ik een maat bij heb...
en gezien t deze week toch niet echt lekker weer wordt, om er mee naar het werk te gaan... gaan we daar mooi vd week even mee spelen
404 Signature not found
Inderdaad, na de keuring gaat ie sowieso weer ontgrenst worden denk ik... Rijd een stuk beter, en veel rij ik er toch al niet meer mee... Hij lust nogal veel benzineSMSfreakie schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:31:
[...]
hehe ja met keuringen zit je natuurlijk weer aan flauwe regels....
maar ach, eenmaal door de keuring en je kan weer behoorlijk veel kanten uit natuurlijk
mijn tosje heeft een lekkere ruime pijp er onder.. ipv zo`n standaard gaar sigaartje, of nog erger de S-bocht sigaar die er officieel onder hoort....
volgens mij is het een 14/12 carb die er nu zit... maar denk dat inderdaad 51 nog wat krap gaat zijn... maar goed dat is voor nu de enige waar ik een maat bij heb...
en gezien t deze week toch niet echt lekker weer wordt, om er mee naar het werk te gaan... gaan we daar mooi vd week even mee spelen
Denk dat je met zo'n ruim pijpje wel hoog in de 50 of begin 60 moet gaan zitten hoor
Uitlaat Tomos A3 Standard Tecno cpl mod. 28mm chroom
De belangrijkste functie van de uitlaat is het dempen van het geluid. Het is daarom zeer belangrijk deze te vervangen bij een lekkage. Wanneer u deze uitlaat monteert zonder katalysator zal het motorvermogen toenemen. Is uw uitlaat versleten? Deze uitlaat van het merk Tecno is goedgekeurd en van uitstekende kwaliteit!

kwam er onderweg maar was doorgerot onder de flens
Editz: Gelukkig lagen mn sproeiers en verse vonkjes netjes op het postnl punt vanmiddag

ter plekke de nieuwe vonkjes er in gestopt.. dat was een tegenvaller
na even flat-out tegen de wind in toch nog de 60 op de GPS aan tikken maar response was flut
en na een snelle controle was die nog steeds erg licht van kleur
thuis gekomen toch maar even er een sproeier 64 in gegooit (grootste die ik nu heb) en nog even heen en weer geweest naar de pomp... Tanken..
dat reed direct een stuk beter.. betere respons, vooral bij wat lagere toeren..
top snelheid niet gemeten op de GPS deze keer.. maar t voelde wel lekker vlot
[ Voor 33% gewijzigd door SMSfreakie op 29-04-2019 17:39 ]
404 Signature not found
verder blijft die nu stationair veel beter draaien, en is de gas response vooral in de lagere toerentallen een stuk fijner
404 Signature not found
404 Signature not found
wat zijn iets lichtere rolletjes? 1 gram eraf of nog meer?1nsane schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:05:
[...]
Varioring verwijderen zal voor ietsje hogere eindsnelheid zorgen, zo rond de 55 teller give or take.
ikzelf heb een Sym Jet4, met een onbegrensde CDI en jij slaat de spijker op z'n kop.. onderin mag die wel wat meer pep hebben.
overigens zit ik er hard aan te denken om de Sym weg te doen, waarom?
zo rond de 40/45 vind ik het geheel niet heel stabiel meer, kan het niet goed onder woorden brengen maar hetzelfde als je op je stadsfiets met 40+ van een heuvel naar beneden gaat.
in m'n jeugd heb ik een aantal Runners gehad, een Aprilia SR en een Italjet Formula50, en zou graag weer 1 van die terug nieuw kopen, maar van die trio is alleen de Aprilia SR50 over, maar alleen in 2-takt...
dus zit ook te kijken naar andere sportieve scooters, Areox, Speedfight, etc, maar heb het gevoel dat de ontwikkeling hiervan zo'n beetje klaar is... de speedfight is eigenlijk nog de modernste met led achterlichten, USB etc.
een vespa Sprint is mij toch iets te retro, alhoewel die zeker heel gaaf zijn aan te kleden.
Geen idee waarom, was het altijd al zo? Anders toch iets wat los zit? Speling op assen/lagers of de rubbers waar het blok in hangt?Shanquish schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:15:
[...]
wat zijn iets lichtere rolletjes? 1 gram eraf of nog meer?
ikzelf heb een Sym Jet4, met een onbegrensde CDI en jij slaat de spijker op z'n kop.. onderin mag die wel wat meer pep hebben.
overigens zit ik er hard aan te denken om de Sym weg te doen, waarom?
zo rond de 40/45 vind ik het geheel niet heel stabiel meer, kan het niet goed onder woorden brengen maar hetzelfde als je op je stadsfiets met 40+ van een heuvel naar beneden gaat.
in m'n jeugd heb ik een aantal Runners gehad, een Aprilia SR en een Italjet Formula50, en zou graag weer 1 van die terug nieuw kopen, maar van die trio is alleen de Aprilia SR50 over, maar alleen in 2-takt...
dus zit ook te kijken naar andere sportieve scooters, Areox, Speedfight, etc, maar heb het gevoel dat de ontwikkeling hiervan zo'n beetje klaar is... de speedfight is eigenlijk nog de modernste met led achterlichten, USB etc.
een vespa Sprint is mij toch iets te retro, alhoewel die zeker heel gaaf zijn aan te kleden.
Ik moet zeggen dat het idd wel per model verschilt, vaak alles met een mono-arm vond ik maar raar rijden (oude speedfights, vespa’s).
Ik had ooit een Gilera Stalker die superlekker reed op een gegeven moment deed ie af en toe tijdens het rijden raar, een soort “torderend” gevoel dat hij spontaan wat leek te trekken.
Bleek dat de balhoofdlagers niet lekker meer waren, soms ineens deed hij dan wat aanlopen met sturen.
Uiteindelijk kan de wielmaat ook uitmaken.
Ik rijd op een vespa 2 takt, opgevoerd dmv een dubbele voetpakking.. prop zit nog in de uitlaat en gaat 45 km/h ongeveer.
Simpelste manier is de dubbele voetpakking verwijderen, maar dan ben ik ook gelijk de trekkracht kwijt.
Nu heb ik een vario ring van 2mm erin zitten, geheel gaat 38, maar vind hem dan al redelijk toeren beuken op zen top, dus wil eigenlijk niet een dikkere ring erin zetten..
Iemand misschien nog een idee of tip voordat ik de hele boel ga verbouwen?
Yup, vanaf het begin al, is al paar keer terug geweest naar de dealer maar die kan niet vinden en geeft de schuld aan de bouw van dit type scooter.1nsane schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:18:
[...]
Geen idee waarom, was het altijd al zo? Anders toch iets wat los zit? Speling op assen/lagers of de rubbers waar het blok in hangt?
Ik moet zeggen dat het idd wel per model verschilt, vaak alles met een mono-arm vond ik maar raar rijden (oude speedfights, vespa’s).
Ik had ooit een Gilera Stalker die superlekker reed op een gegeven moment deed ie af en toe tijdens het rijden raar, een soort “torderend” gevoel dat hij spontaan wat leek te trekken.
Bleek dat de balhoofdlagers niet lekker meer waren, soms ineens deed hij dan wat aanlopen met sturen.
Uiteindelijk kan de wielmaat ook uitmaken.
Ik kan mij herrineren dat mijn oude sym red devil uit 1998 dat ook had, toen ik m destijds verving voor een Runner was dat een wereld van verschil. Daarom vind ik het ook jammer dat Runners niet meer worden gemaakt. Ik zou m er zo op inruilen.
Vorige week alle spullen bij de poedercoater gedropt.
het frame

de rest'ish

en gisteren alle spulletjes op mogen halen bij de poedercoater....
ter impressie van de kleustelling
voorvorkpoot

tankie

De volgende post, zal een shot zijn van het eindresultaat
[ Voor 22% gewijzigd door s0ulmaster op 07-05-2019 07:47 ]
tijd voor wat klusjes!
Leuk projectje zo, zeker benieuwd naar het eindresultaat.s0ulmaster schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:46:
Laatste update'tje van mijn brommert voor ik het eindresultaat show --- voor degenen die het leuk vinden
Vorige week alle spullen bij de poedercoater gedropt.
het frame
[Afbeelding: Frame klaar]
de rest'ish
[Afbeelding: Brommer spul 2]
en gisteren alle spulletjes op mogen halen bij de poedercoater....
ter impressie van de kleustelling
voorvorkpoot
[Afbeelding: Voorkvork gecoat]
tankie![]()
[Afbeelding: Tank gecoat]
De volgende post, zal een shot zijn van het eindresultaat![]()
![]()
Nog even een paar weekjes wachten aub
vandaag maar even de lokale scooterzaak binnen gelopen en het probleem voorgelegd.
andere rolletjes (6,5 gram) meegekregen. (standaard blijkt er 8,5 gram in te zitten)
deze meteen even gemonteerd en hoppa, probleem opgelost
topsnelheid lijdt er amper onder maar trekt nu wel een stuk(je) feller weg, het treuzelen is nagenoeg verdwenen.
moest wel even de CDI opnieuw afstellen, 35 op de teller vind ik netjes.
Andere tandwielverhouding? Of heb je geen ketting? Kleinere carb? Andere uitlaat..kan ook direct helpen met trekkracht.J.Thermaltaker schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:00:
Gezien ze hier steeds meer gaan controleren met rollerbanken wil ik toch wel mijn scooter afvoeren..
Ik rijd op een vespa 2 takt, opgevoerd dmv een dubbele voetpakking.. prop zit nog in de uitlaat en gaat 45 km/h ongeveer.
Simpelste manier is de dubbele voetpakking verwijderen, maar dan ben ik ook gelijk de trekkracht kwijt.
Nu heb ik een vario ring van 2mm erin zitten, geheel gaat 38, maar vind hem dan al redelijk toeren beuken op zen top, dus wil eigenlijk niet een dikkere ring erin zetten..
Iemand misschien nog een idee of tip voordat ik de hele boel ga verbouwen?
tijd voor wat klusjes!
Ik heb zelf een Vito helm met ingebouwd instelbaar zonnevizier, kostte me 65,- oid. Je hebt ze integraal maar ik heb er eentje zonder kinstuk (maar niet zo’n “retro” bolletje op je kop)Kees Klaassen schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:59:
Iemand aanraders voor een koop efficiënte scooterhelm? Wil toch weer eens de stof van m'n scootertje vegen en door Amsterdam touren binnenkort
Mooizo! Al had ik zelf misschien 1 a 1,5 gr lichter gegaan, had je denk ik iets meer op de sweetspot gezeten maar zo zie je maar hoe tam zo’n ding vaak aanvoelt met zware standaardrollen. Met wat lichtere is zo’n ding gewoon actiever op het gas en eerste meters, voelt gewoon dynamischer.Shanquish schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:08:
[...]
Leuk projectje zo, zeker benieuwd naar het eindresultaat.
vandaag maar even de lokale scooterzaak binnen gelopen en het probleem voorgelegd.
andere rolletjes (6,5 gram) meegekregen. (standaard blijkt er 8,5 gram in te zitten)
deze meteen even gemonteerd en hoppa, probleem opgelost![]()
topsnelheid lijdt er amper onder maar trekt nu wel een stuk(je) feller weg, het treuzelen is nagenoeg verdwenen.
moest wel even de CDI opnieuw afstellen, 35 op de teller vind ik netjes.
Dingen die ik wil aanpakken:
- er is behoorlijk aan de bedrading gerotzooid, er zitten losse draden naar de - pool, stuk of 4.. denk vanwege het alarm ofzo maar het zit niet goed allemaal..
- blauwe kappen schoonmaken en plastidippen (plastidip al in huis).
- evt nieuwe achterveren, de doen het prima maar ogen wat roestig.
- her en der wat schroeven vervangen, de gashandel kant zit wat los, zit een verkeerde schroef in naar het lijkt.
- andere achterknippers, zitten nu leds in maar daardoor knippert de boel nogal snel, maybe dat normale peertjes dat oplossen, zo niet, dan de bekabeling maar eens goed nakijken.
Verder kwam ik er achter dat de cdi waarschijnlijk niet standaard is (dah, ding loopt 60+ teller), die had ik net in mn handen en zat in het smeltplastic deel een soort plaatje van een draak? Anyway, niet standaard, iemand een idee wat voor CDI het is?
Gelukkig rijd ie wel weer als een trein :-)
404 Signature not found
https://www.stardustcolor...ak-in-spuitbus-400ml.html
Wel lastig om een mooi resultaat te krijgen.
Vandaag, als invulling van mn 17e verjaardag, een mooie rit gemaakt met de Zündapp door de achterhoek. Ook nog een paar plaatjes geschoten, omdat ik stiekem toch wel heel trots ben op deze machine

Hi !!
Heeft iemand hier ervaring met AGM scooters? Ik zit namelijk met mijn budget rond de 1500 euro, daarmee zou ik net de goedkoopste peugeot kisbee of zip (1700 a 1800) kunnen halen bijvoorbeeld als ik ergens nog wat geld bij elkaar kan rapen, maar ik zit ook te kijken naar de zogenaamde luxere scooters van chinese merken. Bijvoorbeeld de AGM R8 kan ik ook voor 1500 krijgen. Is meer mijn stijl, heb ik budget over om wat dingen te laten aanpassen en accesoires te kopen. Ik kan er niet heel veel over vinden behalve 5+ jaar oud verhalen dat chinese scooters slecht zijn volgens de meeste, en sommige zeggen weer dat ze best oke zijn. Heeft iemand advies hierover? Ben wel van plan om m meerdere dagen per week te gebruiken.
stel ze allemaal de zelfde vragen. en vergelijk daarna de antwoorden.. :-)
hier rijd de Tomos motorisch nog steeds als een zonnetje, elektrisch wel wat issues gehad.. kapotte spanningsregelaar (6 tientjes armer

mocht iemand tips hebben voor alternatieven kwa spanningsregelaars die misschien goedkoper zijn etc etc
Saxonette nr.1 heeft heeft zn naafdynamo moeten inleveren.. want die is kapot.. stukje aluminium van 5 gram... maar goed, kom wel weer eens een naafje tegen met zo`n ding er in
bij komend voordeel, kan ik meteen de spoel opnieuw wikkelen met meer draad.., wat tzt weer goed is voor de (start)accu bij te laden
Saxonette nr.2 heeft helaas wel motorische problemen.. lekkende keerring(en).. maar het was me afgelopen week veel te warm om dat ding uit elkaar te gaan slopen
404 Signature not found
Ik hoor het graag
Ik heb ongeveer een jaar geleden hetzelfde dilemma gehad, maar ik kwam wel echt overal tegen dat Yahama Neo, Kymco Agility of Sym wel echt beter is. Wij hebben uiteindelijk een tweedehands kymco agility 50 van een jaar en 1600km oud bij een dealer gekocht. €1200 neergelegdUndercovert schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:42:
Ik weet niet of het hier helemaal gepast is maar ik ga het toch proberen.
Heeft iemand hier ervaring met AGM scooters? Ik zit namelijk met mijn budget rond de 1500 euro, daarmee zou ik net de goedkoopste peugeot kisbee of zip (1700 a 1800) kunnen halen bijvoorbeeld als ik ergens nog wat geld bij elkaar kan rapen, maar ik zit ook te kijken naar de zogenaamde luxere scooters van chinese merken. Bijvoorbeeld de AGM R8 kan ik ook voor 1500 krijgen. Is meer mijn stijl, heb ik budget over om wat dingen te laten aanpassen en accesoires te kopen. Ik kan er niet heel veel over vinden behalve 5+ jaar oud verhalen dat chinese scooters slecht zijn volgens de meeste, en sommige zeggen weer dat ze best oke zijn. Heeft iemand advies hierover? Ben wel van plan om m meerdere dagen per week te gebruiken.
Motorisch zijn die chinese dingen niks verkeerd mee. Zijn gewoon kopies van de originele blokken.Undercovert schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:42:
Ik weet niet of het hier helemaal gepast is maar ik ga het toch proberen.
Voor de rest is het vooral goed onderhouden en elk vijsje goed controleren en desnoods vervangen door een RVS variantje. Bij aankoop kunnen er wel wat kleine dingen zijn zoals lampje dat niet werk. Maar die dingen komen toch met 1 of 2 jaar garantie dus ja..
Mits goed onderhoud en goed alles in het oog houden zijn het relatief betrouwbare dingen. (Enkel de bandjes zou ik wel vervangen door iets van een bekender merk).
De bekende merken zoals honda/yamaha/..... zijn beter, feit. Maar kosten dan ook dubbel van de prijs. Qua motorische betrouwbaarheid moeten de chineesjes echt niet veel onderdoen.
Dat is voor de schakelbrommers zo, voor de scooters is er meer verschil imho tussen de merken en de chineesjes. (wss omdat scooter meer kappen en stuff bevatten plus minder klassiek systeem dan schakel).
Scooter you ik voor (2ehands) merk gaan, voor schakeltje zou ik chinees durven gaan. (bestaan ook in semi automaat als schakelen je afschrikt). Schakel geen optie?
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Kom ik thuis, ik merkte al wat raar geslinger tijdens het rijden.. zie ik dat ik van de rechter veerpoot/schokdemper de bovenste bout helemaal kwijt ben.. dus uitlaat zit half los, en de schokdemper ook..

Zit er aan te denken deze misschien weg te doen, en dan zo'n Gomax Dragon 50 te halen.
Heeft iemand hier ervaring met die dingetjes? zien er leuk uit.
[ Voor 17% gewijzigd door mvz op 11-06-2019 21:46 ]
Niet slecht, maar je merkt wel dat onderdelen sneller verslijten. Als je nu al op een imitatie Dax rijdt (met Honda stickers) dan is het misschien wel de switch waard. Motorisch is ie dan hetzelfde als wat je nu rijdt, een Lifan 139FMB blokje wat je op elke straathoek kan krijgen.
Die Dragon ziet er uit als dezelfde brommert als een Skyteam PBR.
Suggestie, kijk of je een donor Streetmate kan vinden (met dus de grote 'tank' als buddybak), daar heb je een hoop meer ruimte in om je accu's kwijt te kunnen.SMSfreakie schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:18:
Houd het voorlopig gewoon bij 2takt..
Al heb ik nog wel een extra revival frame.. Misschien nog wel geinig om die te elektrificeren
Anders past zo'n imitatie versnellingsblokje ook zonder moeite onder een Tomos.
[ Voor 33% gewijzigd door Stoney3K op 12-06-2019 16:17 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
experimenten een alternatief blokje lijkt me ook wel geinigStoney3K schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:53:
Als je nu een originele Honda Dax hebt zou ik die houden, want de kwaliteit van Honda is een heel stuk beter dan het Chinese gekopieerde spul.
Niet slecht, maar je merkt wel dat onderdelen sneller verslijten. Als je nu al op een imitatie Dax rijdt (met Honda stickers) dan is het misschien wel de switch waard. Motorisch is ie dan hetzelfde als wat je nu rijdt, een Lifan 139FMB blokje wat je op elke straathoek kan krijgen.
Die Dragon ziet er uit als dezelfde brommert als een Skyteam PBR.
[...]
Suggestie, kijk of je een donor Streetmate kan vinden (met dus de grote 'tank' als buddybak), daar heb je een hoop meer ruimte in om je accu's kwijt te kunnen.
Anders past zo'n imitatie versnellingsblokje ook zonder moeite onder een Tomos.
en hmm sowieso nog eens kijken voor donor onderdelen

idem voor dat stuk plastic wat moet door gaan voor kettingkast
404 Signature not found

De dax wordt als alles goed gaat maandag opgehaald door de nieuwe eigenaar.
En dan lekker rondtuffen op mm nieuwe euro4 cruiser
*edit* hij is binnen, enkele foto's
nu nog volledig standard, maar de 55km cdi is onderweg.

[ Voor 53% gewijzigd door mvz op 24-06-2019 08:24 ]
---RAWE CEEK!!!---
maar goed ik gok dat je spanningsregelaar naar de knoppen is
404 Signature not found
Zo'n vermoeden had ik al. Maar het is ruim 17 jaar geleden dat ik voor het laatst aan scooters heb gesleuteld, waar vind ik die?SMSfreakie schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:35:
vroeger had ik dat eens met mn scooter.. die deed ook niet goed bij laden.. gewoon aftakkingkie gemaakt bij de accu, en onder de buddy 2 bouten gemaakt voor de acculader.. oftewel die stond toen elke nacht aan de druppellader..
maar goed ik gok dat je spanningsregelaar naar de knoppen is
---RAWE CEEK!!!---

[ Voor 5% gewijzigd door Lootbox op 05-07-2019 09:11 ]
Meestal ergens tegen het Frame geschroefd... Gewoon even de kabelboom bekijkenNoFearCreations schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:40:
[...]
Zo'n vermoeden had ik al. Maar het is ruim 17 jaar geleden dat ik voor het laatst aan scooters heb gesleuteld, waar vind ik die?
404 Signature not found
Je zou het spul kunnen doormeten met multimeter, nadeel is dat alles achter kappen verstopt zit. "even" doormeten zit er dus niet bij.NoFearCreations schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:22:
Ik leen in mijn vakantie de V-Clic van mijn vader, lekker om met dit weer te gebruiken. Alleen laad hij niet bij. Is al een keer bij de lokale brommer specialist geweest, heeft toen de dynamo? vervangen. Maar gister even gemeten, stationair en op toeren veranderd er niks aan de accuspanning, 11.6v. Fietsenmaker zegt, zet hem maar neer, dan kijk ik er naar. Maar wil hem nog 2,5 week gebruiken nu. Iets wat ik zelf kan controleren? Doordat hij niet bijlaad, zakt de accuspanning in, en werkt de electrische start niet meer.
Als je hem persé nog 2.5 week wil gebruiken, dan moet je voor lief nemen dat je de kickstart moet gebruiken. Al is dat ook geen enorm probleem, toch? Kun je hem na de tijd mooi naar de fietsenmaker brengen.
Hi !!
Achter de voorkap zat hij. Zijn niet echt door te meten, dus kan er op het moment niks mee.SMSfreakie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:38:
[...]
Meestal ergens tegen het Frame geschroefd... Gewoon even de kabelboom bekijken
Heb hem met de acculader volgeladen, dan kan je meestal een week of 3/4 weer electrisch starten. Even met me pa overleggen wat hij wilt doen.WillemJWZ schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:34:
[...]
Je zou het spul kunnen doormeten met multimeter, nadeel is dat alles achter kappen verstopt zit. "even" doormeten zit er dus niet bij.
Als je hem persé nog 2.5 week wil gebruiken, dan moet je voor lief nemen dat je de kickstart moet gebruiken. Al is dat ook geen enorm probleem, toch? Kun je hem na de tijd mooi naar de fietsenmaker brengen.
---RAWE CEEK!!!---
dus staat die nu weer wat meer stil dan gewild eigenlijk..
gelukkig doet de Saxonette het ook nog altijd perfect

en heeft set fietstassen met plenty ruimte
[ Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 09-07-2019 18:15 ]
404 Signature not found
Een aantal weken geleden heb ik hem weer mogen laten keuren bij het RDW, en hij is er zonder enige problemen doorheen gekomen. Hij liep 43 op de rollerbank bij hun
Wel had ik zelf nog een aantal punten wat mij niet heel erg gerust stelde, dit waren de volgende dingen: Remschijf, Voorwiellagers & Schokbreker. Gek genoeg hebben ze hem gewoon goedgekeurd, zelfs met deze punten

Deze onderdelen zijn na de keuring meteen vervangen
Ook hadden ze problemen met mijn bloknummer, die kwam niet overeen met wat er bij hun in het systeem stond, Gelukkig was het van een scooter die als gesloopt geregistreerd stond bij het RDW, dus was er uiteindelijk niks meer aan de hand
Ondertussen ben ik bezig met mijn "projectscooter" Een oude peugeot Metal-X uit 2003. Deze was hard aan een nieuwe laklaag toe. En ik moet zeggen, ben al zeer tevreden over het resultaat

Stickers waren helaas niet meer origineel nieuw te bestellen. Hiervoor heb ik dus foto's van de stickers gemaakt, sjabloon van gemaakt, en de stickers laten snijden. Zonder die stickers zag hij er te kaal uit
net nog even de saxonette een keer extra uitgelaten... bultje naar beneden, rugwindje, vol gas.. 38km/h oeps..
404 Signature not found
Haha, dat vond ik dus ook, enkel het beenschild en carterkap moeten nog even aangepakt worden. En nee, t ziet er nu nog zo slecht uit, dat ik geen foto kan makenSMSfreakie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:56:
moauw dat ziet er toch niet verkeerd uit ?
net nog even de saxonette een keer extra uitgelaten... bultje naar beneden, rugwindje, vol gas.. 38km/h oeps..
Dit word trouwens mijn winterscooter/scooter om langere afstanden te rijden, Deze blijft ook gewoon netjes 45/50 rijden
Nu doet sinds enige tijd haar odometer het niet meer, hij is blijkbaar vastgesmolten

Haar dealer kan het dashboard wel vervangen, maar vraagt hier, naast de €60 voor het dashboard zelf, ca 2 uur arbeid voor.
Leek mij een tikkie veel, dat kan ik volgens mij zelf ook wel. Mijn vraag: is dat zo? Of heeft het meer voeten in de aarde dan het windscherm, spiegels, koplamp en stuurkappen verwijderen, dasbboard vervangen en weer in elkaar zetten?

404 Signature not found
In principe is het zo simpel als dat je het uitlegt. Als je zelf een beetje overweg kan met wat gereedschap, zul je het zelf kunnen doen, en die 2 uur arbeidsloon besparen ( ze rekenen al snel tussen de €50 en €60 per uur )Blamm schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:28:
Mijn dochter heeft een redelijk generieke Chinese scooter, een private label versie van de AGM VX50 zo te zien.
Nu doet sinds enige tijd haar odometer het niet meer, hij is blijkbaar vastgesmolten![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haar dealer kan het dashboard wel vervangen, maar vraagt hier, naast de €60 voor het dashboard zelf, ca 2 uur arbeid voor.
Leek mij een tikkie veel, dat kan ik volgens mij zelf ook wel. Mijn vraag: is dat zo? Of heeft het meer voeten in de aarde dan het windscherm, spiegels, koplamp en stuurkappen verwijderen, dasbboard vervangen en weer in elkaar zetten?
Dan ga ik het maar gewoon proberen. Aangezien het alleen om de stuurkappen gaat, leek 2 uur me ook nogal ruim ingeschat, voor lui die het vaker gedaan hebben.MrMilco schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:54:
[...]
In principe is het zo simpel als dat je het uitlegt. Als je zelf een beetje overweg kan met wat gereedschap, zul je het zelf kunnen doen, en die 2 uur arbeidsloon besparen ( ze rekenen al snel tussen de €50 en €60 per uur )
Gelijk heb je,Blamm schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:13:
[...]
Dan ga ik het maar gewoon proberen. Aangezien het alleen om de stuurkappen gaat, leek 2 uur me ook nogal ruim ingeschat, voor lui die het vaker gedaan hebben.
Vind vaak dat scootershops heel veel tijd rekenen voor bepaalde reparaties, waardoor je veel meer kwijt bent dan noodzakelijk. Dat is de reden waarom ik alles tegenwoordig zelf bij huis doe, voor mijzelf, en voor vrienden en familie. Scheelt een hoop geld, en van het geld wat ik bespaar, haal ik weer nieuw gereedschap om nog meer onderhoud zelf te kunnen doen
Ik kom er echter achter dat hij er heel erg lang over doet (met gemak een half uur!) om op de 45km p/u aan te komen, langzaam klimmend naar de 40. Nu ben ik niet het lichtste persoontje, maar dit hoort hij gewoon te kunnen trekken. Wordt dit een gevalletje garantie denken jullie of is dit een inslijt-verhaaltje?
Hij maakt zijn gewone injectiegeluid (het opfluiten, zeg maar) en rijdt verder enorm stabiel, geen eigenaardigheden. Heb een Kymco Vitality, New Dink en een Aprillia SuperSport gehad, die ervaring heb ik wel dat ik aan het geluid (qua het geluid dan ook) kan horen dat het motorisch in orde is, maar... Beetje at a loss hier.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Ik heb dezelfde scooter. Af fabriek liep hij idd niet harder dan 43 km/u wind mee...SkyStreaker schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:27:
Vorige week heb ik een Kymco Agility 16+ aangeschaft (injectie, E4 regelgeving, 2,20kW, 50cc, geel plaatje).
Ik kom er echter achter dat hij er heel erg lang over doet (met gemak een half uur!) om op de 45km p/u aan te komen, langzaam klimmend naar de 40. Nu ben ik niet het lichtste persoontje, maar dit hoort hij gewoon te kunnen trekken. Wordt dit een gevalletje garantie denken jullie of is dit een inslijt-verhaaltje?
Hij maakt zijn gewone injectiegeluid (het opfluiten, zeg maar) en rijdt verder enorm stabiel, geen eigenaardigheden. Heb een Kymco Vitality, New Dink en een Aprillia SuperSport gehad, die ervaring heb ik wel dat ik aan het geluid (qua het geluid dan ook) kan horen dat het motorisch in orde is, maar... Beetje at a loss hier.
De dealer heeft hem bij de eerste beurt 'opgevoerd', zodat hij nu rond de 52 k/m loopt wind mee. Hij kan na het opvoeren wat meer toeren maken.
Bij mij is de snelheid die aangegeven wordt op de teller, nagenoeg gelijk als de gps snelheid.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Wat bedoel je met "het opfluiten"? Bedoel je daarmee het geluid van de benzinepomp bij het inschakelen van het contact? Heb laatst op een Piaggio gereden en hoorde de aandrijflijn ontzettend gieren tijdens het rijden of is dat dan het fluiten geweest wat jij hier beschrijft?SkyStreaker schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:27:
Vorige week heb ik een Kymco Agility 16+ aangeschaft (injectie, E4 regelgeving, 2,20kW, 50cc, geel plaatje).
Ja, denk het weltuppes schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:20:
[...]
Wat bedoel je met "het opfluiten"? Bedoel je daarmee het geluid van de benzinepomp bij het inschakelen van het contact? Heb laatst op een Piaggio gereden en hoorde de aandrijflijn ontzettend gieren tijdens het rijden of is dat dan het fluiten geweest wat jij hier beschrijft?
Voor degene die het niet hebben gevolgd. Het is een omgebouwde puch z-one, maar het enige originele onderdeel is het (aangepaste) frame. De rest is allemaal zelf in elkaar gezet/gelast/gebeund.
De wielen zijn handgespaakte (dikke 11 RVS spaken) in een 17" velg.
Alle onderdelen zijn gepoedercoat en de tank is voorzien van een gespoten logo (zelf gedaan) en afgelakt.
Er zijn nog een paar dingetjes die gefintuned moeten worden. Ik heb nog een kettingrandje liggen, de kabels moeten nog even gebundeld worden (+ kleine fix voor achterlicht icm groot licht die niet werkt), wellicht wil ik de koppeling nog verlichten voor meer trekkracht onderin. Visueel gezien is hij iig nu zo goed als klaar.

[ Voor 47% gewijzigd door s0ulmaster op 30-09-2019 15:08 ]
tijd voor wat klusjes!
hier weinig spannends gebeurt met de snorren en bromtol..
al rookt 1 van de snorretjes wel als een gek op het moment, aan de ene kant gok ik op een lekkende keerring, anderszijds is dat onlogisch omdat die nog steeds genoeg vermogen heeft.. en met een lekke keering is de compressie en dus vermogen weg...
en moet nog eens op zoek naar iemand die 2 kapdelen van de brom kan voorzien van een sjieke laklaag..
ze horen verchroomd te zijn, maar dat opnieuw laten doen is denk ik pepertjes duur, dus wordt t denk ik maar gewoon zilverkleurig ofzo, en gezien het toch nieuwe onbehandelde kappen worden dan lijkt dat prijstechnischer leuker
404 Signature not found
Die van mij is defect en een nieuwe kost bij de dealer 130 euro, terwijl een OEM versie de helft kost op internet. Maar de dealer zegt dat ik er beter één van Kymco kan nemen, aangezien de scooter nog onder garantie valt, want als ik een OEM ding koop en er gaat iets fout, kan hij dat niet verantwoorden bij Kymco onder garantie. Maar als ik kijk naar die dingen, zijn ze volgens mij precies hetzelfde of zit er wel degelijk verschil in? Volgens mij koopt Kymco die dingen ook gewoon in bij een fabrikant.
Tot nu toe heb ik alles altijd netjes bij de dealer gedaan, omdat de scooter nog onder garantie valt en ik geen gezeur wil met die scooter en anders kan fluiten naar mijn garantie en dat wil ik natuurlijk niet, maar ja als het de helft scheelt in prijs, is dat weer mooi meegenomen natuurlijk.
Dus wat zouden jullie adviseren in deze? Zelf een OEM sonde kopen of luisteren naar de dealer en de hogere prijs maar slikken t.b.v. de garantie? De meesten zullen waarschijnlijk zeggen naar de dealer luisteren, maar misschien zijn er mensen met ervaring die een OEM onderdeel hebben gekocht wat ook gewoon prima werkt. Het schijnt wel een essentieel onderdeel te zijn, dus je kan er beter niet mee kloten zei ie. Kymco is ook niet de makkelijkste qua garantie zei ie. Zeker als je niet originele onderdelen gaat gebruiken.
Roep dat niet te snel. Ik moest eens het achterlampje vervangen van mijn scooter en daar ben ik zonder gein bijna 4 uur mee bezig geweest. Echt die halve scooter moest uit elkaarMrMilco schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:53:
[...]
Gelijk heb je,
Vind vaak dat scootershops heel veel tijd rekenen voor bepaalde reparaties, waardoor je veel meer kwijt bent dan noodzakelijk.

Waarom zou die sonde niet gewoon onder garantie vallen?chim0 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:37:
Iemand ervaring met het vervangen van een lambda sonde? Dat is een sensor op je uitlaat in de vorm van een draadje, die van alles meet en doorgeeft aan de ECU waardoor deze de brandstoftoevoer regelt of zo. Je scooter zou dan zuiniger moeten rijden.
Die van mij is defect en een nieuwe kost bij de dealer 130 euro, terwijl een OEM versie de helft kost op internet. Maar de dealer zegt dat ik er beter één van Kymco kan nemen, aangezien de scooter nog onder garantie valt, want als ik een OEM ding koop en er gaat iets fout, kan hij dat niet verantwoorden bij Kymco onder garantie. Maar als ik kijk naar die dingen, zijn ze volgens mij precies hetzelfde of zit er wel degelijk verschil in? Volgens mij koopt Kymco die dingen ook gewoon in bij een fabrikant.
Tot nu toe heb ik alles altijd netjes bij de dealer gedaan, omdat de scooter nog onder garantie valt en ik geen gezeur wil met die scooter en anders kan fluiten naar mijn garantie en dat wil ik natuurlijk niet, maar ja als het de helft scheelt in prijs, is dat weer mooi meegenomen natuurlijk.
Dus wat zouden jullie adviseren in deze? Zelf een OEM sonde kopen of luisteren naar de dealer en de hogere prijs maar slikken t.b.v. de garantie? De meesten zullen waarschijnlijk zeggen naar de dealer luisteren, maar misschien zijn er mensen met ervaring die een OEM onderdeel hebben gekocht wat ook gewoon prima werkt. Het schijnt wel een essentieel onderdeel te zijn, dus je kan er beter niet mee kloten zei ie. Kymco is ook niet de makkelijkste qua garantie zei ie. Zeker als je niet originele onderdelen gaat gebruiken.
Zou in jou geval gewoon voor origineel gaan. Ze kunnen er hetzelfde uit zien, er kan alsnog een hoop verschil in zitten.
Omdat ik hem zelf kapot heb gemaakt. Ik had een lekke band en kon hem goedkoop laten maken (prop schieten) maar dan moest de hele band incl. velg mee. Bovendien moest er ook een nieuw ventiel in want die was gescheurd.WEBGAMING schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:45:
[...]
Waarom zou die sonde niet gewoon onder garantie vallen?
Bij het eraf halen van de band, moest ook de uitlaat eraf en daarbij heb ik dat draadje dus (per ongeluk) kapot getrokken. Blijkbaar heeft dat draadje daarna de hele tijd ergens los gehangen want sindsdien ging mijn motorstoringslampje knipperen.
De band begon na een tijdje weer lek te worden want het gat zat op het dikste gedeelte van het profiel in het midden, dus waar je het meest op rijdt (tja, zo'n propje houdt het niet lang vol en zeker niet als ie op het dikke gedeelte zit). Dus er moest een nieuwe band op en bij het vervangen van de band, kwam het losse draadje aan het licht. Ze hebben hem nog wel gesoldeerd en even leek het goed te gaan (lampje bleef uit) maar na een tijdje ging ie toch weer knipperen. Terug naar de dealer gegaan en die vertelde mij dat ie dan definitief kapot was en vervangen moest worden.
Dat klopt, dat heb je met alles, maar als je het ziet, is het een onderdeel van niks dus vandaar dat ik dacht een goedkopere is ook goed. Maar ja, blijkbaar is het toch niet zomaar een draadje als het zoveel geld kost. Zelfs 60 euro voor een OEM versie vind ik nog vrij prijzig. Zit waarschijnlijk ingewikkelde elektronica in of zo.Zou in jou geval gewoon voor origineel gaan. Ze kunnen er hetzelfde uit zien, er kan alsnog een hoop verschil in zitten.
Overigens vertelde de dealer mij dat het op zich geen kwaad kon om met een kapotte sonde te rijden, alleen je moet het niet te lang doen want hij kan je ECU in de war maken op den duur waardoor je nog meer problemen kan krijgen. De hele scooter is blijkbaar afhankelijk van die sensor. Maar ja, in hoeverre dat waar is, weet ik niet. Daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van.
Enige is dat ie minder zuinig is, omdat er nu geen sensor is die het verbruik meet. Die sensor meet allerlei waardes en aan de hand daarvan wordt de brandstof toegevoerd. Ding gaat overigens pas in werking bij 350 graden en dat klopt ook want het lampje gaat pas knipperen als ik een tijdje rijd.
[ Voor 10% gewijzigd door chim0 op 03-10-2019 04:24 ]
Die sonde "leest" je uitlaatgassen, en dan berekent de ecu hoe veel brandstof er ingespoten moet worden. Heel ingewikkelde techniek is het niet, maar het moet wel precies zijn.
Waarschijnlijk is dat aftermarket onderdeel gewoon prima hoor, maar aangezien je nog garantie hebt, zou ik gewoon voor origineel gaan.

net of die te weinig stroom krijgt... alleen bij een laag toerental -> Zee van licht!
hoger toerental is is het net of die niet genoeg krijgt... alleen het stomme buislampje wat er naast zit blijft gewoon prima functioneren.. alleen tja daar zie je niet zo veel mee
edit: toch maar even een normale gloeipeer besteld, kijken wat dat doet.. als t licht dan gewoon brand zit het denk ik in de "telage" belasting van de LED lamp?
[ Voor 20% gewijzigd door SMSfreakie op 02-10-2019 18:58 ]
404 Signature not found
Nou, vandaag die sonde laten vervangen. Lampje knippert niet meer.WEBGAMING schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:39:
Aha, dat is jammer. Je kan blijkbaar gewoon zonder, bij auto's weet ik dat het vaak een hele hoop problemen geeft. Ik denk dat bij een scooter de boel gewoon heel rijk gaat lopen. (veel benzine inspuiten)
Die sonde "leest" je uitlaatgassen, en dan berekent de ecu hoe veel brandstof er ingespoten moet worden. Heel ingewikkelde techniek is het niet, maar het moet wel precies zijn.
Waarschijnlijk is dat aftermarket onderdeel gewoon prima hoor, maar aangezien je nog garantie hebt, zou ik gewoon voor origineel gaan.
Ik wilde ook de ECU laten aanpassen, alleen zeiden ze dat dat weinig zin heeft bij die Kymco's, omdat ze maar een paar kilometer harder lopen. Ik heb stad en land afgebeld en iedereen zegt min of meer hetzelfde: die Agility's zijn een pain in the ass om op te voeren. Ze hadden er één opgevoerd en die liep rond de 52km/u of zo. Meer kregen ze er niet uitgeperst. Heeft o.a. te maken met kleinere vertanding of zoiets. Grotere cilinder heeft ook geen zin zeiden ze, want je zit met die ECU. Maar ook die sonde zou een beperking kunnen zijn. Andere merken zonder zo'n sonde, lopen probleemloos 65km/u zeiden ze.
Heb ik nou zo'n kutbrommer gekocht of wat? Die Kymco's zijn dus blijkbaar helemaal dichgetimmerd.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Nee :-D je hebt gewoon een WOK-Status (kwa snelheid dan iig) PROOF brommertchim0 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:39:
[...]
Heb ik nou zo'n kutbrommer gekocht of wat? Die Kymco's zijn dus blijkbaar helemaal dichgetimmerd.
404 Signature not found
Kymco is nou ook niet echt een merk wat door snelheidsduivels gekocht word.
Andere vertanding moet inderdaad niet zo heel ingewikkeld zijn, maar vertanding verplaatst het probleem alleen maar, tenzij je meer vermogen krijgt.
Het is dan langzamer optrekken, en snellere top, of snel optrekken en langzame top. Dan heb ik veel liever dat hij goed optrekt.
Ik weet eigenlijk niet precies hoe het met die ecu's zit, begrenzen die gewoon het toerental? Anders kan je met een grotere cilinder en andere vertanding misschien nog ergens komen.
Daarom lag ik ook altijd in m'n vuistje als ik iemand vraag 'hoe hard loopt jou brommer' ? en men dan steevast 80 of 100 noemt voor hun 50cc 4-taktje, terwijl ik uit ervaring weet dat dat zelfs met 110cc nog lastig is.WEBGAMING schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:41:
Met 4 takt is het hoe dan ook allemaal veel moeilijker geworden. 80 is best bijzonder. 2 takt hoef je meestal alleen maar de begrenzingen weg te halen, en je rijd al 80, of nog meer.
Andere vertanding moet inderdaad niet zo heel ingewikkeld zijn, maar vertanding verplaatst het probleem alleen maar, tenzij je meer vermogen krijgt.
Het is dan langzamer optrekken, en snellere top, of snel optrekken en langzame top. Dan heb ik veel liever dat hij goed optrekt.
Ik weet eigenlijk niet precies hoe het met die ecu's zit, begrenzen die gewoon het toerental? Anders kan je met een grotere cilinder en andere vertanding misschien nog ergens komen.
Wok veilig is ook gewoon relax rijden. Op lange stukken voelt 60 wel langzaam, 80 vind ik een perfecte snelheid op een scooter. Is allemaal lastig hier, maar met het rijbewijs, en op de weg moeten rijden, vind ik eigenlijk ook wel dat scooters rond de 80 mogen lopen. Of in ieder geval 60, zodat je met het verkeer mee kan komen.
Wij hebben een agility uit 2016 en door de variobus te vervangen door een met minder begrenzing ging ie van 46 gps naar 53gps. Als je een gladde doet moet je toch een gooi kunnen doen naar de 60. Ik vind persoonlijk 53 wel perfect, aangezien het voor mij een praktisch vervoermiddel is (we hebben 1 auto en anders fiets/ov) en ik niet een maand zonder zou willen zitten om die Wok op te lossen. Als we wel een 3e vervoermiddel zouden hebben heeft een eventuele wokmelding minder praktische nadelen en liggen de kaarten misschien anders.chim0 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:39:
[...]
Nou, vandaag die sonde laten vervangen. Lampje knippert niet meer.
Ik wilde ook de ECU laten aanpassen, alleen zeiden ze dat dat weinig zin heeft bij die Kymco's, omdat ze maar een paar kilometer harder lopen. Ik heb stad en land afgebeld en iedereen zegt min of meer hetzelfde: die Agility's zijn een pain in the ass om op te voeren. Ze hadden er één opgevoerd en die liep rond de 52km/u of zo. Meer kregen ze er niet uitgeperst. Heeft o.a. te maken met kleinere vertanding of zoiets. Grotere cilinder heeft ook geen zin zeiden ze, want je zit met die ECU. Maar ook die sonde zou een beperking kunnen zijn. Andere merken zonder zo'n sonde, lopen probleemloos 65km/u zeiden ze.
Niet helemaal want hij gaat 43.SMSfreakie schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:13:
[...]
Nee :-D je hebt gewoon een WOK-Status (kwa snelheid dan iig) PROOF brommert
Nee, dat is nu wel duidelijk.WEBGAMING schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:41:
Het liefst allebei natuurlijk, dus dan zou je inderdaad grotere cilinder en andere vertanding moeten hebben. Grotere cilinder is je trek, maar dan zit je nog steeds met die ECU. Volgens mij kan ie maar tot 65 of zo.Andere vertanding moet inderdaad niet zo heel ingewikkeld zijn, maar vertanding verplaatst het probleem alleen maar, tenzij je meer vermogen krijgt.
Een zaak waar ik was, had een 80cc op een Super 8 en die past er probleemloos op (47mm) maar voor die 90cc moet het blok worden aangepast (52mm). Ik weet alleen niet hoe hard dat ding gaat.
Klopt, de ECU begrenst volgens mij inderdaad het toerental.Ik weet eigenlijk niet precies hoe het met die ecu's zit, begrenzen die gewoon het toerental? Anders kan je met een grotere cilinder en andere vertanding misschien nog ergens komen.
Dat heb ik nog nooit gehoord, maar een vriend van mij heeft een Vespa met een 80cc en Malossi onderdelen en vertanding, uitgevijld en alles en weet ik het wat nog meer. Ding gaat 95 en trekt op als een raket. Met de originele vertanding gaat ie 85. Maar dat is ding is dan ook helemaal gefinetuned door weer een vriend van hem, die zit in racen of zoietst. Ding loopt echt als een tierelier iig.mvz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:45:
[...]
Daarom lag ik ook altijd in m'n vuistje als ik iemand vraag 'hoe hard loopt jou brommer' ? en men dan steevast 80 of 100 noemt voor hun 50cc 4-taktje, terwijl ik uit ervaring weet dat dat zelfs met 110cc nog lastig is.
Die van mij is uit 2019 met dus een ECU en lamba sonde. Het model ervoor heeft een CDI en geen lambda sonde geloof ik en schijnt veel makkelijker op te voeren te zijn.FoccodeJ schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:42:
[...]
Wij hebben een agility uit 2016 en door de variobus te vervangen door een met minder begrenzing ging ie van 46 gps naar 53gps. Als je een gladde doet moet je toch een gooi kunnen doen naar de 60. Ik vind persoonlijk 53 wel perfect, aangezien het voor mij een praktisch vervoermiddel is (we hebben 1 auto en anders fiets/ov) en ik niet een maand zonder zou willen zitten om die Wok op te lossen. Als we wel een 3e vervoermiddel zouden hebben heeft een eventuele wokmelding minder praktische nadelen en liggen de kaarten misschien anders.
Nu is het prijsverschil van E5/98 benzine ook niet heel groot maar ik vraag me af hoe groot het probleem van E10 tanken nu echt is? Hoe snel ga je problemen merken? Is dat een rubber slangetje oid wat ipv na 10.000 km nu bij 8.000 km vervangen moet worden?
M'n scooter heeft al meer dan 37.000 km gelopen (woon/werk, 45 km/dag), ik heb niet de ilussie dat ik er nog 20.000 bij ga rijden...
Hoe oud is je scooter? Ik heb een nieuwe Kymco 4-takt en daarbij wordt sowieso aangeraden om 98 te tanken dus dat doe ik dan ook.
Ik had inderdaad al wat websites gevonden die hierover gaan. Op jouw link lees ik ook:
Ik gebruik hem bijna elke werkdag en rij dan ongeveer 45 km. Best wel continue in gebruik dus.Met je scooter rijden op e10 benzine is niet aan te bevelen. Per liter brandstof zit er nu 10% ethanol in, en dat kan op lange duur problemen gaan veroorzaken bij 50cc scooters. Is de scooter continu in gebruik dan is er minder aan de hand dan wanneer je hem langer dan een maand aan de kant zet. Bijvoorbeeld met een ‘mooi weer scooter’ die je vooral in de zomer rijdt. Langer dan 4 weken stil laten staan is dus af te raden.
Niet dat het voor mij veel moeite is om 98 te tanken, en het extra geld op 6 liter per tank is ook redelijk te verwaarlozen. Maar ik doe dat liever alleen als het echt nodig is.
mogelijk rjid het dan ook allemaal nog wat beter.. maar eerst mn oude voorraad E5 op maken :-)
404 Signature not found
Daarna is het plan om een begrenzer erop te zetten, die je kan afstellen hoe je wilt, zodat ie omgekeurd kan worden naar brom en dan wil ik die 90cc erop. Die is 7pk (bijna vier keer krachtiger dan m'n huidige 50cc) en zou zo'n 30% sneller moeten zijn dan standaard 80cc's dus ik ben benieuwd. Maar alles in stappen want centjes.
Ze zeggen dat Kymco's geen snelheidsmonsters zijn dus daarom willen we kijken wat we eruit kunnen persen.