Lang verhaal. Excuus!
Sinds vorige week een nieuwe baan begonnen waar ik 30km per dag voor moet reizen, dus 150km in de week. Heb het op de fiets gedaan want ik heb niks anders, maar is niet te doen. Ik moet ook door een tunnel. Na een paar weken ben je gesloopt en dan moet je nog werken. Ik spreek uit ervaring want ik heb het eerder gedaan met ander werk. We werken in twee ploegen dus ook 's avonds/ 's nachts. Met de bus is een mogelijkheid, maar is lastig en duurt langer dan de fiets en je moet een keer overstappen en nog een kwartier lopen en met de ochtenddienst (6:00 uur beginnen) rijdt er helemaal geen bus, dus dat is niks. Dus blijft er weinig over dan een auto of scooter. Auto is op dit moment geen optie dus dan maar een scooter. Gevraagd aan mijn vader om te helpen met de financiële kant, want ik heb het op dit moment niet, en ik betaal hem later gewoon terug en hij vond het goed, dus dat is geen probleem.
Nu zat ik te kijken naar tweedehands scooters, maar ik heb er totaal geen verstand van en geen ervaring mee want ik heb nooit een scooter of brommer gehad, alleen maar een rondje gereden op die van vriendjes toen ik jonger was. Ik kan wel zo'n ding rijden natuurlijk (heb gewoon AM rijbewijs). Maar toen kwam ik het merk
La Souris tegen. Is een Nederlands bedrijf en doet aan eigen import en kan daarom de prijzen laag houden. Hun goedkoopste model, de City, kost 900 euro incl. kosten rijklaar maken, tenaamstelling, kenteken, volle tank en 3 jaar garantie tot 10.000km. De hele mikmak. Gewoon een standaard scootertje, prima voor mij voor woon/werkverkeer. Nou, voor dat geld kan je niet tobben vergeleken met merkscooters en zeker niet met tweedehands wat er aangeboden wordt want je weet nooit wat ermee gebeurd is.
Dus mijn vraag: heeft er iemand ervaring met dit merk? Ik zie ze wel regelmatig rijden, vooral die retro modellen. Zijn volgens mij prima dingen voor de stad of woon/werkverkeer.
Er zit nogal spoed achter, want ik wil maandag eigenlijk al op dat ding naar mijn werk dus ik heb een vestiging in de buurt gebeld of ze iets hadden staan wat ik vandaag meteen mee kon nemen. Ze hebben er één staan, dus ik ga straks met mijn pa kijken en als het wat is meteen meenemen.
De bedoeling was eigenlijk dat ik een snorfiets zou nemen en laten opvoeren (legaal tot 35km/h) maar die hadden ze niet op voorraad. Ze hebben alleen een 45km/h bromfiets staan met helmplicht, maar die man gaf ook als tip dat ik beter meteen voor een bromfiets kon gaan, omdat ze straks ook helmplicht voor snorfietsen gingen invoeren. Het gaat om
deze en dan neem ik er nog een helm, slot en regenhoes bij want hij komt in eerste instantie buiten te staan.
Ben ik dan zo compleet? En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten of naar moet vragen? En ik neem aan dat ik hem in moet rijden, net zoals bij een nieuwe auto, dus hoe kan ik dat het beste doen? Niet meteen volg gas natuurlijk, dat begrijp ik, dus gewoon rustig aan gas geven? Want ik hoor vaak scooters voorbijkomen, die me een partij herrie maken en dat ratelt en rommelt. Is dat gewoon slecht ingereden of wordt het motortje gewoon gaar na een tijdje? Vooral jongeren met nieuwe scooters, die volgens mij niet zo oud zijn klinken vaak echt super gaar. Vooral dat ratelgeluid. Ik kan het niet nadoen maar zoiets als kkkkkgggggggg i.p.v. mooi glad ppppprrrrtttt.

Ik wil die van mij meteen goed inrijden, zodat ie mooi en glad loopt.
Tja, en of dat La Souris een goed en betrouwbaar merk en bedrijf is, moet nog blijken maar de website en recensies op internet zien er goed uit dus ik ga de gok gewoon wagen. Maar er zit sowieso 3 jaar garantie op dus mocht er iets mee gebeuren, kan ik er gewoon mee terug.
PS: Niet normaal trouwens wat een nieuwe Vespa kost, 3500 euro. Daar heb je gewoon een prima tweedehands auto voor.