Het scooter- en brommertopic

Pagina: 1 ... 37 ... 46 Laatste
Acties:
  • 279.055 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 08:54
Leuk, alleen waarom wegbrengen? Zelf doen is veel leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Idd zelf doen is leuker... alleen moet je het wel durven natuurlijk :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 16:58
Ik heb daar de spullen, de plaats en de tijd niet voor. Eind augustus is mijn garage klaar waar ik hem dan kan stallen. Dit in combinatie met twee vrienden welke deze zomer al kunnen gaan toeren met hun Kreidler heeft mij doen besluiten om het gewoon uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 16:31

cj-

Hallo Heren ( en misschien ook dames),

Mijn vriendin heeft een Sym Orbit II en dat ding loopt nu eigenlijk al een jaar niet lekker.
Gelukkig hoefde ze hem maar sporadisch te gebruiken, omdat ze toen nog voornamelijk met ov naar school ging en in het weekend werkte en mijn auto dan mee kon pakken, maar nu ze klaar is met school en ze fulltime werk heeft, heeft ze de scooter dagelijks nodig.

Gedurende afgelopen jaar is hij al 3 keer voor reparatie bij de monteur geweest en we zijn al enkele honderden euro's verder.
Nou kan ik zelf wel een beetje sleutelen, maar ik sta zelf voor een raadsel.

Laat ik bij de symptomen beginnen:
- Start slecht en slaat vrijwel direct ook weer af als hij eenmaal gestart is, tenzij je meteen weg rijdt.
- Na het afslaan moet je even een halve minuut tot een minuut wachten voor dat je hem weer kunt starten, want anders komt er nog geen plofje.
- Wanneer je eenmaal rijdt en je laat het gas los, dan valt hij zo ver terug in de toeren dat hij uitvalt, zowel bij een warme als een koude motor. alhoewel ik met rem in en gas geven hem vanmorgen wel aan de praat heb weten te houden, maar dit hoort natuurlijk niet.

In de 3 keer dat hij nu ter reparatie is aangeboden hebben ze iedere keer de kleppen gesteld en is de carburateur al eens vervangen en een nieuwe koppeling gemonteerd en alle keren ging het eventjes goed, maar al snel kwamen dezelfde problemen weer boven.

Ik zit zelf te denken aan verkeerde rolletjes, maar ik heb eerlijk gezegd 0 ervaring met vario's en eigenlijk alleen maar met 2 takt schakelbrommers en een beetje auto's, maar ik lees hier een hoop GY6 ervaring, dus ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:15
uitvallen bij gas los heeft niet echt met rolletjes te maken, dan loopt hij gewoon niet stationair. Nu ben ik weinig bekend met 4 takt scooters maar lijkt mij eerder slechte afstelling waarschijnlijk als gevolg van een lekkende pakking of luchtslang. zijn de kleppen wel gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 09:23

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

@cj- Het lijkt er op dat het probleem ergens tussen de carburateur en de inlaatklep zit, of anders dat er niet genoeg compressie is.

Dingen die je makkelijk kunt checken zijn vervuiling van de carburateur/sproeiers en of er valse lucht binnenkomt (dit werkt beide exact als bij tweetakt). Als de scooter eenmaal loopt en rijdt, trekt deze dan wel naar behoren?

Verder zou je nog naar de stationairschroef en de luchtschroef kunnen kijken, blijft de scooter wel netjes lopen wanneer je de stationairschroef wat verder openzet?

Je zou nog kunnen kijken of het membraan van de carburateur nog wel heel is. Dit rubber zit onder de ronde deksel bovenop de carb, wanneer daar haarscheurtjes in komen kan het zijn dat de gasnaald+luchtschuif niet juist opengaan. (lijkt me sterk dat het dit is, als de carb relatief nieuw is).

Het is ook wel wijsheid om even de kleur en staat van de bougie te bekijken, deze moet de kleur van koffie met een beetje melk hebben, bij valse lucht of een verstopte sproeier zal deze richting grijs/wit gaan, als deze richting zwart gaat staat de boel veel te rijk of verbrand je olie (maar dat merk je wel aan de rookgordijnen die je daarmee trekt)

Als je inlaattraject in orde is en de uitlaat zit goed vast zonder te lekken kom je bij de vervelendere klussen uit: dan kan het zijn dat de compressie te laag is (meestal trekt de scooter dan ook net wat minder) door slijtage van de zuigerveren of losgetrilde tapeinden of dat je distributieketting van tijd is waardoor je kleptiming niet meer klopt. Wanneer je er 1 tandje naast zit geeft het hele wazige problemen en heel laag vermogen, maar geen verder schade aan je kleppen.

Hier: https://scootergrisen.dk/...m_orbit_servicemanual.pdf vindt je de service manual voor de Orbit I, een aantal onderdelen zullen iets anders zijn, maar de basics zijn precies hetzelfde. Heeft mij flink geholpen bij mijn Orbit.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-

cj-

BdK9001 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:14:
@cj- Het lijkt er op dat het probleem ergens tussen de carburateur en de inlaatklep zit, of anders dat er niet genoeg compressie is.

Dingen die je makkelijk kunt checken zijn vervuiling van de carburateur/sproeiers en of er valse lucht binnenkomt (dit werkt beide exact als bij tweetakt). Als de scooter eenmaal loopt en rijdt, trekt deze dan wel naar behoren?

Verder zou je nog naar de stationairschroef en de luchtschroef kunnen kijken, blijft de scooter wel netjes lopen wanneer je de stationairschroef wat verder openzet?

Je zou nog kunnen kijken of het membraan van de carburateur nog wel heel is. Dit rubber zit onder de ronde deksel bovenop de carb, wanneer daar haarscheurtjes in komen kan het zijn dat de gasnaald+luchtschuif niet juist opengaan. (lijkt me sterk dat het dit is, als de carb relatief nieuw is).

Het is ook wel wijsheid om even de kleur en staat van de bougie te bekijken, deze moet de kleur van koffie met een beetje melk hebben, bij valse lucht of een verstopte sproeier zal deze richting grijs/wit gaan, als deze richting zwart gaat staat de boel veel te rijk of verbrand je olie (maar dat merk je wel aan de rookgordijnen die je daarmee trekt)

Als je inlaattraject in orde is en de uitlaat zit goed vast zonder te lekken kom je bij de vervelendere klussen uit: dan kan het zijn dat de compressie te laag is (meestal trekt de scooter dan ook net wat minder) door slijtage van de zuigerveren of losgetrilde tapeinden of dat je distributieketting van tijd is waardoor je kleptiming niet meer klopt. Wanneer je er 1 tandje naast zit geeft het hele wazige problemen en heel laag vermogen, maar geen verder schade aan je kleppen.

Hier: https://scootergrisen.dk/...m_orbit_servicemanual.pdf vindt je de service manual voor de Orbit I, een aantal onderdelen zullen iets anders zijn, maar de basics zijn precies hetzelfde. Heeft mij flink geholpen bij mijn Orbit.
Dank je, ik zal die handleiding er eens bij houden.

Ik zal eerst inderdaad de bougie eens nakijken vanavond of van het weekend en even met een deobus rond het blok/inlaat spuiten en kijken of hij anders gaat lopen.
Ik weet dat toen ik er zelf naar gekeken heb een jaar geleden al, dat aan de stationair schroef draaien resulteerde in een veel te hoog stationair draaien van de motor, zodat je zonder gas geven al weg kon rijden (dit gebeurde echt met minimaal stellen).

Qua optrekken heb ik geen idee wat normaal is om eerlijk te zijn, want ik heb er alleen nog meer mee gereden op momenten dat hij het slecht deed. Wel merk ik dat als hij heel laag in de toeren zit, hij echt voor geen meter trekt en dat hij van 40 naar 45 in een slakke tempo doet.

Iemand enig idee hoe ik de compressie goed kan testen op een huis tuin en keuken manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

cj- schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:14:
[...]

Dank je, ik zal die handleiding er eens bij houden.

Ik zal eerst inderdaad de bougie eens nakijken vanavond of van het weekend en even met een deobus rond het blok/inlaat spuiten en kijken of hij anders gaat lopen.
Ik weet dat toen ik er zelf naar gekeken heb een jaar geleden al, dat aan de stationair schroef draaien resulteerde in een veel te hoog stationair draaien van de motor, zodat je zonder gas geven al weg kon rijden (dit gebeurde echt met minimaal stellen).

Qua optrekken heb ik geen idee wat normaal is om eerlijk te zijn, want ik heb er alleen nog meer mee gereden op momenten dat hij het slecht deed. Wel merk ik dat als hij heel laag in de toeren zit, hij echt voor geen meter trekt en dat hij van 40 naar 45 in een slakke tempo doet.

Iemand enig idee hoe ik de compressie goed kan testen op een huis tuin en keuken manier?
Hij komt in ieder geval duidelijk power tekort... Dat het toerental flink omhoog gaat waneer je met de stationairschroef speelt is in zoverre een goed teken dat de vacuumschuif in je carburateur waarschijnlijk wel in orde is.

Compressie testen gaat het makkelijkst met z'n tweeën. Een iemand drukt een vinger stevig in/tegen het bougiegat, de ander geeft de kickstarter een zwieper. Je vinger zou met een klein plofje weggedrukt moeten worden. Als je vinger gewoon op het gat blijft is er gegarandeerd veel te weinig compressie.

Wat voor plofje bedoelde je trouwens met
- Na het afslaan moet je even een halve minuut tot een minuut wachten voor dat je hem weer kunt starten, want anders komt er nog geen plofje.
Zo'n plofje zou er op kunnen duiden dat er benzine verbrandt in de uitlaat, wat eerder op een te rijk mengsel of een slecht sluitende uitlaatklep zou duiden (dat laatste zou niet moeten mogen als de kleppen pas gesteld zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-

cj-

BdK9001 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:50:
[...]

Hij komt in ieder geval duidelijk power tekort... Dat het toerental flink omhoog gaat waneer je met de stationairschroef speelt is in zoverre een goed teken dat de vacuumschuif in je carburateur waarschijnlijk wel in orde is.

Compressie testen gaat het makkelijkst met z'n tweeën. Een iemand drukt een vinger stevig in/tegen het bougiegat, de ander geeft de kickstarter een zwieper. Je vinger zou met een klein plofje weggedrukt moeten worden. Als je vinger gewoon op het gat blijft is er gegarandeerd veel te weinig compressie.

[...]
Zo'n plofje zou er op kunnen duiden dat er benzine verbrandt in de uitlaat, wat eerder op een te rijk mengsel of een slecht sluitende uitlaatklep zou duiden (dat laatste zou niet moeten mogen als de kleppen pas gesteld zijn).
Ik zal de compressie maar eens gaan testen op die manier, want ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vanochtend met kicken ook weinig weerstand had.

Ik bij het uitvallen en meteen weer willen starten geen enkel plofje, dus dat kan van alles zijn natuurlijk.

Maar zoals ik hier boven ook al zei, ik zal vanavond of van het weekend er even naar kijken.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Heb je de slangen van het vacuum traject wat naar de uitlaat gaat al gecontroleerd? Een haarscheurtje en je hebt dit issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
kan iemand me uitleggen hoe ik op de carburateur mijn kymco (2takt) kan begrenzen?

Ben ondertussen maar aan de gang gegaan, vario ring erin, zwaardere rollen. dus ik ben al van 70 naar 50 maar draait nog steeds veel over toeren. dus zal toch aan een andere begrenzing moeten.

Ik snap verder weinig van carburateurs maar je kan ergens een buisje overzetten ofzo waardoor de schuif niet helemaal open kan?

prop in de uitlaat kan ook maar ik ben er geen fan van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
2 takten zijn doorgaans alleen op uitlaat en vario begrensd. Die overtoeren komen door de vario.

Vernouwing in de uitlaat.. plaatring bijvoorbeeld en het beestje is tam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
dacht ik al, komt morgen een prop in, hopen dat t dan nog een beetje rijdbaar is :). zal wel tegenvallen haha, ik las dat je al een wok krijgt vanaf 15kmph te hard. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
15? Minder. Snor mag 34 max meten. Das 25 inc correcties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

De Orbit liep na het starten vrij onregelmatig stationair, en viel na een rit van 10+ km uit bij stilstand. Dat gecomineerd met vermogen dat nogal varieerde tijdens een rit, maakte dus ik gister nog maar eens naar afstelling van de kleppen gekeken. Wanneer ik de zuiger op BDP zet komt er een sissend geluid uit het blok en de olie is ook erg zwart en troebel voor die 300km dat ik er mee gereden heb...

Ik vermoed dus dat het rijden met de te kleine sproeier voor een flinke dosis oververhitting heeft gezorgd en daarmee de koppakking van de Orbit gesloopt heeft...

Had gelukkig een extra pakkingsset meebesteld bij aankoop van de 100cc-kit, dus ik kan morgen gelijk aan de slag.

Ik snap trouwens wel goed dat er veel mensen zijn die hun FS1 ombouwen naar CDI-ontsteking, mijn god wat is contactpunten stellen klote... Maar goed, hij loopt weer lekker! Nu alleen nog een keer de tijd (en lef) vrijmaken om de schijf te wissleen voor een snelle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
BdK9001 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:50:
[...]

Gelukkig nog geen brommers gezien met decompressie ventiel er op.. Maar de saxonette heeft er wel 1.. En das dan wel lastig compressie testen :p

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
fvdberg schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:05:
15? Minder. Snor mag 34 max meten. Das 25 inc correcties.
Minder? das echt belachelijk 34 dat doen de meeste al af fabriek.

hij loopt nu 50 op de teller, maar draait nog giga overtoeren, denk dat dit gewoon teveel vermogen is i.c.m. een varioring. Rolletjes van 11,5 gram zijn ook de oplossing niet 8)7

ga inprincipe vanmiddag een propje in de uitlaat laten lassen, en dan even kijken wat het doet met en zonder varioring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Jep en daarom doen ze die proppen in de uitlaat. Klein sproeiertje en zware rollen plus toerenbegrenzer. De jet had bij aankoop ook een varioring van een mm of 8 dik er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Koppakking van de Orbit vervangen en tijdens het proces geconstateerd dat er wel heel veel roet op de zuiger en kleppen zat. Bij de automaterialenzaak een spuitbusje motorreiniger gekocht en daar in 2 sessies het blok mee behandeld.

Zelfs het tipje van de uitlaat is nu vrij van kool en de kleppen tikken niet meer. En hij trekt nu nog veel beter dan eerst, vol gas is volstrekt overbodig, met 2/3 gas rijdt ie ook wel 60 tegen de wind in 8)

Nu nog ff wachten tot de 7 grams rollen binnen zijn, want onder de 40 zit 'ie te ver buiten de powerband om goed te trekken, maar zodra 'ie op toeren komt vliegt 'ie weg.

FS1 staat ook weer eens stil... DIe lijkt ook te kampen te hebben met een lekke koppakking, hij klinkt niet helemaal lekker en er begint zich smurrie af te zetten op de naad tussen kop en cilinder. Eens kijken wat een nieuiwe pakkingsset doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
1 van de metjes een doorlopende carburateur... Meteen een nieuwe sproeier er in gemikt (43) ipv een standaard uitgesleten 42..... Nou verzuipt die. Meh

Nouja maar even een nieuwe 42 besteld.... Hopelijk loopt die dan weer mooi... Anders wordt 't zoeken naar een 40... Want dat zit int andere metje en die rijd als een malle....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@fvdberg ik ben inmiddels van 7,5 gram teruggegaan naar 6,5 gram, dit trekt al stukken beter, maar ik wil nog wat lichter gaan, dus ik heb m'n bestelde 7 grams omgezet naar 6.

Tijdens een testritje gisteren trok en klonk alles ineens veel harder, bleek dat ik vergeten was de luchtslang weer netjes aan de carb vast te zetten. Daarna was alles wat beschaafder, maar ben er wel achter dat er aan de aanzuigkant van het luchtfilterhuis een behoorlijke vernauwing zit, dus die ga ik vanmiddag lekker uitboren (is goedkoper dan via AliExpress een luchtfilterhuis met grote opening bestellen).

Blijft alleen jammer van de lichte eindoverbrenging want qua power is het bij de 62 GPS nog niet op, maar qua toerental wel. Heb nog gekeken of ik een NCY Overdrive2 kon vinden, maar die lijkt niet meer te koop te zijn.

Het is wel echt een heerlijke sleeper/sprinter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hehe gister de tomos nog ff uit gelaten.... volgens de tellerklok gaan we nooit harder dan 50..... 8)
de GPS piekte op 70...

alleen vind ik persoonlijk dat die iets te snel naar de 2de versnelling gaat... ook bij het afremmen blijft die vrij lang in de 2de hangen.... en dan trekt die gewoon niet lekker..

alleen nog ff bedenken hoe we dat aanpakken... koppeling aanpassen? groter achtertandwiel?

andere vertanding betekend meteen een lagere top.. wat weer gunstig is tegen het TE hard rijden ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
BdK9001 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:16:
@fvdberg Blijft alleen jammer van de lichte eindoverbrenging want qua power is het bij de 62 GPS nog niet op, maar qua toerental wel. Heb nog gekeken of ik een NCY Overdrive2 kon vinden, maar die lijkt niet meer te koop te zijn.

Het is wel echt een heerlijke sleeper/sprinter 8)
Een alternatief voor die NCY is de Naraku Sport, Die heb ik er ook onder, geeft iets lagere top als de NCY maar wel meer vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@SMSfreakie Je 2e versnelling werkt vergelijkbaar met een scooterkoppeling, dus lekker simpel op centrifugaalkracht en veren

In 2e versnelling

27. Het grote 2e versnellings tandwiel zit vast op de hoofdas en draait dus ook als de hoofdas draait.
28. Als nu het Tomosje in zijn 1e versnelling rijdt, dan draait het 2e versn. tandwiel dus gewoon mee.
29. Het 2e versnellings tandwiel laat een aanliggend tandwiel van de 2e versnellings koppeling ook draaien.
30. Dus de 2e versnellings koppeling draait ook altijd mee, als het Tomosje rijdt. ( Maar niet zo snel )
31. Als nu het toerental omhoog gaat, dan gaat ook de 2e versnellings koppeling harder draaien.
32. Bij ± 3000 tpm slaan de 2e versnellings segmenten uit en grijpen zich vast in het koppelinghuis.
33. De draaisnelheid van het koppelinghuis gaat nu over naar de 2e versnellings koppeling
34. De hoofdas gaat sneller draaien omdat de 2e versnellings tandwielen nu de aandrijving overnemen.
35. De 1e versnellings tandwielen verhouding is kleiner en draait nu wat langzamer dan de hoofdas.
36. En dan drukt het 1e versnellings tandwiel niet meer, via de rol(lager)koppeling, op de hoofdas.
37. De hoofdas draait nu, als het ware, onder het rol(lager)koppeling door. (steeds harder)
38. En de hoofdas laat nu het grote aandrijftandwiel, in het blok, ook steeds harder draaien.
39. Gevolg: Het voorste kettingtandwiel, gaat harder rond. En het Tomosje gaat steeds harder.

Nu rem je af, wat gebeurt er dan

40. Wat gebeurt er nu als hij afremt. De koppelingen in het blok gaan langzamer draaien.
41. De segmenten van de 2e versnellings koppeling trekken zich bij ± 16 Km p.u. terug.
42. Op dat moment zijn (en blijven) de segmenten van de 1e versnellings koppeling nog steeds uit.
43. Die houden het koppelinghuis draaiende, dus ook het grote 1e versnellings tandwiel.
44. De hoofdas is langzamer gaan draaien omdat de Tomos langzamer is gaan rijden.
45. De aandrijving via het 2e versnellings tandwiel houdt op.
46. Nu komt de functie van het vraagtekenveertje weer aan de orde.
47. Dat trekt nog steeds aan de buitenkooi van het Rol(lager)koppeling en krijgt nu weer de overhand.
48. De hoofdas gaat een fractie langzamer draaien dan het grote 1e versnellings tandwiel.
49. De rollen van de Rol(lager)koppeling komen weer klem te zitten.
50. En de koppeling is weer hersteld tussen het 1e versnellings tandwiel en de hoofdas.
51. Het brommertje houdt zich nu weer in beweging via de 1e versnelling.
52. Als het toerental nu ± 1000 word, trekken ook de 1e versnellings koppeling-segmenten zich terug.
53. Het Tomosje verliest nu zijn totale aandrijving en komt tot stilstand.

Schaamteloos van: https://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=9069

Dus als je iets zwaardere veren zou monteren in de koppeling van de 2e versnelling grijpt 'ie wat later aan en laat 'ie eerder los

Zou je een stuk meer acceleratie geven zonder in te boeten op topsnelheid 8)

@fvdberg ga ik daar eens naar kijken, prijs valt me reuze mee iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-

cj-

cj- schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 17:15:
[...]

Ik zal de compressie maar eens gaan testen op die manier, want ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vanochtend met kicken ook weinig weerstand had.

Ik bij het uitvallen en meteen weer willen starten geen enkel plofje, dus dat kan van alles zijn natuurlijk.

Maar zoals ik hier boven ook al zei, ik zal vanavond of van het weekend er even naar kijken.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Even terug komend dit probleem.
De bougie zag er eigenlijk perfect uit. Niks geen zwarte of witte aanslag, gewoon een licht bruin kleurtje er op zoals het hoort.

Daarna door naar de compressie test. Ik heb mijn duim op het bougie gat gehouden terwijl er gekickt werd en ik kon wel iets voelen, maar lang niet genoeg om mijn duim van het gat af te duwen.

Nou is het opmerkelijk dat de scooter na iedere reparatie, waar ook de kleppen steeds gesteld zijn, goed liep voor een tijdje. Zou het kunnen dat de kleppen versleten zijn en gewoon binnen no time gaan lekken na het afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Nog maar eens in verdiepen... :P want als je nou bij t stoplicht komt die rood is rem je mooi af.. springt die op groen heb je totaal geen acceleratie vermogen omdat het blok gewoon te laag in de toeren komt :+

maar goed dat is ook voor NA de vakantie allemaal..

voor de vakantie nog even de 2de Saxonette goed lopende krijgen.. hopelijk lost een nieuwe sproeier het op, en anders de oude er gewoon weer in! immers moet die mee op vakantie :)
inclusief een compleet reserve motorblok :7

na de vakantie:
blokwissel op de 2de revival doen... die ligt al kant en klaar *O*
blok wat dan los ligt uit elkaar zien te krijgen zonder de kop te slopen
gouden tips om zwaar verroeste tapeinden er uit te krijgen zijn welkom... ze zijn door de roest "dikker" geworden

en verder nog het blok van de youngst'r nog eens uit elkaar slopen... gezien die bij een beetje tegenwind nog maar 25 loopt :') (en mijn goede Saxonette hem dus in haalt _O- )

Daar is al eens een nieuwe cilinder op gekomen ( DMP, gietijzer ) nadat de originele stuk gegaan is door een kapotte naaldlager... (zuiger was net een stekelvarken ;) )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

cj- schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:49:
[...]

Even terug komend dit probleem.
De bougie zag er eigenlijk perfect uit. Niks geen zwarte of witte aanslag, gewoon een licht bruin kleurtje er op zoals het hoort.

Daarna door naar de compressie test. Ik heb mijn duim op het bougie gat gehouden terwijl er gekickt werd en ik kon wel iets voelen, maar lang niet genoeg om mijn duim van het gat af te duwen.

Nou is het opmerkelijk dat de scooter na iedere reparatie, waar ook de kleppen steeds gesteld zijn, goed liep voor een tijdje. Zou het kunnen dat de kleppen versleten zijn en gewoon binnen no time gaan lekken na het afstellen?
Je afstelling is dan in ieder geval in orde. Het zou kunnen zijn dat je kleppen te vies zijn om goed te sluiten, zie daarover ook mijn post van afgelopen zaterdag. Bij mij zat alles onder het roet, zowel de kleppen, als de zuiger en de inlaatpoort, en dat na +/-400km (waarvan 100 met een veel te kleine sproeier).

Als je dat combineert met bijvoorbeeld enigszins versleten zuigerveren verlies je behoorlijk veel vermogen en krijg je vage klachten. Zie hier hoe de oude 50cc kit er aan toe was toen ik de 83cc kit ging plaatsen, daar was ook alle compressie weg, ding bleef zelfs lopen met een vinger in de uitlaat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-

cj-

BdK9001 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:05:
[...]

Je afstelling is dan in ieder geval in orde. Het zou kunnen zijn dat je kleppen te vies zijn om goed te sluiten, zie daarover ook mijn post van afgelopen zaterdag. Bij mij zat alles onder het roet, zowel de kleppen, als de zuiger en de inlaatpoort, en dat na +/-400km (waarvan 100 met een veel te kleine sproeier).

Als je dat combineert met bijvoorbeeld enigszins versleten zuigerveren verlies je behoorlijk veel vermogen en krijg je vage klachten. Zie hier hoe de oude 50cc kit er aan toe was toen ik de 83cc kit ging plaatsen, daar was ook alle compressie weg, ding bleef zelfs lopen met een vinger in de uitlaat :X
Die liep tenminste nog haha. Ik heb gisteren tevergeefs een uur lang dat ding geprobeerd te starten, om vervolgens een lege accu er aan over te houden en als nog op de fiets naar werk te vertrekken haha.

Maar wederom bedankt voor je hulp. Ik denk dat er niet veel anders op zit dan gewoon de kop er af trekken en kijken wat ik aantref.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

Gister op de retroscooter een origineel ogende CDI gemonteerd met schakeling tussen 30 en 45.
Op de GPS netjes 30km/h nu, en met een druk op de afstandsbediening 45. :9

Begrensd op dezelfde manier als de originele CDI, en is niet te zien dat dit een aftermarket versie is :*)
Dus nu gelukkig op de scooter met vertrouwen rondrijden in geval van rollerbank..

De DAX heb ik eergister even doorgetrokken wat ik bijna nooit doe.., en deze gaf 96 GPS aan toen ik het wat eng begon te vinden op zo'n klein fietsje.. :) - totaal niet politie/roller proof iig.. met 50/60 rijdt die het lekkerst.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Pfft, dat is ook echt knetterhard voor zo'n klein machientje. Volgens mij trekt die 105cc ook wel echt beestachtig hard, zeker als ik bedenk hoeveel grunt er al in mijn 83cc blokje zit.

Heb eergisteren een Michelin City Grip besteld voor achter op de Orbit, de huidige Deestone is inmiddels bijna volledig glad, dus het is wachten tot het karkas er doorheen komt. Mijn garagehouder legt 'm op de velg als ik de auto wegbreng voor nieuwe banden.

Verder gister nog twee kleine klusjes gedaan (waarvan 1 ongepland). Toen ik bijna thuis was begon er ineens van alles te rammelen en ratelen, dus ik was al bang dat er echt iets goed kapot was. Uiteindelijk bleek de fan losgetrild te zijn van het vliegwiel :X Dit verklaarde ook gelijk de twee boutjes die ik van de week onder de scooter vond, gelukkig waren ze er thuis uitgevallen... Dus die zitten nu maar vast met een drupje loctite er tussen.

Verder eindelijk de inlaat van het luchtfilterhuis uitgeschraapt, heb in totaal zo'n 3-4mm extra diameter doorlaat gemaakt, dit vertaald zich 1:1 terug in gasreactie. Van het weekend nog maar wat meer weghalen, gratis performance is natuurlijk extra leuk 8)

Verder ben ik aan het uitzoeken wat nou het verschil is tussen de Naraku Sport en de Naraku HS vario's, behalve €0,40. Wanneer ik die bestel gaat ook gelijk de voorrem vervangen worden, er zit naar mijn idee niet genoeg bite in om fatsoenlijk te noodstoppen.

Gaat wel weer ff duren voor ik echt geld er in ga steken, kreeg gister bericht dat ik in 2017 teveel zorgtoeslag heb gekregen dus ik mag €200 terugbetalen :( En ik weet nu al dat ik in 2018 te weinig ga krijgen en dus in 2019 weer €200 nabetaald ga krijgen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Pas een oude scooter opgekocht, en daar waren verschillende kappen al eens overgespoten.
Het probleem was dat die verf er voor de helft al weer af was, dus lekker een dagje krabben :P
Ik heb al verschillende kappen overgespoten, en dat ziet er toch weer een stuk beter uit.

Maar pas echt na de aankoop zie je de echte staat van de scooter. Ik wou wat kappen losmaken, en dan zie je ineens dat alles vast zit met wat tyraps :)

Het is er een uit 2009, maar na het spuiten zou hij ook zo weer door kunnen als een uit 2018 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

misterTweakers schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 12:19:
Pas een oude scooter opgekocht, en daar waren verschillende kappen al eens overgespoten.
Het probleem was dat die verf er voor de helft al weer af was, dus lekker een dagje krabben :P
Ik heb al verschillende kappen overgespoten, en dat ziet er toch weer een stuk beter uit.

Maar pas echt na de aankoop zie je de echte staat van de scooter. Ik wou wat kappen losmaken, en dan zie je ineens dat alles vast zit met wat tyraps :)

Het is er een uit 2009, maar na het spuiten zou hij ook zo weer door kunnen als een uit 2018 :)
Krijgen we voor- en na foto's? oOo

Mijn Orbit is door de 'oorbellen'-knipperlichten voor te herkennen als het eerste model, maar de saat van de kappen is zo goed dat 'ie er als nieuw uitziet wanneer ik de zwart-kunststof delen een keertje behandel met bumperzwart. Moet alleen nog eens een keer een zadel vinden dat niet doorgezakt is, maar alle tweedehands zadels zijn doorgezakt.

Wel altijd leuk om tweedehandsjes die een beetje op leeftijd zijn eens goed te inspecteren, je komt het mooiste beunwerk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
BdK9001 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 12:52:
[...]

Krijgen we voor- en na foto's? oOo

Mijn Orbit is door de 'oorbellen'-knipperlichten voor te herkennen als het eerste model, maar de saat van de kappen is zo goed dat 'ie er als nieuw uitziet wanneer ik de zwart-kunststof delen een keertje behandel met bumperzwart. Moet alleen nog eens een keer een zadel vinden dat niet doorgezakt is, maar alle tweedehands zadels zijn doorgezakt.

Wel altijd leuk om tweedehandsjes die een beetje op leeftijd zijn eens goed te inspecteren, je komt het mooiste beunwerk tegen.
Haha jazeker, helaas heb ik geen voor foto's :'( maar na foto's kan ik altijd plaatsen. Hij is nog niet helemaal af, maar het lastigste gedeelte heb ik al gedaan.

En inderdaad is het altijd leuk om die tweedehandsjes te inspecteren. Je wil niet weten wat voor constructies je binnenin allemaal tegenkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Pfft, wat een ellende zeg, de wielmoer van de Orbit zit echt muurvast, heb zelfs als een waar acrobaat op m'n T-stuk gestaan terwijl ik de achterrem in had met het achterwiel klem tegen een stoeprandje. Het enige wat dat opleverde was dat de jiffy inklapte en ik de scooter op z'n kant heb laten gaan... Zal wel goedkomen met een luchttol, dus zometeen de garage maar bellen of het een probleem is dat er nog een scooter aan het wiel vast zit :+

En ga ook vragen of 'ie het achterwiel daarna handvast zet, ik wil namelijk nog ff de achterrem inspecteren en evt nieuwe schoenen monteren, de remmerij mag namelijk wel een stuk beter. Voor komt er ook een nieuwe klauw + blokken. Verder een flesje bumperzwart voor al het zwarte plastic en twee nieuwe remhendels, links is al een tijdje gebroken, rechts is vrij krom.

FS1 bleek inderdaad een kapotte koppakking te hebben, pakking die er op zat leek me ook niet van al te beste kwaliteit. Met de nieuwe pakking klinkt 'ie in ieder geval een stuk beter, heb alleen nog niet gereden, leek me niet het beste plan met al het schuim op de wegen zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-

cj-

cj- schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:49:
[...]

Die liep tenminste nog haha. Ik heb gisteren tevergeefs een uur lang dat ding geprobeerd te starten, om vervolgens een lege accu er aan over te houden en als nog op de fiets naar werk te vertrekken haha.

Maar wederom bedankt voor je hulp. Ik denk dat er niet veel anders op zit dan gewoon de kop er af trekken en kijken wat ik aantref.
Even weer een update en daarmee ook een afsluiter waarschijnlijk voor dit probleem.

Door gebrek aan tijd maar op aandringen van mijn vriendin de Orbit 2 weg gebracht naar een zaak die wat gespecialiseerder leek in 4 takt/GY6 blokken en deze kwamen meteen tot de conclusie dat er te weinig compressie was.
Ze hebben de kop er afgehaald en daar bleek volgens hun dat de kleppen zo vaak waren gesteld, dat de kop er op ten duur ook door is beschadigd en het plaatsen van alleen nieuwe kleppen ook zou gaan zorgen voor lekken van lucht.
Er is door dit bedrijf dus een hele nieuwe kop op gezet en hij rijdt weer als een zonnetje. Starten, lopen. En hij trekt weer fatsoenlijk door, zoals hij in geen tijden heeft gedaan.
Het enige jammere is dat ze voor een complete cilinderkop assemblage al 300 euro rekende en dan heb je er nog geen uur loon bij in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@cj- das wel stevig balen zeg zo'n bedrag... Hoop wel dat het dan een A-merk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-

cj-

BdK9001 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:38:
@cj- das wel stevig balen zeg zo'n bedrag... Hoop wel dat het dan een A-merk is
Ja dat zeker wel. Ze merkte ook op dat de andere carburateur, die een ander bedrijf er op had gezet, chinees was en dat kwam er niet echt op een positieve toon uit.
Deze mannen weten dus wel waar ze mee bezig zijn en willen wel kwaliteit leveren (en dat kost dan ook wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik zie nu inderdaad dat een kale originele Sym kop al €156 is... dan geloof ik die bedragen wel.

Mijn Orbit staat inmiddels mijn auto gezelschap te houden bij de garage, de wielbout kwam er met een luchttol letterlijk in 1 seconde vanaf, heb ik me zondag voor niks in het zweet gewerkt :p Remschoenen achter stonden er nog keurig bij aldus de garagist, dus die laat ik lekker zo.

Ben met de FS1 naar werk, hij trekt op zich prima met de nieuwe koppakking, maar de mystery-sproeier "78" mag er weer terug in denk ik, want zelfs met 150 loopt 'ie nu veel te rijk. Kan nu nauwelijks meer dan half gas geven zonder dat 'ie gaat sputteren en inhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

-tom-562

Oliesjeik

2,5 week geleden mee gedaan met de Zwarte Cross met m'n Kymco, dat ging goed :+
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37183274_10156987206263968_1800566383449210880_n.jpg?_nc_cat=0&oh=e2e62e5a5f46d56291263c7e2cd1d81d&oe=5BCBB2D7

Het was krap aan met standaard 50cc, maar als ik de vaart er in hield ging het aardig goed. Nu kijken wat ik met het apparaat ga doen, volgend jaar nog een keer mee doen of een keer volledig afraggen hier in de buurt :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@-tom-562 Heel vet! gave outfit ook (past goed bij het weer) 8)

Denk dat het een beetje afhangt van de staat waarin 'ie nu verkeert, als 'ie motorisch nog goed is zou ik 'm niet zomaar afraggen, anders gewoon blazen tot er iets ploft en dan een 80cc conversie doen :D Kan je vertellen dat dat erg lekker rijdt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

-tom-562

Oliesjeik

Blokje loopt hartstikke goed. Als ik weer mee ga doen komt er minimaal een 125cc onder, liefst nog groter. Plus het frame wil ik dan aanpassen, stuk pijp/koker tussen het balhoofd en ergens achter op het frame vastmaken. Je merkt aan alles dat zo'n apparaat niet gemaakt is om te crossen :P
Voordeel is wel dat er kenteken op zit, dus ik kan er ook gewoon mee de straat op 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Heel nice! 8)

Mocht iemand nog een gouden tip hebben om een afgebroken tapeind uit een cilinderkop te krijgen houd ik me van harte aanbevolen. Heb zojuist het goede tapeind van de Orbit om zeep geholpen bij het terugplaatsen van de uitlaat, pakking zal nog wel tussen de uitlaat en kop gezeten hebben want de reden dat ik de boel wat strakker wilde zetten was omdat de boel niet luchtdicht zat. Nu is ie nog minder luchtdicht :X edit: Na nog wat gerommel van mijn kant zit de boel weer net zo dicht als voor de bandenwissel :*)

Maar de nieuwe band rijdt wel heerlijk en scheelt dik 2 km/u aan topsnelheid van afgerond 63 naar afgerond 65 op GPS 8) edit: nieuwe band maakt de wegligging echt stukken beter, nu wordt ik niet meer alle kanten op geslingerd wanneer ik over gerepareerd asfalt vlieg.

En omdat Murphy nog niet genoeg heeft gedaan vandaag heeft ook de FS1 een nieuw symptoom na het terugplaatsen van sproeier "78”... Gasrespons en max toerental zijn een stuk beter geworden, maar wanneer ik meer dan 2/3 gas geef gaat ie ritmisch inhouden: weeeeee-bup-weeeee-bup etc. De interval wordt iets korter als ik het gas verder open heb, zou dit een oliepomp kunnen zijn die op z'n einde loopt? Dat is bij mijn weten het enige onderdeel dat ritmisch beweegt als functie van de gasopening ongeacht het toerental.

edit: was wel een een stom stuk vreten geweest, bij het klussen aan de orbit doe ik altijd het benzinekraantje (volgens mij achteraf geplaatst ooit) dicht, dus stond vanochtend ineens stil, duurde ff voor ik begreep waarom |:(

[ Voor 18% gewijzigd door BdK9001 op 01-08-2018 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
-tom-562 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:27:
2,5 week geleden mee gedaan met de Zwarte Cross met m'n Kymco, dat ging goed :+
[afbeelding]

Het was krap aan met standaard 50cc, maar als ik de vaart er in hield ging het aardig goed. Nu kijken wat ik met het apparaat ga doen, volgend jaar nog een keer mee doen of een keer volledig afraggen hier in de buurt :P
Jeetje. Geinig dit. In het westen missen we dit soort pure pret toch wel een beetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Murphy heeft er wel heel erg mee gespeeld...Gister op de heenweg kreeg ik steeds meer uitlaatlawaai, dus ik ik wilde op de terugweg maar nieuwe tapeinden en uitlaatpakking halen zodat de uitlaat weer goed op de cilinder aan zou sluiten.

Ding ging op de terugweg steeds meer herrie maken, maar werd ook trager. Kom ik thuis, blijkt dat de uitlaat alleen nog maar aan 1 tapeind vastzat :X En het trage rijden kwam dus doordat de uitlaat tegen m'n gloednieuwe band (nog geen 50km) aanzat, dus daar zit nu een fikse kras in de wang :( Oorzaak: deel van de schroefdraad van het bovenste ophangpunt van de uitlaat was dol waardoor de bout er uit was getrild. Heb er nu maar een M8x80 doorheen gejast en die met 2 moeren vastgezet, dan blijft de boel tenminste zitten. Onderste ophangpunt was altijd al een verloren zaak (daar was namelijk een deel afgebroken), maar nu is me ook duidelijk waarom: de gaten in de uitlaat lijnen niet netjes uit met de ophangpunten aan het carter :|

Maar goed, omdat het gereedschap toch al buiten stond, en m'n nieuwe spulletjes ( O+ ) binnen waren maar gelijk lekker doorgeklust: als eerste de Naraku HS V2.0 vario geplaatst, wat echt een fluitje van een cent was met de juiste blokkeersleutel. Heb stiekem wel het vermoeden dat een of andere beunhaas (buiten mijzelf) de vorige vario had geplaatst, de gradenplaat had een wel erg nauwe passing (lees: vereiste grof geweld om te verwijderen), maar de Naraku gleed soepeltjes op de as.

Vervolgens de onbegrensde (eveneens Naraku) CDI geplaatst en door naar het monteren dan de nieuwe remklauw. Zowaar zaten de bouten daarvan niet vastgerot zoals ze bij de eerste Jet wel zaten, dus het verwijderen ging heerlijk soepel en ook het terugplaatsen en zelfs het ontluchten gingen volgens plan. Was precies klaar toen m'n vriendin terug kwam van paardrijden :*)

Vanochtend naar werk de kans gehad om eens goed te kijken wat al mijn noeste arbeid nou opgeleverd heeft. Ding is een heel stuk stiller omdat de uitlaat nu goed aansluit (wel ten koste van de brom die 'ie eerst had) en wil erg graag van z'n plek. Heb wel een beetje overtoeren onder de 40, dus ik ga het nog eens proberen met 6 gram ipv 5,5. En een nieuwe rem met verse vloeistof is ook een stuk fijner.

En waar jullie natuurlijk op zitten te wachten is het antwoord op de vraag "maar BdK9001 spolt dat ding nou een beetje?" JA! hij spolt als een malle 8) Het toerenverloop is een stuk mooier, vooral boven de 40 en voor je het door hebt zit je al over de 55, waarna 65 een zeer haalbare snelheid is en - mits je voldoende asfalt hebt - 70 op GPS ook een optie is.

Update: op de terugweg 74,1 op GPS gehaald :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
en daar is ie :) zo als verwacht... mooie topsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

netjes @BdK9001 ! 74 gps is toch best hard :) 60 is je nieuwe cruise-snelheid denk ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Thanks! Cruise lag eerder rond de 50, ik heb helaas vrij veel bochtige wegen met fietsers, maar op de stukken waar het kan trek ik 'm inderdaad wel richting 60. Afgelopen zondag haalde ik dat zelfs heuvelop 8)

Maar zoals altijd komt er aan het gejakker een end... De hitte van begin deze week is niet lief geweest voor het blokje en ik had gister ondanks het koelere weer echt merkbaar minder power. 's Avonds maar het hele blok overhoop gehaald, om iig de koppakking te wisselen (again), toen bleek dat het carter rondom de cilinder onder de olie zat, dus ook maar gelijk nieuwe voetpakking geplaatst. Twee stuks zelfs om te voorkomen dat de koppakking knalt door te hoge compressie.

Ook gelijk een oliewissel gedaan, deze was om meerdere redenen (ijzervijlsel van het inrijden, in contact geweest met uitlaatgas door eerdere katpotte koppakking en gewoon in het algemeen kapotgekookt) compleet verziekt en leek meer op vloeibare steenkool dan op 500km oude olie. Nu met de nieuwe olie (en de lagere compressie) loopt 'ie een stuk minder warm. Gisteren kwam er echt een walm warme lucht van het blok af toen ik op werk aankwam, vandaag niet.

Enige waar ik vanavond (of dit weekend, het gaat behoorlijk hozen vanavond) nog naar moet kijken is de vario, die lijkt er spontaan voor te zorgen dat de boel niet op toeren kan komen...

Verder heb ik op AliExpress een wat heftigere carterontluchting besteld, ik had op meerdere plekken gelezen dat de originele eigenlijk krap aan voldoende is voor de 50cc variant.

Ach gelukkig is de meuk die er op zit allemaal erg betaalbaar, dus worst case koop ik gewoon een nieuwe kit voor een paar tientjes. Ik vrees namelijk dat die eerste 200km met een veel te kleine sproeier toch blijvende schade op heeft geleverd. Maar goed zolang 'ie nog vlot richting de 50 gaat is 'ie goed genoeg voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

BdK9001 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:05:
Thanks! Cruise lag eerder rond de 50, ik heb helaas vrij veel bochtige wegen met fietsers, maar op de stukken waar het kan trek ik 'm inderdaad wel richting 60. Afgelopen zondag haalde ik dat zelfs heuvelop 8)

Maar zoals altijd komt er aan het gejakker een end... De hitte van begin deze week is niet lief geweest voor het blokje en ik had gister ondanks het koelere weer echt merkbaar minder power. 's Avonds maar het hele blok overhoop gehaald, om iig de koppakking te wisselen (again), toen bleek dat het carter rondom de cilinder onder de olie zat, dus ook maar gelijk nieuwe voetpakking geplaatst. Twee stuks zelfs om te voorkomen dat de koppakking knalt door te hoge compressie.

Ook gelijk een oliewissel gedaan, deze was om meerdere redenen (ijzervijlsel van het inrijden, in contact geweest met uitlaatgas door eerdere katpotte koppakking en gewoon in het algemeen kapotgekookt) compleet verziekt en leek meer op vloeibare steenkool dan op 500km oude olie. Nu met de nieuwe olie (en de lagere compressie) loopt 'ie een stuk minder warm. Gisteren kwam er echt een walm warme lucht van het blok af toen ik op werk aankwam, vandaag niet.

Enige waar ik vanavond (of dit weekend, het gaat behoorlijk hozen vanavond) nog naar moet kijken is de vario, die lijkt er spontaan voor te zorgen dat de boel niet op toeren kan komen...

Verder heb ik op AliExpress een wat heftigere carterontluchting besteld, ik had op meerdere plekken gelezen dat de originele eigenlijk krap aan voldoende is voor de 50cc variant.

Ach gelukkig is de meuk die er op zit allemaal erg betaalbaar, dus worst case koop ik gewoon een nieuwe kit voor een paar tientjes. Ik vrees namelijk dat die eerste 200km met een veel te kleine sproeier toch blijvende schade op heeft geleverd. Maar goed zolang 'ie nog vlot richting de 50 gaat is 'ie goed genoeg voor woon-werk
precies, het is echt betaalbaar..
echt uitgaande van het ultieme worst-case scenario, heb je voor 3 a 400,- een heel nieuw blok :D
wel jammer dat ie warm loopt man! althans daar ga ik vanuit als je minder power hebt, mijn gy6 scootertje wordt ook warm als de pest, soms komt er gewoon waterdamp/stoom vanaf, maar gas erop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Hmm, Murphy all around... Had gister nog even wat dingetjes gecheckt aan de Orbit, en alles weer netjes in elkaar gezet, hij kwam mooi op toeren dus dikke prima. Vanochtend ook gelijk netjes aanslaan en lopen. Kom ik bij het eerste stoplicht, valt 'ie uit. En echt met geen mogelijkheid te starten, dus ik het zadel er af (om praktische overwegingen heb ik die niet geschroefd zitten) en ik zie geen enkel probleem, stroomt netjes benzine door het filter etc. Nog maar een keertje proberen dan, maar ding geeft geen sputter niks. Vervolgens wil ik de luchtschroef wat bijstellen, luchtschroef weg :? Hopelijk past de luchtschroef van de oude carb, en anders gaat de oude carb er gewoon terug onder...

En ik dacht gisteravond in bed nog: "ik moet maar eens iets verzinnen zodat de luchtschroef in de goede stand blijft staan, dat ding beweegt zo makkelijk" |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:00
Ik vond vandaag nog wat in de brievenbus van het CJIB: "Kennisgeving strafbaar feit en ontbieding verhoor". Geflitst met 55 op de snor. Nou ja het is 8 jaar goed gegaan. Zal wel een wok en een flinke bekeuring worden denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door sig69 op 12-08-2018 21:49 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Toch je nummerbord even onflitsbaar maken? :p
En natuurlijk snel origineel maken :P

[ Voor 30% gewijzigd door SMSfreakie op 12-08-2018 21:54 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:00
Wist niet eens dat dat kan. En tsja, nu te laat hè. Heeft iemand ervaring met zo'n telefonisch verhoor eigenlijk?

[ Voor 37% gewijzigd door sig69 op 12-08-2018 22:06 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijk860
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-06 22:45
Dat zoveel tweakers op brommers rijden had ik niet verwacht.

Ik heb ook een brommertje als project/hobby.
Een Aprilia RS50 uit 2009. Niet oud, wel snel en modern.

Voor de liefhebbers van opgevoerd spul, hieronder een linkje naar de testbank laatst.

https://youtu.be/pOvYic2482M

Draait momenteel 10.9pk met een top van 110 km/h bij 13900 toeren, mét een 50cc.

EDIT:
Toch nog even een fotootje erbij
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V6ztMox.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door spijk860 op 12-08-2018 22:42 ]

MBP 13 2017, Mac mini 16/256gb, iPad Pro M1/128 Iphone 15 Pro 256, PS5,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

spijk860 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:29:
Dat zoveel tweakers op brommers rijden had ik niet verwacht.

Ik heb ook een brommertje als project/hobby.
Een Aprilia RS50 uit 2009. Niet oud, wel snel en modern.

Voor de liefhebbers van opgevoerd spul, hieronder een linkje naar de testbank laatst.

https://youtu.be/pOvYic2482M

Draait momenteel 10.9pk met een top van 110 km/h bij 13900 toeren, mét een 50cc.

EDIT:
Toch nog even een fotootje erbij
[afbeelding]
Leuk spul die AM6-blokjes, heb vorig jaar een Yamaha TZR 50 gehad, ontgrensd trok die erg leuk, maar met de originele vertanding hield het bij 70 wel op. Heb m daarna snel weggedaan omdat de koppeling en versnellingsbak gereviseerd moesten (en omdat ik pijn aan m'n rug kreeg van de houding :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sig69 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:03:
Wist niet eens dat dat kan. En tsja, nu te laat hè. Heeft iemand ervaring met zo'n telefonisch verhoor eigenlijk?
Ontbieding verhoor bij te hard rijden
Bij een snelheidsovertreding met meer dan 30 km/u, waarbij u niet bent staande gehouden, zult u een brief ontvangen van het CJIB ter kennisgeving van een strafbaar feit en ontbieding verhoor. In de brief wordt u gevraagd om telefonisch contact op te nemen met het CJIB voor het telefonisch afleggen van een verklaring. Het CJIB wil u horen over:

Wie de bestuurder was
Of het klopt dat u te hard hebt gereden
En zo ja, waarom u dat deed
Het is belangrijk dat u voor dit verhoor contact opneemt met een advocaat om uw verklaring te bespreken. De advocaat kan in sommige gevallen beter een schriftelijke verklaring voor u opstellen als reactie op de kennisgeving en de ontbieding voor verhoor
Wat moet je daar dan op antwoorden

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijk860
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-06 22:45
BdK9001 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:59:
[...]

Leuk spul die AM6-blokjes, heb vorig jaar een Yamaha TZR 50 gehad, ontgrensd trok die erg leuk, maar met de originele vertanding hield het bij 70 wel op. Heb m daarna snel weggedaan omdat de koppeling en versnellingsbak gereviseerd moesten (en omdat ik pijn aan m'n rug kreeg van de houding :P )
Thanks voor reactie! Het is wel een derbi blokje, na 2006 zit er geen am6 meer onder deze brommers.

Het probleem met de zithouding hoor ik vaker, zelf gelukkig geen last van.

Tzr is ook best leuk spul, jammer sat het zo snel stuk gaat als je het snel opvoerd.

MBP 13 2017, Mac mini 16/256gb, iPad Pro M1/128 Iphone 15 Pro 256, PS5,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Iemand hier ervaring met de agm/hanway caferacer/raw? Lijkt me heel leuk, maar ben bang dat ‘ie ‘anemic acceleration’ heeft 😬zag m staan en hij ziet er echt supergoed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@mvz Ik heb bij een aantal online winkels gezien dat je ze kunt laten ontgrenzen en dat ze dan +/- 60-65 lopen. De brommerboer hier in de buurt zegt dat ze als warme broodjes verkopen, dus heel traag zullen ze niet zijn. Volgens mij ligt er gewoon een Lifan-blokje onder, daar is best wel wat aftermarket-spul voor te krijgen, dus mocht ie minder hard trekken dan gewenst kun je altijd nog aan het klussen >:)

En over klussen gesproken: ik mag ook weer aan de bak vanmiddag, de nieuwe carb met transplantatie-luchtschroef werkt niet zo lekker, dus de luchtschroef gaat in de oude carb terug en dan eens kijken of ik de boel daarmee wel stabiel krijg. En afhankelijk daarvan besluiten wat ik allemaal moet kopen, want er moeten sws nieuwe zuigerveren getuige de brandsporen die ik al op de zuiger zag. Misschien ook maar gewoon een nieuwe kop en carb bestellen, dan weet ik zeker dat alles wat problemen heeft gegeven vervangen is. En dan dit keer wél de sproeier controleren voor ik ga inrijden om schade door oververhitting te voorkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

BdK9001 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:39:
@mvz Ik heb bij een aantal online winkels gezien dat je ze kunt laten ontgrenzen en dat ze dan +/- 60-65 lopen. De brommerboer hier in de buurt zegt dat ze als warme broodjes verkopen, dus heel traag zullen ze niet zijn. Volgens mij ligt er gewoon een Lifan-blokje onder, daar is best wel wat aftermarket-spul voor te krijgen, dus mocht ie minder hard trekken dan gewenst kun je altijd nog aan het klussen >:)

En over klussen gesproken: ik mag ook weer aan de bak vanmiddag, de nieuwe carb met transplantatie-luchtschroef werkt niet zo lekker, dus de luchtschroef gaat in de oude carb terug en dan eens kijken of ik de boel daarmee wel stabiel krijg. En afhankelijk daarvan besluiten wat ik allemaal moet kopen, want er moeten sws nieuwe zuigerveren getuige de brandsporen die ik al op de zuiger zag. Misschien ook maar gewoon een nieuwe kop en carb bestellen, dan weet ik zeker dat alles wat problemen heeft gegeven vervangen is. En dan dit keer wél de sproeier controleren voor ik ga inrijden om schade door oververhitting te voorkomen :P
ah, nou ik heb het daxje maar te ruil gezet op MP tegen een Hanway/Cafe, of iemand reageert is een tweede 8)

Nieuwe carb zou ik als ik jou was wel doen, valt me wel op dat goedkope carbs eigenlijk niet echt geheel meer uitelkaar te halen zijn :( en op ebay werd ik opgelicht met namaak keihinns 8)7

Zelf heb ik tijdens inrijden meestal een thermometertje op het blok, en voor de zekerheid een laser thermometer mee.. of het accuraat is weet ik niet, maar tot nu toe gaat het altijd goed :+

• BdK9001

BdK9001

@mvz ik vrees wel dat de Dax een beetje een niche-markt aanspreekt, maar hopelijk lukt het iemand te vinden die wil ruilen :) Waarom wil je er eigenlijk vanaf?

Thermometer is inderdaad geen slecht plan, eens kijken of ik ergens een leuke vandaan kan halen. De carterontluchting doet z'n werk wel heel goed, ik hoor nu geen gefluit en gesis meer. Maar een nieuwe carb gaat inderdaad moeten... De oude carb was ook al china-meuk en de luchtschroef terug transplanteren is gefaald omdat ik de kop daarvan glad gedraaid heb (in 1 soepele beweging overigens) |:( Ben er wel in geslaagd om 'm wat verder dicht te draaien, maar ik krijg de afstelling niet normaal, dus nu heb ik een scooter die heel snel naar de 55 trekt bij een koud blok en met een warm blok nauwelijks sneller is dan een 50cc zonder varioring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

BdK9001 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:32:
@mvz ik vrees wel dat de Dax een beetje een niche-markt aanspreekt, maar hopelijk lukt het iemand te vinden die wil ruilen :) Waarom wil je er eigenlijk vanaf?

Thermometer is inderdaad geen slecht plan, eens kijken of ik ergens een leuke vandaan kan halen. De carterontluchting doet z'n werk wel heel goed, ik hoor nu geen gefluit en gesis meer. Maar een nieuwe carb gaat inderdaad moeten... De oude carb was ook al china-meuk en de luchtschroef terug transplanteren is gefaald omdat ik de kop daarvan glad gedraaid heb (in 1 soepele beweging overigens) |:( Ben er wel in geslaagd om 'm wat verder dicht te draaien, maar ik krijg de afstelling niet normaal, dus nu heb ik een scooter die heel snel naar de 55 trekt bij een koud blok en met een warm blok nauwelijks sneller is dan een 50cc zonder varioring...
Hoef er niet perse vanaf hoor, is een leuk ding, en er zit teveel geld in.
Maar als iemand zo gek is 1 op 1 te ruilen, vind ik het prima.
Gister kreeg ik een aanbod om te ruilen met een Rieju RRX die niet stationair loopt :'(
dat maar niet gedaan, want die cross-model 2-takts zijn volgens mij echt politie-magneten.
Toch vind ik die jongejongencrossbrommers stiekem erg gaaf, maar dan wel een goed lopende.
En vandaag iemand die een Puch MV50 wil ruilen :o

China meuk is altijd spannend.. ook al eens een carb gehad waarbij tijdens het indraaien
van de luchtschroef het veertje knapte..kun je niet een ietsje grotere draad tappen in je carb? en daar een grotere schroef indoen? zolang het puntje kwa diepte en scherpte maar overeenkomt met je oude schroef, desnoods slijp je een schroef bij :) tweakpower :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

mvz schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:30:
[...]

Hoef er niet perse vanaf hoor, is een leuk ding, en er zit teveel geld in.
Maar als iemand zo gek is 1 op 1 te ruilen, vind ik het prima.
Gister kreeg ik een aanbod om te ruilen met een Rieju RRX die niet stationair loopt :'(
dat maar niet gedaan, want die cross-model 2-takts zijn volgens mij echt politie-magneten.
Toch vind ik die jongejongencrossbrommers stiekem erg gaaf, maar dan wel een goed lopende.
En vandaag iemand die een Puch MV50 wil ruilen :o

China meuk is altijd spannend.. ook al eens een carb gehad waarbij tijdens het indraaien
van de luchtschroef het veertje knapte..kun je niet een ietsje grotere draad tappen in je carb? en daar een grotere schroef indoen? zolang het puntje kwa diepte en scherpte maar overeenkomt met je oude schroef, desnoods slijp je een schroef bij :) tweakpower :9
Die crossers zijn inderdaad echt heel gaaf! Ik kijk zo nu en dan ook of er niet een 'verstandig geprijsde' MT te koop staat, maar alleen al op het geluid komt volgens mij een half politiekorps af :P Maar een MV50 is ook wel interessant, al was het maar als investeringsobject. M'n broertje heeft er nog eentje staan om op te gaan knappen.

Haha, dat is ook niet handig inderdaad... Hmm, zou wel kunnen, maar ik denk dat het benodigde tapgereedschap net zo duur is als een billige china-carb ;) Komt ook bij dat ik de luchtschroef voor de 20mm carb onderweg verloren ben (veertje zal dus idd wel stuk zijn geweest, of nooit geplaatst), dus namaken wordt wel een uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:59
Van de week en sinds 10 jaar weer een brommer gekocht. Een puch z one (mooier frame dan de maxi).

Ga hem volledig ombouwen naar een cafe racer.
Heb al een binzine tank op het oog, dus het slijp en las werk zal binnenkort wel beginnen. Zin in!

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

s0ulmaster schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:41:
Van de week en sinds 10 jaar weer een brommer gekocht. Een puch z one (mooier frame dan de maxi).

Ga hem volledig ombouwen naar een cafe racer.
Heb al een binzine tank op het oog, dus het slijp en las werk zal binnenkort wel beginnen. Zin in!
Leuk! Komen er plaatjes gedurende het proces? :9~ O-)
Ik zal wanneer ik m'n nieuwe spul voor de Orbit heb ook wel wat pic's schieten van het klussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:59
BdK9001 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:49:
[...]

Leuk! Komen er plaatjes gedurende het proces? :9~ O-)
Ik zal wanneer ik m'n nieuwe spul voor de Orbit heb ook wel wat pic's schieten van het klussen :)
Ik ga mn bewt doen om een verslagje bij te houden, maar door gebrek aan tijd zal het niet snel gaan. Hij staat in ieder geval 1 jaar in de schorsing :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

s0ulmaster schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:16:
[...]

Ik ga mn bewt doen om een verslagje bij te houden, maar door gebrek aan tijd zal het niet snel gaan. Hij staat in ieder geval 1 jaar in de schorsing :+
Ik vergeet het ook 9 van de 10 keer hoor. Meestal heb ik ook weinig trek om telkens tussendoor handen te wassen of meuk aan mobiel of camera te smeren. /me BdK9001 moet maar weer eens klushandschoenen kopen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Vandaag de dax weer even een ritje gegeven.. moet 'm toch een beetje in beweging houden :9

Heb nu ook voor op het blok, aan de zijkant, een mooie honda gel sticker/badge laten maken van een hi-res .SVG bestand, OK het is geen honda, maar zo ziet men iig geen LIFAN 8)

Klik afbeelding voor hi-res met detail..
daxje

Zoals te zien op de foto, kwam ik er achter na het rijden, dat de voorpoten best wat olie lekken.. die zal ik dus moeten vervangen :) leuk klusje voor komende winter :9
Het oogt ook zo vies, die olieprutkoek..

In ieder geval start 'ie in 1 kick :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:39
Paar kleine vraagjes, misschien hebben jullie hier de antwoorden.

Sinds kort scootertje gekocht, Speedfight 2.
Hij loopt ongeveer 1:20. Dat lijkt me nogal veel? Het is een tweetakt, maar dan nog. Waar zou dat door kunnen komen?
Bougie, rolletjes, (8gr) luchtfilter, snaar en drukveer zijn al vervangen.
Hij loopt voor de rest goed, bougie is mooi koffiebruin.

En hij loopt ongeveer 70 op de teller, 66 op de gps.
Hoe zit het nou precies met de rollerbank? Dan ben ik volgens mij gewoon de ...?
Boete krijgen vind ik niet zo erg, wok wel.
Misschien beter om hem 10 minder te laten lopen? En wat is de beste manier om dat te doen, vario ring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

misterTweakers schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:51:
[...]

Ik heb er even mee gespeeld, en het ziet er inderdaad echt goed uit. Dat is zeker de moeite waard om te proberen. Ik zag trouwens wel ergens een foutje, je moet daar namelijk op de weg ipv op het fietspad, maar volgens mij is hij over het algemeen vrij accuraat. Maar het zal allicht een stuk beter zijn dan je navigatie op fietsmodus te zetten. :)
Ik heb inmiddels ervaren dat de navi op fietsmodus zetten echt geen goed idee is, want dan kom je heel vaak uit op boswegen, geslotenverklaringen en onverplichte fietspaden.

Dan is navigeren op de ANWB fietswegwijzers (rode bordjes) zelfs nog makkelijker.

Edit: Heb ik nou serieus nog geen plaat van die fiets van mij gepost?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hfzrAft.jpg?1

Een Hanway Raw 50 waar ik inmiddels al meer dan 2000 kilometer mee op de klok heb gezet. Meer in één jaar mee gereden dan de originele eigenaar.

Gebruik hem vooral als daily rider voor woon-werk, maar ook om lekker te cruisen als het goed weer is. Blok is redelijk standaard, luchtfilter is vervangen want het origineel was kapot. En voorzien van een hoop toeters en bellen van de lokale Ali :+

[ Voor 26% gewijzigd door Stoney3K op 20-08-2018 21:04 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@Stoney3K Prachtige machine, die zijtassen staan 'm ook niet verkeerd! Zodra m'n Orbit finaal omvalt (hopelijk duurt dat nog ff :+) wil ik er ook zoeen als daily. Wil 'ie ook nog een beetje optrekken? Daar maakt @mvz zich nog wat zorgen over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Qua motor is het een Lifan 139FMB blokje, dus met het gewicht van de brommer (>90kg) moet je geen wonderen verwachten van de trekkracht. Wil je koppel dan kun je beter voor een tweetakt gaan.

Je kan er wel wat aan verbeteren door een iets grotere carburateur en een groter achtertandwiel als je je topsnelheid wil inleveren voor wat sneller optrekken.

Dat blokje is gemaakt voor een Monkeybike van 50kg, dus je merkt wel dat ie af en toe moet werken als je wat zwaarder gaat trekken.

Als ze deze kit ooit uitbrengen dan wordt het een ander verhaal... dikke partij koppel op 50cc viertakt >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 21-08-2018 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

BdK9001 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:55:
@Stoney3K Prachtige machine, die zijtassen staan 'm ook niet verkeerd! Zodra m'n Orbit finaal omvalt (hopelijk duurt dat nog ff :+) wil ik er ook zoeen als daily. Wil 'ie ook nog een beetje optrekken? Daar maakt @mvz zich nog wat zorgen over
Ik heb wonder boven wonder iemand die zijn RAW 1 op 1 wil ruilen... :9 :o
reden? hij rijdt vaak met zijn vrienden die allemaal DAXjes hebben, en niet bij te houden zijn :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ttGE4CZoE4nvVTSdn3THMhvw/thumb.png
Nu de details nog even uitkristalliseren.
@Stoney3K zijn de ophangpunten kwa motor voor de RAW ook gelijk aan monkey/dax/honda dan? want dat opent daarna de deur voor een 110cc blok onder dat ding 8)

[ Voor 5% gewijzigd door mvz op 21-08-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ja, ophangpunten (en blok) zijn gelijk aan de Chinese imitatie Daxjes en Monkeys, dus 110cc past er zonder problemen onder.

Hanway maakt hem zelf als 125cc met motorkenteken :Y)

Meer cilinder heb ik alleen zelf geen zin in, want als je gecontroleerd wordt ben je wel de sjaak. Al ben ik zelf ook van mening dat 70cc of 90cc voor een viertakt gewoon moet kunnen, want dan heb je even veel motorvermogen als een 50cc tweetakt maar met minder uitstoot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@mvz Die staat er mooi bij, zeker met dat gele koplampglas 8) Haha, dus nu wordt die vent ineens koploper ipv achtervolger XD

@Stoney3K Dat klinkt goed ivm toekomstige aanschaf, hij moet natuurlijk wel een beetje leuk mee kunnen blazen met de FS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

BdK9001 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:49:
@mvz Die staat er mooi bij, zeker met dat gele koplampglas 8) Haha, dus nu wordt die vent ineens koploper ipv achtervolger XD

@Stoney3K Dat klinkt goed ivm toekomstige aanschaf, hij moet natuurlijk wel een beetje leuk mee kunnen blazen met de FS1
Heb het toch afgeketst.. vind m'n DAXje toch leuker, net terwijl ik dat wou vertellen aan de tegenpartij.. kreeg ik een berichtje dat die toch ook liever z'n RAW houdt :9

Alles wel dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Aargh, de versnellingsbak van mijn Raw heeft gisteren dus de brui er aan gegeven. :(

Onderweg naar huis, ineens de ketting er af gelopen, en die sloeg er elke keer weer af als ik harder dan stapvoets reed... zit nu een behoorlijke rammel in het blok die ik goed kan horen tijdens het rijden, en bij harder dan stapvoets krijgt de hele aandrijflijn een behoorlijke klap.

Ben een paar dagen daarvoor op de zijkant onderuit gegleden, dus het kan zijn dat de schakelas of één van de vorken een tik heeft gehad en die de rest beschadigd heeft. Ben dus bang dat het een nieuwe versnellingsset gaat worden.

Het is wel een goeie gelegenheid om het blokje eens van binnen te bekijken, schoon te maken en van nieuwe pakkingen te voorzien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@Stoney3K Dat is flink balen zeg! Inderdaad wel een mooi excuss om het hele blok te checken, maar sleutelen is leuker als de reden is 'omdat het kan' ipv 'omdat het moet'.

@mvz Haha, dat is wel echt te toevallig!

Ik zit nog steeds te wachten tot de Chinezen m'n nieuwe carb eens op de post doen, over 24 uur verloopt de order en ben ik een week verder. Voor het geval dat ook maar een carburateurrevisiesetje besteld, dan heb ik in ieder geval weer een goede luchtschroef en kan ik weer iets doen. Krijg deze week wel nieuwe zuigerveren en kop binnen, dus mocht het zondag droog zijn ga ik die wel vast plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Stoney3K schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:41:
Aargh, de versnellingsbak van mijn Raw heeft gisteren dus de brui er aan gegeven. :(

Onderweg naar huis, ineens de ketting er af gelopen, en die sloeg er elke keer weer af als ik harder dan stapvoets reed... zit nu een behoorlijke rammel in het blok die ik goed kan horen tijdens het rijden, en bij harder dan stapvoets krijgt de hele aandrijflijn een behoorlijke klap.

Ben een paar dagen daarvoor op de zijkant onderuit gegleden, dus het kan zijn dat de schakelas of één van de vorken een tik heeft gehad en die de rest beschadigd heeft. Ben dus bang dat het een nieuwe versnellingsset gaat worden.

Het is wel een goeie gelegenheid om het blokje eens van binnen te bekijken, schoon te maken en van nieuwe pakkingen te voorzien :+
Jemig zonde! :o wel altijd netjes kettingonderhoud gedaan? vaak inspuiten met kettingspray en af en toe spannen? ik zie best vaak brommers rijden met wapperende kettingen dat ik denk poeh! :)

Gelukkig ben je handig en los je het wel op, dat scheelt aanzienlijk! brommerboeren vragen voor dit soort dingen de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ketting heb ik altijd goed gesmeerd gehad maar ik wist dat hij scheef zat... dealer heeft bij een vorige klus de achteras verkeerd om terug gemonteerd waardoor het achterwiel te ver naar rechts zat in de achtervork.

Was gisteren al van plan om het te fixen als ik thuis was, maar dat was dus net te laat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Stoney3K schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:30:
Ketting heb ik altijd goed gesmeerd gehad maar ik wist dat hij scheef zat... dealer heeft bij een vorige klus de achteras verkeerd om terug gemonteerd waardoor het achterwiel te ver naar rechts zat in de achtervork.

Was gisteren al van plan om het te fixen als ik thuis was, maar dat was dus net te laat :(
Zou gewoon lekker die dealer aansprakelijk stellen als het nog recent is, zaken verkeerd om monteren kan echt niet. Gelukkig ging je niet nog een keer onderuit door een ketting tussen je wiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mvz schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:49:
[...]

Zou gewoon lekker die dealer aansprakelijk stellen als het nog recent is, zaken verkeerd om monteren kan echt niet. Gelukkig ging je niet nog een keer onderuit door een ketting tussen je wiel :)
Als het echt om veel geld zou gaan dan ben ik het daar wel mee eens, maar om nu te gaan claimen over een klusje van een 50 euro (achterband omwisselen) is dat echt mijn tijd en moeite niet waard. Ze kunnen altijd beweren dat ze het hebben terug gebouwd "zoals het zat" en ga het dan maar eens bewijzen.

Wat ik wel weet is dat ik niks meer bij die dealer laat repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat is het erge van brommers en scooters vind maar eens een zaak die een goede werkplaats heeft. Een goede garage voor de auto is geen probleem, maar voor een scooter is het een drama om er 1 te vinden.

En allemaal vinden ze zichzelf wel goed en durven rustig de hoofdprijs te vragen. Kun je zelf weer gaan sleutelen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

digifun schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:05:
Dat is het erge van brommers en scooters vind maar eens een zaak die een goede werkplaats heeft. Een goede garage voor de auto is geen probleem, maar voor een scooter is het een drama om er 1 te vinden.

En allemaal vinden ze zichzelf wel goed en durven rustig de hoofdprijs te vragen. Kun je zelf weer gaan sleutelen.
Precies de reden waarom je eigenlijk alles zelf moet/kan doen na wat googlen / howto's bekijken.
Zelfs een bandje leggen is nog prima te doen zonder machine. Je weet dan zeker dat alles goed is.

Toen ik m'n Tomosje destijds terug kreeg van de reparateur voor een nieuwe band, had de band een hoogteslag omdat ie er scheef op lag, en was de snelheids-zender niet goed vastgezet waardoor die verbogen was op de as..

Helemaal in een kwetsbare positie als een brommer, waarbij een los wiel, of een losse ketting tot behoorlijke ongevallen kunnen leiden, moet je gewoon zelf de regie houden.

Scheve wielen, losse sturen, of niet-ontluchtte remmen zijn helaas heel normaal bij veel scooter/brommer reparateurs. :'(

Heb er wel eens over gedacht om te stoppen met IT, en lekker de brommerhobby voort te zetten als zelfstandige brommergarage... vrijheid en de hele dag kloten met brommers 8)

Maar val in salaris is niet goed te praten. :P
Stoney3K schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:48:
Er is een reden waarom ik al jaren lang pleit voor een APK keuring voor brommers... als je bekijkt wat er af en toe voor wrakken op de weg rond rijden.

Wordt gelijk het opvoeren niet meer interessant.
@ hieronder neee geen APK alsjeblieft, dan kan ik niet meer opvoeren :'( fijne aan brommers/motoren is juist geen APK en de lage kosten..

[ Voor 22% gewijzigd door mvz op 22-08-2018 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Er is een reden waarom ik al jaren lang pleit voor een APK keuring voor brommers... als je bekijkt wat er af en toe voor wrakken op de weg rond rijden.

@mvz Ik ben dan wel ook voor het 'voor wat hoort wat' principe, dus wel APK maar ook de constructiesnelheid omhoog naar 55-60 zodat je op de rijbaan geen onveilige hindernis wordt.

Zelfs de keuring voor een WOK-melding bij de RDW stelt niet eens zo veel voor, dat zou van mij best jaarlijks mogen.

Als je harder wil dan haal je maar een motorrijbewijs ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Stoney3K op 22-08-2018 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Sluit mij hier volledig bij aan (zowel APK met 60 km als dat je alles het beste zelf kunt doen).

Mede om die reden heb ik ook m'n nieuwe achterband laten omleggen bij de garage waar ik ook m'n auto in onderhoud heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:39
mvz schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:30:
@ hieronder neee geen APK alsjeblieft, dan kan ik niet meer opvoeren :'( fijne aan brommers/motoren is juist geen APK en de lage kosten..
Gewoon een extra blok kopen wat precies 45 loopt. :P
WEBGAMING schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:10:
Paar kleine vraagjes, misschien hebben jullie hier de antwoorden.

Sinds kort scootertje gekocht, Speedfight 2.
Hij loopt ongeveer 1:20. Dat lijkt me nogal veel? Het is een tweetakt, maar dan nog. Waar zou dat door kunnen komen?
Bougie, rolletjes, (8gr) luchtfilter, snaar en drukveer zijn al vervangen.
Hij loopt voor de rest goed, bougie is mooi koffiebruin.

En hij loopt ongeveer 70 op de teller, 66 op de gps.
Hoe zit het nou precies met de rollerbank? Dan ben ik volgens mij gewoon de ...?
Boete krijgen vind ik niet zo erg, wok wel.
Misschien beter om hem 10 minder te laten lopen? En wat is de beste manier om dat te doen, vario ring?
Iemand hier nog wat antwoorden op toevallig? :) Heb al gezien dat 66 echt te veel is. Wat is dan de beste manier om er wat snelheid af te halen? Gezien dat een varioring niet goed is voor het verbruik?
Misschien lichtere rolletjes? Al is dat volgens mij ook niet zo goed voor het verbruik, en denk niet dat ik er 10km/h af krijg met alleen rolletjes. Met 7gr rijd het al voor geen meter meer.
Of er een prop in de uitlaat zit weet ik niet. Scheelt dat ook in verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stoney3K schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:48:

Werd gisteren op de fiets ingehaald door een scooter. Blauw kenteken, twee personen erop, achterband zo slap dat hij bijna (en in de bocht helemaal) op de velg reed), maar reed wel 40 km/h en dat bergop. Ehmm... Ik snap best dat je wat harder wil rijden, maar dit ging natuurlijk nergens over. Als er in de vario geen begrenzer zat dan liep dat ding zonder problemen vast 80.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@WEBGAMING prop in de uitlaat brengt onder meer het max toerental wat omlaag, en ook over de gehele linie de power. Als je dit combineert met een aangepaste (kleinere) sproeier gaat de snelheid er snel uit.

Wanneer lichtere rollen effect hebben op je topsnelheid zit je op het punt dat de vario niet meer helemaal sluit en de boel overtoeren gaat maken. Je zou misschien zelfs beter zwaardere rollen kunnen plaatsen om te voorkomen dat ie überhaupt zn piekvermogen bereikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Maasluip schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:04:
[...]

Werd gisteren op de fiets ingehaald door een scooter. Blauw kenteken, twee personen erop, achterband zo slap dat hij bijna (en in de bocht helemaal) op de velg reed), maar reed wel 40 km/h en dat bergop. Ehmm... Ik snap best dat je wat harder wil rijden, maar dit ging natuurlijk nergens over. Als er in de vario geen begrenzer zat dan liep dat ding zonder problemen vast 80.
Op zich klopt het dat dat nergens over gaat, maar de keerzijde is dat je soms ingehaald wordt door bejaarden op elektrische fietsen, die soms door een truukje ook wel 40 lopen.. die hoeven zich geen zorgen te maken over rollerbanken of constructiesnelheden, maar zijn wat dat betreft compleet vrij.

Als ze me inhalen (m'n snor loopt 30) en vervolgens dan ook consistent snel blijven fietsen heb ik er nog niet eens zo'n probleem mee. Ze halen echter in op rechte stukken, en staan dan bij de eerst volgende kruising / wegwijspaddestoel een half uur te treuzelen midden op het fietspad, waardoor ik met m'n scooter er niet langs kan.
Meestal kijken ze namelijk niet rond, en reageren ze pas op een claxon of een 'Pardon!'.
Eigenlijk hetzelfde idee als kletsende bejaarden voor de supermarkt ingang.. die gaan ook niet aan de kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat idee van Amsterdam om snorfietsen de rijbaan op te dwingen vind ik ook echt van de pot gerukt. Automobilisten gaan zich alleen maar storen aan zo'n rijdend obstakel, en allerlei gevaarlijke stunts uithalen om er maar voorbij te kunnen komen.

Als ze dat als "snelheidsremmende maatregel" inzetten in ruil voor de verkeersveiligheid van snorfietsers zijn ze echt verkeerd bezig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@mvz helemaal mee eens. Snorfietsen die 30 rijden is het probleem ook niet (maar bejaarden die 30 rijden ben ik nog niet tegen gekomen), maar voor dat soort gasten die gewoon 5 kW uit hun snorfiets persen vind ik dat je wel een periodieke keuring voor mag maken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:00:
@mvz [..] voor dat soort gasten die gewoon 5 kW uit hun snorfiets persen vind ik dat je wel een periodieke keuring voor mag maken.
Zouden die er niet een begrenzer met afstandsbediening op hebben? Bij de keuring (of eigenlijk na iedere start) dus een legale maximale snelheid en met een druk op de knop weer vol vermogen.
Met diesel auto’s heb je ook van die sjoemel mogelijkheden om het roetfilter er tussenuit te laden en uit de software te laten programmeren. Het zijn van die dingen waar men gebruik van maakt als je er mee wegkomt.
Uiteindelijk wordt het misschien einde “snorfiets” dus gewoon allemaal “bromfiets” en een helm op.

[ Voor 27% gewijzigd door bite op 22-08-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

bite schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:19:
[...]

Zouden die er niet een begrenzer met afstandsbediening op hebben? Bij de keuring (of eigenlijk na iedere start) dus een legale maximale snelheid en met een druk op de knop weer vol vermogen.
Met diesel auto’s heb je ook van die sjoemel mogelijkheden om het roetfilter er tussenuit te laden en uit de software te laten programmeren. Het zijn van die dingen waar men gebruik van maakt als je er mee wegkomt.
Uiteindelijk wordt het misschien einde “snorfiets” dus gewoon allemaal “bromfiets” en een helm op.
Mja, die heb ik wel... 30 op GPS en met een druk op de knop ~50.
Verschil is dat ik niet overal met 50 langs knal, alleen heel soms op de langere rechte onbewoonde stukken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

bite schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:19:
[...]

Die op afstand bedienbare CDI's kun je er met een keuring natuurlijk prima uit pikken, alleen goedgekeurde (dus orginele) CDI units toelaten.

Met de opkomst van Euro-4 zie ik het nog gebeuren dat ze de hele ECU voorzien van een anti-tamper programma... als je er dan zelf aan knoeit gaat je motor in storing en mag je naar de dealer om alles in originele staat te resetten.

@mvz Voor figuren zoals jij hebben ze dus rollenbanken uitgevonden |:(.... wel op een snor willen rijden want een helm is toch een partij stom, maar met 50 op het fietspad willen blazen. Als brommerrijders zich gewoon aan de snelheid houden, dan waren die rollenbankcontroles niet eens nodig.

[ Voor 28% gewijzigd door Stoney3K op 22-08-2018 14:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Een deel van de huidige problematiek is ook dat er van 4 verschillende tweewielers (snor, brom, e-bike, s-pedelec) er 3 onder de regels voor snor/brom vallen en 1 gezien wordt als fiets (de e-bike). Dat terwijl die laatste net zo hard kan én mag als een legeale snorfiets. De S-pedelec is nog een veel vreemdere situatie, die kunnen en mogen 45, maar (standaard) alleen als de berijder zich het snot voor de ogen rijdt. Ik kom ze voornamelijk tegen die in bovenste helft 30 rijden, dus in de verste verte niet de 45-50 die een standaard bromfiets rijdt. Dingen die het een stuk beter zouden maken:

- Bromfiets: snelheid omhoog naar 60km/u, de meeste rijden dit zodra de varioring er uit is -> beter voor milieu, veiliger omdat je makkelijk met het verkeer mee kunt komen op de rijbaan. Daarnaast zoals in België invoeren dat je met je B-rijbewijs op 125cc motoren mag rijden na een middagcursus.
- S-pedelec: een eigen wettelijke klasse geven, met een eigen kenteken (paars ofzo) én een (eveneens) paars plaatje op het voorspatbord zodat voor alle verkeersdeelnemers duidelijk is dat ze snel zijn, helmplicht én WA-verzekeringsplicht. Eventueel nog de plicht om dagdeel cursus te volgen om te zorgen dat men overweg kan met zulke hoge snelheden op een relatief licht ding (anders geen verzekering). Daarnaast gewoon altijd op fietspad met een max van 30 binnen de bebouwde kom. Rijden zonder kenteken gelijkstellen aan onverzekerd rijden.
- Snorfiets omhoog naar 30, dat lopen ze al én dat is de maximale snelheid van een bromfiets op een fietspad in de bebouwde kom. -> aan de overheid de taak om de verkoop van kwalitatief goede e-scooters (dus niet de huidige die na 2 jaar het loodje leggen) af te dwingen voor de luchtkwaliteit in steden.
- E-bike lekker laten zoals het is

Bovenstaande combineren met een APK die voornamelijk naar de veiligheidsuitrusting (banden, remmen, verlichting) kijkt, maar ook op snelheid keurt. Dit staat de handige jongens niets in de weg om nog steeds grotesk te hard te blazen en vlak voor de keuring even de boel terug te bouwen naar normaal vermogen (gebeurt bij auto's ook met allerlei onderdelen die in NL niet zijn toegestaan), maar Jan-met-de-Pet die afhankelijk is van derden om dit te doen laat het dan wel legaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Stoney3K schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:33:
[...]

Die op afstand bedienbare CDI's kun je er met een keuring natuurlijk prima uit pikken, alleen goedgekeurde (dus orginele) CDI units toelaten.

Met de opkomst van Euro-4 zie ik het nog gebeuren dat ze de hele ECU voorzien van een anti-tamper programma... als je er dan zelf aan knoeit gaat je motor in storing en mag je naar de dealer om alles in originele staat te resetten.

@mvz Voor figuren zoals jij hebben ze dus rollenbanken uitgevonden |:(.... wel op een snor willen rijden want een helm is toch een partij stom, maar met 50 op het fietspad willen blazen. Als brommerrijders zich gewoon aan de snelheid houden, dan waren die rollenbankcontroles niet eens nodig.
Die helm heb ik overigens altijd op, want ik ben 1x gevallen met 25km/h, en zelfs met die snelheid kan je je al ongelukkig vallen.. daar heb ik wel van geleerd. Verder rij ik in de bewoonde wereld netjes begrensd ( meestal heb ik de AB niet eens bij me ).. alleen als ik langere tochten ga rijden langs weilanden met kilometers lang geen bevolking, dan wil ik heel soms best ietsje harder rijden. Misschien moet ik de snorscooter om laten keuren naar brommer. :)

Ik heb overigens wel een motorrijbewijs, dus eventueel zou ik dan de DAX op motorkenteken laten zetten.
Dan ligt die ook meer in lijn met z'n vermogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou daar nog aan toevoegen: Haal de restrictie van 50cc af voor bromfietsers, want de ene 50cc is de andere niet. Keur alleen op snelheid en motorvermogen (en uitstoot net zoals bij auto's).

Dan zijn de viertakten ook niet meer in het nadeel omdat ze met 70 of 90cc kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@mvz verstandige keuze! maar als je dan toch al een helm draagt zou ik 'm gewoon lekker om laten keuren naar brom, kun je eigenlijk alleen maar mee winnen, want geen ellende meer met rollenbanken :) Alleen jammer dat het dan weer geld moet kosten en je naar de RDW moet.

Als ik soms zie waarmee mensen op een brom zitten :X Ik heb met de hitte van deze zomer ook een paar keer in t-shirt en korte broek op dat ding gezeten, maar ik rij dan toch wel heel anders dan wanneer ik een (stevige) jas aan heb.

@Stoney3K Daar ben ik inderdaad ook voor! Was het ff vergeten omdat ze de vermogensrestrictie wel al hadden afgeschaft.

Als toevoeging: ik ben sparende voor een A-rijbewijs zodat ik legaal en veilig(er) harder kan dan mijn huidige bromtollen kunnen (en mogen O-) )

[ Voor 10% gewijzigd door BdK9001 op 22-08-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
De saxonette rijd tegen de 30 op top.. (ontgrensde cdi) veel meer ga je toch niet zonder zware mods uit een 30cc blokje trekken... En vooral omdat de cylinder wandjes echt niet meer super zijn door de jaren.. (en je zet er helaas niet even een nieuwe cylinder op.. Mocht iemand weten waar ik hagelnieuwe kan scoren houd ik me natuurlijk aanbevolen)

En de Tomos heeft gewoon 50cc met HD kop omdat die kop nou eenmaal goedkoper was..
Maar grote kans dat er toch nog een normale kop op gaat..

Nou is de bougie keuze beperkt omdat die al snel tegen de zuiger zit...

404 Signature not found

• BdK9001

BdK9001

Mijn nieuwe kop is gister binnengekomen. Kwalitatief lijkt deze toch een treetje boven de vorige te staan, hij is stukken beter afgebraamd en ook het polijstwerk op de contactoppervlakken is beduidend gladder. Nu nog even wachten op de nieuwe zuigerveren (zijn al geland in NL volgens AliExpress) en de revisiekit voor de carburateur (de bestelling van de nieuwe carburateur is verlopen, kijk eerst wel hoe ver ik met de revisiekit kom).

Ik twijfel wel of ik bij het opnieuw opbouwen weer voor een dubbele voetpakking moet gaan. Het maakt 'm wel iets betrouwbaarder (kleinere kans op problemen met de koppakking), maar ik vraag me af of het nodig is wanneer ik 'm correct inrijd. De oude kop, kleppen en zuigerveren hebben natuurlijk een stevige opdonder gehad door in te rijden met sproeier 82 ipv 98...

Ben wel blij met het koelere weer, daardoor is de trapfiets weer een optie om naar werk te gaan en heb ik niet zo'n haast met m'n reparaties :)

[ Voor 5% gewijzigd door BdK9001 op 23-08-2018 09:26 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 46 Laatste