Het scooter- en brommertopic

Pagina: 1 ... 23 ... 46 Laatste
Acties:
  • 279.614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 21:05

Metro2002

Memento mori

WillemJWZ schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:42:
[...]

Waarom doe je nou een uithaal naar mij dan? Ga alsjeblieft weg als je het niet kan hebben dat ik iets doe wat jou niet aanstaat. Overigens zijn die puch/tomos frames net zo stevig en misschien wel steviger dan scooter frames aangezien die ook maar uit een paar buizen bestaat...
Nou nee. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:57

-tom-562

Oliesjeik

KrazyJay schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:11:
Wel ik denk dat het punt is, dat opvoeren vaak gezien wordt als racen door woonwijken, luide uitlaten, en helmen half op het hoofd. En daar kan m.i. niet hard genoeg tegen opge(t)reden :+ worden. Ik heb ook scooter gereden. Toen ik 16 was een Piaggio Typhoon die zo slecht afgesteld was dat hij tot de 35 traag als modder was, maar daarna wel in één keer doorschoot naar de 85, en dat terwijl de voorvork lek was en dus constant ingeveerd was. Lachen man. Tot dat je tien/twintig jaar verder bent, en je je afstammelingen persoonlijk dubbel zou vouwen als ze ook maar zoiets in hun hoofd haalden. Ik kan wel bevestigen dat ik op dat moment een ander inzicht had dan nu. Een inzicht waarmee je op dat moment niet beseft dat je irrationeel bezig bent. Kijk, opvoeren om wel 52 km/h op de GPS te halen, en een wat nettere motorloop te hebben, prima. Want op dat vlak loopt de wetgeving achter. Wel op de weg, maar tegelijkertijd een punt van frustratie voor het andere verkeer dat niet door kan rijden. Maar andere luidruchtige uitlaten, scooters die 80 rijden, nee. Daar moeten mensen en de besturende pubers (dat is toch het grootste aandeel) tegen beschermd worden. Je zou door je gebrek aan inzicht maar een klein kind doodrijden in een woonwijk. Wel zou ik liever zien, dat met een AM en een klein examen op je 18e of met een B-rijbewijs samen men tot 125cc zou mogen rijden, mits ze nooit gepakt zijn op op zware overtredingen zoals extreem opvoeren of zware ongevallen veroorzaken. Dat geeft de jeugd perspectief en zou ze misschien stimuleren netter te rijden tot hun 18e. En wil je tot die tijd toch grotere cilinders of andere zaakjes aanpassen, dan eerst je kenteken laten schrappen en op priveterreinen rijden.
Ik heb mijn brommer nog steeds, van toen ik 17 was (Yamaha FS-1, oldtimer), inmiddels ben ik 30. Ik reed toen al opgevoerd, en inmiddels loopt het apparaat een goede 90 km/h.
Ondertussen ben ik ook een stuk wijzer geworden, heb mijn motorrijbewijs gehaald, en besef nu wel degelijk dat het niet zo heel slim is/was om als 16 jarige op een brommertje te rijden die bijna 90 km/h ging, op een hobbelig fietspad :+ Ik rij er nu nog steeds op (3x in het jaar ofzo, tijdens oldtimermeetings/ritten, maar dan wat voorzichtiger, en sowieso met een motorjas + handschoenen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
KrazyJay schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:11:
Wel ik denk dat het punt is, dat opvoeren vaak gezien wordt als racen door woonwijken, luide uitlaten, en helmen half op het hoofd. En daar kan m.i. niet hard genoeg tegen opge(t)reden :+ worden. Ik heb ook scooter gereden. Toen ik 16 was een Piaggio Typhoon die zo slecht afgesteld was dat hij tot de 35 traag als modder was, maar daarna wel in één keer doorschoot naar de 85, en dat terwijl de voorvork lek was en dus constant ingeveerd was. Lachen man. Tot dat je tien/twintig jaar verder bent, en je je afstammelingen persoonlijk dubbel zou vouwen als ze ook maar zoiets in hun hoofd haalden. Ik kan wel bevestigen dat ik op dat moment een ander inzicht had dan nu. Een inzicht waarmee je op dat moment niet beseft dat je irrationeel bezig bent. Kijk, opvoeren om wel 52 km/h op de GPS te halen, en een wat nettere motorloop te hebben, prima. Want op dat vlak loopt de wetgeving achter. Wel op de weg, maar tegelijkertijd een punt van frustratie voor het andere verkeer dat niet door kan rijden. Maar andere luidruchtige uitlaten, scooters die 80 rijden, nee. Daar moeten mensen en de besturende pubers (dat is toch het grootste aandeel) tegen beschermd worden. Je zou door je gebrek aan inzicht maar een klein kind doodrijden in een woonwijk. Wel zou ik liever zien, dat met een AM en een klein examen op je 18e of met een B-rijbewijs samen men tot 125cc zou mogen rijden, mits ze nooit gepakt zijn op op zware overtredingen zoals extreem opvoeren of zware ongevallen veroorzaken. Dat geeft de jeugd perspectief en zou ze misschien stimuleren netter te rijden tot hun 18e. En wil je tot die tijd toch grotere cilinders of andere zaakjes aanpassen, dan eerst je kenteken laten schrappen en op priveterreinen rijden.
Goede post. Dat is ook mijn insteek. Alleen "breng" jij het een stuk genuanceerder. ;)

"Ik kan wel bevestigen dat ik op dat moment een ander inzicht had dan nu. Een inzicht waarmee je op dat moment niet beseft dat je irrationeel bezig bent."

Dat kwam dus omdat de hersenen nog niet rijp waren. Dat is pas rond je 24e. Pas dan daalt het gevoel voor gevaar en risico in. De jeugd kan daar dus niets aan doen. Daarom is de hoop gevestigd op hun ouders. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bart2005 op 18-12-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Het is trouwens wel grappig dat we het over deze zaken wel eens zijn. En op dat andere forum geenszins. ;) Dat is waar de jaartallen in onze usernamen verwisseld zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bart2005 schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:49:
[...]

Het is trouwens wel grappig dat we het over deze zaken wel eens zijn. En op dat andere forum geenszins. ;) Dat is waar de jaartallen in onze usernamen verwisseld zijn. :)
Andere onderwerpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Dat klopt. Als het over politiek gaat heb ik vaak zin in ruzie. En die krijg ik ook gegarandeerd. :) Overigens een leuk toeval van die jaartallen.

En nu graag weer on-topic mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 858717

Goedendag,

Ik wil graag een snorscootertje aanschaffen,tweedehands want nieuw is wat mij betreft een beetje overdreven. Van A naar B brengen is wat mij betreft voldoende. Mijn oog is gevallen op een Kymco DJ en een Peugeot Ludix, maar ik heb eigenlijk geen flauw benul waar ik op moet letten.

Ik heb op internet al het e.e.a. opgezocht maar ik heb vooral veel verschillende verhalen die ik lees, van succeskoopjes tot drama verhalen van aankopen via Marktplaats. Dit zou ik natuurlijk graag willen voorkomen.

Hebben jullie enige tips, ik zou graag een bedrag van 2-300 euro uit willen geven, is dit uberhaupt wel realistisch? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Voor dat bedrag is het domweg gokken wat je krijgt. Dat zijn prijzen voor mensen die óf heel snel van hun scooter afwillen óf scooters die afgetrapt en verrot zijn.

Mijn people S vond het niet leuk dat ie al anderhalve week niet meer gestart was en in een ijskoude schuur heeft gestaan geloof ik want hij had wat moeite om wakker te worden vanochtend :+

Nog eens zitten kijken hoe lang ik nou rij met de bromscooter over mijn woon-werk route en dat is eigenlijk amper sneller dan toen ik nog een snorscooter had. Voornamelijk omdat ik in de plaats waar ik werk echt overal omheen moet rijden en de rechtdoorgaande fietspaden verboden zijn, dat kost gewoon zoveel tijd dat alle tijdswinst van sneller kunnen rijden zo ongeveer weer verdwenen is -O-
Uiteindelijk scheelt het ongeveer 5 minuten :{

Volgende scooter wordt dus weer een snor, stuk relaxter rijden op het fietspad en alhoewel ik op mijn vorige snorfiets ook regelmatig een helm droeg is het wel fijn dat het niet altijd hoeft, bv als ik even naar het centrum wil oid. Zal wel weer een zippie worden, Ding is lekker klein en dat is wel handig voor in de schuur waar ik nu best wel loopt te knoeien om de behoorlijk grote people S er telkens in en uit te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 21-12-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:41

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Sinds mijn ongeluk heb ik bij het (volgens mij) voorwiel een piep.

Nu verdenk ik dat de remschijf wat krom is o.i.d. omdat ik nu eenmaal nogal hard heb geremd om een auto te ontwijken.
Is dit makkelijk zelf te controleren op het oog bijv of zal ik voor de zekerheid toch even langs een scooterzaak moeten?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 07-07 19:56
Zo, wat een ongelofelijke zure pikken in dit topic zeg. ;)

Mijn scooter staat al een tijd koud in de garage, zal wel niet starten maar wil hem eigenlijk morgen even gebruiken. Vanavond maar eens kijken wat het doet. :Y

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Rubman schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:07:
Sinds mijn ongeluk heb ik bij het (volgens mij) voorwiel een piep.

Nu verdenk ik dat de remschijf wat krom is o.i.d. omdat ik nu eenmaal nogal hard heb geremd om een auto te ontwijken.
Is dit makkelijk zelf te controleren op het oog bijv of zal ik voor de zekerheid toch even langs een scooterzaak moeten?
Is het een continue piep? Of op bepaalde punten? Als je schijf goed krom is, moet je dat wel kunnen zien als je hem op het bokje een zwieper aan het wiel geeft.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Krentenbol schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:23:
[...]

Is het een continue piep? Of op bepaalde punten? Als je schijf goed krom is, moet je dat wel kunnen zien als je hem op het bokje een zwieper aan het wiel geeft.
Merkte het eerst tijdens het rijden als een redelijk continu piep geluid.
Beetje vergelijkbaar met een slippende V-snaar van een auto qua geluid.

Gisteren een stukje met de scooter aan de hand gelopen en toen viel mij echt op dat het niet continu is maar echt met wentelingen van het wiel mee komt.

Nu merkte ik ook al dat mijn achterrem (trommel) beduidend minder remt terwijl deze net is afgesteld (1 week voor het ongeluk). Dus zou het ook nog daarin kunnen zitten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19

Christiano007

Ich bin der champion

Anoniem: 858717 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:24:
Goedendag,

Ik wil graag een snorscootertje aanschaffen,tweedehands want nieuw is wat mij betreft een beetje overdreven. Van A naar B brengen is wat mij betreft voldoende. Mijn oog is gevallen op een Kymco DJ en een Peugeot Ludix, maar ik heb eigenlijk geen flauw benul waar ik op moet letten.

Ik heb op internet al het e.e.a. opgezocht maar ik heb vooral veel verschillende verhalen die ik lees, van succeskoopjes tot drama verhalen van aankopen via Marktplaats. Dit zou ik natuurlijk graag willen voorkomen.

Hebben jullie enige tips, ik zou graag een bedrag van 2-300 euro uit willen geven, is dit uberhaupt wel realistisch? Alvast bedankt!
Daar koop je gewoon niets fatsoenlijks voor, onrealistisch bedrag vind ik. Vaak moet je met dat budget onderdelen gaan vervangen (uitlaat, banden, remmen) en maar hopen dat er geen schade aan is.

Zoek je rond de 5/600 dan kun je vaak wel iets vinden met een beetje geluk. Wel met een flink aantal kilometers, maarja als de scooter goed onderhouden is (elk jaar zijn beurt) dan is dat niet altijd een probleem.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Voor 2 - 300 kun je beter voor een puch of tomos gaan. Daar kun je ook makkelijk aan zien wat er kapot aan is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-07 00:47
ik ben handig dus doe het onderhoud zelf, maar onder de 300 niets te krijgen? meer als voldoende!

alleen rijd je dan vaak wel op een 2-takt scooter met gele plaat (45 KM/s) van voor 2000 met 20.000 km op de teller.

als deze gewoon goed onderhouden is hoeft dat echt geen probleem te zijn.

in maart kocht ik zelf een Sym Jet 50 Sport XR uit 1998 met achterstallig onderhoud (oxidatie door het buiten staan) in Snor uitvoering voor 100 euro met 11.000 op de teller. 

Afgelopen jaar aan onderhoud gedaan: nieuwe rolletjes, nieuwe banden, nieuwe remklauw, carburateur revisie en een andere achterveer en het beestje is nu bijna de 20K gepasseerd onder de 300 euro (aanschaf en onderdelen)

de vorige Sym Jet 50 Sport uit 1996 was 150 euro, en heeft het 3 jaar/ 25.000 km zonder enige investeringen volgehouden, en is afgeschreven omdat de oliepomp er mee op gehouden was en de cilinder vervangen moest worden. dat was ie niet meer waard. veel onderdelen zijn dus in de nieuwere gegaan zo als de achterveer en de carburateur

De kymco DJ uit 2002 van schoonmoeders was ook 300 euro 2e hands en heeft net een beurtje gehad voor het eerst in 3 jaar en voor 128 euro is er een nieuwe uitlaat onder gegaan, nieuwe accu, nieuwe bouge/bougiekap bij een dealer.

mijn vriendin rijdt op een Sym Cello 50 4T uit 2010, die was 450 euro met 28.000 op de teller, en met een nieuwe vario (50 euro), olie (7 euro) en kleppen stellen rijdt ze er al weer een jaar probleemloos op.

[ Voor 8% gewijzigd door fvdberg op 22-12-2016 19:37 ]

Ik ben maar, na nog wat overleg met een aantal bekenden die er wat meer verstand van hebben, voor een nieuwe Piaggio Zip gegaan. Schijnt een hele degelijke scooter te zijn, die een hele goede doorverkoopwaarde heeft indien ik er nog vanaf zou willen na een aantal jaar, een beetje vergelijkbaar met Apple zei ik al.

Maar goed, nu zijn we dus beland bij de verzekeringen. Is toch best wel duur allemaal als je je scooter nog voor diefstal en schade zou willen verzekeren. Je zal maar net zien, heb je een nieuwe scooter gekocht wordt die direct gejat. Ik zit wat dat betreft een beetje in een tweestrijd. Wat raden jullie aan, of wat doen jullie wat betreft verzekeringen? Ben daar erg benieuwd naar.

• Bart2005
Anoniem: 858717 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:22:
Ik ben maar, na nog wat overleg met een aantal bekenden die er wat meer verstand van hebben, voor een nieuwe Piaggio Zip gegaan. Schijnt een hele degelijke scooter te zijn, die een hele goede doorverkoopwaarde heeft indien ik er nog vanaf zou willen na een aantal jaar, een beetje vergelijkbaar met Apple zei ik al.

Maar goed, nu zijn we dus beland bij de verzekeringen. Is toch best wel duur allemaal als je je scooter nog voor diefstal en schade zou willen verzekeren. Je zal maar net zien, heb je een nieuwe scooter gekocht wordt die direct gejat. Ik zit wat dat betreft een beetje in een tweestrijd. Wat raden jullie aan, of wat doen jullie wat betreft verzekeringen? Ben daar erg benieuwd naar.
Verzekering maakt ons bang voor verlies en overdrijft de kans daarop. Nooit iets verzekeren wat je zelf zou kunnen betalen. Dus nooit spullen verzekeren. Je bent een dief van de eigen knip als je dat doet. Vooral als je je een leven kunt voorstellen zonder het verzekerde ding.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 22-12-2016 22:36 ]

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Anoniem: 858717 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:22:

Heb zelf net een nieuwe scooter met WA + diefstal gedaan. Dat was 4 x zo duur als puur WA maar ik vind het persoonlijk wel prettig bij een nieuwe scooter. Vooral Zipjes zijn volgens mij wel gevoelig voor diefstal (net als vespa).

Maar als jij je scooter altijd vast zet en altijd binnen kwijt kunt als je hem niet gebruikt...tjah hoe groot is het risico dan? Keuzes keuzes keuzes :P

Ikzelf ga hem na 1 of 2 jaar gewoon WA doen, dan is de nieuwwaarde er toch al een stuk vanaf.

Maar wat ben jij kwijt voor WA + diefstal?

Bart2005 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:34:
[...]

Verzekering maakt ons bang voor verlies en overdrijft de kans daarop. Nooit iets verzekeren wat je zelf zou kunnen betalen. Dus nooit spullen verzekeren. Je bent een dief van de eigen knip als je dat doet. Vooral als je je een leven kunt voorstellen zonder het verzekerde ding.
Ik heb mijn telefoon ook nooit laten verzekeren, eigenlijk alles heb ik nooit laten verzekeren, omdat ik precies dezelfde instelling heb wat dat betreft als jij. Alleen nu met deze nieuwe scooter begin ik te twijfelen...
Christiano007 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:38:
[...]

Heb zelf net een nieuwe scooter met WA + diefstal gedaan. Dat was 4 x zo duur als puur WA maar ik vind het persoonlijk wel prettig bij een nieuwe scooter. Vooral Zipjes zijn volgens mij wel gevoelig voor diefstal (net als vespa).

Maar als jij je scooter altijd vast zet en altijd binnen kwijt kunt als je hem niet gebruikt...tjah hoe groot is het risico dan? Keuzes keuzes keuzes :P

Ikzelf ga hem na 1 of 2 jaar gewoon WA doen, dan is de nieuwwaarde er toch al een stuk vanaf.

Maar wat ben jij kwijt voor WA + diefstal?
Tsja, in principe zet ik hem altijd binnen, maar goed, je gaat nog wel eens de deur uit. Zet hem ergens in de stad neer, gaat op bezoek bij wat vrienden en daar staat die toch niet altijd binnen. Thuis heb ik wel ruimte in de schuur voor de scooter. Ik zit inderdaad te neigen naar het 1e jaar WA + diefstal, daarna kan ik wel beter beoordelen of ik hem nog nodig heb.

Kom uit op zo'n 254 per jaar bij Unive en 292 bij ANWB en 179 bij ASR. Misschien dat ik mijn schade vrije auto jaren bij Unive nog meenemen, dan komt dat nog lager uit maar ik ga voor de ASR denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Stevig... ik betaal voor de sym jet snor en de sym cello brom samen nog geen 5 euro per maand. Dus nog geen 60 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Vandaag voor het eerst eens een "lange" rit gedaan, van Enschede naar Almelo en terug is iets meer dan 50 km.

Blij dat ik een windscherm had :P Motortje loopt soepel maar je merkt wel dat de top lastig is om constant te rijden door de begrenzer. Beter een tíkkeltje terug gas dan loopt het heel netjes.

Ga de CDI volgend jaar er denk ik opzetten (eerst nog even wat kilometertjes sprokkelen voor het inrijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

fvdberg schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:44:
ik ben handig dus doe het onderhoud zelf, maar onder de 300 niets te krijgen? meer als voldoende!

Afgelopen jaar aan onderhoud gedaan: nieuwe rolletjes, nieuwe banden, nieuwe remklauw, carburateur revisie en een andere achterveer en het beestje is nu bijna de 20K gepasseerd onder de 300 euro (aanschaf en onderdelen)
Als je handig bent is het allemaal makkelijk te betalen. Ga met die reparaties niet naar een fietsenmaker, vooral als die met orginele sym onderdelen werkt. Dan haal je het niet met 300 euro, dat ben je minimaal alleen al aan die reparaties kwijt.

Dan kun je ook echt megakoopjes van marktplaats halen. Zelf heb ik een 4 jaar oude fiddle van marktplaats gehaald met een kapot blok voor 160 euro, blok van 100 euro eronder en een nieuwe carburateur dan ben je ook voor 300 klaar. Was een hobbyprojektje want ik heb ook nog een allo en ik wou niet meer voor het onderhoud afhankelijk zijn van de dealer waarvan 90% prutsers zijn.

Het is trouwens ook wel handig om een alarm op je scooter te zetten , dan wordt het een stuk moeilijker om die te stelen. Kosten op de chinese sites nog geen 2 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:40

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Geringe tijd al geen scooter meer gereden, maar zit er over te denken om weer een Aerox er bij te kopen voor van de zomer. Beetje opvoeren tot hij 70 rijdt en dan genieten van de frisse lucht die je op zo'n ding krijgt!

Jammer dat de regels tegenwoordig echt heel streng zijn geworden..45 op zo'n ding blijft zelfmoord..

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:58
Terrie schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:38:
Geringe tijd al geen scooter meer gereden, maar zit er over te denken om weer een Aerox er bij te kopen voor van de zomer. Beetje opvoeren tot hij 70 rijdt en dan genieten van de frisse lucht die je op zo'n ding krijgt!

Jammer dat de regels tegenwoordig echt heel streng zijn geworden..45 op zo'n ding blijft zelfmoord..
Een keer een proeflesje op de motor doen? Wie weet rij je aan het eind van de zomer op een 125cc motorscooter legaal binnendoor naar je werk. Lekker tourtochtjes maken zonder bang te zijn voor een rollerbank en wel klein, licht en automaat. Zelf heb ik twee jaar een 125cc 4-takt met 8pk gehad, prima ding.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJWZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-03 08:56
Rubman schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:39:
[...]

Gisteren een stukje met de scooter aan de hand gelopen en toen viel mij echt op dat het niet continu is maar echt met wentelingen van het wiel mee komt.

Nu merkte ik ook al dat mijn achterrem (trommel) beduidend minder remt terwijl deze net is afgesteld (1 week voor het ongeluk). Dus zou het ook nog daarin kunnen zitten dan?
Ben je toevallig ook ergens tegenaan gekomen of een stoeprandje gepakt? Zou goed kunnen dat je voorvork oid krom is... Dan zou bijvoorbeeld de remschijf tegen de voorvork aan kunnen schuren waardoor je dat geluid krijgt... Misschien speling bij t wiel dat hij ergens tegenaan kan lopen...

Hi !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

WillemJWZ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:28:
[...]

Ben je toevallig ook ergens tegenaan gekomen of een stoeprandje gepakt? Zou goed kunnen dat je voorvork oid krom is... Dan zou bijvoorbeeld de remschijf tegen de voorvork aan kunnen schuren waardoor je dat geluid krijgt... Misschien speling bij t wiel dat hij ergens tegenaan kan lopen...
Nee verder niks geraakt enkel op zijkant gevallen.
Moet nog even kijken maar scooter staat nu stil en komt van het weekend/in het nieuwe jaar wel. Heb nu de auto tot beschikking de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Rubman schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:39:
[...]

Ik had iets soortgelijks bedenk ik me. Bij mij zat het in het lager van m'n voorwiel. Een beetje WD-40 en het was weg. Al was een nieuw lager natuurlijk beter geweest. Maar omdat het bij jou na je ongeluk kwam, lijkt me dat minder waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Krentenbol schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:05:
[...]

Ik had iets soortgelijks bedenk ik me. Bij mij zat het in het lager van m'n voorwiel. Een beetje WD-40 en het was weg. Al was een nieuw lager natuurlijk beter geweest. Maar omdat het bij jou na je ongeluk kwam, lijkt me dat minder waarschijnlijk.
Ach ik zoek het van de week even uit en bestel dan of een nieuwe schijf, remblokken of lager.
Lagertje kan ik gelukkig heel makkelijk hier van de plank af pakken gezien wij die dingen in 80.000 varianten verkopen O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:41

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

fvdberg schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:44:

alleen rijd je dan vaak wel op een 2-takt scooter met gele plaat (45 KM/s) van voor 2000 met 20.000 km op de teller.

als deze gewoon goed onderhouden is hoeft dat echt geen probleem te zijn.

in maart kocht ik zelf een Sym Jet 50 Sport XR uit 1998 met achterstallig onderhoud (oxidatie door het buiten staan) in Snor uitvoering voor 100 euro met 11.000 op de teller. 

de vorige Sym Jet 50 Sport uit 1996 was 150 euro, en heeft het 3 jaar/ 25.000 km zonder enige investeringen volgehouden, en is afgeschreven omdat de oliepomp er mee op gehouden was en de cilinder vervangen moest worden. dat was ie niet meer waard. veel onderdelen zijn dus in de nieuwere gegaan zo als de achterveer en de carburateur

De kymco DJ uit 2002 van schoonmoeders was ook 300 euro 2e hands en heeft net een beurtje gehad voor het eerst in 3 jaar en voor 128 euro is er een nieuwe uitlaat onder gegaan, nieuwe accu, nieuwe bouge/bougiekap bij een dealer.

mijn vriendin rijdt op een Sym Cello 50 4T uit 2010, die was 450 euro met 28.000 op de teller, en met een nieuwe vario (50 euro), olie (7 euro) en kleppen stellen rijdt ze er al weer een jaar probleemloos op.
Ik rij sinds kort ook op een Jet 50 Sport XR, maar dan het 2008 modelleke. Een vriend van me had die 1.5 jaar geleden voor een vakantie gekocht a €150 en 'm na die vakantie onder een afdak gezet om er niet meer naar om te kijken, ik mocht deze gratis hebben als ik 'm kwam ophalen in Oostvoorne. Dus ik heb na meer dan 10 jaar niet meer op een gemotoriseerde tweewieler gezeten te hebben in het donker met 0 graden en regen 110km gereden om dat ding thuis te krijgen :P. Inmiddels heb ik er al weer ~650km woon-werkverkeer opzitten en ben ik bezig met het achterstallig onderhoud wegwerken, maar helaas zijn de meeste brommershops deze week dicht (in ieder geval degenen die mij de juiste remschijf kunnen leveren).

Ondanks alle kleine dingetjes zoals onvoorspelbaar starten en een kapotte teller is het elke keer een waar feest om met dat ding door de polder te zoeven. Onder normale omstandigheden kan ik lekker met halfgas van en naar werk cruisen en hij trekt prima weg en weet zelfs met een redelijke tegenwind zijn mannetje te staan (hij loopt overigens een illegale 60 omdat de varioring er ooit een keer uitgehaald is).

Helaas volgt er nu een weekje of meer stilstand omdat ik op nieuwe remschijven en blokken voor de voorrem wacht alsmede remvloeistof want de boel loopt nogal aan. Eerst op weten te lossen door ontluchten, maar na 1x woon-werk zat de boel weer dusdanig vast dat in scherpe bochtjes het voorwiel ging stotteren :/ Better safe than sorry, dus ik laat 'm maar staan tot ik alles gefixt heb.

Moet zeggen dat ik me weer helemaal 16 voel door dit ding en dat het ondanks de kosten die nog in het herstel en onderhoud gaan zitten een stuk goedkoper is dan met de auto. Enige nadeel is de verkrijgbaarheid van (2e hands) onderdelen omdat het blijkbaar een zeldzaam apparaat is.

Ik ga hier in ieder geval meer van me laten horen 8)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Om de snelheidsdiscussie nog even aan te stippen: harder rijden dan de constructiesnelheid is verantwoord!

• fvdberg
BdK9001 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:56:
[...]

Ik rij sinds kort ook op een Jet 50 Sport XR, maar dan het 2008 modelleke.
Even gekeken, de mijne is ook een 2008 er. De rode die ik er voor had was een 1996 er

Maar onderdelen zijn toch niet zo moeilijk? De mijne heeft ook een nieuwe remklauw met blokken en koste een paar tientjes. En waarom heb je een nieuwe schijf nodig?

Dat onregelmatig starten zou wel eens een vacuum lekje kunnen zijn. Deze scooters hebben een brandstofpomp die op de onderdruk van de carburateur werken (vacuüm) en als de benzine is verdampt uit de vlotterkamer kan het even duren voor deze vol zit en voor de scooter blijft lopen als je gas geeft.
Verder zou je de carb eens schoon kunnen maken. Meestal zit de grote ronde schroef vast gerot.

En als het echt een xr is dan heeft hij standaard geen toerenbegrenzer in de cdi. Het ding wil een hele dikke 80 als je de originele sproeier 72 vervangt voor een 82 en rolletjes van 6 gram. De mijne deed op de rollenbank laatst 86 na correctie.

Over snelheid. Het is afhankelijk van wie erop zit. Als je gewoon lekker met het verkeer mee rijdt is er niets aan de hand. Wat mij betreft wordt snor en brom afgeschaft. Gaat het snelheidslimiet er af en op inhoud gezet. Ook de helmplicht blijft en iedereen gaat op de weg. Ook op de provinciale wegen mits je 60 kan halen.

Kunnen die s-ped elecs mooi de plek van snor innemen.

[ Voor 26% gewijzigd door fvdberg op 29-12-2016 09:38 ]

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:27:
[...]

Even gekeken, de mijne is ook een 2008 er. De rode die ik er voor had was een 1996 er

Maar onderdelen zijn toch niet zo moeilijk? De mijne heeft ook een nieuwe remklauw met blokken en koste een paar tientjes. En waarom heb je een nieuwe schijf nodig?
Het is op zich allemaal wel te krijgen maar voor de Mio en de Allo is bij een stuk meer winkels voorraad dat voor deze. Bij het ontluchten zag ik dat het midden van de schijf een stuk dunner is dan de rand, en omdat mijn leven me toch meer dan €66 waard is gaat er ook gelijk maar een nieuwe schijf op als ik toch bezig ga met de remblokken.
Dat onregelmatig starten zou wel eens een vacuum lekje kunnen zijn. Deze scooters hebben een brandstofpomp die op de onderdruk van de carburateur werken (vacuüm) en als de benzine is verdampt uit de vlotterkamer kan het even duren voor deze vol zit en voor de scooter blijft lopen als je gas geeft.
Verder zou je de carb eens schoon kunnen maken. Meestal zit de grote ronde schroef vast gerot.
Ah, das zeker een goede, er is namelijk geen pijl op te trekken wanneer ie wel of niet goed start. Dacht eerst kou of vocht, maar laatst met -1 en mist gewoon in 1x kicken gestart en bleef direct soepeltjes lopen :) Carb schoonmaken staat zeker op het lijstje, evenals nagaan of de tellerkabel niet gebroken is en het oplossen van de linker remhendel die tijdens het rijden regelmatig tegen de remlichtschakelaar zit.
En als het echt een xr is dan heeft hij standaard geen toerenbegrenzer in de cdi. Het ding wil een hele dikke 80 als je de originele sproeier 72 vervangt voor een 82 en rolletjes van 6 gram. De mijne deed op de rollenbank laatst 86 na correctie.
Dat klinkt goed! Moet wel eerlijk zeggen dat het grootste deel van mijn route niet heel geschikt is om zo hard te gaan ivm bochten en fietsers, maar zeker goed om te weten dat er nog het een en ander aan gekieteld kan worden 8) Zeker als ik merk dat ik op windstille dagen met halfgas eigenlijk al zo'n beetje op topsnelheid zit. Als ik 'm weer rijdend heb zal ik wel via gps kijken hoe hard ik nou precies ga bij 8500 toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 862573

Yonni schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:05:
[...]

Een keer een proeflesje op de motor doen? Wie weet rij je aan het eind van de zomer op een 125cc motorscooter legaal binnendoor naar je werk. Lekker tourtochtjes maken zonder bang te zijn voor een rollerbank en wel klein, licht en automaat. Zelf heb ik twee jaar een 125cc 4-takt met 8pk gehad, prima ding.
Het zou mooi zijn als je in Nederland ook op een 125cc mag rijden met het B-rijbewijs, net zoals de Belgen. Het zou iig ook de verkeersdoorstroming bevorderen. Er zullen alleen ook wel nogal wat haken en ogen aan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 862573 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:00:
[...]

Het zou mooi zijn als je in Nederland ook op een 125cc mag rijden met het B-rijbewijs, net zoals de Belgen. Het zou iig ook de verkeersdoorstroming bevorderen. Er zullen alleen ook wel nogal wat haken en ogen aan zitten.
125cc is voor Nederland niet heel erg geschikt vind ik. Snelwegsnelheden op een 125CC zijn bijna niet te doen met enkele uitzonderingen zoals bv de honda CBR125R die nog wel 120km/u haalt maar de meeste 125cc's mogen blij zijn als ze de 90 of 100km/u aan kunnen tikken en 125cc scooters redden vaak de 90km/u niet eens en dat is gewoon op de snelwegen erg onveilig en helaas heeft Nederland een bijzonder slecht tot niet bestaand B wegen netwerk, althans niet in de randstad. Je moet haast altijd wel over een snelweg.

Ik zou liever zien dat ze de 50cc klasse gewoon eens als lichte motorfiets gaan zien die je met B of AM rijbewijs mag rijden en die idiote restricties qua snelheid loslaten. Kunnen binnen de bebouwde kom bromfietsen gewoon overal op de weg en hoef je niet constant meer te wisselen tussen fietspad en weg.

Snorfietsen mogen wmb dan volledig verdwijnen of terug naar wat het oorspronkelijk was: Een fiets met hulpmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb sinds kort een nieuwe Zip. Inrijden is dat nodig? En zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Anoniem: 858717 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:22:
Ik heb sinds kort een nieuwe Zip. Inrijden is dat nodig? En zo ja, hoe?
Niet volgas gaan, geen contante toerentallen (beetje spelen met gas), dit de eerste 100-150km ofso. Daarna kan je es regelmatiger op gas gaan.
Na eerste 300-500km olie vervangen!!!!!

Rustig laten opwarmen is obvious natuurlijk.
Metro2002 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:41:
[...]
Snorfietsen mogen wmb dan volledig verdwijnen of terug naar wat het oorspronkelijk was: Een fiets met hulpmotor.
Volledig akkoord. Vroeger moest je op die dingen geen helm dragen. Dan kon ik erin komen. Reserve brommertje vroeger was Camino Snor 8), Geen helm en cruisen tegen 45 ook gewoon. Aaah zalig ^^

[ Voor 33% gewijzigd door SadisticPanda op 31-12-2016 01:03 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Nou heb de 30/35 CDI erin zitten in de kisbee, hij gaat nu op de teller 5 km harder ongeveer. Deze staat dan op 31. Dus geen gedoe met WOK oid.

Maar hij mag echt wat sneller optrekken, dat is erg matig. Andere rollen er een keer in doen denk ik maar. Met twee personen erop duurt het echt wel een sec. of 3 voordat je een klein beetje op snelheid bent, dat is gewoon gevaarlijk vind ik zelf.

Iemand een idee welke rollen geschikt zijn? Heb geen idee wat er standaard in zit.

Is het ook trouwens beter om een slag grotere sproeier erin te doen omdat hij nu 5 km harder gaat, of is dat onnodig?

[ Voor 20% gewijzigd door Christiano007 op 02-01-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Christiano007 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:38:
Nou heb de 30/35 CDI erin zitten in de kisbee, hij gaat nu op de teller 5 km harder ongeveer. Deze staat dan op 31. Dus geen gedoe met WOK oid.

Maar hij mag echt wat sneller optrekken, dat is erg matig. Andere rollen er een keer in doen denk ik maar. Met twee personen erop duurt het echt wel een sec. of 3 voordat je een klein beetje op snelheid bent, dat is gewoon gevaarlijk vind ik zelf.

Iemand een idee welke rollen geschikt zijn? Heb geen idee wat er standaard in zit.

Is het ook trouwens beter om een slag grotere sproeier erin te doen omdat hij nu 5 km harder gaat, of is dat onnodig?
Gevaarlijk voor wat, voor de fietsers achter je :P?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Metro2002 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:46:
[...]

Gevaarlijk voor wat, voor de fietsers achter je :P?
Als ik met de fiets wel kan oversteken maar met de scooter in dezelfde situatie halverwege ben vind ik dat gevaarlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 08:45
mijn scooter is gesloopt vandalisme/vuurwerk.
nu kan ik via via een leuke scooter kopen voor 400 euro.
een yamaha neos 2 takt 2007 met 30.000 km is dit een goede investeringing ?
het gaat hierbij om het nieuwere model.
het vreemde is dat ik de scooters voor meerdere prijzen tegen kom sommige vragen er 600 euro voor.
bij een dealer staat een schade model voor 400 euro met dezelfde km.
wat is nou een goeie prijs ?

de schade aan mijn huidige scooter bedraagt 750/800 euro.
dat is yamaha neos 4 takt met 13,000 op de teller na is het niet zo dat ik het er niet voor over heb maar wat is wijsheid ?
hoelang gaat zo,n 2 takt nog mee ?
en gebruikt dit type voldoende olie ? of is dit net zoals de nieuwere vivacity 2 takt die te weinig olie krijgen en daarom niet goed lopen sneller slijten ed
hoelang gaat deze 4 takt nog mee ?

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 04-01-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

400 euro is wel duur voor een 10 jaar oude tweetakt maar het wordt er wel voor betaald. Houd er ook rekening mee dat een tweetakt bijna 2 keer zoveel benzine gebruikt als een viertakt.

Voor 400 euro heb je ook al bijna een goede tweedehands sym of kymco viertakt, iets erbij leggen en je hebt een leuk zuinig scootertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
miciel schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:13:
mijn scooter is gesloopt vandalisme/vuurwerk.
nu kan ik via via een leuke scooter kopen voor 400 euro.
een yamaha neos 2 takt 2007 met 30.000 km is dit een goede investeringing ?
het gaat hierbij om het nieuwere model.
het vreemde is dat ik de scooters voor meerdere prijzen tegen kom sommige vragen er 600 euro voor.
bij een dealer staat een schade model voor 400 euro met dezelfde km.
wat is nou een goeie prijs ?

de schade aan mijn huidige scooter bedraagt 750/800 euro.
dat is yamaha neos 4 takt met 13,000 op de teller na is het niet zo dat ik het er niet voor over heb maar wat is wijsheid ?
hoelang gaat zo,n 2 takt nog mee ?
en gebruikt dit type voldoende olie ? of is dit net zoals de nieuwere vivacity 2 takt die te weinig olie krijgen en daarom niet goed lopen sneller slijten ed
hoelang gaat deze 4 takt nog mee ?
Van welk bouwjaar is de Neo's 4-takt? En wat is er precies mee aan de hand? Ik heb er zelf 1 (uit 2009) met nu 42.000 kilometer op de teller. Kwaliteitsspul is het zeker. De 4-takt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

digifun schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:28:
400 euro is wel duur voor een 10 jaar oude tweetakt maar het wordt er wel voor betaald. Houd er ook rekening mee dat een tweetakt bijna 2 keer zoveel benzine gebruikt als een viertakt.

Voor 400 euro heb je ook al bijna een goede tweedehands sym of kymco viertakt, iets erbij leggen en je hebt een leuk zuinig scootertje.
Waar baseer je dat op? Ik heb een Honda/Skyteam Dax (4-takt) gehad, die liep 1:35, en ik heb een Puch Maxi gehad die ruim 1:30 reed. De brommer die ik nog steeds heb (Yamaha FS-1) kan je zonder al te veel problemen ook 1:35 laten rijden, dat is een 2-takt schakelbrommer. Je kan gewoon niet zeggen dat een 2-takt bijna 2x zoveel verbruikt dan een 4-takt, want dat is niet waar.

Overigens zegt een km-stand niet zo heel veel bij een brommer/scooter. Je kan beter afgaan op de algehele staat van het ding; schade aankappen, vering, remmen, motorblok (tikken/rammelen).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Dat is wel echt een slechte start van het jaar... Waar zit de schade in? (foto's?) Als het mechanisch is wordt het natuurlijk al gauw duur qua onderdelen. Maar als de schade vooral aan de buitenkant zit (kappen, zadel spiegels etc) zou ik op zoek gaan naar de tweedehands onderdelen die vervangen moeten en het zelf overzetten. Is de het schadebedrag de kosten van de vervangingsdelen, of het daadwerkelijke herstel? Met een beetje geduld en wat basic gereedschap kom je namelijk al een heel eind en je spaart een boel werkplaatskosten uit.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hard je je scooter nodig hebt en welke kosten je nu maakt omdat je ander vervoer moet gebruiken. Als dat hoog uitvalt is het waarschijnlijk het gunstigst om zsm een andere te hebben.

Om nog even in te haken op het verbruik: mijn Sym rijdt ongeveer 1:35 wanneer ik rustig lange stukken rijd. Met woon-werkverkeer haal ik denk ik 1:28 omdat ik dan op rechte stukken 60 rijd en een aantal stoplichten en haakse bochten in m'n route heb waardoor ik vaak moet optrekken en afremmen.

Overigens verwacht ik dat het verbruik nog wat omlaag gaat de komende tijd omdat ik bezig ben om het achterstallig onderhoud bij te werken. Vanmiddag gaat de nieuwe remklauw voor erop (kreeg de zuigers van de oude niet meer in beweging, zelfs niet met blokje hout en hamer) en dan loopt er in ieder geval niks meer aan - sterker nog, hij heeft nog nooit zo licht gerold als toen ik 'm zonder voorrem weer de stalling in rolde. Van het weekend de carburateur maar eens kuisen en nieuwe bougie en luchtfilter plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Die fs-1 is natuurlijk een oldtimer, waar je alleen voorzichtig mee rijdt met mooi weer.

Puchjes beginnen ook best wel te zuipen als je die op zijn staart trapt dan wordt die 1 op 30 ook moeilijk en een puch is natuurlijk geen scooter. Zoals afgelopen herfst en nu met die gladdigheid wil je niet op een puch rijden alleen al voor de veiligheid.

De laatste 15 jaar 2takt gereden en nu voor het eerst 4takt , maar ik gebruik de helft aan benzine. Bevalt me prima 4takt.

Ik heb 2 symmetjes die allebei tegen de 1 op 40 rijden en als ik ga sleutelen dan ga ik daar wel over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Bart2005 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:14:
[...]

Van welk bouwjaar is de Neo's 4-takt? En wat is er precies mee aan de hand? Ik heb er zelf 1 (uit 2009) met nu 42.000 kilometer op de teller. Kwaliteitsspul is het zeker. De 4-takt dan.
bouwjaar is 2013
BdK9001 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:49:
Dat is wel echt een slechte start van het jaar... Waar zit de schade in? (foto's?) Als het mechanisch is wordt het natuurlijk al gauw duur qua onderdelen. Maar als de schade vooral aan de buitenkant zit (kappen, zadel spiegels etc) zou ik op zoek gaan naar de tweedehands onderdelen die vervangen moeten en het zelf overzetten. Is de het schadebedrag de kosten van de vervangingsdelen, of het daadwerkelijke herstel? Met een beetje geduld en wat basic gereedschap kom je namelijk al een heel eind en je spaart een boel werkplaatskosten uit.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hard je je scooter nodig hebt en welke kosten je nu maakt omdat je ander vervoer moet gebruiken. Als dat hoog uitvalt is het waarschijnlijk het gunstigst om zsm een andere te hebben.

Om nog even in te haken op het verbruik: mijn Sym rijdt ongeveer 1:35 wanneer ik rustig lange stukken rijd. Met woon-werkverkeer haal ik denk ik 1:28 omdat ik dan op rechte stukken 60 rijd en een aantal stoplichten en haakse bochten in m'n route heb waardoor ik vaak moet optrekken en afremmen.
het was voor oud en nieuw met oud en nieuw wordt hij altijd bewaakt.
de schade is enkel de kappen.
de scooter liep de eerste dag er na nog de tweede dag was er geen leven meer in te krijgen.
(ik gok op de accu of het voorlicht)
het schade bedrag is voor nieuwe kappen via internet. ze er op zetten kan ik inderdaad zelf.
ik heb geen 2 dehands onderdelen kunnen vinden in deze kleur. goud/bruin (matt yellowish gray metalic)
kwa vervoerskosten valt het mee zit op een 10tje per week maar het is meer dat het openbaar vervoer
gewoon 1 keer per uur rijdt in de avond uren.

ik rijdt 1 op 45/50 lange rechte wegen waar je continu dezelfde snelheden kunt rijden.
hiernaast heeft deze scooter injectie waarvan men zegt dat het zuiniger is.

[ Voor 23% gewijzigd door miciel op 06-01-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

digifun schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:01:
Die fs-1 is natuurlijk een oldtimer, waar je alleen voorzichtig mee rijdt met mooi weer.

Puchjes beginnen ook best wel te zuipen als je die op zijn staart trapt dan wordt die 1 op 30 ook moeilijk en een puch is natuurlijk geen scooter. Zoals afgelopen herfst en nu met die gladdigheid wil je niet op een puch rijden alleen al voor de veiligheid.

De laatste 15 jaar 2takt gereden en nu voor het eerst 4takt , maar ik gebruik de helft aan benzine. Bevalt me prima 4takt.

Ik heb 2 symmetjes die allebei tegen de 1 op 40 rijden en als ik ga sleutelen dan ga ik daar wel over heen.
Kan. Maar ken ook redelijk wat jongens die er gewoon elke dag mee naar school hebben gereden, met dat verbruik.
En zelfs mijn eigen (redelijk opgevoerde; 90 km/h) FS1 loopt nog gewoon makkelijk 1:20 met flink scheuren.

En waarom zou je niet op een Puch willen rijden voor je veiligheid? Dat 3-kwart van die dingen nou gewoon niet fatsoenlijk onderhouden is qua remmen en vering, betekend niet dat ze altijd slecht remmen en beroerd rijden. Goede remblokken, een ronde remtrommel, verse remkabel en het spul remt hard zat

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:02
-tom-562 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:18:
[...]

Kan. Maar ken ook redelijk wat jongens die er gewoon elke dag mee naar school hebben gereden, met dat verbruik.
En zelfs mijn eigen (redelijk opgevoerde; 90 km/h) FS1 loopt nog gewoon makkelijk 1:20 met flink scheuren.

En waarom zou je niet op een Puch willen rijden voor je veiligheid? Dat 3-kwart van die dingen nou gewoon niet fatsoenlijk onderhouden is qua remmen en vering, betekend niet dat ze altijd slecht remmen en beroerd rijden. Goede remblokken, een ronde remtrommel, verse remkabel en het spul remt hard zat
gewoon gasgeven 1 op 30 of 1 op 25 wat maakt dat nou uit :9 mijn kymco DJ haalt 1 op 25 met gemak. is een 2 takt snor, rijdt 65 en ik ik rij echt niet zuinig. verbruikt ook mooi 1 op 100 olie dus smering is ook geen probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

-tom-562 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:18:
[...]

En waarom zou je niet op een Puch willen rijden voor je veiligheid?
Jarenlang op damesbrommertjes gereden en in de winter is het gewoon glad en gevaarlijk. Een scooter is veel veiliger en een stuk warmer omdat je achter de kappen zit. Een puch in de winter , af en toe een ritje gaat prima , voor dagelijks gebruik ongeschikt.
miciel schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:13:
[...]

de scooter liep de eerste dag er na nog de tweede dag was er geen leven meer in te krijgen.
(ik gok op de accu of het voorlicht)
het schade bedrag is voor nieuwe kappen via internet. ze er op zetten kan ik inderdaad zelf.
Klinkt alsof er een valse massa inzit , dat wordt vervangen (van een deel) van de kabelboom. Met alleen nieuwe kappen zul je het wel niet gaan redden en er gaat veel tijd inzitten. Het is in de winter niet zo erg fijn sleutelen tenzij je een goed verwarmde werkplaats hebt met veel licht.

[ Voor 41% gewijzigd door digifun op 06-01-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
digifun schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:26:
[...]

Jarenlang op damesbrommertjes gereden en in de winter is het gewoon glad en gevaarlijk. Een scooter is veel veiliger en een stuk warmer omdat je achter de kappen zit. Een puch in de winter , af en toe een ritje gaat prima , voor dagelijks gebruik ongeschikt.

[...]

Klinkt alsof er een valse massa inzit , dat wordt vervangen (van een deel) van de kabelboom. Met alleen nieuwe kappen zul je het wel niet gaan redden en er gaat veel tijd inzitten. Het is in de winter niet zo erg fijn sleutelen tenzij je een goed verwarmde werkplaats hebt met veel licht.
vanmiddag getest met nieuwe accu en na de nodige moeite liep hij weer.
heeft 10 dagen stil gestaan met de kou dus niet helemaal vreemd.
woningbouw lief aankijken en vragen of ik in de hal mag sleutelen.
ik beschik wel over een werkplaats echter ligt deze niet voor de deur en ik ben te lui om 3 km te lopen. ;)
ene we doen er eigenlijk alleen maar fietsen. voorlopig word het toch te koud om te rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

miciel schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:27:
vanmiddag getest met nieuwe accu en na de nodige moeite liep hij weer.
heeft 10 dagen stil gestaan met de kou dus niet helemaal vreemd.
woningbouw lief aankijken en vragen of ik in de hal mag sleutelen.
ik beschik wel over een werkplaats echter ligt deze niet voor de deur en ik ben te lui om 3 km te lopen. ;)
ene we doen er eigenlijk alleen maar fietsen. voorlopig word het toch te koud om te rijden
ai, dat is inderdaad wel een zeldzame kleur, ik dacht eerlijk gezegd dat de Neo's alleen maar in grijs en zwart waren, in die kleur zie je ze het meest. Is het geen optie om een andere kleur 2e hands kappen te kopen? Op mijn kentekencard staat iig achter kleur "n.v.t." wat mij heel goed uitkomt omdat ik erg graag de oranje kappen wil ipv blauwe 8)

Qua sleutelen in de gang: het zal inderdaad niet de bedoeling zijn, maar ik zou er zeker bij aangeven dat je niet binnen start en dat je er een zeil/doek oid onder legt. Eventueel vast aan je buren vragen of die bezwaar hebebn.

Zojuist nieuwe remklauw voor gemonteerd, alles draait - en stopt - weer soepel. Ik heb mogelijk ook het probleem met het slechte starten opgelost, er zat namelijk een draadje los dat - als ik de servicemanual goed lees - verbonden is met de weerstand die bepaalt of de choke wel of niet in werking treedt. maar inderdaad hetzelfde probleem als miciel hierboven, hij stond al een tijdje stil in de kou en zelfs de kickstarter sprong niet zo snel terug naar z'n rustpositie als ik gewend was.

Hij trekt nu een stuk soepeler weg, maar rolt nu ook erg snel achteruit als ik de rem loslaat bij een stoplicht. Optrekken gaat een stuk rustiger en lijkt ook met iets minder gas soepel weg te trekken. Maar dat kan ook liggen aan de nieuwe bougie en luchtfilter. Inmiddels is het donker en onze tuinlamp geeft ongeveer evenveel licht als een kaars, dus morgen maar de carburateur loshalen om schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Kappen laten spuiten is ook mogelijk. Gewoon wat autospuiterijen afbellen dan ben je voor onder de 200 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:27:
[...]

Heb vanmiddag de carb losgehaald. Binnenkant was als nieuw zo schoon, maar het viel me op dat er maar 1 slang naar de benzinepomp loopt. Er zit nog een andere slang aan de bovenkant die +/- 7 cm lang is en schuin afgesneden is. De slang eindigt gewoon in de buitenlucht. In de servicemanual (opent een pdf) vind ik niks over die slang. en uit de rest van de summiere omschrijvingen en afbeeldingen wordt me niet duidelijk waar de vacuumslang van de benzinepomp nou op aangesloten is.

Let niet op mijn paint-skillz en het vuil (dat zat er al toen ik 'm kreeg, heb helaas nog niet lang genoeg vrij gehad om 'm ver genoeg te demonteren om alles fatsoenlijk te poetsen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YHOZY6TI7PYv5ZcFxbehRiLY/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4iEVEiT1ZOX0agZBAXxU7wSG/medium.jpg

Na bijna 2 uur uit te zijn geweest startte ie in 2 seconden met de electrische starter, hopelijk morgenochtend ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door BdK9001 op 08-01-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Je kunt beter het werkplaatshandboek gebruiken https://scootergrisen.dk/...sport_x_servicemanual.pdf

Die slang van 7 cm is zo te zien aan een carb die ik hier heb liggen de luchtinlaat voor de automatische choke.

Zit je vacuum schakelaar niet onder je benzine tank ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Dat zou ook kunnen, in de werkplaatshandleiding staat nergens waar die slang heengaat. Om daar achter te komen moet de halve scooter uit elkaar en daar gebruik ik 'm net iets te vaak voor :P Wel staat er in de omschrijving over de carburateur dat er in de kelk een apart luchtpad is voor de automatische choke. Deze slang lijkt uit te komen in de vlotterkamer (ontluchting misschien?)

Het was meer omdat fvdberg zei dat de pomp van een Jet Sport bedient wordt door het vacuum in de carburateur dat ik begon te twijfelen over of alles wel zit zoals het hoort. De flexibele buis van de luchtinlaat naar de luchtfilter was bijvoorbeeld ook half gescheurd en ter hoogte van wat je op afbeelding 3 van pagina 5-3 van de werkplaatshandleiding ziet zit bij mij geen slang aangesloten. Het desbetreffende ding wordt ook niet genoemd in de werkplaatshandleiding volgens mij en het lijkt ook nergens op aangesloten te zijn?

Zodra het goed genoeg weer is om relaxt naar het werk te fietsen ga ik 'm wel een keer wat verder demonteren, al was het maar om al het vuil uit alle hoeken en kieren te krijgen... (en sluit de nieuwsgierigheid niet uit;) )

UPDATE: Vanochtend met 3 graden en mist keurig in 2 seconden gestart met de elektrische starter :D Blok lijkt ook sneller op te warmen en klinkt een stuk rustiger

[ Voor 6% gewijzigd door BdK9001 op 09-01-2017 07:48 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
BdK9001 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:15:
[...]

Heb vanmiddag de carb losgehaald. Binnenkant was als nieuw zo schoon, maar het viel me op dat er maar 1 slang naar de benzinepomp loopt. Er zit nog een andere slang aan de bovenkant die +/- 7 cm lang is en schuin afgesneden is. De slang eindigt gewoon in de buitenlucht. In de servicemanual (opent een pdf) vind ik niks over die slang. en uit de rest van de summiere omschrijvingen en afbeeldingen wordt me niet duidelijk waar de vacuumslang van de benzinepomp nou op aangesloten is.

Let niet op mijn paint-skillz en het vuil (dat zat er al toen ik 'm kreeg, heb helaas nog niet lang genoeg vrij gehad om 'm ver genoeg te demonteren om alles fatsoenlijk te poetsen)

[afbeelding]

[afbeelding]

Na bijna 2 uur uit te zijn geweest startte ie in 2 seconden met de electrische starter, hopelijk morgenochtend ook :)
Die slang van de carb is een overloop en deze is inderdaad schuin afgesneden. deze zit doorgaans door de opening van de rand van de vlotterbak gestoken

de slang van de vacuümpomp zit op het carter van de motor. in lijn met je wiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:24:
[...]

Die slang van de carb is een overloop en deze is inderdaad schuin afgesneden. deze zit doorgaans door de opening van de rand van de vlotterbak gestoken

de slang van de vacuümpomp zit op het carter van de motor. in lijn met je wiel
Thanks! Dan hoef ik me geen zorgen te maken over of de leidingen wel goed zitten :) So far start en loopt ie perfect, dus bedankt voor de tip van de carb schoonmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mochten er mensen zijn die nog een scootertje zoeken, de mijne staat te koop. Let op: De voorrem blijft soms hangen dus naar huis rijden zit er niet in, ophalen met een aanhangertje of busje lijkt me het handigst. Zal nog proberen de rem weer gangbaar te krijgen voor de verkoop.
voor 450 euro mag ie van eigenaar wisselen, zitten een aantal nieuwe (vrij dure) onderdelen op zoals een nieuwe cilinderkop, nieuwe uitlaat en 2 nieuwe banden, scooter heeft ook pas (september) nog een onderhoudsbeurt gehad.

Verkooptopic staat op fok in V&A.
PM bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-07 16:01
Paar dagen terug deed mijn scooter ( Beta Ark AC 2005 ) Vreemd. benzinemeter, knipperlichten, remlicht, elektrische start, toeter... Deed het allemaal niet meer. Na heel mn scooter gestript te hebben, blijkt er een kabeltje van het contactslot kapot te wezen.

Kabeltje weer vastgemaakt, en hij rijd weer als een zonnetje

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Gisteren de scooter weggebracht voor een nieuwe achterband. Op zich leek me een 4-seizoenen wel leuk met dit weer als vervanger voor de slick die er op zat. Toen ik er toch was ook maar gevraagd of de kickstart nagekeken kon worden omdat deze niet meer uit zichzelf terugveerde. Vandaag een telefoontje dat niet alleen de kickstart er slecht aan toe was, maar dat de vario + riem nog net niet van ellende uit elkaar vielen... Was al van plan om daar onderhoud aan te doen, maar had gehoopt het uit te stellen tot maart. Vrijdag bij het ophalen krijg ik de oude onderdelen ook te zien, zal er wel foto's van maken voor show and tell :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 08:13

unclero

MB EQA ftw \o/

digifun schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:26:
Als je bang bent voor onderuit gaan is een scooter een slechter idee dan een brommertje. Bij een brommertje kun je nog een beetje je voeten aan de grond houden. Bij een scooter is dat lastiger. Plus als 'ie eenmaal gaat glijden, je een grotere kans hebt dat een of meerdere lichaamsdelen zich onder de scooter bevinden. Nog afgezien van de kappenschade.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Scooter heeft veel grotere bredere banden die meer grip hebben. Deze winter nog weinig last van gladheid gehad en dat kun je met een brommer wel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

digifun schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:54:
Scooter heeft veel grotere bredere banden die meer grip hebben. Deze winter nog weinig last van gladheid gehad en dat kun je met een brommer wel vergeten.
Bredere banden heb je niks aan bij gladheid, sterker nog , bij sneeuw werkt het zelfs in je nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

unclero schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:27:
[...]

Als je bang bent voor onderuit gaan is een scooter een slechter idee dan een brommertje. Bij een brommertje kun je nog een beetje je voeten aan de grond houden. Bij een scooter is dat lastiger. Plus als 'ie eenmaal gaat glijden, je een grotere kans hebt dat een of meerdere lichaamsdelen zich onder de scooter bevinden. Nog afgezien van de kappenschade.
De barman van mijn stamkroeg heeft inderdaad op die manier zijn enkel flink naar gebroken met gladheid vorig jaar. Zat op de scooter naar werk, met de pootjes ernaast voor het evenwicht, glad plekje in de bocht en de bodemplaat van de scooter plette mooi z'n enkel tegen het wegdek.

Ben wel benieuwd naar het effect van een niet-slick op mijn grip, so far heeft de scooter het best prima gehouden, maar vanmiddag ligt er een all-season band onder, toch wel wat veiliger dan een half afgereden zomerslick |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Banden maken heel veel verschil en ga ook direkt voor een echt motormerk. Online zijn die misschien een tientje duurder dan bromscooterbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Banden maken een enorm verschil heb ik inderdaad gemerkt. Geen idee wat er nu voor merk onder ligt, maar ik weet ik ieder geval wel zeker dat de achtervering niet slap is, dat was dus de band :X

Lagers van het voorwiel en de vario+snaar zijn ook vervangen evenals de remblokken achter en het rondsel van de kickstarter.

Scooter rijdt nu echt heel anders, bijna alsof het niet dezelfde is, hij trekt nog wat harder en soepeler en de wegligging is ook stukken beter. Heb ook de oude vario meegekregen en uitleg gekregen over wat er mis mee was. En gezien de vlakheid van de rollers en de hoeveelheid metaal die op sommige plekken weggesleten was  is het maar goed dat alles vervangen is :P

Pics or it didn't happen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BboJvDXTkzbkTGsUR9TRXhEi/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WtpsIFn2XPT2Urm72VBzi9Pq/medium.jpg

Hij trekt nu prima vlot naar de 45-48. Maar om vanaf daar op z'n top van 57 te komen duurt vrij lang. Ook loopt ie nu een slordige 500 toeren minder, dus ik vrees dat ik nog wat ga moeten afstellen/aanpassen.

[ Voor 28% gewijzigd door BdK9001 op 21-01-2017 11:41 . Reden: Nu met foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:42

Bommes

Capo del formaggio

Iemand hier ervaring met een Honda Sky??
Wil voor een paar honderd euro en simpel klein scootertje voor mijn vrouw aanschaffen.
Ze (mijn vrouw dus) is "maar" 1,56m lang/kort dus een lage zadel hoogte is essentieel.
Tweede is dat het wel flink moet optrekken want het ding gaat mee naar Italië en zal daar flink wat heuvels voor de kiezen krijgen.
Snel hoeft het niet te lopen, criteria liggen ergens anders namelijk:
Laag, snel optrekken en max een paar honderd euro ooh en niet te zwaar, moet mee in de camper samen met mijn (wel zware) Vespa motorscooter. 8)

Maar goed kwam dus op een Honda Sky uit.
Vraag is dus heeft iemand daar ervaringen mee??
Zijn er nog andere leuke alternatieven??
Had zelf al de Peugeot Ludix gevonden, erg geinig "non" scootertje om te zien.
Of een Sym Mio maar daar heb ik wel twijfels over de kwaliteit.
Die Hondatjes schijnen bijna onverwoestbaar te zijn, en behoorlijk op te trekken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Kwaliteit van de sym mio is goed. De peugeot en de honda zijn ook goed maar de onderdelen worden moeilijker om aan te komen. Zipjes zijn ook leuke kleine scooters en onverwoestbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Zag gisteren nog een Mio , motortje liep echt waanzinnig mooi en trok heel snel op. Jammer dat ze zo klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:31
digifun schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:33:
Kwaliteit van de sym mio is goed. De peugeot en de honda zijn ook goed maar de onderdelen worden moeilijker om aan te komen. Zipjes zijn ook leuke kleine scooters en onverwoestbaar.
Ik heb ook een ZIP en hoe vaak ik daar wel niet mee ben gevallen 8)7 Nog geen een keer naar de zaak hoeven te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Een Zip is een goede tip, nog enigszins te vinden voor ons maximale budget en klein genoeg voor mijn vrouw.
Zit er trouwens verschil tussen een snor en brommer uitvoering?? Afgezien van de begrenzing??

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:08:
Een Zip is een goede tip, nog enigszins te vinden voor ons maximale budget en klein genoeg voor mijn vrouw.
Zit er trouwens verschil tussen een snor en brommer uitvoering?? Afgezien van de begrenzing??
Snor kun je krijgen in 4-takt uitvoering, brom volgens mij niet. Een 4-takt is veeel zuiniger. Ik heb zelf een Zip 4-T snor, ik rij met 7 liter benzine +- 300 KM. Heb al ruim 10K gereden, olie heb ik nog nooit bij hoeven vullen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Een Zip is inderdaad een goede keuze, rijdt lekker en de motor loopt soepel. Maar..... ze zijn echt drama om aan te klussen, zitten niet handig in elkaar. Een simpel onderdeeltje vervangen is vaak onnodig complex doordat je allerlei andere dingen moet loshalen om erbij te komen.

Een goed alternatief is de Sym Mio of de Kymco Agility 10''. Die laatste ziet er misschien wat minder elegant uit, maar is wel degelijk en makkelijk te onderhouden. Ook zijn er voor Kymco's veel (opvoer)onderdelen beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-06 07:52
miicker schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:12:
[...]

Heb al ruim 10K gereden, olie heb ik nog nooit bij hoeven vullen.
Wel vervangen mag ik hopen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 862573

miicker schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:12:
[...]

Snor kun je krijgen in 4-takt uitvoering, brom volgens mij niet. Een 4-takt is veeel zuiniger. Ik heb zelf een Zip 4-T snor, ik rij met 7 liter benzine +- 300 KM. Heb al ruim 10K gereden, olie heb ik nog nooit bij hoeven vullen.
Een brom is ook gewoon als 4-takt leverbaar hoor. Net als die Vespa's van tegenwoordig, staan bijna alleen nog maar 4-takt scooters bij de dealers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Anoniem: 862573 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:12:
[...]

Een brom is ook gewoon als 4-takt leverbaar hoor. Net als die Vespa's van tegenwoordig, staan bijna alleen nog maar 4-takt scooters bij de dealers.
Sterker nog: elke snor is een geknepen brom. :) Dus verschil is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Koen050 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 23:46:
[...]

Wel vervangen mag ik hopen? :P
Nope, misschien maar eens doen ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen050
miicker schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:03:
[...]

Nope, misschien maar eens doen ja :+
Jezus, 10.000 km met de motorolie die enkel voor de eerste paar honderd km is... Ik vind het link. Ik vraag mij wel af of dit ook gevolgen voor je motorblokje heeft. Aangezien er een metaalslijpsel in de eerste olie zit, die er vrij snel uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Koen050 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 01:10:
[...]

Jezus, 10.000 km met de motorolie die enkel voor de eerste paar honderd km is... Ik vind het link. Ik vraag mij wel af of dit ook gevolgen voor je motorblokje heeft. Aangezien er een metaalslijpsel in de eerste olie zit, die er vrij snel uit moet.
Ik was niet de eerste eigenaar, er stond al 14.000 op de teller, nu bijna 24.000 zonder de olie te verversen. Misschien toch maar eens doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Koen050 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 01:10:
[...]

Goed om te weten! Wat is het precieze doel van het metaalslijpsel? het enige wat ik kan bedenken is dat het een polijstende functie heeft zodat eventuele oneffenheden weggewerkt worden, maar ik mag hopen dat de meeste onderdelen toch wel voldoen aan strakke toleranties

Geen idee hoeveel de mijne gelopen heeft, maar in ieder geval een stuk meer dan de 3500-ish KM die op de (kapotte) teller staan. Volgens de RDW ben ik de 8e (!) eigenaar in 8 jaar tijd, dus ik heb zo het vermoeden dat 'ie wat beurtjes gemist heeft, het meeste achterstallige onderhoud is nu gelukkig wel weggewerkt. Voordeel van tweetakt is in ieder geval dat de motorolie gewoon verbrand in de uitlaat, dus daar heb ik me nooit zorgen over hoeven maken. Heb nu nog 1 reparatie op de planning staan en dat is de achterschokbreker, op een beetje hobbelig asfalt word ik zeeziek :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat metaalslijpsel zit er dus niet bewust in, maar dat is slijpsel wat evt. is losgekomen van het eventueel inslijten van nieuwe onderdelen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-07 11:02
Weet iemand misschien waar je in omgeving Arnhem goed onderhoud kan laten uitvoeren? Het gaat om een Sym Fiddle 2. Heeft 4k gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen050
BdK9001 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:08:
[...]

het enige wat ik kan bedenken is dat het een polijstende functie heeft zodat eventuele oneffenheden weggewerkt worden
Wat de functie precies is, weet ik niet zo goed. Ik weet wel dat die olie er meestal na 300km uitmoet.

[ Voor 24% gewijzigd door Koen050 op 02-02-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen050
miicker schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 02:17:
[...]

Ik was niet de eerste eigenaar, er stond al 14.000 op de teller, nu bijna 24.000 zonder de olie te verversen. Misschien toch maar eens doen :p
Regelmatig olie vervangen is vrij belangrijk bij 4taktscooters, omdat deze scooters geen volwaardig oliefilter hebben. Enkel een soort zeefje die de olie filtert. Je wil geen troep in je motorblokkie waardoor de boel kan beschadigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 14:30

mvz

muziek verslaafde

Net de scooter (Bami scooter, RYU is het merk) weer aan de praat vandaag, met een 72CC Naraku cilinder, een Naraku Sport nokkenas, en de Naraku Sportvario met 6g rolletjes.

Nu is de topsnelheid niet aanzienlijk anders dan de originele 50cc cilinder, met diezelfde sportvario/rollers.
Heeft het nut deze te voorzien van 8g rollers? 't motortje draait nu bij het constante slip toerental eigenlijk net iets te hoog.. tegen de 8000rpm aan ( heb een toerentellertje geplaatst ) - met 8 gram kom ik precies in de powerband uit, kan dit betere topsnelheid tot gevolg hebben?

Verder tikt de motor nu wel meer voor m'n gevoel, maar alles is gechecked, kleppen zijn het niet, olie is goed etc, dus dat geloof ik wel.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

8 gram is dan wel beter voor je motor en zal ook lekkerder rijden. Tikken kan ook komen door de sportnokkenas die stuurt iets anders de kleppen aan.

Hoe bevalt die naraku vario. Heb er wel een liggen maar die moet ik er nog inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 14:30

mvz

muziek verslaafde

digifun schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:19:
8 gram is dan wel beter voor je motor en zal ook lekkerder rijden. Tikken kan ook komen door de sportnokkenas die stuurt iets anders de kleppen aan.

Hoe bevalt die naraku vario. Heb er wel een liggen maar die moet ik er nog inbouwen.
De Naraku Vario met de 6gram rollers die er bij kwamen, trok als een beest, zelfs al met de 49.6cc.
Icm. 72cc en nokkenasje helemaal! heerlijk als je een weg over moet steken, straal gas en klaar.

Na experimenteren met 6g, 7g, en 8g, en een mix van combinaties, uiteindelijk gesettled voor 7g rollers en een kortere gladde variobus, trek nu zonder toerenwissel lineair door naar 65, en daarna langzaam door naar 70 waarna het op houdt. De gehele rit strak ~7400rpm. ( ik ben zelf ~100kg )
Met vriendinliev achterop +55kg trekt ie nog steeds lekker op tot 60 teller, maar 65 duurt dan ook wat langer.

Kwam er wel achter dat er een net iets te korte snaar op zit, die moet ik nog even aanpassen.
Ik weet niet of dat als restrictive measure gedaan is of niet, maar het beperkt wel 't top-end. :) :)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik woon in een buitenwijk en heb een auto maar wil een scooter kopen voor korte ritjes. Woon-werk gebruik ik gewoon auto.

Ik wil niet teveel geld uitgeven en wil zo min mogelijk onderhoud hebben aan de scooter. Kan zelf niks vervangen en wil dat graag zo houden :) Scooter mag 2e hands zijn en wel brom. Nav een post hierboven overweeg ik ook een 125 cc maar dan moet ik A halen.

Ik vind het erg lastig om te beoordelen welke scooter goed is. Zeker 2e hands aangezien ik zelf 0 verstand heb. Het lijkt mij daarom veiliger bij een handelaar oid te kopen dan via marktplaats, of valt dat mee?

Wat adviseren jullie en welke prijscat. moet ik aan denken?

Lang geleden heb ik puch gereden, was erg tof :)

Andere vraag, kan ik een jethelm ook gebruiken om mee te skieen? scheelt weer een extra helm kopen. (heb nu nog geen enkele helm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiameseDwerg
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bioflap schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:54:
Weet iemand misschien waar je in omgeving Arnhem goed onderhoud kan laten uitvoeren? Het gaat om een Sym Fiddle 2. Heeft 4k gelopen.
http://www.bartsscooterservice.nl/

Komt je scooter halen en brengen, goeie gast en prijzen zijn redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Tennisbal schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:40:

Lang geleden heb ik puch gereden, was erg tof :)
Voor korte ritjes is de puch nog steeds ideaal, lekker klein , onverwoestbaar en goedkoop in onderhoud. Ze zijn er ook in snor. Heel erg handig met bijvoorbeeld boodschappen doen. Echt ideaal voor in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
digifun schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:51:
[...]

Voor korte ritjes is de puch nog steeds ideaal, lekker klein , onverwoestbaar en goedkoop in onderhoud. Ze zijn er ook in snor. Heel erg handig met bijvoorbeeld boodschappen doen. Echt ideaal voor in de stad.
De tijd van brommers is voorbij. Wil een scooter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Je moet je eerst eens afvragen wat voor scooter je wilt , hoe moet die eruitzien en waar ga je het voor gebruiken.

Handelaren vind ik persoonlijk erg duur en vaak het geld niet waard of je moet echt een goed adres hebben. Vaak geven ze 3 maand garantie , maar dat is veel te kort. Als je op marktplaats een scooter koopt en die bevalt je niet kun je die ook weer snel doorverkopen.

Als jezelf niet kunt sleutelen is het handig om een niet al te oude scooter te kopen. reparatiekosten zijn gewoon erg hoog en die krijg je snel met wat oudere scooters.

Budget: vanaf een euro of 600 heb je wel de betere scooters. Mijn ene scooter was 750 euro en 2 jaar oud en dat was een goede koop (sym allo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

gop1 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:51:
Een Zip is inderdaad een goede keuze, rijdt lekker en de motor loopt soepel. Maar..... ze zijn echt drama om aan te klussen, zitten niet handig in elkaar. Een simpel onderdeeltje vervangen is vaak onnodig complex doordat je allerlei andere dingen moet loshalen om erbij te komen.

Een goed alternatief is de Sym Mio of de Kymco Agility 10''. Die laatste ziet er misschien wat minder elegant uit, maar is wel degelijk en makkelijk te onderhouden. Ook zijn er voor Kymco's veel (opvoer)onderdelen beschikbaar.
Net een Sym Mio gekocht, brom uitvoering.
Uit 2009 met 13,5 duizend kilometer op het klokje voor €600.
Accu helaas defect omdat het ding al een flinke tijd heeft stil gestaan.
Nog goede bandjes er op en een aantal vernieuwde kappen omdat ze vorig jaar een keer gevallen was.
Wit met een bruin zadel, zal zo ff een foto aan deze post toevoegen.
Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2017/02/1486579222-800-x-600px-IMG_20170208_170427.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2017/02/1486579223-800-x-600px-IMG_20170208_170416.jpg

Had van mijn lokale scooter zaak (OTR in Geldrop) begrepen dat voor een budget tot 600 euro zo een Sym Mio ongeveer het beste is wat er te koop is.

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 08-02-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ziet er hip uit, ben altijd benieuwd met dat soort merken de betrouwbaarheid en vervangbaarheid van onderdelen. :) Ik weet van de scooterzaak hier dat ze vaak een container met spul laten komen, waarvan een paar vaak beschadigd zijn door transport en uiteindelijk een kwart voor onderdelen wordt gebruikt...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Sym is gewoon een echt a-merk,

De duurdere peugeots hebben zelfs een sym motorblok er onder liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Sym is gewoon (in de regel) heel goed. Is echt niet een typische chinees.

Vergelijk een willekeurig Sym model maar eens met een AGM . Bij de AGM hoor je het plastic al kraken als je erop zit. Soms is het zo dun dat je verlichting door de kappen heen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Een tijd geleden dit alarm gekocht. Het alarm werkt goed. Ik heb de gevoeligheid dusdanig afgesteld dat hij bijna niet af gaat, allen als de scooter echt beweegt. Echter zit ik met een probleem, namelijk als het alarm is ingeschakeld is de accu best wel snel leeg. Laatst kwam ik erachter dat de elektrische start niet werkte, na een tijdje rijden werkte hij weer. De dag erna werkte hij niet meer. Toen ben ik weer even gaan rijden, en toen werkte hij wel weer. Om het te testen heb ik het alarm niet ingeschakeld en de volgende dag deed de elektrische start het nog. Dus iedere keer als ik het alarm inschakel trekt hij de accu leeg. Enig idee wat ik hiertegen kan doen?

@Koen050 Jij hebt toentertijd aangegeven dat je hetzelfde alarm had, heb jij hier ook problemen mee?

Hier heb ik aangegeven hoe ik het alarm geïnstalleerd heb en wat er nu wel/niet werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door miicker op 10-02-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen050
@Koen050 Jij hebt toentertijd aangegeven dat je hetzelfde alarm had, heb jij hier ook problemen mee?
Bij mij merk ik ook dat de accu wat sneller leeg gaat door het alarm. Echter merk ik dit pas als mijn Orbit II een aantal dagen stil staat. Ik gebruik mijn scooter bijna elke dag, en ondervind geen startproblemen door lage accuspanning vanwege het alarm.
Is je accu nog wel in goede staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
digifun schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:12:
Je moet je eerst eens afvragen wat voor scooter je wilt , hoe moet die eruitzien en waar ga je het voor gebruiken.

Handelaren vind ik persoonlijk erg duur en vaak het geld niet waard of je moet echt een goed adres hebben. Vaak geven ze 3 maand garantie , maar dat is veel te kort. Als je op marktplaats een scooter koopt en die bevalt je niet kun je die ook weer snel doorverkopen.

Als jezelf niet kunt sleutelen is het handig om een niet al te oude scooter te kopen. reparatiekosten zijn gewoon erg hoog en die krijg je snel met wat oudere scooters.

Budget: vanaf een euro of 600 heb je wel de betere scooters. Mijn ene scooter was 750 euro en 2 jaar oud en dat was een goede koop (sym allo).
Ik ben zelf totaal niet technisch en heb geen idee of een scooter goed is, dus marktplaats vind ik tricky. Ook niet veel zin om dat ding later weer te verkopen enzo, wil gewoon een 2e hands apparaat die het altijd doet. Dus iets meer betalen vind ik niet enorm erg, tenzij het echt veel uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Dan moet je goed gaan navragen wat een goede winkel of adres is en of die redelijke prijzen heeft. Misschien dat er iemand in je kennissenkring is die er verstand van heeft en mee wilt. Mijn persoonlijke ervaring met scooterzaken is dat het merendeel ronduit slecht is.

Een nieuwe scooter kan ook voordelig zijn , er worden nu veel scooters opgeruimd. Als je dat eens gaat narekenen is dat kostentechnisch helemaal niet zo slecht. Dan heb je de eerste jaren geen reparaties en die zijn het duurst.

Pagina: 1 ... 23 ... 46 Laatste