Het scooter- en brommertopic

Pagina: 1 ... 3 ... 46 Laatste
Acties:
  • 281.287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:53

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Yonni schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:29:
Hoelang heb je je brommertje nu? Ennuh, rijd je d'r veel mee? Want lijkt me niet dat je heel lang doet met je blokje...
Hij staat vast altijd stil of zo, want door die kelk zal die wel behoorlijk wat vuil naar binnen zuigen :X

Het lijkt me handig om op z'n minst een powerfiltertje erop te zetten. Al willen die ook nog wel behoorlijk wat vuil doorlaten.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Paddixx schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:44:
[...]

Hij staat vast altijd stil of zo, want door die kelk zal die wel behoorlijk wat vuil naar binnen zuigen :X

Het lijkt me handig om op z'n minst een powerfiltertje erop te zetten. Al willen die ook nog wel behoorlijk wat vuil doorlaten.
Niet geheel waar, want als je gewoon over de weg rijdt met mooi weer is er niets aan de hand. Pas als het slecht weer wordt, of je door viezigheid gaat rijden heb je een luchtfilter daadwerkelijk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mcdronkz schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:29:
[...]

Niet geheel waar, want als je gewoon over de weg rijdt met mooi weer is er niets aan de hand. Pas als het slecht weer wordt, of je door viezigheid gaat rijden heb je een luchtfilter daadwerkelijk nodig.
Ooit gehoord van de combinatie wind en stof/zand :P

Anyways, hoop dat m'n kenteken deze week komt, kan ik weer lekker snorren 8) (mja, brommen dan)

(was wel weer even wennen, stiekem even stuk van de handelaar naar mij gereden, dat ding is bij het stoplicht sneller dan m'n auto 8)7 )

Over een andere boeg. Ik heb een rijbewijs, kan je die kwijtraken door een snelheidsovertreding met de scooter? Just for information, nou niet moraalridderig gaan doen.

[ Voor 35% gewijzigd door pagani op 06-11-2006 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Hoe kan ik mijn scooter nou het best inrijden? Volgens de dealer mag ik niet sneller dan 40, maar anderen zeggen dat hij dan weer lui wordt op den duur? Wil hem niet verneuken :p

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:13

Destruction

(ex-)Automonteur

Je dealer heeft je waarschijnlijk verteld dat je met max. 3kwartgas mag rijden, da's dus een fabeltje..

Als inrijden denken veel mensen dat je rond de 30-40 moet rijden voor de volle 500km, maar dat is niet zo. Je moet afwisselend rijden.
Soms moet je 'm gewoon ff doortrekken naar hoog toerental, en daarna weer wat rustiger rijden. (natuurlijk niet in begin vol toeren gaan, wel rustig warmrijden enz, en niet te rustig gaan rijden na doortrekken ivm rijwindkoeling)

Dus zorgen dat je soms wel naar hogere toeren gaat, en daarna weer wat rustiger. Niet te lang volle toeren blijven, zodat die te heet wordt.
Met z'n 2en rijden zou ik ook niet echt doen, dan moet je cilinder veel meer kracht geven. (in het begin dan, later kan het wel)

De bedoeling van inrijden is alle ruwe oppervlakken glad poetsen, en de onderdelen aan elkaar laten wennen.
Als je gaat inrijden, moet je een bepaald aantal kilometers niet te veel vragen van je brommer.
Dit betekent niet, zoals te veel mensen (o.a. de lokale fietsenboer) denken, dat je 300 kilometer lang het toerental zo laag mogelijk moet houden.

De drijfstang wordt iedere slag iets uitgerekt en ingekort, door de materiaal eigenschappen, en de kracht die op de zuiger gezet wordt.
Hoe meer kracht, hoe groter de vervorming. Als deze nu de hele tijd een bepaald (laag toerental wordt gereden,
dan komt er een rand, waarboven de zuiger niet is geweest. (deze noemen ze ook wel de stootrand)

Na het inrijden, als je meer gas geeft, stoot de zuiger tegen dat randje aan, met verlies van vermogen als minst erge gevolg.
Daarom moet tijdens het rijden af en toe iets meer toeren gemaakt worden. Bouw het toerental wel voorzichtig op, ga niet plotseling aan het gas hangen, maar voer het toerental langzaam op, tot 'ie er genoeg van heeft. Ga daarna weer terug naar een lager toerental, bij een snelheid van ongeveer 30 km/uur. Varieert per overbrenging, gewoon rond de 4000 toeren.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik heb er helaas geen toerenteller opzitten, maar het moet opzich wel lukken :) Raar dat een dealer dat dan zegt eigenlijk.. wil hem echt goed inrijden.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

-tom-562

Oliesjeik

ah lache, ik zie dit topic nu pas :P
Hier een foto van mijn brommert:

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/4301/dsc00001medium2gw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/33/dsc00002medium5vf.jpg

't is een Yamaha FS1 uit '77 (type 1J5-2). Heb 'm sinds 3 jaar, en helemaal opgeknapt en opgebouwd naar eigen smaak.
Motorische setup:
-60cc FS1 Cilinder
-16mm Mikuni carburateur
-Homoet 4P uitlaat
-Uitgedraaide (naar 44mm) en afgedraaide cilinderkop
-Topsnelheid: 90 km/h op m'n GPS

Ik ben zelf 20 en heb een eigen auto, maar ik heb deze brommer puur voor de hobby. Ik wil van de winter wss een 2e erbij gaan bouwen, of iets van een Honda 4-takt (honda C ofzo) erbij kopen :)

[ Voor 16% gewijzigd door -tom-562 op 10-11-2006 10:39 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 13:09
Prachtige brommert! Oude schakels zijn om de een of andere manier altijd zo gaaf :> .

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 22:59

johnwoo

3S-GTE

Mijn brommertijdperk ligt inmiddels alweer jaren achter me, maar ik heb nog een fotootje opgeduikeld van de Yamaha BWS Next Generation waar ik van m'n 17e tot m'n 19e mee heb gereden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9c54317c355ab6fe178f046164e2283d/full.jpg

Het ding was (en bleef) geheel standaard. Daarnaast had ik nog een Puch Maxi, dat was een hobbyfiets geweest van een kennis van een paar jaar ouder, met een 60 of 70cc cilinder, en andere uitlaat en carb enzo. Het ding was alleen wel erg oud en brak (betaalde er destijds -dat was in 1996- 50 gulden voor). Toen ik hem net had reed ik gelijk op met een auto als die 85 op de teller had. Anderhalf jaar later was hij aanmerkelijk trager geworden :+

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Aangezien hier een hoop scooter- en brommerliefhebbers zitten:

Ik ga de laatste tijd met enige regelmaat met de fiets naar mijn werk. Hoe komt het dat het overgrote deel van de scooters/brommers/etc enorm stinken? Er zijn er genoeg die het met gemak winnen van een vrachtwagen (daar rij ik liever achter, dan achter een brommer).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Een 2-tact motor verbrandt olie, omdat ze op mengsmering (benzine + olie) rijden. En slecht onderhouden motorblokken gaan na verloop van tijd stinken. Vooral die goedkope oostblok motorblokken (Kymco, Hyosung, etc) kunnen echt behoorlijk meuren. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Rhannie op 15-11-2006 11:45 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

gewoon castrol a747 als mengsmering gebruiken, voor het authentieke 2-takt racemotoren geurtje _/-\o_

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Mja, alleen een beetje jammer als je er achter rijdt, terijwl de bestuurder nergens last van heeft.

En dit is allemaal legaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik denk wel dat het legaal is, anders zou je niet zoveel van die goedkope scooters (Kymco DJ, Hyosung Rush/Rush Challenger, Honda Vision, etc) op de weg zien.

En het is inderdaad heel irritant om achter zo'n scooter die meurt aan te rijden. Vooral als er ook nog eens zo'n fijne blauwe walm uit de uitlaat komt. :X

• pagani
  • Niet online
Verder meuren veel scooters de pan uit als ze niet zijn "teruggevoerd" naar hun normale vermogen wat ze buiten Nederland hebben, omdat zaken als ringen in de uitlaat en extra buisjes in de uitlaat de verbranding slechter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MrSleeves schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:27:
Mja, alleen een beetje jammer als je er achter rijdt, terijwl de bestuurder nergens last van heeft.

En dit is allemaal legaal?
waarom zou jet illegaal moeten zijn? Dieselauto's en vrachtwagens stinken nog meer

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

-tom-562 schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:00:
[...]

waarom zou jet illegaal moeten zijn? Dieselauto's en vrachtwagens stinken nog meer
Was het maar zo'n feest. :/ En het is natuurlijk belachelijk dat zo'n klein vervoersmiddel zoveel stank uitstoot, zeker als je vergelijkt hoeveel energie een vrachtauto nodig heeft om vooruit te komen in verhouding met een brommer.
En auto's bevinden zich niet op het fietspad, brommers e.d. wel.

Daarbij zijn de stinkende diesels/vrachtauto's al enigzins op leeftijd, terwijl dat bij brommers/scooters niet het geval is. Sterker nog, ik heb het idee dat de ouderwetse Puch minder stinkt dan veel nieuwe brommers/scooters.

Ik zou het gewoon prettig vinden als ik tijdens mijn gehele fietsrit gewoon adem kan halen. En ik begreep niet waarom ze zo stinken, nu al enigzins meer; maar het lijkt me dat het toch mogelijk moet zijn om een brommer/scooter te maken die minder overlast veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik denk dat de meeste nieuwe merkscooters (dus niet die goedkope brol, maar Aprillia, Piaggio/Puch/Gilera, Yamaha, Peugeot, etc) minder hard stinken dan zo'n oude Puch. En er zijn al scooters die veel minder stinken. Dat zijn scooters met een 4-tactmotor. Alleen zie je die bijna nergens rondrijden, omdat een 2-tact vele malen makkelijker is op te voeren en over het algemeen ook harder optrekt en harder rijdt.

2-tactscooters Zijn ook een stuk goedkoper in het onderhoud. Voorbeeldje: Een nieuwe 50CC cilinder voor een Kymco Filly (4-tact) kost rond de 150 euro en dan heb je alleen de cilinder. Je krijgt er dus niet eens een zuiger bij. Bij bijvoorbeeld een Yamaha Aerox (2-tact) heb je al 50cc kitjes van rond de 75 euro. En daar krijg je dan ook een zuiger, zuigerringen, lagers en al die zooi bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Paddixx schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:39:

2-tactscooters Zijn ook een stuk goedkoper in het onderhoud.
Ja, na wat zoeken kwam ik daar o.a. ook achter.
En als voorbeeld t.o.v. auto's: 2-tacts voor auto's zijn niet verboden, maar omdat de emissie-eisen strenger zijn geworden is het niet echt meer haalbaar om een auto met 2-tact te maken (wat aangeeft dat de uitstooteisen voor een scooter veel lager liggen dan voor een auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08 20:26
Na lange tijd eindelijk toestemming van mijn ouders :). Ook al ben ik inmiddels 17 :P. Vrijdag 8uur wordt hij thuis bezorgd.
Afbeeldingslocatie: http://w1.bikepics.com/pics/2004%5C05%5C24%5Cbikepics-154879-800.jpg
Hoewel dit geen foto is van mijn brommer, heb ik precies dezelfde uitvoering (ook dust grey ;)). De RS is net vervangen door een nieuw model, maar ik vind het oude toch nog steeds een van de mooiste, en deze had nog een heel erg goede prijs bij een dealer (dus ook nog eens garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Hoewel ik meer MT/MB persoon ben, moet ik toegeven dat 't er wel leuk uitziet. Is hij standaard (standaard begrenst dus :+)? Nieuw of 2ehands?

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
Destruction schreef op zondag 04 februari 2007 @ 15:31:
Hoewel ik meer MT/MB persoon ben, moet ik toegeven dat 't er wel leuk uitziet. Is hij standaard (standaard begrenst dus :+)? Nieuw of 2ehands?
2de hands bij een dealer. Dus de meeste onderdelen zijn wel vervangen. Hij was ontgrensd en er lag een andere uitlaat onder. De dealer heeft er echter weer een standaard uitlaat terug opgezet en standaard maat sproeiertje teruggeplaatst. De brommer is nu dus weer gewoon standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Veel plezier ermee!
Ik had 'm alleen meteen ongrenst... 50 km/h met een 6-bak is geen porem, dan kan je net zo goed puch gaan rijden :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

50 met een 6bak is zo van klik-klik-klik-klik-50 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4-takt brommers stinken niet hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 15:38

Dentheman

Zie signature

M'n carberateur is gejat :(

wtf jat er nou zo'n ding uit een ijskar van een dikke 30 jaar oud 8)7

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor een soort blok zit er onder dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 21:44:
Wat voor een soort blok zit er onder dan?
minarelli >:)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Wtf, wie gaat er nou een carburateur jatten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

mcdronkz schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:07:
Wtf, wie gaat er nou een carburateur jatten 8)7
Wel jammer, hij is nu niet meer orgineel, alles is nog orgineel. En we moeten weer wat nieuws gaan zoeken. Geen idee wat erop zat, ga wel op zoek naar iets tussen de 20mm en de 25mm, kan je dan gewoon alle carburateurs pakken die aan die eis voldoen of zit er nog verschil in?

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dentheman schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:15:
[...]

Wel jammer, hij is nu niet meer orgineel, alles is nog orgineel. En we moeten weer wat nieuws gaan zoeken. Geen idee wat erop zat, ga wel op zoek naar iets tussen de 20mm en de 25mm, kan je dan gewoon alle carburateurs pakken die aan die eis voldoen of zit er nog verschil in?
Maakt niet uit welke je neemt, er zijn toevallig hele goedkope grote imitatie carbs te koop die perfect werken. Je moet alleen even kijken of ze wel passen.

http://www.daxdodo.com/ca...p?cPath=26&products_id=70

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het legaal het bromfietskenteken aan de rechterzijde van mijn brommer te hangen? Ik kan er nergens wat over vinden, ik zie graag een pagina die dit kan aantonen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Volgens mij mag dat gewoon :) Maar waarom niet gewoon achterop eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Destruction schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:46:
Volgens mij mag dat gewoon :) Maar waarom niet gewoon achterop eigenlijk?
Omdat mijn achterspatbord enorm trilt, ivm. twee scheurtjes die erin zitten. Vandaar dat hij nu bij mijn rechter schokdemper zit (tomos).

Ik kan niet geflitst worden (te klein?), dus ik zie zelf ook geen problemen. Ik ben alleen bang dat meneer agent wel problemen ziet ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ah, Tomos.. Ja dat trilt nogal.. Bij de A3 s25 ('96) van mijn moeder zit hij op het achterspatbord, in een kentekenplaathouder, die met popnagels vast zit. De kentekenplaat zit daarin weer met schroeven vast :) En nog trilt het.. Maar ik zie wel vaker brommers/scooters rijden met de kentekenplaat aan de zijkant. Denk dat zolang de kentekenplaat goed te zien is, je weinig kan gebeuren :)

Trillende platen heb ik bij mijn kunststof spatbordje geen last van B)

Dit is teven een foto die in de topicstart kan..

Afbeeldingslocatie: http://images.cittafreaks.info/GoT/citta-ragbak.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 03-03-2007 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had hem eerst op een verzekeringsplaatjehouder vast gebout, maar het verzekeringsplaatjehouder is helaas kapot gegaan. Eerst dus maar direct op het spatbord gehangen, maar dat kreeg ik maar niet goed. Nu dus zo:

Afbeeldingslocatie: http://img167.imagevenue.com/loc174/th_50694_IMG_2056_122_174lo.JPG

Waarschuwing: Foto is bij zeer slechte lichtomstandigheden gemaakt. En als ik de flits gebruikte reflecteerde de plaat iets te hard. Beter dan niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Denk niet dat je daar echt problemen mee kan krijgen.. Een bekeuring krijg je er denk ik zoiezo niet voor :)

Zou het lekker zo laten, en mocht je aangehouden worden, kun je altijd nog kijken of je hem met popnagels/schroeven/kit op je spatbord doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Laatst online: 03-12-2024
Zolang je kenteken goed zichtbaar is , is er geen probleem voor zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:53:
Ik had hem eerst op een verzekeringsplaatjehouder vast gebout, maar het verzekeringsplaatjehouder is helaas kapot gegaan. Eerst dus maar direct op het spatbord gehangen, maar dat kreeg ik maar niet goed. Nu dus zo:

[afbeelding]

Waarschuwing: Foto is bij zeer slechte lichtomstandigheden gemaakt. En als ik de flits gebruikte reflecteerde de plaat iets te hard. Beter dan niets :)
Toch vind ik hem wel stoer staan :) zo die kenteken naast je vering 8)

* Beerkeeper heeft een Yamah Neo's in de achtertuin staan van zijn mammie :P
Ding haalde vroeger de 45 (52+ bergafwaarts :+ ) maar nu nog ongeveer 35 ofzo. Dat ding is echt afgetakeld :X >:)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:58
hallo,

weet iemand wat een beetje fatsoenlijke crossbrommer is die nu nog wordt gemaakt.
ik ben zelf op zoek naar een goeie schakel brommer maar ik ben niet echt op de hoogte van dat soort dingen ne via google heb ik niet echt veel cross brommers gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Een Derbi Senda is wel een goeie crosser en die wordt nog steeds gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.heimascooters.nl/Occasions/219.jpg

Verder zijn er volgens mij ook nog crossers van Aprilia en Gilera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:30
Of de Rieju RR

Afbeeldingslocatie: http://tiscali.portalmotos.com/www/images/content/rieju/Rieju%20RR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
Er zijn zat crossers (motorhispania, yamaha, gilera, aprilia, derbi enz.). Persoonlijk zou ik gaan voor de derbi senda.

Alle crossbrommers zijn ongeveer wel hetzelfde, maar derbi maakt gebruik van hun eigen blok, dat een tikkeltje beter is dan het am6 blok, dat door de andere brommers gebruikt wordt. Overigens is de SX van aprilia nu eigelijk gelijk aan de senda, sinds aprilia door piaggio is overgenomen. Alleen vind ik de kleuren van aprilia net iets mooier. Maar deze brommer zal je wel nieuw moeten kopen, want 2de hands zal je hem nog nergens vinden.

Voor gewoon weggebruik zou ik persoonlijk in eerste instantie gaan voor een buikschuiver, en dan voor een supermotard (in principe eigelijk gewoon een crosser met wegbanden). Ik zou geen crosser nemen om op de weg te rijden, gewoon omdat dit een stuk minder fijn rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Paddixx schreef op zondag 11 maart 2007 @ 13:03:
Een Derbi Senda is wel een goeie crosser en die wordt nog steeds gemaakt.

[afbeelding]

Verder zijn er volgens mij ook nog crossers van Aprilia en Gilera.
Ja, een goede crosser voor op de weg, maar als jij over een weiland gaat scheuren is je frame zo krom. Tenzij je hem 45 laat lopen, maar das niet leuk. Derbi zijn leuk voor op de weg, maar brak om te crossen. Koop dan een oud MTXje ofzo.

Hierbij mijn MTX:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=LFFBUUQX

[ Voor 5% gewijzigd door FiXeR.nl op 11-03-2007 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
ik ben van plan om de crossbrommer te gaan gebruiken voor op de weg en zo nu en dan ff lekker te kunnen crossen.

hij hoeft niet veel harder dan 50 te gaan.

als het maar een beetje een stevige brommer is die wat kan verdragen

[ Voor 18% gewijzigd door dragon9114 op 11-03-2007 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
dragon9114 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 16:17:
ik ben van plan om de crossbrommer te gaan gebruiken voor op de weg en zo nu en dan ff lekker te kunnen crossen.

hij hoeft niet veel harder dan 50 te gaan.

als het maar een beetje een stevige brommer is die wat kan verdragen
Kijk eens naar een 2e handse Honda MTX, ze worden weleswaar niet meer gemaakt maar er zijn onderdelen zat er voor. En goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
kun je het frame van een mtx nog maken als die gebogen is ?
want ik heb ergens gelezen dat dit regelmatig voorkomt bij 2e hands mtxjes.

[ Voor 42% gewijzigd door dragon9114 op 11-03-2007 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben op het moment ook op zoek naar een Honda MTX of iets in die richting. Toch net iets makkelijker om mee naar school of naar het werk te gaan, ook al ben ik al 23 jaar :P

Toch is het nog best rottig om er één te vinden. Je ziet ze wel aardig veel, maar niet veel in de buurt hier. Ook zie je ze vaak voor 500+ euro, dat is me toch net iets te gortig als je er vervolgens zelf nog aan moet sleutelen om het licht e.d. in orde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:17
Ik ga over 2 weken naar lwd verhuizen. En mijn school zit dan volgend schooljaar aan de andere kant van de stad dus ik heb besloten ook weer een brommer te nemen dan. Hopelijk zijn de cittas een beetje goed te vinden daar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:53:

[afbeelding]

Hier kan je wel een bekeuring voor krijgen. Je kentekenplaat moet in het midden hangen goed zichtbaar zijn. Als jij op de rechterbaan rijd en ik links, dan kan ik je kentenplaat niet zien. Maar in ieder geval moet die in het midden hangen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 19:12:
[...]

Hier kan je wel een bekeuring voor krijgen. Je kentekenplaat moet in het midden hangen goed zichtbaar zijn. Als jij op de rechterbaan rijd en ik links, dan kan ik je kentenplaat niet zien. Maar in ieder geval moet die in het midden hangen.
Nee dat hoeft niet toch? Aangezien bij alfa romeo's het nummerbord voor ook uiterst links hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 19:12:
[...]

Maar goed, dat is voor auto-kentekens?

Ik kan op zich ook heel extreem mijn kenteken aan de voorkant van mijn brommer hangen _O-

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij geld het voor brommers ook, veel mensen hingen hun verzekeringsplaatje aan hun veren, niets nieuws onder de zon wat dat betreft, en die kregen daar een bekeuring voor...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 18:27
Afbeeldingslocatie: http://img340.imageshack.us/img340/5227/derbisendainkouhg1.th.jpg

derbi senda
bouwjaar 2005
Huidige setup :
metrakit 50cc pro race
Polini 4race2 uitlaat
mikuni carb
Top : 118 echte Kmh's
Perfecte brommer aleen de lampjes branden geregeld door

[ Voor 15% gewijzigd door glangeveld op 19-03-2007 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Laatst online: 22:32
misschien weten jullie het,

ik zit laatste tijd veel te kijken op marktplaats naar brommertjes die al een tijdje niet gebruikt zijn, en wat opknapwerk kunnen gebruiken, maar deze dingen zijn niet geschouwd. Wat ik dus niet snap is: heb je bij een brommer al eigendoms papieren, of kun je ook een gestolen scooter zomaar laten shouwen (ik wil geen gestolen brommer) maar als ik niet weet of er papieren bij horen loop ik straks tegen een verrassing aan: o deze brommer is gestolen u heeft geen papieren. Of werkt het net zoals bij een fiets. die steel je en daar heb je bijna nooit problemen mee :P. Het lijkt me wel dat er papieren bijzitten omdat een verzekering niet graag iets verzekerde dat gestolen is ( met die oude plaatjes vroeger)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speeddragon schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 21:37:
misschien weten jullie het,

ik zit laatste tijd veel te kijken op marktplaats naar brommertjes die al een tijdje niet gebruikt zijn, en wat opknapwerk kunnen gebruiken, maar deze dingen zijn niet geschouwd. Wat ik dus niet snap is: heb je bij een brommer al eigendoms papieren, of kun je ook een gestolen scooter zomaar laten shouwen (ik wil geen gestolen brommer) maar als ik niet weet of er papieren bij horen loop ik straks tegen een verrassing aan: o deze brommer is gestolen u heeft geen papieren. Of werkt het net zoals bij een fiets. die steel je en daar heb je bijna nooit problemen mee :P. Het lijkt me wel dat er papieren bijzitten omdat een verzekering niet graag iets verzekerde dat gestolen is ( met die oude plaatjes vroeger)
Zolang het framenummer bij de politie maar niet als gestolen opgegeven staat, dan kun je papierloos langs de RDW om hem te laten keuren. Als je een oude koopt: Kijk of deze wel een typegoedkeuring heeft.

http://www.rdw.nl/nl/voer...s_met_typegoedkeuring.htm

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
ik ben vooral aan het kijken naar een honda mbx, of een hele goedkope scooter ( scooters zijn wel leuk maar ik houd meer van dat vele ijzer en iets meer crossmotor achtig uiterlijk) verder kanik bedrading vervangen, en al die kleine dingen, schoonmaken van onderdelen lukt me ook nog wel als iemand het me uitlegt. Alleen ken ik niemand die zo met scooters en brommers bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Wat hij zegt ^^

Ik weet niet of je er ook op wil verdienen, maar houd er rekening mee dat je voor het keuren al snel ~150 kwijt bent, en ook echt alles aan het ding moet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
gewoon voor mezelf :), hmm ik dacht dus echt dat je even naar de fietsenmaker ging dat ding liet zien en je dan een kenteken kreeg. Maar je moet oudere brommers dus ook nog eens extra laten keuren als ik de site goed begrijp. De reden dat ik dit allemaal vraag is dat ze bij mijn moeder op het werk ook een klein brommertje hadden, maar deze hebben ze geen kenteken meer gegeven omdat ze een of ander papier miste, maar dit leek mij dan weer onzin.

p.s er zit dus wel documentatie bij brommers want ze praten over: als u kan aantonen uit welk jaar uw brommer is gaat de keuring aanzienlijk sneller.

[ Voor 22% gewijzigd door Speeddragon op 02-11-2007 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Klopt maar dat papier is voornamelijk vereist als een brommer geen typegoedkeuring heeft. Dan moet je kunnen aantonen dat de brommer van voor '74 (volgens mij) is.

In principe heb je dus bij brommers geen papieren, behalve dan nu de kentekenpapieren :) Zelf knap ik ook hier en daar eens een brommertje (of motor) op, ik zou alleen niet aan ongekentekend beginnen :) Dat keuren schijnt een heel gedoe te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 02-11-2007 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
dan maar wat meer besteden dan :) die Honda mbx vind ik echt gaaf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:15

unclero

MB EQA ftw \o/

Speeddragon schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 00:08:
dan maar wat meer besteden dan :) die Honda mbx vind ik echt gaaf :P
Kijk, dan kun je beter gewoon een goed werkende 2e hands kopen of een nieuwe ;).

Als je vrij weinig van bromfietstechniek weet dan denk ik niet dat je ver komt. Als het je om kostenbesparing te doen is zou ik het ook niet doen, voor een paarhonderd eurie heb je misschien wel zo'n opknap-bmx. Maar ik vrees dat dan of het frame krom is (crossbrommers worden doorgaans mishandeld) of het blok (toch best belangrijk) ontbreekt ;). Tegen die tijd dat je het ding goed rijdend hebt gekregen en hebt laten schouwen ben je het moment waarop je dacht: "toch maar wat meer uit moeten geven voor een werkende" allang gepasseerd.

Functionerende brommers zonder kenteken zou ik sowieso niet kopen. Tenzij de verkoper mee wil werken aan een schouwing (op mijn kosten dan). Moet toch niet te moeilijk zijn? Als mensen daarop afhaken ga ik er gewoon per definitie vanuit dat de broem in kwestie gejat is. Ondanks hevige protesten alsof hen groot onrecht is aangedaan dat ik hen als lid van het dievegilde bestempel. Maar ja, als je weigert het tegendeel te bewijzen door het ding te laten schouwen, kan ik weinig anders concluderen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Helemaal mee eens :) Je kunt dan beter een gekentekende met kapot blok kopen ofzo. Daar leer je nog wat van, en je weet zeker dat je geen gezeik krijgt.

[ Voor 76% gewijzigd door Destruction op 03-11-2007 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
de meeste mbxen voor een redelijke prijs die ik zie hebben duitse papieren :S, maarja dan zal schouwen zoiezo al makkelijker zijn omdat je al papieren hebt? nu kun je toch niet meer laten schouwen bij de fietsenmaker maar moet je naar de rdw zelf, of bedoelen ze op die site rdw punt bij u in de buurt gewoon de fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speeddragon schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 14:39:
de meeste mbxen voor een redelijke prijs die ik zie hebben duitse papieren :S, maarja dan zal schouwen zoiezo al makkelijker zijn omdat je al papieren hebt? nu kun je toch niet meer laten schouwen bij de fietsenmaker maar moet je naar de rdw zelf, of bedoelen ze op die site rdw punt bij u in de buurt gewoon de fietsenmaker.
Je bent te laat om hem nog bij de bromfietsboer te laten schouwen, je zult bij de RDW langs moeten gaan waar ze hem op een aantal punten gaan testen. Let op: Hiervoor moet hij zo goed als orgineel zijn, met de standaard 50cc cilinder en als ik mij niet vergis de standaard uitlaat.

De duitse papieren maken niets uit. Het enige voordeel is dat een MBX ooit al eens naar Nederland geimporteerd is, ze de brommer dus "kennen", en het makkelijker is hem te laten keuren.

Mijn persoonlijke mening: Als een brommer nu geen kenteken heeft, dan staat hij waarschijnlijk of al 10 maanden stil, of kon hij niet geschouwd worden (geen framenummer / gestolen). Want een brommer zonder kenteken mag al sinds januari niet meer rondrijden.

Hier staan alle keurstations: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/164
En ook nog een persoonlijke ervaring: http://www.brommerforum.nl/showtopic/32873

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2007 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als eerste zou nu geen bromfiets meer kopen die geen kenteken heeft. Er zit vast wel een reden aan waarom die geen kenteken heeft... Keuren kost nu rond de 150 euro en moet bij de RDW, je brommer word dan onderworpen aan een technische keuring (dwz snelheid, licht, geluid, remmen etc).
Verder zou ik ook al hélemaal geen Honda MBX zonder kenteken kopen. MBX'en zijn origineel nooit in Nederland geleverd, en de Duitse MBX'en zijn vaak allemaal 80cc. Daarom zijn die bijna ook alleen maar te koop zonder kenteken. Ze zijn geen oldtimers (<1974 volgens mij kan je ook met een nooit goedgekeurde bromfiets komen om te keuren), dus keuren wordt echt heel lastig.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
nou dan koop ik er wel een met kenteken en spaar ik zeer flink door :+ . Maar een bmx die een nl kenteken heeft moet dus persee een 50 cc cilinder hebben tijdens de keuring, maar als die dingen met 80 cc zijn geleverd is de originele cilinder dus foetsie. :(

het hoeft trouwens geen mbx te zijn maar je hebt zoon hele serie van honda mbx/ mb nsr enzovoort die hebben allemaal een beetje hetzelfde idee. het enige is dat bij veel die een kenteken hebben er geen knipperlichten te zien zijn. moet je dan net als op de fiets je hand uit gaan zitten steken ofzo xd

[ Voor 103% gewijzigd door Speeddragon op 04-11-2007 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ja dan zul je je handen uit moeten steken. Zoiezo snap ik de reden niet dat de richtingaanwijzers eraf gehaald worden. Waarschijnlijk omdat dat niet stoer is als je 16 bent ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf steek ik al sinds mijn 16e keurig mijn handje op. Vaak wel zo sociaal richting andere weggebruikers. Enkel als ik bij het stoplicht sta en ik naar rechts moet steek ik hem niet op, dan gaat het een beetje lastig met het gas, en is het verder ook totaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Speeddragon schreef op zondag 04 november 2007 @ 16:17:
nou dan koop ik er wel een met kenteken en spaar ik zeer flink door :+ . Maar een bmx die een nl kenteken heeft moet dus persee een 50 cc cilinder hebben tijdens de keuring, maar als die dingen met 80 cc zijn geleverd is de originele cilinder dus foetsie. :(
In Duitsland ligt de maximale grens niet bij 50cc, zoals in Nederland, maar een stuk hoger, zoals in de rest van de Europese Unie ;).

* unclero is groot voorstander van het optrekken van die minimum grens in Nederland.. uitstekend wapen tegen de files :D

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja zo heel af en toe zie ik onderweg wat gebeuren, denk ik 'Als ze in Den Haag nou gewoon dat doen..', maaik daar later een net idee van en mail ik het als suggestie naar v&w :) Zoals onder andere een uitgebreider brommerexamen. Ik zag laatst nog zo'n sjappie op een scooter. In dit geval (en dat zal ongetwijfeld vaker voorkomen) reed de scooter met de sjap, en niet andersom.. Toen bedacht ik me dus dat er maar net zoals bij de motor een behendigheidsexamen moest komen, en daarna nog eentje voor verkeersdeelname. Vooral dat laatste dan :P Behendigheid omdat ik tevaak gevallen als de eerder genoemde sjap tegenkom, en ik eigenlijk vind dat als je zo'n ding niet onder controle kan houden, je er niet op thuishoort.

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 04-11-2007 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
snert, dus een mbx die origineel met 80 cc is, en een 50 cc is ingezet dat lukt dus niet, maargoed ik ga wel een x naar het rdw toe want dit schiet ook niet echt op natuurlijk ( athans ik vind niet dat het topic bedoelt is voor mijn soort vragen)

edit: best genaait dus als je een brommer met een 70 cc cilinder koopt en je wordt opgepakt door de politie :| ,dat zou ik dan zoiezo wel netjes begrenzen.., vraag me af hoe die dingen ooit kenteken hebben gekregen als ze dat in de tijd van hun schouwing al hadden :+

[ Voor 35% gewijzigd door Speeddragon op 05-11-2007 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat is heel simpel. In het begin met de schouwing werd er niet gekeken naar het motorvermogen, de nummers (frame en typegoedkeuring) moesten kloppen met elkaar. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
unclero schreef op zondag 04 november 2007 @ 23:26:
[...]
uitstekend wapen tegen de files :D
Ook een uitstekend middel om van een aantal jongeren af te komen :+ (het verkeersslachtofferaantal onder bromfietsers is al zo lekker laag :P ) Overigens heeft Frankrijk ook gewoon 49,99999cc als grens hoor. Voor alles tot een 125 (lees 124,99999)cc moet je daar een motorrijbewijs hebben of je autorijbewijs minimaal een jaar.

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 06-11-2007 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

johnnyv.nl schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:12:
Ook een uitstekend middel om van een aantal jongeren af te komen :+ (het verkeersslachtofferaantal onder bromfietsers is al zo lekker laag :P ) Overigens heeft Frankrijk ook gewoon 49,99999cc als grens hoor. Voor alles tot een 125 (lees 124,99999)cc moet je daar een motorrijbewijs hebben of je autorijbewijs minimaal een jaar.
Ik zat meer aan de volgende constructie te denken: max cc omhoog voor mensen die:
- Brommerexamen nieuwe stijl (dus mét praktijkexamen) hebben afgelegd.
of
- Rijbewijs B al meer dan 2 jaar hebben.

Enerzijds vind ik dat als ze dingen als praktijkexamen en binnenkort APK (zit er vast aan te komen) willen invoeren, er ook best wat voor terug mag komen. Anderzijds is het zo dat er in andere Europese landen ook de een of andere constructie bestaat (je haalde zelf al Frankrijk aan).
Anderzijds lijkt het me juist veiliger als je het vermogen wat omhoog schroeft, vanuit het oogpunt van met verkeer mee kunnen komen. Verder is het zo dat je beter jongeren, na een gedegen praktijktest, een motorscooter kunt laten kopen, dan dat ze gaan rommelen met een 80cc blok in een plee die bedoelt is voor 50cc.
Ander lichtpuntje is dat veel otomobilisten die anders in de file staan te zuchten overgehaald worden ook een rijdend bankstel aan te schaffen en lekker te kunnen zwaaien naar de wachtenden in de file ;). Leuk neveneffect is dan dat dat soort mensen ook gelijk eens mogen meemaken hoe het is om om de dag een moordaanslag te pareren >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Bij het omhoog gooien van het aantal cc's/vermogen voor brommers moet er dan ook een jaarlijkse APK komen.
Ik wil niet met mijn auto achter 1 of andere gare brommer onderhouden door een 16 jarige die elk moment kan vastlopen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

-tom-562 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:45:
Bij het omhoog gooien van het aantal cc's/vermogen voor brommers moet er dan ook een jaarlijkse APK komen.
Mwoah, is er voor motoren ook niet, dus waarom voor brommers wel ;).
Hoewel zoiets er naast de wegenbelasting, sinds de invoering van kentekens voor brommers, wel aan zal zitten komen :/.
Ik wil niet met mijn auto achter 1 of andere gare brommer onderhouden door een 16 jarige die elk moment kan vastlopen
Daar rijd je nu ook al tussen. En op de snelweg rijd je zelfs tussen Harleys :X. Ik zie het punt niet hoor ;).

Sowieso, ik denk dat de Nederlandse overheid er uiteindelijk wel aan zal moeten. Als het Europese rijbewijs ingevoerd gaat worden dan moet er ook eensgezindheid komen over de A-categorie rijbewijzen.
Anders zul je zien dat er (net als nu eigenlijk) mensen gewoon in een ander EU-land een stempeltje halen en die hier in Nederland op hun rijbewijs bij laten schrijven als ze geen zin hebben in lang gezeur wat betreft lessen, leren, ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Omdat de meeste motorrijders wel verstandig zijn en weten waar ze mee bezig zijn en welk gevaar ze lopen als ze hun spul niet goed onderhouden.
Dat 16 jarigen dat niet weten is al bewezen, anders ga je niet 80 km/h op een puch maxi rijden.
Een harley loopt niet zomaar vast, een onbetrouwbare gammele 2-takt wel.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

-tom-562 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 17:32:
Omdat de meeste motorrijders wel verstandig zijn en weten waar ze mee bezig zijn en welk gevaar ze lopen als ze hun spul niet goed onderhouden.
Klopt. Daarom ben ik ook groot voorstander van het invoeren van een praktijkexamen brommers (mits er wel iets voor terugkomt imho).
Dat 16 jarigen dat niet weten is al bewezen, anders ga je niet 80 km/h op een puch maxi rijden.
1) we zijn allemaal jong geweest ;).
2) de eerste die met een praktijkexamen achter de kiezen zich om een lantaarnpaal gaat vouwen moet nog komen.
Een harley loopt niet zomaar vast, een onbetrouwbare gammele 2-takt wel.
Harley's staan ook vooral bekend als staaltjes van betrouwbaarheid :X. In dat opzicht heb ik meer vertrouwen in een 2takt die minder bewegende delen heeft ;).
Zodra je gaat sleutelen hangt de betrouwbaarheid van de machine sowieso gelijk af van jouw kunnen en niet die van de ingenieurs in de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
jullie generaliseren, niet elke 16 jarige brommer rijder onthoud zijn brommer slecht :), vandaar dat ik ook een goed ding zoek dat precies volgens de regels is en ook geen gezeik mee kokmt.,, en niet zoon ding dat half verneukt is, je ziet ook veel 80 cc cilinders op een 50cc blok en allemaal vage aanpassingen die volgens mij de levensduur niet ten goede komen,, dat lijkt mij dus pas verneukt ( of zeg ik nu iets stoms 8)7 )

[ Voor 6% gewijzigd door Speeddragon op 07-11-2007 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk wel een héél groot deel van de 16-jarige hoor. Iedereen zit zelf maar aan z'n brommertje te kutten en als ik hoor hoe sommige brommertjes stationair lopen dan vraag ik me af of ze wel weten hoe dat ding werkt :P Er zijn genoeg mensen die wel hun brommers goed onderhouden, maar die zijn zeker geen 16.

Zijdelings vraagje: Heeft iemand al eens op een Sachs Madass gereden? Vind het wel een kek ding, alleen ik weet niet of ik mijn huidige scoot incl. bagageruimte daarvoor wil inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kort vraagje :)
Ik zit al weer lange tijd te denken om toch weer een 50cc vervoermiddel te nemen, na brommer en scooter wordt het tijd voor een schakelding, in de style van de RS50 (ik noem ze altijd de buikschuivers). Nieuw vind ik ze iets te prijzig, dus heb al tijdje 2dehands rondgekeken.

Mijn vraag, tot hoeverre is zo'n 'schouwing' betrouwbaar of hij inderdaad goed rijdt/draait? Ik heb de ballen verstand van schakelbrommers, in mijn directe omgeving ken ik ook eigelijk niemand. Las via de search dat je bv moet kijken of wielen recht achterelkaar staan etc, worden deze dingen ook gecontrolleerd met zo'n schouwing (is dat nu ook soort van apk)?

Puur een woon/werk ding en af en toe lekker toeren :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:55:
Zijdelings vraagje: Heeft iemand al eens op een Sachs Madass gereden? Vind het wel een kek ding, alleen ik weet niet of ik mijn huidige scoot incl. bagageruimte daarvoor wil inleveren.
Funding... Het doel ervan zie ik nog niet direct, veren zijn te kort voor een beetje enduro of trial. En bagageruimte, tsja :/. Ik zou er de scooter niet voor inruilen. Ik zou hooguit een Sachs kopen als ie keurig naast de DAX, Monkey en 13 andere brommers in de verzameling in de garage zou komen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de Madass gigantisch gaaf. Nog best groot, formaatje kleine Derbi / grote scooter. 125cc blok eronder en je hebt een enorm snelle racemachine.

Verder is bagageruimte voor luxepaarden. Echte mannen lopen trots met hun helm te pralen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Bagageruimte gaat mij voral om het kwijt kunnen van een regenbroek en natuurlijk het slot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:07
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:32:
Ik vind de Madass gigantisch gaaf. Nog best groot, formaatje kleine Derbi / grote scooter. 125cc blok eronder en je hebt een enorm snelle racemachine.

Verder is bagageruimte voor luxepaarden. Echte mannen lopen trots met hun helm te pralen!
125 blokken zijn uit inmiddels... 140cc is nu in en 220cc is al te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep helm meenemen is nog wel te overzien, maar het slot om je nek en elke keer een (zware) rugzak om is wat minder prettig. Toch blijf ik het een vet ding vinden, maar aan de andere kant vind ik 45 km/u echt te sloom over de boerenweggetjes waar ik vaak over rijd, en ik weet niet in wat voor mate de Madass begrenst is. Misschien maar eerst m'n motorrijbewijs halen en de 125cc versie kopen :P Alhoewel die ook niet de snelste is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:32:
Waarom zelf rommelen als er ook gewoon 125cc versies op de markt zijn? ;)
Klopt, mijn woonwerkbroem heeft ook geen bagageruimte behalve een vakje waar je met moeite een ketting in kan proppen (zit dezer dagen een regenbroek in gerolt). Maar als je verder geen alternatief vervoer hebt en je nog wel eens wat mee wil sjouwen (als je bijvoorbeeld schoolgaand bent), dan is een beetje bagageruimte geen overbodige eis ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:07
unclero schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:28:
[...]

Omdat aftermarketblokjes vaak wat leuker zijn en zoals ik al zei 125 is uit en 140 is in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unclero schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:28:
[...]

Vanwege het feit dat het 50cc model met een bromfiets te berijden is? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verder is een 500cc Madass helemaal bikkel:

Afbeeldingslocatie: http://www.forum-auto.com/uploads/200505/fretz_1116331778_madass500.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 00:00:
Vanwege het feit dat het 50cc model met een bromfiets te berijden is? O-)
Waarom koop je dan niet gewoon in Belgie of in Duitsland een motorrijbewijs als je er weinig moeite voor wilt doen ;).

Ik bedoel: een apart uitziende bromfiets die ook nog eens vrij hard gaat en niet bepaald een 50cc geluid uit komt, trekt natuurlijk direct de aandacht van ieder motoragent.. En daarvan rijden er hier in de buurt heel wat rond :X.

Volgens mij is die madass trouwens een soort naked streetfighter een leuke stuntfiets / funfiets voor in de stad zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk trekt het aandacht, maar met een opgevoerde bromfiets heb je minder problemen dan rondrijden zonder motorrijbewijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 00:41:
Natuurlijk trekt het aandacht, maar met een opgevoerde bromfiets heb je minder problemen dan rondrijden zonder motorrijbewijs. :)
Ik ben iets te gehecht aan mijn schatjes om ze op te gaan voeren met het risico ze kwijt te raken ;).

Ik zie echt niet in wat nou de moeite is van het halen van een motorrijbewijs danwel de moeite van je gewoon aan de regels houden. Je kunt er zoveel plezier uit halen, zeker als je van sleutelen houd :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Evenveel problemen hoor zodra je het aantal cc's verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:48:
[...]

Evenveel problemen hoor zodra je het aantal cc's verhoogd.
Het is bij een verkeersongeluk makkelijker te zien dat iemand zonder motorrijbewijs rondrijd dan dat hij met > 50cc rond rijd.
unclero schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:45:
[...]

Ik ben iets te gehecht aan mijn schatjes om ze op te gaan voeren met het risico ze kwijt te raken ;).

Ik zie echt niet in wat nou de moeite is van het halen van een motorrijbewijs danwel de moeite van je gewoon aan de regels houden. Je kunt er zoveel plezier uit halen, zeker als je van sleutelen houd :D.
Het halen van een motorrijbewijs, daar zie jij de moeite niet van in? Je woont toevallig in Aruba, waar je een rijbewijs krijgt als je de claxon aan weet te wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

is dat in feite niet hetzelfde?
Als je met meer dan 50cc rijd is het in principe al geen brommer meer en zouden ze je kunnen bekeuren op rijden zonder rijbewijs als ze heel vervelend zouden willen doen... lijkt mij teminste..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:57:
Het is bij een verkeersongeluk makkelijker te zien dat iemand zonder motorrijbewijs rondrijd dan dat hij met > 50cc rond rijd.
Voor de verzekering is ie in beide gevallen de sjaak ;).
Het halen van een motorrijbewijs, daar zie jij de moeite niet van in? Je woont toevallig in Aruba, waar je een rijbewijs krijgt als je de claxon aan weet te wijzen?
Als jij een motorblokje kan vervangen en uitlijnen en afstellen, dan moeten die examens zo uit je mouw te schudden zijn ;).
En zelfs als dat niet het geval is wonen we nog altijd in de Europese Unie, wat betekend dat als je geld hebt voor een aftermarket blok, je ook geld hebt voor een ticket [insert EU land met liberalere ideeen mbt motorrijden]. In Belgie hoef je niet eens meer ingeschreven te staan, maar is een "paspoort EU land naar keuze" voldoende legitimatie voor een Belgisch rijbewijs. En bij het omwisselen van een Nederlands B rijbewijs naar een Frans B rijbewijs krijg je A (125cc) er gratis bij.

Vervolgens in Nederland weer het omgekeerde wisseltrucje ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ToolkiT schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:00:
[...]

is dat in feite niet hetzelfde?
Als je met meer dan 50cc rijd is het in principe al geen brommer meer en zouden ze je kunnen bekeuren op rijden zonder rijbewijs als ze heel vervelend zouden willen doen... lijkt mij teminste..
Ik duid op het feit dat je met een 70cc opgevoerde bromfiets een ongeluk kan hebben, en je de kans hebt dat je er mee weg komt. Met een motor kun je het dan wel schudden, die krijg je niet eens verzekerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je bent zelfs erger de sjaak met je opgevoerde brommer, aangezien je ook nog eens op een niet-geregistreerde motor rondrijdt (dat word je brommer dan) en automatisch ook niet meer verzekerd bent. Meestal mag je dan ook nog een vrolijke 1000 euro aan het fonds slachtofferhulp motorongevallen betalen, tenminste, dat was 'in mijn tijd' 2000 gulden :P

En ik zie binnen een minuut of je 70cc eronder hebt liggen en dat ziet een agent heus ook wel.

(bovenstaande is ook puur de reden waarom ik altijd 49,99cc heb gereden, dat en het feit dat met de uitlaatbegrenzers eruit gesloopt m'n Benelli ook 90 liep :P Zonder koppelingsbegrenzer loopt dat ding gewoon boven de 100 met 49,99cc :P Of een aprilia rs50, rijdt met gemak 120-130 met de begrenzers eruit)

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 08-11-2007 11:20 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 46 Laatste