Het scooter- en brommertopic

Pagina: 1 ... 17 ... 46 Laatste
Acties:
  • 279.240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:50

Christiano007

Ich bin der champion

Melkunie schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 20:51:
Donderdag bij een particulier een Tomos Standard uit 2005 gekocht. Ding ziet er voor die tien jaar nog prachtig uit, €300 :)

Slechte fietsenhokfoto:
[afbeelding]

Nu is hij al die tijd van zijn moeder geweest en die had vast geen haast: het ding gaat maar 20. Nu heb ik nul verstand van opvoeren en dergelijke. Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Ik hoef natuurlijk geen 50 te halen, maar een beetje meer pit mag ook wel weer. Ik ga er regelmatig lange rechte stukken mee rijden en dan haal ik dit op de fiets nog wel :P
Volgens mij met een ander uitlaatje

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of een ander bochtje in de uitlaat (laten) lassen, dat was het destijds bij mijn Thomos (was wel een brommermodel)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:10
Zal dan zeker 'laten' worden inderdaad :P Maar het zit em dus voornamelijk in de uitlaat begrijp ik? Bedenk net dat ie de laatste twee maanden heeft stil gestaan trouwens, kan het daar mogelijk aan liggen? Heb er sindsdien een kilometer of vijf mee gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 09:27

Pathogen

Shoop Da Whoop

Donderdag bij een particulier een Tomos Standard uit 2005 gekocht. Ding ziet er voor die tien jaar nog prachtig uit, €300 :)

Slechte fietsenhokfoto:
[afbeelding]

Nu is hij al die tijd van zijn moeder geweest en die had vast geen haast: het ding gaat maar 20. Nu heb ik nul verstand van opvoeren en dergelijke. Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Ik hoef natuurlijk geen 50 te halen, maar een beetje meer pit mag ook wel weer. Ik ga er regelmatig lange rechte stukken mee rijden en dan haal ik dit op de fiets nog wel :P
Hoe goed is ie onderhouden? Best kans dat je met een goede interne schoonmaakbeurt, nieuwe ATF olie, ontkoolde uitlaatpoort weer gewoon 25-30 haalt.

Hier ondertussen erg blij met de nieuwe Kymco. Wat rijdt dat heerlijk rustig! Meteen de variobus laten vervangen door een ontgrensde, dus hij loopt lekker door.
Nog een paar weekjes rustiger aan ivm inrijden, maar als ik aan het eind van de rit even lekker het gas open trek doet ie zo 60+ op de teller :)

[ Voor 15% gewijzigd door Pathogen op 21-07-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik probeer het gewoon. Heb zojuist een SF3 gekocht, blijkt dat de olie bijna op is. Wat voor soort olie moet hier in? Kan het namelijk nergens terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 11:52

InFamous

excommunicado

SF3?

Speedfight 3?

Is het een tweetakt of viertakt?

[ Voor 56% gewijzigd door InFamous op 22-07-2015 23:40 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2024
InFamous schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 23:32:
SF3?

Speedfight 3?

Is het een tweetakt of viertakt?
Jup, Speedfight 3. Tweetakt als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Zolang jij een apart olietankje moet vullen heb je inderdaad een tweetakt, daar gaat heel simpel gewoon tweetakt motorolie in.

Castrol Power RS of Metrakit 2T of iets dergelijks.

Gebruik bij die Peugeot wel goede merk olie en geen tecno troep van de Action, jouw scooter heeft namelijk een electronische oliepomp met hele dunne kanaaltjes, troep olie van de Action en dergelijke verstoppen de pomp waardoor je cilinder kapot loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:43

AzzKickah

06-CENSORED

Wie kan mij vertellen op welke term ik moet zoeken als ik op zoek ben naar de onderdelen die het blok ophangen aan het frame?

Ophangrubbers? -bussen? -lagers?

Alvast bedankt _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Om welke brommer/scooter gaat het?

Bij piaggio scooters zit het blok op een subframe aan het achterwiel.

(en misschien dat easyparts.nl een exploded view heeft van jouw apparaat)

Slechte fietsenhokfoto:
[afbeelding]

ziet er inderdaad wel leuk uit :) Is hij echt uit 2005? als hij sinds 31-8-005 op kenteken staat, is de kans groot dat hij ouder is (niet dat dat uitmaakt mits hij nog prima is)

[ Voor 70% gewijzigd door randje op 23-07-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

AzzKickah schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:58:
Wie kan mij vertellen op welke term ik moet zoeken als ik op zoek ben naar de onderdelen die het blok ophangen aan het frame?

Ophangrubbers? -bussen? -lagers?

Alvast bedankt _O_
Subframerubbers of motorrubbers wordt dat meestal genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:22
Vandaag even een ritje gemaakt op de scooter. Nog een leuk foto'tje geschoten.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/385/19917317876_36c13c7f5a_z.jpgIMG_3083-1 by Jeroen Feith, on Flickr

Helaas wordt de scooter steeds minder.
- Spiegels zijn er af getrapt (vandalisme)
- Kilometerteller werkt niet meer. Benzinemeter gek genoeg nog wel
- Staan ondertussen al aardig wat kilometers op
- Achterband heeft al een prop er in.
- Kappen aan veel kanten beschadigd
- Uitlaat flink aan het roesten

Na de vakantie maar even kijken of er geld over is om de scooter een beetje op te knappen. Zag laatst een zelfde model in het bordeau-rood met langs de hele scooter van die chromen strip zoals je ook op veel vespa's hebt. Zag er wel chic uit.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 14:43

AzzKickah

06-CENSORED

randje schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:04:
Om welke brommer/scooter gaat het?
Yamaha Neo's van 2001
InFamous schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:10:
[...]

Subframerubbers of motorrubbers wordt dat meestal genoemd
Top, ik ga op zoek! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Welke rubbers heb je nodig? Van het subframe?

Opletten dat je de juiste besteld met een vierkant gat in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

InFamous schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:57:
Zolang jij een apart olietankje moet vullen heb je inderdaad een tweetakt, daar gaat heel simpel gewoon tweetakt motorolie in.

Castrol Power RS of Metrakit 2T of iets dergelijks.

Gebruik bij die Peugeot wel goede merk olie en geen tecno troep van de Action, jouw scooter heeft namelijk een electronische oliepomp met hele dunne kanaaltjes, troep olie van de Action en dergelijke verstoppen de pomp waardoor je cilinder kapot loopt.
Dat is voornamelijk vanwege het feit dat het minerale olie is. 2t motoren kunnen best met minerale olie overweg, maar:
- Je kunt al voelen dat niet 100% vloeistof is, maar mineralen bevat. Gebruik met een pompje is dus inderdaad niet aan te raden.
- Minerale olie kan voor meer roetafzetting in de cilinder en uitlaat zorgen.
- Overschakelen van synthetisch naar mineraal gaat, naast bovenstaande, over het algemeen probleemloos. Andersom niet omdat de extra aankoek loskomt! Wil je terug naar synthetisch (en dat wil je), houd dit dan goed in de gaten en maak, indien mogelijk, je cilinder, uitlaat en uitlaatpoort goed koolvrij.

Ik heb een flesje Action olie gebruikt in mijn Tomos maar ben er ook weer vanaf gestapt. De hoeveelheid koek was behoorlijk groot. Volgens mij heeft het ook mijn benzinekraantje verstopt (mix in de tank, geen pomp), maar de brommerboer heeft hem (ongevraagd) vervangen voordat ik daar iets aan kon onderzoeken.

EDIT: ik vergeet mijn punt nog duidelijk te maken. Goed of slecht merk is niet interessant. Het gaat om de samenstelling van de olie. (Semi-)synthetisch is altijd aan te raden, en wisselen tussen mineraal/synthetisch NIET. Kun je een (semi-)syntheet kopen voor 4 euro de liter? Gewoon doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pathogen op 24-07-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Pathogen schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:05:
[...]

EDIT: ik vergeet mijn punt nog duidelijk te maken. Goed of slecht merk is niet interessant. Het gaat om de samenstelling van de olie. (Semi-)synthetisch is altijd aan te raden, en wisselen tussen mineraal/synthetisch NIET. Kun je een (semi-)syntheet kopen voor 4 euro de liter? Gewoon doen.
Mijn ervaring is toch echt anders, waar Kroon vroeger ook mineraal leverde waarmee er geen problemen ontstonden, waar die van de action dat wel deed.

Ik heb daar nog een mooie herinnering aan over gehouden.

Op mijn werk hadden wij twee Peugeot Vivacity Roland Garros scooters verkocht aan een tweeling, deze hebben wij afgeleverd met kroon 2t mineraal olie.
Deze hebben jaren zonder problemen rond gereden en kochten altijd de olie bij ons in de winkel, ineens kwam één van de zusjes terug dat haar scooter niet meer startte. Bleek dus heel de cilinder in puin te zijn gelopen door een verstopte oliepomp.
Zij had dus olie gekocht bij de Action van het merk Tecno. Lang verhaal kort, scooter gemaakt, fatsoenlijke merk olie erin en geen problemen meer.
Twee maanden later kwam het zusje met exact hetzelfde probleem, haar olielampje begon te branden en heeft de fles uit de schuur gepakt wat dus nog het restant was van de Tecno olie van de Action.
Wederom oliepomp verstopt.

Nou kan je die Tecno troep helaas niet alleen bij de action kopen, maar ik zou daar zeker van weg blijven.

Ik geef je volledig gelijk dat niet elk goedkoop onbekend merk troep is, maar als je voor die paar euro dit soort risico's wilt lopen... Ik koop dan ook uitsluitend merk olie, voor mijn scooter en auto.

Dit verhaal is ook Tl;Dr geworden 8)7
Mijn punt is dus, olie is het hart van de motor, zonder de juiste smering gaat het stuk.

[ Voor 3% gewijzigd door InFamous op 24-07-2015 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:54
Is er iets te doen aan een slecht functionerend benzine metertje? Ik heb namelijk 2 weken geleden getankt ofzo, en heb er daarna iets van 15km mee gereden. Beeline Papillon, 2-takt dingetje. Toen ik hem gisteravond gebruikte stond de meter op de helft 8)7 8)7 en er lag geen plas brandstof in de schuur. ;)

Het is echt de meter die niet klopt, want als ie aan geeft dat ie leeg is en ik ga tanken kan ik misschien maximaal de helft tanken van wat de totale tankinhoud is. Oftewel, ik kan veel en veel verder rijden dan het metertje aan geeft, maar ja, dat is dus ook onbetrouwbaar.

Is daar iets aan te doen? De toko waar ik het ding gekocht heeft geeft aan dat hij daar eigenlijk niets aan kan doen en dat die metertjes nooit 'helemaal betrouwbaar' zijn. Nu wil ik dat best geloven, maar dat het ding op de helft staat terwijl hij eigenlijk helemaal vol is vind ik ietwat te veel van het goede :P

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Probleem is gewoon bij die goedkopere olie soorten, dat naast het gebrek aan toevoegingen (om de negatieve bijwerkingen van benzine en olie te voorkomen en gedeeltelijk ook te reinigen) is dat ze vaak bij hogere temperaturen 'uit elkaar vallen'. Dus de olie wordt enorm dun, en de kans is dan ook bij het terug afkoelen dat het gaat klonteren. Daarna is het afzetten van het vuil edg ook een ramp. In de cilinders, kleine olie kanaaltjes, oliepomp dus ook idd.

Punt is, koeling van scooters en brommers is niet altijd heel erg degelijk, de olie wilt wel eens echt heel erg goed heet worden (zelfs over de 100 graden heen soms) en daar heb je goeie olie voor. Er zijn ook merken met bepaalde keuren voor bepaalde olie soorten. Dus van Yamaha een reeks voor de tweetakt serie, of noem maar op. Dat is er niet voor niks.

Nu zijn veel duurdere merken olie (en dan praat ik over online in Duitsland een tientje per liter ipv 30 hier) vaak al van zo een hoge kwaliteit dat dat al prima gaat. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Mijn nieuwe baan is 30km, oude baan 14. Reed dit af en toe op de scooter.

Ik heb een piagio zip 4t 45km, met 12000 op de teller.

Ben van plan 1 a 2 keer per week te gaan forenzen met de scooter, rest met de auto.

Deze moet de 12000 km beurt kriigen, maar vraag me af of ik niet de zip kan inruilen.
(zo'n scooter met grotere wielen lijkt me wat beter voor deze afstand)

[ Voor 74% gewijzigd door Sponz op 26-07-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Iemand een goed idee om snel en makkelijk mijn Tomos te verkopen? Moet nog wel wat aan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:33
marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

knip

[ Voor 92% gewijzigd door PWM op 10-08-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 20:51
Afgelopen week wou ik mijn uitlaat onder mijn tomos quadro vervangen... bij het losdraaien van de bouten bij de cilinder, knappen mij de bouten af, er natuurlijk niet meer uit te krijgen. Nu dus andere cilinder en zuiger besteld. Iemand enig idee hoelang ik hem moet inrijden, lees veel over 500 a 1000 km, maar dat gaat wel 1 a 2 maand duren dan haha

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Pathogen schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:11:
[...]

Een goed idee. Niet het eerste idee dat elke idioot had kunnen bedenken.
Doe eens rustig. Het eerste idee 'dat elke idioot had kunnen bedenken' is een goed idee, als het marktplaats is. Meeste publiek, meeste kans.
Of wil je nu een lijstje (dat elke idioot had kunnen zoeken) van alternatieven als Facebook-groepen, speurders.nl of tweedehands.nl?

Als je echt snel en makkelijk wil loop je een willekeurige dealer binnen en vraag je er twee tientjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Knip. Deze eerder gemist helaas

[ Voor 93% gewijzigd door PWM op 10-08-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Dit is inderdaad Tweakers.
Juist daarom schelden we andere gebruikers in de eerste plaats niet uit.
Ten tweede, we volgen hier op Tweakers het algemene beleid:
"Geef aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.
Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn."

Je faalt op beide punten.

En als je "een gunstige opkoper" bedoelt, waarom zeg je dat dan niet gewoon? Er zijn hier meer dan 250.000 leden, maar ik kan je verzekeren dat er geen een tussen zit die gedachten kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Melkunie schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:18:
Dit is inderdaad Tweakers.
Juist daarom schelden we andere gebruikers in de eerste plaats niet uit.
Ten tweede, we volgen hier op Tweakers het algemene beleid:
"Geef aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.
Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn."

Je faalt op beide punten.

En als je "een gunstige opkoper" bedoelt, waarom zeg je dat dan niet gewoon? Er zijn hier meer dan 250.000 leden, maar ik kan je verzekeren dat er geen een tussen zit die gedachten kan lezen.
Ik snap niet waarom jij je hier überhaupt druk om maakt, maar als je het beleid zo leuk weet te citeren, dan wordt er ook vast wel iets gezegd over inhoudsloze 1-woords-replies, of de manier waarop je zelf hierop inhaakt.

Dat daargelaten vind ik het behoorlijk voor de hand liggen dat iemand die in staat is om te posten op Tweakers van het bestaan van Marktplaats en zijn bekende alternatieven op de hoogte is. Blijkbaar vind jij, samen met Reloader, van niet.

Zal ik mijn vraag even nogmaals aan de rest van de bezoekers stellen:
Heeft iemand nog een goed idee om mijn Tomos te kunnen verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 21:29

MrSleeves

You'll thank me later.

Vraagje: heeft iemand een idee wat er met mijn achterrem aan de hand is?
Dit is het geluid wat hij maakt: http://1drv.ms/1Ed0ULm
Als ik hard rem, dan hoor je niets; als je licht bijremt, dan hoor je het geluid.

Aangezien het een elektrische scooter is, worden de remmen harder belast (scooter is zwaarder en remt niet op de motor), maar we rijden er nu 500 km mee, dus zou ik niet verwachten dat er al wat aan moet gebeuren (scooter is wel ouder).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:25

epic_gram

undercover moderator

Pathogen schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:49:
[...]

Ik snap niet waarom jij je hier überhaupt druk om maakt, maar als je het beleid zo leuk weet te citeren, dan wordt er ook vast wel iets gezegd over inhoudsloze 1-woords-replies, of de manier waarop je zelf hierop inhaakt.

Dat daargelaten vind ik het behoorlijk voor de hand liggen dat iemand die in staat is om te posten op Tweakers van het bestaan van Marktplaats en zijn bekende alternatieven op de hoogte is. Blijkbaar vind jij, samen met Reloader, van niet.

Zal ik mijn vraag even nogmaals aan de rest van de bezoekers stellen:
Heeft iemand nog een goed idee om mijn Tomos te kunnen verkopen?
Nounou doe eens normaal man. Jij bent van de nutteloze replies, melkunie heeft volkomen gelijk. Je moet niet direct zo boos reageren, hij probeert je alleen maar te helpen. De toon die je aanslaat is nergens voor nodig.

Wat die brommer betreft, je kent vast wel iemand die hem wil overnemen en anders breng je hem bij de oud ijzerboer.

edit @ mrsleeves:
MrSleeves schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:20:
Vraagje: heeft iemand een idee wat er met mijn achterrem aan de hand is?
Dit is het geluid wat hij maakt: http://1drv.ms/1Ed0ULm
Als ik hard rem, dan hoor je niets; als je licht bijremt, dan hoor je het geluid.

Aangezien het een elektrische scooter is, worden de remmen harder belast (scooter is zwaarder en remt niet op de motor), maar we rijden er nu 500 km mee, dus zou ik niet verwachten dat er al wat aan moet gebeuren (scooter is wel ouder).
Dit is zeker een trommelrem? Zoja, wiel openmaken, remvoering eruit en flink opschuren. Misschien dat daarna schoonmaken met remreiniger ook helpt maar dat weet ik niet. Ik zou het in ieder geval opschuren want dat lijkt mij het probleem te zijn. :)

[ Voor 29% gewijzigd door epic_gram op 10-08-2015 17:19 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

epic_gram schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:01:
[...]

Dit is zeker een trommelrem? Zoja, wiel openmaken, remvoering eruit en flink opschuren. Misschien dat daarna schoonmaken met remreiniger ook helpt maar dat weet ik niet. Ik zou het in ieder geval opschuren want dat lijkt mij het probleem te zijn. :)
Nope, het is een schijfrem.
Binnenkant van het wiel is de motor. Daar kan ook niks met bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Helaas de TR's eerder gemist. Excuses hiervoor.

Ga 10 dagen later niet teveel ingrijpen, maar een vriendelijke toon is wel gewenst. Als je iemand tips niet leuk/goed/interessant vind, hoef je niet te reageren. Users afvallen is sowieso not done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:25

epic_gram

undercover moderator

MrSleeves schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:21:
[...]

Nope, het is een schijfrem.
Binnenkant van het wiel is de motor. Daar kan ook niks met bij.
In dat geval kan het ook zijn dat je remschijf aanloopt op je remklauw. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Zo kan je remschijf bijvoorbeeld een klein beeje krom zijn geraakt om wat voor rede dan ook, of je remklauw staat niet goed in het midden. Verder kan het ook zijn dat je remschijf gewoon vies is, dat kan je eventueel proberen schoon te maken met remmenreiniger en een schone droge doek. (remmenreiniger kan je ook gewoon bij de fietsenboer halen)

Je remklauw opnieuw in het midden zetten is ook makkelijk:

Als je erachter staat, moet je ervoor zorgen dat je je remklauw horizontaal kunt bewegen. Er zitten waarschijnlijk inbusbouten die je los kunt draaien om je remklauw te verplaatsen. Je hoeft ze maar een klein beetje los te draaien want je hebt niet zoveel speling nodig. :)

Als je je remklauw een klein beetje kunt bewegen is het simpel, houd je rem ingeknepen en draai je inbus weer vast. Als je nu je rem weer loslaat staat als het goed is je remklauw precies goed, dus je remschijf precies in het midden.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken of ik het kan fixen. En anders terug naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

epic_gram schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:01:
[...]

Nounou doe eens normaal man. Jij bent van de nutteloze replies, melkunie heeft volkomen gelijk. Je moet niet direct zo boos reageren, hij probeert je alleen maar te helpen. De toon die je aanslaat is nergens voor nodig.

Wat die brommer betreft, je kent vast wel iemand die hem wil overnemen en anders breng je hem bij de oud ijzerboer.
Misschien kan ik het echt niet zien door mijn oogkleppen, maar alles wat ik tot nu toe als reactie heb gekregen is vergelijkbaar met het posten van een LMGTFY link. Vind ik niet bepaald vriendelijk, eerder zelfs getuigen van een passive-agressive manier van "zoek het lekker uit".

Werd ik daar te pissig om? Mja, wellicht. Ik had gewoon, zoals ik al zei, een hoger niveau verwacht.
Net als je aanname dat ik "vast wel iemand ken". Als dat het geval was, had ik de vraag niet gesteld.

Naar het blijkt is ook het bij herhaling stellen van mijn vraag niet duidelijk genoeg, dus laat ik hier maar gewoon geen antwoord meer op verwachten. Mijn excuses voor de pijnlijke tenen, daarop staan is nooit mijn bedoeling geweest. Helaas is intonatie typen niet fool-proof en heb ik daardoor niet correct kunnen overbrengen wat mijn bedoeling was.

Meanwhile, on topic...

De Kymco Agility bevalt nog steeds echt héérlijk. Komende week maar eens langs voor de 500km-beurt. Wel een paar ieniemieniepuntjes:
- de bokstandaard is niet gemaakt voor linkspoten :P Geen idee of dat wel bestaat overigens, een linkspotige bokstandaard...
- koud starten is echt moeiteloos, warm daarentegen kost behoorlijk wat tijd. Slaat wel altijd aan gelukkig :) Zo'n verademing ten opzichte van de Tomos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Joopieboy schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 17:24:
[...]

Probleem is gewoon bij die goedkopere olie soorten, dat naast het gebrek aan toevoegingen (om de negatieve bijwerkingen van benzine en olie te voorkomen en gedeeltelijk ook te reinigen) is dat ze vaak bij hogere temperaturen 'uit elkaar vallen'. Dus de olie wordt enorm dun, en de kans is dan ook bij het terug afkoelen dat het gaat klonteren. Daarna is het afzetten van het vuil edg ook een ramp. In de cilinders, kleine olie kanaaltjes, oliepomp dus ook idd.

Punt is, koeling van scooters en brommers is niet altijd heel erg degelijk, de olie wilt wel eens echt heel erg goed heet worden (zelfs over de 100 graden heen soms) en daar heb je goeie olie voor. Er zijn ook merken met bepaalde keuren voor bepaalde olie soorten. Dus van Yamaha een reeks voor de tweetakt serie, of noem maar op. Dat is er niet voor niks.

Nu zijn veel duurdere merken olie (en dan praat ik over online in Duitsland een tientje per liter ipv 30 hier) vaak al van zo een hoge kwaliteit dat dat al prima gaat. :)
Geldt het bovenstaande verhaal over olie ook voor brommers die op mengsmering rijden? De olie van de action (synthetisch) is minder dan de helft van de prijs van de Shell olie die ik laatst kocht.

Een andere vraag: In hoeverre is het trouwens nodig om mengsmering in een jerrycan te mixen? Het zou namelijk veel makkelijker zijn om een flesje olie mee te kunnen nemen en bij de pomp gewoon euro95 te tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:41

-tom-562

Oliesjeik

Prima olie, zolang je niet bij de SOBW rijdt of een 50cc hebt die 15.000 rpm draait.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19
Mijn oliepomp is vorige week kaduuk gegaan, helaas daardoor ook de zuigerveren en de rest eromheen aan barrels. Jammergenoeg was ik net op weg naar de start van de Carbage Run en na 224km tuffen was het einde verhaal.

Ik ga voortaan zelf mengen, net als vroeger, want dit is de tweede keer in mijn brommercarriere dat ik exact hetzelfde meemaak.

btw: Ik liep een aantal dagen op de Carbage Run met een Tweakers hoodie en ik ben echt de (nick)namen vergeten van de users die ik daar ben tegengekomen. Zou leuk zijn als die zich hier nog even melden. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Als je elektrische scooter klinkt als een benzinescooter, dan is de controller stuk:
http://1drv.ms/1OK4QeT
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Oef... Is dat een duur geintje?

Zou het niet erg vinden als mijn tweetakt van nature een dergelijk geluid heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Nieuw is een controller €400, 2e hands de helft. Zonder montage.
Gelukkig komt de "dealer" gewoon langs als het moet (of desnoods haalt hij 'm op).

Ander nadeel: het merk bestaat niet meer, dus controllers zijn lastiger verkrijgbaar. Heb zelf al een beetje zitten zoeken. Er is iemand in de VS die die dingen bouwt als hobbyist/semi-pro.
Ik weet zelf ook niet precies hoe dit werkt: motor -> controller -> accu -> lader. Het hangt allemaal een beetje samen. Lader is bv ook specifiek en heeft ~21 pinnen geloof ik (20 cellen worden afzonderlijk geladen). Elke cel levert 3V. En die motor zijn er eigenlijk twee van ieder 2750W die in de naaf in elkaar gedraaid zijn.

De dealer kan gelukkig goed knutselen; deze scooter is ook uit meerdere opgebouwd. En de accu is nog goed; dat is het allerbelangrijkste. Nieuwe LiFePO4 accu van dit formaat kost meer dan ik voor de scooter heb betaald. Niet zuinig rijdend haalt hij meer dan 50 km op één lading. Als we niet de hele tijd max. snelheid rijden, moet 60+ km haalbaar zijn. We rijden nu meestal zo'n 55 km/u zo lang de accu dat trekt.

• MrMilco
Mn tomosje trok niet erg lekker op, dus besloot ik een HD Kop te kopen, ik leuk bestellen, ontvang ik een Puch HD Kop, past wel, maar zit niet zo mooi als een Tomos HD Kop.... Nu maar mailen hoe en wat. Dit gaat me teveel opvallen/storen

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Zo, vandaag is er een "nieuwe" controller ingezet voor totaal €280.
De oude controller was blijkbaar wel redelijk op zijn einde, want hij trekt nog een stukje harder op dan ervoor. Die 5,5KW is nu wel te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
ik ben op zoek naar een stad-scootertje die niet veel gebruikt gaat worden. Hier en daar een ritje, maar voornamelijk in de zomer om even heen en weer te cruisen naar Adam centrum en weer terug (max 10 km). Extra wens is dat ik er een kinderzitje op kan zetten, zodat ik mijn dochter van 4 ook eens mee kan nemen.

Ik lees heel veel over die chinese rommel en dat je daar niet aan moet beginnen. Welke merk-scootertjes komen hier dan wel voor in aanmerking? Piaggio zip zag ik voorbij komen. Welke suggesties zijn er nog meer?

[ Voor 11% gewijzigd door Ferra op 14-10-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 12:33

Luukwa

o/

Dag allemaal,

Ik heb vorige week een nieuwe AGM R8 gekocht, nu vind ik dat 25km per uur net te langzaam is, word namelijk regelmatig ingehaald door fietsers ed.

Nu wil ik er graag een andere CDI inzetten, kan dit zomaar of moet ik dan ook een andere sproeier erin zetten? Of is een CDI enkel genoeg?

Alvast bedankt!

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou eerst de varioring (die er waarschijnlijk in zit) eens uit halen

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

sig69 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 15:22:
Ik zou eerst de varioring (die er waarschijnlijk in zit) eens uit halen
Die zit er dus niet in.. het is een AGM, daar zitten ze schijnbaar niet in.
Ik wil hem niet totaal ontgrenzen, gewoon een 35km per uur cdi erin plaatsen.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

Iemand enig idee ^

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Een andere CDI unit is geen probleem, sproeier hoeft daarbij niet vervangen te worden.
De 45KM uitvoering is exact hetzelfde op de CDI unit na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

InFamous schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:27:
Een andere CDI unit is geen probleem, sproeier hoeft daarbij niet vervangen te worden.
De 45KM uitvoering is exact hetzelfde op de CDI unit na.
Ah bedankt, enig idee welke CDI ik moet kopen?

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Pff, dat is een goeie. Ik heb ze hier op de zaak ook maar bij die Chinese scooters zit er zoveel verschil in.

Het belangrijkste is de stekker aansluiting, 4,5,6 pins in één blokje of 4+2 pins in twee blokjes.
Dan nog of je huidige CDI unit een losse draad heeft ja of nee.

Als je dezelfde uitvoering koopt qua stekkers en draden dan is het maar afwachten of die CDI ook werkt op jouw scooter. Helaas is het een Russische roulette wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Laatst online: 03-06 05:07
Het is ook Russisch roulette op de rollerbank als je m ontgrenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

KleineJoop schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:49:
Het is ook Russisch roulette op de rollerbank als je m ontgrenst.
Mijn vriendin moest van de week op de rollerbank in Leiden. Hij reed 49 km/u (even 51).

Wel grappig: agent gaf aan dat de scooter aan moest staan. Daar merk je alleen niet veel van bij een elektrische variant. Terwijl hij aan mijn vriendin vraagt of hij aan staat, geeft hij "gas". Gelukkig geen schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

Toch maar bij de dealer, die besteld m voor me, met garantie.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Misschien dat jullie me verder kunnen helpen.

Wij zijn in het bezit van een Kymco Sento. Hier willen we graag een windscherm op hebben voor een schappelijke prijs. Helaas blijkt dat hiervoor eigenlijk alleen maar het origineel te vinden is en die zijn duuuuuuur.

Nu heb ik een windscherm gevonden van een Sym Mio. Deze lijkt heel erg veel op de kymco sento en ik kan de verschillen niet ontdekken. Ik hoopte eigenlijk dat dit wel ging passen.

Ik heb de verkoper van een een windscherm gemaild met deze vraag met als antwoord:
Goedemorgen,

Nooit geprobeerd maar het lijkt mij wel want de beugels zijn hetzelfde.
Hierbij eventueel de link ..............
Als er verder vragen zijn horen wij het graag.

Met vriendelijke groet,
Dus ik dacht, is dat ff mooi totdat ik mijn scooter op ging halen van de lokale scooterzaak (kwam terug van onderhoud) en die man vertelde dat het voor elke scooter weer anders is en dat die van de mio niet zomaar op de sento gaan passen.

hoe ga ik er achter komen of dit gaan passen?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Gewoon proberen voordat je koopt lijkt me. Via Marktplaats o.i.d. neem ik aan? Balen als de verkoper ver weg zit, maar lijkt me de enige optie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Ja het is via marktplaats inderdaad maar het is wel een scooterzaakje. (ze hebben wel een webshop iig).

Misschien dan toch maar eens die kant oprijden met de scooter als ik een dag niks te doen heb. 8)7 ;(

[ Voor 7% gewijzigd door Pindakaas op 08-12-2015 16:52 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Met een echte webshop heb je, officieel gezien, nog altijd de mogelijkheid om iets terug te sturen als het niet bevalt. Maar als het zo'n webshop via Marktplaats is weet ik niet hoe dat zit :P

• DaLuca
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-07-2024

Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:51

Metro2002

Memento mori

Even dit topic omhoog schoppen.

Ik heb sinds kort een 2e hands peugeot v clic gekocht en wat kleine dingetjes opgelost zoals afslaan bij warme motor bij stationair toerental, wat losse schroefjes, remhendels die niet goed werkten etc maar intussen is dat allemaal opgelost maar nu wilde ik er vanochtend mee weg , druk op de startknop en ... niks? Zelfs geen klik of wat, helemaal dood. Ik dacht eerst de accu maar het licht ed werkte nog wel gewoon. Uiteindelijk met de kickstart aangetrapt zodat ik naar mijn werk kon, daarmee startte die wel gewoon.

Toen ik op mijn werk kwam en de electrische start nog een keer probeerde deed ie het ineens weer gewoon. Iemand enig idee waar ik zoiets vaags moet gaan zoeken? Bekende issues van deze scooter?

Tevens gaat het ding niet harder dan 40, alleen heuvel af haalt ie dat :+ Wat zou dat kunnen zijn? Het gaat om een volledig standaard bromversie dus hij zou mijns insziens in elk geval de 45 moeten kunnen halen maar zelfs op een heel lang recht stuk blijft ie op 40 hangen. Het rare is dat ie tot die snelheid gewoon netjes optrekt maar daarna niet harder wil. Ook bij het weg rijden lijkt het alsof ie niet zoveel vermogen heeft. Weet niet of dat aan elkaar gerelateerd is.

Dus als mensen hier nog suggesties voor hebben, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Klinkt als een defecte remlichtschakelaar.
Kicken kan zonder de rem in te drukken en electrisch starten niet.
Meestal na een paar keer de rem indrukken doet die het weer, gebeurt het vaker kun je kijken of het remlicht wel aangaat als je wilt starten en het lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dutchdeveloper schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:43:
Klinkt als een defecte remlichtschakelaar.
Kicken kan zonder de rem in te drukken en electrisch starten niet.
Meestal na een paar keer de rem indrukken doet die het weer, gebeurt het vaker kun je kijken of het remlicht wel aangaat als je wilt starten en het lukt niet.
De remlichten deden het met beide remmen gewoon dus dat zou ik eigenlijk willen uitsluiten. Zal vanavond de stekkers naar de startknop nog wel even nakijken, misschien dat ik daar iets heb losgetrokken toen ik met de remhendels bezig was :/

Nog een idee voor de lage topsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Metro2002 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:46:
[...]

De remlichten deden het met beide remmen gewoon dus dat zou ik eigenlijk willen uitsluiten. Zal vanavond de stekkers naar de startknop nog wel even nakijken, misschien dat ik daar iets heb losgetrokken toen ik met de remhendels bezig was :/

Nog een idee voor de lage topsnelheid?
Rolletjes nagekeken? Die kunnen versleten zijn.
Het kan verder van alles zijn, versleten rolletjes, v-snaar versleten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dutchdeveloper schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:56:
[...]

Rolletjes nagekeken? Die kunnen versleten zijn.
Het kan verder van alles zijn, versleten rolletjes, v-snaar versleten etc.
Dan ga ik hem wel ff wegbrengen om daar naar te laten kijken. Bij mijn vorige scooter werden de rolletjes ook na 5k km vervangen en dat staat op deze bromfiets nu ook dus het zou zomaar kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Lijkt mij het probleem te zijn, sommige merken rolletjes slijten zeer snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, scootertje moet eigenlijk weer eens een beurtje krijgen, maar de dealer waar ik hem gekocht heb zit me net onhandig ver.
Afgelopen keer was er alleen een 25km leenscooter (ondanks dat ik duidelijk had gevraagd om een 45km) en kwam ik rijkelijk laat op het werk.

De enige andere ervaring met een brommerzaak is een belachelijk slechte naaibak, dus ik ben heel terughoudend in het vertrouwen van mijn mooie nog geen 1 jaar oude scootertje aan iemand anders :P

Wat zouden jullie doen? Toch een andere zaak zoeken voor onderhoud? Of dan maar die ene dag in de x maanden vrij nemen / rare werktijden hebben?

En in het eerste geval: is er een zaak die écht aan te raden is in de buurt van Rotterdam Blaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik zou gaan voor de zaak waar je het beste gevoel bij hebt, ook al is die verder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:49
Ik wil misschien een scooter kopen. Is voornamelijk voor woon-werk verkeer van 10 km. Het ding zal veel buitenstaan, iemand een idee voor een leuk scootertje? Rond de 500 euro wil ik er aan uitgeven en liefst niet diefstal gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:40
Beavbusi schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:16:
Ik wil misschien een scooter kopen. Is voornamelijk voor woon-werk verkeer van 10 km. Het ding zal veel buitenstaan, iemand een idee voor een leuk scootertje? Rond de 500 euro wil ik er aan uitgeven en liefst niet diefstal gevoelig.
Ik heb nog een oude Sym DD staan, mag je tegen n heel zacht prijsje wel hebben, maar of je dat wil.. ;)

Moet nog afgevoerd worden en n nieuwe achterband, maar verder rijdt ie prima. En niemand zal er ooit over nadenken om m te stelen :+

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Metro2002 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:26:
[...]
Toen ik op mijn werk kwam en de electrische start nog een keer probeerde deed ie het ineens weer gewoon. Iemand enig idee waar ik zoiets vaags moet gaan zoeken? Bekende issues van deze scooter?
[...]
Heeft deze scooter ook een schakelaar in de standaard zitten die de motor uitzet als je hem op de standaard zet?

Dat was het issue met de cheapo Fosti scooter die m'n ouders hebben. Ding wou met geen mogelijkheid starten. Uiteindelijk hele blok uitelkaar gehad, bleek het aan die schakelaar in de standaard te liggen :( :X Die overbrugd en gelijk starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ThinkPadd schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:33:
[...]

Heeft deze scooter ook een schakelaar in de standaard zitten die de motor uitzet als je hem op de standaard zet?

Dat was het issue met de cheapo Fosti scooter die m'n ouders hebben. Ding wou met geen mogelijkheid starten. Uiteindelijk hele blok uitelkaar gehad, bleek het aan die schakelaar in de standaard te liggen :( :X Die overbrugd en gelijk starten...
Er zit volgens mij wel een schakelaar in maar op mijn werk stond ie daar ook op en toen startte hij wel. Misschien een slecht contact ofzo.

Bedenk me net dat het motorblok gereviseerd was (volgens de verkoper) , zou dat kunnen verklaren waarom hij nog niet harder dan 40km/u gaat? Alleen heuvelaf gaat ie harder maar op een vlakke weg klimt ie enthousiast naar de 40 en blijft daar op hangen :/

Maak eerst wel even een tankje leeg en kijk of het verbeterd en anders kan ie altijd nog naar de scooter zaak. Maar dan wel naar de scooterzaak waar ik mijn vorige scooter heb gehaald en niet naar teun de beun waar deze vandaan komt :X :P

Edit: Update. Vandaag de snelheid met de GPS gemeten en die gaf een topsnelheid van exact 45km/u aan. Lijkt me dus toch wel in orde. Waarschijnlijk is de snelheidsmeter dus niet helemaal goed die erop zit want tussen de 40 en 45km/u op de GPS zat op de snelheidsmeter geen verschil: Gaf bij allebei 40km/u aan :+

Als dat alles is vind ik het wel prima en laat ik de snelheidsmeterkabel wel vervangen bij de eerstvolgende beurt.

Ook de electrische start deed het vanochtend en hij startte ook veel makkelijker dan gisteren. De boel had waarschijnlijk al lange tijd stilgestaan en begint nu een beetje los te komen volgens mij :)

Dus we karren lekker door nu met de v-clic :)

[ Voor 29% gewijzigd door Metro2002 op 23-02-2016 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 25-06 11:20

unclero

MB EQA ftw \o/

Pathogen schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:55:
Hmm, scootertje moet eigenlijk weer eens een beurtje krijgen, maar de dealer waar ik hem gekocht heb zit me net onhandig ver.
Hoever is onhandig? Toen mijn favoriete garage sloot en een als minder competent bestaande garage de hele tent inclusief klantenbestand overnam, ben ik bij de garage van een vriend die ook door de tourclub en de importeur aangeraden werd, terecht gekomen. Dat was dan wel 60km rijden. Maar dan maakte ik een afspraak, zaterdagochtend brengen. Dan lekker het dorp in, beetje rondwandelen, lunchen, enzovoorts, tot het belletje dat ie weer klaar stond.

60 km klinkt dan ver, maar voor goede service, vakmanschap en vooral goed luisteren naar de klant heb ik behoorlijk wat over. (plus dat ik iets andere eisen aan mijn materiaal stel, mijn woonwerkvekeer is 50km enkele reis, dan moet de machine perfect zijn)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:56
unclero schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:19:
[...]

Hoever is onhandig? Toen mijn favoriete garage sloot en een als minder competent bestaande garage de hele tent inclusief klantenbestand overnam, ben ik bij de garage van een vriend die ook door de tourclub en de importeur aangeraden werd, terecht gekomen. Dat was dan wel 60km rijden. Maar dan maakte ik een afspraak, zaterdagochtend brengen. Dan lekker het dorp in, beetje rondwandelen, lunchen, enzovoorts, tot het belletje dat ie weer klaar stond.

60 km klinkt dan ver, maar voor goede service, vakmanschap en vooral goed luisteren naar de klant heb ik behoorlijk wat over. (plus dat ik iets andere eisen aan mijn materiaal stel, mijn woonwerkvekeer is 50km enkele reis, dan moet de machine perfect zijn)
Op wat voor scooter rij je als ik vragen mag?

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13:..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

jra2k schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:15:
Op wat voor scooter rij je als ik vragen mag?
Een Kymco New Dink, alias "de rijdende leunstoel".
Ik wilde graag een 4takt hebben (met de afstelling die de motor nu heeft haal ik ergens tussen de 1:45 en de 1:50), die een beetje comfortabel is (hiervoor had ik de Kymco People S), maar niet gelijk zo'n lomp hok (zoals rijdende bankstellen als de Kymco Grand Dink of een andere kilometervreter die ik ooit had, de Peugeot Elystar) als je 's ochtends het asfalt met scholieren en auto's moet delen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
unclero schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:27:
[...]

Een Kymco New Dink, alias "de rijdende leunstoel".
Ik wilde graag een 4takt hebben (met de afstelling die de motor nu heeft haal ik ergens tussen de 1:45 en de 1:50), die een beetje comfortabel is (hiervoor had ik de Kymco People S), maar niet gelijk zo'n lomp hok (zoals rijdende bankstellen als de Kymco Grand Dink of een andere kilometervreter die ik ooit had, de Peugeot Elystar) als je 's ochtends het asfalt met scholieren en auto's moet delen.
Ik heb nu zelf een People S maar ben aan het kijken voor een nieuwe scooter na bijna 35k km in nog geen 4 jaar. De meeste dealers raden mij een Yamaha Neos omdat deze (vooral technisch) superieur is tov een ander merk.

Het bericht bij binnenkomst bij de verkoper is steeds hetzelfde; ik ben op zoek naar een scooter voor woon-werk (30km enkele reis) verkeer waar ik weinig tot geen problemen mee hoef te verwachten. Wat ik nu mis is een iets vlottere respons op het gas geven. (van alles aan proberen te (laten) doen, maar zonder echt succes)

Hoe bevalt de New Dink tov de People S?

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13:..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

jra2k schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:29:
Ik heb nu zelf een People S maar ben aan het kijken voor een nieuwe scooter na bijna 35k km in nog geen 4 jaar. De meeste dealers raden mij een Yamaha Neos omdat deze (vooral technisch) superieur is tov een ander merk.

Het bericht bij binnenkomst bij de verkoper is steeds hetzelfde; ik ben op zoek naar een scooter voor woon-werk (30km enkele reis) verkeer waar ik weinig tot geen problemen mee hoef te verwachten. Wat ik nu mis is een iets vlottere respons op het gas geven. (van alles aan proberen te (laten) doen, maar zonder echt succes)

Yamaha Neos is injectie, terwijl Kymco gewone carbarateurblokken (de 139QMB, een verbeterde variant van de oerbetrouwbare Honda GY6 powerplant) gebruikt. Technisch inderdaad superieur. Of die geen problemen geeft is voornamelijk afhankelijk van de volgende factoren:
- Jouw rijgedrag.
- Onderhoudsdiscipline.
- De skills van je monteur.
- Puur geluk. (ter illustratie, de injectiemotoren van de Peugeot Elystar stonden wereldwijd bekend als de slechtste powerplant die je maar in een brommer kan schroeven, toch had ik 120K op de teller gekregen)

Vlottere respons op gas geven, dat zul je met 4-takt nu eenmaal minder hebben dan met electrisch of 2-takt. Snel wegkomen bij het stoplicht zou ik eerder denken aan iets met kleinere wielen (want meer koppel bladiebla). Hoewel ik met mijn People S altijd als eerste weg was bij het stoplicht, tenzij er een auto met automaat naast me stond. ;)

Vergeleken met de People S was de New Dink echt een verademing. Ruim zitten, beenruimte, hoog stuur, je zit iets meer uit de wind. Op de People S kon ik maar in 1 houding zitten, wilde ik geen rugklachten krijgen. Op de New Dink kan ik gerust even onderuit hangen of een beste imitatie doen van een zak aardappelen, wat op lange ritten toch echt erg fijn is.
Verder is meer bergruimte (handig als je een beetje representatief op kantoor moet komen, maar niet gaat rijden zonder een warm motorpak aan). En eventuele passagiers wanen zich als op een troon, vooral die reden was voor mij ook doorslaggevend ;). Als ik nu tegen vriendinnen/dates zeg: "zal ik je ophalen met de auto of de brommer?" dan willen ze (mits het droog is) altijd de brommer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
unclero schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 18:02:
[...]

Yamaha Neos is injectie, terwijl Kymco gewone carbarateurblokken (de 139QMB, een verbeterde variant van de oerbetrouwbare Honda GY6 powerplant) gebruikt. Technisch inderdaad superieur. Of die geen problemen geeft is voornamelijk afhankelijk van de volgende factoren:
- Jouw rijgedrag.
- Onderhoudsdiscipline.
- De skills van je monteur.
- Puur geluk. (ter illustratie, de injectiemotoren van de Peugeot Elystar stonden wereldwijd bekend als de slechtste powerplant die je maar in een brommer kan schroeven, toch had ik 120K op de teller gekregen)
De eerste 2 punten maak ik me geen zorgen om, de laatste 2 heb ik geen of weinig invloed op. Zelf doen is helaas geen optie dus ik ben afhankelijk van de dealer/monteur.
Vlottere respons op gas geven, dat zul je met 4-takt nu eenmaal minder hebben dan met electrisch of 2-takt. Snel wegkomen bij het stoplicht zou ik eerder denken aan iets met kleinere wielen (want meer koppel bladiebla). Hoewel ik met mijn People S altijd als eerste weg was bij het stoplicht, tenzij er een auto met automaat naast me stond. ;)
Het wegkomen met de People S is inderdaad geen probleem. Mijn verwachting is misschien te hoog, maar waar ik me een beetje aan stoor is dat bij het "doorrijden" het nogal gezapig gaat, hij trekt niet echt makkelijk door naar de gewenste snelheid. Vaak moet je, als je tussen de auto's rijdt, toch even gas minderen zodra de auto voor je naar z'n 2 schakelt, als je dan weer gas geeft blijft het wachten tot ie weer op toeren is, voor het gevoel zou je denken dat ie in z'n 3 zit en eigenlijk terug naar 2 om wat sneller vooruit te komen. Maar ik denk dat dit niet te voorkomen is. Er is op te anticiperen natuurlijk, afstand houden, maar vaak heb je dan dat er net weer een auto voor je neus in het gat duikt....
Vergeleken met de People S was de New Dink echt een verademing. Ruim zitten, beenruimte, hoog stuur, je zit iets meer uit de wind. Op de People S kon ik maar in 1 houding zitten, wilde ik geen rugklachten krijgen. Op de New Dink kan ik gerust even onderuit hangen of een beste imitatie doen van een zak aardappelen, wat op lange ritten toch echt erg fijn is.
Verder is meer bergruimte (handig als je een beetje representatief op kantoor moet komen, maar niet gaat rijden zonder een warm motorpak aan). En eventuele passagiers wanen zich als op een troon, vooral die reden was voor mij ook doorslaggevend ;). Als ik nu tegen vriendinnen/dates zeg: "zal ik je ophalen met de auto of de brommer?" dan willen ze (mits het droog is) altijd de brommer.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het maakt het er niet makkelijker op :)
Passagiers heb ik niet of nauwelijks, de bergruimte zou inderdaad wel een pluspunt kunnen zijn. Voorlopig nog maar even goed alles doornemen, mijn People S rijdt nog steeds heerlijk.

Ik ben nu vooral benieuwd naar het verschil in rijden tussen de Neos en de New Dink. Vooral omdat ik ook tussen de auto's moet rijden is het belangrijk dat ik enigzins vlot mee kan komen.

[ Voor 0% gewijzigd door jra2k op 01-04-2016 12:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ter vergelijking qua bergruimte: mijn helm pas niet eens in mijn Kymco Agility :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

jra2k schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:23:
Het wegkomen met de People S is inderdaad geen probleem. Mijn verwachting is misschien te hoog, maar waar ik me een beetje aan stoor is dat bij het "doorrijden" het nogal gezapig gaat, hij trekt niet echt makkelijk door naar de gewenste snelheid. Vaak moet je, als je tussen de auto's rijdt, toch even gas minderen zodra de auto voor je naar z'n 2 schakelt, als je dan weer gas geeft blijft het wachten tot ie weer op toeren is, voor het gevoel zou je denken dat ie in z'n 3 zit en eigenlijk terug naar 2 om wat sneller vooruit te komen. Maar ik denk dat dit niet te voorkomen is. Er is op te anticiperen natuurlijk, afstand houden, maar vaak heb je dan dat er net weer een auto voor je neus in het gat duikt....
Dat heeft te maken met hoe de vario (de variable-diameter-pulley, om precies te zijn) werkt. Zie hier, een vidje waar dat in het eerste deel van de video wordt gedemonstreerd met de 139QMB powerplant die in onze Kymco's (en in zo'n beetje de meeste andere scooters, momenteel op de markt) zit:

Je begint met het moment dat de diameter van de voorste pulley kleiner is dan de achterste. Daarna zit je een tijdje met dat de diameters van beide pulleys even groot zijn (ik noem dat de 2e versnelling). En dan schiet ie door naar het moment dat de voorste pulley groter is dan de achterste (de 3e versnelling).

Ikzelf rijd altijd weg door eerst gas te geven tot de 2e versnelling. Dan ga ik gas minderen, tot ik voel dat hij naar de 3e versnelling wil. En dan gooi ik het gas geleidelijk weer open. Meer gas geven heeft geen zin, want dan verslikt ie zich alleen maar in de benzine, dus ik draai het gas daarna weer geleidelijk terug, terwijl de machine alleen maar versnelt.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het maakt het er niet makkelijker op :)
Passagiers heb ik niet of nauwelijks, de bergruimte zou inderdaad wel een pluspunt kunnen zijn. Voorlopig nog maar even goed alles doornemen, mijn People S rijdt nog steeds heerlijk.
Het is ook een persoonlijk ding hoor. Ik ben nogal 'fors van postuur', dus voor mij is een grotere machine ook gewoon fijner. Ik wil mijn voeten nog ergens kwijt enzo.
Die bergruimte heb ik nodig, want niet alleen wil ik daar mijn representatieve kleding in doen, maar ook voor langere ritten (vakanties, of wanneer ik een tijdje ergens anders op locatie moet werken).

Zo gebruikte ik mijn People S als pakezeltje:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/10653332_10204505862027707_2292034132641858948_n.jpg?oh=374634d9aad174d4b47df223cb564438&oe=577C56B5

En zo ligt dezelfde hoeveelheid bagage op/in mijn New Dink:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/11924913_10207363992319178_6643615174929295203_n.jpg?oh=791939a162350a2fd2f265a4bb6837ce&oe=578832A0
Ik ben nu vooral benieuwd naar het verschil in rijden tussen de Neos en de New Dink. Vooral omdat ik ook tussen de auto's moet rijden is het belangrijk dat ik enigzins vlot mee kan komen.
Daar kun je maar op 1 manier achter komen: proefrit maken. Ik kan niet voor jou kiezen, maar ik hoop dat het de New Dink wordt ;). Perfecte brommers bestaan niet, het moet goed zitten, geen rugklachten veroorzaken, en je moet 'm in bedwang kunnen houden. Daar kom je alleen achter als je er eens zelf op gaat zitten.

Vlot meekomen heb ik door mijn monteur op laten lossen. Een van zijn specialismen is het dusdanig opvoeren van Kymco's dat deze nog net binnen de wettelijke marges blijven. Gaat 'ie ook zuiniger van lopen, trouwens.

PS: Ben je al lid van de Kymco Tourclub Nederland? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Zou dat wat tragere reageren op versnellen niet kunnen liggen aan versleten rolletjes? Of sla ik nu wartaal uit omdat ik er al te lang uit ben?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
jra2k schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:29:
[...]

Ik kan vanuit persoonlijke ervaring de Yamaha Neos (4-takt) aanraden.
38 km enkele reis hier. Inmiddels ruim 37.000 km op de teller zonder een enkel incident (1 x lekke band).
Er roest niets aan zo'n ding, hij blijft mooi. Hij is niet helemaal standaard, topsnelheid is 65 (met heel weinig toeren) en het verbruik op mijn traject is 1 op 50. Elke keer weer lachen bij de pomp. :)
Een groot voordeel is ook dat de beurten pas na elke 6.000 kilometer hoeven.

Deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.scooterstore.nl/static/358/268/2549/Neos-wit1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Bart2005 op 02-04-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
unclero schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 01:52:
[...]

Daar kun je maar op 1 manier achter komen: proefrit maken. Ik kan niet voor jou kiezen, maar ik hoop dat het de New Dink wordt ;). Perfecte brommers bestaan niet, het moet goed zitten, geen rugklachten veroorzaken, en je moet 'm in bedwang kunnen houden. Daar kom je alleen achter als je er eens zelf op gaat zitten.

Vlot meekomen heb ik door mijn monteur op laten lossen. Een van zijn specialismen is het dusdanig opvoeren van Kymco's dat deze nog net binnen de wettelijke marges blijven. Gaat 'ie ook zuiniger van lopen, trouwens.

Proefritjes is bij mijn huidige dealer lastig, maar zal bij andere dealers eens rondkijken. Het is inderdaad de enige manier om er achter te komen.

Voor zover ik het allemaal kan vinden is de Neos toch wel in het voordeel voor mijn eisen :)

Ik heb een tijd terug online een monteur gevonden die gespecialiseerd is in het afstellen van met name Kymco's, zelfs ook overwogen om 70cc te laten plaatsen en binnen de wok-grenzen te laten afstellen. Maar ik vind dat toch te teveel risico. (ik weet er zelf gewoon veel te weinig van)

heb me ooit ingeschreven voor de KTN, maar eigenlijk nooit wat mee gedaan behalve ervaringen lezen, niet echt actief geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
Bart2005 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:54:
[...]

38 km enkele reis hier. Inmiddels ruim 37.000 km op de teller zonder een enkel incident (1 x lekke band).
Er roest niets aan zo'n ding, hij blijft mooi. Hij is niet helemaal standaard, topsnelheid is 65 (met heel weinig toeren) en het verbruik op mijn traject is 1 op 50. Elke keer weer lachen bij de pomp. :)
Een groot voordeel is ook dat de beurten pas na elke 6.000 kilometer hoeven.

Deze:
[afbeelding]
Om de 6.000km een beurtje? Dat wist ik nog niet, dat is op zich ook wel prettig.

Als ik het zo lees gebruik jij je Neos precies zoals ik het ook zou doen. Rij je het hele jaar door? (behalve als het echt glad is neem ik aan). Wat is jou ervaring qua bescherming tegen regen/wind? Heb je er nog een beenkleed of windscherm bij en draag je beschermde kleding?

Staat de Neos bij jou altijd buiten of kan je 'm in de schuur kwijt? (mijn People S staat altijd buiten, zonder hoes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Laatst online: 11-09-2022
Hele jaar door in principe. Niet bij gladheid en/of als het erg koud is.
Ik heb verder geen schermen of kleden. Regenpak aan.
De scooter staat buiten. Wel onder een balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 20:23
Bart2005 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:54:
[...]

Hij is niet helemaal standaard, topsnelheid is 65 (met heel weinig toeren) en het verbruik op mijn traject is 1 op 50. Elke keer weer lachen bij de pomp. :)
Kanonne, 1 op 50 is inderdaad wel heel netjes!
Hoe heb je de Neos 65 laten lopen dan, enkel een andere vario?

Ik heb zelf een Kymco Super 8 gehad die 1:40 liep (met carb uiteraard) en een SYM Sympony SR gehad waar ik het verbruik niet eens van heb kunnen meten, toen was die al total loss }:|

Ik ben zelf ook nog weer een beetje aan het rondkijken voor een scooter, ze gaan hier binnenkort met een belangrijke weg (lees->brug) bezig richting mijn werk waardoor ik er amper kan komen
Ook is het natuurlijk wel handig met kleinere ritten
Het zal dan waarschijnlijk ook een 2takt worden aangezien een 4takt te duur wordt (2e hands)

Zelf heb ik altijd de Yamaha Aerox wel mooi gevonden, maar wat is het verbruik met zo'n 2takt?
Blijft toch goed zoeken, want de kans is aanwezig dat je de rommel van iemand anders koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
FabianGTI schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:24:
[...]

Kanonne, 1 op 50 is inderdaad wel heel netjes!
Hoe heb je de Neos 65 laten lopen dan, enkel een andere vario?
Ter vergelijking, mijn People S rijdt met enkel een andere vario 65 op de teller en zonder problemen 1 op 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

FabianGTI schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:24:
Zelf heb ik altijd de Yamaha Aerox wel mooi gevonden, maar wat is het verbruik met zo'n 2takt?
Blijft toch goed zoeken, want de kans is aanwezig dat je de rommel van iemand anders koopt
Met een Aerox loop je wel een redelijk risico denk ik. Ze zijn erg populair bij jeugdige zelfsleutelaars en mooiboys (in mijn tijd iig), waardoor de kans dat er iets aan verprutst is relatief groot is. Aan de andere kant heb je natuurlijk ook de kans dat je voor een prikkie een racemonster scoort :+ Wat mij wel opviel in het scooterhok op school is dat ik mensen met 'Roxjes vaak als een malloot zag trappen en aan hun gas hengsten, terwijl ik bij mijn Peugeot gewoon 1 keer kon trappen zonder het gas aan te raken en weg kon rijden :) Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ze eigenlijk helemaal geen gas bij hoefden te geven en dat ding verzopen, daar heb ik geen idee van. Verder waren mijn Peugeots (heb een Speedfight 2 en een Vivacity gehad) wel comfortabeler dan de Aerox waar ik eens op gereden heb. De Viva vond ik wel wat klein, de Speedfight kon ik goed op zitten met nog iemand achterop erbij.

[ Voor 17% gewijzigd door Krentenbol op 04-04-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
jra2k schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:40:
[...]

Ter vergelijking, mijn People S rijdt met enkel een andere vario 65 op de teller en zonder problemen 1 op 45
Het maximale wat ik haalde was 1:46, maar de vario van de Super8 was ook aangepast waardoor die 65 liep, maar voor die 1:46 mocht ik dan niet harder dan 50 km/u :P

Wat ik wel vervelend vond is het extreem trage optrekken, dat was echt een issue van de transmissie in de Super8
Dat was met die Symphony SR wel anders, liep veel mooier door
Krentenbol schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:49:
[...]

Met een Aerox loop je wel een redelijk risico denk ik. Ze zijn erg populair bij jeugdige zelfsleutelaars en mooiboys (in mijn tijd iig), waardoor de kans dat er iets aan verprutst is relatief groot is. Aan de andere kant heb je natuurlijk ook de kans dat je voor een prikkie een racemonster scoort :+ Wat mij wel opviel in het scooterhok op school is dat ik mensen met 'Roxjes vaak als een malloot zag trappen en aan hun gas hengsten, terwijl ik bij mijn Peugeot gewoon 1 keer kon trappen zonder het gas aan te raken en weg kon rijden :) Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ze eigenlijk helemaal geen gas bij hoefden te geven en dat ding verzopen, daar heb ik geen idee van. Verder waren mijn Peugeots (heb een Speedfight 2 en een Vivacity gehad) wel comfortabeler dan de Aerox waar ik eens op gereden heb. De Viva vond ik wel wat klein, de Speedfight kon ik goed op zitten met nog iemand achterop erbij.
Naja, dat is dan inderdaad het nadeel eraan, het is altijd een populaire scooter geweest en ik vrees dat je er echt geluk mee moet hebben
Anderzijds zijn er natuurlijk ook nog genoeg die gewoon werden gebruikt, en het voordeel dat de onderdelen overal te krijgen zijn

Het liefst zou ik natuurlijk ook een jong gebruikte Neos 4 takt nemen ofzo, maar die zijn me nog wat te duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

FabianGTI schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:08:
[...]
Naja, dat is dan inderdaad het nadeel eraan, het is altijd een populaire scooter geweest en ik vrees dat je er echt geluk mee moet hebben
Anderzijds zijn er natuurlijk ook nog genoeg die gewoon werden gebruikt, en het voordeel dat de onderdelen overal te krijgen zijn
Zeker waar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
unclero schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 01:52:
[...]

Dat heeft te maken met hoe de vario (de variable-diameter-pulley, om precies te zijn) werkt. Zie hier, een vidje waar dat in het eerste deel van de video wordt gedemonstreerd met de 139QMB powerplant die in onze Kymco's (en in zo'n beetje de meeste andere scooters, momenteel op de markt) zit:
[video]

Je begint met het moment dat de diameter van de voorste pulley kleiner is dan de achterste. Daarna zit je een tijdje met dat de diameters van beide pulleys even groot zijn (ik noem dat de 2e versnelling). En dan schiet ie door naar het moment dat de voorste pulley groter is dan de achterste (de 3e versnelling).

Ikzelf rijd altijd weg door eerst gas te geven tot de 2e versnelling. Dan ga ik gas minderen, tot ik voel dat hij naar de 3e versnelling wil. En dan gooi ik het gas geleidelijk weer open. Meer gas geven heeft geen zin, want dan verslikt ie zich alleen maar in de benzine, dus ik draai het gas daarna weer geleidelijk terug, terwijl de machine alleen maar versnelt.

[...]

Het is ook een persoonlijk ding hoor. Ik ben nogal 'fors van postuur', dus voor mij is een grotere machine ook gewoon fijner. Ik wil mijn voeten nog ergens kwijt enzo.
Die bergruimte heb ik nodig, want niet alleen wil ik daar mijn representatieve kleding in doen, maar ook voor langere ritten (vakanties, of wanneer ik een tijdje ergens anders op locatie moet werken).

Zo gebruikte ik mijn People S als pakezeltje:
[afbeelding]

En zo ligt dezelfde hoeveelheid bagage op/in mijn New Dink:
[afbeelding]

[...]

Ik hoop niet dat het jou filmpje is, zonder carter rijden kan namelijk je carter doormidden breken :+
komen onwijs veel krachten op de carterdeksel te staan.

Verder MOET je met een scooter met vario systeem NOOIT voelen dat die "schakelt" dat is nou juist het VARIO gedeelte. die overgang moet soepel gaan.

Optrekken
Trek je scooter eerst hard en dan zacht? lees: van 0-20 hard en dan zakt die in? Dan zijn je trekveertjes in je koppeling goed. Want 0-20 gaat allemaal via je koppeling "trekveren" na de +- 20km per uur komt de vario tot zijn recht. Als die dus inkakt, heb je lichtere rolletjes nodig. ( in je vario ! ;) )

Optrekken stilstand tot +-20km/h
Trekt je scooter slecht van stil stand tot +- 20km peruur?? Strakkere trekveertjes monteren. Je wilt dat de koppeling aangrijpt op je powerband van je cilinder. Oftewel: Het toeren tal waar je cilinder het meeste vermogen geeft.

Geen kracht na gas terug
Zakt de snelheid weg als je gas terug neemt en weer gas geeft?
Drukveer vervangen voor een zwaardere.

Na het vervangen van drukveer komt de scooter moeilijk op snelheid?
voorheen niet? Dan heb je nu een te zware drukveer :+

Waarom? Bij gas terug zakt je vsnaar in je achterpoelie ( eigenlijk dus van zware versnelling naar licht )
Met een te slappe drukveer gaat dit te langzaam. Wil je dan weer gas geven, zit je dus eigenlijk in een te zware versnelling.. Denk hierbij maar aan je auto. rem eens hard zonder terug te schakelen, en geef weer gas..

Nog wat extra weetjes:
Valt je scooter uit bij gasgeven? Hoor je een soort: OOOOOOOOOOOOOOH geluid?
Dan krijgt die teveel lucht waardoor die uitvalt.

Hoor je met het gas geven: PRRRRRRRRRRRRRRRRRR.. Dan verzuip je de boel.
soms kun je dit ook horen als je weinig gas geeft, maar bij vol gas niet. Bij een zwaar opgevoerde scooter is dit niet erg. Benzine koelt de cilinder beter dan lucht.. waardoor dit soms wenselijk is.

Tenslotte luid het volgende:
Een perfect afgestelde scooter hoor je tijdens het optrekken en top snelheid. Niet van toeren veranderen !!

Zo, even mijn kennis gedeeld na jaren lang opvoeren van brommers en scooters. Verder altijd onderhoud zelf gedaan. Volledig opbouwen en demonteren van alle soorten scooters en brommers. Op het moment heb ik een Kymco dj50, helemaal standaard.. al mega lang niet op gereden meer. Over een tijdje gaat deze aangepakt worden. Ik zou dan hier het process posten. Gaat o.a. een andere kleur op, nieuwe uitlaat en het motorblokje gaat iets gekieteld worden. 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Marsjee op 04-04-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 16:03
Dag mensen, ik meld me in het topic waarvan ik dacht nooit te zullen komen :+

Onlangs hebben 'we' een scooter tweedehands gekocht op aandringen van mijn vriendin. Ik heb nooit de behoefte gehad, maar zij had er altijd een bij haar ouders.

Uiteindelijk zijn we met een Rover thuisgekomen (ja, zo'n Chinees ding) voor een prikkie.
Gezien er een paar dingen kapot waren of enorm slecht gefikst waren ben ik zelf aan de slag gegaan zonder problemen.

Nu ben ik tegen 1 potentieel probleem aangelopen, en heb ik dat probleem ook gelijk veroorzaakt 8)7 Het kijkglaasje van de remvloeistof was in zeer slechte staat, kijken was überhaupt niet mogelijk en het zag er broos uit. Uiteindelijk is er een klein gaatje in gekomen, het was zo zacht als cake. Zie foto.

De vraag is of dit ooit al eens hersteld is met een ad hoc methode, vanwege de zachte prut. Wat raden jullie aan?

Edit: ik lees her en der dat het vaker voorkomt bij scooters/motors. De plastic glaasjes begeven het vaak na een hele tijd, of ze gaan scheurtjes krijgen. Eens kijken of ik een vervanging van glas kan vinden, of anders een metalen alternatief erin kan zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door frietsje op 11-04-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Gisteren even wezen kijken naar een nieuw scootertje... Zocht iets wat een beetje goede kwaliteit was, Sportieve looks had, en uiteraard netjes geprijst was. Dus is maar een Beta Ark A.C. uit 2005 geworden.
Krijgt deze week de volgende nieuwe onderdelen:
-Uitlaat
-Rollertjes
-V-Snaar
-Grote beurt.
-Accu.

Vanaf vrijdag mag ik m ophalen, alleen heb niet eerder vervoer dan maandag of dinsdag... Dus nog even geduld hebben

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tEq6WRn.jpg
foto is klikbaar voor groot

Ben er erg blij mee, dat ding had 15000km op de teller. Dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 21:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

frietsje schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:17:

Nu ben ik tegen 1 potentieel probleem aangelopen, en heb ik dat probleem ook gelijk veroorzaakt 8)7 Het kijkglaasje van de remvloeistof was in zeer slechte staat, kijken was überhaupt niet mogelijk en het zag er broos uit. Uiteindelijk is er een klein gaatje in gekomen, het was zo zacht als cake. Zie foto.

De vraag is of dit ooit al eens hersteld is met een ad hoc methode, vanwege de zachte prut. Wat raden jullie aan?

Edit: ik lees her en der dat het vaker voorkomt bij scooters/motors. De plastic glaasjes begeven het vaak na een hele tijd, of ze gaan scheurtjes krijgen. Eens kijken of ik een vervanging van glas kan vinden, of anders een metalen alternatief erin kan zetten.
Gaatje? Hele kijkdopje lijkt weg te zijn :P

Maar afaik hebben veel van die kijkgaatjes dezelfde diameter, enige waar je op moet letten is dat ding veilig en volledig eruit te krijgen (wat soms nog wel eens problemen als dat is vastgelijmd), restant mee naar een winkel en kijken of ze dezelfde diameter hebben.

Maar die kijkdingen zijn toch vaak van een soort plastic? Kan me niet herinneren er eentje van glas te hebben gezien.

Ik kijk nog steeds op marktplaats voor een leuke RS50 of Classic, maar die dingen blijven lomp duur of zijn flink afgeragd. Ik weet dat er later nog een model is geweest die leek op z'n Classic, maar dan met CVT/scooter aandrijving, alleen nooit meer kunnen vinden. Ok, er zijn chinese modellen, maar heb weinig zin m'n oude hobby van repareren en onderhoud wekelijks te gaan oppakken :P

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 26-04-2016 17:45 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:41

-tom-562

Oliesjeik

frietsje schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:17:
Dag mensen, ik meld me in het topic waarvan ik dacht nooit te zullen komen :+

Onlangs hebben 'we' een scooter tweedehands gekocht op aandringen van mijn vriendin. Ik heb nooit de behoefte gehad, maar zij had er altijd een bij haar ouders.

Uiteindelijk zijn we met een Rover thuisgekomen (ja, zo'n Chinees ding) voor een prikkie.
Gezien er een paar dingen kapot waren of enorm slecht gefikst waren ben ik zelf aan de slag gegaan zonder problemen.

ZO'n complete rempomp trek je voor nog geen 20 euro van eBay af inclusief verzenden :P Ik zou er niet te veel aan lopen prutsen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Marsjee schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:27:
[...]
Lang leerzaam verhaaltje
Dan een vraag voor je als kenner waar ik mee zit :)

Heb nu sinds bijna een jaar een 2e hands Vespa LX 4T, na wat gedoe omdat de vorige eigenaar een prutser was rijd hij opzich al die tijd prima (1x gehad dat vermogen volledig wegviel maar nooit meer gehad :?).
Enige is dat hij soms wat moeilijk start, volgens de zaak die hem onderhoud loopt hij bij starten hoog in z'n toeren. Even gas bij geven tijdens starten zou dit oplossen en opzich werkt dat ook maar soms (vaak na een paar dagen stilstaan/erg koud weer) kost het een paar pogingen.

Is zoiets normaal/op te lossen? Enige antwoord wat ik kreeg op die vraag was wat ophalende schouders maar geen eenduidig antwoord.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

jra2k schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:40:
[...]

Mijn people S loopt met gladde bus krap aan 52 op de teller (47km/u op de GPS ) , er zit nog ergens een begrenzing op het toerental (duidelijk voelbaar als je bv heuvel af gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Rubman

Retarded or just overjoyed!

* Rubman meld zich hier ook maar eens.

Sinds pak em beet 1,5 maand in bezit van een Turbho RL-50
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZHafWOOl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/186YPIkl.jpg

Ding bevalt uitstekend, zeker na eerst een tweedehands miskoop via MP te hebben gedaan van €200 (een Sym jet) waar de uitlaat na 3 weken onderuit brak en deel van het blok mee nam. (afgeschreven dus en aldoende leert men)

Rijdt rustig want is een 4-takt.
Twijfel nog heel erg over wel of niet ontgrenzen en wat überhaupt de mogelijkheden zijn. Zeker gezien ik van Amsterdam naar Aalsmeer via Amstelveen rijdt elke dag zijn controles een groot risico (ook al begin ik om 5:30 en vaak wel vroeg in de middag klaar)
Moet daarentegen wel hele stukken tussen auto verkeer rijden en merk dat er behoorlijk geërgerd wordt aan het feit dat ik gewoonweg niet makkelijk snel mee kan met verkeer. Enige reden dat ik wil ontgrenzen is dan ook beter mee komen met verkeer. Plus natuurlijk de betere verhouding kilometers gereden op liters benzine.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubman op 28-04-2016 09:17 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Ik heb ook sinds kort weer een scooter

Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/CC2B327A-87B7-4CC7-BF0F-4EF693C72F1B_zpsplgbnwlk.jpg

Yamaha Aerox R uit 2008 met 16800 km op de teller 8) (geel kenteken)
2 takt autolube dus aparte olietank en benzinetank

Binnenkort alleen nog even naar een vriend brengen voor een onderhoudsbeurt, voorrem loopt heel iets aan (piept) en de rest maar even nakijken/vervangen
Voor de rest doet alles het prima :)

Topsnelheid ligt nu tussen de 55 en 60 km/u op de teller
Met onderhoud meteen even kijken of we hem harder kunnen laten optrekken maar toch dezelfde topsnelheid kunnen behouden, iemand nog tips daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Sneller optrekken zit hem toch vooral in de rollertjes en veren bij 2-takt?

[ Voor 7% gewijzigd door Rubman op 28-04-2016 10:07 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Rubman schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:07:
Sneller optrekken zit hem toch vooral in de rollertjes en veren bij 2-takt?
Klopt, en eventueel een iets grotere sproeier

Zit eigenlijk aan zo'n soort variateur te denken:

http://www.easyparts.nl/V...(Variateurs)-p135472.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
sapphire schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:03:
[...]

Dan een vraag voor je als kenner waar ik mee zit :)

Heb nu sinds bijna een jaar een 2e hands Vespa LX 4T, na wat gedoe omdat de vorige eigenaar een prutser was rijd hij opzich al die tijd prima (1x gehad dat vermogen volledig wegviel maar nooit meer gehad :?).
Enige is dat hij soms wat moeilijk start, volgens de zaak die hem onderhoud loopt hij bij starten hoog in z'n toeren. Even gas bij geven tijdens starten zou dit oplossen en opzich werkt dat ook maar soms (vaak na een paar dagen stilstaan/erg koud weer) kost het een paar pogingen.

Is zoiets normaal/op te lossen? Enige antwoord wat ik kreeg op die vraag was wat ophalende schouders maar geen eenduidig antwoord.
Vreemd.. 4takt is net even wat anders dan 2takt wat ik gewend ben ( in mijn tijd was 4takt totaal niet hip zoals nu )

Bij het starten te hoog in de toeren.. beetje vreemd verhaal. Maar dit kun je op de caberateur met een schroevendraaier gewoon afstellen. Met een lopende motor stel je dit af, en hoor je dus ook gelijk wat het schroefje doet. Meer of minder toeren. Eigenlijk stel je deze zo af dat hij net niet uitvalt. Maar hier heeft het weer ook invloed op. ( kou en warmte, vocht )

Verder kan het zijn dat er wat vuil in de carburateur zit...... Maar zoals ik zei, lastige kwestie.
in het ergste geval trekt die ergens valse lucht... ( carburateur trek het lucht via de luchtfilter, maar als je ergens een pakking hebt die niet goed meer is en dus lekt, trekt die vanuit dat punt lucht na binnen )

Het kan dus ook de afstelling lucht/benzine zijn. Dit kun je checken door: Volgas geven, en dus rijden. MOtor uitzetten tijdens het gasgeven en gas los natuurlijk. Vervolgens bougie eruit draaien.

Is je bougie:
Wittig - HEEL snel een grotere maat sproeier erin, dit is schadelijk voor je cilinder.
Zwart - Te weinig lucht, kleinere sproeier of meer lucht toelaten via stel schroef ( als die dat heeft )
Koffie bruin - Perfecte afstelling, niks aan veranderen.
Pagina: 1 ... 17 ... 46 Laatste