Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
motoren hebben vaak een sensor in het blok zitten dat aan de hand van het toerental de snelheid bepaald...heel handig als je de tandwielverhouding wilt veranderenMartinator schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:14:
Ja dat snap ik dus ook niet, die kilometertellerkabels (dubbele woordwaarde). Er zijn toch genoeg betere oplossingen te bedenken dan een meedraaiend kabeltje? Toen ik mijn Tomos had opgevoerd besloot dat kabeltje ook ineens te knappen, redelijk vlot vervangen, maar toen ik de Tomos inruilde (zo'n vier jaar later gok ik) was het kabeltje al voor de derde keer stuk gegaan. Ze moeten eens kijken naar hoe fietscomputers dat oplossen, dat werkt altijd, heb er zelfs een tijdje één op de Tomos gehad, dat werkte tenminsteSensortje op een spaak en gaan met die banaan
![]()
Hoe zit dat eigenlijk bij motoren, werkt dat daar ook met een kabeltje? Die moeten toch in staat zijn snelheden te kunnen meten van (laten we zeggen) 120+? Zal vast een ander systeem zijn...

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Ook wel fijn inderdaadj0rDy schreef op woensdag 15 december 2010 @ 22:30:
[...]
motoren hebben vaak een sensor in het blok zitten dat aan de hand van het toerental de snelheid bepaald...heel handig als je de tandwielverhouding wilt veranderen

Zo'n fietsteller is inderdaad ontzettend lelijk, het ging me meer om de achterliggende techniekYonni schreef op woensdag 15 december 2010 @ 23:21:
Of het zit in de versnellingsbak, dan wel op het achterwiel. Bij mijn twee motoren zit een stevige kabel gewoon met een meenemertje op het voorwiel, werkt perfect. Bij m'n oldtimer is de meenemer eens stuk gegaan, maar dat is zo te vervangen en kost relatief weinig. Ik vind zo'n tellertje van een fiets echt lelijk, vind het geen porum. Stom dingetje nog eens op je velg, geeft ook weer onbalans.
Die onbalans is ook wel wat aan te doen natuurlijk, contragewichtje of zoiets. Bovendien kan het sensortje voor op de spaak best verwerkt worden in de spaak lijkt me.

(niet mijn velgen, heb andere kleur, maar you get the idea)
Het is inderdaad niet moeilijk te repareren als er iets stuk gaat aan het systeem, maar als je überhaupt een reparatie kunt voorkomen, why not
Volgens mij zit het bij de meeste motoren op het achterwiel. Als je filmpjes bekijkt van lange wheelies zie je de snelheidsmeter gewoon netjes de snelheid aangeven, ook als het voorwiel niet eens meer draait.Yonni schreef op woensdag 15 december 2010 @ 23:21:
Of het zit in de versnellingsbak, dan wel op het achterwiel. Bij mijn twee motoren zit een stevige kabel gewoon met een meenemertje op het voorwiel, werkt perfect. Bij m'n oldtimer is de meenemer eens stuk gegaan, maar dat is zo te vervangen en kost relatief weinig. Ik vind zo'n tellertje van een fiets echt lelijk, vind het geen porum. Stom dingetje nog eens op je velg, geeft ook weer onbalans.
dan kan die dus ook in het blok zittenPilatuS schreef op donderdag 16 december 2010 @ 19:34:
[...]
Volgens mij zit het bij de meeste motoren op het achterwiel. Als je filmpjes bekijkt van lange wheelies zie je de snelheidsmeter gewoon netjes de snelheid aangeven, ook als het voorwiel niet eens meer draait.
Heb zelf een Benelli 491 op dit moment zonder deel 1b aangezien de politie het nodig vond die in te nemen bij 86 op de rollerbank, wat nog aardig weinig is voor het geen wat er onder zat aan pretspul :
Motoforce racing 70 LC
Del ortho 19mm PHVB
Power 1 'race' vario
Stage 6 V2 race koppeling
Tecnigas RS70
Power 1 krukas
Ding reed op de teller 115 en op de TomTom een nette 109
Is nu wachten op wat mooier weer zodat ik hem weer standaard kan maken voor de RDW keuring, ondertussen lekker rond rijden in me auto
[ Voor 17% gewijzigd door traaymakers op 17-12-2010 01:40 . Reden: linkje toegevoegd ]
De ene scooter heeft 10 inch banden, de andere 16 inch.
Volgens de verkoper van een winkel zouden grotere banden lekkerder rijden. Iemand die daar meer over weet?
Als je de kans krijgt: neem er een met grotere wielen.. Grotere wielen zijn fijner want meer stabiliteit en rijden dus lekkerder.Spruit 11 schreef op zondag 19 december 2010 @ 20:06:
Maakt het wat uit qua rijgedrag van de scooter welke maat je banden hebben?
De ene scooter heeft 10 inch banden, de andere 16 inch.
Volgens de verkoper van een winkel zouden grotere banden lekkerder rijden. Iemand die daar meer over weet?
Heeft oa te maken met gyroscoopwerking.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Is het moeilijk/verstandig om het onderhoud zelf te doen met behulp van boeken?
Ik dacht dat 2e hands scooters misschien problemen hebben en dat je daarom misschien beter een nieuwe scooter kunt kopen.
Als jij een scooter blind koopt dan loop je wel risico ja. Doe je je huiswerk en neem je eventueel iemand mee die er meer van weet dan minimaliseer je de risico's heel snel. Maar dat is bij elke tweedehands koop zo, dat is niet marktplaats alleen.Spruit 11 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 23:54:
Is het verstandig om een scooter van marktplaats te halen? Ik kreeg van iemand te horen dat je dat beter niet kunt doen. Waarom niet?
Ik dacht dat 2e hands scooters misschien problemen hebben en dat je daarom misschien beter een nieuwe scooter kunt kopen.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Iemand nog tips? Houd er rekening mee dat ik slechts 2 linkerhanden heb. Anders gaat ie gewoon voor een beurtje naar de dealer.
Ik heb de scooter 2 jaar geleden willen verkopen, maar heb eigenlijk nooit de moeite genomen om een advertentie @ marktplaats te plaatsen.
Evt. een nieuw bougietje erin.
Het is vooral een kwestie van delen schoonmaken denk ik. Maar soms is even verse benzine erin gooien voldoende
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik heb eindelijk mijn 70cc blokje aan de praat, maar deze loopt nogal hoog stationair. Ik ga er even vanuit dat de goede sproeier enzo erin zit, maar als ik aan de luchtschroef/stationairschroef draai gebeurd er niets, ook het verplaatsen van de ring op de gasnaald heeft nauwelijks/geen invloed. deze stond in het midden, en staat nu in de hoogste stand (waardoor de schuif hoger komt te zitten toch?). Ik lees op internet dat het mogelijk is dat hij valse lucht aanzuigt (ik wist niet dat wij dat hebben in nijmegen
edit:
nu ik het verhaal over de gasnaald zo teruglees heb ik hem volgens mij de verkeerde kant op gezet, klopt dat? als ik hem namelijk lager had gezet valt de schuif lager waardoor hij minder lucht krijg, dus lager in de toeren loopt toch?
[ Voor 15% gewijzigd door j0rDy op 04-03-2011 11:05 ]
Afgelopen jaren kreeg ik daar altijd netjes een brief van, maar dat doen ze blijkbaar niet meer, of heb die gewoon niet gehad.
Schorsing maar snel online vernieuwd. Hopelijk levert die paar weken onverzekerd in de schuur staan geen boete op.
@j0rDy
Het veranderen van de stand van de gasnaald veranderd niets aan de luchtschuif. Je veranderd juist alleen de gasnaald ten opzichte van de luchtschuif, om zo het mengsel af te stemmen.
Het clipje moet je lager (richting de punt) plaatsen voor meer benzine bij dezelfde hoeveelheid lucht.
Als dit geen effect heeft, en de stationairschroef ook niet, trek je waarschijnlijk inderdaad valse lucht. Als je nu veel gas geeft gaat hij waarschijnlijk ook BWOAAAAAAAAAP-en, en valt uit.
Valse lucht kan overal vandaan in het carter komen. Tussen carter en cilinder, tussen cilinder en cilinderkop, tussen carter en spruitstuk, tussen keerring en krukas, of gewoon door een verkeerd gemonteerde zuiger.
Heb je een nieuwe pakking gebruikt toen je de cilinder monteerde?
[ Voor 53% gewijzigd door frickY op 04-03-2011 11:07 ]
wanneer ik gas geef doet ie het prima, heb er nog niet mee gereden maar verzuipen doet ie dan zeker niet. Ik zal het clipje eens lager plaatsen ipv hoger, en de carb nalopen. De cylinder heb ik verder niet aangezeten en wat ik vanaf buiten kan zien zit daar genoeg tussen. blokje komt er bij iemand anders onderuit waar hij prima liep. heb wel de inlaat van de carb vervangen (van zijkant naar achteren) dus zal deze ook eens nalopen. Thanks voor de opheldering mbt de gasnaald!frickY schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 11:03:
Kreeg begin deze week een nieuw tenaamstellingsbewijs in de bus. Blijkbaar is mijn schorsing verlopen.
Afgelopen jaren kreeg ik daar altijd netjes een brief van, maar dat doen ze blijkbaar niet meer, of heb die gewoon niet gehad.
Schorsing maar snel online vernieuwd. Hopelijk levert die paar weken onverzekerd in de schuur staan geen boete op.
@j0rDy
Het veranderen van de stand van de gasnaald veranderd niets aan de luchtschuif. Je veranderd juist alleen de gasnaald ten opzichte van de luchtschuif, om zo het mengsel af te stemmen.
Het clipje moet je lager (richting de punt) plaatsen voor meer benzine bij dezelfde hoeveelheid lucht.
Als dit geen effect heeft, en de stationairschroef ook niet, trek je waarschijnlijk inderdaad valse lucht. Als je nu veel gas geeft gaat hij waarschijnlijk ook BWOAAAAAAAAAP-en, en valt uit.
Valse lucht kan overal vandaan in het carter komen. Tussen carter en cilinder, tussen cilinder en cilinderkop, tussen carter en spruitstuk, tussen keerring en krukas, of gewoon door een verkeerd gemonteerde zuiger.
Heb je een nieuwe pakking gebruikt toen je de cilinder monteerde?
Grijzig = te rijkarm (valse lucht)
Koffie + melk bruin = prima
Zwart = te armrijk
[ Voor 5% gewijzigd door frickY op 04-03-2011 16:39 ]
Een te rijk mengsel zorgt voor een donker gekleurde en vette bougie. Een arm mengsel zorgt voor een witte/grijze bougie.
Valse lucht kun je makkelijk checken, motor laten lopen en een beetje deo/startpilot bij de bekende plekken spuiten (pakkingen bij je spruitstuk, voetpakking etc.), gaat het ding hoger stationair lopen, dan heb je op die plek valse lucht.
Vaak bu'j te bang!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
inmiddels nog even lopen stoeien, als ik de luchtfilter eraf haal en mn hand ervoor hou, met een klein gaatje natuurlijk start ie gelijk en loopt ie ook mooi laag stationair, maar als ik hem loslaat valt ie gelijk uit, ik denk dat ik valse lucht kan uitsluiten dus heb een grotere sproeier erin gezet, maar dit mag niet helpen (van 135 naar 160). Nu krijg ik verschillende signalen dat dit te klein is (tis een 28mm dellorto met een schuimfilter op een tuned 70cc met race ontsteking) en ik aan 260 moet denken, terwijl andere weer roepen dat 160 al mega groot is...-tom-562 schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:01:
Je verteld het net andersom.
Een te rijk mengsel zorgt voor een donker gekleurde en vette bougie. Een arm mengsel zorgt voor een witte/grijze bougie.
Valse lucht kun je makkelijk checken, motor laten lopen en een beetje deo/startpilot bij de bekende plekken spuiten (pakkingen bij je spruitstuk, voetpakking etc.), gaat het ding hoger stationair lopen, dan heb je op die plek valse lucht.

Ik heb zelf een Peugeot Vivacity snor pre 2001 met Power 1 Vario en 8.5gram rollen. Als uitlaat heb ik een Sito+
Remmenreiniger is sterk ontvettent en wil je niet in je 2-takt blokje hebben.Joopieboy schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 17:54:
Remmenreiniger werkt net wat beter is mijn idee maar goed, zo klopt het wel ja.
Dan kun je desnoods beter deodorant pakken, maar ook dat smeer je liever niet op je cilinderwand. De parfum zelf brand niet, alleen het drijfgas.
Ikzelf gebruikte meestal butaangas (aansteker navuller).
Ook ik geen idee. Normaliter zou ik ook zeggen dat 160 veel te groot is, maar op een snelle 70 met 28mm carb geen idee.j0rDy schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:30:
maar dit mag niet helpen (van 135 naar 160). Nu krijg ik verschillende signalen dat dit te klein is (tis een 28mm dellorto met een schuimfilter op een tuned 70cc met race ontsteking) en ik aan 260 moet denken, terwijl andere weer roepen dat 160 al mega groot is...
Volgens de symptomen krijgt hij wel veel te weinig lucht, oftewel veel te veel benzine. Heb je de gasnaald in laagste stand en luchtschroef vol open?
Nee, heb jij inlaatkleppen dan?
[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 04-04-2011 21:23 ]
160 is het grootste dat ze bij normale scooterzaken verkopen. Geen idee of dit voor deze setup groot of klein is. Ik heb het gevoel dat ie teveel lucht krijgt. Benzine krijgt ie door de originele tank direct aangesloten met een benzinekraantje. De gasnaald staat in het midden en de luchtschroef 1.5slag open. dit zijn standaard instellingen waar die volgens mij gewoon op moet lopen. morgen ga ik even naar twins, zal het daar eens vragen.frickY schreef op maandag 04 april 2011 @ 21:22:
Ook ik geen idee. Normaliter zou ik ook zeggen dat 160 veel te groot is, maar op een snelle 70 met 28mm carb geen idee.
Volgens de symptomen krijgt hij wel veel te weinig lucht, oftewel veel te veel benzine. Heb je de gasnaald in laagste stand en luchtschroef vol open?
Dat schijnt niet goed te mengen met je olie vanwege allerlei additieven. Ik zou het niet weten, maar in mijn scooter gaat gewoon Euro 95. Als hij het doet, tenminste
geen eenduidig antwoord gekregen...zal zaterdag als ik tijd heb eens grondig onderzoek gaan doen.j0rDy schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:50:
morgen ga ik even naar twins, zal het daar eens vragen.
Al zoekende kwam ik op een Sachs Madass 50

Ik vind 'm wel erg vet. Maar volgens mij had die ik zag wat rondere vormen. Geen DAX ofzo, want dat ken ik verder allemaal wel.
Iemand die iets kan benoemen wat hier op zou kunnen lijken, het was sowieso een 4takt 4 of 5 manual transmission.
Het was sowieso hetzelfde formaat als deze.
Zou graag een auto wegdoen om zoiets bij te kopen. Een brommer blijft een leuk ding, verbruikstechnisch/verzekeringstechnisch/wegenbelastingtechnisch.
20*350ZO45°
"Puch-Model" was inderdaad wel wat er ook in mijn gedachte bleef spelen toen ik 'm voor het eerst zag.Lampuhkap schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 14:04:
Doet me een beetje denken aan een puch met een Honda MT uitlaatje
Edit: Is zoiets echt alleen maar bij "loef bromfietsen" te koop? Ik lees op een forum dat iemand een nieuwe aan had geschaft voor E1200, maar rijklaar zie ik ze weggaan voor E1800+
[ Voor 24% gewijzigd door Richard op 08-04-2011 15:03 ]
20*350ZO45°
Leuke dingetjes, ze hebben ook eentje met de klassieke lijnen, alleen kon ik die zo gauw niet vinden.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
dit is leuk speelgoed, zat voor te krijgen, tot aan hele 125cc plug en play blokjes aan toe! maat van me heeft er een na jarenlang op puch/tomos/zundapps rondgereden te hebben en die heeft de tijd van zn leven...Richard schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:53:
Kwam gisteren al wandelend op een [FIETSPAD] <--waar je dus niet mag rijden met een brommereen heel mooi 4takt geluidje tegen. Knul kwam keihard tot stilstand. Leek op een standaard brommerframe.
[afbeelding]
Ik vind 'm wel erg vet. Maar volgens mij had die ik zag wat rondere vormen. Geen DAX ofzo, want dat ken ik verder allemaal wel.
Iemand die iets kan benoemen wat hier op zou kunnen lijken, het was sowieso een 4takt 4 of 5 manual transmission.
Zou graag een auto wegdoen om zoiets bij te kopen. Een brommer blijft een leuk ding, verbruikstechnisch/verzekeringstechnisch/wegenbelastingtechnisch.
Leuk om te horen, ben zelf helemaal gek (geweest) van Kreidlers, Zundapps, en verder ook een Yamaha DT & FS1 2RU gehad en een Honda DAXj0rDy schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 19:15:
[...]
dit is leuk speelgoed, zat voor te krijgen, tot aan hele 125cc plug en play blokjes aan toe! maat van me heeft er een na jarenlang op puch/tomos/zundapps rondgereden te hebben en die heeft de tijd van zn leven...
Was niet echt op zoek naar iets, maar werd wel meteen een beetje verliefd bij het zien van de Sachs Madass. Lekker sportieve zit, net als de DNA en een mooie prijs.
Kijk, er blijft natuurlijk een NT (New Technology) blok onderliggen, zegmaar een 100% immitatie van de 4takt Honda blokken zoals die onder de DAX-en, SS50's enzo liggen. Veel mensen op fora roepen meteen "ga dan voor een goede 2e hands SS50, die zijn stukken betrouwbaarder", maar als je dan zoekt, dan zie je op +/- 55% van het aangebode spul alsnog een nieuw blok geplaatst is, dus heb je motorisch dezelfde betrouwbaarheid als een Jincheng of vergelijkbare Chinese-makelijk brommer.
Aangezien ik altijd 100% origineel rij, en dus geen prestaties uit het blokje wil persen, moet dat zeker jaaaaren goed gaan.
Wat leuke linkjes voor Madass Liefhebbers of geinteresseerden:
http://www.madass.ca
Importeur probeerd voet aan wal te krijgen in Canada, leuke site, met professionele en minder professionele dingen. Leuke zijn de downloadlinks naar o.a. een originele partlist, en een tutorial om de electronische begrenzer er vantussen te halen.
YouTube: 2009 Sachs MadAss Moto-Scoot
filmpje van een Madass Meeting te Amerika
YouTube: The New MadAss 50cc by Peirspeed - Sach the Maven takes a closer look at this new bike
Amerikaanse Review van 50CC model
http://motornet.demotorsi...xMotoren.aspx?Category=40
Duurtest (3 delen) van het 125CC model (kun je in ieder geval kwaliteit mee meten)
http://www.sfm-bikes.de/de/bike.php?bike_id=10
Officiele Sachs Bikes Website (duitsland) met o.a. een heel vet reclamefilmpje van de Madass
http://www.sachs.be/templ...asp?pag_id=141&lng_iso=NL
Officiele Sachs Bikes Website (belgie) met downloadbare Prijslijst (Belgisch) en Sachs Catalogus.
Heb alles wat ik hierboven benoem wel lokaal opgeslagen dus mochten er links in de toekomst dood zijn gegaan dan stuur je maar een PM.
Hopelijk kan iemand nog wat voor mij betekenen om mijn keuze voor een Madass te vergemakelijken. Zou best in contact willen komen met Madass rijders, zoals bijvoorbeeld de maat van j0rDy
Deze lijkt teveel op een Tomos Revival, en die hebben niet de "sportieve zit" die me meteen opviel. Wel heel erg bedankt voor je reactie!unclero schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 16:54:
Een Jawa Betka misschien? Die worden tegenwoordig ook weer op de markt gebracht, met het bekende cub-blokje.
Leuke dingetjes, ze hebben ook eentje met de klassieke lijnen, alleen kon ik die zo gauw niet vinden.
20*350ZO45°
Allemaal leuk en aardig, maar sinds dat ik alles schoon gemaakt heb, loopt dat ding dus bijna 60 op de teller.
Nou hoeft dat voor mij niet zó hard te gaan, maar ik vraag me wel af wat ze doen als je op de rollenbank zou moeten.
In eerste instantie gebruikte ik dat ding niet en was het gewoon voor de leuk. Echter nu het mooi weer is heb ik hem uit de schuur getrokken, zodat ik er mee naar mijn werk kan, aangezien dat vlak bij is, en dat gaat op zich goed.
Maar omdat ik dus wel een beetje rijd rond "school-tijden", zeg maar tussen 8:00 en 8:30 en rond 17:30, is de kans misschien groot dat ze ooit ergens staan.
Weet iemand wat de boete is als dat ding zo hard loopt?
Is er een simpele (wellicht legale) manier, om die scooter wat minder hard te laten lopen, maar dat je niet in hoeft te leveren op de acceleratie?
Ik weet natuurlijk ook niet zomaar hoe hard die scooter gaat, je wilt zoiets toch weten, maar hij loopt dus niet alleen bijna 60, het is niet de stilste (wel standaard uitlaat, maar maakt naar mijn idee vrij veel kabaal), hij is ook nog eens vrij hoogtoerig, dus het komt allemaal zo lomp over... Is daar iets aan te doen?
v-snaar komt dat niet hoger waardoor je in een lagere 'versnelling' blijft. Blokje gaat dan wel meer toeren maken maar loopt dan vanzelf uit zijn powerband waardoor je uiteindelijke snelheid lager ligt.
Aangezien je zegt dat hij al wat hoogtoerig is, is dat misschien geen goed idee. Je kunt de gasneeld eens een standje hoger zetten zodat je een iets te rijk mengsel hebt, dat kost je ook vermogen/toeren/snelheid.
Normaliter zou je ook een andere uitlaat kunnen proberen die wat laagtoeriger is, maar dat is lastig als je al de standaard uitlaat hebt.
Let overigens op dat je autorijbewijs kan worden gevorderd als hij veel te hard loopt.
[ Voor 17% gewijzigd door frickY op 21-04-2011 22:04 ]
Is dat echt zo? Aan welke snelheid moet je dan denken? 100KM/U ofzo? (omdat dat een "artikeltje 5" wordt)frickY schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:02:
Let overigens op dat je autorijbewijs kan worden gevorderd als hij veel te hard loopt.
In 1997 mijn "Bromfietscertificaat" gehaald.
In 1998 mijn Autorijbewijs.
In 1998-2002 reed ik dus altijd met mijn Bromfietscertificaat, als er dan "iets aan de hand was" kon je die afgeven.
Nu snorde ik van de week mijn Bromfietscertificaat op (die destijds bestempeld werd als "levenslang geldig"), ging ik google-en, blijkt dat ding nieteens geldig meer te zijn.
Gelukkig heb ik in de tussentijd (1998) mijn B gehaald (en krijg je gratis AM erbij)), maar anders kan je gewoon van begin af aan alles gaan halen (theorie & praktijk), of zijn mensen zonder B-Rijbewijs (met wel een Bromfietscertificaat) destijds aangeschreven, of was dat echt "zorg dat je het zelf weet", want ik heb geen SIRE spotje hierover gezien
Edit: http://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=179
[ Voor 2% gewijzigd door Richard op 22-04-2011 10:31 . Reden: zie edit tags. ]
20*350ZO45°
Kan niet echt vinden waar de grens ligt wanneer ze je rijbewijs in zouden nemen (vraag me af of dat dit kan als je op de rollenbank moet, kan me voorstellen dat ze hem wel innemen als je ook echt 60 zou rijden, en ze ZIEN je ook rijden).
Zou zoiets werken? http://www.begrenzer.nl/products.html
Dit inbouwen en dan gewoon die plug weg gooien? Ben ik voor 25 euro klaar.
[ Voor 35% gewijzigd door eX0duS op 22-04-2011 11:31 ]
Verwijderd
Zelf nooit echt veel brommer gereden ook nooit me certificaat gehaald maar nu ik me rijbewijs heb ga ik het er ook niet op wagen want een brommertje die 45 loopt vindt ik gewoon geen porem.
Ik heb zelf een tijd een op Honda nsr 80cc gereden maar dat ging iets te hard
Nu heb ik sinds een tijd een leuk speeltje op zaak staan.
Herken de onderdelen

Loopt ong 70 harder wil je ook niet en maakt wheellie's als de beste.
"Vroeger" toen ik nog jong was en een rollenbank tegenkwam mocht dat geloof ik 0,5KW trekken. Met mijn damesbrommertjes kwam de wijzer niet van de "nul". Met m'n schakel Zundapp zo'n 0,2KW. (opgevoerde scooters trokken gelijk de hele wijzer tot aan het eind, dat is ruim over de 1KW.eX0duS schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:20:
Hij loopt wel vrij hard, op de teller tussen de 55 en 60 km/h... Meestal blijft het steken op zo'n 57 km/h op de teller. Dat hij zo hard kan wil niet zeggen dat ik er dat ook mee rijdt. Zou wel knap lullig zijn als je je rijbewijs moet inleveren voor zo'n gare snorfiets. Ik heb al ruim 10 jaar mijn rijbewijs, en ook 2 auto's.
Kan niet echt vinden waar de grens ligt wanneer ze je rijbewijs in zouden nemen (vraag me af of dat dit kan als je op de rollenbank moet, kan me voorstellen dat ze hem wel innemen als je ook echt 60 zou rijden, en ze ZIEN je ook rijden).
Als je nu filmpjes van rollenbanken op Youtube bekijkt zijn die digitaal en werken met KM/U, daar heb ik dus geen verstand van.
Op kentekenbewijs van een brommer zag ik 1,96KW staan (zal niet op het wiel zijn), maar die worden vet geknepen waardoor ze alsnog op 50KM/U uitkomen, en met een digitale rollenbank kom je dan goed uit.
20*350ZO45°
In Middelburg vonden ze dat in 1997 geen enkel probleem. Netjes gemeldt bij de balie, en aangezien de Rollenbank toch op de achterplaats van het bureau "geparkeerd" stond wilden ze maar al te graag meewerken. Vonden ze wel leuk, 16 jarige knullen die zo netjes met de regels om wilden gaan.eX0duS schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:35:
Kan je zo'n ding ook niet alvast ("vrijblijvend") op de rollenbank zetten bij de politie, zodat je in elk geval weet wat je kan verwachten als hij "echt" op de rollenbank zou moeten, uiteraard zonder dat je een boete krijgt, als je er dan wat aan kan doen?
20*350ZO45°
We hebben hier thuis zo'n Chinese retro scooter (Fosti FT-50QT) en die doet 60km/h op GPS

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 22-04-2011 11:47 ]
http://www.begrenzer.nl/gallery.html
Vraag me uberhaupt af of zo'n oldtimer nog gebruikt mag worden. KW/HP heeft niets met snelheid te maken. Gewoon belachelijk al die schemaatjes met bekeuringsprijzen enzo
Als ik nu de regeltjes zo eens lees op het apparaat zelf, is geen enkele meeting bij mij "legitiem" uitgevoerd.
20*350ZO45°
Ach, 30 rijden en brommer rijden is niets mis mee. Ben er zelf mee begonnen, krijg wel wat reacties, dus steek het maar op mijn quarterlifecrisis / dertigersdilemma.eX0duS schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 12:11:
Ik ben helaas al bijna 30 jaar, dus het ziet er sowieso al een beetje raar uit op zo'n gare snorscooter (ziet er niet zo netjes meer uit, technisch wel in orde), ik wilde kijken hoe lang ik het vol ging houden om op zo'n gek ding naar mijn werk te rijden. Tot nu toe bevalt het op zich goed, behalve dan dat iedereen je aan kijkt.
Verder vind ik het financieel gezien een erg goedkoop/zuinig vervoermiddel. Het is (zoals ik in een ander topic ook al aangaf) wel een luxe als je je kunt vervoeren met een brommer. Kinderen zijn niet mee te nemen, als je in pak op het werk verwacht wordt is het ook al geen optie, en afstanden richting de >30KM zijn ook niet leuk meer.
20*350ZO45°
De officier van justitie kan het rijbewijs inhouden indien:
a) ...
b) de ter plaatse toegestane maximumsnelheid met 30 km/h of meer is overschreden door een bestuurder van een bromfiets, of
c) ...
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Tja kijk, ondanks dat het er zo staat, vind ik het toch krom.tdw schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:34:
4.1.5 Inhoudelijke gronden voor het OM bij de beslissing tot inhouding bij snelheidsovertredingen (artikel 164, lid 4 WVW1994)
De officier van justitie kan het rijbewijs inhouden indien:
a) ...
b) de ter plaatse toegestane maximumsnelheid met 30 km/h of meer is overschreden door een bestuurder van een bromfiets, of
c) ...
Wanneer je een originele brommer hebt loopt deze 45-50. 30 KM/H te hard rijden is vrij lastig, zeker na aftrek meetcorrectie (kom je ergens nog borden tegen van 20KM/U?).
Enfin, je wettekst gaat over het overschrijden van de maximumsnelheid (en dus niet over het maximaal te kunnen behalen snelheid (gemeten met een rollenbank dus)).
20*350ZO45°
30 te hard kan dus wel (woonerf, bord G5), max snelheid bedraagt daar 15km/u. Dit heb ik nog wel gevonden. Schijnbaar vorderen ze je brommer/kentekenbewijs in, en niet je rijbewijs.Richard schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:40:
[...]
Tja kijk, ondanks dat het er zo staat, vind ik het toch krom.
Wanneer je een originele brommer hebt loopt deze 45-50. 30 KM/H te hard rijden is vrij lastig, zeker na aftrek meetcorrectie (kom je ergens nog borden tegen van 20KM/U?).
Enfin, je wettekst gaat over het overschrijden van de maximumsnelheid (en dus niet over het maximaal te kunnen behalen snelheid (gemeten met een rollenbank dus)).
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Er zijn wel eens mensen die dit gedaan hebben. Gewoon eens bellen met een bureau in de buurt.eX0duS schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:35:
Kan je zo'n ding ook niet alvast ("vrijblijvend") op de rollenbank zetten bij de politie, zodat je in elk geval weet wat je kan verwachten als hij "echt" op de rollenbank zou moeten, uiteraard zonder dat je een boete krijgt, als je er dan wat aan kan doen?
Wel opletten dat je LOPEND heen en terug gaat
Electronische begrenzers werken wel, maar zijn niet toegestaan. Als ze het vermoeden hebben dat je er één gebruikt mag je hem inleveren. Alleen mechanische begrenzing (varioring, uitlaatprop) is toegestaan.
Ik ben overigens niet geheel op de hoogte van de meest actuele wetgeving. Mijn bromfiets staat al 6 jaar in onderdelen in de berging te wachten. Wellicht dat er inmiddels het een en ander veranderd is, maar betwijfel het.
Wel denk ik dat je als 30-er wel iets meer coulance kunt verwachten dan een 16-jarige.
[ Voor 17% gewijzigd door frickY op 22-04-2011 19:24 ]
Valt wel mee toch? Als ik er de plek voor had kocht ik ook een snorscooter. Het is goedkoop en sneller als de auto (als je in de stad woont) en nog best leuk in de zomer.eX0duS schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 12:11:
Ik ben helaas al bijna 30 jaar, dus het ziet er sowieso al een beetje raar uit op zo'n gare snorscooter (ziet er niet zo netjes meer uit, technisch wel in orde), ik wilde kijken hoe lang ik het vol ging houden om op zo'n gek ding naar mijn werk te rijden. Tot nu toe bevalt het op zich goed, behalve dan dat iedereen je aan kijkt.
Meschanisch moet er ook wel iets te maken zijn dat je het makkelijk aan en uit kan zetten, maar het valt wel wat meer op dan een electrisch systeemfrickY schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 19:22:
[...]
Electronische begrenzers werken wel, maar zijn niet toegestaan. Als ze het vermoeden hebben dat je er één gebruikt mag je hem inleveren. Alleen mechanische begrenzing (varioring, uitlaatprop) is toegestaan.
[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 23-04-2011 09:49 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dan kun je dat echter ook niet bij het accelereren.
Als ik mijn bromfiets ooit weer rijdend maak wil ik zelf proberen het mengsel bij volgas gewoon te rijk te maken, waardoor hij vanzelf gaat inhouden, maar geen idee of dat echt zo werkt.
Is dit bij het voorwiel bij de remmen? Of moet je de scooter openmaken waar ergens een reservoir zit verstopt?
Kun je bij het voorwiel een ventiel losdraaien en de remvloeistof eruit laten lopen en dan nieuwe erin doen of zo?
Ja, onderaan je remklauw zit een ontluchtingsnippel, daar komt je remvloeistof uit als je die losdraait en gaat pompen.
Maar zo te horen kan je dat klusje beter laten doen
Vaak bu'j te bang!
Zo'n ding (alleen dan met minder toeters en bellen) heb ik deze week zien staan bij ons vaste adres voor onderhoud van de bezorgscooters. Schijnen er 100 of 200 (iig best weinig) van in NL te zijn. Hij had een 125cc, mooi geluidjeRichard schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:53:
Kwam gisteren al wandelend op een [FIETSPAD] <--waar je dus niet mag rijden met een brommereen heel mooi 4takt geluidje tegen. Knul kwam keihard tot stilstand. Leek op een standaard brommerframe.
[afbeelding]
Aha, is dit topic zo dood, ik zie de datum nu pas
Nee, ik wil het eerst zelf proberen. Als je het laat doen dan leer je er zelf nooit iets van.-tom-562 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:02:
Remvloeistof reservoir zit op je stuur, en daar zullen wss wel een aantal kappen overheen zitten.
Ja, onderaan je remklauw zit een ontluchtingsnippel, daar komt je remvloeistof uit als je die losdraait en gaat pompen.
Maar ik heb die kappen wel eens verwijderd, daar zit ook een kijkgaatje waar je de remvloeistof kunt bekijken. Tsjah, die Haynes-manual is heel onduidelijk en via google/youtube is het ook lastig.
Heb je nog speciaal gereedschap nodig? Ik begrijp dat je een slang nodig hebt om de vloeistof doorheen te laten lopen of zo.
Zoek anders even een guide op van een andere brommer of eventueel een motor. De basis is gewoon hetzelfde. Dan kan je in ieder geval zien hoe het precies allemaal moet.

Sorry maar als ik dit lees dan denk ik dat je beter het onderhoud aan je remmen kunt uit besteden aan een scooter/bromfiets zaak.Salvatron schreef op zondag 21 april 2013 @ 11:14:
Ik heb de slang ergens aan het voorwiel bij de remmen gedaan en vervolgens met een tang hard gedraaid aan het uitsteeksel. Bleek echter niet draaibaar te zijn en is dus afgebroken.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
-tom-562 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:02:
Vaak bu'j te bang!
NOFI, maar je remmen lijken me dan niet het onderdeel om mee te beginnen. Één luchtbelletje in je remleiding en je kunt niet meer remmen.Salvatron schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:41:
Nee, ik wil het eerst zelf proberen. Als je het laat doen dan leer je er zelf nooit iets van.
Heb je wel een fysiek exemplaar? Of heb je één of andere vage scan gedownload? In mijn ervaring zijn Haynes manuals echt de besteTsjah, die Haynes-manual is heel onduidelijk
[ Voor 3% gewijzigd door real[B]art op 23-04-2013 22:54 ]
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
Is een fysiek exemplaar van bol.comreal[B]art schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 22:53:
Heb je wel een fysiek exemplaar? Of heb je één of andere vage scan gedownload? In mijn ervaring zijn Haynes manuals echt de beste
Was het in de buurt van eindhoven ? (vast niet gezien je woonplaatst en ik rijd zelden illegaal op het fietspad)Richard schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:53:
[afbeelding]
Ik heb zo'n brommer een sachs madass 50 cc, dingen hebben of een 3 bak automaat of zoals die van mij een 4 bak handbak op het voetje.
50 cc viertakt OHC met distributieketting en elektronische ontsteking 4 bak met natte koppeling.
Ding loopt 50 a 55 km/u standaard en loopt 1 op 50 soms nog zuiniger. Ik heb hem voor erbij om beetje op en neer te toeren naar mijn werk.
Pas op het kan best lastig zijn om aan specifieke onderdelen te komen voor dit ding, motor en drijflijn zijn gelijk aan honda of kloon, maar dingen als veren achterremblokken,spatborden en remschijven zijn peperduur en lastig om te krijgen.
euhmmmm
Ik was er mee aan het rijden, en ineens reageerde hij niet meer op de gashendel. De tank was bijna leeg. Hij start direct (elektrisch en kickstart), en loopt stationair prima. Zodra ik echter gas geef dan gaat hij haperen en slaat uiteindelijk af. Als ik voorzichtig gas geef lukt dit een klein beetje, maar als ik ook maar iets teveel gas geef gaat hij weer haperen en slaat hij weer af.
Hij doet dit ook op de standaard, met het wiel los van de grond. Aandrijving is dus uitgesloten.
Heb er inmiddels al wat benzine bijgevuld, maar dit helpt niet. M'n schoonvader dacht aan viezigheid uit de tank wat in de sproeier zit. Of water (hij had het over 2 sproeiers).
Jullie nog ideeen voordat ik hem naar de scooterboer breng?
Dit is bij ons nu het probleem

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verstopte sproeier, verstopte uitlaat, vuile carb, kan best veel zijn eigenlijkThinkPadd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 00:08:
Probleem hier met een Fosti 50qte (oid?) 4 takt
Ik was er mee aan het rijden, en ineens reageerde hij niet meer op de gashendel. De tank was bijna leeg. Hij start direct (elektrisch en kickstart), en loopt stationair prima. Zodra ik echter gas geef dan gaat hij haperen en slaat uiteindelijk af. Als ik voorzichtig gas geef lukt dit een klein beetje, maar als ik ook maar iets teveel gas geef gaat hij weer haperen en slaat hij weer af.
Hij doet dit ook op de standaard, met het wiel los van de grond. Aandrijving is dus uitgesloten.
Heb er inmiddels al wat benzine bijgevuld, maar dit helpt niet. M'n schoonvader dacht aan viezigheid uit de tank wat in de sproeier zit. Of water (hij had het over 2 sproeiers).
Jullie nog ideeen voordat ik hem naar de scooterboer breng?
Touchdomex schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:48:
[video]
Dit is bij ons nu het probleemGaat straks weer terug naar de garage want afgelopen week is die voor dit probleem weggegaan maar toen ik hem weg bracht naar de garage was alles normaal

Wat voor garage breng je zo'n apparaat heen eigenlijk?
[ Voor 18% gewijzigd door Martin op 01-05-2013 12:06 ]
Oldeman in Groningen. Subaru/Daihatsu/Piaggio specialist.Martin schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 12:03:
[...]
Verstopte sproeier, verstopte uitlaat, vuile carb, kan best veel zijn eigenlijk
[...]
Wat voor garage breng je zo'n apparaat heen eigenlijk?
Net opgehaald op de aanhanger van ze. Speciale hulpstukjes erbij zodat je het middelste wiel er ook op krijgt
Hopelijk gaan ze het vinden dit keer want vorige week heb ik hem net opgehaald... Probleem was weg toen ik hem weg bracht
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Zo gaat dat toch altijd?
Mijn pa heeft in een vorige auto een rammeltje in de deur gehad, echt minstens vijf keer heen geweest, iedere keer als hij naar de garage reed was het geluid ineens weg, nooit achter gekomen wat het nou was

JaMartin schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 12:18:
[...]
Zo gaat dat toch altijd?
Mijn pa heeft in een vorige auto een rammeltje in de deur gehad, echt minstens vijf keer heen geweest, iedere keer als hij naar de garage reed was het geluid ineens weg, nooit achter gekomen wat het nou was
Nu blijft die daar een paar dagen want het probleem kan dus voorkomen als die een nacht stil staat...
[ Voor 8% gewijzigd door Touchdomex op 01-05-2013 12:24 ]
Je hebt je tank (vrijwel) leeg gereden. Dat betekent dat enige zooi die zich na verloop van tijd heeft verzameld op de bodem van je tank opgezogen is, het eerste waar ik naar zou kijken is je brandstoffilter. Als dat het probleem niet is (of als je die niet hebt), je carburateur loshalen, demonteren en schoonmaken. Goeie kans dat je probleem dan opgelost isThinkPadd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 00:08:
Probleem hier met een Fosti 50qte (oid?) 4 takt
Ik was er mee aan het rijden, en ineens reageerde hij niet meer op de gashendel. De tank was bijna leeg.
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
Het lijkt nu eerder alsof hij verzuipt, als ik steeds korte rukjes aan het gas geef gaat hij wel iets omhoog in de toeren, en soms schiet hij ineens door (bijna volgas). Carburateur zag er op het oog (bij de vlinderklep langs kijken) goed uit, maargoed dan zou de sproeier alsnog verstopt kunnen zijn.
Vrijdag komt een vriend me helpen, die heeft er wat meer verstand van dan ik
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Zitten er nu over te denken om de Piaggio Apé50 naar een andere plek te brengen

Geen idee, zal daar morgen nog even naar kijken.Marzman schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 15:24:
Blijft de choke niet hangen ofzo?
Kameraad van me is vanavond even langsgeweest, samen nog even gekeken. We hebben de carburateur losgehad en even flink doorgespoten met remmenreiniger. Hij zou nu dus op zich wel schoon moeten zijn. Helaas was het probleem daarna nogsteeds hetzelfde. De bougie vonkte goed. Wel een beetje zwart, terwijl hij volgens internet koffiebruin moet zijn. Maar denk dat ik deze voor de zekerheid toch nog maar even vervang, dat zijn de kosten immers ook niet (eurootje of 4).
De situatie is dat als je ineens een ruk gas geeft dat hij gaat stotteren en vervolgens afslaat. Als je steeds korte felle rukjes aan het gas geeft dan gaat hij wel in toeren omhoog. Laat je het gas los waardoor hij weer stationair gaat draaien dan dreigt hij ook af te slaan, je moet dan een klein beetje gas geven om dit te voorkomen.
Kameraad denkt dat het of aan de bougie ligt, of ergens een lekje waardoor hij te weinig benzine krijgt. Teveel benzine is het waarschijnlijk niet, aangezien hij niet stinkt of rookt.
Jullie nog ingevingen? Ik ga morgen nog even kijken naar uitgedroogde slangetjes, en waarschijnlijk de bougie nog even vervangen. Luchtfilter haal ik ook even eruit, even kijken hoe die eruit ziet, daar heb ik op dit moment ook geen enkel idee van (maar zal voor het probleem waarschijnlijk niks uitmaken aangezien hij met het luchtfilter los hetzelfde probleem had).
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 03-05-2013 21:08 ]
Geen brommobiel shop in de buurt? En dan daar ff polsen?Touchdomex schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 21:07:
Mensen in Groningen die ervaring hebben met reparateurs of andere mensen? Vooral voor Piaggio's?
Zitten er nu over te denken om de Piaggio Apé50 naar een andere plek te brengenHuidige bevalt niet echt.. 2e keer dat zij een fout proberen te verdoezelen door mij de schuld te geven... Niet bepaald een stijlvolle situatie...
Wel erg irritant, volgens mij heeft dat ding regelmatug kuren
Toen ik je filmpje keek dacht ik telkens "En toen ging-ie er ineens toch vandoor".. Dan sta je daar
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Probleem is opgelost, handige buurman heeft even geholpen, en die zag dat de gasnaald los in de carburateur hing. Ringetje die de gasnaald vasthoud was losgegaan. Die weer erop gezet en beetje aangeknepen en hij loopt weer als een naaimachineLampuhkap schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 23:46:
Zwarte kop van de bougie duid op te rijk lopen, dus teveel benzine en te weinig lucht.....
Was uiteindelijk verkeerde instructies van de garage geweest. Welke ik braaf heb opgevolgd. Iets met elke tankbeurt netjes wat extra mengsmering bij je benzine gooien. Uiteindelijk was dat toch niet helemaal de bedoeling alleen bij het inlopen van die nieuwe cilinderDestruction schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 02:28:
[...]
Geen brommobiel shop in de buurt? En dan daar ff polsen?
Wel erg irritant, volgens mij heeft dat ding regelmatig kurenDat terwijl ze duur genoeg zijn
Toen ik je filmpje keek dacht ik telkens "En toen ging-ie er ineens toch vandoor".. Dan sta je daar
Ik ga ook daar eens vragen dan.
Nou ja het is destijds begonnen met eigen fout door zelf de gaskabel te willen fixen want die was eruit getrild aan het stuur en uiteindelijk iemand anders vragen die het toch niet kon en de carb kapot heeft gemaakt omdat die hem wel even zou schoonmaken.
Toen is vlak daarna de cilinder doorgefikt en toen daarna nog een keer omdat hij geen olie kreeg (hebben ze vermoedelijk verkeerd aangesloten? Want binnen 100KM was het niet nodig om je mengsmering bij te vullen
Er wordt nu ook veel meer in gereden dus dat scheelt ook wel. Zusje rijdt er ook in en dat is te zien aan de hoeveelheid extra deukjes. Zit echt een huge motherfucking blinde hoek in namelijk.
Oh ja het is een handbak dus gewoon netjes in neutraal gezet

Als je de ontluchtinsnippel losdraait en er een slangetje op zet, kan je de oude remvloeistof er uit pompen. Als je zorgt dat het reservoir vol blijft (dus absoluut geen lucht in de leiding pompen), kan je zo oude remvloeistof er uit pompen en heb je meteen nieuwe remvloeistof in je remsysteem.
Vaak bu'j te bang!
Vaak bu'j te bang!
En sowieso, het lijkt me toch logisch dat als je iets kapot maakt, je het repareert

Vaak bu'j te bang!
Het leven is te kort om geduld te hebben!