Ja en nee. ODB kan generieke fout codes uitlezen, die kunnen je meestal wel laten weten dat er een probleem is maar niet wat de echte oorzaak is. Voor die specifieke Saab codes heb je wel een Tech2 nodig met de Saab software. De meeste GM dealers hebben de Tech2 en, althans in NZ/AUS en de VS, de meeste GM dealers hebben ook de software om Saab's uit te lezen.Grrrrrene schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:48:
Dat weet ik niet. Ik heb opzich wel zo'n OBD-scanner, maar volgens mij leest die geen foutcodes uit toch?
De vorige keer vonden ze die vacuumslang in hun zoektocht, dus het zal wel iets met een verkeerd mengsel (?) te maken hebben, wat het "stotteren" van de motor wel zou verklaren. Toen ik meldde dat de foutmelding (geel motorblokje) terug was, zeiden ze dat het misschien met de interieurventilator te maken zou kunnen hebben, maar ze willen nu niet uren verspillen aan een zoektocht in de auto, maar eerst eens bedenken in welke richting ze zouden moeten zoeken.
Overigens, er zijn ook kopie-Tech2's te krijgen (vanuit China). Met enige zoeken op de Saab forums is de Saab software (incl. hack om de verificatie met GM te omzeilen) ook te vinden. Ik heb er wel sterk aan zitten te denken om die investering te doen.
Uit mijn ervaring weet ik dat motor storingen (inhouden, stotteren, verlies van vermogen) voor een groot deel aan de vacuumslangen kunnen liggen. Die slangen zijn zelf niet al te duur en als je veel zelf kan doen, spaar je veel geld uit.
In de 6 maanden dat ik mijn Saab heb, ben ik steeds meer en meer zelf gaan doen - alhoewel ik helemaal niets van auto's weet/wist. Ik heb een aantal kleine problemen zelf kunnen oplossen, met dank aan de info op diverse Saab fora. Met een kleine investering in de juiste tools heb ik nu toch wel honderden euro's aan arbeidsloon kunnen besparen.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)