Thanks voor het antwoord! Gisteren nog gekeken en toen was het niveau prima, zeker niet laag. Kan dus wel kloppen dat er motorolie bijkomt. Neem aan dat het nu wel verstandig is om zo snel mogelijk die pomp te vervangen? En kan die pomp eigenlijk gereviseerd worden als het ws. alleen maar een keerring is?
ik moet zeggen dat ik de standkachel beter waardeer dan de stoelverwarming.
Die doet er ook altijd even over om op temperatuur te komen (en die krabt geen ruiten voor je
)
Zover ik weet is de standkachel standaard op alle diesels
Alleen velen weten niet dat ze er een hebben
Die doet er ook altijd even over om op temperatuur te komen (en die krabt geen ruiten voor je
Zover ik weet is de standkachel standaard op alle diesels
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Er is verschil tussen een standkachel, en hulpverwarming. Maar Injectie weet vast de juiste namen (typenummer, meest bestelde spare parts[b][message=31457564,noline]Zover ik weet is de standkachel standaard op alle dieselsAlleen velen weten niet dat ze er een hebben
Abort, Retry, Quake ???
mijn 9-5Tid had er voor zover ik weet geen, volgens mij was dat een optie...paQ schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 07:14:
ik moet zeggen dat ik de standkachel beter waardeer dan de stoelverwarming.
Die doet er ook altijd even over om op temperatuur te komen (en die krabt geen ruiten voor je)
Zover ik weet is de standkachel standaard op alle dieselsAlleen velen weten niet dat ze er een hebben
Hoe zet je dat ding aan dan?
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
sleutel uit contact.
- of + op de SID
meer niet.
(jij hebt trouwens wel een UK model he... Op het saabforum lees ik dat de Belgen ze ook niet hebben. Kan goed een Nederlandse standaard zijn. Zelfs op de meest kale 9-3 diesels schijnen ze te zitten.)
de standkachel verwarmt het interieur.
- of + op de SID
meer niet.
(jij hebt trouwens wel een UK model he... Op het saabforum lees ik dat de Belgen ze ook niet hebben. Kan goed een Nederlandse standaard zijn. Zelfs op de meest kale 9-3 diesels schijnen ze te zitten.)
hulpverwarming is voor de motor toch?aZuL2001 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 08:42:
[...]
Er is verschil tussen een standkachel, en hulpverwarming. Maar Injectie weet vast de juiste namen (typenummer, meest bestelde spare parts)
de standkachel verwarmt het interieur.
[ Voor 104% gewijzigd door paQ op 05-02-2009 14:55 ]
Anoniem: 168490
Net even een nieuw dekseltje gehaald, maar het niveau was na een ritje ineens flink gestegen. Denk dat je verhaal helemaal klopt Injectie. Net een tweedehands pomp bij Elferink besteld voor 125 euro. Bij dealer was het 280 ex. btwAnoniem: 168490 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 22:34:
Thanks voor het antwoord! Gisteren nog gekeken en toen was het niveau prima, zeker niet laag. Kan dus wel kloppen dat er motorolie bijkomt. Neem aan dat het nu wel verstandig is om zo snel mogelijk die pomp te vervangen? En kan die pomp eigenlijk gereviseerd worden als het ws. alleen maar een keerring is?

Ik had een UK 9-5 idd...paQ schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 14:52:
sleutel uit contact.
- of + op de SID
meer niet.
Maar die hebben een andere SID andere SID dan de 9-3 (simpeler)...
http://www.saab.co.uk/main/GB/en/dyc/step1.shtml
staat het niet bij...
Anoniem: 149075
Weet je ook waarom ? Een diesel in een Saab (Ford??) is zo zuinig dat hij de motor in de winterdag niet meer warm krijgt... daarom zit het op die diesels by default.paQ schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 16:28:
helaas, dan is het voorbehouden aan NL dieselaars
Meerdere merken doen dat trouwens om deze reden.
Een diesel in een Saab (Opel + Fiat) verwarmt de auto zonder dat de motor draait, en niet de motor
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 05-02-2009 16:50 ]
Ja logisch, maar een binnenradiateur ontrekt zoveel warmte van het koelsysteem dat de motor niet meer op bedrijfstemperatuur kan komen, vandaar die standkachel dus.paQ schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 16:50:
Een diesel in een Saab (Opel + Fiat) verwarmt de auto zonder dat de motor draait, en niet de motor
Ik hoor het ook van mensen met een Transporter T5, na 15KM gata het ding pas een beetje warmte naar binnen geven en blijft de motor ijskoud.
Verschilt per motor... ik weet uit ervaring (ik zie ook wel metingen) dat diesels vandaag de dag zo zuinig zijn dat warmte gewoon moeilijk te genereren is icm de bestaande koeling.Rev! schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:26:
een JTD ( ik neem aan dat dat erin zit) komt gewoon zonder extra hulp op temp hoor....
Aangezien ik het uit ervaring vaker hoor vind ik het geen vreemd verhaal.
de mijne werd iig prima warm...Anoniem: 149075 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:38:
[...]
Verschilt per motor... ik weet uit ervaring (ik zie ook wel metingen) dat diesels vandaag de dag zo zuinig zijn dat warmte gewoon moeilijk te genereren is icm de bestaande koeling.
Aangezien ik het uit ervaring vaker hoor vind ik het geen vreemd verhaal.
Na hoeveel KM was hij met die winterse weer in begin januari op bedrijfstemperatuur dan ?
Water is overigens geen olie he
de mijne is ook warm na een km of 5 binnendoor hoor.
(met of zonder standkachel, want daar merk ik dus geen klap verschil in)
(2.2 TiD van Opel)
en 1:12 / 1:13 gem is niet heel zuinig
(met of zonder standkachel, want daar merk ik dus geen klap verschil in)
(2.2 TiD van Opel)
en 1:12 / 1:13 gem is niet heel zuinig
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 05-02-2009 20:07 ]
binnen 5-10 km schat ik.. maar ik moet wel zeggen dat dat veelal stadsKM waren dus daar doe je wat langer over...Anoniem: 149075 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:43:
[...]
Na hoeveel KM was hij met die winterse weer in begin januari op bedrijfstemperatuur dan ?
Water is overigens geen olie he
Maar hij werd normaal warm als ik pizza ging halen (hooguit 1km) was hij bij terugkomst volgens mij al goed warm..
Mijn volvo is trouwens zuiniger dan de saab lijkt het wel (hoewel we hem wat kort hebben om er echt wat over te zeggen)
[ Voor 11% gewijzigd door ToolkiT op 05-02-2009 20:24 ]
Een D5 loopt zuiniger ja.
Maar goed, is ook een grotere motor en hoeft 100 kg minder te slepen.
Het nadeel van mijn D5 was, dat ik al snel veel te hard reed
1:13,5 gemiddeld moet prima haalbaar zijn.
Een D5 is in eht stadsverkeer voornamelijk wat zuiniger wat het gemiddelde wat economischer maakt.
Maar goed, is ook een grotere motor en hoeft 100 kg minder te slepen.
Het nadeel van mijn D5 was, dat ik al snel veel te hard reed

1:13,5 gemiddeld moet prima haalbaar zijn.
Een D5 is in eht stadsverkeer voornamelijk wat zuiniger wat het gemiddelde wat economischer maakt.
een vriend van me heeft vanmiddag voor 1900 euries deze 9-3 opgehaald:
http://link.marktplaats.nl/239320835
volgens mij wel prima deal. Hoop alleen voor hem dat de koppen nog een beetje heel zijn bij die km-stand...
Moet hij nog aan dingen denken?
http://link.marktplaats.nl/239320835
volgens mij wel prima deal. Hoop alleen voor hem dat de koppen nog een beetje heel zijn bij die km-stand...
Moet hij nog aan dingen denken?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Dat is gewoon een iets nieuwere 900.
Volgens mij nog hetzelfde blok... loopt nog prima bij 5 ton hoor
Volgens mij nog hetzelfde blok... loopt nog prima bij 5 ton hoor
edit:
Ik zie nu net gas... tja... moet hij ook redelijk goed kunnen hebben.
Ik zie nu net gas... tja... moet hij ook redelijk goed kunnen hebben.
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 10-04-2009 23:44 ]
nevermind, het was een andere saab 9-3, en wel op benzine gewoon.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Anoniem: 168490
Geen last van black sludge iig
(edit: hmm begin nu toch te twijfelen, alleen turbo's hadden er last van dacht ik?)
Nog bedankt injectie voor de tip mbt de stuurbekrachtigingspomp! Bij Elferink besteld en zelf kunnen vervangen. Zweet nu niet meer langs de dop dus dat is opgelost. Ook meteen ff een grote beurt gedaan. Luchtfilter, oliefilter, brandstoffilter, interieurfilter, verse 0W30. Wel lekker makkelijk sleutelen zo'n paar jaar oude wagen, geen verroeste torxjes en schroefjes
Alleen brandstoffilter was wat lastiger, zat vast met vage clips en liep ook veel benzine uit (had wel zekering van brandstofpomp eruit getrokken bij lopende motor, maar kwam alsnog veel uit). Toen we klaar waren bleek wel dat de ruitenwisserbladen niet meer in nulstand terug wilden dus vandaag ook een andere ruitenwissenmotor + mechaniek geplaatst. Werkt weer prima nu, de Saab is weer klaar voor de zomer in ieder geval.
Nog bedankt injectie voor de tip mbt de stuurbekrachtigingspomp! Bij Elferink besteld en zelf kunnen vervangen. Zweet nu niet meer langs de dop dus dat is opgelost. Ook meteen ff een grote beurt gedaan. Luchtfilter, oliefilter, brandstoffilter, interieurfilter, verse 0W30. Wel lekker makkelijk sleutelen zo'n paar jaar oude wagen, geen verroeste torxjes en schroefjes
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 168490 op 11-04-2009 00:49 ]
Even een gruwelijke kick : 'Saab opgekocht door Zweedse sportautofabrikant'
Da's goed nieuws
Nuancering : Er is een intentieverklaring tussen Koenigsegg en GM.
Da's goed nieuws
Nuancering : Er is een intentieverklaring tussen Koenigsegg en GM.
Abort, Retry, Quake ???
Saab!
[ Voor 10% gewijzigd door SyS_ErroR op 11-06-2009 23:24 ]
RIP SAAB :
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
slotje?
nee serieus, jammer. Het is helaas niet anders.
nee serieus, jammer. Het is helaas niet anders.
Ben benieuwd wat er met de nieuwe 9-5 gaat gebeuren. Het is een auto die compleet onwikkelt is, het zou raar zijn als daar niets mee zou gaan gebeuren? Maarja.... Wie gaat er nu nog een Saab bestellen?
nou nieuw bod van Spijker. To be continued...
Volgens mij heeft Victor Muller niet goed opgelet bij wiskunde.Jazzper schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:39:
nou nieuw bod van Spijker. To be continued...
ok min + min = plus maar verlies + verlies = nog meer verlies......
Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip
Dat zit toch al vol. En de meeste reageerders in dit topic zijn ook wel bekend op SF.
TeamBVD
Het gaat ook een beetje om de aandacht die de aktie krijgt.
Abort, Retry, Quake ???
Heb jij een 9-7?aZuL2001 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 08:38:
Het gaat ook een beetje om de aandacht die de aktie krijgt.
Ik heb geen Saab op dit moment en woon niet meer in Nederland maar had anders graag meegedaan met een auto van Terpstra.
Hopelijk komt het allemaal goed. Er zijn nu schijnbaar nog twee andere Zweedse investeerders opgestaan...spannend.
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Nee. Heb geen 9-7. Wel een 9000 Anni en een c900 2.1.
Die 9-7 wordt ter beschikking gesteld door de plaatselijke dealer.
Ontbrak nog voor de presentatie op het MLM midden terrein.
Maar mag er wel een dag in rijden
En weer afgetankt inleveren
Die 9-7 wordt ter beschikking gesteld door de plaatselijke dealer.
Ontbrak nog voor de presentatie op het MLM midden terrein.
Maar mag er wel een dag in rijden
En weer afgetankt inleveren
Abort, Retry, Quake ???
niemand opgetogen dat zijn/haar doktersauto is geupgrade naar een Spyker? 
maar wel goed nieuws dat SAAB nog even blijft bestaan
Ik wou het net posten...Jazzper schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:01:
niemand opgetogen dat zijn/haar doktersauto is geupgrade naar een Spyker?
Hopenlijk verbeterd spijker de gebruikte materialen.. want de GM versie van 9-5 was er duidelijk op bezuinigd..
Dan hoop ik dat Saab ook rijders krijgt die beter kunnen spellenToolkiT schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 18:43:
[...]
Ik wou het net posten...
Hopenlijk verbeterd spijker de gebruikte materialen.. want de GM versie van 9-5 was er duidelijk op bezuinigd..
Heel blij hier!!
Ik dacht dat Spyker al jaren met verleis draait? dan snap ik niet hoe en waarom ze saab kopen 
Maargoed, persoonlijk is hem mij om het even of saab nu failliet gaat of niet, maar als Spyker srieus verder gaat met Saab hoop ik wel dat ze het merk in oude ere herstellen en gewoon de kwaliteit en individualiteit van 15+ jaar geleden in ere herstellen en niet verder gaan met die grijze muis auto's van de laatste jaren.
Ben iig wel benieuwd hoe het nu verder gaat!
Maargoed, persoonlijk is hem mij om het even of saab nu failliet gaat of niet, maar als Spyker srieus verder gaat met Saab hoop ik wel dat ze het merk in oude ere herstellen en gewoon de kwaliteit en individualiteit van 15+ jaar geleden in ere herstellen en niet verder gaan met die grijze muis auto's van de laatste jaren.
Ben iig wel benieuwd hoe het nu verder gaat!
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
ik rij geen saab meerAnoniem: 149075 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:52:
[...]
Dan hoop ik dat Saab ook rijders krijgt die beter kunnen spellen
En mijn nederlandse spelling is idd niet altijd perfect, ik woon al 10 jaar niet meer in NL dus schrijf het niet zo veel en dan ga je het verliezen..
Waarom? Er ziiten toch maar 3 verschillende letters in he woord Saab.Anoniem: 149075 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:52:
Dan hoop ik dat Saab ook rijders krijgt die beter kunnen spellen
Ik ben benieuwd hoelang het zal duren.
Ik hoop dat Spyker Saab kan dragen zodat Saab terug op het niveau kan komen waren ze ooit stonden.
Ik vind de nieuwe 9-5 zoals die gepland staat een prachtige auto. Als de nieuwe 9-3 in 2012 dezelfde allure krijgt (en niet teveel Opel-trekjes) kan het zaakje nog best eens gaan lopen.
Kreeg vandaag een brief van Saab UK om te melden dat de overname door Spyker officieel was (en meteen reclame uiteraard)
Vraagje aan de Saab kenners hier.
Ik zat een beetje rond te neuzen op Autotrader en zag dat de 900 en 9-3 cabrio's hier eigenlijk heel betaalbaar zijn.
Zijn er bij die modellen nog dingen waar je speciaal op moet letten?
Ik zat een beetje rond te neuzen op Autotrader en zag dat de 900 en 9-3 cabrio's hier eigenlijk heel betaalbaar zijn.
Zijn er bij die modellen nog dingen waar je speciaal op moet letten?
Zou ik voor een 9-3 gaan.
Heeft een stijvere carrosserie. En da's zonder dak best plezierig.
En let op de onderhoudshistorie.
Verder gelden naast de reguliere aandachtspunten natuurlijk of het dak netjes werkt en er goed uitziet.
Dat wil je liever niet gelijk al moeten vervangen.
Tot slot zitten er ook diverse tweakers op het Saabforum, en is de kans wat groter dat je meer info scoort.
Tot straks
Heeft een stijvere carrosserie. En da's zonder dak best plezierig.
En let op de onderhoudshistorie.
Verder gelden naast de reguliere aandachtspunten natuurlijk of het dak netjes werkt en er goed uitziet.
Dat wil je liever niet gelijk al moeten vervangen.
Tot slot zitten er ook diverse tweakers op het Saabforum, en is de kans wat groter dat je meer info scoort.
Tot straks
Abort, Retry, Quake ???

Kiekje van de saab van mijn moeder. Saab 9-3 2.0T met 210pk en 130.000 op de teller
Hij is nog volledig standaard, En ik hoop deze eind dit jaar te mogen overnemen
En hij is nog geen eens zo heel snel als je kijkt naar de cijfers ( 8,8s - 100km/h ), maar die 'klap' van de turbo is best heftig dat het lijkt alsof ie in 6-7 seconden aan de 100 zit.
Zucht...
Saabs schijnen toch erg sterke motoren en versnellingsbakken te hebben en daardoor ( vertelt door een kennis welke begonnen in in de tunings wereld ) erg geschikt om vreselijk te kietelen .
Afgelopen week echt bagger gescheten naast hem in een test auto
Een saab 900 classic welke in 10 seconden naar de 200 vliegt , en geloof me dat wil je niet in een 900 classic .
Dus iedereen die zijn saab even wil kietelen
laat het me maar even weten
Afgelopen week echt bagger gescheten naast hem in een test auto
Een saab 900 classic welke in 10 seconden naar de 200 vliegt , en geloof me dat wil je niet in een 900 classic .
Dus iedereen die zijn saab even wil kietelen
laat het me maar even weten
Netwerk Engineer
In Oisterwijk ?
Abort, Retry, Quake ???
Yep
Netwerk Engineer
Ik ken de boefjes daarzo 
Kunnen heel erg leuke dingen doen.
Abort, Retry, Quake ???
Een auto die van 0 naar 200 gaat in 10 seconden? Vertel eens, wat hebben ze daar aan gedaan dan
dat is sneller dan mn motor
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Iets met bio-ethanol en grotere turbo om mee te beginnen.
Abort, Retry, Quake ???
Dat lijkt me onmogelijk.... Dan moet je tegen de 800 pk hebben. Een saab met 800 pk daar wil ik wel eens bewijs van zien!
Veel verstand heb ik er niet van , maar het was voldoende voor mij om te zeggen " Genoeg nu , ik heb genoeg gezien "
Maar je kan er altijd even buurten . Misschien willen ze je er het bewijs van laten zien , en mag je even plaatsnemen op e passagiers stoel
Maar je kan er altijd even buurten . Misschien willen ze je er het bewijs van laten zien , en mag je even plaatsnemen op e passagiers stoel
Netwerk Engineer
Leuk , en boefjes zijn het wel ja.aZuL2001 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 16:15:
Ik ken de boefjes daarzo
Netwerk Engineer
Anoniem: 62688
[knip]
Het is niet de bedoeling om hier je eigen Saab-forum te spammen
Het is niet de bedoeling om hier je eigen Saab-forum te spammen
[ Voor 88% gewijzigd door Grrrrrene op 03-02-2011 19:19 . Reden: Spam ]
Weet iemand hier of de 2012 9-3 gebaseerd zal zijn op een GM basis? Volgens wikipedia heeft de nieuwe 9-5 (wat een waanzinnig vette bak is dat trouwens met die Turbine velgen) een GM epsilon basis.
Grondig onderhanden genomen en fors aangepast.
Abort, Retry, Quake ???
Leeft Saab ook niet meer onder Tweakers?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Zeer zeker wel! Ik heb vorig jaar een Saab 9-3 cabriolet gekocht in een Aero uitvoering. Misschien dat ik vanavond wat foto's van die 'duffe luxe boot' hier post.
Heb jij een Saab?
Heb jij een Saab?
Hier een 9-3 sport sedan sinds juni dit jaar, bevalt erg goed! Zal er binnenkort eens goede foto's van maken.
Ik heb nog geen Saab, ben me wel aan het oriënteren op een 2e auto. Ga morgen met een collega zijn 9-5 Aero rijden, kijken of dat wat is. Hoef niet per se 250pk, een 2.3t is ook prima.
Ik heb eigenlijk een BMW hart maar ik begin steeds meer te vallen voor de charmante Zweden. Een terechte kick van dit topic volgens mij...
Ik heb eigenlijk een BMW hart maar ik begin steeds meer te vallen voor de charmante Zweden. Een terechte kick van dit topic volgens mij...
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Als je raad nodig hebt moet je dat maar laten weten, ik heb na 5 Saabs wel het e.a. aan ervaring. Vorig jaar was ik me ook aan het orienteren op een Saab 9.5 aero maar toen werd het me duidelijk dat ik in dezelfde prijsklasse ook een Saab cabrio kon aanschaffen. Ik woon en werk in zuid Frankrijk dus mijn dak gaat regelmatig, lees iedere dag, omlaag.
Overigens is de mijne een fase 1 9-3 waarin nog een echt Saab blok ligt.
Overigens is de mijne een fase 1 9-3 waarin nog een echt Saab blok ligt.
Zeker wel, vandaar de kick 
Ik krijg ook goed advies van mijn collega, die heeft een 9-5 Aero, een 900 Cabrio en een 99. Hij heeft me ook een beetje aangestoken.
Begin nu langzaam het verschil te zien tussen de verschillende faceliften, uitvoeringen etc... (Griffin, Vector etc...). Ik ben er nog niet helemaal uit hoor, ik ben ook wel gecharmeerd van de Alfa 166, die zijn 'verrassend' betaalbaar, dat zal wel een reden hebben. Een E39 5-serie of zelfs een E46 3 touring behoort ook nog tot de mogelijkheden. Sluit niet uit dat ik nog naar de Audi A4 station ga kijken.
Qua gevoel neig ik wel naar die 9-5, al dan niet station. Vind de sedan wel het mooist. Motor is niet het belangrijkst, de 2.0 schijnt zeer eenvoudig te chippen te zijn, uitrusting wel (mooie 17", leder interieur etc..)
Ik heb totaal geen haast, wil hem ergens tussen nu en de wintersport kopen
Ik krijg ook goed advies van mijn collega, die heeft een 9-5 Aero, een 900 Cabrio en een 99. Hij heeft me ook een beetje aangestoken.
Begin nu langzaam het verschil te zien tussen de verschillende faceliften, uitvoeringen etc... (Griffin, Vector etc...). Ik ben er nog niet helemaal uit hoor, ik ben ook wel gecharmeerd van de Alfa 166, die zijn 'verrassend' betaalbaar, dat zal wel een reden hebben. Een E39 5-serie of zelfs een E46 3 touring behoort ook nog tot de mogelijkheden. Sluit niet uit dat ik nog naar de Audi A4 station ga kijken.
Qua gevoel neig ik wel naar die 9-5, al dan niet station. Vind de sedan wel het mooist. Motor is niet het belangrijkst, de 2.0 schijnt zeer eenvoudig te chippen te zijn, uitrusting wel (mooie 17", leder interieur etc..)
Ik heb totaal geen haast, wil hem ergens tussen nu en de wintersport kopen
Qua tuning is Maptun een goede start. Ik weet niet 100% zeker of chiptuning hetzelfde doet als wanneer je een Aero koopt ipv een 185pk bijvoorbeeld aangezien er ook andere turbo's worden gebruikt. Qua blok is het min of meer hetzelfde.
Ik liep met een klein beetje geluk, en lang zoeken, tegen een zwarte 9-3 Aero met beige lederen interieur(duo tone) met houten inleg in het dashboard. En na inspectie bleek het een 200pk te zijn ipv de geadverteerde 185pk.
Uit welk jaar komt die 9.5?
Ik liep met een klein beetje geluk, en lang zoeken, tegen een zwarte 9-3 Aero met beige lederen interieur(duo tone) met houten inleg in het dashboard. En na inspectie bleek het een 200pk te zijn ipv de geadverteerde 185pk.
Uit welk jaar komt die 9.5?
Hij had hiervoor een 2.0 die hij zelf had gechipt naar een pk of 190 Dat vind ik genoeg om zo'n bak vooruit te sleuren dus een 2.3t ongechipt is ook prima. Een Aero is natuurlijk leuk. Verbruik maakt me niet zoveel uit, hoewel een 3.0 V6 misschien wat te gortig wordt.
9-3 vind ik wel mooi hoor maar ik zoek een auto met ook een beetje ruimte achterin. Beige leer+hout heeft ook mijn voorkeur!
Zijn Aero is uit 2001 ofzo.
9-3 vind ik wel mooi hoor maar ik zoek een auto met ook een beetje ruimte achterin. Beige leer+hout heeft ook mijn voorkeur!
Zijn Aero is uit 2001 ofzo.
Hoe zit het met de betrouwbaarheid/zwakke punten van de 9-3 sportsedan/sportwagon? Met name de turbomotoren (1.8/2.0 liter) en de automaatbakken? Ik vind het toffe wagens en echt duur in aanschaf zijn ze ook niet.
Vaak bu'j te bang!
Sinds 3 maand in het bezit van een 900 uit, volgens het kenteken 1999, maar waarschijnlijk 1997. Prima auto voor weinig geld, gelijk mee op vakantie geweest en nooit zo uitgerust overgekomen na een rit van 1400km in 1 stuk.
copy paste:-tom-562 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:17:
Hoe zit het met de betrouwbaarheid/zwakke punten van de 9-3 sportsedan/sportwagon? Met name de turbomotoren (1.8/2.0 liter) en de automaatbakken? Ik vind het toffe wagens en echt duur in aanschaf zijn ze ook niet.
Kapotte veren, kapotte schokbrekers, krukaskeering, piepend en krakend onderstel, toplagers voor, lekkende airco, wiellagers, afbladderende knopjes, afgeknauwde sleutel..
Verder is het wel een fijne auto
end copy paste.
Veel info kun je halen op http://saabforum.nl en http://www.saabcentral.com/
MY03 heeft wat meer snufjes dan de latere modeljaren. Bezuinigingen..
MY03 heeft wel wat kinderziekten gehad, maar bij een dealer onderhouden auto hoeft dit geen probleem meer te zijn.
Mijn eigen 9-3ss 2.0T Aero M6 stage 1

De spiegel is ondertussen vervangen voor een dimmende exemplaar.
[ Voor 39% gewijzigd door Trebbors op 04-09-2013 23:26 ]
Nice! Aanschafprijs is ook echt buiten verhouding als je kijkt wat je ervoor terugkijkt. Hier ook gelijk mee op vakantie geweest ermee, heerlijke reisauto's.Paul Hewson schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:38:
Sinds 3 maand in het bezit van een 900 uit, volgens het kenteken 1999, maar waarschijnlijk 1997. Prima auto voor weinig geld, gelijk mee op vakantie geweest en nooit zo uitgerust overgekomen na een rit van 1400km in 1 stuk.
Zwart, aero, pre-facelift...wat mij betreft de mooiste variant die je kunt hebbenTrebbors schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:19:
[...]
copy paste:
Kapotte veren, kapotte schokbrekers, krukaskeering, piepend en krakend onderstel, toplagers voor, lekkende airco, wiellagers, afbladderende knopjes, afgeknauwde sleutel..
Verder is het wel een fijne auto
end copy paste.
Veel info kun je halen op http://saabforum.nl en http://www.saabcentral.com/
MY03 heeft wat meer snufjes dan de latere modeljaren. Bezuinigingen..
MY03 heeft wel wat kinderziekten gehad, maar bij een dealer onderhouden auto hoeft dit geen probleem meer te zijn.
Mijn eigen 9-3ss 2.0T Aero M6 stage 1
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De spiegel is ondertussen vervangen voor een dimmende exemplaar.
Ziet er nog erg strak uit, met het goede plastic bij de zijspiegels zo te zien.
Onze 9-3 na een enkele reis Oostenrijk en een heleboel regen:

In dezelfde vakantie de Großglockner Hochalpenstraße beklommen, erg leuk om te rijden! Hier een foto boven op de Edelweißspitze:

Ze heeft zich goed gedragen in die vakantie, dus de komende tijd komen er wat goodies: zelfgemaakte AUX-in, nieuwe speakers en cruise-control. Daarnaast de versnellingsbakolie en remolie verversen en de gasklep krijgt een schoonmaakbeurt.
Als dat voorelkaar is ben ik nog van plan de lak eens goed te behandelen, de koplampen te reinigen/polijsten en de zijspiegels over te spuiten. Die zijn nu namelijk meer grijs dan zwart en missen wat stukjes
Na 220.000km hebben we alleen last van een piepend en krakend onderstel(vooral bij kou), afbladderende knopjes en een afgeknauwde sleutel(langleve eBay). De vorige eigenaar heeft al wel eens de dynamo en de radiateur moeten vervangen. Verder eigenlijk alleen regulier onderhoud.
Gisteren een stukske gereden in een 9-5 Aero. Van 110 naar 170 in heel weinig zonder dat je het merkt, geen drama niks. Knappe wagen zeg. Ik ben wel gecharmeerd ervan. Het wordt begin volgend jaar maar ik weet al wel wat het wordt....
De 9-3ss wordt het dus niet?
Thanks. Ben er ook heel blij mee.cooolkast schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:58:
[...]
Zwart, aero, pre-facelift...wat mij betreft de mooiste variant die je kunt hebben![]()
Ziet er nog erg strak uit, met het goede plastic bij de zijspiegels zo te zien.
Wat bedoel je met het goede plastic? Ik ken de problemen, maar is er een verbeterde kap gekomen dan?
Maar ja.. de kosten.. onlangs gebroken voorveren, en nu een lekkende keerring..
(ps hoe kan ik een e-mail ontvangen bij een reactie op dit topic?
Ik heb überhaupt nooit naar een 9-3 gekeken, puur qua looks en emotie zou ik voor de 9-5 gaanTrebbors schreef op maandag 09 september 2013 @ 22:34:
De 9-3ss wordt het dus niet?
(even praktisch wil ik ook gewoon een grote bak deze keer)
[ Voor 11% gewijzigd door EvaluationCopy op 10-09-2013 08:55 ]
Een verbeterde kap weet ik niet zeker, maar zie dat er bij latere jaren een stuk minder problemen mee zijn. Kan natuurlijk wel met de tijd te maken of gewoon extra pech.Trebbors schreef op maandag 09 september 2013 @ 22:36:
[...]
Thanks. Ben er ook heel blij mee.
Wat bedoel je met het goede plastic? Ik ken de problemen, maar is er een verbeterde kap gekomen dan?
Maar ja.. de kosten.. onlangs gebroken voorveren, en nu een lekkende keerring..
(ps hoe kan ik een e-mail ontvangen bij een reactie op dit topic?
Wel balen van de kosten, al veel km's opstaan?
141000KM.cooolkast schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:10:
[...]
Een verbeterde kap weet ik niet zeker, maar zie dat er bij latere jaren een stuk minder problemen mee zijn. Kan natuurlijk wel met de tijd te maken of gewoon extra pech.
Wel balen van de kosten, al veel km's opstaan?
De bak ligt er nu onder voor die ring.. koppeling was ook erg ver, dus meteen vervangen nu de bak los is. Speling op een draagarm achter.. beurt + apk.. bijna 1600 euro aftikken!
[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 10-09-2013 17:10 ]
Na een 9-5 Aero Estate en een 9-3 Coupé (eerste generatie) hebben we nu een 9-5 Aero Sedan (aut.) en 9-3 Aero M6 SportSeden.
Mijn eerste auto (voor de 9-5 Estate) was overigens een Toyota Celica GT.
De 9-5 Aero is bijna full optie, mist alleen een schuifdakje en navigatie. Verder heeft hij alles tot aan stoelventilatie toe. (een aantal dingen later zelf toegevoegd, je bent tweaker of niet
)
Het blok heeft momenteel 250Pk / 400Nm, vooral de Nm's zijn erg leuk (en dit is op LPG).
Onder de motorkap is een en ander aangepast, binnenkort komt er nog een openluchtfilter in voor het lekkere turbo geluid.
Verder is het al lage Aero onderstel verder verlaagd met Eibach veren op Sachs dempers.
De 9-3 Aero is ook aardig luxe uitgevoerd, regensensor, xenon, enz, maar is verder nog helemaal standaard (210Pk/350Nm).
Er komt wellicht nog Eibach onder, misschien nog eens chiptuning.
De 6 versnellingen helpen om hem aardig zuinig te houden, en de duo-tone bekleding is prachtig.
Waarschijnlijk komt ook in deze auto nog een LPG systeem van Prins zoals in de 9-5.
Beide auto's hebben ook wat toegevoegde luxe zoals bluetooth met spraakherkenning, AUX ingang en verbeterde audio hardware. Vooral het Bose systeem van de 9-3 viel wat tegen. Het Harman Kardon systeem in de 9-5 was op de woofers na al aardig goed.
Meer info over mijn Saabs (ook mijn voorgaande) zie mijn eigen topic: hier
Hier onze Aero's die samen een 'drankje' doen

De linker is van mijn schoonvader die ook is aangestoken met het Saab virus en nu een 9-3 Vector heeft

De 9-5 Aero:

En de 9-3 Aero:
Mijn eerste auto (voor de 9-5 Estate) was overigens een Toyota Celica GT.
De 9-5 Aero is bijna full optie, mist alleen een schuifdakje en navigatie. Verder heeft hij alles tot aan stoelventilatie toe. (een aantal dingen later zelf toegevoegd, je bent tweaker of niet
Het blok heeft momenteel 250Pk / 400Nm, vooral de Nm's zijn erg leuk (en dit is op LPG).
Onder de motorkap is een en ander aangepast, binnenkort komt er nog een openluchtfilter in voor het lekkere turbo geluid.
Verder is het al lage Aero onderstel verder verlaagd met Eibach veren op Sachs dempers.
De 9-3 Aero is ook aardig luxe uitgevoerd, regensensor, xenon, enz, maar is verder nog helemaal standaard (210Pk/350Nm).
Er komt wellicht nog Eibach onder, misschien nog eens chiptuning.
De 6 versnellingen helpen om hem aardig zuinig te houden, en de duo-tone bekleding is prachtig.
Waarschijnlijk komt ook in deze auto nog een LPG systeem van Prins zoals in de 9-5.
Beide auto's hebben ook wat toegevoegde luxe zoals bluetooth met spraakherkenning, AUX ingang en verbeterde audio hardware. Vooral het Bose systeem van de 9-3 viel wat tegen. Het Harman Kardon systeem in de 9-5 was op de woofers na al aardig goed.
Meer info over mijn Saabs (ook mijn voorgaande) zie mijn eigen topic: hier
Hier onze Aero's die samen een 'drankje' doen

De linker is van mijn schoonvader die ook is aangestoken met het Saab virus en nu een 9-3 Vector heeft

De 9-5 Aero:

En de 9-3 Aero:

[ Voor 69% gewijzigd door Mud.Starrr op 10-09-2013 21:24 . Reden: Extra info en foto's toegevoegd ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Baas boven baas! Ik ga maar eens beginnen met 1, da's al wel best
Wacht maar, zo ben ik ook begonnenEvaluationCopy schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 21:18:
Baas boven baas! Ik ga maar eens beginnen met 1, da's al wel best
Edit:
Ik begrijp dat je een 9-5 Estate of eventueel Sedan zoekt.
De Estate vind ik zelf het mooiste, die zijn vaak wel ietsje duurder dan de Sedan.
Ik mis met mijn Sedan nu echt de ruimte na mijn vorige Estate die helaas total loss is gereden.
Oh en al koop je de 2.0t, qua vermogen zit je met chiptuning al minimaal aan de 200Pk/350Nm (rijd totaal anders dan de standaard 150pk).
Op Saabforum zijn er genoeg mensen die hem zo voor je kunnen aanpassen, de hobbyisten vragen er vaak zelfs maar een kleinigheidje voor.
Kijk bij aanschaf vooral naar onderhoud/techniek en staat van de auto, motorvermogen komt wel goed.
Een Aero is leuk als je de tijd hebt om te zoeken, want het is moeilijk om een nette te vinden.
Wel zijn ze wat mooier uitgevoerd (vind ik persoonlijk), maar uiteraard ook weer wat duurder.
Kijk ook op Saabforum bij de marktplaats, daar koop je vaak een Saab van een liefhebber.
Alsnog goed nakijken of laten keuren, maar de kans dat je sneller een goede auto vind is daar wel wat hoger dan bijvoorbeeld marktplaats.
Dit was mijn Estate, mocht je de spoiler mooi vinden, die staat te koop

[ Voor 81% gewijzigd door Mud.Starrr op 10-09-2013 21:38 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Ik hoorde het al van mijn collega (ook vrij fanatiek in Saab-kringen), die pk's tunen we er wel bij. Motorisering moet ik dus niet op focussen. Ik heb wel de voorkeur voor een Estate ja, moet nogal eens wat zeilspullen rondsjouwen.
Ik heb totaal geen haast, heb een prima auto maar deze wordt voor er naast. Moet ook nog even sparen. November/december maar eens op zoek naar een Estate (liefst een beetje aparte kleur), 2.0/2.3t/Aero, bruin/creme leder interieur, automaat, leuke 17"... .dan ben ik wel happy.
Ik heb totaal geen haast, heb een prima auto maar deze wordt voor er naast. Moet ook nog even sparen. November/december maar eens op zoek naar een Estate (liefst een beetje aparte kleur), 2.0/2.3t/Aero, bruin/creme leder interieur, automaat, leuke 17"... .dan ben ik wel happy.
2.3 rijdt erg leuk, maar is wat dorstig soms.
Abort, Retry, Quake ???
Maakt me voor deze auto niet uit. Benzineprijzen zullen nooit meer lager worden, integendeel, dus het is een beetje nu of nooit om iets dergelijks leuks te gaan rijden.
Ik heb een 2.0t gehad, getuned naar 2.0T en nu 2.3T, reden allemaal rond de 1:10.aZuL2001 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 11:33:
2.3 rijdt erg leuk, maar is wat dorstig soms.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Mudd star, stond die groene 9-5 Aero nou afgelopen zaterdag onder de Oranjerie in Apeldoorn geparkeerd?
TeamBVD
Late reactie, maar jup dat was mijn 9-5 Aero.
Ik werk overal en nergens en toen moest ik een paar dagen in Nijmegen zijn haha.
Grappig dat je hem gezien hebt.
Ik werk overal en nergens en toen moest ik een paar dagen in Nijmegen zijn haha.
Grappig dat je hem gezien hebt.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Was helemaal vergeten naar een Saab topic te kijken! 
Ik heb enige maanden geleden mijn Toyota Landcruiser Prado uit '96 ingeruild voor een Saab 9-3 1.8t Linear van 03. Ik wilde altijd al een Saab hebben en de brandstofkosten van de Landcruiser waren niet echt te behappen meer (3.4 V6) en nu Saab hier in NZ ook verdwenen is, zijn de prijzen van gebruikte 9-3s en 9-5s behoorlijk gezakt.

Ik heb dus het standaard 150pk model met automaat waar (nog) niets aangedaan is, auto heeft 1 bezitter gehad en heeft een bijpassende onderhoudshistorie. De auto had net een tikkeltje over de 1 ton toen ik hem kocht. Bijna 90% van de auto's zijn hier, net als in Australie en de VS, automaat - een handgeschakelde Saab is hier niet te vinden.
Nu weet ik niet wat hier in NZ als standaard op de Linear werd gekocht, uitrustingniveau's willen nog wel eens schelen per regio, maar de 9-3 heeft dual zone climate control, stoel verwarming, ICM1 + CD + 7-speaker pakket, parkeersensoren, regensensor, auto-dimmende spiegel, cruise control, mistlampen voor, 16" velgen en dat was het dan wel.
De auto rijdt fantastisch en kwam, qua carrosserie, motor, versnelling, etc. prima uit de ANWB aankoopkeuring alleen de brandstof senor in de tank (fuel sender) was kapot - een bekend euvel. Dit is dan ook door de dealer verholpen na aanschaf.
De auto heeft ook wat audio problemen die niet zo direct naar boven kwamen tijdens de keuring en proefrit. Allereerst, de standaard Saab OEM (Pioneer) speakers zijn echt de meest waardeloze prut speakers die ik ooit gehoord heb in een auto (alhoewel de speakers in mijn vader z'n Volvo 850 GLT ook een gooi doen naar die titel maar die 850 is nooit verkocht met een "150W premium audio package".)
Mijn deur woofers hebben duidelijk het loodjegelegd en de speakers in het dashboard zijn ook niet geweldig. Maar dat is makkelijk te verhelpen. Ik heb nu een setje Kicker CS35 3,5" speakers in het dashboard zitten (passen perfect) en dat is een wereld van verschil. Ik heb ook die maffe mono 4" speaker maar losgekoppeld en dat ruimt ook erg op in het klankbereik - de Kickers zijn heerlijk helder en bedienen het midden bereik ook aardig alhoewel de ondersteuning van de versterker (amp1) en de deurspeakers wel nodig is om het gehele spectrum te vullen. Voor de deurspeakers heb ik hier een setje JBL GTO608C 6,5" speakers liggen - die zouden moeten passen als ik dat zo zie, 2 van de 3 schroeven zouden prima moeten passen en voor nummer 3 moet ik dan even boren. (Ik heb nog een goed stel Saab/Pioneer 6.5" deur speakers op de kop getikt mocht het niet werken.)
Maar mijn grootste probleem is mijn versterker (amp1). Op het eerste gezicht doet deze versterker het prima en lijkt hij in prima staat te zijn - ik heb hem onder de stoel vandaan getrokken en er is geen enkele roest plek te zien op de behuizing. Alleen na ongeveer 10-15 minuten rijden (of radio aan? Ik luister alleen tijdens het rijden?) dan gaat de versterker een vreselijke (digitale) hoge piep toon geven - en stopt dan tegelijk ook met het geven van de bass tonen (de bass is meteen helemaal weg). Het lijkt erop dat dit temperatuur onderheven is want als het koud is dan lijkt het langer te duren en als de auto de hele dag in de zon gestaan heeft dan is het probleem er bijna meteen.
Nu heeft een lokale Saab specialist er een andere amp1 in gehanden (was van een andere 9-3SS die daar voor onderhoud was) en mijn radio ongeveer 30 minuten aangehad.. zonder enige problemen. Dus het lijkt er erg op dat mijn versteker een probleem heeft.
Een nieuwe/vervangende amp1 gaat een lastige worden hier. De specialist heeft een sloop 9-3SS binnen gehad maar die had waterschade en die amp1 was ook flink aan het roesten. Ik heb hem toch maar kostenloos geprobeerd maar met die amp1 was het complete audio systeem zo dood als de dodo dus die versterker was er wel geweest.
Kent iemand dit specifieke probleem? Mijn Saab specialist staat voor een raadsel omdat in zijn ervaring de amp1 er meestal gewoon mee kapt en dan 90% van de tijd door vocht problemen. Maar dit probleem heeft hij nog niet eerder gezien. Als iemand enig idee heeft wat dit kan zijn en of die amp1 nog te fixen is .. dan hoor ik het graag.
Ik heb enige maanden geleden mijn Toyota Landcruiser Prado uit '96 ingeruild voor een Saab 9-3 1.8t Linear van 03. Ik wilde altijd al een Saab hebben en de brandstofkosten van de Landcruiser waren niet echt te behappen meer (3.4 V6) en nu Saab hier in NZ ook verdwenen is, zijn de prijzen van gebruikte 9-3s en 9-5s behoorlijk gezakt.

Ik heb dus het standaard 150pk model met automaat waar (nog) niets aangedaan is, auto heeft 1 bezitter gehad en heeft een bijpassende onderhoudshistorie. De auto had net een tikkeltje over de 1 ton toen ik hem kocht. Bijna 90% van de auto's zijn hier, net als in Australie en de VS, automaat - een handgeschakelde Saab is hier niet te vinden.
Nu weet ik niet wat hier in NZ als standaard op de Linear werd gekocht, uitrustingniveau's willen nog wel eens schelen per regio, maar de 9-3 heeft dual zone climate control, stoel verwarming, ICM1 + CD + 7-speaker pakket, parkeersensoren, regensensor, auto-dimmende spiegel, cruise control, mistlampen voor, 16" velgen en dat was het dan wel.
De auto rijdt fantastisch en kwam, qua carrosserie, motor, versnelling, etc. prima uit de ANWB aankoopkeuring alleen de brandstof senor in de tank (fuel sender) was kapot - een bekend euvel. Dit is dan ook door de dealer verholpen na aanschaf.
De auto heeft ook wat audio problemen die niet zo direct naar boven kwamen tijdens de keuring en proefrit. Allereerst, de standaard Saab OEM (Pioneer) speakers zijn echt de meest waardeloze prut speakers die ik ooit gehoord heb in een auto (alhoewel de speakers in mijn vader z'n Volvo 850 GLT ook een gooi doen naar die titel maar die 850 is nooit verkocht met een "150W premium audio package".)
Mijn deur woofers hebben duidelijk het loodjegelegd en de speakers in het dashboard zijn ook niet geweldig. Maar dat is makkelijk te verhelpen. Ik heb nu een setje Kicker CS35 3,5" speakers in het dashboard zitten (passen perfect) en dat is een wereld van verschil. Ik heb ook die maffe mono 4" speaker maar losgekoppeld en dat ruimt ook erg op in het klankbereik - de Kickers zijn heerlijk helder en bedienen het midden bereik ook aardig alhoewel de ondersteuning van de versterker (amp1) en de deurspeakers wel nodig is om het gehele spectrum te vullen. Voor de deurspeakers heb ik hier een setje JBL GTO608C 6,5" speakers liggen - die zouden moeten passen als ik dat zo zie, 2 van de 3 schroeven zouden prima moeten passen en voor nummer 3 moet ik dan even boren. (Ik heb nog een goed stel Saab/Pioneer 6.5" deur speakers op de kop getikt mocht het niet werken.)
Maar mijn grootste probleem is mijn versterker (amp1). Op het eerste gezicht doet deze versterker het prima en lijkt hij in prima staat te zijn - ik heb hem onder de stoel vandaan getrokken en er is geen enkele roest plek te zien op de behuizing. Alleen na ongeveer 10-15 minuten rijden (of radio aan? Ik luister alleen tijdens het rijden?) dan gaat de versterker een vreselijke (digitale) hoge piep toon geven - en stopt dan tegelijk ook met het geven van de bass tonen (de bass is meteen helemaal weg). Het lijkt erop dat dit temperatuur onderheven is want als het koud is dan lijkt het langer te duren en als de auto de hele dag in de zon gestaan heeft dan is het probleem er bijna meteen.
Nu heeft een lokale Saab specialist er een andere amp1 in gehanden (was van een andere 9-3SS die daar voor onderhoud was) en mijn radio ongeveer 30 minuten aangehad.. zonder enige problemen. Dus het lijkt er erg op dat mijn versteker een probleem heeft.
Een nieuwe/vervangende amp1 gaat een lastige worden hier. De specialist heeft een sloop 9-3SS binnen gehad maar die had waterschade en die amp1 was ook flink aan het roesten. Ik heb hem toch maar kostenloos geprobeerd maar met die amp1 was het complete audio systeem zo dood als de dodo dus die versterker was er wel geweest.
Kent iemand dit specifieke probleem? Mijn Saab specialist staat voor een raadsel omdat in zijn ervaring de amp1 er meestal gewoon mee kapt en dan 90% van de tijd door vocht problemen. Maar dit probleem heeft hij nog niet eerder gezien. Als iemand enig idee heeft wat dit kan zijn en of die amp1 nog te fixen is .. dan hoor ik het graag.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Hierbij wat foto's van mijn Saab 9-3 cabriolet Aero. Juist de 250.000km gepaseert, rijd nog steeds als een zonnetje. Mijn catalysator heeft het vorige week helaas begeven, nieuwe is gisteren binnengekomen samen met nog wat andere spulletjes.
Helaas heeft de Saab een verleden in Parijs en heeft daardoor rondom nogal wat krassen en deukjes. Vooral de achterbumper is ernstig en die wil ik zo snel als mogelijk (laten) aanpakken)

Ergens tegen het einde van dit jaar, begin volgend jaar wil ik er nog een Saab 9-5 Aero naast zetten. Misschien een break, soms is de cabrio niet zo praktisch met wat grotere spullen...
Eigenlijk past er vrij weinig in, in de kofferbak..
Helaas heeft de Saab een verleden in Parijs en heeft daardoor rondom nogal wat krassen en deukjes. Vooral de achterbumper is ernstig en die wil ik zo snel als mogelijk (laten) aanpakken)

Ergens tegen het einde van dit jaar, begin volgend jaar wil ik er nog een Saab 9-5 Aero naast zetten. Misschien een break, soms is de cabrio niet zo praktisch met wat grotere spullen...
Eigenlijk past er vrij weinig in, in de kofferbak..

Maar je hebt op de achterbank best wel wat ruimte. Vooral in de hoogte
Abort, Retry, Quake ???
Ik was het gepiep van die amp1 zodanig zat dat ik maar een bypass gemaakt hebt, door de 2 fiber optic connectors met elkaar te verbinden d.m.v. een stukkie rubbere slang.

Helaas kan ik mijn deur speakers (6.5" mid-range) niet meer gebruiken maar zonder een gesloten O-bus heb je in de 9-3 anders helemaal geen geluid, ook niet voor je richting aanwijzers etc. Zo kan ik tenminste naar mijn radio luisteren (d.w.v. mijn dashboard speakers) zonder gek te worden van het gepiep!

Helaas kan ik mijn deur speakers (6.5" mid-range) niet meer gebruiken maar zonder een gesloten O-bus heb je in de 9-3 anders helemaal geen geluid, ook niet voor je richting aanwijzers etc. Zo kan ik tenminste naar mijn radio luisteren (d.w.v. mijn dashboard speakers) zonder gek te worden van het gepiep!
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Ik begrijp je aanpassing, maar dacht altijd dat er een fiber kabel nodig was. Hoe gaat het licht nu de bocht om in je rubberen slang?tazzman schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:29:
Ik was het gepiep van die amp1 zodanig zat dat ik maar een bypass gemaakt hebt, door de 2 fiber optic connectors met elkaar te verbinden d.m.v. een stukkie rubbere slang.
[afbeelding]
Mag ik je misschien vragen je goede workaround te delen op het Saabforum?
Ditto in de UK ik zie al 9-3 cabrio's langskomen voor onder de £1000..tazzman schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:53:
Saab hier in NZ ook verdwenen is, zijn de prijzen van gebruikte 9-3s en 9-5s behoorlijk gezakt.
Nee, een fiber kabel is niet nodig - zolang de laser straal maar van de zender in de ontvanger kan "schijnen". Als je goed kijkt dan zie dat die 2 plugjes wel recht tegenover elkaar zitten. Het lijkt dat ze een bochtje maken maar dat is niet zo. Het bochtje in de slang zat er al, de slang zat namelijk opgerold op een spoel, en de fiber kabels zijn redelijk stijf dus die drukken alles naar buiten.Trebbors schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:17:
[...]
Ik begrijp je aanpassing, maar dacht altijd dat er een fiber kabel nodig was. Hoe gaat het licht nu de bocht om in je rubberen slang?
Maar het blijft allemaal goed zitten tot nu toe en het geheel heeft mij $4 dollar gekost (ongeveer 2,50 EUR) omdat ik geen passende slang meer had en deze alleen per meter verkocht wordt.
Ik heb nu wel een goede Amp1 gevonden in de VS voor $185 incl. shipping naar mijm mailbox in Portland, OR. Ik zit er hard over te denken om die amp1 te kopen en dan deze uit te bouwen.
Ja hoor, ik heb hier een wat uitgebreidere versie gepost:Mag ik je misschien vragen je goede workaround te delen op het Saabforum?
http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=303089
De cabrio's zijn hier nog niet zo spot goedkoop - ook de oudere 900 en 9-3 modellen blijven in trek en brengen hier toch nog wel zo'n 3000+ euro op. Een moderne 9-3 cabrio gaat hier voor 8000-12000 over de balk, voornamelijk omdat de concurrentie (BMW 3-serie cabrio en Audi A4 cabrio) veel duurder zijn.ToolkiT schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:36:
[...]
Ditto in de UK ik zie al 9-3 cabrio's langskomen voor onder de £1000..
De normale 9-3 Sport Sedan is goed te betalen, ik heb voor die van mij ~4000 EUR betaald. Oudere, pre-facelift 9-5 modellen (98/99/00) kan je hier al voor 900-1000 EUR vinden, als je niet beroerd bent om er wat werk aan te doen. Natuurlijk blijven de Aero/Arc en andere sport modellen vrij aardig aan de prijs.
Klassieke 900 Turbo's in goede staat zijn hier ook niet erg goedkoop. Zo heb ik onlangs een schitterende 1988 900 Turbo gezien met een vraagprijs van 8000 EUR. Maar dat was ook een erg fraai exemplaar!
Bedankt voor je uitleg.tazzman schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 06:46:
[...]
Ja hoor, ik heb hier een wat uitgebreidere versie gepost:
http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=303089
Ik doelde op het Nederlandse saabforum ;-)
Je hebt hierbij mijn toestemming om mijn uitleg te vertalen en te posten op het NL saabforum - waar ik geen lid van ben want ik woon niet in NederlandTrebbors schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 10:43:
[...]
Bedankt voor je uitleg.
Ik doelde op het Nederlandse saabforum ;-)