neeecht schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 09:19:
Er was geen upload, alleen download. (ja een paar kb/s geeft hij altijd aan).
Vanaf dezelfde server(s): http/ftp 12mbyte/s. Torrent piekt even 7mbyte/s daarna schommeld 2-4mbyte/s.
Traffic shaping noemen we dat.
Bull.
Ik heb laatst snelheden van >100Mbps down gehaald met m'n torrents. En kon nog prima surfen omdat ik de upload gecapt heb op 5Mbps. Niks traffic shaping. UPC heeft op dat vlak echt z'n les geleerd.
Als het traffic shaping zou zijn, zou het enkel de torrent beinvloeden en in het geheel geen effect hebben op het browsen. Als je ook niet kunt browsen op moment dat je torrent client aanstaat zit dat ding gewoon je upload plat te trekken. Het feit dat je m'n vraag over upload cap in je client niet beantwoordt (en je slordige hooflettergebruik waarbij je bits en Bytes door elkaar haalt) doet me heel sterk vermoeden dat je daar niets ingesteld hebt en dat dat je probleem is.
Tiroz schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:42:
[...]
Dank voor de tips! Zou inderdaad een optie zijn...maar ik heb geen idee wie precies verantwoordelijk is voor welk signaal. Woon in appartementje in Amsterdam en wat dat betreft zijn er zoveel buren/omwonenden dat ik echt niet zou weten waar ik moet beginnen met zoeken.
Bekend! Woon ook in A'dam en heb dus >40 netwerken in m'n woonkamer (was ooit >50, maar toen is gebouw tegenover ons gesloopt

).
Het gekke is ook dat Wifi Analyzer wel een aantal netwerken vind in de omgeving, maar geen die op kanaal 6 zit. Toch geeft ditzelfde programma aan dat er helemaal geen bereik is op kanaal 6 zit.
Vergeet niet dat bij 2.4GHz WiFi de kanalen twee naar boven en beneden overlappen. kanaal 6 ondervindt dus ook storing van 4, 5, 7 en 8.
Aangezien ik hier wel meerdere mensen heb horen klagen over het WiFi-bereik van het standaardmodem lijkt mij dit in ieder geval een optie die waard is om te proberen.
Mijn ervaring met de EPC3925 is dat het enorm directioneel is. In het vlak van de modem heb je echt goed ontvangst, boven of onder dat vlak veel minder. Daarom m'n advies te draaien met dat ding.
Geeft mogelijk ook meer instelmogelijkheden. Heb nu inderdaad de Asus RT-N66U op het oog, wilde eerst die cilinder van D-Link doen maar lees daar toch veel teleurgestelde reacties over wat betreft bereik.
Heb ondertussen zelf de RT-AC66U, dat is echt de Rolls Royce onder de routers, maar zou iemand die het zelf moet betalen de N aanraden aangezien er nog niets is wat met AC werkt en de stanaard sowieso nog niet vastgesteld is, dus geen garantie dat dat ding uiteindelijk 802.11ac gecertificeerd wordt en samen kan werken met echte ac-spullen. Op N-niveau zijn ze identiek, dus zeer veel instelmogelijkheden en erg goede performance als je clients het ook aankunnen. Dat merk je wel: je client wordt heel sterk je beperkende factor. Ik haal met m'n eigen laptop max 90Mbps (1 physical stream, 2.4GHz only), maar met een Ultrabook van het werk haal ik WiFi-snelheden van 190Mbps (2 physical streams, 5GHz) en ik heb op een MacBook Pro van een kennis die 3 physical streams aankan op 5GHz en ook goed aan beamvorming doet 295Mbps gemeten. Maar goed, dat is allemaal in dezelfde ruimte, verder weg zakken die enorme snelheden snel in. Je bent beter af met een middelmatige router in de meterkast en een tweede middelmatige AP op zolder dan met een geniale router in de meterkast maar geen tweede AP
Sowieso heb je natuurlijk alleen wat aan WiFi-snelheden hoger dan je internetsnelheid op moment dat je veel op je (W)LAN doet.
Ik heb op de pc en xbox wel prima verbinding, pc 4/5 streepjes, dus dan is het puur de kwaliteit van het signaal waar het mis lijkt te gaan. Speedtest fluctueert ook tussen 30mbit en 200 kb/s bijvoorbeeld, en bij het streamen vanaf RTL gemist valt het beeld soms even 10-30sec stil voordat het weer verder gaat. Soort van connection drops...
Dat klinkt heel erg als interferentie. Die streepjes zeggen inderdaad niets daarover. Dat voorspelt niet veel goeds voor andere router. Ja, de RT-N66U zal zeker beter zijn, maar desondanks zal de interferentie erop inhakken en mogelijk instabiliteit veroorzaken. Grootste voordeel is dat je met een simultaneous dualband router gewoon op 5GHz kunt overstappen voor devices die dat aankunnen en 2.4GHz aan legacymeuk overlaten.
Ik bedenk mij nu dat dit soort dingen misschien ook terug te zien zijn in de logs, kan je dat ergens vinden...?
Niet. Een van mijn irritaties met WiFi - logging is enkel van handshake, niet van performance, historische signaalwaardes of wat dan ook