martjah schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 18:27:
[...]
Het modem zit via een versterker op de zolder. Het is voor ons zeer onhandig om deze rechtstreeks bij de hoofdaansluiting aan te sluiten (lang blahdieblah verhaal). Maar ik zal deze wel een keer op de hoofdaansluiting proberen om dit als laatste definitieve oplossing te gebruiken.
Hoe kan het zijn dat de downstream dan wel goed is en de upstream zo dicht bij de grens zit?
Via een versterker op zolder is geen fijne combinatie. Het kan wel, maar de kabellengtes kunnen opspelen. Het feit dat je modem hard staat te schreeuwen bevestigd dit.
Is je versterker passief of actief retour? Met een active retourversterking zal het vermoedelijk beter gaan.
Bedenk wel dat deze situatie een no-go bij de helpdesk zal zijn. Als je UPC wilt bellen over brakke retourband, prima, maar doe dat wel als je 'm direct op het AOP gehangen hebt, en gebruik die waardes als referentie.
Vermoedelijk versterkt je versterker nu alleen de downstream. Daardoor is die binnen acceptabele waardes, en gaat de retourband nu passief terug.
Wat voor versterker hangt ertussen? Eventueel die vervangen. Let wel op dat je retourband actief versterkt is tot 65Mhz (ik heb versterkers gezien die niet tot 65Mhz retourband hebben).
Ik heb zelf een Hirschmann GHV830C ertussen, met hierop 7 aansluitingen. Versterker heeft ruim voldoende versterking om alles te voorzien van signaal, ik heb 'm zelfs een paar db terug moeten zetten.
Signaal vanaf mn AOP is 65dBuV (op analoge kanalen), signaal op mn einddozen is nu 75dBuV (meer dan voldoende).
Voordeel van een krachtige versterker is dat je later makkelijk extra aansluitingen kan realiseren, ik kon mn einddozen tot 84dBuV krijgen toen ik 'm op max zette. (maar dat is gewoon te veel)
Wel had ik eerst een te hoge downstream, doordat mn modem direct op de tap zit, en dus de kabellengte/einddoosverliezen mist. Maar na het dempen van de downstream met zo'n 10db is alles netjes. (upstream heb ik verder niet gedempt)
Mijn waardes zijn nu prima.
Downstream
Freq/Power: 314.750 MHz 8 dBmV
Signal to Noise Ratio: 36 dB
Upstream
Freq/Power: 53.600 MHz 44 dBmV
Channel Type: DOCSIS 2.0 (ATDMA)
[
Voor 32% gewijzigd door
DJSmiley op 19-03-2011 20:05
]