Ik hoop niet dat je boos wordt, maar ook deze is nogal onscherp? Het lijkt erop dat het oog (voor de kijker) rechts het minst onscherp is. Voor het "beeld" had het wellicht beter geweest om het linker oog hier "scherp" te hebben. Wat voor nabewerking doe jij? Vaak is er met USM oid nog wel iets aan extra scherpte te winnen.Prulleman schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 22:26:
Over de kip, inderdaad iets te krappe DoF genomen, ben soms iets te enthousiast met mijn 50mm 1.8, deze is genomen met 2.2
De kop kan inderdaad nog wel scherper, focus ligt niet helemaal goed en de DoF is te klein..
Bij de eerder geposte foto is misschien nog wel wat verloren gegaan met het rezisen van mijn gallery web album page.
dit is een crop:
[afbeelding]
Ja, een nijlgans (Blijdorp, had 3 kuikens) en ik ben nog nooit op birdphotographers.net geweest.Wijnands schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 17:31:
@ajhaverkamp: Nijlgans? Prachtig scherp! Kom jij trouwens wel 's op birdphotographers.net?
Vorig jaar had ik erge moeite om spechten goed op de plaat te krijgen, nu krijg ik ze opeens vrijwel elke week wel aardig op de plaat.
[afbeelding]
Wat me wel ergert is dat ik "maar" met een 300mm loop en dus wat moet croppen wat toch de kleine foutjes in de scherpstelling laat zien.
Je specht staat er mooi op, lijkt echter een beetje flets qua omgeving. Dat zal wel door het weer komen, soms heb ik dat ook in foto's waarbij ik goed snap hoe dat kan. In Artis zit ook een stelletje bonte spechten, ze paarden afgelopen zondag. Helaas te laat voor het maken van een foto en het was ook erg donker. Ze hameren al een paar weken op een plataan, verleden jaar zat er een nest met jongen in die buurt.
Edit: laat ik er meteen ook maar weer een foto in zetten.
Gelada baviaan in Naturpark Rheine

Af en toe krult de alfa-man zijn bovenlip om, een teken van dominantie. Ik dacht dat ik het niet op de foto had, totdat ik een burstreeksje doorkeek en er toch eentje bleek te hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door ajhaverkamp op 05-05-2010 07:35 ]
This footer is intentionally left blank
Moet je toch 's doen, zitten vaak platen van erg hoog niveau tussen waar die van jou niet zouden misstaan.ajhaverkamp schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 07:31:
[...]
Ja, een nijlgans (Blijdorp, had 3 kuikens) en ik ben nog nooit op birdphotographers.net geweest.
Was bewolkt en onder de bomen. Ben nu een beetje meer aan het letten op ETR, lijkt makkelijker om dan nog wat meer detail in de nabewerking te krijgen zonder meteen een bak ruis op te lopen. Merk sowiso dat je met een 300mm echt enorm goed op je techniek moet letten omdat je eigenlijk altijd cropt.Je specht staat er mooi op, lijkt echter een beetje flets qua omgeving. Dat zal wel door het weer komen, soms heb ik dat ook in foto's waarbij ik goed snap hoe dat kan.
Mooei baviaan, prachtige vacht ook.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
wijnands: mooi gelukt, zeker als je met een 300mm zit. Achtergrond is wel wat afleidend, beetje bij blurren met PS?
prullenman: jammer dat ie niet helemaal scherp is, ook had de focus echt op de ogen moeten liggen, dan was de foto intrigerender geweest
ajhaverkamp: nice! goed scherp. Bavianen, enge beesten..
een beestje dat hier altijd rondloopt, huisdier dus:

klikbaar
prullenman: jammer dat ie niet helemaal scherp is, ook had de focus echt op de ogen moeten liggen, dan was de foto intrigerender geweest
ajhaverkamp: nice! goed scherp. Bavianen, enge beesten..
een beestje dat hier altijd rondloopt, huisdier dus:

klikbaar
J_V_D_L: Foto is donker, uitsnede is niet geweldig en hij lijkt niet helemaal scherp te zijn (alhoewel dat op de grote versie minder erg is). Leuk voor jou misschien omdat het jouw huisdier is, maar ik vind het een gevalletje "je huisdier showen!" zoals in de waarschuwing staat.
The devil is in the details.
Ben 't hier grotendeels mee eens alhoewel ik het net aan de veilige kant vind van huisdier showen. Het idee is niet slecht maar en de framing en de onderbelichting is voor mij te veel.
Maar m'n punt is juist dat er volgens mij niet echt een 'idee' achter zit
Of in ieder geval, dat er niet heel erg over na is gedacht toen de foto werd gemaakt, maar dat het meer achteraf was van "ah, deze is toevallig wel redelijk gelukt, laat ik die eens tonen".
Heb je Mute weerMute schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 12:17:
Maar m'n punt is juist dat er volgens mij niet echt een 'idee' achter zitOf in ieder geval, dat er niet heel erg over na is gedacht toen de foto werd gemaakt, maar dat het meer achteraf was van "ah, deze is toevallig wel redelijk gelukt, laat ik die eens tonen".
Ik hoopte juist dat het niet als een zomaar snapshot werd gezien omdat de foto niet standaard is, dus bv een iets afwijkende framing en focussing. Toen ik de foto maakte (alweer een tijdje terug) zat er wel degelijk een idee achter, dat was nl. het weergeven van de kop van het beest op een zwarte achtergrond en een keer dat ie niet recht in de lens kijkt. Verder begrijp ik het commentaar zeker en ik zal er ook wat mee doen.
Overigens heb ik 'm in raw, ietsje lichter is dus geen probleem. Volgensmij staat mn scherm gewoon wat aan de lichte kant

Hij is wel erg donker hoor. Als je scherm niet gekalibreerd is, kijk dan vooral ook naar het histogram. Bij deze foto zit alles aan de linkerkant, wat wil zeggen dat hij toch echt aan de donkere kant is.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Kleuren en pose zijn wel weer goed. Probeer de volgende keer 's op de ogen scherp te stellen, nu lijkt 't op de dichstbijzijnde stukken te liggen.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Ik ben vandaag lekker op pad geweest. Aangekomen bij een vijver met een zwanenkoppel heb ik onderstaande foto's geschoten. Op mijn Flickr staan nog een paar. Vond zelf deze drie het mooist.
1.

2.

3.
1.

2.

3.

Zeker mooie foto's van die zwanen. Zelf zou ik waarschijnljik ook de weerspiegeling op de plaat gezet. Vooral met die middelste lijkt mij dat een mooi effect. ( alleen jammer van die spiegeling van die lantaarnpaal? )
Vorige week in NewYork geweest en ook naar de dierentuin geweest in the Bronx. Daar heb ik dit reptiel geschoten. Het beestje zat achter glas en het was vrij donker.
Exposure: 0.067 sec (1/15)
Aperture: f/4.8
Focal Length: 45 mm
ISO Speed: 1600

Klik voor groter
Vorige week in NewYork geweest en ook naar de dierentuin geweest in the Bronx. Daar heb ik dit reptiel geschoten. Het beestje zat achter glas en het was vrij donker.

Klik voor groter
[ Voor 4% gewijzigd door Pedrooo op 05-05-2010 19:15 . Reden: typo ]
Bij twee foto´s op mijn flickr was dat ook het geval. Bij deze niet, maar heb bij het schieten ook niet zodanig mijn aandacht gehad dat ik daar op lette. Omdat ze zo dichtbij kwamen had ik alleen maar nog aandacht voor het schieten van de foto´s en niet de details. Maar neemt niet weg dat je gelijk hebt. En de weerspiegeling van de lantaarnpaal kon ik helaas niet zo 1,2,3 verwijderen. Kon het alleen wat meer croppen om een groot gedeelte weg te laten vallen.Pedrooo schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 18:55:
Zeker mooie foto's van die zwanen. Zelf zou ik waarschijnljik ook de weerspiegeling op de plaat gezet. Vooral met die middelste lijkt mij dat een mooi effect. ( alleen jammer van die spiegeling van die lantaarnpaal? )
[afbeelding]
Klik voor groter
Zal ik dan toch maar weer wat commentaar geven?
@ijnte: Bij een witte kat in de schaduw moet je toch goed op je witbalans letten vind ik.
@CrazyRooster: Sorry, ik ben niet onder de indruk, ze zijn allemaal te donker en, maar da's lastig op dit maatje, de scherpte kan ook beter.
@Pedrooo: Netjes, fijn licht, ik zou dat lichte stuk op die linker bamboo stengel iets afzwakken denk ik.
Ik post er niet graag 2 achter elkaar maar ik kan hier niet kiezen.

@ijnte: Bij een witte kat in de schaduw moet je toch goed op je witbalans letten vind ik.
@CrazyRooster: Sorry, ik ben niet onder de indruk, ze zijn allemaal te donker en, maar da's lastig op dit maatje, de scherpte kan ook beter.
@Pedrooo: Netjes, fijn licht, ik zou dat lichte stuk op die linker bamboo stengel iets afzwakken denk ik.
Ik post er niet graag 2 achter elkaar maar ik kan hier niet kiezen.

Verwijderd
@pedro mooie sfeer (ik ga over 3 weken naar NYC en de zoo staat ook op mijn lijstje, de moeite?)
@Wijnands ik zou ook niet kunne kiezen ze zijn beide heel mooi en totaal verschillend. jammer van ut blad bij de onderste foto
@Wijnands ik zou ook niet kunne kiezen ze zijn beide heel mooi en totaal verschillend. jammer van ut blad bij de onderste foto
@pedrooo: Mooie foto weer, prachtig scherp en mooi sfeervol belicht.
@Wijnands: Is dat een jongkie? (thnx!) Vind ze een beetje donker/groen over komen. Vind de eerste mooier, maar had denk ik het blaadje er nog af gecropt.
Waren er nog jonge ganzen geboren???

Zie nu dat ik mijn hark vergeten ben. Morgen even ophalen...
@Wijnands: Is dat een jongkie? (thnx!) Vind ze een beetje donker/groen over komen. Vind de eerste mooier, maar had denk ik het blaadje er nog af gecropt.
Waren er nog jonge ganzen geboren???

Zie nu dat ik mijn hark vergeten ben. Morgen even ophalen...
[ Voor 18% gewijzigd door Joor op 06-05-2010 10:46 ]
Verwijderd
@joor jonkie mag het zijn
het is als je de k uitspreekt na de ng dan vervalt de g. net als in jonkvrouw
@Wijnands: Ik zou de eerste kiezen, iets croppen en proberen er iets minder groen te laten overkomen.
Mijn foto: Gemaakt in Zoo Duisburg.
Mijn foto: Gemaakt in Zoo Duisburg.

[ Voor 7% gewijzigd door Sinus_rhythm op 06-05-2010 13:44 ]
@Pedrooo:
Erg mooie plaat! Prima en sfeervol belicht, misschien inderdaad even het licht op de tak wat afzwakken.
@Wijnands:
Allebei erg netjes hoor! Vind de eerste iets beter omdat de tweede van je weg kijkt. Je foto van de specht vond ik trouwens ook erg goed!
@Joor:
Leuk overzicht zo maar je moet hem wel groot bekijken. Vind het wel een beetje jammer dat ik de indruk heb dat ze allemaal voor jou op de vlucht zijn.
@Antitheus.eu:
Veel van alles en weinig vogel, dat is erg jammer. Volgens mij ziet zo'n vogel er als zijaanzicht er ook een stuk mooier uit.
1. Klik voor groot

2. Klik voor groot

3. Klik voor groot

4. Klik voor groot
Erg mooie plaat! Prima en sfeervol belicht, misschien inderdaad even het licht op de tak wat afzwakken.
@Wijnands:
Allebei erg netjes hoor! Vind de eerste iets beter omdat de tweede van je weg kijkt. Je foto van de specht vond ik trouwens ook erg goed!
@Joor:
Leuk overzicht zo maar je moet hem wel groot bekijken. Vind het wel een beetje jammer dat ik de indruk heb dat ze allemaal voor jou op de vlucht zijn.
@Antitheus.eu:
Veel van alles en weinig vogel, dat is erg jammer. Volgens mij ziet zo'n vogel er als zijaanzicht er ook een stuk mooier uit.
1. Klik voor groot

2. Klik voor groot

3. Klik voor groot

4. Klik voor groot

[ Voor 12% gewijzigd door Amstel76 op 07-05-2010 13:08 ]
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Mooie platen Amstel76. Het moment dat je hem hebt geschoten kan niet beter. Een prachtige fuut die net zijn vers gevangen visje aan het verorberen is.
@Amstel76: Mooi moment zeg, een fuut die een baars te pakken heeft. Dat zie je toch niet alle dagen.
Over mijn ganzen, die schrokken inderdaad van de hond, maar vond het toch wel grappig dat het er zo veel waren. Verder is het gewoon een knakenfoto...
Over mijn ganzen, die schrokken inderdaad van de hond, maar vond het toch wel grappig dat het er zo veel waren. Verder is het gewoon een knakenfoto...
@amstel76: Mooi moment, absoluut. Jammer dat ze niet groter op flickr staan. Volgende keer misschien iets verder bukken?
Tja niet groter, het is niet anders. De meeste fotoforums doen aan 800 pixels breed en werd gek van dubbele hosting
Normaal deed ik ze op 1024 breed aanbieden maar flickr bied geen 800 pixel versie aan. Standpunt kon helaas niet lager, was een hoge walkant, ik lag al plat
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Da's jammer, doe je niks aan. Toch mazzel dat 'ie net een vis had die eigenlijk wat te groot was.
Sinds vorige week een heb ik een camera (eos 350D) van iemand overgenomen en ik begin het beestje (lekker toepasselijk
) te leren kennen. We hebben hier 2 katten rond lopen die graag klaar staan voor de camera!
Als ik hier rond kijk ben ik soms jaloers, maar ik leer er veel van. Hier mijn bijdrage in dit topic.
&
Als ik hier rond kijk ben ik soms jaloers, maar ik leer er veel van. Hier mijn bijdrage in dit topic.
Joost
1 opmerking die je als beginner wel verder zal helpen: Wikipedia: Regel van derden
I don't like facts. They have a liberal bias.
Heb mijn post even geeditWijnands schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 19:04:
@amstel76: Mooi moment, absoluut. Jammer dat ze niet groter op flickr staan.
@boom1001: Dat komt allemaal vanzelf. Als je je camera straks beheerst als je auto/fiets komen die superplaten vanzelf. De tip hierboven is ook goed 

@boom1001:
Niet erg interessant, gewoon weer een stel katten foto's. Lekker blijven proberen en het liefst een ander onderwerp zoeken, een gewone huiskat leuk en spannend op de foto zetten is nog niet zo gemakkelijk.
@Joor:
Mooi, leuk moment en prima timing!
Niet erg interessant, gewoon weer een stel katten foto's. Lekker blijven proberen en het liefst een ander onderwerp zoeken, een gewone huiskat leuk en spannend op de foto zetten is nog niet zo gemakkelijk.
@Joor:
Mooi, leuk moment en prima timing!
Joor, goed moment, netjes.
Fishlip, denk dat je je sig moet aanpassen, die hond is op 11mm. Leuk idee trouwens.
Fishlip, denk dat je je sig moet aanpassen, die hond is op 11mm. Leuk idee trouwens.
De foto is geschoten met een geleende lens, die ga ik niet in mijn sig zetten! Maar het is geschoten met een Tokina 10-17 fisheye
Nou, het probleem is meer dat de achtelijk hoge ISO voor een onmogelijke nabewerking zorgde. Vandaar alleen een kleintjeFishlip schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:52:
@joor Grappige foto. Nog wel een beetje onscherp, maar ik weet hoe lastig het is om een rennende hond te freezen.
Zelf ook maar een fototje van mijn hond gemaakt die ik wel de moeite waard vond.
[afbeelding]
Jouw foto vind ik echt grappig. JAmmer dat de schaduw is afgesneden, maar je kunt natuurlijk niet zo makkelijk kaderen met een Fisheye (denk ik).
[ Voor 12% gewijzigd door Joor op 07-05-2010 17:19 ]
Vandaag wat eenden op foto mogen vastleggen met een geleende Tokina AF 35-300mm f/4.5-6.7 objectief. Onderstaande twee foto's zijn een selectie, en ook gelijk de beste, van de vele foto's die ik gemaakt heb vandaag.
1.

2.
1.

2.

[ Voor 6% gewijzigd door CrazyRooster op 08-05-2010 20:30 ]
Teveel aan de contrastschuifjes geschoven. Het geheel komt vrij donker over. Probeer ook eens de eend van wat lager te schieten als dat mogelijk is. Als je bv een uitsnede maakt van alleen de kop van de 1e eend kan het miss nog wel een leuk plaatje worden.CrazyRooster schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:48:
Vandaag wat eenden op foto mogen vastleggen met een geleende Tokina AF 35-300mm f/4.5-6.7 objectief. Onderstaande twee foto's zijn een selectie, en ook gelijk de beste, van de vele foto's die ik gemaakt heb vandaag.
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
Eentje van mij, fazantje. Had me vandaag even voorgenomen om dedicated wat vogels te gaan schieten. Ben er inmiddels achter dat dat totaal niet werkt want uiteraard vandaag kom ik dus amper vogels tegen 

Exposure: 0.001 sec (1/1000)
Aperture: f/5.6
Focal Length: 300 mm
ISO Speed: 400
Exposure Bias: -1/3 EV
Update nav de opmerking van Wijnands. Heb de belichting iets opgelicht aan de hand van het histogram. ben benieuwd of hij zo beter is, vind zelf van wel
Tevens de fazant iets verder gecropt, zodat hij iets prominenter in beeld staat.

En nu nog even wat opmerkingen over voorgaande foto's:
@Pedrooo: Mooie foto, al mag hij rechts onder wel wat lichter. daar vind ik de tak en de draak iets te donker.
@Wijnands. Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede. Jammer dat het vogeltje andere kant op kijkt, maar dat wordt dubbel goed gemaakt door de veel interessantere compositie.
@Joor: toffe foto, lekker groot kijkbeeld. jammer van die gans die strak tegen de rand links staat, en jammer van dat gehele ding rechts.
@Antiteheus.eu: sorry deze vind ik niet zo fijn kijken. het 'doorkijkje' naar de vogel is te storend aanwezig.
@Amstel: schitterende serie, prachtige kleuren heerlijk scherp en mooie acties.
@Crazyrooster: sorry de kleuren vind ik niet echt prettig kijken...

Exposure: 0.001 sec (1/1000)
Aperture: f/5.6
Focal Length: 300 mm
ISO Speed: 400
Exposure Bias: -1/3 EV
Update nav de opmerking van Wijnands. Heb de belichting iets opgelicht aan de hand van het histogram. ben benieuwd of hij zo beter is, vind zelf van wel

En nu nog even wat opmerkingen over voorgaande foto's:
@Pedrooo: Mooie foto, al mag hij rechts onder wel wat lichter. daar vind ik de tak en de draak iets te donker.
@Wijnands. Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede. Jammer dat het vogeltje andere kant op kijkt, maar dat wordt dubbel goed gemaakt door de veel interessantere compositie.
@Joor: toffe foto, lekker groot kijkbeeld. jammer van die gans die strak tegen de rand links staat, en jammer van dat gehele ding rechts.
@Antiteheus.eu: sorry deze vind ik niet zo fijn kijken. het 'doorkijkje' naar de vogel is te storend aanwezig.
@Amstel: schitterende serie, prachtige kleuren heerlijk scherp en mooie acties.
@Crazyrooster: sorry de kleuren vind ik niet echt prettig kijken...
[ Voor 13% gewijzigd door Polariteit op 09-05-2010 10:53 . Reden: aangepaste foto geplaatst ]
Wanneer is iets teveel? Ikzelf vind het niet direct over de top en vind de kleuren wel wat hebben. Maar mijn smaak is de smaak van anderen wellicht niet. Lager schieten was hier helaas niet mogelijk vanwege de hoge wal die in meerde lagen is opgebouwd. Heb eens een uitsnede gemaakt van de 1e foto en die zou je dus meer moeten bevallen denk ik. Heb de eerste post daarvoor aangepast.J_V_D_L schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 19:01:
[...]
Teveel aan de contrastschuifjes geschoven. Het geheel komt vrij donker over. Probeer ook eens de eend van wat lager te schieten als dat mogelijk is. Als je bv een uitsnede maakt van alleen de kop van de 1e eend kan het miss nog wel een leuk plaatje worden.
[ Voor 10% gewijzigd door CrazyRooster op 08-05-2010 20:30 ]
Laten we zeggen dat het er niet meer natuurlijk uitzietCrazyRooster schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 20:27:
[...]
Wanneer is iets teveel? Ikzelf vind het niet direct over de top en vind de kleuren wel wat hebben. Maar mijn smaak is de smaak van anderen wellicht niet. Lager schieten was hier helaas niet mogelijk vanwege de hoge wal die in meerde lagen is opgebouwd. Heb eens een uitsnede gemaakt van de 1e foto en die zou je dus meer moeten bevallen denk ik. Heb de eerste post daarvoor aangepast.
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Alleen die eerdere had weer een veel beter standpunt.
@marceltuit,mooie fazant! Wel iets donker.
@marceltuit,mooie fazant! Wel iets donker.

[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 08-05-2010 21:55 ]
@Wijnands: dank voor je opmerking. Ben het wel met je eens, hij kon iets lichter. Heb hem ondertussen iets opgelicht, zie de originele post voor de updatefoto. Is hij zo beter? Zelf vergeet ik vaak om naar het histogram te kijken 
Over jou foto: erg mooi. Waar schiet jij al die hertjes? Volgens mij moet je wel heel veel geduld en geluk hebben
Wel jammer dat ze iets centraal in de foto staan.
Over jou foto: erg mooi. Waar schiet jij al die hertjes? Volgens mij moet je wel heel veel geduld en geluk hebben
Wel jammer dat ze iets centraal in de foto staan.
Hier een bijdrage van een beginnende fotograaf met een Nikon D90 incl. Nikor 50mm lens. (1 week in bezit)
Feel free to comment
Feel free to comment

*psnprofiles* Ioniq Electric 38kWh
De oren zijn eraf geknipt. Net iets te krap (of juist niet en moet er nog meer af) gecropped.
Scheelt wel ja, misscihen nog iets shadows & highlights.marceltuit schreef op zondag 09 mei 2010 @ 10:53:
@Wijnands: dank voor je opmerking. Ben het wel met je eens, hij kon iets lichter. Heb hem ondertussen iets opgelicht, zie de originele post voor de updatefoto. Is hij zo beter? Zelf vergeet ik vaak om naar het histogram te kijken
Amsterdamse waterleidingduinen, zitten er zoveel dat geduld eigenlijk niet meer nodig is als je het gebied een beetje kent en je voor de grote meutes hardlopers komt.Over jou foto: erg mooi. Waar schiet jij al die hertjes? Volgens mij moet je wel heel veel geduld en geluk hebben
Leuke poes, kadering is ongelukkig en de plaat is heel erg blauw.skaffa schreef op zondag 09 mei 2010 @ 21:02:
Hier een bijdrage van een beginnende fotograaf met een Nikon D90 incl. Nikor 50mm lens. (1 week in bezit)
Feel free to comment
[afbeelding]
Die eendenfoto's zien er bij mij heel vreemd uit, die laatste in wat minder mate, maar ook nog steeds. Het lijkt wel of 'ie op een olievlek zwemt of zo, een beetje moeilijk uit te leggen. Iig teveel photoshop naar mijn smaak.
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
Verwijderd
@Fishlip, lekkere kleurtjes! Het spat ervan af. Op groot formaat lijkt hij wel wat scherpte te ontberen.
@CrazyRooster, de eenden lijken inderdaad te zwemmen in de olie, of iets wat in de verste verte niet op water lijkt. Tevens is de bokeh op alle drie de foto's erg onrustig en dat kijkt niet lekker. Heb je de foto's erg verscherpt met photoshop? Want ook als ik kijk naar de veren van de eend op plaat #1 dan lijkt het net alsof hij haren heeft in plaats van veren.
@Marcel, ik vind hem lekker, de eerste (ruime) crop stoort mij helemaal niet, zo heeft de vogel lekker 'de ruimte'.
@Wijnands, doordat ze zo ontzettend dicht naast elkaar staan lijkt het net één hert, met twee koppen. Maar hij is wel lekker scherp!
@Skaffa, wat ik op dit kleine formaat kan zien is dat hij inderdaad niet helemaal lekker gekaderd is, dat mag óf ruimer, óf krapper.
Hier een van mijn eigen hond, een labrador. Geschoten met een geleende 70-200VR en een D300. Ik vond de foto in de eerste instantie te donker, maar als ik de foto oplichtte werd de achtergrond erg geel en dat kreeg ik niet lekker gecorrigeerd. Heb het geprobeerd met verschillende tools, maar heb uiteindelijk ervoor gekozen om dezelfde foto erachter te plakken en deze vervolgens samen te voegen. Het nadeel is wel dat het onderwerp er minder uitspringt.

Groot
@CrazyRooster, de eenden lijken inderdaad te zwemmen in de olie, of iets wat in de verste verte niet op water lijkt. Tevens is de bokeh op alle drie de foto's erg onrustig en dat kijkt niet lekker. Heb je de foto's erg verscherpt met photoshop? Want ook als ik kijk naar de veren van de eend op plaat #1 dan lijkt het net alsof hij haren heeft in plaats van veren.
@Marcel, ik vind hem lekker, de eerste (ruime) crop stoort mij helemaal niet, zo heeft de vogel lekker 'de ruimte'.
@Wijnands, doordat ze zo ontzettend dicht naast elkaar staan lijkt het net één hert, met twee koppen. Maar hij is wel lekker scherp!
@Skaffa, wat ik op dit kleine formaat kan zien is dat hij inderdaad niet helemaal lekker gekaderd is, dat mag óf ruimer, óf krapper.
Hier een van mijn eigen hond, een labrador. Geschoten met een geleende 70-200VR en een D300. Ik vond de foto in de eerste instantie te donker, maar als ik de foto oplichtte werd de achtergrond erg geel en dat kreeg ik niet lekker gecorrigeerd. Heb het geprobeerd met verschillende tools, maar heb uiteindelijk ervoor gekozen om dezelfde foto erachter te plakken en deze vervolgens samen te voegen. Het nadeel is wel dat het onderwerp er minder uitspringt.

Groot
Waar meet je op?
Verwijderd
Ik heb scherpgesteld op zijn oog, en had mijn lichtmeting op matrix staan. Nadat ik scherpgesteld had op zijn oog, heb ik gerecomposed op zijn borst, dus ik ga ervan uit dat daar de lichtmeting is gedaan, want ik kan me niet herinneren dat ik die vast heb gezet.
Speel 's met spot meting, dat is in dit soort situatie's toch vaak fijner.
De hond zit ook in de schaduw. Fotografie is ook kijken naar het licht en hoe het licht valt.Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:59:
Hier een van mijn eigen hond, een labrador. Geschoten met een geleende 70-200VR en een D300. Ik vond de foto in de eerste instantie te donker, maar als ik de foto oplichtte werd de achtergrond erg geel en dat kreeg ik
Verplaats de hond naar een wat lichtere locatie waar het licht op hem valt in plaats van ergens erachter.
Dan moet ik je helaas teleurstellen. Er is geen Photoshop aan te pas gekomen. De foto's zoals je ze hier ziet zijn alleen in Lightroom qua kleur wat verzwaard, anders niets.Captain N schreef op maandag 10 mei 2010 @ 10:58:
Die eendenfoto's zien er bij mij heel vreemd uit, die laatste in wat minder mate, maar ook nog steeds. Het lijkt wel of 'ie op een olievlek zwemt of zo, een beetje moeilijk uit te leggen. Iig teveel photoshop naar mijn smaak.
Ook hier geldt, er is geen Photoshop aan te pas gekomen. Ook heb ik ze verder niet verscherpt. Het lijkt verder inderdaad niet echt op water, geen idee hoe dit komt, maar dit is het effect zoals het bij het fotograferen behaald is.Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:59:
Verwijderd
Dat fotografie kijken naar het licht is, weet ik. Ik heb de hond juist expres in de schaduw gezet. Op die manier knijpt hij niet met zijn ogen. Als ik hem in de zon had gezet (wat ik al vaker heb gedaan) zijn zijn ogen bijna niet meer zichtbaar, een bewuste keuze dus. De achtergrond was ook bewust, ik wilde storende factoren zo ver mogelijk van mijn onderwerp vandaan houden, zodat hij loskomt van de achtergrond.bouwfraude schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:13:
[...]
De hond zit ook in de schaduw. Fotografie is ook kijken naar het licht en hoe het licht valt.
Verplaats de hond naar een wat lichtere locatie waar het licht op hem valt in plaats van ergens erachter.
@Wijnands, thanks, ik denk inderdaad dat dat de oplossing geweest
Dan houd je die overbelichte achtergrond. Je moet dus op de een of andere manier het contrast kleiner krijgen, en dat is precies wat je met HDR hebt gedaan
@Fishlip Mooie kleuren, mooie compositie. En op postzegel formaat nog scherp ook, ik bedoel te zeggen dat ie dus helaas groter er niet beter op word omdat ie erg onscherp is. Het lijkt me dat er genoeg licht was om bewegingsonscherpte uit te sluiten. Misschien zit de focus er wat naast dus. Zou je kunnen proberen het gebouw recht weg te poetsen?
@CrazyRooster De eerste foto is op het randje, de tweede vind ik onprettig om naar te kijken, ik denk dat dit komt door de combinatie van een polarisatie filter en te hoog contrast. (er zitten zwarte vlekken in het water maar ook hele lichte delen). De eerste heeft wel wat, ik bedoel de eend die recht in de camera kijkt is erg leuk, de compositie is ook goed. Maar de bewerking naar mijn idee iets te veel. Probeer voor je zelf als leer moment de foto nog een keer te bewerken maar nu anders.
@marceltuit De tweede bewerkte versie is zeker een heel stuk beter, ik denk dat hier een mooi leer moment voor jezelf in zat.
@Wijnands Foto technisch nix mis mee. Toch is het grote struikelblok voor mij de compositie, en dan eigenlijk de manier waarop de twee (hertjes?) achter elkaar staan. Van het achterste hertje is behalve de kop helemaal niets te zien. Vind dit erg afleidden, het doet afbreuk aan de hele foto. Ik snap overigens dat je niet even 20 meter opzei kon rennen om dit te fixen.
@skaffa Hij is zoals eerder gezegd wat te krap (de oren zijn afgesneden) In het vervolg dus wat ruimer kaderen. Gefeliciteerd met je nieuwe camera in ieder geval en veel plezier. Ik hoop dat je hebt geleerd om voortaan wat meer ruimte om het onderwerp vrij te houden, je hebt met je D90 in ieder geval genoeg pixels om nog een deel te kroppen als je later ziet dat het dichterbij had gemogen. Andersom is helaas niet mogelijk.
Zo, en dat is het nu mijn beurt. Deze is alweer een tijd geleden genomen van onze nieuwe Russische dwerg hamster.
Flitser door n softbox van voor/boven het beestje.
@CrazyRooster De eerste foto is op het randje, de tweede vind ik onprettig om naar te kijken, ik denk dat dit komt door de combinatie van een polarisatie filter en te hoog contrast. (er zitten zwarte vlekken in het water maar ook hele lichte delen). De eerste heeft wel wat, ik bedoel de eend die recht in de camera kijkt is erg leuk, de compositie is ook goed. Maar de bewerking naar mijn idee iets te veel. Probeer voor je zelf als leer moment de foto nog een keer te bewerken maar nu anders.
@marceltuit De tweede bewerkte versie is zeker een heel stuk beter, ik denk dat hier een mooi leer moment voor jezelf in zat.
@Wijnands Foto technisch nix mis mee. Toch is het grote struikelblok voor mij de compositie, en dan eigenlijk de manier waarop de twee (hertjes?) achter elkaar staan. Van het achterste hertje is behalve de kop helemaal niets te zien. Vind dit erg afleidden, het doet afbreuk aan de hele foto. Ik snap overigens dat je niet even 20 meter opzei kon rennen om dit te fixen.
@skaffa Hij is zoals eerder gezegd wat te krap (de oren zijn afgesneden) In het vervolg dus wat ruimer kaderen. Gefeliciteerd met je nieuwe camera in ieder geval en veel plezier. Ik hoop dat je hebt geleerd om voortaan wat meer ruimte om het onderwerp vrij te houden, je hebt met je D90 in ieder geval genoeg pixels om nog een deel te kroppen als je later ziet dat het dichterbij had gemogen. Andersom is helaas niet mogelijk.
Zo, en dat is het nu mijn beurt. Deze is alweer een tijd geleden genomen van onze nieuwe Russische dwerg hamster.
Flitser door n softbox van voor/boven het beestje.

egaal maar een stop te donker.
Ik vind dat wel een mooie foto, zeker voor een hamster. Ik zou proberen de hamster lichter te krijgen, zonder de handen (veel) lichter te maken, iets met curves dus.
Vind het een leuk moment! Dat zo'n schreeuwlelijk toch z'n zin krijgt he?!
Vind de ruis niet storend, maar de kleine versie kijkt toch mooier doordat de musjes dan scherper lijken.
[ Voor 40% gewijzigd door Joor op 11-05-2010 14:55 ]
Verwijderd
Ik vind de ruis ook niet storend, omdat het luminosity ruis is, en geen kleuren ruis (aka, geen rode/blauwe puntjes waar het groen hoort te zijn).
@cctl01: Leuk gedaan! ik zou de foto wat lichter maken, met name de hamster zelf.
@Wijnands: altijd leuk die kleintjes! Wanneer komt die 400+mm er eens?
Ik vind trouwens wel dat er erg veel ruis te zien is voor een D300. Ik heb soms ook platen met mn 1000D en iso1600, maar dan zie ik niet zoveel ruis. Verder vind ik de ruis niet zo heel storend hoor, want de vogels zelf lijken wel clean.
Nog een paar van mij. Ik vind ze zelf wel leuk, maar niet mn beste. Het licht was helaas vrij slecht en mn lens heeft er veel moeite mee om daar nog wat goeds uit te halen.
Dus alle 3 met hoge iso's en best veel gecropt.
Boerenzwaluw

Tjiftjaf

Vrouwtjes Huismus
@Wijnands: altijd leuk die kleintjes! Wanneer komt die 400+mm er eens?
Ik vind trouwens wel dat er erg veel ruis te zien is voor een D300. Ik heb soms ook platen met mn 1000D en iso1600, maar dan zie ik niet zoveel ruis. Verder vind ik de ruis niet zo heel storend hoor, want de vogels zelf lijken wel clean.
Nog een paar van mij. Ik vind ze zelf wel leuk, maar niet mn beste. Het licht was helaas vrij slecht en mn lens heeft er veel moeite mee om daar nog wat goeds uit te halen.
Dus alle 3 met hoge iso's en best veel gecropt.
Boerenzwaluw

Tjiftjaf

Vrouwtjes Huismus

Dank. Ik heb nog steeds geen tool waarmee ik luminosity ruis kan verwijderen zonder dat het detail kost.
Nette platen hierboven. Een 400mm.. ik zou wel willen ja maar er is geen geld voor. Ik denk dat de noise deels te wijten is aan dat ik ze een stop lichter heb moeten maken in capture.
Nette platen hierboven. Een 400mm.. ik zou wel willen ja maar er is geen geld voor. Ik denk dat de noise deels te wijten is aan dat ik ze een stop lichter heb moeten maken in capture.
[ Voor 47% gewijzigd door Wijnands op 11-05-2010 17:24 ]
Die heb ik geprobeerd, alleen krijg ik daar bij het processen van de raw bestanden weer ander gepruts mee. Ik snap dat programma gewoon niet.
Ik moet eigenlijk op de neiuwe desktop 's photoshop installeren en kijken of ik een goede plugin kan vinden die ook makkelijk werkt maar dat is een discussie die eigenlijk in een ander forum hoort.
Ik moet eigenlijk op de neiuwe desktop 's photoshop installeren en kijken of ik een goede plugin kan vinden die ook makkelijk werkt maar dat is een discussie die eigenlijk in een ander forum hoort.
@cctl01: leuke foto, wellicht het beest wat oplicht. is nu toch wel aan de donkere kant.
@wijnands: leuke serie. precies het goede moment meepikken noemen ze dat. ook ik vind de ruis niet echt storend, aangezien het vooral in de achtergrond lijkt te zitten, en de mussen hebben er minder last van.
@Scirocco: mooie foto's, vooral de kleuren van de zwaluw vind ik erg mooi. Met wat voor lens zijn deze foto's gemaakt? 400mm? of met kleinere lens een een vergrootglaasje ervoor?
@wijnands: leuke serie. precies het goede moment meepikken noemen ze dat. ook ik vind de ruis niet echt storend, aangezien het vooral in de achtergrond lijkt te zitten, en de mussen hebben er minder last van.
@Scirocco: mooie foto's, vooral de kleuren van de zwaluw vind ik erg mooi. Met wat voor lens zijn deze foto's gemaakt? 400mm? of met kleinere lens een een vergrootglaasje ervoor?
@ Wijnands, cs5 heeft een geweldige luminance noise removal tegenwoordig, echt aan te raden
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Vandaag een nikon d40 binnen gekregen. Meteen uitgeprobeerd natuurlijk op de kermis in gronignen.
Dit was een lucky shot. Comentaar is welkom, hoewel ik bij deze foto er niet veel aan heb omdat die zo lucky was.
Is alleen gecropped (verder nog geen software voor nabewerken)
[ Voor 11% gewijzigd door the mod man op 11-05-2010 21:40 ]
I can't wait to shoot!
Verwijderd
Zondag eind van de middag er weer eens op uitgetrokken. Met camera en 500mm lens. En voor het eerst oog in oog met de bosuil gestaan. Weleens voorbij zien vliegen, maar nooit zitten kunnen fotograferen. Probleem is datie beesten hoog in de boom weggescholen zijn.Met de 500mm uit de hand kon ik hem wel fullframe schieten. Jammer van het tegenlicht, maar goed vragen oftie zich om wilde draaien werkt niet echt 

Mooi beest wat lastig voor de lens te krijgen is. Toch, als foto ontstijgt 'ie wat mij betreft niet echt de registratie foto. M.a.w. leuk voor bij de registratie op waarneming.nl maar voor hier vrij marginaal.
Je weet nu waar 'ie zit, binnenkort 's terugkomen en kijken of ej een betere hoek kan doen?
Je weet nu waar 'ie zit, binnenkort 's terugkomen en kijken of ej een betere hoek kan doen?
Verwijderd
Ik zie idd dat er mooiere foto's gepost worden, maar dacht dat deze van voldoende niveau was. Ik zal volgende keer kritischer zijn. Foto is trouwens genomen op een locatie waar jij je reeën/herten gefotografeerd hebt: Amsterdamse waterleidingduinen. Daar ook de Gekraagde Roodstaart gefotografeerd (die waren helemaal slecht, want die zaten echt te ver weg).
Verwijderd
Hello, kben nieuw hier en dit is de eerste foto die ik op het forum zet na heel lang naar andere fotos te hebben gekeken
(respect voor iedereen
)
Dieren is niet hetgeen wat ik het liefst fotografeer maar ik moet toch ergens mee beginnen(qua posten dan
) Jullie zullen me dus ook vaker tegenkomen in andere topics.. maar zover voor het praten

Iemand was zo irritant om het stokje van zijn zonnebril in deze foto te proppen..
(deze foto is dus ook non-photoshop e.d.
)
Ik sta meer(!!) dan open voor feedback en tips, dus vertel wat je ervan vind en wat ik kan verbeteren
Dieren is niet hetgeen wat ik het liefst fotografeer maar ik moet toch ergens mee beginnen(qua posten dan

Iemand was zo irritant om het stokje van zijn zonnebril in deze foto te proppen..

(deze foto is dus ook non-photoshop e.d.
Ik sta meer(!!) dan open voor feedback en tips, dus vertel wat je ervan vind en wat ik kan verbeteren
@jesse: begin met hem in photoshop of liever je favoriete raw-editor 2 stops lichter te maken. Hij is zo wel heel erg donker.
@sooterd: wat wijnands zegt. Meer specifiek: witbalans klopt niet door de groene bladeren, niet scherp, lelijke artefacten door het tegenlicht. Maar ik zou ook blij zijn als ik zo'n vogel zag zitten: zelfs in Blijdorp zie je ze niet
@sooterd: wat wijnands zegt. Meer specifiek: witbalans klopt niet door de groene bladeren, niet scherp, lelijke artefacten door het tegenlicht. Maar ik zou ook blij zijn als ik zo'n vogel zag zitten: zelfs in Blijdorp zie je ze niet
@Jesse; licht de foto eens wat op in photoshop o.i.d., beetje meer contrast er in. Dan wordt het al een hele geslaagde foto. Zonnebrilstokje er nog even uit halen...

Deze blauwe rus (amerikaans type) Britse korthaar kwam toevallig voorbij gewandeld. Even stilzitten was er overigens verder niet bij.

Deze blauwe rus (amerikaans type) Britse korthaar kwam toevallig voorbij gewandeld. Even stilzitten was er overigens verder niet bij.
[ Voor 3% gewijzigd door Harry op 12-05-2010 19:13 ]
BMW 535D
Verwijderd
Thanks voor de tip:) Okee heb even gedaan wat jullie zeiden
nu dus Photoshop gebruikt.. even wat aan contrast en brightness gezeten.
eerst:

nu:

beter?
Feedback en tips nog steeds meer dan welkom!!
@Harry: Prachtige foto, sowieso prachtige kat met die ogen, en verder gewoon hele goede foto!
1 dingetje: is hij misschien een beetje overbelicht op de haren in de nek en aan de linkerkant van de foto?
nu dus Photoshop gebruikt.. even wat aan contrast en brightness gezeten.
eerst:

nu:

beter?
Feedback en tips nog steeds meer dan welkom!!
@Harry: Prachtige foto, sowieso prachtige kat met die ogen, en verder gewoon hele goede foto!
1 dingetje: is hij misschien een beetje overbelicht op de haren in de nek en aan de linkerkant van de foto?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2010 16:37 ]
@Harry: Voor mijn gevoel zou je meer kat of juist minder kat moeten tonen (maar mijn gevoel is ook niet alles
) en misschien nog iets meer door de benen zakken.
Ben momenteel mijn foto's aan het uitzoeken en kwam deze tegen die ik zelf toch wel mooi vind, erg mooie vacht ook (en hoofdpijn opwekkend). Als ik goed heb moet het een sneeuwuil zijn.

Klikerdeklik voor groter.....
Ben momenteel mijn foto's aan het uitzoeken en kwam deze tegen die ik zelf toch wel mooi vind, erg mooie vacht ook (en hoofdpijn opwekkend). Als ik goed heb moet het een sneeuwuil zijn.

@AcXeller: mooie foto hoor, en mooi op kleur. valt reuze mee met dat hoofdpijn opwekken
Inderdaad een sneeuwuil (vrouwtje), ziet er echter nogal onderbelicht uit. Ook lijkt de witbalans niet helemaal lekker.
@Jesse: zeker beter
Hij ziet nu een tikkeltje blauw op mijn scherm.
@AcXeller: als dit hoofdpijn geeft moet je de brightness van je scherm wat omlaag zetten.
@AcXeller: als dit hoofdpijn geeft moet je de brightness van je scherm wat omlaag zetten.
Ik ben gisteren in Aachen naar de dierentuin geweest en heb daar wat foto's geschoten die ik met jullie wil delen. Alles is geschoten met de 70-200 f/4L IS.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

De rest van de set staat hier
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

De rest van de set staat hier
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Hmmm, het is natuurlijk wel zo netjes om even iets te zeggen over andermans foto's, dus bij deze:
@ajhaverkamp: mooi moment van de baviaan geschoten. Goede foto, niets op aan te merken.
@J_V_D_L: te donker, te krap gekaderd, maar de scherpte vind ik prima en de ogen komen er goed uit.
@UnonUkle: aardige kattenfoto, maar verder niet echt bijzonder.
@IJnte: de eerste foto vind ik minder goed qua kadering, de 2de foto is qua kleuren ook mooier.
@CrazyRooster, zwanen: de eerste foto met die 2 zwanen vind ik het beste, jammer dat je niet meer van het water hebt (om de weerspiegeling te zien).
@Pedrooo: mooie foto, wat mij betreft niets op aan te merken.
@Wijnands, koolmees: de eerste vind ik het mooiste, ik zou hem wel iets aan de rechterkant wegcroppen.
@Joor, ganzenpanorama: panorama is een goed idee bij deze situatie, maar er zit nu wel heel veel groen en weinig gans in de foto. Je bent ook uitgeschoten met ruisreductie/sharpening mask, want ik zie mozaïeken i.p.v. pixels.
@Antitheus.eu: doorkijkje is goed gezien, maar mag verder gecropped worden. Verder qua kleuren erg mooi.
@Amstel76: mooie serie! allemaal topfoto's.
@nnickk: lief diertje, maar verder niet echt een boeiende foto. Deze is mooi voor je eigen kattenkalender.
@boom1001: geen slechte foto's voor een beginner, wel wat krap gekaderd.
@Joor, rennende hond: met name het licht wat op de hond valt vind ik mooi, verder goede timing.
@Fishlip: fish-eye effect komt hier goed uit de verf, jammer dat de schaduw er niet helemaal op staat.
@CrazyRooster, eend: beetje uitgeschoten in de bewerking, want de eend lijkt in kwik te zwemmen.
@marceltuit: mooi foto van de fazant, eigenlijk zoals een fazantenfoto eruit hoort te zien.
@CrazyRooster, eend op het land: foto doet mij echt niets, te hoog standpunt ook.
@Wijnands, hertenfoto: niets op aan te merken, mooie natuurlijke kleuren.
@skaffa: te kleine foto, te krap gekaderd, wel leuk is de kleine scherptediepte, maar dat is mijn ding...
@Jorg: mooie hond, mooie blik in zijn/haar ogen, geen spectaculaire foto.
@cctl01: te donker, jammer van de nerveuze bokeh van de armband, verder leuke foto.
@Wijnands, mussen: mooie momentjes, prima foto's wederom.
@Scirocco: mooie foto's, prachtige kleuren, zachte bokeh (die 400/5.6 ga ik ooit nog eens aanschaffen denk ik zo...)
@the mod man: mooie foto, goed moment, erg scherp ook.
@Sooterd: donkere foto, lelijke CA op de takken.
@Jesse Brobbel: te donker, dat brillenpootje links leidt wat mij betreft teveel af. Na de bewerking ziet de foto er wel goed uit.
@Harry: is dat geen Britse korthaar? Mooie foto, misschien een wat lager standpunt aannemen.
@AcXeller: aardige foto, kleinere scherptediepte was mooier geweest, ook een beetje donker.
@ajhaverkamp: mooi moment van de baviaan geschoten. Goede foto, niets op aan te merken.
@J_V_D_L: te donker, te krap gekaderd, maar de scherpte vind ik prima en de ogen komen er goed uit.
@UnonUkle: aardige kattenfoto, maar verder niet echt bijzonder.
@IJnte: de eerste foto vind ik minder goed qua kadering, de 2de foto is qua kleuren ook mooier.
@CrazyRooster, zwanen: de eerste foto met die 2 zwanen vind ik het beste, jammer dat je niet meer van het water hebt (om de weerspiegeling te zien).
@Pedrooo: mooie foto, wat mij betreft niets op aan te merken.
@Wijnands, koolmees: de eerste vind ik het mooiste, ik zou hem wel iets aan de rechterkant wegcroppen.
@Joor, ganzenpanorama: panorama is een goed idee bij deze situatie, maar er zit nu wel heel veel groen en weinig gans in de foto. Je bent ook uitgeschoten met ruisreductie/sharpening mask, want ik zie mozaïeken i.p.v. pixels.
@Antitheus.eu: doorkijkje is goed gezien, maar mag verder gecropped worden. Verder qua kleuren erg mooi.
@Amstel76: mooie serie! allemaal topfoto's.
@nnickk: lief diertje, maar verder niet echt een boeiende foto. Deze is mooi voor je eigen kattenkalender.
@boom1001: geen slechte foto's voor een beginner, wel wat krap gekaderd.
@Joor, rennende hond: met name het licht wat op de hond valt vind ik mooi, verder goede timing.
@Fishlip: fish-eye effect komt hier goed uit de verf, jammer dat de schaduw er niet helemaal op staat.
@CrazyRooster, eend: beetje uitgeschoten in de bewerking, want de eend lijkt in kwik te zwemmen.
@marceltuit: mooi foto van de fazant, eigenlijk zoals een fazantenfoto eruit hoort te zien.
@CrazyRooster, eend op het land: foto doet mij echt niets, te hoog standpunt ook.
@Wijnands, hertenfoto: niets op aan te merken, mooie natuurlijke kleuren.
@skaffa: te kleine foto, te krap gekaderd, wel leuk is de kleine scherptediepte, maar dat is mijn ding...
@Jorg: mooie hond, mooie blik in zijn/haar ogen, geen spectaculaire foto.
@cctl01: te donker, jammer van de nerveuze bokeh van de armband, verder leuke foto.
@Wijnands, mussen: mooie momentjes, prima foto's wederom.
@Scirocco: mooie foto's, prachtige kleuren, zachte bokeh (die 400/5.6 ga ik ooit nog eens aanschaffen denk ik zo...)
@the mod man: mooie foto, goed moment, erg scherp ook.
@Sooterd: donkere foto, lelijke CA op de takken.
@Jesse Brobbel: te donker, dat brillenpootje links leidt wat mij betreft teveel af. Na de bewerking ziet de foto er wel goed uit.
@Harry: is dat geen Britse korthaar? Mooie foto, misschien een wat lager standpunt aannemen.
@AcXeller: aardige foto, kleinere scherptediepte was mooier geweest, ook een beetje donker.
[ Voor 64% gewijzigd door Universal Creations op 12-05-2010 18:16 ]
@AcXellor: Mooie sneeuwuil, maar de foto lijkt een beetje flets, vreemd belicht. Heb je deze geschoten bij zo'n workshop, of ergens in het wild tegengekomen? (heb je wel verdomd dichtbij kunnen komen)
@uc: die zwarte achtergrond bij de geit(?) is wat minder
En de bokeh bij de eerste lynx is wel eeerg lelijk
Verder vind ik de DoF soms wel erg dun. Geschoten met FF of op crop?
Met dit soort natuur pics vind ik het vaak mooier om een wat grotere dof te hebben. (disclaimer voor mijn foto's, mij sigma kan niet verder dan 5.6)
Als je een dier op oog hoogte fotografeert van de zijkant bijvoorbeeld is een dunne dof wel mooi want dan isoleer je hem van de omgeving. Nu is vaak het hoofd van de romp geisoleerd en dat kijkt wat vreemd.
ohja met zoveel foto's is t wel handig om ff te nummeren, of een testcase te maken.
Nummer 6 vind ik trouwens wel heeel erg mooi, super! Mooie compo, mooie houding van de vogel.
Z'n houding en de zachte kleuren maken het een hele fijne plaat.
Wat voor vogel is het btw, ik vind hem geweldig.
PS. heeft iemand nog wat op te merken over mijn foto's? Misschien iets waar ik nog niet aan gedacht heb?
@uc: die zwarte achtergrond bij de geit(?) is wat minder
En de bokeh bij de eerste lynx is wel eeerg lelijk
Verder vind ik de DoF soms wel erg dun. Geschoten met FF of op crop?
Met dit soort natuur pics vind ik het vaak mooier om een wat grotere dof te hebben. (disclaimer voor mijn foto's, mij sigma kan niet verder dan 5.6)
Als je een dier op oog hoogte fotografeert van de zijkant bijvoorbeeld is een dunne dof wel mooi want dan isoleer je hem van de omgeving. Nu is vaak het hoofd van de romp geisoleerd en dat kijkt wat vreemd.
ohja met zoveel foto's is t wel handig om ff te nummeren, of een testcase te maken.
Nummer 6 vind ik trouwens wel heeel erg mooi, super! Mooie compo, mooie houding van de vogel.
Z'n houding en de zachte kleuren maken het een hele fijne plaat.
Wat voor vogel is het btw, ik vind hem geweldig.
PS. heeft iemand nog wat op te merken over mijn foto's? Misschien iets waar ik nog niet aan gedacht heb?
Bedankt voor je commentaar, ik heb de foto's even genummerd. Ik schiet full-frame en de lens komt niet verder dan f/4, maar ik heb ook wat foto's op f/5.6 geschoten, dus zo dun is de DoF nu ook weer niet. Maar ik zal eens uitproberen om dieren met een grotere DoF te schieten (ik ben een liefhebber van kleine DoF namelijk).
De bokeh van de eerste Lynx is zo vanwege het hek wat tussen mij en de Lynx zit.
De onbekende vogel wordt "Lachende Hans" genoemd (in het Duits ook trouwens).
De bokeh van de eerste Lynx is zo vanwege het hek wat tussen mij en de Lynx zit.
@universal creations; je hebt helemaal gelijk. Het is een Britse korthaar. (daar had ik ook niet bij stilgestaan).
Qua standpunt had ik niet zoveel keus. Hij kwam naar mij toe gelopen en ik zag 'm relatief laat. Dan heb je qua standpunt niet zoveel meer in de pap te brokkelen (ik zat zelf op stoeprandhoogte).
@Jesse; de kat komt er nu veel beter uit. Hij wordt nu meer onderwerp van de foto dan een deel van de foto.
Qua standpunt had ik niet zoveel keus. Hij kwam naar mij toe gelopen en ik zag 'm relatief laat. Dan heb je qua standpunt niet zoveel meer in de pap te brokkelen (ik zat zelf op stoeprandhoogte).
@Jesse; de kat komt er nu veel beter uit. Hij wordt nu meer onderwerp van de foto dan een deel van de foto.
BMW 535D
Nee, geen workshop. Wil in september gaan kijken voor een cursus om het niveau eens op te gaan krikken (dat is iig de bedoelingScirocco schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 18:33:
@AcXellor: Mooie sneeuwuil, maar de foto lijkt een beetje flets, vreemd belicht. Heb je deze geschoten bij zo'n workshop, of ergens in het wild tegengekomen? (heb je wel verdomd dichtbij kunnen komen)

@universal creations: Nummer 6 is ook mijn favoriet, bij nummer 4 helpt het hek om de focus op de ogen te krijgen echter leid het toch wat af.
In het NL wordt hij de kookaburra genoemd, in het engels laughing kookaburra.universal creations schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 18:58:
Jip, ik las het net. Leuke vogel is het in ieder geval. Ze maken een raar geluid, vandaar denk ik dat "lachende".ajhaverkamp schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:26:
[...]
In het NL wordt hij de kookaburra genoemd, in het engels laughing kookaburra.
@UniversalCreations: tnx voor je comment op mijn foto. Over jou serie: De meeste foto's zitten technisch wel goed in elkaar, maar qua compositie vind ik ze niet allemaal even spannend. Zo vind ik 1 niet zo heel erg lang de aandacht vasthouden, en in bijb. 3 en 4 vind ik dat gaas storend. 6 en 7 vind ik wel weer erg strakke foto's, en 8 is gewoon grappig
Sluit me aan bij Scirocce: een eigen topic voor deze serie geeft je foto's denk ik meer aandacht die ze verdienen.
@Crazyrooster: Jammer dat de focus niet helemaal lekker op de vogel ligt. Verder wel mooie kleuren. Ook jammer dat de foto iets aan de donkere kant is.
Ook nog even een foto van mij, ben erg benieuwd naar tips om te voorkomen dat ik zo vaak dit soort foto's krijg. Ik vind het best moeilijk om foto's van vogels met de 75-300mm te maken

klikbaar, maar niet aan te raden aangezien de ruis dan nogal opvalt
Update:
@Crazyrooster: Jammer dat de focus niet helemaal lekker op de vogel ligt. Verder wel mooie kleuren. Ook jammer dat de foto iets aan de donkere kant is.
Ook nog even een foto van mij, ben erg benieuwd naar tips om te voorkomen dat ik zo vaak dit soort foto's krijg. Ik vind het best moeilijk om foto's van vogels met de 75-300mm te maken

klikbaar, maar niet aan te raden aangezien de ruis dan nogal opvalt
Update:

[ Voor 10% gewijzigd door Polariteit op 13-05-2010 09:23 ]
Op de kleine versie vind ik de ruis eigenlijk al te veel afbreuk doen om te kunnen zeggen dat het een goede foto is... En dat terwijl het pas ISO800 was.
@universal creations: Mijn favoriet is nummer 6. Ik had denk ik iets robuuster geselecteerd.
@CrazyRooster: De vleugel is scherp en het kopje niet. Dat is jammer. Verder vind ik hem mooi qua compo en hoek. IS juist weer eens wat anders.
@AcXeller: De bewerking is mooier qua contrast, maar misschien weer iets te verzadigd. Doet er trouwens niet toe hoor, prachtig beest en mooi scherp!
@marceltuit: Ik sluit me aan bij Mute. Ik vind ISO 800 trouwens bijna altijd onbruikbaar. Volgens mij is dit onder je kunnen. De crop/copmositie is ook niet goed (wat mij betreft).
En ik doop hem... De lelijkste eend!
@CrazyRooster: De vleugel is scherp en het kopje niet. Dat is jammer. Verder vind ik hem mooi qua compo en hoek. IS juist weer eens wat anders.
@AcXeller: De bewerking is mooier qua contrast, maar misschien weer iets te verzadigd. Doet er trouwens niet toe hoor, prachtig beest en mooi scherp!
@marceltuit: Ik sluit me aan bij Mute. Ik vind ISO 800 trouwens bijna altijd onbruikbaar. Volgens mij is dit onder je kunnen. De crop/copmositie is ook niet goed (wat mij betreft).
En ik doop hem... De lelijkste eend!

[ Voor 19% gewijzigd door Joor op 12-05-2010 23:38 ]
Dat is wel erg gemakkelijk... Met een klein beetje zoeken was jij ook op een bergeend uitgekomen...
@Joor: Jammer van de achtergrond, maar de Bergeend heb je wel mooi erop. hint
@Marcel tuit: Dat is wel erg veel ruis! Welke body gebruik je ook alweer? Nouja, maakt ook niet uit, ik gebruik iso800 ook gewoon op mn 1000D en dat gaat goed.(hoewel ik eerst een pixelpeeper was) Als de belichting maar prima of goed is, heb je weinig ruis. Daarom kan ik de ruis in jou plaat ook slecht verklaren. Misschien veel met het groen gespeeld met bewerken?
De compositie is wel orgineel, maar wel een beetje apart. Ik zou de ruimte toch links van de fuut leggen.
Maar hoge iso's zijn voor mij eigenlijk niet echt een probleem meer, als er gewoon weinig licht is zet ik hem gewoon op 800, 1600 ook soms.
De zwaluw in mijn vorige post is ook op iso800 geschoten. (+gecropt)
Hier nog 1 op 800 en gecropt, een beetje in de zelfde sfeer als jou fuut met kleintjes

De foto zelf vind ik wel leuk door het moment, maar eigenlijk is de achtergrond veel te druk, net als de rietstengels in het water. Maar dit is wel een idee van iso800 op een 1000D met bewolkt weer
@Marcel tuit: Dat is wel erg veel ruis! Welke body gebruik je ook alweer? Nouja, maakt ook niet uit, ik gebruik iso800 ook gewoon op mn 1000D en dat gaat goed.(hoewel ik eerst een pixelpeeper was) Als de belichting maar prima of goed is, heb je weinig ruis. Daarom kan ik de ruis in jou plaat ook slecht verklaren. Misschien veel met het groen gespeeld met bewerken?
De compositie is wel orgineel, maar wel een beetje apart. Ik zou de ruimte toch links van de fuut leggen.
Maar hoge iso's zijn voor mij eigenlijk niet echt een probleem meer, als er gewoon weinig licht is zet ik hem gewoon op 800, 1600 ook soms.
De zwaluw in mijn vorige post is ook op iso800 geschoten. (+gecropt)
Hier nog 1 op 800 en gecropt, een beetje in de zelfde sfeer als jou fuut met kleintjes

De foto zelf vind ik wel leuk door het moment, maar eigenlijk is de achtergrond veel te druk, net als de rietstengels in het water. Maar dit is wel een idee van iso800 op een 1000D met bewolkt weer
Zou jij mij per DM de lokatie willen sturen?Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:28:
Ik zie idd dat er mooiere foto's gepost worden, maar dacht dat deze van voldoende niveau was. Ik zal volgende keer kritischer zijn. Foto is trouwens genomen op een locatie waar jij je reeën/herten gefotografeerd hebt: Amsterdamse waterleidingduinen. Daar ook de Gekraagde Roodstaart gefotografeerd (die waren helemaal slecht, want die zaten echt te ver weg).
@Jesse Brobbel: Dit is wat mij betreft een huisdieren kiekje. Waarom neem je niet de moeite om dat stukje bril (dat soort mensen hard slaan helpt vaak enorm voor dit soort "gevoel voor humor") weg te werken en de enorme onderbelichting te corrigeren? Ik zou de kop meer linksonder hebben gezet ipv in het midden.
@Harry: Grappig, lijkt wel alsof je selective color hebt toegepast op dat beest.
@Jesse Brobbel: scheelt al een stuk.
@AcXeller: Wat arjan zegt.
@universal creations: Scherpte is dik in orde. Bij #1 is de hoek wat onvoordelig, anders had het zo de stock markt op gekunt.#2 t/m#5 en #8 hebben een heel duidelijk lightroom smaakje vind ik. Hele donkere hoeken, veel contrast en allemaal erg blauw. Verder heb je nergens de moeite genomen lijkt het om de ogen iets op te lichten. #7 vind ik wel weer interessant omdat je in de nederlandse dierentuinen de kookaburra's eigenlijk nooit gevoerd ziet worden.
Sorry, meestal heb ik toch meer positieve woorden voor je.
@Crazyrooster: niet alleen de hoek, ook deze is donker vind ik. Verder werken de takjes niet mee. Ik zou 'm ook geschoten hebben, waarschijnlijk ook bewaard maar ik betwijfel of ik 'm hier zou plaatsen.
@Marceltuit: Positieve kant, belichting en contrast zijn netjes. Groter lijkt dit een crop te zijn? Positie in het kader werkt ook niet mee. En ja, als je "maar" tot 300mm kan dan vallen vogels niet mee, dat weet ik/ :-)
@Joor: Mooi gepande bergeend. Zie je steeds vaker in de randstad. Fijne eend voor ons fotografen, ze zijn net wat groter en gekleurder dan de gewone eenden.
@scirocco: De rietstengels zijn misschien druk en de scherpte net niet super amar het moment maakt een hele hoop goed, zeker met dat ene jonkie wat z'n kop uitsteekt naast moeder. Wat mij betreft mag deze trouwens iets donkerder en met wat meer contrast.
[ Voor 63% gewijzigd door Wijnands op 13-05-2010 08:30 ]
Dank voor de reacties.
Ik weet het dat het zeker geen goede foto is, zowel qua compositie als qua ruis niet. Mijn doel van deze foto is duidelijk het verkrijgen van wat tips, aangezien ik het zat word om met deze lens alleen maar zulke foto's uit de camera te krijgen. Ik gebruik een 400D als body, mijn ervaring daarmee is dat het tot iso400 nog goed te doen is, maar iso800 en 1600 lijkt wordt erg moeilijk (1600 is zelfs bij vol zonlicht bagger).
Op een ander forum kreeg ik als tip eens te denken aan een zogenaamd 'exposure to the right'-principe. 1/3 of 2/3 naar rechts belichten, en dan zou je je iso probleemloos wat hoger kunnen zetten. Ik had hem nu juist 1/3 lager gezet om de sluitertijd een beetje handzaam te houden. Binnenkort maar eens gaan proberen.
@scirocce: ik vind het wel een leuke foto hoor, achtergrond is eigenlijk totaal niet storend, aangezien de aandacht naar de vogels gaat. Enige wat mij beetje stoort is die stengel recht voor de rechter fuut. wel een aanzienlijk verschil tussen 1000D en 400D wat betreft ruis bij bewolking
En dat terwijl je nog een grotere brandpuntafstand hebt gebruikt ook.
@Wijnands: klopt, ik heb wel een flink stukje gecropt. Linkt zat nog een andere fuut die half in beeld zat
Ik heb trouwens een een ruis-reductie tooltje geprobeerd en een nieuwe versie geproduceerd. vind hem op zich wel beter zo. feit is natuurlijk dat ik ze liever wat netter uit de camera laat rollen. voor foto, zie mijn vorige post.
@Joor: mooie foto, jammer dat het hoofd niet scherp is, maar ik denk dat het best moeilijk focussen is zo'n vliegende eend
Ik weet het dat het zeker geen goede foto is, zowel qua compositie als qua ruis niet. Mijn doel van deze foto is duidelijk het verkrijgen van wat tips, aangezien ik het zat word om met deze lens alleen maar zulke foto's uit de camera te krijgen. Ik gebruik een 400D als body, mijn ervaring daarmee is dat het tot iso400 nog goed te doen is, maar iso800 en 1600 lijkt wordt erg moeilijk (1600 is zelfs bij vol zonlicht bagger).
Op een ander forum kreeg ik als tip eens te denken aan een zogenaamd 'exposure to the right'-principe. 1/3 of 2/3 naar rechts belichten, en dan zou je je iso probleemloos wat hoger kunnen zetten. Ik had hem nu juist 1/3 lager gezet om de sluitertijd een beetje handzaam te houden. Binnenkort maar eens gaan proberen.
@scirocce: ik vind het wel een leuke foto hoor, achtergrond is eigenlijk totaal niet storend, aangezien de aandacht naar de vogels gaat. Enige wat mij beetje stoort is die stengel recht voor de rechter fuut. wel een aanzienlijk verschil tussen 1000D en 400D wat betreft ruis bij bewolking
@Wijnands: klopt, ik heb wel een flink stukje gecropt. Linkt zat nog een andere fuut die half in beeld zat
Ik heb trouwens een een ruis-reductie tooltje geprobeerd en een nieuwe versie geproduceerd. vind hem op zich wel beter zo. feit is natuurlijk dat ik ze liever wat netter uit de camera laat rollen. voor foto, zie mijn vorige post.
@Joor: mooie foto, jammer dat het hoofd niet scherp is, maar ik denk dat het best moeilijk focussen is zo'n vliegende eend
[ Voor 12% gewijzigd door Polariteit op 13-05-2010 09:25 ]
Ik denk niet dat je lenshet enige probleem is. Verder zal ETTR zeker wel wat helpen. Hoe meer je gaat werken op ce pc om je licht er nog te krijgen, hoe meer ruis.
Ik heb geen vignetting toegepast, misschien had ik dat wel moeten weghalen (krijg je snel met fullframe). Dat blauwe zie ik niet echt. Ik heb geprobeerd om bij de Lynx de ogen wat op te lichten, maar ik kreeg het niet voor elkaar in Lightroom (zal er nog eens naar kijken of ik de kleur te pakken krijg). Bij #6 heb ik wel mijn best gedaan om de ogen zichtbaar te krijgen, want onze Hans heeft van nature flink wat donkere oogschaduw.Wijnands schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 08:11:
@universal creations: Scherpte is dik in orde. Bij #1 is de hoek wat onvoordelig, anders had het zo de stock markt op gekunt.#2 t/m#5 en #8 hebben een heel duidelijk lightroom smaakje vind ik. Hele donkere hoeken, veel contrast en allemaal erg blauw. Verder heb je nergens de moeite genomen lijkt het om de ogen iets op te lichten. #7 vind ik wel weer interessant omdat je in de nederlandse dierentuinen de kookaburra's eigenlijk nooit gevoerd ziet worden.
Sorry, meestal heb ik toch meer positieve woorden voor je.
Bedankt voor je tips.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Met alle respect voor jouw huisdier blijft dit natuurlijk nog wel een fotografie forum. We verwachten dus wel foto's van kwaliteit. Geen foto's "om je huisdier te showen"!
En ook in dit topic wordt commentaar op je voorgangers erg gewaardeerd.
Met alle respect voor jouw huisdier blijft dit natuurlijk nog wel een fotografie forum. We verwachten dus wel foto's van kwaliteit. Geen foto's "om je huisdier te showen"!
En ook in dit topic wordt commentaar op je voorgangers erg gewaardeerd.