This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Ik heb bovenin een reepje zwarte eruit geshopt, maar dat was dus een stuk boven de uil. De overgang tussen de uil en de achtergrond heb ik verder niks mee gedaan. Ik zat overigens vrij dicht op het net/hek, dus daarvan was niks zichtbaar op de foto.ajhaverkamp schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 17:12:
Stiekum de achtergrond geblurred met Photoshop omdat anders het net (waardoor je geschoten hebt) een onrustige achtergrond gaf? Het komt nu erg onnatuurlijk over, zeker in groter formaat, bij de overgang tussen uil en achtergrond.
[ Voor 8% gewijzigd door Captain N op 25-04-2009 19:14 ]
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 27-04-2009 14:09 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Maar ja, foto's vergelijken op het scherm met een resolutie van 500x375, hoe kan je het dan serieus over scherpte hebben? Scherpte gaat o.a. over het oplossende vermogen van een camera, en daarvoor moet je toch minstens 10x15 bij 300dpi (3MPix) hebben. Op zo'n lage resolutie lijkt elke contrastrijke foto scherp.
Daarom vroeg ik me al af hoe je op 500x375 ruis kunt zien en zwarte randen om de snorharen....jij ziet dingen die ik niet zieMBV schreef op maandag 27 april 2009 @ 14:14:
Ja: daarbij wordt er al sterke verscherping in de camera uitgevoerd om de gevolgen van ruisonderdrukking te compenseren. Ook zie je wat ruis in de vacht links-achterin de foto.
Maar ja, foto's vergelijken op het scherm met een resolutie van 500x375, hoe kan je het dan serieus over scherpte hebben? Scherpte gaat o.a. over het oplossende vermogen van een camera, en daarvoor moet je toch minstens 10x15 bij 300dpi (3MPix) hebben. Op zo'n lage resolutie lijkt elke contrastrijke foto scherp.
Flickr
[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 27-04-2009 14:49 ]

En vervolgens link je naar een PAL-resolutie foto, nee dat helpt

[ Voor 16% gewijzigd door Captain N op 27-04-2009 15:40 ]
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
Hmm, sorry, kennelijk had ik gisteren mijn dag niet ofzo

Ik laat hem wel staan, de informatie klopt nog steeds. Ik had het alleen iets anders willen zeggen. Behalve misschien de ruis: dat kan ook een overblijvend patroon zijn van onscherpe haren.
Mijn foto's op Flickr.
Mooie plaat, maar 1) jammer van die witte rand om je foto heen en 2) jammer dat de zwarte veren van hem bijna opgaan in de achtergrond.Captain N schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:32:
Hier nog eentje van mij. Mooier op zwart en groter op Flickr.
[afbeelding]
@captain, mooi plaatje. Scherp, rustige foto, maar ik moet wel meegaan met de te donkere zwarte veren
@silitek: jammer dat 'ie er net niet helemaal op staat
@jejeh: compositie is wat centraal en de achtergrond wat onrustig, ik had 'm rechts wat afgesneden!
als we toch vogels aan het posten zijn, dit is Joep

groter
ik heb toch wat met centrale composities ,ik moet me dat maar snel afleren.@jejeh: compositie is wat centraal en de achtergrond wat onrustig, ik had 'm rechts wat afgesneden!

pic aangepast.
[ Voor 5% gewijzigd door jejeh op 28-04-2009 21:52 ]
Oeh..lekkere bokeh!ajhaverkamp schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:18:
Aalscholver (Ouwehands):
[afbeelding]
Wat is het thema van volgende week?
Geschoten op 420mm zie ik, welke lens heb je gebruikt?
The birds turned into The Flying Dutchmen!
300mm met 1.4x teleconverter gok ik?Gutteguttegut schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:41:
[...]
Oeh..lekkere bokeh!
Geschoten op 420mm zie ik, welke lens heb je gebruikt?
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Goede gok
Silitek: Opzich wel een leuke foto maar net iets te licht, je ziet het vooral terug in de hals.
Jejeh: Geslaagde closeup. Heb je hem ook met iets meer nek? Dan zou hij lekker uitkomen in portretoriëntatie .
DeejayV: Joep
Ajhaverkamp: Mooi, vooral ook hoe die veren op zijn rug uitkomen
Ik begin eindelijk iets minder te falen met MF:

Pentax M*300mm, f/5.6, 1/500, iso 400
Oe die kijkt lekker weg!
@ Erasmo: deze vind ik wat onrustig, misschien komt het ik recht door het onderwerp word aangekeken, maar ook de kleuren overtuigen niet.. de rimpels in het water dragen dan niet bij aan de sfeer, misschien iets donkerder in de nabewerking?
2 weken geleden met school als afstudeer tripje naar Istanbul geweest, deze bleef wel erg netjes poseren!

mijn laatste foto's op flickr
Wow leuk moment! jammer dat je niet allebei de (dichtgeknepen) ogen in beeld hebt, helaas maak je zulke momenten niet vaak mee!

[ Voor 4% gewijzigd door Karel2001 op 01-05-2009 11:49 ]
Ik heb er nog wel meer. De meeste gorilla's gapen altijd 2x achter elkaar. Dus na de eerste keer sta je klaar en bursten met die hap.expression schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 11:32:
@ajhaverkamp:
Wow leuk moment! jammer dat je niet allebei de (dichtgeknepen) ogen in beeld hebt, helaas maak je zulke momenten niet vaak mee!
@bovenbuurman: mooie pauwenfoto! In elke dierentuin staan ze zich momenteel uit te sloven voor de vrouwtjes (soms zelfs voor hele andere soorten vogels).
@Karel2001;
wat een vertoon, vooral op fullzise is het overweldigend!
EXIF van de door Flickr verkleinde foto's is leeg, het "Original" formaat bevat wel alles. Anders even op de "More properties" optie klikken, staat rechtsonder als je de stream bekijkt. Ik schiet met van alles qua lenzen en bodies.expression schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 18:02:
ja ik weet het zeker ik moet weer vaker naar de dierentuin ajhaverkamp! jij schoot de foto in dit topic met een 70-200? (je EXIF is leeg), wel zie ik op flickr dat je een 1D mk3 gebruikte?

[ Voor 6% gewijzigd door Captain N op 03-05-2009 22:11 ]
Mijn foto's op Flickr.
Mijn foto's op Flickr.
Oh, en wat zijn die schuine strepen onder de rechter vleugel? (en over de rest van de foto?), misschien ff wat photoshoppen om dat weg te werken?
Mijn foto's op Flickr.
Op de grote versie zie je duidelijk dat zijn oog niet scherp is. Jammer. Wel een mooie kat!Naj_Geetsrev schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 13:21:
Een van onze katten, Igor genaamd. Is een lastig beest om op de foto te krijgen.. Hij is al op leeftijd, en een beetje fotoschuw.
@Captain_N: inderdaad. dit is een hele mooie foto!!
@TranceSetter: heb 'm nog wat aangepast naar aanleiding van jou opmerking. Als je die lijntjes eenmaal opmerkte was het inderdaad wel storend, dus het ziet er zo beter uit denk ik.
Mijn foto's op Flickr.
Het zwart van de hond is net iets te zwart.

Geschoten in Oostenrijk, daar waar deze beestjes nog vrij op de bergen rondlopen
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
Verwijderd
Heerlijk hoe nieuwsgierig dat beest je camera komt bekijken.
Lekkere (overdreven) kleuren en mooi licht er op. (klein beetje jammer van de schaduw die het tag-labeltje op zijn kop veroorzaakt)
Ik zou em hier zo aan de wand hangen.
Die high saturation is inderdaad expres gedaanVerwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:24:
Volgens mij wel een beetje te high saturated. Maar dat past echt goed bij deze plaat.
Heerlijk hoe nieuwsgierig dat beest je camera komt bekijken.
Lekkere (overdreven) kleuren en mooi licht er op. (klein beetje jammer van de schaduw die het tag-labeltje op zijn kop veroorzaakt)
Ik zou em hier zo aan de wand hangen.
En hier hangt hij aan de wand
Nu ik hier op mijn werk zit... zeg ik eens! Misschien toch mijn scherm thuis maar weer eens kalibreren...Deathchant schreef op maandag 11 mei 2009 @ 08:56:
ik vind het blauw iets TE. De rest is goed. Ik zou zelf wel een beetje meer fill light gebruiken....
Hier staat tekst
Prima shot inderdaad! The donker? Nah...

(Heel per ongeluk de camera nog op JPEG laten staan na de bata
@willem169: mooi moment en houding, had de rest van het lijf en de poten op de foto gestaan dan kan ie denk ik zo in zo'n hondenboek. Alleen lijkt ie nergens echt scherp, misschien een te groot diafragma?
@semtx: zoals al gezegd, mooie plaat, misschien komt ie wat donker over in verhouding met de vorige foto's waar de saturatie best hoog opgeschroefd was
Maakt soms wel eens een foto ...
Valt me zowieso tegen van de lens die ik heb gebruikt (Canon 17-85 IS); Heb de EXIF niet bij de hand maar uit m'n hoofd gezegd -en gezien de lichtomstandigheden- zal deze @85mm op f/5.6 zijn geschoten (AV voorkeuze). Met dit licht zal er een sluitertijd van +/- 1/800 zijn gebruikt dus daar kan (in combinatie met IS) niet aan liggen.Mr.B:
@willem169: mooi moment en houding, had de rest van het lijf en de poten op de foto gestaan dan kan ie denk ik zo in zo'n hondenboek. Alleen lijkt ie nergens echt scherp, misschien een te groot diafragma?
Maar nogmaals, de kwaliteiten van die lens valt me best wel tegen.

+- 6 cm groot, achter glas in Artis, dit is het soort licht in de bak dus flitsen is noodzaak (volgens de verzorger ook geen probleem).
Maar ik wil niet lullig doen, maar ik ga toch weer ff terug naar de hondjes:

@Sandman: hij lijkt me wat over-verscherpt, en de witbalans staat ook niet helemaal lekker, een beetje te blauw.
@ajhaverkamp: heel vet
@Frenck: aparte nabewerking, ik vind t flitslicht wel erg aanwezig..
dit is Chuck

groter
Hier nog een prachtig vogeltje die onderdeel is van de vogelshow in Blijdorp. Helaas is 'ie net niet helemaal scherp, maar ik vind 'm persoonlijk toch scherp genoeg om niet de prullenbak in te gooien. Het beestje was vliegjes aan het vangen die door de verzorgster in de lucht waren gegooid. Wederom groter op Flickr.

[ Voor 12% gewijzigd door Captain N op 11-05-2009 20:28 ]
Mijn foto's op Flickr.
Wanneer/waar is die vogelshow? Dat lijkt me wel leuk om eens op een zonnige dag te doenCaptain N schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:27:
Wat een schatje. Mooie dof overigens en hij staat er lekker scherp op. Alleen wat is die spriet die boven z'n linkeroog groeit (zie je goed op de grote versie)? Haar op je lens of toch echt op de hond?
Hier nog een prachtig vogeltje die onderdeel is van de vogelshow in Blijdorp. Helaas is 'ie net niet helemaal scherp, maar ik vind 'm persoonlijk toch scherp genoeg om niet de prullenbak in te gooien. Het beestje was vliegjes aan het vangen die door de verzorgster in de lucht waren gegooid. Wederom groter op Flickr.
[afbeelding]
Vlak bij de prairiehondjes. Dus het "nieuwe" deel van de dierentuin. Er hangt een bord met de tijden waarop de roofvogelshow gehouden wordt.MBV schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:29:
[...]
Wanneer/waar is die vogelshow? Dat lijkt me wel leuk om eens op een zonnige dag te doen
Die van Captain_N is trouwens een vorkstaartscharrelaar. Verleden jaar werd daar nog niet mee gevlogen.

Oh ja:
@CaptainN: mooi moment, onscherpte valt op deze resolutie niet op
@DeeJayV: een van de betere hondenfoto's
Klopt helemaal. Naast de prairiehondjes zit een hek en een pad richting de vogelshow "arena". In de weekenden zijn er als ik het goed zeg om 11, 1, en 3 uur shows, ook met wisselende vogels geloof ik. Erg de moeite waard vond ik en ga er zeker nog eens heen om wat meer vogels proberen op de plaat te krijgen. Wel erg lastig dat wanneer je een vogel wilt tracken er vaak net even iemand's hoofd tussen komt waardoor je je focus helemaal kwijt bent.ajhaverkamp schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:41:
[...]
Vlak bij de prairiehondjes. Dus het "nieuwe" deel van de dierentuin. Er hangt een bord met de tijden waarop de roofvogelshow gehouden wordt.
Die van Captain_N is trouwens een vorkstaartscharrelaar. Verleden jaar werd daar nog niet mee gevlogen.
Mijn foto's op Flickr.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
@Frenck: Leuke shot. Ik vind hem wel wat hebben.
@DeeJayV: Mooie compositie en mooie toning vind ik. Chuck is erg goed gelukt
@CaptainN: Cool dat je zo'n foto hebt kunnen maken. Dat gaat mij (nog) niet lukken. Toppie.
@Wijnands: Jammer dat er niet zoveel kleur in zit, maar de achtergrond vind ik op deze manier wel lekker rustig. Hij straalt bij mij vrijheid uit.
Ben benieuwd wat jullie van deze vinden. Wat wel jammer is, is he groene plantje vooraan...

Groter
Op de grote foto is dat trouwens minder het geval dan op de thumbnail hierzo.
[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 13-05-2009 21:36 ]
Mijn foto's op Flickr.
Die buis was me nog niet echt opgevallen, maar nu begin ik me eraan te storen, haha
Ik ben trouwens ook een beginner wat betreft bewerken. Hoe vinden jullie het contrast e.d.?
[ Voor 25% gewijzigd door Cafun op 14-05-2009 08:05 ]
Mijn foto's op Flickr.

Er worden daar nog +- 15 babies verwacht!
@Cafun: ook mij viel de paal linksboven meteen op. Is dit Ouwehands?
[ Voor 11% gewijzigd door ajhaverkamp op 14-05-2009 09:31 ]
Hier nog eentje van mij:

Groot
[ Voor 58% gewijzigd door Deathchant op 14-05-2009 10:13 ]
15 alweer.. wauw.. Afgelopen zaterdag (Ik werk in de weekenden als dierverzorger bij de doodshoofdaapjes) waren het er nog 11.. Lief zijn zeajhaverkamp schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 09:30:
1 van de 15 boliviaanse doodhoofdaap babies die afgelopen week geboren is in de Apenheul:
[afbeelding]
Er worden daar nog +- 15 babies verwacht!
Ze vertelden me dat er 15 waren, ik heb ze niet nageteld. Ik kom best veel in de Apenheul (herkenbaar aan grote cameratas met kleine Artis-de-Partis achterop). Lang niet altijd ga ik naar de doodshoofdaapjes omdat ik dat gedoe bij de ingang tenenkrommend vind (leuk voor kinderen, niet voor bejaarden zoals ik). De meeste tijd besteed ik aan de gorilla's.Nelicquele schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 14:55:
[...]
15 alweer.. wauw.. Afgelopen zaterdag (Ik werk in de weekenden als dierverzorger bij de doodshoofdaapjes) waren het er nog 11.. Lief zijn ze
Jambo vindt me al behoorlijk slaapverwekkend:

@MBV: in Blijdorp hebben ze geen doodshoofdaapjes. Wel heeft gorilla Tamani een baby!
[ Voor 5% gewijzigd door ajhaverkamp op 14-05-2009 16:05 ]
Thanks! Probeer het zo natuurlijk mogelijk te houden ja.Captain N schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 08:09:
Smaken verschillen natuurlijk, maar wat mij betreft ziet het er prima uit. Niet te flets en niet te overdone. Dat is sowieso denk ik ook het belangrijkst met bewerkingen als contrast, scherpte, saturation: pas het niet te veel toe want dan krijg je onnatuurlijke/lelijke dingen.
Iddajhaverkamp schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 09:30:
[ Voor 54% gewijzigd door Cafun op 14-05-2009 16:55 ]
ajhaverkamp schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:04:
@MBV: in Blijdorp hebben ze geen doodshoofdaapjes. Wel heeft gorilla Tamani een baby!
Ze hebben er iets van 20 soorten, ik houd niet bij wat ik waar heb gezien
Ik kan me 1x herinneren dat de aapjes zo geïnteresseerd waren in mijn camera dat ik mijn flitser maar tegen het glas aan heb gezet, zodat ik daar nog een foto van kon maken. Maar het glas was ook daarvoor te slecht
Dat was 2005 zie ik net, en ik had off-camera flitsen net uitgevonden: deze
@ ajhaverkamp: Arjan, ik houd jou 100% verantwoordelijk voor mijn groeiende trek in een 300mm...
@ Deathchant: Jammer dat je de oortjes gecoupeerd hebt.
Verwijderd
Altijd leuk wat je tegenkomt als je zo is een avond op flickr browsed door de sets.
Even in het kader van fotografie, welke technieken gebruikt men hier voor sharpening? Ik pas zelf meestal een high pass filter toe op een duplicate layer en gebruik deze vervolgens op een soft light/overlay setting.
In andere gevallen wil ik ook nog wel eens werken met een mask (duplicate van origineel), en dan vervolgens met find edges, en gaussian blur alleen de gevonden randen verscherpen.Dan geef je net dat beetje meer intensiteit in randen.

Kyra, de hond van mijn ouders, genomen met Ilford HP5+ gepushed naar 800asa.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
@Grubeater mega drukke bokeh? komt misschien ook door de hoeveelheid ruis door iso 800? jammer dat die tennisbal niet net 10 cm naar achter ligt in het scherpe gebied!
Grubeater; nette DOF, fijne plaat alleen jammer van de ruis.
Ik zal hier binnenkort ook wat platen posten, gezien ik naar een dierentuin ga
@Grubeater: ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant stoort die ruis, aan de andere kant vind ik het ook wel weer wat hebben. Het geeft wel een bepaalde feel die ik niet zo goed kan benoemen. Toch mist er ergens iets. Kun je misschien hem wat krapper croppen, zodat het meer een portret wordt? Het wazige balletje en de afgehakte pootjes voegen denk ik ook niet heel veel toe.
Hier nog moeder manenwolf uit Blijdorp. Een schuw beestje, maar draafde ze even mooi door het gras voor me.

Zat idd een groenige waas over. Weggehaald.
[ Voor 4% gewijzigd door Captain N op 15-05-2009 18:18 ]
Mijn foto's op Flickr.
Jambo op dezelfde dag waarbij hij wel in de lens kijkt:

Stop ik nu weer even met de gorilla's....
Wat betreft je gorilla foto's: beiden zijn mooi, maar een combinatie van oogcontact en die grote opengesperde bek zou natuurlijk helemaal te gek zijn.
Mijn foto's op Flickr.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dat is ZoeziMobyrick schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:18:
Ook nog even een gorilla uit de Apenheul. Niet zo'n beste foto maar de houding maakt veel goed. Ik heb hem al eerder getoond in een case maarja
[afbeelding]
Edit: ze ligt wel vaker zo.
[ Voor 8% gewijzigd door ajhaverkamp op 15-05-2009 16:30 ]

Ben absoluut geen fotograaf, heb ook een goedkoop canon ixus 5mp ding van me werk, maar af en toe is het best leuk een plaatje te schieten, en ze lag er zo lief bij
Ja , ik vind het ook geen beste foto, het was meer dat ik mee wou gaan in de gorillatrend van de laatste foto's. De onderstaande foto is een stuk beter. Ook al eerder getoond trouwens. De complete set is hier te vinden: klikajhaverkamp schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:23:
[...]
Dat is ZoeziHelaas gaan ze tijdens de voederingen meestal in de schaduw liggen. Op een beetje bewolkte dag is het soms beter plaatjes schieten. Nu oogt je foto nogal flets, mede door die schaduw.

EDIT: Die van jou is een heel stuk beter, beter standpunt en ook wat meer mm tot je beschikking zo te zien
[ Voor 7% gewijzigd door Moby op 15-05-2009 16:32 ]
Haal hem eens door photoshop o.i.d., als je de kleur en het contrast aanpast wordt het waarschijnlijk nog wel wat. Zeker als je hem als RAW hebt zou ik hem niet weggooienMobyrick schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:18:
Ook nog even een gorilla uit de Apenheul. Niet zo'n beste foto maar de houding maakt veel goed. Ik heb hem al eerder getoond in een case maarja
[afbeelding]
De bovenste foto mag niet volgens de policyajhaverkamp schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:27:
In Amersfoort beginnen ze ook al genoeg te krijgen van mijn kop:
[afbeelding]
Gelukkig heeft kleine Chokoza me nog niet door:
[afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Met alle respect voor jouw huisdier blijft dit natuurlijk nog wel een fotografie forum. We verwachten dus wel foto's van kwaliteit. Geen foto's "om je huisdier te showen"!
En ook in dit topic wordt commentaar op je voorgangers erg gewaardeerd.