wilmundo: ik heb een redelijk trajact aan dopjes gelopen voor ik eindelijk tevreden was. Toern mijn zoektocht naar normale hi-fi in de trein begon (de trein heeft een chauffeur, je kant de krant lezen en files rijdt ie zo aan voorbij) had ik een iPod G1 hergeformatteerd naar vfat en een eerste beta van ephpod (100% zonder apple op mijn microsoft pc, dank u). De meegeleverde dopjes gaven me geen genoegdoening en uit het niets kocht ik een setje EX71. Deze ging na een tijdje stuk, maar het geluid was wel aardig, dat afsluiten hield ook wel mee dus dat in ear ja dat vond ik wel wat. Na wat zoeken kom je al snel op head-fi uit als het gaat om koptelefoons en in ears. Daar las ik verhalen over op maat gemaakte iem's en dacht, die lui zijn gek! Maar die lui hadden een Orpheus en nog veel meer veels te dure audio apparatuur. Waar ik ook veel over las waren die Shure dingen, dus via een nederlandse site een setje E2's aangeschaft. Hier werd al geroepen, die E2 is het niet waard ga voor de E3! maar goed eerst de E2, wat ene ondingen! In die tijd had je of foam of kei harde plastic opzet stukken. Dat gaf geen genot, alleen veel pijn ... al sloten ze wel erg veel af en die draadjes leken wel van gewapend beton! Na ~ 3 weken de E2 te hebben geprobeerd en elke dag oorpijn overgestapt op de E3 (import uit amerika). Dat was een verademing, ik had het paradijs bereikt

Tot ik 9 maanden later toch wel weer wat meer bas zonder directe vervorming in het verder geweldige geluid wou. Mijn oog viel op de UM2 van westone die ik in Beglië heb besteld. Tegelijk wat extra foampjes erbij en voor ik het wist ging er bijna € 500,- die kant op. Meegenomen naar mn werk op Pinkpop en Lowlands, voor gek verklaard door bekant iedereen die ik ken maar tering! én bas, én detail, én een goede afsluiting! Beter kan bijna niet of het moeten van die op maat gemaakte zijn maar daar begin ik niet aan ... toch wel

Lezen, vergelijken, lezen, vergelijken, geld opzij leggen, bellen en vorig jaar was het dan zo ver, ik werd voorzien van rubber in mn oor en 2 weken later op maat gemaakte, 2-weg reference in ear monitors; de ES2 van westone.
Sinds de in ear gekte me in de tang heeft is mijn voorkeur voor luisteren sterk veranderd, vroeger had ik geen koptelefoon, nu heb ik voor elke situatie een andere lijkt het wel

een DT880 van beyer dynamic, een HD600 van sennheiser, een K240 van AKG, een MS1 van Alessandro en die lijst groot en krimpt soms maar een van de koptelefoons waarvan ik altijd weet dat ik het geluid waardeer, waarvan ik weet dat het neutraal overkomt, maar ook bizar mee gespeeld kan worden is de ES2. Als ik die thuis in de koptelefoon versterker prik dan luister ik daar net zo graag als bv de DT880; die een erg neutrale klank heeft. Ok de ES2 is ~ 4x zo duur, maar ook stukken kleiner en sluiten beter af.
Zou ik het nog een x doen? Nee

Stel dat mn ES2 kapot gaat, al hoop ik die dag niet snel mee te maken dan zie ik mezelf nu eerder met een DT880 of DT770 over straat zeulen.