Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste
Acties:
  • 156.886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
mar die zijn het toch net niet.. iig bedankt voor het zoeken ;)

ik heb nog ff op ebay rond gekeken en wat gemaild enz en toen kreeg ik deze site door:
http://www.bidproduct.com/part/Product_list_SERVOS_1.html. Hier staan ongeveer dezelfde, voor 3$ per stuk :*) . Er staan aleen geen verzendkosten bij...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Vandaag 24 servo's besteld. Ze worden morgen op de post gedaan. Daarna duurd het nog 12 - 22 dagen voordat ze er zijn. Dit zijn de specs:

- Supply voltage: 4.8~6.0V
- Speed: 0.12sec/60o (no load running)
- Torque: 1.6kg.cm
- Operating current: 100mA
- Static current: 1mA
- Dimensions (L x W x H): 22.2 x 27.2 x 11.6mm
- Weight: 9g(less connector)

Afbeeldingslocatie: http://www.bidproduct.com/part/l_servo_028.jpg

Nu alleen nog 5 mm dik alluminium zien te fixen. Iemand een idee waar ik dat voor niet al te veel geld vandaan kan krijgen ?

Verder komen er heel misschien (weet nog niet zeker of ik ze krijg) 1 of 2 zonnecelletjes op. Dit zijn echter geen gewone zonnecelletjes maar van de nasa dingen :)

Er gaat iig een LiPo accu in komen. Ik had bij conrad wel een mooie gezien, die was alleen erg prijzig. Maar dan had je wel een 7,2V 5Ah accu die maar 220 gram weegt.

[ Voor 4% gewijzigd door DP Kunst op 05-06-2007 22:30 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaNiEl KuNsT schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:27:Nu alleen nog 5 mm dik alluminium zien te fixen. Iemand een idee waar ik dat voor niet al te veel geld vandaan kan krijgen ?
Wil ik ook wel es weten, ik word gek van de prijzen van conrad en dergelijken :p

Mooie dingetjes btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Feijen Maarheeze

5mm is in ieder geval niet goedkoop :P

[ Voor 56% gewijzigd door Cyrus The Virus op 06-06-2007 14:39 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DaNiEl KuNsT schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:27:Nu alleen nog 5 mm dik alluminium zien te fixen. Iemand een idee waar ik dat voor niet al te veel geld vandaan kan krijgen ?
Sorry dat ik misschien wat kritisch lijk, maar waarom heb je 5 mm aluminium nodig?
Alleen dat grijze onderdeel in je ontwerp of ook voor andere delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Dat grijze onderdeel wordt idd van 5mm dik Alu. De zwarte stukjes die daaraan zitten worden 2mm dik. Vervolgens worden de 2 zijkanten van de bovenarm (waar dus die 2 servo's tussen zitten) ook van 5mm dik. Hier kan ik dan namelijk de printplaatjes mooi opschroeven met M2 boutjes en ik kan er stukjes uitfrezen om de servo's tussen te klemmen.

Ik had al wel wat gevonden, maar dan moet je dus per 6m aanschaffen, en dat is toch wel erg veel. 5x15mm platstaf ben je dan 33€ voor kwijt (incl zaag en verzendkosten voor 6 stukken van 1m)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik doe geen IO, maar het lijkt mij dat je voor die bovenarmen geen 5mm nodig hebt, maar dat 2 mm genoeg zou moeten zijn. Om de prinplaten te bevestigen kan je dan een dun stukje L profiel aan beide kanten van de bovenarm vast maken.
Dat scheelt dan al ongeveer de helft van het gewicht aan metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Nouw, dan kan ik de servo's niet goed vast maken. Deze zitten verzonken in die 5mm. Verder worden die randjes onder het printplaatje dan 2x2mm ipv 2x5 mm. op die 2 mm die daar zit is dus ook geen hoekprofielletje te maken.

Om ff een duidelijkheid te geven vande grote:

De zijkanten van de bovenarm worden 15x5x90 mm. De servo's zijn dus 22.2 x 27.2 x 11.6mm.

Kortom, hoekprofielletjes past gewoon niet. Daarbij komt ook nog dat het makkelijker is om dat eruit te frezen dan een hoekje eraan te schroeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een groot deel van dit topic al doorgelezen, maar nog niet helemaal (tot p30 ofzo)
Ik heb gelezen dat je voor het programmeren van een boe-bot een usb->serial kabel kunt gebruiken.
Maar gaat dat ook voor een asuro? Want ik heb namelijk geen serieele poort meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:13
Ja via zo'n kabel kan je h'm gewoon programmeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
En vandaag heb ik ze dan bij het postkantoor opgehaald (die gasten komen altijd langs als ik niet thuis ben). Nou ik ze hier zo bij elkaar heb liggen zijn het er toch best veel :9. Nou nog aluminium hebben en ik kan beginnen. Al wel bij een paar bedrijven gekeken, maar dan moet je minimaal 6m profiel bestellen. Dat is toch wel een beetje jammer.

Maargoed, het begin is er nu. 24 Servo's voor ong 75€ incl verzendkosten. Die pakketjes uit hongkong zijn ook net schilderijtjes, zo vol met postzegels.

Afbeeldingslocatie: http://portfolio.io.utwente.nl/student/kunstdp/images/overig/nieuweservo01_.jpg

Afbeeldingslocatie: http://portfolio.io.utwente.nl/student/kunstdp/images/overig/nieuweservo02_.jpg

Afbeeldingslocatie: http://portfolio.io.utwente.nl/student/kunstdp/images/overig/nieuweservo03_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Bij RU85 in den haag (loosduinseweg) hebben ze acryl, en bergen afval-acryl. Heerlijk spul om mee te werken en redelijke gewicht/sterkte verhouding. Als je daar je project verteld en zegt dat je ook maar een arme student bent krijg je zeker genoeg platen mee.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet zeker of dit het goede topic is (beginners), maar ik wou dit jullie niet onthouden. Hoewel dit het Elektronica board is hoort er bij robots ook vaak software, dus ik post het toch maar hier.
Cadeautje van NASA:
CLARAty reusable robotic software framework

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

24 servo's ?

Dat belooft wat.
Wanneer denk je meer plaatjes te hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Weet iemand van RF af ?, wil van die kant en klare modules kopen de ETRS400 volgens mij. die kunnen UART aan.

Nou was mijn vraag als ik er meerdere heb kunnen die dan met elkaar communiceren ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52

Ibex

^^ met stom.

Ik heb ervaring met deze modules en deze zijn inderdaad perfect voor UART. Ze zijn degelijk, handig in gebruik en hebben niet al te veel externe componenten nodig :).

Voor zover ik weet kan je er meerdere bij elkaar zetten. Als nummertje 1 iets TX't, dan zullen nummertje 2, 3, 4 enzovoorts dit RX'en. Deze situatie heb ik echter niet in praktijk getest.
Wat ik wel heb getest is gewoon met 2 van die modules. Nummertje 1 TX'te iets en nummertje 2 kreeg dit netjes binnen via de RX :). Viceversa natuurlijk ook :). En dit zonder verdere instellingen :D.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi , ff een post, ben net klaar met mijn MOD van de Asuro, testen lopen goed, nu nog programmeren.
Afbeeldingslocatie: http://www.photogrund.nl/Documents/MOD%20Asuro.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:41:
24 servo's ?

Dat belooft wat.
Wanneer denk je meer plaatjes te hebben ?
Ik denk eind van de vakantie pas, kan zo nog ff geen tijd vinden om wat te maken. Zonet ff naar een oud ijzerboer geweest. Stuk alu van 5x40x1100 mm gekocht voor 3€ :9. Vond ik toch best netjes.

@hierboven: ziet er nice uit, wat heb je er precies aan gemod ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
DaNiEl KuNsT schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 12:20:
[...]

Ik denk eind van de vakantie pas, kan zo nog ff geen tijd vinden om wat te maken. Zonet ff naar een oud ijzerboer geweest. Stuk alu van 5x40x1100 mm gekocht voor 3€ :9. Vond ik toch best netjes.

das wel heel cheap, weet die vent wat de prijzen zijn :P

ik heb nu ook al mijn spullen binnen in de vakantie alles in elkaar zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyrus The Virus op 29-06-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 13:49:
[...]

das wel heel cheap, weet die vent wat de prijzen zijn :P

ik heb nu ook al mijn spullen binnen in de vakantie alles in elkaar zetten.
Njah, was een oud ijzer in- en verkoop bedrijfje. die kerel die t me verkocht sprak ook niet helemaal goed nederlands. Maar ik weet nu wel waar ik de rest ga halen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
heb het mechanische deel bijna in elkaar zitten :D nu nog wat afstellen tandriem slaat nog door en tandriemwielen aanpassen de stelschroef is naar de klote (waarom draaien ze daar in goedsnaam M4 in |:( gewoon M5 of M6 O-) )

Hij heeft als gereden :D tegen stoeprand op op 12V en maar 1 24V Motor 8) _/-\o_

[ Voor 72% gewijzigd door Cyrus The Virus op 30-06-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Hij rijd :D kon er zelfs op gaan zitten maar de tandriemen slaan nog snel door :( ff zoeken naar kettingenwielen. conrad heeft alleen minimaal 10 en maximaal 45 tands ik wil toch meer hebben, want op 24V gaat hij best snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
netjes,
Heb je ook foto's?

Als je tandriem slipt helpt het misschien als je ze langs een rolletje laten lopen die mbv een veer de tandriem strak trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:29
He hallo allemaal,

Al lange tijd een lurker in dit forum, nu dan een reactie :)

Ik ben al lange tijd besmet met het robotica virus alleen nooit tijd/zin gehad om ermee aan de gang te gaan, nu dus wel.

Binnenkort zal ik mijn boe-bot bestellen om eens rustig mee te beginnen, ik zal op dit forum het e.e.a. posten met pics.

Verder wil ik jullie wijzen op de Elektuur (Geen Plug) van juli/augustus 2007, daarin staan behoorlijk veel PCB's, uitleg en stukjes programmeertaal voor IR afstandsmeters, Ultrasoon objectontwijking, GPS-module, hellingsmeter, kompasmeter enzovoor enzovoort, zeker een aanrader voor de robot makers onder ons. Dit heeft mijn interesse in ieder geval.

Goed, eerst wachten tot de boe-bot binnen is, dan verder kijken.

Gegroet!

Looney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Anthor schreef op zondag 01 juli 2007 @ 17:52:
netjes,
Heb je ook foto's?

Als je tandriem slipt helpt het misschien als je ze langs een rolletje laten lopen die mbv een veer de tandriem strak trekt.
zou kunnen, mss dat ik tandwielen haal met ketting bij de conrad.

Eerst vakantie vieren en dan weer aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaNiEl KuNsT schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 12:20:
[...]

Ik wilde niet met de PCB overal tegenaan rijden , daarom ander onderstel gekocht en Asuro aangepast om hem op deze te laten rijden. Dus motor sturing, sensors enz.

even ter herinnering het origineel:
Afbeeldingslocatie: http://www.fotogrund.nl/Documents/asuro1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 13:12

T1psY

Dumo-Technics

sorry alvast dat ik ff dit topic schop maar ik ben ook begonnen aan een robotbouw ding :P maar dan uit stukken van oude electronica die ik hier vond. Nu ff een vraag: iedereen kent wss wel van die radiogestuurde autotjes, wel die hebben zo een motortje om links/rechts te draaien. Maar weet iemand hoe je die kan aansturen? Als je nu lange tijd naar links rijdt, en de wielen naar links staan, houd dat motortje toch redelijk lang tegen? Kan dit geen kwaad voor dat motortje?

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcfreaky1991 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 14:25:
sorry alvast dat ik ff dit topic schop maar ik ben ook begonnen aan een robotbouw ding :P maar dan uit stukken van oude electronica die ik hier vond. Nu ff een vraag: iedereen kent wss wel van die radiogestuurde autotjes, wel die hebben zo een motortje om links/rechts te draaien. Maar weet iemand hoe je die kan aansturen? Als je nu lange tijd naar links rijdt, en de wielen naar links staan, houd dat motortje toch redelijk lang tegen? Kan dit geen kwaad voor dat motortje?
Je bedoeld zeker servo's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Goedkope RC's hebben magneet ding en veer waar je links en rechts kan sturen, maar niks tussenin. Wordt wel continu gevoed om stuurhoek vast te houden. De veer brengt stuur weer terug naar neutraal stand.
Betere RC (zelfbouw vooral) hebben een servo voor links en rechts, maar dan kan er elke stuurhoek gekozen worden. De servo is niet alleen maar motor, maar ook regelunit erbij. Die houdt de hoek van de as in de gaten, en stelt desnoods bij als de hoek niet goed is. Het is eigenlijk zelfstabiliserend geheel. De motor is niet continu belast, maar af en toe corrigerende beweging. Verder zit er altijd tandwielkast tussen voor vertraging, dan kan ie zwaardere klusjes doen.
Dat is verschil. Enige dat continu gaat zijn de pulsen uit de controller voor servo, en dat is bijna niks belastend.

Ik heb nog steeds RC auto op zolder, die ga ik wel keertje nieuw leven geven en lekker mee rijden voor de fun. Deze keer monteer ik wireless camera erop voor racebeeld :) De electronica wordt even verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Laatst online: 13-09 13:12

T1psY

Dumo-Technics

ik heb alle pcb's eruit gesloopt :P enkel de 'tandwielenkast' en de 'motortjes' blijven over :P hij kan al vooruit en achteruit rijden, maar niet draaien. Ook wordt het aangestuurd met schakelaartjes op de RC. nu nog ff uitzoeken hoe ik de RC weer aan de praat krijg :P Mischien dan mogelijk om aansturen via de parpoort ?

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

pcfreaky1991 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 21:13:
ik heb alle pcb's eruit gesloopt :P enkel de 'tandwielenkast' en de 'motortjes' blijven over :P hij kan al vooruit en achteruit rijden, maar niet draaien. Ook wordt het aangestuurd met schakelaartjes op de RC. nu nog ff uitzoeken hoe ik de RC weer aan de praat krijg :P Mischien dan mogelijk om aansturen via de parpoort ?
Wel es gehoord van stappenmotor? Servo's hebben altijd maximale uitslag, en nooit voorbij 360 graden. Waarom je toch mee wilt draaien? Als je elke wiel aandrijft met de motor en je ding is soort 3 wieler, dan moet ene motor langzamer draaien of omgekeerd doen. Het gevolg is dat je ding dan omdraait en andere richting neemt. Het gaat vanzelf. Denk maar aan de tank. Aangedreven aan rupsbanden, elke kant eigen beweging. Dit is niet te doen met servo's.

Stappenmotor is ook precies aanstuurbaar net als servo, maar verschil is dat stappenmotor wel voorbij 360 graden kan, en dus ook gebruikt kan worden als aandrijving. En je kan precies mee draaien met stappenmotor. En schakeling is wat complexer.
Bij gewone motor is dat niet eenvoudig te beheersen, dat moet je zelf doen als bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
servo's zijn volgens mij te modden zodat ze meer dan 360 graden kunnen draaien
zoiets zou je dan moeten doen: http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servos/servomod.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Hier mijn nieuw Projectje
http://users.telenet.be/CyrusTheVirus/Project%20Minibot/

Binnenkort meer.

Verwijderd

wil toch eens beginnen met robots bouwen ( eers proberen of ik wat ledjes kan laten aan en uitgaan :) ).
maar mijn vraag is ik wil beginnen met arduino heeft iemand hier ervaring mee?
iemand enig idee hoe ik aan een soldeerbout kan komen in enschede en omstreken ( liefst geen webwinkel).

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ardino lijkt me ook wel leuk. Geen ervaring er nog mee, maar het opensource idee spreekt me wel aan.

Deze webshop heeft hem trouwens ook http://www.phidgets.nl/

Soldeerbout: gamma? elktroshop?

Verwijderd

Mr_gadget schreef op woensdag 26 september 2007 @ 17:12:
ardino lijkt me ook wel leuk. Geen ervaring er nog mee, maar het opensource idee spreekt me wel aan.

Deze webshop heeft hem trouwens ook http://www.phidgets.nl/

Soldeerbout: gamma? elktroshop?
zal morgen is kijken bij de gamma, een vriend van mij die raade mij aan om met pic's te beginnen misschien is dat ook een idee heb net even op conrad gekeken en zag dat de prijs daarvan veel lager licht dan, een ardino. pic ze hebben daar alleen geen kabel om verbinding te maken tussen je pc en de pic. enig idee waar ik die kan vinden? alvast bedantk ;) .

• Cyrus The Virus

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:12
Ik ben sinds begin van dit schooljaar begonnen met een project (met nog 9 andere) om mee te gaan doen aan het Fieldrobot Event (http://www.fieldrobot.com/) dat volgend jaar Juni in Onsabruck (Duitsland) zal gaan plaatsvinden.

op het moment hebben we nog niets concreets aangezien we nog bezig zijn met inventariseren wat en hoe we alles gaan doen, als we wat verder zijn zal ik wat dingen gaan posten hier (als ik er aan denk :P)

Maar dit gaat in ieder geval geen simpel robotje zijn zoals een Asuro maar iets wat helemaal van scratch gaan bouwen en wat hoogstwaarschijnlijk gaat draaien op een Mini-ITX bordje met een leuke core2duo proc en het gaat een vision systeem krijgen :)

gelukkig hebben we een leuke sponsor dus het mag best wat gaan kosten allemaal (hoeveel precies weten we niet, maar het zal dichter bij de 10k gaan liggen dan bij 0 ;) )

en over die Asuro dingetjes:
Ik heb voor school 20 van die dingen in elkaar gesoldeerd voor die nieuwe eerstejaars bij ons op school maar ik vind de kwaliteit eigenlijk best wel slecht, veel van de robotje crashen na een paar simpele dingen uitvoeren en geen enkele loopt helemaal soepel, beetje jammer eigenlijk

[ Voor 15% gewijzigd door Bramster op 29-09-2007 17:20 ]

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:44
ik heb ook een robby rp5 maar ik kan hem niet programmeren. weet iemand raad. ik krijg de error "c-control chip doesn't response" ik programmeer hem met de standaard kabel en een 1,5 jaar oude pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Skuzz schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 17:15:
Ik ben sinds begin van dit schooljaar begonnen met een project (met nog 9 andere) om mee te gaan doen aan het Fieldrobot Event (http://www.fieldrobot.com/) dat volgend jaar Juni in Onsabruck (Duitsland) zal gaan plaatsvinden.

op het moment hebben we nog niets concreets aangezien we nog bezig zijn met inventariseren wat en hoe we alles gaan doen, als we wat verder zijn zal ik wat dingen gaan posten hier (als ik er aan denk :P)

Maar dit gaat in ieder geval geen simpel robotje zijn zoals een Asuro maar iets wat helemaal van scratch gaan bouwen en wat hoogstwaarschijnlijk gaat draaien op een Mini-ITX bordje met een leuke core2duo proc en het gaat een vision systeem krijgen :)

gelukkig hebben we een leuke sponsor dus het mag best wat gaan kosten allemaal (hoeveel precies weten we niet, maar het zal dichter bij de 10k gaan liggen dan bij 0 ;) )

en over die Asuro dingetjes:
Ik heb voor school 20 van die dingen in elkaar gesoldeerd voor die nieuwe eerstejaars bij ons op school maar ik vind de kwaliteit eigenlijk best wel slecht, veel van de robotje crashen na een paar simpele dingen uitvoeren en geen enkele loopt helemaal soepel, beetje jammer eigenlijk
Oh die dingen werken zo goed, zit ook op de fonty's in venlo. Heb daar nu 2 lessen over gehad maar het is echt prul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Laatst online: 08:55
Dat arduino-bordje ziet er leuk uit, maar is het niet goedkoper om een PIC programmer te maken (http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111 )

En je PIC dan in je eigen PCB'tje te plaatsen?

De printplaatjes voor je robot en je pic programmer maak je dan met de laserprinter-methode.

Ik zie het waarschijnlijk allemaal veel te simpel, aangezien ik nog niets van hierboven heb proberen uit te voeren.

Samen met 2 andere jongens wil ik als project (1 uur per week - 6e jaar ASO (Belgisch systeem - 17/18 jaar) een robot maken die obstakels via sonar detecteert, er naar toe rijdt, ze oppakt met een grijparm, en het opstakel in z'n laadbak smijt. Ik ben eens benieuwd wat het gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Cyrus the Virus & Skuzz

Asuro prul? Geen probleem mee eigenlijk, al wilde ik niet hun aandrijving gebruiken.
Het idee om je PCB als onderstel te gebruiken, terwijl je daar dus ergens mee tegen aanrijdt stond me niet aan.
En zal je hem wel goed moeten programmeren ( ja, er zitten wat bugs in de bijgeleverde software, maar een beetje programmeur moet die toch wel kunnen vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
De aandrijving is ook een beetje het probleem eigenlijk, de wieltjes lopen net niet allemaal even soepel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 08:52:
@ Cyrus the Virus & Skuzz

Asuro prul? Geen probleem mee eigenlijk, al wilde ik niet hun aandrijving gebruiken.
Het idee om je PCB als onderstel te gebruiken, terwijl je daar dus ergens mee tegen aanrijdt stond me niet aan.
En zal je hem wel goed moeten programmeren ( ja, er zitten wat bugs in de bijgeleverde software, maar een beetje programmeur moet die toch wel kunnen vinden)
Nou mijn ervaringen zijn niet positief schakkelaars werken maar de halvetijd, maak robot's liever zelf dan heb ik het zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
bij het in elkaar zetten hebben niet ongelofelijk veel aandacht gestoken in het programma ervan, alleen een simple line follow ding. We hadden een A0 met daarop een berg lijnen en de asuro'tjes liepen nogal vaak vast :/
en de schakelaars zijn ook prut, die bleven regelmatig vast hangen.

en dan ook nog de kitjes zelf, ik heb er dus 20 in elkaar gezet en alle sets miste 2 weerstanden (ik dacht 12k 1% en 10k 1%) en sommige sets nog meer.

en @ Cyrus
zorg er dan voor dat je volgend jaar in plaats van de mini-onderneming (want dat slaat echt nergens op...) het Fieldrobot project kan gaan doen, erg interesant project. Zou het gewoon nu al zeggen tegen Frank van Gennip, dat mag je zeker mee doen volgend jaar.

en kom gerust een keer langs, we zitten op dinsdag en donderdag in 1.04 (meestal :P)

[ Voor 12% gewijzigd door Bramster op 01-10-2007 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:), fijn dat bevestigd te hebben, heb ik dus niet voor niets geld uitgegeven aan een ander onderstel.
Schakelaars ook niet gebruikt, maar mooie microswitches.

Dat de schakelaars blijven hangen hoeft niet zo te zijn.

Een van de bugs in de software is dat als je de lijvolger gebruikt, en daarna een interupt van de schakelaars krijgt, de software voor de lijnvolger schakelaar interupts blijft generen.

Het mooie aan de Asuro vindt ik het gebruik van de Amtel processor.
Lekker makkelijk in C te programeren.

Ik gebruik trouwens de lijnvolg sensors voor vroegtijdige collision detectie, om niet met vol speed ergens tegen aan te rijden.

Ben nu bezig om de asuro leren zijn omgeving in kaart te brengen zodat hij nergens meer tegenaan rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Skuzz schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:50:
bij het in elkaar zetten hebben niet ongelofelijk veel aandacht gestoken in het programma ervan, alleen een simple line follow ding. We hadden een A0 met daarop een berg lijnen en de asuro'tjes liepen nogal vaak vast :/
en de schakelaars zijn ook prut, die bleven regelmatig vast hangen.

en dan ook nog de kitjes zelf, ik heb er dus 20 in elkaar gezet en alle sets miste 2 weerstanden (ik dacht 12k 1% en 10k 1%) en sommige sets nog meer.

en @ Cyrus
zorg er dan voor dat je volgend jaar in plaats van de mini-onderneming (want dat slaat echt nergens op...) het Fieldrobot project kan gaan doen, erg interesant project. Zou het gewoon nu al zeggen tegen Frank van Gennip, dat mag je zeker mee doen volgend jaar.

en kom gerust een keer langs, we zitten op dinsdag en donderdag in 1.04 (meestal :P)
Is goed heb het er net met hem over gehad tijdens SLB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:44
weet iemand raad op mijn robot zie boven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 17:41:
[...]

zal morgen is kijken bij de gamma, een vriend van mij die raade mij aan om met pic's te beginnen misschien is dat ook een idee heb net even op conrad gekeken en zag dat de prijs daarvan veel lager licht dan, een ardino. pic ze hebben daar alleen geen kabel om verbinding te maken tussen je pc en de pic. enig idee waar ik die kan vinden? alvast bedantk ;) .
kickje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik weet niet over welke pic je het hebt, want linken naar een conrad pagina gaat niet op die manier.
(je moet een directe product link hebben)

Een pic kun je niet programmeren met alleen een kabel . Je moet of een losse, of een in-cicuit programmer hebben. Meestal werken die dingen met een USB of seriële kabel.
En erg duur zijn ze ook niet

Ik gebruik een 'RCD programmer' icm met een pic 16f628a
http://feng3.cool.ne.jp/en/rcd.html

maar ik zou ook even op voti.nl kijken naar de Wisps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anthor schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:07:
Ik weet niet over welke pic je het hebt, want linken naar een conrad pagina gaat niet op die manier.

Een pic kun je niet programmeren met alleen een kabel . Je moet of een losse, of een in-cicuit programmer hebben. Meestal werken die dingen met een USB of seriële kabel.

enige kans dat je een lijstje zou willen maken met wat ik allemaal nodig heb?
zou het allemaal het liefst allemaal bij conrad bestellen.
heb zelf wel gegooled maar zie door de bomen de bos niet meer :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Zo, ik krijg steeds meer onderdelen binnen. Microprocessortjes uit Duitsland, schakelaartjes uit America, ledjes uit Hongkong enz enz. Wordt wel een mooie multiculturele robot zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
En weer een klein updateje. Ik mag mn projectje gebruiken als vrije opdracht. Zo krijg ik er ook nog eens studiepunten voor :)

Vandaag maar eens wat aan het knutselen geweest met het printplaatje voor in de poot. Deze moest zo klein mogelijk worden. Hij meet nu ongeveer 2,9 bij 2,7 cm. Hier zit dan een ATtiny2313, 1 ledje, 2 weerstandjes, 1 elcotje en 2 male connectoren op. Hier kan ik strax alle servo's en andere kabeltjes op aansluiten.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/w.kunst/pcblayers_.png
Bovenste laag, onderste laag en beide lagen

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/w.kunst/pcb_.jpg
Printje in vergelijking met 5cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ik zie geen vias in je print (connectie om van de top layer naar de bottom layer te gaan, onder je tiny), daar heb je hopelijk wel rekening mee gehouden? En waarom loopt die ene dikke lijn op de top layer door naar, ehm, niets?
Verder succes met het solderen van dat smd spul :)

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
jah, die via's moet ik nog ff kijken hoe ik die erop krijg met eagle, daar was ik nog niet helemaal uit. Die dikke lijn was de bedoeling dat daar nog wat aankwam, maar dat komt toch op een los printje te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Via: Lijn beginnen te trekken -> overschakelen op andere layer -> Automatische via.

Je kunt ook losse via's zetten, alleen heeft Eagle dan niet altijd door dat die bij de lijn waar ze bovenop gezet worden horen dus daar kan hij nog wel eens over zeuren met de DRC

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
DaNiEl KuNsT schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:30:
jah, die via's moet ik nog ff kijken hoe ik die erop krijg met eagle, daar was ik nog niet helemaal uit. Die dikke lijn was de bedoeling dat daar nog wat aankwam, maar dat komt toch op een los printje te zitten.
En als je zelfde de print gaat etsen houd rekening mee dat de via niet vlak is (ik doe meestal 0.4mm ijzerdraad er door heen) als je ze laat maken maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 23:01:
Via: Lijn beginnen te trekken -> overschakelen op andere layer -> Automatische via.

Je kunt ook losse via's zetten, alleen heeft Eagle dan niet altijd door dat die bij de lijn waar ze bovenop gezet worden horen dus daar kan hij nog wel eens over zeuren met de DRC
Of ipv een muisklik, een shift + muisklik. Je blijft dan wel op dezelfde layer dus je moet nog even handmatig overschakelen naar de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
ok tnx!. Heb er nu wel via's inzitten. Waarschijnlijk ga ik ze laten maken. Heb er iig 8 nodig, misschien iets meer. Zelf maken word teveel gepruts enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:

bring
up
my
post.

ik zag dat ze bij de lidl een soldeer bou tin de aanbieding heb enig idee of deze ook voldoet? : quote:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:04:
Hoi , ff een post, ben net klaar met mijn MOD van de Asuro, testen lopen goed, nu nog programmeren.
[afbeelding]
heb je ondertussen de line-following functie al voorelkaar.. Ik heb die asuro ook nog.. Kan iemand mij een bestandje mailen met de codes voor line-following?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roborobbie schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:09:
[...]

heb je ondertussen de line-following functie al voorelkaar.. Ik heb die asuro ook nog.. Kan iemand mij een bestandje mailen met de codes voor line-following?
Hmm, ik gebruik de line follower niet als zodanig. Ik gebruik ze als near collision detectie. Daarop rem ik af om niet met volle snelheid ergens tegen aan te botsen, Ze zitten bij mij dan ook aan de bovenkant en 'kijken' vooruit. Bij de samples zit toch een simpele lijnvolger? werkt die niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

DaNiEl KuNsT schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:20:
En weer een klein updateje. Ik mag mn projectje gebruiken als vrije opdracht. Zo krijg ik er ook nog eens studiepunten voor :)

Vandaag maar eens wat aan het knutselen geweest met het printplaatje voor in de poot. Deze moest zo klein mogelijk worden. Hij meet nu ongeveer 2,9 bij 2,7 cm. Hier zit dan een ATtiny2313, 1 ledje, 2 weerstandjes, 1 elcotje en 2 male connectoren op. Hier kan ik strax alle servo's en andere kabeltjes op aansluiten.

[afbeelding]
Bovenste laag, onderste laag en beide lagen

[afbeelding]
Printje in vergelijking met 5cent
ik zou ook je 90 graden hoeken even vervangen door 2 45 graden hoeken, vooral bij de dunnen baantjes is de gans groot dat je baantjes daar wegrotten bij het etsen :)

verder nette print :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Laatst online: 08:55
Ik ben, samen met 2 vrienden, bezig met een project voor school:

We gaan een robot bouwen die blikjes/vuiligheid herkent, er naar toe rijdt, en het blikje oppakt, en het in zijn laadbak smijt.

Eerst gingen we met microcontrollers werken, maar door het beperkte budget, en de weinige kennis hebben we besloten om te werken met een laptop. Ik had nog een laptopje van 300 MHz liggen.

De blikjes zal hij herkennen door 2 sonar's (Maxbotix LV-EZ3). Het probleem is dus wel dat hij geen verschil zal zien tussen een paal, een blikje, een stoel, ... Op het terrein mag enkel vuiligheid liggen :p
Muren mogen er wel zijn, die zal hij herkennen doordat het verschil tussen de 2 metingen van de sonars te weinig zullen verschillen (=> robot staat schuin naar een muur gericht).

We hebben nu al een programmaatje geschreven in Java dat onze 2 L293D's bestuurt. Ze zijn aangesloten op de parallelle poort. Deze motordrivers besturen elk 2 motors. De ene zal de 2 motors aandrijven die de auto doet rijden en draaien (als de linker motor aan staat, en de rechter staat op achteruit of gewoon uit, zal hij naar rechts draaien enzo, achteraan zal een 'balwiel' gemonteerd worden)
De andere 2 motors zorgen voor het dichtgaan van de grijparm en het omhoogheffen van de grijparm.

De sonars zullen elk een seriële poort opeisen. De puls om een meting te maken zal jammer genoeg niet gaan met de seriële poort, dus er moet ook nog een pin van de parallelle poort naar de sonar. De pinnen zijn eigenlijk op, maar doordat het signaal 1 - 1 hetzelfde doet als 0 - 0 bij onze motordrivers, namelijk stil staan, kunnen we een AND poort gebruiken bij de motordriver die aangesloten is aan de motors voor de grijparm. We hebben toch enkel sonarmetingen nodig wanneer die motors stilstaan, dus kunnen we de signalen even van 0 - 0 naar 1 - 1 veranderen. Ik ben benieuwd of dat gaat werken! Ik weet niet juist hoelang Java erover doet om de parallelle poort aan te sturen, maar we moeten het op 1 - 1 zetten voor tussen de 47µs en 50ms...

De behuizing maken we in Lego, dat hadden we nog liggen, een ook de 2 motors om de wielen aan te drijven zijn van lego. De andere 2 uit oude speelgoedautootjes. De laadbak zal waarschijnlijk uit plexiglas zijn.

Nu drijven we alles nog aan op 6 V (of 5 V met een 7405), maar dit zal naar 12V gaan.

Ik had ook zitten denken om een oude webcam aan te sluiten als objectdetectie, maar de laptop is daar te traag voor jammer genoeg...

Ik ben benieuwd hoe het verder zal verlopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Kick

filmpje van minibot nu met kleuren sensor, hij is geprogrammeerd als hij rood of blauw object recht voorzich ziet stopt hij totdat hij niks meer ziet.

Filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Dat ziet er netjes uit.
Wat gebeurt er in het filmpje bij het witte blokje, het lijkt of het robotje ook dingen ontwijkt, of was dat toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Anthor schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 00:06:
Dat ziet er netjes uit.
Wat gebeurt er in het filmpje bij het witte blokje, het lijkt of het robotje ook dingen ontwijkt, of was dat toeval?
Ja, hij stopt alleen bij de kleuren rood en blauw en bij de rest ontwijkt hij het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil misschien ook een asuro gaan kopen maar heb nog een paar vraagjes.

-Volgt die alleen een lijntje op de grond, of kan je hem zo programmeren dat hij geen lijntje hoeft te zien.
-Is die zijn geld waard.
-Is het programmeren na de nodige theorie nog moeilijk
-Als ik hem bij conrad bestel duurt het dan heel lang voordat ik hem binnen krijg.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:50:
Ik wil misschien ook een asuro gaan kopen maar heb nog een paar vraagjes.

-Volgt die alleen een lijntje op de grond, of kan je hem zo programmeren dat hij geen lijntje hoeft te zien.
dan zou hij alleen rechtuit rijden, tenzij jij hem programmeerd zodat hij maar 1 motor gebruikt. DAN kan hij zelfs rondjes om zijn as rijden tot de accu leeg is.....
-Is die zijn geld waard.
tuurlijk, leuk apparaat om mee te beginnen
-Is het programmeren na de nodige theorie nog moeilijk.
valt wel mee, mits de nodige theorie goed geleerd wordt.
-Als ik hem bij conrad bestel duurt het dan heel lang voordat ik hem binnen krijg.
bel ze even zou ik zeggen..

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Nieuw Filmpje

Voor meer "nieuwe" filmpjes en foto's

Moet alleen nog een manier vinden dat de robot zodra hij een object ziet zich beter positioneert, recht voor het object

[ Voor 23% gewijzigd door Cyrus The Virus op 22-01-2008 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb Asuro besteld en vandaag mailtje gekregen dat hij verzonden is, dus het zal mij benieuwen kijk er naar uit.

Update: Heb Asuro binnen ziet er allemaal wel vet uit ga binnenkort beginnen met solderen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand van jullie al ervaring met een IR remote voor de Asuro, ik heb namelijk diverse filmpjes gezien waarin dit mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-09 20:21

steveman

Comfortabel ten onder

http://www.two-thumbs.nl/

Wellicht dat dit interessant is ?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 19:19:
Als je niet al te ingewikkeld wilt beginnen, kan Lego mindstorms een optie voor je zijn. Je krijgt dan een programmable brick met 3 inputs en 3 outputs. Hier valt met multiplexen nog wel wat meer van te maken, maar voor simpele robotjes is het al voldoende.

Een mooi voorbeeld hiervan (:P) is mijn koffie-roer-robot :)
Zou hem nog wel eens willen zien, gewoon, als voorbeeldje, heb je het filmpje nog ergens ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
http://www.youtube.com/watch?v=35MR8l07110

Nieuw filmpje, Project minibot V1 en V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel leuke robot

Volgens mij is die ene die "goed" werkt v2?

PS : Ben trouwens ook al een tijdje gebeten door de robot hobby, maar ik ben helaas nog niet verder geraakt dan een halve cybot. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 12:38:
Heel leuke robot

Volgens mij is die ene die "goed" werkt v2?

PS : Ben trouwens ook al een tijdje gebeten door de robot hobby, maar ik ben helaas nog niet verder geraakt dan een halve cybot. :(
Die goed werkt is V2, en die het even minder deed was v1, maar dat kwam omdat de batterijen leeg waren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke sensoren gebruik jij? Ultrasone? type? merk? kostprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Ik gebruik infrarood sensoren TEFT4300 en TSUS4300 www.farnell.com weet de prijs zo niet maar niet zo veel.

Sonar is veels te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
er zijn tegenwoordig ook wat kleinere ultrasoon sensoren te krijgen, de SRF10 van Robot-Electronics.co.uk
maargoed, die zijn dan weer best prijzig helaas.

Afbeeldingslocatie: http://www.robot-electronics.co.uk/acatalog/srf05_10.jpg
Small Size - 32mm x 15mm x 10mm height.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Skuzz schreef op maandag 10 maart 2008 @ 09:27:
er zijn tegenwoordig ook wat kleinere ultrasoon sensoren te krijgen, de SRF10 van Robot-Electronics.co.uk
maargoed, die zijn dan weer best prijzig helaas.

[afbeelding]
Small Size - 32mm x 15mm x 10mm height.
Ja maar die dingen zijn nog groot als je een robot hebt van 50x50x50mm. :P, en ultrasoon is beetje overbodig voor mini robot omdat je niet hoeft te detecteren of er een meter verder wat staat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
mja, das waar, maar ik wou gewoon even aangeven dat er ook kleinere zijn tegenwoordig :)
je gebruikt de infrarood alleen maar als proximity detectors neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Skuzz schreef op maandag 10 maart 2008 @ 13:24:
mja, das waar, maar ik wou gewoon even aangeven dat er ook kleinere zijn tegenwoordig :)
je gebruikt de infrarood alleen maar als proximity detectors neem ik aan?
yep werkt goed, heb daar vroeger zo veel mee zitten pielen maar lukt nooit nu is mijn kennis wat verder en lukt het goed B) mooie analoge spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik heb sinds kort een paar servo's, en daar ben ik nu een beetje mee aan het klooien.

Het zijn deze goedkope topline rs-2 servo's van conrad.

Ik heb nu op een breadbordje even een simpele servo tester/controller gemaakt met een PIC 12F675, maar ik krijg niet de resultaten die ik verwacht. Voor zover ik weet moet een servo bij een puls van 1 ms of 2 ms 90 graden vanaf de middenstand (1,5 ms) draaien. Maar bij mijn servo's is de hoek 45 graden vanaf het midden bij 1 of 2 ms, en de uitersten liggen op 0,5 en 2,5 ms. (gemeten met de debugger stopwatch in MPLAB) In de datasheet van de conrad site staat niets over de timing.

Is de timing/uitslag van servo's toch model afhankelijk? ik dacht dat dat tegenwoordig standaard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Anthor schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:34:
Ik heb sinds kort een paar servo's, en daar ben ik nu een beetje mee aan het klooien.

Het zijn deze goedkope topline rs-2 servo's van conrad.

Ik heb nu op een breadbordje even een simpele servo tester/controller gemaakt met een PIC 12F675, maar ik krijg niet de resultaten die ik verwacht. Voor zover ik weet moet een servo bij een puls van 1 ms of 2 ms 90 graden vanaf de middenstand (1,5 ms) draaien. Maar bij mijn servo's is de hoek 45 graden vanaf het midden bij 1 of 2 ms, en de uitersten liggen op 0,5 en 2,5 ms. (gemeten met de debugger stopwatch in MPLAB) In de datasheet van de conrad site staat niets over de timing.

Is de timing/uitslag van servo's toch model afhankelijk? ik dacht dat dat tegenwoordig standaard was.
Normaal is dat 1 tot 2ms, ik zou zeggen meet eens je uitgang met een scope als je die tot je beschikking hebt.

Die goedkope servo's wijken nog wel eens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Een scope heb ik niet, maar ik heb zojuist even gemeten met m'n multimeter (frequentie en dutycycle) en als ik het omreken kom ik op ongeveer 1 en 2 ms (afwijking is minimaal) dus de timing is wat ik verwachtte.

Maar de 90 graden hoek tussen 1ms en 2 ms is dus normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Anthor schreef op maandag 17 maart 2008 @ 22:59:
Een scope heb ik niet, maar ik heb zojuist even gemeten met m'n multimeter (frequentie en dutycycle) en als ik het omreken kom ik op ongeveer 1 en 2 ms (afwijking is minimaal) dus de timing is wat ik verwachtte.

Maar de 90 graden hoek tussen 1ms en 2 ms is dus normaal?
Volgens mij wel, heb nooit getest, ik gebruik servo's altijd als gewone motoren met wat aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij een beetje de goede richting in sturen wat betreft het volgende. Ben al enige tijd in diepe bewondering wat betreft robots, en dan met name de intelligente robots.

Ik bedoel daarmee in elk geval de basis dingen als bijvoorbeeld zichzelf automatisch met stroom voeden d.m.v. zonlicht of een oplaad station. Of de ruimte waar de robot zich in bevind kunnen bepalen en onthouden worden (flash geheugen). Ook objecten kunnen herkennen en personen herkennen.

Dit klinkt aardig diepgaand en moeilijk voor een noob zou je denken, klopt.. Echter zou ik graag op een platform beginnen met experimenteren wat technisch gezien deze mogelijkheden aan zou kunnen. Ik zou daarom ook als eerste denken aan een PC platform. Of misschien een PDA, of GSM? Een platform in elk geval dat de kracht en mogelijkheden bij zich draagt om zintuigen te dragen zoals camera’s, microfoons en sensoren. En daarbij de mogelijkheden heeft dit te verwerken.

Dan kom ik dus aan op het software gedeelte. Ik zag op internet wat projecten waar Linux werd gebruikt. Ik ben dus niet bepaald noob wat Linux betreft. Dus dat leek mij prima. De mogelijkheden wat betreft Linux, mits ondersteunde hardware kan Linux eigenlijk alles wel inlezen lijkt me. Verwerken is vers 2, daar blijf ik een beetje vast zitten.. Waar begin ik eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Gewonen afstands sensoren geluid en licht en dergelijke zijn niet zo ingewikkeld, daar heb je echt geen zwaar medium voor nodig :P

Beelverwerking is nogal zwaar, dat doe je niet op een microcontroller. De software daar voor wil je waarschijnlijk niet zo snel zelf schrijven. Hoewel binair rekeken e.d. wel goed te doen is. Misschien is een eee pc een goed idee als hart van je robot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 12:01

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:21:
Ik bedoel daarmee in elk geval de basis dingen als bijvoorbeeld zichzelf automatisch met stroom voeden d.m.v. zonlicht of een oplaad station. Of de ruimte waar de robot zich in bevind kunnen bepalen en onthouden worden (flash geheugen). Ook objecten kunnen herkennen en personen herkennen.
Je zou de robot enkel een besturingsfunctie kunnen geven. Het aansturen zelf doe je dan via de computer regelen. Via een draadloze camera zou je dan in een later stadium objecten kunnen herkennen waarop de computer reageert. Deze oplossing bied je denk ik de meeste ruimte om verder uit te breiden voor een nog betaalbare prijs. Op de robot challenge in nederland deden ze niet anders vorig jaar ;) .

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog eens zitten brainstormen, en een tekening gemaakt. Een technisch ontwerp als het ware. Gewoon mijn idee in kaart gebracht en de mogelijkheden lichtelijk uitgedacht.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat een pc platform eigenlijk de krachtigste en meest compatible oplossing is. Ik kan namelijk onder bijvoorbeeld linux erg veel aansturen wat de robot al zou moeten kunnen voortbewegen.

In elk geval is de parallelpoort natuurlijk een hele leuke device die veel mogelijkheden bied op het gebied van aansturing van motortjes enzo. Echter leek mij het wel interessant deze poort links te laten liggen en de PCI of toch de ISA bus te gebruiken. Ik loop hier alleen een beetje vast. Is er ergens op internet uitleg te vinden over hoe dit aan te sturen valt? Het lijkt me gewoon mogelijk om bepaalde acties door te sturen naar de PCI/ISA bus zodat ik bijvoorbeeld motortjes aan kan sturen via C code ofzo.. ?

Weet iemand hier wat meer over, of een goede website waar dit mooi staat uitgelegt? Ik kom eigenlijk niet echt ver met google.. Mischien zoek ik niet met de juiste termen..

pci bus programming
isa bus programming
pci bus control
isa bus control
pci 2.1 datasheet

Kom niet echt verder.. Ik denk dat als ik de datasheet van het PCI of ISA protocol zou hebben ik al een eindje opweg kan komen.. Kwestie van die goed doornemen, en dan uizoeken hoe ik dit bestuur dmv bijvoorbeeld C of C++...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 14-09 12:44
ISA stelt niet zoveel voor, maar PCI is enorm rampzalig om zelf te doen.

Als je PCI wilt gaan gebruiken, regel dan een FPGA of CLPD, een core van opencores.org en je hebt een werkbaardere bus. De specificatiie van PCI is te vinden op www.pcisig.com, moet je wel lid zijn.

ISA is vrij simpel, 20 adreslijnen, 8 of 16 datalijnen met een 4.nogwat MHz clock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Waarom wil je het zo moeilijk maken? Communiceren via de seriele poort is veel simpeler, vrijwel alle devices hebben standaard een UART aan boord die je via een MAX232 zo aan je PC kunt knopen. De ISA bus is vooral bedoeld voor insteekkaarten, ik vrees dat je als je er een kabel inplugged snel last krijgt van storingen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wat van gedachte veranderd wat betreft robot + pc moederbord. Ik heb nog een Edimax BR6104 router liggen. Deze draait linux op een ADM5120 cpu. De router heeft een stuk of 20 GPIO poorten. Een stuk of 12 zijn daarvan al sowieso te bedienen onder linux, deze worden namelijk gebruikt voor leds. Ik kan als het goed is de leds direct aan/uit zetten onder linix. Dus ook via een script.

Deze leds zitten dus aangesloten op de GPIO, waar ook 2 usb poorten aan hangen. Verder heb ik een commandline via een serieel kabel, of via telnet als ik hem aan mijn netwerk hang. De cpu is 200mhz. Erg mooi boardje als je het mij vraagt. Het werkt op een 9volt adapter, die is weerk makkelijk te vervangen voor een accu.

Ik ben nu alleen aan het uitzoeken hoe ik die GPIO poorten moet gebruiken. Dus werk ik met deze poorten aan de software kant, en hoe aan de hardware kant. Hoe sluit ik alles dus aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Enig idee wat het verbruik van zo'n bordje is? Ik ben zelf aan het experimenteren met een Atmel 8L bordje (van http://www.myavr.com/) welke natuurlijk prima werkt op een 9V blokbatterij, maar ik zou het wel enorm handig vinden als ik een systeempje had waar ik gewoon naar toe kon telnetten. Alleen is de vraag dan weer hoe lang zo iets het uit gaat houden.

Ik krijg als het goed is van de week m'n servo's binnen, dus dan wordt het tijd voor mobiliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:37:
Enig idee wat het verbruik van zo'n bordje is? Ik ben zelf aan het experimenteren met een Atmel 8L bordje (van http://www.myavr.com/) welke natuurlijk prima werkt op een 9V blokbatterij, maar ik zou het wel enorm handig vinden als ik een systeempje had waar ik gewoon naar toe kon telnetten. Alleen is de vraag dan weer hoe lang zo iets het uit gaat houden.

Ik krijg als het goed is van de week m'n servo's binnen, dus dan wordt het tijd voor mobiliteit :)
Ik zou thuis wel even na kunnen kijken wat het maximum vermogen van de adapter is, hoe ik er achter kom hoeveel het bordje nu precies verbruikt weet ik zo ook niet.. daarnaast zal het verbruik ook wel afhangen van de systeem load...

Maar één enkele 9volt blok batterij zal niet werken gok ik zo. Ik denk dat er ik een aantal aan elkaar moet knopen om voldoende mA te kunnen leveren.. hebben jou servo's wel voldoende aan 1 9volt batterij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:46:
Maar één enkele 9volt blok batterij zal niet werken gok ik zo. Ik denk dat er ik een aantal aan elkaar moet knopen om voldoende mA te kunnen leveren.. hebben jou servo's wel voldoende aan 1 9volt batterij dan?
Nee, die gaan gevoed worden door 4x1.2V NiMH accu's (in serie), maar ik vermoed dat je minimaal 5V nodig hebt in de voeding. Anyway, eerst maar zien dat ik die dingen aan kan sturen, het is me nog niet gelukt om serieel te communiceren met de AVR en ik was van plan eerst een testopstelling te bouwen waarbij ik 2 servo's aanstuur door commando's die ik serieel verstuur. Ik heb al wat UART code draaiend gehad op m'n AVR maar de bytes die ik terugkreeg waren gewoon rotzooi terwijl ik (als het goed is) m'n timing wel goed heb staan. Een testprogrammatje dat een byte leest en dezelfde byte terugstuurt werkt nog niet eens :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra, heb jij mischien ervaring met het aansturen van GPIO poorten via dat routertje van mij? Ik draai er AMiLDA linux op, en daar zat een programmatje in wat standaard opstart als je de router aan zet. Het programmatje laat de leds in een soort Nightrider achtig loop licht lopen.. Nu weet ik wel dat dat programmatje de leds gewoon commando's geeft aan of uit.. En ik weet ook dat de leds op de GPIO hangen..

Echter weet ik niet hoe dit gedaan word, ik weet ook niet of ik onder dezelfde omgeving als datgene wat de leds aanstuurt ik informatie kan inlezen door de GPIO van bijvoorbeeld een licht sensor ofzo...

Ik ben al aan het zoeken geweest over GPIO op het internet, maar ik zou echt niet weten waar ik start.. Ik zoek nu echt naar een spelt in een hooiberg om het zo meer even te omschrijven... zou je me mischien kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Moeilijk. Je doet dit en dan krijg je dit welke dit zegt:
The devices /dev/gpio8 to /dev/gpio17 can be used to control the switch leds.

Besides the normal "LED ON/OFF/BLINK", I've added a "LED SWITCH value" option to be able to select the original modes again.

Example: echo "LED SWITCH 5" > /dev/gpio9 turns the the second led of the WAN port into "SPEED" mode (default)
Succes :)

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Let op:
[html][norml][/norml][/html]