Nee sorry, ben vooralsnog alleen met m'n AVTMega8 aan 't klooienVerwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:17:
Hydra, heb jij mischien ervaring met het aansturen van GPIO poorten via dat routertje van mij?
https://niels.nu
Nee sorry, ben vooralsnog alleen met m'n AVTMega8 aan 't klooienVerwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:17:
Hydra, heb jij mischien ervaring met het aansturen van GPIO poorten via dat routertje van mij?
Verwijderd
Dat wist ik eigenlijk al.. Waar ik op doel en waar ik zelf al naar aan het zoeken was in de broncode is wat er weer achter die commands zit. Het is in elk geval een appje of driver wat die commands naar de leds (gpio) stuurt.wacco schreef op maandag 31 maart 2008 @ 17:45:
Moeilijk. Je doet dit en dan krijg je dit welke dit zegt:
[...]
Succes
Verwijderd
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2008 19:55 ]
Verwijderd
Ik zal eens kijken of ik m'n dictaat Linux Device Drivers kan vinden. Ik raad je aan met een device driver tutorial te beginnen. Het is op zich geen rocket science, je moet alleen ff weten hoe drivers onder linux werken. Die zijn verder gewoon in C te proggen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 08:13:
Ik was ook niet van plan direct naar de geheugen adressen te lezen en schrijven, maar idd dus iets van een driver schrijven. De driver voor wat ie nu kan kan alleen maar leds aan / uit zetten.. Nog helemaal niets van sensoren inlezen.. En lichtsensor maakt een bepaalde weerstand naar mate er licht in schijnt, deze moet weer uitgelezen worden op de een of andere manier.
Ik heb de driver source code gevonden, en ook de hearder file.. Ik kom er alleen niet echt uit wat er precies gebeurt. Het word een hele klus voor mij als noob op dit gebied om een eigen driver te schrijven. Waar ga ik in godsnaam beginnen....
Nice. En ik verwacht niet dat die router constant 500mA trekt, da's gewoon de max rating van de adapter.Gisteren vergeten, net even gekeken. de adapter van de routert is 12V @ 500mA. Wat dus eigenlijk nog mooier is, want 9volt blokken zijn duurder dan AA cellen.. 10x een oplaadbare AA is precies 12 volt. en dan heb ik ~2000mA, dan gaat ie ook nog eens redelijk lang mee.
Als het RS232 is wat er op die compoort gepraat wordt (ga ik vanuit) moet je er alleen nog een MAX232 chipje tussen zetten. RS232 werkt met voltages van -12 tot +12V, en dat vind je Atmega8 niet leuk. De MAX232 vertaalt dit naar TTL voltages.Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:19:
Ik ben op dit moment de mogelijkheden van het router board aan het onderzoeken op het gebied van UART. Het schijnt mogelijk te zijn de compoort op de router (die er 2 op kunnen) te laten communiceren met een Atmega8 oid via UART. De ene compoort gebruik ik voor een terminal connectie. Mischien is dat later niet meer nodig, en heb ik 2 compoorten tot beschikking.
Nu ga ik maar eens wat documentatie lezen over Atmel en UARTEr is weer licht aan de horizon te zien nu...
Verwijderd
Ik heb nu contact op internet met iemand die hetzelfde heeft gemaakt als wat ik dus wil gaan maken. (Atmega8 op de ttyS0 van de routert). Als het goed is kan ik van die gast wel wat hulp kiijgen bij het realiseren van 't geheel..Hydra schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:00:
---knip---
Als het RS232 is wat er op die compoort gepraat wordt (ga ik vanuit) moet je er alleen nog een MAX232 chipje tussen zetten. RS232 werkt met voltages van -12 tot +12V, en dat vind je Atmega8 niet leuk. De MAX232 vertaalt dit naar TTL voltages.
Ik heb zelf helaas seriele communicatie nog niet voor mekaar. Ik weet alleen niet of dit door de interface komt (MyAVR USB ding) of doordat ik de baud rate toch verkeerd ingesteld heb. Een simpel programma dat bytes echo'd op de atmega levert aan de PC kant rotzooi karakters op.
Verwijderd
http://www.solarbotics.co...on/symet_parts_bundle.pdfVerwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:51:
Maar goed, mijn vraag is of iemand in simplele taal mij kan vertellen wat ik nu moet doen om te beginnen met het bouwen van zo'n beamrobotje! Is er ergens een instructies en een lijstje met onderdelen en hoe eraan te komen? De links die gegeven worden kom ik niet echt wijs uit. Ben erg op zoek naar gewoon een handleiding die zegt: koop dit en doe nu dit. Help! Iemand!
Verwijderd
Je wil dus zeggen dat het ene motortje dan langzamer gaat draaien doordat er meer weerstand op het ene motortje komt door de LDR. Hoe wil je dan er voor zorgen dat als hij uit het licht rijd hij omkeert? Trouwens, lijkt me dat je ook iets zou moeten maken wat het toe laat om aan te geven aan de LDR wat nu genoeg licht is om als voldoende te beschouwen.it0 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:12:
[...]
Een (niet veel) moeilijker ontwerp is om 2 ldr (light gevoelige weerstand) aan te sluiten op de condensator en de motor. Als je dat kruislings doet zal de beam naar het licht toe bewegen. en dus steeds actiever worden.
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door it0 op 09-04-2008 10:03 ]
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb er net even de tijd voor genomen om het door te lezen. Het eerste wat me idd ook metteen op viel is dat i2c een clock en een data lijn heeft. daarnaast een +5v en een GND. Leek me al verdacht veel op USBSkuzz schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:13:
in principe zou je met een GPIO interface i2c maken ja, i2c is een clock lijn en een data lijn.
misschien dat dit handig is om eens door te lezen:
http://www.robot-electronics.co.uk/htm/using_the_i2c_bus.htm
Verwijderd
Verwijderd
Wat ik me af vraag of GPIO een algemene intetface is net als bijvoorbeeld PCI, en ISA. Want als I2C zoals ik dus lees gewoon 8bit signaaltjes aanneemt en daarmee beantwoord kan GPIO volgens mij daar wel mee communiceren.Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 08:35:
MBT je I2C en GPIO; persoonlijk ken ik nagenoeg niets van de hardware van zo'n router, maar als je op dat ding zelf stukjes C code kan plaatsen kan je perfect softwarematige I2C bit-bangen (bit-bangen wil niets meer zeggen dan dmv sofware bit per bit uit te sturen)
GPIO is dus de hardware, i2c is een protocol wat daar boven opligt. Net zoals tcp/ip op ethernet ligt.Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 13:51:
[...]
Wat ik me af vraag of GPIO een algemene intetface is net als bijvoorbeeld PCI, en ISA. Want als I2C zoals ik dus lees gewoon 8bit signaaltjes aanneemt en daarmee beantwoord kan GPIO volgens mij daar wel mee communiceren.
In welke richting moet ik dat ongeveer zoeken hoe dat dit bovenstaande dus in zijn werk gaat? Het lijkt me nu wel redelijk duidelijk wat er softwarematig moet gebeuren dan. Ik zou 't alleen nog hardwarematig waar moeten maken. Dat hardware deel snap ik dus niet helemaal.. Mischien dat iemand daar meer informatie over heeft?
Verwijderd
Maar GPIO kan dus wel stroompjes zo op de draad zetten dat het voldoet aan de i2c standaard? Ik las dat i2c bestaat uit 8 bits, of eigenlijk 7 bits. De 8e bit is om aan te geven of aan de slave of master bezig is.it0 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:13:
[...]
GPIO is dus de hardware, i2c is een protocol wat daar boven opligt. Net zoals tcp/ip op ethernet ligt.
Dus als je het i2c protocol wilt moet je dus eerst een laag schrijven die op de desgwenste manier stroompjes op de draad zet en uitleest. GPIO doet dus alleen dat, stroom op de draad zetten of kijken of er stroom op de draad zit.
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Bramster op 14-04-2008 23:31 ]
Verwijderd
Ja en nee.PIC en AVR was toch hetzelfde...?
Verwijderd
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 16:57 ]
PWM is in principe de motor heel snel achter elkaar aan en uit zetten. Als je de motor 1000 keer per seconde aan en uit zet, en ervoor zorgt dat de motor bijvoorbeeld 75% van de tijd aan staat zal deze harder draaien dan wanneer deze 25% van de tijd aan staat. De gemiddelde stroom verandert inderdaad ook.Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 16:12:
Aan de andere kant, PWM heb ik ook maar even opgezocht is een blokgolf, om de gemiddelde stroom te bepalen. (snelheid motor)
Dat de motor naar links en rechts kan draaien komt in dit schema doordat de motor met 2 draden is aangesloten, en elk van die 2 draden kan gekozen worden voor 0 of 12V. Als bijvoorbeeld op de bovenste van de 2 draden naar de motor 12 volt staat, en op de onderste 0V, dan zal de motor de ene kant opdraaien. Staat er op de bovenste 0V, en op de onderste 12V, dan zal de motor de andere kant opdraaien. Dit is het princiepe van een H-bridge. Omdat deze H-bridge met PWM wordt aangestuurd kan de snelheid van de motor geregeld worden.En volgens mij heb ik het ook nog goed als ik zeg dat PWM een - voltage kan maken en een + voltage waardoor de motor dus linksom of rechtsom draait.
Inderdaad, maar ook belangrijk, de PIC kan maximaal 25 mA leveren, terwijl de motor waarschijnlijk veel meer stroom nodig heeft. Dat is ook een reden dat de chip daar zit. Deze chip kan namelijk tot 2A stroom leveren.Nu ik dit hier zo neer zet begrijp ik ook die andere IC rechts naast de PIC uit het schema hierboven. Dat onderdeeltje zorgt er volgens mij voor de er van de 'raw' 12v input de juiste spanning word geleverd d.m.v. wat de PIC als opdracht geeft. Omdat de PIC natuurlijk fried op 12v, logisch.
Verwijderd
The software is to be decribed,
[ Voor 7% gewijzigd door jerbro op 16-04-2008 12:19 ]
Verwijderd
Ah idd, er staat ook echt helemaal onderaan "last modified 21:37, 4 January 2008". Is nog niet zo oud dus.. Ik zal eens een vriendelijk mailtje sturen met de vraag of hij het software deel zou willen afmaken omdat er wel animo voor is.jerbro schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:57:
Er zit wel software in de pic, zonder software doet deze namelijk niets. Ik denk dat de auteur van die pagina nog bezig is met het beschrijven van de software, zoals ook onderaan de pagina staat.
[...]
Verwijderd
Heb je dan al een slave chip die je via i2c kan aansturen?Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:56:
Ik heb nu I2C drivers op mijn routertje draaien. Met andere woorden, ik kan nu gaan programeren.
Verwijderd
Nee, maar er komen binnenkort 3 stuks Atmega8 binnen. Daarnaast ben ik nu aan het zoeken naar schema's om het een en ander uit te kunnen lezen en aan te kunnen sturen...it0 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 14:51:
[...]
Heb je dan al een slave chip die je via i2c kan aansturen?
Verwijderd
Je hebt dus digitale en analoge inputs.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:44:
Er zit alleen nog wat onduidelijkheid bij input, zoals neem even simpel een LDR. Deze heeft een bepaalde weerstand t.o de lichtsterkte die hij ziet. Weerstand is een getal, dus niet een 0 of een 1. Ik ben bang, dat ik een module moet maken waarin ook metteen de configuratie in zit van de LDR.
Ik ben bang uiteindelijk een los printje te hebben, met een potmeter waarop ik kan afstellen wanneer er genoeg licht binnen komt om een 1 te sturen, else 0. Zijn er hier bepaalde chips voor ofzo? Die de minimale weerstand en de maximale weerstand van de ldr bijvoorbeeld in 8 stukken hakt en er dus soort van 8 standen zijn, beter 8 statusen.
1
2
3
| + ------- LDR ----------\ |--------------->ADC pin van de atmega - ------- weerstand --/ |
Verwijderd
Allemaal geen probleem. Voor de atmega maakt het niet uit hoe vaak je iets uitleest.Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:34:
Ik vraag me af of dit idee van mij in orde is, natuurlijk zou ik even heel simpel willen gaan beginnen, door alleen maar een led aan te sturen vanaf de router zelf dan. Het idee is het gene waar ik een beetje aan twijfel. Ik ga namelijk i2c als een protocol gebruiken. Ik laat de router communiceren met de Atmega8 dmv i2c. Ik programmeer dus een aplicatie voor de router, deze gaat dingen vragen of versturen over de i2c lijn naar de Atmega. Deze doet dan weer wat gevraagt wordt (slave) en stuurt iets anders aan, bijvoorbeeld een H brdige of leest wat sensoren uit.
Voor een robot is het belangrijk dat er dingen door elkaar heen gebeuren. De de robot beweegt zich voort ergens naar toe, stuit op een object door de sensoren en moet een bepaalde actie ondernemen. Wat ik me af vraag is of ik steeds om de zoveel seconden handmatig sensoren moet uitlezen of kan dit ook anders, dat zodra de sensor een verandering constateerd dat de router daarvan via de Atmega8 op de hoogte gesteld wordt..
Voor rs232 moet je de atmega's wel via een externe oscilator laten aansturen en je moet zorgen dat oscillator wel rs232 vriendelijk is.Ik zit er zelf aan te denken ook rs232 te gaan gebruiken. Ik heb meerdere atmega8's, en ik heb beschikking tot 2 rs232 poorten op de router. Ik zou bijvoorbeeld de i2c alleen kunnen gaan gebruiken om dingen aan te sturen, de rs232 dan weer om tegelijk dingen uit te lezen... Iemand sugesties, ideeën?
Verwijderd
1, Hoe kom ik er achter of ik een RT linux kernel draai? Ik heb hem niet zelf gemaakt eigenlijk.. Trouwens, waarom heb ik dat nodig? Het lijkt mij dat alle taken die het router boardje op zich krijgt van belang zijn. De ene mischien wat minder dan de andere, maar daar heb je toch priority's voor?it0 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:31:
[...]
Allemaal geen probleem. Voor de atmega maakt het niet uit hoe vaak je iets uitleest.
Je kan gerust een miljoen keer binnen een seconde alle IO pinnen uitlezen.
Het is daarom ook beter om zeg maar 4x een io/pin uit te lezen en daar het gemiddelde van te nemen. Dit geldt met name voor een Analoge input.
De standaard linux kernel is niet een realtime kernel, je kan wel zorgen dat je een RT kernel krijgt, zal je waarschijnlijk opnieuw moeten compileren. RT betekent hier dat de kernel alles laat vallen waar hij mee bezig was om eerst iets anders te doen.
persoonlijk zou ik dom gedrag in de atmega stopppen en slim in de router.
[...]
Voor rs232 moet je de atmega's wel via een externe oscilator laten aansturen en je moet zorgen dat oscillator wel rs232 vriendelijk is.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 12:26 ]
Geen flauw idee "uname -a" misschien, ga er van uit dat je dat niet hebt...Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:08:
[...]
1, Hoe kom ik er achter of ik een RT linux kernel draai? Ik heb hem niet zelf gemaakt eigenlijk.. Trouwens, waarom heb ik dat nodig? Het lijkt mij dat alle taken die het router boardje op zich krijgt van belang zijn. De ene mischien wat minder dan de andere, maar daar heb je toch priority's voor?
Dat klopt die vormt de brug tussen 5v (atmega IO pinnen) en 12v (rs232 IO pinnen).3, Over die rs232, kan ik daar geen max232 voor gebruiken? Ik heb gehoord dat dmv een max232 het mogelijk is die ttyS0 en ttsS1 op een atmega aan te sluiten.
Verwijderd
uname, zou ik moeten proberen of dat er op zit.. anders kan ik dat altijd nog compilen...it0 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:32:
[...]
Geen flauw idee "uname -a" misschien, ga er van uit dat je dat niet hebt...
Stel je robot zegt he, ik rijd 5 km/u en ik zie een muur op 10 cm. Voordat je dat hebt verwerkt binnen de router met een normale kernel, omdat hij andere dingen belangrijk vond of interrupts ofzo, ligt je robot al in de kreukels tegen de muur.
Dus dit soort simpel avoidance gedrag zou ik ook in de atmega stoppen.
[...]
Dat klopt die vormt de brug tussen 5v (atmega IO pinnen) en 12v (rs232 IO pinnen).
Dan heb je nog een clock signaal nodig zodat ze op dezelfde "golflengte" zitten.
Verwijderd
Klopt, om precies te zijn een Edimax BR6104PK. Deze had al 2 usb poorten. Je zou eens kunnen kijken naar de Linksys routers. Deze draaien ook linux, en hebben daarnaast wifi wat natuurlijk een erg leuke feature is voor een robot.Mr_gadget schreef op maandag 05 mei 2008 @ 15:02:
ragingbull: Je gebruikt de Edimax BR6104?
Heb je nog problemen met de omvang van het geheugen? 16 MB lijkt me namelijk een beetje klein, ik las in het routerhacking topic dat er weinig ruimte overwas om er nog applicaties naast te draaien. Is dit zo?
Overweeg namelijk zelf ook een mobiel robotje te gaan bouwen op basis van een NSLU of een router. Waarschijnlijk heb je nu geen RT kernel. Het idee van RT kernel is dat hij binnen een bepaalde tijd een opdracht uitvoert dus hij dus ook binnen zoveel microsec stop nadat je een een stopcommando geeft. (RT staat voor Real Time)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 16:21 ]
Verwijderd
Deze autput krijg ik, helaas.. niet echt duidelijk of het nu RT is of non-RT...it0 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:32:
[...]
Geen flauw idee "uname -a" misschien, ga er van uit dat je dat niet hebt...
[...]
1
| Linux midge 2.4.32 #18 Fri Jun 23 17:52:40 BST 2006 mips unknown |
lijkt me geen RT kernel, dan zou er namelijk iets in moeten staan van -RT of PREEMTVerwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:11:
[...]
Deze autput krijg ik, helaas.. niet echt duidelijk of het nu RT is of non-RT...
code:
1 Linux midge 2.4.32 #18 Fri Jun 23 17:52:40 BST 2006 mips unknown
[ Voor 16% gewijzigd door Bramster op 15-05-2008 23:08 ]
De besturing loopt nog niet echt spoeltjesSkuzz schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 23:05:
Ik heb eerder al eens gepost dat ik op school bezig was met een robot project voor het Fieldrobot event op 12, 13 en 14 Juni in Osnabruck (duitsland)
vandaag hebben we eindelijk, na erg veel problemen hebben we vandaag eindelijk een testrit kunnen maken, nu hebben we nog een maand om te zorgen dat de robot alles autonoom gaat doen....
De software is voor een groot gedeelte al af, op het daadwerkelijke aansturen en uitlezen van alle sensoren/actuatoren. We hebben wel losse programma's voor die taken maar die moeten dus nog in het hoofdprogramma worden geïntegreerd.
De vision software werkt wel, maar alleen met een zelf gemaakte 3D testfilm. We hebben afgelopen zaterdag een testveld met kleine maisplantjes geplant dus met een beetje geluk zijn die volgende week groot genoeg om met een echt veld te gaan testen
maargoed, een filmpje van vandaag:
[video]
[...]
lijkt me geen RT kernel, dan zou er namelijk iets in moeten staan van -RT of PREEMT
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Had ik ook wel eens met mijn A.M.R. maar daar heb je de rooie knop voorSkuzz schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:43:
dat is een monitortje en een toetsenbord, en besturing was er nog niet echt
ik had in een paar minuutjes even snel iets gemaakt zodat ik de motoren kon besturen met een toetsenbord maar ik denk dat ergens een delay te snel staat waardoor de i2c bus crashed en de robot dus lekker blijft doen waar hij op dat punt mee bezig was
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Verwijderd
gevonden via google afbeeldingenVerwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:24:
Wie weet er waar ik een tqfp-adapter printje kan kopen?
[LTS][MTS][HTS]
Verwijderd
WhoooowEmiel1984 schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 17:28:
[...]
gevonden via google afbeeldingen,
64 pins : http://www.cippsites.com/...PICZIFS&Store_Code=melabs
44 pins: http://www.cippsites.com/...PICZIFS&Store_Code=melabs
Anders: http://www.cippsites.com/...en=SRCH&Store_Code=melabs
en zoeken onder tqfp .
Verwijderd
Verwijderd
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Als je soldeerpasta koopt gaat het heel makkelijk.Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 22:19:
Ik was er ook achter gekomen dat die printjes waar meerdere formaten (pins) TQFP en LQFP ic's op kunnen. Ze staan ook per 3 op ebay.
Ik ga er 2 bestellen, maar ik weet nog niet precies waar.. Ik hoop ook dat ik ze goed kan solderen zonder de atmega128 door te fikken met mijn soldeer skills. Niet dat ik geen DIP kan solderen, en redelijk netjes. SMD is tock wel klein.. vooral deze, de pootjes zitten echt dicht op elkaar. en 44 stuks
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 12:35 ]
Hier al gekeken: http://www.trossenrobotics.com/store/c/2683-Mechanics.aspx ?DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:14:
En weer een aantal onderdelen besteld. Ik heb nou mn robot ingediend als vrije opdracht. Misschien dat dat er wat meer vaart achter zet. Krijg ik er tevens nog begeleiding bij
Vandaag 7 LiPo accu's besteld. 7,4V 1300mAh. Verder nog 40x kogelkoppelingen en 2x 9g 1,6kg/cm servo's. Ben benieuwd hoelang het duurd voordat die binnen zijn...
Verder, is het een optie om een lijstje te maken met webshops waar je robot onderdelen kunt kopen? Ik zoek me af en toe echt een bult naar onderdelen... Zo ben ik nog steeds op zoek naar cardan koppelingen
Verwijderd
Heb dr ff zitten kijken, maar kan het niet vinden... Ik ben opzoek naar zulk soort koppelingen:Mr_gadget schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:29:
Hier al gekeken: http://www.trossenrobotics.com/store/c/2683-Mechanics.aspx ?
Heb je nog een site of iets dergelijks? Zou wel willen zien wat je precies bouwt
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 19:50 ]
Wordt dus of zelf iets bouwen, of plastic conrad dingetjes er in zetten...10x E5x10-GL.40 - euro 25.60 per stuk
25x E5x10-GL.40 - euro 24.50 per stuk
10x E6x13-GL.40 - euro 23,70 per stuk
25x E6x13-GL.40 - euro 22,70 per stuk
Verwijderd
Verwijderd
Stuur je ze aan dmv PWM signals? Ik heb hier ooit eens over na zitten denken, ik denk dat je zou moeten bepalen wanneer de motor 360 graden gedraaid heeft. Daarmee gewoon werken..Skuzz schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:17:
nou, vandaag weer een dagje aan de Fieldrobot gewerkt maar het schiet echt niet op, de motorcontrollers blijven kapot gaan
dat wordt morgen bellen naar China om zo snel mogelijk nieuwe te krijgen, de wedstrijd is de 12e al
het zijn trouwens brushless DC (en sensorless) motoren, niet de meest simpele om "even" zelf een controller voor te bouwen
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Cyrus The Virus op 28-05-2008 22:48 ]
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Verwijderd
[ Voor 44% gewijzigd door bassie op 12-06-2008 09:15 ]
Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 15:35 ]
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
Inderdaad. Die is echt heel erg basic en niet leuk om mee te experimenteren! Wij hebben ervaring heSkuzz schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 23:19:
de andere bot's ken ik niet echt, maar de Asuro wil in ieder geval afraden, of je moet al zelf een onderstel gaan bouwen zoals iemand anders hier in dit topic
Hoi
Verwijderd
Alone at last
Just nostalgia and I
Alone at last
Just nostalgia and I
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 13:36 ]
Verwijderd
Arduino= AVR + Toolkit + IDE +ETCVerwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 10:10:
Of er zo'n pakket bestaat weet ik niet, echter ruikt dit mij in de oren als een AVR ofzo... Eigenlijk is het heel makkelijk, je programmeert een chipje (AVR) en die doet wat jij wil. Je programmeert er eigenlijk het brein van je robot op.
Hierboven wordt de Arduino die op Samenkopen.net staat ook genoemd. Volgens mij werkt dat ongeveer net als AVR..
Hier staan ook nog een hoop kits: http://www.robotshop.ca/home/products/robot-kits/index.html
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door Cyrus The Virus op 24-09-2008 20:21 ]
moet kunnen dan, net.Cyrus The Virus schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:22:
hij is 860x545mm
ultrasone werkt al bij 3cm.Skuzz schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:25:
[...]
moet kunnen dan, net.
alleen zou je dan geen ultrasoon sensoren aan de buitenkant kunnen plaatsen want die zullen dan te dicht bij de planten zitten en dan heb je er niet veel meer aan
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq