Toon posts:

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:
  • 151.876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:21
ragingbull schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:17:
Hydra, heb jij mischien ervaring met het aansturen van GPIO poorten via dat routertje van mij?
Nee sorry, ben vooralsnog alleen met m'n AVTMega8 aan 't klooien :)

https://niels.nu

• it0
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13-11 23:12

it0

Mijn mening is een feit.

Ik zag laatst een link van een zelfbouw robot die als motors 2 analoge klokken gebruikte. Nu wil ik dat nog eens een keer bekijken, maar ik krijg die site niet meer te pakken. Heeft iemand hem toevallig gezien?

• ragingbull
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 03-12-2011
wacco schreef op maandag 31 maart 2008 @ 17:45:
Moeilijk. Je doet dit en dan krijg je dit welke dit zegt:

[...]

Succes :)
Dat wist ik eigenlijk al.. Waar ik op doel en waar ik zelf al naar aan het zoeken was in de broncode is wat er weer achter die commands zit. Het is in elk geval een appje of driver wat die commands naar de leds (gpio) stuurt.

ik wil de gpio ook uit kunnen lezen, met alleen feed van mijn scripts doet robocop weinig ;)

Morgen de broncode van AMiLDA maar eens doorzoeken..

Your soul lives not in your body, your body lives in your soul.

• wacco
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 28-01-2018

wacco

cli, hlt.

Zie die post? Hij linkt naar de driver? Daar staat de naam van het beestje dus ook (uitgaande van het feit dat dit niet de laatste versie is, alleen maar de versie met de nieuwe features waar die post over gaat); adm5120gpio.c

Als ik de sourcetree even binnen hengel (0.4.23) zie ik het bestandje staan in linux-2.4.35.3-amilda/drivers/char/ inclusief de header file. In de header file zie je dat er gewoon geschreven wordt naar een base address, dus de pinnen lijken gewoon memory mapped te zijn. Ik weet niet wat je verder nog wilt ermee, het lijkt me wat lastig om de boel aan te spreken zonder een driver te gebruiker ervoor in linux.

Wat misschien wel makkelijker is, is om een device driver te schrijven waarmee je alle pinnen tegelijkertijd kan aansturen. Maar dat moet niet al te moeilijk zijn met deze source, het is goed leesbaar. :)

Spolap: Interactive webcomic

• ragingbull
Ik was ook niet van plan direct naar de geheugen adressen te lezen en schrijven, maar idd dus iets van een driver schrijven. De driver voor wat ie nu kan kan alleen maar leds aan / uit zetten.. Nog helemaal niets van sensoren inlezen.. En lichtsensor maakt een bepaalde weerstand naar mate er licht in schijnt, deze moet weer uitgelezen worden op de een of andere manier.

Mischien word me het een en ander duidelijk als ik naar de broncode ga kijken.. Zo metteen ff doen op mijn stage..

Edit:

Ik heb de driver source code gevonden, en ook de hearder file.. Ik kom er alleen niet echt uit wat er precies gebeurt. Het word een hele klus voor mij als noob op dit gebied om een eigen driver te schrijven. Waar ga ik in godsnaam beginnen....

@ Hydra,

Gisteren vergeten, net even gekeken. de adapter van de routert is 12V @ 500mA. Wat dus eigenlijk nog mooier is, want 9volt blokken zijn duurder dan AA cellen.. 10x een oplaadbare AA is precies 12 volt. en dan heb ik ~2000mA, dan gaat ie ook nog eens redelijk lang mee.

[Voor 39% gewijzigd door ragingbull op 01-04-2008 19:55]

• ragingbull
Ik ben op dit moment de mogelijkheden van het router board aan het onderzoeken op het gebied van UART. Het schijnt mogelijk te zijn de compoort op de router (die er 2 op kunnen) te laten communiceren met een Atmega8 oid via UART. De ene compoort gebruik ik voor een terminal connectie. Mischien is dat later niet meer nodig, en heb ik 2 compoorten tot beschikking.

Nu ga ik maar eens wat documentatie lezen over Atmel en UART ;) Er is weer licht aan de horizon te zien nu... :)

• Hydra
ragingbull schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 08:13:
Ik was ook niet van plan direct naar de geheugen adressen te lezen en schrijven, maar idd dus iets van een driver schrijven. De driver voor wat ie nu kan kan alleen maar leds aan / uit zetten.. Nog helemaal niets van sensoren inlezen.. En lichtsensor maakt een bepaalde weerstand naar mate er licht in schijnt, deze moet weer uitgelezen worden op de een of andere manier.

Ik heb de driver source code gevonden, en ook de hearder file.. Ik kom er alleen niet echt uit wat er precies gebeurt. Het word een hele klus voor mij als noob op dit gebied om een eigen driver te schrijven. Waar ga ik in godsnaam beginnen....
Ik zal eens kijken of ik m'n dictaat Linux Device Drivers kan vinden. Ik raad je aan met een device driver tutorial te beginnen. Het is op zich geen rocket science, je moet alleen ff weten hoe drivers onder linux werken. Die zijn verder gewoon in C te proggen.
Gisteren vergeten, net even gekeken. de adapter van de routert is 12V @ 500mA. Wat dus eigenlijk nog mooier is, want 9volt blokken zijn duurder dan AA cellen.. 10x een oplaadbare AA is precies 12 volt. en dan heb ik ~2000mA, dan gaat ie ook nog eens redelijk lang mee.
Nice. En ik verwacht niet dat die router constant 500mA trekt, da's gewoon de max rating van de adapter.
ragingbull schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:19:
Ik ben op dit moment de mogelijkheden van het router board aan het onderzoeken op het gebied van UART. Het schijnt mogelijk te zijn de compoort op de router (die er 2 op kunnen) te laten communiceren met een Atmega8 oid via UART. De ene compoort gebruik ik voor een terminal connectie. Mischien is dat later niet meer nodig, en heb ik 2 compoorten tot beschikking.

Nu ga ik maar eens wat documentatie lezen over Atmel en UART ;) Er is weer licht aan de horizon te zien nu... :)
Als het RS232 is wat er op die compoort gepraat wordt (ga ik vanuit) moet je er alleen nog een MAX232 chipje tussen zetten. RS232 werkt met voltages van -12 tot +12V, en dat vind je Atmega8 niet leuk. De MAX232 vertaalt dit naar TTL voltages.

Ik heb zelf helaas seriele communicatie nog niet voor mekaar. Ik weet alleen niet of dit door de interface komt (MyAVR USB ding) of doordat ik de baud rate toch verkeerd ingesteld heb. Een simpel programma dat bytes echo'd op de atmega levert aan de PC kant rotzooi karakters op.

• ragingbull
Hydra schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:00:

---knip---

Als het RS232 is wat er op die compoort gepraat wordt (ga ik vanuit) moet je er alleen nog een MAX232 chipje tussen zetten. RS232 werkt met voltages van -12 tot +12V, en dat vind je Atmega8 niet leuk. De MAX232 vertaalt dit naar TTL voltages.

Ik heb zelf helaas seriele communicatie nog niet voor mekaar. Ik weet alleen niet of dit door de interface komt (MyAVR USB ding) of doordat ik de baud rate toch verkeerd ingesteld heb. Een simpel programma dat bytes echo'd op de atmega levert aan de PC kant rotzooi karakters op.
Ik heb nu contact op internet met iemand die hetzelfde heeft gemaakt als wat ik dus wil gaan maken. (Atmega8 op de ttyS0 van de routert). Als het goed is kan ik van die gast wel wat hulp kiijgen bij het realiseren van 't geheel..

Hij heeft zijn robot al redelijk af en is nog een beetje aan het experimenteren her en der.. Ik zal hem eens vragen of hij een max232 had gebruikt voor tussen de atmega8 en het router board.

• Hydra
Ik heb nu zelf ook m'n USART verbinding werkend, had gewoon m'n divider verkeerd staan omdat ik de verkeerde kloksnelheid had gebruikt in m'n berekening. Doh! Ik kan nu vanaf m'n PC de ledjes op m'n ontwikkelbord aan en uit zetten. Volgende stap: m'n servo's aansturen, nu eerst ff dat PWM verhaal gaan snappen...

• Blubberdeblub
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14-04-2008
Ik ben totaal beginner in de robot-bouw wereld en heb dit topic eens doorgelezen en wil graag zo'n BEAM-robotje bouwen. Die asuro sprak mij ook wel aan maar ten eerste is mijn computerverstand echt nihil (let alone programmeerverstand), ten tweede is mijn laptop op sterven na dood dus dat schiet ook niet zo op.
Maar goed, mijn vraag is of iemand in simplele taal mij kan vertellen wat ik nu moet doen om te beginnen met het bouwen van zo'n beamrobotje! Is er ergens een instructies en een lijstje met onderdelen en hoe eraan te komen? De links die gegeven worden kom ik niet echt wijs uit. Ben erg op zoek naar gewoon een handleiding die zegt: koop dit en doe nu dit. Help! Iemand!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Blubberdeblub schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:51:

Maar goed, mijn vraag is of iemand in simplele taal mij kan vertellen wat ik nu moet doen om te beginnen met het bouwen van zo'n beamrobotje! Is er ergens een instructies en een lijstje met onderdelen en hoe eraan te komen? De links die gegeven worden kom ik niet echt wijs uit. Ben erg op zoek naar gewoon een handleiding die zegt: koop dit en doe nu dit. Help! Iemand!
http://www.solarbotics.co...on/symet_parts_bundle.pdf
van deze pagina getoverd
http://www.solarbotics.com/products/sym1381/resources/

De bedoeling van beam is dat je een robot maakt die aan de volgende eisen voldoet
-mag alleen op zonnecellen werken
-mag geen pcb bevatten, kortom alle onderelen zitten direct aan elkaar en niet op een printplaat

Wat ze meestal doen is vrij simpel
Laad condensatoren op met de zonnecel
Vervolgens als de condensator is opgeladen, laat de motor draaien

Een (niet veel) moeilijker ontwerp is om 2 ldr (light gevoelige weerstand) aan te sluiten op de condensator en de motor. Als je dat kruislings doet zal de beam naar het licht toe bewegen. en dus steeds actiever worden.

• ragingbull
it0 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:12:
[...]
Een (niet veel) moeilijker ontwerp is om 2 ldr (light gevoelige weerstand) aan te sluiten op de condensator en de motor. Als je dat kruislings doet zal de beam naar het licht toe bewegen. en dus steeds actiever worden.
Je wil dus zeggen dat het ene motortje dan langzamer gaat draaien doordat er meer weerstand op het ene motortje komt door de LDR. Hoe wil je dan er voor zorgen dat als hij uit het licht rijd hij omkeert? Trouwens, lijkt me dat je ook iets zou moeten maken wat het toe laat om aan te geven aan de LDR wat nu genoeg licht is om als voldoende te beschouwen.

En nog een gedachte die me ineens op komt dagen, houd een condensator het zo lang vol dat de Bot enkele seconden uit het licht kan rijden?

• ragingbull
Kan iemand mij misschien van de juiste trefwoorden voorzien [google search] Ik stoei met verschillende termen.. GPIO, I2C, 'bit-bang'

Ik weet dat mijn ADM5120 (edimax br6104p) platform met haar GPIO en daaraan een I2C interface voor input / output een prima systeem is voor een robot.. Motortjes en sensors zou mogelijk moeten zijn, en niet eens zo moeilijk volgens mij.

Ik lees van alles, veel websites, heb echt zeker 30 websites bookmarked deze afgelopen 10 dagen. Er ontstaat echter geen beeld bij me wat me een stap in de goede richting stuurd. Ik snap niet goed hoe ik aan de juiste informatie kom om de GPIO te gebruiken naar uiteindelijk een sensor of motor.. :?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

GPIO, wat ik van wikipedia lees, is gewoon een pin can configureren als in of output.
Bij input kan je hem uitlezen via een bepaald adres, bij output kan je hem hoog of laag zetten d.m.v. een bepaald adres.

Zodoende kan je dus led's/motoren aansturen of switches uitlezen oid.

I2C is een seriele bus met een master/slave contructie waar meerdere slaves mogelijk zijn. Qua concept te vergelijken met usb.

Bepaalde ic's kan je uitlezen/aansturen dmv i2c. Die IC's zijn bv seriele poorten of motor aansturing.

Er zitten dus nog wel een paar stappen tussen linux en aansturing van motoren en uitlezen van sensoren.

Persoonlijk, zou ik een atmega aansturing en uitlezing laten verrichten en dan vervolgens met de seriele poort laten communiceren met je adm5120

[Voor 10% gewijzigd door it0 op 09-04-2008 10:03]

• Bramster
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Als je met i2c wil gaan werken kan ik dit erg aanraden http://www.harbaum.org/till/i2c_tiny_usb/index.shtml

drivers voor dit ding zitten standaard in de Linux kernel (maar er zijn ook drivers voor windows en mac) en het werkt gewoon goed, in tegenstelling tot een andere usb-i2c converters (van robot-electronics.co.uk) die ik geprobeerd heb.

voordeel van de i2c-tiny-usb is dat je echt een i2c device krijgt in Linux en niet een seriele poort zoals bij de usb-i2c van robot-electronics.co.uk. Je kan dus gewoon "echte" i2c sturen en niet een taaltje wat er op lijkt waar je eerst allemaal andere dingen moet sturen voordat je pas echt met het i2c apparaatje kan communiceren.

edit: ow, ik zie nu pas dat je gaat werken op een router, die zal wel geen usb poortje over hebben of misschien zelfs wel i2c onboard. Maar ik laat mijn post maar gewoon staan, misschien handig voor anderen

• ragingbull
De router draait onder linux, en ik heb 2 usb poorten. waarvan 1 vrij. De eerste usb poort zit een usb stick in die als rootfs dient voor linux. Ik lees dingen over GPIO met daaraan i2c, Er staat alleen helemaal niet duidelijk op internet wat ik nu moet weten om aan de slag te kunnen..

• Bramster
  • Nu online
in principe zou je met een GPIO interface i2c maken ja, i2c is een clock lijn en een data lijn.

misschien dat dit handig is om eens door te lezen:
http://www.robot-electronics.co.uk/htm/using_the_i2c_bus.htm

• ragingbull
Skuzz schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:13:
in principe zou je met een GPIO interface i2c maken ja, i2c is een clock lijn en een data lijn.

misschien dat dit handig is om eens door te lezen:
http://www.robot-electronics.co.uk/htm/using_the_i2c_bus.htm
Ik heb er net even de tijd voor genomen om het door te lezen. Het eerste wat me idd ook metteen op viel is dat i2c een clock en een data lijn heeft. daarnaast een +5v en een GND. Leek me al verdacht veel op USB ;) (USB zit weer op de GPIO aangesloten op mijn router.)

Ik heb ook gevonden dat de 13 leds in groepjes van 4 aangesloten zijn op de GPIO. Dit heb ik zo uit de datasheet. Ik vind het raar dat er 4 leds te besturen zijn door 1 GPIO poort. Als ik zo naar het board kijk zie ik niet van een chip ofzo nog tussen de leds eb de ADM5120 zitten. :?

Het programmeren van de GPIO gaat dmv geheugen adressen schrijven en lezen. Ik zou in de eerste instantie één GPIO poort gebruiken om aan een enekel master I2C interface te hangen. Deze communiceerd dan weer met de motor besturing, sensoren etc. Dus als ik het goed gebruik programmaeer ik wat in bijvoorbeeld C, deze spreekt bepaald GPIO's aan op de router, die praat weer met een I2C, en die praat weer met andere hardware.

Ik kan me er allemaal zo weinig bij voor stellen.. Ik weet nu ongeveer hoe I2C werkt, Ik zou het moeten zien als een master controller boardje waar weer andere slave devices aan hangen. Dit zou dan op de een of andere manier op de GPIO geknoopt moeten worden, en aan de andere kant zou dan op de een of andere manier een motor of sensor op moeten komen. Ik snap ook wel dat ik niet direct een motor of sensor er aan kan knopen.. Daar zullen ook weer chips tussen moeten..

• Scud_racer
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04-05-2012
offtopic:
USB lijkt in de verste verte niet op I²C. Terwijl I2C een apart clock en datasignaal heeft, zoals je al zei, gebruikt usb de twee datalijnen als differentieel signaal, dwz dat wanneer het signaal op D+ bijv +1V is, deze op D- het omgekeerde zal zijn, -1V. Dit om storingsongevoeliger te zijn.
Hardwarematig gezien wordt dit principe ook toegepast in RS-485, CAN-bus en bv Ethernet.
/offtopic:

MBT je I2C en GPIO; persoonlijk ken ik nagenoeg niets van de hardware van zo'n router, maar als je op dat ding zelf stukjes C code kan plaatsen kan je perfect softwarematige I2C bit-bangen (bit-bangen wil niets meer zeggen dan dmv sofware bit per bit uit te sturen)

Tot zover mijn nutteloze post :+

Bricoleur by name, chipoteur by fame

• Bramster
  • Nu online
LVDS gebruikt het ook :P

• ragingbull
Scud_racer schreef op maandag 14 april 2008 @ 08:35:
MBT je I2C en GPIO; persoonlijk ken ik nagenoeg niets van de hardware van zo'n router, maar als je op dat ding zelf stukjes C code kan plaatsen kan je perfect softwarematige I2C bit-bangen (bit-bangen wil niets meer zeggen dan dmv sofware bit per bit uit te sturen)
Wat ik me af vraag of GPIO een algemene intetface is net als bijvoorbeeld PCI, en ISA. Want als I2C zoals ik dus lees gewoon 8bit signaaltjes aanneemt en daarmee beantwoord kan GPIO volgens mij daar wel mee communiceren.

In welke richting moet ik dat ongeveer zoeken hoe dat dit bovenstaande dus in zijn werk gaat? Het lijkt me nu wel redelijk duidelijk wat er softwarematig moet gebeuren dan. Ik zou 't alleen nog hardwarematig waar moeten maken. Dat hardware deel snap ik dus niet helemaal.. Mischien dat iemand daar meer informatie over heeft?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

ragingbull schreef op maandag 14 april 2008 @ 13:51:
[...]

Wat ik me af vraag of GPIO een algemene intetface is net als bijvoorbeeld PCI, en ISA. Want als I2C zoals ik dus lees gewoon 8bit signaaltjes aanneemt en daarmee beantwoord kan GPIO volgens mij daar wel mee communiceren.

In welke richting moet ik dat ongeveer zoeken hoe dat dit bovenstaande dus in zijn werk gaat? Het lijkt me nu wel redelijk duidelijk wat er softwarematig moet gebeuren dan. Ik zou 't alleen nog hardwarematig waar moeten maken. Dat hardware deel snap ik dus niet helemaal.. Mischien dat iemand daar meer informatie over heeft?
GPIO is dus de hardware, i2c is een protocol wat daar boven opligt. Net zoals tcp/ip op ethernet ligt.

Dus als je het i2c protocol wilt moet je dus eerst een laag schrijven die op de desgwenste manier stroompjes op de draad zet en uitleest. GPIO doet dus alleen dat, stroom op de draad zetten of kijken of er stroom op de draad zit.

• ragingbull
it0 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:13:
[...]

GPIO is dus de hardware, i2c is een protocol wat daar boven opligt. Net zoals tcp/ip op ethernet ligt.

Dus als je het i2c protocol wilt moet je dus eerst een laag schrijven die op de desgwenste manier stroompjes op de draad zet en uitleest. GPIO doet dus alleen dat, stroom op de draad zetten of kijken of er stroom op de draad zit.
Maar GPIO kan dus wel stroompjes zo op de draad zetten dat het voldoet aan de i2c standaard? Ik las dat i2c bestaat uit 8 bits, of eigenlijk 7 bits. De 8e bit is om aan te geven of aan de slave of master bezig is.

Dus zou ik software moeten maken die dus 8 bitjes op een van mijn GPIO lijnen zet. Hiermee kan ik 128 mogelijkheden maken. Vervolgens stuur ik dat weer....... :?

Hier begrijp ik het dus nog niet helemaal. Er is een master, dat is een printje met een chip er op die I2C taal spreekt dus. Maar hoe zit het met de slaves? Stel ik maak een I2C motor interface, dat zou een slave device zijn. Sluit ik die aan op de master? En wat voor een apparaatje is die master..? Wat voor een chip moet daar op? Zijn hier schema's van op internet?

• Scud_racer
GPIO staat voor General Purpose Input Output. Dit zijn simpelweg pinnetjes die je als input of output kan gebruiken, je kan ze dus hoog of laag maken, of uitlezen of ze hoog of laag zijn.

MBT je master/slave verhaal, de bedoeling is (voor zover ik het verhaal begrijp) dat je vanuit de router je motor aanstuurt. In dat geval maak je van de router de Master, aangezien deze de effectieve commando's verstuurt, en de motorcontroller is dan de slave.
Het punt is gewoon dat de router, en enkel de router, alle communicatie beheerst op de I2C bus. Hij zorgt voor het kloksignaal, zolang dat er niet is, mag de slave niet reageren. Als de master data naar de slave stuurt, klokt hij dit door. Vraagt hij informatie van de slave, zal de master zelf voor de klok zorgen, terwijl de slave de data op de datalijn zet.

/offtopic; er bestaan ook multi-master modes, waarin je meerdere masters op een bus hebt en andere devices dus kunnen beslissen wie welke info krijgt of verstuurt, maar dat is net even buiten de scope van dit project lijkt me.

• ragingbull
@ Scud_racer

Uit je mooie uitleg begrijp ik dus dat ik met een enkele GPIO lijn dus 8 bit signalen kan uitsturen. hoog = 1, laag = 0. 7bits effectief, dus 128 mogelijke in en tegelijk outputs.

Ik begrijp dus dat I2C gezien kan worden als een protocol. Ik schrijf dus een programma wat een I2C signaal spreekt door de GPIO poort naar b.v. een motor met een I2C interface.

Maar waar haal ik die clock lijn vandaan? Schrijf ik een programma wat een clock lijn maakt van een GPIO poort? Iets in de trand van hoog, laag, hoog, laag met daar tussen een wacht moment?

• Bramster
  • Nu online
gewoon zoiets :)

clock 0
stuur bitje 1
clock 1
stuur bitje 2
clock 0
stuur bitje 3
clock 1
etc...
etc...

[Voor 13% gewijzigd door Bramster op 14-04-2008 23:31]

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

• ragingbull
Vooral dat 2e linkje ziet er erg interessant uit. Vanavond allebij eens doorlezen..

Ik vond zelf dit op internet. http://ymoona.com/wiki/index.php/I2C_Motor_Driver Dit is een niet echt moeilijk schema, en een leuk begin om mee te gaan experimenteren. De onderdelen die ik besteld heb uit China komen waarschijnlijk mid~end volgende week binnen. Evenals de AVR programmer, mischien komt die wat later. Ik zie al wel dat die avr programma niet voor niets besteld is. Ik zie dat er mensen zijn die een PIC gebruiken als I2C interpreter of hoe ik dat mag noemen om dan een moto ofzo aan te sturen. Waarschijnlijk gaat dat met AVR dus ook wel werken... PIC en AVR was toch hetzelfde...?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

PIC en AVR was toch hetzelfde...?
Ja en nee.
Ja het zijn allebei chips die je kan programmeren in C met instelbare IO pins.

De interne werking is anders, wat ik begrijp van PIC schijnt het iets robuuster te zijn, maar het geheugen is verdeeld over verschillende addressen.
Ook doen mensen doen daar meer mee in assembler.

Ik zelf heb de voorkeur voor C en zag dat de ontwikkelomgevingen onder linux daar volwassener voor waren. Zover heb ik er nog geen spijt van.

Ik begrijp dat er ook nog zoiets is als arduino, wat ik vermoed dat een soort IDE met framework is om nog makkelijker dingen in C te doen. Maar dat moet ik nog even uitvogelen.

• ragingbull
Oké ik begrijp je verhaal, ik doel eigenlijk meer op het feit dat de IC en het schema wat ik in de link vond gebruik maakt van een PIC16F690. Ik had even in de datasheet naar de specs gekeken, en ik zie dat een Atmega 8 al veel uitgebreider is. Het lijkt me dat er op die PIC gewoon een stukje code staat wat voor de I2C communicatie zorgt. Het lijkt me dat die dus ook te vervangen is voor een Atmega8 als ik daar dezelfde software op zou zetten.

Ik lees trouwens ook op die 2e link die je stuurde dat er dus een i2c driver is voor MIPS. De broncode staat er zelfs bij. Deze zou ook met wat aanpassingen van de geheugen registers op mijn board moeten werken dus, correct me if im wrong.. De geheugen adressen van de GPIO's zitten waarschijnlijk anders op de WRT54G tegenover mijn BR6104. Zo even uit mijn hoofd kan ik wel zeggen dat er verschillende series zijn van de WRT54G, er zijn er met een broadcom processor, ook MIPS architectuur net als mijn ADM5120.

Vanavond is even wat meer info lezen.. Nu ff snel naar de tandarts.. ;)

edit,

Tandarts afspraak ging niet door.. Ze hadden een administratie fout... :X

t.t.p, Ik keek nog eens naar die wiki waar dat schema op staat van die i2c motor controller. En nu zag ik dat de maker koos voor een PIC16F690 omdat;

* Internal RC oscilator
* Low cost
* I2C support
* 4 PWM outputs

De Atmega8 heeft ook een Internal RC, en 3 PWM outputs in plaat van 4. Ook zie ik niet uit de datasheet overiggens "2-wire Serial Interface (I2C compatible)". Hoeveel PWM's zou die PIC gebruiken? 4 of 2 lijkt me een logisch getal als ik kijk naar het aantal motors is twee. Aan de andere kant, PWM heb ik ook maar even opgezocht is een blokgolf, om de gemiddelde stroom te bepalen. (snelheid motor) En volgens mij heb ik het ook nog goed als ik zeg dat PWM een - voltage kan maken en een + voltage waardoor de motor dus linksom of rechtsom draait.

Nu ik dit hier zo neer zet begrijp ik ook die andere IC rechts naast de PIC uit het schema hierboven. Dat onderdeeltje zorgt er volgens mij voor de er van de 'raw' 12v input de juiste spanning word geleverd d.m.v. wat de PIC als opdracht geeft. Omdat de PIC natuurlijk fried op 12v, logisch.

[Voor 36% gewijzigd door ragingbull op 15-04-2008 16:57]

• jerbro
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
ragingbull schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 16:12:
Aan de andere kant, PWM heb ik ook maar even opgezocht is een blokgolf, om de gemiddelde stroom te bepalen. (snelheid motor)
PWM is in principe de motor heel snel achter elkaar aan en uit zetten. Als je de motor 1000 keer per seconde aan en uit zet, en ervoor zorgt dat de motor bijvoorbeeld 75% van de tijd aan staat zal deze harder draaien dan wanneer deze 25% van de tijd aan staat. De gemiddelde stroom verandert inderdaad ook.
En volgens mij heb ik het ook nog goed als ik zeg dat PWM een - voltage kan maken en een + voltage waardoor de motor dus linksom of rechtsom draait.
Dat de motor naar links en rechts kan draaien komt in dit schema doordat de motor met 2 draden is aangesloten, en elk van die 2 draden kan gekozen worden voor 0 of 12V. Als bijvoorbeeld op de bovenste van de 2 draden naar de motor 12 volt staat, en op de onderste 0V, dan zal de motor de ene kant opdraaien. Staat er op de bovenste 0V, en op de onderste 12V, dan zal de motor de andere kant opdraaien. Dit is het princiepe van een H-bridge. Omdat deze H-bridge met PWM wordt aangestuurd kan de snelheid van de motor geregeld worden.
Nu ik dit hier zo neer zet begrijp ik ook die andere IC rechts naast de PIC uit het schema hierboven. Dat onderdeeltje zorgt er volgens mij voor de er van de 'raw' 12v input de juiste spanning word geleverd d.m.v. wat de PIC als opdracht geeft. Omdat de PIC natuurlijk fried op 12v, logisch.
Inderdaad, maar ook belangrijk, de PIC kan maximaal 25 mA leveren, terwijl de motor waarschijnlijk veel meer stroom nodig heeft. Dat is ook een reden dat de chip daar zit. Deze chip kan namelijk tot 2A stroom leveren.

• ragingbull
De PIC die in het schema gebruikt word, even opnieuw de link hieronder voor de levensduur van je scrolwieltje http://ymoona.com/wiki/index.php/I2C_Motor_Driver

De PIC die hier dus gebruikt, staat daar een stukje software op wat voor de i2c communicatie zorgt? Of word er in dit schema gewoon gebruik gemaakt van standaard opties ofzo van de IC? Ik zie nergens staan dat er software gefasht is op de PIC, toch bied de auteur zijn schema aan. Wat zou je aan het schema hebben als je niet weet wat hij met de PIC gedaan heeft, tenzij het iets common is of de PIC een taak heeft die hij zonder iets te flashen al kan...?

• jerbro
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Er zit wel software in de pic, zonder software doet deze namelijk niets. Ik denk dat de auteur van die pagina nog bezig is met het beschrijven van de software, zoals ook onderaan de pagina staat.
The software is to be decribed,

[Voor 7% gewijzigd door jerbro op 16-04-2008 12:19]

• ragingbull
jerbro schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:57:
Er zit wel software in de pic, zonder software doet deze namelijk niets. Ik denk dat de auteur van die pagina nog bezig is met het beschrijven van de software, zoals ook onderaan de pagina staat.

[...]
Ah idd, er staat ook echt helemaal onderaan "last modified 21:37, 4 January 2008". Is nog niet zo oud dus.. Ik zal eens een vriendelijk mailtje sturen met de vraag of hij het software deel zou willen afmaken omdat er wel animo voor is. :)

• ragingbull
Ik heb nu I2C drivers op mijn routertje draaien. Met andere woorden, ik kan nu gaan programeren. Ben een beginners tutorial C++ aan het doornemen. Ik hoop dat als ik de basics straks een beetje begrijp ik een robot kan gaan programeren. Als het goed is heb ik maximaal 2 I2C interfaces op mijn router. Volgens mij heeft het brein 4 GPIO's.

Aangezien ik ergens gelezen had dat I2C maar 1 actie tegelijk kan doen leek het me een goed idee om de ene I2C te gebruiken voor input (sensors, etc) en de andere voor output (motoren, etc)

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

ragingbull schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:56:
Ik heb nu I2C drivers op mijn routertje draaien. Met andere woorden, ik kan nu gaan programeren.
Heb je dan al een slave chip die je via i2c kan aansturen?

• ragingbull
it0 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 14:51:
[...]

Heb je dan al een slave chip die je via i2c kan aansturen?
Nee, maar er komen binnenkort 3 stuks Atmega8 binnen. Daarnaast ben ik nu aan het zoeken naar schema's om het een en ander uit te kunnen lezen en aan te kunnen sturen...

Trouwens ben ik ook nog helemaal niet bezig met het aansturen van de i2c driver. Ik ben eerst even de basics aan het leren van C++ zodat ik wat makkelijker broncodes kan begrijpen en zelf dingen kan maken. Het brein van de robot is naast het hardware platform toch zeker wel de programmatuur er achter.

Op het moment ben ik gewoon bezig met wat console appjes voor windows maken in Borland C++ Builder. Ik kom alleen wel bepaalde dingen tegen die niet werken in Borland. Sommige 'include' commando's pakt ie niet waardoor weer andere commando's ook niet werken... Ik heb thuis nog ergens een beta liggen van Visual Studio 2005, daarmee heb ik wel eens eerder wat in C++ gedaan en dat ging altijd goed.

• ragingbull
Ik ben inmiddels weer een stukje weizer geworden. Ik heb echt lang gedacht dat i2c en H-bridge een ding was.. Nu begrijp ik grotendeels het hardware deel wat de robot krijgt. H-bridge is niets anders dan een motor controller die vooruit acteruit, en indien 2 motoren ook kan sturen. Gewoon door een combinatie van bijvoorbeeld 4 lijnen hoog of laag in te stellen. 1, of 0 dus. ;)

Hier komt dan weer een Atmega8 bij kijken, deze zal de H bridge(s) gaan aansturen. Waarop de router dan weer i2c praat met de Atmega8. Dat was dan dat betreft de robot voortbewegen.

Er zit alleen nog wat onduidelijkheid bij input, zoals neem even simpel een LDR. Deze heeft een bepaalde weerstand t.o de lichtsterkte die hij ziet. Weerstand is een getal, dus niet een 0 of een 1. Ik ben bang, dat ik een module moet maken waarin ook metteen de configuratie in zit van de LDR.

Ik ben bang uiteindelijk een los printje te hebben, met een potmeter waarop ik kan afstellen wanneer er genoeg licht binnen komt om een 1 te sturen, else 0. Zijn er hier bepaalde chips voor ofzo? Die de minimale weerstand en de maximale weerstand van de ldr bijvoorbeeld in 8 stukken hakt en er dus soort van 8 standen zijn, beter 8 statusen.

Ik weet dat er in de atmega8 een comparator zit. kan ik hier mischien wat mee? 2 LDR sensors comparaten zou eigenlijk beter zijn dan wat ik hier boven zeg over 8 statusen ofzo...

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

ragingbull schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:44:

Er zit alleen nog wat onduidelijkheid bij input, zoals neem even simpel een LDR. Deze heeft een bepaalde weerstand t.o de lichtsterkte die hij ziet. Weerstand is een getal, dus niet een 0 of een 1. Ik ben bang, dat ik een module moet maken waarin ook metteen de configuratie in zit van de LDR.

Ik ben bang uiteindelijk een los printje te hebben, met een potmeter waarop ik kan afstellen wanneer er genoeg licht binnen komt om een 1 te sturen, else 0. Zijn er hier bepaalde chips voor ofzo? Die de minimale weerstand en de maximale weerstand van de ldr bijvoorbeeld in 8 stukken hakt en er dus soort van 8 standen zijn, beter 8 statusen.
Je hebt dus digitale en analoge inputs.

Met een LDR kan je dus het beste een analoge input nemen.

Stel je hebt de volgende schakeling
code:
1
2
3
+ ------- LDR ----------\
                         |--------------->ADC pin van de atmega
- -------  weerstand  --/

Waar de + dus 5v is.

Op je ADC lees je dan een 10 bit getal uit. Voor het gemak 2 plaatsen naar rechts shiften en je hebt een 8 bits getal.

Met dat getal kan je dus weer dingen gaan doen, zoals vergelijken met een andere ADC waar misschien ook een LDR is op aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
Ik ben een heel eind opweg nu. Ik kan C++ compilen op mijn router platform. Ik heb een i2c driver, deze werkt en ik kan i2c verzenden / ontvangen vanaf de router. Gisteren heb ik een kabel gemaakt om een Atmel AVR Atmega8 te flashen. Ik heb een ledje aan het knipperen gekregen.

Wat moet er nu nog gebeuren, er komt tussen de router waarop ik C kan programmeren een i2c verbinding met de Atmega8, De Atmega8 zal voor de overigge communicatie gaan zorgen, dus bijvoorbeeld een H bridge aan gaan sturen, en een aantal sensoren uit gaan lezen.

Ik vraag me af of dit idee van mij in orde is, natuurlijk zou ik even heel simpel willen gaan beginnen, door alleen maar een led aan te sturen vanaf de router zelf dan. Het idee is het gene waar ik een beetje aan twijfel. Ik ga namelijk i2c als een protocol gebruiken. Ik laat de router communiceren met de Atmega8 dmv i2c. Ik programmeer dus een aplicatie voor de router, deze gaat dingen vragen of versturen over de i2c lijn naar de Atmega. Deze doet dan weer wat gevraagt wordt (slave) en stuurt iets anders aan, bijvoorbeeld een H brdige of leest wat sensoren uit.

Voor een robot is het belangrijk dat er dingen door elkaar heen gebeuren. De de robot beweegt zich voort ergens naar toe, stuit op een object door de sensoren en moet een bepaalde actie ondernemen. Wat ik me af vraag is of ik steeds om de zoveel seconden handmatig sensoren moet uitlezen of kan dit ook anders, dat zodra de sensor een verandering constateerd dat de router daarvan via de Atmega8 op de hoogte gesteld wordt..

Ik zit er zelf aan te denken ook rs232 te gaan gebruiken. Ik heb meerdere atmega8's, en ik heb beschikking tot 2 rs232 poorten op de router. Ik zou bijvoorbeeld de i2c alleen kunnen gaan gebruiken om dingen aan te sturen, de rs232 dan weer om tegelijk dingen uit te lezen... Iemand sugesties, ideeën?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

ragingbull schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:34:

Ik vraag me af of dit idee van mij in orde is, natuurlijk zou ik even heel simpel willen gaan beginnen, door alleen maar een led aan te sturen vanaf de router zelf dan. Het idee is het gene waar ik een beetje aan twijfel. Ik ga namelijk i2c als een protocol gebruiken. Ik laat de router communiceren met de Atmega8 dmv i2c. Ik programmeer dus een aplicatie voor de router, deze gaat dingen vragen of versturen over de i2c lijn naar de Atmega. Deze doet dan weer wat gevraagt wordt (slave) en stuurt iets anders aan, bijvoorbeeld een H brdige of leest wat sensoren uit.

Voor een robot is het belangrijk dat er dingen door elkaar heen gebeuren. De de robot beweegt zich voort ergens naar toe, stuit op een object door de sensoren en moet een bepaalde actie ondernemen. Wat ik me af vraag is of ik steeds om de zoveel seconden handmatig sensoren moet uitlezen of kan dit ook anders, dat zodra de sensor een verandering constateerd dat de router daarvan via de Atmega8 op de hoogte gesteld wordt..
Allemaal geen probleem. Voor de atmega maakt het niet uit hoe vaak je iets uitleest.
Je kan gerust een miljoen keer binnen een seconde alle IO pinnen uitlezen.
Het is daarom ook beter om zeg maar 4x een io/pin uit te lezen en daar het gemiddelde van te nemen. Dit geldt met name voor een Analoge input.

De standaard linux kernel is niet een realtime kernel, je kan wel zorgen dat je een RT kernel krijgt, zal je waarschijnlijk opnieuw moeten compileren. RT betekent hier dat de kernel alles laat vallen waar hij mee bezig was om eerst iets anders te doen.

persoonlijk zou ik dom gedrag in de atmega stopppen en slim in de router.
Ik zit er zelf aan te denken ook rs232 te gaan gebruiken. Ik heb meerdere atmega8's, en ik heb beschikking tot 2 rs232 poorten op de router. Ik zou bijvoorbeeld de i2c alleen kunnen gaan gebruiken om dingen aan te sturen, de rs232 dan weer om tegelijk dingen uit te lezen... Iemand sugesties, ideeën?
Voor rs232 moet je de atmega's wel via een externe oscilator laten aansturen en je moet zorgen dat oscillator wel rs232 vriendelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
it0 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:31:
[...]

Allemaal geen probleem. Voor de atmega maakt het niet uit hoe vaak je iets uitleest.
Je kan gerust een miljoen keer binnen een seconde alle IO pinnen uitlezen.
Het is daarom ook beter om zeg maar 4x een io/pin uit te lezen en daar het gemiddelde van te nemen. Dit geldt met name voor een Analoge input.

De standaard linux kernel is niet een realtime kernel, je kan wel zorgen dat je een RT kernel krijgt, zal je waarschijnlijk opnieuw moeten compileren. RT betekent hier dat de kernel alles laat vallen waar hij mee bezig was om eerst iets anders te doen.

persoonlijk zou ik dom gedrag in de atmega stopppen en slim in de router.

[...]

Voor rs232 moet je de atmega's wel via een externe oscilator laten aansturen en je moet zorgen dat oscillator wel rs232 vriendelijk is.
1, Hoe kom ik er achter of ik een RT linux kernel draai? Ik heb hem niet zelf gemaakt eigenlijk.. Trouwens, waarom heb ik dat nodig? Het lijkt mij dat alle taken die het router boardje op zich krijgt van belang zijn. De ene mischien wat minder dan de andere, maar daar heb je toch priority's voor?

2, persoonlijk zou ik dom gedrag in de atmega stopppen en slim in de router. Dat is dus ook precies waar ik op doel, ik laat de atmega8 slechts op commando van de router (over de i2c lijnen) de devices inputten en outputten. Het eigenlijke brein zit dus op de router zelf. Dit heb ik bewust zo gekozen omdat de router veel sneller is en veel meer mogelijkheden heeft, en nog eens veel meer code ruimte heeft dan een atmega..

3, Over die rs232, kan ik daar geen max232 voor gebruiken? Ik heb gehoord dat dmv een max232 het mogelijk is die ttyS0 en ttsS1 op een atmega aan te sluiten.

[Voor 5% gewijzigd door ragingbull op 05-05-2008 12:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

ragingbull schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:08:
[...]

1, Hoe kom ik er achter of ik een RT linux kernel draai? Ik heb hem niet zelf gemaakt eigenlijk.. Trouwens, waarom heb ik dat nodig? Het lijkt mij dat alle taken die het router boardje op zich krijgt van belang zijn. De ene mischien wat minder dan de andere, maar daar heb je toch priority's voor?
Geen flauw idee "uname -a" misschien, ga er van uit dat je dat niet hebt...

Stel je robot zegt he, ik rijd 5 km/u en ik zie een muur op 10 cm. Voordat je dat hebt verwerkt binnen de router met een normale kernel, omdat hij andere dingen belangrijk vond of interrupts ofzo, ligt je robot al in de kreukels tegen de muur.

Dus dit soort simpel avoidance gedrag zou ik ook in de atmega stoppen.
3, Over die rs232, kan ik daar geen max232 voor gebruiken? Ik heb gehoord dat dmv een max232 het mogelijk is die ttyS0 en ttsS1 op een atmega aan te sluiten.
Dat klopt die vormt de brug tussen 5v (atmega IO pinnen) en 12v (rs232 IO pinnen).
Dan heb je nog een clock signaal nodig zodat ze op dezelfde "golflengte" zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
it0 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:32:
[...]

Stel je robot zegt he, ik rijd 5 km/u en ik zie een muur op 10 cm. Voordat je dat hebt verwerkt binnen de router met een normale kernel, omdat hij andere dingen belangrijk vond of interrupts ofzo, ligt je robot al in de kreukels tegen de muur.

Dus dit soort simpel avoidance gedrag zou ik ook in de atmega stoppen.

[...]

Dat klopt die vormt de brug tussen 5v (atmega IO pinnen) en 12v (rs232 IO pinnen).
Dan heb je nog een clock signaal nodig zodat ze op dezelfde "golflengte" zitten.
uname, zou ik moeten proberen of dat er op zit.. anders kan ik dat altijd nog compilen...

Dat avoidance gedrag gaat niet echt een makkelijke klus worden, zeker niet als het in de atmega moet komen.. Ik dacht / hoopte eigenlijk dat de i2c bus snel genoeg zou zijn om het avoidance gedrag te maken op de router zelf.

Ik dacht ook al dat een max232 of max3232 genoeg zou zijn, het is namelijk best wel bekend in mijn kringen dat deze iC's praten met de router, en met de atmega.. Trouwens, de router heeft ook 5 volt over de rs232 als ik het goed heb, er zou namelijk een max232 tussen moeten als ik hem wil connecten met mijn pc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 27-11 21:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ragingbull: Je gebruikt de Edimax BR6104?
Heb je nog problemen met de omvang van het geheugen? 16 MB lijkt me namelijk een beetje klein, ik las in het routerhacking topic dat er weinig ruimte overwas om er nog applicaties naast te draaien. Is dit zo?
Overweeg namelijk zelf ook een mobiel robotje te gaan bouwen op basis van een NSLU of een router. Waarschijnlijk heb je nu geen RT kernel. Het idee van RT kernel is dat hij binnen een bepaalde tijd een opdracht uitvoert dus hij dus ook binnen zoveel microsec stop nadat je een een stopcommando geeft. (RT staat voor Real Time)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
Mr_gadget schreef op maandag 05 mei 2008 @ 15:02:
ragingbull: Je gebruikt de Edimax BR6104?
Heb je nog problemen met de omvang van het geheugen? 16 MB lijkt me namelijk een beetje klein, ik las in het routerhacking topic dat er weinig ruimte overwas om er nog applicaties naast te draaien. Is dit zo?
Overweeg namelijk zelf ook een mobiel robotje te gaan bouwen op basis van een NSLU of een router. Waarschijnlijk heb je nu geen RT kernel. Het idee van RT kernel is dat hij binnen een bepaalde tijd een opdracht uitvoert dus hij dus ook binnen zoveel microsec stop nadat je een een stopcommando geeft. (RT staat voor Real Time)
Klopt, om precies te zijn een Edimax BR6104PK. Deze had al 2 usb poorten. Je zou eens kunnen kijken naar de Linksys routers. Deze draaien ook linux, en hebben daarnaast wifi wat natuurlijk een erg leuke feature is voor een robot.

Dat er weinig ram geheugen vrij is lijkt mij niet echt zo.. er kan nogal wat draaien op het beestje, momenteel draait er extra een FTP server, een SSH server, een HTTP server een Telnet server, een Samba server, en nog meer. Het grotste deel zal ik er wel op blijven draaien, maar wat heb je nou aan ram nodig voor een robot....

Men maakt al een robot met een atmega8, heeft 1kb ram. Ik geloof dat elke megabyte RAM die ik gebruik een groot feest waard is... :D

Edit,

Ik denk dat het dingen als audio en video het meeste ram zullen gebruiken, dit is voor mij echt voor later.. Ik heb een pencam die ondersteund word in linux, en broncode die ik nog kan compilen op de router. Daarnaast is het mischien een idee er ooit microfoons op aan te sluiten zodat ie dus uiteindelijk eye´s and ears krijgt...

[Voor 11% gewijzigd door ragingbull op 05-05-2008 16:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
it0 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:32:
[...]
[...]
Deze autput krijg ik, helaas.. niet echt duidelijk of het nu RT is of non-RT...

code:
1
Linux midge 2.4.32 #18 Fri Jun 23 17:52:40 BST 2006 mips unknown

• Bramster
  • Nu online
Ik heb eerder al eens gepost dat ik op school bezig was met een robot project voor het Fieldrobot event op 12, 13 en 14 Juni in Osnabruck (duitsland)
vandaag hebben we eindelijk, na erg veel problemen hebben we vandaag eindelijk een testrit kunnen maken, nu hebben we nog een maand om te zorgen dat de robot alles autonoom gaat doen....

De software is voor een groot gedeelte al af, op het daadwerkelijke aansturen en uitlezen van alle sensoren/actuatoren. We hebben wel losse programma's voor die taken maar die moeten dus nog in het hoofdprogramma worden geïntegreerd.
De vision software werkt wel, maar alleen met een zelf gemaakte 3D testfilm. We hebben afgelopen zaterdag een testveld met kleine maisplantjes geplant dus met een beetje geluk zijn die volgende week groot genoeg om met een echt veld te gaan testen

maargoed, een filmpje van vandaag:
ragingbull schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:11:
[...]

Deze autput krijg ik, helaas.. niet echt duidelijk of het nu RT is of non-RT...

code:
1
Linux midge 2.4.32 #18 Fri Jun 23 17:52:40 BST 2006 mips unknown
lijkt me geen RT kernel, dan zou er namelijk iets in moeten staan van -RT of PREEMT

[Voor 16% gewijzigd door Bramster op 15-05-2008 23:08]

• Cyrus The Virus
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 27-11 13:37
Skuzz schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 23:05:
Ik heb eerder al eens gepost dat ik op school bezig was met een robot project voor het Fieldrobot event op 12, 13 en 14 Juni in Osnabruck (duitsland)
vandaag hebben we eindelijk, na erg veel problemen hebben we vandaag eindelijk een testrit kunnen maken, nu hebben we nog een maand om te zorgen dat de robot alles autonoom gaat doen....

De software is voor een groot gedeelte al af, op het daadwerkelijke aansturen en uitlezen van alle sensoren/actuatoren. We hebben wel losse programma's voor die taken maar die moeten dus nog in het hoofdprogramma worden geïntegreerd.
De vision software werkt wel, maar alleen met een zelf gemaakte 3D testfilm. We hebben afgelopen zaterdag een testveld met kleine maisplantjes geplant dus met een beetje geluk zijn die volgende week groot genoeg om met een echt veld te gaan testen

maargoed, een filmpje van vandaag:
[video]

[...]

lijkt me geen RT kernel, dan zou er namelijk iets in moeten staan van -RT of PREEMT
De besturing loopt nog niet echt spoeltjes :P wat is dat grote ding wat jullie in de hand hebben ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
dat is een monitortje en een toetsenbord, en besturing was er nog niet echt :P

ik had in een paar minuutjes even snel iets gemaakt zodat ik de motoren kon besturen met een toetsenbord maar ik denk dat ergens een delay te snel staat waardoor de i2c bus crashed en de robot dus lekker blijft doen waar hij op dat punt mee bezig was

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Skuzz schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:43:
dat is een monitortje en een toetsenbord, en besturing was er nog niet echt :P

ik had in een paar minuutjes even snel iets gemaakt zodat ik de motoren kon besturen met een toetsenbord maar ik denk dat ergens een delay te snel staat waardoor de i2c bus crashed en de robot dus lekker blijft doen waar hij op dat punt mee bezig was
Had ik ook wel eens met mijn A.M.R. maar daar heb je de rooie knop voor :P

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• ragingbull
Wie weet er waar ik een tqfp-adapter printje kan kopen? Ik zit te zoeken en te zoeken, maar ik vind alleen mooie foto's, geen prijzen noch mogelijkheid om een bestelling te doen.. :)

• Emiel1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 27-11 18:09

Emiel1984

Made in NL

ragingbull schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:24:
Wie weet er waar ik een tqfp-adapter printje kan kopen? :)
gevonden via google afbeeldingen :p ,

64 pins : http://www.cippsites.com/...PICZIFS&Store_Code=melabs

44 pins: http://www.cippsites.com/...PICZIFS&Store_Code=melabs

Anders: http://www.cippsites.com/...en=SRCH&Store_Code=melabs
en zoeken onder tqfp .

[LTS][MTS][HTS]

• ragingbull
Whoooow

$100,- voor een socket...! Ik denk dat ik maar eens ga ebay'en... :) bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scud_racer
Alsk me niet vergis had conrad SMD experimenteerprintjes waaronder een pcb waarop je verschillende formaten TQFP kon solderen met simpele headerpins aan de buitenkant.

En anders vraag je eens vriendelijk of iemand je er zo eentje kan etsen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
Ik was er ook achter gekomen dat die printjes waar meerdere formaten (pins) TQFP en LQFP ic's op kunnen. Ze staan ook per 3 op ebay.

Ik ga er 2 bestellen, maar ik weet nog niet precies waar.. Ik hoop ook dat ik ze goed kan solderen zonder de atmega128 door te fikken met mijn soldeer skills. Niet dat ik geen DIP kan solderen, en redelijk netjes. SMD is tock wel klein.. vooral deze, de pootjes zitten echt dicht op elkaar. en 44 stuks :o

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 26-11 08:50
En weer een aantal onderdelen besteld. Ik heb nou mn robot ingediend als vrije opdracht. Misschien dat dat er wat meer vaart achter zet. Krijg ik er tevens nog begeleiding bij ;)

Vandaag 7 LiPo accu's besteld. 7,4V 1300mAh. Verder nog 40x kogelkoppelingen en 2x 9g 1,6kg/cm servo's. Ben benieuwd hoelang het duurd voordat die binnen zijn...

Verder, is het een optie om een lijstje te maken met webshops waar je robot onderdelen kunt kopen? Ik zoek me af en toe echt een bult naar onderdelen... Zo ben ik nog steeds op zoek naar cardan koppelingen :?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:42

DaWaN

'r you wicked ??

ragingbull schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 22:19:
Ik was er ook achter gekomen dat die printjes waar meerdere formaten (pins) TQFP en LQFP ic's op kunnen. Ze staan ook per 3 op ebay.

Ik ga er 2 bestellen, maar ik weet nog niet precies waar.. Ik hoop ook dat ik ze goed kan solderen zonder de atmega128 door te fikken met mijn soldeer skills. Niet dat ik geen DIP kan solderen, en redelijk netjes. SMD is tock wel klein.. vooral deze, de pootjes zitten echt dicht op elkaar. en 44 stuks :o
Als je soldeerpasta koopt gaat het heel makkelijk.
Nadeel is dat zo'n tube aardig wat geld kost..

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
Die accu's lijken mij ook wel interessant. Een kijken op internet wat een LiPo accu nu weer is ;) NiMH en NiCD zijn me wel bekkend, maar LiPo is wel nieuw voor me..

Niet duur, 5 euro voor een best wel sterke accu. Met 7 van die heb je echt veel power!

edit.

aha, interessant. Grote voordeel is het lichte gewicht van de accu.

[Voor 13% gewijzigd door ragingbull op 25-05-2008 12:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:14:
En weer een aantal onderdelen besteld. Ik heb nou mn robot ingediend als vrije opdracht. Misschien dat dat er wat meer vaart achter zet. Krijg ik er tevens nog begeleiding bij ;)

Vandaag 7 LiPo accu's besteld. 7,4V 1300mAh. Verder nog 40x kogelkoppelingen en 2x 9g 1,6kg/cm servo's. Ben benieuwd hoelang het duurd voordat die binnen zijn...

Verder, is het een optie om een lijstje te maken met webshops waar je robot onderdelen kunt kopen? Ik zoek me af en toe echt een bult naar onderdelen... Zo ben ik nog steeds op zoek naar cardan koppelingen :?
Hier al gekeken: http://www.trossenrobotics.com/store/c/2683-Mechanics.aspx ?
Heb je nog een site of iets dergelijks? Zou wel willen zien wat je precies bouwt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scud_racer
MBT TQFP solderen, je hebt geen soldeerpasta nodig, maar flux. En dan GEEN S39!!
Koop een spuitje deftige flux, en gebruik de sleeptechniek. Dwz; je plaatst de chip op de pads, 1 hoekje vastsolderen, uitlijnen, tegenovergestelde hoek solderen. Genoeg flux op de pads doen, een druppel tin op de bout doen, en dan de punt van de bout langs de pins vegen. Zo trekt elke pin net genoeg tin en heb je (bijna) geen shorts.

Eventueel afwerken met wat soldeerlitze en klaar.

En ivm die robotonderdelen, idd een groot probleem aan deze kanten...
Zit zelf wat met het idee te spelen om een webshop voor hobby robotica te openen, maar ik vraag me zo wat af hoeveel animo hier voor zou zijn in de benelux...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Mr_gadget schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:29:
Hier al gekeken: http://www.trossenrobotics.com/store/c/2683-Mechanics.aspx ?
Heb je nog een site of iets dergelijks? Zou wel willen zien wat je precies bouwt ;)
Heb dr ff zitten kijken, maar kan het niet vinden... Ik ben opzoek naar zulk soort koppelingen:

http://www.tbhengelo.nl/images/Belden/enkelvoudige%20cardankoppeling.jpg

Bij conrad hebben ze ze wel, maar dat zijn kunststof koppelingen. Ik wil ze graag van metaal (Alu of RVS). Liefst doorsnede niet groter dan 10 á 15 mm en lengte van max 40mm. Mocht je ze toevallig tegenkomen... ;)

Heb nog geen site ervoor gemaakt. Binnenkort ook eens even doen. Nu ook nog niet echt veel te showen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scud_racer
http://www.overtoom.nl/koppelingen_c_4277.html

Bij overtoom hebben ze zo'n dingetjes, weet alleen niet of het net is wat je zoekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Dat is wel wat ik zoek, die had ik ook gevonden. Alleen, 23€ voor zo'n dingetje :|. En dan te bedenken dat ik er minstens 10 nodig heb... Mn alternatief is om op ebay van deze te kopen en dan op de draaibank aan te passen:

http://i14.ebayimg.com/06/i/000/ef/78/7ab6_1.JPG

Daar zijn ze maar €1,90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scud_racer
Lijkt me idd een pak goedkopere oplossing :)

Mss best ook wel de assen uitboren en zelf nieuwe pins plaatsen, die dingen zijn vrij stug en lijkt me dat je nogal veel vermogen gaat verliezen als je ze "as-is" gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
@ Daniël

Die koppeling op de foto lijkt op een stukje wat je op een dopsleutel zet, om een bout vast de draaien die op/in een hoek zit. Mischien eens bij de Fixit langs gaan...?

[Voor 3% gewijzigd door ragingbull op 27-05-2008 19:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Klopt inderdaad. Bij nader inzien zijn deze toch niet geschikt. Die dopsleutel dingen zijn wel mooi goedkoop, maar de assen waar de stukjes om draaien zitten niet op de zelfde plek. Hierdoor krijg je rare bewegingen.

Bij een bedrijf eens wat prijzen opgevraagd, wordt je ook al niet vrolijk van....:
10x E5x10-GL.40 - euro 25.60 per stuk

25x E5x10-GL.40 - euro 24.50 per stuk

10x E6x13-GL.40 - euro 23,70 per stuk

25x E6x13-GL.40 - euro 22,70 per stuk
Wordt dus of zelf iets bouwen, of plastic conrad dingetjes er in zetten... :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scud_racer
Enneuh, is het echt nodig om kruiskoppelingen te gebruiken?
Geen andere mechanische oplossing mogelijk voor je probleem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
nou, vandaag weer een dagje aan de Fieldrobot gewerkt maar het schiet echt niet op, de motorcontrollers blijven kapot gaan :/

dat wordt morgen bellen naar China om zo snel mogelijk nieuwe te krijgen, de wedstrijd is de 12e al

het zijn trouwens brushless DC (en sensorless) motoren, niet de meest simpele om "even" zelf een controller voor te bouwen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
Skuzz schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:17:
nou, vandaag weer een dagje aan de Fieldrobot gewerkt maar het schiet echt niet op, de motorcontrollers blijven kapot gaan :/

dat wordt morgen bellen naar China om zo snel mogelijk nieuwe te krijgen, de wedstrijd is de 12e al

het zijn trouwens brushless DC (en sensorless) motoren, niet de meest simpele om "even" zelf een controller voor te bouwen
Stuur je ze aan dmv PWM signals? Ik heb hier ooit eens over na zitten denken, ik denk dat je zou moeten bepalen wanneer de motor 360 graden gedraaid heeft. Daarmee gewoon werken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
We hebben dus controllers van de fabrikant, en dat is een ingegoten controller, de controller wordt normaal aangestuurd door een thumbthrottle op het fietsstuur en die geeft een analoog voltage uit, we hebben dus een aantal i2c-DAC printjes om het geheel aan te sturen

We zouden graag onze eigen controllers maken maar omdat het zo lang duurde voordat de motoren hier eindelijk waren hebben we daar geen tijd voor gehad, dat is in ieder geval het belangrijkste verbeter punt voor het team wat er volgend jaar aan verder gaat.

De manier om te bepalen welke spoel aan te sturen is BackEMF, er worden 2 spoelen aangestuurd en op de 3e kun je dan meten "waar" de motor is
hier zijn ook speciale IC's voor, die heb ik ook gesample'd maar bij gebrek aan voorbeeld development boards zijn we niet erg ver gekomen helaas.

• ragingbull
Zo, maar weer eens een bestelling de deur uit gedaan.

5x printkroonstenen 5,08mm raster - 1stuk
1 x L298 (motor driver) - 3stuk
Bread draadjes met stekertje - 2stuk
3mm krimpkous - 3stuk
1mm krimpkous - 3stuk
100x green 20mcd Led - 1stuk
100x rood 20 mcd Led - 1stuk
1 x PCF8574AP DIP - 2stuk
10 x 74LS174 DIP - 1stuk
Experimenteer board ! met doormetalisering - 1stuk
ATMega128L-16AU - 2stuk
30ml vloeibaar soldeer tin - 2stuk
10 x 2x5 flatkable connector plus print deel - 1stuk

+USB AVR programmer

+2x QFP naar DIP printje

Kwam er achter dat een Atmega8 toch al wel snel aan zijn maximum zit.. Heb nu maar metteen 2 stuks Atmega128 besteld. Ik ga er maar 1 gebruiken, heb 1 reserve dan.. Verder schijnt die vloeibare soldeertin handig te zijn voor SMD las ik.. Proberen dus maar..

Verder 2 stuks PCF8574AP hiermee kan ik eens gaan spelen met de I²C bus, werd me aanbevolen hier ergens... en L298 hier ga ik m'n electro motoren op aansluiten. Die kan dan weer aangestuurd worden door de atmega dmv PWM signals.

En tijd is er ook weer, over een paar dagen 10 a 11 weken vakantie :D

• Cyrus The Virus
Ben weer wat verder met mijn MTR na een jaar heb hem nu eindlijke draaiend zelf op helft van vermogen.
Ik kon er zelfs op gaan zitten :D

Filmpje:
Project MTR Rotate Test op half vermogen

Hij kan zelfs een helingshoek van 35graden op rijden (of meer nog niet geprobeerd)

[Voor 13% gewijzigd door Cyrus The Virus op 28-05-2008 22:48]

• DP Kunst
Wow, wat een snelheid. Vorige week zaterdag accu's besteld bij rvmshop (Hongkong) en vandaag al binnen. Nu is het wachten op de rest van de onderdelen.... Zal morgen bij daglicht even wat foto's maken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21-11 18:35
Voor mensen die nog naar onderdelen zoeken kan je eens op jameco googlen.
Ik ben in dit gebeid een absolute noob dus ik weet niet of je er iets gaat vinden dat de moeite is of niet maar je kan altijd proberen. Het is wel een amerikaans bedrijf dacht ik maar ze leveren ook naar belgië en nederland denk ik.

grtz

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• ragingbull
Ik heb via vandaag in de brievenbus gekregen mijn twee stuks Atmega128 met een TQFP pin positie. Hierbij heb ik ook twee TQFP naar DIP adaptertjes. Nu heb ik dit product gekocht omdat het ideaal voor SMD zou moeten zijn. Product: http://samenkopen.net/action_product/18492/725734

Echter zat er geen beschrijving bij, weet iemand hoe ik dit spul gebruik? Het zit in een spuit, als je het afdek dopje er af haalt zit er een ander dopje op met daaraan een pinnetje wat zeker niet lijkt op een holle naald, want er zit in het midden een stukje wat lijkt half afgeknipt te zijn met een tang. Het harde pinnetje ziet er uit als tin, maar is zekers niet zacht. Iemand een clue voor ik zelf maar moet gaan proberen :D ?

Het moet overiggens tussen de 5 en 10 graden celcius bewaard worden, de koelkast is 2 graden, binnen is het ~20 graden. Koelkast lijkt me in de geval het beste.... ?

• ragingbull
Thanks bassie voor deze informatie. Ik kom tot de conclusie dat ik zeker drie dingen nodig ga hebben wil ik mijn atmega128 goed op deze pcb solderen.

-Nieuwe scherpe soldeer tip voor mijn ""Weller Magnastat lötkolben TCP" (ik gok 20 a 30 jaar oud)
-Hele dunne draad tin ~0.20"
-Vloeimiddel voor SMD electronica.

Ook handig zou zijn een loep op een statief en van dat désoldeer koper draad. Vraag is waar haal ik zo'n soldeer punt voor mijn Weller. Ik ben een tijdje geleden bij de Fixit zo'n zelfde punt gaan halen, maar achteraf het die nog steeds een te botte punt. Weet iemand een webwinkel waar ik een punt kan kopen voor mijn soldeerstation?

Bij Conrad kom ik er niet echt waar ik moet zoeken.. Ik heb ook niet echt een duidelijk type van het soldeer ijzer.....

edit

Het lijkt er op dat deze dezefde punt gebruikt.. http://www.soselectronic.com/novinky/obr/obr563_uvod.jpg

[Voor 15% gewijzigd door ragingbull op 12-06-2008 15:35]

• Okyah
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik ben op zoek naar een robot-kit voor een 16-jarige jongen. Nu heb ik het topique al doorgenomen en zelf wat gezocht, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik het beste kan aanschaffen. Het is voornamelijk bedoeld om een beetje mee te kunnen knutselen, een beetje voor te kunnen programmeren, een beetje mee te spelen en (later) misschien ook wat uitbreidingsapparatuur voor aan te schaffen :)

Nu vond ik hier informatie over de Asuro, de BoE-bot en de RP5, welke inmiddels een opvolger lijkt te hebben in de RP6. De Asuro is een stuk goedkoper, maar hierbij moet zelf gesoldeerd worden (het slachtoffer mist een soldeerbout) en hij lijkt minder uitbreidbaar. De RP6 en BoE-bot zitten in dezelfde prijsklasse (3x duurder dan de Asuro) en lijken beiden wel wat uitbreidingsmodules te hebben. De hardware lijkt op het oog (wat specs betreft) ook redelijk gelijk. De BoE-bot brengt wat meer knutselwerk met zich mee, imo wel een pluspunt.

Ik kan helaas geen vergelijkingen vinden tussen deze modellen en ik was benieuwd of hier iemand misschien met meerdere van deze robot-kits ervaring heeft :) Als ik beter naar geheel andere modellen kan kijken hoor ik dat ook graag ;)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Bramster
  • Nu online
de andere bot's ken ik niet echt, maar de Asuro wil in ieder geval afraden, of je moet al zelf een onderstel gaan bouwen zoals iemand anders hier in dit topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 27-11 18:45
Skuzz schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 23:19:
de andere bot's ken ik niet echt, maar de Asuro wil in ieder geval afraden, of je moet al zelf een onderstel gaan bouwen zoals iemand anders hier in dit topic
Inderdaad. Die is echt heel erg basic en niet leuk om mee te experimenteren! Wij hebben ervaring he ;)

Lego steentjes kopen?!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
hey Favier, jij ook hier? :P
en ja, we hebben inderdaad ervaring met die krengen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
Waarom niet zelf wat samenstellen, met een simpele AVR kom je al een heel eindje. De AVR programmeer je zelf dus dat is wat je zoekt. Daarnaast is een AVR niet specifiek voor een robot, wel zeer geschikt voor dat doel.

Als je zou kiezen voor een AVR heb je eigenlijk alleen een motor controller nodig, de overige sensoren zijn vrij makkelijk aan te sluiten op een AVR. Ik denk dat een AVR ook de goedkoopste oplossing is, en de oplossing met de meeste mogelijkheden, ik ken de andere kits niet..

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ok, de Asuro kan ik dus geval schrappen, omdat het onderstel te wensen over laat en hij te weinig opties biedt.

Wat het zelf aanschaffen van van een microcontroller en daarom heen bouwen betreft, dat lijkt mij wel leuk, helaas is deze robot niet voor mij bedoeld. Helaas ben ik al veel te lang geen 16 meer ;) Ik begrijp dat een kit iets meer kost en minder flexibel is dan zelf iets in elkaar zetten, maar het biedt op bepaalde gebieden voordelen.

Ik heb een kit op het oog zodat mijn slachtoffer niet meteen te veel hoeft na te denken over of het geheel bijv. niet te zwaar wordt voor de motoren, wat voor wielen er nodig zijn, of je losse stroomvoorziening moet hebben voor het mechanische en elektronische gedeelte ed. De drempel moet niet te hoog liggen, omdat dat toch afschrikt. Een voordeel van een kit is dat alles bij elkaar past en er ook al wat voorbeeldprogramma's geschreven zijn voor de robot. Het is ook bedoeld voor iemand zonder echte programmeer-ervaring, dus handig als er al het een en ander op papier staat :P

Ik denk dat de RP6 met zijn stevige onderstel met rupsbanden wat professioneler over komt en daadwerkelijk wat steviger is, maar dat de BoE-bot wat meer knutselwerk met zich mee brengt (goed!) en meer mogelijkheden biedt (ook wat uitbreiden betreft). De aanschaf van een kit is ook een beetje om te kijken hoe leuk het is, er kan altijd overgestapt worden naar een ander platform (of idd vanaf scratch te beginnen) als dat voordelen biedt. Ik wil alleen nu iets kiezen dat zowel toegankelijk als interessant is.

Alone at last
Just nostalgia and I

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Is lego nxt niet veel toegangkelijker hier? Hij heeft tenslotte geen soldeerbout. Voor de rest is het erg flexibel..

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik zal ook nog even naar Lego Mindstorms NXT kijken, maar dat is wel weer iets duurder en (belangrijker) gevoelsmatig toch iets anders dan "gewone" robots. Ik denk dat ik ook voor mezelf even pro/con-lijstjes van de RP6 en BoE-bot maak, kijken of dat uitkomst biedt :)

Alone at last
Just nostalgia and I

• Andromedae
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17-11 18:03
Geweldig interessant al die robots. Ben nu van plan om er ook een te maken. Echter met alle informatie uit dit topic zie ik haast de bomen door het bos niet meer. Wat ik uiteindelijk wil is een wallhugger, die ik eventueel nog ander gedrag kan programmeren. Heb in mijn enthousiasme al een hoop onderdelen bij elkaar gesprokkeld onder andere ultrasone sensoren en 2 motoren uit m'n oude Tyco Rebound 4x4 :P Verder lijkt zo'n boordje met een microcontroller me handig, aangezien ik niet echt fijne soldeerskills heb, en me daarbij ook nog flink zou moeten verdiepen in de elektronica. Nu zie ik op www.robotwinkel.nl 2 leuke bordjes staan, de

SAM9-L9260 met Atmel AT91SAM9260
http://www.robotwinkel.nl/ARM9.html
€ 116,03

ATNGW100 met de AT32AP7000
http://www.robotwinkel.nl/AVR32.html
€ 166,54

Welke van de 2 raden jullie aan? Beiden worden geloof ik met chip geleverd, dus dan ben ik in principe klaar om te monteren/programmeren toch?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Allebei zijn overkill, voor wat jij wilt doen, is een arduino niet een betere oplossing voor je?

• Phalox
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 27-11 17:19

Phalox

Solar Powerrrd

Zie samenkopen.net er is net een nieuwe actie.. en met een arduino voor 16 euro kan je gewoon niet sukkelen :)
Maar solderen zal je toch moeten leren hoor, anders kan je beter richting lego mindstorms

• Worteltaart
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 04-10-2009

Worteltaart

Provocateur Generaal

nvm.

[Voor 97% gewijzigd door Worteltaart op 28-07-2008 16:21]

The hypothesis of God offers no worthwhile explanation for anything, for it simply postulates what we are trying to explain.

• Texamicz
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-03-2018
Haaai, ik zoek eigenlijk een simpel robotje. Maar vaak zie je van die simpele maar dan met te simpele software erbij. Beetje flowchart achtige gedoe. ( zoals bij lego ).
Heb zelf ervaring met PLC's ladder en assembler beetje.. ( vond alleen interupts beetje lastig en alle instructies in je kop leren en daarbij wat een functie precies kan ).

Ik zelf wil graag in C leren. En zoek eigenlijk soort combi pakket. Waarbij een robot zit en deze kan programmeren met C. Maar dan met soort hulp zeg maar. Beetje documentatie en stap voor stap hulp bij C. Zodat je makelijk C leert.
Ik zelf heb al beetje ervaring met assembler. En dit vind ik al een mooie basis. Je weet immers hoe een CPU van binnen werkt. In ieder geval de RISC dan. Die met 8 bits instructies werkt.

Heeft iemand een aanrader pakketje voor mij? :)

[Voor 13% gewijzigd door Texamicz op 30-07-2008 13:36]

• ragingbull
Of er zo'n pakket bestaat weet ik niet, echter ruikt dit mij in de oren als een AVR ofzo... Eigenlijk is het heel makkelijk, je programmeert een chipje (AVR) en die doet wat jij wil. Je programmeert er eigenlijk het brein van je robot op.

Hierboven wordt de Arduino die op Samenkopen.net staat ook genoemd. Volgens mij werkt dat ongeveer net als AVR..

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

ragingbull schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 10:10:
Of er zo'n pakket bestaat weet ik niet, echter ruikt dit mij in de oren als een AVR ofzo... Eigenlijk is het heel makkelijk, je programmeert een chipje (AVR) en die doet wat jij wil. Je programmeert er eigenlijk het brein van je robot op.

Hierboven wordt de Arduino die op Samenkopen.net staat ook genoemd. Volgens mij werkt dat ongeveer net als AVR..
Arduino= AVR + Toolkit + IDE +ETC

De toolkit libs kan je dus niet voor maar voor een AVR gebruiken van een arduino moet een atmega16 zijn op 16 mhz en nog wat andere toeters en bellen.

Als je C wilt leren lijkt me Arduino wel de beste plaats om te beginnen.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Texamicz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:35:

Heeft iemand een aanrader pakketje voor mij? :)
Hier staan ook nog een hoop kits: http://www.robotshop.ca/home/products/robot-kits/index.html

Ben zelf net terug van Robocup 2008 ( de internationale robotvoetbal competie), erg veel mooie robots gezien! 8) Helaas was onze eigen robot nog net helemaal af, tijd te kort maar wel wedstrijden kunnen spelen. Er zijn meerdere klassen tijdens het toernooi actief die elk jaar steeds beter worden. Met als einddoel in 2050 met team humanoids een voetbalwedstrijd van een menselijk team te winnen! Foto's voor geïntereseerden staan o.a. hier op onze site dutchrobotics.net of zoek op youtube op "robocup".

• just_someone
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 03-08-2008
Hallo allemaal,

Omdat ik van plan ben een robot te bouwen voor een opdracht voor school, neus ik al een tijdje rond op dit forum. Er staat veel handige informatie, al snap ik het meeste nog niet omdat ik zo ver nog niet ben (ik heb 0.0 ervaring met wat dan ook van elektronica). Nu wil ik een robot bouwen die onder andere een lijn kan volgen. Na wat gezocht te hebben op internet vond ik lijnsensoren, lichtsensoren en infraroodsensoren. Welke zijn het beste te gebruiken om je robot een lijn te kunnen laten volgen?

Ook over de werking van de sensoren wil ik iets schrijven. Van lichtsensoren heb ik gevonden dat ze meestal werken met een lichtgevoelige weerstand. Maar weet een van jullie hoe dat elektrische signaal wordt omgezet in een digitaal signaal?
Over infrarood sensoren las ik op internet dat een LED het infrarode signaal uitzendt. Maar welk onderdeel ontvangt het infrarode signaal dan weer?
Als ik op internet zoek lijken lijnsensoren te bestaan uit infrarood sensoren, maar meer kan ik er niet over vinden. Weet een van jullie meer?

Het zijn misschien een beetje veel vragen, maar als iemand er 1 zou kunnen beantwoorden ben ik al heel blij!

Groeten just_someone

• Cyrus The Virus
Project M.T.R.

Filmpje 1 eerste rij test

Filmpje 2 helling test hoek is +45 graden.

Boven de 45graden verliest hij grip met harde banden.

Binnenkort meer.

[Voor 16% gewijzigd door Cyrus The Virus op 24-09-2008 20:21]

• Bramster
  • Nu online
Ziet er goed uit!

hoe breed is de robot eigenlijk?
als die smaller is dan 75cm misschien wel een mooie basis om komend jaar zelf mee te doen met het fieldrobot-event omdat het nu met school niet kan/mag

• Cyrus The Virus
hij is 860x545mm

• Bramster
  • Nu online
moet kunnen dan, net.
alleen zou je dan geen ultrasoon sensoren aan de buitenkant kunnen plaatsen want die zullen dan te dicht bij de planten zitten en dan heb je er niet veel meer aan

• Cyrus The Virus
Skuzz schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:25:
[...]

moet kunnen dan, net.
alleen zou je dan geen ultrasoon sensoren aan de buitenkant kunnen plaatsen want die zullen dan te dicht bij de planten zitten en dan heb je er niet veel meer aan
ultrasone werkt al bij 3cm.

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee