Ronwiel schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:33:
Ik lees in dit topci redelijk wat over issues met de 12 volt accu van de recente Yaris. Komt dit omdat dat dealer er standaard matige accu's inzet? En is dit euvel niet op te lossen door er zelf een premium accu in te zetten?
Bij diverse nieuwere hybride auto's (niet alleen Toyota) komt het probleem voor dat de auto niet meer wil starten, omdat de 12v accu te ver ontladen is.
Dit gebeurd vaak bij mensen welke of nauwlijks met de auto rijden, of enkel kleine/korte ritjes maken.
Waar het probleem precies in zit is nog niet duidelijk.
Veel mensen roepen "een te kleine accu", maar ook het laadproces van de 12v accu lijkt bij Toyota mee te spelen.
De 12v accu lijkt namelijk niet helemaal of volledig geladen te worden tijdens ritten.
Maar ook het grotere sluipverbruik van de nieuwere modellen speelt hierbij een rol.
Denk bv aan keyless entry en de DCM die continue online is.
Een grotere accu wordt als "oplossing" genoemd. Maar ook deze lijken door het laadproces niet volledig vol geladen te worden. Dus uiteindelijk heb je met weinig rijden of korte ritjes hetzelfde probleem.
Het probleem zou al langere tijd bekend zijn, want dit begon idd bij de nieuwe Yaris en Yaris Cross modellen. Maar het zou inmiddels ook bij andere modellen spelen.
Dealers kunnen er helaas weinig mee, want de importeur geeft gewoon "niet thuis" en lijkt hier niets mee te (willen) doen.
De oplossing zal denk ik vanuit Toyota Japan moeten komen.
Zelf heb ik het probleem nog niet gehad. Maar wij rijden ook regelmatig met de auto.
Tip die onze dealer gaf, mocht de auto langere tijd stilstaan... Zet de Climat Control om de paar dagen even aan via de app. Dan word feitelijk de auto gestart en zal de 12v accu ook geladen worden, terwijl de auto toch vergrendeld blijft.
[
Voor 9% gewijzigd door
Thasaidon op 07-04-2026 17:12
]