Dirk-Jan schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 00:49:
Ik reis regelmatig tussen amsterdam cs en eindhoven cs (en vv uiteraard). Als je vanuit utrecht naar a'dam rijd, zijn ze een groot stuk nieuwe rails aan het leggen aan de linkse kant van het spoor. Is dit een verbinding naar het bedrijventerrein, of wordt dit dadelijk ook gebruikt voor passagiersvervoer?
Waar precies? Er ligt een spoor naar Lage Weide, tegenover het Strukton-terrein (voor Maarsen), bedoel je dat?
Maar op
http://www.sporenplan.nl/.../ns/ns_normaal/start.html kun je alles bekijken als je wil

En hoever is de bouw van de dubbbele spoorlijn tussen utrect en amsterdam?
Al een heel eind, station Bijlmer verandert elke week weer een stukje meer. Het is de bedoeling dat het eind 2006 klaar is.
En mijn laatste vraag, 2 jaar geleden reisde ik regelmatig tussen eindhoven en heerlen (en vv). Destijds werd in heerlen de lok van de achterkant naar de voorkant van de trein geplaatst. Als ik tegenwoordig in eindhoven op de trein stap, heeft deze geen lok aan de voorkant, maar een coupe met een machinistenhokje voorop. Waarom is dit veranderd?
Omdat het nogal omslachtig is om bij elk eindstation op te gaan lopen met je loc. Op kopstations als Den Haag Centraal is dat zelfs ronduit onmogelijk en kost het je dus een extra loc.
Bij verstoringen is het wel zo handig als je op een willekeurig station kunt keren om zo alsnog een treindienst te bieden. Als bijv. Roermond-Sittard er uit ligt, kan je op Roermond eenvoudig keren, en terug naar Eindhoven, ipv gekloot met loc.
Maarre, detailtje: van Eindhoven naar Heerlen zit de loc toch voorop?