Het grote spoorwegentopic deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.808 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29

MBV

Maar waarom had mijn trein dan laatst vertraging omdat 1 van de pantografen het niet deed? Ik verstond het gesprek door de portofoons maar half, maar ik hoorde iets over warmte enz.

En hoe doen ze dat dan met een te zware goederentrein, als ze geen 2 locs mogen gebruiken? Andere locs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor, Railion rijdt bv. dagelijks met 3 6400'en naar Duitsland met een paar kilotjes ijzererts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Die hebben dan ook geen panto's ;)

Maar dit is mij verteld: een stroomafnemer duwt de bovenleiding een klein stukje omhoog en naar mate de snelheid oploopt wordt dit steeds erger (bij de voorste stroomafnemer, de achterste heeft hier geen last van). Afgezien van het feit dat dit schadelijk is voor de bovenleiding, beïnvloedt dit ook het contact van de tweede stroomafnemer. Er is ervoor gekozen om boven de 5kmh niet met de voorste panto op te rijden.. Toch zie ik het wel erg vaak gebeuren hoor, daar niet van.
MBV schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 23:23:
Maar waarom had mijn trein dan laatst vertraging omdat 1 van de pantografen het niet deed? Ik verstond het gesprek door de portofoons maar half, maar ik hoorde iets over warmte enz.

En hoe doen ze dat dan met een te zware goederentrein, als ze geen 2 locs mogen gebruiken? Andere locs?
Tja, dat is niet te zeggen.. Als er iets mechanisch mis is met de stroomafnemer, kan dat natuurlijk gevaarlijke situaties opleveren. Het ding sleept wel met 140 km/h met een behoorlijke druk tegen een stuk koper aan, als daar iets mis gaat is het leed niet te overzien.

[ Voor 40% gewijzigd door insan1ty op 19-02-2006 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 09:34
Dat is idd waar: als een trein langs is gereden zie je vaak de bovenleiding nog nazwabberen. Op de trajecten waar straks met hogere snelheden gereden gaat worden hebben ze daarom een nieuw type uithouders ontwikkeld die het natrillen tegengaan.

Voor wie het niet weet: uithouders zijn de ijzeren balkjes die de bovenleiding horizontaal op z'n plaats houden. Zie hier ook het verschil tussen de oude (links) en de nieuwe (rechts) uithouders:
Afbeeldingslocatie: http://bootz.dezeserver.nl/pics/treinen/ut-ams/bovenleiding-oud.jpg Afbeeldingslocatie: http://bootz.dezeserver.nl/pics/treinen/ut-ams/bovenleiding-nieuw.jpg

Maak je eigen poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
Waarom gaat die rechter natrillen beter tegen? Veerkrachtiger?
Overigens heb ik een keer gezien bij de fly-over blauwkapel dat de bvl nog iets van 3 minuten bleef nazwiepen, kan nooit goed zijn @ 140km/u :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb het eens een keer langs een ABS in Duitsland gezien (ABS = klassieke lijn voor 200 km/h uitgebouwd): een minuut voordat de ICE doorkwam begon de bovenleiding al te slingeren, laat staan toen hij voorbij was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cabineplaatjes in de sneeuw:
http://www.mijnalbum.nl/Album=MMLGP7LK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

insan1ty schreef op zondag 19 februari 2006 @ 01:52:
Die hebben dan ook geen panto's ;)

Maar dit is mij verteld: een stroomafnemer duwt de bovenleiding een klein stukje omhoog en naar mate de snelheid oploopt wordt dit steeds erger (bij de voorste stroomafnemer, de achterste heeft hier geen last van). Afgezien van het feit dat dit schadelijk is voor de bovenleiding, beïnvloedt dit ook het contact van de tweede stroomafnemer. Er is ervoor gekozen om boven de 5kmh niet met de voorste panto op te rijden.. Toch zie ik het wel erg vaak gebeuren hoor, daar niet van.

[...]

Knip
Ik snap niet zo goed waarom dat enkel bij de bovenste zou gebeuren, immers, een 25.5 heeft maar 1 pantograaf en bestaat er dus de kans dat deze 'voorop' loopt zo nu en dan (om maar te zwijgen van de mat54 stellen).

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Dat komt door het ontwerp van de stroomafnemer van de 1600/1700/1800.. Die duwt dus naarmate de lucht er harder langsstroomt harder tegen de bovenleiding.. Hoeft dus niet bij alle stroomafnemers zo te zijn.

quote van wikipedia:
De druk van de stroomafnemer tegen de rijdraad mag niet groter worden dan 21 kilogram om beschading aan de bovenleiding te voorkomen. Sommige locomotieven (bijvoorbeeld 1600'en) mogen daarom maximaal 100 km/h rijden met de voorste stroomafnemer tegen de draad omdat de rijwind de pantograaf anders teveel omhoog stuwt. Met alleen de de achterste stroomafnemer omhoog mag wel met volle snelheid gereden worden.

[ Voor 53% gewijzigd door insan1ty op 19-02-2006 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Weer wat geleerd dus :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Als ik in de geduwde/getrokken IC tussen A'dam en Utrecht zit, lost de meester altijd de remmen bij het stilstaan op een station. Is dit om de trein uit te laten veren om de buffers te ontzien bij het optrekken oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Geen idee, zie het op Eindhoven ook wel eens gebeuren. Met als gevolg dat mensen die uitstappen bijna tussen het perron en de trein vallen omdat de trein zachtjes begint te rollen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOOTZ
Ja, maar dat komt ook omdat in ehv het spoor niet helemaal waterpas ligt. Het gebeurt vaker dat treinen ineens langzaam in beweging komen als de "handrem" er niet op zit. Heb al eens een rangeerder achter een trein (waar al mensen in zaten) aan zien rennen om nog net naar binnen te kunnen springen en aan de noodrem te kunnen trekken.

Maak je eigen poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Als ik in Geldermalsen uit m'n stoptreintje stap rijdt precies de intercity van Eindhoven naar Utrecht langs. Dat is zo'n lang ding met een locomotief voorop (of achteraan) en verder allemaal wagonnetjes. Een van die wagons is een dubbeldeks-ding dat een stuk boven de rest van de trein uitsteeks. Heeft iemand enig idee waarom die ene gekke wagon er tussen zit?

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
BOOTZ schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 19:51:
Ja, maar dat komt ook omdat in ehv het spoor niet helemaal waterpas ligt. Het gebeurt vaker dat treinen ineens langzaam in beweging komen als de "handrem" er niet op zit. Heb al eens een rangeerder achter een trein (waar al mensen in zaten) aan zien rennen om nog net naar binnen te kunnen springen en aan de noodrem te kunnen trekken.
Ja, maar waarom wordt uberhaupt de rem erafgehaald als de trein stil hoort te staan op het station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

BOOTZ schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 19:51:
Ja, maar dat komt ook omdat in ehv het spoor niet helemaal waterpas ligt.
Het gebeurt echt niet alleen een Ehv, maar ook in Ht, Ut, Dvd, Asa...
Allemaal niet waterpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
[theorie]
Als je met een ingedrukte getrokken trein wegrijdt, trek je de koppelingen kapot. Als je ipv daarvan eerst de buffers de koppelingen strak laat trekken ontzie je ze daarmee, en schokt de trein ook niet zo bij het wegrijden :)
[/theorie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Dat zou verklaren waarom het wel gebeurt bij VIRM, ICM, ICRm stammen en ICK stammen en niet bij Mat '64 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
insan1ty schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 01:10:
Dat zou verklaren waarom het wel gebeurt bij VIRM, ICM, ICRm stammen en ICK stammen en niet bij Mat '64 :)
VIRM bakken zijn inderdaad oldskool met buffers en trekhaken gekoppeld, maar ICM volgens mij niet. En volgens mij zie ik VIRMs ook nooit "uitrekken".

• insan1ty
Lastig te zien, er is bijna geen fotomateriaal van wat er tussen de bakken zit (dus niet tussen de stellen). Ik zal morgen wel eens kijken of we nog ergens een ICM hebben staan en op nader onderzoek uitgaan :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:40
Vinnienerd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 23:03:
You've got it all wrong; De reden dat 2 16/7/800s niet tegelijkertijd tractie kunnen leveren is omdat de storing veroorzaakt door de chopperinstallatie de baan ATB-apparatuur in de war zou kunnen brengen.
De 1600 of 1800 mag niet in tractie rijden, dit omdat deze het ATB-signaaltje storen :). Maar de 1700 mag wel in tractie, geloof dat het daarbij alles is aangepast.

Lees dit verhaal is of de stroombegrenzing en de 16/17/1800-serie. Maasluip in "Het grote treinentopic - Deel 10".
BOOTZ schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:52:
Dat is idd waar: als een trein langs is gereden zie je vaak de bovenleiding nog nazwabberen. Op de trajecten waar straks met hogere snelheden gereden gaat worden hebben ze daarom een nieuw type uithouders ontwikkeld die het natrillen tegengaan.

Voor wie het niet weet: uithouders zijn de ijzeren balkjes die de bovenleiding horizontaal op z'n plaats houden. Zie hier ook het verschil tussen de oude (links) en de nieuwe (rechts) uithouders:
[afbeelding] [afbeelding]
De tweede heeft een veer systeem er inzitten, en zal denk ik volgens de nodige mechanica de klappen op vangen door middel van een soort driehoeksconstructie. Als je goed kijkt zie je er al twee, waardoor de kracht goed verdeeld wordt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien is het leuk om voor al dit soort regeltjes en voorschriften de site van Prorail nog maar eens te noemen, en dan vooral het stukje eisen aan spoorvoertuigen met een aantal PDF's over beveiliging, EMC en energie, en ook de netverklaring met kaartjes van toegelaten snelheden, gewichten, stroomafnames en nog veel meer.

Natuurlijk alleen interessant voor de tweakers die een spoorbedrijf willen opzetten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 23-02-2006 09:25 ]

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 09:25:
Natuurlijk alleen interessant voor de tweakers die een spoorbedrijf willen opzetten ;)
Dat zal dan zonder plan U's moeten, want er zijn er recentelijk 6 verkocht aan een Slowaaks bedrijf... dat dat nog eens ging gebeuren.
Verwachting was dat de zaak medio februari daarheen zou gaan (mocht dat nog iets uit maken..)

• Vinnienerd
http://www.prorail.nl/Pro...5+en+26+februari+2006.htm
De noordzijde van station Utrecht Centraal kan hierdoor vanaf eind 2006 meer treinen verwerken. Nu rijden de treinen met een snelheid van 40 kilometer per uur het emplacement op. Straks kunnen de treinen met 80 kilometer per uur het emplacement oprijden en vaart minderen tot 60 kilometer wanneer ze het perron naderen.
:9~

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:11

Sosabowski

nerd

Is ook een manier om 'door rood rijden incidenten' terug te brengen. Pas <40km/u als het echt niet anders kan :P

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Vinnienerd
IorGie schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:49:
[...]

Is ook een manier om 'door rood rijden incidenten' terug te brengen. Pas <40km/u als het echt niet anders kan :P
Inderdaad, daar zat ik ook al aan te denken.

Dus als er een wissel }) verkeerd ligt, dan ga je er ook vol met 80 km/u overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het ging weer lekker met het tuig in dit land:
Het treinverkeer op het traject tussen Heerhugowaard en Anna Paulowna is maandag ernstig verstoord doordat vandalen in de nacht van zondag op maandag verscheidene overwegen hebben vernield. Dat liet spoorbeheerder ProRail maandag weten.

Onbekenden hebben bij vijf overwegen de accu's, die als noodstroomvoorziening dienen van de overgangen, vernield. Ook zijn er kabels doorgeknipt. Omdat alle overgangen op het traject aan elkaar zijn gekoppeld, is ook de werking van 22 andere spoorovergangen verstoord. De treinen rijden stapvoets langs de overwegen en alle spoorbomen zijn gesloten op het traject zodat ook het verkeer is gestremd.

De accu's werden zondagavond rond half elf vernield. Een aannemer, die niet genoeg accu's op voorraad had, wist de noodstroomvoorziening bij twee overgangen weer te herstellen. In de nacht van zondag op maandag werden die twee accu's echter opnieuw vernield. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de herstelwerkzaamheden gaan duren. Reizigers tussen Alkmaar en Den Helder lopen ongeveer een uur vertraging op
Nu.nl

Daar krijgt NSR straks dus weer boetes voor omdat ze hun punctualiteit niet halen....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zijn er al pics van de hogesnelheidstrein die de olympische sporters naar Zwolle brengt?
NS schijnt ook extra treinen klaar te hebben staan voor het geval dat Murphy over het spoor wandelt...

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
AW_Bos schreef op maandag 27 februari 2006 @ 13:26:
Zijn er al pics van de hogesnelheidstrein die de olympische sporters naar Zwolle brengt?
NS schijnt ook extra treinen klaar te hebben staan voor het geval dat Murphy over het spoor wandelt...
Ik heb daar ook een vraag over. Waarom willen ze eigenlijk alles in zwolle doen :? Het lijkt mij logischer als ze naart Utrecht centraal gaan ofzo. En welke route rijden ze eigenlijk als er niets fout gaat :? Gaat de trein b.v. via Arnhem centraal :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik heb gehoord dat 3/4e deel van de sporters uit de regio van Zwolle komt.... :)

Verder gaat het lekker op het spoor, net nadat ik in Alphen aan den Rijn ben aangekomen hoor ik dat de bovenleiding beschadigd is, en al snel nadat dat gefixt was waren er meldingen van een defecte trein (Plan T/V ellende :?). En nu alnog een seinstoring tussen Breukelen en Woerden....

Gaat weer lekker :P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Nee, bussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ze zijn net ook in roosendaal gestop volgens nu.nl. Ik weet nog steeds niet hoe die trein dan gaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJnte schreef op maandag 27 februari 2006 @ 17:23:
Ze zijn net ook in roosendaal gestop volgens nu.nl. Ik weet nog steeds niet hoe die trein dan gaat :?
Over Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets voor 19:00 komt de intocht live op Ned2 (zonder commentaar van Aart Staartjes), volgens mijn bronnen in Zwolle is het er erg druk.

Als ik niet zo lui was, had ik wel wat plaatjes/beeldjes kunnen capturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 17-09 17:48

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

jawel vanmorgen wederom vertraging gehad, door defecte spoorbrug in Haarlem...

Uiteindelijk anderhalf uur vertraging gehad... Fijn! Tof!

Knap hoe een bedrijf telkens op het zelfde traject presteert om daar vertragingen te maken / krijgen...

Verder vandaag in Blerick een nieuwe Mak G2000 (?) gezien, glom nog aan alle kanten stond ook geen vervoerder op, ding ging ook nogal snel, want hij schoot letterlijk weg (zonder wagons). Zag er nogal flitsend uit moet ik zeggen :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 17:40
IJnte schreef op maandag 27 februari 2006 @ 14:33:
[...]

Ik heb daar ook een vraag over. Waarom willen ze eigenlijk alles in zwolle doen :? Het lijkt mij logischer als ze naart Utrecht centraal gaan ofzo. En welke route rijden ze eigenlijk als er niets fout gaat :? Gaat de trein b.v. via Arnhem centraal :?
1. Zwolle is noordelijker gelegen, gezien het feit dat 3/4 van onze ploeg schaaters betrefd en die weer in het noorden wonen.
2. Zwolle heeft een groot plein voor het station wat makkelijk gebruikt kon worden.
3. Zwolle is een centraal punt :+, Utrecht ook, maar Heereneveen Thialf niet denk ik!

Huurt of zijn de treinstellen(TGV) eigenlijk eigendom van de NS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Volgens mij heeft NS alleen 3 ICE stellen, géén TGV stellen. De stellen van de HSL zijn pas in 2007 geplant voor levering, dus ik neem aan dat ze ze huren...

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
zwahiel schreef op maandag 27 februari 2006 @ 19:57:
jawel vanmorgen wederom vertraging gehad, door defecte spoorbrug in Haarlem...

Uiteindelijk anderhalf uur vertraging gehad... Fijn! Tof!

Knap hoe een bedrijf telkens op het zelfde traject presteert om daar vertragingen te maken / krijgen...

Verder vandaag in Blerick een nieuwe Mak G2000 (?) gezien, glom nog aan alle kanten stond ook geen vervoerder op, ding ging ook nogal snel, want hij schoot letterlijk weg (zonder wagons). Zag er nogal flitsend uit moet ik zeggen :)
De G2000 is van Vossloh, oa Rail4Chem zie ik er vaak mee rijden..
Afbeeldingslocatie: http://www.rocky-rail.com/G-2000-foto/G2000%20Rail4Chem.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ja hoor, een paar vandalen hebben weer de spoorwegovergangen vernield tussen alkmaar en den-helder!! Echt niet normaal gewoon dat ze mensen op deze manier in gevaar brengen!! :(

Bron Nu.nl

[ Voor 3% gewijzigd door IJnte op 28-02-2006 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In gevaar brengen van het treinverkeer is trouwens een apart artikel in het WvS, met wat zwaardere straffen dan voor (gewone) vernieling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

insan1ty schreef op maandag 27 februari 2006 @ 23:49:
[...]

De G2000 is van Vossloh, oa Rail4Chem zie ik er vaak mee rijden..
[afbeelding]
klopt alleen dan wel het nieuwe model:

Afbeeldingslocatie: http://www.vossloh-locomotives.com/images/news/g2000_act1_gr.jpg

En helemaal zilver, zonder belettering behalve MaK G2000 aan de bovenkant bij de kabineramen aan de zijkanten. Ook Vossloh stond er niet op aan voor en achterkant, verder wassie helemaal zilver...

En hij schoot wel erg snel weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
De mijne was de Narrow-Cab ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog iemand een trammetje hebben?

Afbeeldingslocatie: http://www.haagstramnieuws.org/rr/rr09.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.haagstramnieuws.org/rr/rr10.jpg

Meer op http://www.haagstramnieuws.org/thema8.htm

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Alstom, jeetje, wat een enorm bedrijf is dat zeg :P

Ik zag net op ledn dat er een mat' 64 wegreed richting Alphen a/d Rijn met aan de achterkant zijn 2 rode lampen aan maar ook de gele daarboven in het midden (die op de voorkant altijd brand). Dit is normaal toch bedoeld als een waarschuwingsteken?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Vergeef me als ik stomme vragen stel, maar ik ben een beetje een treinen-n00b. Maar adhv dit topic heb ik toch 3 vragen.

Ik reis regelmatig tussen amsterdam cs en eindhoven cs (en vv uiteraard). Als je vanuit utrecht naar a'dam rijd, zijn ze een groot stuk nieuwe rails aan het leggen aan de linkse kant van het spoor. Is dit een verbinding naar het bedrijventerrein, of wordt dit dadelijk ook gebruikt voor passagiersvervoer?

En hoever is de bouw van de dubbbele spoorlijn tussen utrect en amsterdam?

En mijn laatste vraag, 2 jaar geleden reisde ik regelmatig tussen eindhoven en heerlen (en vv). Destijds werd in heerlen de lok van de achterkant naar de voorkant van de trein geplaatst. Als ik tegenwoordig in eindhoven op de trein stap, heeft deze geen lok aan de voorkant, maar een coupe met een machinistenhokje voorop. Waarom is dit veranderd?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dirk-Jan schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 00:49:
Ik reis regelmatig tussen amsterdam cs en eindhoven cs (en vv uiteraard). Als je vanuit utrecht naar a'dam rijd, zijn ze een groot stuk nieuwe rails aan het leggen aan de linkse kant van het spoor. Is dit een verbinding naar het bedrijventerrein, of wordt dit dadelijk ook gebruikt voor passagiersvervoer?
Waar precies? Er ligt een spoor naar Lage Weide, tegenover het Strukton-terrein (voor Maarsen), bedoel je dat?
Afbeeldingslocatie: http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns/ac.gif

Maar op http://www.sporenplan.nl/.../ns/ns_normaal/start.html kun je alles bekijken als je wil :)
En hoever is de bouw van de dubbbele spoorlijn tussen utrect en amsterdam?
Al een heel eind, station Bijlmer verandert elke week weer een stukje meer. Het is de bedoeling dat het eind 2006 klaar is.
En mijn laatste vraag, 2 jaar geleden reisde ik regelmatig tussen eindhoven en heerlen (en vv). Destijds werd in heerlen de lok van de achterkant naar de voorkant van de trein geplaatst. Als ik tegenwoordig in eindhoven op de trein stap, heeft deze geen lok aan de voorkant, maar een coupe met een machinistenhokje voorop. Waarom is dit veranderd?
Omdat het nogal omslachtig is om bij elk eindstation op te gaan lopen met je loc. Op kopstations als Den Haag Centraal is dat zelfs ronduit onmogelijk en kost het je dus een extra loc.

Bij verstoringen is het wel zo handig als je op een willekeurig station kunt keren om zo alsnog een treindienst te bieden. Als bijv. Roermond-Sittard er uit ligt, kan je op Roermond eenvoudig keren, en terug naar Eindhoven, ipv gekloot met loc.

Maarre, detailtje: van Eindhoven naar Heerlen zit de loc toch voorop? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 01:11:

Maarre, detailtje: van Eindhoven naar Heerlen zit de loc toch voorop? ;)
Van eindhoven naar heerlen wel, maar tegenwoordig reis ik elke week van eindhoven naar amsterdam :)

En ik bedoelde hier inderdaad het stukje rechts onderin.
http://www.sporenplan.nl/...lan/ns/ns_normaal/ut.html

bedankt!

[ Voor 23% gewijzigd door JackBol op 02-03-2006 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
U bedoelt een BDs rijtuig denk ik :)
Afbeeldingslocatie: http://www.nvbs.com/NieuwsOpderails/2003/images/20030401-ICRm-stuurstand.jpg

B= tweede klas
D= dienstrijtuig
s= stuurstand (oftewel knoppen, hendels en meters om de trein mee te besturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Cartesiusweg? Daar komt een groot opstelterrein (parkeerplaats voor treinen), ter vervanging van het opstelterrein ten zuiden van Utrecht langs het spoor naar Den Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 28-08 21:01
Heeft iemand hier al nieuws over het materieel wat Arriva gaat aanschaffen rond 2008? Is het een verbetering qua comfort?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yohan schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 22:40:
Heeft iemand hier al nieuws over het materieel wat Arriva gaat aanschaffen rond 2008? Is het een verbetering qua comfort?
Rond 2008??

Het enige dat ik weet zijn de Stadler GTW's die eind dit jaar al binnen gaan komen.

Inrichting zal wel weer afwachten zijn (DB Talents zijn ook stukken slechter dan de PEG Talents om maar iets te noemen), maar het lijkt me sterk dat ze het voor elkaar krijgen om het nog slechter te maken dan een Wadloper. Hoewel Syntus het niet onaardig probeert met die Linten.

Foto's staan op http://www.arriva.nl/page.php?id=643

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zitcomfort hangt heel sterk af van de stoelen ja. De DB krijgt het nu voor elkaar om Regioshuttles te kopen en die in te richten met de (nu standaard) plastic plank stoelen met een stofje. Resultaat: houten kont. Afgelopen week had ik een trein die uit twee Regioshuttles bestond en een ervan had nog de comfortabele bus stoelen zoals ze uitgeleverd zijn.
Rijcomfort van de GTW's is gewoon goed, alhoewel de eersten een nogal irritant luidruchtige motor hebben.

Als je er eens een proefritje in wil maken, de dichstbijzijnde inzet is Betzdorf - Dillenburg en de lijnen oostelijk van de lijn Giessen - Frankfurt.

De eerste GTW's zullen trouwens gebruikt worden voor Groningen - Leer, en dan dus ook een doorgaande dienst aanbieden (eindelijk weer!).

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 03-03-2006 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Mooi topic dit. Ik heb een paar vragen die me al een tijdje dwarszitten, en waarvoor ik op internet nergens antwoord heb kunnen vinden.
insan1ty schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 22:29:
U bedoelt een BDs rijtuig denk ik :)
[afbeelding]

B= tweede klas
D= dienstrijtuig
s= stuurstand (oftewel knoppen, hendels en meters om de trein mee te besturen)
Waren die vroeger niet alleen in het rood?

Waarom zit er soms een dubbeldekker achteraan (of als een na laatste) een getrokken intercity (met allemaal inercity rijtuigen).

Wat is de keuze om een dubbeldekker de ene keer een loc mee te geven (1700 of 1800 dacht ik), en de andere keer een motorrijtuig (waar je maar een verdieping hebt (zeg maar op 3 kwart hoogte?)

En wat is in hemelsnaam koersrol bediening. Ik zie die stikkers wel eens in ouder materieel op een paneel staan (met name oude stoptreinen (Mark V bakken??)

Zo. Misschien wat n00bish, maar ik ben nog niet zo heel erg thuis in treinen :P en kon bovenstaande antwoorden nergens vinden...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Rood waren de Beneluxtreinen, blauw de treinen voor nationaal gebruik.
Wat is de keuze om een dubbeldekker de ene keer een loc mee te geven (1700 of 1800 dacht ik), en de andere keer een motorrijtuig (waar je maar een verdieping hebt (zeg maar op 3 kwart hoogte?)
Die mDDM's zijn er o.a. om locs vrij te maken voor andere diensten.
En wat is in hemelsnaam koersrol bediening. Ik zie die stikkers wel eens in ouder materieel op een paneel staan (met name oude stoptreinen (Mark V bakken??)
Zijn die bestemmingsborden aan de buitenkant, waar de bestemming van de trein opstaat (of zou moeten staan, kloppen lang niet altijd).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

wildhagen schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 13:03:
[...]

Rood waren de Beneluxtreinen, blauw de treinen voor nationaal gebruik.

[...]

Die mDDM's zijn er o.a. om locs vrij te maken voor andere diensten.
Lijkt wel alsof ik er steeds meer zie (alhoewel ze vrij oud zijn imho), of ligt dat aan mij omdat ik er opeens op ga letten?!

@ hieronder: Die mDDM's bedoel ik dus ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Spacecowboy op 03-03-2006 13:27 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Spacecowboy schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 13:07:
[...]

Lijkt wel alsof ik er steeds meer zie (alhoewel ze vrij oud zijn imho), of ligt dat aan mij omdat ik er opeens op ga letten?!
Bedoel je die mDDM's? Die zijn net een paar jaar oud ofzo. De treinen zelf (DDM) zijn iets ouders, maar ook nog vrij jong (midden jaren 80).

Of bedoel je die Beneluxtreinen? Die zijn ook niet zo enorm oud, maar die gaan wel verdwijnen als straks de HSL gaat rijden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Laatst online: 20-07 00:04

not-known

[BI] Crewmember

Spacecowboy schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 12:57:
Mooi topic dit. Ik heb een paar vragen die me al een tijdje dwarszitten, en waarvoor ik op internet nergens antwoord heb kunnen vinden.

[...]

Waarom zit er soms een dubbeldekker achteraan (of als een na laatste) een getrokken intercity (met allemaal inercity rijtuigen).
Extra zitruimte en in de zomer dient de onderkant voor de opslag van fietsen.
Stammetjes DDM-1 (setjes van een stuk of 6 (?)) hebben altijd een 1800 en stammetjes van 4 (DDM-3) hebben altijd 1700. De DDM-1 stammetjes wisselen geregeld van 1800 loc en de DDM-3 wisselen nooit van 1700 loc.
DDM-2 (stammetjes van 3) hebben altijd een mDDM

Daarnaast is DDM-1 een paar jaar ouder dan DDM-2 en 3 en technisch/interieur op een aantal punten anders.

[ Voor 3% gewijzigd door not-known op 03-03-2006 19:56 ]

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

not-known schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:53:
[...]

Extra zitruimte en in de zomer dient de onderkant voor de opslag van fietsen.

[...]

Stammetjes DDM-1 (setjes van een stuk of 6 (?)) hebben altijd een 1800 en stammetjes van 4 (DDM-3) hebben altijd 1700. De DDM-1 stammetjes wisselen geregeld van 1800 loc en de DDM-3 wisselen nooit van 1700 loc.
DDM-2 (stammetjes van 3) hebben altijd een mDDM

Daarnaast is DDM-1 een paar jaar ouder dan DDM-2 en 3 en technisch/interieur op een aantal punten anders.
Ok, thnx voor de uitleg, weet ik dat ook weer. :)

De ruimte die gebruikt wordt voor fietsen, die is ook anders ingericht neem ik aan? (fietsenrekken lijken me logischer dan banken :+ ). Zelf eigenlijk nog nooit gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Spacecowboy op 03-03-2006 22:59 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecom
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 21:53
Tja, gewoon rekken; 't is immers een fietsenstalling 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Spacecowboy schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 12:57:

[...]

Die vraag is al 4x gesteld :)
Zie:
Vaagharses in "Het grote spoorwegentopic deel 13"
insan1ty in "Het grote spoorwegentopic deel 13"
Maasluip in "Het grote spoorwegentopic deel 13"
Een koersrol bestaat uit een frame met daartussen 2 rollen met een LANGE opgerolde poster zeg maar, waar alle plaatsnamen op staan die de trein als eindbestemming kan hebben. Dit ding dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/20031213_7557.JPG
Achter het paneel zit de bediening daarvan, de HC typt een nummer in, bijvoorbeeld 49 en de bak rolt dan eerst terug naar 0 en dan telt ie 49 plaatsjes vooruit. Dus rol-stop-rol-stop en dat 49 keer :)
De nieuwe varianten daarvan zijn de bestemmingaanwijzers:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/nedtrain/NedTrain%20019.jpg
Deze vind je op DDM, DM'90 en op de eerste VIRM's. De nieuwe VIRMs hebben een LED-display.
Overigens heet het treinstel dat je bedoelt Plan V, een twee-wagenstel wat weer onderdeel uitmaakt van Mat '64.
Zo. Misschien wat n00bish, maar ik ben nog niet zo heel erg thuis in treinen :P en kon bovenstaande antwoorden nergens vinden...
Vraag gerust verder, de mensjes hier weten er allemaal nogal wat van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Bedankt, dat was een mooie uitleg, kan ik wat mee. Mooi topic dit, en met name de startpost _O_

Overigens grappig, sinds ik een beetje op treinen let, zie je opeens allemaal bijzondere dingen. Zag vandaag 2 van onderstaande bij ons over de schalkwijksebrug gaan:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Steve/Treinentopic/1200.jpg

Jammer dat ik geen cam had (en dat ze zo ontzettend smerig waren :/ )

Lijkt me overigens sterk dat de machinist behoorlijk zicht heeft van wat er zich voor de trein afspeelt (dwergseinen) of wel?

[ Voor 70% gewijzigd door Spacecowboy op 04-03-2006 23:41 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Spacecowboy schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 11:10:
Bedankt, dat was een mooie uitleg, kan ik wat mee. Mooi topic dit, en met name de startpost _O_

Overigens grappig, sinds ik een beetje op treinen let, zie je opeens allemaal bijzondere dingen. Zag vandaag 2 van onderstaande bij ons over de schalkwijksebrug gaan:

[afbeelding]

Jammer dat ik geen cam had (en dat ze zo ontzettend smerig waren :/ )

Lijkt me overigens sterk dat de machinist behoorlijk zicht heeft van wat er zich voor de trein afspeelt (dwergseinen) of wel?
Dat zijn de beroemde oud-NS loc's die ACTS van de NS afprocedeerd heeft...

Gisteren een van de Mat'64 diesels (Plan T toch?) zien rangeren bij Blerick, met jawel één kleine platte wagon waarom een half verschrotte loc neus lag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
zwahiel schreef op zondag 05 maart 2006 @ 02:37:
[...]

Dat zijn de beroemde oud-NS loc's die ACTS van de NS afprocedeerd heeft...

Gisteren een van de Mat'64 diesels (Plan T toch?) zien rangeren bij Blerick, met jawel één kleine platte wagon waarom een half verschrotte loc neus lag
Plan U oftewel DE-III..
In een 1200 zit je veilig bij een botsing.. En je ziet de rijdraad ook eens van heel dichtbij :)
Dwergseinen zie je wel van veraf lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:59
Ik had ook nog een paar vraagjes.

Sinds wanneer zijn er 3 olympische Koplopers in omloop? IK wist dat er eentje was die bestickert is met allemaal sporters en eentje die zo goed als helemaal oranje is. Maar vrijdag middag om half twee zag ik in Amersfoort 2x een koploper die helemaal bestickerd was (Aan elkaar gekoppeld)

Daarnaast zag ik toen ook een post-locomotief staan, in de orginele Rood-Geel kleuren, ik dacht dat deze allemaal omgebouwd waren?

En er kwam een ACTS-Loc langs, met een hele lading goederen, (containertrein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Welke ik trouwens nog mis in de startpost is de hondekop, of kijk ik er nou vierkant overheen? Vondt ik altijd een van de moioste rijtuigen die er waren. :)

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spacecowboy schreef op zondag 05 maart 2006 @ 20:36:
Welke ik trouwens nog mis in de startpost is de hondekop, of kijk ik er nou vierkant overheen? Vondt ik altijd een van de moioste rijtuigen die er waren. :)
http://www.mat54.nl/index.html

http://www.nicospilt.com/HondekopVier.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pittie schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:02:
Sinds wanneer zijn er 3 olympische Koplopers in omloop? IK wist dat er eentje was die bestickert is met allemaal sporters en eentje die zo goed als helemaal oranje is. Maar vrijdag middag om half twee zag ik in Amersfoort 2x een koploper die helemaal bestickerd was (Aan elkaar gekoppeld)
Dat helemaal oranje geval rijdt zo al minstens een jaar rond denk ik, die twee met sporters rond de 4 a 5 maanden gok ik.
Daarnaast zag ik toen ook een post-locomotief staan, in de orginele Rood-Geel kleuren, ik dacht dat deze allemaal omgebouwd waren?
Origineel is toch rood/grijs met ptt-teksten erop?
Er zijn nu mP's in diverse kleuren, ik zag zondag om 7:45 nog een van de ERTMS-testtreinen over de betuweroute rijden bij Gorinchem, getrokken door 2200 van Stukton (met rode zwaailichten op dak, die best wel opvielen zo vroeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 03:47:
[...]

Dat helemaal oranje geval rijdt zo al minstens een jaar rond denk ik, die twee met sporters rond de 4 a 5 maanden gok ik.
Ja dat weet ik, maar ik wist dus niet dat er twee bestickerde koplopers waren, ik heb altijd gedacht dat er maar 1tje was.
[...]

Origineel is toch rood/grijs met ptt-teksten erop?
Er zijn nu mP's in diverse kleuren, ik zag zondag om 7:45 nog een van de ERTMS-testtreinen over de betuweroute rijden bij Gorinchem, getrokken door 2200 van Stukton (met rode zwaailichten op dak, die best wel opvielen zo vroeg).
Ik dacht dat dit de originele kleurenstelling was
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/motorpost.jpg
Maar dan heb ik me waarschijnlijk vergist

Dan heb ik nog een vraagje.
Gister zat ik in de intercity van Maastricht-Haarlem
Vlak voor Eindhoven gingen opeens de extra lichten in trein uit (Alleen de lampen in het gangpad waren nog aan, die extra lampjes gingen uit) En daarnaast gingen we vol in de remmen en we kwamen inclusief eindschok tot stilstand. Na 30 seconden gingen die extra lampen weer aan en reden we rustig verder richting Eindhoven.. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pittie schreef op maandag 06 maart 2006 @ 09:18:

[...]

Ik dacht dat dit de originele kleurenstelling was
[afbeelding]
Maar dan heb ik me waarschijnlijk vergist
Dat was de tweede kleurstelling. De eerste was bruin met gele lichtbalk:
Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/dia1006.JPG
http://www.nicospilt.com/Posttreinen.htm
Vlak voor Eindhoven gingen opeens de extra lichten in trein uit (Alleen de lampen in het gangpad waren nog aan, die extra lampjes gingen uit) En daarnaast gingen we vol in de remmen en we kwamen inclusief eindschok tot stilstand. Na 30 seconden gingen die extra lampen weer aan en reden we rustig verder richting Eindhoven.. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand was?
HC, ATB! Misschien kreeg de machinist een ATB remingreep (vanwege te hard rijden, te langzaam remmen of de dodeman niet goed bedienen).

Of: dat de lampen uit gaan betekent dat de stroomafnemer neer gegaan is. Het kan dus ook betekenen dat de machinist dacht dat er iets in de bovenleiding hing, de stra neer heeft gelaten en een snelremming heeft ingeleid. Daarna buiten gekeken of er iets mis was, de spanning gecontroleerd door de stra weer op te zetten en is daarna verder gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ah juist. Als ik het me goed herinner hebben die ook nog in de geel-blauwe NS-kleuren rond gereden, niet? De laatste keer dat ik kan herinneren dat ik er in heb gezeten was van Utrecht naar Arnhem (en toen was ik nog een klein jochie :P )

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, zelfde site: http://www.nicospilt.com/Treinstellen54.htm en http://www.nicospilt.com/Treinstellen54_2.htm. Geel met schuine lichtblauwe banen en geel met blauwe band ter hoogte van de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Maasluip schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:06:
[...]
[afbeelding]
Ah dat wist ik niet, bedankt voor de foto iig :)
[...]
HC, ATB! Misschien kreeg de machinist een ATB remingreep (vanwege te hard rijden, te langzaam remmen of de dodeman niet goed bedienen).

Of: dat de lampen uit gaan betekent dat de stroomafnemer neer gegaan is. Het kan dus ook betekenen dat de machinist dacht dat er iets in de bovenleiding hing, de stra neer heeft gelaten en een snelremming heeft ingeleid. Daarna buiten gekeken of er iets mis was, de spanning gecontroleerd door de stra weer op te zetten en is daarna verder gereden.
Ik dacht inderdaad aan het tweede, vooral omdat de lichten uitgingen, maar ik dacht dat er misschien eventjes geen stroom op de bovenleiding stond (Misschien een te "zware" trein die vertrok vanuit Eindhoven?) maar dan vond ik het vol in de rem gaan vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Maasluip schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:06:
[...]
[afbeelding]

[...]

Of de motorstroom dusdanig ver opgedreven dat de snelschakelaar eruit is geklapt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOOTZ
Dat de lampjes (en als het goed is ook de ventilatie etc) uit gaan wil zeggen dat er geen stroom meer is: dus dat de stroomafnemer naar beneden is gelaten of er iets stuk is gegaan.
Hoe het dan zit met een snelremming weet ik zo niet, maar ik kan me voorstellen dat er ergens een veiligheidssysteem zit dat een trein een snelremming laat uitvoeren zodra er een bepaalde tijd geen spanning is? Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

Maak je eigen poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn twee versies van 'lichten uit', de noodstroom-stand en een 'normale' soort van stand-by stand bij geen bvl spanning.

In de noodstroomstand brandt ongeveer 1/3 a 1/2 van de hoofdverlichting (die aan het plafond dus), maar dat gebeurt maar zelden. Wat vaker voorkomt is de normale bespaar-stand, waarbij alleen de leeslampjes uitgaan, dat is bij bv. combineren of bovenleidingloze bruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

bovenleidingloze bruggen? die heb ik nog nooit gezien. Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Dirk-Jan schreef op maandag 06 maart 2006 @ 22:28:
[...]

bovenleidingloze bruggen? die heb ik nog nooit gezien. Hoe zit dat?
Hier bij Sassenheim heb je die ook. Dat is de brug over de ringvaart (A44 en trein naast elkaar). Allebei deze bruggen kunnen omhoog om schepen erdoor te laten.

Ik heb er toevallig ooit een foto van gemaakt tijdens een herfstavond :P (camera testen enzo ;))

*knip*Op verzoek link naar foto verwijderd.*knip*

Plaatje laat duidelijk zien dat de bovenleiding onderbroken wordt. Bij treinstellen met 1 pantograaf betekent dat de trein dus een hele korte tijd zonder aanvoer zit. Bij stellen met meerdere pantografen (irm/mat'64/ICM (alhoewel de laatste er _bijna_ nooit rijdt)) is dit niet van toepassing.

Spoorlijn die hierover loopt is de Schiphollijn (Leiden - Schiphol).

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 27-08-2022 20:19 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Bij dit soort constructies treft men vaak deze borden aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.henkbartels.nl/railned/images/sein08-01.gif
Tractiestroom uitschakelen

Afbeeldingslocatie: http://www.henkbartels.nl/railned/images/sein08-03.gif
Stroomafnemers moeten binnen 300m neergelaten worden

Als je de brug oprijdt met de tractiestroom nog ingeschakeld krijg je een vlamboog waar je eng van wordt.. En als je de stroomafnemer niet neerlaat dan trek je de bovenleiding kapot op het moment dat je aan de overkant de bovenleiding weer raakt, de pantograaf wordt nl altijd omhoog geduwd..
Bij een beweegbare brug zonder bovenleiding moet altijd de tractie worden uitgeschakeld. Als de tractiemotoren ingeschakeld blijven, ontstaat een vlamboog tussen de bovenleiding en de stroomafnemer op het moment dat rijdraad en stroomafnemer elkaar niet meer raken. Door een vlamboog kan grote schade aan de bovenleiding of stroomafnemer ontstaan.
Bij enkele bruggen hangt de bovenleiding lager dan de hoogte die een stroomafnemer kan bereiken. Om te voorkomen dat stroomafnemers aan de overzijde van de brug in de bovenleiding vast raken, moeten bij die bruggen de stroomafnemers worden neergelaten.
Dit bord zorgt dat de machinist, voordat de trein de brug bereikt, voldoende tijd heeft om uit te schakelen en de stroomafnemers neer te laten. Het bord wordt ook geplaatst bij de overgangen naar buitenlandse bovenleidingsystemen, op de grensbaanvakken.

[ Voor 45% gewijzigd door insan1ty op 06-03-2006 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zit er in die trein noodstroom, of heeft de trein gewoon genoeg moment om de 300 meter te overbruggen, nadat de stroomafnemers zijn neergelaten? (en waarom weet jij hier zoveel vanaf?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Dirk-Jan schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:47:
Zit er in die trein noodstroom, of heeft de trein gewoon genoeg moment om de 300 meter te overbruggen, nadat de stroomafnemers zijn neergelaten? (en waarom weet jij hier zoveel vanaf?)
zowieso als de trein een beetje vaart heeft is 300 meter peanuts... Trein staat niet zo snel stil ;)

//edit

ik geloof dat de TGV in Frankrijk tijdens zijn testrit op max. snelheid (550 km/h, iets in die richting) een remweg had van 32 kilometer ;)

[ Voor 19% gewijzigd door MisteRMeesteR op 07-03-2006 00:14 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Als een trein geen tractie meer levert maar ook niet remt duurt het heeeeel lang voordat ie stil staat :) Rolweerstand is ontzettend weinig natuurlijk (staal op staal) en luchtweerstand is alleen het frontvlak van de trein..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dirk-Jan schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:47:
Zit er in die trein noodstroom, of heeft de trein gewoon genoeg moment om de 300 meter te overbruggen, nadat de stroomafnemers zijn neergelaten?
Allebei: alleen wordt die noodstroom gebruikt voor de verlichting en niet voor tractie.

Het kan dus inderdaad wel eens gebeuren dat je tot stilstand komt op een bovenleidingloze brug, maar die kans is zo enorm klein dat er geen speciale voorzieningen voor zijn bedacht om dat te voorkomen. Meestal liggen deze bovenleidingloze stukken ook een eind na het station om nog even vaart te kunnen maken (zoals bv. bij Zwolle of Steenwijk).

Het moet ook maar net gebreuren dat je met je stroomafnemer recht onder die paar (meter of 20, 30) zonder bovenleiding komt te staan. Bovendien zijn er niet zo gek veel treinen die met slechts één treinstel rijden, dus als het gebeurd kan een ander treinstel alsnog voor tractie zorgen.

Anders wordt het duwen of slepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:29:
[...]

Allebei: alleen wordt die noodstroom gebruikt voor de verlichting en niet voor tractie.

Het kan dus inderdaad wel eens gebeuren dat je tot stilstand komt op een bovenleidingloze brug, maar die kans is zo enorm klein dat er geen speciale voorzieningen voor zijn bedacht om dat te voorkomen. Meestal liggen deze bovenleidingloze stukken ook een eind na het station om nog even vaart te kunnen maken (zoals bv. bij Zwolle of Steenwijk).
Rijden ze daar met electrisch materieël zonder bovenleiding? Apart :P

Ik vroeg me trouwens af he; op het moment dat een bovenleiding sectie is afgelopen, lopen er 1 of twee portalen 2 bovenleidingskabels boven het spoor. Heeft dit geen effect op het materieël wat er onder rijdt?

Trouwens, weet iemand wat er gaat gebeuren met het stuk emplacement bij Utrecht CS (aan de zuidkant) wat ze nu aan het slopen/renoveren/omploegen zijn (oud PTT laadstation?)?

Kheb het ff rood omcirkeld (klik voor groot):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6133bb5b7bfd50df69191e23a086d0d9/thumb.jpg

En dat gebied wat ik groen heb omcirkeld, dat is vlgs mij ook vrij zinloos, daar staat nooit ene trein, of ligt dat aan mij?

Cartesiusweg wordt ook aardig groot. Gaat dat soms ter vervanging dienen van het gedeelte wat ik rood heb omcirkeld, of is dat weer ter vervanging van een ander opstelterrein?

[ Voor 7% gewijzigd door Spacecowboy op 07-03-2006 13:18 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spacecowboy schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:50:
[...]

Rijden ze daar met electrisch materieël zonder bovenleiding? Apart :P
Levert wel leuke foto'tjes op hoor ;)
Ik vroeg me trouwens af he; op het moment dat een bovenleiding sectie is afgelopen, lopen er 1 of twee portalen 2 bovenleidingskabels boven het spoor. Heeft dit geen effect op het materieël wat er onder rijdt?
Nee hoor, kabel is kabel. Alleen een wat groter contactoppervlak. Maar het hangt allemaal op de zelfde hoogte, dus spanning gegarandeerd.
Trouwens, weet iemand wat er gaat gebeuren met het stuk emplacement bij Utrecht CS (aan de zuidkant) wat ze nu aan het slopen/renoveren/omploegen zijn (oud PTT laadstation?)?
Ik meen dat daar de laatste ouderwetse wissels met een wat kleine hoekverhouding (1:7 of 1:8 geloof ik) vervangen worden door wat moderne exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Spacecowboy schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:50:
[...]

En dat gebied wat ik groen heb omcirkeld, dat is vlgs mij ook vrij zinloos, daar staat nooit ene trein, of ligt dat aan mij?
Zeg nooit nooit.. Zo zag ik gisteren in Den Bosch op het PTT spoor *achter* het PTT gebouw 4 bakken Plan V staan, terwijl ik in de vijf jaar daarvoor nooit heb gezien dat er iets op dat spoortje stond...
Cartesiusweg wordt ook aardig groot. Gaat dat soms ter vervanging dienen van het gedeelte wat ik rood heb omcirkeld, of is dat weer ter vervanging van een ander opstelterrein?
Zie mijn eerdere post in dit topic, het zal het deel wat jij rood hebt omcirkeld + de opstelsporen daarnaast gaan vervangen zodat spoorverdubbeling richting Lunetten mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ben benieuwd wat betreft die spoorverbreding :) Heel houten moet hiervoor behoorlijk op de schop. Bij het oude station (stukje ten zuiden van het huidige) is men al bezig met grondsanering hiervoor.

Zelfs tot aan lunetten zal dat nog een aardige klus worden. Onder de waterlinie weg door hebben ze gelukkig wel genoeg ruimte, omdat daar nog een heel stuk braak ligt, en een deel opstelterrein is.

Vandaag geen mooie treintjes gespot. Alleen in mat '64 gezeten... Kheb overigens eens op die pantografen gelet. En inderdaad, elke IC die hier voorbij komt zetten heeft altijd de 2e pantograaf omhoog staan. :) Grappig.

[ Voor 15% gewijzigd door Spacecowboy op 07-03-2006 22:27 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Trouwens, is er al wat meer bekend over de verbouwing van de Kameel (NS 20 ) met ATB-EG en NG....?
En is er al wat meer bekend over NedTrain open dagen? :D. Ik heb er weer eens zin in...
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:29:
[...]

Het moet ook maar net gebreuren dat je met je stroomafnemer recht onder die paar (meter of 20, 30) zonder bovenleiding komt te staan. Bovendien zijn er niet zo gek veel treinen die met slechts één treinstel rijden, dus als het gebeurd kan een ander treinstel alsnog voor tractie zorgen.

Anders wordt het duwen of slepen :P
Hoe wordt de tractie van een ander gekoppeld treinstel ingeschakeld? Vanuit de zelfde stuurstand voorin?

[ Voor 88% gewijzigd door AW_Bos op 07-03-2006 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

AW_Bos schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 22:48:
Trouwens, is er al wat meer bekend over de verbouwing van de Kameel (NS 20 ) met ATB-EG en NG....?
En is er al wat meer bekend over NedTrain open dagen? :D. Ik heb er weer eens zin in...

[...]

Hoe wordt de tractie van een ander gekoppeld treinstel ingeschakeld? Vanuit de zelfde stuurstand voorin?
Die open dag in 1987 is de laatste waar ik bij ben geweest (wanneer was überhaupt de laatste??). Toen ben ik overigens in Utrecht nog in de kameel geweest (heb er als het goed is nog zelfs ergens een foto van:) )

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Spacecowboy schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 23:36:
[...]

Die open dag in 1987 is de laatste waar ik bij ben geweest (wanneer was überhaupt de laatste??). Toen ben ik overigens in Utrecht nog in de kameel geweest (heb er als het goed is nog zelfs ergens een foto van:) )
Is idd een hele tijd geleden, toen lag ik nog als een AW_Bos-je in de kinderwagen nog :)...
Heb je ook de stuurstand bekekene, en kan je die foto's uppen als je die nog hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
AW_Bos schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 22:48:

[...]

De Kameel is voor zover ik gezien heb al geverfd etc, weet niet of er baanapparatuur ingebouwd is.
Tractie wordt ingeschakeld via de doorgaande treindraad, dus inderdaad via de bediende cabine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Iemand hier nog verder wat van gehoord :? gezien :? Is dat de IC tussen Eindhoven en Haarlem :? Ik hoop dat dan die dubbeldekker bak ertussenuit gepleurd is ;)
Trein breekt in tweeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

AD heeft ook een stukje: http://www.ad.nl/binnenland/article196077.ece

Is wel weer lekker populair geschreven, en de journalist word iig ook niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

AW_Bos schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 23:40:
[...]

Is idd een hele tijd geleden, toen lag ik nog als een AW_Bos-je in de kinderwagen nog :)...
Heb je ook de stuurstand bekekene, en kan je die foto's uppen als je die nog hebt?
Ik was een mannetje van 6 :p. dus dat kan ik me niet meer zo heel erg herinneren. Foto's enzo liggen bij m'n ouders, maar als ik er ben wil ik er wel ff zoeken.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Laatst online: 20-07 00:04

not-known

[BI] Crewmember

wildhagen schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 09:35:
AD heeft ook een stukje: http://www.ad.nl/binnenland/article196077.ece

Is wel weer lekker populair geschreven, en de journalist word iig ook niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Als het een weblog zou zijn, okay. Maar een kranten artikel? Dit lijkt echt nergens op, geen wonder dat steeds minder mensen een krant willen hebben.

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
IJnte schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 08:37:
Iemand hier nog verder wat van gehoord :? gezien :? Is dat de IC tussen Eindhoven en Haarlem :? Ik hoop dat dan die dubbeldekker bak ertussenuit gepleurd is ;)
Trein breekt in tweeen
Sleep van ICR rijtuigen, trek-duw in de 800/900.. Ter hoogte van Meteren is de koppeling tussen het 9e en 10e rijtuig gebroken, treinleiding gebroken dus snelremming.. Koppeling hersteld en weggesleept, dat heb ik vandaag opgepikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik hoorde het vanochtend op 3FM..
Ik dacht eerst van WTF! :o..
Maar op het nieuws was nog niks. Blijkt het gewoon een kapotte schroefkoppeling, en een trein die zo weer weggesleept is.

En ik maar denken dat een hele tussenbalg gescheurd was, en dat een treinstel uit de rails etc was geraakt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

not-known schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 09:58:
[...]

Als het een weblog zou zijn, okay. Maar een kranten artikel? Dit lijkt echt nergens op, geen wonder dat steeds minder mensen een krant willen hebben.
Het AD is dan ook geen krant.
Trouw, FD, NRC en Volkskrant zijn zo'n beetje de enige fatsoenlijke kranten in dit land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:23:
Ik hoorde het vanochtend op 3FM..
Ik dacht eerst van WTF! :o..
Maar op het nieuws was nog niks. Blijkt het gewoon een kapotte schroefkoppeling, en een trein die zo weer weggesleept is.
Nou zo 'gewoon' is dat allemaal niet hoor! Je zal er maar net lopen, of de ene helft van de trein die harder remt dan de andere helft waardoor het achterste deel op het eerste rost.

De trein is trouwens niet weggesleept, maar gewoon op eigen kracht weggereden.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.