Wil de laatste CRT-gebruiker de monitor uitzetten?

Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste
Acties:
  • 127.836 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Het is wel een kick van twee maanden, maar ik heb inmiddels een oplossing, dus die wilde ik even geven.

Het probleem zat hem in de EDID van de monitor zelf, die zei dat maximum resolutie 1600x1200 was. Oplossing: een INF file gebruiken die de EDID overschrijft.

Zie ook http://forums.entechtaiwan.com/index.php?topic=7789.

Ik kan nu 1920x1440 @ 75Hz en 2048x1536 @ 60 Hz draaien, best netjes voor een monitor met nog geen 18" zichtbaar schermoppervlak.

[ Voor 16% gewijzigd door Kid Jansen op 09-04-2011 14:15 ]

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 22:27
benchMarc schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:48:
Een tijdje geleden heb ik voor niet al teveel geld een Sony FW900 (24" CRT) scherm gekocht. Het scherm is piekfijn in orde, op wat focusverlies na. Dit is bij films en games niet zichtbaar, maar bij tekst is het duidelijk dat het allemaal niet meer superscherp is. Ik heb een heel prima stel ogen en kan nogal over details vallen. Ik weet dat CRT het nooit haalt bij TFT qua scherpte. Om te zien of CRT nu echt altijd zo'n vage tekst weergaf heb ik een oude CRT erbij gepakt. Die bleek scherper beeld weer te geven. Kortom, ik denk dat mijn FW900 een beetje op leeftijd begint te raken en wat focus is verloren. Qua brightness zet ik hem altijd op 26 en het contrast op 85. Dan is alles prima te zien, ook als het licht is. Ik denk dat het dus allemaal nog niet zo versleten is, op de focus na. Ik heb al flink met de convergence en landing lopen pielen en ik heb het beste eruit gehaald wat eruit te halen valt. Qua OSD instellingen houdt het daar zo'n beetje op.

Nu heb ik in een heel groot topic gevonden op Hardforum: http://www.hardforum.com/...php?t=952788&page=1&pp=40 Het staat vol met uitleg en geeft aan dat er focus pots binnenin de monitor zitten waarmee je de focus kan verstellen.
Heeft iemand ervaring met het afstellen van zo'n focus bij een CRT? Is er nog meer dan alleen de pots waar ik rekening mee moet houden? En hoe zit het met zo'n Spider om de boel te calibreren? Het zou mooi zijn als iemand met wat ervaring me wat uitleg kan geven (via direct message bijv, hoeft niet per se in dit topic). Als iemand zin heeft om irl mee te komen klussen is dat natuurlijk al helemaal goed. Hoeft niet gratis ;)
Even een kick voor dit legendarische topic ;) Ondertussen heb ik een paar maandjes terug eens met de focus pots gespeeld, maar kon hem niet echt veel scherper meer krijgen. Neem aan dat het focusverlies dus door de branduren van het scherm komt.
Tegenwoordig zit ik toch niet meer zoveel achter de computer, dus ik gebruik hem nog hooguit 2 uurtjes in de week gemiddeld :) Maargoed, hij leeft nog steeds!

• Brad Pitt
  • Laatst online: 12-09 23:33
benchMarc schreef op donderdag 15 september 2011 @ 12:31:
Neem aan dat het focusverlies dus door de branduren van het scherm komt.
Tegenwoordig zit ik toch niet meer zoveel achter de computer, dus ik gebruik hem nog hooguit 2 uurtjes in de week gemiddeld :) Maargoed, hij leeft nog steeds!
Kwam deze Sony FW900 vanmorgen nog tegen, wel een nette prijs ;)

Nickname does not reflect reality

• benchMarc
Brad Pitt schreef op donderdag 15 september 2011 @ 12:36:
[...]

Kwam deze Sony FW900 vanmorgen nog tegen, wel een nette prijs ;)
Tnx :) Ik heb op em gereageerd. Aangezien ik zelf ook in Eindhoven woon is het makkelijk om even langs te wippen.

Ah maar wacht... Het is een W900 ipv FW900 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door benchMarc op 15-09-2011 13:09 ]

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:50

The Executer

Lekker belangrijk!

Nee, ik zet mijn Philips 107B nog niet uit! Vind het nog altijd een prima scherm, jaaaren terug gratis gekregen van de baas uit een grote partij (> 100 stuks). Scherm heeft een poos een horizontale streep gehad die er zo af en toe in kwam, maar na een paar ferme tikken heeft dit probleem zich nooit weer voorgedaan. Ben nog altijd tevreden :9 .

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Kid Jansen
  • Niet online
Is het eigenlijk iemand ooit gelukt om 2560x1920 uit een CRT te krijgen? Sommige 22" en 24" CRT's zouden dat namelijk ondersteunen, vraag me alleen af of er wel videokaarten te vinden zijn die dat aankunnen.

Zeker met een custom EDID zou het mogelijk moeten zijn, daarmee kreeg ik ook 2048x1536 uit een 19".

Voorbeeld van een 22" die dat kan is de ViewSonic P225F.

[ Voor 8% gewijzigd door Kid Jansen op 15-09-2011 13:45 ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Kid Jansen schreef op donderdag 15 september 2011 @ 13:44:

Zeker met een custom EDID zou het mogelijk moeten zijn, daarmee kreeg ik ook 2048x1536 uit een 19".
Die resolutie kreeg ik zelfs uit een 17" (LG Flatron), wel met slechts 60Hz ofzo.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 22:47
Heb vorige week m'n trouwe Compaq P1100 21" vervangen door een 2dehands HP 22" tft.
Dit omdat ie bij het inschakelen een stevige "klong" gaf (zal de voeding zijn of zo), dus vertrouwen deed ik het niet meer.

Wel verbaasd dat, na afregelen, de kleuren goed overeenkomen met m'n crt!
En het zwart niveau van die crt was blijkbaar ook al niet meer goed te noemen, dat ziet er op een tft pakken beter uit!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kid Jansen schreef op donderdag 15 september 2011 @ 13:44:
Is het eigenlijk iemand ooit gelukt om 2560x1920 uit een CRT te krijgen? Sommige 22" en 24" CRT's zouden dat namelijk ondersteunen, vraag me alleen af of er wel videokaarten te vinden zijn die dat aankunnen.

Voorbeeld van een 22" die dat kan is de ViewSonic P225F.
Yup. Aantal uit te sturen pixels ia namelijk afhankelijk van het geheugen van de videokaart. Als je die op een custom reso kunt zetten gaat dat prima.
Mijn Philips 201B40 doet dat prima iig. Niet fatsoenlijk te lezen overigens, maar snappen doet ie het wel :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:50

The Executer

Lekker belangrijk!

jastas schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:15:
Heb vorige week m'n trouwe Compaq P1100 21" vervangen door een 2dehands HP 22" tft.
Dit omdat ie bij het inschakelen een stevige "klong" gaf (zal de voeding zijn of zo), dus vertrouwen deed ik het niet meer.

Wel verbaasd dat, na afregelen, de kleuren goed overeenkomen met m'n crt!
En het zwart niveau van die crt was blijkbaar ook al niet meer goed te noemen, dat ziet er op een tft pakken beter uit!
Je weet dat dit geluid normaal is bij een CRT? Tenminste, als ik mijn monitor mag geloven, die zegt het al jaren O-) .

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 22:47
The Executer schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:35:
[...]

Je weet dat dit geluid normaal is bij een CRT? Tenminste, als ik mijn monitor mag geloven, die zegt het al jaren O-) .
niet als het een paar weken gelden pas begon ;)

• Kid Jansen
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:30:
Yup. Aantal uit te sturen pixels ia namelijk afhankelijk van het geheugen van de videokaart. Als je die op een custom reso kunt zetten gaat dat prima.
Mijn Philips 201B40 doet dat prima iig. Niet fatsoenlijk te lezen overigens, maar snappen doet ie het wel :P
Voor zover ik weet wordt het vooral gelimiteerd door de pixel clock van de monitor en de RAMDAC frequentie (eigenlijk altijd 400 MHz).

Mijn iiyama VMP 451 (A902MT) heeft bijvoorbeeld een pixel clock van 345 MHz, waardoor die niet op 2560x1920 kan draaien.

Zie ook deze post op [H]ard|Forum en Wikipedia: RAMDAC.

[ Voor 14% gewijzigd door Kid Jansen op 15-09-2011 14:51 ]

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 22:42

XanderDrake

Build the future!

Kid Jansen schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:49:
[...]

Voor zover ik weet wordt het vooral gelimiteerd door de pixel clock van de monitor en de RAMDAC frequentie (eigenlijk altijd 400 MHz).

Mijn iiyama VMP 451 (A902MT) heeft bijvoorbeeld een pixel clock van 345 MHz, waardoor die niet op 2560x1920 kan draaien.

Zie ook deze post op [H]ard|Forum en Wikipedia: RAMDAC.
Moet je dan opzoek gaan naar van die oude high end Matrox kaarten?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

post eens wat foto's van jullie setup.. lijkt me wel geinig om te zien :))

• Kid Jansen
  • Niet online
Voor alles wat met een 400 MHz pixel clock kan nog net niet.

Met de GDM-FW900 kan je maximaal 2736x1710 met 400 MHz (doordat die 16:10 is), met standaard 4:3 CRT's die het aankunnen 2560x1920.

Maar volgens mij waren die Matrox kaarten ook 400 MHz, voor hoger moet je vooral kijken naar professionele kaarten voor medische toepassingen.

De snelste gaat tot 3072x2560, dat is de DOME Md8/PCI.

[ Voor 34% gewijzigd door Kid Jansen op 15-09-2011 18:09 ]

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Killjoy

Klingon lawn products

Mijn Sony G520 blijft voorlopig nog even staan. Het was de bedoeling deze te gaan vervangen door een Dell Ultrasharp 2711, maar onze verhuizing is toch wel wat duurder uitgevallen dan vooraf gedacht.

Wel merk ik dat de scherpte de laatste tijd terugloopt. Dat valt vooral inderdaad op bij het lezen van tekst. Maar internetten doe ik inmiddels toch vooral op de laptop beneden, dus dat is niet zo'n ramp.

Overigens staat er nog een Dell P1130 onder mijn bureau als reserve. En die is beter dan de Sony. Alleen heeft die Dell geen ingebouwde usb hub en die is nou net zo handig om m'n muis aan te sluiten.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Verwijderd

Ik merk wel dat, omdat ik mijn helderheid wat heb moeten opschroeven, zwart soms wat raar is op mijn CRT. Maargoed, als alternatief vind ik een 24" of 27" Dell wel interessant, maar de nieuwe modellen vind ik nu net weer een stuk lelijker dan de vorige serie (en die worden ook niet goedkoper).

Maargoed, ik heb het geld toch niet :p Eerst maar eens een fatsoenlijke nieuwe processor en mijn printerproject, dan zien we wel weer. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk op dat rare zwart na nog dik tevreden ben over mijn CRT. 1920x1440 is ook nog steeds lekker in spellen :Y

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2011 22:36 ]

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Yep... Hier nog een actieve CRT'er.
Mainscreen LG Flatron 915FT Plus
Linkerscherm LG Flatron 795FT Plus
Destijds (way back in the 20th century) voor LG gekozen omdat die niet van die ophangdraden-schaduw in het scherm hadden.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:08
SYQ schreef op donderdag 15 september 2011 @ 18:03:
post eens wat foto's van jullie setup.. lijkt me wel geinig om te zien :))
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/DSC00335.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/DSC00336.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/DSC00338.JPG
Hij staat niet meer dagelijks aan maar is nog steeds in prima staat. De kleuren en focus zijn nog erg goed, mijn digitale foto's zijn nog steeds het mooiste te bewonderen op dit beeldscherm :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Killjoy schreef op donderdag 15 september 2011 @ 22:20:

Overigens staat er nog een Dell P1130 onder mijn bureau als reserve. En die is beter dan de Sony. Alleen heeft die Dell geen ingebouwde usb hub en die is nou net zo handig om m'n muis aan te sluiten.
No offence hoor, maar als dat nou het enige is ? 8)7

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Nu online

Killjoy

Klingon lawn products

kaos- schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 17:53:
[...]

No offence hoor, maar als dat nou het enige is ? 8)7
Psst. de eigenlijke reden is dat ik iedere keer vergeet een USB verlengkabeltje te kopen als ik een bestelling doe / in een winkel ben / etc. Maar dat ga ik natuurlijk niet in het openbaar toegeven ;(

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Games
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25
Mijn trouwe Mitsubishi Diamond pro 2070sb 22" vervangen voor een Dell u2312HM.

Hij deed al de laatste tijd al moeilijk, want het scherm knipperde soms ineens zwart. Het menu zag je ook niet, maar na een tik tegen de zijkant van me monitor, werd het beeld weer volledig hersteld. Zo had ik er een paar uur geen last van en soms weer even een dagje wat vaker last van.

Toen ik me nieuwe monitor er naast had gezet, merkte ik hoeveel de kleuren op het beeld van me crt monitor minder waren geworden. Ik bewaar hem nog wel voor een tijdje en dan kijk ik wel wat ik ermee gaat doen.
Ik had hem toendertijd in 2003 nieuw gekocht voor € 735.- de bon heb ik zelf nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Ik heb van de week mijn 2 (inmiddels 12 jaar oude) LG's 19" en 17" beide @1280 x 1024 ook ingewisseld voor 2x 22" widescreens @1680 x 1050. Niet alleen is het beeld weer lekker scherp na al die tijd, maar wat heerlijk al die extra ruimte, zowel op mijn bureaublad (+35% extra pixels) als op mijn bureaublad (+1 m2) :)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb net deze week mijn eerste 19" 1280x1024 flatscreen na 4,5 jaar vervangen door een 24" 1920x1200 Dell U2412M. Op twee andere computerplekken in het huis staan nog steeds 19" CRT's. Een Hansol (type weet ik zo gauw niet uit mijn hoofd) en een HP 91. Beide zijn niet bijster veel gebruikt en worden dat ook al jaren minder. Ik weet nog niet of ik die vrijkomende 19" LCD zal gaan neerzetten in de plaats van een van die CRT's omdat de winst daarvan niet bijzonder groot zal zijn qua ruimte gezien de opstellingen. Ik hou hem wellicht gewoon in reserve.

Die CRT's zouden nog best heel lang kunnen blijven staan en omdat ze toch maar af en toe gebruikt worden nog heel lang mee kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 16:56:
Ik weet nog niet of ik die vrijkomende 19" LCD zal gaan neerzetten in de plaats van een van die CRT's omdat de winst daarvan niet bijzonder groot zal zijn qua ruimte gezien de opstellingen.
Maar een CRT is wel een stroomvreter ten opzichte van een LCD, dus waarom niet vervangen, als je'm toch hebt?

Het is jammer om een prima LCD te laten stofhappen terwijl een stroomverbruikende CRT nog dienst doet...

offtopic:
Zie ik je nickname... kijk naar Spotify wat ik net luisteren ben...

[ Voor 14% gewijzigd door Firesphere op 26-11-2011 17:01 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die CRT's worden nog maar heel weinig gebruikt dus die stroombesparing op die enkele uurtjes zet geen zoden aan de dijk.

Dat vergat ik bijna nog. Die 'eerste' LCD was in garantie vervangen. Het was dus strikt gesproken mijn tweede en de echte eerste had ik misschien iets van 1,5 jaar daarvoor.

Misschien dat ik die LCD onder handbereik hou om aan mijn Netbookje te hangen als ik daar eens behoefte aan zou hebben.

Qua stroomverbruik is de nieuwe LED 24" zuiniger dan de CCFL 19". Van 25W naar 20W is toch weer meegenomen voor een systeem dat de hele dag (overdag) aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 12:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

misschien moet ik mn crt monitor toch maar eens vervangen.
verder hij doet het prima, beetje hoog stroomverbruik (150 watt max).
maar vandaag kwam ik er weer eens achter hou oud crt wel niet is, toen ik bf3 fimpjes op Youtube wou zetten.
posten op HD formaat lukt dat niet zonder zwarte balken aan alle kanten :(
bah, moet ik gaan gamen op 720P om mooie uploads te kunnen doen.

1080P kan mn monitor ook aan, maar mijn ogen niet.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Mijn zwager doet zijn Sony FW900 weg voor een 27,5" LCD van HannsG. Ik heb het bekeken en het is wel veel beeld voor je geld :) Maar ècht mooi beeld, in de zin van mooie kleuren, contrast, etc vind ik het toch niet.

Wellicht dat dit komt doordat er een TN paneel inzit. In mijn laptop zit een IPS paneel, als ik daar foto's op kijk vind ik het wel mooi beeld.

En ik weer blij, ik heb gratis een reserve FW900 :P

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:14:
1080P kan mn monitor ook aan, maar mijn ogen niet.
Waarom niet? Maakt in games toch niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vorige week een (nieuwe) Sony CPD-E500 opgehaald. :p
Gamen op een CRT is toch wel lekker, helaas gaat 1600 x 1200 niet hoger dan 85 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38

D4NG3R

kiwi

:)

Olaf van der Spek schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:46:
[...]

Waarom niet? Maakt in games toch niks uit?
Heel lage refreshrate = Killer voor je ogen bij CRT :X .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

D4NG3R schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:49:
[...]

Heel lage refreshrate = Killer voor je ogen bij CRT :X .
op papier valt dat nog mee, 60hz namelijk.
maar *flikkker*flikker* doet mn scherm en das niet aangenaam voor mn ogen.
crt is vanaf 85 hertz pas comfortabel kijken

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis die goede oude wieltjes om helderheid en contrast in te stellen. :'( Waarom moet alles tegenwoordig in stapjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 19:47:
Ik mis die goede oude wieltjes om helderheid en contrast in te stellen. :'( Waarom moet alles tegenwoordig in stapjes?
goeie vraag. ik was ooit in bezit van oude laptop met zwart-wit scherm. daar had je idd scrollwieltjes.

naja, t kan erger:aanraakgevoelige knoppen. daar heeft samsung vaak een handje van.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2k
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09 17:34

n2k

Ik gebruik hier nu al ruim 5 jaar 2x Compaq P1210 22" CRT's, beide op 1600x1200 85hz. Ze beginnen aardig wat kuren te krijgen (vind je 't gek voor 10 jaar oude schermen die bijna elke dag 8h+ aanstaan). De scherpte word minder, de helderheid heb ik al omhoog geschroefd met die potmetertjes, daarnaast worden de kleuren gewoon te donker en in de hoeken komen de kleuren 'los van elkaar'. Ik heb er nog 1 in de schuur staan maar die kleuren willen al helemaal niet meer. Mijn secundaire scherm heeft kuren dat de beeldbuis soms een 20% gaat 'inzoomen' (dan word alles groter, minder helder en wazig) en soms uitvalt en na 3 seconden weer aangaat 8)7

Des ondanks nog altijd liefde voor de CRT's vanwege het gamen. Ik heb nooit mee gedaan met de beste hardware (arm studentje) en daardoor vond ik 't altijd hinderlijk om niets anders te kunnen dan op een native resolutie te draaien met games. En om een speelbare FPS te houden dus de grafische instellingen omlaag moet gooien.

offtopic:
Binnenkort gaat dat veranderen, ik ga dan ook voor GTX580 in SLI op de HP ZR30w ;)

[ Voor 15% gewijzigd door n2k op 02-12-2011 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

n2k schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:52:
offtopic:
Binnenkort gaat dat veranderen, ik ga dan ook voor GTX580 in SLI op de HP ZR30w ;)
Leuk scherm, echter als ik op mijn 6 ms IPS monitor snel links/rechts beweeg dan zie ik alleen maar wazige meuk i.t.t. mijn good old CRT'tje O+

Kleurechtheid/1200 pixels verticaal/Eyefinity/dunne bezels/ zijn wel leuk, maar dat is dan ook echt alles :/

Hoop dat OLED verandering hierin kan brengen!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die CRT gloeide het ook na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2k

n2k

Haha ja, deze zijn ook aardig aan 't ghosten, vooral van helder wit naar donker zwart. Dus ik denk dat voor mij een IPS wel beter is dan wat ik nu heb :D

[ Voor 28% gewijzigd door n2k op 03-12-2011 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Maar daarmee zag ik tenminste wat in tegenstelling tot de TFT + de kijkhoeken waren tenminste zoals het hoort ;)

Overigens zag ik alleen wat nagloei meuk als ik op volledig zwart beeld met mijn cursor een richting op bewoog.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
Wat een geweldige topic en dat ik die pas vind, nu ik op zoek ben hoeveel centimeter ik op mijn 14 inch CRT mis omdat ik naar breedbeeld (analoog) zit te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nou houdt 14 inch inderdaad niet over maar als je er lekker dicht op kruipt dan lijkt het ook weer groot. ;)

De 'oplossing' ligt natuurlijk voor de hand. Zoals je iets eerder in dit topic kunt lezen ben ik sinds twee maanden ook aan een breedbeeldmonitor gegaan. Lekker veel ruimte op het scherm en de video's hebben weer de ruimte die ze nodig hebben. :p

Ben je eenmaal over dan wil je niet meer terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
Natuurlijk zal ik eens iets groter en platter gaan, maar helaas laat dit zich nu financieel even niet toe. Waartoe mij de vraag binnenkwam hoeveel centimeter beeld ik eigenlijk niet zie (mis) omdat ik TV kijk op een 14 inch CRT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbiepiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-09-2020
Gebruik zelf al 3 jaar geen CRT monitoren meer op PCs, maar heb er nog altijd 2 voor reserve staan als een dun paneeltje het begeeft, een 19'' en 15''.
Overigens mis ik wel zeker de degelijkheid die een goede CRT bood ten overstaande van de huidige schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merk wel dat ik half zit te hopen dat de huidige 22" CRT er mee ophoudt en half dat hij dat juist niet doet. De enorm hoge pixelpitch is wel erg fijn, 1920x1440 is niet mis en aan fijne game-eigenschappen kom je uiteraard ook niets tekort. Aan de andere kant begint de helderheid wel wat te lijden, wat weer gevolgens heeft voor de kleuren. Nu ik een überkekke nieuwe rig hebt staan zou ik toch ook wel graag een strak schermpje op mijn bureau hebben.

Aangezien ik het geld elders heel goed kan gebruiken hoop ik toch maar dat het oude beestje het nog even blijft doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2012 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
CRT met Windows 7 is geen goede combo hier :(
Cleartype en smooth edges uit, maar het blijft aardig blurry.

Het is net of Windows 7 nog iets anders met de tekst doet dan Windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik heb ze pas geleden allemaal opgeruimd...
2 philips 17" en een AOC 15" ..
kon er helemaal niemand in m'n omgeving er blij mee maken, dus heb ze ingeleverd hier bij het milieupark...

de enige CRT die nu nog in huis staat is een 55cm televisie in de slaapkamer.. en die staat ook op de nominatie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benchMarc schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:14:

Ik heb er geen problemen mee, eerlijk gezegd :)

• BackSlash
Ik ook niet, dat klinkt meer alsof de CRT niet meer goed focust en daardoor de boel onscherp wordt.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Gisteren is de laaste CRT het huis uitgegaan.

Johann Sebastian Bach

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
benchMarc schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:14:

Tijd voor het uber coole retro knopje om de wereld te laten schudden :D

AKA

Degauss 8)

(Helpt iets, maar zal niet alle vaagheid laten verdwijnen ben ik bang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Vanochtend deze besteld: pricewatch: Samsung T22A300
Mijn CRT gaat zeer binnenkort dus ook de deur uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
BackSlash schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:17:
Ik ook niet, dat klinkt meer alsof de CRT niet meer goed focust en daardoor de boel onscherp wordt.
Dit, en waarschijnlijk de d-sub output van mijn laptop die misschien minder is dan mijn videokaart van de PC.
Maar focus is idd niet meer opperbest op dit scherm. Voor games is het nog helemaal prima, maar met tekst zie je wel dat de focus niet meer je-van-het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Ik moet trouwens zeggen dat hij wel een aanzienlijk stuk scherper wordt als ik mijn scherm op 60Hz zet. Bij 75 en daarboven wordt hij erg duidelijk veel onscherper (verschil tussen 75 en 85 is niet zichtbaar). Helaas is het voor mijn ogen pas bij 85Hz echt flikkervrij, dus dit is niet echt lekker werkbaar.
Misschien binnenkort maar eens zo'n 27" Dell TFT aanschaffen. Al ben ik bang dat ik het qua kleuren niet bij deze FW900 CRT zal halen.

Op de een of andere manier vind ik de kleuren op een CRT- en plasmascherm altijd erg mooi.

[ Voor 10% gewijzigd door benchMarc op 02-03-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kleuren komt wel goed hoor : Mijn CRT deed ongeveer hetzelfde als een U2410 out of the box, maar het zijn juist die andere dingen die zo irritant zijn :

- Zwartwaardes.
- Leaking.
- Kijkhoeken.
- Refresh snelheid.

Stiekem wil ik nog steeds een nieuwe CRT :$ Hoop dat OLED de oplossing is, want veel meer is er niet over na al het patent geruzie gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
nero355 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 03:59:
Kleuren komt wel goed hoor : Mijn CRT deed ongeveer hetzelfde als een U2410 out of the box, maar het zijn juist die andere dingen die zo irritant zijn :

- Zwartwaardes.
- Leaking.
- Kijkhoeken.
- Refresh snelheid.

Stiekem wil ik nog steeds een nieuwe CRT :$ Hoop dat OLED de oplossing is, want veel meer is er niet over na al het patent geruzie gedoe...
Kijkhoek en refresh snelheid is van mij niet van belang. Ik kijk er toch recht tegenaan, en (snelle) games speel ik al lang niet meer. Daarbij is een IPS qua kijkhoek best prima. TN is een ander verhaal.
Backlight leaking valt alleen op bij een zwarte achtergrond, en die situaties kom ik niet meer tegen met wat ik tegenwoordig nog op de PC doe.
Zwartwaardes is ook voor een groot deel mierenneuken. In een omgeving waar redelijk wat daglicht binnenkomt zijn de verschillen te verwaarlozen. Mijn CRT geeft ook geen perfect zwart. Ja, wanneer ik de brightness dusdanig laag zet dat ik ook veel kleurintensiteit kwijtraak, dan is zwart echt zwart. Maar in de realistische setting is het zwart van mijn CRT en mijn plasmascherm ook niet diepzwart.

Het is heel simpel: als ik nu een spiksplinternieuwe Sony FW900 kon kopen voor 300 euro, dan had ik dat gedaan. Maar helaas worden er geen CRT's meer gemaakt en gaan alle CRT's die bestonden langzaamaan dood. Dus we moeten iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
benchMarc schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:52:
Ik moet trouwens zeggen dat hij wel een aanzienlijk stuk scherper wordt als ik mijn scherm op 60Hz zet. Bij 75 en daarboven wordt hij erg duidelijk veel onscherper (verschil tussen 75 en 85 is niet zichtbaar). Helaas is het voor mijn ogen pas bij 85Hz echt flikkervrij, dus dit is niet echt lekker werkbaar.
Een bandbreedte issue dus. Dat kan in de monitor liggen maar kan ook de kabel tussen de pc en de monitor zijn. Die is dan niet goed, of kwalitatief niet goed goenoeg. Bij hoge resoluties en hoge refresh rates gaan er videosignalen tot boven de 250MHz over de kabel. Dan moet je goede spullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Heb hier nog een aardige 22" iiyama staan, voor 2 kratjes pils mag je em komen halen 8)

edit : ohja, ook nog een 17" die mag weg voor 1 kratje :+

[ Voor 26% gewijzigd door kaos001 op 03-03-2012 13:04 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben ze toch nog iets meer dan groene en rode stoplichten in Almelo :p Mij net even iets te ver weg om een andere 22" te gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

joopv schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:02:
[...]

Een bandbreedte issue dus. Dat kan in de monitor liggen maar kan ook de kabel tussen de pc en de monitor zijn. Die is dan niet goed, of kwalitatief niet goed goenoeg. Bij hoge resoluties en hoge refresh rates gaan er videosignalen tot boven de 250MHz over de kabel. Dan moet je goede spullen hebben.
Aye, het zogenaamde Miller effect treedt dan op.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2k

n2k

Sinds een paardagen geleden heb ik nu een zr30w, top kleuren maar de rest :'( voor gaming is hij niet geschikt. Ik denk dat ik hem terug doe (dan kan gelukkig binnen 7 werkdagen).
nero355 schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 01:46:
[...]

Leuk scherm, echter als ik op mijn 6 ms IPS monitor snel links/rechts beweeg dan zie ik alleen maar wazige meuk i.t.t. mijn good old CRT'tje O+

Kleurechtheid/1200 pixels verticaal/Eyefinity/dunne bezels/ zijn wel leuk, maar dat is dan ook echt alles :/

Hoop dat OLED verandering hierin kan brengen!
Hmm ik moet je toch helaas erg gelijk geven. deze zr30w heeft behoorlijk last van ghosting ondanks het een 7ms response time heeft :(
nero355 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 03:59:

- Zwartwaardes.
- Leaking.
- Kijkhoeken.
- Refresh snelheid.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Nu heeft deze zr30w geen last van leaking maar de kijkhoek voor de zwarte kleur is zeer ergelijk. Als ik er recht voor zit, zo'n 30-40 cm er van af, dan zijn de hoeken grijs. En aangezien zwart vrij veel voorkomt leid dat nogal af |:(

Qua kleur is dit scherm super, maar voor gaming zou ik hem niet aanraden.
Dus een echte oplossing is er voor mij ook niet. CRTs worden niet nieuw gemaakt, de 2e handse zijn onderhand ook zo oud dat de er van de kleuren ook weinig overblijft. IPS panelen zijn nog te langzaam (naar mijn standaarden dan). TN panelen zijn nog erger qua kleuren / kijkhoek.
Misschien zou een 120Hz TN paneel voor mij een oplossing zijn, en dan te gebruiken voor die 120Hz tijdens gaming, niet om er 3D mee te gaan doen.

Als ik een nieuwe 24" CRT vandaag kon kopen, voor een prijs van €500 zou ik direct twee halen .

Moeilijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wachten op de 120 Hz 4K OLEDs, maar het zal nog wel even duren voor dat er is en betaalbaar is :(

Voorlopig hoop ik dat de oude 22" het nog even uithoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
joopv schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:02:
[...]

Zelfs met de vga BNC kabel, waarvan ik vrijwel zeker ben dat het de origineel meegeleverde is, wordt het duidelijk vager als ik van 60Hz naar 75Hz ga. Ook doet de resolutie er niet toe. Zelfs 800x600 wordt vaag bij 75Hz.

Ik denk dat het schermpje gewoon al met één been in het graf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb hier nog een Samsung 900IFT staan die weg moet ivm verhuizing: V&A aangeboden: Samsung SyncMaster 900IFT
Iemand interesse?

:X /spam

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik heb een IIYAMA VISION MASTER PRO 454...... 19inch mag weg voor gratis. Ik zou wel erg blij zijn met 10 euro :+

gaat tot 75 hz op 2048x1536.

Gaat anders naar grof vuil

[ Voor 48% gewijzigd door A87 op 23-04-2012 12:42 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik trek het nog prima met mijn 17inch 107t van philips. Groot voordeel spelletjes gaan op een lage resolutie en aangezien ik altijd wel achterloop qua hardware kan ik nog steeds games spelen.
Lias schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:39:
Ik heb een IIYAMA VISION MASTER PRO 454...... 19inch mag weg voor gratis. Ik zou wel erg blij zijn met 10 euro :+

Een backup is altijd handig. Je woont zeker niet in de buurt van oss?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 23:36:
Het is wachten op de 120 Hz 4K OLEDs, maar het zal nog wel even duren voor dat er is en betaalbaar is :(

Voorlopig hoop ik dat de oude 22" het nog even uithoudt.
wat dach tje van 240/500hz schermen.. 120 hz is dated out ;).. ik wil 120hz PER oog!! ;) 3D.

Ik weet zeker dat de echte PRO old school gamers op 240-500-1000hz schermen wachten _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door A87 op 23-04-2012 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:05

Shunt

Boe

Lias schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:42:
[...]

wat dach tje van 240/500hz schermen.. 120 hz is dated out ;).. ik wil 120hz PER oog!! ;) 3D.

Ik weet zeker dat de echte PRO old school gamers op 240-500-1000hz schermen wachten _/-\o_
De echte PRO old school gamers waren blij met hun 120hz crt schermen. Ik ben nog nooit maar dan ook echt nog nooit een PRO oldschool gamer tegen gekomen die zat te wachten op een1khz scherm.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Lias schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:39:

Ik heb op het moment een VMP 451, die haalt ook wel 2048x1536 met custom inf om EDID te vervangen, maar die gaat dan maar tot 60 Hz.

Als die 454 echt tot 75 Hz gaat bij 2048x1536 zou dat wel al een behoorlijke verbetering zijn. Zou helemaal mooi zijn als hij met custom inf nog tot boven 2048x1536 zou gaan. Ik gok dat 2560x1920 niet mogelijk is met een 345 MHz pixelclock, maar het zou mooi zijn als hij 2560x1600 aan zou kunnen, of in ieder geval 2560x1440.

Het hangt er een beetje vanaf waar je woont. Ik woon zelf in Enschede en heb ook geen auto (maar twee van m'n huisgenoten hebben wel allebei een auto), dus ben een beetje beperkt met ophalen. Een tientje (of kratje bier naar keuze) vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Kid Jansen schreef op donderdag 18 november 2010 @ 03:02:
Dan is de dichtheid inderdaad lager. De pixels zijn dan 10 à 11% groter, de pixeldichtheid is dan 17 tot 20% lager. Of dat nou zo'n ramp is, is een tweede. De 27" panelen met een resolutie van 2560x1440 pixels hebben al de hoogste pixeldichtheid van alle gangbare LCD schermen en ik hoor daar aan alle kanten al mensen over klagen dat het te klein is. Je kan natuurlijk wel in het OS instellen dat het niet van de standaard 96 ppi gebruik moet maken, maar dan gaat het nut van een hogere resolutie meteen verloren.

Overigens heeft LCD ook hier de prestatiekroon, met 22.2" schermen met een resolutie van 3840x2400 pixels met de IBM T220, T221 en de rebranded versies daarvan. Alleen niet echt een eerlijke vergelijking, aangezien die schermen iets van €15000 kostten (worden inmiddels alweer enkele jaren niet meer gemaakt).
Te klein??? Ik heb 1920x1200 op een 15" gezien wat is dat dan :D Ik zou dol graag een 4K scherm willen hebben. 30" of zo. (aangezien ik nu ook 30 heb) En dan zet je in je os toch wat dingen anders zodat alles gewoon groter wordt. De scherpte is gewoon mooi mee genomen. Heb je dingen als AA ook minder nodig. En het beeld zal scherper zijn dan 2560x1600 met AA.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Mij hoor je niet klagen hoor, en ik ken de DPI instellingen van Windows ook echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik snap de opmerking wel. Ik heb elf een 1080p laptop scherm zonder DPI te wijzigen in windows. Maar ik kan me voorstellen dat sommige menen dat te klein vinden of dat niet kunnen lezen.

[ Voor 190% gewijzigd door Astennu op 03-05-2012 12:46 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Over 10 jaar hoor jij ook tot die "sommige mensen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Zo'n VMP 454 heb ik hier ook nog in gebruik (gaat ook niet weg!): 19" CRT, Max res.: 2048x1536x32@85Hz.
Hor.: 130KHz, Ver: 200Hz. (Skyrim draait als een zonnetje in deze resolutie).

Ik heb wel ook nog een A102GT staan van 22" met VGA-VGA en/of VGA-BNC aansluiting.
Deze is wel te verkrijgen. De spec's zijn helaas iets minder dan de VMP454.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
joopv schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:33:
Over 10 jaar hoor jij ook tot die "sommige mensen" :)
Misschien wel misschien niet. Daarnaast hebben ze daar dingen voor uitgevonden. Namelijk: Bril en Lenzen :) die ga ik dan wel gebruiken. Ik kan me voorstellen dat als ik dit niet meer kan zien. Ik andere belangrijke dingen in bv het verkeer ook niet meer kan zien.

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 03-05-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Astennu schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:15:
Te klein??? Ik heb 1920x1200 op een 15" gezien wat is dat dan :D Ik zou dol graag een 4K scherm willen hebben. 30" of zo. (aangezien ik nu ook 30 heb) En dan zet je in je os toch wat dingen anders zodat alles gewoon groter wordt. De scherpte is gewoon mooi mee genomen. Heb je dingen als AA ook minder nodig. En het beeld zal scherper zijn dan 2560x1600 met AA.
4K op 32 inch heb ik dus van dichtbij gezien, zowel bij een ATI stand als bij een of andere random Panel fabrikant ... 100% :9~ waardig _O_

Je zou bijna kunnen zeggen dat het ietsje TEVEEL desktop ruimte biedt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
nero355 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:51:
[...]

4K op 32 inch heb ik dus van dichtbij gezien, zowel bij een ATI stand als bij een of andere random Panel fabrikant ... 100% :9~ waardig _O_

Je zou bijna kunnen zeggen dat het ietsje TEVEEL desktop ruimte biedt :+
Sweet :D het lijkt mij ook echt Awesome! Voor die desktop ruimte heb je de windows DPI maar vooral games worden heel scherp zonder AA. En met AA raak je altijd iets scherpte kwijt + niet alles wordt mee genomen tenzij je super sampling gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Nadeel van visionmasterPRO en andere Trinitron/Diamondtron-bakken, waar het hier toch veel over gaat, vind ik nog altijd de allerbelabberdste AGP (de equivalente dotpitch op een schaduwmaskerbuis is vrijwel altijd een stuk kleiner, zeg maar diagonaal wat de AGP met moeite horizontaal haalt) en de daardoor veroorzaakte grofkorreligheid bij hogere resoluties. Zoiets is prima als monitor in een ruimte waar er grote letters opstaan en een flinke bak licht af moet komen, maar als ik er dicht opzit word ik tureluurs.

Hoe dan ook, ik verwacht dat ik wel eens degene kan zijn die uiteindelijk het licht uit moet doen danwel de monitor uit moet zetten. Ik zit nog altijd naar een 1600x1200 Philips (FIMI) Brilliance 201CS te kijken (heel oud en destijds belachelijk duur) en deze bevalt goed. Mogelijk dat ik op een andere werkplek een 2560x1440 IPS scherm neer zal gaan zetten, maar voor minder dan dat gaat de CRT echt niet weg. Het ding is nog steeds haarscherp en kent een vrijwel perfecte convergentie en geometrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Astennu schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:18:
[...]

Sweet :D het lijkt mij ook echt Awesome! Voor die desktop ruimte heb je de windows DPI maar vooral games worden heel scherp zonder AA. En met AA raak je altijd iets scherpte kwijt + niet alles wordt mee genomen tenzij je super sampling gebruikt.
en de benodigde rekenkracht voor super sampeling neem kwadratish toe met de resolutie.
het beeld word 2x zo groot gerenderd en dan weer verkleind. mag je wel veel grafische power en gpu mem in huis hebben

en dan nog iets, als je goedkoop 2k wil kan je 3x full hd monitoren in portret stand zetten. is ook een aardige resolutie.(3240x1920)

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 09-08-2012 22:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die resolutie van 3x full HD in portrait mag je nog even corrigeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sinds we naar het nieuwe kantoor gegaan zijn zijn ALLE crt's rigoreus vervangen door LCD schermen, ik heb wel een vermoeden waarom:arbo

http://www.arbo-advies.nl/Kantoor.htm
De kantoorwerktafel 1 m2 voor een werkplek met een plat beeldscherm
2 m2 voor een werkplek met CRT-beeldscherm
1 m2 voor een lees/schrijfvlak
2 m2 voor een vlak voor uitleg van tekeningen

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Nu online
Ik heb nog een EIZO T965 :) in perfecte staat, heeft dat nog een beetje waarde ?

http://nl.hardware.info/n...-21-inch-trinitron-scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 13:44
leuk_he schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:25:
Sinds we naar het nieuwe kantoor gegaan zijn zijn ALLE crt's rigoreus vervangen door LCD schermen, ik heb wel een vermoeden waarom:arbo

http://www.arbo-advies.nl/Kantoor.htm

[...]
Niet zo gek ook natuurlijk :) Hoe mooi CRT schermen ook zijn, Ze hebben een nadeel waar iedereen het over eens is: Ze nemen ontiegelijk veel ruimte in op je bureau. Dus niet verwonderlijk dat je meer ruimte nodig hebt volgens de arbo regels.

Denk trouwens dat het de baas meer te doen is om de energierekening en afschrijving van de hardware. Kan me voorstellen dat de stroombesparing toch wel merkbaar wordt als je ineens in de hele organisatie overgaat op LCD.

[ Voor 17% gewijzigd door michel2506 op 10-08-2012 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

michel2506 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:33:
[...]

Niet zo gek ook natuurlijk :) Hoe mooi CRT schermen ook zijn, Ze hebben een nadeel waar iedereen het over eens is: Ze nemen ontiegelijk veel ruimte in op je bureau. Dus niet verwonderlijk dat je meer ruimte nodig hebt volgens de arbo regels.

Denk trouwens dat het de baas meer te doen is om de energierekening en afschrijving van de hardware. Kan me voorstellen dat de stroombesparing toch wel merkbaar wordt als je ineens in de hele organisatie overgaat op LCD.
en al helemaal als ze led backlit hebben. ik doe een gok 17 watt?
zon crt trok meende ik 120 watt >:) heb het eens gemeten. maar heb het niet onthouden

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik heb metingen gedaan. De allergrootste, zeg 21" hoge-resolutie CRT monitoren (1600x1200) verbruiken zo'n 100-120W op de hoogste scan rates, dus b.v. 85Hz refresh.

Zelf heb ik heel lang een Eizo T560i-t trinitron gehad. Dat ding kostte mij begin jaren '90 een compleet maandsalaris.

Daarna heb ik gebruikt wat ik in de afvalbak van m'n werkgever vond, en dat was o.a. een Compaq P1220 CRT voor een paar jaar, en nu heb ik 2 21"Iiyama's 1600x1200 IPS panelen naast elkaar staan, ook uit de afvalbak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RoaDHouse schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:20:
Ik heb nog een EIZO T965 :) in perfecte staat, heeft dat nog een beetje waarde ?

http://nl.hardware.info/n...-21-inch-trinitron-scherm
Define perfecte staat ?? Ik zou zeggen gooi hem in V&A met zoveel mogelijk gegevens erbij en kijk wat het oplevert :)

Verwijderd

www.hardforum.com heeft al jaren een sony gdm-fw900 thread. Die heeft al 2 miljoen bezoekers gehad.

Het is zowat de cult CRT thread.

Ik gebruik al meer dan 15 jaar een fw900; Ik ben nu mijn tweeda aan het verslijten nadat ik mijn eerste verkocht om een nieuwe (ja NIEUWE) te kopen in 2007. Een grafische designer had 'm gekocht voor 1500 euro, maar hij ging failliet voor hij de doos had opengemaakt.

Ik heb toen serieus in mijn handen gewreven, ik heb dat ding nieuw voor 180 euro gekocht op de faillisementsverkoop. Iedereen aldaar lachte er zelfs om! Ik wist wel beter.

De fw900 CRT is voor mij nog steeds het beste gaming scherm ooit. 2304x1440 op 80 hertz.. Gecalibreerd op 36 true black level en max 150 contrast voor de beste "digital vibrant" kleuren.

Destijds ging iedereen naar flat screens omdat de fabrikanten hen wijs maakten dat flat panels de toeksomst waren.. In de praktijk is het nadeel van de CRT enkel dat ze groot, lomp en zwaar zijn en dat ze veel stroom verbruiken en straling afgeven.

Zelfs tot nu toe gebruiken digitale artiesten deze CRT, omdat geen enkele flat screen deftig black en white levels kan weergeven.

De laatste jaren komt hier stilaan verandering in.. Je kan 27 inch 2560x1440 IPS panelen kopen die een PCB hebben die het mogelijk maken om hen te overclocken naar een refresh rate van 120hertz.
Catleap (te koop op www.120hz.net) of overlord tempest (www.overlordcomputer.com) zijn zowat de beste.

Ik heb een overlord tempest gekocht die 120 hertz kan draaien.

Als er één flat screen is waarvoor ik zou switchen van game scherm is het wel zo een IPS paneel. Maar de fw900 buite smijten zal ik NOOIT doen, omdat ik veel oude video spelletjes speel.

De CRT zal altijd hét scherm zijn om oude spelletjes op te spelen, omdat ze ALLE resoluties en refresh rates aankunnen zonder dat het beeld begint te "smeren" zoals op LCD.

Er stond deze maand een fw900 te koop in Leeuwarden in Nederland voor 75 euro, op deze website..

Direct verkocht. Dat zegt genoeg.

Moest iemand ooit vragen hebben, stel ze dan maar aan mij.. Mijn CRT calibration guide is toegevoegd aan de legendarische thread op hardforum. Genoeg referentie lijkt me.

http://hardforum.com/show...1039320979&postcount=8742 voor de geïnteresseerden.

Hoe dan ook.. Ik heb dit gepost omdat de jeugd niet eens meer beseft dat "ouwe rommel" technologie toch heel goed nog kan zijn...

Of je mag ons allen gek verklaren, dat mag ook :p

Voor de liefhebbers: een kerel heeft een eyeinfinity setup gemaakt met

DRIE FW-900 8)7 hij heeft er zelfs de bezels afgehaald _/-\o_

YouTube: 3x Sony FW900 CRT Portrait Fresnel Lens testing nVidia Surround Skyrim

en kijk hier eens naar! Beschouw het als een antwoord op de vraag om je setup te tonen van je fw900 op bureau :p

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/1809/fw900eyeinfinity.jpg

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:40
Ik heb een ouwe flatron 915ft+ naast m'n lcd scherm gezet om te kijken hoe het is om op wat hoge frequenties te kunnen spelen. Het apparaat doet 1280x720 op 145hz en 1280x960 komt ie nog boven de 100. Op extreem lage resoluties haalt ie ook de 200hz, maar goed, boven de 150hz merk ik er toch niks meer van.

Ik denk dat ik hem maar laat staan, want als ik een 120 tft zou kopen moet ik ook weer een lompere videokaart aanschaffen om die framerates te kunnen halen.

[ Voor 20% gewijzigd door haarbal op 22-11-2012 14:46 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:30:Of je mag ons allen gek verklaren, dat mag ook :p
Al die jonkies snappen het gewoon niet :N
Voor de liefhebbers: een kerel heeft een eyeinfinity setup gemaakt met

DRIE FW-900 8)7 hij heeft er zelfs de bezels afgehaald _/-\o_

YouTube: 3x Sony FW900 CRT Portrait Fresnel Lens testing nVidia Surround Skyrim
Die vent is een held _O_ Ook al heb ik 3x U2410 staan zou ik veel liever 3x CRT willen hebben... inclusief de ruimte ervoor :'(

• A87
  • Niet online

A87

McKaamos schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 12:42:
CRT zuipt misschien wel meer maar er zijn voordelen in CRT die het de overweging waard zijn om daar voor te gaan.
TFT is over het algemeen minder kleurecht dan CRT en nog altijd trager, wat scheelt met gamen.
Ook is een CRT over het algemeen helderder en contrast is ook beter (zwart is echt zwart, en wit is echt wit)
Daarnaast is een CRT goedkoper in de aanschaf.

Voor mij zijn dat de beweegredenen om nogsteeds CRT te gebruiken. ik speel zo nu en dan games, en dat doe ik toch het liefst ok een CRT.
Dat scheelt idd duidelijk. Ook met 120 hz schermen.

Toch hoef ik niet zon lelijk bakbeest. Heb nu een philips led colour lamp achter mijn LCD 120hz scherm zodat ik zelf kan instellen hoeveel licht ik achter mij heb.

Zon oerlelijk zwaar lel van 24 KILO (19 inch) vind ik maar niets :P.

Ik vraag me af of de kleuren echt zo veel beter waren, we zitten nu in 2012.. techniek staat niet stil hoor
mae-t.net schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:40:
Nadeel van visionmasterPRO en andere Trinitron/Diamondtron-bakken, waar het hier toch veel over gaat, vind ik nog altijd de allerbelabberdste AGP (de equivalente dotpitch op een schaduwmaskerbuis is vrijwel altijd een stuk kleiner, zeg maar diagonaal wat de AGP met moeite horizontaal haalt) en de daardoor veroorzaakte grofkorreligheid bij hogere resoluties. Zoiets is prima als monitor in een ruimte waar er grote letters opstaan en een flinke bak licht af moet komen, maar als ik er dicht opzit word ik tureluurs.
JA idd!! Op een hoge reso vond ik het echt waaaaaardeloooos

[ Voor 133% gewijzigd door A87 op 22-11-2012 17:31 ]

Verwijderd

A87 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 17:26:
Ik vraag me af of de kleuren echt zo veel beter waren, we zitten nu in 2012.. techniek staat niet stil hoor
Kerel, je reageert op een post uit 2005 :P

Desalniettemin zijn er nog steeds geen platte monitoren die én hoge resoluties halen, én goede kleuren, helderheid en zwartwaarden. Je levert altijd ergens wat in.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2012 17:52 ]

Verwijderd

Je moet een crt niet op hoogste resolutie zetten voor desktop. Een desktop resolutie van 1440x900 is al méér dan goed genoeg voor een fw900.

Die grofkorreligheid is enkel voor tekst. Voor games zijn resoluties die eigenlijk te laag zijn om goed weer te geven qua dot pitch BETER. 2560x1600@68hz is mogelijk op fw900 en ziet er fenomenaal uit tegenover 1920x1200@85hz.
Dan krijg je veel meer scherpte plus dat je het effect krijgt dat er Anti-alisaing zit op alles ZONDER dat dit opstaat in ati/nvidea. 't staat beschreven in m'n guide.

In theorie kan je dus als dekstop resolutie 1440x900@120hz hebben en 2304x1440@80hz of 2560x1600@68hz voor gamen. 68 refresh rate is best acceptabel voor de meeste mensen zonder dat ze flicker problemen krijgen. 2560x1440 geeft meer dan 70 hertz.. Maar het effect van die "free" "forced-AA" (allee het lijkt erop) is goed zichtbaar op 2560x1600.

In theorie can je zelfs (WQUXGA) 3840x2400@48hz draaien open een fw900.. Ideaal voor photo editing :p

Je hebt gewoon toastyx zijn CRU programma nodig dat alle mogelijke resoluties en refresh rates unlocked op elke monitor.. De link staat ergens in die guide op hardforum aan het begin.

Verwijderd

Ik draai hier op 1920x1440 @ 75 Hz op de desktop en ik moet zeggen dat ik geen last heb van grofkorreligheid of iets dergelijks. Bij 85 krijg ik soms nadat de monitor een tijd aanstaat coil whine en dat is het me niet waard.

Wel opvallend dat pas nu de pixelpitch voorbijgestreefd is met de retinaschermen; daarvoor deed 27" zo'n beetje de hoogste pixelpitch voor consumenten (binnen de enigzins betaalbare range, denk <1500 euro). Ik geloof dat het ding inmiddels 11 jaar uit is!

Ik moest laatst wel een beetje lachen bij het gezicht van die jongen in de winkel toen ik de nieuwe retinaschermen stond te bekijken en opmerkte dat ik eigenlijk wel nog wat meer had verwacht _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2012 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfwt RETINA displays zijn enkel voor die kleine rommel van APPLE. Benieuwd naar een RETINA display dat groter is dan 15 inch (de macbook pro).. Bestaat zoiets wel al? En wat zou een 22 inch zoals fw900 dan wel niet kosten.. Laat staan een 27 inch.

Ik ben écht benieuwd wanneer de pinnacle van de CRT technologie, de fw900, ECHT voorbijgestoken zal worden op beeldkwaliteit.

Mijn eerste 'guess' is al zeker niet voor 2020.

Die nieuwe 27 inch IPS glossy 2560x1440 die ik gekocht heb zal waarschijnlijk heel slecht doen in contrast ratio's.. Ook al kunnen ze 120 hertz aan met een OC PCB, het maakt ze lang niet perfect.
En zo zal er altijd wel iets zijn aan die nieuwe panelen die ze niet zo goed maken als een fw900. Maar ja.. het algemeen beeld van zo'n ding zal veel gamers misschien toch de switch doen maken.

Benieuwd of het bij mij zal lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Nu online

Killjoy

Klingon lawn products

Ehnnnn...kick!

Hierbij wil ik melding maken van het trieste feit dat mijn Sony G520 helaas het leven heeft gelaten :'( Hij is 10 jaar en 6 maanden oud geworden.

Echter: de CRT is dood. Leve de CRT!

Zijn opvolger is een Dell P1130. Dezelfde monitor dus, maar dan in Dell verpakking. Jammer genoeg wel met een vervelende brom. Dus dat is dan weer jammer.

Helaas is dit wel de laatste CRT in mijn voorraad, dus daarna wordt het toch uitwijken naar een TFT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 22:42

XanderDrake

Build the future!

Killjoy schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:13:
Helaas is dit wel de laatste CRT in mijn voorraad, dus daarna wordt het toch uitwijken naar een TFT...
Met een beetje geluk hou je het uit totdat TFT schermen bijna standaard met LED-IPS en 1440p+ resoluties komen :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Nu online

Killjoy

Klingon lawn products

XanderDrake schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:28:
[...]

Met een beetje geluk hou je het uit totdat TFT schermen bijna standaard met LED-IPS en 1440p+ resoluties komen :)
Ik hoop het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:40
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:11:
Je hebt gewoon toastyx zijn CRU programma nodig dat alle mogelijke resoluties en refresh rates unlocked op elke monitor.. De link staat ergens in die guide op hardforum aan het begin.
Laatst ook dit programma gaan gebruiken.

http://www.monitortests.c...om-Resolution-Utility-CRU

niet nodig voor desktop aangezien je die gewoon in de de nvidia control panel kan invoeren, maar de meeste spellen hebben geen hz bij de resoluties staan, en gebruiken dan gewoon de standaardwaarden. Met cru heb ik nu 1280x960 100hz als default bij games, werkt perfect. Op de desktop gebruik ik 1600x1200 85Hz, de standaard.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Killjoy schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:13:
Ehnnnn...kick!

Hierbij wil ik melding maken van het trieste feit dat mijn Sony G520 helaas het leven heeft gelaten :'( Hij is 10 jaar en 6 maanden oud geworden.

Echter: de CRT is dood. Leve de CRT!

Zijn opvolger is een Dell P1130. Dezelfde monitor dus, maar dan in Dell verpakking. Jammer genoeg wel met een vervelende brom. Dus dat is dan weer jammer.

RIP. Ik koester mijn FW900 nog steeds. Ik had het idee dat die TFT's tegenwoordig inmiddels wel een oude CRT outperformen... Ghostling en inputlag valt allemaal wel mee, zelfs bij IPS. Kijkhoeken zijn ook goed genoeg. Maar als het gaat om constrast en zwartwaardes...
Nadeel van een CRT is wel dat bij gewoon daglicht games waarbij de wereld er erg donker uitziet (donker qua Thief en de dungeons van Skyrim zegmaar) je dus geen flikker meer ziet op het beeld. Dat is gewoonweg niet te doen.
Bovendien ben ik nog steeds geen 24" TFT tegengekomen met op zijn minst 2304x1440 zoals deze.
Ik zou best over willen stappen, maar dan wel pas wanneer ik een scherm heb gezien dat echt diepe zwartwaardes kent en geen leaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XanderDrake schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:28:
[...]

Zoveel is 1440 nu ook weer niet. Zeker niet als je er zo'n halve behangrol in de breedte bijkrijgt (16:9 of 21:9) zodat je een helemaal belachelijke langgerekte opstelling krijgt als je er twee/drie naast elkaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 11:38

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 00:25:
[...]

Zoveel is 1440 nu ook weer niet. Zeker niet als je er zo'n halve behangrol in de breedte bijkrijgt (16:9 of 21:9) zodat je een helemaal belachelijke langgerekte opstelling krijgt als je er twee/drie naast elkaar zet.
Mwhah, 3 schermen van 16:9 in portrait naast elkaar is anders goed te doen :9 .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste