SgtStrider schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:21:
[...]
Ik bespeur enig sarcasme. Het woordje "dan" geeft hier de snerpende vervelende ondertoon. Het klopt dat die gebruiker niet kritisch is (geeft hij zelf toe 2 posts terug), maar om beweringen te maken op basis van die post vind ik nogal krom.
'Krom' ten opzichte van wat? Ik meen dat uit zijn post af te leiden. Enerzijds beweert de gebruiker lang CS:S te hebben gespeeld maar anderzijds is hij ook tevreden met een 'gewone' TFT. Als je in acht neemt dat de meeste 'pro gamers' (zoals Jonathan 'fatal1ty' Wendell) nog uitdrukkelijk bij CRTs blijven omdat ze alleen daarop lekker kunnen spelen, dan neem ik dus aan dat de eisen van de gebruiker niet hoog zijn. Ik ben zelf geen 'pro gamer' maar zelfs op een 2 ms TFT merk ik nog de vertraging ten opzichte van een CRT.
Hier weer het woordje "kan niet". Waarom niet? In kleurweergave? Een beetje realistische argumenten zouden misschien leuk zijn. Ik begrijp dat kritiek geven op LCD schermen hartstikke leuk is, en ik begrijp ook absoluut de punten, maar om onterechte kritiek te uiten nadat iemand met argumenten is gekomen komt over als meelopen. Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg argumenten voor en tegen.
Ik zou zelf kleurweergave ook niet als slecht punt van TFT en goed punt van CRT noemen, omdat het een feit is dat goede (dat wil ook zeggen goed gecalibreerde) TFT-schermen in kleurechtheid ver boven CRT uit (kunnen) stijgen. Maar goed, dat is maar één aspect van de prestatie van een beeldscherm.
Brengt me trouwens op een grappig iets. Regelmatig brengen mensen naar voren dat de inkijkhoek van LCD schermen over het algemeen te laag is of niet voldoende is. Hoeveel van deze mensen kijkt het overgrote deel van hun tijd schuin tegen het scherm aan? En hebben deze mensen ook wel eens nagedacht dat de inkijkhoek van CRT schermen over het algemeen(!) (ook) beperkt is? Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, en het is absoluut waar dat de lichtopbrengst in een CRT scherm beter verspreid zal zijn over het schermoppervlak, maar als je schuin kijkt en realistisch bent kun je niet anders concluderen dat het beeld niet optimaal meer is.
Nou, ik kan je melden dat bij mijn VP930 (nota bene al een xVA scherm met dus een grotere kijkhoek) het beeld al hinderlijk vertekende als ik mijn hoofd draaide. Dan zit ik er nog gewoon recht voor, alleen ik kijk even opzij om mijn bier te pakken. Anime kijken met mijn broer was al niet eens meer mogelijk, als je er met zijn tweeën allebei schuin voorzit.
Natuurlijk is het waar dat een CRT ook geen 'onbeperkte' kijkhoek heeft. Als ik er echt bijna haaks opsta dan zie ik ook dat één helft van het scherm donkerder wordt dan de andere. Maar dat is op geen enkele wijze te vergelijken met de manier waarop bij een TFT, zelfs een xVA-scherm, de kleuren al vervormen als je je hoofd alleen maar beweegt. IPS-schermen zijn daar overigens een welkome uitzondering op, maar die hebben weer andere grote nadelen.
@
Zarkov: natuurlijk is uiteindelijk bepalend waar de gebruiker aan hecht, maar het vervelende is dat er hier wel degelijk sprake is van 'push-marketing'. Als de industrie merkt dat een bepaald soort scherm (CRT) al 'te' lang op de markt is, en dat de markt toe is aan iets nieuws, dan gaat men dat gewoon invoeren, ook al is de techniek nog lang niet rijp en ook al zijn er nog best veel mensen die er geen behoefte aan hebben.
Overigens wordt de behoefte van de gebruiker/consument in zeer grote mate 'gekneed' door de verkoper/marketeer. Een goede vriend van mij is manager bij de Nederlandse vestiging van een zeer grote Franse cosmeticafabrikant en heeft een WO-achtergrond in de marketing en als je ziet hoe mensen daar als 'robots' worden beschouwd, dan krijg je weinig vertrouwen in jezelf

Als je het wetenschappelijk bestudeert en terugleidt tot psychologie en gedragsleer, dan zie je dat mensen in feite alles doen wat je ze opdraagt, als je het maar goed verpakt. Voor marketing zijn zóveel truuks. Mensen hebben in feite geen vrije wil.
[
Voor 15% gewijzigd door
nare man op 22-02-2007 11:00
]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.